دانش آموزی - 515

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق درباره تفسیر سوره نور

بازديد: 301

 

موضوع: تفسير سوره نور ( تفسير نمونه)                      جزء: 18، حزب: 3

 

1-             اگر شيطان را به معني وسيع كلمه يعني در هر موجودي موذي و تبكهار و ويرانگر تفسير كنيم گستردگي اين هشدار در تمام ابعاد زندگي روشن مي شود هرگز يك انسان پاكدامن و با ايمان را نمي شود يك مرتبه در آغوش فسار پرتاب كرد (آيه 21)

2-             كساني كه زنان پاكدامن و بيخبر از هر گونه آلودگي و مومن را به نسبتهاي ناروا متهم مي سازند در دنيا و آخرت از رحمت الهي دروند و عذاب عظيي در انتظار آنهاست در واقع سه صفت براي اين زنان ذكر شده است: حضات ( زنان پاكدامن) غافلات ( دور از هر گونه آلودگي) و مومنات ( زنان با ايمان ) آيه 23

3-             خبثيات و خبثيون اشاره به زنان و مردان آلوده دامان است و به عكس طيبات و طيبون كه به زنان و مردان پاكدامن اشاره مي كند در طول تاريخ مواردي را مي بينيم كه با اين قانون هماهنگ نيست مثل: همسر نوح و همسر لوط زنان بدي بودند و به آنها خيانت كردند و در مقابل همسر فرعون از زنان با ايمان و پاكدامني بود ( آيه 26)

4-             آداب و معاشرت و دستورهاي اجتماعي اسلام: طرز ورود به خانه هاي مردم و چگونگي اجازه ورود گرفتن است بدون اجازه وارد خانه مردم نشويد حتي اجازه گرفتن بايد كاملا مودبانه و دوستانه و خالي از هر گونه خشونت باشد. (آيه 29)

5-             در بعضي روايات آمده بايد سه بار اجازه گرفت، اجازه اول را بشنو و به هنگام اجازه دوم خود را آماده ساز و به هنگام اجازه سوم اگر خواستند اجازه دهند و اگر نخواستند اجازه ندهند و در ميان اجازه ها بايد فاصله اي باشد ( آيه 28)

6-             مبارزه با چشم چراني و ترك حجاب: هنگامي كه با زن نامحرمي روبرو مي شود بخواهد چشم خود را به كلي ببندد ادامه راه رفتن و مانند آن براي او ممكن نيست اما اگر نگاه را از صورت و اندام او بر گيرد و چشم خود را پايين اندازد گويي از نگاه خويش كاسته است و آن صحنه اي را كه ممنوع است از منطقه ديد خود به كلي حذف كرده است. (‌آيه 30)

7-             فلسفه حجاب: حجاب يكي از ويژگي زنان است: 1- آنها نبايد زينت خود را آشكار سازند جز آن مقدار كه طبيعتا ظاهر است 2- آنها بايد خمارهاي خود را بر سينه هاي خود بيفكنند 3- زنان مي توانند در موارد خاص حجاب خود را بر گيرند (‌آيه 31)

8-             ترغيب به ازدوج آسان: يكي از راه هاي مبارزه با فحشا ازدواج آسان و بي ريا است كه براي برچيدن بساط گناه بايد از طريق اشباع صحيح و مشروع غرائز وارد شد به تعبير ديگر هيچگونه مبارزه منفي بدون مبارزه مثبت مؤثر نخواهد شد ( آيه 32)

9-             ازدواج يك سنت الهي است: بعد از ازدواج شخصيت انسان تبديل به شخصيت اجتماعي مي شود و خود را شديدا مسئول حفظ همسر و آبرو داري خانوده و تامين وسايل زندگي فرزندان آينده مي بيند به همين دليل سعي خود را مي كند تا بر فقر چيره شود (آيه 34)

10-        نور ايمان كه در قلب مومن است داراي چهار عاملي است كه در يك چراغ پر فروغ موجود است: «مصباح»، «زجاجه» «مشگاه» در شجره مباركه زيتونه» (آيه 35)

11-        هر كانوني كه به فرمان خدا بر پا شده نام خدا در آن برده شده در هر صبح و شام مردان با ايماني كه زندگي مادي آنها را به خود مشغول و از ياد خدا غافل نمي كند و به تسبيح و تقديس در آن مشغولند. چنين خانه هايي مركز مشكلات انوار الهي و ايمان هدايت است و خداوند تمام اعمال آنها را بر معيار و مقياس بهترين اعمالشان پاداش مي دهد. (آيه 37)

12-        اعمالي همچون سراب: اعمال افرادي بي ايمان نخست به نور كاذبي تشبيه شده كه همچون يك سراب در بيابان خشك و سوزان  ظاهر مي شود، سرابي كه نه تنها عطش تشنه كامان را فرو نمي نشاند بلكه به خار دووندگي بيشتر آن را افزايش مي دهد پس از اين نور كاذب كه اعمال ظاهر فريب منافقان بي ايمان است وارد مرحله باطن اين اعمال مي شود (ايه 39).

13-        تسبيح عمومي موجودات عالم: تمامي ذرات اين عالم اعم از آنچه آن را عاقل مي شماريم يا بي جان يا غير عاقل همه داراي نوعي درك و شعورند و در عالم خود تسبيح و حمد خدا مي گويند هر چند ما قادر به درك آن نيستيم منظور از تسبيح و حمد همان چيزي است كه ما آن را زبان حال مي نماميم. (آيه 41)

14-        مجموعه نظام هستي و اسرار شگفت انگيزي كه در هر يك از موجودات اين عالم نهفته است، با زبان بي زباني، با صراحت و به طور آشكار از قدرت و عظمت خالق خود و علم و حكمت بي انتهاي او سخن مي گويند (ايه 42).

15-        همانگونه كه علم ثابت كرده شب و روز و هم تغييرات تدريجي آنها براي انسان جنبه حياتي دارد، تابش يكنواخت آفتاب درجه حرارت هوا را بالا مي برد و موجودات زنده را مي سوزاند اما هنگامي كه در لابلاي اين تابش پرده هاي ظلمت شب قرار مي گيرد آن را كاملا تعديل مي كند و باعث پيدايش فصول چهارگانه مي شود و غيره ... ايه 44.

16-        منظور از آب نطفه است ولي همه موجودات از آب به وجود نيامدند مثل تك سلولي ها كه از طريق تقسيم سلول به وجود آمده اند و مي توان اين جا اين را بيان كرد كه اولين موجودي كه خدا آفريده آب بوده و انسانها را بعدا از آن آب آفريد و منظور از خلقت موجودات از آب اين است كه حال حاضر آب ماده اصلي ساختمان بدن آنها را تشكيل مي دهد (ايه 45)

17-        آياتي كه دلها را به نور ايمان و توحيد روشن مي كند، افكار انسانها را نور صفا مي بخشد و محيط تاريك زندگيشان را عوض مي كند (آيه 46)

18-        بيماري نفاق: نفاق در حقيقت بيماري وانحراف است انسان سالم يك چهره بيشتر ندارد اگر مومن است تمام وجودش فرياد ايمان مي كشد و اگر منحرف است ظاهر و باطنش بيانگر انحراف است و اما اينكه ظاهرش دم از اينمان بزند و باطنش بوي كفر دهد اين يكنوع بيماري است (ايه 50)

19-        ايمان و تسليم مطلق در برابر حق كسي كه زمام خود را به دست خدا بسپارد و او را حاكم وادارد بدون شك در همه چيز پيروز است چه در زندگي مادي و چه در زندگي معنوي (آيه 51)

20-        هر كس طاعت خدا و پيامبر بكند و تقوي پيشه كند آنها نجات يافتگانند و پيروزمندانه در دنيا و آخرت توشه خود را بسته اند (آيه 52)

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 04 اسفند 1393 ساعت: 10:06 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

تحقیق درباره نکاتی از سوره مومنون

بازديد: 2071

 

بیست  نکته اخلاقی از سوره مومنون (جزء هیجدهم  حزب یک)

 

1-ازدواج: یکی ازحوائج اولیه انسان احتیاج هر یک از دو جنس نروماده به جنس مخالف است.به اینکه با او درامیزدوعمل جنسی با او انجام دهد هر چند که صانع بشر احساس این احتیاج را دربشربرای بقائ نسل قرارداده وطرفین را مجهزبه غریزه شهوت کرده تا ازمیانه این دو سنگ ارد خود را بگیرد.

 

 از--دواج سنتی است طبیعی که از اغاز ÷یدایش بشر تا کنون در مجتمعات بشری دائربوده وهیچ مزاحمی به غیراز زنا سد راه ان و مزاحم ان نبوده است اریتنها مزاحم ازدواج زنااست که نمی گذارد خانواده ی تشکیل شود.

                                  **************

2- مرگ:مرگ از مراحلی است که در مسیرتقدیر بطور وجوب وحتم باید باشد وهمه باید ان را طی کنندوهمانطور که قبلا گذشت یکی ازحقایق است همچنانکهفرمود:هرکس چشنده مرگ است وما شمارابا خیروشر می ازمائیم (35)

                              ******************

 

 3- دعوت به سوی خدا وترک پرستش الهه غیر خداست:چون وثنی ها غیر خدا وملائکه وجنو ومقدسین را می ÷رستیدندوبرای انها دعوی الوهیت می کردند یعنی انها را معبودی می دانستند نه خدارا

                               *****************

4-قهر الهی:بلیغ ترین بیان در رساندن قهر الهی مسلط بر دشمنان حق وتکذیب کنندگان دعوت حق است چون می رساند که این قهر ان چنان انها را از بین می بردکه نه عینی ا ز ایشان باقی بگذاردونه اثری ونه نامی و نه نشانی تنها داستانی که مایه ارامش دیگران باشد.

                             ***************

5-مال وفرزندخیرات نیست:کفار که ÷نداشتند  مال وفرزند خیراتشان است خیراتی است که ما زودتر به ایشان رسانیده ایم بخطا    رفته اند ;ومال واولاد خیرات نیست بلکه استدراج واملائ است. خیراتی که در ان سرعت میشود ان است که مومنین به خدا و رسول و روز جزا دارند; وان اعمال صالح ایشان است.

                           *******************

6-هدایت به سوی خدای متعال (ایه58) منضور از ایه این است که بشر را به سوی خدای تعالی رهنمون میشود که یکی از انها رسولان خدایند که حامل رسالت اویند;یکی دیگر کتاب وشریعت ایشان است که نبوتشان را تامین میکند ومومنین کسانی هستند که بهاینها ایمان اورند. چون از خدا خشیت دارند و همین خشیت وادارشان میکند که در مقام  تحصیل رضای او برایند

                      ****************

7-نفی شرکائ) ایه 59)ایمان به ایات خدا انسان را وا می دارد که شرکائ را از او نفی کنند و کسی جز او را ن÷رستند چون ایمان به ایات خدا ایمان به شریعت اوست.

                               **************** -

8-عمل صالح(ایه61)از نظر این ایات خیرات عبارتند از اعمال صالح اما نه هر عمل صالح : بلکه عمل صالحی که از اعتقاد حق منشا گرفته باشد خیرات اینهاست که مومنین بر سر ان از یکدیگر سبقت میگیرند نه انچه نزد کفار از مال و اولاد

                           *****************

9-قدرت درک و عقل (ایه 62) از انجائیکه عقول مردم در قدرت ادراک و ضعف ان مختلف است رعایت ان را نیز کرده : از هر عقلی به مقدار توانائی درک و طاقت وتحملش تکلیف خداست و انطور که مخلصین را سوق می دهد مستضعفین را نمی دهد.

 

                                      ********************

10- نپذیرفتن توبه کسانی که از قران روی برگردانند و دعوت رسول خدا را اجابت نکردند

                                   ********************

11- زنده کردن ومیراندن به دست خداست(ایه80)  وقتی خدا انسان را دارای چشم و گوش وقلب بلاخره ودارای علم خلق کرد ه وهستی شما را درزمین پدید آورد تابه سوی او محشور شوید .پس لازمه آن این می شود که زند ه کردن ومیراندن سنتی همیشگی باشد چون علم متوقف بر زنده کردن و حشر متوقف بر میراندن است

.                                              *************************

12- کافران قیامت را انکار می کردند واین انکار نیست بلکه قیامت حقیقت است .(آیه 84)

                                                 ******************

13- مالک همه موجودات خداست (آیه 84)

                                           ********************

14- خداوند نه زاده شده ونه دارای فرزند است . (آیه 91)

                                         ********************

15-این آیه خطاب به رسول خداست ومنظورآن تسلیت ودلخوش کردن او است ومی فرماید: که خدای تعالی قادراست تو را از عذابی که به مشرکین نشان میدهد نجات می دهد .(آیه 95)

                                        *********************

16- خوبی کردن درمقابل بدی دیگران (آیه 96) یعنیاینکه بدی از ایشان می بینی با نیکی تلافی می کنند                       ********************

17-در حکایت قوم نوح (ع) وحادثه طوفان بر ای خلق آیت وعبر تهاست و البته ما آزمایش خواهیم کرد(آیه 30 سوره مومنون)

                                        ********************  

18- آن بند گانی که از خدا تر سان وهراسانند و با آیات خدای خود ایمان می آورند وآنانکه هرگز به پروردگارشان مشرک نمی شوند و آنچه وظیفه بندگی است بجای آورند و چنین بندگانی  تعجیل در سعادت و خیرات می کنند و اینان همان کسانی هستند که در کارهای نیکو بر هم سبقت می گیرند (آیات 57و58و59و60و61)

                                   **********************

19- ازهر کس به اندازه ی وسع وتوانایی اش در پیشگاه خدا تکلیف  خوا سته می شود (آیه62)

                                     ********************

20- آنانکه ذکات مال خود را فقرا می دهند(آیه 4)

                                     ********************

21- انانکه در نماز خاضع وخا شعند(آیه 2)

                                   *********************

نتیجه گیری: از این سوره نتیجه می گیریم که ویرو سها و  خوره های کامپوتر ما نند کا فر ان هستند که در دین اسلام اختلا ف ایجاد می کنند وراهنما های دین  مانع کار اینها می شو ند  ودر کامپوتر ویروسیابهایی نصب می شود که با ویروسها مخالفت می کنند و همانطور که عصر کامپو تر روز به روزپیشرفته تر می شود و اطلا عات بیشتری به کاربران می دهد اجر ومزد کسانی که در راه دین پا  فشا ری  می کنند زیادتر می شود

                           **********************

 تهیه کننده:عفت زرقانی     

         

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 04 اسفند 1393 ساعت: 10:00 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

تحقیق درباره جزء 20 حزب 3

بازديد: 357

 

جزء 20- حزب 3

1-     و اتبعنا هم في هذه ادنيا لغته و يوم القيامه هم من المقجوحين) در اين دنيا لعنتي پشت سر لعنت نصيب آن ها كرديم و در روز قيامت آن ها از زشت سيرتتان و سيه رو باشد.

2-     هوا پرستي عامل گمراهي: هواي نفس حجاب ضخيمي است در مقابل چشمان عقل انسان.

3-     هدايت تنها دست خدا است: منظور از هدايت در اينجا رسانيدن به سر منزل مقصود است اين كار خدا بي حساب نيست و به دلهاي آماده نظر مي افكند و نور آسماني به آنها مي پاشد.

4-     همان گونه كه خداوند به ما نيكي كرده است ما هم بايد نيكي كنيم و گرنه مواهبش را از ما مي گيرد.

5-     نعمت بزرگ شب و روز: از يكسو ما انسان ها نياز به كار و تلاش و حركت داريم كه بدون روشنايي روز ممكن نيست و از سوي ديگر نياز به استراحت و آرامش كه بدون تاريكي شب كامل نمي شود امروزه از نظر علمي ثابت شده كه در برابر نور تمام دستگاههاي بدن انسان فعال و زنده مي شود مثل ( دستگاه گردش خون و ..) و برعكس دستگاههاي بدن در تاريكي شب و آرامش و آسايش حقيقي فرو مي روند و در سايه ي آن تجديد قوا و نشاط مي كنند.

6-     علم ، ريشه ايمان ، استقامت و عشق به ثواب الهي و سراي آخرت است .

7-     خشنودي خداوند از هر پاداشي بهتر است . (كسي كه كار نيكي انجام دهد خداوند پاداشي بهتر آن (شايد 10 برابر) آن را به او برمي گرداند .

8-     معبودي جز خداوند نيست در حالي كه خالق منحصر به اوست (همه ي اختيارات متعلق به خداوند است )

9-     خداوند هر كه را كه بخواهد خلق مي كند و هر كه را كه مي خواهد بر مي گزيند (آفرينش به دست خداوند است ) .

10-     ارزش هاي معنوي و زيبايي آن جهان بهتر از ارزش مادي اين جهان است .

11-     فيضل الله من يشاء و يهودي من يشاء و هو العزيز الحكيم . خداوند هركس را بخواهد گمراه مي كند و هركس را بخواهد هدايت مي كند و او عزيز و حكيم است .

12-     خداوند شادي كنندگان مغرور را دوست ندارد .

13-     قارون هاي ديروز و امروز : داستان قارون ثروتمند مغرور پرده از روي حقايق بسياري در زندگي انسان برمي دارد . در اين داستان روشنگر اين حقيقت است كه غرور و ثروت گاه انسان را به انواع جنون مي كشد جنون نمايش دادن ثروت و به رخ ديگران كشيدن .

14-     هرگز برروي زمين فساد مكن كه خداوند مفسدان را دوست نمي دارد .

15-     سراي آخرت را براي كساني قرار مي دهيم كه نه اراده برتري جويي در زمين دارند و نه فساد مي كنند .

16-     خداوند بخشنده است : كسي كه توبه كند و عمل صالح انجام دهد خداوند اورا خواهد بخشيد .

17-     ريشه همه بركات و خيرات به علم و دانش حقيقي باز مي گردد .

18-     نتيجه سلطه جويي و فساد در ارض : سراي آخرت را براي كساني قرار مي دهيم كه نه اراده برتري جويي در زمين دارند و فساد مي كنند «تلك الدارالاحده نجعلها للذين لا يريدون علواً في الارض و لا فساداً .

19-     خداوند يكتا است : معبودي به جز خدا مخوان كه هيچ معبودي جز او نيست .

20-     زندگي آزمون الهي است و خداوند انسان را به حال خودشان رها نكرده و نمي كند.

نتيجه :

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 04 اسفند 1393 ساعت: 9:36 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

تحقیق درباره تفسیر سوره حجرات

بازديد: 207

 

موضوع: جزء26- حزب 3- سوره حجرات

1-     كسي كه از خدا و پيامبر پيشي مي گيرد در مديريت نظام خلل وارد كرده و جامعه را به هرج و مرج مي كشاند و در حقيقت دستگاه و نظام قانوني گذاري را بازيچه تمايلات خود مي كند (1).

2-     هر گونه حرام كردن حلال خداوند و يا حلال كردن حرام ها، بدعت يا پيشي گرفتن از خدا و رسول است وبي تقوايي و بي ايماني است . (1)

3-     حفظ عمل مهمتر از خود عمل است. (2).

4-     خداوند دل هاي افراد مودب را آزمايش مي كند و موارد آن است كه انسان در برابر مسائل، از خود استعداد و عكس العمل بروز دهد تا لايق دريافت پاداش الهي شود.(3).

5-     به شان افراد توجه كنيد با يك حركت بي ادبانه نبايد مردم را بي عقل دانست. هر كس عقلش بيشتر است ادبش بيشتر است. (4و5).

6-     تجسس درباره رفتار شخصي مردم حرام است ولي آنجا كه به جامعه مربوط است و بايد بر اساس آن عملي انجام دهيم و اگر به خاطر احترام فرد تحقيق نكنيم ممكن است حتي در معرض فتنه قرار گيرند تحقيق لازم است (6).

7-     كليد شناخت خود را علاقه به مومين بدانيد (7 و 8).

8-     در مرحله درگيري كه متجاوز معلوم نيست بايد تلاش براي خاموش كردن اصل فتنه وايجاد صلح باشد و اگر متجاوز شناخته شد خاموش كردن فتنه وايجاد صلح بايد در جهت دفاع از مظلوم باشد. (9)

9-     مومنان با يكديگر برادر و برابرند. رمز برادري تنها در ايمان است (10).

10-ما از باطن مردم آگاه نيستيم پس نبايد ظاهر بين و سطحي نگر باشيم. مسخره كردن تجاوز به حريم افراد است واگر مسخره كننده توبه نكند ظالم است (11).

11-خداوند مسلمين را از غيبت و گمان بد نسبته به ديگران نهي مي كند راه ورود به غيبت : اول سوء ظن، بعد تجسس و سپس كشف عيب  است.(12)

12-تفاوت هايي كه در آفريده ها مي باشد حكيمانه و براي شناسايي از يكديگر است نه براي تفاخر (13).

13-برتري خواهي در فطرت انسان است و اسلام مسير اين خواستار و فطرت را تقوي قرار داده است .  (13).

14-به هو دعايي گوش ندهيم، ادعاي نابجا را مهار كنيم، هر كس بايد حريم خود را حفظ كند و خود را بيش از آنچه هست مطرح نكند (14).

15-خداوند عادل است وذره اي از پاداش عمل انسان را كم نمي كند (14).

16-نشانه ايمان واقعي پايداري و عدم ترديد در آن است. ايمان امري باطني است كه از راه آثار آن شناخته مي شود. (15)

17-مومنان واقعي كساني هستند كه : به خدا و رسول ايمان آورند، سپس ترديد نكردند و با اموال وجان هاي خود در راه خدا جهاد كردند (15).

18-خداوند به اسلام وايمان و عبادات ما احتياج و نيازي ندارد (17).

19-ايمان به علم و بصيرت خداوند ضامن تقواي انسان است (18)

20-علم خداوند همراه با بصير بودن اوست يعني علم اجمالي، سطحي، يك جانبه، قابل ترديد و موقت نيست (18).

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 04 اسفند 1393 ساعت: 9:35 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

تحقیق درباره تفسیر سوره اسراء

بازديد: 495

 

 

 

تفسير سوره اسراء

 

بسم الله الرحمن الرحيم

 

تسبيح موجودات:

 

44)آسمان هاي هفتگانه وزمين وهركه درآنهاست,تسبيح خداوند را مي گويند,

وهيج چيز نيست مگرآنكه با ستايش,از اوبه پاکي ياد مي كند ولي شما تسبيح

آنها را نمي فهميد.هما نا او بردبار و آمرزنده است.

 

نكته ها:

1.     اين آيه مي گويد:همه ي هستي براي خداوندتسبيح وسجده وقنوت دارند. برخي مفسران

اين تسبيح را تسبيح تكويني دانسته اند,يعني ساختار وجودي هر ذره اي از عالم,نشان از اراده,حكمت,علم وعدل خدا دارد.

2.    بعضي ديگر معتقدندكه هستي,شعوروعلم داردوهمه در حال تسبيح اند,ولي گوش ما

صداي آنها را نمي شنود.حتي سنگ هم علم وخشيت داردواز خوف خدا ازكوه سقوط

مي كند.خداوند كوهها رامخاطب قرارداده:اي كوهها همراه با داوود نيايش كنيد.

3.    تسبيح گويي حيوانات وموجودات,درروايات هم آمده است,ازجمله:

الف:به چهره حيوانات سيلي نزنيد,كه تسبيح خدا مي گويند.

ب:هرگاه صيد تسبيح نگويد,شكار صياد مي شود.

ج:هيج درختي قطع نمي شود,مگر بخاطرترك تسبيح خداوند.

د:سنگريزه در دست پيامبر(ص)به نبوت او گواهي داد.

ح:صداي گنجشك ها تسبيح آنهاست.

هركس به زباني صفت حمد تو گويد

بلبل به غزلخواني وقمري به ترانه


پيا م ها:

1)     همه ی هستی خدا را تسبيح می گويند،پس چرا انسان از اين کاروان عقب بما ند.

2)     در آسمان موجودات زنده وبا شعور هست.

3)     تسبيح هستی،همراه با حمدو ستايش است.

4)     بعضی صداها را ممکن است بشنويم،اما نمي فهميم که تسبيح است.

5)     همه ي هستي شعور دارند،ولی اطلاعات انسان از هستي ناقص است.

6)     تحمل عقايد خرافی وسخنان نا روا ،بر خاسته ازحلم وبردباری خداست.

 

45)و هرگاه قرآن می خوانی،ميان تووکسانی که به قيامت ايمان ندارند،حجابی

ناپيدا (ومعنوی)قرار می دهيم تا از درک معارف حق محروم بمانند.

 

نکته ها:

1.قرآن وسيله ي هدايت متقين است،واز نشا نه هاي متقين،يقين به آخرت است،پس قرآن

براي آنان که به قيامت ايمان ندارند،هدايت گرنيست.اين همان حجاب پنهاني

است که سبب مي شودانسان از فهم وحي ولذت درک معارف الهي محروم

بماند،گرچه اززبان خودپيامبر(ص)نيزوحي را بشنود.

 

پيا م ها:

1)     اگر انسان،قا بليت هدايت نداشته باشد،تلاوت قرآن،توسط رسول الله هم بي اثر است.

2)     قهر الهي،پس از لجاجت وکفرانسان است.

3)     تلاوت قرآن مي تواندانسانرا ازشر کفار،ايمن کند.

4)     محروميت از درک وحي،عذاب وقهر الهي است.چوب خدا صدا ندارد.

5)     خداوند حقايق ومعارف رااز غير اهلش پوشيده داشته است0


46) بردلهاي آنان(کفار)پوشش هايي قرارداديم تا آن رانفهمندودرگوشهاي آنها

سنگيني تاحق را نشنوند.وچون پروردگارت را درقرآن به يگانگي يادکني،

آنان پشت کرده وگريزان مي شوند.

 

نکته ها:

1.      بيش از هزاربار درقرآن، از توحيد ياد شده است،ولي کوردلان از شنيدن آيات توحيد   وبهره گيري ازآنها محروم وناراحتند، اما از شنيدن سخن شرک وياوه خرسند مي شوند.

2.   امروز نيزهرگاه بحث از توحيد مي شود،بعضي متنفرند،ولي سخن شرقي ها وغربي ها

برايشان جاذبه دارد.قرآن چنين گروه هاي گريزان از حق را به الاغ هايي تشبيه کرده

که از شيران رم مي کنند.

پيام ها:

1)   روح بسته ودل مرده،معارف ناب قرآن را نمي پذيرد.

2)  محروم ماندن ازدرک معنويات،نوعي قهرالهی است.

3) توحيددرربوبيت،سخت ترين چيزبراي مشرکان است.

4) ياد غيرخدا کفراست،يادخداوغيرخدا شرک،وتنها يادخداي يکتا توحيد است.

 

47) ما داناتريم که چون به توگوش مي دهند،براي چه گوش مي دهند و آنگاه                   که براي خنثي کردن تبليغات پيامبربا هم نجوامي کنند.آن زمان که به  ستمگران ديگران مي گويند: شما جزازمردي افسون شده پيروي نمي کنيد(آن راهم مي دانيم).

 

نکته ها:

1.    اين آيه به پيامبردلگرمي مي دهدکه ازفراروبي احترامي کفار،متأثر نمي شود،چون همه

چيزبرخدا روشن است.

 

2.     در تفاسير آمده است که هريک ازسران کفار،شبانه وبدون اطلاع يکديگر مخفيانه پشت

خانه پيامبرحاضر مي شدندتا درتاريکي ،صوت قرآن رابشنوندو سپس تحليل کنند.گاهي

هم درتاريکي به هم برمي خوردندويکديگرراشناخته ملامت مي کردندکه ما خود،دل از

صوت محمد(ص) نمي کنيم،مردم چه کارکنند!

پيام ها:

1)     خداوند،ازاهداف واغراض مردم نيز آگاه است.

2)     همه ی شنوندگان،حسن نيت ندارند.

3)     مبلغ حق،نبايد بافراريا تهمت مردم عقب نشيني کندبلکه بايد بداندکه زيرنظرخداست و

دلگرم باشد.

4)     دشمنان،چون توجه مردم رابه رهبران الهي مي بينند،باتهمت ودروغ به آنان ضربه ميزنند.

 

48)اي پيامبر! بنگرکه چگونه براي تومثلهازدندودرنتيجه گمراه شدند،پس نمي توانند

راه حق رابيابند.

 

نکته ها:

1.     پيامبر(ص)ورهبران ديني وموءمنين،بايد ازشيوه تبليغات دشمن آگاه باشند.

2.     توهين به رهبران الهي،عامل گمراهي است.

3.     کفر،سرانجامي ندارد.

4.     آنان که براي ردکردن دين،منطق ندارند،بامثل زدن،به پيامبربدگويي واورا تحقيرميکنند.

5.     گمراهي انسان ها به تدريج حاصل مي شود،اول گرفتارتوهين وضربالمثل نابجا مي شود،

آنگاه به انحراف،سپس به بن بست مي رسد

 

49)وکافران گفتند:آيا آنگاه که ماچون استخوان پوسيده وپراکنده شويم،آيا براستي

ما باآفرينشي تازه،برانگيخته مي شويم؟

 

 

نکته ها:

1.  قرآن نيزدرپاسخ منکران معادتکيه برعلم وقدرت وحکمت خدا درآفرينش وذکرنمونه         ای درطبيعت وتاريخ وخودانسان داردکه اول نبوده وسپس پديدآمده است .خداوند مي تواند

بار ديگرموجودات راپس از مرگ،زنده کند.

 

50و51)بگو:(استخوان خردشده که آسان است،شما سنگ باشيديا آهن. ياهرمخلوقي

ازآنچه که درنظر شما ازآن هم سخت تراست (بازخدا مي تواند شما رادوباره

زنده کند) آنان بزودي خواهندگفت:چه کسي  ما رابازميگرداند؟بگو: همان

کسي که نخستين بارشما را آفريد. پس بزودي سرهاي خويش را به سوي تو

تکان خواهند دادوگويند :آن روز، چه زمان خواهدبود؟ بگو: شايد نزديک

باشد!

 

نکته ها:

1.     گرچه انسان پس ازمرگ،متلاشي وخاک مي شود،ولي خاک،سرچشمه ودروازه ي حيات

وزندگي است.گياهان ازخاک مي رويندوموجودات زنده درخاک پرورش مي يابند.پس زنده کردن مردگان ازخاک،نزد خداوند متعال مهم ودشوار نيست،حتي اگرشما سنگ و

آهن وسخت تراز اينها هم باشيد،که فاصله شان باحيات،دورتر است،بازهم خداوند،شما را

زنده خواهدکرد.

2.   منکران، دليلي برانکار معادندارند،تنها سوال دارندکه چه کسي وچه زماني وچگونه ما را

زنده مي کند؟ پاسخ قرآن اين است که همان خداکه اولين بارشما را آفريد، قدرت باز آفريني شمارادارد، زمان آن نيزخيلي دور نيست، شايد نزديک باشد!

 

پيام ها:

1)   زنده ساختن مجدد مردگان،حتي اگرسنگ وآهن هم شده باشد،برخدا آسان است.

2)   معاد جسماني است.

3)   دليل انکارمعاد، غفلت ازقدرت الهي است.

4)   عمردنيا نسبت به آخرت، کم وکوتاه است وهرکس بايد مرگ وقيامت را نزديک بداند.

 

52)روزي که شماراازقبرهايتان فرا مي خواند، پس شما حمدگويان اجابت مي کنيد

ومي پنداريدکه جزمدت کوتاهي دردنيايابرزخ درنگ نکرده ايد.

 

پيام ها:

1)   قيامت را فراموش نکنيد.

2)   قيامت روز فراخواني عمومي مردم است.

3)   هنگام رستاخيز، همه ي مردم ثنا گوي خدايند(ولي براي کافران سودي ندارد).

4)   مدت دنيا وبرزخ، نسبت به قيامت، بسيارکوتاه است.

 

کلام نيکوتر:

 

53 )وبه بندگانم بگو:سخني گويندکه نيکوتراست،چراکه شيطان باسخنان ناموزون                                            ميان آنها فتنه وفساد مي کند. همانا شيطان همواره براي انسان، دشمني آشکاربوده است.

 

نکته ها:

1.   خداوند، آفريدگار بهترين هاست؛ ازمانيز بهترين ها رامي خواهد؛ بهترين عمل، بهترين

سخن وبهترين حرفها را پيروي کردن.

 

پيام ها:

1)      دردعوت به مرام نيکو،بايد خود نيکو سخن بود.

2)      لازمه ي عبوديت، خوش گفتاري با ديگران است.

3)      شيطان درفتنه گري ودشمني با انسان،  بسيار جدي است.

4)      کلام وگفتارخوب،زمينه ساز محبت،وسخن ناروا،زمينه ساز انواع وسوسه هاي شيطاني

است.آري،سخن نيکو،زمينه وسوسه را مي  زدايد.

 

علم خدا به انسان ها:

 

54)پروردگارشمابه شماداناتراست،اگربخواهدبرشمارحمت مي آورد،يا اگربخواهد

(به خاطر کردارتان)شما راعذاب مي کند.وما تورا به عنوان وکيل مردم نفرستاديم(تا به

ايمان آوردن مجبورشان کني)0

 

نکته ها:

1.     انسان خود را برتراز ديگران نداند، آنان را تحقير نکند وحتي به کفار نگويد: شما اهل

دوزخيدومااهل بهشت،چراکه چنين روشي،سبب فتنه مي شود.به علاوه ماچه مي دانيم

عاقبت خوش با کيست؟خدا آگاه تر است،اگر بخواهد مي بخشد يا عذاب مي کند.

 

پيام ها:

1)   به ايمان خود مغرورنشويم.

2)   کارهاي الهي، براساس علم اوست.

3)   علم خدا ومهروقهر او، از  شئون ربوبيت خداونداست.

4)   انسان بايد همواره بين خوف ورجا باشد.

5)   انسان ها درانتخاب عقيده آزادند، حتي پيامبران هم مأموراجبار مردم بر ايمان نيستند.

 

علم خدابه همه موجودات زمين:

 

55)وپروردگارت به هرکه درآسمان ها وزمين است،دانا تراست.والبته ما بعضي

ازپيامبران رابر بعضي ديگربرتري بخشيديم وبه داوود زبور داديم.

 

نکته ها:

1.  پيا مبران،يکصدو بيست و چهار هزارنفربودند؛ بعضي مبعوث برهمه ي مردم وداراي کتاب

آسماني بودند،برخي نيزدرمنطقه يا برقوم خاصي مأموربودند وتحت فرمان پيامبربزرگتري

انجام وظيفه مي کردند.

 

پيام ها:

1)     پيامبران تحت توجه خاص الهي مي باشند.

2)     عالم،محضر خداست واوبرهمه چيزآگاه است.

3)     درآسمان ها نيزموجودات با شعوروجود دارند.

4)     کتاب آسماني،  ازنشانه هاي برتري يک پيامبراست.

5)     برتري فرهنگي، اساسي ترين برتري است،نه مال ومقام وعمر.

6)     در ميان پيامبران نيزسلسله مراتب برتري وجوددارد.بهترين افراد نيزبا هم يکسان نيستند.

 

56)بگو:کساني راکه غيرخداوندگمان مي کرديد(معبود شمايند)بخوانيد.آنها نه مشکلي

را مي توانند ازشما برطرف کنند ونه تغييري درآن دهند.

 

پيام ها:

1)    سراغ غيرخدارفتن وبه آن اميدداشتن، خيالي بيش نيست.

2)    ازانگيزه هاي پرستش، به يک  قدرت است وبت ها اين توان را ندارند.

3)    غيرخدا، نه مي تواند خطر رارفع کندونه آن را به ديگري برگرداند،ويا آن را تبديل کندو

يا تخفيف دهد(عقيده به شفاعت اولياي خدا براي رفع مشکلات وعذاب،به اذن خداست و

حساب ديگري دارد.)

 

57)آنان راکه(مشرکان رابه جاي خدا)مي خوانند(مانندعيسي وفرشتگان) خودشان

وسيله اي هرچه نزديک تر،وبه رحمت اواميدوارندواز عذابش بيمناک.همانا عذاب

پروردگارت درخورپرهيزووحشت است.

 

نکته ها:

1.  پيامبراني که مردم را به حق دعوت مي کنند، خودشان نيز(درحرکت معنوي) به سوي

پروردگارشان، به سراغ وسيله مي روند، آن هم وسيله اي که بيشتروسريعترآنان را به خدا

نزديک کند،يا هرپيامبري مقرب تراست، بيشترسراغ خداوند مي رود.

2.     درروايات بسياري ذيل اين آيه آمده است که دوکفه بيم واميد درانسان بايد يکسان باشد،و

گرنه يا مأيوس مي شود،يا مغرور.

 

پيام ها:

1)    براي قرب به خدا،راهها و وسائلي وجود دارد.

2)    سراغ وسيله رفتن وشفاعت طلبي، نبايد انسان را از عذاب غافل کند.

3)    درتقرب به خدا، سبقت ومسابقه ارزش دارد.(هرکه به خدانزديک تراست،تلاشش براي توسل بيشتر است.)

4)    بهترين وسيله آن است که انسان را به خدا نزديک تر کند..

5)    عذاب، ازشئون ربوبيت خداوند است، آن را شوخي نگيريم.

 

58)و هيچ منطقه آبادي  نيست، مگرآنکه پيش از روز قيامت، آن راهلاک مي کنيم

يا(بخاطرگناهانشان) به شدت عذاب مي کنيم،اين درکتاب الهي(ولوح محفوظ)

ثبت شده است.

 

پيام ها:

1)    زندگي براي هيچ کس ماندگاروپايدار نيست.

2)    برچيده شدن بساط زندگي روي زمين، نه يک تصادف،بلکه بر اساس قانوني است که

خداوند،از پيش تعيين وثبت کرده است.

کشتن ناقه ي صالح:

 

59)و هيچ چيزي ماراازفرستادن آيات و معجزات(مورددرخواست مردم)بازنداشت، جز

اينکه امت هاي پيشين آنها را تکذيب کردند(وهلاک شدند). ما به قوم ثمود ماده

شتری داديم که روشنگر(اذهان مردم)بود،امابه آن ستم کردندو ما آيات ومعجزات

(درخواستي)را نمي فرستيم مگربراي بيم دادن.

 

نکته ها:

1.     شتريک حيوان است،ولي خداوند درباره شتر صالح مي فرمايد:((ناقـه الله ))،چون هرچه به خدا منسوب شودقداست دارد،حتي نام ابولهب وشيطان چون درقرآن است، بي وضو به

آن درمتن قرآن نمي توان دست زد.

 

پيا مها:

1)  پيامبران با داشتن معجزه هاي گوناگون، پيوسته گرفتارافراد لجوج بودند.

2)  توهين به مقدسات و تکذيب معجزات، قهروعذاب الهي رادنبال دارد.

3)  آنچه ازسوي خدا است و رنگ خدايي دارد،حسابش از امور عادي جداست.

4)  معجزات، وسيله ی شناخت وبينش وهشدار مردم است.

5)  خداوند برهرکاري تواناست،اما کارش بر اساس حکمت است، نه ارضاي هوسهاي مردم.

 

 

شجره ملعونه:

 

60)و (به يادآور) آنگاه که به توگفتيم: هماناپروردگارت برمردم احاطه دارد وآن

رؤيايي راکه نشانت داديم وآن درخت نفرين شده درقرآن را،جزبراي آزمايش

مردم قرارنداديم.وما مردم رابيم مي دهيم، ولي(هشدار ما) جزطغيان وسرکشي

بزرگ، چيزي برآنها نمي افزايد.

 

نکته ها:

1.دراين آيه، سخن از شجره ملعونه که قاتل اهل بيت پيامبر(ص)بودند.درروايات مي خوانيم

که اهل بيت فرمودند:ماکمتراز ناقه ي صالح نيستيم،جسارت به ما هلاکت را به دنبال دارد.

2.در قرآن،چندرؤيابراي پيامبراسلام بيان شده است:يک رؤيادرآستانه جنگ بدر،که خداوند

دشمنان را به چشم پيامبر اندک نشان داد،تا مسلمانان سست نشوند.

ديگري رؤياي ورود فاتحانه به مسجدالحرام. البته برخي رؤيارا مربوط به معراج دانسته اند

در حالي که معراج در بيداري بودو رؤيا ظهور در خواب ديدن دارد. خداوند اين شجره ملعونه واعمالشان رادرخواب به پيا مبر(ص)نشان داد وفرمود که اين سبب فتنه ي امت توست وبا جمله((ان ربک احاط بالناس)) آن حضرت را دلداري داد.

3.((شجره)) هم به معناي درخت است، وهم هراصلي که شاخه ها وفروعي داشته باشد. لذا به

قبيله هم شجره گفته مي شود.به سلسله ي نسب ونژاد نيز((شجره نامه))گفته مي شود.پس

شجره ملعونه، قومي ريشه دارند که ملعونند.

4.در قرآن امور متعددي لعنت شده است، مثل: ابليس، يهود، منافقان، مشرکان، علمايي که

حق را کتمان کردند، آزاردهندگان پيا مبر، اما تنها منافقانند که همراه مسلمانان وموجب

فتنه آنانند، زيراابليس واهل کتاب ومشرکين، چهره اي روشن دارند، ولي منافقان به ظاهر

مسلمان، پيوسته عامل فتنه بوده اند.

5. مرحوم کليني صاحب کتاب کافي نقل مي کندکه پيامبر(ص) درخواب، بالا رفتن بوزينگان

رااز منبرخود ديدوبسيار غمگين شد، جبرئيل نازل شد، حضرت خواب خودرا براو بيان کرد

جبرئيل به آسمان رفت وچون برگشت، اين آيات را با خودآورد:((أفرأيت ان متعناهم سنين

ثم جائهم ما کانوا يوعدون. ما أغني عنهم ما کانوا يمتعون))، نمي بيني که اگرما سالياني آنان

را بهره مند سازيم، سپس عذابي که به آنان وعده داده شده، سراغشان آيد، بهره گيري هاي

دنيوي برايشان سودي نخواهد بخشيد. اين رؤياهمچنين سبب نزول سوره قدر شد، تا به پيامبر

تسلي بدهد که اگر بني اميه هزار ماه حکومت مي کنند، در عوض ما به توشب قدر داديم که

بهترازهزار ماه است. مسأ له خواب ديدن بوزينه هايي که حکومت رابه دست گرفتندوبر منبر

پيامبر بالا مي رفتند، ازامام باقروامام صادق(ع) نيز روايت شده است.

پيام ها:

1)خداوند، گاهي از طريق خواب، بعضي حقايق را به پيامبروديگران الهام مي کند.

2)هرحادثه اي، حتي تعبير خواب، مي تواند وسيله ي آزمايش مردم قرار گيرد.

3)قبايل وگروه هايي که عامل انحراف شوند،شجره ملعونه اند.

 

61)و به يادآور زماني که به فرشتگان گفتيم: براي آدم سجده کنيد، پس سجده کردند،

مگر ابليس که گفت: آيا براي کسي سجده کنم که از گل آفريده اي؟!

 

نکته ها:

1. ابليس، از جن است،ولشکرياني دارد، وسپاه اوپياده وسواره، وعامل انحراف وسجده نکردنش

نيزقياس خاک وآتش بود.

 

پيام ها:

1)    سجده براي غير خدا، اما به فرمان خداوند، مانعي ندارد.

2)    فرشتگان، تسليم فرمان خدايند.

3)    انسان گل سرسبد موجودات است، چرا که فرشتگان معصوم دربرابر او سجده کردند.

4)    اعتقاد به برتري هاي موهوم، شيطاني است، زيرا شيطان، به برتري نوع خود عقيده داشت.

5)    اعتراض به حکمت، عدل وامر خدا، بدتر ازسجده نکردن است.

6)    ابليس موجودي سنجش گر و داراي اختيار است.

7)    ريشه معصيت گاهي خود برتربيني است.

8)    حسدابليس،چشم حقيقت بين اورابست،خاک وگل بودن آدم راديد،ولي روح الهي اورانديد

9)    ابليس، ملاک ارزش را عناصر مادي مي پندارد.

 

 

62)ابليس گفت: به من خبرده،اين است آن کسي که برمن گرامي داشتي؟اگرتا قيامت

مهلتم دهي، يقينا برنسل او افسارزده، به زيرسلطه مي کشم، مگر اندکي را.

پيام ها:

1)    خودپرستي، انسان را به طغيان در برابرخدا مي کند.

2)    دل کندن ازجاه ومقام، يکي ازسخت ترين امتحانات است.

3)    حسادت، به تدريج به کينه واقدام عليه ديگران تبديل مي شود.

4)    برخي حسدها وکينه ها نسل هاي آينده را نيز در بر مي گيرد.

5)    ابليس هم از قيامت آگاه بود وهم به آن ايمان داشت.

6)    انسان دربرابر وسوسه هاي شيطان، آزاد است وحق انتخاب دارد.

7)    برخي از خطر سلطه ي ابليس در امانند.

 

63)(خداوند به ابليس)گفت:برو،هرکس ازآدميان ازتوپيروي کند، قطعاکيفرتان دوزخ

است، کيفري کامل!

 

پيام ها:

1)   خداوند، مهلت خواهي  ابليس را پذيرفت.

2)   انسان درپذيرش راه خدا يا پيروي ازشيطان، آزاد است.

3)   جايگاه ابليس وپيروانش، دوزخ است.

4)   کيفر الهي کامل است، گنهکاران هم کيفر گناهان خود رامي چشند، هم کيفرگمراه کردن ديگران را به طور کامل دريافت مي کنند.

 

راههاي مشارکت شيطان:

 

64)و(اي شيطان)!هرکس ازمردم رامي تواني باصداي خودبلغزان ونيروهاي سواره

وپياده ات رابرضدآنان گسيل دارودر اموال وفرزندان باآنان شريک شووبه آنان

وعده بده، وشيطان جزفريب، وعده اي به آنان نمي دهد.

 

نکته ها:

1. ابليس براي فريب انسان ازيک راه واردنمي شود،بلکه با تبليغات،وعده ها،آرزوها، وسوسه ها

همراهي ومشارکت ، پياده و سواره ، انسان را محاصره مي کند و در اين ميان عده اي  همراه

او مي شوند.

2. درروايات مي خوانيم: کسي که باکي نداردکه چه مي گويد ويا درباره او چه گفته مي شود و

دست به هرکاري مي زندوعلناگناه ياغيبت مي کند،شريک شيطان است.همچنين حرامخواري

زنا وبه وجود آوردن نسلي فاسد ومنحرف ازموارد شريک شدن شيطان است.

 

پيام ها:

1)    قدرت ابليس محدود است.

2)    تبليغات فاسد، در انحراف مردم نقش دارد.

3)    شيطان ابتدا با تبليغات، انگيزه ي توحيدي انسان را مي گيرد، سپس با تسليحات ولشکريانش

بر اوهجوم مي آورد.

4)    شيوه شيطان، درکمين نشستن وجلب وربودن است.

5)    هرآزادي واختياري نشان لطف الهي نيست، گاهي قدرت مانور، نوعي قهر الهي است.

6)    بستر نفوذ شيطان، آرزوهاي انسان است که با وعده هاي خيالي شيطان تقويت مي شود.

7)    شيطان علاوه برفريب، گناه راتوجيه مي کند، وعده دروغ شفاعت مي دهد، وتوبه را به

تأخير مي اندازد.

 

65)قطعا توبر بندگان(خالص) من تسلط نداري وحمايت ونگهباني پروردگارت(براي

آنان)کافي است.

 

نکته ها:

1.     با آنکه همه ي مردم بندگان خدايند، ولي خداوند بعضي را ازروي احترام وتکريم به خود

نسبت داده است.

2.     در حديث آمده است که:اذان ونماز، عامل طرد شيطان است.

پيام ها:

1) بندگان واقعي خداوند، کم هستند.

2) انسان آزاد است ودر برابر هجوم ابليس مي تواند با پناه بردن به ايمان وعبوديت، مقاومت

کند.

3) کسي که عبد خدا شد، خداوند هم وکيل، حافظ وعهده دار او مي شود.

 

66)پروردگارشماکسي است که برايتان کشتي را دردريا به حرکت درمي آورد، تا با

تلاش خود ازفضل رحمتش بهره بريد. البته اوهمواره نسبت به شما مهربان است.

 

پيام ها:

1) تأمين نيازهاي مادي انسان، نشانه قدرت خداوند برکفايت انسان است.

2)  امکانات وفضل ازسوي خداست وکاروتلاش از ما .

3) ربوبيت خداوند همراه رحمت دائمي اوست.

 

67)وهرگاه دردريا به شما محنت ورنج رسد،هرکه را جزخداوند مي خوانيد، محووگم

مي شود،پس چون شما رانجات دهد وبه خشکي رساند،ازاورو مي گردانيد.وانسان

 

 

نکته ها:

1. يکي ازدلايل فطري بودن توحيد، اين است که انسان درحالت درماندگي و نا اميدي از همه

وسائل مادي، متوجه يک نقطه غيبي مي شود که اورا نجات دهد.

2. شخصي منکر خدا، ازامام صادق(ع) دليلي براثبات خدا مي خواست. حضرت پرسيد: آيا تا

کنون سوارکشتي شده اي که دچارحادثه شود؟گفت: آري،يک بار در سفري دريايي کشتي

ما متلاشي شدومن برتخته پاره اي سوارشدم.امام پرسيد:آيا درآن هنگام،دل تومتوجه قدرتي

بود که تورا نجات دهد؟ گفت: آري، فرمود: همان قدرت غيبي، خداست.

 

پيا م ها:

1) ايمان وتوبه ي موسمي وموضعي ارزشي ندارد.

2) در گرداب خطر انسان يکتا پرست مي شود.

3) فاصله گرفتن از وسائل مادي، عامل درک بهتر حقايق است.

4) جز خداوند، هرمعبودي محو ونابود مي شود

5) دعاي خالصانه، مستجاب است.

6) آسايش، زمينه ساز غفلت است.

7)  جاذبه هاي دنيا به قدري دلفريب است که انسان پس از ساعتي نجات از مهلکه، همه چيز را

فراموش مي کند.

 

68)پس آيا ايمن شده ايدازاينکه شمارادرناحيه خشکي(به قهر خود)فرو برد، يا باران

ريگ برشما ببارند، سپس نگهباني براي خود نيابيد؟

 

پيام ها:

1) به نعمت هاي الهي مغرور نشويم.

2) احساس امنيت از عقوبت، زمينه ساز غفلت وتجاوز است.

3) دربرابرقهرخدا، هيچ قدرت وتکيه گاهي نيست.

4) انسان درهرلحظه وهرجا که باشد، دردست قدرت خداست وخشکي ودريا براي قهر خدا فرق

نمي کند.

 

69)يا اينکه ايمن شده ايدازاينکه خداونددوباره شمارا به دريا ببردوطوفاني شکننده بر

شما بفرستد، پس شما را بخاطر کفرتان غرق کند. آنگاه براي خودتان هيچ دادخواه وپيجويي

دربرابر قهر ما نيابيد؟!

 

پيام ها:

1) به آرامش هاي موقت مغرور نشويم، خطر همواره در کمين است

2) کيفر بعضي ناسپاسي ها، درهمين دنياست.

3) غفلت ازخدا پس از نجات، نمونه اي ازکفران است.

4) عامل هلاک وبدبختي انسان، گرايش او به کفر وعملکرد خود اوست.

5) هيچ قدرتي نمي تواند در برابر خداوند، قرار گيرد وخداوند در برابر هيچ کس مسئول نيست.

 

کرامت انسان:

 

70)وهمانا فرزندان آدم را گرامي داشتيم وآنان رادر خشکي ودريا(برمرکب ها)حمل

کرديم وازچيزهاي پاکيزه روزي شان داديم وآنان را بربسياري از آفريده هاي خود

برتري کامل داديم.

 

نکته ها:

1. کرامت، گاهي کرامت معنوي واکتسابي ونزد خداست، مثل کرامتي که خاص اهل تقواست.

کرامت انسان هم درخلقت وهوش وعقل و استعداد است، و هم در دارا بودن قانون آسماني و

رهبري معصوم، و مسجود فرشتگان واقع شدن.

2. انسان برتراز فرشته است، زيرا:

الف) انسان، مسجود فرشتگان است.

ب) فرشته، عقل محض است وشهوت ندارد واز اين رو کمالش به ارزش کمال انسان نيست. هر

که عقلش را برشهوتش غلبه دهد، برتر از فرشته است.

ج) درشب معراج، جبرئيل به پيامبر(ص) گفت: توامام باش تا به تواقتدا کنم، زيرا خداوند شما

را برما برتري  داده است.

3. با آنکه خداوند بشر را بر همه ي موجودات، حتي فرشتگان برتري داد، ولي سوء انتخاب و

عمل ناپسندانسان،اورا به پست ترين درجه وبه مرتبه حيوانات و پست ترازآن پايين مي آورد.

4. سفريکي از لوازم زندگي بشر، براي رفع نيازها وکسب تجربه هاست، که خداونداسباب آن را

درخشکي ودريا، دراختياربشرقرارداده وآن رابه عنوان يکي ازنعمت هاي خودبرشمرده است.

 

پيام ها:

1) توجه انسان به مقام وکرامت خود، سبب شکر ودوري از کفران است.

2) نه تنها حضرت آدم، بلکه نسل انسان مورد کرامت وبرتري وگراميداشت است.

3) زمينه هاي  رشد وکمال انسان از سوي خداست.

 

71)روزي که هرگروهي از مردم رابا پيشوايشان فرا مي خوانيم، پس هرکس نامه ي

عملش به دست راستش داده شود، پس آنان نامه ي خود را(با شادي) مي خوانند و

کمترين ستمي برآنان نمي شود.

 

نکته ها:

1. قرآن از دوگونه پيشوا نام برده است: يکي امام نوروهدايت، وديگري امام نار وضلالت، که

گروه دوم، با زور وتهديد وتطميع وتحقير، مردم را به اطاعت خود وا مي دارند.

2.  ابوبصير به امام صادق(ع) گفت:گواهي مي دهم که توامام من هستي. امام فرمود: در قيامت

هر گروهي با امامشان محشور مي شوند، خورشيد پرستان با خورشيد وماه پرستان با ماه.

 

پيام ها:

1) قيامت را فراموش نکنيم.

2) تقسيم بندي مردم درقيامت، براساس رهبرانشان خواهد بود.

3) مسلمان نبايددرمسائل رهبري،منزوي وبي تفاوت باشدزيرادرقيامت به همراه اومحشورميشود.

4) در قيامت نيکان از خواندن نامه ي عمل خود شاد مي شوند و يکديگر را صدا مي زنند که

بياييد نامه ي مرا بخوانيد.

 

کوري قيامت:

 

72)و هرکس دراين دنيا کوردل وگمراه باشد، در آخرت نيز کور وگمراه خواهد بود.

نکته ها:

1. در روايات است:کسي که حج براوواجب شود، ولي حج نرود،يا قرآن بخواندولي عمل نکند

کور محشور مي شود.

2. کوردلي بدترازکوري چشم است،چنانچه حضرت علي(ع) مي فرمايد: بدترين کوري،کوري

دل است وهمچنين فرمودند: بدترين وسخت ترين کوري، کوري کسي است که چشم ديدن

فضايل ما را ندارد.

 

ولايت علي(ع):

 

73)و بسا نزديک بودکه تورا ازآنچه به تووحي کرديم غافل کنندتا چيز ديگري

غير از وحي را به ما نسبت دهي، وآنگاه تورا دوست خود گيرند.

 

نکته ها:

1. کفار براي جذب انبيا نيز طرح وبرنامه مي ريزند.

 

74)واگر ما تورا استوار نکرده بوديم، هر آينه نزديک بود که اندکي به آنان تمايل

پيدا کني.

 

نکته ها:

1. چنانکه امام رضا(ع) فرمودند:اين آيه ازاين باب مي باشد که به درمي گويند تا ديوار بشنود.

در واقع خطاب آيه به مسلمانان است نه شخص پيامبر.

 

پيام ها:

1) اگر لطف ونگهداري الهي نباشد، براي مصونيت وعصمت پيامبران هم ضمانتي نيست.

2) خداوند پيامبران را معصوم نگاه مي دارد.

75)آنگاه دو برابر(کيفر مشرکان) درزندگي ودو برابر در مرگ، عذابت مي چشانديم

وبراي خويش در برابر قهرما ياوري نيافتي.

 

نکته ها:

1. پس از نزول اين آيه، رسول خدا(ص) اين دعا را مي خواندند:((اللهم لا تکلني الي نفسي

طرفه عين))، خدايا! به اندازه ي چشم برهم زدني مرا به خود وا مگذار!

 

پيام ها:

1) خداوند، هم لطف دارد هم قهر.

2) تمايل به کفار، سبب تنها ماندن انسان ومحروم شدن از نصرت خداست

3) در برابر قهر الهي، حتي براي پيامبر نيز هيچ قدرت ومقامي نمي تواند مانع ايجاد کند.

 

76)و بسا نزديک بودکافران تورا از اين سرزمين بلغزانند تا از آن بيرونت کنند، ودر

آن هنگام،جز مدت کمي پس از توپايدار نمي ماندندوبه خاطراين ظلم گرفتارقهر

الهي مي شدند.

 

نکته ها:

1. پيامبر در معرض هرگونه خطر، توطئه، ترور، آوارگي وتبعيد بود.

2. حضور پيامبر در ميان مردم، مانع قهر الهي است واگرآن حضرت را از خود دور کنند، در

مدت کوتاهي نابود مي شوند.

 

 

77)اين، سنت(هلاک طغيان گران) درباره پيامبراني که پيش ازتوفرستاديم جاري بوده

است وبراي سنت ما هيچ تغييري نمي يابي.

 

نکته ها:

1. سنت هاي الهي چون بر اساس حکمت اوست، ثابت وپايدار و بدون تغيير است..

2. توطئه کفار وامدادهاي غيبي خدا نسبت به پيامبران، ريشه تاريخي دارد.

3. خداوند عادل است ودر شرايط يکسان، مهر وقهرش يکسان است.

 

78)نماز را به هنگام بازگشت خورشيد(به سمت مغرب) تا تاريکي شب، بپادار و

همچنين قرآن سپيده دمان را. همانا قرائت قرآن به هنگام فجر درنماز صبح

مورد مشاهده فرشتگان است.

 

نکته ها:

1. امام صادق(ع) مي فرمايد: اولين نمازي که واجب شد، نماز ظهر بود. در روايت ديگري آمده

آمده است:اگر نماز صبح دراول فجر اقامه شود،فرشتگان شب وروزهردوآن راثبت مي کنند

 

پيام ها:

1) برنامه هاي ديني، زمان بندي شده است

2) نماز تنها عبادتي است که به نام((قرآن)) توصيف شده است.

3) در ميان نماز ها، نماز صبح جايگاه ويژه اي دارد.

 

ارزش نماز شب:

 

79)وپاسي از شب رابيدار باش وتهجد وعبادت کن، واين وظيفه اي افزون براي

توست، باشد که پروردگارت تورا به مقامي محمود وپسنديده برانگيزد.

 

 

نکته ها:

1. ((تهجد)) به معناي برطرف کردن خواب با عبادت مي باشد.

2. نماز شب از نماز هاي بسيار با فضيلت است ودر روايات بيش از 30 فضيلت براي نماز شب

برشمرده شده است که به برخي فضائل آن اشاره مي شود:

1» تمام انبيا نماز شب داشتند. نماز شب رمز سلامتي بدن وروشنايي قبر است.

2» نماز شب، گناه روز را برطرف مي کند ونور قيامت است.

3» امام صادق(ع) مي فرمايد: پاداش نماز شب آن قدر زياد است که خداوند مي فرمايد:

هيچ کس پاداشي را که براي آنان درنظرگرفته شده نمي داند.

4» امام صادق(ع) مي فرمايد: شرف مؤمن، نماز شب است وعزتش، آزارواذيت نکردن مردم.

5» درمانده کسي است که از نماز شب محروم باشد.

6» بهترين شما کسي است که اطعام کند، سلام را آشکارا بدهد، وهنگامي که مردم در خوابند

نماز بخواند.

7» سه چيز برپيامبراکرم(ص) واجب بود وبرديگران مستحب: نماز شب، مسواک وسحرخيزي

8» حضرت علي(ع) مي فرمايد: گناهان واعمال ورفتار بدانسان، موجب محروميت او ازنماز

شب مي شود.

 

پيام ها:

1) با عبادت هاي خويش، حقي برخدا نداريم که طلب کنيم، هرچه هست، اميد است وفضل او.

2) نماز شب به تنهايي کافي نيست، کمالات ديگري نيز لازم است.

3) تا کسي خود گامي به سوي کمال برندارد ،خداوند اورا به مقامي نمي رساند.

 

صدق وصداقت:

 

80)و بگو پروردگارا! مرا با ورودي نيکو وصادقانه واردکارهاکن وبا خروجي

نيکوبيرون آر وبراي من از پيش خودت سلطه وبرهاني نيرومند قرار ده.

 

نکته ها:

1. رمز شکست بسياري از حرکت ها، نبود صداقت در آنها وقطع امداد الهي از آن است.

2. انسان به جايي مي رسد که از «صديقين» مي شود، هرچه مي گويد عمل مي کند وهرچه را

عمل مي کند، مي گويد. قلب و زبان و عملش يکي مي شود.

 

پيام ها:

1) خواسته هاي خود را در برابر خداوند به زبان بياوريم.

2) دعا کردن را هم بايد از خدا آموخت که چگونه بخوانيم وچه بخواهيم.

3) همه ي امور به دست خداست و بايد ازاو مدد خواست.

 

 

معنای حق:

 

81)و بگو:حق آمد وباطل نابود شد، همانا باطل نابود شدني است.

 

نکته ها:

1. حق،به معنای ثابت وباقي است لذا خدا وهرچه از سوی اوباشد، حق است،حق يکي ازنام های

خداست.

2. امام باقر(ع) فرمود: هنگامی که امام زمان(ع) قيام کند، دولت باطل برچيده مي شود.

 

82)وآنچه ازقرآن فرو می فرستيم، مايه ی شفای دل ورحمتی برای مؤمنان است و

ستمگران را جز خسران نمی افزايد.

 

نکته ها:

1. استدلال قرآن، رکود فکری را شفا می دهد، موعظه ی قرآن، قساوت را درمان می کند،

تاريخ قرآن تحير رابرطرف می سازد، زيبايی آهنگ وفصاحتش روح فراری را جذب می کند

قوانين واحکامش عادات خرافی را ريشه کن می سازد، تلاوت وتدبر در آن، بيماری غفلت را

شفا می دهد، تبرک به آن، امراض جسمی را شفا می دهد و رهنمود های آن، تاريکی ها را

روشن می کند.

2. شفای قرآن با شفای داروهای مادی تفاوت های زيادی دارد. داروی قرآن، ضرری را به دنبال

ندارد، کهنه نمی شود وتاريخ مصرف ندارد. شفا يافته قرآن عامل شفای ديگران می شود. در

نسخه شفای قرآن اشتباه نيست، هميشه ودر اختيار همه است، طبيب اين داروهم مارا می شناسد

هم دوستمان دارد وهم نتيجه نسخه اش ابدی است، نسخه وداروی اوهم مشابه ندارد.

 

پيام ها:

1) بهره بردن ازالطاف قرآن، استعداد ولياقت می خواهد.

 

 

83)وهرگاه که به انسان نعمتی عطاکرديم،روی گرداندوشانه خودراازروی تکبرچرخاند

وچون کمترين گزندی به او رسد از همه چيز مأيوس ونوميد شود.

 

نکته ها:

1. رفاه وآسايش، زمينه ساز غفلت است.

2. نعمت ها ازخداست، ولی شروبدی ازعملکرد خود ماست.

3. بدتر ازهر سختی وحادثه ای، نا اميدی مي باشد.

4. انسان آنقدر ضعيف است که با نعمتی، گرفتار غروروغفلت شده وبا سختی وحادثه کوچکی

نا اميد می شود.

5. انسان به جای اينکه نعمت را از خدا بداندوبه اوبگرود، آن را ازفکر، استعداد، نبوغ وکارخود

می پندارد وخدا را رها می کند.

 

84) بگو:هرکس برساختاروخلق وخوی خويش عمل می کند، پس پروردگارتان داناتر

 

است به کسی که به هدايت نزديک تراست.

 

نکته ها:

1. رفتار انسان برگرفته از شخصيت فکری وروحی واخلاقی اوست.

2. چون رفتارها ريشه درحالات وعادات دارد، بايد از انگيزه ها وخوگرفتن های نابجا پرهيزکرد

تا اعمال نابجا به صورت ملکه درنيايد.

3. راههای هدايت نيز درجات وسلسله مراتب دارد.

4. هرکس نيت بهتری داشته باشد، به هدايت نزديک تراست.

 

روح چيست؟

 

85) وازتودرباره ی روح می پرسند.بگو:روح از امور پروردگارم ومربوط به اواست

وجز اندکی از دانش به شما نداده اند.

 

نکته ها:

1. امام باقر(ع) کلمه«قليل» را به علم قليل تفسيرنکردند،بلکه به معنای افرادقليل تفسيرفرمودند.

يعنی علم کامل، تنها به اندکی ازمردم داده شده وتنها آنان به روح آگاهی دارند.

2. پيامبران، مرجع پرسش های مردم بودند.

3. حقيقت روح، فوق فهم ودانش بشروسری از اسرار الهی است.

4. تمام علوم بشری، هديه ی الهی است.

5. دانش انسان، محدود وبسيار اندک است.

 

86و87) واگر بخواهيم،هرآينه آنچه رابه تووحی کرديم، ازيادت می بريم، سپس کسی

را نمی يابی که دربرابرما ازتودفاع کند.جزرحمت از پروردگارت مدافعی نخواهی

يافت قطعا فضل خداوند نسبت به تو بزگ است.

نکته ها:

1. آيه 86، حالت تهديد آميز نسبت به پيامبر دارد که خداوند، همچنان که عطا می کند، اگر

بخواهد باز پس می گيرد. وآيه 87، لحن تشويق آميزی دارد.

2. قرآن، وحی، نبوت، خاتميت وشفاعت، همه از تفضلات الهی نسبت به پيامبر(ص) بوده واز

مقام ربوبيت خدا سرچشمه می گيرد وخدا عطاهايش را ازاو بازپس نمی گيرد،هرچند دستش

باز، قدرتش استوارومی تواند همه را بازگيرد.

 

پيام ها:

1) نعمت ها را از خدا بدانيم و مغرور نشويم، زيرا بقا وزوال نعمت ها به اراده اوست.

2) هيچ کس در برابرقهر الهی نمی تواند نقشی داشته باشد.

3) قرآن فضل بزرگ الهی است.

 

اعجاز قرآن:

 

88) بگو: اگرتمام انس وجن گردآيندتا همانند اين قرآن رابياورند، نمی توانند مثل

آن را بياورند، هرچندکه بعضی پشتيبان وياور ديگری باشند.

 

نکته ها:

1. ويژگی های بی همتای قرآن کريم، عبارت است از اينکه: هم معجزه است، هم روان ومتنوع

هم خبر ازآينده می دهد، هم بهترين داستان ها را دارد، هم بهترين شيوه دعوت را دارد، هم

بيان کننده ی همه ی مسائل ونياز های فردی واجتماعی، دنيوی واخروی در همه ی زمينه ها

ودرتمام زمان ها وبرای تمام افراد است.

 

پيام ها:

1) جنيان نيز همانند انسان ها مکلفند وقرآن، کتاب آنان نيز می باشد.

2) جن وانس می توانند با يکديگر ارتباط وهمکاری داشته باشند.

 

89) وهمانا دراين قرآن ازهرگونه مثال برای مردم آورديم ولی بيشترمردم سرباززده و

جزانکار کاری نکردند!

 

پيام ها:

1) خداوند باآيات قرآن حجت را برمردم تمام کرده است.

2) دليل انکار مردم، لجاجت آنان است، نه آنکه حجت برای آنان نيامده است.

3) کتاب هدايت، بايد در دسترس همگان باشد.

 

90و91) وگفتند: ما هرگز به توايمان نمی آوريم، مگر برای ما چشمه ای اززمين جاری

سازی .يا برای تو باغی از خرما وانگور باشد که از ميان آن نهرها جاری گردانی

 

نکته ها:

1. مشرکان که منکراعجاز قرآن بودند، شرط ايمان آوردن خود را رسيدن به ماديات قرار داده

وتوقعات نابجايي از پيامبر داشتند غافل ازآنکه پيامبر، برای اثبات نبوت خود معجزه انجام

می دهد، نه برای اشباع هوسهای مردم لجوج، يا سرگرمی وتفريح، يافرار از کاروتلاش.

 

پيام ها:

1) هدف پيامبران، ارشاد مردم به توحيد بود، ولی گروهی به فکر باغ وطلاو نقره بودند.

2) هرکس به قدر فکرش درخواست دارد، ملاک نبوت درديد مشرکان باغ وچشمه و... بود.

 

92و93) يا آسمان را همانگونه که می پنداری به صورت پاره هايي برما بيفکنی، يا

خداوند وفرشتگان را درمقابل ما بياوری.يا برای توخانه ای اززروزيور باشد،

يا درآسمان پروازکنی وبه پروازوبالارفتن توايمان نخواهيم آوردتاآنکه کتابی

برمافرود آری که آن را بخوانيم. بگو: پروردگار من منزه است، آيا جزاين است که

من بشری فرستاده شده ام!

 

نکته ها:

1. معجزه، ازشئون ربوبيت خداوندوسرچشمه آن اراده وحکمت الهی است وازشرايط معجزه آن

است که بی هدف وبيهوده يا محال نباشد.

2. درخواست های کفارازپيامبراکرم(ص) دراين آيه بيهوده است ساقط ساختن آسمان به نابودی

همه می انجامد کسی نمی ماند تا ايمان آورد احضار خدا وفرشتگان هم محال است چون جسم

نيستند تا احضار شوندوما آنان را مشاهده کنيم.

 

پيام ها:

1) کفار، لجوج وبی ادبند.

2) کفار، تهديدات انبيا راباور نداشتند.

3) ارائه معجزات وچگونگی آنها تنها به اراده ودرخواست خداست، نه انبيا

4) در خواست های محال و بيهوده ازکسی پذيرفته نمی شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 04 اسفند 1393 ساعت: 9:29 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 824

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس