تحقیق دانشجویی - 534

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق کامل درباره اسلام

بازديد: 501

 

تحقیق کامل درباره اسلام

اسلام ديني يکتاپرستانه و از جمله دين‌هاي ابراهيمي جهان است. پيروان اين دين را مسلمان مي‌گويند. آنها بر اين باورند که خدا مستقيماً بر بسياري از پيامبران وحي فرستاده و محمد آخرين آنها است. اين دين هم اکنون از نظر تعداد معتقدان در مکان سوم و پس از اديان بودايسم و مسيحي جاي دارد.

ريشهٔ واژه

اسلام در زبان عربي از سه حرف (س-ل-م) که به معناي «تسليم صلح‌آميز؛ تسليم شدن؛ اطاعت؛ صلح» است مشتق گرديده است. اين واژه را مي‌توان با واژهٔ همريشه‌اش در زبان عبري مقايسه کرد. شالوم که از ريشهٔש-ל-ם (شين-لامد-مم) در زبان عبري مشتق گرديده داراي معادل‌هاي ديگري در بسياري از زبان‌هاي سامي بوده و به معناي کمال، تکميل و تندرستي مي‌باشد.

از ديگر مشتقات سه حرف (س-ل-م) مي‌توان موارد زير را نام برد:

·         سلام به معناي «صلح» که همچنين به عنوان درود هم مي‌باشد.

·         السلام (آرامش) يکي از ۹۹ نام خدا در قرآن.

·         مسلم، کسي که از اسلام تبعيت مي‌کند؛ کسي خود را به خداوند تسليم مي‌کند.

·         البته کلمه اسلام به معني سالم بودن و مسلمان به معناي کسي که سالم زندگي مي‌کند هم مطرح مي‌شود

باورها

اسلام براي هر فردي با شهادتين آغاز مي‌شود. شهادتين به زبان آوردن دو جملهٔ «لا اله الا الله» و «محمد رسول الا الله» است که به ترتيب به معناي هيچ خدايي جز الله وجود ندارد و محمد پيامبر الله است مي‌باشد. فردي که تصميم به ايمان آوردن به اسلام را دارد بايد اين دو جمله را بر زبان آورده و آنها را باور کند. بديهي است که شخص مورد نظر لزوما بايد معناي اين دو جمله را بداند و آنها را درک کند، سپس ايمان بياورد.

مسلمانان بر اين باورند که خدا پيام خود را به صورت وحي بر جان محمد و پيامبران ديگر از قبيل آدم، نوح، ابراهيم، موسي و عيسي فرو فرستاد. اغلب مسلمانان بر اين باورند که محمد آخرين پيامبر خدا و مکمل همهٔ آنها است. در نتيجه سخنان او و کتابش تا روز قيامت براي بشريت وجود دارند. مسلمانان معتقدند که بخش‌هايي از کتاب‌هاي تورات و انجيل فراموش شده‌اند، اشتباه تفسير يا نوشته شده‌اند يا توسط دنباله‌روان آنها تحريف گشته‌اند در نتيجه پيام اصلي آنها از بين رفته است. آنها با باور به اين مسئله، معتقدند که قرآن به عنوان آخرين کتاب وحي شده به انسان‌ها براي تصحيح آن کتاب‌ها نازل شده است.

باور مسلمانان بر آن است که دين خدا در اصل از آدم تا خاتم يکي بوده و اين اصول در قرآن جمع شده‌اند. متون اسلامي اين طور بيان مي‌کنند که يهوديت و مسيحيت مشتقاتي از تعاليم ابراهيم بوده و در نتيجه جزو دين‌هاي ابراهيمي به شمار مي‌آيند. قرآن، از يهوديان و مسيحيان (و گاهي اوقات ديگر معتقدان) به صورت «اهل کتاب» ياد مي‌کند.

 

اصول دين

توحيد، معاد، نبوت از اصولي است که بين همهٔ مسلمانان مشترک است. بعضي از فرقه‌هاي اسلام به خصوص شيعيان به جز اين سه اصل، دو اصل عدل و امامت را نيز به آن سه افزوده‌اند و جزء اصول مي‌‌دانند. البته به اين دو اصل اصول مذهب گفته مي‌‌شود.

نام خدا

الله نام خاص خداي يکتا در قرآن و متون عربي-اسلامي است. با اين حال فارسي‌زبانان معمولا از لفظ خدا استفاده مي‌کنند. کلمه الله پيش از ظهور اسلام نيز در عربستان وجود داشته است و نام بت بزرگ قوم قريش در بتخانهٔ کعبه بود.

نام‌گذاري پيروان

پيروان اسلام را در فارسي مسلمان مي‌خوانند و در متون عربي «مسلم». به اضافه اينکه در تعاليم اسلامي بنا بر سخنان خداوند در قرآن کتاب مقدس مسلمانان، ادياني که تمام پيامبران الهي آن را ترويج کرده‌اند يک دين است و همه آن ها تحت عنوان اسلام خوانده مي‌‌شوند؛ پس پيروان ديگر پيامبران الهي تا زماني که آيين آن ها توسط پيامبر بعدي نسخ نشده بود، مسلمان محسوب مي‌‌شوند.

مذهب‌ها و انشعابات

مسلمانان به دو مذهب عمده شيعه و سني تقسيم مي‌شوند. بعضي باورها مانند صوفي‌گري و وهابيت از گروه‌هاي خُرد اسلام هستند. بهايي‌گري يکي از انشعابات اسلام در ايران است که پيروان آن معتقدات خود را دين جديدي مي‌‌دانند و کتابهايي به نام بيان عربي و بيان فارسي دارند.

قوانين

اسلام مانند تمام دين‌ها داراي قوانيني است که مسلمانان موظف به پذيرش آنها مي‌‌باشند.

پاره‌اي از قوانين اسلام مابين بيشتر اديان و ايدئولوژي‌ها (اعم از اينکه خود را الهي بنامند يا زميني) مشترک است. از جمله اين قوانين مي‌توان به احترام به والدين، ياري به يتيمان، اشاره نمود.

برخي قوانين اسلام داراي ويژگيها، شروط، محدوديتها و تعاريف خاص خود هستند و انجام آنها مستلزم رعايت آن شروط و ويژگي‌ها است. مانند ازدواج کردن، پرهيز از ظلم و ستم به خود و غير، زنده کردن حقوق ديگران، دست گيري مستمندان عدم انتحار و... اشاره کرد

برخي ديگر از قوانين اسلام، خاص اسلام هستند همچون قصاص، سنگسار، اعدام مرتد، جهاد. اين قوانين همراه با قوانين گروه دوم همواره توسط عده‌اي که خود را طرفدار حقوق بشر ميدانند مورد انتقاد شديد واقع شده است. قوانين اسلامي معمولا تنها مربوط به کشورهاي اسلامي مي‌شوند و قانونگذاران و متفکران ساير کشورها به اين نتيجه نرسيده‌اند که اين قوانين به رفع مشکلات جامعه بشري کمکي مي‌کنند.

کتاب مقدس

·         قرآن، کتاب مقدس مسلمان، به زبان عربي نوشته شده است. سوره‌هاي قرآن به دو بخش مکي، يعني سوره‌هايي که در مکه نازل شده‌اند و سوره‌هاي مدني تقسيم مي‌شود. مسلمانان روي بي خطا بودن کتاب قرآن تاکيد دارند اما منتقدان زيادي از پذيرفتن اين مسئله سر باز زده اند، آثاري در رد قرآن نوشته‌اند و به‌تناسب مسلمين نيز پاسخ‌هايي داده اند.

آمارهايي دربارهٔ قرآن

·         قرآن به بخش‌هايي نامساوي به نام سوره تقسيم شده است. تعداد سوره‌هاي قرآن بنابر مشهور ۱۱۴ است. اما رقم‌هاي ديگر هم گفته شده است، مثلا عده‌اي سوره‌هاي ضحي و انشراح را يک سوره خوانده‌اند.

·         قرآن به ۳۰ بخش تقريبا مساوي به نام جزء تقسيم شده است. هر جزء از دو بخش به نام حزب تشکيل شده است و احزاب به نصف و ربع حزب تقسيم مي‌شوند. (برخي نيز هر جزء را به چهار حزب تقسيم مي‌کنند.)

·         تعداد کل آيات قرآن ۶۲۳۶ است. البته در اين رقم هم اختلاف هست. مثلا در اين محاسبه، «بسم الله الرحمن الرحيم» فقط در سورهٔ فاتحه (اولين سورهٔ قرآن) شمرده شده است.(البته بجر سوره فاتحه؛ «بسم الله الرحمن الرحيم» که در ابتداي همه سوره‌هاي قرآن-جز سوره توبه که «بسم الله الرحمن الرحيم» ندارد- قرار دارد جزء آيه اول آن ها محسوب مي‌‌شوند.)

·         بسته به روش شمارش و تعريف کلمه و نيز نحوهٔ رسم‌الخط، اعداد مختلفي براي تعداد کلمات و حروف قرآن گفته شده. مشهورترين آن‌ها ۷۷۷۰۱ کلمه و ۳۲۳۶۷۱ حرف است.

·         همهٔ مسلمانان -اعم از شيعه و سني- از يک قرآن واحد تبعيت مي‌‌کنند.

وجود منجي آخرزمان ( امام زمان - مهدي يا هدايت كننده نهايي)

·         مسلمانان شيعه معتقدند؛ خداوند كه همۀ فرمانهايش از روي علم و حكمت مي‌‌باشد و جهان با اين عظمت را بي هدف نيافريده است هيچگاه بندگانش را بي راهنما و حجت رها نمي‌كند و در هر زمان حجتي مانند پيامبران از طرف خدا بر روي زمين وجود داشته است ؛ بنا بر اين هماكنون نيز حجتي ازطرف خدا براي بندگانش وجود دارد و همانطور كه در مورد نوح و يا پيامبران ديگر كه در عهد عتيق بيان مي‌‌شود عمر چند هزار ساله داشته‌اند ؛ بعيد نيست كه آخرين حجتش عمري بيش از 1000 سال داشته باشد ؛ و به خواست خدا از ديدهء دشمنان پنهان است و هنگاميكه خداوند قادر متعال دستور ظهور را صادر كنند اين حجت خدا به همراه عيسي؛ موسي؛ ديگر پيامبران؛ اصحاب كهف و ديگر مؤمنان عليه ظلم و ستم قيام نموده و عدل الهي و دين كامل اسلام را برپا خواهند كرد.

 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 16 بهمن 1393 ساعت: 17:52 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

اسلام و پایان سكولاریسم

بازديد: 127

 

