تحقیق و پروژه رایگان - 562

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

عوامل آلودگي هوا

بازديد: 111

در هواي پيرامون ما ممكن است موادي يافت شود كه به سلامت گياهان و جانوران و از جمله ما انسان‌ها آسيب بزند. اين مواد زيانبار كه آلاينده‌ي هوا نام دارند، هم از فرآيندهاي طبيعي و هم از فعاليت‌هاي انسان توليد مي‌شود. آن چه را كه آلاينده مي‌ناميم ممكن است به طور معمول در طبيعت يافت نشود، يا اگر در طبيعت وجود دارد، غلظت آن بيشتر از حد معمول باشد يا در جايي غير از جاي معمول خود يافت شود.

  مفهوم آلودگي هوا بسيار گسترده است و به عوامل شيميايي، فيزيكي يا زيست‌شناختي تغيير دهنده‌ي ويژگي‌هاي طبيعي جو گفته مي‌شود، جو زمين يك سامانه‌ي طبيعي پيچيده و فعال است كه موجبات تشكيل حيات را در زمين فراهم آورده است و با تغيير در جو، حيات در زمين نيز با خطر مي‌افتد . براي مثال از سال‌ها پيش بشر متوجه كاهش ازن استراتوسفري شده است كه يكي از پي‌آمدهاي آلودگي هواست كه اثرهاي زيانباري هم بر زيست‌بوم زمين دارد و هم تهديدي براي سلامت جامعه‌ي بشري به شمار مي‌آيد.

  عوامل آلودگي هوا

  آلودگي هوا به دلايل بسيار به وجود مي‌آيد، يكي از مهم‌ترين آن‌ها سوزاندن سوخت‌هاي گوناگون است. براي مثال، مصرف سوخت در نيروگاه‌ها براي توليد انرژي الكتريكي و همچنين مصرف سوخت در خودروها اصلي‌ترين عوامل آلودگي هوا است. اما طبيعت نيز در بعضي موارد باعث آلودگي هوا مي شود، از جمله گرد و غبار ناشي از توفان‌هاي صحرايي، گاز متان كه در نتيجه گوارش غذا از دام‌ها آزاد مي‌شود، آزاد شدن گاز رادون از زمين، آزاد شدن تركيب‌هاي آلي فرار از درختان به ويژه درخت كاج، دود و منوكسيدكربن كه از آتش سوزي طبيعي جنگل‌ها به وجود مي‌آيد و دود و خاكسترهايي كه در نتيجه‌ي فعاليت‌هاي آتشفشاني در هوا پراكنده مي‌شود.

  آلاينده‌هاي هوا را در دو دسته نوع اول و نوع دوم تقسيم مي كنند. آلاينده نوع اول آلاينده‌اي است كه از يكي از منابع آلاينده انساني يا طبيعي آزاد مي‌شود و به هوا مي‌رود. منوكسيد كربن و دي اكسيد كربن از جمله‌ي اين دسته آلاينده‌ها است كه در نتيجه سوختن به وجود مي آيد، اما آلاينده‌ي نوع دوم آلاينده‌اي است كه از واكنش شيميايي آلاينده‌ي نوع اول با ديگر اجزاي هوا به وجود مي‌آيد. تشكيل ازن در مه‌دود نورشيميايي از مهم‌ترين انواع آلاينده‌هاي نوع دوم است.

  1. دي اكسيد گوگرد

  دي اكسيد گوگرد هم از فرآيندهاي طبيعي وارد هوا مي‌شود و هم از فعاليت‌هاي انسان. از جمله موارد طبيعي كه دي اكسيد گوگرد آزاد مي‌كند مي‌توان به تجزيه و سوختن مواد آلي، آزاد شدن از سطح دريا و فوران‌هاي آتشفشاني اشاره كرد. انسان نيز با سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي مقدار زيادي از اين آلاينده را وارد هوا مي‌كند. دي اكسيد گوگرد در آب حل مي‌شود و اسيد سولفوريك به وجود مي‌آورد كه ماده‌اي خورنده است و بافت‌هاي گياهان و جانوران را در خود حل مي‌كند. دي اكسيد گوگرد مي‌تواند بيماري‌هاي تنفسي بسياري را به وجود آورد.

  2. ذرات معلق

  بسياري از ما فكر مي‌كنيم كه همه آلاينده‌ها گازي هستند، اما ذرات ريز جامد يا مايع معلق در هوا نيز مي‌توانند باعث آلودگي شوند. ذرات غبار، هاگ گياهان، باكتري‌ها و نمك از اين دسته‌اند. از جمله فعاليت‌هاي انسان كه به انتشار ذرات معلق منجر مي‌شود مي‌توان به معدن‌كاوي، سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي، حمل و نقل، كشاورزي و استفاده از سوخت‌هاي جامد براي پخت و پز و توليد گرما اشاره كرد. ذرات معلق را مي‌توان بر پايه‌ي اندازه آن‌ا تقسيم‌بندي كرد. ذرات بزرگ‌تر به طور معمول خيلي زود ته‌نشين و از هوا جدا مي‌شوند، اما ذرات كوچك‌تر ممكن است روزها و ماه‌هاي متوالي در هوا باقي بمانند. مهم‌ترين راه براي حذف اين ذرات معلق بارش باران است. ذرات بزرگ‌تر هنگام تنفس در بيني به دام مي‌افتند، اما ممكن است ذرات كوچك‌تر به ريه‌ها برسند و بيماري‌هاي تنفسي را به وجود آورند.

  3. اكسيدهاي نيتروژن

  از جمله مهمترين اكسيدهاي نيتروژن كه در هوا وجود دارد مي‌توان به اكسيد نيتريك(NO) ، دي اكسيد نيتروژن(NO2) و اكسيد نيترو (N2O) اشاره كرد كه در اين ميان مقدار اكسيد نيترو از دو آلاينده ديگر كمتر است، اما گاز گلخانه‌اي مهمي است كه در پديده‌ي گرمايش جهاني نقش بسياري دارد. از جمله مهم‌ترين منابع توليدي اين آلاينده، احتراق سوخت در خودروها است. اين اكسيدهاي نيتروژن ممكن است روزهاي متوالي در هوا باقي بمانند و طي اين مدت با انجام واكنش‌هاي شيميايي اسيد نيتريك، نيترات‌ها يا نيتريت‌ها را به وجود آورند. اكسيدهاي نيتروژن يكي از عوامل به وجود آورنده‌ي مه‌دود نورشيميايي است.

  4. منوكسيد كربن

  گازي بي‌رنگ و بي‌بو است كه از سوختن ناقص به وجود مي‌آيد. از عوامل طبيعي توليد اين آلاينده مي‌توان به اكسيد شدن متان حاصل از تجزيه‌ي تركيب‌هاي آلي گوناگون اشاره كرد. هر چند كه ممكن است همه نوع سوختن به توليد منوكسيد كربن منجر شود، اما خودرو مهم‌ترين منبع اين آلاينده در شهرهاي بزرگ است. اين آلاينده بين يك تا دو ماه در هوا مي‌ماند. اكسيدشدن و تبديل آن به دي اكسيد كربن، جذب شدن به برخي از گياهان و جانداران ريز و شسته شدن با باران، راه‌هاي حذف آن از هواي اطراف است. هنگامي كه اين گاز را تنفس كنيم، به جاي اكسيژن به هموگلوبين خون متصل مي‌شود و ظرفيت حمل اكسيژن خون را كاهش مي‌دهد. غلظت زياد اين گاز بسيار خطرناك است و حتي ممكن است به مرگ منجر شود.

  5. ازن

  گازي است بي‌رنگ كه آلاينده‌ي نوع دوم به شمار مي‌رود و از واكنش‌هاي شيميايي بين گازهاي آلي فعال و اكسيدهاي نيتروژن در روزهاي آفتابي به وجود مي‌آيد. ازن اكسيدكننده قوي است كه باعث سوزش چشم‌ها و ناراحتي‌هاي تنفسي و همچنين نابودي گياهان مي‌شود. البته بايد توجه داشت ازن موجود در لايه تروپوسفر (لايه‌هاي نزديك به سطح زمين) آلاينده به شمار مي‌رود ، ولي ازن لايه استراتوسفر (لايه‌هاي بالاتر جو) نه تنها آلاينده نيست، بلكه به طور طبيعي در جو توليد مي‌شود و مي‌تواند جلوي پرتوهاي بسيار زيان‌بار فرابنفش خورشيد را بگيرد. اين همان لايه ازني است كه كارشناسان بسيار نگران سوراخ شدن آن هستند. به علت همين ويژگي دوگانه ازن است كه به آن «مولكول دوچهره» مي‌گويند. متخصصان شيمي جو به ازن تروپوسفري «مولكولي خوب در جايي بد» لقب داده‌اند.

  6.سرب

 اگر وارد بدن شود، كاركرد مغز را به ويژه در كودكان مختل مي‌كند. از سال 1985 كه بنزين بدون سرب به بازار آمد، از ميزان سرب در هواي شهرها كاسته شده است. در ايران نيز چندسالي است كه ديگر بنزين با سرب عرضه نمي‌شود.

  مه‌دود نورشيميايي

  مه‌دود نورشيميايي از اثر نور خورشيد بر آلاينده‌هايي كه ناشي از فعاليت‌هاي صنعتي انسان است، به وجود مي‌آيد. ديرزماني تصور مي‌شد كه مه‌دود فقط از سوختن زغال سنگ يا ديگر سوخت‌هاي فسيلي مخلوطي از دود و دي اكسيد گوگرد به وجود مي‌آيد. اما دانشمندان از سال 1950 نوع ديگري از مه‌دود را شناختند كه به آن مه‌دود نور شيميايي مي‌گويند و مخلوطي سمي از آلاينده‌هاي گوناگون مانند اكسيدهاي نيتروژن، ازن تروپوسفري و تركيب‌هاي آلي فرار است. همه‌ي اين مواد، اكسيدكننده هستند و به شدت واكنش مي‌دهند و به همين دليل يكي از مهمترين مشكل‌هاي جوامع صنعتي است.

  هرچند كه امكان تشكيل مه‌دود در همه‌ي شرايط آب و هوايي وجود دارد، اما زماني كه هوا گرم‌تر يا آفتابي‌تر مي شود، مقدار آن بيشتر مي‌شود. همچنين در شهرهايي كه در محاصره كوه‌ها هستند و در نتيجه جريان باد وجود ندارد يا ضعيف است، اين پديده شديدتر است. در سال‌هاي اخير در نتيجه‌ي كاهش گاز دي اكسيد گوگرد، از مقدار مه‌دود كاسته شده است، اما آلودگي‌هاي ناشي از خودروها هنوز هم باعث ايجاد اين پديده مي‌شود.

  هرچند مه‌دود براي سلامتي همه‌ي انسان‌ها زيانبار است، اما كساني كه داراي بيماري‌هاي قلبي و تنفسي باشند در برابر آن آسيب‌پذيرترند. مه‌دود باعث مي‌شود عمل تنفس و به ويژه نفس‌هاي عميق براي ريه‌ها دردآور شود و سوزش چشم‌ها و بيني را در پي دارد. همچنين غشاي محافظ مجراهاي بيني را از بين مي‌برد و در فرآيند بهبود زخم‌ها اختلال ايجاد مي‌كند و در نتيجه آسيب‌پذيري فرد در برابر بيماري‌ها بيشتر مي‌شود. كارشناسان بهداشتي مدعي هستند در زمان‌هايي كه ميزان مه‌دود بيشتر مي‌شود، ميزان مرگ ناشي از ناراحتي‌هاي تنفسي نيز افزايش مي‌يابد.

  8. باران اسيدي

  هنگامي به وجود مي آيد كه pH باران بر اثر حل‌شدن گازهايي مثل دي اكسيد گوگرد و اكسيدهاي نيتروژن كم شود و به مقدار 6/5 تا 5/4 برسد (pH آب معمولي 7 است و هرچه pH آب از 7 كمتر شود، آب اسيدي‌تر مي‌شود). اين گازها از سوختن تركيب‌هاي داراي گوگرد و نيتروژن به وجود مي‌آيد، هرچند ممكن است، خاستگاه طبيعي هم داشته باشند. باران اسيدي باعث اسيدي شدن آب رودخانه‌ها و درياچه‌ها مي‌شود كه براي ماهي‌ها و ديگر آبزيان بسيار زيان آور است. باران اسيدي مي‌تواند باعث اسيدي شدن خاك و كاهش محصولات كشاورزي نيز شود. باران اسيدي همچنين باعث تسريع هوازدگي و فرسودگي ساختمان‌ها نيز مي‌شود.

  نخستين باران اسيدي از منچستر ، يكي از شهرهاي مهم انگلستان در سال‌هاي انقلاب صنعتي، گزارش كردند. دانشمندان در سال 1851 به وجود رابطه‌ي بين آلودگي هوا و باران اسيدي پي‌بردند، اما در بيست سال اخير توجه افكار عمومي به اين مساله بيشتر شده است. دانشمندان براي بررسي ميزان باران اسيدي و رابطه‌ي آن با انقلاب صنعتي لايه‌هاي مختلف يخچال‌ها را بررسي مي‌كنند. در اين بررسي‌ها مشخص شده است كه pH باران از آغاز انقلاب صنعتي به يك‌باره كاهش يافته و از 6 به 5/4 تا 4 رسيده است. دانشمندان با بررسي جانداران ريز آبزي، به نام دياتوم‌ها، نيز به نتيجه‌ي مشابهي رسيدند. هنگامي كه دياتوم‌ها مي‌ميرند، در رسوب‌هاي كف آبگيرها ته‌نشين مي‌شوند. دياتوم‌ها در pH ويژه‌اي رشد مي‌كنند و تعداد دياتوم‌هايي كه در اعماق گوناگون يافت مي‌شود، نشان دهنده‌ي تغيير pH طي سال‌هاي مختلف است.

  پس از انقلاب صنعتي انتشار اكسيدهاي گوگرد و نيتروژن به شدت افزايش يافت. كارخانه‌هاي صنعتي و نيروگاه‌هايي كه از سوخت فسيلي و به ويژه زغال سنگ استفاده مي‌كنند، از مهمترين عامل‌هاي انتشار اين گازها هستند. بخش حمل و نقل نيز يكي ديگر از عوامل افزايش اكسيدهاي نيتروژن در هوا و توليد باران‌هاي اسيدي است. از آنجايي كه دود حاصل از كارخانه‌ها باعث آلودگي هواست، بسياري از كارخانه‌ها با ساخت دودكش‌هاي بلند توانستند از آلودگي هواي اطراف بكاهند. هرچند اين دودكش‌ها از شدت آلودگي در مناطق اطراف كاست، اما وسعت محيط‌هاي آلوده را گسترش داد. هم اكنون حتي در مناطق دور از كارخانه‌هاي صنعتي نيز باران‌هاي اسيدي مي‌بارد، براي مثال خاستگاه باران‌هاي اسيدي كه در اسكانديناوي مي‌بارد، دودهاي كارخانه‌هاي ديگر مناطق اروپاست. هم اكنون باران اسيدي يكي از مشكلات كشورهاي چين، شرق اروپا و روسيه است، باران اسيدي در امريكا به شدت به جنگل‌ها آسيب رسانده است. در اين مناطق از زغال سنگ داراي گوگرد براي توليد گرما و انرژي برق استفاده مي‌شود.

  زيان‌ها آلودگي هوا

  برنامه‌ي محيط زيست سازمان ملل متحد در گزارشي كه بر اساس شاخص‌هاي زيست محيطي و به ويژه آلودگي هوا تنظيم كرده بود، ايران را در سال 2006 در ميان 133 كشور جهان در رتبه 117 جاي داد. در ايران سالانه بيش از 43 هزار نفر بر اثر آلودگي هوا مي‌ميرند كه علت مرگ بيشتر آن‌ها حمله‌ي قلبي و نارسايي‌هاي تنفسي است. خسارت ساليانه آلودگي هوا در ايران نيز 14 هزار و 420 ميليارد ريال، برابر 6/1 درصد توليد ناخالص ملي، است. در تهران نيز سالانه ده هزار نفر مي‌ميرند و خسارت ناشي از آلودگي هواي تهران 5 هزار و يكصد ميليارد ريال، برابر 57/0 درصد توليد ناخالص ملي، است. بيماري‌هاي ناشي از آلودگي هواي شهري نيز ساليانه 2 هزار و 100 ميليارد ريال، برابر 23/0 درصد توليد ناخالص ملي، به اقتصاد ايران زيان وارد مي كند.


منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 15 دی 1394 ساعت: 10:28 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

اختلال رفتاری در کودکان

بازديد: 55
اختلال چيست؟

هر انساني، فرآيند‌ رشد‌ معيني را طي مي‌كند‌ كه تحت تأثير د‌و عامل وراثت و محيط قرار د‌ارد‌. اين فرآيند‌ د‌ر د‌وران كود‌كي بسيار سريع و گاهي ناآرام است. كود‌كان طي اين فرآيند‌ سريع و ناآرام، با مشكلاتي روبرو مي‌شوند‌ كه والد‌ين آنها را نگران كرد‌ه و اين تصور را برايشان به وجود‌ مي‌آورد‌ كه كود‌كشان د‌اراي اختلال يا مشكل خاصي است، د‌رحالي كه اين مشكلات جزيي از رشد‌ كود‌ك و معمولاً زود‌گذر است، به همين د‌ليل به آنها بحران‌هاي رشد‌ي زود‌گذر گفته مي‌شود‌، اين مشكلات باعث مي‌شود‌ تا كود‌ك با تجربه‌هاي مختلف آشنا شود‌، اين تجربيات به او ياد‌ مي‌د‌هد‌ كه چطور با عواطف و محيط اطرافش روبه رو شود‌ و چگونه از پس مشكلات و موقعيتهاي د‌شوار برآيد‌. البته اگر مشكلات د‌وران كود‌كي به د‌رازا بكشد‌ جاي نگراني د‌ارد‌ و بايد‌ چاره‌اي براي آنها اند‌يشيد‌.



تعريف اختلال يا مشكل رفتاري

مرد‌م اصطلاحات اختلالات رفتاري يا مشكلات رفتاري را د‌ربارة كود‌كاني به كار مي‌برند‌ كه د‌اراي رفتارهاي غيرعاد‌ي هستند‌ و مطابق سنشان عمل نمي‌كنند‌. براي اين اصطلاحات تعريف واحد‌ي كه مورد‌ قبول همه باشد‌، ارائه نشد‌ه است بلكه از د‌يد‌گاههاي گوناگون تعاريف متفاوتي ارائه شد‌ه است كه بعضي از آنها به شرح زير است:

كود‌كي د‌اراي اختلالات رفتاري است كه رفتارهايش، نسبت به همسالانش غيرعاد‌ي است. به عبارت د‌يگر رفتارها و احساسات او نسبت به همسالان و بزرگسالان، نامناسب و ناپخته است. اين گونه كود‌كان، د‌ر ايجاد‌ و حفظ روابط سالم اجتماعي بين خود‌ با همسالان و بزرگسالان ناتوان هستند‌.

يك رفتار را زماني مي‌توان اختلال ناميد‌ كه با موقعيت، توانايي رشد‌ي كود‌ك و با معيار اجتماعي كه رفتار د‌ر آن رخ د‌اد‌ه است، مطابقت ند‌اشته باشد‌.

هرچند‌ تعاريف مختلفي د‌ر اين زمينه وجود‌ د‌ارد‌ امّا اكثر آنها بر بعضي از جنبه‌ها مانند‌ نامناسب بود‌ن با سن فرد‌، شد‌ّت، مد‌ّت، و موقعيتي كه رفتارها د‌ر آن بروز مي‌كند‌ مشترك هستند‌. بعضي از اختلالات رفتاري كود‌كان پس از مد‌تي تكرار به عاد‌ت تبد‌يل مي‌شود‌ كه به آنها اختلالات عاد‌ي گفته مي‌شود‌.

اين نوع اختلالات عبارتند‌ از انگشت مكيد‌ن، ناخن جويد‌ن، كوبيد‌ن سر به جاي سخت، سيگار كشيد‌ن و غيره



ويژگي‌هاي اختلالات رفتاري

با توجه به اين كه از همة افراد‌، گهگاه رفتارهاي نامناسب سر مي‌زند‌، نمي‌توان آنها را اختلال يا مشكل به حساب آورد‌، زيرا ارزشيابي و تشخيص اختلالات رفتاري، موضوع پيچيد‌ه‌اي است كه به عوامل بسياري از قبيل شد‌ت، مد‌ّت، موقعيت، عد‌ل و سن فرد‌ ، بستگي د‌ارد‌. از اين رو بايد‌ د‌ر تشخيص آنها به تمام عوامل زير توجه كرد‌:



شد‌ّت:

رفتاري اختلالي محسوب مي‌شود‌ كه موجب آسيب جسمي، رواني و عاطفي شود‌ يا آشكارا د‌ر فعاليت‌هاي معمولي فرد‌ اشكال ايجاد‌ كند‌.



مد‌ّت:

چون بعضي از رفتارهاي د‌شوار كود‌كان د‌ر مراحل خاصي از رشد‌ بروز مي‌كند‌ از اين رو وقتي مي‌توان آنها را اختلال ناميد‌ كه بعد‌ از اين د‌وره از رشد‌ نيز اد‌امه د‌اشته باشد‌.

براي مثال انگشت مكيد‌ن د‌ر د‌وران شيرخوارگي يك عمل طبيعي محسوب مي‌شود‌ ولي اگر اين عوامل د‌ر مراحل بعد‌ي رشد‌ به شد‌ّت اد‌امه يابد‌ و منجر به بروز مشكلات د‌يگري از جمله گوشه‌گيري، پرخاشگري و .... شود‌، اختلال به حساب مي‌آيد‌.



موقعيت:

رفتارهاي نامطلوب د‌ر همه جا و همة موارد‌ تكرار مي‌شود‌. به عبارت د‌يگر معمولاً اين گونه رفتارها د‌ر هر موقعيتي از كود‌ك سر مي‌زند‌ براي مثال: ترسيد‌ن كود‌ك غيرعاد‌ي نيست امّا اين ترس اگر د‌ر موارد‌ و موقعيت‌هاي زياد‌ي وجود‌ د‌اشته باشد‌، غيرعاد‌ي است. همچنين افسرد‌گي وقتي يك اختلال به حساب مي‌آيد‌ كه فرد‌ د‌ر هر موقعيتي اين حالت را د‌اشته باشد‌، امّا چنانچه فرد‌ي به خاطر از د‌ست د‌اد‌ن يكي از عزيزانش افسرد‌ه و غمگين باشد‌، اين حالت اختلال محسوب نمي‌شود‌.


به نقل از روزنامه اطلاعات ٢٩/١/١٣٨٧


بخش دوم:

تكرار

اگر رفتار نامعمولي، بيش از اند‌ازه و يا كمتر از حد‌ معمول تكرار شود‌، آن را مي‌توان به عنوان يك مشكل يا اختلال تلقي كرد‌، د‌ر غير اين صورت اگر گاه به گاه و به ند‌رت انجام شود‌، اختلال نيست.

براي مثال اگر ناخن جويد‌ن به ند‌رت انجام شود‌، مسئله‌اي نيست ولي اگر اين عمل بيش از حد‌ تكرار شود‌، جاي نگراني د‌ارد‌.



سن يا معيارهاي رشد‌ي

رفتاري اختلال ناميد‌ه مي‌شود‌ كه با معيارهاي رشد‌ كود‌ك مطابقت ند‌اشته باشد‌؛ براي مثال، نگراني د‌ر مورد‌ كود‌كي كه د‌ر يك سالگي راه نمي‌رود‌ بي‌مورد‌ است؛ زيرا بسياري از كود‌كان د‌ر اين سن از لحاظ رشد‌ي نمي‌توانند‌ راه بروند‌ ولي اگر همان كود‌ك يك ساله قاد‌ر نباشد‌ بد‌ون تكيه د‌اد‌ن به جايي بنشيند‌، جاي نگراني د‌ارد‌، زيرا تمام كود‌كان قبل از پايان يك‌سالگي قاد‌رند‌ بد‌ون كمك بنشينند‌.



علت

از آنجايي كه هر رفتاري، معلول علّتي است؛ بنابراين بايد‌ د‌ر ارزشيابي اين كه رفتاري اختلال هست يا نه، به علّت يا علل آن توجه كرد‌ اگر رفتار نامطلوبي بد‌ون علّت منطقي از كود‌كي بروز كند‌، اختلال است. براي مثال اگر به كود‌كي ظلم شود‌ و او پرخاش كند‌، اين پرخاشگري او اختلال به حساب نمي‌آيد‌ ولي اگر كود‌ك بد‌ون هيچ د‌ليلي پرخاش كند‌، د‌اراي اختلال پرخاشگري است.



مشاهد‌ه‌كنند‌ه‌ها

چون رفتارهاي نامطلوب كود‌كان، غالباً توسط بزرگسالان مخصوصاً والد‌ين ارزشيابي مي‌شود‌، تعبير و تفسير والد‌ين و قضاوتشان از رفتار و د‌لايلي كه براي وقوع آن ذكر مي‌كنند‌، متفاوت است. از اين رو طرز برخورد‌، حساسيت، قد‌رت تحمل و برد‌اشت ذهن بزرگسالان (والد‌ين) د‌ر تعيين اين كه كود‌ك د‌اراي مشكلي هست يا نه، اهميّت بسزايي د‌ارد‌. براي مثال، والد‌يني كه تحمل شيطنت‌هاي يك كود‌ك سالم را ند‌ارند‌، ممكن است رفتار كود‌كشان را نوعي اختلال به حساب آورند‌، د‌ر حالي كه رفتار كود‌ك طبيعي است و مقتضيات سنش ايجاب مي‌كند‌ كه چنين رفتاري د‌اشته باشد‌، به همين د‌ليل براي مشخص كرد‌ن اختلال رفتاري كود‌ك، بايد‌ رفتار او توسط اشخاص مختلف مخصوصاً متخصصان كود‌ك د‌ر زمان‌هاي متفاوت مورد‌ مشاهد‌ه قرار گيرد‌، نه اينكه فقط با يك بار مشاهد‌ه آن هم توسط يك نفر خواه والد‌ين يا اولياء مد‌رسه به منزلة اختلال رفتاري كود‌ك تلقي شود‌.



عوامل مؤثر د‌ر ايجاد‌ اختلالات رفتاري

بعضي از عواملي كه احتمالاً بروز خطر اختلالات رفتاري را افزايش مي‌د‌هد‌، به شرح زير است:



وراثت

اختلالات ژنتيكي د‌ر به وجود‌ آمد‌ن ضايعات و اختلالات حسي، حركتي و ذهني نقش مؤثري د‌ارد‌، زيرا اغلب مانع رشد‌ و نمو طبيعي كود‌ك مي‌شود‌. اين اختلالات از طريق ژن‌ها كه حامل صفات ارثي هستند‌، به كود‌ك منتقل مي‌شوند‌.



اثرات قبل از تولد‌ (د‌وران بارد‌اري)

د‌وران بارد‌اري و جنيني، از د‌وران‌هاي حساس و سرنوشت‌ساز براي كود‌ك است.

بي‌توجهي ماد‌ران د‌ر اين د‌وره، مي‌تواند‌ اثرات ناگواري د‌ر د‌وران بعد‌ي رشد‌ كود‌ك به جا گذارد‌. مسائلي همچون اعتياد‌ ماد‌ر به سيگار و مواد‌مخد‌ر، ابتلاء به سيفليس، سرخجه و بيماري‌هاي عفوني، مسموميت‌ها، سوءتغذيه و اختلالات غد‌د‌ د‌اخلي، ضربه وارد‌ه به شكم مخصوصاً د‌ر ماه‌هاي آخر، اضطراب، تشويش، هيجانات شد‌يد‌ و مستمر و ... مي‌تواند‌ براي جنين و د‌وران بعد‌ي رشد‌ كود‌ك مسئله‌ساز باشد‌.

به نقل از روزنامه اطلاعات ٣١/١/١٣٨٧

بخش سوم:

نارسايي‌هاي بد‌و تولد‌ (مشكلات زايمان، نارس بود‌ن نوزاد‌)

بسياري از اختلالات حسي، حركتي و ذهني كود‌كان ناشي از شرايط نامطلوب زايمان است زايمان‌هاي سخت، بيهوشي طولاني، خونريزي شد‌يد‌ د‌اخلي، مشكلات تنفسي نوزاد‌، تولد‌ زود‌رس و مشكلات د‌يگر باعث مختل شد‌ن سيستم مركز عصبي عقب‌ماند‌گي ذهني يا ضايعات و اختلالات د‌يگر مي‌شود‌. بيماري‌ها و صد‌مات د‌وران كود‌كي (به ويژه د‌ر مورد‌ د‌ستگاه عصبي)، مانند‌ انواع مسموميت‌ها، ضربه‌هاي وارد‌ه بر تنفس كود‌ك، تب‌هاي همراه با تشنج مخصوصاً د‌ر ماه‌هاي اول تولد‌، اختلالات غد‌د‌ د‌اخلي كود‌ك، كمبود‌ غذا و سوءتغذيه، خستگي‌هاي جسمي و رواني و مشكلات د‌يگر مي‌تواند‌ زمينه‌ساز بسياري از اختلالات رفتاري، عاطفي و رواني كود‌ك باشد‌.



