مخاطرات اخلاقى و بازار بيمه
مخاطرات اخلاقى (1) و بازار بيمه (2)
سيد محمد موسى مطلبى
چكيده:
در شرايطى كه دو طرف با يكديگر ارتباط اقتصادى برقرار مىسازند، همواره اطلاعات نقش مهمى را ايفا مىكند. وجود رفتار نامشهود، مىتواند باعث شود، يكى از دو طرف، رفتارهايى را انجام دهد كه به نفع طرف ديگر نيست. در اين حالت، كه مخاطرات اخلاقى شكل مىگيرد، بازار دچار شكست مىشود. شركتهاى بيمه، كه همواره رفتار مراقبتى بيمه گزاران را نمىتوانند مشاهده كنند، با چنين مشكلى مواجه مىشوند. بنابراين از ابتدا بايد قراردادهايى را كه سازگار با مشاركت بيمه گزاران در انعقاد قرارداد همراه با ايجاد انگيزه براى افزايش مراقبت بيمه گزاران است طراحى نمايند. قراردادهاى فرانشيزى در اين شرايط بهترين قراردادها تلقى شده است و از طريق ايجاد فرانشيز و گنجاندن مبالغ قابل كسر در قرارداد و همچنين دخالت انگيزشى دولت از طريق ماليات و سوبسيد مىتوان اين مورد شكست بازار را برطرف نمود و يا از هزينههاى آن كاست. بررسيها، نشان مىدهد در برخى از تعرفههاى تصويبى شوراى عالى بيمه و همچنين متن قراردادها از كارآيى لازم برخوردار نيستند و ضرورى است با استفاده از نتايج اين پژوهش و ساير پژوهشهايى كه در اين زمينه بكار رفته مشكلات قراردادها و تعرفه برطرف شود.
واژگان كليدى: مخاطرات اخلاقى، قرارداد بهينه، شكست بازار، اطلاعات ناقص، رفتارهاى نامشهود بازار بيمه، بيمه.
مقدمه
0در شرايط نبود اطلاعات كامل، همواره وجود پيامدهاى خارجى(Externality) باعث مىشود مبادله اقتصادى به خوبى انجام نشود و حتى در مواردى روابط اقتصادى مختل شود. روابط اقتصادى غالباً به شكل انعقاد قرارداد حاصل مىشود. در انعقاد قرارداد اطلاعات نقش مهمى را ايفا مىكند و نبود اطلاعات مشكلاتى را به همراه دارد.
قراردادهايى مانند قرارداد بين كارفرما و نيروى كار، بيمهگر و بيمهگزار، سهامداران و مدير عامل، اعتبار دهنده و اعتبار گيرنده نيز، همچون ساير قراردادها به اطلاعات نيازمند است. يك سهامدار كارخانه، وقتى مىتواند يك مدير را بپذيرد، كه اطلاعات كاملى از منش و عملكرد او داشته باشد و رفتار او قابل مشاهده باشد. با عدم اطلاع از وى و نامشهود بودن رفتار، نمىتواند قرارداد بهينهاى را منعقد كند و به اهداف خود برسد؛ زيرا همواره يك نا اطمينانى براى او وجود دارد، كه رفتار نامشهود(Hiden action) كارگزار به نفع او است يا هزينه هايى را به او تحميل مىكند. تعريف مخاطرات اخلاقى
مخاطرات اخلاقى تعاريف مختلفى دارد؛ برخى آن را به وضعيتى اطلاق كردهاند، كه يك طرف بازار نمىتواند رفتار طرف ديگر بازار را مشاهده كند و گاهى به رفتارهاى نامشهود بازگشت مىكند.(varian, 1990, 589)
برخى ديگر مخاطرات اخلاقى را چنين تعريف نمودهاند: مخاطرات اخلاقى نام ديگرى براى رفتار نامشهود است؛ زيرا در اين حالت، فردى يا طرفى كه آگاه است، رفتار غلطى را در پيش مىگيرد كه به ضرر طرف مقابل است. (Katz, 1994, 593)
تعريف ديگرى نيز مخاطرات اخلاقى را چنين بيان مىكند: وقتى مخاطرات اخلاقى پديدار مىشود، كه افراد در شرايط وجود اطلاعات خصوصى عملى را پيش مىگيرند كه بطور نادرستى احتمال نتايج و حاصل نامطلوب را افزايش مىدهد.(Mc taggat, 1992 ,440)
يك مثال از موارد مخاطرات اخلاقى: وقتى يك فرد بيمه مىشود، مراقبت خود را كم مىكند؛ زيرا مطمئن است كه خسارت او جبران خواهد شد. مثلاً يك مالك خانه، ممكن است مراقبت خود از خانه را ـ مثل قفل كردن و احتياطهاى ديگر ـ به دليل بيمه شدن خانه و لوازم آن، كاهش دهد. اين مسأله مخاطرات اخلاقى است كه باعث شكست بازار مىشود كه در مثال شكست بازار بيمه است و كارآيى در بازار بيمه از بين مىرود؛ زيرا انگيزه افراد به دليل كاهش نگرانى از خطر، براى مراقبت زياد از بين مىرود و بنابراين شركت بيمه ممكن است، مجبور باشد، خانهاى را بيمه كند، كه اصلاً قفل نشده يا پنجره آن بسته نشده است و اين براى شركتهاى بيمه غير ممكن است؛ زيرا احتمال خطر بسيار زياد مىشود. (stiglitz, 1993) نحوه انعقاد قرارداد
انعقاد قرارداد، نيازمند دو ركن اصلى است، كه مىتواند دو شخص حقيقى يا حقوقى باشد. يكى از اين دو، نقش اصلى را ايفا مىكند، مثل كارفرما كه ابتدا به طراحى قرارداد مىپردازد و ديگرى نقش غير اصلى را باز مىكند، مثل كارگزار. اين بحث تحت عنوان مسأله كارفرما - كارگزار(Principle-agent Problem) در ادبيات مطرح شده است.
قرارداد ابتدا توسط كارفرما طراحى مىشود و كارگزار پس از رؤيت، مىتواند آن را امضا نمايد و يا آن را نپذيرد. در چنين حالتى اگر قرارداد امضا نشود، ارتباطى برقرار نمىشود و در صورتى كه قرارداد منعقد شود، نتيجه قرارداد مبهم است؛ زيرا نتيجه به شدت به رفتار و عملكرد كارگزار بستگى دارد. عملكرد خوب وى، نتيجهاى خوب را براى كارفرما رقم مىزند و عملكرد ضعيف، نتيجه بدى را براى كارفرما به دنبال خواهد داشت.(stadler, 1997, 17) ماهيت قرارداد بهينه
به منظور توضيح قرارداد بهينه (stadler, 1997, 18) مىتوان يك قرارداد را در نظر گرفت كه نتايج متعددى داشته باشد. نتيجه حاصل از قرارداد را با × و ارزش پولى آن را با x نشان مىدهيم. فرض مىشود، كارگزار تلاشى دارد كه آن را با eنشان مىدهيم. در اين جا يك احتمال شرطى وجود دارد كه عبارت است از:
ابتدا فرض مىشود، اطلاعات كارگزار و كارفرما مساوى و متقارن است. در اين جا تنها يك ريسك وجود دارد، كه ناشى از احتمالى بودن رفتار كارگزار است. كارفرما بر اساس تابع منفعت حاصل از رابطه اقتصادى، رفتارش را تعيين مىكند. تابع منفعت وى عبارت است از:
نمودار (2): نحوه پرداخت دستمزد در شرايطى كه كارفرما ريسك خنثى و كارگزار ريسك گريز است
نمودار 2، پرداخت دستمزد بهينه در شرايطى است كه كارفرما ريسك خنثى و كارگزار ريسك گريز است.
حالت دوم: در اين حالت، كارگزار ريسك خنثى است. بنابراين َU ثابت است و كارفرما ريسك گريز است، بدين معنا كه <0ًb ، در اين حالت قرارداد بهينه بدين شكل مخاطرات اخلاقى و قرارداد بهينه پديده مخاطرات اخلاقى كه پس از انعقاد قرارداد مطرح مىشود، شرايطى است كه كارگزار مىتواند تلاش خود را تغيير دهد. به بيان ديگر، تاكنون بحث اين بود كه با مقدار تلاش معين، شيوه پرداخت بايد چگونه باشد. حال بحث اين است كه پس از انعقاد قرارداد كارگزار به دنبال تلاشى خواهد بود كه تابع هدفش را بيشينه سازد. تابع هدف كارگزار در اين شرايط به شكل زير تعريف مىشود.
انگيزه در مخاطرات اخلاقى
با يك مثال فرضى، مىتوان شرايط مخاطرات اخلاقى (mansfield, 1997, 554) در بازار بيمه را ترسيم نمود. همانطور كه در نمودار نيز آمده، شخصى را در نظر مىگيريم كه اتومبيلى دارد، كه T تومان ارزش دارد. وى براى مراقبت از اتومبيل خود هزينههايى را چون خريد قفل، محافظ، دزدگير و هزينههاى زمانى مىپردازد. اين هزينه را با Bنشان مىدهيم. صاحب اتومبيل جهت استفاده بيشتر از اتومبيل، نياز به هزينه بيشترى براى مراقبت از ماشين خواهد داشت. چون استفاده نيز، به معناى اين است كه ماشين بيشتر در معرض سرقت قرار مىگيرد. بنابراين مىتوان استفاده او از اتومبيل را تقاضا (D) يا منفعت نهايى از خدمات اتومبيل به حساب آورد، كه هزينه B را براى آن مىپردازد.
بنابراين وى در ابتدا بدون بيمه، 10 ساعت در روز از اتومبيل استفاده مىكند. اما پس از انعقاد قرارداد بيمه، چون شركت بيمه خسارت را مىپردازد و هزينههاى مراقبت ضرورتى ندارد اين هزينهها كاهش مىيابد، ميزان استفاده از اتومبيل 15 ساعت خواهد بود، در نتيجه احتمال سرقت اتومبيل زياد مىشود.
در نمودار مشاهده مىشود، كه با توجه به منحنى تقاضا براى استفاده از اتومبيل (D) يك روند نزولى دارد، قبل از انعقاد قرارداد بيمه، هزينه استفاده از اتومبيل B است كه در سطح 10 ساعت استفاده از اتومبيل تعادل ايجاد مىشود. بعد از انعقاد قرارداد بيمه به دليل كاهش هزينههاى مربوط به سرقت َB، ميزان استفاده از اتومبيل افزايش مىيابد؛ بنابراين، همواره بيمه گزار سعى دارد، پس از انعقاد قرارداد بيمه از اتومبيل خود بيشتر استفاده كند. و اين باعث افزايش احتمال خطر مىشود و خسارت آن را، بيمه گر بايد جبران نمايد.
نمودار (4): هزينههاى پيشگيرى از سرقت، قبل و بعد از بيمه
رفتارهاى پنهان و بازار بيمه
براى ترسيم وضعيتى كه در آن مخاطرات اخلاقى (Hiller, 1991, 82) شكل مىگيرد، فرض مىشود، فرد با دو حالت سرقت و عدم سرقت مواجه است. اين شخص Tريال دارايى دارد، اگر دارايى وى مورد دستبرد قرار گيرد C ريال از دارايى او كاهش مىيابد بنابراين دارايى او برابر است با:
(26)W=T-C
كه در آن، W ميزان دارايى فرد در حالت سرقت است و از طرفى نشان مىدهد كه دارايى در حالت عدم سرقت برابر كل دارايى فرد است. W=T دارايى در حالت عدم سرقت رانشان مىدهد.
در نمودار 5، دو محور دارايى در حال سرقت و عدم سرقت نشان داده شده است. در اين نمودار يك نقطه E وجود دارد كه در حقيقت ميزان دارايى فرد را در دو حالت سرقت و عدم سرقت نشان مىدهد و در حقيقت نقطه برخوردارى طبيعى يا اوليه است. خط َ ffنشان دهنده خطى است، كه در آن فرد بيمه گزار با خريد بيمه نامه به نرخ منصفانه(Fair odds line) اقدام مىكند. اين خط كه به عنوان «نتيجه احتمالى منصفانه»(4) تلقى مىشود، براى فردى است كه سطح مراقبت زيادى براى حفظ اموال خود دارا مىباشد. معادله اين خط به شكل زير است.
(27)Py=x
كه در آن P ميزان احتمال سرقت است، y سطوح مختلف جبران در صورت سرقت است و ميزان آن ضرورتا معادل c نيست و x ميزان حق بيمه است. در حقيقت اين معادله يك قيد رقابت محسوب مىشود، كه بيمهگر نمىتواند بيش از احتمال ميزان جبران خطر حق بيمه تعيين نمايد. زيرا طبق قانون عرضه و تقاضاى بيمه اگر حق بيمه بيشتر از اين مقدار باشد، شركتهاى بيمه ديگر، كه حاضرند حق بيمه كمترى را دريافت كنند، بازار را در دست خواهند گرفت. (مطلبى، 1381:47)
در شرايط خريد بيمه، بيمهگزار در حقيقت با دو حالت مواجه مىشود.
يكى حالت سرقت است:
(28)WT=T-C-×+py
و ديگرى در حالت عدم سرقت است:
کنند.
چون دو منحنى از نقطه J مىگذرد، خط بيمه كامل (خط 45 درجه) و خط نتيجه احتمالى منصفانه نيز از آن جا مىگذرد.
سطح مطلوبيت U2، به اندازه B از سطح مطلوبيت U1 بيشتر است. زيرا در نقطه J شخص در هر دو حالت مراقبت كم و زياد بيمه كامل خريدار مىكند و تنها با مراقبت كمتر مطلوبيت بيشترى را به دست مىآورد. در اين شرايط شركتهاى بيمه حاضر نمىشوند، به كسى كه مراقبت كمى دارد، بيمه نامه كامل در نقطه J را ارائه دهند، بلكه در نقطه K مماس بر منحنى نتايج احتمالى منصفانه سطح مراقبت پايين، ارائه مىدهند. اين مطلب در نمودار 6 ارائه شده است.
اگر فرد سطح مراقبت خود را كم كند، در نقطه K خواهد بود. جايى كه منحنى U3بر َHH مماس است. اگر فرد بتواند، بيمه غير كامل خريدارى نمايد، در نقطه Q به تعادل خواهد رسيد، كه نقطه مماس منحنى بى تفاوتى سطح مراقبت زياد بر خط نتيجه احتمالى منصفانه است؛ زيرا U4 خط بيمه كامل را در نقطه R بالاتر از U3 قطع مىكند.
بنابراين مطلوبيت بيشترى براى او ايجاد مىكند. البته نقطه Q تعادل نيست، زيرا در اين حالت همانطور كه مىدانيم، بيمه گزار سطح مراقبت زياد دارد، ولى شركت بيمه قيمت هر واحد جبران را با َP كه بيش از P است، دريافت مىكند. بنابراين، سود غير طبيعى به دست مىآورد و چون بازار رقابتى است، سود اضافى با ارائه قرارداد توسط ساير شركتهاى بيمه از بين مىرود. فرايند تغيير وضعيت از دو طريق است. يكى اين كه َ Pكاهش مىيابد و ديگر اين كه جبران خسارت در قيمت پايينتر افزايش مىيابد. به بيان ديگر َHH حول نقطه E در جهت عقربه ساعت به چرخش درمى آيد. از طرف ديگر يك حركت بر روى َHH به سمت خط 45 نيز وجود دارد. در نهايت تعادل در روى خط َFF خواهد بود. البته معلوم است كه روى خط َFF بيمه كامل نخواهد بود، بلكه نقطه D كه نزديك كامل است تعادل را ايجاد مىكند. در نمودار 7 نيز دو خط َFF و َHH وجود دارد. نقاط روى َFF چون بر اساس سطح مراقبت زياد ترسيم شده است، انگيزه لازم را براى مشترى ايجاد نمىكند تا سطح مراقبت زياد را انتخاب نمايد. بنابراين قراردادهاى بيمه كه بر روى خط َFF قرار دارد، سازگار با انگيزه نيست. اما وقتى قرارداد بتواند بر اساس سطح مراقبت كم انتخاب شود، مىتواند سازگار با انگيزه باشد، زيرا شخص مىتواند همان سطح مطلوبيت را كه در سطح مراقبت زياد به دست مىآورد با سطح مراقبت كم نيز به دست آورد و هزينه B را نيز نپردازد. در مجموعه نقاط سمت چپ J را بر روى َFF مشترى انگيزه براى كاهش مراقبت را دارد؛ زيرا در اين بخش از منحنى WT بيش از WNT است و از اين رو شركتهاى بيمه هيچ گاه بيمه بيشتر از كامل را ارائه نمىكنند.
در نقطه E، فرد سطح مراقبت زياد را بر مىگزيند. زيرا B هزينه خيلى زيادى نيست ولى شخص ريسك گريز بيمه نشدن را بر بيمه شدن ترجيح مىدهد. از اين رو، بين دو نقطه E و J، فرد بين گزينش سطح مراقبت زياد و سطح مراقبت كم، بى تفاوت خواهد بود. نقطهاى مثل D را در نظر مىگيريم كه در آن دو منحنى U5 و U6 يكديگر را قطع مىكنند. U5 مربوط به سطح مراقبت زياد و U6 مربوط به سطح مراقبت كم است. در اين نقطه شخص در انتخاب سطح مراقبت زياد و كم، بى تفاوت است. در اين جا گر چه U5 خط بيمه كامل را در نقطهاى بالاتر از محل برخورد U6 با خط بيمه كامل، قطع مىكند. اما چون دارايى بطور كامل بيمه شده، ميزان ضرر حاصل از B را جبران مىكند.
اگر كمى از خودگذشتگى در اين جا وجود داشته باشد، شخص در صورت بى تفاوت بودن بين دو سطح مراقبت زياد و كم، مراقبتى را كه براى كارفرما مناسب است، برمى گزيند. نقاط سمت راست D در طول َFF قراردادهاى سازگار با انگيزه و نقاط سمت چپ Dنقاط ناسازگار با انگيزه تلقى مىشوند. در نقطه D چون WT كمتر از WNTاست، بنابراين شخص حاضر است، براى اجتناب از سرقت، هزينه B را بپردازد و سطح مراقبت زياد را انتخاب نمايد. در نقاط سمت چپ D، تفاوت حاصل مطلوبيت انتظارى سطح مراقبت زياد و سطح مراقبت كم بيش از ضرر B است. بر عكس در نقاط سمت راست D، ضرر Bبيش از حاصل تفاوت مطلوبيت انتظارى سطح مراقبت زياد و سطح مراقبت كم است.
از آن جا كه B بسيار كوچك است، D بسيار نزديك بيمه كامل است، شركت بيمه مىتواند بر روى خط نتيجه احتمال منصفانه، قرارداد بيمه تقريبا كامل سازگار با انگيزه ارائه دهد. بنابراين مشترى نقطه D را انتخاب مىكند و شركتهاى بيمه هم به خاطر رقابت همان نقطه D را انتخاب مىكنند.
در پايان يك نكته باقى مىماند و آن اين كه ممكن است، شخص براى اين كه بتواند بيمه كامل خريدارى نمايد، با دو بيمه گر كه هر دو نصف دارايى را بيمه مىكنند، قرارداد منعقد كند. اين براى هر دو بيمه گر زيانآور است. زيرا در اين صورت سطح مراقبت كم انتخاب مىشود كه براى هر دو بيمه گر ايجاد ضرر مىكند.
براى رفع اين مشكل معمولاً شركتهاى بيمه، قانونى دارند كه در مورد يك چيز نمىتوان با دو شركت بيمه قرارداد منعقد نمود. برخى راه حلها جهت كنترل مخاطرات اخلاقى
همانطور كه در بحث مخاطرات اخلاقى بطور كلى و بحث رفتارهاى نامشهود بازار بيمه مطرح شد، مهمترين راه حل در شرايط وجود مخاطرات اخلاقى، طراحى قراردادهاى فرانشيزى است كه در آن پوششهاى بيمهاى نزديك به كامل باشد. بنابراين در كليه قراردادهاى بهينه وجود مبلغى كه پوشش بيمهاى شامل آن نمىشود وجود دارد تا انگيزه لازم را براى بيمه گزار فراهم نمايد تا سطح تلاش مطلوبى را انتخاب نمايد.
يكى از مهمترين روشهاى تعيين وجود فرانشيز در قراردادها وجود مبلغ قابل كسر (chitgopekar, 2000) يا (5)Deductable است كه انواعى از آن در قراردادهاى بيمه در جهان مرسوم است. سه نوع از مبلغ قابل كسر كه در قراردادها مرسوم است عبارتند از:
1- مبلغ قابل كسر ثابت
در اين روش، مبلغى چون D در قرارداد تعيين مىشود و شركت بيمه جبران خسارتهاى تا سقف مبلغ D را تعهد نمىنمايد و در صورتى كه خسارت بيش از اين مبلغ باشد، كل خسارت با كسر كردن D قابل جبران خواهد بود. اين نوع مبلغ قابل كسر بيشتر در قراردادهاى بيمه اتومبيل مرسوم است.
2- مبلغ قابل كسر درصدى
در اين نوع مبلغ قابل كسر درصدى از خسارت از تعهد جبران خسارت توسط شركت بيمه خارج مىشود، مثلاً D درصد خسارت از تعهد جبران استثنا مىشود. بنابراين وقتى گفته مىشود، مبلغ قابل كسر 10 درصد است، بدين معناست كه خسارت هر چه باشد. 90% آن را شركت بيمه پرداخت مىنمايد؛ اين نوع مبلغ قابل كسر در بيمههاى درمان بيشتر مرسوم است.
3- مبلغ قابل كسر تركيبى
اين نوع مبلغ قابل كسر، بدين صورت است كه هم مبلغ ثابتى مثل D و نيز درصدى از خسارت بيش از D از تعهد جبران خسارت بيمه كسر مىشود. مبلغ قابل كسر تركيبى نيز در بيمههاى درمانى بيشتر مرسوم است. قراردادهاى بيمه در بازار بيمه ايران
با توجه به اين كه بازار بيمه در ايران در حقيقت يك بازار دولتى است و در عمل رقابت محدودى بين شركتها وجود دارد، بيشتر قراردادها طبق تعرفههاى تعيين شده توسط شوراى عالى بيمه تعيين مىشود. بررسى تعرفههاى تصويب شده توسط شوراى عالى بيمه مىتواند بهينه بودن قراردادها را نشان دهد.(مطلبى، 1380: 63)
روش ديگر بررسى قراردادها در بازار بيمه، بررسى بيمهنامههاى موجود در شركتهاى مختلف بيمه است. بيمه نامهها با توجه به تعرفههاى مصوب شوراى عالى بيمه و بخشنامههاى داخلى شركتها طراحى شدهاند؛ بنابراين بررسى اين قراردادها نيز مىتواند بهينه بودن آنها نشان دهد.
از آن جا كه در تعرفهها و بيمه نامهها انواع متنوعى از بيمههاى مختلف مىباشد نحوه تقسيم بندى آنها جهت بررسى بر اساس اطلاعات موجود در شركتها، آيين نامههاى موجود در قراردادها طورى انجام گرفته است كه بتوان همه را با هم بررسى نمود. بنابراين بررسى و تحليل اين نوع بيمهها به شرح ذيل است:
1- بيمه آتش سوزى
در تعرفه بيمه آتش سوزى، هيچ گونه فرانشيز يا مبلغى تحت عنوان مبلغ قابل كسر در نظر گرفته نشده است. از آن جا كه اين نوع بيمه، شامل بيمه سرقت و بلاياى طبيعى است، نبود مبلغ فرانشيز و يا مبلغ قابل كسر باعث مىشود بيمه گزار مراقبت لازم از اموال تحت بيمه را نداشته باشد. البته تنها در بيمه جامع خانه و خانواده مبالغى به عنوان فرانشيز در نظر گرفته شده است. بنابراين مىتوان ادعا نمود كه قراردادهاى آتش سوزى بدون در نظر گرفتن مخاطرات اخلاقى بيمه گزاران طراحى شده و از اين رو نمىتوان آنها را قرارداد بهينه دانست.(ساساننژاد، 1379: ص 245)
2- بيمه باربرى
در تعرفه اين نوع بيمهها فرانشيزهاى خاصى در نظر گرفته شده است و گوياى اين واقعيت است كه در اين نوع بيمه مسأله مخاطرات اخلاقى مورد ملاحظه قرار گرفته است. يادآور مىشود كه بيمههاى باربرى داراى سه نوع استاندارد هستند كه در كليه كشورها از آن استفاده مىشود و بنابراين به طور ناخودآگاه مسأله مخاطرات اخلاقى در آن مورد توجه قرار گرفته است.(همان، 223)
3- بيمه حوادث
در بخشنامههاى مربوط به تعرفههاى بيمه حوادث هيچ گونه فرانشيز و يا مبلغ قابل كسر در نظر گرفته نشده است و اين نشان مىدهد كه به مسأله مخاطرات اخلاقى در اين نوع بيمه توجه نشده است. گر چه در اين نوع بيمه نقش مخاطرات اخلاقى بسيار زياد نيست، در عين حال وجود فرانشيز، يا مبلغ قابل كسر در اين گونه بيمه نيز مىتواند، مخاطرات اخلاقى را تا اندازهاى كنترل كند.(همان، 313)
4- بيمه شخص ثالث
در قراردادهاى مربوط به اين بيمه و همچنين تعرفههاى تصويبى شوراى عالى بيمه براى اين بيمه مبالغى تحت عنوان فرانشيز در نظر گرفته شده است. در بسيارى از بيمههاى اتومبيل كشورهاى مختلف مبالغى تحت عنوان مبلغ قابل كسر وجود دارد كه در ايران چنين چيزى وجود ندارد.(همان، 447)
5- بيمه بدنه اتومبيل
در قراردادهاى مربوط به اين حق بيمه و همچنين تعرفههاى عالى بيمه فرانشيزهايى در نظر گرفته شده است. در اين نوع قراردادها نيز مبلغ قابل كسر كه مىتواند كارايى خاص خود را داشته باشد وجود ندارد.(همان، 430)
6- بيمه مهندس
در تعرفه اين نوع بيمه بر اساس آخرين آيين نامههاى تصويبى تا سال 1379 آثارى از وجود فرانشيز وجود ندارد و اسناد در دسترس آن را نشان نمىدهد. به نظر مىرسد اين نوع بيمه به دليل تأثير شديدى كه از رفتار بيمه گزار دارد، وجود فرانشيز در آن بسيار تعيين كننده است و مبلغ قابل كسر نيز مىتواند نقش زيادى را در كنترل مخاطرات اخلاقى بيمه گزاران در بيمه مهندسى داشته باشد كه در تعرفهها و قراردادها طراحى نشده است.
7- بيمه مسؤوليت
در تعرفه اين نوع بيمه نيز طبق اسناد موجود فرانشيزى وجود ندارد. همچنين مبلغ قابل كسر نيز در تعرفههاى تصويبى و قراردادهاى شركتهاى مختلف وجود ندارد و به نظر مىرسد مخاطرات اخلاقى، هزينههايى را بر اين نوع بيمه نيز تحميل مىكند كه لازم است راههاى مقابله با آن در قراردادها در نظر شود. خلاصه، نتيجهگيرى و ارائه راه حل
بيان شد كه قراردادهاى بهينه بر اساس بيشينه سازى تابع هدف يا منفعت كارفرما با قيد مشاركت كارگزار بدست مىآيد و كارگزار مىتواند آن را قبول يا رد كند، فرض شد نظام پرداخت وابسته به نتيجه و عمل كارگزار قابل ارزيابى است. اگر تنها دو نتيجه در نظر گرفته شود و كارفرما ريسك خنثى و كارگزار ريسك گريز بود، نظام پرداخت تابع نتيجه بوده و ريسك به عهده كارگزار خواهد بود. اگر هر دو ريسك گريز باشند، هر يك كه ريسك گريزى بيشترى داشته باشد، ريسك كمترى را متحمل مىشود و پرداخت هم تابع ريسك گريزى بيشتر كارفرماست كه هر چه بيشتر باشد، دستمزد بستگى بيشترى به نتيجه خواهد داشت.
مسأله بعد، تلاش بهينه بود كه در شرايط ريسك خنثى بودن كارفرما و ريسك گريز بودن كارگزار، دستمزد تابعى از سطح تلاش است. در صورتى كه كارفرما ريسك گريز و كارفرما ريسك خنثى باشد، دستمزد تابعى از سطح تلاش نخواهد بود، تقاضاى تلاش زياد توسط كارفرما، مسأله مخاطرات اخلاقى را مطرح مىكند كه دستمزد در اين صورت تابع نتيجه است.
در بازار بيمه كه شرايط رقابت بين شركتهاى بيمه برقرار است، بهترين قرارداد كه در آن شرايط براى مشاركت بيمه گزار در بازار و همچنين شرايط انگيزش براى افزايش مراقبت بيمه گزار وجود دارد، بيمه نامههاى نزديك به بيمه كامل است. بنابراين قراردادهايى كه در آنها بيمه كامل ارائه مىشود از نظر انگيزش كارآمد نيستند. قراردادهايى كه نزديك به بيمه كامل هستند در حقيقت قرادادهاى فرانشيزى هستند كه بدين منظور مىتوان با استفاده از مبالغ قابل كسر با انواع سه گانه آن در قراردادها تعادل بهينه براى قرارداد فراهم نمود.
بررسى انجام شده در مورد بيمه ايران نشان داده است كه در تعيين برخى تعرفهها و همچنين قراردادها و بيمهنامههاى در دسترس از شركتهاى مختلف بيمه در ايران به پديده مخاطرات اخلاقى به عنوان يك مسأله مهم در نحوه تنظيم قرارداد كمتر توجه شده است. از اين منظر برخى از اين قراردادها ناكارآمدى دارند كه بايد در نحوه تنظيم آنها تجديد نظر شود. پيشنهادات اجرايى
1- آشنا ساختن كارشناسان بيمه با مباحث گسترده اقتصاد اطلاعات و مباحث گزينش نادرست و مخاطرات اخلاقى.
2- طراحى رشته هايى چون اقتصاد بيمه و يا مديريت اقتصادى بيمه به منظور تربيت كارشناسان متخصص كه بيمه را از نظر اقتصادى نيز بيشتر از پيش بررسى نمايند.(مطلبى، 1380: 131)
3- بازنگرى جدى در نحوه تعيين تعرفهها و بكار بردن جديدترين روش علمى كه با مباحث اقتصادى ترسيم شده است در تعيين و تصويب تعرفهها.(همان، 134)
4- ايجاد شبكه اطلاعاتى از افراد مختلف كه به راحتى قبل از انعقاد قرارداد بتوان رفتارهاى نامشهود فرد را شناسايى نمود.(همان، 131)
5- برنامه ريزى جهت افزايش فرهنگ بيمه كه باعث كاهش هزينههاى بيمه در نتيجه كاهش قيمتها يا حق بيمهها مىگردد و آن باعث گسترش بيمه مىشود.
6- تدوين و تصويب مبالغ فرانشيز و مبالغ قابل كسر بهينه كه بتواند قراردادهاى موجود را به سمت قراردادهاى بهينه اصلاح نمايد.(همان، 134)
7- برگزارى سمينارها و همايشهاى داخلى و بين المللى جهت تضارب آراء و جمع آورى اطلاعات كامل و همچنين ايجاد فضا براى مطالعاتى در زمينه مباحث گزينش نادرست و مخاطرات اخلاقى با همكارى كليه مراكز بيمههاى بازرگانى، تأمين اجتماعى و بيمههاى خدمات درمانى و كليه مؤسساتى كه با مسأله بيمه سر و كار دارند.
8- ايجاد گروه پژوهشى اقتصاد بيمه در مراكز تحقيقات بيمهاى به منظور تمركز و اطلاع رسانى پژوهشى در اين زمينه به كارشناسان و استفاده از توان كارشناسان در انجام پژوهشهاى اقتصاد بيمه .
9- دخالت دولت از طريق اخذ ماليات و اعطاى سوبسيد به منظور ايجاد انگيزه افراد در جهت كاهش ريسك و افزايش مراقبت. پيشنهادات پژوهشى
1- انجام ترجمه ادبيات مباحث مربوط به گزينش نادرست و مخاطرات اخلاقى در بازار بيمه بطور گسترده كه هم اكنون بسيارى از آنها از طريق اينترنت قابل دستيابى است و همچنين بسيارى از ژورنالهاى جهانى مباحث مختلفى از آنها را به چاپ رساندهاند.
2- به منظور گسترش ادبيات اين مباحث در ادبيات فارسى بيمه و اقتصاد، ترجمه چندين كتاب مهم كه مباحث اقتصاد اطلاعات و بازار بيمه را بطور كامل و تخصصى مطرح كردهاند، ضرورى به نظر مىرسد.
3- انجام پژوهشهاى كاربردى با استفاده از پژوهشهاى بسيار زيادى كه در بيمههاى خاص و در كشورهاى مختلف انجام شده است و بررسى و ارائه راه حلهاى خاص براى انواع بيمهها در ايران.
4- بدست آوردن مبالغ قابل كسر و همچنين فرانشيز بهينه از طريق مطالعات آمارى و استفاده از الگوهاى انجام گرفته در موضوع. منابع
1- فارسى
1- بيمه مركزى، مجموعه قوانين بيمهاى، بيمه مركزى ايران، 1378.
2- ساسان نژاد، امير هوشنگ، مجموعه كامل قوانين بيمهاى، تهران، انتشارات فردوسى، چاپ اول 1379.
3- مطلبى، سيدمحمد موسى، تحليل گردش اطلاعات و هزينههاى آن در ساختار بازارى بيمه مطالعه موردى ايران، 1380، قم، پايان نامه كارشناسى ارشد دانشگاه مفيد.
2- انگليسى
1 - CHitgopekar, sharads, relationship Between Deductibles and expected payouts for Insurance policies, 200.
2 - Hiller, Briall, The economic of Assymetric information, 1991 & nacmilan Press.
3 - Katz, and Rosen, mictoEconomic, 1994 & 2nded, Irwin, Illinios.
4 - Mansfield, Edwin, Microeconomics, 1991, w.w.norton&company
5 - MC taggat, D findlay, Land parkin, Economics, 1992, addison-wesley, http:\\www.cob.ilstu.edu\katie\working papers\deductibles 99.doc
6 - Stadler Inesmacho-David Pereze-castrillo, An introduction to Economic of information (Incentives&contracts), 1997 Richard watt, oxford university.
7 - Stiglitz, S.E., Economics, 1993, w.w.norton&company, NewYork.
8 - Sweeting Andrew, Discuss the reason why asymmetric information can be a source of market failure.use examples to illustrate your answers, 1998, httb:\\w.w.eraweb.net
9 - Varian, H.R, Intermediate Microeconomics: A modern approach 2nded, 1990, w.w.norton & company New York.
1 - Moral hazard
2 ـ بخشى از اين مقاله برگرفته از پايان نامه كارشناسى ارشد نگارنده است كه با راهنمايى دكتر عبادى در دانشگاه مفيد تدوين و دفاع شده است.
3 ـ كلمه فرانشيز را برخى به درصدانه ترجمه نمودهاند.
4 ـ در اين نرخ سود اقتصادى بنگاه بر اساس احتمال خطر صفر در نظر گرفته شده است.
5 ـ اين واژه به كاستنى نيز ترجمه شده است.
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 27 اردیبهشت 1394 ساعت: 10:49 منتشر شده است
برچسب ها : مخاطرات اخلاقى و بازار بيمه,مخاطرات اخلاقى,بازار بيمه,