اسلام و پایان سكولاریسم

جون فول م
ترجمه: ملا محمد ملازاده
هنگام سخن از عوامل ارثی و دینی در دانش جامعه شناسی انسانیجدید، این پرسش به اذهان خطور می كند: آیا ما به سوی جنگ و نزاع در حركت هستیم یامصالحه و آشتی؟
با اینكه اندیشمندانی چون »مایكل فرانز« عقیده دارند كه عنصردین در دنیای امروز یك مشكل به شمار می آید، من معتقدم دین می تواند راهی به سوی »تصالح« و »وفاق« تلقی شود. چنانكه می تواند وسیله ی »جنگ و نزاع« نیز باشد.
*
پایان عمر نظریه ی سكولاریسم
از این رو من دیدگاه خویش پیرامون دین را، بهاعتبار یك راهكار و راه حل بودن آن مطرح می كنم نه بمثابه ی عایق و مشكل سر راهبودنش. چون به سر آمدن دوران سكولاریسم و پایان عمرش ایمان و اطمینان دارم. چارچوبنظری دیدگاه مرا سخنان »روونی ستارك« یكی از بارزترین دانشمندان و نظریه پردازانجامعه شناسی دین تشكیل می دهد كه می گوید: »در طول نزدیك به سه قرن گذشته روش جامعهشناسان و روشنفكران مشهور مغرب زمین بر این اندیشه استوار بوده كه دین رو به افول وزوال است و این اعتقاد سیادت داشته كه »مدرنیسم« به مثابه ی یك محرك - حتما - باعثحذف دین از عرصه زندگی می شود«.
»
ستارك« در ادامه ی طرح خود می گوید: »برازندهاست كه به صراحت اعلام كنیم، كه دوران ایمان و اعتقاد دانش جامعه شناسی به حقانیت وعلمی بودن نظریه ی سكولاریسم به سر رسیده، و باید اعتراف كنیم كه سكولاریته كردن یكتئوری مقبول و مورد محبت واقع شده بیش نیست و محصول افكار و دیدگاه هایی است كه پساز سپری شدن نزدیك به سه قرن تلاش و فعالیت در راستای تقویت و تثبیت بنیان و پایههای آن هم اكنون می بینیم كه در رساندن پیغام و انجام ماموریتش ناكام مانده، وشایسته است همچون سایر نظریات شكست خورده در گورستان آراء انقراضی دفن گردد«.
به گمان من، ما شاهد و نظاره گر دنیایی هستیم كه در آن، این اندیشه كه مدعی استسرانجام مدرنیسم دین را از صحنه بیرون می كند در حال شكست خوردن واز اعتبار ساقطشدن است و دوران حكمرانی مطلق سكولاریسم دارد به پایان می رسد و سپری می شود.
با توجه به نقش (تفرعن و كدخدا)یی كه ایالات متحده ی آمریكا در جهان كنونی ایفامی كند لازم است بپذیریم كه اندیشه ی پایان عمر سكولاریسم یكی از ابعاد عملیاتمدرنیته و نوگرایی است نه یك ایدئولوژی رقیب و بدیل.
ما چه به عنوان معتقد ومومن، یا چون آمریكایی، یا پروتستان معتقد به ایجاد تغییر یا كاتولیك اصلاح طلب، یاچون پسر یك واعظ مسیحی با برنامه (Methodist) كه در مدرسه ی الجیزویت تدریس می كرد - در همه ی این حالات، نیازمند اعتراف به جایگاه و نقش دین در زندگی و حیات عمومیهستیم.
خلاصه، سه عنصر چارچوب نظریه ی مرا تشكیل می دهند كه ابتدا به صورت مجملبه آنها اشاره می كنم، بعد نتایج و مضامین آنها را در ارتباط با چگونگی رابطه ایامریكا با جهان اسلام بسط و توضیح می دهم.
1-
تجربه ی جوامع متكثر در جهان، طینیم قرن گذشته - نشان می دهد كه مدرنیسم، به معنای دور انداختن دین و پایان نقش آن - به مثابه ی یك نیروی فعال و اساسی - از حیات عمومی نیست و این امر در ذات خودبدین معنی است كه سكولاریته كردن جامعه لزوما یك ركن اصلی عملیات مدرن كردن ونوگرایی به شمار نمی آید.
*
جایگاه دین در دنیای مدرن:
2-
پر واضح است كهسیاست »جدایی كلیسا از دولت« و »جدایی دین از سیاست« از نگاه دین شناختی بی طرف بهشمار نمی آید، به دیگر تعبیر: دعوت به سكولاریسم در حد ذات خویش یك موضع ایدئولوژیكو دینی اتخاد كرده است. بنابراین این دعوت یك وصف موضوعی و حركت علمی بی طرف و جدااز اعتبار یا عدم اعتبار ارزش ها به شمار نمی آید بلكه به مثابه ی یك ایدئولوژی عملمی كند و به »مدرنیسم« و بی دینی فرا می خواند.
3-
آنچه ذكرش رفت - از منظردانش سیاسی - بدین معنی است كه سكولار شدن یك جزء طبیعی و جدا نشدنی از عملیات درحركت نوگرایی و مدرنیسم به شمار نمی آید، بلكه می شود - چنانكه من معتقد هستم - چنان به سكولاریسم نگریست كه همواره به عنوان یكی از دیدگاه ها (ایدئولوژی ها)یمختلف رقابت كننده - پیرامون آنچه كه باید جامعه ی كنونی بر اساس راهكارهای آناداره شود - مطرح بوده است. و این سخن به این معنی است كه ما اعتراف می كنیم، شاهدپایان یافتن مرحله ای از تاریخ هستیم كه در آن سكولاریسم به مثابه ی یكی از شروطتكامل یافتن و مدرن بودن جامعه به شمار می آمد. پس ما شاهد آخر عمر، و در نهایت مرگقریب الوقوع سكولاریسم هستیم.
این وضعیت به خودی خود نوید دهنده ی رشد فزاینده یپدیده ای است كه بعضی اوقات از آن به احیای دین (یا ادیان) - با پایان یافتن قرنبیستم و آغاز قرن بیست و یكم - تعبیر می شود.
آنچه مورد نظر ماست و می خواهیمروی آن تاكید بورزیم این است كه اندیشه ی سكولاریته كردن جامعه و زیبا پنداشتن آنخیال و رویایی - در میدان رقابت میان ایده ها و افكار - بیش نبوده و نمی تواند بهعنوان توصیف سوسیولوژی علمی، آنچه حقیقت و واقعیت نامیده می شود تلقی شود.
*
آیا سكولاریسم با مدرنیسم مساوی است؟
رسانه ها و وسایل تاثیرگذار تبلیغاتی درطول دو قرن گذشته، همواره روی این نكته تاكید ورزیده اند كه حركت اصلاح طلبی درجهان اسلام، باید روی ایجاد امت، دولت و دولت های ملی مدرن تاكید ورزد، و جریاناصلاح طلبی از بدو پیدایش، روی اندیشه عدم دخالت دین در امر معیشت و زندگی دنیاییتاكید ورزیده است و منادیان اصلاحات و مدرنیته را به اوصافی چون »سكولار« توصیف مینماید.
مهمترین عناصر برنامه ی اصلاح طلبی و مدرن سازی در دو قرن نوزده و بیستروی ترویج اندیشه ی انفصال از گذشته و خداحافظی با موروثات متمركز بود زیرا همه یارزشها و موروثات گذشتگان امور تقلیدی تلقی می گردید و معرفی می شد. تحقیقات جامعهشناسی انجام شده در دو دهه ی پنجاه و شصت قرن بیستم - در ارتباط با مدرنیسم ونوگرایی - حقانیت این ادعا را با اثبات می رساند.
یكی از اساسی ترین تحقیقاتانجام شده پیرامون مدرنیسم - كه نقش اساسی در معرفت و فهم عملیات مربوطه ایفا كرده - كتابی است كه در دهه ی پنجاه تحت عنوان »فروپاشی جامعه ی تقلیدی« نوشته »دانیاللیونر« منتشر گردید. این كتاب نظریه ی شفاف و واضحی در ارتباط با قضایایی كه احتمالمی رود در حوزه ی مدرنیسم قرار گیرند، ارائه داده است.
لیونر در مباحث خویش ازكسانی سخن به میان آورده كه آنها را »انتقالیون« نام نهاده است. و درست با همین شكلو ساختار كسانی وجود داشتند كه در نقطه مقابل آنها قرار گرفته و »تقلیدی« نامیده میشدند، از جمله ی معتقدات این عده (تقلیدی ها) این بود كه دین یك امر بسیار مهم،اساسی و جدی است اما مدرنیست های مقابل آنها اعتقاد داشتند، دین هیچ نقشی در حوزه یعمومی زندگی ندارد و یك امر شخصی محض است كه به زندگی شخصی فرد مربوط می شود.
لیونر در توصیف ملورنیست های تركیه می گوید: »مدرنیست ها یك نهضت عقلی در بینشو آگاهی به وجود می آوردند، یعنی تقویت قدرت و توانمندی های فرد در شناخت و تحملدیگران، و ارتباط موثر تعامل با آنها، اینان در حین سكولار بودن با نشاط و فعالند،از نظر آنها خدمتگزاری دست و پنجه نرم كردن با مشكلات، باعث ایجاد تغییر (در جامعه) و تولید سیاست ها می شود نه به نماز ایستادن و دعا خواندن.
این تصویری بود ازواقع حال یك فرد مدرن، اما با رسیدنمان به مراحل پایانی زمان ایمان به سكولار شدنبه مثابه ی عامل اصلی مدرن تلقی گردیدن، می بینیم كه اغلب مدرنیست ها در جوامعبیشتر مدرن اعتقاد دارند - به ویژه در اوایل قرن بیست و یكم - كه ضرورتا سیاست نمیتواند به عنوان بدیلی برای نماز (عبادت) مطرح باشد.
*
تجربه ی تركیه و سایرتجربه ها
در تركیه ی كنونی، و بعد از گذشت نیم قرن از تحقیقات لیونر تعداد كثیریاز دانشمندان و روشنفكران و مردان كاری (به تمام معنی مدرن) هنوز به این اعتقادنرسیده اند كه میان نماز و سیاست حتما یكی را انتخاب كنند. بلكه واقعیتی بر زندگیآنها حكمفرما است كه در آن نماز و سیاست در كنار هم قرار گرفته و تواما در یك فردنمود و وجود عینی یافته اند. نظریه پردازان سكولار تقلیدی مغرب زمین چشم طمع بهپیشتازان مدرنیته در جهان اسلامی دوخته بودند و پیش بینی تئوریسین های امریكا برایآینده ی جهان اسلام بر مدل قهرمان و الگوسازی از مدرنیست های سكولار استوار بود كهمصطفی كمال در تركیه نمونه ی بارز و محسوس آن است. او پایه های مدرنیسم را در تركیهتقویت بخشید. تركیه ی كنونی از همپیمانان ما به شمار می آید زیرا یكی از اعضایپیمان ناتو است و یكی از همپیمانان غرب در جریان جنگ سرد به شمار می رفت. نگرش غرببه دست آوردهای حركت مصطفی كمال - به اعتبار اینكه اساس تركیه ی معاصر به شمار میآیند - از اینجا ناشی می شود.
پس مهم است این نكته را در رابطه با نقش دین درشئون دولت و عملیات قیام و پیدایش جوامع جدید درك كنیم، كه مصطفی كمال ایجاد یكنظام پیشرفته سیاسی را تنها در صورت جدایی دین از سیاست و جدا نمودنش از عرصه یزندگی عمومی، امكان پذیر می دانست. رضا شاه نیز در دهه های 20 و 30 و محمدرضای پسرشدر دهه های 50 و 60 - در ایران- عین این سیاست را در پیش گرفتند و دنبال كردند.
اشكال دیگری نیز در جهان اسلام وجوددارد كه سكولار شدن را ركن اصلی و ضروریمدرنیته تلقی می كنند. از این توضیح روشن است كه حركت مدرنیسم در دو بعد اجتماعی وكار سیاسی چنین است و كشف اندام و دور انداختن حجاب نشان و نماد اصلی مدرنیسماجتماعی به شمار می آید چنانكه این مطلب در حركت های اصلاحی و تعریف نظری آنهابارها تكرار شده است.
طلایه دار این حركت از سوی زنان الگو - در این زمینه - بوجود آمد. »هدی شعراوی« و »نبویه موسی« دو تن از زنان مصری - در یك حركت نمادین - بعد از بازگشت از كنگره ی بین المللی زنان (سال 1923 ) بعد از پیاده شدن از قطار درمیدان رمسیس قاهره اقدام به دور انداختن حجاب و كشف اندام نمودند.
*
محال بودنجدایی دین از حیات عمومی
آنچه لازم است هم اكنون بدان اعتراف شود اینكه: اندیشهای كه تحقق یافتن مدرنیسم را در جدایی دین از زندگی عمومی جستجو می كرد عملا شكستخورده و تجربه اشخاص و كشورهای فراوان در انحای مختلف جهان - به ویژه جهان اسلام - شاهد زنده این ادعاست.
وقتی از منظر رویكرد سیاست های امریكا به جهان اسلام نظرمی افكنیم نباید این نكته را از نظر دور بداریم كه نظریه ای تحت عنوان »پایان عمرسكولاریسم« قویا مطرح، و در حد ذات خویش بس مهم به نظر می رسد. چون ما (امریكائیها) نیازمند بحث و جستجو از همپیمانان مناسب و شایسته هستیم و در شرایطی كه اهمیتنظریه ی »گفتگوی تمدن ها« بر كسی پوشیده نیست، لازم است راجع به اشخاص و افكار طرفگفت و گو و همكار آینده مان اطلاع و آگاهی كافی داشته باشیم.
چنانكه »جانلینچوفسكی« - كه تاكید می ورزد، آزادی باید بر پایه های اخلاقی بنا نهاده شود - بهاهمیت این مطلب پی برده است. بنده نیز می خواهم روی این نكته تاكید بورزم كه آزادیهای این جهان مقتضی پایه های اخلاقی هستند.
لذا وقتی در جستجوی تقویت پایه هایاخلاقی آزادی در امریكا هستیم، ضرورتا برای رسیدن به این مطلب در جستجوی همپیمانانیاز طیف شبه ملحدان و مادی گراها نیستیم و اگر در ایالات متحده ی امریكا چنین عمل میكنیم، چرا در تعامل باجهان اسلام یك جور دیگر عمل می كنیم!؟ چرا به جای اینكه بامسلمانان حافظ ارزش های اخلاقی متكی بر ایمان دینی و معتقد به جایگاه و ارزش دین دردنیای سیاست و زندگی عمومی، وارد مذاكره شویم، در امثال سلمان رشدی یك همپیمان بزرگو مسلمان معتدل می جوییم؟
در چارچوب این سیاست (وارد گفتگو شدن با مسلمانانمعتقد و حافظ ارزش های اخلاقی) - به عنوان مثال بعید - آیت الله خمینی برایهمپیمانی بهتر است تا سلمان رشدی. اما در هر صورت انتخاب و گزینش ما روی اشخاصی چونآیت الله خمینی و سلمان رشدی نیست. در جهان اسلام انسان هایی وجود دارند كه خواهانتاسیس جوامع بر اساس ارزش های اخلاقی هستند كه ما می توانیم با آنها وارد مذاكرهشویم. چنانكه غیر ما (اشاره به اروپا) اینكار را كرده اند.
*
به سوی یك جامعه یاخلاقی
دوست دارم در اینجا به گروهی از روشنفكران موسوم به »الحلقه« اشاره كنمكه تاریخ نویس آمریكایی »آنتونی سولیوان« و نویسنده این مقال از اعضای این به شمارمی آییم. ظهور این مجموعه نمایانگر تلاشی است محدود، به قصد ارائه و تقدیم راهكاریبرای به هم رسیدن فعال، بر اساس آگاهی مشترك و ایمان به یك جامعه ی اخلاقی. اینمجموعه علاوه بر اعضای اصلی تعدادی از روشنفكران غربی و گروهی از روشنفكران مسلمان - جون فهمی هویدی (مصری) و راشد الغنوشی (تونسی) - را شامل می شود.
و فهرستی ازمردان رهبر امثال »انور ابراهیم« مالزیایی وجوددارند كه میان التزام و تعهد دینی وایفای نقش رهبری سیاسی توافق و آشتی برقرار كرده اند. هر چند این مرد هم اكنون بهخاطر نزاع های سیاسی درون حكومتی در زندان به سر می برد. اما او و امثال او مقالمثال عملی و نماد عینی نقد نظریه ی سكولاریسم كلاسیك هستند.
در شرایطی كه پایانعمر و مرگ سكولاریسم یك امر مسلم تلقی می شود، و در زمانی كه سكولاریسم به عنوان یكایدئولوژی عرض اندام می نماید و با دیگر ایدئولوژی ها وارد عرصه ی رقابت شده و عرصهرا بر آنها تنگ نموده است و تعریفی ویژه از جامعه و نهادهای اجتماعی ارائه می دهد. برای ما ممكن - بلكه بر ما واجب - است در پی انتخاب و گزینش همپیمانانی موثر و قویباشیم و چون به سوی جهان اسلام روی می آوریم مجبور نیستیم تنها با سكولارهایغیرمسلمان (لاادری) وارد معامله شویم و آنها را به عنوان شریك برگزینیم.
بلكهافرادی وجود دارند - و عده ای از آنان ظهور و نمود بیشتری یافته اند - كه در حینایمان به اهمیت نقش دین در حیات عمومی، در حركت به سوی مدرنیسم و پذیرش آثار آنزبانزد و مشهوراند.
اختلاف و تضارب آرا میان نظریات، در جهان معاصر یك امر مسلماست،‌ اما جنگ و نزاع میان آراء، یك ضرورت تلقی نمی شود. و نزاعی كه »ساموئلهانتینگتون« مطرح می كند به ویژه جنگ میان تمدن اسلامی و تمدن غرب - آن هم درچارچوب یك جنگ جهانی میان مسلمانان و غیرمسلمانان - یك ضرورت اجتناب ناپذیر تلقینمی شود.
بلكه نبرد مهم آینده میان دو گروه در خواهد گرفت، گروه مدعی عدم دخالتدین در فرایندهای اجتماعی، و گروه مومن به ضرورت ایجاد و شكل گیری آزادی ها و جوامعبر اساس پایه های محكم دینی. و در آینده از كسانی كه به ضرورت وجود پایه های محكماخلاقی و دینی برای شكل گیری آزادی ها ایمان دارند همپیمانان طبیعی فراوانی در جهاناسلام خواهیم یافت.
منبع: الثقافه و الفكر / اسلام آن لاین

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 16 بهمن 1393 ساعت: 17:49 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق کامل درباره عيد قربان

بازديد: 3364

 

تحقیق کامل درباره عيد قربان

يکی از اعياد بزرگ اسلامی است که در روز دهم ذيحجه هر سال برگزار می شود. در اين روز که حاجيان پس از وقوف در عرفات و مشعر به منی می روند و رمی جمره می کنند. يکی ديگر از واجبات حج که قربانی کردن ( شتر يا گاو و يا گوسفند) است را انجام می دهند و اين روز را جشن می گيرند، گاو و شتر و گوسفند قربانی می کنند و به دوستان و مستحقان می دهند و نماز مخصوص عيد خوانده می شود. مراسم اين عيد در شيراز به طرز بسيار با شکوهی برگزار می گردد. اين عيد را عيد قربان می نامند و معتقدند که اين روز همان روزی است که حضرت ابراهيم خواست پسرش اسحق را (که او را سماعيل می نامند ) برای خداوند قربانی کند. از چند روز قبل از فرارسيدن اين عيد، هر خانواده ای سعی می کند گوسفندی خوب خريداری کند تا آن را قربانی نمايد و به همين دليل هم آن را گوسفند قربانی می نامند .آنها از اين گوسفند خيلی خوب نگاهداری و مراقبت به عمل می آورند گوسفند مزبور بايد کاملاً سالم باشد و هيچ نوع لک يا خالی نداشته باشد تا نموداری از پاکی و پاکدامنی اسحق باشد. روز عيد که فرارسيد قربانی را که با نوارهايي از پارچه هايي رنگارنگ و مهره های الوان و چيزهای ديگر تزيين می کنند و صورت و دست و پا و ساير قسمت های بدنش را با حنا رنگ می کنند. همسايه ها متقابلاً به ديدن يکديگر می روند و با ادای جمله عيد شما مبارک به هم تهنيت و تبريک می گويند.

وقتی گوسفندان قربانی ذبح شد، بدن آن را قطعه قطعه می کنند و به دوستان و اقوام و افراد فقير می دهند. بعضی ها هيچ  چيز از آن را برای خود نگاه نمی دارند، اما همه مسلمانان خود را موظف می دانند که مقداری از گوشت حيوان قربانی شده را به افراد فقير بدهند تا  بتوانند غذای خوبی با آن درست کنند. در اين روز ايرانی ها غزليات و اشعاری را که به مناسب اين عيد سروده شده اند و از حفظ دارند، مرتباً در کوچه و خيابان می خوانند و سراسر اين روز در شيراز به جشن و شادمانی می گذرد

نماز عيد و قربان در زمان حضور امام عليه السلام واجب است و بايدبه ماعت‏خوانده شود، و در زمان ما كه امام عليه السلام غايب است مستحب مى‏باشد. و احتياط واجب آن است كه آن را به جماعت نخوانند، ولى به قصد رجاء مانع ندارد. و چنانچه ولى فقيه يا ماذون از طرف او اقامه جماعت نمايد،اشكال ندارد.

وقت نماز عيد قربان از اول آفتاب روز عيد است تا ظهر.

مستحب است نماز عيد قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند و در عيد فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار كنند و زكات فطره را هم بدهند بعد از نماز عيد را بخوانند.

نماز عيد و قربان دو ركعت است كه در ركعت اول بعد از خواندن حمد و سوره بايد پنج تكبير بگويد، و بعد از هر تكبير يك قنوت بخواند و بعداز قنوت پنجم تكبيرى بگويد و به ركوع رود و دو سجده بجا آورد و برخيزد، و در ركعت دوم چهار مرتبه تكبير بگويد و بعد از هر تكبير قنوت بخواند و تكبير پنجم را بگويد و به ركوع رود و بعد از ركوع دو سجده كند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد

در قنوت نماز عيد قربان هر دعا و ذكرى بخوانند كافى است ولى بهتر است‏اين دعا را به قصد اميد ثواب بخوانند: "اللهم اهل الكبرياء و العظمة و اهل الجود و الجبروت و اهل العفو و الرحمة و اهل التقوى و المغفرة اسالك بحق هذا اليوم الذى جعلته للمسلمين عيدا و لمحمد صلى الله عليه و آله ذخرا و شرفا و كرامة و مزيدا ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تدخلنى فى كل خير ادخلت فيه محمدا و آل محمد و ان تخرجنى من كل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد صلواتك عليه و عليهم اللهم انى اسالك خير ما سالك به عبادك الصالحون و اعوذ بك مما استعاذ منه عبادك المخلصون".

مستحب است در نماز عيد و قربان قرائت را بلند بخوانند.

نماز عيد سوره مخصوصى ندارد، ولى بهتر است كه در ركعت اول آن سوره"شمس" سوره و در ركعت دوم سوره "كاشيه" سوره را بخوانند، يا در ركعت اول سوره "سبح اسم" سوره و در ركعت دوم سوره "شمس" را بخوانند.

مستحب است در روز عيد قربان از گوشت قربانى بعد از نماز قدرى بخورد.

 مستحب است پيش از نماز عيد غسل كند، و دعاهايى كه پيش از نماز و بعد از آن در كتابهاى دعا ذكر شده به اميد ثواب بخواند.

مستحب است در نماز عيد بر زمين سجده كنند و در حال گفتن تكبيرها دستها را بلند كنند و نماز را بلند بخوانند.

مستحب است انسان در عيد قربان بعد از ده نماز كه اول آنها نماز ظهر روز عيد و آخر آنها نماز صبح روز دوازدهم است تكبيرهايى را كه در مساله پيش گفته شد بگويد و بعد از آن بگويد: "الله اكبر على ما رزقنا من بهيمة الانعام و الحمد لله على ما ابلانا" ولى اگر عيد قربان را در منى باشد مستحب است بعداز پانزده نماز كه اول آنها نماز ظهر روز عيد و آخر آنها نماز صبح روز سيزدهم ذى‏حجه است، اين تكبيرها را بگويد.

كراهت دارد نماز عيد را زير سقف بخواند.

اگر شك كند در تكبيرهاى نماز و قنوتهاى آن، اگر از محل آن تجاوز نكرده است بنابر اقل بگذارد، و اگر بعد معلوم شود كه گفته بوده اشكال ندارد.

اگر قرائت‏يا تكبيرات يا قنوتها را فراموش كند و بجا نياورد، نمازش صحيح است.

اگر ركوع يا دو سجده يا تكبيرة الاحرام را فراموش كند، نمازش باطل مى‏شود.

اگر در نماز عيد يك سجده يا تشهد را فراموش كند احتياط مستحب آن است كه بعد از نماز آن را رجاءا بجا آورد، و اگر كارى كند كه براى آن،سجده سهو در نمازهاى يوميه لازم است، احتياط مستحب آن است كه بعد از نماز رجاءا دو سجده سهو براى آن نماز بنمايد.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 16 بهمن 1393 ساعت: 17:44 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق کامل عيد سعيد غدير خم

بازديد: 277

 

عيد سعيد غدير خم

واقعه غديرحادثهاى تاريخى نيست كه در كنار ديگر وقايع بدان نگريسته شود. غدير تنها نام يك سرزمين نيست. يك تفكر است، نشانه و رمزى است كه از تداوم خط نبوّت حكايت مى كند. غدير نقطه تلاقى كاروان رسالت با طلايه داران امامتاست.

آرى غدير يك سرزمين نيست، چشمه اى است كه تا پايان هستى مى جوشد، كوثرى است كه فنا برنمى دارد، افقى است بى كرانه و خورشيدى است عالمتاب.

و غدير، روز حماسه جاويد، روز ولايت، روز امامت، روز وصايت، روز اخوت، روز رشادت و شجاعت و شهامت و حفاظت و رضايت و صراحت ‏شناخته شد. روز نعمت، روز شكرگزارى، روز پيام رسانى، روز تبريك و تهنيت، روز سرور و شادى و هديه فرستادن، روز عهد و پيمان و تجديد ميثاق، روز تكميل دين و بيان حق، روز راندن شيطان، روز معرفى راه و رهبر، روز آزمون، روز يأس دشمن و اميدوارى دوست و خلاصه روز اسلام و قرآن و عترت، روزى كه پيروان واقعى مكتب حيات‏بخش اسلام آن را گرامى مى دارند و به همديگر تبريك مى ‏گويند.

امروز (روز غدير خم) دين شما را به حد كمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام كردم و اسلام را بعنوان دين براى شما پسنديدم. سوره مائده آيه 3.

 

 

داستان غدير خم

سال دهم هجرت بود و پيامبر از آخرين سفر حج خود باز مي گشت، گروه انبوهي كه تعدادشان را تا صد و بيست هزار رقم زده اند او را بدرقه مي كردند تا اين كه به پهنه بي آبي به نام غدير خم رسيدند.

نيم روز هيجدهم ذي الحجه بود كه ناگهان پيك وحي بر رسول خدا صلی الله عليه و آله  نازل شد و از جانب خدا پيام آورده كه: «اي رسول آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده به گوش مردم برسان و اگر چنين نكني رسالت او را ابلاغ نكرده اي و خداوند تو را از گزند مردمان حفظ خواهد كرد» پيامبر دستور توقف دادند و همگان در آن بيابان بي آب و در زير آفتاب سوزان صحرا فرود آمدند و منبري از جهاز شتران براي پيامبر ساختند و رسول خدا بر فراز آن رفته و روي به مردم كردند. ابتدا خداي را سپاس فرموده و از بديهاي نفس اماره به او پناه جست و فرمود: اي مردم بزودي من از ميان شما رخت بر مي بندم، آنگاه مي افزايد چه كسي بر مومنين در ارزيابي مصلحت هاو شناخت و تصرف در امور سزاوارتر است همه يك سخن ميگويند خدا و پيامبر داناترند.

 رسول گرامي مي فرمايد:آيا من به شما از خودتان اولي و سزاوارترنيستم و همگان يك صدا جواب مي دهند كه چرا چنين است.آنگاه فرمود: من دو چيز گرانبها در ميان شما مي گذارم يكي ثقل اكبر  كه كتاب خداست و ديگري ثقل اصغر كه اهل بيت منند. مردم، بر آنان پيشي نگيريد و از آنان عقب نمانيد. آنگاه دست علي (ع) را در دست گرفت و آن قدر بالا برد كه همگان او را در كنار رسول خدا ديدند و شناختند.  سپس فرمود: خداوند مولاي من و من مولاي مؤمنان هستم و بر آنها از خودشان سزاوارترم. اي مردم هر كس كه من مولا و رهبر اويم اين علي هم مولا و رهبر اوست و اين جمله را سه بار تكرار كرد و چنين ادامه داد: پروردگارا، دوستان علي را دوست بدار و دشمنان او را خوار. خدايا علي را محور حق قرار ده و سپس فرمود: لازم است حاضران اين خبر را به غايبان برسانند. هنوز اجتماع به حال خود باقي بود كه دوباره آهنگ روح بخش وحي گوش جان محمد صلي الله عليه و آله را نواخت كه:‌ «امروز دينتان را برايتان كامل نمودم و نعمت خود را بر شما به پايان رساندم و اسلام را به عنوان دين برايتان پسنديدم» و بدين سان علي (ع) از جانب خداوند براي جانشيني پيامبر (ص) برگزيده شد.

سنديت واقعه غدير خم

 مرحوم علامه امينى در کتاب الغدير خود  نام راويان  حديث غدير را به ترتيب زمان زندگى ذكر كـرده اسـت:

در ميان اصحاب رسول خدا (ص ) 110 نفر، در ميان تابعين 84 نفر، در ميان علماى قرن دوم هجرى 56 نفر، در ميان علماى قرن سوم هجرى 92 نفر، در ميان علماى قرن چهارم هجرى 43 نفر، در ميان علماى قرن پنجم هجرى 24 نفر، در ميان علماى قرن ششم هجرى 20 نفر، در ميان علماى قرن هفتم هجرى 21 نفر، در ميان علماى قرن هشتم هجرى 18 نفر، در ميان علماى قرن نهم هجرى 16 نفر، در ميان علماى قرن دهم هجرى 14 نفر، در ميان علماى قرن يازدهم هجرى 12 نفر، در ميان علماى قرن دوازدهم هجرى 13 نفر، در ميان علماى قرن سيزدهم هجرى 12 نفر، در ميان علماى قرن چهاردهم هجرى 19 نفر.

حديث غدير در کتب معتبر اهل سنت از جمله در کتاب «مسند» امام احمد حنبل، در «سنن» ترمذى، «مسند احمد» و در «مستدرك» حافظ ابن عبداللّه حاكم نيشابورى به مضامين مختلف ذکر شده است.

مفهوم عيد

هيجدهم ذي الحجه روز غدير خم را مسلمين خصوصاً شيعيان عيد شمرده اند.لغويون عيد را از مشتقات ماده "ع و د" به معناي بازگشتمي دانند و در  نوروز بازگشت حيات را به پيكر سرد گراميمي دارند، حياتي كه در هجوم خزان به سردي مي گرايد و دربيداد سرماي زمستان تا مرز نيستي پيش مي رود تا آنجا كه  گويي هرگز نبوده است. 

در مقام تطبيق اين نكته با موازين مكتبي و مذهبي بايد گفت عيد آدمي بزرگداشت بازگشت حيات معنوي انسان است. در چنين باوري نوروز انسان روزي است كه وي به خويشتن باز گردد و گمشده اش را دريابد. مثلاً در ماه مبارك رمضان آدمي بعد از سي روز جهاد و مجاهده با نفس سركش تمام ناخالصي هاي وجودش را ذوب مي كند تا عبوديت ناب در آن تجلي كند و آنگاه عيد فطر است. پس عيداسلامي بازگشت حيات است و تعيين آن بر عهده شرع اقدس. غدير بنا بر اين تفسير هر دو شرط را دارد يعني هم بازگشت به خويشتن استو هم از طرف شرع مشخص شده است. غدير بازگشت حيات دوباره اسلام است، علاوه اينكه عيد غدير تشريع هم شده است.

در زير به نمونه هايي از رواياتي كهغدير را عيد شمرده اند اشاره مي شود  :

فرات بن ابراهيم كوفي از امام صادق عليه السلام نقل مي كند كه ايشان به نقل از پيامبر اكرم فرمودند :يوم غدير خم افضل اعياد امتي؛روز غدير بزرگترين عيد امت من است .حسن بن راشد مي گويد از امام صادق عليه السلام پرسيدم: غير از عيد فطر و قربان براي مسلمانان عيد ديگري هم هست؟ فرمودند: بلي و اين عيد از آن دو عيد ديگر با فضيلت تر است .گفتم كدام روز است؟فرمود: روز هيجدهم ماه ذي حجه عيد غدير خم .عرض كردم: قربانت شوم در آن روز چه اعمالي انجام دهيم؟ فرمودند: روزه بگيريد بر محمد و آلش صلوات بفرستيد ...... يقين بدانيد انبيا عليهم السلام روزي كه وصي خود را نصب مي كردند امر مي كردند كه آن روز  را جشن بگيرند.

 وقتي به سيره ائمه و پيامبر اكرم مراجعه مي شود در مي يابيم كه پيامبر و  امير مؤمنان و ساير ائمه با روز غدير به عنوان يك عيد برخورد كرده و  مسلمانان را به تبريك و تهنيت گفتن به هم دعوت کرده اند. امام حسن عليه السلام روز عيد غدير در كوفه مهماني بزرگي برپا مي داشتند.

 امام علي با فرزندان و گروهي ازپيروانش بعد از نماز براي شركت در مجلس  به منزل امام حسن عليه السلام مي رفتند .و پس از اتمام مهماني امام حسن عليه السلام  هدايايي به مردم اعطا مي فرمود .لذا اين حركت امام حسن عليه السلام موجب شد مردم به روز عيد غدير عادت كنند.

اعمالغدير

  حادثه غدير حادثه بزرگي است و عيد غدير عيدي بزرگ و شايد شريفترين عيد مسلمانان است. در بيان ائمه عليهم السلام براي اين روز بزرگ اعمالي وارد شدهاست كه به برخي از آنان اشاره مي شود:

 1ـ تحكيم بيعت با ولايت

 همانگونه كه پيامبر اكرم بعداز نصب امام علي عليه السلام به امامت مسلمين به جماعت مسلمانان امر كرد كه با او بيعت كنند در سالروز آن حماسه جاويدپيامبر تجديد آن بيعت سفارش شده است. لذا زيارت اميرالمومنين و ساير ائمه مستحب است. به همين منظور ادعيه زيادي نيز وارد شده است.

 2ـ اظهار سرور و شادماني

 در وصف شيعه و شيعيان گفته شده است كه به شادي ما ائمه شادند و به حزن ما محزون و مسلم است كه عيد غدير شادي بخش ترين عيد ائمه است و شادماني شيعه در اين روز فرض استو هارون گويد در روز هيجدهم ذيحجه خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم كه فرمود: حقا كه روز غدير روز عيد فرح و سرور است .در روز عيد غدير اظهار فرح و  امير المومنين علي عليه السلام نيز فرمودند :

 در روز عيد غدير اظهار فرح و شادماني کنید و برادران مسلمان خود را نيز شاد گردانيد.
 3
ـ مصافحه كردن


 
مصافحه يا دست دادن از آداب اسلامي است و در روز عيد غدير به آن تاكيد بيشتري شده است. امام علي عليه السلام فرمودند: روز عيد غدير هنگامي كه  يكديگر را ملاقات مي كنيد با هم مصافحه کنيد.

 ذكر مخصوص اين روز نيز هنگام مصافحه سفارش شده است؛الحمد لله الذي جعلنا من المتمسکین بولایت اميرالمومنين و الائمهعليهم السلام .ترجمه سپاس خداي را كه ما را از جمله درآويختگان به ولايت اميرالمؤمنين علي و ائمه عليهم السلام قرار داد.

 

 4ـ پيمان اخوت و برادري

 از برنامه هاي اسلام ايجاد اخوت و برادري است. و به همين منظور پيامبر اكرمبين مسلمانان مهاجرين و انصار پيمان برادري بست و با پيمان اخوت علي را با خويش برادر نمود و در برخي از زيارات كه خطاب به پيامبر مي خوانيم: السلامعليك و علي اخيك علي بن ابيطالب عليه السلام يعني سلام بر تو و برادرت علياشاره به همين برادري است .پيمان برادری و عقد اخوت بستن از اعمال وارده در روز غدير است و صيغه مخصوصي دارد كه در مفاتيح الجنان آمده است.

 5ـ احسان و انفاق

احسان و انفاق از دستورات ويژه اسلامي است. اما در ايام بزرگ مثل عيد غدير بر  آن تأكيد بيشتري شده است.در سيره امام حسن عليه السلام است كه ايشان روز عيد غدير مهماني مي داد و شخص  امام علي عليه السلام نيز در آن مراسم شركت مي كرد

.
 6
ـ صله رحم

صله رحم از پسنديده ترين آداب اسلامي است و شرع مقدس اسلام بر مطلب تأكيدفراوان نموده است. اما در روز عيد غدير بر اين نكته سفارش بيشتري شده است.امام صادق عليه السلام مي فرمايد: از كارهايي كه در روز عيد غدير مستحب است صله رحم است.

 7ـ رفع حاجت مؤمنان

رفع حاجت مومنان از جمله اعمالي است كه اسلام براي آن ارزش خاصي قائل شده  است و ائمه آن را از چند طواف برتر مي دانند. در روز غدير اين عمل فضيلتبيشتري دارد. امام علي عليه السلام فرمودند :

كسي كه مؤمنان را در روز غدير تكفل كند نزد خداي متعال من ضامنش هستم  كه از كافر شدن و پريشان شدن در امان باشد یعنی رفع حاجت مؤمنان سبب عاقبت به خيري است .

8ـغسل كردن و لباس نو پوشيدن

امام صادق عليه السلام فرموده اند در روز عيد غدير پاكيزه ترين لباسهاي خود را بر تن بپوش. با غسل طهارت معنوي حاصل مي شود و با نظافت طهارت ظاهري.

 
9
ـ تشكيل اجتماع

در روز عيد غدير به جهت يادآوري روزي كه پيامبر به امر خداوند علي عليه السلامرا به امامت امت اسلامي نصب كرد، بجاست در مراكز گوناگون گرد آييم و بهياد آن روز بزرگ و ثمراتش شادمان باشيم. ائمه سفارش كرده اند كه به جهتيادآوري مقام محمد صلوات الله عليه و آل او عليهم السلام اجتماعات تشکیل بشود .و خود نيز از اين گونه اجتماعات برپا مي داشتند

10ـ دعا روزه و عبادت

روزه و دعا از اعمالي است كه در همه اعياد مورد سفارش و تأكيد است خاصه درروز عيد. غدير حسن بن راشد گويد: از امام صادق عليه السلام درباره عيد غدير پرسيدم و حضرت فرمود: اين عيد از عيد قربان و فطر برتر است. آن روز را روزه بگيريد و بر محمد و آلش زياد صلوات بفرستيد.

 

 

منبع :

 

www.tebyan.net

 

 

fa.wikipedia.org/wiki/غدیر_خم - 67k

 

 

 

www.aftab.ir/articles/religion/religion/c7c1170587629p1.php - 221k


مقدمه...................................1

داستان غدير خم .........................2

سنديت واقعه غدير خم ....................4

مفهوم عيد ..............................4

اعمالغدير..............................7

 

منبع.............................................................................................................. 11


 

 

 

 

 

 

 

واحد سما مشهد

 

 

 

 

 

 

موضوع:

 

عيد سعيد غدير خم

 

 

 

 

 

استاد:

جناب آقای زارع

 

 

 

 

تهیه کننده:

حمید رضا خدادادی

 

 

 

 

پاییز 87

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 16 بهمن 1393 ساعت: 17:43 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

جامعه مدني و دشمنان آن

بازديد: 129

 

جامعه مدني و دشمنان آن

واسلاو هاول

برگردان: علي‌محمدطباطبايي
يك جامعه مدني اصيل در حكم اساسي‌‌ترين بخش بنيادين براي دموكراسياست. اين حقيقتي است كه اغلب در گرماي مبارزات انتخاباتي فراموش مي‌شود. علي‌رغمآنكه كمونيسم مي‌تواند گاه و بيگاه با مالكيت خصوصي همزيستي داشته باشد و تحتشرايطي حتي با شركت‌ها و مؤسسات خصوصي، اما هرگز قادر به همزيستي با جامعه مدنينيست. بدين‌ترتيب روشن مي‌شود كه برقراري نظام كمونيستي همواره و در همه جا معادلبا تهاجم عليه جامعه مدني بوده است. آزادي بيان كه با كمونيسم يك شبه برچيده شد، پساز سرنگوني‌اش يك شبه نيز از نو برقرار گرديد. اما استقرار مجدد جامعه مدني ـ يعنيشيوه‌هاي بديل و به‌طور متقابل تكميل‌كننده كه شهروندان از طريق آنها در زندگيعمومي شركت مي‌جويند ـ بسيار پيچيده‌تر از اينهاست. علت آن نيز كاملاً روشن است: جامعه مدني همچون سازواره‌اي است داراي ساختاري بسيار ظريف و پيچيده، شكننده و حتياسرارآميز كه براي رشد آن به گذشت ده‌ها و چه‌بسا به قرن‌ها زمان نياز است. از آنجاكه در بلوك شرق جامعه مدني براي سال‌هاي طولاني وجود واقعي نداشت، احيا شدن آن ازبالا و توسط فرمان قانوني ميسر نيست. سه ستون آن ـ كانون‌هاي خصوصي كه داوطلبانهشكل گرفته‌اند، تمركززدايي از دولت و قدرت سياسي انتخابي در نهادهاي مستقل ـ فقط باصبر و حوصله مي‌توانند دوباره مستقر شوند. در دوره‌ انتقال ده ساله پس از كمونيسم،نخبگان جديد ما در برابر بازسازي جامعه مدني يا موضعي بي‌تفاوت اختيار كرده و يابه‌طور جدي با آن به مخالفت برخاستند. همين كه اين نخبگان قدرت را به دست آوردند،ديگر تمايلي به واگذاري هركدام از حقوق و اختيارات دولتي كه از رژيم گذشته به ارثبرده بودند نداشتند. بسياري از سياستمداران دموكرات ـ حتي ضد كمونيست ـ اكنون بهنحو تناقض‌آميزي از اختيارات پر طمطراق دولتي خود دفاع مي‌كنند كه درواقعيادگارهايي از دوره كمونيستي هستند. به همين خاطر است كه بسياري از مدرسه‌ها،بيمارستان‌ها، مؤسسه‌هاي فرهنگي و ساير تشكيلات همچنان توسط حكومت مركزي ادارهمي‌شوند آن هم با وجودي كه مي‌توانستند به سازمان‌هايي تبديل شوند كه دولت فقط ازدور نظارتي بر آنها دارد و آنها را توسط تشريفاتي شفاف حمايت مي‌كند. مباحثه‌هاييپيرامون تمركززدايي از دولت 9 سال است كه به درازا كشيده است بدون آنكه هيچ ادارهدولتي بدون درگيري رغبتي به انتقال قدرت به شهرستان‌ها و نواحي نشان داده باشد. بههمين علت است كه ماليات‌بندي در كشور ما زياده از حد است: دولت بايد هزينه هزار ويك چيز را بپردازد كه اگر جامعه‌اي مدني وجود مي‌داشت ديگر نيازي به تقبل هزينهآنها نداشت زيرا مردم خودشان به‌طور مستقيم آنها را مي‌پرداختند.
اين سكون ربطيبه ايدئولوژي ندارد. بعضي از سياستمداران كه براي بي‌علاقگي خود به كاستن از قدرتدولت به دنبال بهانه‌هايي مي‌گردند، غالباً چنين استدلالي را به كار مي‌برند: «مردمما را از طريق انتخابات برگزيده‌اند. حكومت ما تجلي اراده آنهاست. تغيير آن بهمعناي تهاجمي است بر دموكراسي انتخابي. توزيع اجتماعي مجدد منابع وظيفه دولت است ومسؤوليت دولت در اين خصوص نبايد به بحث گذارده شود. تلاش‌هايي براي ايجاد يا حمايتهرگونه ساختار موازي كه توسط مركز كنترل نمي‌شود نهاد دموكراسي پارلمانتاريستي رازير سؤال مي‌برد». ايمان به جامعه مدني درواقع هنوز هم توسط بسياري به عنوان نوعيچپ‌گرايي، هرج‌ومرج‌طلبي يا سنديكاليسم تلقي مي‌شود. حتي يك نفر آن را به عنوانفاشيسم خوانده بود. در بررسي ريشه اين استدلال كه جامعه مدني تهاجمي بر نظام سياسياست، ما بي‌علاقگي معروف به تقسيم قدرت را مي‌بينيم. مثل اين است كه احزاب بگويند: «حكومت كردن كار ماست، پس يكي را از ميان ما انتخاب كرده و پي كارتان برويد». امااين بهانه‌اي ابلهانه بيش نيست: احزاب سياسي و نهادهاي دموكراتيك فقط آن هنگام بهخوبي كار خواهند كرد كه قدرت و منبع الهام خود را از محيطي مدني و تكامل يافته وتكثرگرا كسب كنند و در معرض انتقاد همان محيط نيز قرار گيرند. هدف و منظور از جامعهمدني ناديده گرفتن مجلس يا احزاب سياسي نيست، هدف آن قادر ساختن آنها به كار كردنبا بالاترين توان خود است. بدون چنين زمينه حيات‌بخشي در شكل يك جامعه مدني و دارايساختاري بسيار متنوع، احزاب سرانجام به گروه‌هاي بسته و كسل‌كننده كه ازحرفه‌اي‌هاي سياسي تشكيل شده‌اند تقليل مي‌يابند. جامعه مدني تكثرگرايي اصيلي ايجادمي‌كند كه با منجر شدن به رقابت، ايجاد كيفيت مي‌نمايد.
از اين جهت شباهتي وجوددارد ميان اقتصاد و سياست. هرچقدر به ابتكار عمل‌هاي متفاوت‌تري اجازه كار كردنداده شود احتمال اينكه در نهايت بهترين و بديع‌ترين قوه ابتكار پيروز شود بيشترخواهد بود. با تكيه كردن صرف بر ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي مراجع دولت مركزي ياهيأت‌هاي سياسي مركزي براي تصميم‌گيري در اين خصوص كه چه ضرورت هايي بايد در درجهاول اهميت مورد بررسي و انجام قرار گيرند و اينكه اين كار اصلاً به چه نحوي انجامگيرد، قدرت با حقيقت برابر فرض شود، يعني آنچه خطرناك‌ترين نوع خودپسندي سياسي قرنحاضر است.
علاوه بر آن هرچقدر يك جامعه مدني از لايه‌هاي بيشتري تشكيل شده باشدشكوفايي و توسعه بيشتري يافته و سياست‌هاي داخلي آن پايدارتر است. جامعه مدنيشهروندانش را از اينكه شديداً تحت تأثير تغييرات ايجاد شده در مركز قدرت سياسي قرارگيرند مصون نگه داشته و بعضي از اثرات چنين تغييراتي در سطوح پايين‌تر را در خودجذب و خنثي مي‌كند. براي چنين امري جامعه مدني در حقيقت تغييرات سياسي را تسهيلمي‌نمايد به‌طوري كه تغيير دولت شبيه به توفاني نخواهد بود كه تمامي دستاوردها رادر پشت سرش محو كند. آنجا كه جامعه مدني به اندازه كافي تكامل نيافته باشد هرمسأله‌اي به‌طورمستقيم به مركزيت قدرت سرازير مي‌شود. اما هرچقدر قدرت بيشتري درمركزيت باقي بماند، شرايط مطلوب براي آنكه چنين قدرت‌هايي كل كشور را زير كنترل خودبگيرند نيز بيشتر است. كمونيست‌ها اين موضوع را به درستي مي‌دانستند و به همين خاطرهم بود كه آنها از دستكاري حتي در انجمن‌هاي زنبورداران (به نفع خودشان) نيزنمي‌گذشتند. نيازي نيست كه شما يك اقتصاددان باشيد براي كشف اين نكته كه جامعه مدنينيز هزينه‌هاي خودش را دارد. هنگامي كه همه چيز با بودجه دولتي پرداخت مي‌شود پولبيشتري نيز بايد در شكل ماليات جمع‌آوري شود و هزينه‌هاي قابل ملاحظه‌اي نيز بايدبراي چنين نقل و انتقالاتي مصرف شود.
در نظامي كه تخفيف‌هاي مالياتي برايكمك‌هاي مالي خيرخواهانه در نظر گرفته مي‌شود، جشن‌هاي نيكوكاري پول بيشتريجمع‌آوري مي‌كنند در مقايسه با هنگامي كه آن هزينه‌ها توسط دولت تأمين مي‌گردد. حتيبدون تخفيف مالياتي جامعه مدني ابتكار عمل‌هاي اصلاح‌كننده خود را به جلو خواهد برداما مهمترين جنبه جامعه مدني مورد ديگري است؛ يعني اينكه مردم را به پي بردن بهوجود واقعي خودشان قادر مي‌سازد. انسان‌ها فقط سازنده، مصرف‌كننده و سود‌برندهنيستند و اين شايد عميق‌ترين خصلت آنها باشد؛ موجوداتي هستند كه مي‌خواهند باديگران و در كنار يكديگر باشند، كساني كه آرزومند شكل‌هاي بي‌شمار همزيستي وهمكاري‌اند. انسان‌ها مي‌خواهند كه آنچه را در اطرافشان مي‌گذرد مورد تأثير قرارداده و براي آنچه به محيط اطراف خود مي‌دهند مورد قدرداني قرار گيرند. جامعه مدنييكي از اصلي‌ترين شيوه‌هايي است كه با آن طبيعت ما در تماميت خود به كار گرفتهمي‌شود. دشمنان جامعه مدني نيز اين را مي‌دانند و مخالفت خود را در برابر آن بهحركت درمي‌آورند.
*
نشريه «اصلاح اين نشريه همانگونه كه از نام آن هويداست،توسط عده‌اي از فعالان سياسي اصلاح‌طلب و البته در خارج از كشور منتشر مي‌شود كهخود را به تمامي الزامات گزينش مشي اصلاح‌طلبي، پايبند مي‌داند.

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 16 بهمن 1393 ساعت: 17:41 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 792

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس