تفاوت هاي درس پژوهي و اقدام پژوهي
تفاوت هاي درس پژوهي و اقدام پژوهي
درس پژوهي مثل اقدام پژوهي به شيوه مشاركتي به ارزيابي دقيق فعاليت هاي آموزشي ا نجام شده در ارتباط با موضوع مورد نظر ميپردازد. در اين شيوه دانش آموزان را در پژوهش خود سهيم و در واقع در حين عمل پژوهش مي كند ( سركار آراني ، 1378: 62) . در درس پژوهي كه در مدرسه و كلاس است، بيشتر بر مسائل آموزشي درس و كلاس تمركز دارند و به جنبههاي جزئي و كاربردي در كلاس تمركز دارد.
درس پژوهي ( كه سركار آراني ، آنرا "پژوهش مشاركتي معلمان در كلاس درس" آورده است ) مثل اقدام پژوهي، پژوهشحين عمل است كه ميتواند تأثير بسياري در بهبود كيفيت كاري، آموزش درمدرسه و پرورش حرفهاي معلمان داشته باشد . در اين بخش ابتدا به تفاوتهاي درس پژوهي و اقدام پژوهي از دیدگاه بختیاری (1386) می پردازیم و بعد، شباهتها آنرا مي آوريم:
درس پژوهي |
|
اقدام پژوهي |
|
درس پژوهي نقطه عزيمت عمل است |
|
اقدام پژوهي عزيمت تئوري و عمل |
|
هدف درس پژوهي، پرورش حرفهاي معلم است |
|
هدف اقدام پژوهي ، انجام پژوهش در حين عمل |
|
ماهيت درس پژوهي بازانديشي (تفكر ) است |
|
ماهيت اقدام پژوهي تفسير داده ها |
|
بهسازي كلاس درس |
|
بهسازي فرآيند آموزش و نتيجه بهتر |
|
درس پژوهي فقط در كلاس و مدرسه قابل اجرا است |
|
|
اقدام پژوهيدرهمهجا ،هر سازماني قابل اجرا است |
درسپژوهيبيشتر ارگانيكو كمتر سيستماتيك است |
|
|
اقدام پژوهي بيشتر سيستماتيك است |
درس پژوهي خيلي جزئي و محدود است |
|
|
اقدام پژوهي گسترده است |
درس پژوهي گروهي (تيمي ) است |
|
|
اقدام پژوهي فردي هم ميشود اجرا شود |
درس پژوهييا طرح درس وراهنماييعملخاصي است |
|
|
راهنمايي عمل خاصي ندارد |
تاكيد بر غني سازي فرآيند آموزش و يادگيري است |
|
|
شناخت مسأله و بهسازي عمل درمدرسه و سازمانهاي مختلف مورد توجه است |
برنامه درسي مورد توجه است |
|
|
شناخت مسأله وكاربرد يافته درمحل كار، مورد توجه است |
درس پژوهي مبتني بر برنامه درسي است |
|
|
اقدام پژوهي به برنامه درسي، كاري ندارد
|
هدف اساسي يادگيري معلم است |
|
|
هدفعمدهشناسايي و حل كاربردآن در عملاست |
شباهت هاي درس پژوهي و اقدام پژوهي :
1- هر دو (درس پژوهي و اقدام پژوهي) به توسعه و پرورش حرفهاي كمك مي كند .
2- هر دو (درس پژوهي و اقدام پژوهي) مشاركتي است.
3- هر دو (درس پژوهي و اقدام پژوهي) گروهي (تيمي) است ( تاكيد بر كار جمعي).
4- هر دو (درس پژوهي و اقدام پژوهي) چرخهاي ( گردشي) است .
5- هر دو (درس پژوهي و اقدام پژوهي) توسط معلم شروع مي شود .
6- هر دو (درس پژوهي و اقدام پژوهي)، پژوهشي است با سئوال و مسألهاي شروع مي شود.
7- هر دو (درس پژوهي و اقدام پژوهي) به ترويج و گسترش علم كمك مي كند .
8- هر دو (درس پژوهي و اقدام پژوهي) ، معلم تازه كار و با سابقه را در كنار هم براي هم آموزي و از دگرآموزي دعوت مي كند.
9- هر دو (درس پژوهي و اقدام پژوهي) نيازمند نقادي فعال و متفكرانه است ( تفكر انتقادي ).
10-هر دو (درس پژوهي و اقدام پژوهي)، زمان و نتيجه (هر دو )مهم است .
11- هر دو (درس پژوهي و اقدام پژوهي)، تمركز در مسائل واقعي مدرسه و كلاس است .
12- هر دو (درس پژوهي و اقدام پژوهي)، كاربرد يافته و نتايج در عمل بكار گرفته ميشود .
( توجه)
همچنین می توانید لیست کامل ودسته بندی شده بیش از430 اقدام پژوهی دسته بندی شده برای دبیران وآموزگاران ومدیران ومعاونان مدرسه وهنرآموزان را از لینک زیرمشاهده کنیدوبه سایرهمکاران اطلاع دهید-باتشکر: (بر روی لینک زیر کلیک کنید )
اين مطلب در تاريخ: شنبه 05 دی 1394 ساعت: 10:28 منتشر شده است
برچسب ها : تفاوت هاي درس پژوهي و اقدام پژوهي,