بد‌رفتاري با كود‌ك

كود‌كان نياز به مراقبت و محبت د‌ارند‌. آنها د‌وست د‌ارند‌ كه د‌ر محيط امني زند‌گي كنند‌، زيرا امنيت خاطر، از عواملي است كه سبب رشد‌ مطلوب كود‌ك مي‌شود‌. محيط پرتشنج خانه و والد‌ين عصبي و پرخاشگر كه مرتب و بد‌ون د‌ليل كود‌ك خود‌ را اذيت و آزار مي‌كنند‌ و نسبت به نيازهاي او بي‌تفاوت هستند‌، باعث مي‌شود‌ كه كود‌ك از نظر رفتاري، عاطفي و رواني رشد‌ سالم و طبيعي ند‌اشته و د‌ر سازگاري با محيط ناتوان باشد‌.



تجربه

كود‌كان طي فرآيند‌ رشد‌ خود‌، تجربه‌هاي زياد‌ي كسب مي‌كنند‌. اگر تجربيات مفيد‌ و سازند‌ه باشد‌، به كود‌ك توانايي برخورد‌ و حل د‌رست و منطقي با مشكلات را مي‌د‌هد‌ ولي چنانچه زيان‌آور و مخرب باشد‌، باعث مي‌شود‌ تا كود‌ك د‌ر برخورد‌ با مسائل به انحراف كشيد‌ه شود‌ و به اختلالات رفتاري يا رواني مبتلا شود‌.



سوءتغذيه

سوء تغذيه و فقد‌ان بعضي از مواد‌ غذايي لازم براي رشد‌ طبيعي كود‌ك، موجب اختلال د‌ر رشد‌ عمومي و گاهي ناتواني عصبي مي‌شود‌. خانواد‌ه‌هايي كه از سوءتغذيه رنج مي‌برند‌ و مسائل بهد‌اشتي را رعايت نمي‌كنند‌، كود‌كانشان بيشتر د‌ر معرض مبتلا شد‌ن به اختلال‌هاي رفتاري، رواني و عاطفي قرار مي‌گيرند‌.



فشارهاي خانواد‌گي

مشكلات موجود‌ د‌ر روابط خانواد‌گي از مهمترين مسائلي است كه د‌ر ايجاد‌ اختلالات د‌وران كود‌كي نقش د‌ارند‌، زيرا كود‌كان د‌ر برابر مشكلات عاطفي، نزاع‌هاي خانواد‌گي، طرد‌ شد‌ن و خشونت، حساس هستند‌. اضطرابي كه از اين مسائل د‌ر كود‌كان ايجاد‌ مي‌شود‌، مي‌تواند‌ روي رشد‌ سالم و طبيعي آنها اثر منفي بگذارد‌.

تحقيقات ثابت كرد‌ه د‌رصد‌ كود‌كان مبتلا به اختلال‌هاي رفتاري و رواني د‌ر خانواد‌ه‌هاي آشفته و از هم پاشيد‌ه (بر اثر طلاق، مرگ يكي يا هر د‌و والد‌ين) به مراتب بيشتر از خانواد‌ه‌هاي گرم و صميمي است. به طور كلي مراقبت‌هاي ناصحيح والد‌ين، رعايت نكرد‌ن مسائل بهد‌اشت، رژيم غذايي ناد‌رست، فقر فرهنگي و مالي، تعد‌اد‌ زياد‌ فرزند‌ان و ساير شرايط نامناسب زند‌گي از جمله موارد‌ي هستند‌ كه د‌ر ابتلاء كود‌كان به اختلالهاي رواني، عاطفي و رفتاري نقشي مؤثر د‌ارند‌.

ويژگي‌هاي كود‌كاني كه د‌اراي اختلال هستند‌:

1-‌ عد‌م توانايي د‌ر ايجاد‌ و حفظ روابط اجتماعي مناسب با د‌يگران

2- د‌اشتن اختلال د‌ر خواب، خوراك، خستگي ‌مزمن و خمود‌ي افراطي

3- تأخير يا توقف د‌ر مرحله‌اي از رشد‌

4- ناتواني د‌ر پاسخگويي مناسب به شرايط و مسائل زند‌گي روزمره

به نقل از روزنامه اطلاعات ١/٢/١٣٨٧

بخش چهارم:

5- ناتواني د‌ر تمركز حواس به مد‌ت تقريباً طولاني و ند‌اشتن پشتكار د‌ر انجام امور محوله

6- عد‌م ثبات عاطفي ند‌ارند‌ و بي‌تفاوتي نسبت به امور

7- عد‌م ناتوانايي د‌ر ياد‌گيري با اينكه معمولاً از بهرة هوشي برخورد‌ارند‌

8- واقف نبود‌ن به انگيزه و احساسات خود‌

9- اد‌راك نامناسب و ناد‌رست از گفتار و رفتار د‌يگران

10- د‌اشتن احساسات منفي مانند‌ بي‌ارزشي، بيگانگي و احساس پذيرفته نشد‌ن از سوي د‌يگران

11- طلب محبت از د‌يگران د‌ر حاليكه به د‌يگران محبتي نشان نمي‌د‌هند‌

13- بي‌تفاوتي نسبت به احساسات د‌يگران

14ـ به كار نگرفتن تواناييهاي خود‌ د‌ر مسير سازند‌ه و مثبت.

15ـ عد‌م توانايي به استفاد‌ه از استعد‌اد‌هاي خلاق خود‌ به د‌ليل د‌اشتن مشكلات عاطفي.

16ـ انعطاف‌ناپذيري.

البته با وجود‌ يك يا د‌و ويژگي، نمي‌توان گفت فرد‌ي د‌اراي اختلال است بلكه بايد‌ حد‌اقل نيمي از ويژگيها د‌رباره فرد‌ي صاد‌ق باشد‌ تا بتوان گفت او اختلال د‌ارد‌.

نحوه برخورد‌ با كود‌كان د‌اراي اختلال

كود‌كاني كه د‌اراي اختلال يا مشكل هستند‌، بنابر ماهيت رفتاري‌شان، از لحاظ احتياجات رواني، عاطفي، تربيتي و آموزشي با ساير كود‌كان تفاوت د‌ارند‌. از اين‌رو براي برخورد‌ صحيح، تربيت، بازپروري و اصلاح رفتارهاي نامطلوب آنها لازم است موارد‌ زير رعايت شود‌:

1ـ علل متفاوتي مي‌تواند‌ زير بناي مشكلات رفتاري مشابهي باشد‌ و همچنين انواع تفاوت مشكلات رفتاري، مي‌تواند‌ از علل مشابهي حاصل شود‌؛ بنابراين قبل از هر اقد‌امي بايد‌ د‌ر پي كشف علت يا علل ايجاد‌كنند‌ه رفتار برآمد‌.

2ـ اعتماد‌ به نفس و خونسرد‌ي، مهمترين عامل موفقيت د‌ر غلبه بر مشكل است، زيرا بسياري از مسائل د‌وران كود‌كي چيزي نيست جز بحرانهاي زود‌گذر مراحل رشد‌، كه خود‌ به خود‌ بهبود‌ مي‌يابد‌. با اين حال بهتر است با مشكلات، برخورد‌ي صحيح و منطقي د‌اشت، يعني اگر مشكل موقتي و به ند‌رت اتفاق مي‌افتد‌، آن را بيش از حد‌ بزرگ نكرد‌.

3ـ چون رفتار كود‌ك تا حد‌ زياد‌ي توسط والد‌ين شكل مي‌گيرد‌، از اين رو آ‌ن‌ها بايد‌ د‌ر رفتارهاي خود‌ د‌قت كنند‌.

4ـ نبايد‌ اند‌يشيد‌ كه براي حل هر مشكلي فقط يك راه‌حل وجود‌ د‌ارد‌، زيرا انسان‌ها با يكد‌يگر تفاوت د‌ارند‌. همچنين خانواد‌ه‌هايي كه د‌ر آنها رشد‌ مي‌كنند‌، نيز مانند‌ هم نيستند‌. بنابراين راه حلي كه براي فرد‌ي كارساز است، امكان د‌ارد‌ مشكل شخص د‌يگري را حل نكند‌. از اين رو بايد‌ به جاي يك راه حل به راه‌حل‌هاي مختلف بيند‌يشد‌.

5ـ د‌رمان اختلال‌هاي رفتاري، عاطفي و رواني كود‌كان مستلزم صبر و برد‌باري است، زيرا اخلال‌هاي رفتاري، مخصوصاً آنهايي كه به صورت عاد‌ت د‌رآمد‌ه‌اند‌، د‌ر زمان اند‌ك برطرف نمي‌شد‌ند‌.

6ـ اطلاع و آگاهي از روش‌هاي تربيتي و پرورشي جد‌يد‌ د‌ر زمان مشكلات رفتاري كود‌كان ضروري است؛ زيرا روشهاي تربيتي و پرورشي كود‌ك پيوسته د‌ر حال تغيير است.

7ـ كود‌كان بايد‌ ياد‌ بگيرند‌ كه چگونه با مسايل روبه‌روشوند‌ و چطور آنها را با روش صحيح و منطقي از سر راه خود‌ برد‌ارند‌. از اين رو آشنا كرد‌ن كود‌ك با مسائل روزمره‌اي كه متناسب با سنش نيز باشد‌، باعث مي‌شود‌. تا تجربيات و اند‌يشه‌هاي تازه‌اي به د‌ست آورد‌. اين تجربيات د‌ر حل مسائل بعد‌ي زند‌گي براي كود‌ك مفيد‌ و كارساز خواهد‌ بود‌.

لازم به ذكر است كه هر اخلالي، مسائل و موارد‌ خاص خود‌ را د‌ارد‌ كه بايد‌ رعايت شود‌. اما توجه به مسائل ذكر شد‌ه كه د‌ر همه اختلالات مشترك است، مي‌تواند‌ د‌ر حل و كاهش اختلالات و مشكلات كود‌كان مفيد‌ واقع شود‌.


به نقل از روزنامه اطلاعات ٢/٢/١٣٨٧
   
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 15 دی 1394 ساعت: 10:26 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

رابطه سلامت روحي و قلبي

بازديد: 127

رابطه سلامت روحي وقلبي

ممكن است فكر كنيد بيماري قلبي تنها با كم تحركي،فقر غذايي، سيگار كشيدن و نوشيدن مشروبات الكلي مرتبط است. در حالي كه اين عادات،خطر فشار خون بالا، حملات قلبي، سكته ها و ساير مسائل و مشكلات قلبي ــ عروقي راتشديد مي كنند.  نحوه زندگي ، تفكراتو احساسات شما فقط تشديد كننده بيماري قلبي نيستند بلكه مي توانند شروعكننده بيماري باشند.

 

پيشگيريعملي

 زندگي سالم راهي به سوي كاهش بيماريهاي قلبي بازمي كند، حتي اگر با فاكتورهاي غير قابل كنترل مثل سن، جنس و سابقه فاميلي روبروشويد. اما ايجاد تغييراتي در زندگي روزانه هميشه آسان نيست. ممكن است احساس كنيداجباري برروي زندگي تان متقبل شده ايد مثل دست كشيدن از خوردن غذاهاي مورد علاقه،قرار دادن زماني براي ورزش در زندگي روزانه يا خوردن منظم دارو. اين اجبار باعثانضباط فردي مي شود و اين عادات جديد در ذهنتان نقش مي بندد. سرپيچي از يك نسخهرژيمي يا دزدانه سيگار كشيدن (زماني كه هيچ كسي نيست) ممكن است عطش فوري را برطرفكند اما باعث بهبود سلامتي در يك هدف بلند مدت نخواهد شد.

 

غلبه بر فشارهايزندگي

بيماري قلبي با عوامل جسمي رواني ديگري مرتبط استكه بايد مد نظر بگيريد. طولاني شدن استرس به دليل فشارهايي در خانه يا در محل كارمي تواند فشار خون بالاي غير طبيعي و مشكلات جريان خوني را ايجاد كند. بيماري قلبيهمانند بسياري بيماريها در اشخاص مختلف متفاوت است، گروهي از مردم با استرس تحريكمي شوند، در حالي كه ديگران ممكن است با كم اهميت ترين موضوعي پرخاش كرده و عصبانيشوند.

نحوه رويايي شما با استرس بر عملكرد سيستم قلبيعروقي شما تاثير مي گذارد. مطالعات نشان مي دهد كه اگر استرس موجب عصبانيت يابداخلاقي شما شود، احتمال زيادي دارد كه بيماري يا حمله قلبي داشته باشيد. در واقعروشي كه شما به استرس پاسخ مي دهيد، ممكن است در مقايسه با سيگار كشيدن، فشار خون وكلسترول بالا، خطر بيشتري براي قلب داشته باشد.

 

يك مارپيچنزولي

موقعي كه افسرده ايد، غم و نااميدي مي تواند شمارا از بقيه جهان جدا كند. حالت شديدتر، افسردگي كلينيكي است. اين شرايط به تنهايينمي تواند خطر بيماري قلبي را افزايش دهد اما عامل ايجاد كننده بدترين شرايط مشكلاتقلبي شناخته شده است. تحقيقات نشان مي دهد كه تقريباً در 20% از كل زندگي ماافسردگي وجود دارد و اين رقم در بين بيماران قلبي تا 50% هم افزايش مي يابد. مطالعات نشان مي دهد كه در افراد مبتلا به افسردگي كلينيكي احتمال گرفتگي شاهرگ ها (تصلب شرائين) و رنج بردن از حملات قلبي دو برابر بيشتر از ديگر افراد است. بعلاوهدر بيماران قلبي در مدت زمان معين نسبت به كل جمعيت احتمال افسرده شدن  سه برابربيشتر است.

افراد شاداب سطح سالمتري از فيبروژن و كورتيزول درخون دارند، آنها آسيب پذيري كمتري نسبت به بيماري قلبي و ساير بيماريها دارند. اساساً افسردگي بزرگترين خطر آزار حملات قلبي و سكته ها است. در واقع مبتلايان بهافسردگي كلينيكي دو برابر بيشتر از سايرين از حملات قلبي (10 سال) رنج ميبرند.

افسردگي همچنين مي تواند پيامد حمله يا سكته هايقلبي يا روند تهاجم  مثل جراحي قلب باز را پيچيده كند. علت اغلب افسردگي، اضطراب وگوشه گيري، كاهش اعتماد به نفس است. بيماران با سابقه حملات قلبي در انواع افسردگيها متفاوتند. عمدتاً افسردگي مي تواند روند بهبودي را دشوار كند و در واقع وضعيت رابدتر كند. افسردگي طولاني مدت در بيماران قلبي ــ عروقي ديده شده و در سكته ها وحملات قلبي بعدي مؤثر بوده است.

چه كاري مي توانيد انجامدهيد؟

اگر چه بيماري قلبي يك شرايط جدي است كه به كنترلمداوم نياز دارد، موارد بسياري وجود دارد كه مي توانيد خطر مسائل قلبي ــ عروقي راكاهش دهيد و زندگي سالم و پويايي داشته باشيد.

اگر از حمله قلبي رنج مي بريد:

 ــ با پزشكان مشورت كنيد. دو فرد، مشابه نيستند ودرمانهاي گوناگون و استراتژي كاهش خطر كه براي يك بيمار به كار مي رود  ممكن استبراي بيمار ديگر نامناسب و يا حتي مضر باشد.

 ــ پرهيز از تلاش براي حل مشكل در يك جلسه، تا حدامكان به جاي عوض كردن يك عادت موجود سعي كنيد تمركز نماييد (مانند عادات خوردن،سبك زندگي غير فعال) يك هدف  منطقي براي زندگي خود تعيين كنيد و براي رسيدن به آنتلاش كنيد.

 ــ علائم افسردگي را فراموش نكنيد. احساس اندوه وپوچي، بي علاقگي در انجام فعاليتهاي لذت بخش يا فعاليتهاي روزانه، كاهش انرژي و بينظمي هايي در خوردن و خوابيدن، تنها پاره اي از علائم افسردگي هستند. اگر اين علائمبيش از دو هفته طول كشيد اين موضوع را با پزشك قلب مطرح كنيد. بعلاوه اگر با همكاريروان شناس با پزشكتان باشد نتيجه، سودمندتر خواهد بود.

 ــ شناسايي منابع استرس در زندگي و يافتن روشهاييبراي كاهش و اداره آنها. ملاقات با يك روان شناس به منظور آموختن روشهاي مديريتاسترس، مفيد است. كنترل استرس، نه تنها براي جلوگيري از بيماري قلبي، بلكه همچنينبراي سرعت بهبود حملات قلبي در زمان برنامه هاي ورزشي و تغيير ساير سبك هاي زندگيكاربرد دارد.

 ــ كمك گرفتن از دوستان، خانواده و همكاران،  باآنها درباره شرايط زندگيتان مشورت كنيد. اين حاميان اجتماعي نقش حياتي براي غلبه براحساس افسردگي و تنهايي در طول مدت بهبودي حمله قلبي دارند.

 ــ اگر احساس گرفتاري در مبارزه با استرس بهعنوان عامل بيماري قلبي تان را داريد بهتر است با يك روان شناس مشورت كنيد. او باارائه راهكارهاي جديد به بهبود سلامت و به ثمر رساندن ساير اهداف بلند مدت شما كمكمي كند. بعلاوه روان شناس با تشخيص علت افسردگي به پزشك در ارائه درمان صحيح كمك ميكند.


   
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 15 دی 1394 ساعت: 10:25 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

لیزر

بازديد: 117

لیزرها نور بخصوصی ایجاد می کنندکه با نور سفیدی که در طبیعت یافت می شود یا از چشمه هایی مانند چراغ قوه یا شمع بدست می آید، متفاوت است.نور سفید معمولی آمیزه ی بی نظمی از طول موج های نوری متفاوت است که در هم آمیخته اند و در جهت های مختلف حرکت می کنند، به این دلیل این نور را نور ناهمدوس(Incoherent light) می نامند.همانند یک نوای موسیقی، نور گسیلی از لیزر همه طول موج یکسان دارند و گاهی به آن نور خالص نیز می گویند. به علاوه امواج نور لیزر همفاز(In phase) حرکت می کنند.قله هر موج با قله امواج دیگر منطبق است. به این دلیل نور لیزر منظم است و نور همدوس(Coherent light) نامیده می شود. ویژگی دیگر نور لیزر راستایی(Directional) بودن آن است. لیزر با باریکه های مستقیم حرکت می کند.ونظیر نور معمولی پخش نمی شود. مثلا باریکه ی نور چراغ قوه که بر روی دیواری در فاصله ی حدود 320مترمی افتد دایره ای به قطر 65 متر را روشن می کند.ولی باریکه لیزر بر همین دیوار و به همین فاصله دایره ای به قطر حدود 3/0متر را می پوشاند. چون امواج نور گیسیلی از لیزرهمه طول موج و بسامد یکسان دارند، این نور تکرنگ یا تکفام است. نور معمولی با عبور از منشور به رنگین کمانی از رنگ های متعدد طیف مرئی تجریه می شود. ولی لیزر با گذشتن از منشور به همان صورت باریکه تکفام وارد شده خارج می شود. اجزای لیزر 1 – چشمه انرژی(Energy source): اولین قسمت هر لیزر چشمه انرژی است. در بیشتر لیزرها چشمه انرژی ، الکتریسیته است ،ولی بجای آن می توان یک چشمه پرقدرت نور مرئی ، واکنش شیمیایی ، یا حتی لیزر دیگر به کار برد. 2 – محیط فعال(Active medium): محیط فعال ماده ای است که می تواند انرژی را جذب و آزاد کند. این محیط می تواند جامد باشد، مانند یاقوت یا بلورهای دیگر؛ مایع باشد، مانند بعضی رنگینه ها و یا گاز باشد، مانند دی اکسید کربن. باریکه لیزر در واقع در محیط فعال تولید می شود. 3 – ساز و کار پسخوراند(Feedback mechanism): آخرین قسمت اساسی لیزر ساز و کار پسخوراند است. ساز و کار پسخورانداز دو آینه یا سطوح بازتابنده دیگر تشکیل شده است که در دو انتهای محیط فعال قرار می گیرند. یکی از آینه ها به نام جفتگر خروجی(Outer coupler) بازتابنده جزئی است. عمل لیزری در چند مرحله انجام می شود. چشمه انرژی پرتوی از نور گسیل می دارد و محیط فعال آن را جذب می کند. انرژی جذب شده ، بعضی از اتمهای محیط فعال را بر می انگیزد و آنها به تراز انرژی بالاتر می روند. پرتوهای مکرر نور به برانگیزش یا پمپ اتم های محیط فعال ادامه می دهد. وقتی که در محیط فعال تعداد اتم های برانگیخته یعنی پر انرژی بیشتر از اتم های کم انرژی باشد، وارونی جمعیت(Population inversion) بوجود می آید.پدید آمدن وارونی جمعیت برای عمل لیزری ضروری است. در حین عمل لیزری ، اتم های پر انرژی در حال برگشتن به تراز انرژی کم ، انرژی اضافی خود را به صورت مقادیر نوری ظریفی به اسم فوتون(photon) تابش می کنند . این نور به نوبه خود ، اتم های دیگری را در محیط فعال برمی انگیزد. و همین اتم ها نیز نور آزاد می کنند. به این ترتیب اتم های بیشتر و بیشتری از محیط فعال فوتون تابش می کنند. و واکنش زنجیره ای افزایش انرژی راه می افتد. این پدیده به گسیل القایی(Stimulated emission) موسوم است. آینه های دو سر لیزر نور گسیل شده را به محیط فعال بر می گردانند و نور باز هم پر شدت تر می شود، فرآیندی که تقویت(Amplification) نام دارد.با افزایش بیشتر شدت نور ، نور ایجاد شده در لیزر آنقدر قوی می شود که از جفتگر خروجی که بطور جزئی نقره اندود است به صورت نور لیزر به بیرون می گریزد. معمولا لیزرها را بر حسب محیط فعال شان نام گذاری می کنند. مثلا در لیزر یاقوت محیط فعال تکه جامدی از یاقوت است. در لیزر رودامین از رودامین استفاده می کنند.رودامین مایع رنگینه ی فلوئورسانی است که به عنوان محیط فعال بکار می رود. در لیزر گازی کربن دی اکسید از کربن دی اکسید به عنوان محیط فعال بهره می گیرندو در لیزر گازی هلیم نئون از مخلوط گازهای هلیم ونئون استفاده می شود. در لیزرهای نیم رسانا یا دیودی، بلورها که بخش کوچکی از وسایل کوچک الکترونیکی را تشکیل می دهند محیط های فعال هستند. برخی کابردهای لیزر امروزه گستره وسیعی از لیزرها در همه جا مورد استفاده قرار می گیرد. درفروشگاه های بزرگ برای ثبت قیمت ها و صورت برداری از اقلام خریداری شده، در دستگاه های ویدیویی برای خواندن دیسک ها ی ویدیویی و لیزری ، چاپگرهای لیزری ، در پزشکی جهت انجام اعمال جراحی حساس و دقیق بدون خونریزی ، داندانپزشکی برای روکش و پل دندان، صنعت برای عملیات گرمایی فلزات ، جوش دادن قسمت ها به یکدیگر ، اندازه گیری دقیق فاصله های خیلی دور و خیلی نزدیک ، استفاده در ارتباطات و ... از کاربردهای لیزر هر چه گفته شود کم .این پدیده انقلابی در زمینه های مختلف ایجاد کرده است

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 15 دی 1394 ساعت: 10:24 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تعیین دقیق زمان مرگ

بازديد: 161

تعیین دقیق زمان مرگ
تعیین دقیق زمان مرگ در جرم شناسی بسیار اهمیت دارد.اندازه گیری غلظت پتاسیم مایع زجاجیه روشی است که بیش از سه دهه از پیشنهاد و بررسی ان میگذرد.مصونیت ماده زجاجیه از آلودگی ،خون و باکتریها پس از مرگ ،سهولت نمونه برداری و عدم نیاز به کالبدشکافی از مزایای این روش محسوب می شود.تجزیه پتاسیم زجاجیه با دو روش الکترودهای یونی ویژه که یک روش پتانسیل سنجی است و نور سنجی شعله ای که یک روش طیف سنجی است انجام می گیرد.سپس مقدار پتاسیم بدست آمده با منحنیهای استاندارد غلظت یون پتاسیم بر حسب زمان مرگ که برای دو گروه سنی کودکان وبزرگسالان مجزاست،مقایسه می شود.

- صابون
همه ما روزانه از صابون هاي جامد و مايع براي شستشو استفاده مي كنيم و كارخانه هاي زيادي مشغول ساخت صابون هايي با عطر و رنگ هاي مختلفي هستند.
اگر استئارات گليسرول را با محلول غليظ ئيدروكسيد سديم مخلوط كنيم گليسرول و استئارات سديم (صابون)
به دست مي آيد(معادله1در پايين) اين گونه واكنش ها كه منجر به وجود آمدن صابون ميشوند را صابوني شدن مي نامندپس از پايان واكنش به آن محلول غليظ ئيدروكسيد سديم ميزنند در اثر آن گليسرول از محلول جدا مي شود و صابون به سطح محلول مي آيد.كه در دماي معمولي جامد است.
در روشهاي جديد تر صابون طي واكنش ها ي(2)و(3)ميسازند.
(
C17H35COO)3C-COO)3C3H5+3NaOH:3C17H35COONa+C3H5(OH)3 فرمول 1
(
C17H35COO)3C-COO)3C3H5+3H2O:3C17H35COOH+C3H5(OH)3 فرمول 2
C17H35COOH+NaOH:C17H35COONa+H2O فرمول 3

- آلکنها
در بسياری از هيدروکربنها دو اتم هيدروژن کمتر از آلکان های هم کربن خود دارند.اين هيدروکربنها آلکن ها نام دارند.فرمول همگانی آلکنها
CnH2 و n
تعداد اتم های کربن است.ا
اتيلن:گازي بي رنگ با بويي ملايم و مطبوع است به مقدار كمي در آب حل مي شود.به عنوان هوشبر كاربرد دارد .
اتيلن هيدروكربن بسيار ارزنده اي است.به مقدار كمي در گياهان وجود دارد
در فرايند رسيدن ميوه ها دخالت دارد.افزايش غلظت آن باعث افزايش سرعت ميوه ها مي شود
از اين خاصيت در تجارت موز استفاده مي شود.اين ميوه را نارس مي چينند (زيرا ميوه نارس
كمتر از ميوه رسيده آسيب مي بيند)در محل مصرف آنها را در مجاورت استيلن قرار مي دهند
و رنگ آنها هم زرد مي شود.و در ظاهر تفاوتي با موز هاي طبيعي ندارند
 


 - چرا وقتی در نوشابه نمک می ریزیم, با شدت بیشتری گاز آزاد می شود ؟ 

 ابتدای ماجرا : هرچه دمای آب کمتر و فشار بیشتر باشد , ظرفیت پذیرش گاز بیشتری را خواهد داشت و به عنوان مثال
CO2 بیشتری را در خود حل می کند. هنگام تولید نوشابه با استفاده از این خاصیت , در دماهای پایین و فشار بالا , نوشیدنی با تزریق گاز CO2 به حالت اشباع می رسد. بنابراین وقتی در نوشابه باز شود و نوشابه در دما و فشار معمولی قرار گیرد , محلول خاصیت فوق اشباع دارد یعنی مقدار CO2 حل شده در آن بیش از ظرفیت انحلال در آن دما و فشار است. چنین محلولی اگر شرایط مهیا باشد تمایل به آزاد کردن CO2 دارد. برای این کار گاز CO2 محلول باید به صورت حباب درآید یعنی مولکولهای CO2 حل شده باید در نقطه ای جمع شوند و با به هم پیوستن , یک حباب تشکیل دهند و به سطح نوشابه بیایند و از آن خارج شوند. اگر دقت کرده باشید تشکیل حباب در سطوح تماس خارجی نوشابه اتفاق می افتد یعنی در سطح نوشابه و دیواره های بطری یا دور نی . به زبان ساده این سطوح و به خصوص نا همواری های موجود روی آنها یا هر نوع ناهمگنی موجود در محیط نقش جایگاههای تجمع یا مکانهایی برای به هم پیوستن مولکولها و تشکیل حباب را بازی می کنند.به عبارت عامیانه یعنی مولکولها برای ایجاد حباب دنبال بهانه می گردند و این بهانه را در این سطوح پیدا می کنند. در این وضعیت ریختن نمک در نوشابه باعث خروج سریع تر گاز از محلول می شود. زیرا سطح بیشتری برای تشکیل حباب در اختیار مولکولها قرار می گیرد ( سطح جانبی بلورهای نمک ) . چیزی مانند تبلور ( = بلور شدن ) شکر پس از قرار دادن بلور یا نخ در محلول فوق اشباع آن.بنابراین چنین اتفاقی اصلا شیمیایی نیست. هیچ واکنشی هم صورت نمی گیرد و تقریبا هر ماده ای از نمک و شکر گرفته تا شن و ماسه که بتوانند نوعی ناهمگنی در محیط نوشابه ایجاد کند یا سطح آزاد در اختیار آن قرار دهد ( یا به طور خلاصه بهانه دست مولکولها بدهد ! ) میتواند این کار را بکند . این اتفاق را حتما در هنگام وارد کردن نی در نوشابه دیده اید. تنها مزیت نمک با شکر این است که به دلیل داشتن دانه های ریز سطح جانبی نسبی بیشتری در مقایسه با مواد درشت تر دارند. همین! از این به بعد می توانید در نوشابه دوستتان به جای نمک خاک بریزید !!!

- آيا ميدانستيد تمامی فلزات بجز آنتیموان و بیسموت در مواقع انجماد ، حجمشان کاهش می یابد ؟

- آيا ميدانستيد استرانسیم از بقایای موجودات دریایی به دست می آید ؟

- آيا ميدانستيد کادمیم فلزی سمی است که در ساخت باطری های خشک کاربرد دار د؟

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 15 دی 1394 ساعت: 9:56 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1652

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس