پروژه و تحقیق رایگان - 621

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق در مورد حجاب وعفاف

بازديد: 171

 

Bevel: حجاب وعفافهدف از این مقاله آشنایی با معنی حجاب وعفاف از نظر قران وبزرگان دین ومقایسه حدود حجاب در اسلام وسایر ادیان ،آشنایی با پیامدهای رعایت حجاب ویا عدم رعایت آن در جامعه است 

  حجاب به معناى پرده، حاجب، پوشیدن و پنهان کردن و منع از وصول است. این واژه تنها به معناى پوشش ظاهرى یا پوشاندن زن نیست و در اصل به مفهوم پنهان شدن از دید مردِ بیگانه است. بدین سبب هر پوششى حجاب نیست.

برخى مدّعى شده‏اند حجاب به وسیله ایرانیان به مسلمانان و اعراب سرایت کرده، در حالى که آیات مربوط به حجاب، پیش از مسلمان شدن ایرانیان نازل شده است. در عهد جاهلیت همان طور که «ویل دورانت» مى‏گوید و کتب تفسیر شیعه و سنى تأیید مى‏کند، اعراب چنین پوششى نداشتند و عادتشان «تبرّج» و خودنمایى بود که اسلام آن را ممنوع ساخت: «ولا تبرجن تبرج الجاهلیّة الاولى (زینت‏هاى خود را مانند زمان جاهلیّت آشکار نکنید)

آن چه از قدیم به ویژه نزد فقها رواج داشته، واژه ستر و ساتر به معناى پوشش و وسیله پوشش در مقابل نامحرم بوده است. بنابراین وظیفه پوشش اسلامى بانوان به معناى حبس و در خانه و پستو قرار دادن آنان نیست، در نتیجه عدم مشارکت این گروه عظیم در فعالیت‏هاى اجتماعى منظور نیست، بلکه این وظیفه بدان معنا است که زن در معاشرت با مردان، بدنش را بپوشاند و به جلوه گرى و خودنمایى نپردازد و مشارکتش در فعالیت‏ها بر اصول انسانى و اسلامى استوار باشد.

ضرورت پوشش اسلامى در قرآن‏

پوشش اسلامى از احکام ضرورى اسلام است، زیرا نص صریح قرآن بر آن گواهى مى‏دهد، بنابراین هیچ مسلمانى نمى‏تواند در ضرورت حجاب تردید کند، زیرا هم قرآن مجید به آن تصریح کرده و هم روایات بسیارى بر وجوب آن گواهى می‌دهد. به همین جهت فقیهان شیعه بر آن فتوا داده‏اند. همان طورى که نماز و روزه به دوران خاصى اختصاص ندارد، دستور پوشش نیز، چنین است و ادعاى نو بودن آن، غیر کارشناسانه مى‏باشد.

خداوند در آیه 30 سوره نور نخست به مردان مسلمان و سپس در آیه بعد به زنان مسلمان فرمان مى‏دهد از چشم چرانى دوری کنند و در رعایت پوشش بدن از نامحرمان کوشا باشند:

خداوند در خصوص پوشش بانوان ، آن چه را بر زنان مؤمن لازم است، به دو شکل گسترش مى‏دهد:

1- پوشاندن سر و گردن.

2- پوشاندن زینت‏ها.

یا أیّها النّبى قل لأزواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن...؛

اى پیامبر!به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگوپوشش‏ها خود را بر خویش فروتر گیرند. این براى آن که شناخته نگردند و اذیت نشوند، به احتیاط نزدیک‏تر است و خدا آمرزنده و مهربان است(9)

در این آیه دو مطلب قابل توجه است:

1- جلباب چیست؟ نزدیک کردن آن یعنى چه؟

2- فلسفه پوشش و حجاب اسلامى.

در مفهوم جلباب اختلاف نظر وجود دارد. آن چه با توجه به کتب لغت و گفتار مفسّران شیعه مانند علامه طباطبایى و فیض کاشانى صحیح‏تر به نظر مى‏رسد، آن است که جلباب، پوشش چادر مانند است، نه روسرى و خمار. از ابن عباس و ابن مسعود  روایت شده که منظور عبا است. پس جلباب لباس گشاد و پارچه‏اى است که همه بدن را بپوشاند؛ مفسّران بزرگ مانند شیخ طوسى و طبرسى  گفته‌‏اند: در گذشته نوعی روسرى براى زنان معمول بود: روسرى‏هاى کوچک که آن را خمار یا مقنعه مى‏نامیدند و معمولاً در خانه از آن استفاده مى‏کردند؛ نیز روسرى‏هاى بزرگ که مخصوص بیرون خانه به شمار مى‏آمد. زنان با روسرى بزرگ که جلباب خوانده مى‏شد و از مقنعه بزرگ‏تر و از ردا کوچک‏تر است و به چادر امروزین شباهت دارد.

نزدیک ساختن جلباب (یدنین علیهن من جلابیبهن)، کنایه از پوشیدن چهره و سر و گردن با آن است، یعنى چنان نباشد که چادر یا روپوش‏ تنها جنبه تشریفاتى و رسمى داشته باشد و همه پیکر را نپوشاند.

قرآن مى ‏فرماید: بانوان با مراقبت جامه شان را بر خود گیرند و آن را رها نکنند تا نشان دهند اهل عفاف و حفظ آن هستند

حجاب در روایات ائمه (ع)  وپیامبر (ص)

مولا علی (ع) : اختلاط و گفتگو مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد ، و دلها را منحرف میسازد.  

رسول خدا (ص) : بین مردان و زنان نامحرم جدایی ایجاد کنید ( تا با هم برخورد و تماس نداشته باشند ) زیرا هنگامی که آنان رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و با هم رفت و آمد داشتند ، جامعه به دردی مبتلا خواهد شد که درمان نخواهد داشت. 

مولاعلی (ع) : پیوسته امت مسلمان به راه خیر قدم می نهند ، تا زمانی که از فرهنگ و آداب و رسوم ( مانند پوشیدن لباس و غذا خوردن و ... ) از کافران تقلید نکنند.و اگر در آداب از بیگانگان پیروی کردند خداوند قادر آنان را ذلیل می گرداند.

رسول خدا (ص) فرمود

Folded Corner: حجاب چشم
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ (نور؛30) ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.

نگاه به نامحرمان تیری است مسموم از تیرهای ابلیس. هر کس از ترس خداوند چشم خود را از نگاه حرام باز دارد، خداوند ایمانی به او عطا فرماید که شیرینی آن را در قلبش حس کند

 

 

 

 

 
  Folded Corner: حجاب در گفتار
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:
فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ(احزاب؛32) پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.

 

 

 

 


 

 

 

حجاب در اقوام وادیان مختلف

اگر به لباس ملي كشورهاي جهان بنگريم، به خوبي حجاب و پوشش زن را در آن مي بينيم. دقت در لباس ملي كشورها ما را از ورق زدن كتب تاريخي براي يافتن ملل و اقوامي كهزنان آنها داراي حجاب بوده اند، بي نياز مي سازد و به خوبي اثبات مي كند كه حجاب درميان اكثر ملت هاي جهان، معمول بوده و اختصاص به مذهب يا ملت خاصي نداشته است دراديان زرتشت، يهوديت، مسيحيت و اسلام، حجاب زنان امري لازم بوده است. كتاب هاي مقدسمذهبي، دستورها و احكام ديني، آداب و مراسم و سيره عملي پيروان اين اديان الهي،بهترين شاهد و گواه اثبات اين مدعاست از بررسي ومقايسه حد و كيفيت حجاب در اديان چهارگانه، استنباط مي گردد كه حجاب در اديان ديگر،نسبت به اسلام از شدت بيشتري برخوردار بوده است. به طور مثال، پوشاندن صورت، گرچهدر زمان زرتشت معمول نبوده و بعد از او در ميان زرتشتيان معمول شده است، اما طبقآنچه گذشت، چادر و روبنده از اركان اخلاقي مسيحيان و يهوديان محسوب مي شده است، درحالي كه بنابر نظر اكثر فقهاي اسلامي، پوشاندن صورت واجب نيست. لزوم كناره گيريكامل از زن در حيض در دين زرتشت، محق دانستن مرد در طلاق زني كه صدايش در كوچهشنيده شده بدون پرداخت مهريه از طرف دين يهود، ركن بودن چادر و روبند و ذكر نام آندو به طور صريح در كتاب مقدس مسيحيان و وجوب سكوت زن نزد بيگانه و در كليسا از طرفمسيحيت، بهترين گواه بر اين مطلب است.
بنابراين، نه تنها اسلام واضع قانونحجاب نبوده است، بلكه در جهت جلوگيري از افراط و تفريط هايي كه در طول تاريخ درمورد حجاب به وجودآمده بود، به قانونمند كردن و تنظيم آن همت گماشته است و آن را بهصورتي متعادل، صحيح و متناسب با فطرت انساني زن و غيرتمندي مرد، ارائه نمودهاست.
اسلام كه آخرين آيين الهي و بالطبع كامل تريندين است و براي هميشه و همه بشريت، از طرف خداوند عالم، نازل شده است، لباس را «هديه الهي» معرفي نموده و وجوب پوشش زنان را با تعديل و انتظام مناسبي به جامعهبشري ارزاني داشته است. از انحرافات و يا افراط و تفريط هايي كه پيرامون پوشش زنانوجود داشته است اجتناب نموده و در تشريح قانون، حد و مرزي متناسب با غرايز انسانيرا در نظر گرفته است.
در حجاب اسلامي، سهل انگاري هاي مضر و سختگيري هاي بيمورد، وجود ندارد. حجاب اسلامي آن گونه كه غرب تبليغ مي كند، به معناي حبس زن درخانه يا پرده نشيني و دوري از شركت در مسائل اجتماعي نيست، بلكه بدين معناست كه زندر معاشرت خود با مردان بيگانه، موي سر و اندام خود را بپوشاند و به

جلوه گري و خودنمايي نپردازد.
با توجه به غريزه قدرتمند جنسي، احكام و دستورهاي اسلام،تدابيري است كه خداوند براي تعديل و رام كردن و همچنين ارضاي صحيح اين غريزه، تشريحفرموده است

برخی توصیه های ائمه در روایات واحادیث

پرهيز از پوشش بدن نما و نازك:

نهي از آرايش واستعمال عطر در خارج از خانه:

پرهيز زنان از شبيه ساختنخود به مردان:
در قرآن و روايات،علاوه بر دستورهايي كه در مورد حفظ حجاب زنان آمده است، مسؤليتهايي نيز به مردانواگذار شده است كه ذيلا به آنها اشاره مي گردد:

عفت نسبت به زنانمردم:

دوري از چشم چراني:

www.hejabfatemi.com

            www.mazhabi.ir

http://hejabeghorani.blogfa.com

 

            www.howzah.net

گردآوری:  زیبا بابادی کارشناس پرستاری

سروده ای از مرحوم آغاسی در زمینه حجاب ..

خواهرم  ای دختر  ایران  زمین                                                  یک نظر عکس شهیدان را ببین  

درخیابان  چهره  آرایش  مکن                                                    از جوانان سلب آسایش مکن

خواهرمن این لباس تنگ چیست                                                   پوشش چسبان رنگارنگ چیست

پوشش  زهرا  و زینب بهترین                                                  بر تو ای محبوبه خواهر آفرین

پیش  نامحرم تو طنازی مکن                                          با اصول شرع لجبازی مکن

یادت  آید  از  پیام  کربلا                                          گاه گاهی شرمت آید از خدا

درجوارش خویش را مهمان نما                                     با خدا باش و بده دل را صفا

یاد  کن  از  آتش  روز  معاد                                          طره گیسو را مده بر دست باد

زلفرا از روسری بیرون مریز                                         باحجابخویش از پستی گریز

درامور خویش سرگردان مشو                                     نو عروس چشم نا محرم مشو

خواهرمن قلب مهدی خسته است                                    از گناه ماست کو رو بسته است

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 14 تیر 1394 ساعت: 9:16 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق در مورد معرفي رشته و شغل پرستاري

بازديد: 2180

 

معرفي رشته و شغل پرستاري

 

تعريف و شناسايي شغل:

    لغت پرستار (NURSE) از كلمه لاتين (NUTRIX) به معناي تغذيه گرفته شده است. پرستار يكي از اعضاء كليدي در گروه مراقبت هاي بهداشتي ودرمانی  است و نقش ارزنده او در پذيرش، آماده سازي، مراقبتها و حمايت هاي جسمي و اجتماعي مورد قبول همه و بر هيچ كس پوشيده نيست. در تقسيم بنديهاي آكادميك، امروز ارزش پرستار خوب همطراز يك پزشك خوب قرار مي گيرد. كار يك پزشك خوب موقعي بحد مطلوب مي رسد كه يك پرستار خوب و ورزيده مسئوليت بيمار او را بر عهده داشته باشد.

 

نقشهاي پرستار:

1-   مراقبت كننده: نخستين نقش پرستار مراقبت كردن از فرد مورد نظر ( بيمار ) است.

2-   تعليم دهنده (معلم): اجرا وارزيابي طرحهاي آموزشي براي فرد و خانواده وي جهت رفع نيازهاي يادگيري آنان

3-   مشاور: جمع آوري اطلاعات براي تحصيل در حل مشكل و تصميم گيري

4-   رهبر: محقق و حمايت كننده از مددجو و خانواده

5-   نقش درماني

6-   نقش حفاظتي

7-  نقش هماهنگ كننده

 

خصوصيات جسمي و توانايي هاي لازم براي احراز شغل:

پرستار بايد از سلامت كامل جسمي و ذهني و روحي برخوردار باشد و فردي دقيق،    علاقه مند و صبور باشد و كنترل كافي روي احساسات شخصي خود داشته باشد.

 

 

مدارك تحصيلي و دوره هاي آموزشي ضروري براي احراز شغل:

افراد پس از اخذ ديپلم متوسطه و قبولي در آزمون سراسري گروه علوم تجربي مي توانند در اين رشته به تحصيل بپردازند و سپس در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا نيز ادامه تحصيل دهند.

گرايشهاي مختلف در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري:

 

1) گرايشهاي كارشناسي ارشد

الف) داخلي جراحي

ب) اطفال

ج) مديريت

د) بهداشت

ه) روان پرستاري

ن)پرستاري ويژه

و) اپيدميولوژي

ز) آناتومي

ح) فيزيولوژي

ط) بافت شناسي

2) گرايشهاي مقطع دكتري

الف) پرستاري

ب) آناتومي

ج) بافت شناسي

د) اپيدميولوژي

مدت دوره آموزش:

مدت تحصيل حداقل 4 سال و حداكثر 5 سال ( در شرايط خاص و با موافقت آموزش كل دانشگاه علوم پزشكي مثل : مرخصي تحصيلي و ... ) مي باشد.

شرايط محيط كار، محل استخدام:

محل احتمالي استخدام مي تواند بيمارستانها، كلينيكها و پاراكلينيك هاي دولتي و خصوصي، ادارات،  سازمانهاو به عنوان مربي در دانشكده ها و .... باشد. اين رشته يا شغل در اكثر مراكز درماني دولتي و خصوصي و غيره بصورت شيفت در گردش ( صبح ، عصر و شب ) يا شيفت ثابت مي باشد . و شرايط محيط كار آن بستگي به نوع مسئوليت و بخشهاي بيمارستان و مراكز درماني كه پرستار در آن مشغول مي باشد دارد مثلا يك پرستار كه در بخش اورژانس و يا پايگاه اورژانس بيمارستان كار مي كند يا پرستاري كه در بخش اطفال بيمارستان يا بخش  داخلي و جراحي و يا ICU و CCU و يا اطاق عمل از نظر شرايط محيط كار با هم تفاوت دارند .

پرستار مي تواند در بيمارستان براساس سطح تحصيلات ( كارشناسي ، كارشناسي ارشد ) و سابقه كار در پستهاي پرستار شيفت ، سر پرستار ، سوپروايزر باليني ، سوپروايزر كنترل عفونت ، سوپروايزر آموزشي و رياست پرستاري بيمارستان مشغول به كار شود .

 

 

حقوق و مزايا و شرايط ارتقاء شغل:

حقوق يك پرستار به محل استخدام، موقعيت جغرافيايي و ساعات كار بستگي دارد و اگر استخدام موسسات يا وزارتخانه ها باشد بر اساس قوانين اداره امور استخدامي كشور حقوق ماهانه و ترفيع دريافت مي كند.

 

آينده نگري درباره شغل با توجه به شرايط اجتماعي:

با توجه به نيازهاي جامعه به پرستار و ديدگاه مثبت در خصوص پرستار و موقعيت او در جامعه بخصوص در چند سال اخير كه تحول در اين حرفه ايجاد شده است اميد است بتوان در جهت بهبود و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومي جامعه و مراقبت از بيماران در بيمارستانهاي دولتي و خصوصي، مطبها، كلينيكها و پاراكلينيكها و درمانگاهها و ساير بخشهاي ارائه كننده خدمات پرستاري تلاش نمود.

 

محل كسب اطلاعات بیشتر درباره رشته و شغل پرستاري :

براي كسب اطلاعات بيشتر مي توان به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي _ دانشگاه علوم پزشكي، دانشكدههاي پرستاري، بيمارستانهاي دولتي و خصوصي، سازمان نظام پرستاري و ... مراجعه نمود.

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 14 تیر 1394 ساعت: 9:15 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

مقاله اى درباره‌ى حجاب

بازديد: 172

 

بسم الله الرحمن الرحيم

مقاله اى درباره‌ى حجاب

مقدمه

لزوم پوشيدگی زن در برابرمرد بيگانهيكی ازمسائل مهم اسلامی است . درخود قرآن كريم درباره اين مطلب تصريح شده است . عليهذا در اصل مطلب ازجنبه اسلامی نمی‏توان ترديد كرد . پوشيدن زن خودرا از مرد بيگانه يكی از مظاهر لزوم حـريم ميان مردان وزنان اجنبی است ،همچنانكه عدم جواز خلوت ميان اجنبی و اجنبيه يكی ديگراز مظاهر آن است . اينبحث را در پنج بخش بايد رسيدگی كرد :
1 - آيا پوشش از مختصات اسلام است و پس ازظهور اسلام از مسلمين به‏غير مسلمين سرايت كرده است ؟ يا از مختصات اسلام ومسلمين نيست و درميان ملل ديگر قبل از اسلام نيز وجود داشته است ؟ .
2 - علت پوشش چيست ؟ .
چنانكه می‏دانيم در ميان حيوانات هيچگونه حريمی ميان جنس نرو جنس‏ماده وجود ندارد ، آنها آزادانه با يكديگر معاشرت می‏كنند . قـاعده اولی‏طبيعی اين است كه افراد انسان نيز چنينباشند . چـه موجبی سبب شده كه ميان جنس زن و مرد حريم و حائلی به صورت‏پوشيدگیزن يا به صورت ديگر به وجود آيد ؟ . اختصاص به پوشش ندارد ، در مطلق اخلاق جنسیجای چنين سؤالی هست .
درباره حيا وعفاف نيزهمين پرسش هست . حيوانات در مسائلجنسی احساس‏شرم نمی‏كنند ولی در انسان بالاخص در جنس ماده حيا و شرم وجود دارد .
3 - فلسفه پوشش از نظر اسلام .
4 - ايرادها و اشكالها .
5 - حدودپوشش اسلامی چيست ؟ .
آيااسلام طرفدار پرده نشينی زن است همچنانكه لغت " حجاب " بر اين‏معنی دلالت می‏كند ، يا اسلام طرفدار اين است كه زن در حضور مردبيگانه‏بدن خود را بپوشاند بدون آنكه مجبور باشد از اجتماع كناره‏گيری كند ؟ ودرصورت دوم حدود پوشش چقدر است ؟ آيا چهره و دو دست تا مچ نيز بايدپـوشيدهشود يا ماورای چهره و دو دست بايد پوشيده شود اما چهره و دو دست‏تا مچ پوشيدنشلازم نيست ؟ و در هر حال ، آيا در اسلام مسأله‏ای به نام "حريم عفاف " وجوددارد يا نه ؟ يعنی آيا دراسلام مسأله سومی كه نه "پرده نشينی " و " محبوسيت " و نه " اختلاط " باشد وجـود دارد يا خير؟ و به عبارت ديگر آيا اسلام طـرفدار جدابودن مجامع زنان و مردان است يانه ؟ .(1)    

اينها پرسشهائی است كه دركتابهاى علما و محققين بدان ها پاسخ داده شده است.

حجاب و پـوشش صحیح زنان یکی از عوامل بسیار مـؤثر در حفظ خانواده است. زنی کهخودسرانه جـلوه‌ گری کند، آتش هوس مردان را می‌افروزد و چشم و دل سبکسران رابی‌اختیار به دنبال خود روان می‌کند.
هزاران پرونده جنایی وناموسی، فحشا وروابط نامشروع بی‌شمار ازعواقب تلخ بلای بی‌حجابی و بدحجابی است که گریبان دنیایامروز را گرفته است.

 واژه حجاب

معنای لغوی حجاب كه در عصر ما اين كلمه برای پوشش زن معروف شده است چيست ؟ كلمه‏حجاب همبه معنی پوشيدن است و هم به معنی پرده وحاجب . بيشتراستعمالش به معنی پردهاست . اين كلمه ازآن جهت مفهوم پوشش می‏دهد كه‏پرده وسيله پوشش است ، و شايدبتوان گفت كه به حسب اصل لغت هر پوششی‏حجاب نيست ، آن پـوشش حجاب ناميده می‏شودكه از طريق پشت پرده واقـع‏شدن صورت گيرد . در قرآن كريم در داستان سليمان ،غروب خورشيد رااينطورتوصيف می‏كند: " « حتی توارت بالحجاب »" ( 2 ) يعنی تاآنوقتیكه خورشيد درپشت پرده مخفی شد پرده حاجزميان قلب وشكم را "حجاب "می‏نامند.حجاب، حصار وحریم عفت زن و سنگرمحکمی است که راه ورودفساد و هرزگی‌ها را سد می‌کند و به زن شخصیت و احترام می‌بخشد تا ملعبه شهوات وبازیچه بوالهوسی‌ها قرارنگیرد. درجامعه‌ای که زنانش باحجاب صحیح و پوشش کامل رفتوآمد کنند، جوانان هم با خاطری آرام به کار خود مشغول می‌شوند ودور از هر گونهتحریک بی‌جا وخیال خام، در زمان مناسب، با رضایت و خرسندی به تشکیل خانوادهعلاقمند می‌گردند و ازدواج می‌کنند.

سيمای حقيقی مسأله حجاب

حقيقت امر اينست كهدرمسأله پوشش - وبه اصطلاح عصراخيرحجاب - سخن دراين نيست كه آيا زن خوباست پوشيده در اجتماع ظاهر شود ياعريان ؟ روح سخن اينست كه آيا زن و تمتعاتمرد از زن بايد رايگان باشد؟ آيا مرد بايد حق داشته باشد كه از هرزنی در هرمحفلی حداكثر تمتعات‏را به استثناء زنا ببرد يا نه ؟اسلام كه به روحمسائل می‏نگرد جواب می‏دهد: خير، مردان فقط درمحيطخانوادگی ودركادرقانونازدواج و همراه با يك سلسله تعهدات سنگين‏می‏توانند از زنان به عنوان همسرانقانونی كامجوئی كنند، اما درمحيطاجتماع استفاده از زنان بيگانه ممنوع است .وزنان نيز از اينكه مردان‏را درخارج از كانون خانوادگی كامياب سازند به هصورت و به هر شكل‏ممنوع می‏باشند .
درست است كه صورت ظاهرمسأله اينست كهزن چه بكند ؟ پوشيده بيرون‏بيايد يا عريان ؟ يعنی آنكس كه مسأله به نام اوعنوان می‏شود زن است ، واحيانا مسأله با لحن دلسوزانه‏ای طرح می‏شود كه آيابهتر است زن آزاد باشديا محكوم و اسير و در حجاب ؟ اما روح مسأله و باطن مطلبچيز ديگر است‏وآن اينكه آيا مرد بايد در بهره‏ كشی جنسی از زن ، جز از جهت زنا، آزادی‏مطلق داشته باشد يا نه ؟ يعنی آن كه در اين مسأله ذی نفع است مرد استنه‏زن ، ولااقل مرد از زن در اين مسأله ذی نفع‏تر است . به قول ويل دورانت‏" دامنهای كوتاه برای همه جهانيان بجز خياطان نعمتی است " .
پس روح مسأله ،محدوديت كاميابيها به محيط خانوادگی وهمسران مشروع ،يا آزاد بودن كاميابيها وكشيده شدن آنها به محيط اجتماع است . اسلام‏طرفدار فرضيه اول است .
ازنظراسلام محدوديت كاميابيهای جنسی به محيط خانوادگی و همسران مشروع‏، از جنبهروانی به بهداشت روانی اجتماع كمك می‏كند ، و از جنبه‏خانوادگی سبب تحكيمروابط افراد خانواده و برقراری صميميت كامل بين‏زوجين می‏گردد ، و از جنبهاجتماعی موجب حفظ و استيفاء نيروی كار وفعاليت اجتماع می‏گردد ، و از نظر وضعزن در برابر مرد ، سبب می‏گردد كه‏ارزش زن در برابر مرد بالا رود .
فلسفهپوشش اسلامی به نظرما چند چيزاست بعضی ازآنهاجنبه روانی‏دارد وبعضیجنبه خانه وخانوادگی ،و بعضی ديگر جنبه اجتماعی ، و بعضی‏مربوط است به بالابردن احترام زن و جلوگيری از ابتذال او .
حجاب دراسلام ازيك مسأله كلی‏ترواساسی‏تری ريشه می‏گيرد وآن اينست‏كه اسلام میخواهد انواع التذاذهای جنسی ،چه بصری و لمسی و چه نوع ديگر به‏محيط خانوادگی و در كـادر ازدواج قانونیاختصاص يـابد ، اجتماع منحصرابرای كار و فعاليت باشد .

برخلاف سيستم غربی عصرحاضركه كاروفعاليت‏رابا لذتجوئيهای جنسی به هم می‏آميزدل،اسلاممی‏خواهد اين دو محيط راكاملا از يكديگر تفكيك كند .

 دردین مقدس اسلام به حجاب اهمیت خاصی دادهشده است که به مواردی از آن اشاره می‌شود:

حجابدر قرآن

 

درقرآن مجید بیش از دهآیه در موردحجاب و حرمتنگاهبه نامحرم وجود دارد.
یکی از این آیات، آیه 59 سوره احزاب استیاایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی انیعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما )ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیزبه زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند. وخداوند بخشنده مهربان است(.
جلاب به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن بایدهمه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد.
در سوره نور آیه 31 نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن بهمیان آمده است.
مفهوم و ابعاد حجابدر قرآن

حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوششآمده است. استعمال این کلمه، بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهومپوشش میدهد که پرده، وسیلهی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششیحجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورتگیرد.
حجاب، به معنایپوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوششبدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کناریکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گـاهی ممکن است بُعد اول باشد ، ولی بُعد دومنباشد ، در این صورت نمیتوان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
اگر به معنای عام، هرنوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم ، حجاب می تواند اقسام  وانواع متفاوتی داشته باشد.یک نوع آنحجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاًاعتقاد بهمعارف اسلامی، مانند توحید ونبوت، ازمصادیق حجاب ذهنی،فکری وروحی صحیح استکهمیتواند از لغزشها وگناههای روحی وفکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.
علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلیمیکند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه بانامحرم به آن توصیه شدهاند.

هدف و فلسفه حجاب

هدف اصلی تشریع احکام دراسلام، قرب به خداوند استکه به وسیله‌ی تزکیه‌ی نفس و تقوا به دست میآید:

إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ(3) بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شماست.
هُوَالَّذِیبَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْقَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ؛اوست خـدایی که میان عرب امّی (قـومی که خـواندن ونـوشتن هم نمیدانستند) پیغمبری بزرگوار از همان قوم برانگیخت، تا بر آنان وحی خدارا تلاوت کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک سازد وکتاب سماوی وحکمتالهی بیاموزد؛ با آنکه پیش از این، همه در ورطه‌ی جهالت وگمراهی بودند.(4)
ازقرآن کریم استفاده میشود که هدف ازتشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی بهتزکیه‌ی نفس طهارت، عفت و پاکدامنی است. آیاتی همچون: قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ؛ ای رسول ما مردان مؤمن را بگوتاچشمها ازنگاه ناروا بپوشند وفروج واندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگیجسم و جان ایشان اصلح است.(5)

 

حجاب چشم

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ (6) ایرسول مابه مردان مؤمن بگوتاچشمها را ازنگاه ناروا بپوشند.

قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ(7) ایرسول به زنان مؤمن بگوتا چشمها را ازنگاه ناروا بپوشند.
حجاب در گفتار

نوع دیگر حجاب وپوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابلنامحرم است:فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِمَرَضٌ. »(8)

 پس زنهار نازک ونرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.

حجاب رفتاری

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابلنامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونهای راه نروند که با نشان دادنزینتهای خود باعث جلب توجه نامحرم شوند.«وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَمِنْ زِینَتِهِنَّ»(9)

 وآن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهانپاهایشان معلوم شود.از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده میشودکهمرادازحجاب اسلامی، پوشش وحریم قایل شدن درمعاشرت زنان بامردان نامحرم درانحای مختلف رفتار، مثل نحوه‌ی پوشش، نگاه، ‌حرف زدن و راهرفتن است. بنابراین،حجاب وپوشش زن نیز به منزله‌ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرماست که قصد نفوذ و تصرف درحریم ناموس دیگران را دارند. همین مفهوم منع و امتناع درریشه‌ی لغوی عفت نیز وجود دارد؛

حجاب و عفت

دو واژه‌ی «حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناعمشترکاند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطناست؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت،مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیرظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است؛ بنابراین،بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است؛بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت وپرورش روحیه‌ی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش‌تری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی وباطنی بیش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرممیگردد.
حجاب زنان سالمند

قرآن مجید به شکل ظریفی به این تأثیر و تأثّر اشارهفرموده است. نخست به زنان سالمند اجازه میدهد که بدون قصد تبرّج و خودنمایی،لباسهای رویی خود، مثل چادر را در مقابل نامحرم بردارند، ولی در نهایت میگوید: اگر عفت بورزند، یعنی حتی لباسهایی مثل چادر را نیز بر ندارند، بهتر است.

وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِی لا یَرْجُونَ نِکاحاًفَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍبِزِینَةٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِیعٌعَلِیمٌ. (10)  علاوه بر رابطه‌ی قبل، بین پوشش ظاهری و عفت باطنی،رابطه‌ی علامت و صاحب علامت نیز هست؛ به این معنا که مقدار حجاب ظاهری،نشانهای ازمرحله‌ی خاصی ازعفت باطنی صاحب حجاب است.البته این مطلب به این معنا نیست که هرزنی که حجاب و پوشش ظاهری داشت، لزوماً از همه‌ی مراتب عفت و پاکدامنی نیز برخورداراست.

آیا حجاب مانع همه بزهکاری های اجتماعی است؟

با توجه به همین نکته، پاسخ این اشکال و شبهه‌ی افرادی کهبرای ناکارآمد جلوه دادن حجاب و پوشش ظاهری، تخلفات بعضی از زنان با حجاب را بهانهقرار میدهند آشکار میگردد؛ زیرا مشکل این عده از زنان، ضعف در حجاب باطنی و فقدانایمان و اعتقاد قوی به آثار مثبت حجاب و پوشش ظاهری است و قبلاً گذشت که حجاباسلامی ابعادی گسترده دارد و یکی از مهم‌ترین و اساسی‏ترین ابعاد آن، حجاب درونی وباطنی و ذهنی است که فرد را در مواجهه با گناه و فساد، از عقاید و ایمان راسخ درونیبرخوردارمی‌کند؛ واساساً این حجاب ذهنی وعقیدتی، به منزلهی سنگ بنای دیگحجابها ازجمله حجاب و پوشش ظاهری است؛ زیرا افکار وعقاید انسان، شکل دهنده‌یرفتارهای اوست.
البته، همانگونه که حجاب و پوشش ظاهری، لزوماً به معنایبرخورداری از همه‌ی مراتب عفاف نیست، عفاف بدون رعایت پوشش ظاهری نیز قابل تصورنیست. نمیتوان زن یا مردی راکه عریان یا نیمه عریان درانظارعمومی ظاهرمیشودعفیف دانست؛ زیرا گفتیم که پوشش ظاهری یکی ازعلامتها ونشانههای عفاف است، و بینمقدار عفاف وحجاب، رابطه‌ی تأثیر و تأثّر متقابل وجود دارد. بعضی نیز رابطه‌ی عفافو حجاب را ازنوع رابطه‌ی ریشه ومیوه دانسته‌اند؛ بااین تعبیر که حجاب، میوه‌یعفاف، و عفاف، ریشه‌ی حجاب است. برخی افـراد ممکن است حجاب ظاهـری داشته باشند، ولیعـفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نکرده باشند. این حجاب، تنها پـوسته‌ و ظاهریاست. از سوی دیگر، افـرادی ادعـای عفاف کرده و با تعابیری، مثل «من قلب پاک دارم، خدابا قلبها کار دارد»، خود را سرگرم می‌کنند؛ چنین انسانهایی باید در قاموساندیشه‌ی خود این نکته‌ی اساسی را بنگارند که درون پاک، بیرونی پاک می‌پروراند وهرگز قلب پاک، موجب بارور شدن میوه‌ی ناپاکِ بی‌حجابی نخواهد شد.

حجاب در روایات

 

 

1)رسولخدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:«زنان در خانه به جایی که بر کوچه و بازاراشراف داشته باشند نروند، چرا که نگاه مردان به آنها خیره می‌شود. به آنان سوره نوررا بیاموزید چون در این سوره از تحریم و عقوبت زنا و نیز از اجتناب نگاه به نامحرمسخن به میان آمده است.»
2)امیرالمومنینعلیه السلام در وصیت خود بهامامحسن مجتبی علیه السلام فرمود:«با پوشش و حجابی کـه بـرای همسرانت قرار می‌دهی،چشم آنان را از هوس و حرام بازمی‌داری، چرا که حجاب برای آن ها ثبات بیشتری بهارمغان میآورد.ازخروج بی‌حساب وبی‌رویه زنان جلوگیری کن، زیرامفاسدی دارد؛ واگر می‌توانی کاری کن که همسرانت غیر از تو را نشناسند و با مردان رفت و آمدنداشته باشند...»
3)امسلمه می گوید: روزی من و میمونه خدمت رسول خدا بودیم که ابن مکتوم نابیناآمد. پیامبر به ما دو نفرفرمود چادربه سرکنیم وخود را بپوشانیم.ماگفتیم:«یارسول الله، ابن مکتوم که نابیناست ومارا نمی‌بیند.»
پیامبر فرمود:«آیا شما همکورید و او را نمی بینید؟!»
4)امامرضا علیه السلام در نامه‌ای به یکی از یاران خود نوشت:«نگاه به موی زنان حراماست، چون موجب تحریک و فساد است.»

 

حجاب نزد فاطمه زهرا

 

 

چند روایت درباره اهمیت حجاب در نظرفاطمهزهرا علیهاسلام:
حضرتامام كاظم علیه السلام
از پدران گرامیش ازحضرتامیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل فرمود که:
روزی شخص نابینایی اجازه ورودخواست. فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد.
رسولخدا
فرمود:« چرا از او رو می‌گیری، او که تو را نمی‌بیند؟»
فاطمه عرض کرد:«اومرا نمی‌بیند، اما من که او را می بینم. و او اگر چه مرا نمی‌بیند ولی بوی مراکه حس می‌کند.»
رسول خدا فرمود:« شهادت می دهم که تو پاره تن منی.»

روزی رسول خدا ازاصحاب خود پرسید:« نزدیکترین حالات زن بپروردگارش کداماست؟»اصحاب نتوانستند جواب بدهند. این سؤال به گوش فاطمه علیهاسلام رسید.فاطمهفرمود:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش وقتی است که در خانه اش بنشیند (و خود رادر کوچه و بازار، جلو چشم نا محرمان قرار ندهد).»
وقتی رسول خدا این سخن راشنید، فرمود:« فاطمه پاره تن من است.»
امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»
فاطمه علیهاسلام پاسخداد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند»
رسول خدا فرمود:« فاطمه پاره تن من است. »
رسول خدا بعد از ازدواجفاطمه علیهاسلام کارها را بین او و علی علیه السلام تقسیم کرد و فرمود کارهای منزلبا فاطمه و کارهای خارج از منزل با علی.
فاطمه علیها سلام می‌فرماید:« هیچ کسنمی‌‌داند من چقدر خوشحال شدم که رسول خدا مرا از ظاهر شدن در پیش چشم مردان معافکرد.»
روزی فاطمه زهرا سلام الله علیها بهاسماء فرمود:« چه بد است این تخته‌هایی که بدن مرده را برای تشییع جنازه روی آنمی‌گذارند! زیرا وقتی زنی را روی آن قرار می دهند و پارچه ای بر بدنش می کشند، حجمبدن او معلوم است.»
اسماء گفت:« من که درحبشهبودم، می‌دیدم مردم آنجا تابوتی از چوبدرست می‌کردند و مرده را داخل آن می‌گذاشتند.»
سپس اسماء با چوب خرما تابوتیلبه‌دار درست کرد و به فاطمه علیهاسلام نشان داد. حضرت فاطمه بسیار خوشحال شد وفرمود:« این خیلی خوب است. وقتی مرده را داخل آن قرار دهند و پارچه‌ای روی آنبکشند، دیگر معلوم نمی‌شود مرده مرد است یا زن.» و فرمود:« پس از مرگم، مرا در همینتابوت بگذارید.»

 

 

آثار بی حجابی

 

خدای تعالی انسان را در دو جنس زن و مرد آفرید و به ایشان نعمتبخشید تا مکمل هم باشند، از ایشان خانواده‌ها تشکیل گردد، نسلها ادامه یافته و باعثسکون و آرامش و رشد و تعالی هم باشند. سپس به هر دو تکالیفی محول فرمود تا با اجرایآنها به سوی سعادت و کمال مطلوب خویش گام بردارند. چرا که زن و مرد هر دو انسانند وهیچ تفاوت و مزیتی از نظر انسان بودن یا در نحوه آفرینش یا رسیدن به سعادت نسبت بههمدیگر ندارند بلکه چون زن و مرد دو جنس از یک نوع می‌باشند که نوعشان همان انسانبودنشان است و جنسشان زن و مرد بودن می‌باشد و این تفاوت در جنس آنها نیز به خاطرانتظاراتی است که دستگاه خلقت از هر دوی آنها دارد و الا این تفاوت عامل برتری یکیبر دیگری نیست بلکه ملاک برتریشان در نحوه رفتار و کارهایی است که انجام می‌دهنددرست مطلبی که در قرآن مورد تاکید قرار گرفته که هر کس کار صالحی انجام دهد از مردو زن او مومن است یعنی ملاک برتری ایشان تقوا و انجام تکالیف الهی ایشان است.
مشترکات زن و مرد

با توجه به این که زن ومرد دارای اشتراکات زیادیهستند مانند هر دو انسانند، هر دو دارای وجدان هستند، هر دو دارای فطرت پاکیمی‌باشند هر دو می‌توانند صاحب ثروت باشند و یا فعالیت اقتصادی نمایند در هر دو حسآرمانجویی،حقیقت طلبی، میل به جاودانگی و صدها وجهمشترک دیگری نیز دارند، دارای یک سلسله تکالیف مشترکی نیز می‌باشند یعنی هر دو برایرسیدن به سعادت باید نماز بخوانند، هر دو باید عمل صالح انجام دهند، هر دو از انجامهر گناهی اعم از غیبت و زنا و غیره دوری کنند، هر دو باید در صورت داشتن امکاناتمالی خمس و زکات بدهند، اگرقدرت مالی پیدا کردند باید به حج واجبی بروند و....
تفاوتهای زن و مرد

امـا چـون از نـظر جنسی متفاوت هستند با وجـود تماممشترکاتی که با هم دارند دارای یک سلسله تکالیف مخصوص به خود نیز بوده در برخیتکالیف متفاوتند هر چند برخی از راههای رسیدن به کمال آنها متفاوت است مثلا زن درتولید مثل نقش اساسی را نسبت به مرد دارد،عاطفه وعشق با گوشت وخون زن آمیخته شدهودرواقع جزئی ازوجود زن می‌باشد،حس مادری که درهمه اینها نسبت به مرد نقشسرنوشت‌سازی برعهده دارد، ولی آنها با انجام وظایف مربوط به خویش به کمال خواهندرسید چنانکه مثلا زن با شوهرداری و مرد باجهاد مال وجان ، هردوثواب جهاد در راهخدا را خواهند داشت. پس هر چند تکالیف متفاوتند ولی در پاداش و کمال نهایی یکسانند.
حجاب ماموریت ویژه زنان

از جمله تفاوتهای تکلیفی زن و مرد ، حجاب زنانمی‌باشد ، که بر زنان واجب شده است . حجاب همچنان که می‌دانیم به معنی "پوشیدن" بودهو دراصطلاح فقها ، کلمه "ستر" بکار رفته که به معنی پوشش است. یعنی اینکه زن، خودرا به نحوی ازدید نامحرم پوشانده وجلب توجه نکند. که درسوره نورآیه 31 به اینحکم الهی اشاره شده است بااین بیان که (وبه زنان با ایمان بگودیدگان خود را_ از هرنامحرمی _فروبندند و زیورهای خود را آشکارنگردانند مگرآنچه که _طبعا_ ازآن پیداست وباید روسری خود را برگردن خویش فرواندازند و زیورهایهایشان را جزبرای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدرشوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یابرادرانشان یا پسران برادرانشان یاپسران خواهرانشان یا زنان _ هم‌کیش _ خود یاکنیزانشان یا کودکانی که برعورت های زنان وقوف حاصل نکرده‌اند آشکار نکنند وپاهایخود را _به گونه‌ای به زمین _ نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می‌دارند معلومگردد. ای مومنان همگی _ از مرد و زن _ به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگارشوید.)
درصورتیکه زنان ازعهده این تکلیف شانه خالی کنند نه تنها باعث ازدسترفتن ارزش وکرامت انسانی خود خواهند شد بلکه نتایج بدی نیزدرجامعه بر جای خواهدگزارد که در زیر به طورفهرست وار اشاره می‌گردد.

·         پشت پا زدن به قانون و فرمان الهی.

·         گسستن پیوند خانواده‌ها.

·         افزایش کودکان سرراهی و بی سرپرست.

·         بیماریهای روحی و روانی.

·         فساد و بی بندوباری و شهوترانی

·         رکود فعالیتهای اجتماعی

·         صرف هزینه‌های غیر ضروری برای خرید وسایل آرایش و تهیه لباسهای مبتذل.

·         عذاب الهی

زنان همچون مرواریدهایی هستند که اگرازصدفشان کههماناحجاب آنهاست بیرون بیایندمورد سوءاستفاده ودستبرد آلودگان وغارتگران حریمعصمت وحیا واقع شده،ارزش وکرامت خویش را ازدست خواهند داد وبا جلوه‌گری وآرایش وعشوه‌گری باعث بروز بیماریهای روحی و روانی جوانان،ازهم پاشیدن بنیانخانواده‌ها  فساد و فحشا خواهند شد. در این جا بد نیست جهت اهمیت مطلب نگاهی گذرا بهنامه‌ای که چارلی چاپلین به دخترخودنوشت بیاندازیم تاروشن گرددکه حجاب فقط یکبحث مذهبی نبوده ویک مسئله فرامذهبی می‌باشد.
نامه‌ای که چارلی چاپلین به دخترش نوشت.

چارلی چاپلین دربخشهایپایانی نامه خود به دخترش این چنین بیان میدارد:حقیقت رابا تومی‌گویم دخترم: مردمان برروی ریسمان نا‌استوارسقوط می‌کنند. شاید که شبی در خشش گرانبهاترینالماس این جهان، تو را فریب دهد آن شب این الماس، ریسمان نااستوارتوخواهد بود وسقوط توحتمی است.شاید روزی چهره زیبای شاهزاده‌ای تورا گول بزندآن روزبند بازیناشی خواهی بود وبند بازان ناشی همیشه سقوط می‌کنند دل به زروزیورنبند زیرابزرگترین الماس این جهان آقتاب است وخوشبختانه این الماس برگردن همه می‌درخشد ...  اما اگرروزی دل به مردی بستی، با اویکدل باش. به مادرت گفته‌ام دراین باره برایت نامه‌ای بنویسد او عشق را بهتر از من می‌شناسد واو برای تعریف یکدلیشایسته تر از من است. کار تو بس دشوار است این را می‌دانم. اماهیچ چیزوهیچکس دیگردراینجهان نیستکه شایسته آن باشد که دختری ناخن پایش را به خاطر اوعریان کند. برهنگیبیماری عصر ماست ومن پیرمردم و شاید که حرفهای خنده دار می‌زنم. اما به گمان من تنعریان تو باید مال کسی باشد که روح عریانش را دوست می‌داری. بد نیست اگر اندیشه تودراین باره مال ده سال پیش باشد، مال دوران پوشیدگی، نترس این ده سال تورا پیرنخواهد کرد ... پس کسانی که به هر طریقی، برهنگی را رواج می‌دهند چه باتولید لباسهای مبتذل،چه با فروش آنها وچه زنانی که درانظارعمومی ونزد نامحرمازاین پوششها استفاده می‌کنند، نه تنها همه مخالفت امرخدا وائمه وپیامبر صلیالله علیه و آله نموده‌اند بلکه در مقابل همه ضرر و زیانهای مختلف فردی، روانی واجتماعی وبه خطر افتادن سلامتی روانی اجتماعی وبه طبع آن انواع مرضهای جسمی مسئولخواهند بود وعلاوه بر هلاکت خود زمینه هلاکت دیگران img/daneshnameh_up/8/87/hijab1.gifرا نیز فراهم خواهند کرد.

پايان

 

 

 

محمد جواد رضائى مسئول اداره تبليغات سميرم آبان 1386

منابع ومآخذ

(1)(كتاب مسئله حجاب شهيد مطهرى)

(2)(سوره ص ، آيه . 32)

(3)(حجرات؛13)

(6)(نور/30)

(7)(نور/31)

(8)(احزاب؛32)

(9)(نور/31)

(10)(نور؛60)

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 14 تیر 1394 ساعت: 9:15 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق در مورد كفش ورزشي

بازديد: 7497

 

    كفش ورزشي

اين جمله را بارها شنيده ايم كه «پا قلب دوم بدن انسان است» براي سالم ماندن پا مهم ترين نكته استفاده از كفش مناسب و مخصوص هر فعاليت است، چرا كه هر فعاليتي نيروهاي مختلفي به پا وارد مي آورد كه اگر اين نيروها به وسيله كفش مخصوص به خوبي مهار نشود، آسيب هاي بسياري متوجه پا و ساير اعضاي بدن مي شود.
فشار های ناشی از کفش ورزشی نا مناسب حین انجام فعالیت های ورزشی چند برابر می شود، در حالی که یک کفش ورزشی مناسب می تواند فشار وارد بر زانو و لگن را تعادل بخشد.

اما در فعاليت‌هاي ورزشي به غير از بحث مراقبت از پاها به وسيله انتخاب كفش درست مساله مهم‌تري نيز وجود دارد و آن افزايش توانايي‌ها و قابليت‌ها است كه كفش مناسب مي‌تواند عامل مهمي در اين خصوص باشد.
معمولا ورزشكاران حرفه‌اي كفش‌هاي خود را به صورت سفارش به شركت‌هاي بزرگ و معتبر توليدكننده تهيه مي‌كنند. به اين صورت كه اين شركت‌ها ابتدا، قالب پاهاي آن ورزشكار را تهيه نموده و سپس براساس اندازه، فرم و شكل پاي شخص، كفش مخصوص آن ورزشكار را مي‌سازند

    مشخصات كفش ورزشي خوب
کفش‌های ورزشی با اندازه مناسب بخش ضروری انجام هر تمرین ورزشی است. اما یافتن کفش مناسب می‌تواند یک چالش باشد.
برخی از اصول راهنما برای انتخاب کفش مناسب ورزشی اینها هستند:
به علت آن که پاها در حین فعالیت ورم می‌کنند، همیشه کفش را در بعدازظهر یا پس از فعالیت امتحان کنید.
کفش‌ها را با همان جورابی امتحان کنید که عادت دارید در ضمن تمرین بپوشید.
اطمینان حاصل کنید که وقتی بندهای کفش را می‌بندید، پنجه‌های پای‌تان به آسانی حرکت ممی‌کند و پاشنه پاهایتان هنگام راه رفتن نمی‌لغزد.
چند قدمی در مغازه راه بروید یا بدوید تا مطمئن شوید که کفش‌ها راحت هستند. کفش ورزشی را نباید به زور به پا کرد.
وقتی می‌‌خواهید کفش را امتحان کنید، بندهای آن را محکم ببندید مانند اینکه می‌خواهید فعالیت ورزشی را آغاز کنید.
اگر به طور مرتب یک تمرین ورزشی را انجام می‌دهید، کفشی را بخرید که خاص ورزشی باشد که آن را انجام می‌دهید.

    متخصصان معتقدند استفاده از كفش هاي غيراستاندارد حتي بر اعصاب و روان و راندمان كار انسان نيز تاثير نامطلوبي مي گذارد. از مهم ترين اعضايي كه ارتباط مستقيم با پا دارد، كمر و ستون فقرات است كه بيش ترين آسيب را از كفش غيراستاندارد مي بيند. همچنين استفاده از اين قبيل كفش ها موجب اختلال در راه رفتن و تعادل مي شود.در هنگام ورزش كردن نيز استفاده از كفش مخصوص هر رشته ورزشي اهميت فوق العاده اي دارد چرا كه هر ورزش شامل فعاليت ها، تحركات و شرايط خاص خود است و لازم است از كفش مخصوص آن رشته استفاده شود.

 

 

 

 

 

ويژگيهاي عمومي كفش ورزشي

 

رشته هاي ورزشي مختلف به كفشهاي خاصي نياز دارند، اما برخي ويژگيهاي عمومي در كفش براي همه رشته ها يكسان است.

علاوه بر ويژگيهاي متداول در كفشهاي معمولي كه افراد عادي مي‌پوشند، كفشهاي ورزشي بايد ضمن دارا بودن آن ويژگيها،‌ ملحقات خاصي داشته باشند يا در برخي قسمتها عناصر بنيادي و برجسته اي را دارا باشند. سه  عنصر بنيادي در همه كفشـهاي خوب ورزشي عبارتنداز:

1-انعطاف پذيري براي تمامي حركات مختلف پا،

2- ثبات يا استحكام براي حمايت و حفاظت از چرخشهاي ناگهاني،

3- لايه گذاري مناسب براي جذب ضربه و راحتي كل پا.

ساير قسمتهاي كه يك كفش ورزشي بايد داشته باشند، عبارتند از:

1 ـ قسمت جلوي كفش در ناحيه پنجه كه فضاي كافي را براي حركت انگشتان فراهم كند

.2 ـ محافظ مچ پا كه از اين ناحيه محافظت مي كند .

3 ـ زبانه كفش نرم و بلند كه از فشار بند يا الحاقات مربوط به آن جلو گيري مي‌كند.

4 ـ تخت بيروني يا خارجي كفش كه امكان حركت رو به جلو، كشش و جذب ضربه را داشته باشد.

5 ـ همچنين كف داخلي كفش بايد نرم و داراي قوس مناسب براي پا باشد.

          6 ـ محافظ پاشنه پا كه بايد پاشنه را محكم و ثابت نگهدارد

    كفش فوتبال    
    
فوتبال پرطرفدارترين رشته ورزشي است بر همين اساس بازار كفش اين رشته مملو از مارك هاي متعدد داخلي و خارجي اعم از مرغوب و نامرغوب است.    
    مهم ترين نكات در مورد كفش فوتبال، استوك و رويه كفش است. استوك براي جلوگيري از ليز خوردن و رويه جهت بازي با توپ از مهم ترين كفشهاي فوتبال هستند.


    كفش واليبال

    علاقه مندان به خريد كفش واليبال براي تهيه اين نوع كفش بايد به چند نكته توجه داشته باشند، يكي اين كه كفش واليبال بايد چند ويژگي داشته باشد كه مهم ترين آن ها مربوط به زيره كفش است كه لازم است از جنس كرپ باشد چرا كه پرش جزو اركان اصلي ورزش واليبال است.نكته ديگري كه هنگام خريد كفش واليبال بايد مورد توجه قرار گيرد، لژ آن است كه بايد در حدود پنج سانتي متر باشد.
    
    كفش دو و ميداني
         دو و ميداني مادر ورزش هاست و انتخاب كفش مناسب نيز براي اين ورزش اهميت خاصي دارد.
    مهم ترين نكات هنگام خريد كفش هاي دو و ميداني، توجه به زيره و لژ آن است.


    كفش كوهنوردي

يك كفش كوهنوردي خوب بايد حداقل چهار ويژگي داشته باشد. اول اين كه كفش ليز نخورد، يعني زيره آن بايد از جنس مرغوب و مناسب باشد. دومين ويژگي اين كه آب به راحتي وارد كفش نشود، ديگر اين كه از پيچ خوردگي پا جلوگيري كند و چهارمين و مهم ترين ويژگي اين است كه رويه كفش بايد به قدري محكم باشد كه با سقوط سنگ روي آن، پا آسيب نبيند.»

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 14 تیر 1394 ساعت: 9:13 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(1)

تحقیق در مورد ماه محرم

بازديد: 297

 

ماه محرم:

نخستین ماه از ماه‌های 12 گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام، محرم نام دارد که در دوران

 

جاهلیت و اسلام، جنگ در آن حرام بود

شب و روز اول محرم به عنوان اول سال قمری دارای نماز و آداب خاصی است که در کتاب

شریف مفاتیح الجنان بیان شده است. محرم، ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان به خاطر شهادت

حضرت امام حسین (ع) است.

حوادث و وقایع فراوانی از جمله غزوه ذات الرقاع، فتح خیبر، ازدواج حضرت زهرا(س)، ورود

امیرمؤمنان علی (ع)، حادثه خونین کربلا؛ تاسوعا و عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و اسارت

خاندان امام به کوفه و شام در ماه محرم رخ داده است.

عروج حضرت ادریس به آسمان، استجابت دعای حضرت زکریا (ع)، عبور حضرت موسی(ع)

از دریا و غرق شدن فرعونیان در نیل و عذاب اصحاب فیل نیز در ماه محرم رخ داده است.

·         محرم‌نامه

دوم محرم  سال 61 قمری امام حسین(ع) و یارانش  به سرزمین کربلا وارد شدند.

روز نهم ماه محرم که معروف به تاسوعا است، آخرین روزى بود که امام حسین (ع) و یارانش

شبانگاه آن را درک کرده بودند و این روز به شب عاشورا پیوند خورد.

بدین جهت در نزد مسلمانان و محبان اهل بیت از اهمیت بالایى برخوردار است. تاسوعا

بزرگداشت شهادت اسوه ایثار و ادب و دلاوری و وفا و حقگزاری عباس بن علی(ع) است.

عاشورا، دهم ماه محرم، روز پیروزی خون بر شمشیر است. غلبه فریاد مظلوم بر عربده‌کشی

ظالم تا بن دندان مسلح؛ پیروزی و نصرتی که هلهله کنان کوفی و شامی آن را با چشمان بسته به

آفتاب خود ندیدند و از بالای نیزه بردن آفتاب شادمان و خرسند شدند، در حالی که نمی دانستند با خود رایت پیروزی حسین شهید (ع) را به دوش می‌کشند و با هلهله خویش کوس رسوایی خود را بر کوی و برزن می‌زنند.

محرم از منظر ائمه(عليهم السلام)

شيعيان از امام رضا(عليه السلام)، چنين نقل شده است:

«وقتي محرم فرا مي رسيد، پدرم خندان ديده نمي شد، حزن و اندوه تا پايان دهه اول بر او غالب بود و روز عاشورا، روز حزن و مصيبت و گريه ايشان بود.»(3)

همچنين حضرت امام رضا(عليه السلام) درباره عاشورا مي فرمايد:

«كسي كه عاشورا روز مصيبت و اندوه و گريه اش باشد، خداوند قيامت را روز شادماني و سرور او قرار خواهد داد.»(4)

 

اعمال شب اول ماه محرم
1ـ نماز: اين شب چند نماز دارد كه يكي از آنها به شرح ذيل است:

دو ركعت، كه در هر ركعت بعد از حمد يازده مرتبه سوره توحيد خوانده شود.

در فضيلت اين نماز چنين آمده است:

«خواندن اين نماز و روزه داشتن روزش موجب امنيّت است و كسي كه اين عمل را انجام دهد، گويا تمام سال بر كار نيك مداومت داشته است.»(5)

2ـ احياي اين شب.(6)

3ـ نيايش و دعا.(7)

 
روز اول محرم

اول محرم هر سال اولين روز سال قمري است. از امام محمدباقر(عليه السلام) روايت شده است: «آن كس كه اين روز را روزه بدارد، خداوند دعايش را اجابت مي كند، همانگونه كه دعاي زكريا(عليه السلام) را اجابت كرد.»(8)

دو ركعت نماز خوانده شود و پس از آن سه بار دعاي زير قرائت گردد:

«اللّهم انت الاله القديم و هذه سنةٌ جديدةٌ فاسئلك فيها العصمة من الشيطان و القوَّة علي هذه النّفس الامّارة بالسُّوء»(9)؛ بارالها! تو خداي قديم و جاوداني و اين سال، سال نو است، از تو مي خواهم كه مرا در اين سال از شيطان حفظ كني و بر نفس اماره (راهنمايي كننده) به بدي پيروز سازي.

 
روز دوم محرم

در چنين روزي كاروان امام حسين(عليه السلام) در سال 61 ه&
zwj .ق وارد سرزمين كربلا شد و با ممانعت لشكر حرّ مجبور به توقّف در آنجا گرديد.(10)

 
روز سوم محرم

از پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) نقل شده است:

«هر كس در اين روز روزه بگيرد، خداوند دعايش را اجابت كند.»(11)

در آن روز سپاه عمر بن سعد وارد كربلا شد.

 

 


روز چهارم محرم

بي نتيجه بودن مذاكره حضرت سيدالشهداء(عليه السلام)، با عمر بن سعد براي وادار كردن لشكر وي به ترك جنگ و دعوت او و لشكرش جهت ملحق شدن به سپاه اسلام.

 
روز هفتم محرم

روزه گرفتن مستحب است.

 
روز نهم محرم

تاسوعاي حسيني، روز محاصره امام حسين(عليه السلام) و اصحابش در سرزمين كربلا توسط سپاه شمر.(12)

 
اعمال شب عاشورا

1ـ چند نماز براي اين شب در روايات آمده است كه يكي از آنها چنين است:

چهار ركعت نماز كه در هر ركعت بعد از سوره حمد، 50 بار سوره توحيد خوانده مي شود. پس از پايان نماز، 70 بار «سبحان الله والحمدالله و لا اله الاّ الله و الله اكبر ولا حول ولا قوة الاّ بالله العليّ العظيم» خوانده شود.(13)

2ـ احياي اين شب كنار قبر امام حسين(عليه السلام).(14)

3ـ دعا و نيايش. (15)


روز عاشورا

1ـ عزاداري بر امام حسين(عليه السلام) و شهداي كربلا، در اين مورد از امام رضا(عليه السلام) نقل شده است:

هر كس كار و كوشش را در اين روز، رها كند، خداوند خواسته هايش را برآورد و هر كس اين روز را با حزن و اندوه سپري كند، خداوند قيامت را روز خوشحالي او قرار دهد. (16)

2ـ زيارت امام حسين(عليه السلام).(17)

3ـ روزه گرفتن در اين روز كراهت دارد؛ ولي بهتر است بدون قصد روزه، تا بعد از نماز عصر از خوردن و آشاميدن خودداري شود. (18)

4ـ آب دادن به زائران امام حسين(عليه السلام).(19)

5ـ خواندن سوره توحيد هزار مرتبه.(20)

6ـ خواندن زيارت عاشورا. (21)

7ـ گفتن هزار بار ذكر «اللّهم العن قتلة الحسين(عليه السلام).»(22)

 
روز دوازدهم محرم

ورود كاروان اسيران كربلا به كوفه و شهادت حضرت سجاد(عليه السلام) در سال 94 ه& .ق.

 
روز بيست و يكم محرم

1ـ روزه اين روز مطلوب است.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 14 تیر 1394 ساعت: 9:11 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1554

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس