تحقیق و پروژه رایگان - 591

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق درباره تقویم هجري شمسي هجری قمری میلادی

بازديد: 11827

 

اساس نامگذاري هجري شمسي 
پيشينيان ما عقيده بر آن داشتند كه هر سال هجري شمسي را يكي از دوازده حيوان (1- موش 2- گاو 3- پلنگ - 4- خرگوش 5- نهنگ 6- مار 7- اسب 8- گوسفند 9- ميون 10- مرغ 11- سگ 12- خوك) مأموريت دارد كه زمين را بر دوش خود گرفته و آن را حمل نمايد. 
بر اين اساس، هر سال را به نام يكي از اين حيوانات نامگذاري مي نمودند. 
به اين موضوع در بعضي از اشعار قديمي نيز اشاره شده است، از جمله در شعر معروف زير در خصوص متصديان حمل زمين آمده است: 

موش و بقر و پلنگ و خرگوش شمار ، زين چار چو بگذري نهنگ آيد و مار 
آنگاه به اسب و گوسفند است حساب، حمدونه و مرغ و سگ و خوك آخر كار 

مبدأ تاريخ هجري شمسي 
تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران بر اساس سال هجري شمسي مي باشد كه اين قانون در مورخه 1/11/1304 هجري شمسي تصويب شده است. بر اساس اين قانون سال هجري شمسي حقيقي، اول سال (روز اول بهار) و مبدأ تاريخ هجرت حضرت محمد (ص) از مكه به مدينه مي باشد و مدت آن 365 روز و 6 ساعت و 48 دقيقه و 51 ثانيه مي باشد. 
مبدأ سال هجري شمسي در زمان سلطنت ملكشاه سلجوقي توسط عمرخيام نيشابوري و عبدالرحمن خازني و عده اي ديگر از رياضي دانان و منجمان ايراني تعيين و نتظيم شده است. 
چون سال شمسي با سال قمري تقريبا 11 روز تفاوت دارد، بنابراين سال هجري شمسي همواره تقريبا 11 روز از سال هجري قمري عقب مي ماند و در نتيجه تقريبا هر 34 سال يك سال، سال قمري از سال خورشيدي جلو مي افتد. 
هر سال هجري شمسي شامل 12 ماه به ترتيب زير مي باشد: 
1-
فروردين 31 روز 
2-
ارديبهشت 31 روز 
3-
خرداد 31 روز 
4-
تير 31 روز 
5-
مرداد 31 روز 
6-
شهريور 31 روز 
7-
مهر 30 روز 
8-
آبان 30 روز 
9-
آذر 30 روز 
10-
دي 30 روز 
11-
بهمن 30 روز 
12-
اسفند 29-30 روز 
مدت يك سال هجري شمسي 365 روز است كه هر چهار سال يك بار ماه اسفند 30 روز است كه به آن سال كبيسه مي گويند و مدت آن 366 روز مي شود. 

مبدأ تاريخ هجري قمري 
مبدأ تاريخ هجري قمري هم از هجرت پيامبر گرامي اسلام (ص) از مكه به مدينه محاسبه مي شود كه تاكنون 1428 سال از آن مي گذرد. سرآغاز تقويم هجري قمري، روز اول محرم سالي است كه حضرت محمد (ص) از مكه به مدينه هجرت نمودند. 
سال قمري برحسب گردش 12 دور كره ماه به دور زمين است كه مدت آن 355 روز و 8 ساعت و 48 دقيقه و 24 ثانيه مي باشد. 
مدت ماه قمري دقيقا معلوم نيست و به هلال و محاق آن بستگي دارد و معمولا مدت آن 29 روز و 12 ساعت و 44 دقيقه و 2 ثانيه است. هر سال هجري قمري شامل 12 ماه به ترتيب زير مي باشد: 
1-
محرم 
2-
صفر 
3-
ربيع الاول 
4-
ربيع الثاني 
5-
جمادي الاول 
6-
جمادي الثاني 
7-
رجب 
8-
شعبان 
9-
رمضان 
10-
شوال 
11-
ذيقعده 
12-
ذيحجه 

مبدأ تاريخ ميلادي 
مبدأ تاريخ ميلادي، تولد حضرت عيسي (ع) در زمان سلطنت فرهاد پادشاه اشكاني، و اكتاو آگوست امپراطور روم مي باشد. 
مبناي تقويم بين المللي در جهان امروز بر اساس ولادت حضرت عيسي (ع) مي باشد كه به آن تاريخ ميلادي مي گويند. هر سال ميلادي شامل 12 ماه به ترتيب زير مي باشد: 
1-
ژانويه 31 روز 
2-
فوريه 28-29 روز 
3-
مارس 31 روز 
4-
آوريل 30 روز 
5-
مه 31 روز 
6-
ژوئن 30 روز 
7-
ژوئيه 31 روز 
8-
آگوست 31 روز 
9-
سپتامبر 30 روز 
10-
اكتبر 31 روز 
11-
نوامبر 30 روز 
12-
دسامبر 31 روز 
مدت يك سال ميلادي 365 روز است كه هر چهار سال يك بار ماه فوريه 29 روز است كه به آن سال كبيسه مي گويند و مدت آن 366 روز مي باشد. 

مبدأ تاريخ پارسي 
مبدأ تاريخ پارسي بر اساس تاريخ تشكيل اولين قانون مدون كشور ايران به دست كوروش، بنيانگذار اولين پيش نويس اعلاميه حقوق بشر در جهان مي باشد كه تا امروز 2566 سال از آن مي گذرد. 

روش تبديل سال قمري به سال شمسي و برعكس 
هر سال قمري تقريبا 10 روز و 21 ساعت از سال شمسي كوتاه تر است. در نتيجه به مبناي محاسبه سال قمري، از مبدأ تاريخ اسلام يعني هجرت حضرت رسول اكرم (ص) تاكنون، در مقايسه با سال شمسي 42 سال بيشتر گذشته است و به تعبير ديگر تقريبا هر 33 سال شمسي، 34 سال قمري است.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 02 آذر 1394 ساعت: 11:04 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(1)

برای آنکه استخوان آسیب دیده درست جوش بخورد و ترمیم شود چه باید کرد ؟

بازديد: 20931

 

برای آنکه استخوان آسیب دیده درست جوش بخورد و ترمیم شود چه باید کرد ؟

استخوان‌ها دارای ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای ترمیم خودشان هستند و با درمان مناسب، بیشتر شکستگی‌ها بدون هیچ عارضه‌ای بهبود خواهند یافت. اما برخی شکستگی ها مشکلاتی در ترمیم دارند.

 هنگامی که یک استخوان به کندی ترمیم می شود، به نام تاخیر در التیام خوانده می شود.

هنگامی که یک استخوان اصلا ترمیم نمی شود، به نام استخوان جوش نخورده خوانده می شود.

 علت جوش نخوردن استخوان

- وجود عفونت

- جریان خون کم به استخوان

- جدا شدن انتهای استخوان شکسته

- حرکت دادن استخوان شکسته

 استخوان هایی که جوش نمی خورند

1- شکستگی ناوی: یکی از 8 استخوان مچ دست است و در زیر انگشت شست قرار دارد.

 2- شکستگی تالوس: تالوس یکی از استخوان های مچ پا می باشد. بیش از نیمی از تالوس از غضروف پوشیده شده است. تالوس باعث حرکت مفصل پا، زیر مچ پا و قسمت میانی پا می شود.

 3- شکستگی گردن ران: درست در زیر توپ مفصل ران قرار دارد. هنگامیکه این استخوان شکسته شود، توپ را از استخوان ران جدا می کند.

 4- شکستگی متاتارس پنجم (جونز): از قسمت میانی پا به انگشت کوچک پا کشیده شده است. قسمت انتهای این استخوان، برآمده است و در طرف خارجی پا احساس می شود.

 چه کسانی در معرض جوش نخوردن استخوان قرار دارند؟

- افراد سیگاری

- دیابتی ها

- افراد چاق

- دیگر بیماران

 درمان استخوانهای جوش نخورده

بستگی به علت جوش نخوردن دارد.

- جراحی برای از بین بردن عفونت

- حرکت ندادن استخوان شکسته (با دستور پزشک)

- پیوند استخوان برای تحریک رشد استخوان

 نقش تغذیه در جوش خوردن شکستگی ها چیست

یک انسان بالغ با فعالیت فیزیکی متوسط روزانه به 2500 کالری نیاز دارد که از طریق تغذیه تامین می شود، همین انسان در صورتی که دچار چند شکستگی شود میزان کالری مورد نیاز وی به 6000 کالری افزایش خواهد یافت که باید آن را از طریق تغذیه تامین کرد.

 پروتیین ها

مهمترین ماده غذایی جهت تامین کالری پروتین ها می باشند. مصرف کم آنها باعث می شود که شکستگی ضعیف جوش بخورد و مدت جوش خوردن نیز طولانی شود. پروتئین ها باعث افزایش جذب کلسیم از روده و نیز افزایش نشستن کلسیم روی استخوان می گردند.

 یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده پروتئین ها در این مورد لیزین نام دارد که در شیر کم چرب، ماهی، سویا و مخمرها وجود دارد. بهتر است منبع تامین کننده پروتئین ها گیاهی باشد چون پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز باعث برداشت کلسیم از استخوان و دفع آن از کلیه ها می گردند. پروتئینهای گیاهی را که به این منظور میشود استفاده کرد در غلات، لوبیا، و سبزیجات به مقدار زیادی وجود دارند.

 مواد معدنی

مهم ترین مواد معدنی استخوان کلسیم و فسفر می باشند، که بخصوص کلسیم در مواد غذائی زیر به مقدار زیادی وجود دارد. ماست کم چرب ( هر لیوان ماست حدود 350 میلی گرم کلسیم دارد )، ساردین، سبزیجات سبز، اسفناج، بادام، پرتقال ( هر عدد پرتقال متوسط حدود 50 میلی گرم کلسیم دارد )، سویا و بادام زمینی. بنا بر این خوردن این مواد در جوش خوردن شکستگی ها مفید است.

 مواد معدنی دیگری که باعث تحریک جوش خوردگی میشوند عبارتند از روی، مس، سیلیکون و منیزیم.

 روی کمک به ساخته شدن کال ( جوشگاه شکستگی ) کرده و کمک کننده تولید پروتئین های استخوان ساز است.

مس کمک کننده به تشکیل بافت همبند استخوان است .

سیلیکون کمک کننده به تشکیل بافت همبند استخوان و افزایش جذب کلسیم از روده می باشد.

منیزیوم جهت متابولیسم کلسیم وجود آن لازم است.

 ویتامین ها

ویتامین های E، B6, K, D و C در تشکیل جوشگاه شکستگی و درسرعت جوش خوردن شکستگی نقش مهمی دارند .

 ویتامین C : کمک کننده در تشکیل بافت همبند استخوان و ضد مواد اکسیدانت که مانع جوش خوردن هستند میباشد.

ویتامین D: تنظیم کننده جذب کلسیم مواد غذائی در روده است ( ۱۵دقیقه تابش آفتاب به پوست بدن در روز تمامی احتیاجات ویتامین D بدن را تامین میکند ، البته تابش آفتاب نباید از پشت شیشه باشد).

ویتامین K : باعث نشستن کلسیم روی استخوان و سبب کاهش دفع کلسیم از ادرار می شود. از طرف دیگر استخوان سازی را تحریک نموده و مانع پوکی استخوان است.

ویتامین B6 : تنظیم کننده اثرات ویتامینK روی استخوان است.

ویتامین E: ضد اکسیدانت های آزاد که اثر تخریبی روی استخوان دارند است.

 بعضی از مواد غذایی باعث افزایش دفع کلسیم از ادرار می شود، در نتیجه روی استخوان اثر تخریبی داشته و جوش خوردن را به تاخیر می اندازند. این مواد عبارت اند از :

کافئین ( قهوه، نوشابه )

گوشت قرمز

مشروبات الکلی

شکر ( شیرینی جات، نوشابه ) مصرف بیش از حد شکر مانع جذب پروتئین ها و سایر مواد غذایی از روده می شود.

برای اینکه شکستگی زودتر جوش بخورد باید نکات زیر را در رژیم غذایی رعایت کرد.

 مواد غذایی زیر را مصرف کنید:

1- مقدار کافی پروتئین ( پروتئین های گیاهی ترجیح داده می شوند)

2- کلسیم ( از طریق مواد غذایی یا داروهای مکمل )

3- مصرف بیشتر مواد غذایی که لیزین دارند( شیر کم چرب ، ماهی ، سویا و مخمرها )

4- ویتامین های E , C , B6 , D , K

5- مواد غذایی شامل منیزیم ، روی ، مس و سیلیکون

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 01 آذر 1394 ساعت: 16:52 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(15)

نقش و جایگاه مربیان پرورشی در مدارس

بازديد: 6375

 

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع :

نقش و جایگاه مربیان پرورشی در مدارس

تهیه و تنظیم :

 

 

 

 

فهرست مطالب

نقش و جایگاه مربیان پرورشی.. 3

شاخه های سه گانه «تبلیغ»، «تعلیم» و «تحقیق» برای احیای اندیشه انسانی.. 3

پرورش، عامل احیای انگیزه در انسان. 3

سیطره فعالیت اندیشه و انگیزه در فرد و جامعه. 4

نقش پر اهمیت «تصمیم» در فرد و جامعه. 4

تأثیر بیشتر دیدار مربی تربیتی با دانش آموز4

رشد دانش آموزان در سایه تغذیه مربیان پرورشی.. 5

ضرورت تعامل دو نهاد خانه و مدرسه. 6

ارائه متون درسی اسلامی، نتیجه پرورش دینی.. 6

ویژگی های یک مربی پرورشی.. 7

ازجمله مهمترین آن ها:7

در پايان يادآوري چند نكته به مربيان پرورشي ضروري به نظر مي‌رسد:8

منابع :9

 

 

 

نقش و جایگاه مربیان پرورشی

یکی از نوآوری های انقلاب شکوهمند اسلامی و تلاش های پیگیر یاران برجسته امام راحل(ره) همچون شهیدان رجایی و باهنر؛ تشکیل و گسترش نهاد مقدس امور تربیتی درسطح مدارس کل کشور بود.

این نهاد تاثیرگذار همواره در جهت تقویت روحیه دینی و پرورش دانش آموزان بر محوری تربیت و اخلاق اسلامی به ایفا نقش پرداخته و منشأ برکات فراوانی بوده است.

اکنون با نزدیک شدن به روز(امور تربیتی و تربیت اسلامی) که مصادف با هشتم اسفند است مقوله تربیت و امور پرورشی درمدارس و چگونگی اسلامی شدن دانشگاهها و مدرسه ها براساس اسلامی شدن علوم گوناگون از دیدگاه حکیم فرزانه آیت ا... جوادی آملی مورد بررسی و کنکاش قرار می گیرد که با هم آن را از نظر می گذرانیم.

شاخه های سه گانه «تبلیغ»، «تعلیم» و «تحقیق» برای احیای اندیشه انسانی

مستحضرید پرورش غیراز تعلیم است، چه اینکه غیر از تبلیغ است؛ صبغه پژوهش و تحقیق دارد و ثمره تبلیغ و تعلیم.

توضیح مطلب این است که یک وقت کسی مبلغ است، منافع چیزی را ذکر می کند. مضار چیز دیگری را بازگو می کند؛ این در حد «تبلیغ» است که برای توده مردم، تبلیغ اثرگذارتر از تعلیم است. در مراکز علمی تبلیغ کارایی ندارد. آنجا جای «تعلیم» است و حوزه علم. در حوزه تعلیم که بالاتر از تبلیغ است؛ ادله و براهین شیء و ریشه های معرفتی شیء تثبیت می شود؛ مطلبی را به متعلم (یاد) می دهند، نه فقط تبلیغ کنند. فکر او را در بخش اندیشه رشد می دهند، این می شود تعلیم.

بالاتر از تعلیم، «تحقیق» و «پژوهش» است که یک محقق در کنار کتابخانه اش تنها می نشیند، با کتابهای عمیق علمی مأنوس است، با علماء و اندیشوران گذشته و حال مأنوس است. از باب تضارب آراء، آراء آنها را ارزیابی می کند، دست به قلم می برد و یک کتاب تحقیقی می نویسد که آن کتاب تحقیقی برای متعلمان نافع نیست، برای دانش آموزان سودمند نیست، ولی برای اساتیدشان مفید است. پس تبلیغ داریم و تعلیم و بالاتر از هردو، تحقیق. اینها کارهای علمی است.

پرورش، عامل احیای انگیزه در انسان

اما «پرورش» مستقیما کاری با انگیزه دارد، نه اندیشه. یعنی آنچه که دربخش اندیشه بازگو شده است، آن اندیشه را به انگیزه تبدیل می کند تا به عمل برسد و این نوجوان یا جوان رشد کند و بالا بیاید، او را بپروراند. (تربیت) کاری است که انسان با نوآموزان و دانش آموزان و مانند آن دارد تا اینها با انگیزه رشد پیدا کنند. بخش اندیشه، آن هنر را ندارد که انسان را بپروراند. انسان را آگاه می کند، ولی ممکن است عالم بی عمل درآید. عالم بی عمل چه در جامه روحانیت، چه درکسوت دیگران بیش از اثر علمی بهره ای نخواهد داشت. در حالی که جامعه نیازمند علم صائب و عمل صالح است. اگر کسی عملی داشت، ولی فاقد عمل صالح بود؛ چنین کسی نه به حال خود سودمند است، نه به حال جامعه.

سیطره فعالیت اندیشه و انگیزه در فرد و جامعه

وقتی جامعه رشد می کند و به ثمر می رسد که انگیزه قوی داشته باشد. رهبر کارها انگیزه است و نه اندیشه. اندیشه آن مواد خام را به انگیزه می رساند، آن محور تصمیم گیری اگر بالغ و عاقل بود؛ مصمم می شود و کاری را انجام می دهد. اندیشه به بخش جزم بر می گردد، انگیزه به بخش عزم. آنجا که سخن از اراده و محبت و نیت و خلوص و مانند آن است، آن را عقل عملی به عهده می گیرد. عهده دارش انگیزه است؛ آنجا که سخن از حس و تجربه و خیال و وهم و استدلال است، آن را اندیشه. جامعه به همان اندازه که به اندیشه و علم محتاج است، به انگیزه و تصمیم و اراده و عمل نیازمند است، بلکه بیشتر.

فرزندان کنونی که آینده سازان مملکت اند، اینها بیش از آن مقدار که به اندیشه محتاج اند، به انگیزه نیازمندند و مسئولان بزرگوار امور پرورشی عهده دار پرورش این انگیزه اند. یعنی عزم و اراده و نیت ومحبت اینها را سامان می دهند که اینها در چه مداری رشد بکنند، نسبت به چه امر مرید باشند، نسبت به چه امر مخلص باشند، نسبت به چه امر ناوی باشند و نسبت به چه امر عاصم و مصمم.

نقش پر اهمیت «تصمیم» در فرد و جامعه

اگر کسی اراده اش سست و توخالی باشد، قوی نباشد؛ چنین کسی اهل تصمیم نیست. چون «صمیم» یعنی چیز درون پر. آن سنگ درون پر را می گویند: صخره صما. آن دوستی که در دوستی اش خللی نیست، می گویند: دوست صمیمی که محبت درون او را پر کرده است. چه اینکه گوش ناشنوا که پر است، به صاحب چنین گوشی می گویند: اصم و چنین سامعه ای را می گویند: مبتلا به صمم شده است. صمیمی، تصمیم، اصم، مصمم بودن و مانند آن از درون پرحکایت می کند. اگر کسی درونش پر بود، اهل تصمیم است. تصمیم در جامعه حرف اول را می زند؛ جامعه هم به وسیله جوانهائی که قبلاً دوران پرورشی را گذراندند و هم اکنون مسئول یک اموری هستند، اداره می شود.

کسانی که فعلاً مصدر کارند، یک روزی دانش آموزان مدارسی بودند که زیرنظر مسئولان محترم پرورشی کوشش می کردند. اگر آنها خوب ساخته می شدند، ما دیگر کسی نداشتیم که گرفتار مفاسد اقتصادی بشود، یا مشکلات زیر میزی و رومیزی و رشوه و عشوه و اینگونه از آسیب ها و آفت ها را دریابد. تبلیغ یک بخش کوچکی از تأثیر را به همراه دارد، تعلیم یک بخش ضعیفی را به همراه دارد؛ اساس کار روی پرورش است و تربیت.

تأثیر بیشتر دیدار مربی تربیتی با دانش آموز

مطلب دیگر آن است که چیزی که انگیزه را زیاد می کند، دیدار آن نوآموز و دانش آموز است. سخن نغز و دلپذیری جناب سهروردی، صاحب عوارف المعارف دارد. می گوید: اگر کسی مسئول تربیت شد، وقتی در تربیت موفق است که کارش را با عمل شروع بکند. یعنی رفتار او، گفتار او، نوشتار او، قیام و قعود او، طرز امتحان کردن او، طرز ورودش در کلاس، خروجش از کلاس، نمره دادن او، سؤال کردن او، آزمون او، برخورد با طبقات گوناگون از نوآموزان (مربیانه) باشد، نه (معلمانه)! معلم در امور تربیتی موفق نیست؛ این ممکن است مسائلی را به شاگرد یاد بدهد، اما توان آن را ندارد که شاگرد را بپروراند.

سخن نغز و دلپذیر صاحب عوارف المعارف این است: من لاینفعک لحظه، لاینفعک لفظه. آن عالم، آن استادی که دیدن او آدم را عوض نکند، سخن او هم قدرت تغییر ندارد. ما برخورد می کنیم، می بینیم؛ کسی طرز نشستنش، رفتنش، آمدنش، نگاهش، برخوردش، این نمی تواند دلپذیر باشد؛ این می تواند معلم خوب باشد، ولی مربی خوب نیست! فرمود: من لاینفعک لحظه، لاینفعک لفظه. کسی که نگاهش در آدم اثر نگذارد، لحاظش جاذبه نداشته باشد؛ لفظش هم اثر ندارد!

رشد دانش آموزان در سایه تغذیه مربیان پرورشی

مسئولان، برادران و خواهران محترم که بهترین سمت در اختیار شماست به عنوان امور پرورشی؛ شما باید اینها را تغذیه کنید. تغذیه روح، اذکار روحانی است. هرگز روح بدون غذا نخواهد بود، و هرگز روح را نمی شود فریب داد! این روح فریب خور نیست. گفتند: شما طوری باشید که در جمیع شئون زندگی شما آثار پرورش باشد، یک معلم کلاس که دارد تدریس می کند؛ او اگر سخنش عالمانه بود، به وظیفه اش عمل کرده است. ولی مسئولان امور پرورشی اینچنین نیست! اینها نمی خواهند یاد بدهند؛ می خواهند این مطالب را به جان تحویل بدهند، بعد بازتاب این را در جان ببینند، شکوفائی جان را روزانه ارزیابی بکنند، رشد او را ببینند، و برابر رشد او به او غذای جدید عطا کنند.

مادر، پرورنده کودک است؛ خدای سبحان، پرورش کودک را روزانه شروع می کند. حالا ما در روزانه و هفته و ماه سخن نگوئیم؛ مثلا کودکی که امسال به دنیا آمده، با کودکی که پارسال به دنیا آمده، شیرهای مادرهایشان گفتند کاملا فرق می کند. آن شیر، شیر کودک ۲ساله است؛ سنگین تر شده، مواد غذائی بیشتری دارد، برای دستگاه گوارش کودک ۲ساله سازگار است؛ و این کودک نوزاد، شیرش رقیق تر است. در سابق هم از نظر دستورات فقهی می گفتند: وقتی می خواهید دایه بگیرید، کودک نوزادتان را به دایه ای بدهید که او هم دارای نوزاد امسال است. کسی که نوزادش مال پارسال است و او مادر فرزند سال قبل است، شیر پستان او برای فرزندان شما مناسب نیست. این فرزندی که تازه خدا به شما داد، این دستگاه گوارشش رقیق است؛ این باید شیر رقیق بنوشد. مادر پرورنده است، شیر می دهد و کودک رشد می کند.

مسئولان محترم پرورشی «تغذیه» می کنند، نه تعلیم! و مستحضرید اگر خدای ناکرده رفتار، گفتار، نوشتار، کیفیت برخورد مسئولان محترم، عالمانه و عاقلانه نباشد، طوری با شاگرد برخورد می شود و مطالبی به شاگرد القاء می شود که شاگرد آن را نمی پذیرد و اگر غذائی مسموم باشد، همانطوری که دستگاه گوارش طبیعی این غذا را بالا می آورد؛ اگر فکری کج راهه بود، منحرف بود، بیراهه بود؛ آن دستگاه فطرت و نه طبیعت، آن را بالا می آورد، این را جذب نمی کند تا بپروراند. اینکه بزرگواری مثل سهروردی فرمود: من لا ینفعک لحظه، لاینفعک لفظه؛ برای آن است که آن با نگاه در درون بیننده اثر می گذارد، آن را می پروراند. مطابق با دستگاه فطری اوست و دلپذیر است. چون می پذیرد، جذب می کند، هضم می کند و رشد می کند. شما شاگردان تان را بیازمائید، نه آن امتحانی که در پایان کار می گیرند! شما تربیتی هستید، نه تعلیمی. اگر چیزهایی را گفتید و آنها در روی کاغذ جواب مثبت دادند، این خلط تربیت با تعلیم است. شما تربیتی حرف می زنید، ولی تعلیمی فکر می کنید، یا تبلیغی فکر می کنید. آن کسی که تربیتی حرف می زند؛ ولی تعلیمی فکر می کند، یا تبلیغی می اندیشد موفق نیست! آنکه تربیتی حرف می زند، تربیتی فکر می کند، او موفق است.

شما امتحان تان باید عملی باشد؛ آن امتحانات علمی که سر جایش محفوظ است، ورقه هایی در اختیارشان هست، مطالبی را بازگو می کنید، آنها هم می نویسند. اما شما در این کلاس باید اینها را بیازمائید که اینها چند درجه بالا آمده اند. از نظر امانت آیا امین اند یا نه، حافظ اسرار هستند یا نه، حافظ نگاه خودشان هستند یا نه، برخوردشان با پدر و مادر چیست.

ضرورت تعامل دو نهاد خانه و مدرسه

این که گفتند: انجمن اولیای منزل و مدرسه، برای همین جهت است که تعامل باشد. گزارش صحیح از مدرسه به منزل برسد، گزارش جامع از منزل به مدرسه برسد. گاهی ممکن است کودکی در منزل پرورش صحیح داشته باشد، ولی در فضای مدرسه این چنین نباشد؛ دو شخصیتی باشد. یا کودکی در مدرسه منظم باشد، در منزل آشوبگر باشد، دو شخصیتی باشد. تشکیل انجمن اولیا و مربیان برای همین جهت است. شما باید از نزدیک ارزیابی کنید؛ اگر بخواهید این جامعه به سمت سلامت حرکت کند، ما دیگر مشکلی نداشته باشیم، برای اینکه کسی گرفتار مفاسد اقتصادی و زیرمیزی و رشوه نشود؛ باید الآن این را ساخت. در دوران جوانی در دانشگاه ها به زحمت ساخته می شوند. مهم ترین راه برای ساختن، همان دوران راهنمایی و دوران دبیرستان است که این می خواهد شکل بگیرد.

این دستگاه را شما سالم نگه بدارید؛ وقتی سالم نگه داشتید، هر پیشنهاد باطلی در دوران اشتغال به چنین جوانی ارائه کنند، می بینید آن را نمی پذیرد؛ اصلا از گناه منزجر است. چه طور یک انسان سالم، دستگاه گوارشش غذای سمی را بالا می آورد و قبول نمی کند، یک کسی که خوب پرورش شده است، دستگاه فطرت او هم این است.

ارائه متون درسی اسلامی، نتیجه پرورش دینی

مطلب دیگر آنکه برای اینکه در فضای آموزش و پرورش، تربیت کامیاب تر و موثرتر باشد، بررسی متون درسی است. معنای پرورش دینی این نیست که ما در کنار درس های فیزیک، شیمی، ریاضی؛ یک امور تربیتی داشته باشیم در کلاس یا در یک کتاب جداگانه؛ یا در همان کتاب چند صفحه مسائل تربیتی داشته باشیم! این تقریبا سکولار فکر کردن است؛ یعنی تعلیم را از تربیت جدا کردن است. وقتی تعلیم موثر است و تربیت سودمند است که این تعلیم صبغه تربیتی داشته باشد. یعنی فیزیک ما بشود فیزیک اسلامی، شیمی ما بشود شیمی اسلامی، ریاضی ما بشود ریاضی اسلامی.

این را خوب عنایت کنید؛ الآن تقریبا نزدیک دو دهه است که سخن از اسلامی شدن دانشگاه هاست. برخی ها فکر کردند دانشگاه وقتی اسلامی می شود که نمازخانه داشته باشد، مسئول اقامه نماز داشته باشد، کلاس دخترها و پسرها از هم جدا باشد، نماز جمعه شرکت بکنند، شب های چهارشنبه دعای توسل داشته باشند، شب های جمعه دعای کمیل داشته باشند، مصلی و نمازخانه داشته باشند، این معنای اسلامی شدن دانشگاه نیست. این مسلمان تربیت کردن است، نه اسلامی بودن دانشگاه!

دانشگاه را علوم و متون درسی تشکیل می دهد. عنصر محوری دانشگاه، متون درسی است. وقتی متون درسی اسلامی نبود، کاری به خدا و قیامت نداشت؛ این دانشجو گرچه ممکن است مسلمان بار بیاید، ولی این فضای دانشگاه فضای اسلامی نیست.

 

ویژگی های یک مربی پرورشی

یک معلم خوب بخصوص معلم پرورشی باید به نکات زیادی در آموزشگاه توجه داشته باشد واین یکی از وظایف مهم اولیای مدارس است

ازجمله مهمترین آن ها:

1-ابتدا توجه به نیازهای مادی مثل وضع اقتصادی دانش آموزان

2- حس نزدیکی به بچه ها مثل نگاه کردن ،سلام کردن،لبخندزدن،دست دادن

3-اینکه بچه ها را فقط با خودشان مقایسه کردن نه با دیگران واین یکی از مهمترین اصول روابط انسانی است همانطورکه خداوند در قرآن اشاره به گوناگون آفریدن انسان ها کرده است.(توجه به تفاوت های فردی)

4-توجه به تشویق وتنبیه که تشویق باید بلافاصله بعد از کار خوب دانش آموز صورت پذیرد ولی تنبیه با تامل وبا دیده اغماض.

5- گوش دادن به صحبت های دانش آموزان حتی اگر نتوانیم کاری برایشان انجام دهیم به حرف هایشان گوش دهیم.

6-سعی شود دانش آموزان بخصوص ابتدایی را بیشتر در کارهای گروهی تشویق کنیم.

7- به آن ها احترام بگذاریم تا آن ها نیز به ما احترام بگذارند .

8-یک مربی باید در کار خود صبور و شکیبا باشدواز خطای دانش آموزان در گذرد.

9-مربی باید بتواند ارتباط خوب و دوسویه با دانش آمزان برقرار کند ومورد مقبولیت دانش آموزان واقع شود.

10-اعتماد کردن به دانش آموزان و ودادن مسئولیت به آن ها

 

 

 

 

 

 

در پايان يادآوري چند نكته به مربيان پرورشي ضروري به نظر مي‌رسد:

1قدم اول در فعاليت‌هاي امور تربيتي برقراري رابطه حسنه و گرم و صميمي با دانش آموزان و خانواده‌هاي آن‌هاست.

2- توجه به تفاوت‌هاي فردي و نيازهاي مادي و معنوي در روند فعاليت مؤثر است.

3- تربيت، يك جريان و فعاليت مستمر و مداوم و اميدبخش است.

4- با فراهم كردن فضاي فيزيكي و رواني مناسب و با برنامه‌هاي معنوي مي‌توان كلاس‌ها و محيط مدرسه را از حالت بي‌روح و كسل كننده به فضايي پرطراوت و بانشاط تبديل كرد.

5- برقراري رابطه تعاملي، باز و شفاف با دانش‌آموزان تا جايي كه آنان بتوانند صادقانه مسائل و مشكلات خود را بيان كنند.

6- توجه كردن به نظرات و پيشنهادات و افكار دانش‌آموزان و پرهيز از تبعيض و تحقير و توهين و پرخاشگري آنان حائز اهميت است.

7- آموزش خانواده‌ها و برقراري مستمر با آنان، هماهنگي و همكاري با مشاوران مدرسه و بعضاً معرفي دانش‌آموزان به مراكز مشاوره مي‌تواند به روند فعاليت‌هاي امور تربيتي كمك نمايد.

8- تشويق و ترغيب دانش‌آموزان در فعاليت‌هاي گروهي و فعاليت‌هاي سالم و خلاق در تربيت اجتماعي و مذهبي آنان مهم است.

9- تقويت و بالا بردن انگيزه‌هاي خدمت فقط براي رضاي خداوند و بي‌توجهي به بي‌مهري‌هايي كه به امور تربيتي شده مي‌تواند اهداف امور تربيتي و تحقق آن‌ها را سبب گردد.

10- جايگاه و منزلت مربيان امور تربيتي بستگي به فعاليت و تلاش خالصانه و عاشقانه و فداكارانه آن‌ها در امر تربيت دانش‌آموزان در محيط مدرسه و خارج از مدرسه دارد.

 

 

 

 

 

 

منابع :

آیت الله جوادی آملی

سخنرانی در همایش معاونین و مربیان تربیتی استان مازندران؛ حسینیأ هدایت شهرستان آمل- ۱۸بهمن. ۱۳۸۴

(۱) حدید . ۳

(۲) انبیاء . ۳۰

(۳) نهج البلاغه. خطبه ۱۹۸

(۴) برداشت از: نهج البلاغه. خطبه ۱۸۵

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 25 آبان 1394 ساعت: 19:30 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

یک نمونه مشاوره فردی

بازديد: 4137
یک نمونه مشاوره فردی

 

نمونه ای از مشاوره در مدارس

فرایند یک جلسه مشاوره

 

معرفی مراجع :

 

سن:16سال

- جنس:مونث

- تحصیلات:سوم دبیرستان رشته ریاضی فیزیک

- وضعیت تاهل :مجرد

 

**تاریخچه وشرح مشکل:

بی قراری وعدم وجود عزت نفس ورابطه صمیمی با مادر-ارتباط باجنس مخالف-افت شدید تحصیلی

 

**محل انجام مشاوره:اتاق مشاوره

 

**اهداف جلسه:پرورش عزت نفس و کمک به تصمیم گیری درست ودر حدامکان تغییر رفتار

 

***********************************************************

**اطلاعات:

سال سوم دبیرستان-فرزند سوم-یک برادر کوچکتر ودو خواهر بزرگتردارد.دختر اول خانواده دارای فرزندان دو قلوی دختر است که مادر مراجعیکی از آنها را سرپرستی می کند. پدر اعتیاد دارد.شغلش جوشکاری واغلب پروژه هایش خارج مشهد است.

اعضای فامیل از اعتیادش با خبر نیستنددختر دوم خانواده به علت اعتیادهمسر متارکه کرده ونزد خانواده زندگی می کند.برادر با مادر درگیری داردو هم اکنون با پدر مشغول کار است.

(اطلاعات از پرونده تربیتی جمع آوری می شود)

 

**انتظارات:

انتظار می رود مراجع در پایان جلسه نخست با اطمینان از فرایند جلسهمشاوره به کشف خود پرداخته وواقعیات زندگی را بپذیرد همچنینخویشتن را با شرایط جدید خانوار تطبیق دهد.

 

**مقدمه:

جلسه از قبل تعیین وقت شده  است.30دقیقه آخرساعت اول یکشنبه 1-11-85.

مشاور ومراجع کمی روبروی هم در منتهای میز مشاوره گروهی مینشینند.صندلیها متمایل به هم.روی میز لیوانی آب-دستمال کلینکس وشاخه هایی گل وجود دارد. مشاور چیزی یادداشت برداری نمی کند.

********************************************************

 

-سلام دخترم خوش آمدی. خوشحالم برای حرفات منو انتخاب کردی.

-چه خبر؟چی شد که تصمیم گرفتی بیای مشاوره؟    (پرسش باز)

 

 

**شروع کار

-مراجع:چند وقته خیلی دلم گرفته. با خودم هی کلنجار می رفتم.درسامافت کرده نمی دونم باید چه کار کنم...

این بود که تصمیم گرفتم با کسی که فکر می کنم راهو نشونم می دهحرف بزنم...مزاحم که نیستم؟

-مشاور:نه عزیزم وقت من مال شماهاست.خوب حالا راحت باش و از هرکجا که دوست داری تعریف کن.

-مراجع:خانوم به خدا خسته شدم.خدا هم که منو دوست نداره.درسامافتضاحه.حوصله ندارم.فقط می یام مدرسه که دوستاموببینم.سردرگمم.خیلی وقتا فقط گریه آرومم می کنه...

-مشاور:خوب حتما از این وضع خیلی ناراحتی؟

-مراجع:(با مکث) بله خانوم.اعصاب ندارم تو خونه یه جور ناراحتی و مدرسههم که غر غر دبیرام ومدیر.دیگه کلافه شدم.

-مشاور:از این که نمی تونی مث قبل دانش آموز خوبی باشی از دستخودت عصبانی هستی این طور نیست؟

-مراجع:بله همین طوره من از دست همه عصبانی ام.مادرم پدرم نوه اشفقط دوستامن که بهم آرامش می دن.

-مشاور:البته دوستای ما چون همسن ما هستن مارو درک می کنن.ولیچرا بابا؟چرا نوه اش؟معمولا خاله ها که خیلی مهربونن!

-مراجع:بله خانوم دوسش دارم ولی همه وقت مادرمو می گیره اصلا ازوقتی مادرم مسوولیت اونو قبول کرده زندگیمون تیره شده.نمی زارهدرسامو بخونم باید مواظبش باشم.تازه فهمیدم حتی  مادرم اونو از منکه دخترشم بیشتر دوست داره!

-مشاور:خوب عزیزم شاید خواهرت توان اداره دو تا نوزادو نداره وگرنه کدوممادر دلش می یاد بچه شو ازش دور کنن من فکر می کنم موندن اونکوچلوی بی گناه همیشگی نباشه درسته؟

-مراجع:آره گناهی که نداره ولی حق منو گرفته.مادرمو گرفته. وقت منوگرفته. به خدا تمام در سام رو هم انبار شده تا میام برم سراغ درسامباید شیر خشک درست کنم- پوشک بزارم وهزار کار دیگه...

-مشاور: تو گفتی مامان بیشتر به بچه ای که الآن دلش برا خاله اشتنگ شده رسیدگی می کنه درسته؟

-مراجع:(بالبخند)آره ولی خوب اونم باید کارهای خونه وخرید بیرون رو انجامبده.بچه داری هم که تو این سن شده قوز بالا قوز.اصلا می دونین خانومهمش تقصیر بابامه.اون باید اجازه نمی داد.(بغض می کند...لحظه ای بعدحرفهایش با اشکها قاطی می شود که:)من دیگه تحمل ندارم.هیچ کسنیست باهاش چند کلمه حرف بزنم.دلم خیلی گرفته.مامانم تقاصشو پسمی ده..

(دستمالی به او تعارف می کنم)

-مشاور:پدرتو خیلی دوست داری معمولا دخترا به پدر انس بیشتری دارن.

-مراجع:خیلی زیاد تمام زندگیم پدرمه.ولی می دونین مامانم با خفتوخاری از خونه بیرونش کرد...

(حرفش قطع می شود به شدت گریه می کند دستها را به هم میساید و بی قرار است.)

************

**مهارت همدلی

-مشاور:(لحظه ای دستش را می گیرم)حتما تو اون وضعیت حال خیلیبدی داشتی می فهممت.

**خلاصه کردن

-مشاور:خوب تا حالا معلوم شد چه چیزایی دختر گل منو ناراحت کرده:اولحضور یک نی نی(با لبخند)

دوم عدم توجه قبلی مادر به دختر سوم که از همه مهمتر بود نبود پدر.

حالادختر من یه کم آب می خوره ومی گه مامان چرا این کارو کرده حتماعلتی داشته؟!

-مراجع:نمی دونم دعواشون شد مامان گفت یا جای منه یا جای تو اونمرفت.

(کمی آرام می شود)

-مشاور:تو فکر می کنی اصل مشکل بابا مامانت بعد این همه سال کهاز زندگیشون می گذره چیه؟

-مراجع:چی بگم...راستش بابا گاهی وقتا تریاک می کشه.همیشگینیست.وقتی خیلی خسته است. فقط همین.اما مامان می گه دیگهتحمل نداره.من می دونم اون می خواد لج بابارو در بیاره. اصلا بابا همینطوریش هم خوبه لااقل پیش من که هست ولی حالا چی؟معلوم نیستکجاست و چی کار می کنه؟

-مشاور:تو از کی متوجه این وضع بابا شدی؟

-مراجع: دو سالی می شه .ولی بابا خودش گفته تفریحیه منم می دونمچون همیشه این کارو نمی کنه یه بارم که دید من خیلی ناراحتم گفتمی خواد ترک کنه..خانوم؟..

-مشاور:بله

-مراجع:به نظر شما حالا که بابا نیست ومنم که خیلی تنهام خواهرممکه می ره سر کار مامانم که نه منو می فهمه ونه دوسم داره اگه باکسی تلفنی صحبت کنم اشکال داره؟

-مشاور:خوب تنهایی که خیلی کلافه کننده است مخصوصا اگه آدم بیبرنامه وبی هدف باشه تا جایی که من یادمه تو دانش آموز موفقیبودی ولی تا اون کس که هم صحبت آدم می شه کی باشه؟

-مراجع:یه دوست.البته هم جنسم نیست. چند وقته با هم حرف میزنیم. فقط همین.

-مشاور:هدفم داشتی؟

-مراجع:نه.فقط این که تنها نباشم.البته اگه فهمیدم مورد خوبیه شایدازدواج کردم.از این وضع که بهتره!

-مشاور:اون چی؟

-مراجع:تا حالا نفهمیدم.هیچ حرفی از ازدواج نزده.ما فقط درد دل میکنیم.

-مشاور:دوسش داری؟

-مراجع:اولش نه ولی کم کم علاقه مند شدم.حالا اگه یه روز نبینمشکلافه ام.

-مشاور:آره آدم وقتی فکرش متمرکز یه مساله می شه بقیه چیزاروفراموش می کنه .

-مراجع:راستش خانوم حالا که ماه محرم شده از امام حسین خجالت میکشم ولی نمی تونم بهش زنگ نزنم!

-مشاور:نمایشگاه عطش و عاشورای مدرسه رو دیدی؟  (استفاده از انگیزهمذهبی وی)

-مراجع:آره روزای اول تحمل نداشتم ولی بعد به پنجره فولادش نخ گرهزدم که خدا حاجتامو بده.

-مشاور: دوست داری روی حاجتهات حرف بزنیم البته اگه محرمانهنیست؟(بررسی گزینه ها)

-مراجع:آره خانوم. می گن مشاورا محرم رازن.اگه این طور نبود من اینجانبودم.(مکث ولبخند)اول-بابام برگرده خونه.دوم-بابام خوب بشه.سوم-مامانممنو هم تو خونه ببینه نه فقط سانازو.چهارم- ازدواج کنم .

-مشاور:این آخریش حتما با یه مورد خوب که لیاقت تورو داشته باشه.(خودشناسی عزت نفس)

-مراجع:خانوم یعنی من خیلی مهمم؟!

-مشاور:آره عزیزم تو برای پدر- مادر- من و خانم مدیر وحتی ایران خیلیعزیزی خانم مهندس آینده!

-مراجع:یادش بخیر خانم تو کلاس برنامه ریزی چقدر ازتون راجع بهمهندسی پلیمر سوال کردم.حالا چی؟منم وکوله باری از درسهای افتاده...(آه می کشد)

-مشاور:ولی من اطمینان دارم تو توانایی جبران داری.البته اگه خودتبخوای.

-مراجع:فقط کمی هدفمندی-تصمیم وتلاش لازمه.من با شناختی که ازتدارم اینو تو وجودت می بینم.نگاه کن این کانامه سال اولته.چه نمره هایدرخشانی داری.به خصوص تو فیزیک وریاضی.

-مراجع:(آه می کشد.کارنامه را نگاه می کندو به فکر فرو می رود.)     (اقدام تسهیلی)

-مشاور:تازه ترم اول تموم شده.تو خوب فهمیدی نقاط قوت وضعفتچیه.کارنامه هارو که دادن اگه دوست داشتی حتما بیا پیشم تا یه برنامهدرست حسابی بریزیم برای یک شروع دوباره.

-مراجع:یعنی ممکنه؟!

-مشاور:آره عزیزم.فقط غیر ممکنه که غیرممکنه.

(مراجع می خندد.کمی اعتماد به نفس پیدا کرده حالا به چشمانم نگاهمی کند من نیز او را تایید می کنم.)

-مشاور:راستی می دونی کلاسای

تومدرسه ما هم تشکیل می شه؟(n-a)

-مراجع:همونی که شیما گلباف راجع بهش تو کلاس مروج سلامتکنفرانس داد؟معتادانی که گمنامند و به هم کمک می کنند؟

-مشاور:بله.دوست داری به بابا کمک کنیم تا اونم موفق بشه؟

-مراجع:ولی اون که قهر کرده رفته!

-مشاور:نگران نباش خدا با ماست.

(تماس می گیرم.مراجع با او صحبت کرده به شدت گریه والتماس می کندکه پدر بیاید.پدر به من قول بازگشت فردا را میدهد.)

-مشاور:خوب حالا نوبت مامانه. موافقی یه قرار باهاش بزارم تا حرفای دلاونو هم گوش بدم؟

-مراجع:مگه شما مشاوره خانواده هم دارین؟

-مشاور:البته.تازه کتابخانه پیوندویژه والدین هم داریم .می تونی مامانو عضوکنی.

-مراجع:فکر نکنم وقت کنه بخونه.تازه سوادشم سیکله.

-مشاور:اشکال نداره هر جاشو نفهمید تو براش توضیح بده.دوست دارماین کارو برا من انجام بدی.

 **(ختم جلسه)

-مشاور:اینم یک قطعه گم شده!

-مراجع:قطعه گم شده چیه؟!

-مشاور:یه هدیه.یه کتاب دو صفحه ای.هفته دیگه که اومدی نظرتو راجعبهش برام بگو.موافقی؟

-مراجع:بله خانوم.چقدر سبک شدم.

-مشاور:حالا حالت بهتره .این طور نیست؟

-مراجع:بله.متشکرم.

-مشاور:خوب جلسه بعد که اومدی یک کتاب خوب دیگه دارم که بهخودت امانت می دم تا اون موقع رو اسمش فکر کن:چه کسی پنیر مراجا به جا کرده؟

راستی تو لیست کتابای پیوند-کتاب: تحلیلی بر روابط دختر وپسر در ایرانبرا مامانت خوبه. اگه خواستی براش امانت بگیر.

-مراجع:باشه خبر می دم.خداحافظ..

-مشاور:خداحافظی .هفته دیگه می بینمت.

******************************************************************

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 24 آبان 1394 ساعت: 13:15 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,
نظرات(4)

ترجمه منشور کوروش

بازديد: 127

 

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع :

ترجمه منشور کوروش

نام دبیر :

 

گردآورنده :

 

 

 

 

 

ترجمه منشور کوروش

 

منم کوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه دادگر، شاه بابل، شاه سومر و اکد، شاه چهار گوشه جهان.

پسر کمبوجیه، شاه بزرگ، شاه انشان ،نوه کوروش، شاه بزرگ، ...، نبیره چیش پیش، شاه بزرگ ، شاه انشان ... از دودمانی که همیشه شاه بوده اند و فراماروائی اش را « ِ‌بل »و « نبو » گرامی می دارند و [از طیب خاطر، و]با دل خوش پادشاهی او را خواهانند .

آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم مقدم مرا با شادمانی پذیرفتند. در بارگاه پادشاهان بابل بر تخت شهریاری نشستم . مردوک خدای بزرگ دل های مردم بابل را به سوی من گردانید، ...، زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم . او بر من ، کوروش که ستایشگر او هستم و بر کمبوجیه پسرم ، و همچنین بر کَس و کار [و ، ایل و تبار]، و همه سپاهیان من ، برکت و مهربانی ارزانی داشت . ما همگی شادمانه و در صلح و آشتی مقام بلندش را ستودیم . به فرمان « مردوک » ، همه شاهان بر اورنگ پادشاهی نشسته اند . همه پادشاهان از دریای بالا تا دریای پائین [مدیترانه تا خلیج فارس ؟] ، همه مردم سرزمین های دوردست ، از چهارگوشه جهان ، همه پادشاهان « آموری » و همه چادرنشینان مرا خراج گذاردند و در بابل روی پاهایم افتادند [ پا هایم را بوسیدند] . از... ، تا آشور و شوش من شهرهای « آگاده » ، اشنونا ، زمبان ، متورنو ، دیر ، سرزمین گوتیان و همچنین شهرهای آنسوی دجله که ویران شده بود ــ از نو ساختم . فرمان دادم تمام نیایشگاه هایی را که بسته شده بود، بگشایند. همه خدایان این نیایشگاه ها را به جاهای خود بازگرداندم . همه مردمانی را که پراکنده و آواره شده بودند، به جایگاههای خود برگرداندم و خانه های ویران آنان را آباد کردم . همچنین پیکره خدایان سومر و اکد را که « نبونید » ، بدون هراس از خدای بزرگ، به بابل آورده بود، به خشنودی مردوک «خدای بزرگ» و به شادی و خرمی به نیایشگاه های خودشان بازگرداندم. باشد که دل ها شاد گردد ...

بشود که خدایانی که آنان را به جایگاههای نخستین شان بازگرداندم،... [ قبل از « بل » و « نبو »] هر روز در پیشگاه خدای بزرگ برایم خواستار زندگی بلند باشند ، چه بسا سخنان پُربرکت و نیکخواهانه برایم بیابند ، و به خدای من « مردوک » بگویند: کوروش شاه ،پادشاهی است که تو را گرامی می دارد و پسرش کمبوجیه [نیز]...

اینک که به یاری «مزدا» تاج سلطنت ایران و بابل و کشورهای چهارگوشه جهان را به سرگذاشته ام اعلام می کنم که تا روزی که زنده هستم و مزدا توفیق سلطنت را به من می دهد دین و آئین و رسوم ملت هائی را که من پادشاه آنها هستم محترم خواهم شمرد و نخواهم گذاشت که حکام و زیر دستان من دین و آئین و رسوم ملت هائی که من پادشاه آنها هستم یا ملت های دیگر را مورد تحقیر قرار بدهند یا به آنها توهین نمایند.من از امروز که تاج سلطنت را به سر نهاده ام تا روزی که زنده هستم و مزدا توفیق سلطنت را به من می دهد هرگز سلطنت خود را بر هیچ ملتی تحمیل نخواهم کرد و هر ملتی آزاد است که مرا به سلطنت خود قبول کند یا نکند و هرگاه نخواهد مرا پادشاه خود بداند من برای سلطنت آن ملت مبادرت به جنگ نخواهم کرد. من تا روزی که پادشاه ایران هستم نخواهم گذاشت کسی به دیگری ظلم کند و اگر شخصی مظلوم واقع شد من حق وی را از ظالم خواهم گرفت و به او خواهم داد و ستمگر را مجازات خواهم کرد.من تا روزی که پادشاه هستم نخواهم گذاشت مال غیر منقول یا منقول دیگری را به زور یا به طریق دیگر بدون پرداخت بهای آن و جلب رضایت صاحب مال ، تصرف نماید و من تا روزی که زنده هستم نخواهم گذاشت که شخصی دیگری را به بیگاری بگیرد و بدون پرداخت مزد وی را به کار وا دارد.

من امروز اعلام می کنم که هر کسی آزاد است که هر دینی را که میل دارد بپرستد و در هر نقطه که میل دارد سکونت کند مشروط بر اینکه در آنجا حق کسی را غصب ننماید و هر شغلی را که میل دارد پیش بگیرد و مال خود را به هر نحو که مایل است به مصرف برساند مشروط بر اینکه لطمه به حقوق دیگران نزند. هیچ کس را نباید به مناسبت تقصیری که یکی از خویشاوندانش کرده مجازات کرد .من برده داری را برانداختم. به بدبختی های آنان پایان بخشیدم .

من تا روزی که به یاری مزدا زنده هستم و سلطنت می کنم نخواهم گذاشت که مردان و زنان را به عنوان غلام و کنیز بفروشند و حکام و زیر دستان من مکلف هستند که در حوزه حکومت و ماموریت خود مانع از فروش و خرید مردان و زنان بعنوان غلام و کنیز بشوند و رسم بردگی باید به کلی از جهان برافتد.

از مزدا خواهانم که مرا در راه اجرای تعهّداتی که نسبت به ملت های ایران و بابل و ملل چهار جانب جهان بر عهده گرفته ام موفق گرداند..........

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 22 آبان 1394 ساعت: 17:09 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1652

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس