سایت علمی و پژوهشی آسمان - مطالب ارسال شده توسط reyhaneh

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

چرا نمی توانید همسرتان را ببخشید؟

بازديد: 89
 

 

مرحله بعد از این تصور، این است که این کارمان یعنی حمل چنین باری را تحلیل کنیم:

 

بار سنگین، راه سخت

_ اولین چیزی که به نظر می رسد سنگینی این بار است و خستگی زیادی که برایمان به همراه دارد. چون قرار شد تصور کنیم این بار همیشه همراه ماست! نَفَس نَفَس زدن مخصوصا هنگام بالا رفتن از سربالایی ها و راه های سخت یکی از تلخ ترین بخش های این ماجراست.

 

_ مسئله بعدی که به اندازه نکته اول آزاردهنده است، بوی بد و تعفن آور زباله یا سیب زمینی گندیده است که تمام فضای اطرافمان را پُر می کند به طوری که نفس کشیدن را برای خودمان و دیگران سخت می کند ولی چاره ای نیست، بوی بد دست از سر ما بر نمی دارد.

 

دیگران، فراری اند...

_ مسئله سوم، دوری دیگران از ماست. قطعا کسی حاضر نیست این بار سنگین را از روی دوش ما بردارد و کمی در حمل آن کمک مان کند، از سوی دیگر کسی حاضر نیست کنار ما و پا به پای مان قدم بزند و راه برود، چون حتما همه از بوی بد این بار فراری اند...

 

کاش مسائل به همین 3 نکته خاتمه پیدا می کرد؛ تحمل سنگینی بار، بوی بد همیشگی و تنهایی... نه! هنوز ادامه دارد، وقتی تمام توان و حواس ما معطوف و متمرکز به این بار می شود، مدام فکر و ذهن مان به این موضوع مشغول می شود که چطور و چه زمان از دست این بار اجباری سنگین خلاص می شویم؟ این اشتغال ذهنی، آن قدر انرژی از ما خواهد گرفت که دیگر توان و فرصتی برای فکر کردن به مسائل دیگر برایمان نمی ماند...

حتما آثار زیان بار دیگری هم برای این کار می توانید بشمارید. مسائلی مثل آسیب دیدن ستون فقرات، عادت کردن به بوی بد و بار سنگین، بدخلقی و بی حوصلگی و ...

 

اجباری از ناخودآگاه

اما چرا باید این فرد، باری از زباله یا سیب زمینی گندیده را با خود حمل کند؟ یک بار بی ارزش و بیهوده! نکته، همین جاست! گاهی افراد خود را اسیر اجباری ناخودآگاه می کنند تا باری بی ارزش و پر از آفت را با خود حمل کنند! این افراد خیلی دور از دسترس نیستند، نگاه کنید به اطرافتان و به اطرافمان... اعضای خانواده، همکاران، دوستان و بله درست است، خود ما ...

 

شاید از همه آن ها بیشتر، خود ما حامل این بار باشیم. شاید حالت تهوع هم به سراغمان بیاید وقتی فکر کنیم آن فردی که در تصور ما به گونه ای ناشایست و کثیف مشغول راه رفتن با بار گندیده و بوی متعفن است کسی جز خود ما نیست!

 

آن بار ناپاک و آلوده چیزی نیست جز کینه، نفرت، بدخواهی و به دل گرفتن خطا و اشتباهی که از دیگران داریم. آخر ماجرا خیلی غم انگیزتر است، زمانی که عمری دراز بگذرد و به جایی برسیم که دیگر توان راه رفتن نداریم، ناچاریم کیسه را بر زمین بگذاریم و آن وقت ببینیم حتی ذره ای چیز قابل توجه و ارزشمند در آن پیدا نمی کنیم و تازه می فهمیم این بار اصلا ارزش این همه سختی، تنهایی و آلودگی را نداشت.

 

آغاز از همسر

امروز می خواهیم به شما پیشنهاد کنیم بخشایش و تغافل را تمرین کنید و پیشنهاد بعدی مان این است که این کار را از نزدیک ترین و دوست داشتنی ترین فرد زندگی تان آغاز کنید : از همسرتان. از خود پرسیدیم چرا گاهی تعارض ها و اختلافات میان زوج ها با کلید بخشایش و گذشت و خطاپوشی حل نمی شود؟ یعنی چرا گاهی همسران کمتر این راه را انتخاب می کنند.

 

ارزشمند نیستم!

این مساله متأسفانه ریشه در ساختار شخصیتی و خودپنداره افراد دارد.

برای درک و فهمیدن این که چرا افراد نمی توانند همسر خود را ببخشند باید وارد مسائل شخصیتی و درونی آن ها شد. معمولا چنین افرادی در روابطی که با دیگران وهمسرشان دارند، احساس ارزشمندی نمی کنند!

به بیان ساده تر گاهی افراد در ارتباط با همسرشان کم می آورند. دنبال افراد خاصی نگردید، همه ما در سطوح مختلفی چنین احساسی را تجربه کرده ایم.

 

وقتی افراد احساس ارزشمندی ندارند، همیشه نیاز به تأیید دیگران دارند. بنابراین اگر انتقاد، اعتراض یا رفتاری از کسی ببینند که با خواسته آن ها انطباق ندارد، احساس می کنند تأیید نشده اند و این تأیید نشدن چندان برایشان خوشایند نیست! » لابد شما هم می خواهید بدانید «احساس ارزشمندی» چیست؟

 

ما در آینه خودمان

روان شناسان اصطلاحی دارند به نام «خودپنداره» که همان تصویری است که ما نسبت به خودمان داریم.

 

معمولا کسانی که خودپنداره منفی دارند، متأسفانه اعتماد به نفس کمی هم دارند. اعتماد به نفس پایین یعنی فرد نسبت به استعدادهای ذاتی درونی خود آگاه نیست، آن ها را نمی بیند، بنابراین احساس خوبی هم نسبت به خود ندارد و نمی تواند با تکیه به ارزش ها و توانایی هایش رفتار کند.

 

ربط خودپنداره و نداشتن اعتماد به نفس را با بحث اصلی مان که بخشیدن و گذشت خطاهای همسر است، این گونه پیوند می دهیم : « انسان ها با هم تفاوت دارند، وقتی کسی نتواند تفاوت ها را بپذیرد، این نپذیرفتن تبدیل به آسیب می شود، این آسیب برای فرد در ارتباط با همسرش رنج تولید می کند و این رنج و ندیدن تفاوت اجازه نمی دهد فرد خطای همسرش را ببخشد، زیرا نپذیرفتن تفاوت ها فرد را دچار اضطراب می کند. این اضطراب اجازه نمی دهد او عیب یا خطای همسرش را امری طبیعی و ناشی از تفاوت آدم ها بداند بلکه خود را پایین تر و کم ارزش تر از او می پندارد.»

چیزی از تو کم نشد ...

 

حالا اگر ما خود را ارزشمند بدانیم چه اتفاقی می افتد؟

کسی که توانایی های خودش را باور دارد، در مقابل انتقاد، اعتراض و خطای همسر می گوید: « چیزی از من کم نشد » در این که از من یا طرف مقابلم خطایی سر زد، من ذاتا فرد خطاکاری نیستم، ایرادهایی که وجود دارد به خاطر تفاوت هاست. من هنوز انسان ارزشمندی هستم.

 

در پایان به یک راه حل جدی رسیدیم و آن این که اگر از متخصص روان شناس یا مشاور مجرب کمک بگیریم، او کمک خواهد کرد تا ما توانایی ها و احساس ارزشمندی خود را که ناخواسته و ناخودآگاه درک نمی کنیم، بتوانیم بازیابی کنیم و با احساس آرامش بدون حمل هیچ زباله ای از همراهی با دیگران لذت ببریم. آن وقت هم ما راحت همسرمان و دیگران را می بخشیم و هم همسرمان ما را با تفاوت هایی که با او داریم، می پذیرد. امتحان کنید!

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت: 16:36 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

مباحث اين دوره به شرح زير مي‌باشد:

بازديد: 15

 

مباحث اين دوره به شرح زير مي‌باشد:

1) بد حجابي و بد پوششي و تأثيير آن بر امنيت اجتماعي

با اينكه پوشش و عفاف امري است فطري و توجيه عقلي و منطقي دارد از مصرحات و مسلمات دين مبين اسلام نيز هست. در واقع حجاب و عفاف يكي از محورهاي زندگي قرآني است، ولي اين مهم همواره مورد هجوم دشمنان واقع شده است. مقاطع مختلف تاريخ گوياي اين مطلب است گاهي زور و سركوب زنان محجبه ابزار اين تهاجم بوده مانند داستان غم‌انگيز كشف حجاب در ايران و الجزاير، گاهي با ايجاد محدوديت‌هاي قانوني و حقوق شهروندي مانند وضع قوانين منع حجاب در كشورهاي غربي و در اغلب اوقات با ايجاد شبهات و طرح سوالات و به دام انداختن ذهن نوپاي بسياري از جوانان و نوجوانان. گويي امروز موضوع حجاب و عفاف آميخته با نا خالصي‌ها و در پس پرده است و اصل ماجرا در گير و دار كشمكش‌ها گم شده است.

2) پيامد روابط آسيب‌زا

در چند دهه اخير روابط نامتعارف ميان دختر و پسر در كشور ما همواره به صورت يك مسئله و معضل اجتماعي مطرح بوده و والدين و مسئولين مدارس همواره در اين چالش بوده‌اند كه چگونه مي‌توان از ايجاد و گسترش روابط نامتعارف بين دختر و پسر تا زمان رسيدن زمان مناسب براي ازدواج جلوگيري نمايند و همچنين براي اولياء آن‌ها بخصوص اولياء دختران اين سوال دائماً مطرح بوده است كه چه كنند تا نوجوانان به شكل غيرمتعارف با افراد غيرهمجنس رابطه برقرار نسازند. ملاحظه مي‌شود ارائه اين بحث براي سلامت جامعه ما امري ضروري و لازم است. ولي بايد به اين واقعيت اذعان نمود كه با توجه به پيچيدگي‌هاي موضوع، اين بحث مي‌تواند از زواياي گوناگون مورد نقد و بررسي قرار گيرد. تجربه نشان داده است كه اين نوع ارتباط‌ها به سمت توسعه پيش مي‌روند و كمتر حد و مرز مشخصي را دارا مي‌باشند. پس مي‌توان نتيجه گرفت كه اين ارتباطات: 
• كمتر در يك سطح متوقف مي‌شوند. 
• رو به توسعه و گسترش مي‌باشند. 
• باعث ايجاد وابستگي متقابل در افراد مي‌شوند. 
• بهداشت رواني نوجوانان بخصوص سلامت رواني و سازگاري فردي، خانوادگي و اجتماعي آنان را تهديد مي‌كنند.

3) اختلاف خانوادگي و تأثير آن بر امنيت رواني جامعه

هر روز با شتاب گرفتن تحولات محيطي و تغيير و تنوع در ساختار و فرهنگ جوامع، بر ميزان ابهام و چالش برانگيزي شرايط و بدين ترتيب بر پيچيدگي آسيب‌ها و مشكلات اجتماعي افزوده شده و نقش عوامل خانوادگي، علاوه بر عوامل فردي در ايجاد و گسترش اين آسيب‌ها ملموس‌تر مي‌گردد. گسستگی در خانواده از مهمترين عوامل بروز بزه‌دیدگی و افزايش بزهكاري و انحرافات در جامعه مي‌باشد. و معمولاً خانواده‌هايي كه در نهايت طلاق را تجربه مي‌كنند، به مدت طولاني دچار ناهنجاري‌هاي عاطفي، جسمي و كلامي بوده‌اند. درچنين شرايطي، محيط خانواده شرایط مساعدی را جهت بروز آسیب‌ها و معضلات خاص فردی برای اعضاء خانواده ایجاد خواهد کرد.

4) آسيب‌شناسي هرزه‌نگاري در اينترنت

امروزه گسترش فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي، جوامع را به شدت اطلاعاتي نموده و از قرن كنوني به عنوان قرن انفجار اطلاعات نام برده شده است. كارشناسي هندي مي‌گويد امروزه فشار يك دكمه بر روي صفحه كليد كامپيوتر مي‌تواند به مراتب خطرناك‌تر از يك بمب باشد و اين دوره از عصر كنوني نه تنها تحولات بسياري را به خود ديده بلكه تحولات بي‌شماري را نيز در پي داشته است، چرا كه تازه‌هاي اين عرصه از صنايع بشري تأثيرات عميقي بر زندگي مردم داشته است. اين فناوري‌ها نقش‌ها و الگوهاي اجتماعي و ساير كاركردها را متأثر از خود نموده و زندگي جديدي را حاكم و بر بسياري از ارتباطات سالم و ارزش‌هاي معنوي غالب گرديده است. ارزش‌هاي انساني و عاطفي و نهاده‌هاي ملي و مذهبي رنگ باخته و ارتباطات در فضاهاي مجازي تعريف مي‌گردد. به لحاظ اينكه بينش و سواد ديجيتال و همان سواد اطلاعاتي در اين دوره اساسي‌ترين ركن مي‌باشد و امروزه جوانان و نوجوانان از سواد ديجيتال بيشتري برخوردار بوده لذا بيشترين استفاده از فناوري‌هاي جديد توسط جوانان صورت مي‌گيرد و 90 درصد از كاربران را جوانان تشكيل مي‌دهند و عمده اين جوانان را نيز دانش آموزان و دانشجويان تشكيل مي‌دهند.

5) قانون‌گريزي و انظباط ترافيكي

در عصري كه پيشرفت سريع علوم موجب حجيم شدن حوزه دانش شده است و در نتيجه موجب پديدار شدن دانش‌ها و تكنولوژي جديد گرديده استفاده از هر پديده نو مستلزم آشنايي با فرهنگ استفاده از آن پديده خواهد بود. بكارگيري وسيله نقليه در امر حمل و نقل كالا و مسافر گر چه تحولي شگرف در شئون مختلف زندگي اجتماعي به وجود آورده، ليكن محيط را جهت ساكنان زمين در معرض خطر قرار داده، ليكن علاوه بر كيفيت و امنيت ناشي از مهندسي جاده ‌ها، وسايل نقليه و عوامل جوي عمد‌ترين علت آمار تصادفات در كشورها عدم التزام عملي رانندگان به اجراي قوانين و مقررات رانندگي و كوتاهي در نهادينه ساختن فرهنگ رانندگي است و با بررسي‌هاي به عمل آمده از گزارش‌هاي تنظيمي توسط كارشناسان تصادفات تخلف رانندگان و عدم رعايت مقررات از سوي آنان بيشترين علت را در بين علل حوادث به خود اختصاص مي‌دهد. لذا ضروری است درجهت افزایش انضباط ترافیکی و ارتقاء فرهنگ ترافیک فعالیت‌های آموزشی مناسبی صورت پذیرد.

6) آشنايي با عرفان‌هاي كاذب

عصر رنسانس در غرب با «انسان‌محوري»، «دنياگرايي»، رشد علوم، پيدايش صنايع گوناگون و تكنولوژي همراه بود وليكن در اين دوران از بعد دروني انسان، شديداً غفلت شد و انسان را با بحران‌هاي سخت و خردكننده‌ي روحي- رواني روبرو كرد، انديشمندان اجتماعي، بشر را به پست مدرنيته كشانيدند كه توجه به معنويت، از جمله تحولات پست مدرنيته بود. اكنون باطن‌گرايي جديد غرب به شكل فرقه‌هاي گوناگون فكري در قالب‌هاي مختلفي چون «فيلم»، «تئاتر»، «رمان»، «مجلات»، «كلاس‌ها و جلسات»، «موسيقي» و … به سراسر دنيا عرضه مي‌شود و جهان اسلام را هم مبتلا نموده است. ورود اين افكار به ايران به تلاقي و درآميختگي آن‌ها با عنوان «عرفان» انجاميد و سرانجام از آن با نام عرفان‌هاي گوناگون غربي و شرقي ياد شد. شايد شباهت اين افكار با عرفان در توجه به باطن بشر بود كه موجب عاريت گرفتن نام «عرفان» گرديد وگرنه دانشمندان و فرهيختگان اين مرز و بوم از جايگاه بلند عرفان اسلامي در مقايسه با اين تعاليم به خوبي آگاهند. برخي از اين تعاليم در عرض عرفان اسلامي قرار گرفته و چون رقيبي در برابر آن تا جايي كه متاسفانه برخي «مديتيشن» را در عرض عبادتي چون «نماز» قرار داده‌اند.

7) پيامدهاي عضويت در شركت‌ها هرمي

آسيب‌هاي اقتصادي در بسياري از موارد بسترساز رخداد ساير آسيب‌ها و از جمله آسيب‌هاي اجتماعي مي‌باشد. مسلماً و براساس شواهد اثبات شده‌اي كه از قدمت و پيشينه قابل توجهي نيز برخوردار مي‌باشند عوامل اقتصادي كه بعضاً به دليل كلاهبرداري و يا مال‌باختگي رخ مي‌دهد مي‌تواند عامل بسيار قدرتمندي در ايجاد آنومي‌هاي اجتماعي و خروج افراد و گروه‌هاي اجتماعي از تعادل رفتاري باشد. گاه افراد به اميد دستيابي به درآمد و امكانات بيشتر و اعتماد به افرادي كه با بياني قاطع و جذاب، سعي در جذب سرمايه‌هاي ديگران دارند، اموال خود را كه ممكن است در طول ساليان متمادي با تلاش فراوان كسب كرده‌اند، در راه رسيدن به آمال خويش به دست سوداگران بسپارند. كلاهبرداري از افراد و اغفال آنان و سوء استفاده مالي افراد به هر ميزان كه سنگين و وسيع و با بار مالي قابل توجه صورت گيرد، آسيب‌هاي بيشتري را براي افراد در پي خواهد داشت. يك مال‌باخته به نسبت دارايي از دست داده خود با آسيب‌هاي جانبي و بعدي مواجه مي‌گردد. هر چه سطح و ضريب آسيب اقتصادي بالاتر باشد مسلماً سطح و ضريب آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از آن بر فرد نيز بالاتر خواهد بود. يكي از بارزترين مبادي كلاهبرداري و اغفال مالي طي سال‌هاي اخير از مجاري سايبر و در فضاي مجازي با عنوان شركت‌هاي هرمي صورت مي‌پذيرد. اين شركت‌ها كه به كلي فاقد وجاهت قانوني مي‌باشند و اقدامات آنان ذيل عناوين مجرمانه قابل بررسي و طرح مي‌باشد.

8) پيشگيري از سرقت

سرقت به عنوان يکي از آسيب‌هاي اجتماعي است که از با سابقه‌ترين جرايم بشري مي‌باشد و در جوامع مختلف به شيوه‌هاي گوناگون ديده مي‌شود. سرقت از آن نوع جرائمي است که بر ضد اموال صورت مي‌گيرد و از زمان شکل‌گيري مالکيت خصوصي در جوامع بشري بيشتر شايع شده است. اين آسيب اجتماعي پديده‌اي است که همزمان برهم زننده امنيت مالي و جاني ديگران مي‌باشد. به عبارت ديگر سارق با ارتکاب سرقت سعي مي‌کند وضعيت خود را با تجاوز به مال ديگري بهبود بخشد. ايجاد تهديد مالي و جاني در افراد جامعه ضمن آنکه تا حد زيادي انگيزه آنان را براي تلاش وکسب دارايي مشروع، تضعيف مي‌کند، تسهيل کننده هرج و مرج در مناسبات و روابط اجتماعي و به دنبال آن، تزلزل در بنيان‌هاي نظم عمومي و باعث بي‌سازماني اجتماعي است.

9) آسيب‌شناسي مصرف مشروبات الكلي

متأسفانه يكي از آسیب‌های اجتماعی جامعه ما گرايش جوانان به مشروبات الكلي مي‌باشد و شاهديم که سن مصرف‌کنندگان آن نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است. به نحوي كه مدير كل فرهنگي- تربيتي سازمان زندان‌هاي كشور اعلام نموده سن گرايش به مصرف مشروبات در كشور به ميانگين 18- 15 سال كاهش يافته است. اين در شرايطي است كه موانع مذهبي، قانوني و علمي تأكيد فراواني بر عدم مصرف مشروبات الكلي دارد. 
در اسلام نيز شرب خمر ممنوع و در قرآن مجيد در نهی از خمر چهار آيه نازل شده است. درآيه ٢١٨ سوره بقره آمده است که" از تو درباره شراب و خمار میپرسند، بگو در اين دو گناهی بزرگ و منافعی برای مردم وجود دارد ولی گناه اين دو از نفعشان بيشتر است. در آيه ٩٠ سوره مائده آمده است که "ای کسانی که ايمان آورده‌ايد، به درستی که شراب و قمار و بت‌‌پرستی و تيرهای قرعه پليد است و از عمل شيطانی است. پس دوری کنيد شايد که رستگار شويد." و همچنين در آيه ٩١ سوره مائده نيز اضافه شده است که "شيطان می‌خواهد به وسيله شراب و قمار در ميان شما دشمنی و کينه بيندازد و شما را از ياد خدا و نماز باز دارد آيا شما دوری میگزينيد." پيامبر اسلام (ص) نيز در خصوص شرب خمر فرموده‌اند " لعنت خدا بر شرابخوار و ساقی و فروشنده و خريدار و فشار دهنده و فرمان فشار دهنده و عامل آن باد و بر کسی که حجت او می‌برند و به هر کس که بهای شراب را میخورد. 
جدای از آثاری چون افزايش تصادفات و مشکلات روحی و روانی حاصله، می‌بايست به معضلات اجتماعی آن نيز توجه داشت. تنها بنا به آمار رسمی موجود، در نتيجه مصرف اين گونه نوشيدنی‌ها، سالانه شاهد بروز جرائم خشن هستيم و از سوی دیگر ، شاهد تلاش‌هايی در راستای ترویج استفاده از مشروبات الکلی از طرف رسانه‌های غربی کشورهای معاند می‌باشيم. لذا نیاز است جامعه نسبت به عامل اصلي گرايش به مصرف الكل در جوانان كه عواملي در كاركرد خانواده است با استنادهاي علمي آگاه شود تا از طريق اطلاع‌رساني آموزش‌هاي مناسب به خانواده‌ها از ميزان تقاضا در مصرف الكل كاسته و پليس را در راه انجام وظيفة مبارزه با توليد، ورود، توزيع و مصرف اين نوع مشروبات حرام ياري رسانند.

10) آشنايي با اعتياد نوين (شيشه، كراك، ...)

سوء مصرف مواد مخدر از جمله بارزترین آسیب‌های اجتماعی است که به راحتی می‌تواند بنیان فرهنگی و اجتماعی یک کشور را سست نموده، پویایی‌های انسانی آن را به مخاطره بیاندازد. در هم تنیدگی عوامل روانی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این مشکل را به یکی از پیچیده‌ترین آسیب‌های اجتماعی مبدل ساخته است. از این رو سوء مصرف مواد را می‌توان از مهمترین چالش‌های عصر حاضر دانست که گستره‌ی جهانی پیدا کرده و هر روز بر آمار مصرف‌کنندگان آن، شیوع در گروه‌های مختلف، کاهش سن و تغییر گرایش مصرف از سنتی به صنعتی افزوده شده و بدنبال خود آسیب‌های دیگری همچون افزایش طلاق، بزهکاری و بیکاری، مشکلات سلامت و بسیاری موارد دیگر را همراه دارد. 
مطالعات نشان می‌دهد که مؤثرترین شیوه‌ی مقابله با اعتیاد، پیشگیری از مبتلا شدن به آن است. زیرا مادامی که فرد معتاد نشده و اراده‌اش را از دست نداده، قادر خواهد بود مصونیت خود را از ابتلا به اعتیاد حفظ کند. بنابراین، ارائه‌ی آموزش‌های صحیح و متناسب با ساختارهای موجود جامعه، به اشکال و روش‌های مختلف، و افزایش آگاهی و بینش گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه، خصوصاً نوجوانان و جوانان، موجب سلامت بیشتر، و مواجهه‌ی بهتر با واقعیت‌های زندگی می‌شود. این آموزش‌ها و برنامه‌های فرهنگی، باید به بهترین نحو از طریق خانواده، تمامی نهادهای اجتماعی، ارگان‌های دولتی، مؤسسات خصوصی، متخصصان و صاحب نظران به نوجوانان و جوانان انتقال یابد. این مهم حاصل نخواهد شد، مگر از طریق شناخت وضعیت موجود، همکاری و هماهنگی کلیه‌ی واحدهای انسانی و سازمانی.

11) آسيب‌هاي شبكه‌هاي مخرب ماهواره‌اي

بي‌ترديد به هم پيوستگي و پيچيدگي جوامع انساني در عصر حاضر، بيش از هر چيز به مدد توسعه رسانه‌ها و ابزارهاي رسانه‌اي محقق شده است. ماهواره در اين ميان يکي از موثرترين، فراگيرترين و مقبول‌ترين رسانه‌ها در دنياي کنوني است که برخي تحليل‌گران مسائل مربوط به آن را به خاطر برخورداري از انواع گوناگون مولفه‌هاي تاثيرگذاري در صدر فهرست توجهات خود قرار داده‌اند. توسعه ارتباطات با سرعتي شگرف و بي‌اعتنا به مرزهاي سنتي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و حقوقي، مجموعه‌اي نوين از چالش‌ها و فرصت‌ها را فراروي جوامع قرار داده است و جنبه‌هاي گوناگون حيات بشري را از خود متاثر ساخته است. فارغ از تمامي پيامدهاي مثبت و منفي اين پديده، آنچه اهميت ويژه مي‌يابد انفعال و بي‌اختياري جوامع در رد يا قبول امواج بي‌امان و شتابان رسانه‌اي است. بي‌گمان اين امر ناقض حاکميت ملي و موجب اختلال در مباني امنيت ملي کشورهاست. اين وسيله به گونه‌اي فزاينده در گسترش پيچيدگي‌هاي متقابل فرهنگي ايفاي نقش مي‌کند و به اين ترتيب دنياي کنوني به دهکده جهاني موسوم گشته است.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت: 16:33 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

مباحث اين دوره به شرح زير مي‌باشد:

بازديد: 91

 

مباحث اين دوره به شرح زير مي‌باشد:

1) بد حجابي و بد پوششي و تأثيير آن بر امنيت اجتماعي

با اينكه پوشش و عفاف امري است فطري و توجيه عقلي و منطقي دارد از مصرحات و مسلمات دين مبين اسلام نيز هست. در واقع حجاب و عفاف يكي از محورهاي زندگي قرآني است، ولي اين مهم همواره مورد هجوم دشمنان واقع شده است. مقاطع مختلف تاريخ گوياي اين مطلب است گاهي زور و سركوب زنان محجبه ابزار اين تهاجم بوده مانند داستان غم‌انگيز كشف حجاب در ايران و الجزاير، گاهي با ايجاد محدوديت‌هاي قانوني و حقوق شهروندي مانند وضع قوانين منع حجاب در كشورهاي غربي و در اغلب اوقات با ايجاد شبهات و طرح سوالات و به دام انداختن ذهن نوپاي بسياري از جوانان و نوجوانان. گويي امروز موضوع حجاب و عفاف آميخته با نا خالصي‌ها و در پس پرده است و اصل ماجرا در گير و دار كشمكش‌ها گم شده است.

2) پيامد روابط آسيب‌زا

در چند دهه اخير روابط نامتعارف ميان دختر و پسر در كشور ما همواره به صورت يك مسئله و معضل اجتماعي مطرح بوده و والدين و مسئولين مدارس همواره در اين چالش بوده‌اند كه چگونه مي‌توان از ايجاد و گسترش روابط نامتعارف بين دختر و پسر تا زمان رسيدن زمان مناسب براي ازدواج جلوگيري نمايند و همچنين براي اولياء آن‌ها بخصوص اولياء دختران اين سوال دائماً مطرح بوده است كه چه كنند تا نوجوانان به شكل غيرمتعارف با افراد غيرهمجنس رابطه برقرار نسازند. ملاحظه مي‌شود ارائه اين بحث براي سلامت جامعه ما امري ضروري و لازم است. ولي بايد به اين واقعيت اذعان نمود كه با توجه به پيچيدگي‌هاي موضوع، اين بحث مي‌تواند از زواياي گوناگون مورد نقد و بررسي قرار گيرد. تجربه نشان داده است كه اين نوع ارتباط‌ها به سمت توسعه پيش مي‌روند و كمتر حد و مرز مشخصي را دارا مي‌باشند. پس مي‌توان نتيجه گرفت كه اين ارتباطات: 
• كمتر در يك سطح متوقف مي‌شوند. 
• رو به توسعه و گسترش مي‌باشند. 
• باعث ايجاد وابستگي متقابل در افراد مي‌شوند. 
• بهداشت رواني نوجوانان بخصوص سلامت رواني و سازگاري فردي، خانوادگي و اجتماعي آنان را تهديد مي‌كنند.

3) اختلاف خانوادگي و تأثير آن بر امنيت رواني جامعه

هر روز با شتاب گرفتن تحولات محيطي و تغيير و تنوع در ساختار و فرهنگ جوامع، بر ميزان ابهام و چالش برانگيزي شرايط و بدين ترتيب بر پيچيدگي آسيب‌ها و مشكلات اجتماعي افزوده شده و نقش عوامل خانوادگي، علاوه بر عوامل فردي در ايجاد و گسترش اين آسيب‌ها ملموس‌تر مي‌گردد. گسستگی در خانواده از مهمترين عوامل بروز بزه‌دیدگی و افزايش بزهكاري و انحرافات در جامعه مي‌باشد. و معمولاً خانواده‌هايي كه در نهايت طلاق را تجربه مي‌كنند، به مدت طولاني دچار ناهنجاري‌هاي عاطفي، جسمي و كلامي بوده‌اند. درچنين شرايطي، محيط خانواده شرایط مساعدی را جهت بروز آسیب‌ها و معضلات خاص فردی برای اعضاء خانواده ایجاد خواهد کرد.

4) آسيب‌شناسي هرزه‌نگاري در اينترنت

امروزه گسترش فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي، جوامع را به شدت اطلاعاتي نموده و از قرن كنوني به عنوان قرن انفجار اطلاعات نام برده شده است. كارشناسي هندي مي‌گويد امروزه فشار يك دكمه بر روي صفحه كليد كامپيوتر مي‌تواند به مراتب خطرناك‌تر از يك بمب باشد و اين دوره از عصر كنوني نه تنها تحولات بسياري را به خود ديده بلكه تحولات بي‌شماري را نيز در پي داشته است، چرا كه تازه‌هاي اين عرصه از صنايع بشري تأثيرات عميقي بر زندگي مردم داشته است. اين فناوري‌ها نقش‌ها و الگوهاي اجتماعي و ساير كاركردها را متأثر از خود نموده و زندگي جديدي را حاكم و بر بسياري از ارتباطات سالم و ارزش‌هاي معنوي غالب گرديده است. ارزش‌هاي انساني و عاطفي و نهاده‌هاي ملي و مذهبي رنگ باخته و ارتباطات در فضاهاي مجازي تعريف مي‌گردد. به لحاظ اينكه بينش و سواد ديجيتال و همان سواد اطلاعاتي در اين دوره اساسي‌ترين ركن مي‌باشد و امروزه جوانان و نوجوانان از سواد ديجيتال بيشتري برخوردار بوده لذا بيشترين استفاده از فناوري‌هاي جديد توسط جوانان صورت مي‌گيرد و 90 درصد از كاربران را جوانان تشكيل مي‌دهند و عمده اين جوانان را نيز دانش آموزان و دانشجويان تشكيل مي‌دهند.

5) قانون‌گريزي و انظباط ترافيكي

در عصري كه پيشرفت سريع علوم موجب حجيم شدن حوزه دانش شده است و در نتيجه موجب پديدار شدن دانش‌ها و تكنولوژي جديد گرديده استفاده از هر پديده نو مستلزم آشنايي با فرهنگ استفاده از آن پديده خواهد بود. بكارگيري وسيله نقليه در امر حمل و نقل كالا و مسافر گر چه تحولي شگرف در شئون مختلف زندگي اجتماعي به وجود آورده، ليكن محيط را جهت ساكنان زمين در معرض خطر قرار داده، ليكن علاوه بر كيفيت و امنيت ناشي از مهندسي جاده ‌ها، وسايل نقليه و عوامل جوي عمد‌ترين علت آمار تصادفات در كشورها عدم التزام عملي رانندگان به اجراي قوانين و مقررات رانندگي و كوتاهي در نهادينه ساختن فرهنگ رانندگي است و با بررسي‌هاي به عمل آمده از گزارش‌هاي تنظيمي توسط كارشناسان تصادفات تخلف رانندگان و عدم رعايت مقررات از سوي آنان بيشترين علت را در بين علل حوادث به خود اختصاص مي‌دهد. لذا ضروری است درجهت افزایش انضباط ترافیکی و ارتقاء فرهنگ ترافیک فعالیت‌های آموزشی مناسبی صورت پذیرد.

6) آشنايي با عرفان‌هاي كاذب

عصر رنسانس در غرب با «انسان‌محوري»، «دنياگرايي»، رشد علوم، پيدايش صنايع گوناگون و تكنولوژي همراه بود وليكن در اين دوران از بعد دروني انسان، شديداً غفلت شد و انسان را با بحران‌هاي سخت و خردكننده‌ي روحي- رواني روبرو كرد، انديشمندان اجتماعي، بشر را به پست مدرنيته كشانيدند كه توجه به معنويت، از جمله تحولات پست مدرنيته بود. اكنون باطن‌گرايي جديد غرب به شكل فرقه‌هاي گوناگون فكري در قالب‌هاي مختلفي چون «فيلم»، «تئاتر»، «رمان»، «مجلات»، «كلاس‌ها و جلسات»، «موسيقي» و … به سراسر دنيا عرضه مي‌شود و جهان اسلام را هم مبتلا نموده است. ورود اين افكار به ايران به تلاقي و درآميختگي آن‌ها با عنوان «عرفان» انجاميد و سرانجام از آن با نام عرفان‌هاي گوناگون غربي و شرقي ياد شد. شايد شباهت اين افكار با عرفان در توجه به باطن بشر بود كه موجب عاريت گرفتن نام «عرفان» گرديد وگرنه دانشمندان و فرهيختگان اين مرز و بوم از جايگاه بلند عرفان اسلامي در مقايسه با اين تعاليم به خوبي آگاهند. برخي از اين تعاليم در عرض عرفان اسلامي قرار گرفته و چون رقيبي در برابر آن تا جايي كه متاسفانه برخي «مديتيشن» را در عرض عبادتي چون «نماز» قرار داده‌اند.

7) پيامدهاي عضويت در شركت‌ها هرمي

آسيب‌هاي اقتصادي در بسياري از موارد بسترساز رخداد ساير آسيب‌ها و از جمله آسيب‌هاي اجتماعي مي‌باشد. مسلماً و براساس شواهد اثبات شده‌اي كه از قدمت و پيشينه قابل توجهي نيز برخوردار مي‌باشند عوامل اقتصادي كه بعضاً به دليل كلاهبرداري و يا مال‌باختگي رخ مي‌دهد مي‌تواند عامل بسيار قدرتمندي در ايجاد آنومي‌هاي اجتماعي و خروج افراد و گروه‌هاي اجتماعي از تعادل رفتاري باشد. گاه افراد به اميد دستيابي به درآمد و امكانات بيشتر و اعتماد به افرادي كه با بياني قاطع و جذاب، سعي در جذب سرمايه‌هاي ديگران دارند، اموال خود را كه ممكن است در طول ساليان متمادي با تلاش فراوان كسب كرده‌اند، در راه رسيدن به آمال خويش به دست سوداگران بسپارند. كلاهبرداري از افراد و اغفال آنان و سوء استفاده مالي افراد به هر ميزان كه سنگين و وسيع و با بار مالي قابل توجه صورت گيرد، آسيب‌هاي بيشتري را براي افراد در پي خواهد داشت. يك مال‌باخته به نسبت دارايي از دست داده خود با آسيب‌هاي جانبي و بعدي مواجه مي‌گردد. هر چه سطح و ضريب آسيب اقتصادي بالاتر باشد مسلماً سطح و ضريب آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از آن بر فرد نيز بالاتر خواهد بود. يكي از بارزترين مبادي كلاهبرداري و اغفال مالي طي سال‌هاي اخير از مجاري سايبر و در فضاي مجازي با عنوان شركت‌هاي هرمي صورت مي‌پذيرد. اين شركت‌ها كه به كلي فاقد وجاهت قانوني مي‌باشند و اقدامات آنان ذيل عناوين مجرمانه قابل بررسي و طرح مي‌باشد.

8) پيشگيري از سرقت

سرقت به عنوان يکي از آسيب‌هاي اجتماعي است که از با سابقه‌ترين جرايم بشري مي‌باشد و در جوامع مختلف به شيوه‌هاي گوناگون ديده مي‌شود. سرقت از آن نوع جرائمي است که بر ضد اموال صورت مي‌گيرد و از زمان شکل‌گيري مالکيت خصوصي در جوامع بشري بيشتر شايع شده است. اين آسيب اجتماعي پديده‌اي است که همزمان برهم زننده امنيت مالي و جاني ديگران مي‌باشد. به عبارت ديگر سارق با ارتکاب سرقت سعي مي‌کند وضعيت خود را با تجاوز به مال ديگري بهبود بخشد. ايجاد تهديد مالي و جاني در افراد جامعه ضمن آنکه تا حد زيادي انگيزه آنان را براي تلاش وکسب دارايي مشروع، تضعيف مي‌کند، تسهيل کننده هرج و مرج در مناسبات و روابط اجتماعي و به دنبال آن، تزلزل در بنيان‌هاي نظم عمومي و باعث بي‌سازماني اجتماعي است.

9) آسيب‌شناسي مصرف مشروبات الكلي

متأسفانه يكي از آسیب‌های اجتماعی جامعه ما گرايش جوانان به مشروبات الكلي مي‌باشد و شاهديم که سن مصرف‌کنندگان آن نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است. به نحوي كه مدير كل فرهنگي- تربيتي سازمان زندان‌هاي كشور اعلام نموده سن گرايش به مصرف مشروبات در كشور به ميانگين 18- 15 سال كاهش يافته است. اين در شرايطي است كه موانع مذهبي، قانوني و علمي تأكيد فراواني بر عدم مصرف مشروبات الكلي دارد. 
در اسلام نيز شرب خمر ممنوع و در قرآن مجيد در نهی از خمر چهار آيه نازل شده است. درآيه ٢١٨ سوره بقره آمده است که" از تو درباره شراب و خمار میپرسند، بگو در اين دو گناهی بزرگ و منافعی برای مردم وجود دارد ولی گناه اين دو از نفعشان بيشتر است. در آيه ٩٠ سوره مائده آمده است که "ای کسانی که ايمان آورده‌ايد، به درستی که شراب و قمار و بت‌‌پرستی و تيرهای قرعه پليد است و از عمل شيطانی است. پس دوری کنيد شايد که رستگار شويد." و همچنين در آيه ٩١ سوره مائده نيز اضافه شده است که "شيطان می‌خواهد به وسيله شراب و قمار در ميان شما دشمنی و کينه بيندازد و شما را از ياد خدا و نماز باز دارد آيا شما دوری میگزينيد." پيامبر اسلام (ص) نيز در خصوص شرب خمر فرموده‌اند " لعنت خدا بر شرابخوار و ساقی و فروشنده و خريدار و فشار دهنده و فرمان فشار دهنده و عامل آن باد و بر کسی که حجت او می‌برند و به هر کس که بهای شراب را میخورد. 
جدای از آثاری چون افزايش تصادفات و مشکلات روحی و روانی حاصله، می‌بايست به معضلات اجتماعی آن نيز توجه داشت. تنها بنا به آمار رسمی موجود، در نتيجه مصرف اين گونه نوشيدنی‌ها، سالانه شاهد بروز جرائم خشن هستيم و از سوی دیگر ، شاهد تلاش‌هايی در راستای ترویج استفاده از مشروبات الکلی از طرف رسانه‌های غربی کشورهای معاند می‌باشيم. لذا نیاز است جامعه نسبت به عامل اصلي گرايش به مصرف الكل در جوانان كه عواملي در كاركرد خانواده است با استنادهاي علمي آگاه شود تا از طريق اطلاع‌رساني آموزش‌هاي مناسب به خانواده‌ها از ميزان تقاضا در مصرف الكل كاسته و پليس را در راه انجام وظيفة مبارزه با توليد، ورود، توزيع و مصرف اين نوع مشروبات حرام ياري رسانند.

10) آشنايي با اعتياد نوين (شيشه، كراك، ...)

سوء مصرف مواد مخدر از جمله بارزترین آسیب‌های اجتماعی است که به راحتی می‌تواند بنیان فرهنگی و اجتماعی یک کشور را سست نموده، پویایی‌های انسانی آن را به مخاطره بیاندازد. در هم تنیدگی عوامل روانی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این مشکل را به یکی از پیچیده‌ترین آسیب‌های اجتماعی مبدل ساخته است. از این رو سوء مصرف مواد را می‌توان از مهمترین چالش‌های عصر حاضر دانست که گستره‌ی جهانی پیدا کرده و هر روز بر آمار مصرف‌کنندگان آن، شیوع در گروه‌های مختلف، کاهش سن و تغییر گرایش مصرف از سنتی به صنعتی افزوده شده و بدنبال خود آسیب‌های دیگری همچون افزایش طلاق، بزهکاری و بیکاری، مشکلات سلامت و بسیاری موارد دیگر را همراه دارد. 
مطالعات نشان می‌دهد که مؤثرترین شیوه‌ی مقابله با اعتیاد، پیشگیری از مبتلا شدن به آن است. زیرا مادامی که فرد معتاد نشده و اراده‌اش را از دست نداده، قادر خواهد بود مصونیت خود را از ابتلا به اعتیاد حفظ کند. بنابراین، ارائه‌ی آموزش‌های صحیح و متناسب با ساختارهای موجود جامعه، به اشکال و روش‌های مختلف، و افزایش آگاهی و بینش گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه، خصوصاً نوجوانان و جوانان، موجب سلامت بیشتر، و مواجهه‌ی بهتر با واقعیت‌های زندگی می‌شود. این آموزش‌ها و برنامه‌های فرهنگی، باید به بهترین نحو از طریق خانواده، تمامی نهادهای اجتماعی، ارگان‌های دولتی، مؤسسات خصوصی، متخصصان و صاحب نظران به نوجوانان و جوانان انتقال یابد. این مهم حاصل نخواهد شد، مگر از طریق شناخت وضعیت موجود، همکاری و هماهنگی کلیه‌ی واحدهای انسانی و سازمانی.

11) آسيب‌هاي شبكه‌هاي مخرب ماهواره‌اي

بي‌ترديد به هم پيوستگي و پيچيدگي جوامع انساني در عصر حاضر، بيش از هر چيز به مدد توسعه رسانه‌ها و ابزارهاي رسانه‌اي محقق شده است. ماهواره در اين ميان يکي از موثرترين، فراگيرترين و مقبول‌ترين رسانه‌ها در دنياي کنوني است که برخي تحليل‌گران مسائل مربوط به آن را به خاطر برخورداري از انواع گوناگون مولفه‌هاي تاثيرگذاري در صدر فهرست توجهات خود قرار داده‌اند. توسعه ارتباطات با سرعتي شگرف و بي‌اعتنا به مرزهاي سنتي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و حقوقي، مجموعه‌اي نوين از چالش‌ها و فرصت‌ها را فراروي جوامع قرار داده است و جنبه‌هاي گوناگون حيات بشري را از خود متاثر ساخته است. فارغ از تمامي پيامدهاي مثبت و منفي اين پديده، آنچه اهميت ويژه مي‌يابد انفعال و بي‌اختياري جوامع در رد يا قبول امواج بي‌امان و شتابان رسانه‌اي است. بي‌گمان اين امر ناقض حاکميت ملي و موجب اختلال در مباني امنيت ملي کشورهاست. اين وسيله به گونه‌اي فزاينده در گسترش پيچيدگي‌هاي متقابل فرهنگي ايفاي نقش مي‌کند و به اين ترتيب دنياي کنوني به دهکده جهاني موسوم گشته است.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت: 16:31 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

مشکلات دانش آموزان کلاس و راههای درمان

بازديد: 115
تاريخ : بیست و ششم بهمن ۱۳۹۱ | نویسنده : پيام
علیرغم آنچه که در نظر عوام به غلط جا افتاده ، معلمی یکی از مشکل ترین مشاغل به حساب می آید و دلیل این ادعا همین تفاوت های فردی است . یک معلم میبایست حداقل 30 دانش آموز را که هر کدام دیدگاه متفاوتی نسبت به کلاس ، درس ،معلم و.... دارند ، یکسان و یکسو نموده و تدریس نیز نماید .

 

این اختلاف در مدارس عادی که همه نمونه دانش آموزی را در خود دارند بیشتر  و در مدارس با

دانش آموز همگون تر ، کمتر میباشد هر چند اختلاف فردی و تفاوت دیدگاه دریک جفت دو قلوی همسان که از لحاظ ویژگی های وراثتی و محیط زندگی ، نسبتا یکسان هستند ، نیز وجود دارد، حال چه رسد به دانش آموزان از خانواده های متفاوت و سطوح اجتماعی ناهمگون .

   آشنا شدن معلم با خصوصیات و برداشت های  متفاوت دانش آموزان از درس و محیط کلاسی  ،  معمولا در هفته اول سال تحصیلی برای مقاطع ابتدایی ((که معلم دروس مختلف فقط یک نفر است )) و برای دیگر مقاطع تحصیلی  طی دو یا 3 هفته اول حاصل میگردد .

        دانش آموزان را به گروه و دسته های متفاوتی می توان تقسیم نمود که کامل ترین تقسیم بندی  جای گیری در 12  دسته کلی میباشد . شناسایی و طبقه بندی دانش آموزان کار اصلی معلم است چرا که با شناخت  معلم از این تقسیم بندی است که کارجهت امر تعلیم و تربیت،  راحت تر و بهتر پیش خواهد رفت .  

در این جا ضمن تشریح خصوصیات هر کدام از این دانش آموزان به بیان نکاتی در خصوص رفع مشکلات خواهیم پرداخت .

 

1 – دانش آموزی که خود را نمیشناسد .

   عدم شناخت از خود و توانایی های ذاتی ،  از جمله مشکلات دانش آموزان به شمار میرود . شناسایی فرد و استعدادهای ذاتی و کشف نشده دانش آموزان توسط معلم و خانواده و هدایت فرد به سمت توانایی و قابلیت های فردی موجود ، از جمله راهکارهای مناسب جهت جلب انگیزه فرد به درس و کلاس میباشد

 

2- دانش آموزانی که هدف ندارند .

   این چنین دانش آموزانی بواسطه نداشتن هدف مشخص در زندگی و از جمله درس خواندن خود ، راه مشخص و مستقیم و بدون دردسرو کمترین ضرر را در پیش نگرفته ، و هر از چند وقتی پس از پیمودن راهی، دوباره عقب نشینی نموده و از ابتدا راه دیگری را برای رسیدن به هدف نامعلوم تری در پیش میگیرند و چه بسا که جبران وقت از دست رفته دیگر ممکن نباشد . ایجاد هدف مشخص ، بیان تجربیات توسط معلم و مشاور و هدف گزاری برای دانش آموزان امر خطیری بوده که هم دانش آموزان را به آینده امیدوار میکند و هم احتمال خطا در کار و فعالیت را به حداقل میرساند و هم از نهایت وقت میتوان به نحو احسن استفاده نمود .

 ۳- دانش آموزی که نمیداند چرا کاری را که از وی خواسته اند ، باید انجام دهد .

    در این نمونه ، دانش آموز ، جایگاه خود را پیدا ننموده ، به شرح وظایف خود در جامعه آشنا نیست ، ارتباط و کاربرد مطالب فرا گرفته شده را جهت پیشبرد آن در زندگی آینده اش نمیداند و.......

    چنین افرادی احتیاج به راهنمایی دارند .بیان مسئولیت های اجتماعی نقش آنان در آینده در محیط های بزرگتر و ارتباط مطالب فرا گرفته شده با زندگی اجتماعی ویادآوری  نقش و مسئولیت فعلی آنان در حال حاضر از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشت . فرد تا نداند که چرا بایدمثلا  درسی به نام فیزیک را بخواندو یا هدف از خواندن ادبیات چیست ، نمیتواند به طور کامل وظیفه خود را انجام دهد .  

 

4- دانش آموزانی که برای لحظاتی بیکار هستند .

همیشه و همه جا شیطان بدنبال افرادی است که بیکارند . اولین کاری که دانش آموزان فاقد کار مشخص کلاسی به آن روی می آورند شیطنت است . شیطنتی که از روی سادگی رخ داده و ممکن است که کلاس را از سمت و سوی اصلی خود خارج و معلم را برای جمع و جور نمودن کلاس به زحمت اندازد . لذا لازم است که در این باب معلم فعالیت های کلاسی منظم و از پیش تعیین شده و بر اساس طرح درس خود را در کلاس به مرحله اجرا درآورده و ضمن ایجاد یک کلاس متنوع که خستگی مفرط دانش آموزان را بدلیل متکلم وحده نبودن خود بدنبال نداشته باشد  ، دانش آموزان مستعد استفاده از لحظات ولو هر چند کوتاه را غافلگیر نموده و فرصتی به آنان ندهد . ایجاد گروههای کلاسی ، فعالیت های عملی ، پرسش وپاسخ و.........از راهکارهای رفع چنین معضلی است .

 

5- دانش آموزانی که سطح یادگیریشان پایین تر از سطح کلاس است .

     این گونه دانش آموزان بدلیل ضعف موجود ، فضای کلاسی برایشان سنگین است و برای ادامه کار انگیزه ضعیفی دارند ودر وجودشان نوعی دلسردی و دلزدگی از درس بوجود میآید . این گونه دانش آموزان پس از اولین امتحانی کلاسی که همراه با رفتارو برخورد های  دانش آموز در کلاس حاصل

میشود ، قابل شناسایی است . گروه بندی کلاسی و گذاشتن دانش آموزان قوی تر به عنوان سرگروه و جبران عقب ماندگی درسی چنین افرادی توسط معلم و همچنین دانش آموزان زرنگ همان کلاس از جمله کارهایی میباشد که به صورت عملی دربرخی از کشورهای نه چندان پیشرفته و زیر نظر سازمان یونسکو انجام میشود و به ازای کمک دانش آموزان قوی به ضعیف تر ها  ، نمره به آنان تعلق میگیرد .

 

6-دانش آموزانی که درس را خیلی آسان یاد میگیرند .

چنین دانش آموزانی وضعیت تحصیلی  بهتری داشته و مطالب درسی برایشان ساده است و اختلاف قابل توجهی با دانش آموزان ضعیف که به عنوان نوع پنجم از آنها یاد شد ، دارند .در حال حاضر و در مدارسی که عادی بوده و همه نوع دانش آموز از زرنگ گرفته تا ضعیف را ثبت نام مینمایند ، این وضعیت مشهود تر است . دبیران چنین کلاسهایی قاعدتا میبایست حد وسط را در نظر گرفته و تدریس و کار کلاسی را بر اساس دانش آموزان متوسط در نظر گیرند و با برنامه های خاص کلاسی ،از دانش آموزان مستعد تر -

- به عنوان دستیار معلم در کلاس ،مجری کنفرانس های کلاسی ، مصحح اوراق امتحانات داخلی کلاس ، وانتخاب به عنوان سرگروه ، استفاده نمایند . هر چند که با برخورد ظریف معلم با این امر میبایست که دانش آموز زرنگ به کار مشغول شده و افت کلاسی پیدا ننماید و از طرف دیگر سپردن این مسئولیت ها فرد را به عنوان سوگلی کلاسی در نیاوردو خدای ناخواسته رودر روی دیگر دانش آموزان مخصوصا ضعیف تر ها قرار ندهد . بوجود آمدن این احساس خوشایند در ذهن همه گروههای ضعیف ، متوسط و قوی کلاسی که وجود چنین افرادی کار معلم و کلاس را تسریع و نکته مثبتی محسوب میشوند ، کار اصلی معلم میباشد .

 

7- دانش آموزانی که از درس عقب میمانند .

   عقب ماندن از فعالیت های کلاسی یا بدلیل غیبت های مکرر ، تاخیر که ضعف درسی دانش آموز را به همراه دارد  . معلم میبایست به محض شناسایی چنین دانش آموزانی که متاسفانه بدلیل ضعف خود ترمزی جهت دیگر دانش آموزان کلاس محسوب میشوند ، دست به کار شده و با شناسایی علل این

عقب ماندگی  به درمان ورفع معضل بپردازد . در اختیار قرار دادن جزوه های دانش آموزان به صورت موقت ، رفع مشکلات دانش آموز در پایان کلاس و یا در ساعت های آزاد دانش آموز و معلم در مدرسه ، تکثیر مطالب نوشته شده زمان غیبت دانش آموز توسط مدرسه ،استفاده از دانش آموزان قوی جهت کمک به این نمونه دانش آموزان و.... از نکات ارزشمندی است که میتوان در خصوص این نمونه دانش آموزان به کار برد .

 

8- دانش آموزانی که جاذبه لازم در کلاسشان نیست .

    اگر معلم نتواند جاذبه لازم را در کلاس بوجود آورد ، هر چند که بالاترین مدرک تحصیلی را دارا بوده و سر آمد معلمان  نیز باشد ، کاری از پیش نخواهد برد . به قول علمای فن ، دانش آموز اول بایدخود معلم را قبول کند و بعد از آن درس وی را . جذب دانش آموزان و بدست آوردن اعتماد آنان نسبت به خود از مهم ترین ویژگی های یک دبیر خوب و کار آمد می باشد . ایجاد اعتدال درسی در کلاس ، جذب مخاطب به خود ، استفاده از نظرات دانش آموزان ، متکلم وحده نبودن معلم ، بیان مثال های موجود در طبیعت و محیط اطراف و زنده و پویا نگه داشتن کلاس و دارا بودن طرح درس معین و تقسیم ساعت کلاسی به چند قسمت که پویایی و عدم خستگی دانش آموز را بدنبال نیاورد ،  از مهم ترین نکات بوجود آوردن جاذبه در کلاس است .

 

9- دانش آموزانی که احساس کنند درس به دردشان نمیخورد .

   این گروه مشابه گروه دوم ذکر شده ، ناامید بوده و علت اهمیت درس و دروس مختلف و نقش آن در زندگی آینده اجتماعی را درک ننموده و همین ناامید بودن ، ضعف درسی ، زدگی از کلاس ، ایجاد ناراحتی و نخواندن درس و اهمیت ندادن به کلاس را بوجود آورده و موجبات تبدیل به دیگر گروه های دانش آموزی نامبرده شده را فراهم  می آورد .

     مهم جلوه دادن درس و اهمیت آن در زندگی و کار و اجتماع ، ایجاد امید به  زندگی در آینده و نقش مطالب فراگرفته شده  ، دادن نقش کاربردی به دروس و عملیاتی نمودن درس های مختلف ، ارتباط آن با دیگر دروسی که مورد علاقه دانش آموز است و ایجاد اعتماد به نفس جهت یادگیری و ذکر تلاشهای مستمر گروه تالیف و ..... از جمله اقداماتی هستند که معلم جهت رفع این مشکل می تواند به کار بگیرد .

 

10- کسانی که مرتب تحقیر و تنبیه شده اند .

    این تحقیر میتواند هم در منزل توسط پدرویا مادر و خواهر و برادریا فامیل  ، یا در محله توسط دوستان و یا در مدرسه توسط دانش آموزان و خدای نکرده در کلاس توسط معلم بوجود آمده باشد . این تحقیر میتواند به واسطه کمبود خاص و قابل مشاهده ای در فرد همانند قیافه ظاهری ، نحوه تکلم و یا برخورد اجتماعی ، ضعف درسی ، ضعف مالی ، کندی و کاستی در کار و یا دیگر موارد مشابه بوجود آمده باشد . بزرگترین تنبیه برای چنین افرادی ،طرد از جامعه و انگشت نما شدن و گذاشتن اسم های خاص روی آنان است .باید برای چنین  انسانهایی که به این روش بزرگ شده و جز تنبیه و تحقیر چیزی نشنیده و یا ندیده اند، سرمایه گزاری فراوانی نمود و برایشان اهمیت قائل شد . چه بسا استعدادهای نهفته ای در وجودشان باشد که با یک تلنگر و یک حرکت  مثبت و یک تشویق به جا و مناسب شکفته و بارور شود . بوده اند موارد بسیاری که پس از برخورد خوب و مناسب و یک هدیه معنوی از این رو به آن رو گردیده و خود موجبات دگرگونی عظیم در جامعه را فراهم نموده اند . پس باید تمامی عوامل موجود در جامعه و تاثیر گذار روی چنین گروهی از دانش آموزان  دست به دست هم دهند و موجبات پیشرفت فرد و جبران مافات گذشته شوند .

 

11-گروهی از دانش آموزان که مایلند توجه دبیر را به خود جلب نمایند .

12- گروهی از دانش آموزان که مایلند توجه دانش آموزان  را به خود جلب نمایند .

     این دو گروه از گروههای دانش آموزی بنا به دلایلی از جمله مورد توجه واقع نشدن در منزل و دربین دوستان ،نداشتن پدر و یا مادر ،  ضعف درسی ، ضعف اخلاق و انضباط کلاسی ، بی علاقه گی به درس و یابر عکس وضعیت مثبت و خوب درسی موارد مشابهی از این قبیل مایل هستند که مورد توجه قرار گیرند و در این راه به هر طریقی از جمله شناخت نقطه ضعف دبیر و یا تحریک دانش آموزان و........... قدم برمیدارند .

        حل این مشکل مساعدت و همکاری مشاور و معاون و مدیر مدرسه را میطلبد و شایسته است که حتی قبل از شروع مدرسه و با زمینه ذهنی اولیاء مدرسه و بررسی وضعیت پرونده تحصیلی فرد ، نکات به اطلاع معلمین مربوطه رسیده شود تا معلم با اطلاع کامل از وضعیت چنین دانش آموزانی که خواه ناخواه در هر محیط آموزشی وجود دارند ، به کلاس رفته و با گذاشتن وقت کافی جهت چنین دانش آموزانی به کار بپردازد .

     اعتقاد این است که دانش آموز خوب و بدون مشکل ، در حد خود کار و تلاش کرده و مشکلی از این بابت جهت معلم ایجاد نمی نمایند  اما دانش آموزان مورد دار و  مسئله دار هستند که نیاز بیشتری به حمایت و سرپرستی و نشان دادن راه دارند و اگر بتوانیم در جهت پیشرفت چنین نمونه دانش آموزانی  - کار کنیم ، میتوان گفت که که قدم در راه و وظیفه اصلی نهاده ایم .

   کار اصلی معلم در رویارویی با چنین دانش آموزانی که پس از شناخت اولیه حاصل گردیده در مواردی چون : سپردن مسئولیت به آنان ، ایجاد کار نمودن برایشان ، دوری از مزمت و تحقیر ، تحت نظر و کنترل گرفتن ، به کارهای فوق برنامه همانند تهیه روزنامه دیواری تشویق نمودن ، همکاری در امور کلاسی و مدرسه ، بکارگیری در امر انتظامات مدرسه و اگر روحیه ورزشی خوبی نیز دارند استفاده بهینه در امور ورزشی ، و....................میباشد .هر چند که کلیه کارها و برخورد های در این رابطه می بایست در نهایت سعه صدر و با همکاری دیگر مسئولین مدرسه و در چارچوب قوانین موجود انجام پذیرد و برخورد همراه با احتیاط سر لوحه کار معلمین قرار گیرد . چه بسا که توجه بیش از اندازه به دانش آموزان واجد شرایط هر کدام از گروه های ذکر شده و خصوصا دو گروه آخر ممکن است تاثیر معکوس داشته باشد .چرا که اکثر رفتارهای ناپسند دانش آموزان به این علت ادامه پیدا مینمایند که توجه معلم را  جلب نمایند  و توجه افراطی و مکرر به رفتارهای بد دانش آموز نه تنها موجب اصلاح رفتار یا بازسازی رفتار نمی گردد، بلکه موجب تقویت رفتارهای نامطلوب نیز میشود .

    یادمان باشد که هر گونه رفتار به دور از شان شخصیت معلمی ویا رفتار شایسته ، هر گونه حرف بدون ریشه و اساس و برخورد مناسب و یا نامناسب با دانش آموزانی که چون خمیر مایه ای مشغول شکل گرفتن هستند میتواند دانش آموزان را به اوج رسانیده و یا بر عکس آنها را ناامید نموده و فرد دیگری بسازد . پس می بایست احتیاط بسیاری نموده و همانطور که انتظار داریم با فرزندمان در مدرسه و محیط آموزشی رفتار می نمایند ، با بچه های مردم که امانتی گرانبها در نزدمان هستند به درستی برخورد نماییم .

     قابل ذکر است که نباید دشواری های رفتاری دانش آموزان را، محدود و منحصر به کلاس و مدرسه دانسته و از عوامل بیرون از مدرسه نیز غافل باشیم واز طرف دیگر این را هم بدانیم که نسبت دادن همه رفتارهای نابهنجار و ناسازگار ، به عوامل اقتصادی ، اجتماعی و خانوادگی ممکن است نگرشی را ایجاد نماید که نتیجه آن بی مسئولیت نمودن و عدم توجه معلم به قضایا می باشد .

   انشاا..... که همه ما معلمین بتوانیم با شناخت این مشکلات رفتاری گامی ارزشمند جهت اعتلا امر تعلیم و تربیت برداریم .

 


 
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت: 16:19 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

رابطه شادی با هدف زندگی

بازديد: 77

رابطه شادی با هدف زندگی

هدف زندگی شما هر چه که باشد احساساتتان با آن هماهنگ خواهد شد. هر چه هدف موجد آرامش و امیدهای پایدار باشد شادی آن خانواده عمیق تر خواهد بود. از این قائده یک چیز مستثناست و آن وقتی است که هدف یک خانواده خوشگذرانی محض باشد.

خانواده های صرفا خوشگذران نمی توانند به شادی واقعی دست پیدا کنند. شادی غیر از خوشگذرانی است . شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که از پنجره یک هتل چند ستاره به منظره ای زیبا خیره شده باشید اما احساس دلتنگی و افسردگی حالتان را دگرگون کرده باشد. یا روزی را تجربه کرده باشید که تمام وقت در سینما و پارک و سفر و ... گذرانده باشید اما شب با غصه ای که نمی دانید از کجاست به خواب رفته باشید.

خوشی و خوشگذرانی قانون عجیبی دارد. اگر آن را هدف زندگی ات قرار دهی و به دنبالش بگردی، به طرز عجیبی نایاب می شود. اما اگر به کار و فعالیتی هدفمند، مشغول شوی ،ناگاه در حین فعالیت، متوجه می شوی که در حال و وضعیت واقعا خوشی غوطه ور شده ای.

خانواده هایی که هدفشان یا ارزشهای حاکم در آنها ، چیزهایی مثل مال اندوزی، و از این قبیل باشد هم، هیچ گاه طعم شادی واقعی را درک نخواهند کرد. این یک شعار نیست یک واقعیت ملموس است. وقتی مال اندوزی در خانواده ای ارزش و هدف شد، تمام انرژیهای آن خانواده برای رسیدن به این هدف بسیج خواهد شد. این هدف(مال اندوزی)، اعضای خانواده را چنان سرگرم خود خواهد نمود که آنها را از درک لذتهای زندگی غافل می کند.اعضای این خانواده ها همواره خوشبختی را در آینده ای می بینند که هیچ وقت به آن نخواهند رسید. اکثر این  افراد ابتدائا هدفشان از مال اندوزی ، ایجاد رفاه برای زندگی است اما بعد از مدتی به این روش عادت می کنند و دیگر هدفی ندارند و فقط طبق عادت به مال اندوزی ادامه می دهند. در هر حال تنها لذتی که اینها درک می کنند همان لذت مال اندوزی است که همواره با غم از دست دادن و ضرر کردن ،و حرص بیشتر داشتن، مخلوط است .

هرچه انتظارات ما بیشتر می شود ادراک ما از شادی واقعی کمتر می شود. به همین دلیل افراد زیاده خواه و متکبر همیشه غمگین تر از دیگران اند. یک دلیل ترشرویی اینها، همان غمی است که در دل دارند

رابطه شادی با طرز فکر

شادی هر خانواده در گرو طرز فکر اعضای خانواده یا لااقل مدیر خانواده است. اگر عاشق طبیعت و آرامش باشید از زندگی کردن در یک خانه بزرگ در روستایی سرسبز بسیار لذت خواهید برد، اگر چه میلیونها نفر به رایگان هم زندگی در آن روستا را قبول نکنند. اما اگر عاشق تیپ و ظاهر زندگی در کلان شهرها باشید اما ساکن روستا باشید، چه بسا خودتان را بدبخت بدانید که در این صورت همواره احساسات موازی با بدبختی را تجربه خواهید کرد. بنابراین برای شاد زندگی کردن باید زندگی ای هماهنگ با اندیشه خودمان بسازیم البته اگر اندیشه ای منطقی و بر اساس واقع بینی داشته باشیم . اما اگر اندیشه ما رویایی و دست نیافتنی است بهتر است اندیشه را بر اساس زندگی مان تغییر دهیم.

در یک زندان دو نفر زندانی شدند، یکی از آن دو همان طور که انتظار می رفت دائم در غم و اندوه غوطه ور بود و حسرت می خورد، اما دیگری به طرز عجیبی خوشحال بود. می گفت خیلی برایم جالب است که بدانم محیط زندان چه جور جاییست و زندانیها چطور زندگی می کنند. migna.ir می خواهم در این فرصتی که دارم صبر و تحملم را زیاد کنم و چیزهایی زیادی از زندان یاد بگیرم.  می ترسم زود از اینجا بروم و ...

وقتی یک زندانی می تواند از زندگی در زندان احساس خوشبختی کند ما چگونه نمی توانیم با کمی بالا و پایین زندگی کنار بیاییم و آن را زیبا و جالب بیابیم؟ چیزی که ما را غمگین می کند طرز فکر خاص ماست که می توانیم آن را تغییر دهیم که کار چندان سختی نیست .
خانواده شاد

اگر تمام غصه ها و موانع شادی در زندگی شما این است که در شهری دور از پدر و مادرتان زندگی می کنید، یک لحظه تجدید نظر کنید و طور دیگری بیندیشید و به زندگی نگاه کنید.

هیچ کس جز خدا از آینده ما خبر ندارد. فکر کنید به طرزی عجیب و غیر قابل پیش بینی قرار است به زودی به شهر آباء و اجدادیتان بازگردید اما یک مدت کوتاهی در این شهر هستید تا با مردم ، فرهنگ و امکانات اینجا آشنا شوید. قرار است اینجا هنری بیاموزید یا ...  ،اکنون با خیال راحت و با علاقه ،از این فرصت استفاده کنید . خواهید دید با تغییر فکرتان، غمهایتان خیلی زود به شادی و امید تبدیل خواهند شد. چه بسا نظرتان به کلی عوض شود.

هرچه انتظارات ما بیشتر می شود ادراک ما از شادی واقعی کمتر می شود. به همین دلیل افراد زیاده خواه و متکبر همیشه غمگین تر از دیگران اند. یک دلیل ترشرویی اینها، همان غمی است که در دل دارند.
رابطه شادی با انتظارات ما

هرچه انتظارات ما بیشتر می شود ادراک ما از شادی واقعی کمتر می شود. به همین دلیل افراد زیاده خواه و متکبر همیشه غمگین تر از دیگران اند. یک دلیل ترشرویی اینها، همان غمی است که در دل دارند.

یک نوجوان که تمام آرزویش قبولی در کنکور است وقتی وارد دانشگاه می شود چند صباحی واقعا خوشحال است اما خیلی زود با دوستانی آشنا می شود که از لحاظ رفاه در سطح بالاتری از او قرار دارند. تلاش او برای رسیدن به دوستانش در شرایطی که اوضاع مالی خوبی ندارد آغاز می شود. انتظارات او هر روز بیشتر می شود و شادی او به تناسب انتظارات براورده نشده اش کاهش می یابد. دیگر عچیب نیست اگر او را جوانی افسرده و سرخورده و احتمالا گرفتار برخی آسیبهای اجتماعی ببینیم در حالیکه انتظار چیز دیگری از او داشتیم.

تبیان

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت: 16:19 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 407

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس