سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
2.در هنگام اجراي مجازات زناكاران بايد جمعي از مردم شاهد اين مجازات باشند و اگر اين جمع به روز قيامت ايمان دارند نبايد نسبت به زناكاران حسابداري ترحم يا دلسوزي داشته باشند جمع به روز قيامت ايمان دارند نبايد نسبت به زناكاران حسابداري ترحم يا دلسوزي داشته باشند.
3.مرد زناكار جز بازن زناكار و مشرك نكاح نمي كند. در مورد زن زناكار هم مساله به همين صورت است و اگر زناكاران با افراد مومن ازدواج كنند، اين ازدواج حرام است.
4.اگر كسي تهمت زنا، به زني بزند با يد چهار نفر عادل را براي شهادت خود بياورد و اگر اين تهمت ناروا باشد شخص تهمت زننده را بايد با هشتاد تازيانه كيفر كرد وديگر شهادت او را هرگز قبول نكرد.
5.اگر كسي مورد تهمت واقع شود در صورتيكه به اين تهمت صبر كند خدا پاداش و ثواب خود را خواهد داد و بر تهمت زندگان غذاب نازل خواهد كرد.
6.افراد مومني كه داراي مال و مكنتي هستند نبايد در حق مسكينان و مهاجران راه خدا از بخشش و انفاق خود داري كنند و به موجب رنجشي ترك احسان بلكه بايد هميشه بلند همت بوده و از بديها در گذرند تا خدا نيز در حق آنها مغفرت و احسان فرمايد.
7.هرگز نبايد به هيچ خانه اي بدون اجازه ي صاحبخانه وارد شويم و هنگامي كه وارد شديم بايد بر اهل خانه سلام و تحيت گوئيم و آداب معاشرت و انسانيت را به جا آوريم و اگر ما را در آن خانه راه ندادند نبايد با زور وارد شويم تا ما را متهم به سرقت نكنند و اگر وارد آن خانه شديم و به ما گفتند برگرديد، بايد خيلي زود از آن خانه خارج شويم كه اين براي پاكي و تنزيه خودمان بهتر است.
8.اگر در خانه ي غير مسكوني كه در آن متاعي داريم بي اجازه وارد شويم، اشكالي ندارد.
9.مردان و زنان مومن بايد چشمهايشان را از نگاه هاي بد دور نگه دارند و فروج واندامشان را از عمل زشت محفوظ بدارند و زنان بايد زينت وآرايش خود را به جز قسمتهايي از بدن كه ديدنشان اشكالي ندارد بر بيگانگان ظاهر نسازند جز براي شوهران و محارم ديگرشان.
10.اجازه ندهيد فقر مانع ازدواج زن و مرد مومن گردد چرا كه بعد از ازدواج خداوند آنها را غني و بي نياز خداهد ساخت.
11.آنهايي كه امكان ازدواج ندارند بايد خويشتن داري كنند تا خداوند از بخشايش خويش آنها را بي نياز گرداند كه خدا دانا و واسع است.
12.خداوند رزاق است براي كسانيكه كسب و تجارت آنها از ياد خدا غافل نمي كند و در خانه هاي خدا و مساجد و اماكن مقدس نماز بپا مي دارند و زكات فقيران مي دهند و از خدا و معاد مي ترسند.
13.تمام موجودات عالم اعم از جانداران و اشياء بي جان تسبيح خدا مي گويند.
14.زنان سالخورده اي كه از ولادت و عادت باز نشسته شده اند و اميدي به ازدواج و نكاح ندارند اگر زينت هاي خود را نشان دهند و لباسهايشان را مانندعبا، قبا وچادر و روپوش) را در نزد نامحرمان از تن در بياورند، عيبي ندارد. ولي اگر باز هم عفت و تقوا پيشه كنند در نزد خدا بهتر است.
15.مومن واقعي كسي است كه در عمل ايمان داشته باشد نه زباني، طوريكه هنگام عمل ايمان خود را حفظ نمايد.
16.اطفالي كه هنوز به زمان بلوغ نرسيده اند بايد در شبانه روز ، روزي سه مرتبه از والدين خوداجازه بگيرند تا بخواهند به خلوت آنها وارد شوند: اول پيش از نماز صبح، دوم پس از نماز مغرب سوم، هنگام ظهر. يعني موقعي كه والدين پوشش نداشته باشند يا در لباس كوتاهي باشند و به جز اين مواقع مي توانند در هر زمان نزد والدين بيايند. و هنگامي كه اين اطفال به سن بلوغ رسيدند بايد مانند ساير بالغان با اجازه وارد شوند.
17.برنابينايان و معلولان، واجب نيست كه به جهاد بروند.
18.در صورت ورود به مكاني بايد به ديگران سلام نمود و در صورتي كه كسي در آن مكان وجود نداشته باشد بايد بر نفس خود سلام كرد كه اين سلام كردن بركتي نيكو از جانب خداوند است.
19.مومنان واقعي در هر صورت حكم و فرمان پروردگارشان را مي پذيرند اگر چه كه اين حكم به ضرر آنها باشد.
20.اعمال كافران در مثل به سرابي مي ماند كه شخص تشنه در بيابان آنرا مي بيند و به سوي آن مي رود و وقتي به آن جا مي رسد آبي پيدا نمي كند و در جايي ديگر اعمال كافران به ظلمات درياي ژرفي مي ماند كه امواج آن بر روي يكديگر مي لغزند كه شك و اعمال زشت است و ابر تيره ي كفر نيز بر بالاي آن وجود دارد تا ظلمت آن جهان را افزايش دهد.
دردي كه جامعه دچار آن شده است:
زنا عملي است كه در قرآن منع شده است و اين عمل علاوه بر آن كه بسيار زشت و قبيح مي باشداثرات سوئي نيز دارد. يكي از اثرات آن تولد معضلي است به نام ايدز كه امروز در جامعهي ما و تمام جوامع ديگر بسيار بزرگ و نگران كننده است.
راهي پيش گيرانه در مقابل ايدز و آسيبهاي اجتماعي:
در سالهاي اخير پيدايش و انتشار بيماري ايدز در گسترهاي به وسعت جهان بشر را تا آن حد نگران كرده كه اضطراب فكري را به وجود آورده است. از آن جايي ايدز در حصاري نميگنجد بشر به دنبال آن است كه همهي امكانات عملي خود را براي كنترل آن به كار گيرد. به طوري كه همهي كشورهاي دنيا احساس خطر ميكنند اگر چه در آموزشهاي پيشگيرانهي بيماري ايدز استفادهي مشترك از سرنگهاي آلوده جهت تزريق مواد مخدر از عوامل مهم گسترش ايدز بيان ميشود اما عمدهترين عامل در توسعهي اين بيماري مرگبار فحشاي جنسي و اشاعهي نارواي آن در دنيا ميباشد اما در كشور ما ايران آمار مربوط به ايدز به بهانهي اينكه اين اخبار موجب وحشت عمومي ميشود در حد و ميزاني كه هست منتشر نميشود در صورتيكه پوشاندن واقعيتها حتي اگر تلخ باشد ميتواند مردم را در آن حد غافل نگه دارد كه در اندك مدتي دريابيم ايدز دز سايهي غفلت به اندازهاي همهگير شده كه ديگر نميتوان كاري كرد بنا به تحقيقاتي كه به عمل آمده بيماري از كودكان و زنان در قارهي آفريقا به عنوان آلودهترين منطقه در جهان از طريق تجاوز و ارتباط جنسي و تجارت سكس به عنوان سومين تجارت پر سود جهان چنان وضعيتي را پديد آورده كه انسانيت بشر زير سؤال رفته است.
نياز جنسي كه ميتوانست اسباب سلامت و تكامل جامعه و انگيزه پيوندهاي اجتماعي واقع گردد و نيز نسل بشر را حفاظت نمايد اينك ريشهي بسياري از نگرانيها بشمار ميرود تا جايي كه نابودي انسان را رقم زده است. سازمان بهداشت جهاني هشدار داده است كه خط مقدم افرادي كه ايدز را به همراه خود جابجا ميكنند زنان زوسپي و افرادي هستند كه نميتوانند نيازهاي جنسي خود را كنترل نمايند. امروزه در بيسياري از كشورها تنفروشي و هرزگي قبح رايجي شده كه متأسفانه در كشور ما به تدريج در حال رايج شدن است. طبيعتاٌ راه كنترل و پيشگيري از ايدز بازگشت به كنترل روابط جنسي و به بند درآوردن اين اژدهاي مهيب است به همين دليل است كه امكان ازدواج جوانان بايد بهگونهاي فراهم آيد كه جوان براي رفع نيازهاي طبيعي خود به هر سو كشيده نشود همان طور كه خداوند در آيهي 32 و 33 سورهي نور ميفرمايد: آنهايي كه امكان ازدواج ندارند بايد خويشتن داري كنند تا خداوند از بخشايش خويش آنها را بينياز گرداند كه خدا دانا و واسع است. ازدواج موقت همان راهكاري است كه قبح فساد و فحشا را در جامعه اسلامي ما شكسته و ترويج آن راه را براي دلالان و تاجران سكس و نيز هرزهدلان باز نموده است. واقعيت آن است كه اينگونه راهكارها يعني ازدواج موقت نه تنها جوانان را به انحراف جنسي ميكشاند بلكه مأمن و دستاويزي براي بسياري از مردان متأهل و لذتجو به شمار ميرود بطوريكه به اين نياز به شكل حيوانياش ميپردازد و خوك صنعتي را در جامعه اشاعه ميدهند نتيجه آن ميشود كه بنيان خانوادهها دچار از همپاشيدگي ميشود و بياعتمادي و بيعاطفگي رواج مييابد. رواج اين معضل ناپايداري نظام اجتماعي را به دنبال خواهد داشت.
بسياري از زنان كه از جامعه جمعآوري ميشوند اعتراف ميكنند كه انحرافشان از ازدواج موقت شروع شده و آن را شرعي و حق خود ميدانند. چه اثري از اين نگرانكننده تر كه پس از ازدواج موقت بلافاصله تقاضاي سقط جنين به صورت عارضهاي بحرانآفرين به اوج خود ميرسد كه دامنهي آن به مجلس شوراي اسلامي هم كشيده ميشود .
چه بسا هنوز شاخههايي از بحران باقي است. فرزندان بيسرپرست و تك سرپرست ... فرزنداني كه اين مادران متولد ميشوند خيلي زود درمييابند كه محصول يك آشنايي موقت لذتخواهي گذرا و حيواني هستند.
مهمتر آنكه در خصوص عدالت اجتماعي و خداوند در آيات قرآن بسيار ظريف و زيبا به اين نكته اشاره نموده است كه :
شما هرگز نتوانيد ميان زنان به عدالت رفتار كنيد هر چند كه راغب و حريص بر عدل و درستي باشيد.
آيه 129 سورهنساء
و در جايي ديگر از قرآن آمده است كه :
قدأفلح من تزكا: به حقيقت رستگار شد كسي كه نفس خود را پاك نگاه داشت.
در خانمه با شاره به اينكه آمار مبتلايان به ايدز در ايران از سال 1375 تا 1380 چهار برابر رشد داشته است و نيز يك مبتلاي به ايدز ميتواند در طول عمر خود 60 تا 70 نفر را مبتلا سازد بايد بپذيريم كه خطر جدي است و مجازات تعيين نشده براي زنا و اعمال و نامشروع نيز نتوانسته است از اين عمل زشت و قبيح پيشگيري كند. پس چاره چيست؟
1-ازدواج: یکی ازحوائج اولیه انسان احتیاج هر یک از دو جنس نروماده به جنس مخالف است.به اینکه با او درامیزدوعمل جنسی با او انجام دهد هر چند که صانع بشر احساس این احتیاج را دربشربرای بقائ نسل قرارداده وطرفین را مجهزبه غریزه شهوت کرده تا ازمیانه این دو سنگ ارد خود را بگیرد.
از--دواج سنتی است طبیعی که از اغاز ÷یدایش بشر تا کنون در مجتمعات بشری دائربوده وهیچ مزاحمی به غیراز زنا سد راه ان و مزاحم ان نبوده است اریتنها مزاحم ازدواج زنااست که نمی گذارد خانواده ی تشکیل شود.
**************
2- مرگ:مرگ از مراحلی است که در مسیرتقدیر بطور وجوب وحتم باید باشد وهمه باید ان را طی کنندوهمانطور که قبلا گذشت یکی ازحقایق است همچنانکهفرمود:هرکس چشنده مرگ است وما شمارابا خیروشر می ازمائیم (35)
******************
3- دعوت به سوی خدا وترک پرستش الهه غیر خداست:چون وثنی ها غیر خدا وملائکه وجنو ومقدسین را می ÷رستیدندوبرای انها دعوی الوهیت می کردند یعنی انها را معبودی می دانستند نه خدارا
*****************
4-قهر الهی:بلیغ ترین بیان در رساندن قهر الهی مسلط بر دشمنان حق وتکذیب کنندگان دعوت حق است چون می رساند که این قهر ان چنان انها را از بین می بردکه نه عینی ا ز ایشان باقی بگذاردونه اثری ونه نامی و نه نشانی تنها داستانی که مایه ارامش دیگران باشد.
***************
5-مال وفرزندخیرات نیست:کفار که ÷نداشتندمال وفرزند خیراتشان است خیراتی است که ما زودتر به ایشان رسانیده ایم بخطارفته اند ;ومال واولاد خیرات نیست بلکه استدراج واملائ است. خیراتی که در ان سرعت میشود ان است که مومنین به خدا و رسول و روز جزا دارند; وان اعمال صالح ایشان است.
*******************
6-هدایت به سوی خدای متعال (ایه58) منضور از ایه این است که بشر را به سوی خدای تعالی رهنمون میشود که یکی از انها رسولان خدایند که حامل رسالت اویند;یکی دیگر کتاب وشریعت ایشان است که نبوتشان را تامین میکند ومومنین کسانی هستند که بهاینها ایمان اورند. چون از خدا خشیت دارند و همین خشیت وادارشان میکند که در مقامتحصیل رضای او برایند
****************
7-نفی شرکائ) ایه 59)ایمان به ایات خدا انسان را وا می دارد که شرکائ را از او نفی کنند و کسی جز او را ن÷رستند چون ایمان به ایات خدا ایمان به شریعت اوست.
**************** -
8-عمل صالح(ایه61)از نظر این ایات خیرات عبارتند از اعمال صالح اما نه هر عمل صالح : بلکه عمل صالحی که از اعتقاد حق منشا گرفته باشد خیرات اینهاست که مومنین بر سر ان از یکدیگر سبقت میگیرند نه انچه نزد کفار از مال و اولاد
*****************
9-قدرت درک و عقل (ایه 62) از انجائیکه عقول مردم در قدرت ادراک و ضعف ان مختلف است رعایت ان را نیز کرده : از هر عقلی به مقدار توانائی درک و طاقت وتحملش تکلیف خداست و انطور که مخلصین را سوق می دهد مستضعفین را نمی دهد.
********************
10- نپذیرفتن توبه کسانی که از قران روی برگردانند و دعوت رسول خدا را اجابت نکردند
********************
11- زنده کردن ومیراندن به دست خداست(ایه80)وقتی خدا انسان را دارای چشم و گوش وقلب بلاخره ودارای علم خلق کرد ه وهستی شما را درزمین پدید آورد تابه سوی او محشور شوید .پس لازمه آن این می شود که زند ه کردن ومیراندن سنتی همیشگی باشد چون علم متوقف بر زنده کردن و حشر متوقف بر میراندن است
.*************************
12- کافران قیامت را انکار می کردند واین انکار نیست بلکه قیامت حقیقت است .(آیه 84)
******************
13- مالک همه موجودات خداست (آیه 84)
********************
14- خداوند نه زاده شده ونه دارای فرزند است . (آیه 91)
********************
15-این آیه خطاب به رسول خداست ومنظورآن تسلیت ودلخوش کردن او است ومی فرماید: که خدای تعالی قادراست تو را از عذابی که به مشرکین نشان میدهد نجات می دهد .(آیه 95)
*********************
16- خوبی کردن درمقابل بدی دیگران (آیه 96) یعنیاینکه بدی از ایشان می بینی با نیکی تلافی می کنند********************
17-در حکایت قوم نوح (ع) وحادثه طوفان بر ای خلق آیت وعبر تهاست و البته ما آزمایش خواهیم کرد(آیه 30 سوره مومنون)
********************
18- آن بند گانی که از خدا تر سان وهراسانند و با آیات خدای خود ایمان می آورند وآنانکه هرگز به پروردگارشان مشرک نمی شوند و آنچه وظیفه بندگی است بجای آورند و چنین بندگانیتعجیل در سعادت و خیرات می کنند و اینان همان کسانی هستند که در کارهای نیکو بر هم سبقت می گیرند (آیات 57و58و59و60و61)
**********************
19- ازهر کس به اندازه ی وسع وتوانایی اش در پیشگاه خدا تکلیفخوا سته می شود (آیه62)
********************
20- آنانکه ذکات مال خود را فقرا می دهند(آیه 4)
********************
21- انانکه در نماز خاضع وخا شعند(آیه 2)
*********************
نتیجه گیری: از این سوره نتیجه می گیریم که ویرو سها وخوره های کامپوتر ما نند کا فر ان هستند که در دین اسلام اختلا ف ایجاد می کنند وراهنما های دینمانع کار اینها می شو ندودر کامپوتر ویروسیابهایی نصب می شود که با ویروسها مخالفت می کنند و همانطور که عصر کامپو تر روز به روزپیشرفته تر می شود و اطلا عات بیشتری به کاربران می دهد اجر ومزد کسانی که در راه دین پافشا ریمی کنند زیادتر می شود
1-و اتبعنا هم في هذه ادنيا لغته و يوم القيامه هم من المقجوحين) در اين دنيا لعنتي پشت سر لعنت نصيب آن ها كرديم و در روز قيامت آن ها از زشت سيرتتان و سيه رو باشد.
2-هوا پرستي عامل گمراهي: هواي نفس حجاب ضخيمي است در مقابل چشمان عقل انسان.
3-هدايت تنها دست خدا است: منظور از هدايت در اينجا رسانيدن به سر منزل مقصود است اين كار خدا بي حساب نيست و به دلهاي آماده نظر مي افكند و نور آسماني به آنها مي پاشد.
4-همان گونه كه خداوند به ما نيكي كرده است ما هم بايد نيكي كنيم و گرنه مواهبش را از ما مي گيرد.
5-نعمت بزرگ شب و روز: از يكسو ما انسان ها نياز به كار و تلاش و حركت داريم كه بدون روشنايي روز ممكن نيست و از سوي ديگر نياز به استراحت و آرامش كه بدون تاريكي شب كامل نمي شود امروزه از نظر علمي ثابت شده كه در برابر نور تمام دستگاههاي بدن انسان فعال و زنده مي شود مثل ( دستگاه گردش خون و ..) و برعكس دستگاههاي بدن در تاريكي شب و آرامش و آسايش حقيقي فرو مي روند و در سايه ي آن تجديد قوا و نشاط مي كنند.
6-علم ، ريشه ايمان ، استقامت و عشق به ثواب الهي و سراي آخرت است .
7-خشنودي خداوند از هر پاداشي بهتر است . (كسي كه كار نيكي انجام دهد خداوند پاداشي بهتر آن (شايد 10 برابر) آن را به او برمي گرداند .
8-معبودي جز خداوند نيست در حالي كه خالق منحصر به اوست (همه ي اختيارات متعلق به خداوند است )
9-خداوند هر كه را كه بخواهد خلق مي كند و هر كه را كه مي خواهد بر مي گزيند (آفرينش به دست خداوند است ) .
10-ارزش هاي معنوي و زيبايي آن جهان بهتر از ارزش مادي اين جهان است .
11-فيضل الله من يشاء و يهودي من يشاء و هو العزيز الحكيم . خداوند هركس را بخواهد گمراه مي كند و هركس را بخواهد هدايت مي كند و او عزيز و حكيم است .
12-خداوند شادي كنندگان مغرور را دوست ندارد .
13-قارون هاي ديروز و امروز : داستان قارون ثروتمند مغرور پرده از روي حقايق بسياري در زندگي انسان برمي دارد . در اين داستان روشنگر اين حقيقت است كه غرور و ثروت گاه انسان را به انواع جنون مي كشد جنون نمايش دادن ثروت و به رخ ديگران كشيدن .
14-هرگز برروي زمين فساد مكن كه خداوند مفسدان را دوست نمي دارد .
15-سراي آخرت را براي كساني قرار مي دهيم كه نه اراده برتري جويي در زمين دارند و نه فساد مي كنند .
16-خداوند بخشنده است : كسي كه توبه كند و عمل صالح انجام دهد خداوند اورا خواهد بخشيد .
17-ريشه همه بركات و خيرات به علم و دانش حقيقي باز مي گردد .
18-نتيجه سلطه جويي و فساد در ارض : سراي آخرت را براي كساني قرار مي دهيم كه نه اراده برتري جويي در زمين دارند و فساد مي كنند «تلك الدارالاحده نجعلها للذين لا يريدون علواً في الارض و لا فساداً .
19-خداوند يكتا است : معبودي به جز خدا مخوان كه هيچ معبودي جز او نيست .
20-زندگي آزمون الهي است و خداوند انسان را به حال خودشان رها نكرده و نمي كند.
1-كسي كه از خدا و پيامبر پيشي مي گيرد در مديريت نظام خلل وارد كرده و جامعه را به هرج و مرج مي كشاند و در حقيقت دستگاه و نظام قانوني گذاري را بازيچه تمايلات خود مي كند (1).
2-هر گونه حرام كردن حلال خداوند و يا حلال كردن حرام ها، بدعت يا پيشي گرفتن از خدا و رسول است وبي تقوايي و بي ايماني است . (1)
3-حفظ عمل مهمتر از خود عمل است. (2).
4-خداوند دل هاي افراد مودب را آزمايش مي كند و موارد آن است كه انسان در برابر مسائل، از خود استعداد و عكس العمل بروز دهد تا لايق دريافت پاداش الهي شود.(3).
5-به شان افراد توجه كنيد با يك حركت بي ادبانه نبايد مردم را بي عقل دانست. هر كس عقلش بيشتر است ادبش بيشتر است. (4و5).
6-تجسس درباره رفتار شخصي مردم حرام است ولي آنجا كه به جامعه مربوط است و بايد بر اساس آن عملي انجام دهيم و اگر به خاطر احترام فرد تحقيق نكنيم ممكن است حتي در معرض فتنه قرار گيرند تحقيق لازم است (6).
7-كليد شناخت خود را علاقه به مومين بدانيد (7 و 8).
8-در مرحله درگيري كه متجاوز معلوم نيست بايد تلاش براي خاموش كردن اصل فتنه وايجاد صلح باشد و اگر متجاوز شناخته شد خاموش كردن فتنه وايجاد صلح بايد در جهت دفاع از مظلوم باشد. (9)
9-مومنان با يكديگر برادر و برابرند. رمز برادري تنها در ايمان است (10).
10-ما از باطن مردم آگاه نيستيم پس نبايد ظاهر بين و سطحي نگر باشيم. مسخره كردن تجاوز به حريم افراد است واگر مسخره كننده توبه نكند ظالم است (11).
11-خداوند مسلمين را از غيبت و گمان بد نسبته به ديگران نهي مي كند راه ورود به غيبت : اول سوء ظن، بعد تجسس و سپس كشف عيباست.(12)
12-تفاوت هايي كه در آفريده ها مي باشد حكيمانه و براي شناسايي از يكديگر است نه براي تفاخر (13).
13-برتري خواهي در فطرت انسان است و اسلام مسير اين خواستار و فطرت را تقوي قرار داده است .(13).
14-به هو دعايي گوش ندهيم، ادعاي نابجا را مهار كنيم، هر كس بايد حريم خود را حفظ كند و خود را بيش از آنچه هست مطرح نكند (14).
15-خداوند عادل است وذره اي از پاداش عمل انسان را كم نمي كند (14).
16-نشانه ايمان واقعي پايداري و عدم ترديد در آن است. ايمان امري باطني است كه از راه آثار آن شناخته مي شود. (15)
17-مومنان واقعي كساني هستند كه : به خدا و رسول ايمان آورند، سپس ترديد نكردند و با اموال وجان هاي خود در راه خدا جهاد كردند (15).
18-خداوند به اسلام وايمان و عبادات ما احتياج و نيازي ندارد (17).
19-ايمان به علم و بصيرت خداوند ضامن تقواي انسان است (18)
20-علم خداوند همراه با بصير بودن اوست يعني علم اجمالي، سطحي، يك جانبه، قابل ترديد و موقت نيست (18).
45)و هرگاه قرآن می خوانی،ميان تووکسانی که به قيامت ايمان ندارند،حجابی
ناپيدا (ومعنوی)قرار می دهيم تا از درک معارف حق محروم بمانند.
نکته ها:
1.قرآن وسيله ي هدايت متقين است،واز نشا نه هاي متقين،يقين به آخرت است،پس قرآن
براي آنان که به قيامت ايمان ندارند،هدايت گرنيست.اين همان حجاب پنهاني
است که سبب مي شودانسان از فهم وحي ولذت درک معارف الهي محروم
بماند،گرچه اززبان خودپيامبر(ص)نيزوحي را بشنود.
پيا م ها:
1)اگر انسان،قا بليت هدايت نداشته باشد،تلاوت قرآن،توسط رسول الله هم بي اثر است.
2)قهر الهي،پس از لجاجت وکفرانسان است.
3)تلاوت قرآن مي تواندانسانرا ازشر کفار،ايمن کند.
4)محروميت از درک وحي،عذاب وقهر الهي است.چوب خدا صدا ندارد.
5)خداوند حقايق ومعارف رااز غير اهلش پوشيده داشته است0
46) بردلهاي آنان(کفار)پوشش هايي قرارداديم تا آن رانفهمندودرگوشهاي آنها
سنگيني تاحق را نشنوند.وچون پروردگارت را درقرآن به يگانگي يادکني،
آنان پشت کرده وگريزان مي شوند.
نکته ها:
1.بيش از هزاربار درقرآن، از توحيد ياد شده است،ولي کوردلان از شنيدن آيات توحيد وبهره گيري ازآنها محروم وناراحتند، اما از شنيدن سخن شرک وياوه خرسند مي شوند.
2.امروز نيزهرگاه بحث از توحيد مي شود،بعضي متنفرند،ولي سخن شرقي ها وغربي ها
برايشان جاذبه دارد.قرآن چنين گروه هاي گريزان از حق را به الاغ هايي تشبيه کرده
که از شيران رم مي کنند.
پيام ها:
1)روح بسته ودل مرده،معارف ناب قرآن را نمي پذيرد.
2)محروم ماندن ازدرک معنويات،نوعي قهرالهی است.
3) توحيددرربوبيت،سخت ترين چيزبراي مشرکان است.
4) ياد غيرخدا کفراست،يادخداوغيرخدا شرک،وتنها يادخداي يکتا توحيد است.
47) ما داناتريم که چون به توگوش مي دهند،براي چه گوش مي دهند و آنگاهکه براي خنثي کردن تبليغات پيامبربا هم نجوامي کنند.آن زمان که به ستمگران ديگران مي گويند: شما جزازمردي افسون شده پيروي نمي کنيد(آن راهم مي دانيم).
نکته ها:
1.اين آيه به پيامبردلگرمي مي دهدکه ازفراروبي احترامي کفار،متأثر نمي شود،چون همه
چيزبرخدا روشن است.
2.در تفاسير آمده است که هريک ازسران کفار،شبانه وبدون اطلاع يکديگر مخفيانه پشت
خانه پيامبرحاضر مي شدندتا درتاريکي ،صوت قرآن رابشنوندو سپس تحليل کنند.گاهي
هم درتاريکي به هم برمي خوردندويکديگرراشناخته ملامت مي کردندکه ما خود،دل از
صوت محمد(ص) نمي کنيم،مردم چه کارکنند!
پيام ها:
1)خداوند،ازاهداف واغراض مردم نيز آگاه است.
2)همه ی شنوندگان،حسن نيت ندارند.
3)مبلغ حق،نبايد بافراريا تهمت مردم عقب نشيني کندبلکه بايد بداندکه زيرنظرخداست و
دلگرم باشد.
4)دشمنان،چون توجه مردم رابه رهبران الهي مي بينند،باتهمت ودروغ به آنان ضربه ميزنند.
2.درروايات بسياري ذيل اين آيه آمده است که دوکفه بيم واميد درانسان بايد يکسان باشد،و
گرنه يا مأيوس مي شود،يا مغرور.
پيام ها:
1)براي قرب به خدا،راهها و وسائلي وجود دارد.
2)سراغ وسيله رفتن وشفاعت طلبي، نبايد انسان را از عذاب غافل کند.
3)درتقرب به خدا، سبقت ومسابقه ارزش دارد.(هرکه به خدانزديک تراست،تلاشش براي توسل بيشتر است.)
4)بهترين وسيله آن است که انسان را به خدا نزديک تر کند..
5)عذاب، ازشئون ربوبيت خداوند است، آن را شوخي نگيريم.
58)و هيچ منطقه آبادينيست، مگرآنکه پيش از روز قيامت، آن راهلاک مي کنيم
يا(بخاطرگناهانشان) به شدت عذاب مي کنيم،اين درکتاب الهي(ولوح محفوظ)
ثبت شده است.
پيام ها:
1)زندگي براي هيچ کس ماندگاروپايدار نيست.
2)برچيده شدن بساط زندگي روي زمين، نه يک تصادف،بلکه بر اساس قانوني است که
خداوند،از پيش تعيين وثبت کرده است.
کشتن ناقه ي صالح:
59)و هيچ چيزي ماراازفرستادن آيات و معجزات(مورددرخواست مردم)بازنداشت، جز
اينکه امت هاي پيشين آنها را تکذيب کردند(وهلاک شدند). ما به قوم ثمود ماده
شتری داديم که روشنگر(اذهان مردم)بود،امابه آن ستم کردندو ما آيات ومعجزات
(درخواستي)را نمي فرستيم مگربراي بيم دادن.
نکته ها:
1.شتريک حيوان است،ولي خداوند درباره شتر صالح مي فرمايد:((ناقـه الله ))،چون هرچه به خدا منسوب شودقداست دارد،حتي نام ابولهب وشيطان چون درقرآن است، بي وضو به
آن درمتن قرآن نمي توان دست زد.
پيا مها:
1)پيامبران با داشتن معجزه هاي گوناگون، پيوسته گرفتارافراد لجوج بودند.
2)توهين به مقدسات و تکذيب معجزات، قهروعذاب الهي رادنبال دارد.
3)آنچه ازسوي خدا است و رنگ خدايي دارد،حسابش از امور عادي جداست.
4)معجزات، وسيله ی شناخت وبينش وهشدار مردم است.
5)خداوند برهرکاري تواناست،اما کارش بر اساس حکمت است، نه ارضاي هوسهاي مردم.
شجره ملعونه:
60)و (به يادآور) آنگاه که به توگفتيم: هماناپروردگارت برمردم احاطه دارد وآن
مردم قرارنداديم.وما مردم رابيم مي دهيم، ولي(هشدار ما) جزطغيان وسرکشي
بزرگ، چيزي برآنها نمي افزايد.
نکته ها:
1.دراين آيه، سخن از شجره ملعونه که قاتل اهل بيت پيامبر(ص)بودند.درروايات مي خوانيم
که اهل بيت فرمودند:ماکمتراز ناقه ي صالح نيستيم،جسارت به ما هلاکت را به دنبال دارد.
2.در قرآن،چندرؤيابراي پيامبراسلام بيان شده است:يک رؤيادرآستانه جنگ بدر،که خداوند
دشمنان را به چشم پيامبر اندک نشان داد،تا مسلمانان سست نشوند.
ديگري رؤياي ورود فاتحانه به مسجدالحرام. البته برخي رؤيارا مربوط به معراج دانسته اند
در حالي که معراج در بيداري بودو رؤيا ظهور در خواب ديدن دارد. خداوند اين شجره ملعونه واعمالشان رادرخواب به پيا مبر(ص)نشان داد وفرمود که اين سبب فتنه ي امت توست وبا جمله((ان ربک احاط بالناس)) آن حضرت را دلداري داد.
3.((شجره)) هم به معناي درخت است، وهم هراصلي که شاخه ها وفروعي داشته باشد. لذا به
قبيله هم شجره گفته مي شود.به سلسله ي نسب ونژاد نيز((شجره نامه))گفته مي شود.پس
شجره ملعونه، قومي ريشه دارند که ملعونند.
4.در قرآن امور متعددي لعنت شده است، مثل: ابليس، يهود، منافقان، مشرکان، علمايي که
حق را کتمان کردند، آزاردهندگان پيا مبر، اما تنها منافقانند که همراه مسلمانان وموجب
فتنه آنانند، زيراابليس واهل کتاب ومشرکين، چهره اي روشن دارند، ولي منافقان به ظاهر
مسلمان، پيوسته عامل فتنه بوده اند.
5. مرحوم کليني صاحب کتاب کافي نقل مي کندکه پيامبر(ص) درخواب، بالا رفتن بوزينگان
رااز منبرخود ديدوبسيار غمگين شد، جبرئيل نازل شد، حضرت خواب خودرا براو بيان کرد
جبرئيل به آسمان رفت وچون برگشت، اين آيات را با خودآورد:((أفرأيت ان متعناهم سنين
ثم جائهم ما کانوا يوعدون. ما أغني عنهم ما کانوا يمتعون))، نمي بيني که اگرما سالياني آنان
را بهره مند سازيم، سپس عذابي که به آنان وعده داده شده، سراغشان آيد، بهره گيري هاي
دنيوي برايشان سودي نخواهد بخشيد. اين رؤياهمچنين سبب نزول سوره قدر شد، تا به پيامبر
تسلي بدهد که اگر بني اميه هزار ماه حکومت مي کنند، در عوض ما به توشب قدر داديم که
بهترازهزار ماه است. مسأ له خواب ديدن بوزينه هايي که حکومت رابه دست گرفتندوبر منبر
پيامبر بالا مي رفتند، ازامام باقروامام صادق(ع) نيز روايت شده است.
پيام ها:
1)خداوند، گاهي از طريق خواب، بعضي حقايق را به پيامبروديگران الهام مي کند.
2)هرحادثه اي، حتي تعبير خواب، مي تواند وسيله ي آزمايش مردم قرار گيرد.
3)قبايل وگروه هايي که عامل انحراف شوند،شجره ملعونه اند.
61)و به يادآور زماني که به فرشتگان گفتيم: براي آدم سجده کنيد، پس سجده کردند،
مگر ابليس که گفت: آيا براي کسي سجده کنم که از گل آفريده اي؟!
نکته ها:
1. ابليس، از جن است،ولشکرياني دارد، وسپاه اوپياده وسواره، وعامل انحراف وسجده نکردنش
نيزقياس خاک وآتش بود.
پيام ها:
1)سجده براي غير خدا، اما به فرمان خداوند، مانعي ندارد.
2)فرشتگان، تسليم فرمان خدايند.
3)انسان گل سرسبد موجودات است، چرا که فرشتگان معصوم دربرابر او سجده کردند.
4)اعتقاد به برتري هاي موهوم، شيطاني است، زيرا شيطان، به برتري نوع خود عقيده داشت.
5)اعتراض به حکمت، عدل وامر خدا، بدتر ازسجده نکردن است.
6)ابليس موجودي سنجش گر و داراي اختيار است.
7)ريشه معصيت گاهي خود برتربيني است.
8)حسدابليس،چشم حقيقت بين اورابست،خاک وگل بودن آدم راديد،ولي روح الهي اورانديد
9)ابليس، ملاک ارزش را عناصر مادي مي پندارد.
62)ابليس گفت: به من خبرده،اين است آن کسي که برمن گرامي داشتي؟اگرتا قيامت
مهلتم دهي، يقينا برنسل او افسارزده، به زيرسلطه مي کشم، مگر اندکي را.
پيام ها:
1)خودپرستي، انسان را به طغيان در برابرخدا مي کند.
2)دل کندن ازجاه ومقام، يکي ازسخت ترين امتحانات است.
3)حسادت، به تدريج به کينه واقدام عليه ديگران تبديل مي شود.
4)برخي حسدها وکينه ها نسل هاي آينده را نيز در بر مي گيرد.
5)ابليس هم از قيامت آگاه بود وهم به آن ايمان داشت.
6)انسان دربرابر وسوسه هاي شيطان، آزاد است وحق انتخاب دارد.
7)برخي از خطر سلطه ي ابليس در امانند.
63)(خداوند به ابليس)گفت:برو،هرکس ازآدميان ازتوپيروي کند، قطعاکيفرتان دوزخ
است، کيفري کامل!
پيام ها:
1)خداوند، مهلت خواهيابليس را پذيرفت.
2)انسان درپذيرش راه خدا يا پيروي ازشيطان، آزاد است.
3)جايگاه ابليس وپيروانش، دوزخ است.
4)کيفر الهي کامل است، گنهکاران هم کيفر گناهان خود رامي چشند، هم کيفرگمراه کردن ديگران را به طور کامل دريافت مي کنند.
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه 09159886819 در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن انشا در مورد 22 بهمن