تحقیق و پروژه رایگان - 592

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

خشم در کودکان و راه های درمان

بازديد: 245

 

خشم در کودکان و راه های درمان

خشم و طغیان خشونت آمیز در میان کودکان خطر فزاینده ای برای آنها شمرده می شود. اغلب والدین نمی دانند چگونه از عهده ی خشم کودک خود برآیند. در اینجا چند راهنمایی جهت فرونشاندن خشم آنان یادآور می شویم که اگر پیگیری شود آرامشان می کند.

آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا بچه ها خشمگین می شوند؟

خوب، علت اصلی عصبانیت آنها این است که آنها برای کشف بسیاری از چیزها در باره ی خود و جهان پیرامونشان به بزرگ-سالان وابسته هستند. این فقدان دانایی و وابستگی به دیگران، بعد از مرحله ای آنان را ناامید می کند. چون به دلیل مهارت های توسعه نیافته ی ارتباطی قادر به بیان احساسات خویش نیستند در نتیجه آن را از طریق عصبانیت بیان می کنند.

یکی دیگر از دلائل خشم آنها حس تنهایی است. آنها خواهان جلب توجه والدین خویش هستند و زمانی که والدینشان به آنان توجه دارند موقعی است که داد و فریاد می کنند.

امکان دارد عصبانیت گاهی اوقات به خشونت منجر شود. مهار خشم کودکان بسیار مهم است. در زیر چند راهنمایی برای مهار عصبانیت کودکان به همراه شیوه نامه ی خاص والدین به منظور دوری جستن در موقعیت فوق العاده می آوریم:

آیا می دانید چه کارهایی در مقام والدین باید برای فرو نشاندن خشم کودکان انجام دهید؟

قبول مشکل:

نخستین و مهمترین چیز برای مهار عصبانیت کودکان این است که به آنها بفهمانیم که گاهی عصبانیت خیلی خوب است و به کودکان خود بگوییم که این حالت یکی از انواع هیجان ها مثل عشق، حسادت و شادمانی است که ما هر روز در زندگی تجربه می کنیم.

اما خشم، مثل همه ی هیجانات دیگر، باید به شیوه ای مهار شده بیان شود. به کودکان تفاوت بین عصبانیت و خشونت را توضیح دهید و به آنها بگویید احساس عصبانیت اشکالی ندارد، اما ابراز آن از طریق خشونت یعنی آزار رساندن به دیگران و شکستن اشیاء و ایجاد آشوب پذیرفتنی نیست!

توضیح درباره ی خشونت و متمایز ساختن آن از خشم، یکی از بهترین شیوه ها برای مهار خشم کودکان است.

پشتیبان آرامش کودکتان باشید:

یکی از مهمترین راهنمایی ها برای مهار خشم کودکان، عشق بدون قید و شرط شما به آنهاست. وقتی که مقادیر جیوه شان شروع به افزایش می کند با استفاده از حالات جسمانی مانند: ابراز عشق، در آغوش گرفتن و دستی به پشت آنها کشیدن و از طریق اعمال و سخنان خود به کودکان نشان دهید که به فکر آنها هستید و هر وقت به شما نیاز داشته باشند، پشتیبانی شان می کنید. با اطمینان از عشق و پشتیبانی خواهید دید که خشم کودک به تدریج به پایان خواهد رسید.

تنبیه کودک به هنگام عصبانیت او، واکنش منفی دارد. به جای آن راجع به آنچه خوب و بد است با وی صحبت کنید. برخی قواعد در خانه، میتواند نمونه ی سرمشق کودک برای پیروی کردن از آنها شمرده شود.

اگر کودکان ببینند که والدینشان فریاد می زنند و با هم نزاع می کنند، آنها هم همان رفتار را تقلید می کنند. در چنین مواقعی، خیلی مهم است که پدر و مادر شیوه های مهار خشم را به کار ببندند. با این کارها از پس فشارهای روحی بر می آیند. سهیم شدن والدین با کودکان در این راهبردها در زندگی روزمره نیز خیلی مفید خواهد بود.

رهنمودها و روش های سریع مهار خشم در کودکان:

قبل از اینکه به بچه ها بگویید که چگونه با خشم خود مقابله کنند، این نکته بسیار مهم است که به ایشان اطمینان خاطر دهید که دوستشان دارید و به آنها افتخار می کنید و مهم نیست چه خواهد شد و این امر به خلق و خوی آنان کمک خواهد کرد.

در اینجا چند رهنمایی برای مهار خشم کودکان می آوریم:

به کودک بگویید که نفس عمیق بکشد و تا شماره 10 بشمارد. اگر خشم ادامه یابد از او بخواهید به پشت بخوابد و از یک تا ده برعکس بشمارد این عمل کمک میکند تا توجه کودک منحرف شده و بدو فرصت آرامش دهد.

به فرزندتان جایگزینی برای خشم بدهید. به عنوان مثال شما می توانید به او بگویید که اگر احساس خشم می کند، به جای اقدام پرخاش جویانه باید بینی خود را لمس و یا شروع به پریدن نماید تا خشم خود را فرونشاند. تمام اینها سرکوب کردن نیروی جسمانی منفی است. اگر او عصبانی است و به این علت قادر به انجام کاری نیست، به او بگویید که شما به کمک فوری-اش نیاز دارید. کودکان را با فعالیت های خلاق مانند هنر سرگرم کنید. گاهی کودک قادر به بیان احساسات دشوار خود، در قالب های مهارتی ارتباطی رو به توسعه نیست، با استفاده از هر یک از این ابزار و وسایل سازنده ی کودک احساسات خود را به شیوه ی نکوتری ابراز می دارد.

کودک را از طریق افزایش تلاش های جسمانی هدایت کنید. گاهی او را برای قدم زدن در بوستان و یا دوچرخه سواری ببرید. در ورزش هایی مانند بیسبال یا فوتبال دخالت دهید. به خاطر داشته باشید که برگزیدن هر یک از فعالیت ها طبق میل خود او باشد.

هرگاه کودک از خویش رفتار خوبی نشان داد به او پاداش دهید، وی را به سینما ببرید یا از او تعریف کنید و چیزهایی بگویید مانند: «من تو را به خاطر ... تحسین می کنم» یا « از تو به خاطر ... متشکرم» تقویت نقاط مثبت، او را از اعمال پرخاشگرا منع می کند.

یکی دیگر از مؤثرترین روش های مهار خشم کودکان و نوجوانان یوگا است. تمرین یوگا، مراقبه با فرزندان است. با ثبت نام شما و فرزندتان در کلاس یوگا، در عرض چند روز تفاوت را در خود حس می کنید.

اگر به دلائلی کودک، عصبانی و مهار نشدنی باشد، ممکن است شما او را در صحنه از نظر جسمی حذف کرده باشید. در این مواقع کمک کنید تا آرامش را به دست آورد. کودک را بشناسید تا وی احساس تنهایی نکند. به او بگویید که شما در گذشته خیلی عصبانی می شدید اما حالا کاملاً جلوی خشم خود را می-گیرید، آنگاه کودک با شما احساس راحتی می کند و خشم خود را فرو می نشاند.

مهار خشم کودک توأم با راهنمایی او بیشتر مؤثر است. اگر یکی شدن با کودک در روزهای پیش از نوجوانی باشد، شخصیت کودک را در هفت سال اول زندگی می سازد. وقتی کودک عصبانی می شود پدر و مادر ابتدا، علت عصبانیت را مشخص کرده، سپس راه حل آن را پیدا کنند. توضیح به کودک قبل از اینکه خشم او را مهار کنید بسیار دشوار است. در عین حال برخی روش های از بین بردن خشم می تواند به آنها در ایجاد خُلق نیکو کمک کند.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 19 آبان 1394 ساعت: 8:55 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

جاه طلبی کودکان و درمان

بازديد: 125

 

جاه طلبی کودکان     و درمان

بعضی از كودكان بیمار گونه مایلند كه همیشه بهترین باشند. در حالی كه بعضی دیگر برایشان مهم نیست كه بدترین هستند.لغت جاه طلبی دو احساس كاملاً متفاوت در انسان به وجود می آورد. این صفت در بعضی افراد اصلاً وجود ندارد و در بعضی آن قدر زیاد است كه سبب ناراحتی می شود.

آن هایی كه اصلاً جاه طلب نیستند كودكانی تنبل به شمار می روند و معمولاً كودكان هر دو دسته در مدرسه محبویت ندارند.البته جاه طلبی طبیعی لازمه ادامه زندگی اجتماعی است، زیرا همین جاه طلبی است كه كودك را وادار به سعی و كوشش می كند.

متخصص روانشناسی و مدیر مدرسه ای می گوید: «كسی كه یاد نگیرد هدفی را دنبال كند هیچ وقت زندگی مستحكمی نخواهد داشت.»از آنجایی كه لغت جاه طلبی معمولاً جنبه منفی دارد، روانشناسان لغت «انگیزه موفقیت» را جایگزین آن كرده اند.این انگیزه در كودكان متفاوت است، در حقیقت این انگیزه در تمام كودكان وجود دارد.

مثلاً برای كودكان دو تا سه ساله با مسابقات كوچكی مثل «چه كسی می تواند تندتر بدود» یا «چه كسی می تواند سریع تر یك برج بسازد» می توان به خوبی تشخیص داد كه آیا كودكان بیشترین سعی شان را می كنند یا نه. البته در این سنین برای آن ها برنده یا بازنده شدن معنی ندارد و بیشتر جنبه تفریح و بازی مدنظر آن هاست.

چهار تا شش سالگی آغاز رشد انگیزه ها است و از این زمان است كه آن ها درك می كنند اگر بیشتر سعی كنند می توانند كاری را با موفقیت به انجام برسانند، خصوصاً كودكانی كه اعتماد به نفس دارند درك می كنند كه فقط سعی خودشان است كه سبب موفقیت آن ها می شود.

مقایسه كردن از دید بچه ها با مقایسه كردن از دید بزرگسالان فرق دارد، مثلاً وقتی كودكی می گوید: «من می خواهم خوب باشم» بدان معنا نیست كه «من می خواهم از دیگران بهتر باشم.» اگر كودكی سعی كند ۵۰متر شنا كند و آن را خوب بداند دلیلش این است كه دفعه قبل ۳۰متر را موفق شده شنا كند، این بدان معنا نیست كه او خود را با همكلاسی هایش مقایسه كرده و می خواسته است از آن ها طولانی تر شنا كند.

اگر كودكی سعی می كند ۲۰بگیرد، به این معنی نیست كه می خواهد از دیگران بهتر باشد بلكه علتش این است كه دفعه قبل ۱۸گرفته است و حالا می خواهد ۲۰بگیرد. كودكانی كه سعی می كنند و اهل خطر كردن هستند، به مرور زمان پی به توانایی های خود می برند. كنجكاوی این كودكان نكته بسیار مثبتی در شخصیت آنان است و آن ها شانس بزرگی در زندگی آتی دارند.

كودكانی كه با سعی و كوشش، توجه والدین و معلمان را به خود جلب می كنند قابل قدردانی هستند، خصوصاً بچه های كلاس اول و دوم دبستان با تمام نیرو می كوشند توجه دیگران را به خود جلب كنند.

جاه طلبی، مثبت و سازنده است در صورتی كه با انتظارهای والدین و توانایی كودك برابر باشد. در صورتی جاه طلبی منفی است كه والدین كودك را تشویق كنند كه باید بهترین نتیجه را به دست بیاورد. اگر تشویق والدین و معلمان به كلی قطع شود یا انتظارها بیش از توانایی های كودك باشد، در این صورت جاه طلبی از سیر طبیعی خارج می شود و احتمالاً كودك سعی می كند به هر وسیله ای حتی با خشونت و تقلب به نتایج بالا برسد و توجه دیگران را به خود جلب كند یا ممكن است از ترس عدم موفقیت هیچ تلاشی نكند.

روان شناسان مدرسه معتقدند كودكانی كه شدیداً جاه طلبند آن قدر حواسشان متمركز هدفشان می شود كه سایر بخش های زندگی را نادیده می گیرند افراط در جاه طلبی بار سنگینی بر دوش كودك می گذارد كه به شخصیت او صدمه می زند. برای روشن شدن مطلب، چند مورد را به عنوان نمونه ذكر می كنیم.

محصل كلاس چهارم كه دایم نمرات عالی و خوب می گرفت یك بار در انشا نمره پایینی گرفت. وی بر آن شد كه دیگر به مدرسه نرود. او بد خواب شده و دایم گریه می كرد. بعد از این كه وادارش كردند به مدرسه برود از ترس، هیچ تكلیفی انجام نداد. او آن قدر از عدم موفقیت ترسیده بود كه در مدت كوتاهی تمام نمراتش به طور تأسف آوری پایین آمد.

پسر ۱۰ساله ای آن قدر فعال و جاه طلب بود كه در كنار درس مدرسه عضو چند تیم مختلف شد، مثل تنیس، عكاسی و... وی به عنوان عضو فعال گروه جوانان همیشه می گفت كه آن ها را با میل انجام می دهد و همیشه می خواست كه بهترین باشد. هر روز ساعت ها در خانه تمرین می كرد و اصلاً وقتی برای بازی با سایر بچه ها نداشت. با تمام موفقیت ها به علت این كه این فعالیت ها خارج از توانایی اش بود عاقبت به شب ادراری مبتلا شد.

محصل ۱۴ساله ای به مدیر مدرسه زنگ می زند و با دلایل زیاد خواهش می كند كه چون همه نمره های او ۲۰است تنها نمره ۱۸او را به ۲۰تبدیل كنند. وی طی صحبت هایی به مدیر می گوید كه او دیگر با این نمره آدم بی ارزشی شده و ادامه زندگی برایش بی معنی است.

والدین به عنوان الگو: والدین كودكان جاه طلب معتقدند كه آن ها به هیچ وجه فرزندان خود را مجبور به كوشش بیشتر نمی كنند حتی روان شناسان هم معتقدند كه والدین حقیقت را می گویند. ولی اظهارنظرهای آن ها آگاهانه نیست، بلكه كافی است با اشاره كوچكی كودكشان را با دیگری مقایسه كنند. مثلاً بگویند «فلانی بچه خیلی زرنگی است» یا «فلانی همه نمره هایش ۱۸شده است» یا اشاره كنند كه «تو در ریاضی باید سعی بیشتر بكنی». ممكن است انتقادهایی خارج «از مسایل مدرسه باشد. مثلاً چرا تو آن قدر نامرتب هستی

شاید تمام این اظهارنظرها را والدین آگاهانه اظهار نكرده باشند ولی در كودك این احساس را به وجود می آورد كه او خودش را باید اصلاح كند و به اندازه كافی خوب نیست و از آنجایی كه هر كودك به طور انفرادی با جاه طلبی بیمارگونه این خلأ را پر كند مخصوص به خود دارد و نمی تواند مثل دیگری باشد.

سعی می كند والدینی كه خیلی پركار هستند، مثلاً پدری كه همیشه آخر هفته در خانه هم كار اداره را انجام می دهد و مادری كه سعی می كند كارهای خانه را به نحو احسن انجام دهد، یا والدینی كه مرتباً تاكید می كنند با دقت و زرنگی انسان می تواند به چیزی كه دلش می خواهد برسد، خودبه خود این معنا را به كودك القا می كنند كه جاه طلبی برای والدین اهمیت دارد و همین مساله روی بعضی از كودكان تاثیر منفی به جا می گذارد.

جاه طلبی بیمارگونه: معمولاً والدین خیلی دیر متوجه می شوند كه كودكشان به جاه طلبی بیمارگونه گرفتار است و زمانی به این موضوع پی می برند كه كودك در بند مشكلات گوناگون است.

آنان به این نتیجه رسیده اند كه به طور روزافزونی شاگردان مدارس در نتیجه ترس از مدرسه و فشار ناخودآگاه والدین به بدخوابی، شب ادراری، اسهال و دل درد مبتلا می شوند.

روان شناس مدرسه ای طی تحقیقاتی دیگر می گوید: «۶۵درصد از شاگردان معتقدند كه بدتر از نمره های دلسرد كننده، واكنش تند والدین است.» نكته بسیار مهم، این موضوع است كه همیشه انتظارهای والدین باید با توانایی فرزندشان مطابقت داشته باشد.

والدین می توانند جاه طلبی بیمارگونه فرزندشان را متوقف كنند، در صورتی كه خودشان را در حد منطقی و با سطح توانایی فرزندشان هماهنگ سازند. والدین نباید تصور كنند كه موقعیت فرزندشان وقتی خوب است كه نمره او خوب باشد، آن ها باید این احساس را به فرزندشان انتقال دهند كه فقط پیشرفت و سلامتی و شادابی او را می خواهند و باید برنامه روزانه او را طوری تنظیم كنند كه وی بعد از انجام تكالیف مدرسه بقیه وقتش را به بازی یا ملاقات با دوستان یا گردش و تفریح اختصاص دهد و به او نشان دهند كه غیر از نتایج خوب تحصیلی مسایل دیگری هم در زندگی جالب و قابل توجه است.

سركوب شدن علاقه و انگیزه: والدین باید سعی كنند علت بی علاقگی كودكی كه در ظاهر اصلاً جاه طلب نیست و نمره های بد هم ناراحتش نمی كند را بیابند و بفهمند كه آیا فرزندشان واقعاً تنبل است یا توقع بیش از حد آن ها علت این رفتار است. والدین انتظار دارند كودكانی كه همیشه موفق هستند قاعدتاً بهترین باشند و اگر آن ها دچار خطایی بشوند خود را شخصاً مقصر می دانند و نمی بخشند. كودكان در این وضعیت بعد از یك یا دو عدم موفقیت به كلی منصرف می شوند كه بدون توجه به عدم موفقیت، آن ها تشویق شوند و دیگر ادامه نمی دهند. در این موقعیت وظیفه والدین است كه نشان دهند كه تمام زندگی با موفیت همراه نیست و شكست هم بخشی از زندگی است.

والدین باید امكانات دیگری برای فرزندانشان فراهم كنند مانند تسهیل شرایطی برای انجام نوعی فعالیت ورزشی مثل فوتبال، شنا و... زیرا موفقیت های كوچك در سایر زمینه ها اعتماد به نفس كودك را تقویت می كند. در عین حال كه بهترین روش تشویق، قدردانی از زحمت های كودك است. اگر می خواهید به او پاداشی بدهید سعی كنید چیزی كه وی آرزوی داشتن آن را دارد تهیه كنید باز هم تذكر می دهیم كه تشویق نباید برای نمره خوب باشد، بلكه فقط بگویید اجازه می دهید به شنا یا با دوستانش به سینما برود.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 19 آبان 1394 ساعت: 8:53 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ویروس ایدز کدام نوع گلبول سفید را درگیر می کند .

بازديد: 187

 

ویروس ایدز کدام نوع گلبول سفید را درگیر می کند .

اچ آی وی ويروسی است که به بيماری مرگبار ايدز منجر می شود.

اين ويروس با حملات بی امان خود سيستم دفاعی بدن را چنان تضعيف می کند که حتی کوچکترين عفونت ها جان بيمار را به خطر می اندازند.

تاکنون دست کم 28 ميليون نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به ايدز جان خود را از دست داده اند.

در حالی که 20 سالی است که از شناخته شدن اچ آی وی می گذرد، هنوز هيچ واکسنی برای اين ويروس و معالجه ای برای ايدز کشف نشده است.

با اين حال نسل تازه داروها، طول عمر افراد آلوده به اچ آی وی را به طور چشمگيری افزايش می دهد.

2) ويروس اچ آی وی

اچ آی وی (Human Immunodeficiency Virus) به سيستم دفاعی، يعنی دقيقا همان سيستمی که معمولا در مقابل عفونت ها از بدن دفاع می کند، هجوم می برد.

اين ويروس به يک نوع خاص از سلول های سفيد خون به نام “سی دی 4 +” حمله می کند.

اچ آی وی اين سلول را ربوده، ژن های خود را وارد دی ان ای آن می کند و از آن برای توليد بيشتر ذرات ويروسی استفاده می کند.

اين ذرات سپس ساير سلول های سالم سی دی 4 + را آلوده می کنند.

آن دسته از سلول های سی دی 4 + که ميزبان ويروس اچ آی وی هستند در نهايت از بين می روند.

نحوه نابودی اين سلول ها هنوز برای دانشمندان مجهول است.

با کاهش شمار سلول های سی دی 4 + توانايی بدن برای مبارزه با بيماری ها افت می کند و به تدريج به سطحی خطرناک می رسد.

از اين مرحله به بعد بيمار به ايدز (Acquired Immune Deficiency Syndrome) مبتلا شده است.

اچ آی وی نوع خاصی از ويروس به نام “رتروويروس” (retrovirus) است.

هرچند اين رتروويروسها از ويروس های معمولی ساده تر هستند، اما غلبه بر آنها دشوارتر است.

ژن های رتروويروسها در داخل دی ان ای سلول ها لانه می کنند. به اين ترتيب هر سلول جديدی که از سلول ميزبان تکثير می شود حاوی ژن های اين رتروويروس خواهد بود.

رتروويروسها همچنين ژن های خود را با ضريب خطای بالا در سلول ميزبان کپی می کنند. 

توجه. برای حمایت از سایت ما و ایجاد انگیزه برای سایت ما برای گذاشتن بیشتر تحقیقات و جواب سوالات کتاب ها بصورت رایگان برای شما  ، بر روی لینک های زیر هر چند بار خواستید (بعد خواندن مطلب یا قبل از آن ) کلیک کنید :

لیست کلیه اقدام پژوهی ها

لیست کلیه تحقیقات و تجربیات ارتقای شغلی دبیران

لیست کلیه پایان نامه ها

لیست کلیه مقالات و تحقیقات

لیست کلیه پروژه های آماری

لیست کلیه پروژه ها کارآموزی و مالی

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 17 آبان 1394 ساعت: 17:49 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره رنگین کمان

بازديد: 22147

 

به نام خدا

موضوع تحقیق : رنگین کمان       تهیه و تنظیم :

رنگین کمان

رنگین کمان، همان گونه که از نامش پیداست، کمانی متشکل از چند رنگ است. اگر هنگام بارش باران، خورشید در آسمان ظاهر شود، رنگین کمان به وجود می‌آید. نور خورشید، که ما آن را معمولا سفید می‌بینیم، ترکیبی از هفت رنگ مختلف است. این هفت رنگ عبارت‌اند از: بنفش، نیلی، آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز. به این ترتیب اگر نور خورشید تجزیه شود، نواری متشکل از هفت رنگ پدیدار می‌شود که به آن«طیف» می‌گویند.

رنگین کمان معمولا بعد از بارش باران، یعنی زمانی که هوا پر از قطرات ریز آب است، ظاهر می‌شود. در واقع هر کدام از این قطرات مانند یک منشور کوچک عمل می‌کنند. نور خورشید پس از عبور از میان قطرات باران می‌شکند و به هفت رنگ تشکیل دهنده خود تجزیه می‌شود. هر جزء تشکیل دهنده نور خورشید با زاویه شکست مخصوص به خود می‌شکند؛ به همین دلیل ما آنها را به هفت رنگ مختلف می‌بینیم.

معمولا یک رنگین کمان کامل دو کمان اصلی و ثانویه دارد. کمان اصلی پررنگ‌تر و درخشان‌تر از کمان ثانویه است. در رنگین کمان اصلی ترتیب قرار گرفتن رنگ‌ها از بالا به پایین عبارت است از: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش.

ترتیب قرار گرفتن رنگ‌ها در کمان ثانویه عکس کمان اصلی است؛ یعنی بنفش بالاترین و قرمز پایین‌ترین رنگ است. کمان ثانویه بالای کمان اصلی شکل می‌گیرد. در واقع این کمان در اثر شکسته شدن مجدّد پرتوهای نور به وجود می‌آید.

وقتی نور سفید از منشور می‌گذرد، چه روی می‌دهد؟

هر کسی می‌تواند به آسانی این کار را انجام داده و نتیجه را مشاهده نماید. اگر منشوری را در مقابل پرتوهای خورشید قرار داده و در مقابل آن نیز پرده سفیدی را بگذاریم، وضعیتی بدون منشور بر روی پرده سفید مشاهده می‌شود. تصویر کشیده‌ای مشاهده می‌شود که بالای آن آبی کمرنگ است. از این مشاهده نتیجه می‌شود، که نور سفید خورشید ممکن است از اشعه‌ای به رنگهای گوناگون تشکیل شده باشد. از اشعه‌ای که بیشترین انکسار را دارد تا اشعه سرخ که کمترین انکسار را دارد (نور مرکب یا غیر تکفام).

اگر محدودیت جزئی در نور ورودی به منشور ، از طریق ایجاد یک سوراخ اعمال کرده و یک عدسی در مسیر پرتو نور وارد کرده که تصویر سوراخ کوچک را بر پرده متمرکز سازد، با رضایت خاطر نواری از رنگهای روشن به ترتیب: سرخ ، نارنجی ، سبز ، آبی و بنفش را مشاهده خواهیم کرد. در حقیقت یک طیف نما ساختیم که رنگهای مختلفی را که نور سفید از آنها تشکیل یافته و قابلیت انکسار متفاوت دارند، تجزیه و قابل مشاده می‌سازد.

باور غلط درباره رنگین کمان

در رنگین کمان هفت رنگ وجود  دارد.

در روزهای بهاری و هر از گاهی در آسمان آفتابی، شاهد بارش زیبای باران هستیم. هنگام بارش باران، اندکی صبر کنید و به جای این که بخواهید به سرعت برای در امان ماندن از خیس شدن، از زیر آن فرار کنید، به اطراف خود با دقت نگاه کنید، چه پدیده جالبی در آن اطراف وجود دارد؟ بله درست متوجه شده اید، یک رنگین کمان، با هفت رنگ زیبا.

هفت رنگ، باز هم دقت کنید، آیا واقعاً رنگین کمان هفت رنگ دارد؟ قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش. آیا این هفت رنگ را می توانید در رنگین کمان به وضوح ببینید؟

 در نوار رنگین کمان، مابین این رنگ هایی که از آن ها نام بردم، رنگ های دیگری نیز وجود دارد، در واقع در هر رنگین کمان، تعداد بسیار زیادی رنگ وجود دارد و مرز مشخصی بین این رنگ ها وجود ندارد، بلکه طیفی از رنگ ها وجود دارد، ولی با این وجود تعداد بسیار زیادی کتاب هنوز این گونه بیان می کنند که رنگین کمان هفت رنگ دارد. به عنوان مثال بین زرد و سبز در رنگین کمان، ما رنگ زرد ـ سبز داریم، و بین سبز و زردـ سبز، رنگ سبزـ زرد متمایل به سبز وجود دارد، و همین طور بین آن ها رنگ های بی شمار دیگری می توانیم پیدا کنیم. واقعاً چند رنگ در رنگین کمان وجود دارد؟ سی رنگ؟ شصت رنگ؟ در واقع بهتر است بگوییم که هفت رنگ متمایز و قابل تشخیص در رنگین کمان وجود دارد، نه بیشتر، ولی در بین هر کدام از این رنگ ها، طیفی از رنگ ها را می توانید مشاهده کنید.

 

 

 

نکاتی جالب درباره رنگین کمان :

1ـ در زمان مشاهده رنگین کمان، خورشید در پشت سر شما قرار دارد و دقیقاً مقابل خورشید، مرکز رنگین کمان وجود دارد.

2ـ رنگین کمان زمانی تشکیل می شود، که ارتفاع خورشید در بالای افق بیش از 54 درجه نباشد.

3ـ رنگین کمان نه در آسمان های دور دست، بلکه در هوای نزدیک به ما، در هر کجا که خورشید به قطره های باران می تابد، ظاهر می گردد. رنگین کمان زمانی تشکیل می شود که نور خورشید در آسمان تجزیه شود. این تجزیه به وسیله قطره های آب باران صورت می گیرد، در واقع نور پس از عبور از قطره آب تجزیه می شود و به صورت طیفی از رنگ ها در می آید.

4ـ نور خورشید به این دلیل سفید رنگ است که زیرا ترکیبی از همه رنگ هایی است که با چشم انسان قابل رویت می باشند و اگر منشوری در برابر آن قرار دهیم، رنگ های تشکیل دهنده آن را خواهیم دید.

5ـ اگر برای شما این سوال پیش آمده، که چرا رنگین کمان به صورت کمان دیده می شود، بهتر است به این صفحه از سایت تبیان مراجعه کنید، تاجواب سوال خود را پیدا کنید.

6ـ اگر دو نفر در کنار هم باشند، رنگین کمان هایی که هر یک از آن دو مشاهده می کنند، با یکدیگر متفاوت است.

منبع :

سایت دانشنامه رشد

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 15 آبان 1394 ساعت: 10:49 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(2)

تحقیق درباره آسیب های ماهواره

بازديد: 21019
تحقیق درباره آسیب های ماهواره

 

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع آسیب های ماهواره

فهرست مطالب

آسيب هاي ماهواره2

ترویج خشونت.. 4

بلوغ زودرس و دسترسی سریع به اطلاعات جنسی.. 4

باورهای غلط درباره مسائل عاطفی و جنسی.. 4

فراهم سازی گسست و درگیری بین نسلی.. 5

ایجاد زمینه های اختلاف و تنش بین همسران. 5

کاهش تعاملات واقعی.. 6

وابستگی و اتلاف وقت.. 6

افت عملکردهای تحصیلی و شغلی.. 6

افزایش مصرف گرایی.. 6

تهدید سلامت جسمانی.. 7

تاثیر ماهواره جامعه و خانواده7

تاثیر ماهواره بر جوانان. 8

تاثیر ماهواره بر بد حجابی.. 10

راهكارهاي مقابله با ماهواره11

منابع :11

 

اسیب های ماهواره

ماهواره كه به خودي خود ابزاري مناسب جهت گسترش ارتباطات سالم مي باشد، متاسفانه به دست آلوده قدرت طلبان و استعمارگران به وسيله اي جهت استيلا و سلطه فرهنگي بدل شده است.

امروزه با گسترش بي حد و حصر فن اوري اطلاعات و ارتباطات كه مظهر آن همان اقمار مصنوعي مي باشد، تهاجم فرهنگي به مسئله اي جهاني تبديل گرديده است و اين ابتلاي جهاني، بسياري از كشورها را به چاره انديشي وا داشته است و حتي انديشمندان و روشنفكران كشورهاي غير اسلامي نيز نسبت به امحاء فرهنگ كشور خود در برابر فرهنگ ماهواره اي، دغدغه خاطر دارند و در مواجهه با اين پديده ساختارشكن، خود را مسئول مي دانند.

ناگفته پيداست كه حجم، سطح و ضريب اين مخاطرات ماهواره اي در كشور ما به مراتب نسبت به ساير كشورها بيشتر و حادتر مي باشد، زيرا ايران به عنوان كشوري كه تجربه انقلابي مردمي را دارا مي باشد و در طول سه دههه از حيات خود، بر آرامان هاي قدسي و ديني، پاي مي فشاردف مسلماً براي قدرت هاي طماع بين المللي خطر آفرين است و آنان را در تحقق تهاجم فرهنگي، توسط رسانه هاي ماهواره اي، ناكام مي گذارد.

بنابر اين ايران به عنوان يكي از كانون هاي مورد تهاجم آنان مطرح مي باشد بي گمان اين مسئله، بايد مسئولان و روشنفكران جامعه ما را در انجام رسالت فرهنگي خود در پاسداري از آرمان ها و مقابله با تهاجمات فرهنگي، راسخ تر و استوارتر سازد.

البته ماهواره ها به خودي خود ابزاري مناسب جهت گسترش ارتباطات سالم و برقراري زمينه تبادل معاني و مفاهيم مي باشد، اما دريغ كه اين ابزار كار آمد به دست آلوده قدرت طلبان، به وسيله اي جهت استيلا و سلطه فرهنگي بدل گرديده است و همانطور كه بيان شد در رويارويي با اين پديده، لزوم ارائه راهكارهاي علمي و تخصصي توسط صاحب نظران، بيش از پيش احاس مي گردد. به اين منظور ابتدا پاره اي از آسيب هاي اجتماعي ناشي از تخريب ماهواره اي ارائه مي گردد.

آسيب هاي ماهواره

مسخ فرهنگ جهانيان و ديكته نمودن الگوها و هنجارهاي تهاجمي، توسط رسانه هاي غربي

تحقير سنت هاي ملي و تعظيم فرهنگ بيگانه

تخريب هويت ملي

تلاش در جهت ترويج فرهنگ برهنگي

افزايش جرايم توسط نمايش تصاوير خشونت بار و نزاع و كشتار

تكنيك زدگي و حاكميت تكنيك در زندگي اجتماعي

تغيير و تخريب معاني و مفاهيمي همچون آزادي عقيده، آزادي بيان، حقوق بشر و ...

تهي شدن زبان و ادبيات ملي از زيبايي هاي خاص خود

تغيير گفتمان ملي توسط بيگانه و طرح مسائل انحرافي در توسعه پايدار كشور

آموزش و جذاب جلوه دادن تفريحات ناسالم براي جوانان

ترويج مد گرايي و ارائه مدهاي آرايشي و پوششي نا بهنجار

القاي شكاف ميان مردم و حاكميت

ارائه اخبار و اطلاعات ناروا و تحريف اخبار و شايعه پراكني

بزرگ نمايي نقاط ضعف و بي اهميت جلوه دادن نقاط قوت كشورهاي مورد نظر

تلاش باري خلق هيجانات كاذب و خلق آرمان هاي عوام فريب

تزلزل بنيان اخلاقي خانواده و اتلاف وقت

از بين بردن روحيه اعتماد به نفس و ايجاد باورهاي نهيليستي و پوچ انگارانه ميان جوانان

گسترش فرهنگ مصرف و عدم تمايل به اقدامات خلاقانه و ....

با شناخت به موقع این آسیب ها، می توان زمینه را برای بهره برداری هر چه بهتر از این تکنولوژی، آماده ساخت. بنابراین در این مقاله بر آن شدیم شما را با برخی از آسیب ها و پیامدهای منفی ماهواره برای کودکان، جوانان و بزرگسالان، آشنا کنیم.

ترویج خشونت

یکی از مهمترین و آشکارترین پیامدهای منفی فیلم ها و برنامه های شبکه های ماهواره ای،افزایش خشونت در جامعه است. تحقیقات مختلف روانشناسی با محوریت نظریه یادگیری مشاهده ای آلبرت بندورا نشان داده اند مشاهده صحنه های خشونت آمیز، گرایش به پرخاشگری را در بینندگان آن بالا می برد و این در حالی است که حجم قابل مشاهده برنامه های ماهواره ای به فیلم های سینمایی و سریال هایی اختصاص دارد که در آن صحنه های خشونت آمیز به طور مکرر تکرار می شود. سهل و آسان نشان دادن کشتار و قتل و هرگونه جنایت با سلاح سرد و گرم، ترس بیننده را فرو می ریزد؛ در واقع هنگامی که بیننده ساعت های متوالی، چنین برنامه هایی را می بیند، گویا در کلاس آموزشی ترویج خشونت قرار گرفته است. این تاثیرپذیری بر روی کودکان و نوجوانان بیشتر و قابل تامل تر است.

 

بلوغ زودرس و دسترسی سریع به اطلاعات جنسی

اکثر سریال ها و برنامه های ماهواره ای به راحتی و بدون هیچ سانسوری، مسائل جنسی را مطرح می کنند و نمایش می دهند. این شیوه ارائه اطلاعات حتی در آگهی های بازرگانی ماهواره ای نیز به وفور دیده می شود. متاسفانه بارها مشاهده شده فرزندان کوچک خانواده نیز بدون هیچ محدودیتی و در کنار والدین خود به تماشای این صحنه ها پرداخته اند و این در حالی است که هیچگونه ظرفیتی برای پذیرش اینگونه اطلاعات ندارند، در نتیجه تحت تاثیر آن قرار می گیرند. بلوغ زودرس یکی از نتایج منفی این مسئله است. الگوگیری و تکرار اعمال مشاهده شده با فرزندان کوچکتر نیز، بارها به علت همین مسئله گزارش شده است.

باورهای غلط درباره مسائل عاطفی و جنسی

تبلیغات غلط و غلو شده در شبکه های ماهواره ای که دائما بر توانایی های جنسی افراد مجرد و متاهل تاکید می کنند، می تواند زمینه ساز شکل گیری باورهای غلط و کسب اطلاعات نادرست در زمینه مسائل جنسی افراد شود. این برنامه ها و تبلیغات که هدفی جز فروش محصولات خود ندارند، باعث شده اند بسیاری درباره چگونگی و توانمندی های جنسی خود شک کنند و در پی درمان های نادرست بروند. از سویی اطلاعاتی که برنامه های ماهواره ای درباره چگونگی روابط عاطفی در سریال ها و فیلم های خود نشان می دهند، باعث شکل گیری سبک های نادرست ارتباطی بین جوانان می شود.

فراهم سازی گسست و درگیری بین نسلی

تاثیر برنامه های ماهواره ای بر روی فرزندان خانواده ها یا همین نوجوانان و جوانان بیشتر است، به طوری که این گروه زمان بیشتری را صرف تماشای برنامه های ماهواره ای می کنند. این برنامه ها ارزش ها، باورها، تصورات، انتظارات و جهت گیری های ارزشی متفاوتی را تبلیغ و عرضه می کنند که باعث می شود به مرور زمان فاصله روانی بین والدین و فرزندان بیشتر و بیشتر شود و به انقطاع یا گسست نسلی بینجامد. البته در پرونده شماره 68 سپیده دانایی گفته شد بروز شکاف بین نسلی در بستر رشد، پیشرفت و تجارب متفاوت، اجتناب ناپذیر است و حتی زمینه ترقی و تعالی را فراهم می کند اما گسست و درگیری بین نسلی شدیدتر خواهد بوده و می توان آن را تا حدودی منفی ارزیابی کرد؛ زیرا در این وضعیت غالبا نوجوانان و جوانان می کوشند آخرین پیوندهای وابستگی خود را از والدین یا نسل بالغ بگسلند و اغلب در این راه به گردنکشی و طغیانگری می پردازند. خلاصه آن که در یک گسست نسلی به جای تعامل بر سر ارزش ها جنگی تمام عیار شکل می گیرد. اختلافات و درگیری های شدید بین فرزندان و والدین، ترک منزل بدون اطلاع، حرمت شکنی ها و ... نتیجه این فرایند است.

ایجاد زمینه های اختلاف و تنش بین همسران

تماشای صرف و غیرنقادانه ای برنامه های متنوع ماهواره ای و مقایسه منفی خود با شخصیت ها و داستان های این برنامه ها، می تواند خوراک لازم، برای ایجاد یک درگیری حسابی بین زن و شوهر را فراهم کند. در واقع باید بپذیریم برنامه های ماهواره ای در فضا و جامعه دیگر ساخته شده و منطبق با هنجارها و ارزش های آن جامعه است که به طبع، برخی از این هنجارها و ارزش ها، با جامعه ما تداخل دارد و حتی متضاد است؛ حال اگر بخواهیم زندگی خود و همسرمان را با توجه به مشاهدات برنامه های ماهواره ای مقایسه، تفسیر و ارزیابی کنیم، خوب معلوم است که به در بسته می خوریم.

این در بسته می تواند منبع ناکامی، سرخوردگی و خشم ما را فراهم کند و در نتیجه باعث بروز تنش و درگیری در محیط خانواده شود. مقایسه های ذهنی نادرست، انتظارات نامعقول، توجیهات اشتباه، نارضایتی بی مورد، حسادت، روابط پنهانی و ... در روابط همسران، همگی می تواند ناشی از تاثیر همین برنامه های ماهواره ای باشد.

کاهش تعاملات واقعی

شاید بارها پیش بیاید در خانه مشغول تماشای برنامه های ماهواره ای هستیدو عملا ورود، خروج یا صحبت های سایر اعضای خانواده خود را متوجه نمی شوید. این مسئله یکی از آسیب زاترین پیادهای استفاده مفرط از برنامه های تلویزیونی و ماهواره ای است که باعث می شود، ارتباط برقرار کردن و تعاملات بین خانوادگی و حتی دوستان خودرا در اولویت دوم قرار دهیم و زمان بیشتری را به تماشای برنامه های مختلف بپردازیم. این مسئله خود به مرور باعث ایجاد فاصله روانی بین همسران، فرزندان، والدین و دوستان می شود.

وابستگی و اتلاف وقت

برنامه های ماهواره ای چنان با جذابیت و تنوع همراه می شوند که همه سعی خود را بر میخکوب کردن و یکجا نشاندن بیننده خود می کنند. این تنوع، سرگرمی و جذابیت باعث می شود برخی افراد تا ساعت ها، زمان خود را برای تماشای برنامه های مختلف ماهواره ای اختصاص بدهند که نتیجه ای جز اتلاف وقت ندارد و حتی گاهی باعث ایجاد وابستگی می شود؛ به طوری که اگر زمانی فرد نتواند یک برنامه را به هر دلیلی مشاهده کند، دچار احساسات منفی می شود و دائما در پی رفع آن دلیل خواهد بود، انگار نبض زندگی او با نبض ماهواره، گره خورده است.

افت عملکردهای تحصیلی و شغلی

تماشای مفرط برنامه های ماهواره ای آن هم تا پاسی از نیمه شب، باعث کاهش عملکردهای آموزشی و تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان می شود؛ بطوری که در کلاس درس دائما چرت می زنند و وقت کمی را نیز برای انجام تکالیف درسی و آموزشی خود می پردازند. همچنین افراد بزرگسال نیز در محیط کار با مواردی چون تاخیر،غیبت و اهمالکاری روبرو می شوند که باعث افت عملکرد شغلی آنان می شود.

افزایش مصرف گرایی

زمان زیادی از برنامه های ماهواره ای به تبلیغات کالاهای مختلف اختصاص یافته است. بیشتر این تبلیغات بر محور کالاهای بهداشتی - آرایشی و مُد است. این تبلیغات آنچنان با جذابیت و پرتکرار ارئه می شوند که مخاطب خود را به خرید آن ترغیب و وسوسه می کند.

در چند سال اخیر بسیاری از رسانه های داخلی مانند تلویزیون و روزنامه سعی کرده اند مردم را نسبت به نادرست بودن و زیان آور بودن این تبلیغات و محصولات آگاه کنند اما این روند گویا همچنان ادامه دارد و نتیجه ای جز افزایش مصرف گرایی ندارد.

تهدید سلامت جسمانی

تماشای مفرط برنامه های ماهواره ای باعث ایجاد سکون و بی حرکتی در بینندگان آن می شود که این خود می تواند زمینه های سردرد شدید، گردن درد، اختلالات خواب، خشک شدن چشم ها و دشواری در دید، اضافه وزن و ... را فراهم کند. با این توصیف می توان گفت گرچه ماهواره می تواند در هشیار کردن، اطلاع رسانی و پیشرفت نقش مهمی داشته باشد، اثرات و پیامدهای منفی نیز به جای می گذارد؛ تا جایی که کشورهای مختلف برای این موضوع در حال چاره اندیشی هستندو هزینه های هنگفتی را صرف کاهش آسیب های ماهواره می کنند. شما می توانید با مطالعه مقاله «راهکارهای کاهش آسیب های ماهواره»، در همین شماره، با برخی از شیوه های پیشگیرانه و مقابله ای کاهش و کنترل پیامدهای منفی ماهواره آشنا شوید.

تاثیر ماهواره جامعه و خانواده

در روزها و ماه های اخیر بحث پیرامون شبکه های ماهواره ای خارج از کشور، آسیب های اجتماعی- فرهنگی آن برای جامعه وراهکارهای مقابله با تاثیرات مخرب آن، از مسائل مهم و اساسی مورد بحث در میان اندیشمندان، سیاسیون و به خصوص مجریان نهادهای دولتی ذیربط بدل شده است. ابعاد و اثرات کوتاه مدت و دراز مدت ماهواره به عنوان یکی از فراگیرترین و موثرترین وسایل ارتباط جمعی، همیشه دارای اهمیت بوده اما با گذشت زمان و تغییرات اساسی در شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و جهان، هرروز به این ضرورت افزوده می شود. اگر در گذشته فقط چند شبکه ماهواره ای فارسی زبان مانند بی بی سی یا صدای آمریکا با جهت گیری و اهداف سیاسی خاص و هدایت شده از سوی دولت های انگلیس و آمریکا وجود داشت؛ اما در چند سال اخیر شبکه های با اهداف کاملا متفاوت مانند من و تو1 و2، فارسی one،pmc و... بوجود آمده اند و در مدت زمان بسیار محدود مخاطبان بسیاری در بین مردم وبه ویژه کانون های خانوادگی به خود اختصاص داده اند. بنابراین جنگ نرم رسانه ای بر ضد جامعه ایرانی در ظاهر و محتوا گسترده تر شده و ابعاد بسیار وسیعی پیدا کرده است. شبکه های کمتر سیاسی جدید بیشتر به مسائل فرهنگی - اجتماعی تکیه کرده و خانواده و روابط انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه جامعه را هدف قرار داده اند. به عنوان مثال برخی از شبکه های ذکر شده با پخش فیلم و سریال های شبانه روزی اهداف زیر را دنبال می کنند:

- ترویج خانواده های بی سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار سنتی خانواده

 

- ترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن به همسرر و البته شوهر به زن

- بی اهمیت جلوه دادن احترام به والدین

- عادی جلوه دادن رابطه جنسی دختر و پسر قبل از ازدواج تا حد باردار شدن دختر خانواده

- هویت زدایی از مفهوم خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی مستقل و مؤثر

- عادی جلوه دادن سقط جنین برای دختران قبل از ازدواج به عنوان راه حلی طبیعی برای رفع دلهره های احتمالی در روابط جنسی دختر و پسر

- تعصب زدایی از کانون خانواده و ترویج بی تفاوتی نسبت به حریم خانواده

- ترویج مفهوم زندگی با دیگران به جای ازدواج ( جالب است بدانیم این مفهوم سالهاست در برخی تولیدات روتین تلویزیونی خودمان هم تبلیغ می شود).

- ترویج فمینیسم و کم رنگ کردن نقش مرد در جامعه در حد کسی که تنها جهت رفع نیازهای جنسی زن خلق شده است!

- مخدوش نمودن رابطه فرزندان پسر و دختر در خانواده

- افزایش تأثیر پذیری جنسی و خشونت در جوانان و نوجوانان بخصوص از طریق پخش موزیک ویدئوهای خاص

- پی ریزی و ایجاد آمادگی ذهنی تفکر شیطان پرستی در نوجوانان و جوانان

تاثیر ماهواره بر جوانان

بی تردید با وقوع انقلاب صنعتی درغرب و گسترش پیامدهای اقتصاد سرمایه داری در جوامع غربی و به دنبال آن تغییرات سریع و گسترده در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چهره جهان بطرز چشمگیری دگرگون شد. دراین هیاهوی ناشی از رشد اقتصاد سرمایه داری وظهور فناوریهای جدید، چهره و ظاهر انسانها نیز از این فرایند در امان نماند و دستخوش تغییرات جدی شد. این اتفاق با توجه به رشد و گسترش رفاه اقتصادی در جهان و تغییر در سبک و الگوی زندگی مردم طبیعی بود، اما این رویداد همراه با گسترش وسایل ارتباط جمعی مانند تلویزیون و ماهواره مسایل نو و جدیدی را برای کشورهایی که تنها پذیرنده و دریافت کننده ظواهر محصولات اقتصادی و فرهنگی غرب بودند، ایجاد کرد. در این سالها، صنعت پوشاک و لوازم آرایشی نیز گسترش قابل توجهی پیدا کرد و بسیاری از بازارهای جهان را در دست خود گرفت.  از زمانی که جوانان بخصوص زنان در پی تعریف نقش جدیدی برای خود در عرصه جامعه و تحولات آن بودند، برای صاحبان پول و سرمایه، این فرصت فراهم آمد که با ایجاد تعریف های جدید از هویت، بازار پولساز و سودآوری را برای خود ایجاد کنند.چرا که این دو قشر همیشه در پی کسب تعاریف جدید ازهویت خویش و پیرامون خود بوده اند پس ارائه مدها والگوهای جدید، نوعی بسترسازی برای اینگونه افراد به منظور ابراز وجود آنها در جامعه بوده است. علاوه برعامل اقتصاد و دیدگاه سودمحور بنگاه های اقتصادی و صاحبان آن، گسترش رسانه های جمعی و بهنگام ارتباطات صوتی و تصویری در سطح جهان نیز به دستیابی عوامل مزبور به اهدافشان در ابعاد اقتصادی و فرهنگی سرعت بیشتری بخشید.در این میان بویژه از دهه ۱۹۶۰ما شاهد شکل گیری جدی پدیده مد و مد گرایی در غرب می باشیم، پدیده ای که از آن زمان تاکنون تاثیر مثبت و منفی فراوانی بر جوامع مختلف سراسر جهان داشته است.از این زمان، پرداختن به ظاهر لباس و آرایش چهره به صورت مد شکل جدی تری به خود گرفت و درهمین راستا بنگاه های اقتصادی بزرگی شکل گرفتند که امروز ما آنها را به صورت غول های مارک دار در زمینه پوشاک و لوازم آرایشی می بینیم.از دهه ۱۹۹۰به این طرف علاوه بر تحولات عظیم و گسترده سیاسی مانند فروپاشی شوروی و پایان نظام دو قطبی، تحول مهم و شگرف دیگری در عرصه فرهنگ صورت گرفت و آن ظهور پدیده ماهواره بود، پدیده نویی که مرزهای سیاسی را درنوردید وجهان را با فرهنگ های گوناگون به هم مرتبط ساخت.دگرگونی وتحول، جزء ذاتی جوامع به شمار می رود. همانطوری که مطالعه تاریخ جوامع نشان داده، هیچ جامعه ای ایستا و بدون تغییر نبوده است. تغییر، خصوصیت تمام فرهنگهاست، ولی میزان و مسیر تغییر از فرهنگی به فرهنگ دیگر و از زمانی به زمان دیگر متفاوت است.برای مثال، کشور ما در عرصه ورود فناوریهای جدید در چند دهه پیش دچار تغییر و تحولاتی شد.این روند به جا به جایی گروه ها و قشرهای مختلف جامعه منجر گردید و مردم را به این سو و آن سو کشاند.در این تحولات، آداب و رسوم رو به سستی نهاد، بدون آنکه جامعه بتواند فرهنگ سنتی گذشته را تثبیت یا فرهنگ نوین صنعتی را کاملا جذب کند.در زمان حاضر مساله اساسی این نیست که چگونه می توان فرهنگ ملی و بومی را حفظ کرد، بلکه مساله این است که چه باید کرد تا فرهنگ جامعه را ارتقاء داد و به فرهنگ بهتری تبدیل نمود.در این میان، نقش رسانه در تغییرات فرهنگی جامعه، محوری اساسی به شمار می رود.

تاثیر ماهواره بر بد حجابی

به گزارش خبرگزاري فارس از سنندج، حجت‌الاسلام محمدمهدي لطيفي ‌شهرام ظهر امروز در همايش حجاب و عفاف در دبيرستان دخترانه شاهد مريوان، با بيان اينكه مسئله حجاب و عفاف يكي از مباحث ريشه‌اي و اساسي در دين مبين اسلام است، اظهار داشت: اين موضوع به عنوان يك ارزش در جوامع اسلامي مورد توجه قرار گرفته است. وي با اشاره به اينكه واژه عفت در قرآن چهار بار مورد اشاره قرار گرفته است، يادآور شد: در تفكر اسلامي عفاف هم رويه دروني و هم رويه بيروني و هم نشانه ظاهري و هم علامت باطني دارد. نماينده ولي فقيه در سپاه مريوان نشانه ظاهري عفاف را حجاب و پوشش خواند و گفت: حجاب و پوشش نشانه عفت است و لازمه عفت پوشش است. لطيفي ‌شهرام يكي از مهم‌ترين عوامل كمرنگ بودن آسيب‌هاي اجتماعي در كشورها و جوامع اسلامي را توجه به اصل مهم حجاب و عفاف عنوان كرد و افزود: توجه ويژه مردان و زنان مسلمان به امر حجاب و عفاف و رعايت آن در كنار حفظ حرمت و كرامت انساني موجب كاهش نرخ آسيب‌هاي اجتماعي شده است.  به گفته وي تلاش دشمنان براي كمرنگ كردن اين ارزش اسلامي به صورت شبانه‌روز به صورت‌هاي مختلف ادامه دارد. وي بر برخورد غيرانساني بعضي از كشورها همچون فرانسه، انگليس و آمريكا با زنان محجبه در دانشگاه‌ها و در خيابان‌ها اشاره كرد و گفت: ترس از ترويج و گسترش دين اسلام و ارزش‌هاي اين دين الهي يكي از مهم‌ترين دلايل مخالفت سران ظلم و كفر با ترويج حجاب و عفاف در اين كشورهاي مدعي مدافع حقوق بشر است.  نماينده ولي فقيه در سپاه مريوان خاطرنشان كرد: امروزه دشمنان با سوءاستفاده از شبكه‌هاي مختلف ماهواره‌ و اينترنت سعي در كمرنگ كردن ارزش‌هاي اسلامي در بين مسلمانان دارند.  لطيفي ‌شهرام استفاده بيش از حد خانواده‌ها به ويژه جوانان از شبكه‌هاي ماهواره در كنار بي‌توجهي والدين را موجب ترويج پوشش‌هاي غيراسلامي در جامعه دانست و افزود: تبيين جايگاه و ارزش حجاب و عفاف براي جوانان و بيان تاثيرات مخرب بدحجابي و بي‌ عفتي براي آنان توسط والدين و مربيان مدارس امري بسيار ضروري است. وي ترويج بدحجابي و كمرنگ شدن عفاف در جوامع اسلامي را از بدترين پيامدها و تاثيرات استفاده از ماهواره عنوان كرد و افزود: توجه ويژه خانواده‌ها به نوع پوشش فرزندان و برخورد جدي با عاملان ترويج بدحجابي و بي‌حجابي با توجه به هجمه‌هاي نرم دشمنان ضرورتي اجتناب‌ناپذير است.  به گفته نماينده ولي فقيه در سپاه مريوان، حجاب و عفاف تنها مختص زنان نبوده و مردان نيز ملزم به حفظ و رعايت اين مهم در جامعه هستند. لطيفي ‌شهرام برخورد منطقي با اين پديده را به ويژه در مدارس ضروري خواند و افزود: اگر جوانان ما به درستي با جايگاه و اهميت حجاب و عفاف آشنا شوند در كنار رعايت اين مهم خود امران فعال ترويج عفاف و حجاب در جامعه خواهند شد.

 

راهكارهاي مقابله با ماهواره

حال به منظور پيشگيري از گسترش ماهواره ها و جلوگيري از تبعات ويرانگر آن، راهكارهاي ذيل قابل ارائه مي باشد:

1-پر كردن اوقات فراغت خانواده ها و به ويژه جوانان، از طريق رسانه هاي ملي و صدا و سيما و كاهش حجم خلاء برنامه هاي رسانه هاي داخلي

2- اطلاع رساني و اگاه سازي عموم مردم و بالاخص والدين و جوانان از آسيب هاي ناشي از ماهواره

3-فراهم ساختن زمينه هاي فني لازم جهت استفاه از برنامه هاي مطلوب و سالم ماهواره اي

4- همسويي و هم انديشي ساير نهادها و موسسات و ارگان هاي ذي ربط، در خصوص تصميم گيري، برنامه ريزي و اجراي قانون يكپارچه در ارتباط با ماهواره

5- استفاده از روش هاي فيلترينگ جهت محدود سازي برخي شبكه هاي مخاطره آميز ماهواره اي

 

تدا چنین به نظر می آمد که پیشرفت رسانه های ماهواره ای، پدیده ای کاملا مطلوب و عاری از خطاست و برای تحقق دهکده جهانی، لازم و ضروری است. گرچه ماهواره و تکنولوژی های جدید ارتباطی، سهم به سزایی در پیشرفت علم و رفاه انسانی دارند اما در تجربه کوتاه و چندین ساله معلوم شده است دارای برخی آسیب ها و پیامدهای منفی نیز هست.

منابع :

www.sid.ir

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 15 آبان 1394 ساعت: 10:16 منتشر شده است
برچسب ها : ,,
نظرات(10)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1652

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس