تحقیق و پروژه رایگان - 193

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

طرح درس ریاضی دوم-واحد طول

بازديد: 183

بسمه تعالی

سناریوی آموزشی با رویکرد یاددهی یادگیری

کتاب : ریاضی                          مقطع : ابتدایی                 کلاس : دوم           
  عنوان :درک مفهوم واحد طول

روش تدریس : دست یابی به مفهوم   زمان تدریس : 5 2 دقیقه    
تاریخ :              آموزشگاه :

 

هدفها :

 

هدف کلی :

 

آشنایی با واحد اندازه گیری طول

اهداف  جزئی :

 

1)    آشنایی با لزوم اندازه گیری ( دانش )

 

2)    آشنایی با محیط اطراف خود  ( شناخت)

 

3)    آموزش مهارت خط راست کشیدن ( مهارت )

 

4)    آموزش مهارت اندازه گیری ( مهارت )

 

5)    آموزش مها رت ساختن نوار مدرج ( کار با قیچی ، ومقوا )  ( مهارت )

 

6)    آشنایی با مفهوم سانتی متر ( دانش )

 

اهداف رفتاری :

 

1)    دانش آموز بتواند در کلاس درس ودر حضور معلم چند خط راست بکشد .

 

2)    دانش آموز بتواند در کلاس با یک نوار مدرج خود ساخته یک خط را اندازه بگیرد .

 

3)    دانش آموز بتواند با خط کش در حضور دیگران خط راستی را اندازه گیری  کند .

 

4)    دانش آموز بتواند برای حل مشگل   زهره  در داستان صفحه 6 8 راه کار ارائه دهد.

 

5)    دانش آموز بتواند اندازه های متفاوت یک خط راست با دو نوار مدرج متفاوت را مقایسه کند تا به

 

اهمیت یک نوار مدرج استاندارد پی ببرد .

 

حیطه های گانیه :

 

 

اطلاعات کلامی :

 

دانش آموز واحد اندازه گیری طول را بگوید ، وسیله های اندازه گیری طول را نام ببرد و اندازه های یک

 

خط کش را بشمارد .

 

مهارت دریافت ذهنی :

 

 علت دو عدد متفاوت برای یک خط که با دو نوار مدرج متفاوت اندازه گرفته شده است را بیابد .

 

راهبرد شناختی :

 

لزوم واحد استاندارد در ادازه گیری طول را کشف کند .

 

مهارت های بدنی حرکتی :

 

طول کلاس را با قدم ، طول آستین لباسش را با وجب اندازه بگیرد .

 

خط کش را به درستی دست بگیرد تا طول یک خط را اندازه بگیرد .

 

نگرش :

 

برای اندازه گیری طول اشیا ء اطراف ( میز ، کتاب ، مداد ، پایه های نیمکت و...... ) علاقمند باشد .

 

به کلاس درس و یادگیری درس و گوش دادن به داستان علاقمند باشد .

 

ابزار ووسایل :

 

لباسی بلند برای یکی از دانش آموزان ، متر ، خط کش ، نوار های مدرج متفاوت خود ساخته دانش آموزان ،

 

چند خط راست و شکسته در برگه های چاپ شده به سانتی متر ، قیچی ، مقوا های رنگی ؛ انواع متر و

 

خط کش ، عروسک  ،‌مداد  و مداد تراش

 

ورود به کلاس :   (  زمان 1 دقیقه )

 

نقل داستان صفحه 6 8 و 7 8 جهت ایجاد انگیزه .

 

***********************ارائه ی درس *********************

 

گام اول : عرضه مطالب و شناسایی مفهوم ( زمان  6 دقیقه )

 

ابتدا کلمه های زیر را در تابلو می نویسیم

 

          وجب                              قدم                                   سنگ                          مداد

          هست                                    هست                                        نیست                                نیست

 

  سانتی متر                            متر                                   چوب                            درخت

     هست                                     هست                                           نیست                                نیست

 

سپس به دانش آموزان می گوییم هدف  ما ا ز  نوشتن  این  کلمات  مفهوم خاصی است که شما باید آن مفهوم را

 

حدس بزنید  برای راهنمایی ،شما یکی یکی این  کلمه ها  را می گویید و من زیرش می نویسم که خصو صیات

 

آن  مفهوم را دارد یا ندارد . شما  برای  رسیدن به مفهوم باید روی کلمه هایی  که هست نوشته ام تمرکز کنید .

 

گام دوم : آموزش دست یابی به مفهوم ( زمان   5دقیقه )

 

از دانش آموزان می خواهیم هست را در یک دسته ونیست ها رادر دسته دیگر طبقه بندی نماین تا راحت تر به

 

مفهوم برسند .

 

از  دانش  آموزان  می خواهیم  که  انفرادی  فکر  کرده  و بگویند  کلمه هایی   که هست دارند چه خصوصیات

 

مشترکی  دارند . اگر  به  صورت  فردی  به مفهوم اندازه گیری طول نرسیدند از آنها می خواهیم که در گروه

 

 مشورت  کنند   راهنمایی می کنیم  تا به مفهوم طول برسند وقتی هم مفهومی نزدیک به اندازه گیری طول مثل

 

 (‌ اندازه گیر نده ،‌وسایل اندازه گیری ، حساب کننده طول ، حساب کننده درازا و.....) را گفتند دراین مر حله

 

قبول می کنیم. برای اینکه این اسامی وعبارت نتیجه خلاقیت دانش آموز را می رساند

 

گام سوم : تحلیل راهبردهای تفکر ( زمان   6  دقیقه )

 

اسم های منتخب شده  را  در کلاس عنوان کرده  و با مشورت کل کلاس مفهوم واحد اندازه گیری طول را اگر

 

داشتیم  و اگر  نداشتیم  مفهومی  نزدیک  تر به  آن  را  انتخاب نموده سپس با راهنمایی، بهترین مفهوم که همان

 

سانتی  متر  است  را  برمی  گزینیم  برمی گردیم به ابتدای ایجاد انگیزه وسوالاتی از  علت بلند بودن  روپوش

 

زهره و متفاوت بودن اندازه عرض خیابان با اندازه گیری دو دانش آموز را مورد سوال قرار می دهیم .

 

سپس ازدانش آموزان می خواهیم  یک نوار مدرج درست کنند و خط های 5 سانتی متری را اندازه بگیرند و

 

بعد اندازه ها را  در تابلو کلاس می نویسیم و بعد از آنها می خواهیم یکی یکی طول کلاس را با قدم هایشان

 

اندازه بگیرند و دو باره اندازه ها را در یابلو کلاس می نویسیم و توجه آنها را به متفاوت بودن اندازه ها جلب

 

 می کنیم . در سر فرصت سانتی متر را برای واحد اندازه گیری معرفی می کنیم گروهی که فعال بودند را

 

مورد تشویق قرار داده و خط کش را معرفی می کنیم .

 

*********************************************************************

ارزشیابی مستمر :

 

مهارت اندازه گیری طول  خط  های راست و خط های شکسته و مهارت کار با قیچی و بریدن نوار کاغذی

 

منظم ، حل تمرینات صفحه 89

 

رفع نقص :

 

شاید دانش آموزان ابتدایی نتوانند به تنهایی مفهوم مورد نظر را حدس بزنند ولی با مشورت در گروه و با

 

راهنمایی های  معلم بی گمان می توانند  پی به مفهوم ببرند .

 

ارزشیابی پایانی :  ( زمان 7 دقیقه )

 

حل پرسش های پایان کتاب درسی و پاسخ به پرسش های معلم :

 

1)    با چه وسیله ای یک خط را اندازه می گیرید ؟

 

2)    اندازه گیری خود را چگونه اعلام می کنید ؟

3)    طول کتاب ریاضی خود را با خط کش اندازه بگیرید و بگوئید .

 

     4) طول مداد خود ، لبه های میز را انازه بگیرید و اعلام کنید .

 

ارائه تکلیف خلاقانه :

 

گروه 1) انواع خط کش ها را پیدا نمائید و با خود بیاورید .

 

گروه 2 ) 5 تا خط راست و 5 تا خط شکسته کمتر از 7 سانتی متر بکشید و اندازه ها را روی آن بنویسید .

 

گروه 3 ) طول  7 تا از اشیا ی داخل منزل خود را اندازه بگیرید و با خود بیاورید .

 

چک لیست رفتاری این درس

 

 

 
   

نام دانش آموز
   

نام دانش آموز
   

 

رفتار مورد سنجش
   

عالی

 

 2
   

متوسط 1
   

ضعیف

 

0
   

عالی

 

 2
   

متوسط

 

1
   

ضعیف

 

0
   

 

1)آیا می تواند یک نوار مدرج درست کند ؟

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

2)آیا می تواند با خط کش  سه خط راست رسم کند ؟

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

3)ایا می تواند خط های راست را با خط کش اندازه بگیرد ؟
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

4)آیا می تواند برای مشگل زهره راه کار ارائه دهد ؟

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

5)آیا اهمیّت واحد اندازه گیری استاندارد را می داند ؟

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

6)آیا طول کلاس را با قدم خود به درستی اندازه

 می گیرد ؟
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

7)  آیا می تواند اندازه های یک خط کش را بشمارد ؟

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

8) آیا به اندازه گیری طول وسایل محیط پیرامون خود علاقمند است ؟

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

9)آیا می تواند طول دو خط را با هم مقایسه کند ؟

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

10)ایا به یادگیری در س علاقمند است ؟

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

جمع امتیاز

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                             امضاء معلم مربوطه

 

 

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:23 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

طرح درس علوم اول آهنربا

بازديد: 97

طرح درس روزانه

نام درس : علوم           پایه ی : اول ابتدایی                تعداد فراگیران : ....

موضوع درس : آهن ربا

 

 معرفی :

 

طرح درس روزانه  علوم اول ابتدایی درس آهنربا  - بصورت ورد -  تعداد صفحات : 7- قیمت : فقط هزار هزار تومان  - فهرست مطالب :

 

فهرست مطالب

روش تدریس : حل مساله با استراتژی جروج پولیا

هدف کلی : آشنایی با آهن ربا

اهداف جزئی :

اهداف رفتاری :

ارزشیابی ورودی :

وسایل مورد نیاز :

مدل کلاس :

ایجاد انگیزه :

ارائه ی درس :

گام اول : درک و فهم مساله :

گام دوم : تهیه طرح یا نقشه برای حل مساله

گام سوم : اجرای طرح یا نقشه

گام چهارم : بازنگری و کنترل

ارزش یابی پایانی :

تکلیف تمرینی :

تکلیف خلاقیتی :



برای اطمینان شما عزیزان:

  فایل پی دی اف کامل این طرح درس فقط برای مشاهده در زیر آمده است . ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد و قایل ویرایش و بدون آرم این طرح درس به قیمت  هزار تومان از لینک خرید دریافت نمائید .ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید :


http://up.asemankafinet.ir/up/asemankafinet/Pictures/DOKMEMO.jpg

 

در صورت رضایت فایل ورد و قابل ویرایش این طرح درس را از لینک خرید زیر و با قیمت هزار تومان دریافت نمائید :

 

راهنمای خرید :   برای خرید آنلاین و دریافت بلافاصله فایل ورد ابتدا بر روی لینک خرید زیر کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید و دانلود سایت علمی و پژوهشی آسمان شوید . لینک خرید :

 

http://up.asemankafinet.ir/view/1543587/submit.gif

 

 

 

 

 

 

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:22 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

طرح درس ریاضی دوم- اشکال هندسی

بازديد: 261

بسمه تعالی

عنوان : اشکال هندسی                                                                         مدرس : آقا/خانم ...........................

درس : ریاضی                                                                                                     زمان : 25 دقیقه

پایه : دوم                                                                                                           تعداد فراگیر : 20 نفر

روش تدریس : دریافت مفهوم

 

هدف و حیطه ها :

هدف کلی : آموزش اشکال هندسی 

هدف جزئی :

1-    آشنایی با نام اشکال هندسی 

2-    آشنایی با ویژگی های هندسی هر شکل و برشمردن آنها

3-    آشنایی با روش مقایسه کردن اشکال هندسی 

هدف رفتاری :

1.      اشکال هندسی را به نام بیان کنند . (کلامی)

2.      اشکال هندسی را به تنهایی رسم کنند . (مهارتی)

3.      مفهوم ضلع و قطر را بیان کنند . (کلامی)

4.      روحیه پرسش گری و همکاری در کار گروهی را تقویت می کنند . (نگرشی)

5.      توانایی ساخت اشکال را مثلا با خمیر بازی کسب کنند . (مهارتی)

وسایل مورد نیاز : تخته سیاه – خمیر بازی – جدول تهیه شده و مدل کلاس به شکل U و تشکیل گروه های 4 نفری – دفترچه ثبت فعالیت های گروهی – کارت امتیاز

ارزشیابی ورودی :

 معلم به گروه ها خمیر بازی می دهد و از آنها می خواهد که هر شکل هندسی را که یاد گرفته اند درست کنند و چون از قبل 4 شکل مربع ، مستطیل ، مثلث و دایره را یاد گرفته اند گروه ها را هدایت می کنیم تا هر 4 شکل را تهیه کنند که هم ارزشیابی شوند و همچنین با این راهبرد توجه آنها را برای آشنایی بیشتر با ویژگی های این اشکال فراهم می کند و در نهایت گروه های موفق (یاس ، رز ، ارکیده) کارت امتیاز می گیرند و سرگروه های آنها این امتیازات را در دفترچه گروهی ثبت می کنند .

ارائه درس :

در این مرحله معلم بیشتر جنبه نظارتی و رهبری دارد و بیشتر گروه های کلاس فعالیت دارند .

 

گام اول : در ابتدا معلم جدولی را که شامل ویژگی های هر شکل هندسی می باشد را در اختیار دانش آموزان قرار داده و از آنها می خواهد تا جدول را بادقت مطالعه کنند  .

شکل
   

دارای 4 ضلع
   

قطر دارد
   

ضلع ها برابر
   

قطر ها برابر
   

ضلع ک. از قطر

مربع
   

بلی
   

بلی
   

بلی
   

بلی
   

بلی

دایره
   

خیر
   

بلی
   

خیر
   

بلی
   

خیر

مثلث متساوی الساقین
   

خیر
   

خیر
   

خیر
   

خیر
   

خیر

مستطیل
   

بلی
   

بلی
   

خیر
   

بلی
   

بلی

 

 

پس از مطالع جدول توسط دانش آموزان معلم به هر گروه جدولی مطابق جدول زیر می دهد و از گروه ها می خواهد با مشورت بین اعضا پس به عنوان مطرح شده ببرند و به نتیجه برسند که عنوان مطرح شده و خواسته شده مربوط به چه مطلبی از ویژگی  اشکال داده شده می باشد .

شکل
   

...............
   

...............
   

.................

مربع
   

بلی
   

بلی
   

بلی

دایره
   

خیر
   

خیر
   

بلی

مثلث متساوی الساقین
   

خیر
   

خیر
   

خیر

مستطیل
   

خیر
   

بلی
   

بلی

 

 

 

 

 

 

 

 

پس از مشخص شدن عنوان ها تنیجه مربوط به هر ستون در قالب جمله ای بیان می گردد و برای تفهیم بهتر روی مقایی نوشته و در کلاس نصب می کنیم .

عنوان 1 : اضلاع برابر                          عنوان 2 : دارای 4 ضلع                            عنوان 3 : قطر ها برابر ، قطر دارد .

گام دوم : در این مرحله جدولی همانند جدول زیر در اختیار گروه ها قرار داده می شود تا هر گروه در مقابل شکل ها با توجه به عنوان مشخص شده بلی یا خیر نوشته و در اختیار سایر گروه ها قرار داده می شود تا گروه ها شکل مربوطه را با توجه به عنوان و موارد با توجه به عنوان مشخص شده بلی یا خیر مشخص کنند و هر گروه کار خود را ارائه می دهند و نتایج به دست آمده به مقوا منتقل می شود تا در مقابل دید فراگیران قرار داشته و موجب تفهیم بهتر مطالب شود .

گام سوم : در پایان هر گروه ویژگی های یکی از اشکال را انتخاب کرده و به کلاس گزارش می دهد .

ارزشیابی تکوینی :

در این مرحله سرگروه های کلاس با کمک و نظارت معلم با پرسیدن سوالاتی از اعضای گروه خود مطالب را جمع بندی نموده و در صورت نیاز مطالبی را برای تکمیل اطلاعات ارائه می دهند .

ارزشیابی پایانی :

سرگروه ارکیده در قالب بازی زیر از اطلاعات گروه ها ارزشیابی می کند :

1.      سرگروه ارکیده : دو نمونه از ویژگی های یک شغل را بیان می کند و بقیه گروه ها بعد از مشورت کردن شغل مورد نظر را حدس زده و گروه های فعال و تلاشگر مورد تشویق قرار گرفته و به آنها کارت امتیاز داده می شود و در دفترچه گروه ها توسط سرگروه ها این امتیاز ها ثبت می گردد .

2.      کدام شکل دارای 4 ضلع مساوی است ؟

ارائه تکالیف :

در این مرحله از درس با توجه به رعایت اصول تعیین تکلیف در حد توان گروه ها به آنها تکالیف ارائه می شود .

الف ) تکلیف تمرینی :

تمرین صفحه 125 کتاب ریاضی دوم را نوشته و حل کنند .

ب ) تکالیف خلاقانه :

1.      گروه رز :

    گزارشی از اشکال هندسی (مربع و مستطیل) با مشخصات کامل نوشته و به کلاس ارائه نمایند .

2.      گروه یاس :

یک شغل هندسی را انتخاب و ویژگی آن را روی مقوا با سلیقه خود تهیه و به کلاس بیاورند .

 

 

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:21 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

طرح درس علوم سوم مهره داران

بازديد: 1559

طرح درس روزانه شماره 2

نام درس : علوم تجربی            پایه ی : سوم ابتدایی              تعداد فراگیران ....

روش تدریس : دستیابی مفهوم             موضوع درس : مهره داران

هدف کلی : آشنایی دانش آموزان با جانوران مهره دار.

اهداف جزئی :

1-    آشنایی دانش آموزان با نوع پوشش جانوران مهره دار.

2-    آشنایی دانش آموزان با طریقه ی تنفس جانوران مهره دار.

3-    آشنایی دانش آموزان با طریقه ی تولید مثل جانوران مهره دار.

4-    آشنایی دانش آموزان با محل زندگی جانوران مهره دار.

5-    آشنایی دانش آموزان با تفاوت ها و شباهت های جانوران مهره دار.

6-     .....

اهداف رفتاری :

1-    جانوران مهره دار را طبقه بندی کنند و نام ببرند. (شناختی)

2-    ویژگی های هر طبقه از جانوران مهره دار را بیان کنند. (شناختی)

3-    بتوانند با دیدن جانوران مهره دار در محل زندگی خود یا باغ وحش طبقات آنها را مشخص کنند. (مهارتی)

4-    دانش آموزان نسبت به شناخت جانوران مهره دار از خود کنجکاوی نشان دهند. (نگرشی)

5-    دانش آموزان نسبت به شناخت جانوران مهره دار از خود علاقه نشان دهند . (نگرشی)

6-     .....

مدل کلاس : مدل U شکل

وسایل مورد نیاز :

کتاب درسی، کتاب راهنمای معلم، فیلم، تصاویر حیوانات مهره دار، پازل، تخته سیاه، گچ و ...

آزمون ورودی :

از فراگیران خواسته می شود :

1-    چند جانور مهره دار نام ببرند ؟

2-    جانوران مهره دار به چه نوع جانورانی می گویند؟

3-    تفاوتها و شباهت های ظاهری جانوران را بیان کنید؟

4-    .....

ایجاد انگیزه :

پخش فیلم در مورد حیوانات مهره دار و ارائه چند سوال در مورد فیلم مانند :

تولید مثل حیوانات چگونه است؟

حیوانات خون گرم یا خون سرد هستند؟

حیوانات چگونه تنفس می کنند؟

چیوانات در کجا زندگی می کنند؟

ارائه درس :

گام اول : به هر تیم از دانش آموزان پازل یکی از طبقات جانوران مهره دار را داده، از آن ها می خواهیم که پازل تیم خود را مرتب کنند. پس از آن که دانش آموزان پازل ها را تکمیل کردند جدولی را که شامل طبقات جانوران مهره دار و ویژگی های آن هاست را به هر یک از دانش آموزان داده و از آن ها می خواهیم به دقت مطالب جدول را مطالعه کنند.

سپس آموزگار از یکی از دانش آموزان می خواهد که نام حیوانات را روی تخته سیاه لیست نماید . آموزگار در مقابل هر یک از حیوانات گزینه ی بله یا خیر را می نویسد، آن گاه از دانش آموزان می خواهد به جدول خود با دقت نگاه کرده و با تیم خود مشورت کرده و دلیل عنوان انتخاب شده (بلی یا خیر) در مقابل هر کدام از حیوانات را پیدا کنند. (وجه مشترک را) سپس دانش آموزان به تدوین و آزمون فرضیه ها می پردازند و به نتیجه می رسند که چه مطلبی مورد نظر بوده است و آموزگار نتیجه ی به دست آمده توسط دانش آموزان را روی مقوای بزرگی که در کنار تخته سیاه نصب شده است می نویسد و برای یادگیری بهتر این مقوا را برای دو هفته در کلاس نگه می دارد.

 
   

نوع پوشش
   

محل زندگی
   

طریقه تنفس
   

خونگرم یا خون سرد بودن
   

تولید مثل

پستانداران
   

پشم و مو
   

خشکی
   

شش
   

خون گرم
   

بچه زا

پرندگان
   

پر
   

خشکی
   

شش
   

خون گرم
   

تخم گذار

خزندگان
   

پولک
   

خشکی و آب
   

شش
   

خون سرد
   

تخم گذار

ماهی ها
   

پولک
   

آب
   

آب شش
   

خون سرد
   

تخم گذار

دوزیستان
   

پوست
   

خشکی و آب
   

شش . آب شش
   

خون سرد
   

تخم گذار

 

جدول مربوط به گام اول فعالیت

فراگیری پس از مطالعه ی جدول اولیه باید پی به عناوین نوشته شده در جدول زیر ببرد .

حیوانات
   

عنوان 1 ..................................
   

عنوان 2 ........................................

پستانداران
   

خیر
   

بلی

پرندگان
   

خیر
   

بلی

خزندگان
   

بلی
   

بلی

ماهی ها
   

بلی
   

خیر

دوزیستان
   

خیر
   

خیر - بلی

                                 

فراگیری با مطالعه ی موارد بلی و خیر در مورد حیوانات و با مطابقت دادن با جدول اولیه ای که در اختیار آنان قرار گرفته است پی به عنوان شماره ی (1) می برند که تولید مثل مد نظر بوده است و عنوان تولید مثل را در زیر عنوان (1) می نویسند. و نتیجه می گیرند که تمامی حیوانات تخم گذار هستند به غیر از پستان داران که بچه زا هستند. (البته حالت های خاصی نیز وجود دارد مد نظر نمی باشد)

عنوان (2) مربوط خون گرم یا خون سرد بودن حیوانات است که در زیر عنوان (2) خون گرم یا خون سرد بودن را می نویسد و نتیجه می گیرند که پستان داران و پرندگان خون گرم هستند و خزندگان ، ماهی ها ، دو زیستان خون سرد می باشند.

گام دوم : در این مرحله فراگیران در مقابل تعدادی از نام حیوانات بلی یا خیر نوشته و تعدادی را نمی نویسد و هر تیم با بحث تبادل نظری که انجام می دهند جداولی مانند نمونه ذیل ساخته و به تابلو نصب کرده و معلم از دانش آموزان می خواهد با هم مشورت کرده و فرضیه سازی نموده و مفهوم سایر تیم ها را پیدا نموده و نامگذاری نمایند و نتیجه ی خود را بیان نمایند و آموزگار فرضیه ی آنان را تایید یا رد می کند و در صورت درست بودن فرضیه نتیجه ی بدست آمده را در لیست نتایج یادداشت می نماید.

نام حیوان
   

شغل
   

صادرات

.....................................
   

