تحقیق و پروژه رایگان - 489

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

چرا خوردن گوشت خوک حرام است؟

بازديد: 199

 

چرا خوردن گوشت خوک حرام است؟

مقدمه :

ما بعنوان یك انسان كه در بین ادیان الهی، دین مبین اسلام و مذهب حقه تشیع را انتخاب كرده‌ایم، در قبال پذیرش این دین مبین الهی، دارای وظایف و اعمالی هستیم كه سعادت و رستگاری ما را تضمین می‌كند و ترك و پشت كردن به وظایف موجب عذاب و عقاب می‌شود چنانكه تاریخ، این امر را به اثبات رسانیده است.

 

فلسفه تحریم گوشت خوك در آیات قرآن :

ای جوانان عزیز و آینده‌سازان جامعه اسلامی، اگر با هم صفحه صفحه‌ی كتاب هدایت بشر و گنجینه بزرگ معارف الهی و نعمتی كامل را ورق بزنیم، نگاهمان به نسخه‌های اعجازبخش و انسان‌سازی كه سرشار از مطالب مورد نیاز انسانها در زمینه‌های مختلف است می‌افتد.

در این باره قرآن كریم می فرماید: « فلینظرالانسان الی طعامه » [1] كه اشاره به اهمیت بهداشت مواد غذایی در جنبه‌های روانی و جسمانی آن دارد و در سوره بقره آیه 173 درباره گوشت خوك می‌خوانیم:

« انما حرّم علیكم  المیته و الدم و لحم الخنزیر و اهل به لغیر الله »

در شان نزول آیه اقوالی گفتند و از جمله اقوال اینكه: حضرت مسیح (ع) در راهی با گروهی از یهودیان گفتگو كرد، آنان به او گفتند: ای ساحره و به مادر او نسبت زشت دادند و حضرت آنان را نفرین كرد و خداوند آنان را به شكل خوك در آورد.

خداوند متعال علاوه بر این سوره، در آیه 3 سوره مائده، آیه 145 سوره انعام، آیه 125 سوره نحل، بر تحریم گوشت خوك اشاره نموده است.

علاوه بر آیاتی كه درباره تحریم گوشت خوك بیان شد خداوند در آیه‌ای اشاره به یهودیان لجوج و متعصب كه قلب آنان مالامال از رذائل اخلاقی نسبت به پیامبران بود، آنان را جاندارانی نامیده كه بر اثر عناد و خبائث ذاتی چهره انسانی خود را از دست داده و خداوند آنان را به شكل و حقیقت خوك مسخ ( چهره شان را تغییر داد ) نموده است. و آیه 60 سوره مائده به این مطلب اشاره دارد:

« بگو : آیا شما را از كسانی كه موقعیت و پاداششان نزد خدا بدتر از این است باخبر كنم؟ كسانی كه خداوند آنها را از رحمت خود دور ساخته، و مورد خشم قرار داده ( و مسخ كرده ) و از آنها، میمونها و خوك‌هایی قرار داده است. و پرستش بت كرده اند، موقعیت و محل آنها بدتر است، و از راه راست، گمراه‌ترند. »

 

فلسفه تحریم گوشت خوك در روایات :

ائمه معصومین علیهم السلام ابلاغ كننده احكام الهی، امام و رحمت و در متابعت از قرآن و در عمل به دستورات آن سرمشقی نیكو برای جهانیان بوده و كردارشان گواهی درستی گفتارشان است.در این زمینه روایات بسیاری از پیشوایان به ما رسیده كه به حدیثی از امام رضا (ع) در این مورد اشاره می‌كنیم :

آن حضرت (ع) می‌فرماید: حكمت خلقت خوك آن بود كه این حیوان زشت‌روی با صفاتی پست و ناپسند عبرتی باشد برای مردم كه خدا قادر است و در صورت نافرمانی و سرپیچی آنها، آنان را به شكل این حیوان تغییر صورت می‌دهد .

صاحب تفسیر المنار در ذیل آیه « ما من دابه فی الارض و لا طائر یطیر بجناحیه الا امم امثالكم » [2] می‌فرماید: هر انسانی دارای صفاتی است از جمله آن صفات، صفت خوك است و از جمله صفات خوك آن كه همیشه به غذای كهنه و گندیده علاقه‌مند است و از غذای تازه و پاكیزه نفرت دارد.

 

فلسفه تحریم گوشت خوك در احكام  اسلامی :

در شرع از این حیوان با نام خنزیر كه جمع آن خنازیر است یاد می‌شود و نام یكی از پلیدترین حیوانات در شرع اسلام است و خداوند مسلمانان را از این حیوان بر حذر و آن را نجس و حرام گوشت می‌داند.

فقهای امامیه در كُتب فقهی خود به موضوع خوك پرداخته و احكام شرعی متعلق به آن را آورده‌اند به عنوان نمونه:

1 ـ نجاست خنزیر ؛ فقهای امامیه 10 چیز را نجس‌العین و نجس بالذات شمرده‌اند كه این مجموعه به هیچ وجه قابل تطهیر نبوده و خود منشا و مولد نجاسات دیگر نیز هستند.

2 ـ حیوان حرام گوشت نظیر شیر و گرگ را می‌توان با تذكیه و ذبح شرعی پاك نمود. البته گوشت آنان همچنان حرام است لیكن با تذكیه از نجاست بیرون آمده و از پوست آنان می‌توان استفاده كرد. بخلاف خوك كه نجاستش ذاتی است.

3 ـ بودن هر بخش از بدن خوك در لباس یا بدن نمازگذار باعث باطل شدن نمازش می‌شود.

4 ـ كسب و تجارت با خوك حرام است. بنا به دلالت فرموده پیامبر اعظم (ص) « ان الله اذا حرم شیئا حرم ثمنه » یعنی اینكه خداوند هرگاه چیزی را حرام كرده پول و در آمد آن را هم حرام كرده است. یعنی معامله حرام و نامشروع است و غیر موارد.

 

جانور شناسی خوك :

 

خوك از نظر جانور شناسی، پستاندار سم شكافته‌ای است كه تیره سویدای آن دارای پوزه دراز و متحرك است و بدن سنگین و اندامهای نسبتاً  كوتاه و پوستی كلفت و پوشیده از موههای خشن دارد و جنس نر آن را گراز خوانند كه در قرن 16 میلادی اسپانیائیها این حیوان را به امریكا بردند. جالب اینكه خوك حتی نزد اروپائیان كه بیشتر از گوشت آن استفاده می‌كنند سنبل بی‌غیرتی است. خوك در امور جنسی فوق‌العاده بی‌تفاوت و لاابالی است و علاوه بر تاثیر غذا در روحیات، كه از نظر علم ثابت است، تاثیر این غذا در خصوص لاابالی در مسائل جنسی مشهود است.

 

فلسفه تحریم گوشت خوك در ادیان :

در كتاب قاموس مقدس چنین آمده است: كه در شریعت موسی حرمت گوشت خوك اعلام شده و در اناجیل فعلی هم گنهكاران به خوك تشبیه شده‌اند و پطرس حواری می‌گوید: طبیعت این حیوان ناپاك را كه همواره به مدفوع خود رجوع می‌كرد را به گنهكاران تشبیه كرده است. همچنین در صحیفه اشعیا خوردن گوشت خوك در ضمن افعال ناهنجار و كردارهای شریرانه یهود محسوب گشته است.

 

خوردن گوشت خوك از نظر بهداشت :

خوانندگان و جوانان گرامی: انسانها در مسیر زندگانی روزمره جهت حفظ سلامت و بهداشت یكسری ضابطه‌ها و اصولی را رعایت می‌كنند، تا از بدنی سالم برخوردار باشند. لذا باید این مطلب را دانست كه گوشت خوك از نظر بهداشتی دارای میكروبهای بسیار است كه به برخی از آنها اشاره می‌نماییم :

1ـ كرم تیناسلیرم ، كه در معده از كیست بیرون می‌آید و تولید بیماری می‌كند و این بیماری در كشورهای غیر اسلامی بسیار شیوع دارد.

2 ـ میكروب برتولیسم ، كرم كدو كه در بدن ایجاد مسمومیت می‌كند.

3 ـ كرم تریشین كه دارای زاد و ولد بسیار است و گلبولهای سرخ را از بین می‌برد و از جمله عوارض آن شخص را دچار كمخونی ، التهابات عضلانی ، اسهال ، دردهای رماتیسمی و كشش اعصاب و غیره به سوی مرگ می‌كشاند.

4 ـ تب مالت و وتریكنیور و ...

 

پاسخ به یك سوال :

با این فرض كه با وسائل بهداشتی، گوشت خوك در حرارت زیاد، انگلهای مزبور بكلی از بین می‌رود و زیانش مرتفع می‌شود، پس خوردن آن مانعی ندارد؟

جواب: زیان گوشت خوك قابل انكار نیست. بعلت اینكه گوشت هر حیوانی دارای صفات آن حیوان است و از طریق غده‌ها و تراوش آنها ( هورمونها )در اخلاق كسانی كه از آن تغذیه می‌كنند ، اثر می‌گذارد و می‌توان صفت بی‌بندوباری جنسی و بی‌اعتنایی به مسائل ناموسی و غیره را از خصائص بارز این حیوان كه به خورنده آن منتقل می‌شود، را نام برد و می توان به بی‌بندوباری شدید جنسی در غرب كه یكی از علل عمده‌اش، تغذیه گوشت این حیوان آلوده باشد، اشاره نمود.

توجه :

انسانهای عاقل و خردمند همیشه سعی بر این دارند كه در مسیر زندگانی خویش، كارها و اهدافی را انجام دهند كه سرافرازی و موفقیت آنان را به همراه داشته باشد. طبق آنچه بیان شد، خوردن گوشت خوك برای انسانها ضرر دارد و لذا شرع مقدس اسلام هر چیزی را كه برای انسان ضرر دارد حرام و ممنوع كرده و ما را تشویق به ترك آن كرده كه موجب سعادت و رستگاری ما در دنیا و آخرت می‌شود. تفكر و تحقیق در دین و عاقبت‌اندیشی در اعمال و كردار مخصوصاً برای جوانان عزیزمان در طی مراحل زندگانی، از جمله رموز پیروزی و سربلندی است.


نویسنده :  بنیامین شیرخانی

----------------------------------

[1] سوره عبس - آیه 24

[2] سوره انعام - آیه 38

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 16 اسفند 1394 ساعت: 10:38 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

روشهای سفید کردن دندان ها

بازديد: 133

روشهای سفید کردن دندان ها

آیا میدانستید که سفید کردن دندانها اولیـن خـدمات بـهداشتی و آرایشــی اسـت کـه امـروزه افراد به دنبال آنند و این محبوبیت روز به روی هــم بیشتر و بیشتر می شود؟

 

یـک تحقـیق جـدید نشان داده اسـت که %80 از امریکایـی هـای بین 18 تا 49 سال به دنبال سفید کـردن دنـدان هـایشــان هسـتـنـد و ایـن آمـار بـرای خـانـم ها حتی به %85 نیز مـیرسد.

 

6 نـفر از هـر 10 نفر، به ویژه افراد بین 18 تا 24 سال، عقیده دارند که اگر هنگام لبخند زدن دندانهایشان سفیدتر و زیباتر باشد، اعتماد به نفس آنها تاحد زیادی بالا خواهد رفت.

 

طبق آکادمی آرایش دندان در امریکا، امریکایی ها بیش از 1.4 بیلیون دلار را سال گذشته صرف خرید محصولات سفید کننده دندان موجود در بازار کرده اند.

 

یکی از اولین چیزهایی که افراد در ملاقات با افراد جدید به آن دقت می کنند، لبخند آنهاست. سفید کردن دندان یکی از ساده ترین و در دسترس ترین راه ها برای بهبود ظاهر، ایجاد تاثیر مثبت و به دست آوردن ظاهری جوانتر و زیباتر می باشد. دندان به مرور زمان تغییر رنگ داده و زرد می شوند. سفید کننده دندان، عملیاتی پزشکی نیست که روی دندانهایتان انجام شود، و باعث بالا بردن سلامت دندانهایتان نمی شود اما می تواند آنها را سفیدتر کند.

 

علت تغییر رنگ دندانها چیست؟

 

عوامل مختلفی می تواند در تغییر رنگ دندانها تاثیر داشته باشد که از جمله آن میتوان به بالا رفتن سن، کشیدن سیگار، عوامل وراثتی، مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگدار، رنگ باقی مانده از داروها، و تخریب های شیمیایی دندان اشاره کرد. برخی از متداولترین دلایل عوض شدن رنگ دندان مصرف دارو، قهوه، چای، و سیگار است. افرادی هم که عادت به مصرف بیش از اندازه نوشابه دارند هم با چنین مشکلی مواجه خواهند شد.

 

جدا از رنگ گرفتن دندانها، سه عامل مهم وجود دارد که می تواند بر رنگ دندان هر فرد تاثیر داشته باشد. ژنتیک در این زمینه نقش موثری دارد. بعضی افراد به طور طبیعی نسبت به بقیه دندانهای سفیدتری دارند. بیماری ها هم می توانند عامل موثری در این رابطه باشند و برخی داروها ممکن است باعث تغییر رنگ دندانها شود. اگر احتمال میدهید که تغییر رنگ دندانهایتان به خاطر مصرف یک داروی خاص است، می توانید این مسئله را با دندانپزشکتان مطرح کنید.

 

سیگار کشیدن هم می تواند باعث زرد شدن دندانها شود. از بین رفتن این لکه ها زمان بیشتری می برد. لکه های ناشی از نیکوتین 1 تا 3 ماه طول می کشد تا با مصرف مواد سفیدکننده، به حالت اول برگردند. استفاده از تنباکو نیز از دست رفتن سفیدی دندانها و تغییر رنگ آنها را تسریع می کند.

 

بالا رفتن سن نیز با زرد شدن دندانها در ارتباط است. مینای دندان، که بخش سخت خارجی دندان است، به مرور زمان نازک تر شده و باعث می شود لایه زرد داخلی نمودار شود. اکثر این موارد، لکه های زرد و قهوه ای هستند که ممکن است از جمع شدن پلاک دندان، لکه های ناشی از غذا، و بهداشت ضعیف دندانها، ناشی شود. تغییر رنگ دندان مربوط به بالا رفتن سن و وراثت معمولاً در هر 9 نفر از 10 نفر ایجاد میشود. از بین بردن این نوع لکه ها با جرم گیری خیلی راحت و سریع انجام می گیرد و بین 1 تا 6 هفته صورت می گیرد.

 

قانون کلی این است که هر چیزی که ممکن است لباس شما، دستمال سفره تان یا فرشتان را لکه دار کند، می تواند روی دندانهایتان هم لکه بیندازد. مثلاً سس گوجه فرنگی، کیک زغال اخته، شراب قرمز و ....

 

سفیدکننده های دندان سه دسته هستند:

 

1. جرم گیری دندانها برای تغییر دادن رنگ آنها. دندانپزشک شما می تواند کار جرم گیری دندانهایتان را در مطب خود انجام دهد. محلولی که برای اینکار مورد استفاده قرار می گیرد پروکسیدی غلیظ درحدود %35 دارد. طی یک جلسه، رنگ دندانها را می توان 12 تا 14 درجه سفیدتر کرد.

 

2. خودتان هم می توانید با استفاده از ابزاری که از دندانپزشکتان خریداری می کنید، اینکار را انجام دهید. دندانپزشک ژلی برایتان تهیه می کند که باید به مدت دو هفته هر شب چهار ساعت روی دندانهایتان بمالید. این ژل ها بین 10 تا 15 درصد پروکسید در خود دارند و می توانند رنگ دندانها را تا 8 درجه سفیدتر کنند.

 

3. استفاده از خمیردندانهای ارزان که در بازار موجود است. این خمیردندانها که حاوی 4 درصد پروکسید هستند می تواند 2 تا 3 درجه رنگ دندانهایتان را سفیدتر کنند.

 

جرم گیری همیشه هم جواب نمی دهد:

 

اگر در دندانهای جلویی خود، پر کردگی همرنگ یا معمولی داشته باشید، جرم گیری جواب نخواهد دارد. محلول جرم گیری نمی تواند رنگ این مواد را تغییر دهد. به این ترتیب با جرم گیری فقط زردی این قسمت را نمایانتر می کنید. بنابراین بهتر است قبل ازاستفاده از هر روش سفید کردن دندان حتماً با دندانپزشکتان مشورت کنید.

 

عوارض جانبی جرم گیری دندان

 

جرم گیری کردن دندانها می تواند تاثیرات حانبی هم داشته باشد. دندانها ممکن است حساس شوند (حساسیت گرم و سرد) و همچنین وقتی از محلول جرم گیری استفاده می کنید، ممکن است لثه هایتان اسیب ببینند. از جمله سایر عوارض می توان به گلو درد، درد دندانها، سوزش یا خارش بافت ها و سردرد اشاره کرد.

 

مردم دندان آبی

 

در مورد سفید کردن دندانها هم نباید افراط کرد. رنگ ناشی از بسیاری از درمان ها غیرطبیعی است. باید اجازه دهید دندانهایتان مرواریدگونه سفید شوند. متاسفانه بعضی افراد بیش از اندازه از جرم گیری استفاده می کنند. من این دسته از افراد را مردم دندان آبی نامیده ام. همه شما حتماً آنها را دیده اید. دندانهای آنها یک سایه آبی رنگ دارد. این افراد باید درحدی جرم گیری کنند که سفیدی دندانهایشان با سفیدی چشم هایشان هماهنگی داشته باشد.

 

تاثیر جرم گیری چه مدت زمان باقی می ماند؟

 

یادتان باشد سفید کردن دندانها همیشگی نیست، چون دندانهایتان دوباره به مرور زمان تغییر رنگ خواهند داد. افرادیکه بیش از اندازه از موادغذایی و نوشیدنی هایی استفاده می کنند که باعث تغییر رنگ دندانها می شود، در کمتر از یک ماه، دندانهایشان دوباره تغییر رنگ می دهد. اما آندسته از افرادیکه سعی می کنند کمتر از این موادغذایی و نوشیدنی ها استفاده کنند، ممکن است بتوانند آن سفیدی را تا یک سال یا بیشتر هم نگه دارند.

 

مسئله ای که باید به خاطر داشته باشید این است که پس از استفاده از اینگونه مواد، سریعاً دندانهایتان را شستشو داده و مسواک بزنید.

 

بهداشت دندانهایتان باید در راس مسائل بهداشتی شما قرار گیرد. حداقل روزی دو مرتبه دندانهایتان را مسواک کنید و یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. برای از بین بردن لکه ها روی سطح دندان و زردی دندانها از خمیردندانهای سفید کننده (یک یا دو بار در هفته) استفاده کنید. در سایر زمانها از خمیردندان معمولی استفاده کنید.

 

 

برحسب روشی که برای سفید کردن دندانهایتان به کار می گرید، ممکن است هر 6 ماه یکبار بعد از یک تا دو سال، نیاز به بازبینی دوباره دندانهایتان باشد. اگر سیگار می کشید یا بیش از حد از نوشیدنی هایی که ممکن است باعث تغییر رنگ دندانها شود استفاده می کنید، احتمالاً این بازبینی باید زودتر انجام گیرد.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 16 اسفند 1394 ساعت: 10:37 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

موانع ابتکار

بازديد: 139

موانع ابتکار

موانع ابتکار را می‌توان به شکل زیر خلاصه کرد:

 

1- تقلید کورکورانه.

2- محیطی پر از حسد و نفرت.

3- فشارهای اجتماعی و به دنبال آن قید و بندهای دست و پا گیر.

4- عقب‌ماندگی و عجز.

5- عدم اعتماد به نفس.

6- عدم امنیت.

7- اعتماد به روش‌های تئوری و نبود محیط آزمایش و آزمایشگاهی.

8- ترس از طرح سوال و فرار از سوال دیگران.

9- پاسخ ندادن دقیق و روشن به سوال‌ها به گونه‌ای که مانع رشد و ابتکار می‌شود.

از جمله مواردی که ابتکار و خلاقیت دانش‌آموز را از بین می‌برد حفظ کردن درس‌ها و درجه‌بندی موفقیت دانش‌آموز بر اساس نمره، بدون در نظر گرفتن فعالیت عملی سالانه ی وی و یا بحث و گفت‌وگوها و نوع سوال‌هایی است که مطرح می‌کند.

تحقیر و توهین به یک مبتکر تازه‌کار، باعث دلسردی‌ وی می‌شود. علاوه بر این‌ها عواملی وجود دارند که روی شخصیت مبتکر و سطح علمی و کیفیت کارش اثر منفی می‌گذارند که عبارتند از:

 

1- غرور: غرور قدرت ابتکار را نابود می‌کند. یک مبتکر مغرور تصور می‌کند که به درجه کمال رسیده و برتر از دیگران است، چنین شخصی رو به قهقرا می‌رود.

 

2- احساس حقارت و کم‌بینی: این احساس برعکس احساس قبلی است و نتایج منفی بسیاری به جای می‌گذارد. شخصی که احساس می‌کند از دیگران کمتر و کوچک‌تر است، در واقع مانع تحرک و پیشرفت خود شده است و از هر گونه ابتکار باز می‌ماند.

 

3- عجله: محکم‌کاری، با عجله و شتاب سازگار نیست. یک مبتکر واقعی تا مدت‌ها ابتکار خود را به شکل تئوری نگه می‌دارد تا بتواند در فرصت مناسب تمام اشکالات آن را برطرف کند و بعد از آن، ابتکارش را عملی می‌سازد.

 

4- تسلیم شدن در برابر فشارها: اگر در برابر صاحبان زر و زور و یا شرایط خفقان جامعه تسلیم شود، استعداد ابتکار خود را از بین برده است. چون یکی از شرایط مبتکر موفق، مستقل بودن است.

 

5- سیگار، موادمخدر: مصرف این مواد به سلول‌های مغز علاوه بر سیستم عصبی بدن، آسیب می‌رساند و قدرت ابتکار شخص و توان خلاقیتش را از بین می‌برد. اگر غده ی تیروئید، تبروکسین ترشح نکند سبب ضعف و یا حتی از بین رفتن هوشمندی و ذکاوت خواهد شد. کمی و زیادی کلسیم نیز سبب اختلالات روانی می‌شود.

 

6- پیری: هر چه سن بالا برود قدرت ابتکار و خلاقیت نیز رو به افول می‌گذارد، چون بدن آدم در سنین پیری سلامتی خود را کم کم از دست می‌دهد.

«چارل ریچه» می‌گوید: «بعد از سن 45 سالگی قوای ذهنی به تدریج ضعیف می‌شوند. اوج قدرت ابتکار و هوشمندی بین سنین سی تا چهل سالگی است. پس از آن رو به ضعف می‌رود تا سن هفتاد سالگی، هر چند که در چنین سنینی نابغه‌هایی پیدا شده‌اند.

 

 

7- قناعت: از عوامل شکست و افول یک مبتکر، قانع شدن به یک مرحله از رشد و خلاقیت است. در جا زدن بی‌شباهت به عقب ماندن نیست.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 16 اسفند 1394 ساعت: 10:36 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

رازهای شادی و آرامش در خانواده

بازديد: 78

رازهای شادی و آرامش در خانواده

در دنیای پراضطراب امروز آرامش و راحتی خیال نعمتی است که بسیاری آرزوی آن را دارند اما برای رسیدن به آن تنها آرزو کافی نیست بلکه باید قدم پیش نهاد و کاری کرد. آنچه در پی می آید برخی تکنیک های روانی شناختی است که ضمن کمک به رفع تشویش و نگرانی آرامش و نشاط و شادی را در زندگی ما رونق می بخشد.

راز اول : با خدا ارتباط برقرار کنید

حداقل نیاز انسان به روح خدایی مانند احتیاج نوزاد به مادر است به همان میزان که جسم برای ادامه حیات به هوا و غذا نیازمند است، روح و باطن نیز به هدایت الهی و روح ربانی محتاج است.

آرامش جان، زمینی حاصل خیز است که دانه های«خواست و نیاز» در آن به خوبی می روید. نیازهای به حق را در یاد خداوند که آرامش جان و قلب است بکارید تا به خوبی تحقق یابند. خداوند همراه کسی است که او همراه خداوند باشد با توجه به خداوند و خواندن نام های او همراهی و پشتیبانی خدا را به سوی خود جلب کنید پس به خداوند توجه کنید تا الهی شوید! به خدا توکل کنید. هر چه ارتباط شما با خدا این نیروی عظیم و خرد لایتناهی بیشتر و بیشتر شود آرامش و نشاط بیشتری را در خود تجربه می کنید و هر چه ارتباط شما با خدا محدودتر شود ترس و اضطراب بیشتری بر شما چیره می شود. خداوند فرموده است:«اگر مرا یاری کنید شما را یاری می کنم و قدم هایتان را استوار می گردانم»یار خدا بودن یعنی براساس قوانین الهی رفتار کردن، گناه نکردن، کمک به دیگران، نرنجاندن دیگران، احترام به والدین و درواقع یار خدا بودن همان یاری کردن به خود است.

رازدوم:ازآنچه هستید راضی باشید

بدن وسیله زندگی است نه جوهر آن. آن قدرکه ما انسان ها با ظاهر جسمی خود مشخص می شویم یک درخت با تنه اش مشخص نمی شود. تجربیات ما باید مثل درخت به ما شکل بدهد ولی این کار را نمی کند. فقط جوهره وجودمان است که با شرایط محیط از بین نمی رود، شکسته نمی شود و یا در معرض دید و بررسی دیگران قرار نمی گیرد. وجود داشتن پر معنا و پر مفهوم است. من وجود دارم، من هستم، من این جا هستم، من در حال شدن هست، تنها من هستم که زندگی را می سازم و.. هر کدام از ما انسان ها در این دنیا ماموریتی خاص داریم. با کمک به دیگران و مهرورزی به آنان باعث تکامل روحمان می شویم. رسالت اصلی ما در این دنیا بیدار شدن و بیدار کردن است و زندگی ما به منزله یک سفر است و هدف نیست. منظور از بیداری فعال شدن در  همه ابعاد وجود و همه زوایای زندگی است مانند بیداری جسمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و…خلاصه در یک کلام«بیداری الهی».

راز سوم:مثبت فکر کنید

یاد بگیرید که احساس هایتان را از طریق افکار مثبت مهار کنید. به دقت افکارتان را زیر نظر بگیرید و هنگامی که یک فکر منفی هجوم می آورد خودتان را وارسی و به جای آن یک فکر مثبت جایگزین کنید. ذهن مثبت اوضاع مثبت را به خود جلب می کند. به خاطر داشته باشید که عالم به نیات ما پاسخ می دهد.

افکار و عقاید ما به صورت انرژی از وجودمان ساطع می شود و به جهان بیرون راه می یابد و محیط سعی می کند آنچه را می خواهیم به ما هدیه کند. راز توفیق آن است که میزان انرژی خود را در جهت مثبت و صعودی افزایش دهیم و برای خود و دیگران همیشه بهترین ها را بخواهیم. چرا که حتی اگر در مورد دیگران نیت بد و منفی داشته باشیم آثار مخرب آن گریبان گیر خودمان می شود. چه زیباست که بهترین نیات و آرزوها و افکار را برای خود و دیگران داشته باشیم تا به اوج آرامش و شادی برسیم.

راز چهارم:بر آرامش درونی تمرکز کنید

در دل توفان هم آرامش نهفته است. مهم نیست که در هر زمانی از روز چه اتفاقی بیفتد. هر چه مسایل به نظر مشکل و پر دردسر بیایند و هر چه قدر که بخواهیم کارهای زیادی را در آن واحد انجام دهیم باید فقط به خلوتگاه درون خویش برگردیم و آرامش درونی پیدا کنیم. برای دسترسی به خلوتگاه درونی چشم هایتان را ببندید و روشنایی آرام و ملایمی را درون خود تصور کنید. این فضا جایی است که ضربان قلب شما به فرمان شما آرام می تپد. به آن جا بروید و از دور دست استاد معنویتان از راه می رسد در گوشتان زمزمه می کند:«هر جا می توانید خوبی کنید در هر چه می توانید به هر شکل که می توانید هر وقت که می توانید به همه اشخاصی که می توانید و تا زمانی که می توانید»نور سفیدی فضای دلتان را آرام می کند.سپس بر این آرامش حاصل شده تمرکز کنید.

راز پنجم: قضاوت خود را به تاخیر بیندازید

در این جهان هیچ حادثه ای بر حسب تصادف و در همه وقایعی که روی می دهند لطف و رحمت الهی نهفته است. تمام حوادث برای ما پیام هایی دارند که سبب تکامل روحمان می شوند. مثلاً شما می توانید پیام آن حادثه به ظاهر بد را بعد از گذشت مدت زمانی بفهمید و یا حتی ممکن است تا زمانی که زنده هستید، متوجه نشوید زیرا بسیاری از این وقایع فراسوی درک ما و جزء اسرار الهی هستند و تلاش برای فهم حکمت خداوند با هوش محدودمان مانند سنجش اقیانوس با پیمانه است. همچنین در ذهن الهی، از دست دادنی ای وجود ندارد و اگر شما به ظاهر چیزی را از دست می دهید معادل آن شئ و یا حتی بالاتر از آن را به دست خواهید آورد و تمام این اشیاء وسیله ای برای تکامل و زیبایی شما هستند. بیایید کاملاً بپذیریم که در هر موقعیت نامطلوب، نیکی پنهانی برای همه وجود دارد.«ساقی هر چه ریزد لطف اوست»

راز ششم: صفتهای مثبت خود را افزایش دهید

از غیبت، تهمت و صفت های نسنجیده درباره افراد یا حوادث، حسادت، كینه، دروغ، جر و بحث كردن با دیگران و خلاصه رنجاندن دیگران به شدت پرهیز كنید. زیرا كسی كه با انجام دادن این گونه اعمال تراكمی از نیروهای منفی عذاب می كشد، خودتان هستید. زمانی كه به دیگران خوبی و كمك می كنید تجمعی از نیروهای مثبت به دور خودتان فراهم می آورید و این نیروهای مثبت باعث آرامش و شادی شما می شوند. هنگامی كه وضو می گیرید الكتریسیته های ساكن را به سطح بدن خود می آورید. آب نیز رسانا است و شما امواج آلفا {امواج آرامش بخش} تولید می كنید. با كشیدن مسح سر این امواج را به كورتكس مغز انتقال می دهید و باعث می شوید كه ناحیه شلوغ ذهن آرام گیرد. با مسح پا انتقال امواج آلفا را در اندامهای پایینی سرعت می بخشید. بیشترین منطقه ای كه در كره زمین امواج آلفا دارد كعبه است. زمانی كه شما نماز می خوانید و جهت خانه خدا قرار می گیرید و هفت قسمت بدن شما با زمین تماس پیدا می كند، امواجی را دریافت می كنید كه باعث آرامش شما می شوند. برای افزایش نیروهای مثبت خود می توانید در یك وان حمام پر از آب و نمك به مدت بیست دقیقه قرار بگیرید. در بطری های رنگی آب خوراكی بریزید و به مدت دو ساعت در معرض نور شدید آفتاب قرار دهید سپس آنها را در یخچال بگذارید و در موقع لزوم بنوشید. بدون كفش و جوراب روی چمن راه بروید زیرا طبیت منبع انرژی نیروهای مثبت است.

راز هفتم:به دستورات اخلاقی احترام بگذارید

از كنجكاوی كردن در زندگی دیگران دوری كنید. از خواندن نامه های شخصی و دفتر خاطرات محرمانه دیگران و گوش دادن به مكالمات خصوصی آنها اجتناب كنید.بدون در زدن و اجازه گرفتن وارد هر مكانی نشوید.سعی در اثبات درستی نظرات و عقاید خود به دیگران نداشته باشید.تلاش نكنید كه به زور افكار و عقاید دیگران را تغییر دهید، زیرا در صورت رعایت نكردن این دستورات آرامش خود را بر هم می زنید. به پدر ومادر خود نیكی كنید. با آنان با صدای بلند صحبت نكنید.

بتی.جی ایدی می گوید:«از زمانی كه شما به درگاه خداوند دعا می كنید این دعاها به صورت شعاع های نورانی به طرف آسمان بالا می روند و فرشته ها برای اجابت به زمین می آیند ولی در میان این شعاعهای نورانی یكی از همه فوق العاده قطورتر و نورانی تر است و فرشتگان به محض مشاهده آن سریع به آن رسیدگی می كنند. این پرتو قدرتمند و خیره كننده مربوط به دعای پدر و مادر در حق شماست. دعای مادر خالصانه ترین دعاهاست. چه زیباست به والدین خود از صمیم قلب احترام بگذارید و نیازهای آنان را تامین كنید زیرا كه مهر و نیكی به آنان سبب آرامش و نشاط درشما می شود.»

راز هشتم: حس ها را از یكدیگرجدا كنید.

اغلب ما به این مسئله توجه چندانی نداشته ایم كه حواس پنجگانه خود را از یكدیگر تفكیك و آن ها را به صورت مجزا از یكدیگر حس كنیم. ذهنتان را برای بالا بردن آگاهی حسی، پرورش دهید. امروز بر بینایی تمركز كنید، فردا بر مزه، روز بعد بر بویایی و…مثلاً زمانی كه در حال دوش گرفتن در حمام هستید قطرات آب را روی بدن خود احساس كنید و از اینكه باعث تمیزی و آرامش شما می شود، لذت ببرید. موقعی كه در حال غذا خوردن هستید فقط به طمع و مزه غذا تمركز كنید. وقتی در حال ریختن چای در استكان هستید به صدای ریزش آن گوش دهید.به این ترتیب، شروع به جدا كردن تجربیات حسی تان از یكدیگر كنید و از هر كدام لذت ببرید.

رازنهم: دید جدیدی پیدا كنید

پرهای دم طاووس رنگارنگ هستند و هنگامی كه از زاویه ای خاص به آنها نگاه می كنید درخشش وزیبایی بی نظیری دارند. خیلی از مسائل در زندگی هنگامی ارزش خود را نشان می دهند كه از زاویه درست دیده شوند. ولی نگرشهای متشابه و كلیشه ای، دیدن این زیبایی ها را مشكل می سازد. اگر به هر مسئله ای از زاویه ای درست نگاه كنید در آن چیزهای با شكوه و زیبایی خواهید دید.سعی كنید همه چیز و همه كس را با چشم های تازه ای ببینید كه از طریق عادت تیره و تار نشده اند. با این روش شما می توانید ثروت های نامحدودی را كشف كنید. به خاطر داشته باشید كه اگر از زاویه ای درست به تمام چیزها و اشخاص نگاه كنید هر شخص یا هر شیء از طرف خالقتان برای شما ارمغان و پیام زیبایی به همراه خواهد داشت.

رازدهم: وسایل اضافی را از محیط زندگیتان خارج كنید

اشیاء درون خانه تان را لمس كنید و از خودتان بپرسید آیا به این وسایل احتیاج دارم؟كتاب ها را از درون قفسه بیرون بیاورید و ببینید آیا دوباره قصد خواندن این كتاب ها را دارید. هرشیء یادگاری را بررسی كنید و از خودتان بپرسید:«آیا هنوز لحظه ای را كه این شیء به یادم می آورد برایم مهم و با ارزش هستند؟» لباس هایتان را باز كنید و توجه كنید كه آیا به تمام این لباس ها احتیاج دارید و از آخرین باری كه آنها را پوشیده اید چه قدر زمان می گذرد و آیا دوباره تصمیم به پوشیدن آنها دارید؟ بعد از این بررسی كاملی كه به عمل می آورید تمام وسایل و لباس های اضافی تان را به دیگران ببخشید و یا آنها را حراج كنید. زیرا كه هر شیء انرژی خودش را دارد و اگر به كار نرود در خانه به آب راكد تبدیل می شود. همچنین جای مناسبی برای جوندگان و پشه ها می گردند. پس مراقب باشید و بگذارید انرژی آزادانه جریان یابد و آب جاری گردد. اگر كهنه ای را نگه دارید تازه ها جایی برای تجلی خویش نمی یابند. پس برای چرخش انرژی و پیشرفت درزندگی تان وسایلی را كه احتیاج ندارید از محیط خارج سازید.

منبع : سایت تبیان www.tebyan.net  



 

 

 

داستان هایی پیرامون نوآوری و پرورش خلاقیت

 

نوع مطلب :داستان هایی پیرامون نوآوری و پرورش خلاقیت ،

نوشته شده توسط:علی اكبر ادهم ماراللو آموزگار ششم استان اردبیل شهرستان پارس آباد

 

 

نجات غریق

مردی در کنار رودخانه‌ای ایستاده بود. ناگهان صدای فریادی رامی‌شنود و متوجه می‌شود که کسی در حال غرق شدن است. فوراً به آب می‌پرد و او را نجات می‌دهد. اما پیش از آن که نفسی تازه کند فریادهای دیگری را می‌شنود و باز به آب می‌پرد و دو نفر دیگر را نجات می‌دهد. اما پیش از این که حالش جا بیاید صدای چهار نفر دیگر را که کمک می‌خواهند می‌شنود.

 او تمام روز را صرف نجات افرادی می‌کند که در چنگال امواجخروشان گرفتار شده‌اند غافل از این که چند قدمی بالاتر دیوانه‌ای مردم را یکی یکی به رودخانه می‌انداخت.

شرح حکایت

برخی مدیران و سازمانها این گونه عمل می‌کنند. در این سازمانها به جای درمان ریشه، به کندن برگ های زرد رغبت بیشتری نشان داده می‌شود. به عبارت دیگر به جای علت یابی و رفع مشکلات، صرفاً به اصلاح آنها می‌پردازند. آیا بهتر نیست ضمن چاره‌جویی برای عوارض و مسائل پیش‌آمده، بر روی علل هم تأثیر گذاشت تا مسئله به طور همه جانبه حل شده و از اتلاف سرمایه ها و منابع با ارزش جلوگیری شود؟
منبع  http://qas.weblog.sh


برگرفته از http://www.creativity.i

 

میخ سر راه

فردی از روی کنجکاوی با هدف شناخت واکنش دیگران نسبت به مسایل پیرامون، میخی را در چهارچوب درب سازمانی که محل تردد بود کار گذاشت. نفر اول وارد شد و بدون اینکه میخ را ببیند از درب گذشت. نفر دوم که از چهارچوب درب می‌گذشت میخ را دید ولی بی توجه به آن گذشت.

نفر سوم میخ را دید و پیش خود گفت وقتی کارم تمام شد بر می گردم و میخ را از چهارچوب درب بر میدارم تا برای کسی خطر ایجاد نکند. نفر چهارم به محض رویت میخ و شناخت خطر میخ در محل تردد، بلافاصله میخ کشی آورد و میخ را درآرود و سپس به کار خود رسیدگی کرد.


شرح حکایت

هر فردی نسبت به مسایل واکنشی داردنفر اول مانند افراد با درجه شناخت پایین و بی توجه به محیط پیرامون خود. نفر دوم شناخت پیدا کرد ولی مسوولیت پذیری نسبت به خطرات آن مساله برای دیگران را نداشتنفر سوم، دارای شناخت و مسوولیت پذیری بود ولی وقت شناسی نداشت و پی به اهمیت و ضرورت مساله نبرده بود. نفر چهارم فردی با درجه شناخت بالا، مسوولیت پذیر، وقت شناس، درک بالا نسبت اهمیت مسائل و خطرات محیطی و اینکه اهل عمل.
برگرفته از سایت: راهکار مدیریت

کدام را سوار می‌کنید؟

یک شرکت بزرگ قصد استخدام یک نفر را داشت. بدین منظور آزمونی برگزار کرد که یک پرسش داشت. پرسش این بود:

شما در یک شب طوفانی در حال رانندگی هستید. از جلوی یک ایستگاه اتوبوس می‌گذرید. سه نفر داخل ایستگاه منتظر اتوبوسهستند. یک پیرزن که در حال مرگ است. یک پزشک که قبلاً جان شما را نجات داده است. یک خانم/آقا که در رویاهایتان خیال ازدواج با او را دارید. شما می‌توانید تنها یکی از این سه نفر را سوار کنید. کدام را انتخاب خواهید کرد؟ دلیل خود را شرح دهید.

___________________________
پیش از اینکه ادامه حکایت را بخوانید شما نیز کمی فکر کنید
.
؟!
؟!
____________________________

قاعدتاً این آزمون نمی‌تواند نوعی تست شخصیت باشد زیرا هر پاسخی دلیل خودش را دارد. پیرزن در حال مرگ است، شما باید ابتدا او را نجات دهید. هر چند او خیلی پیر است و به هر حال خواهد مرد. شما باید پزشک را سوار کنید. زیرا قبلاً جان شما را نجات داده است و اینفرصتی است که می‌توانید جبران کنید. اما شاید هم بتوانید بعداً جبران کنید.شما باید شخص مورد علاقه‌تان را سوار کنید زیرا اگر این فرصت را از دست دهید ممکن است هرگز قادر نباشید مثل او را پیدا کنید.

از دویست نفری که در این آزمون شرکت کردند، شخصی که استخدام شد دلیلی برای پاسخ خود نداد. او نوشته بود:

سوئیچ ماشین را به پزشک می‌دهم تا پیرزن را به بیمارستان برساند و خودم به همراه همسر رویاهایم منتظر اتوبوس می‌مانیم.

شرح حکایت

همه می‌پذیرند که پاسخ فوق بهترین پاسخ است، اما هیچکس در ابتدا به این پاسخ فکر نمی‌کند. چرا؟

زیرا ما هرگز نمی‌خواهیم داشته‌ها و مزیت‌های خود را (ماشین) از دست بدهیم. اگر قادر باشیم خودخواهی‌ها، محدودیت ها و مزیت‌های خود را از خود دور کرده یا ببخشیم گاهی اوقات می‌توانیمچیزهای بهتری به دست بیاوریم.

تحلیل فوق را می‌توانیم در یک چارچوب علمی‌تر نیز شرح دهیم: در انواع رویکردهای تفکر، یکی از انواع تفکر خلاق، تفکر جانبی است که در مقابل تفکر عمودی یا سنتی قرار می‌گیرد. در تفکر سنتی، فرد عمدتاً از منطق، در چارچوب مفروضات و محدودیت‌های محیطی خود، استفاده می‌کند و قادر نمی‌گردد از زوایای دیگر محیط و اوضاع اطراف خود را تحلیل کند. تفکر جانبی سعی می‌کند به افراد یاد دهد که در تفکر و حل مسائل، سنت شکنی کرده، مفروضات و محدودیت ها را کنار گذاشته، و از زوایای دیگری و با ابزاری به غیر از منطق عددی و حسابی به مسائل نگاه کنند.

در تحلیل فوق اشاره شد اگر قادر باشیم مزیت‌های خود را ببخشیم می‌توانیم چیزهای بهتری به دست بیاوریم. شاید خیلی از پاسخ‌دهندگان به این پرسش، قلباً رضایت داشته باشند که ماشین خود را ببخشند تا همسر رویاهای خود را به دست آورند. بنابراین چه چیزیباعث می‌شود نتوانند آن پاسخ خاص را ارائه کنند. دلیل آن این است که به صورت جانبی تفکر نمی‌کنند. یعنی محدودیت ها و مفروضات معمول را کنار نمی‌گذارند. اکثریت شرکت‌کنندگان خود را در این چارچوب می‌بینند که باید یک نفر را سوار کنند و از این زاویه که می‌توانند خود راننده نبوده و بیرون ماشین باشند، درباره پاسخ فکر نکرده‌اند.
برگرفته از : سایت راهکار مدیریت

عاقبت شک در ایمـــان

داستان درباره ی یک کوهنورد است که می خواست از بلندترین کوه ها بالا برود. او پس از سال ها آماده سازی ماجراجویی خود را آغاز کرد .

ولی از آنجا که افتخار کار را فقط برای خود می خواست تصمیم گرفت به تنهایی از کوه بالا برود. شب ،بلندی های کوه را در برگرفته بود و مرد هیچ چیز را نمی دید. همه چیز سیاه بود اصلا دید نداشت ابر روی ماه و ستاره ها را پوشانده بود. همان طور که از کوه بالا می رفت پایش لیز خورد. در حالی که به سرعت سقوط می کرد از کوه پرت شد.در حال سقوط فقط لکه های سیاهی مقابل چشمانش می دید و احساس وحشتناک مکیده شدن به وسیله ی قوه جاذبه او را در خود می گرفت .

همچنان سقوط می کرد ، در آن لحظات تمام رویداد های خوب و بدزندگییش به یادش آمد. اکنون فکر می کرد مرگ چقدر به وی نزدیک است .

ناگهان احساس کرد طناب دور کمرش محکم شد و در میان آسمان و زمین معلق ماند. در این لحظه سکون چاره ای برایش نماند جز آن که فریاد  بزند خدایا کمکم کن! ناگهان صدای پرطنینی از آسمانشنیده شد : 
چه می خواهی .
-
ای خدا نجاتم بده!
واقعا باور داری که می توانم نجاتت دهم.
-
البته که باور دارم.
اگر باور داری طنابی که به دور کمرت بسته است پاره کن.
یک لحظه سکوت....و مرد تصمیم گرفت با تمام نیرو طناب را بچسبد .

گروه نجات می گویند که روز بعد یک کوهنورد یخ زده را مرده پیدا کردند. بدنش از طناب آویزان بود و با دستهایش محکم طناب را گرفته بود در حالی که او فقط یک متر از زمین فاصله داشت . 

منبعmadadi.ir/forum

 

شتر کنجکاو

بچه شتر: چند تا سوال برام پیش آمده است. میتونم ازت بپرسم مادر؟
شتر مادر: حتماً عزیزم. چیزی ناراحتت کرده است؟
بچه شتر: چرا ما کوهان داریم؟
شتر مادر: خوب پسرم. ما حیوانات صحرا هستیم. در کوهان آب و غذا ذخیره می کنیم تا در صحرا که چیزی پیدا نمی شود بتوانیم دوام بیاوریم.
بچه شتر: چرا پاهای ما دراز و کف پای ما گرد است؟

شتر مادر: پسرم. قاعدتاً برای راه رفتن در صحرا و تندتر راه رفتن این مدل پا را داریم.
بچه شتر: چرا مژه های بلند و ضخیم داریم؟ بعضی وقت ها جلوی دید من را می گیرد.
شتر مادر: پسرم. این مژه‌ های بلند و ضخیم یک نوع پوشش حفاظتی است که چشم های ما را در مقابل باد و شن های بیابان محافظت می کنند.
بچه شتر: فهمیدم. پس کوهان برای ذخیره کردن آب است برای زمانی که ما در بیابان هستیمپاهایمان برای راه رفتن در بیابان است و مژه هایمان هم برای محافظت چشمهایمان در برابر باد و شنهای بیابان است...
بچه شتر: فقط یک سوال دیگر دارم.....
شتر مادر: بپرس عزیزم..
بچه شتر: پس ما در این باغ وحش چه کار می کنیم؟

مهارت ها، علوم، توانائی ها و تجارب فقط زمانی مثمر ثمر است که شما در جایگاه واقعی و درست خود باشید
الان شما در کجا قرار دارید؟

 

شرح حکایت

توانمندی ها ، مهارت ها ، تحصیلات ، تجربیات و استعدادهای انسان نقش بسیار مهمی را در پیشرفت و ارتقاء شغلی و زندگی او دارد. به عبارت دیگر موارد ذکر شده پتانسیل لازم جهت حرکت و رشد را فراهم می نماید. لیکن این حرکت نیاز مند بستر و مسیر مناسب نیز می باشد. چنانچه فرد در محل مناسب ، مکان مناسب و زمان مناسب قرارگیرد می توان انتظار داشت که تمامی پتانسیل وجودی وی در جهت رشد و تعالی شغلی ، شخصیتی ، اجتماعی و... بکارگرفته شود.

بدیهی است در صورت محقق نشدن شرایط ذکر شده امکان رشد و شکوفائی کامل انسان بسیار کم می گردد. یکی از وظایف بسیار مهم مدیران و رهبران شناسائی استعدادهای کارکنان و فراهم آوردن شرایط رشد و پرورش و بکارگیری آنها در سازمان ودر جهت اهداف سازمان می باشد. انسانها هر یک معدنی از طلا و نقره هستند که می بایستی ابتدا کشف و شناسائی شده و سپس با صرف هزینه به بهترین شکلی بهتعالی رسانده شوند و همچون نگینی بدرخشند.
برگرفته از سایت :راهکار  مدیریت

 

سم

دختری ازدواج کرد و به خانه شوهر رفت ولی هرگز نمی توانست با مادرشوهرش کنار بیاید و هر روز با هم جرو بحث می کردند.

عاقبت یک روز دختر نزد داروسازی که دوست صمیمی پدرش بود رفت و از او تقاضا کرد تا سمی به او بدهد تا بتواند مادر شوهرش را بکشدداروساز گفت اگر سم خطرناکی به او بدهد و مادر شوهرش کشته شود، همه به او شک خواهند برد، پس معجونی به دختر داد و گفت که هر روز مقداری از آن را در غذای مادر شوهر بریزد تا سم معجون کم کم در او اثر کند و او را بکشد و توصیه کرد تا در این مدت با مادر شوهر مدارا کند تا کسی به او شک نکند.

دختر معجون را گرفت و خوشحال به خانه برگشت و هر روز مقـداری از آن را در غـذای مادر شوهـر می ریخت و با مهربانی به او می داد. هفته ها گذشت و با مهر و محبت عروس، اخلاق مادر شوهر هم بهتر و بهتر شد تا آنجا که یک روز دختر نزد داروساز رفت و به او گفت: آقای دکتر عزیز، دیگر از مادر شوهرم متنفر نیستم. حالا او را مانند مادرم دوست دارم و دیگر دلم نمی خواهد که بمیرد، خواهش می کنم داروی دیگری به من بدهید تا سم را از بدنش خارج کند.

داروساز لبخندی زد و گفت: دخترم ، نگران نباش. آن معجونی که به تو دادم سم نبود بلکه سم در ذهن خود تو بود که حالا با عشق به مادر شوهرت از بین رفته است.

 

برگرفته از http://www.creativity.i

راز موفقیت مدیران موفق

از مدیر موفقی پرسیدند: "راز موفقیت شما چه بود؟" گفت: «دو کلمه» است.
آن چیست؟
-
«تصمیم‌های درست»
و شما چگونه تصمیم های درست گرفتید؟
پاسخ «یک کلمه» است!

-         آن چیست؟
«تجربه»
و شما چگونه تجربه اندوزی کردید؟
پاسخ «دو کلمه» است!
آن چیست؟
«تصمیم های اشتباه»


شرح حکایت

به گفته پیتر دراکر ، موفقیت مدیران در گرو استفاده از تجربیات و نصایح بزرگان مدیریت است. از دیگر سو، تصمیم گیری مهمترین بخش وظیفه مدیران است. تلفیق استفاده از تجربیات بزرگان و تصمصم گیری صحیح و به موقع نقش بسیار مهمی در موفقیتمدیران دارد.

منبعhr.blogfa.com
برگرفته از سایت‌:‌‌راه مدیریت

برگرفته از http://www.creativity.i

 

دسته کلید پای تیر چراغ برق

در یک شب تاریک مردی در پیاده رو خیابانی پای تیر چراغ برق دنبال چیزی می‌گشت.
رهگذری او را دید و پرسید: دنبال چه می‌گردی؟

مرد گفت: دنبال دسته کلیدم می‌گردم.
رهگذر پرسید: آن را اینجا گم کردی؟
مرد گفت: نه، فکر می‌کنم چند قدمی عقب‌تر، از دستم افتاده باشد.
رهگذر پرسید: پس چرا اینجا دنبال آن می‌گردی؟
مرد گفت: چون اینجا نور بیشتر است.


شرح حکایت

شرکتها و سازمانها اغلب در حوزه دانش و تجربیات خود دنبال راه حل مسائل می‌گردند در حالیکه ممکن است یافتن راه حل به دانش، رویکرد و تفکر متفاوتی نیاز داشته باشد. بهتر است برای دستیابی به نوآوری، جستجو پای تیر چراغ برق را متوقف کنیم.

برگرفته از http://www.creativity.i

 

خانم نظافتچی

در امتحان پایان ترم دانشکده پرستاری، استاد ما سوال عجیبی مطرح کرده بود. من دانشجوی زرنگی بودم و داشتم به سوالات به راحتی جواب می دادم تا به آخرین سوال رسیدم، نام کوچک خانم نظافتچی دانشکده چیست؟

سوال به نظرم خنده دار می آمد. در طول چهار سال گذشته، من چندین بار این خانم را دیده بودم. ولی نام او چه بود؟!

من کاغذ را تحویل دادم، در حالی که آخرین سوال امتحان بی جواب مانده بود
پیش از پایان آخرین جلسه، یکی از دانشجویان از استاد پرسید: استاد، منظور شما از طرح آن سوال عجیب چه بود؟

استاد جواب داد: در این حرفه شما افراد زیادی را خواهید دید. همه آنها شایسته توجه و مراقبت شما هستند، بـاید آنها را بشناسید و به آنهـا محبت کنید حتـی اگر این محبت فقط یک لبخنـد یا یک سلام دادن ساده باشد
من هرگز آن درس را فراموش نخواهم کرد.

برگرفته از http://www.creativity.i



 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 16 اسفند 1394 ساعت: 10:35 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تكنولوژی در خدمت معلم

بازديد: 90

تكنولوژی در خدمت معلم

 

جاستین پاركینسون

 

ترجمه ناصر گوهری

 

بعضی ها آینده تدریس را به گونه ای تصور می كنند كه كلاس ها به محیطی مناسب جهت مشاركت فعال و بدیهه گویی تبدیل شده است. این نوع كلاس ها نیاز به افزایش مهارت معلمان و شاگردان خواهد داشت. عده ای دیگر این كلاس ها را بسیار بغرنج خواهند یافت. در تصور آنها جوانب غیرضروری باعث افزایش كار و زحمت آنها خواهد شد. در این میان به نظر می رسد كه دولت ها نیز طرفدار ترقی و بهبود كیفیت تدریس هستند. به عنوان مثال از طرف دولت انگلیس اعلام شده كه قرار است تا سال۲۰۰۶ مبلغ ۹۰۰ میلیون یورو برای ارتقای تكنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT) هزینه شود. در این میان مبلغ ۲۵ میلیون یورو صرف تبدیل تخته های سفید (وایت بورد)ها به صفحات نمایشی خواهد شد كه می توانند كامپیوتر، تصویر، صدا، فیلم و لینك های اینترنتی را به هم ربط دهند. از همین حالا می توانید نامی برای این وایت بورد پیدا كنید. با استفاده از این روش جدید، كلاس درس در كانون تكنولوژی قرار می گیرد.

 

در حالی كه زمانی تنها وسیله آموزشی، تخته سیاه بود كه فقط امكان نوشتن را ایجاد می كرد. اما آیا این تكنیك های جدید به واقع در امر یادگیری سودمند هستند؟ كریس دراگ (Chris Drage) معلم در شمال لندن بر این باور است كه تكنولوژی می تواند بسیار سودمند باشد. این معلم كه از سال ۱۹۸۳ درگیر ICT است، می گوید: سئوال اساسی كه معلمان قبل از شروع تدریس باید از خود بپرسند، این است كه چگونه می توان با استفاده از ICT فرآیند تدریس را به نحو بهتری انجام داد. ما باید تكنولوژی را در خدمت معلمان قرار دهیم نه معلم را در خدمت تكنولوژی. امروزه بسیاری از مردم مزیت و روش استفاده از سرعت بالای كامپیوترها را نمی دانند. در گذشته تكنولوژی چندان قابل اعتماد نبود و همین عامل باعث می شد بسیاری از معلمان نسبت به استفاده از فناوری بی میل باشند.

 

تكنولوژی می تواند رابطه صمیمی و اعتماد سنتی میان معلم و شاگرد را برهم زند. با این وجود استفاده از تكنولوژی مزایایی دارد كه در كل آن را سودمند می نماید. برای استفاده از روش های جدید باید به تعداد كافی كامپیوتر در دسترس باشد تا دانش آموزان بتوانند در امر یادگیری مشاركت فعال داشته باشند. از طرف دیگر باید آموزش های لازم برای كسب مهارت توسط معلمان فراهم شود. در این میان معلمان جوان تر اعتماد به نفس بیشتری دارند ولی معلمان مسن تر در تمام دنیا به نوعی دنبال آن هستند كه از ICT استفاده نكنند. دلیل آنها عمدتاً این است كه برخی اوقات كامپیوترها كار نمی كنند یا اینكه پرینترها اغلب اوقات خراب می شوند.

 

بعضی از مردم چون اعتقاد دارند كه تكنولوژی باعث ایجاد پیچیدگی و مشكل می شود، از آن استفاده نمی كنند. باید برای معلمان دوره های كوتاه مدتی برگزار شود تا با روش های استفاده از كامپیوتر در تدریس آشنا شوند. این دوره های مداوم این امكان را فراهم می كند كه معلمان مهارت لازم را كسب كنند و به تدریج نسبت به روش های جدید اعتماد پیدا كنند.

 

البته در این دوره ها بعضاً معلمانی هستند كه مربیان خود را تحت تاثیر قرار می دهند. یكی از این معلمان، درسی را كه قرار بود سر كلاس ارائه دهد قبلاً در مكان مناسب دیگری برگزار می كرد و دستیارش از نحوه تدریس فیلمبرداری می كرد. این فیلم، پس از تدوین در كلاس برای بچه ها با استفاده از كامپیوتر پخش می شد. در ضمن پخش فیلم، معلم سئوالاتی از قبیل اینكه توپ به چه سمتی خواهد رفت، می پرسد. سپس ایده هایی درباره نیروهای وارد برتوپ ارائه می كند. با استفاده از این روش این معلم، روشی ابتكاری در استفاده از ICT ابداع كرده بود.

 

البته توجه به این نكته ضروری است كه وقتی تنها یك تخته سیاه در اختیار معلم باشد، چنین روشی غیرممكن است. با وجودی كه وایت بوردها پیشرفت خوبی داشته اند اما آنها تنها ابزار مدرن جهت استفاده از تكنولوژی نیستند. به نظر می رسد كه تا دو سال آینده این امكان فراهم خواهد شد كه دانش آموزان بتوانند از پشت نیمكت خود، ایده هایشان را در وایت بورد كلاس پیاده كنند.با وجود آنكه با استفاده از عوامل مختلف می توان كلاس را به محیطی پرفعل و انفعال تبدیل كرد اما نباید فراموش كرد كه در كلاس درس، معلم بیشترین نقش و اهمیت را داراست.

 

دكتر براگ درباره بهترین ایام تدریس خود می گوید: در سال ۱۹۸۴ شش هفته تدریس برای كودكان ۱۰ ساله داشتم و در این روش، كودكان با استفاده از كامپیوتر، فقط مشغول یك بازی بودند و اسم بازی جزیره اسرارآمیز نام داشت. البته این بازی گرافیكی نبود و تنها از متن نوشتاری استفاده می شد. برای انجام بازی، دانش آموزان به گروه های ۴ نفره تقسیم شدند. هر گروه تنها ۲۰ دقیقه زمان داشت كه در جزیره بماند. تمام وقت كلاس برای بازی بچه ها در این جزیره اختصاص یافته بود. استفاده از این روش روح تازه ای را در كالبد دانش آموزان دمیده بود، طوری كه پس از آن دانش آموزان داستان هایی تخیلی از زمان در جزیره بودنشان نوشتند.

 

تأثیر این روش روی دانش آموزان به حدی بود كه باعث شد دانش آموزان بهترین نوشته هایشان را درباره جزیره خلق كنند. در پس این ۲۰ دقیقه بازی كامپیوتری سعی شده بود كه علوم ریاضیات، تكنولوژی، تاریخ و جغرافی گنجانده شود. این روش هم یكی از بهترین مثال های استفاده از تكنولوژی در تدریس بود كه باعث افزایش فوق العاده یادگیری شد. اگر دانش آموزان را هنگام بازی، مدت زمان خاص در مقابل كامپیوتر تنها رها میكردیم قطعاً شكست حاصل می شد و نتیجه ای مثبت به بار نمی آورد. البته بعضی از تجارب و مهارتها هستند كه باید بطور مستقیم كسب شوند و هیچ جایگزینی نمی تواند جای تجارب بنیادی را بگیرد.

 

تمام روش های نوین برای بهبود و افزایش كارایی است نه به عنوان جایگزینی برای روش های سنتی. صرف تماشای ویدئو باعث بروز خلاقیت نمیشود، اما استفاده از این وسیله میتواند در عملی ساختن ایده های نوین موثر باشد.

 

اگر معلمان امكانات لازم را در اختیار داشته باشند می توانند از روش های موثرتری در تدریس بهره بگیرند و تنها در این حالت است كه می توانیم تكنولوژی را در خدمت علم و تدریس و آموزش قرار دهیم.


منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 16 اسفند 1394 ساعت: 10:33 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1652

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس