سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
تحلیلگران رفتار متقابل میگویند: «هرکس در واقع سه نفر است». منظور تحلیلگران رفتار متقابل، این است که مردم به سه شیوه میتوانند عمل کنند، به شیوه والد، به شیوه بالغ و به شیوه کودک.
والد: مجموعهای از عقاید ضبط شده و پیشداوریهاست. کسی که در حالت والد به سر میبرد. مثل پدر و مادرش یا اطرافیانش مسائل را میبیند و مثل آنها احساس و رفتار میکند.
بالغ: کامپیوترِ انسان است و بر مبنای اطلاعاتی که در خود اندوخته است، عمل میکند و طبق برنامه منطقی خویش، محاسبات را انجام میدهد. بالغ، عاری از هیجان است و کاملاً منطقی است.
کودک: وقتی در این حالت هستیم، نه تنها بچگانه رفتار میکنیم بلکه واقعاً بچه میشویم. در این حالت درست مثل بچهها رفتار میکنیم و دنیا را مثل بچهها میبینیم و به دنیا همچون کودکان واکنش نشان میدهیم. در حالت مذکور مثل بچة سه، پنج یا هشت سالهای میشویم که فقط عضلات و استخوانهایش بزرگ شدهاند. وقتی کودک درون ما متنفر، عاشق، بازیگوش و خودانگیخته است، به آن کودک طبیعی یا شازده کوچولو میگویند. اما وقتی که متفکر و خلاق و خیالپرداز است، به او کودک شهودگرا یا پروفسور کوچولو میگویند. وقتی هم ترسو، گناهکار یا خجول است، به او کودک سر به راه میگویند.
گرچه نمیتوان گفت که یکی از جنبههای شخصیت مهمتر از دیگری است، چون هر سه حالت فوق لازم و ضروری هستند، اما کودک، آن بخش از شخصیت است که واپس زدن و خفه کردن آن نه تنها نشاط و شادابی را از فرد میگیرد، بلکه فرد را در معرض انواع اختلالات جسمانی و روان پزشکی قرار میدهد.
کودک درون کیست؟
برای اینکه کودک درون خود را شناسایی کنید، خود را در موقعیتی آرام قرار داده و چشم هایتان را ببندید. 30 دقیقه خود را کودکی بین 3 تا 8 سال تصور کنید، خود را در شکل این کودک و ابتدا در تبادل با اعضای خانواده و سپس در ارتباط با همبازی هایتان که در همسایگی یا مدرسه شما هستند، ببینید. توجه کنید چگونه به اعضای خانواده عکس العمل نشان می دهید و با دوستان و همبازی های خود کنار می آیید و ببینید از بازی با آنها لذت می برید؟
آیا شما شاد، پرانرژی و هیجان زده هستید و از زندگی لذت می برید؟ آیا شما جدی، غمگین و ناامید از زندگی هستید؟ اگر کودکی غمگین و جدی هستید، سعی کنید آخرین تجربه شادی را که به عنوان یک کودک داشتید، به یاد آورید.این آخرین خاطره از شما به عنوان کودک شاد «کودک درون» است که در درون شما وجود دارد تا از عهده استرس برآید. حال که کودک درون خود را شناختید، بهتر است اندکی راجع به آن آگاهی یابید.
کودک درون، کودک خردسالی است، در درون شما که مایل است مراقبت شود، تغذیه شود و دوست داشته شود. این کودک خردسال که از دوران کودکی با شما بوده، هنوز هم به عنوان یک کودک در درون شما باقی مانده است
او مجموعهای از هیجانات و احساساتی است که شما در درونتان دارید و آنها را کنترل میکنید. همه این هیجانات و احساسات خوشایند و ناخوشایند، کودک درون شما را تشکیل میدهند.
کودک خلاق، احساساتی، هنری و خیالپرور درونتان که در طول زمان توسط شما و محیط شکل گرفته، و کنترل شده است، همچنان به حالت اولیه خود که کودکی سرشار از انرژی، هیجان و شیطنت است وجود دارد و نیازمند آزاد شدن است. وقتی کودک درونتان مورد بیتوجهی، غفلت و بدرفتاری قرار میگیرد، وقتی از ارضای خواستههایش جلوگیری میشود، وقتی صدمه میبیند، وقتی خود را در لایهای از نقاب میپوشاند و از دید دیگران مخفی میسازد، وقتی وجود او را انکار میکنید و نادیده میگیرید (احساسات خود را از انکار میکنید و نادیده میگیرید)،این کودک خردسال جایی در زیر سطح روان شما پنهان میشود و با این کار احساسات نگرانی، اضطراب، ترس و افسردگی را در شما ایجاد میکند.
کودک درون می تواندخشکی و جدیت بیش از اندازه را از شما بگیرد و شما را لطیفتر کند، به شما کمک کند تا بر ترسهایتان غلبه کنید، انعطافپذیر باشید و تغییرات لازم را در زندگیتان ایجاد کنید. کوچولوی درون شما نیازمند مراقبت، حمایت، تأیید و شفاست و شما برای این کار به ابزار زیادی احتیاج دارید.
نشانههای مثبت کودک درون
وقتی کودک درون شما فعال میشود، بیتردید احساسات و هیجانات را تجربه میکنید:
- زمانی که در بازی یا سرگرمی غرق شدهاید، زمانی است که کودک درونتان در شما فعال شده است.
- زمانی که با تماشای یک فیلم یا دیدن یک نمایش تلویزیونی گریه میکنید.
- زمانی که با کودکان خوش و بش و بازی میکنید.
- وقتی از بازی کردن با اسباب بازی کودکان لذت میبرید.
- زمانی که برنامههای کودکان و کارتونهایی را که برای آنها ساخته شده است، نگاه میکنید، مجذوب میشوید و لذت میبرید.
- زمانی که برای چیزهایی که در گذشته داشتهاید و آنها را از دست دادهاید، گریه میکنید و دچار سوگ میشوید.
- زمانی که میخواهید توجه بزرگترهای خانواده یا فامیل را جلب کنید و از محبت آنان برخوردار شوید.
- زمانی که به خواندن کتابهای کودکان میپردازید، فیلم تماشا میکنید و یا آلبوم عکسهای دوران کودکیتان را نگاه میکنید.
- زمانی که ادای دختر یا پسر کوچولویی را درمیآورید، مانند آنها حرف میزنید و احساسات شدیدی را مانند گذشته تجربه میکنید.
نشانه های منفی کودک درون
-هرگز یاد نمیگیرید چگونه از زندگی لذت ببرید و فقط خودتان را در کار غرق میکنید.
- با خودتان خیلی جدی حرف میزنید.
- از اینکه به اندازه کافی «خوب نیستید» احساس گناه میکنید و برای اینکه کمتر دچار احساس گناه شوید، خود را در کار غرق میسازید.
- از بودن در کنار خانواده و کودکانتان لذت نمیبرید.
- نسبت به افـــرادی که از زندگی لـــذت می برند، به اندازه کافی سرگرمی دارند و میدانند چگونه بازی کنند، بدبین میشوید.
-از صمیمی شدن با دیگران میترسید، بنابراین از آنها فاصله میگیرید و منزوی میشوید. به علاوه میترسید که در ارتباط با مردم بیکفایت و نابهنجار ارزیابی شوید.
-وقتی در مقام یک بزرگسال، تمایلات، خواستهها و نیازهای کودک درون را سرکوب میکنید، در معرض خطرات زیر قرار میگیرید:
-هرگز یاد نمیگیرید چگونه احساس طبیعی داشته باشید.
-هرگز یاد نمیگیرید چگونه بازی کنید و لذت ببرید.
-هرگز یاد نمیگیرید چگونه آرام باشید و استرسهای خود را کنترل کنید.
هوش به عنوان یک ویژگی اساسی تفاوت فردی را بین انسانها موجب میشود، هوش از مجموع ویژگیها و استعدادهایی تشكیل می شود که مستقیما قابل مشاهده نیستند.
از دیدگاه پیاژه ،هوش عبارت است از توانایىِ ایجاد كنش متقابل و كارا با محیط.زیرا محیط هر فرد وضعیت خاصى بر او تحمیل مىكند و، در نتیجه، رشد شناخت هر فرد هم محدود به فرایندهاى عام رشد ذهن و هم محدود به تجارب خاص اوست.وی می گوید:چهار عامل اساسى در رشد تفكرانسان تأثیر مىگذارد: 1) بلوغ زیستشناختى؛ 2) تجربهاندوزى از محیط فیزیكى؛ 3) تجربهاندوزى از محیط اجتماعى؛ 4) تعادل. ساختار جسمی كودك با بلوغ فکری ، كاملتر مىشود و مىتواند از محیط خود با مهارت بیشترى كسب تجربه كند
هوش عامل تفاوت انسان و حیوان است. انسان در مقایسه با حیوانات از حداقل غرایز و حداكثر هوش برخوردار است. آزمونهای هوشی قادر به معرفی تمام تواناییهای بالقوه آزمودنی ها نیستند وتنها نمونه های نسبتا محدودی ازتوانایی های خود را نشان میدهند .
تعریف تربیتی هوش:به اعتقاد روانشناسان تربیتی ، هوش کیفیتی است که مسبب موفقیت تحصیلی میشود و از این رو یک نوع استعداد تحصیلی به شمار میرود هوش عبارت است از توانایى یادگیرى.که برتعلیم و تربیت تاکید دارد.
تعریف تحلیلی هوش:بنابه اعتقاد نظریه پردازان تحلیلی ، هوش توانایی استفاده از پدیدههای رمزی و یا قدرت و رفتار موثر و یا سازگاری با موقعیتهای جدید و تازه و یا تشخیص حالات و کیفیات محیط است
تعریف کاربردی هوش:در تعاریف کاربردی ، هوش پدیدهای است که از طریق تستهای هوش سنجیده میشود و شاید عملیترین تعریف برای هوش نیز همین باشد. -هوش عبارت است ازتوانایىِ تفكر انتزاعى. بر توانایی افراد در زمینه استدلال کلامی و ریاضیات تا کید می کند.
روان شناسی و علوم رفتاری معتقدند که:
-هوش منفرد است.
-به ارث می رسد.انسان لوح سفید و قابل هرگونه آموزش می باشد و بوسیله هوش می تواند خود را در هر محیطی سازگار كند .
-هوش، قدرت سازگاری و انطباق با محیط است.
-هوش ،توانایی برای تفکر عاقلانه ، عمل منطقی و رفتار موثر و سازگار با محیط است.
- هوش ،توانایی برای یادگیری (جنبه ژنتیکی) تجارب و ارزشهای کسب شده محیطی (جنبه محیطی).
تفاوت هوش و استعداد
هوش با استعداد متفاوت است .استعداد : قدرت ذهن در یادگیری و انجام یک مورد خاص مثل استعداد موسقی و ورزشی .
هوش : یک استعداد عمومی مورد بحث قرار می گیرد منظور قدرت یادگیری کسب مهارت و انجام عمل در زمینه های گوناگون می باشد تعاریف مختلفی از طرف دانشمندان در مورد هوش داده شده است .
نظریات مختلف در مورد هوش
نظریه هوش كلى و نظریه چند عاملى:
1-بر پایه نظریه هوش كلى، تواناییهاى ذهنى انسان داراى یك عامل مشترك است كه اسپیرمن آن را عامل g (حرف اول general) معرفى مىكند.
2-در نظریه چند عاملى، چند عامل مجزا یا مهارتهایى اساسى وجود دارد كه هر فعالیتى با یك یا چند عامل از آنها درگیر است. براى مثال، ترستون بر این باور است كه هوش از شش عامل تشكیل یافته:
عامل عددى: مهارت انجام عملیات ریاضى با صحّت و سرعت.
عامل كلامى: مهارت انجام آزمونهاى درك كلامى.
عامل فضایى: مهارت بهكارگیرى اشیا در فضاى تخیلى.
عامل روانى (سیّالىِ) كلمات: مهارت بهكارگیرىِ سریع كلمات.
عامل استدلال: مهارت كشف قوانین تفكر قیاسى و استقرایى.
عامل حافظه: مهارتِ یادسپارى و یادآورىِ سریع.
ویژگیهای افراد با هوش کلامی
*تمایل دارند تا بوسیله کلمات تفکر کنند.
*مهارت های پیشرفته شنوایی دارند.
* آنها غالباً می خوانند یا می نویسند.این یادگیرنده ها مهارت های شنیداری تکامل یافته ای دارند.
*آنها معمولا سخنوران برجسته ای هستند.
*آنها به جای تصاویر، با کلمات فکر می کنند.
*مهارت های فراوان دارند مثلا در :گوش کردن،حرف زدن،توضیح دادن، طنز پردازی،دریافت مفهوم و معنی کلمه ها،به خاطر سپاری و به یاد آوردن اطلاعات،قانع کردن دیگران با کمک کلمه ها و واژگان.
*حساس و دقیق بودن به آنچه در اطراف آنها اتفاق می افتد .
* در تجسم و نگهداری ذهنی قوی هستند.
*ابتکار دارند
*بصیرت یا بینش دارند
* از خود انتقاد می کنند
*پشتکار و اعتماد بنفس دارند
*انگیزش قوی دارند.
عواملی که بر هوش تاثیر دارند شامل دو دسته کلی می شود :
عوامل بیولوژیکی (وراثتی): هوش می تواند به ارث برسد . گروهی از ژن ها حامل مشخصات هوشی افراد هستند که می تواند به فرزندان آنها منتقل شود .مانند: سطح هوشی والدین .
عوامل محیطی : هوشمندی در محیطی که به آن توجه شود می تواند رشد داشته باشد . در مقابل رفتارهایی وجود دارد که می تواند هوشمندی یک فرد را بکاهد ، مانند کارهای خسته کننده طولانی .
تغذیه.دیگر شرایط دوران بارداری است.تغذیه دوران کودکی و نوزادی .شرایط و امکانات محیطی نوع ارتباط والدین با کودک .
برخی از رایجترین تستهای هوش IQ:
کلمه IQمخفف Intelligence Quotient یا همان بهره هوشی است. این بهره هوشی نشان می دهد توانایی و هوش هر فرد در مقابل جمعیت جهان چقدر است.تست فوق نمره استانداری دارد که میانگین آن 100 است. در اکثر این تستها نمرهای بین 90 تا 110 هوش متوسط فرد را نشان میدهد. نمره بالای 130 هوش بالا را نشان میدهد و نمره زیر 70 نشانگر مشکلات مغزی فرد است.
اولین آزمون هوشی كه در سال 1905 آلفرد بینه روان شناس فرانسوی آن را ساخت. آزمون استنفرد - بینه شکل تجدید نظر شده است که به فارسی نیز ترجمه شده است.
تست ریون از دیگر آزمونهای هوش است که به لحاظ سهولت اجرا معروف است.
آزمون وکسلر که آزمونی پیشرفته برای سنجش ابعاد مختلف هوش است، آزمون دقیقی است که برای گروههای سنی خردسالان و کودکان و بزرگسالان فرمهای خاصی دارد. با توجه به نمرات حاصل از اجزای آزمونهای هوشی و تعیین بهره هوشی ، افراد در طبقات مختلفی قرار میگیرند. و از طبقه بندی عقب مانده ذهنی ، بهره هوشی پایین ، متوسط و بالا استفاده
از آنجایی که تستهای هوش بر اساس فهم شما از مسائل است و به معلوماتتان ارتباطی ندارد یادگیری مسائل نمیتواند کمکی به بالا رفتن اندازه ی IQ شما بکند. یادگیری میتواند به تمرینات مغزی شما کمک کند که در نهایت به فعالیت بیشتر مغز شما میرسد اما دانشمندان به ازتباط پیشرفت کاری مغز و بالا رفتن هوش اعتقادی ندارند.
فرق خلاقیت با هوش چیست
هوش و خلاقیت با هم تفاوت دارند. لزوماً هر انسان باهوشی خلاق نیست. افرادی که هوش پایین تر از متوسط دارند نمی توانند خلاق باشند. در واقع هوش یکی از پیش نیازهای خلاقیت است اما لازم نیست یک فرد خلاق نابغه باشد بلکه هوش متوسط و بالاتر از متوسط برای کسب خلاقیت کافیست.
براساس نظریه ۷ هوش ؛ هوش افراد را به هفت نوع تقسیم می کنند:
1-هوش زبانشناختی : گوش دادن، حرف زدن، قصه گویی، توضیح دادن، تدریس، توانایی خوب نوشتن و خوب خواندن؛درک مطلب، یادآوری اطلاعات، قانع کردن دیگران به پذیرفتن نقطه نظر آنهاو...
مشاغل مربوط به این هوش: روزنامه نگاری، نویسندگی، تدریس ادبیات، مسئول روابط عمومی، وكالت و…
۲ – هوش فضایی : این نوع هوش توانایی درک پدیده های دیداری است.
راههای تقویت این هوش:ساختن پازل، خواندن، نوشتن، درک نمودارها و شکل ها، حس جهت شناسی خوب، طراحی، نقاشی،هنرهای تجسمی،دستکاری کردن تصاویر، ساختن، تعمیر کردن و طراحی وسایل عملی، تفسیر تصاویر دیداری.
مشاغل مربوط به این هوش: دریانورد،مجسمه ساز، هنرمند تجسمی، مخترع، کاشف، معمار، طراح داخلی، مکانیک، مهندس
۳ – هوش منطقی – ریاضی : هوش اعداد و منطق است. هوش منطقی، ریاضی یعنی توانایی استفاده از استدلال، منطق و اعداد. این هوش مربوط به دانشمندان، حسابداران و برنامه نویسان کامپیوتر می تواند باشد.مسئله حل کردن، تقسیم بندی و طبقه بندی اطلاعات، کار کردن با مفاهیم انتزاعی برای درک رابطه شان با یکدیگر، به کاربرددن زنجیره طولانی از استدلالها برای پیشرفت، انجام آزمایش های کنترل شده، سوال وکنجکاوی در پدیده های طبیعی، انجام محاسبات پیچیده ریاضی، کار کردن با شکل های هندسی به این هوش مربوط می شود.
مشاغل مربوط به این هوش: مهندسی، حسابداری، برنامهنویسی کامپیوتر، متخصص فلسفه مخصوصا فلسفه علم و مجری طرحهای پژوهشی.
۴ – هوش موسیقی : قابلیت درک، ارزیابی و ساختن ریتمها و ملودی هاست. آواز خواندن ، سوت زدن، نواختن آلات موسیقی،تشخیص الگوهای آهنگین، آهنگ سازی، به یاد آوردن ملودی هاو... مربوط به این نوع از هوش است.
مشاغل مربوط به آن: آهنگسازی، خوانندگی، نوازندگی،نقد آثار موسیقایی و تدریس موسیقی در کودکستان.
۵ – هوش جسمی – حرکتی : عبارتست از استعداد کنترل حرکات بدن و نیز در دست گرفتن ماهرانه اشیا. ورزشکاران، هنرمندان فیلم و تئاتر و باله، رقص و یا مکانیکها و جراحان از این نوع هوش بهره می برند. رقص، هماهنگی بدنی، ورزش، استفاده از زبان بدن، صنایع دستی،هنرپیشگی، تقلید حرکات، استفاده از دست هایشان برای ساختن یا خلق کردن، ابرازاحساسات از طریق بدن شغل های مورد علاقه و... در این نوع از هوش جای می گیرند.
مشاغل مربوط به آن: ورزشکاری حرفهای (از فوتبال گرفته تا پرتاب دیسک)، جراحی، مکانیکی.
۶ – هوش میان فردی: این هوش، توانایی درک سایر مردم و کار با آنهاست و مستلزم داشتن قابلیت درک دیگران و مسوول بودن در برابر حالات روحی، خلق و خوی، نیات و تمایلات آنهاست. مدیران، رهبران سیاسی و یا اجتماعی از این هوش بهره می برند. گوش کردن، همدلی، درک خلق و احساسات دیگران، مشورت، همکاری با گروه، توجه به خلق و خو ،انگیزه ها و نیت های مردم، رابطه برقرار کردن چه از طریق کلامی چه غیر کلامی،اعتماد سازی، حل و فصل آرام درگیری ها، برقراری روابط مثبت با دیگر مردم از این هوش هستند.
مشاغل مربوط به آن : مشاور مدرسه، مشاور خانواده، مدیر روابط عمومی یک شرکت، معلمی، پزشکی، مددکاری و فروشندگی.
۷ – هوش درون فردی: هوش درون فردی یعنی هوش درک کردن خود و استفاده از خودشناسی برای انتخاب هدفهای زندگی. کسانی که هوش درون فردی دارند بسیار مستقل و فردیت یافتهاند. افردی که چنین هوشی دارد، می تواند به راحتی احساسات خود را درک کند و آنها را از میان انواع بسیار متفاوت حالات عاطفی درونی تشخیص دهد و این خودشناسی را برای غنا بخشیدن و هدایت زندگی خویش به کار می گیرد. مشاوران، دانشمندان و افراد دارای مشاغل آزاداز این هوش برخوردارند. تشخیص نقاط ضعف و قوت خود، درک و بررسی خود، آگاهی از احساسات درونی، تمایلات و رویاها، درک نقش خود در روابط با دیگران از این هوش می باشند.
انواع دیگر هوش:
هوش طبیعت(محیطی)
گاردنر وقتی که نظریه هوشهای هفتگانهاش در تمام دنیا سر و صدا کرده بود، دریافت که نظریهاش یک چیزی کم دارد و آن هوشی بود که آدمهای عاشق طبیعت دارند؛ کسانی که میتوانند طبیعت را بفهمند، در آن کار کنند و از آن لذت ببرند.
جهت پرورش آن: گیاه پرورش دهید. کوهنوردی ،عکاسی،رفتن به دل طبیعت و...
هوش هیجانی:
هوش هیجانی نوعی دیگری از هوش است. این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویشتن و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیمگیریهای مناسب در زندگی است.
1- مهارتهای درون فردی
2- مهارتهای میان فردی
3- سازگاری
4- كنترل استرس
5- خلق عمومی
افراد با هوش هیجانی بالاتر احتمال کمتری دارد که از الکل و مواد مخدر استفاده کنند.افراد با هوش هیجانی بالاتر از شبکه های اجتماعی شان رضایت بیشتری دارند و به نظر می آید که حمایت اجتماعی بیشتری دریافت می کنند.افراد با هوش هیجانی بالاتر به نظر می آیند که به شکل موفق آمیزتری از دعوا و مشاجرات بین شخصی دوری می کنند
هوش معنوی
هوش معنوی : هوش معنوی زمینه ساز انسان برای دستیابی به معنای زندگی است .انسان برای انتخاب تشخیص راه درست از غلط، و یا عرفان صحیح از کاذب، ابزاری نیاز است، که مهمترین آن "هوش معنوی" است، . نقش باورها، هنجارها، عقاید و ارزش ها و... را در بر می گیرد.
هوش مالی
هوش مالی: این هوش در زمینه کسب موفقیت در بازار کار نقش مهمی دارد .بیشتر پول درآوردن : ازپول خود حفاظت کردن،پول خود را بودجه بندی کردن.پول خود را تقویت کردن.اطلاعات مالی را بهبود بخشیدن و...در این هوش جای دارد.
هوش عاطفی
هوش عاطفی همدلی است : درك اینكه اطرافیان شما چه احساسی دارند . هوش عاطفی یك نوع مهارت اجتماعی است.همراهی با مردم , مدیریت عواطف و احساسات در روابط و توانایی ترغیب و رهبری دیگران.
هوش عاطفی یا هوش اجتماعی شامل ٤ مهارت است
١-خودآگاهی ( شامل : خود ارزیابی, اعتماد به نفس )
٢- خودگردانی ( شامل :خویشتن داری و قابل اعتماد بودن , وجدان , سازگاری ,انگیزه پیشرفت و ابتكار )
٣- آگاهی اجتماعی ( شامل : همدلی ,آگاهی سازمانی و انگیزه خدمت )
هدف از تقویت هوش عاطفی , آگاهی از احساسات و تربیت آنها برای غلبه بر موانع زندگی است.
هوش مصنوعی
هوش مصنوعی چیست ؟« هوش مصنوعی، دانش ساختن ماشین ها یا برنامههای هوشمند است. » هوش مصنوعی، مطالعه روشهایی است برای تبدیل کامپیوتر به ماشینی که بتواند اعمال انجام شده توسط انسان را انجام دهد.
خنده در اکثر جوامع بشری، مخصوصاً در نزد ایرانیان امری پسندیده و نیکوست.« بخند تا دنیا به رویت بخندد » و « خنده بر هر درد بی درمان دواست » ضرب المثل هایی این چنینی را می توان عمق توجه ایرانیان نکته سنج به این موهبت الهی دانست. از حالت چهره و نوع خنده تمامی حالات درونی قابل فهم و درک است.گرچه خنده به طور طبیعی و فطری نشانه شادی و سلامتی است.
فواید خندیدن
- بعد از سلامتی خنده بزرگترین نعمت خداست.(امام علی علیهالسلام)
- خنده در بهبود روابط انسان بسیار موثر است.
- خنده در طولانی نمودن عمر نقش موثر دارد.
- خنده فشار خون را تعدیل میکند.
- خنده زبان مشترک همه جهانیان است.
- خنده هیچ هزینهای ندارد.
- خنده در هیچ حیوانی دیده نمیشود و مختص آدمی است.
- خنده نقشِ درمانی دارد، آنقدر که در بیمارستانهای امروزی اتاق خنده طراحی شده است.
- خنده انبساط عروقی ایجاد میکند که در سلامتی موثر است.
- خنده با بازدم انجام میشود و این کار باعث میگردد CO2از خون خارج شده و احساس مطلوبی ایجاد نماید.
- خنده تعادل ظریف هورمونی ایجاد میکند.
- خنده باعث افزایش هورمون کورتیزول شده و ایمنی بدن را در برابر بیماریها زیاد میکند.
- خنده هورمون سروتونین را نیز افزایش داده احساس سرخوشی ایجاد مینماید.
- خنده تعداد ضربان قلب را کاهش میدهد که در سلامتی موثر است.
- خون و صورت را شفاف میکند.
- خنده محبوبیت و جذابیت ایجاد میکند.
- خنده شادی میآورد، همای طور که شادی خنده میآورد.
- خنده قدرت یادگیری را افزایش میدهد. نقش خنده در کلاسهای درسی و آموزشی فوق العاده است.
- خنده نشانه رضایت از وضعیت موجود است.
- خنده نوعی تخلیه روانی بوده تنشها و احساسات سرکوب شده را رها میسازد.
- خنده بهدلیل انبساط عروقی ترمیم بافتهای آسیب دیده را تسهیل مینماید.
- خنده از بیماریهای زخممعده و اثنی عشر جلوگیری میکند.
- خنده کلسترول خون را کاهش میدهد.
- خنده در پیشگیری از سکته قلبی و سکته مغزی بسیار موثر است.
- خنده بر خلاف تصور عموم چروک صورت را از بین میبرد ولی اخم چین و چروک را زیاد میکند.
- خنده تحمل دردهای جسمی را آسانتر میسازد. ۵ دقیقه خنده از ته دل موجب ۵ ساعت تسکین درد میشود.
- خنده نشانه بارز اعتماد به نفس ، سلامت روان و احساس امنیت است.
- خنده با افزایش سن نسبت عکس دارد متاسفانه هرچه سن ما زیادتر شود کمتر میخندیم.
- خنده با افزایش تحصیلات دانشگاهی نسبت عکس دارد. متاسفانه هرچه افراد تحصیلکردهتر میشوند. کمتر و دیرتر میخندند.
- خنده گرفتگیها و کرامپهای عضلانی را برطرف میسازد.
- خنده باعث رفع خستگی میشود.
- خنده اولین رفلکس مثبت یک نوزاد است.
- خنده از فاصله ۴۵ متری قابل تشخیص است. سایر احساسات را از این فاصله نمیتوان شناسایی کرد.
- چهره خندان بیشتر در حافظه میماند.
- خنده بهترین دارو برای معالجه افسردگی است.
- خنده روحیه دشمن را ناراحت و ضعیف میکند پس میتواند سلاح هم باشد.
انواع خنده
1- خندۀ نشاط و شادی.
2- خندۀ تعجب.
3- نیش دار و نیشخند.
4- خندۀ مصنوعی و مصلحتی : می توان آن را خندۀ ارتباط دانست.
5- پوزخند؛ لبخند مسخره آمیزی که از روی تحقیر و استهزاء به کسی بزنند.
6- خندۀ تلخ. گاهی خنده از روی خوشالی و شادی نیست بلکه هنگامی که انسان خود را در بن بست می-بیند، خندۀ تلخی می کند و به قول شاعر:خندۀ تلخ من از گریه غم انگیزتر است
گریستن
گریستن در سلامتی بدن نقشی كلیدی داشته و محققان گریه كردن را به عنوان یكی از شیوه های درمانی به افرادی كه به افسردگی دچارند، توصیه می كنند.بررسی ها نشان می دهد اشك هایی كه با احساسات در ارتباطند، دارای سطوح بالایی از پروتئین، منگنز، پتاسیم و هورمون های مانند پرولاكتین هستند. منگنز یكی از مواد حیاتی بدن است كه افزایش آن در بدن می تواند منجر به كاهش توانایی لخته شدن خون، كاهش كلسترول خون و مشكلات پوستی شود.
همچنین پتاسیم بر روی سیستمهای اعصاب و ماهیچه ها و فشار خون تاثیر گذار بوده و هورمون پرولاكتین نیز در ایجاد استرس نقش داشته و بر عملكرد سیستم دفاعی بدن و دیگر قسمتها تاثیر گذار است .محققان عقیده دارند گریه و خنده هر دو ریشه در یک بخش از مغز دارند و همان طور که خنده فواید زیادی برای بدن دارد که می توان از آنها به پایین آوردن فشار خون، افزایش قدرت ایمنی بدن و بهبود حالت روحی اشاره کرد گریه نیز خواص مشابهی دارد.و افزایش هر یك از این سه ماده در بدن می تواند اختلالات متفاوت و پیچیده ای را ایجاد كند.
گریه کردن یکی از واکنشهای انسانها است.گریه درهنگام شادی و غم رخ میدهد.اغلب گریه در مواقعی که انسانها غمگین هستند صورت میگیرد.در کودکان گریه عاملی مهمی در رساندن پیام او مبنی بر رسیدگی توسط والدین است. این رسیدگی شامل غذا دادن و تعویض پوشک شان میشود.
علت اشک ریختن را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:
اشکهای عاطفی:مربوط به استرس
اشک مرطوب کننده:چشم همه ما انسانها نیاز به مایع محافظ دارد.
آبریزش چشم به علت حساسیت:یکی از مهمترین عملکردهای اشک، محافظت چشم از ماده محرک خارجی است. این اشکها، «اشکهای رفلکس» نام دارد. در این شرایط چشم شروع به آبریزش میکند تا ماده محرک از چشم شسته شود.
فواید گریستن
-بهبود دهنده خلق و خواست.
-اشک، سموم و باکتری های بدن را دفع میکند.
-کاهش دهنده استرس وایجاد کننده احساس خوب در افراد است.
- قساوت و سنگدلی را درمان می کند.
-تاثیر گریه در پایین آوردن فشار خون و تحریك دستگاه ایمنی بدن ثابت شده است.
-گریه با جنسیت ارتباط مستقیمی دارد به گونه ای كه زنان چهار برابر مردان گریه می كنند.
علی رغم مزایای گفته شده در خصوص گریه، باید متذكر شد در صورتی كه گریه به صورت عادت روزمره درآید نشانه ای از افسردگی است و حتماً باید به پزشك مراجعه كرد.
- اشکها چشمها را شست وشو میدهند و تمیز میکنند. اشکها موجب پاک شدن کره چشم و پلکها و مژهها میشوند و از خشک شدن غشاء مخاطی این عضو پیشگیری میکنند.
-درمان خشکی چشم
- اشکها موجب رها شدن احساسات میشوند. احساسات مثل هوا هستند هرچه بیشتر آنها را در درونتان نگه دارید، احتمال اینکه روزی منفجر شوند، بیشتر میشود. اگر احساس میکنید نیاز به اشک ریختن دارید احساس خود را سرکوب نکنید چون با گریه کردن میتوانید اضطراب را از خود دور کنید و ذهن خود را پاکسازی نمایید. به این ترتیب بدنی سالمتر و احساسی آرامتر خواهید داشت.
-گریه مانند خنده ، از نیازهاى طبیعى انسان است و ریشه در خلقت و طبیعت بشر دارد. از این رو، خداوند متعال، این دو پدیده را مستقیما به خود، نسبت مى دهد : « وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكَى .و اوست كه مى خنداند و مى گریاند» .
-خنده و گریه دو ابزار کارآمد در کاهش استرس و رهایی از احساسات منفی میباشند.
-هر گاه غم به اوج رسد ، اشك قطع مى شود .(حدیث)
-فرد احساس بهتری بعد از گریه کردن دارد.
-اشکهای احساسی در واقع مواد سمی که در پی استرس هیجانی در خون تجمع می یابند را از بدن دفع می کند.
-گریه به آزادسازى آندورفین ها به درون جریان خون كمك مى كند . آندورفین ها تركیبات شیمیایى اى هستند كه باعث بهبود خُلق و خو و تسكین درد مى شوند .
- اشک ها یک روش موثر در ایجاد ارتباط بوده و در برانگیختن حس همدردی و دلسوزی سریعتر ازهر ابزار دیگری عمل میکنند.
-گریه عملی طبیعی، سالم و شفا بخش است.
- هنگامی که گریه سرکوب می شود، هیجانات رها نمی شوند و خصایص شخصیتی مخرب همچون پرخاشگری بروز می کنند.
-گریه یک زبان جهانی برای درخواست کمک و حمایت اجتماعی.
- غدد اشکی مردان از لحاظ ساختاری متفاوت و کوچکتر از غدد اشکی زنان می باشد. شاید یکی از دلایل بیشتر گریه کردن زنان نیزهمین مسئله باشد. مردان و زنان نباید یکدیگر را بخاطر چگونه گریه کردنشان مورد سرزنش قرار دهند.
- یکی دیگر از علل بیشتر گریه کردن زنان باورهای فرهنگی میباشند، که اجتماع گریه کردن زنان را بیشتر مورد پذیرش قرار می دهد. مردان آرام، بدون صدا و با اندکی اشک گریه میکنند
- مردان اغلب در نتیجه احساسات مثبت و زنان پس از درگیری و مشاجره با دیگران و یا در نتیجه احساس مورد توجه نبودن و یا شکستهای عاطفی گریه می کنند.
مدرسه،بعد از خانواده، مهمترین نقش را در زندگی اجتماعی افراد بر عهده دارد.زیرا کودکان و نوجوانان بیشترین وقت مفید خود را در مدرسه می گذرانند.بنابر این اولیاء مدارس و خصوصا معلمان علاوه بر تدریس مطالب درسی میتوانند درتربیت و اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان نقش اساسی داشته باشند.برنامه های جذاب آموزشی و پرورشی ،تشویقات و تنبیهات در مدرسه،برنامه ریزی جهت غنی سازی اوقات فراغت برای دانش آموزان، افزایش مهارتهای اجتماعی در مدرسه،انجام کارها و پروژه های گروهی در کلاس درس، رسیدگی به مشکلات دانش آموزان، و... باعث رشد اجتماعی،عاطفی و فکری کودکان و نوجوانان می شود و هنجارها را به آنان می آموزد و آنان را برای زندگی در اجتماع آماده می نماید-آموزش و پرورش ،بعنوان متولی امر تعلیم و تربیت با جذاب نمودن برنامه های آموزشی و نیز برنامه ریزی مناسب جهت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان بویژه در تعطیلات تابستان نقش مهمی در تربیت کودکان و نوجوانان ایفا نموده و نهایتا سبب کاهش جرائم و سلامت جامعه می شود.
ویژگیهای یک مدرسه موفق!
* تمیز ورغبت انگیز و استاندارد می باشد
*سیستمهای گرما یشی و برودتی مناسب است .
* در و دیوار و حیاط و رنگ مدرسه دارای پیام آموزشی و تربیتی باشند .
*با تامین سرویس ایاب و ذهاب به سلامت جسمی دانش آموزا ن توجه می کند
* دارای امكانات آموزشی و آزمایشگاهی از قبیل رسانه های دیداری و شنیداری، تجهیزات آزمایشگاهی و ... است
*فضای فرهنگی ، هنری و فن آوری،آموزشی برای رفع نیازهای علمی و تحقیقی دانش آموزا ن ،متناسب با سن و پایه تحصیلی آنان فراهم می شود .
*محیطی زیبا و با طرا وت و نشا ط آور و جذاب باشد .
*به شكوفایی استعداد و توانایی جسمی دانش آموزا ن نوجه دارد .
* كارهای مدرسه تقسیم شده و هریك از افراد نسبت به نقشی كه در آن دارند هم توانایی لازم و هم آشنایی كامل دارند .
*به بهداشت روحی دانش آموزان توجه كافی دارد و با ایجاد كتابخانه ، آزمایشگاه ، اتاق خلاقیت و سالن سمعی و بصری در جهت تامین آن می كوشد .
*مدیر و دبیرا ن مدرسه خوب با فرایند یاد دهی - یادگیری و روانشناسی تربیتی آشنایی دارند .
* دانش آموزان در امور مختلف حضورفعال دارند.
* تعا مل مناسبی بین عو امل آموزشگاه و دانش آموز ان و اولیا ء برقرار است .
* شورای دبیرا ن فعال بوده و در این شورا مسائل مختلف و برنامه های آینده به بحث و بررسی گذاشته می شو د
*با اداره آموزش و پرورش و سایر سازمانها و نهادها و ارگانها ارتباط موثر و مطلوبی دارد .
*فعالیت ها و اقدامات آن هدفمند است و درتما م فعالیت ها نظم و انضبا ط حا كم است .
*مدیر مدرسه هم ضابطه(قوانین و مقررات) و هم رابطه(ارتباط دوستانه و صمیمانه با همکاران و دانش آموزان)را مد نظر قرار می دهد.
*پرورش احساس اعتماد به نفس دردانش آموزان (جهت نه گفتن به خواسته ها و انتظارات نامعقول و نا متعارف دوستان خود )
*احترام به شخصیت دانش آموزان و پرهیز ازتوهین و تحقیر و تمسخر آنان، و مشورت با آنان در مسائل مختلف .
-کنترل بیشتر دانش آموزان در استفاده از اینترنت و جلوگیری از ورود آنان به سایتهای مبتذل .
*تقویت بنیه مذهبی دانش آموزان
*برقراری رابطه صمیمانه والدین با کودکان و نوجوانان.
*محبت به دانش آموزان وجلب اعتماد آنان
*پرهیز از مشاجره و تنش در محیط مدرسه.
*عدم پرخاشگری نسبت به دانش آموزان .
*شناسایی منشاء رفتارهای نا هنجار دانش آموزان و اقدام به ریشه کنی آنها.
*معرفی فردانش آموزانی که رفتارهای ضد اجتماعی دارند به مشاورین و روانشناسان جهت رفع مشکلات آنان
*تقویت حس مسئولیت پذیری دانش آموزان در قبال خود و دیگران.
*فراهم نمودن تفریحات و سرگرمیهای سالم و سازنده برای دانش آموزان بویژه در اوقات فراغت آنان.
*پرورش صداقت و راستگویی دردانش آموزان و پرهیز از دروغگویی توسط اولیای مدرسه.
*پرورش دانش آموزان با فرهنگ غنی ایرانی و تقویت حس وطن دوستی و میهن پرستی در آنان.بدلیل اینکه تحت تاثیر تبلیغات بیگانگان در زمینه های مختلف قرار نگیرند و به انحراف و ابتذال کشیده نشوند.
* ما تنها در صورتی میتوانیم خودمان موفق شویم و در موفقیت بمانیم که موفقیتهای دیگران را هم ببینیم و آنها را با صدای بلند جار بزنیم.
* در اعتقاد ما مسلمانان، ناظران درونی فوقالعاده قدرتمندی، همواره همۀ کارهای ما را مورد ارزیابی و سنجش قرار میدهند که ما از یکی از این ناظران، با عنوان «وجدان کاری» یاد میکنیم.
* تغییر در رفتارهای اجتماعی، سخت است، ولی به سادگی و با نگاهی به اتفاقاتی که در پیرامون ما رخ میدهد، میتوان الگوسازی کرد و در پی تغییر بود.
* هر گامی که برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان برداشته شود، گامی است در راه روشنگری و نواندیشی در کشورمان.
* معمولأ وقتی هدفی را به عنوان چشمانداز خودم انتخاب میکنم، شب و روز نمیشناسم و تمام کوششم این است که برای رسیدن به آن هدف غایی ، گام بردارم.
* برمبنای دو عامل میتوانید احتمال موفقیت را تشخیص دهید. یكی از آنها میزان تسلط فرزندتان بر پیش نیازهای یادگیری است. عامل دوم وضعیت انگیزشی فرزندتان و در واقع میزان علاقه او به درس و یادگیری است. هر چه انگیزهها درونی و مستقل باشند، میتوان اطمینان یافت كه شرایط مساعد است.
* میگویند نویسنده کسی نیست که میتواند بنویسد، بلکه نویسنده آن کسی است که نمیتواند ننویسد.
* کسی که نوشتن، شغل اوست و اگر نتواند بنویسد، به معنای واقعی کلمه یعنی بیمار شده است.
* پدران از کار تعلیموتربیت فرزندان خود استعفا دادهاند.دلیل اصلی کنارهگیری پدران از کار تعلیموتربیت فرزندان خود، فقط مشغله زیاد و درگیریهای اقتصادی و کاری آنان نیست، بلکه تخصصیتر شدن مقوله آموزش و آموزشهایی است که مادران در اینباره میبینند.
* رشد عاطفی و شناختی و بسیاری از زمینههای پرورش شخصیت افراد صرفاً از راه مشاهده دقیق و زیست توأم با عاطفهورزی حاصل میشود.
* اگر به تجربههای زیستة خودمان نگاهی دوباره کنیم، شاید بخشهایی از آن با تغییراتی، بهکار بخشهایی از مردمان جامعه خودمان بیاید.
* قرار گرفتن در مسیر درس پژوهی، یکی دیگر از راههای لذت بردن از حرفه معلمی است.
* منتظر تشویق های زودگذر اداری و هدیه های از بین رونده مادی این دنیایی نباشیم. تشویق اصلی ما نزد حضرت حق و آفریده پاکش محفوظ است.
* باید خدا را شاکر باشیم که معلم شده ایم، معلم مانده ایم و لذت معلمی از آن ما شده است.
* علم در حال تغییر است. برنامهها و کتابهای درسی مرتب عوض میشوند. آموزشوپرورش در حال پوستاندازی است و اسناد تحولی متعددی برای ایجاد تغییر، در این وزارتخانه تصویب شدهاند و در شرف اجرا قرار گرفتهاند
* شعار «معلم امروز، با اطلاعات دیروز، نمیتواند دانشآموز فردا را تربیت کند» گوش فلک را کر کرده و همهجا را پر ساخته است.
* کلاس اول ابتدایی برای همه، اعم ازپدران و مادران، عوامل مدرسه و حتی خود کودک با اهمیت است.
*سطح تحصیلات والدین بالاتر رفته و به همان نسبت توقعات و انتظارات آنها از زندگی، آینده و فرزندان تغییر یافته است. گسترش پدیدههای تکفرزندی و کمفرزندی هم حساسیت والدین را در مورد آینده و سرنوشت فرزندشان افزایش داده است.
* همه به این نکته واقف شدهایم که « آغاز»ها چقدر مهم و تأثیر گذارند. یک آغاز خوب میتواند ضامن موفقیت باشد و یک آغاز بد یا ناقص، میتواند زمینهساز مشکلات بعدی باشد.
* مدرسه ای که از همان نخستین روز دارای برنامه است،به طور غیر مستقیم انضباط اجتماعی و استفاده بهینه از امکانات و منابع آموزشی را به کارکنان و دانش آموزان خود یادآوری می کند.
*مدرسه بی برنامه،بی نظم است ،مدیر بی برنامه قادر به اداره مدرسه نیست.کلاس بی برنامه،سر در گم است و معلم بی برنامه،باطل کننده عمر، و فاسد کننده تجهیزات و امکانات آموزشی است.
*آشنا ساختن دانش آموزان با چهره های شاخص عرصه فرهنگ و تمدن و خزائن فرهنگی،از جمله وظایف نهادهای فرهنگی در هر کشوری است.
*برنامه مطلوب ،برنامه ای است که اصول علمی و اولیه آن تا پایان سال تغییر نکند.
*برنامه ریز باید تا حدی که به برنامه لطمه نخورد،خواسته های معلمان را نیز در نظر بگیرد.
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه 09159886819 در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن انشا در مورد 22 بهمن