بلی +
   

بلی +

.....................................
   

بلی +
   

خیر-

.....................................
   

بلی +
   

خیر-

.....................................
   

بلی +
   

بلی +

.....................................
   

بلی +
   

خیر+

 

گام سوم : در پایان آموزگار از تلاش دانش آموزان تشکر کرده و می خواهد از هر تیم یک نفر نماینده انتخاب شده و در مورد یکی از حیوانات اطلاعاتی را که با توجه به تولید مثل، خونگرم یا خونسرد بودن، نوع پوشش ، محل زندگی، طریقه تنفس و ... به دست آورده اند را بیان کنند.

جمع بندی و نتیجه گیری :

معلم : بچه ها امروز با چه مطلبی آشنا شدیم ؟

دانش آموزان : با ویژگی های مهره داران

معلم : آیا می توانید ویژگی های پستان داران را نام ببرید؟

 

دانش آموزان :

1- خون گرم هستند 2- بدنشان از مو و پشم پوشیده شده است . 3- بچه زا هستند و ...

معلم : ویژگی های پرندگان را نام ببرید ؟

دانش آموزان :

1- خون گرم هستند 2- تخم گذار هستند 3- بدنشان از پر پوشیده شده است. 4- پرواز می کنند و ....

ارزشیابی پایانی :

به هر تیم از دانش آموزان عکس یکی از طبقات جانوران مهره دار را داده از آن ها می خواهیم ویژگی های هر طبقه را با همکاری اعضا بنویسند و به کلاس ارائه دهند.

تکلیف تمرینی :

از دانش آموزان می خواهیم که به صورت گروهی طبقات جانوران مهره دار را روی مقوا نوشته و عکس های مربوط به هر طبقه را در کنار آن چسبانده و به صورت روزنامه دیواری برای جلسه بعد به کلاس ارایه دهند.

تکلیف خلاقیتی :

1-    از فراگیران می خواهیم برای جلسه ی آینده اطلاعاتی به غیر از اطلاعات داده شده در کلاس در مورد حیوانات جمع آوری کرده و به کلاس ارایه دهند.

2-    از فراگیران می خواهیم یک داستان خیالی در مورد یکی از حیواناتی که در اطراف آن ها زندگی می کند بنویسد و به کلاس ارائه دهد؟

 

 

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:19 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

طرح درس هدیه های اسمانی پایه دوم

بازديد: 849

هدیه آسمانی پایه دوم ابتدایی

نام درس : سلام سلام           روش تدریس : پرسش و پاسخ نمایشی

هدف کلی :

آشنا شدن فراگیران با سلام به عنوان یکی از آداب اسلامی

اهداف جزئی :

1ـ تمایل به سلام کردن در برخورد با اطرافیان

2ـ رعایت ادب سلام کردن در برخورد با دیگران

3ـ پیش دستی در سلام کردن را ارزشمند بداند

4ـ بداند سلام مقدمه آشنایی و دوستی است .

اهداف رفتاری

1ـ شیوه های مختلف سلام کردن را بشناسد و بکار ببرد ( مهارت)

2ـ به سلام کردن به دیگران علاقه و تمایل پیدا کند (نگرش )

3ـ سلام کردن را به عنوان یکی از آداب اسلامی بشناسد (دانش )

4ـ کامل کردن کتاب کار

ارائه درس : (ایجاد انگیزه )

آموزگار با هماهنگی قبلی از مدیر یا ناظم می خواهد که به کلاس آمده و با آموزگار و دانش آموزان سلام و احوالپرسی کند .

مرحله اول : ( تعامل بین آموزگار و دانش آموز )

آموزگار بعد از رفتن ناظم از دانش آموزان می پرسد خانم ناظم وقتی به کلاس وارد شد چه کرد ؟

بحث از اینجا آغاز می شود و آموزگار بحث و گفت و گو در جهت موضوع درسی پیش می برد .

مرحله دوم

آموزگار برای ایجاد و تداعی خوشایند و خاطره انگیز برای سلام کردن از آن می خواهد تا با یکدیگر سلام و احوال پرسی کنند .

مرحله سوم

از دانش آموزان خواسته می شود کتاب ها را باز کرده و متن درس را گوش نمایند و نظرات خود را در مورد سلام کردن بگویند .

مرحله چهارم ( کتاب کار )

دانش آموزان هم می توانند تصاویر را با سلیقه و ذوق خود رنگ کنند و با هم فکری هم سوالات را پاسخ دهند .

ارزشیابی پایانی

1ـ توانایی انجام فعالیت های کتاب کار

2ـ بیان یک جمله زیبا و خوشایند در مورد سلام

3ـ رعایت ادب و سلام کردن در برخورد با دیگران

4ـ بیان و بکار گیری شیوه های درست سلام کردن

تکلیف منزل

خلق یک اثر هنری یا شیوه های مناسب و نو در نحوه ی برخورد با دیگران و احترام گذاشتن به افراد .

نمونه ای از چک لیست رفتاری برای هر دانش آموز

نام و نام خانوادگی . . .
   

درک مفاهیم
   

کسب

مهارت ها
   

بکارگیری

مفاهیم
   

تحلیل پدیده ها

و ایده ها

1ـ شیوه های مختلف سلام کردن را بیان کنید .
   

 
   

 
   

 
   

 

2ـ اول سلام گفتن را ارزشمند بداند
   

 
   

 
   

 
   

 

3ـ زمان سلام کردن را در هر موقعیت بداند
   

 
   
 

نام درس : مثل خورشید                      روش تدریس : حل مساله بدیعه پردازی

اهداف کلی :

شناخت نعمت های خداوند و فواید آن

اهداف جزئی :

1ـ آَنایی با مهربانی های خورشید

2ـ آشنایی با نعمت های خداوند

3ـ آشنایی با خورشید و فوائد آن برای موجودات

اهداف رفتاری

1ـ خورشید را یک پدیده طبیعی بشناسد (نگرش )

2ـ فواید خورشید را در زندگی موجودات نام ببرد ( دانش )

3ـ اثر هنری ( کاردستی یا نقاشی ) در مورد خورشید تهیه کند (مهارت )

4ـ کتاب کار را کامل کند

ارائه درس: ( ایجاد انگیزه )

آموزگار حروف در هم ریخته ی کلمه های مرتبط با موضوع درس ( نظیر خورشید ـ زیبایی ـ گرما ـ نور و ...) را روی مقوا نوشته و با رنگ های مختلف تزئین کرده است در اختیار دانش آموزان قرار می دهد تا با آن کلماتی را می توانند بسازند .

مرحله اول :

با روشن شدن موضوع درس به طور تقریبی آموزگار از دانش آموزان می خواهد جملاتی در مورد مهربانی های خورشید بگویند .

مرحله دوم :

آموزگار با طرح سوال ( اگر خورشید نبود چی می شد ؟) دانش آموزان را به بحث و گفتگو وادار می کند .

مرحله سوم

دانش آموزان به دلخواه کتاب کار را رنگ کرده و پرسش ها را با هم فکری هم پاسخ می دهند .

جمع بندی مطالب :

آموزگار با توضیحات در مورد فواید خورشید مطالب را جمع بندی می کند .

ارزشیابی پایانی

1ـ دانش آموزان فوائید خورشید را نام ببرند .

2ـ بتواند خورشید را به عنوان یک پدیده طبیعی بیان کنند

3ـ کتاب کار را کامل کنند

تکلیف خلاقانه

1. ترسیم یک نقاشی توسط دانش آموزان با موضوع خورشید در صفحه دوم کتاب کار

2. تهیه کار دستی زیبایی از خورشید ( با مقوا )

نمونه ای از چک لیست برای هر دانش آموز

نام و نام خانوادگی . . .
   

درک مفاهیم
   

کسب

مهارت ها
   

بکارگیری

مفاهیم
   

تحلیل پدیده ها

و ایده ها

1ـ برخی فواید و آثار خورشید را در زندگی نام ببرد.
   

 
   

 
   

 
   

 

2ـ کار دستی و نقاشی در مورد موضوع خورشید تهیه کند
   

 
   

 
   

 
   

 

3ـ متن درس را روانخوانی کند
   

 
   

 
   

 
   

 

 

نام درس : ابرها می گریند              روش تدریس : مکاشفه ای پرسش و پاسخ

اهداف کلی :

آشنایی دانش آموزان با پدیده های طبیعی و پی بردن به خالق آن

اهداف جزئی :

1ـ آشنایی با نعمت های خداوند

2ـ آشنایی با فوائد ابرها و باران

3ـ آشنایی با زیبایی های طبیعی

اهداف رفتاری

1ـ ابرـ باران ـ رنگین کمان و ... را به عنوان پدیده های طبیعی بشناسد ( نگرش )

2ـ خوبی ها و فوائد ابر و باران و برخی پدیده های طبیعی را بتواند بیان کند ( دانش )

3ـ اثر هنری زیبایی در ارتباط با پدیده های طبیعی تهیه کند ( مهارت )

 4ـ کتاب کار را کامل کند ( مهارت )

ارائه درس :

مرحله اول : ( ایجاد انگیزه )

آموزگار در یک روز ابری دانش آ«وزان را بعد از گروه بندی به حیاط برده و توجّه آنان را به آسمان جلب می کند و از آنان می خواهد شکل هایی را که در آسمان می بینند بگویند ؟

مرحله دوم :

آموزگار از گروه ها می خواهد با همفکری هم بگویند ابرها از کجا می آیند و به کجا  می روند در این میان آموزگار می تواند در کنار گروه باشد و بحث آنان را هدایت کند .

مرحله سوم: دانش آموزان با همفکری هم صفحه اول و دوم کتاب( کار مربوط به کلاس) را پاسخ داده و رنگ آمیزی کنند .

مرحله چهارم :

جمع بندی مطالب آموزگار موضوعات مربوط به تشکیل ابرها و فوائد آن ها را در آسمان و با بیان خالق توانا کامل می کند .

ارزشیابی پایانی

1ـ تکمیل کتاب کار و فعالیت های آن

2ـ ساخت یک کلاژ از پدیده های طبیعی مثل ( ابر ـ رنگین کمان و ...)

3ـ بتواند فوائد تشکیل ابرها را بگوید

تکلیف خلاقانه

تکمیل جمله ای با این عنوان

اگر سوار بر ابر بودید دوست داشتید ابرها شما را به کجا ببرند ؟

نمونه ای از یک چک لیست برای دانش آموز

نام و نام خانوادگی . . .
   

درک مفاهیم
   

کسب

مهارت ها
   

بکارگیری

مفاهیم
   

تحلیل پدیده ها

و ایده ها

1ـ درباره تصاویر طبیعی که به آن نشان داده اید توضیح دهد
   

 
   

 
   

 
   

 

2ـ به سوالات آموزگار طی تدریس پاسخ دهد
   

 
   

 
   

 
   

 

3ـ خوبی ها و فوائد باران و ابر را بیان کند
   

 
   

 
   

 
   

 

4ـ کار دستی زیبایی در ارتباط با پدیده های طبیعی تهیه کند
   

 
   

 
   

 
   

 

 

نام درس : با دوستانم                     روش تدریس : گردش علمی ، پرسش و پاسخ

اهداف کلی :

ایجاد پیوند میان زیبایی های طبیعت و مهربانی اطرافیان

اهداف جزئی :

1ـ آشنایی با طبیعت

2ـ آشنایی با محبت های خداوند

3ـ آشنایی با آفریده های خوب خداوند

اهداف رفتاری

1ـ درک مهربانی و محبت خداوند ( نگرش )

2ـ مشاهده و تشخیص نمونه هایی از محبت های خداوند و محبت های اطرافیان ( دانش)

3ـ نام بردن محبت های خداوند ( دانش )

4ـ کامل کردن کتاب کار (مهارت )

مرحله اول : ( ایجاد انگیزه )

آموزگار از دانش‌آموزان می خواهد در محیط پارک پراکنده شوند و زیبایی ها و مهربانی های خدا را به دقّت ببینند و درک کنند ( کشف کنند )

مرحله دوم :

همراهی آموزگار با دانش آموزان در کشف زیبایی های طبیعت که از چشم دور مانده

مرحله سوم :

آموزگار از آنان می خواهد در حالی که محبّت های خداوند را نام ببرند محبت های اطرافیان را نیز بیان کنند .

مرحله چهارم ( کتاب کار )

کتاب کار را کامل کرده و با همفکری هم پاسخ می دهند .

مرحله پنجم ( نتیجه گیری )

آموزگار مطالب گفته شده را جمع بندی می کند و محبت های خدا ر غیر قابل شمارش بیان کند .

ارزشیابی پایانی

1ـ انجام فعالیت های مربوط به تاب کار

2ـ بتواند نمونه هایی از مهربانی خداوند را نام ببرد.

3ـ بتواند نمونه هایی از مهربانی و محبت اطرافیان را بیان کند

4ـ وظیفه خود را در برابر محبت خداوند بیان کند .

تکلیف خلاقانه :

پیشنهاد خود را برای نحوه تشکر از کسانی که به ما مهربانی می کنند بنویسید و به کلاس بیاورد .

نمونه ای از چک لیست برای هر دانش آموز

نام و نام خانوادگی . . .
   

درک مفاهیم
   

کسب

مهارت ها
   

بکارگیری

مفاهیم
   

تحلیل پدیده ها

و ایده ها

1ـ نمونه هایی از مهربانی خداوند را نام ببرد .
   

 
   

 
   

 
   

 

2ـ نمونه هایی از مهربانی اطرافیان را نام ببرد 
   

 
   

 
   

 
   

 

3ـ ارائه پیشنهادهایی برای تشکر از خدا و مهربانی او 
   

 
   

 
   

 
   

 

 

نام درس : هدیه های او                  روش تدریس : قصه گویی ، پرسش و پاسخ

اهداف کلی:

آشنایی دانش آموز با مفهوم هدیه ( نعمت های ) خداوند

اهداف جزئی :

1ـ تشکر از خداوند بخاطر نعمت هایش

2ـ آشنایی با مفهوم هدیه های خداوند

3ـ آشنایی بامهربانی ها و محبت های خداوند

اهداف رفتاری

بتواند مفهوم نعمت را با مفهوم هدیه بیان کند ( دانش )

بتواند شعر را آهنگین و زیبا بخواند ( مهارت )

بتواند در مورد شعر با دوستانش با بیان ساده گفتگو کند ( مهارت ـ دانش )

بتواند هدیه های خوب خدا را نام ببرد ( 5 مورد ) (دانش )

به همکاری با دوستانش علاقه نشان دهد ( نگرش )

ارائه در س: ( ایجاد انگیزه )

آموزگار با بیان یک داستان کودکانه توجه آنان را به هدیه های خدا جلب می کند .

مرحله دوم :

آموزگار از دانش آموزان می خواهد خاطره یا داستانی در مورد هدیه های خوب خدا       می دانند بیان کنند .

مرحله سوم

آموزگار از آنان می خواهد بعد از گوش کردن به متن درس و شعر آن چند مورد از نعمت های خدا را مثال بزنند .

مرحله چهارم :

کتاب کار را کامل کرده و آن را رنگ آمیزی کنند .

نتیجه گیری :

آموزگار با ر با توجه به موضوع درس تعدادی از نعمت های خدا را می شمارد و راههای سپاس گذاری از خداوند را بیان می کند و از آنان می خواهد برای شعر نامی انتخاب کنند.

ارزشیابی پایانی

1ـ کامل کردن کتاب کار

2ـ 5 مورد از نعمت های خدا را در 30 ثانیه نام ببرد

3ـ شعر را آهنگین بخواند

4ـ منظور از هدیه های خداوند را بتواند بیان کند .

تکلیف خلاقانه

بتواند شعر را با آهنگی که خود دوست دارد و ساخته در کلاس بخواند

نمونه ای از چک لیست برای هر دانش آموز

نام و نام خانوادگی . . .
   

درک مفاهیم
   

کسب

مهارت ها
   

بکارگیری

مفاهیم
   

تحلیل پدیده ها

و ایده ها

1ـ درباره مفهوم شعر توضیح دهد .
   

 
   

 
   

 
   

 

2ـ بتواند 4 مورد از نعمت های خداوند را نام ببرد  
   

 
   

 
   

 
   

 

3ـ منظور از هدیه های خداوند را بیان کنید 
   

 
   

 
   

 
   

 

 

نام درس : همه چیز از توست            روش تدریس : بدیعه پردازی استقرایی

اهداف کلی :

آشنایی دانش آموز با خداوند و مهربانی های او

اهداف جزئی :

1ـ آشنایی دانش‌اموز با مهربانی های آفریدگار

2ـ آشنایی دانش آموز با راههای تشکر از نعمت های خداوند

3ـ سخن گفتن با خداوند و گفتگو و راز و نیاز با او

اهداف رفتاری

1ـ احساس شادی و نشاط از خواندن متن و شعر زیبای درس داشته باشد ( نگرش )

2ـ از شعر به عنوان نوعی گفتگو با خدای مهربان استفاده کند ( مهارت ـ دانش)

3ـ دعا کردن را نوعی گفتگو با خداوند بداند ( نگرش)

4ـ در قالب دعایی ساده با خداوند سخن بگوید ( دانش)

ارائه درس( ایجاد انگیزه )

آموزگار با بیان صفات و خصوصیات کسی که همه او را می شناسند موضوع درس را آغاز می کند .

 

مرحله اول

دانش آموزان ضمن گفتگو از خصوصیات خداوند و بیان صفات او کم کم پی به خوبی هایش ببرند .

مرحله دوم :

دانش آموزان با درک وجود خدا پی به مهربانی های او می برند(از کل به جزء می رسند)

مرحله سوم :

آموزگار پس از خواندن متن درس از دانش آموزان می خواهد موقع خواندن شعر با  ضربه ی آرام دست مرا یاری کنند.

نتیجه گیری :

آموزگار با کمک دانش آ«وزان وجود خدا را با جملات و مفاهیم زییبا بیان می کند و دلیل وجود او را آفریده هایش می گوید .

ارزشیابی پایانی

1ـ کتاب کار را انجام می دهد

2ـ شعر را آهنگین و زیبا بخواند

3ـ با جملات زیبا خدا را توصیف کند .

4ـ دلایل وجود خدا را نام ببرد

تکلیف خلاقانه

نوشتن دعایی ساده در بخش خدایا از تو می خواهم .................. و ارائه آن در کلاس

نمونه ای از چک لیست برای هر دانش آموز

نام و نام خانوادگی . . .
   

درک مفاهیم
   

کسب

مهارت ها
   

بکارگیری

مفاهیم
   

تحلیل پدیده ها

و ایده ها

1ـ با بیان ساده از نعمت خداوند تشکر کند
   

 
   

 
   

 
   

 

2ـ معنی و محتوای شعر را با زبان ساده بیان کند .  
   

 
   

 
   

 
   

 

3ـ بتواند مواردی از خوبی و مهربانی های خدا را درک کرده و بیان کند  
   

 
   

 
   

 
   

 

 

نام درس : برای پاکیزگی                    روش تدریس : مهارت آموزی ، نمایش عملی  ،

اهداف کلی:وضو گرفتن                 

اهداف جزئی :

1ـ آشنایی با مراحل وضو گرفتن

2ـ آشنایی با شرایط قبولی وضو

3ـ تقویت احساس خوشایند نسبت به وضو

اهداف رفتاری

1ـ بتواند نکاتی را که در حین وضو باید رعایت کند را نام ببرد ( دانش )

2ـ تصاویری از حالت های نماز تهیه کرده و یا نقاشی کند (مهارت )

3ـ علاقه و تمایل نسبت به همکاری و کار گروهی از خود نشان دهد ( نگرش )

4ـ بتواند شرایط وضو گرفتن را بیان کند ( دانش )

ارائه درس

مرحله اول : ( ایجاد انگیزه )

آموزگار مرحله به مرحله وضو را گرفته و توضیح می دهد .

مرحله دوم :

سپس از دانش آموزان می خواهد تا آن ها نیز به نوبت وضو بگیرند .

مرحله سوم :

از دانش آموزان در مورد شرایط وضو و مراحل آن ( می پرسد تا هر چه می دانند بپرسند )

مرحله چهارم :

ضمن کامل کردن مراحل کتاب آن را رنگ آمیزی کنند .

نتیجه گیری :

آموزگار ضمن توضیحات لازم در مورد گرفتن وضو و شرایط و مراحل آن درس را  جمع بندی می کند

ارزشیابی

1ـ بتواند کتاب را کامل کند .

2ـ بتواند وضو بگیرد

3ـ بتواند شرایط وضو گرفتن را نام ببرد

تکلیف خانه

آموزگار ضمن دادن شعر در مورد مراحل وضو گرفتن از آنان می خواهد تا با آهنگی که دوست دارند شعر را بخوانند ( در کلاس)

نمونه ای از چک لیست رفتاری برای هر دانش آموز

نام و نام خانوادگی . . .
   

درک مفاهیم
   

کسب

مهارت ها
   

بکارگیری

مفاهیم
   

تحلیل پدیده ها

و ایده ها

1ـ مراحل وضو گرفتن را به ترتیب بیان کند .
   

 
   

 
   

 
   

 

2ـ مواردی را که باید یک مسلمان وضو بگیرد را نام ببرد   
   

 
   

 
   

 
   

 

3ـ بتواند به طور درست وضو بگیرد .  
   

 
   

 
   

 
   

 

 

 

نام درس : جشن تولد                              روش تدریس : تفحص گویی ، قصه گویی

هدف کلی :

آشنایی با اسامی 5 پیامبر بزرگ

اهداف جزئی:

آشنایی با نام تعدادی از پیامبران بزرگ الهی

آشنایی با نام پیامبر بزرگ اسلام

تلاش برای ایجاد علاقه و رغبت به اولیا و پیامبران

اهداف رفتاری

1ـ پیامبران بزرگ خدا را بشناسد ( دانش ـ مهارت )

2ـ برای برپایی جشن تولد پیامبر اسلام علاقه و تلاش داشته باشد ( نگرش ـ مهارت )

3ـ با دوستانش تحقیقی در مورد پیامبر و رفتار او با دیگران تهیه کند ( دانش ـ مهارت )

ارائه درس ( ایجاد انگیزه )

آموزگار از دانش آموزان می خواهد برای برگزاری یک جشن کوچک در کلاس نظر داده و وسایل ساده ای که مورد نیاز است تهیه کنند ( قبل از روز تدریس)

مرحله اول

آموزگار به همراهی دانش‌آموزان جشن ساده ای با عنوان جشن تولد پیامبر برگزار می کنند و برای دانش آموزان داستان در مورد خوبی های پیامبر می گوید

مرحله دوم :

دانش آموزان ضمن مشورت در مورد رفتار ـ کردار پیامبر هر چه را می دانند می گویند مرحله سوم

ضمن تکمیل کتاب کار و با همفکری هم پرسش ها را نیز پاسخ می دهد .

نتیجه گیری :

آموزگار مطالب دانش آموزان را جمع بندی کرده و خود توضیحات لازم را در مورد پیامبر اسلام و سایر پیامبران بزرگ و خصوصیات آنان برای دانش آموزان می گوید .

ارزشیابی پایانی

1ـ بتواند کتاب کار را تکمیل کند

2ـ بتواند نام آخرین پیامبر خدا را نام ببرد

3ـ بتواند نظر خود را برای برگزاری هر چه بهتر جشن بگوید .

تکلیف خلاقانه

بتواند تحقیقی را به صورت گروهی از زندگی پیامبر تهیه کرده و به کلاس بیاورند

 

نمونه ای از چک لیست رفتاری برای هر دانش آموز

نام و نام خانوادگی . . .
   

درک مفاهیم
   

کسب

مهارت ها
   

بکارگیری

مفاهیم
   

تحلیل پدیده ها

و ایده ها

1ـ نام آخرین پیامبر خدا را بگوید
   

 
   

 
   

 
   

 

2ـ پیشنهاد های مناسب برای برگزاری جشن بدهد
   

 
   

 
   

 
   

 

3ـ یک جمله زیبا در مورد زندگی یا رفتار پیامبر بگوید
   

 
   

 
   

 
   

 

 

نام درس : افطار شیرین          روش تدریس : کاوشگری ـ   دریافت مفاهیم

هدف کلی :

آشنایی با علی (ع) و خانواده اش و جنبه های فداکاری و ایثار

اهداف جزئی:

آشنایی با مهربانی امیر مومنان

2ـ تقویت علاقه و محبت پیامبر و علی (ع) و خانواده اش

3ـ آشنایی بیش تر با علی (ع) و اخلاق و رفتار او

اهداف رفتاری

1) دانش آموز بتواند از درس نتیجه بگیرد که علی (ع) و خانواده اش انسان هایی والا و بخشنده و مهربانند ( نگر ش دانش )

2ـ دانش آموز بتواند درباره رفتار حضرت علی با دوستان گفتگو کرده و قضاوت کند ( مهارت ـ دانش )

3ـ احساس علاقه و انس نسبت به حضرت علی (ع) و خانواده اش در قالب جمله بیان کند ( مهارت ـ دانش ـ نگرش)

ارائه درس( ایجاد انگیزه )

آموزگار ضمن بیان قصه با لحن بسیار آرام و مهربان آنان را برای دریافت مفهوم درس آماده می کند . ( طوری که احساس کنند در خانه حضرت علی (ع) و در آن صحنه حضور دارند ).

مرحله اول

دانش آموز با نقد و بررسی قصد نظرات خود را در مورد رفتار حضرت علی (ع)       می گویند .

مرحله دوم

هر دانش آموز که خاطره ای آموزنده که از ماه رمضان دارد را بیان کند .

مرحله سوم

کتاب کار را کامل کرده و پرسش ها را با همفکری جواب می دهند

نتیجه گیری

آموزگار با توجه به موضوع درس و نظرات دانش آموزان توضیحات لازم را بیان می کند

ارزشیابی پایانی

1ـ دانش آموز پس از پایان درس رفتار حضرت علی (ع) را نقد و بررسی کند ( قضاوت کند )

2ـ دانش آموز بتواند 2 فایده ی روزه داری را بگوید

3ـ دانش آموز بتواند در مورد رفتار خوب حضرت علی (ع) یک جمله زیبا بنویسد.

 

تکلیف خلاقانه

دانش آموز یک نقاشی زیبا از صحنه داستانی که شنیده نقاشی کرده به کلاس بیاورد .

نمونه ای از چک لیست رفتاری برای هر دانش آموز

نام و نام خانوادگی . . .
   

درک مفاهیم
   

کسب

مهارت ها
   

بکارگیری

مفاهیم
   

تحلیل پدیده ها

و ایده ها

1ـ قضاوت در مورد رفتار حضرت علی (ع)
   

 
   

 
   

 
   

 

2ـ 2 مورد از فواید روزه داری را بگوید
   

 
   

 
   

 
   

 

3ـ یک جمله زیبا در مورد رفتار حضرت علی (ع) و خانواده اش بیان کرده یا بنویسد
   

 
   

 
   

 
   

 

 

نام درس : سفری عمو عباس           روش تدریس : اجرای نمایش ، روش بدیعه پردازی

هدف کلی :

آشنایی با چند نمونه از آااب غذا خوردن

اهداف جزئی:

آشنایی با برخی آداب اسلامی خوردن و آشامیدن

رعایت و آداب اسلامی غذا خوردن

اهداف رفتاری

1ـ دانش آموز نکاتی را که در موقع خوردن و آشامیدن باید رعایت شود را نام ببرد          ( دانش )

2ـ دانش آموز بتواند اهمیت و فوائد رعایت آااب غذا خوردن را بیان کند .

3ـ دانش آموز بتواند هنگام خوردن (خوراکی) آداب را رعایت کند ( مهارت ـ نگرش)

ارائه درس ( ایجاد انگیزه )

دانش آموز طبق ئرخواست قبلی معلم لقمه ی خود را در کلاس می خورد ( مانند یک خانواده در کنار هم )

مرحله اول

پس از خوردن نظرات خود را در مورد آداب درست غذا خوردن بیان می کنند .

مرحله دوم

تکمیل کتاب کار و پاسخ ها با همفکری هم

نتیجه گیری :

آموزگار ضمن توضیحات لازم برای رعایت نکات در ( قبل از خوردن ، در حین خوردن ، و پس از خوردن ) مطالب را جمع آوری می کند .

ارزشیابی پایانی:

دانش آموز بتواند نکات لازم را در حین خوردن رعایت کند

دانش آموز اهمیت رعایت نکات لازم ( آداب غذا خوردن ) را 3 مورد نام ببرد .

دانش آموز بتواند آداب غذا خوردن را درک کرده و رعایت کند .

تکلیف خلاقانه

از نحوی غذا خوردن افراد خانواده در منزل یک گزارش تهیه کنند و یا یک نقاشی کشیده و به کلاس بیاورند .

نمونه ای از چک لیست رفتاری برای هر دانش آموز

نام و نام خانوادگی . . .
   

درک مفاهیم
   

کسب

مهارت ها
   

بکارگیری

مفاهیم
   

تحلیل پدیده ها

و ایده ها

1ـ دانش آموز آداب غذا خوردن را بیان کند
   

 
   

 
   

 
   

 

2ـ دانش آموز بداند بعد از خوردن باید چگونه شکر گزار باشد
   

 
   

 
   

 
   

 

3ـ دانش آموز یک صحنه از غذا خوردن درست را تهیه کرده و به کلاس بیاورد
   

 
   

 
   

 
   

 

 

 

نام درس : شادی گل ها            روش تدریس : اجرای نمایش ، مکاشفه ای ، کاوشگری

هدف کلی :

آشنایی با حفظ پاکیزگی و نظافت در محیط زندگی

اهداف جزئی:

1ـ آشنایی با رعایت نکات مربوط به نظافت و پاکیزگی

2ـت درک فایده و نتیجه نظافت و پاکیزگی

3ـ داشتن احساس مسئولیت نسبت به رعایت نظافت

اهداف رفتاری  ( دانش ـ نگرش ـ مهارت )

دانش آموز نسبت به رعایت نظافت در کلاس با دوستان همکاری داشته باشد ( نگرش)

بتواند درباره خصوصیات افراد داخل نمایش قضاوت کند ( مهارت )

2 مورد از فوائد رعایت نظافت را نام ببرد ( دانش )

ارائه درس ( ایجاد انگیزه )

آموزگار با کمک دو عروسک بوسیله دو دانش آموز که قبلاً داستان را برایشان توضیح داده نمایش اجرا می کنند ( موموضوع تمیز ـ کثیف)

مرحله اول

دانش آموزان پس از گروه بندی در مورد رفتار دو عروسک مشورت کرده تفاوت های آنان را بیان می کنند .

مرحله دوم

دانش آموزان پس از مشورت با هم دلایل حفظ نظافت را می گویند .

مرحله سوم

تکمیل کتاب کار و پاسخ به پرسش های آنان با مشورت با هم

نتیجه گیری

آموزگار با توجه به گفته های دانش آموزان در مورد رفتار دو عروسک و دلایل رعایت بهداشت و نظافت توضیحات لازم را می دهد .

ارزشیابی

1ـ دانش آموز بتواند در مورد رفتار دو عروسک ( تمیز ـ کثیف ) نظر بدهد ، قضاوت کند.

2ـ دانش آموز بتواند دلایل حفظ نظافت و یاد گیری را نام ببرد( 2 مورد ) 3ـ کتاب کار را کامل کند

تکلیف خلاقانه

دانش آموز بتواند دو جمل با معنها ومفهوم با موضوع ( پاکیزگی ـ نظافت ) را نوشته و در کلاس بخواند .

 

 

نمونه ای از چک لیست رفتاری برای هر دانش آموز

نام و نام خانوادگی . . .
   

درک مفاهیم
   

کسب

مهارت ها
   

بکارگیری

مفاهیم
   

تحلیل پدیده ها

و ایده ها

1ـ دانش آموز در مورد رفتار دو عروسک  توضیح داده و قضاوت کند
   

 
   

 
   

 
   

 

2ـ وظایف ما را نسبت به رعایت نظافت و پاکیزگی محیط بگوید .
   

 
   

 
   

 
   

 

3ـ پاکیزگی و نظافت محیط را رعایت کند.
   

 
   

 
   

 
   

 

 

نام درس : عینک معلم                روش تدریس : قصه گویی ،اجرای نمایش ، کاوشگری

                                                                                  ـ پرسش و پاسخ

هدف کلی :

آشنایی با اهمیت و نتیج راستگویی

اهداف جزئی:

تقویت راستگویی در دانش آموز

تلاش برای درک و یادگیری رفتارهای مانند شهامت صداقت و گفتار

اهداف رفتاری

دانش آموز باید بتواند درباره رفتار و گفتار شخصیت داستان قضاوت کند ( نگرش مهارت )

دانش آموز بتواند نمونه هایی از راستی و صداقت را در زندگی روزمره ی خود نام ببرد 2 مورد ( دانش )

او بتواند جمله ی چه خوب بود اگر هنگام حرف زدن ..................... را با همیاری دوستانش کامل کند ( مهارت )

ارائه درس ( ایجاد انگیزه )

آموزگار با تعریف داستان که با موضوع درس هماهنگی دارد از گروه ها می خواهد ضمن مشورت یک گروه قصّه را به صورت نمایش اجرا کنند

مرحله اول

بعد از اتمام نمایش آموزگار از دانش آموزان در مورد قصّه نظر خواهی می کند .

مرحله دوم

دانش آموزان ضمن مشورت نظرات و گفته هایشان را در مورد راستی و صداقت و تاثیر در زندگی بیان می کنند .

مرحله سوم

بعد از خواندن درس کتاب کار را کامل می کنند .

جمع بندی مطالب

آموزگار مطالب را با بیان فوائد راستگویی  صداقت ـ دوری از تهمت به دیگران جمع بندی می کند .

ارزشیابی پایانی

1ـ دانش آموز باید از داستان نتیجه گیری کند .

2ـ دانش آموز باید 2 مورد از راستگوی و صداقت و تاثیر خوب آن در زندگی را نام ببرد.

3ـ دانش آموز باید بتواند جمله ی چه خوب بود اگر هنگام حرف زدن ............... را با توجه به مفاهیم کلیدی کلاس ( راستگوی ـ لحن خوب ـ صداقت ـ و .....) را بیان کند .

تکلیف خلاقانه

دانش آموز با هیه گزارش از رفتار خود در طول یک روز ( با ذکر فعالیت های مثبت ) درباره ی خودش قضاوت کرده و به کلاس بیاورد

نمونه ای از چک لیست رفتاری برای هر دانش آموز

نام و نام خانوادگی . . .
   

درک مفاهیم
   

کسب

مهارت ها
   

بکارگیری

مفاهیم
   

تحلیل پدیده ها

و ایده ها

1ـ بتواند در مورد داستان قضاوت کند
   

 
   

 
   

 
   

 

2ـ دانش آموز بتواند اثر راستگویی صداقت را در زندگی بگوید .
   

 
   

 
   

 
   

 

 

 

نام درس : کاردستی نرگس            روش تدریس : کاوشگری ( محاکم قضایی )

         هدف کلی :

آشنایی دانش آموز با مفهوم راست گویی و مصادیق آن

اهداف جزئی:

آشنایی دانش آموز با راستگویی در هر شرایط

آشنایی دانش آموز با رعایت راستگویی در همه مراحل زندگی

آشنایی با تاثیر راستگویی برزندگی افراد

اهداف رفتاری

1ـ بتواند در مورد رفتر و گفتارهای  داستان درس قضاوت کند ( مهارت دانش )

2ـ بتواند 2 مورد از تاثیر راستگویی را در زندگی نام ببرد ( دانش )

3ـ بتواند با همکاری و همفکری دوستان پاسخ دهد ( نگرش )

ارائه تدریس ( ایجاد انگیزه )

آموزگار ضمن بیان قصّه کتاب ایجاد انگیزه می کند .

 

 

مرحله اول

از دانش آموزان می خواهد نظرات خود را در مورد کار نرگس ( درستی یا غلط بودن ) با دلایل لازم بگویند .

مرحله دوم

راه حل های مناسب برای جبران کار نرگس پیشنهاد بدهند .

مرحله سوم

دانش آموزان ضمن تکمیل کتاب کار پرسش ها را پاسخ دهند

نتیجه گیری

آموزگار مطالب را جمع بندی کرده و دلایل و شرایط درست بودن کار نرگس با همفکری بچه ها بیا ن کند و قضاوت لازم را انجام می دهد

ارزشیابی

1ـ بتواند دانش آموز در مورد کار نرگس قضاوت کرده و نظر بدهد .

2ـ بتواند 2 مورد از تاثیر راستگویی را در زدگی بیان کند

3ـ بتواند کتاب کار را کامل کند .

تکلیف خلاقانه

هر دانش آموز یک کار دستی به دلخواه خود درست کرده و به کلاس بیاورد.

 

 

نمونه ای از چک لیست رفتاری برای هر دانش آموز

نام و نام خانوادگی . . .
   

درک مفاهیم
   

کسب

مهارت ها
   

بکارگیری

مفاهیم
   

تحلیل پدیده ها

و ایده ها

1ـ بتواند در مورد موضوع درست قضاوت کرده و نظر بدهد 
   

 
   

 
   

 
   

 

2ـ 2 مورد از اثر راستگویی را در زندگی افراد بگوید
   

 
   

 
   

 
   

 

3ـ بتواند یک کار دستی یا نقاشی خلاقانه تهیه کند .
   

 
   

 
   

 
   

 

 

 

نام درس : وقت خواندن                      روش تدریس : سخنرانی ـ بدیعه پردازی

هدف کلی :

آشنایی با زمان خواندن نماز ـ اذان

اهداف جزئی:

1ـ آشنایی با اذان به عنوان اعلام کننده وقت نماز

2ـ بیان اوقات نماز

اهداف رفتاری

1ـ دانش آموز اوقات خواندن نماز را بیان کند ( دانش )

2ـ دانش آ«وز بعد از خواندن شعر و قصه درس احساس خوشایندی نسبت به زمان خواندن نماز از خود نشان دهد ...( نگرش )

3ـ بتواند احساس زیبای نماز خواندن را در یک جمله بنویسد ( مهارت ـ نگرش ـ دانش )

4ـ یکی از حالت های نماز را که دوست دارد بکشد و به کلاس بیاورد .

ارائه درس ( ایجاد انگیزه )

آموزگار ضمن خواندن متن شعری که مربوط به زمان خواندن نماز است ( سرود بیداری ) ایجاد انگیزه می کند .

مرحله اول

آموزگار با لحنی خوشایند شعر می خواند و درباره آغاز صبح و لحظه خوشایند صبحگاهی و صدای زیبای پرندگان توضیحاتی می دهد طوری که احساس کنند در آن لحظه قرار گرفته اند .

مرحله سوم

آموزگار از دانش آموزان می خواهد خاطره یا صحبتی در مورد لحظه زیبای خواندن نماز بیاد دارند بیان کنند

مرحله چهارم

دانش آموزان کتاب کار را تکمیل کرده و با همفکری هم سوالات را پاسخ دهند

جمع بندی مطالب

آموزگار با توجه به گفته های دانش آموزان و خاطراتشان توضیحات لازم را می گوید

ارزشیابی

دانش آموز باید بتواند اوقات شرعی نماز را نام ببرد

دانش آموز باید بتواند دلایل نماز خواندن را بیا ن کند

دانش آموز باید بتواند احساسش را نسبت به نماز در یک جمله بگوید

تکلیف خلاقانه

دانش آموزان خود را در یکی از اوقات شرعی ( صبح ظهر شب ) در حال نماز خواندن نقاشی کرده و به کلاس بیاورند .

نمونه ای از چک لیست رفتاری برای هر دانش آموز

نام و نام خانوادگی . . .
   

درک مفاهیم
   

کسب

مهارت ها
   

بکارگیری

مفاهیم
   

تحلیل پدیده ها

و ایده ها

1ـ دانش آموز اوقات شرعی را نام ببرد  
     

2ـ دانش آموز دلایل خواندن نماز را بیان کند
   

3ـ با یک جمله احساسش را در مورد نماز بگوید .
   

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:18 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1652

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس