سایت علمی و پژوهشی آسمان - مطالب ارسال شده توسط reyhaneh

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تعریف و تاریخچه هیدرولیک

بازديد: 123

تعریف و تاریخچه هیدرولیک




 


 

هیدرولیک از کلمه یونانی " هیدرو " مشتق گردیده است و این کلمه بمعنای جریان حرکات مایعات می باشد.در قرون گذشته مقصود از هیدرولیک فقط آب بوده و البته بعدها عنوان هیدرولیک مفهوم بیشتری بخود گرفت و معنی ومفهوم آن بررسی در مورد بهره برداری بیشتری از آب و حرکت دادن چرخ های آبی و مهندسی آب بوده است.مفهوم هیدرولیک در این قرن دیگر مختص به آب نبوده بلکه دامنه وسیعتری بخود گرفته و شامل قواعد و کاربرد مایعات دیگری ، بخصوص " روغن معدنی "  میباشد ، زیرا که آب بعلت خاصیت زنگ زدگی ، در صنایع نمی تواند بعنوان انرژی انتقال دهنده مورداستفاده قرار گیرد و بعلت آنکه روغن خاصیت زنگ زدگی دارد ، امروزه در صنایع از آن بخصوص برای انتقال انرژی در سیستم کنترل استفاده بسیار میگردد.

بطور خلاصه میتوان گفت:فنی که انتقال و تبدیل نیرو را توسط مایعات انجام دهد " هیدرولیک " نامیده میشود.از آنجائیکه هیدرولیک آبی دارای خاصیت زنگ زدگی است لذا در صنایع از هیدرولیک روغنی هم بخاطر روغن کاری قطعات در حین کار و هم بخاطر انتقال انرژی در سیستم های کنترل استفاده میشود . وقتیکه در صنعت از هیدرولیک نام برده میشود ، مقصود همان " هیدرولیک روغنی " می باشد .بطور دقیق میتوان گفت که : حوزه کاربرد هیدرولیک روغنی استفاده از انرژی دینامیکی و استاتیکی آن بوده و در مهندسی کنترل برای انتقال زیگنال ها و تولید نیرو می باشد.وسائل هیدرولیکی که نحوه استفاده هیدرولیک را در صنعت میسر میسازد خود دارای تاریخچه بسیار قدیمی میباشد.یکی از قدیمی ترین این وسائل ، پمپ های هیدرولیکی بوده ، که برای اولین بار کتزی بیوس یونانی در حدود اواسط قرن سوم قبل از مسیح ، پمپی از نوع پیستون اهرمی که دارای دو سیلندر بود اختراع و ساخته است .تا اوائل قرن هشتم دیگر در این زمینه وسیله جدیدی پدید نیامد و در اوائل این قرن انواع چرخ های آبی اختراع و رواج بسیار پیدا نمود.قرن شانزده را میتوان توسعه پمپهای آبی دانست و در این قرن بود که انواع پمپ با ساختمانهای مختلفی پدیدار گردیدند و اصول ساختمانی این پمپ ها ، امروزه بخصوص از نوع چرخ دنده ئی ، هنوز هم مورد توجه و اهمیت بسیاری را دارا می باشد.در اواخر قرن شانزدهم اصول ساختمان پرس هیدرولیکی طراحی گردیده و حدوداً بعد از یک قرن اولین پرس هیدرولیکی که جنبه عملی داشت ، شروع بکار نمود. قرن نوزدهم زمان کاربرد پرسهای هیدرولیک آبی بود و اوائل قرن بیستم را میتوان شروع و زمان توسعه هیدرولیکی روغنی در صنایع و تاسیسات صنعتی دانست.سال 1905 پیدایش گیربکس هیدرواستاتیکی تا فشار 40 بارسال 1910 پیدایش ماشین های پیستون شعاعیسال 1922 پیدایش ماشین های شعاعی با دور سریعسال 1924 پیدایش ماشین های پیستون محوری با محور مایلسال 1940 پیدایش و تولید انواع مختلف وسائل و ابزار هیدرولیکی برای فشارهائی  بیش از 350 بار ، که بعضی از آن وسایل در حال حاضر بطور سری تولید میگردد.توسعه وسیع و کاربرد هیدرولیک روغنی پس از جنگ جهانی دوم پدید آمد ، ودر اثر همین توسعه ، بسیاری از قطعات و لوازم هیدرولیک روغنی در حال حاضر بصورت استاندارد شده تولید میگردند.خواص هیدرولیک روغنی و کاربرد آن در صنایعاستفاده از هیدرولیک روغنی به طراحان ماشین امکانات جدیدی را داده ، که میتوانند به نحو ساده تری ایده و طرح خود را عملی سازند، بخصوص قطعات استاندارد شده هیدرولیک روغنی کمک بسیار جامعی در حل مسائل طراحان مینماید.امروزه طراح ماشین میتواند با کمک هیدرولیک روغنی مسایل پیچیده کنترل مکانیکی را بنحو ساده تری و در زمان کوتاه تری حل نموده و در نتیجه طرح را با مخازن کمتری عرضه نماید.خواص مثبت هیدرولیک روغنیتولید و انتقال نیروهای قوی توسط قطعات کوچک هیدرولیکی ، که دارای وزن کمتری بوده و نسبت وزنی آنها نسبت به دستگاههای الکتریکی 1 به 10 میباشد.نصب ساده قطعات بعلت استاندارد بودن آنهاتبدیل ساده حرکت دورانی به حرکت خطی اسیلاتوری (رفت و برگشتی)قابلیت تنظیم و کنترل قطعات هیدرولیکیامکان سریع معکوس کردن جهت حرکتاستارت حرکت قطعات کار کننده هیدرولیکی ، در موقعیکه زیر بار قرار گرفته باشند.قابلیت تنظیم غیر پله ئی نیرو ، فشار ، گشتاور، سرعت قطعات کار کنندهازدیاد عمر کاری قطعات هیدرولیکی در اثر موجودیت روغن در این قطعاتمراقبت ساده دستگاهها و تاسیسات هیدرولیکی توسط مانومترامکان اتوماتیک کردن حرکاتدر مقابل این خواص مثبت ، البته خواص منفی نیز در هیدرولیک موجود است که طراحان بایستی با آنها نیز آشنا گردند ، البته لازم بتذکر است که بزرگترین خاصیت منفی هیدرولیک ، افت فشار میباشد ، که در حین انتقال مایع فشرده پدید می آید.خواص منفی هیدرولیک روغنیخطر در موقع کار با فشارهای قوی ، لذا توجه بیشتری بایستی به محکم وجفت شدن مهره ماسورهها با لوله ها و دهانه تغذیه و مسیر کار قطعات کار کننده نمودراندمان کمتر مولدهای نیروی هیدرولیکی نسبت به مولدهای نیروی مکانیکی، بعلت نشت فشار روغن و همچنین افت فشار در اثر اصطکاک مایعات در لوله و قطعات بعلت قابلیت تراکمی روغن و همچنین نشت آن ، امکان سینکرون کردن جریان حرکات بطور دقیق میسر نمی باشد.گرانی قطعات در اثر بالا بودن مخارج تولید.کاربرد هیدرولیک امروزه در اغلب صنایع بخصوص صنایع ذیل متداول میباشد:ماشین ابزارپرس سازی تاسیسات صنایع سنگینماشین های راه و ساختمان و معادنهواپیما سازیکشتی سازیتبدیل انرژی در تاسیسات هیدرولیکیانرژی مکانیکی اغلب توسط موتورهای احتراقی و یا الکترو موتورها تولید میگردد، در هیدرو پمپها تبدیل به انرژی هیدرولیکی گشته و این انرژی از طریق وسائل هیدرولیکی به قطعات کار کننده هیدرولیکی منتقل میگردد، واز این قطعات کارکننده میتوان مجددا انرژی مکانیکی را بدست آورد.

 


 



منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 15 فروردین 1395 ساعت: 11:54 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

توضیح مختصر پنوماتیک(نیوماتیک)

بازديد: 108

توضیح مختصر پنوماتیک(نیوماتیک)




 


 

پنيوماتيك يكي از انواع انرژي هايي است كه در حال حاضر از آن استفاده وافر در انواع صنايع مي شود و مي توان گفت امروزه كمتركارخانجات يا مراكز صنعتي را مي توان ديد كه از پنيوماتيك استفاده نكند و در قرن حاضر يكي از انواع انرژي هاي اثبات شده اي است كه بشر با اتكا به آن راه صنعت را مي پيمايد.

پنيوما در زبان يوناني يعني تنفس باد و پنيوماتيك علمي است كه در مورد حركات و وقايع هوا صحبت مي كند امروزه پنيوماتيك در بين صنعتگران به عنوان انرژي بسيار تميز و كم خطر و ارزان مشهور است و از آن استفاده وافر مي كنند.
خواص اصلي انرژي پنيوماتيك به شرح زير است:
عامل اصلي كاركرد سيستم پنيوماتيك هواست و هوا در همه جاي روي زمين به وفور وجود دارد.هواي فشرده را مي توان از طريق لوله كشي به نقاط مختلف كارخانه يا مراكز صنعتي جهت كاركرد سيستم هاي پنيوماتيك هدايت كرد.
هواي فشرده را مي توان در مخازن مخصوص انباشته و آن را انتقال داد يعني هميشه احتياج به كمپرسور نيست و مي توان از سيستم پنيوماتيك در مكان هايي كه امكان نصب كمپرسور وجود ندارد نيز استفاده نمود .
افزايش و كاهش دما اثرات مخرب و سوئي بر روي سيستم پنيوماتيك ندارد و نوسانات حرارتي از عملكرد سيستم جلوگير ي نمي كند.
هواي فشرده خطر انفجار و آتش سوزي ندارد به اين دليل تاسيسات حفاظتي نياز نيست.
قطعات پنيوماتيك و اتصالات آن نسبتا ً ارزان و از نظر ساختماني قطعاتي ساده هستند لذا تعميرات آنها راحت تر از سيستم هاي مشابه نظير هيدروليك مي باشد.
هواي فشرده نسبت به روغن هيدروليك مورد مصرف در هيدروليك تميز تر است و به دليل اين تميزي از سيستم پنيوماتيك در صنايع دارويي و نظاير آن استفاده مي شود .
سرعت حركت سيلندر هاي عمل كننده با هواي فشرده در حدود 1 الي 2 متر در ثانيه است و در موارد خاصي به 3 متردر ثانيه مي رسد كه اين سرعت در صنايع قابل قبول است و بسياري ازعمليات صنعتي را مي تواند عهده دار شود.
عوامل سرعت و نيرو در سيستم پنيوماتيك قابل كنترل و تنظيم است .
عناصر پنيوماتيك در مقابل بار اضافه مقاوم بوده و به آنها صدمه وارد نمي شود مگر اينكه افزايش بار سبب توقف آنها گردد .
تعميرات و نگه داري سيستماي پنيوماتيك بسيار كم خطر است زيرا در انرژي هاي قابل مقايسه نظير برق خطر جاني و آتش سوزي و در هيدروليك انفجار و جاني وجود دارد اما در پنيوماتيك خطر جاني به صورت جدي وجود ندارد وآتش سوزي اصلا ً وجود ندارد و بدين دليل در صنايع جنگ افزارسازي از سيستم تمام پنيوماتيك استفاده مي شود .معايب سيستم پنيوماتيك به شرح زير است: چون سيال اصلي مورد استفاده در سيستم پنيوماتيك هواي فشرده و جهت تهيه هواي فشرده بايد با كمپرسور آن را فشرده كرد همراه هواي فشرده شده مقداري رطوبت وناخالصي هوا ومواد آئروسل وارد سيستم شده و سبب برخي خرابي در قطعات مي شود لذا بايد جهت تهيه هواي فشرده فيلتراسيون مناسب استفاده نمود .هزينه استفاده از هواي فشرده تا حد معيني اقتصادي مي باشد و اين ميزان تا وقتي است كه فشار هوا برابر 7 بار و نيروي حاصله با توجه به طول كورس و سرعت حداكثر بين 20000 تا 30000 نيوتن مي باشد .
به طور خلاصه مي توان گفت كه جهت قدرت هاي فوق العاده زياد مقرون به صرفه تر است از نيروي هيدروليك استفاده شود .
هواي مصرف شده در سيستم پنيوماتيك در هنگام تخليه از سيستم داراي صداي زيادي است كه اين مسئله نياز به كاربرد صدا خفه كن را الزامي مي كند.
به علت تراكم پذيري هوا به خصوص در سيلندر هاي پنيوماتيكي كه زير بار قرار دارند امكان ايجاد سرعت ثابت و يكنواخت وجود ندارد كه اين مسئله از معايب پنيوماتيك به شمار مي رود اما قابل ذكر است كه اخيرا ً يك نوع سيلندر كه بجاي شفت سيلندر از نوار لاستيكي استفاده مي كند ساخته شده است كه اين عيب را بر طرف مي كنند .
به طور كلي در مقايسه مزايا و معايب پنيوماتيك مي توان گفت با توجه به مزاياي بسيار نسبت به معايب كمتر مي توان از پنيوماتيك بعنوان يك انرژي شايسته در صنايع استفاده كرد به خصوص با توجه به مزيت تميزي سيستم تعمير و نگه داري راحت تر ، نداشتن خطر جاني جهت پرسنل عملياتي و تعميراتي در سيستم كه در سيستم هاي ديگر نظير الكتريك و هيدروليك وجود ندارد ضمنا ٌ اين سيستم بي همتاست و گاهي فقط از اين سيستم در جهت عمليات توليدي بايد استفاده شود نظير : صنايع غذايي ، دارويي ، جنگ افزار كه حتما ً عمليات توليدي توسط سيستم پنيوماتيك انجام مي پذيرد.

 

 



 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 15 فروردین 1395 ساعت: 11:54 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

دريل كاري

بازديد: 165

دريل كاري




 


 

اين مقاله در ارتباط با موضوع دريل كاري بوده كه براي مدرسان يا محققان درگير تحقيقات ماشين كاري مؤثر است.كه مدلهاي نيرو ،هندسه ابزار، طول لبه قلم، سرعت برشر وتغذيه، دليل اينكه دريل كاري انتخاب شده اين است كه دانش آموزاني كه با ماشين آشنايي ندارند  با استانداردهاي twist/jobben آشنا شوند. البته ابزار به خودي خود تغيير چنداني نكرده ولي مواد برشي آنها و ابزارهاي ماشيني (دستگاه تراش) دست خوش تغييرات شده است . _ ماشين كاري يكي از متداولترين پروسه هاي ساخت و توليدي است ،با 10تا15 % قيمت همه كالاهاي ثبت داده شده به آن كه به صورت پروسه اوليه در صنايع هوايي يا پروسه ثانويه باشد. دانشجويان بايد با خيلي از متغيرها در تماس باشند كه با ابزار و قطعه كار در ارتباط هستند.كلمه«توانايي ماشين كاري» براي چگونه آسان بودن ماشين كاري مواد مورد استفاده است ديگران بعنوان خصوصياتي تحت آن ابزار برشي عمل مي كنند. هدف اصلي از ماشين كاري اين است كه مواد را از بين برده براي توليد مؤلفه ها است.كه مي توانند توسط چندين متغيير تحت تاثير باشد: مواد جنس قطعه كار، جنس ابزار برشي پارامترهاي ماشين كاري همچون سرعت برشي، نرخ پيشروي و عمق برش، كه البته در بين آنها جنس قطعه كار مهمترين عامل است. خصوصيات مكانيكي و فيزيكي جنس قطعه كار، قابليت ماشين كاري آنرا مشخص مي كنند. يكي از اصلي ترين خصوصيات مكانيكي ، سختي يا استحكام مواد است كه سختي و استحكام در مواد فلزي با هم در ارتباط است. هر چند در مواردي با مواد نرمتر همچون Al مسئله لبه انباشته موجود است. كه باعث پايين آمدن توانايي ماشين كاري است موادي كه چكش خواري پايين داشته اند همچون فولاد خاكستري كه براده ها را به راحتي ايجاد مي كند . قابليت ماشين كاري خوبي دارد كه به علت حضور ورقه ها و پوسته هاي نازك گرافيت است .از طرف ديگر ابزار برشي بايد آنقدر سخت باشند كه جنس قطعه كار را در دماي بالا و فشار بالا قابليت ماشين كاري داشته باشد و البته بايد چقرمه باشد به خاطر آنكه اگر خيلي سخت باشد باعث ايجاد براده هاي شكننده مي شود .اگر از خنك كننده استفاده شود ابزار بايد داراي خصوصيات مقاومت در برابر شك گرمايي داشته باشد. همچنين در جنس ابزار برشي هيچگونه ماده اي كه باعث آسيب و صدمه به جنس قطعه كار شود نبايد موجود باشد براي مثال استفاده از ابزار برش مناسب در حين ماشين كاري آلياژهاي تيتانيوم بايد مد نظر گرفته شود كه گاهي اوقات باعث آلودگي سطح مؤلفه ها را باعث مي شود كه اين آلودگي ها در زماني شروع مي شود كه ابزار /براده/قطعه كار در معرض دماي بيش از حد 535 سانتي گراد تيتانيوم شروع به جذب بعضي از عناصر همچون O2 C2 N2 جدا از رفتارهاي بين ابزار برشي و جنس قطعه كار ،گرماي توليد شده در ناحيه برشي با ارتباط با سرعت برشي است. سرعت بالا باعث دماي ايجادي بالا است .نرخ پيشرفتي، عامل زياد مؤثر در محيط برشي فلز است. كه وابسته به عمق برشي محوري و شعاعي است .نرخ پيشروي بالا ،افزايش در توان مورد نياز است گرماي بيش از حد باعث افزايش سايش ابزار مي شود .

دريل كاري

حقيقت اينكه سوراخ با قطر 10 تا 20 ميلي متر و نمي تواند به صورت مؤثر توليد شود كه اهميت آن در برش به روش مدرن نشان داده شده است همچنين توضيح تأثير برشي بر اساس نظريه هاي تئوري سخت است .

دقت در گردي سوراخ استحكام وابسته به درجه بالا در خمش دريل مي باشد مخصوصاً نيروهاي محوري و گشتاور موجود در نوك دريل كه عموماً توسط مته تشكيل و شكل مي گيرد و به خاطر شعاع كوچك داراي زاويه 
RAKE (شيب)بوده و سرعت برشي را خيلي پايين مي آورد .سرعت برشي مته، مسلماً صفر بوده و در مركز مته مي باشد آناليزهاي تئوري چندين بار صورت گرفته و جايگاه خود را در هندسه مته دارد.گشتاور دريل را بر اساس نيروي برشي يا انرژي مشخص مي توان تعيين كرد. در هر ماشين كاري، نيروي برشي اصلي (مماسي) به عنوان سطح مقطع براده و نيروي برشي مشخص محسوب مي شود. از ضرب نيروي برشي اصلي با سرعت برشي، قدرت مورد نياز به دست مي آَيد .



كار عملي

قبل از اينكه مدل پيش بيني استفاده شود دانشجويان مي بايست آزمايشات لابراتواري را براي تعيين عاملهاي مؤثر بر مدل انجام دهند .براي اندازه گيري دوران و گشتاور موجود مي توان از دينامومتر استفاده كرد. درصورت در دسترس نبودن دينامومتر مي توان از اسپيندل توان براي تعيين گشتاور استفاده كرد.كه براي بررسي گشتاور موجود و نيروهاي محوري(فشاري) ، كه در حين دريل كاري روي قطعه كار اعمال مي شود مورد استفاده قرار مي گيرد. براي آنكه نيروهاي محوري(فشاري) مورد بررسي و اندازه گيري قرار گيرند مقدار قدرتي كه موتور تغذيه يا پيشروي مصرف مي كنند را مي توان در نظر گرفت و مدل بر طبق آن تنظيم شود. تستي كه صورت مي گيرد براي حساب كردن رنج موقعيت براي عمليات دريل كاري كه شامل: 1_ سرعت برشي( 20 تا50 ميلي متر بر دقيقه) 2_ نرخ پيشروي(1/0 تا4/0 
mm/rev)3_ قطر مته دريل 4- قطر سوراخ pilot توجه داشته باشيد كه قطر و پيشروي بر اساس واحد ميلي متري بوده و گشتاور با نيوتن متر حساب شده است.



تاثير سرعت برشي:

سرعت برشي در فرمول پيش بيني ظاهر نشده است تا اينكه گشتاور و نيروي فشاري ثابت فرض مي شود، در رنج سرعت تست شده گشتاور پيش بيني شده با عمليات آزمايشگاهي نزديك بوده ولي كمي بالاتر بوده است.

از قبل ديده شده كه لبه مته، موجب مقدار بالاي نيروي محوري ( فشاري) را تشكيل مي دهند. كه نيروي فشاري باعث دقت سوراخ و گردي آن مي شود.

استفاده از اين مدل و سيستم ارزيابي به عنوان ابزار آموزشي، نيازمند ابزار پيچيده اي نيست و تقريباً در هر دانشگاه يا كالج موجود است.

هنگامي كه اين مدل با مشخصات آزمايشي همراه مي شود باعث افزايش تجربيات آموزشي دانش جويان و همچنين تجربيات آموزشي پر معني تري را براي دانشجويان به ارمغان مي آورد.

منبع:

 

sakhtolid.ir

 

 



 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 15 فروردین 1395 ساعت: 11:53 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

مدار روغن لکوموتیو آلستوم

بازديد: 81

مدار روغن لکوموتیو آلستوم




مدار روغن لکوموتيوهاي آلستوم

مدار روغن در لکوموتيوهاي آلستوم به دو بخش تقسيم ميشود : 

1- مداراصلي 2- مدار پيش روغنکاري


مداراصلي:
پمپ روغن مورد استفاده در مدار اصلي روغنكاري موتور لكوموتيوهاي آلستوم يك پمپ مكانيكي است كه در عقب موتور ( طرف توربوشارژ ) درسمت B موتورخانه قراردارد که با چرخش ميل لنگ و در نتيجه چرخش پمپ مكانيكي روغن از داخل کارتل پس از عبور از يک عدد صافي استرينر فلزي تعبيه شده در كف كارتل مكش شده و اين روغن پمپاژ شده وارد مدار مي گردد . با توجه به مکانيکي بودن پمپ روغن به منظور عملكرد 
صحيح پمپ و جلوگيري از خسارت به آن يک عدد سوپاپ فشارشکن در مدار بعد از پمپ روغن تعبيه شده که درصورت گرفتگي مسير و هر علت ديگري كه در مدار روغن باعث شود كه امكان جريان روغن نباشد مدار روغن مسيرکوتاه شده و روغن مكش شده از داخل کارتل مجددا ًبه داخل کارتر ريخته شده و با توجه به اينکه محل قرارگيري سنسورهاي حسگر فشار روغن در مدار بعد از محل قرارگيري سوپاپ فشارشکن قرار دارند درصورتي که اين مسيرکوتاه صورت گيرد و اتفاق بيافتد توسط سنسورهاي حسگر فشار روغن (PS1 و PS2 ) با توجه دور لحظه اي موتور و دنده اي كه لكوموتيو در آن ميباشد يكي از اين دو سنسور حسگر فشار روغن (PS1 در دورهاي زير دور 700 دور در دقيقه يا PS2 در دورهاي بالاي دور 700 دور در دقيقه ) عمل كرده و باعث خاموشي لوکوموتيو مي شوند . 

در حالت نرمال كار موتور روغن مكش شده از كارتر به سمت خنك كننده روغن پمپاژ ميشود . در بالاي خنك كننده روغن يك عدد سوپاپ حرراتي قرار دارد كه چهار عدد المنت حرراتي( ترموستات ) داخل آن با توجه به درجه حرارت روغن پمپاژ شده ( در77 درجه باز و در82 درجه كاملا بسته ) وظيفه تنظيم كننده اتوماتيك دما روغن پمپاژي را به عهده دارد . روغن در مسير خود بعد از پمپ و فشارشكن روغن به دو شاخه شده يک مسير با عبور از خنک کننده روغن ( با توجه به دماي روغن ) و تبادل حرراتي روغن با لوله هاي آب داخل خنك كننده به سمت محفظه صافي روغن عبور ميکند و مسير دوم با عبور روغن از سوپاپ حرارتي بالاي خنک کننده روغن به سمت محفظه صافي هاي روغن روانه ميگردد.
يك عدد خنك كننده روغن در سمت B موتور خانه جهت تبادل حرراتي روغن پمپا‍‍ژ شده توسط پمپ روغن و آبي كه از مدار آب LT در لوله هاي آب داخل آن جريان دارد وجود دارد .

محفظه صافي روغن
خنك كننده روغن
روغن عبوري وارد محفظه صافي هاي دوقلوي روغن شده وتصفيه مي گردد .
روغن تصفيه شده دو انشعاب مي يابد : يك انشعاب جهت روانکاري و خنک کاري اجزاي متحرک موتور و يک انشعاب نيز جهت روانكاري توربوشارژ مورد استفاده قرار ميگيرد.
روغنهاي برگشتي از دو مسير فوق الذکر به داخل کارتل مجدد برمي گردد .
درلکوموتيوهاي ورودي سريهاي اول يک مداري جهت روغنکاري سيت سوپاپهاي سرسيلندر تعبيه شده بود كه در آن روغن توسط يك پمپ كوچك برقي روغن پودر شده را در ايربند ها ( ورودي هوا به سرسيلندرها ) پاشش ميكرد که با توجه به عدم کارايي اين سيستم و مشکلاتي که اين سيستم در لکوموتيوها بوجود آورد اين سيستم توسط شرکت MAN از روي لکوموتيو ها باز گرديد.

مدارپيش روغنکاري:
درسمتA موتورخانه يک عدد پمپ الکتريکي آبي رنگ وجود دارد که اين پمپ از طريق باطريهاي لکوموتيو تغذيه ميشود . با راه اندازي اين پمپ در هنگام استارت لکوموتيو روغن از داخل کارتل مکش شده و پس از عبور از يک عدد صافيV شکل فلزي که درسمت A موتور نزديک پمپ پيش روغنکاري قرار گرفته روغن از زيرخنک کننده روغن وارد مدار روغن شده و ادامه مدار روغن مشابه مدار مکانيکي مي باشد . 
كارتر موتور
كارتر ( كارتل ) در يك موتور بصورت يك مجموعه مشبك بندي ساخته شده و محل ذخيره و نگهداري مقدار روغني است كه با توجه به طراحي خاص هر موتور طراحي و ساخته شده است و اين طراحي خاص تعيين كننده حجم روغني است كه كارتر موتور قابليت نگهداري آن حجم خاص روغن را دارد . وجود صفحات مشبك بندي شده داخل كارتر از ايجاد حركات موجي سيال ( روغن ) در داخل كارتر جلوگيري مي كند .
با توجه به تاثير پذيري كاركرد موتور از ميزان سطح روغن داخل كارتر جهت هر موتور شاخصي خاص طراحي و ساخته شده است كه بر روي اين شاخص ميزان مطلوبيت ميزان سطح روغن مدرج شده و در محلي خاص از بلوكه موتور نصب ميگردد .
در موتورهاي لكوموتيو هاي ‌آلستوم در سمتA بلوكه موتور روي درب كارتر سيلندر 5A محل قرارگيري شمشيرك ( شاخص خاص تعيين ميزان سطح روغن ) قراردارد كه بر روي شمشيرک هاي نصب شده فعلي سه خط LOW ( كم ) و HIGH ( پر ) و خط INIT FILL وجود دارد که ميزان مطلوب روغن برابر خط سوم INIT FILL ميباشد.
در شمشيرک نوع قديمي چهار خط وجود داشت سه خط LOW ( كم ) و HIGH ( پر ) و خط INIT FILL و خط چهارم كه به فاصله 25 ميليمتر از خط INIT FILL علامت گذاري شده بود .
در شمشيرک نوع جديد و فعلي خط INIT FILL برابر با خط چهارم(كه به فاصله 25 ميليمتر از خط INIT FILL علامت گذاري شده بود) در شمشيرک نوع قديم ميباشد.
شمشیرک نوع اول ( قدیم )
25mm 
→ 
← 
low high INIT FILL 
خط شاخص چهارم 
شمشیرک نوع دوم ( جدید)


low high INIT FILL 
ظرفيت روغن كارتر لكوموتيو هاي آلستوم 850 ليتر ميباشد
در لكوموتيو هاي ‌آلستوم دو محل روغنگيري در دو طرف موتور مقابل سيلندرهاي 7Bو 6A و يك محل قرارگيري شمشيرك تنها روي درب كارتل سيلندر 5A طراحي شده است .

شير تخليه روغن كارتل در قسمت عقب موتور ( زير كوپلنيگ موتور ) بصورت يك شير گازي قرار دارد كه بعد از اين شير توسط يك لوله لاستيكي به زير شاسي بغل منبع سوخت( بغل لوله لاستيكي تخليه آب LT ) منتقل ميگردد . 
علي دل قوي- مهر ماه 1385 
کارخانجات تعميرات لکوموتيو بافق


منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 15 فروردین 1395 ساعت: 11:52 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ماشینکاری سریع (High Speed Machining)

بازديد: 363

ماشینکاری سریع (High Speed Machining)




 


 

ماشین کاری سریع چیست؟ هنوز سؤالات و اشکالات و تعریفهای متناقض زیادی پیرامون این موضوع وجود دارد. در ادامه، این سؤالات پاسخ دهی شده و به طریقی که به حذف فضای نامفهوم ایجاد شده پیرامون ماشین کاری سریع کمک کند، مورد بحث قرار گرفته اند. پس زمینه تاریخی
عبارت ماشین کاری سریع (
HSM)، عموماً به فرزکاری انگشتی با سرعت دورانی بالا و پیشروی سریع بر می گردد؛ به عنوان نمونه، پاکت تراشی در بدنه آلومینیومی هواپیماهابا نرخ براده برداری بالا. در طی 60 سال گذشته، ماشین کاری سریع در مورد گستره وسیعی از تولید قطعات فلزی و غیر فلزی با وضعیت سطحی خاص در ماشین کاری مواد با سختی 50 HRC و بالاتر اعمال گردیده است.
برای بیشتر قطعات فولادی که تا حدود 32-42 
HRC سخت شده اند، گزینه های ماشین کاری عبارتند از:
 ماشین کاری خشن و
- نیمه پرداختی در شرایطی که هنوز سخت نشده اند (آنیل)
 عملیات حرارتی برای دست
- یابی به سختی نهایی (در حدود 63 HRC)
 ماشین کاری الکترودها و اسپارک قطعات خاص
- قالبها (خصوصاً گوشه ها با شعاعهای کوچک و حفره های عمیق با دسترسی محدود برای ابزارهای برشی)
 پرداخت و فوق پرداخت سطوح استوانه ای، تخت و حفره ها توسط
- کاربید سمانته مناسب، Cermet (نوعی آلیاژ سرامیک و فلز)، کاربید سرامیک مخلوط شده یا نیترید بورون مکعبی چند کریستالی (PCBN). در مورد خیلی از قطعات و اجزاء، فرآیند تولید شامل آمیزه ای از این گزینه ها بوده و در مورد قالبها باید پرداخت کاری دستی -که زمان بر است- را نیز اضافه نمود. در نتیجه، هزینه های تولید بالا رفته و زمان تدارک (Lead time) بیش از اندازه طولانی خواهد شد.
یکی از اهداف و مقاصد صنایع قالب سازی این بوده و هست که نیاز به پولیش زدن دستی را کاهش داده و یا حذف نمایند و متعاقباً کیفیت را بهبود بخشیده و هزینه های تولید و زمان تدارک را کاهش دهند. فاکتورهای اقتصادی و فنی اصلی برای پیشرفت ماشین کاری سریع
بقا – همیشه افزایش رقابت در بازارهای فروش کالا با تهیه استانداردهای جدید همراه است. نیاز به بهره وری در زمان و هزینه روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. این موضوع سبب می شود تا پروسه ها و فناوریهای تولیدی نوینی شکل بگیرد. ماشین کاری سریع، امید بخش و ارائه دهنده راه حلهای جدید است... . مواد - پیشرفت مواد جدیدی که ماشین کاری آنها مشکل است، بر نیاز به یافتن راه حلهای جدید ماشین کاری تأکید می نماید. صنایع فضایی، آلیاژهای فولادی ضد زنگ و مقاوم به حرارت مخصوص به خود را داراست. صنایع اتومبیل سازی، کامپوزیتهای دو فلزی، آهن فریتی و حجم رو به رشد آلومینیوم را داراست. صنعت قالبسازی اساساً با مشکل ماشین کاری فولادهای ابزاری سخت شده از مرحله خشن کاری تا پرداخت کاری روبه روست. کیفیت - نیاز به قطعات و اجزاء محصولاتی با کیفیت بالاتر، نتیجه رقابتهای رو به افزایش است. چنانچه ماشین کاری سریع درست به کار گرفته شود، راه حلهای زیادی در این زمینه ارائه می دهد. یک نمونه جایگزین کردن پرداخت کاری دستی با ماشین کاری سریع است که خصوصاً در قالبها و یا قطعات با هندسه سه بعدی پیچیده از اهمیت بالایی برخوردار است. فرایندها – نیاز به زمان بازده کوتاهتر از طریق کاهش تعداد باز و بست کردنها و روشهای ساده تر، در خیلی از موارد می تواند توسط ماشین کاری سریع برآورده شود. یک هدف نوعی در صنعت قالب سازی این است که ابزارهای سخت شده کوچک در یک 
set-up ماشین کاری شوند. فرایندهای پر هزینه و زمان بر EDM را نیز می توان توسط ماشین کاری سریع کاهش داده و یا حذف نمود. طراحی و پیشرفت - امروزه یکی از ابزارهای اصلی برای رقابت، فروش محصولات تازه و نوظهور می باشد. در حال حاضر عمر متوسط قطعات خودروها در حدود 4 سال، قطعات کامپیوترها و خدمات جانبی آن 1.5 سال، و عمر گوشیهای تلفن، 3 ماه و ... است. یکی از شرایط لازم برای چنین پیشرفت در تغییر سریع طرحها و محصولات و کاهش زمان عرضه آنها استفاده از تکنیکهای ماشین کاری سریع است. محصولات پیچیده - استفاده از سطوح چند کاره (multi-functional surfaces) بر روی قطعات در حال افزایش هستند، همچون طرحهای جدید پره های توربین که قابلیت ها و تواناییهای جدید و بهینه ای بدست می دهد. طرحهای قبلی اجازه می دانند که پره ها را توسط دست یا با روبات پولیش زنی نمود، اما پره های جدیدی که بسیار پیچیده تر شده اند، می بایستی از طریق ماشین کاری و ترجیحاً ماشین کاری سریع، پرداخت شوند. در این مورد نمونه های خیلی بیشتری از قطعات با دیواره نازک که می بایستی ماشین کاری شوند، موجود است. (تجهیزات پزشکی، الکترونیک، محصولات دفاعی و اجزاء کامپیوترها) اولین تعریف از ماشین کاری سریع:
در تئوری 
Salomon، ماشین کاری با سرعت برشی بالا... فرض می شود که در سرعتهای برشی خاص (5 تا 10 مرتبه بزرگتر نسبت به ماشین کاری معمولی)، دمای براده برداری در لبه برشی شروع به کاهش می نماید... .
در نتیجه ... به نظر می رسد که شانسی برای بهبود تولید در ماشین کاری با ابزارهای معمولی در سرعتهای برشی بالا بدست دهد... .
تحقیقات نوین، متأسفانه نتوانسته است این تئوری را به طور امل تأیید نماید. کاهش نسبی دما در لبه برنده برای مواد مختلف، در سرعتهای برشی خاص رخ می دهد. این کاهش دما برای فولاد و چدن کوچک بوده و برای آلومینیوم و دیگر فلزات غیر فرو بزرگتر می باشد.
به عنوان یک تعریف منطقی از ماشین کاری سریع می توان گفت: ماشین کاری در سرعتهای به طور مشخص بالاتر نسبت به سرعتهای معمول مورد استفاده در کارگاهها. این سرعت به عوامل زیر بستگی دارد:
1. ماده ای که می بایستی ماشین کاری شود – به عنوان مثال: آلیاژهای آلومینیوم، سوپر آلیاژهای نیکل، فولادها، آلیاژهای تیتانیوم، چدن یا کامپوزیتها
2. نوع فرایند ماشین کاری – برای مثال: تراشکاری، فرزکاری یا سوراخکاری
3. ماشین ابزار مورد استفاده – برای مثال: قابلیت های توانی، سرعت، پیشروی ماشین؛ دیگر مشخصات ماشین ابزار همچون پایداری استاتیکی و دینامیکی
4. ابزار برشی مورد استفاده – به عنوان نمونه: فولاد تند بر، ابزار کاربیدی، سرامیکی یا الماسه
5. ملزومات قطعه کار – شکل، سایز، هندسه، سفتی، دقت و پرداخت
6. ملاحظات دیگر – دسترسی به براده، ایمنی و اقتصاد تعریفهای عملی از ماشین کاری سریع:
• ماشین کاری با سرعت بالا در حقیقت تنها سرعت برشی بالا نیست. این موضوع را می بایستی به عنوان فرایندی که در آن عملیات با روشهای بسیار خاص و با تجهیزات تولیدی بسیار دقیق انجام می گیرد، در نظر گرفت.
• ماشین کاری با سرعت بالا، لزوماً ماشین کاری با اسپیدلهای با سرعت بالا نمی باشد. خیلی از کاربردهای ماشین کاری سریع با اسپیندلهایی با سرعتهای متوسط و با ابزارهای بزرگ انجام می گیرد.
• ماشین کاری سریع در پرداخت کاری فولادهای سخت شده در سرعتها و پیشرویهای بالا، اغلب 4-6 برابر سریعتر نسبت به ماشین کاری معمولی انجام می پذیرد. مزایای استفاده از ماشین کاری سریع:
• حداقل فرسایش ابزار حتی در سرعتهای بالا
• فرایندی با قابلیت تولید بالا برای قطعات کوچک
• کاهش تعداد مراحل فرایند
در این نوع ماشین کاری دمای قطعه کار و ابزار پایین نگه داشته می شود که باعث می شود در خیلی از موارد عمر ابزار طولانی تر شود. از طرف دیگر در ماشین کاری سریع، عمق ماشین کاری کم بوده و زمان درگیری برای لبه برنده بسیار کوتاه است. (در تصویر زیر به وضوح تفاوت میان ماشین کاری معمولی و ماشین کاری سریع از لحاط حرارت ایجاد شده و منطقه حرارت دیده ابزار در هر دو روش آشکار است.) بنابراین می توان گفت که سرعت پیشروی به اندازه کافی بالا هست که حرارت نتواند گسترش پیدا کند. نیروی برشی کوچک باعث تغییر شکلهای جزئی در ابزار می شود. از آن جایی که نوعاً در این نوع ماشین کاری، عمق برش کم است، نیروهای برشی شعاعی بر روی ابزار و اسپیندل کوچک است. لذا یاتاقانهای اسپیندل، ریلهای راهنما و
ballscrewها حفظ می شوند.
برخی معایب استفاده از ماشین کاری سریع:
• نرخ سریغ افزایش و کاهش سرعت و توقف های مکرر اسپیندل باعث می شود که راهنماها، یاتاقانهای اسپیندل و 
ballscrewها سریعتر فرسوده شوند.
• نیاز به دانش خاص فرایند، تجهیزات برنامه نویسی و رابطی برای انتقال سریع داده ها
• توقف اورژانسی عملاً لازم نیست. خطاهای انسانی، خطاهای سخت افزاری یا نرم افزاری، پیامدهای بزرگی به همراه خواهد داشت.
• نیاز به طراحی خوب فرایند. ابزارها
در بیشتر کاربردها ابزارهای کاربیدی مورد نیاز است. خمواره باید در این نوع ماشین کاری از گریدی از ابزارهای کاربیدی استفاده کرد که علاوه بر سختی (مقاومت در برابر سایش)، دارای چقرمگی (مقاومت در برابر شوک و ضربه) نیز باشد؛ چرا که ماشین کاری سریع اغلب با شوکهای زیادی همراه است. ضربه، ارتعاشات و تغییرات دمایی، همگی در سرعتهای بالاتر، شرایط بحرانی تری دارند. در مورد ابزارهای با چقرمگی بالاتر، احتمال لب پر شدن یا ترک خوردن به علت این شوکها کمتر می باشد. بهترین حالت از نظر سختی و چقرمگی، در ابزارهاب کاربیدی با دانه بندی ریز بدست می آید. بسیاری از کاربیدهای ریزدانه ای که امروزه موجود هستند، چقرمگی بهتر، و تغییرات سختی کمتری نسبت به گریدهای درشت تر از خود نشان می دهند. ماشین کاری سریع اغلب ماشین کاری در درجه حرارت بالا نیز هست. انتخاب ابزار نه تنها بر اساس مقاومت سایشی، بلکه می بایستی بر اساس قابلیت حفظ مقاومت سایشی در دماهای بالا نیز انجام پذیرد.
معمولا در ماشین کاری سریع از ابزارهای کاربیدی با پوشش 
TiAlN استفاده می شود؛ چرا که این پوشش با ایجاد یک سد حرارتی از ابزار محافظت می کند. این پوشش در حدود 35% نسبت به TiN به لحاظ حرارتی مقاومتر است. خاصیت دیگر TiAlN مقاومت سایشی است که سبب شده در ماشین کاری قطعات ریخته گری شده مؤثر باشد. از آنجایی که این پوشش در ماشین کاری در دمای بالا مؤثر است، اغلب به منظور کاهش شوک از خنک کار استفاده نمی شود. به منظور جایگزینی خاصیت روانکاری خنک کار، لایه ای از پوشش روانکار بر روی TiAlN استفاده می شود. در مقایسه با کاربیدها موادی که در جدول زیر لیست شده اند، مقاومت سایشی بالاتری در سرعتهای برشی بالاتر از خود نشان می دهند، اما در برابر شوکها ضعیف تر می باشند. در یک فرایند پایدار، استفاده از یکی از موارد زیر می تواند طول عمر بیشتری نسبت به ابزاراهای کاربیدی بدست دهد. فلزات غیر فرو فلزات فرو
PCD CBN
Cermet سرامیک
موضوعات مرتبط
در مورد ماشین کاری آلیاژهایی با قابلیت ماشین کاری پایین از جمله آلیاژهای تیتانیوم و سوپر آلیاژهای نیکل، ترجیح داده می شود که به جای ماشین کاری سریع از ماشینکاری با توان عملیاتی بالا (
High-ThrougputMachining) استفاده نمود چرا که به مدرت این فلزات بتوانند در سرعتهای بالاتر از 300 smm ماشین کاری شوند. عبارتی که اغلب برای پوشش دادن به هر دو مبحث HSM و HTM به کاری می رود، ماشین کاری با راندمان بالا (High Efficiency Machining) می باشد. به عبارت دیگرHEM به معنای بار برداری با نرخی سریعتر نسبت به کاربردهای معمولی می باشد. در پایان توجه شما را به چند نمونه ای که با تکنولوژی ماشینکاری سریع ساخته شده اند، جلب می نماییم. به زمان ها و تفاوت های آنها توجه کنید!
زمان ماشین کاری:
ماشین کاری معولی: 131 دقیقه
ماشین کاری سریع: 78 دقیقه
زمان ماشین کاری:
ماشین کاری معولی: 97 دقیقه
ماشین کاری سریع: 42 دقیقه
چند شرکت معتبر جهانی در زمینه ماشین کاری سریع: • 
BIG Kaiser Precision Tooling
• 
CGTech
• 
Carpenter Technology Corp.
• 
Cincinnati Machine, A UNOVA Company
• 
Delcam Inc.
• 
Fadal Machining Centers
• 
Gibbs and Associates
• 
BIG Kaiser Precision Tooling
• 
CGTech
• 
Carpenter Technology Corp.
• 
Cincinnati Machine, A UNOVA Company
• 
Delcam Inc.
• 
Fadal Machining Centers
• 
Gibbs and Associates
• 
Giddings & Lewis Machine Tools
• 
Giddings & Lewis Machine Tools
منابع:
D.G. FlomImplementation of High Speed Machining, High speed Machining, pp445-449published by SME
R. Komanduri, J. McGee, R. A. Thompson, J. P. Covey, F. JTruncale, V. A. Tipnis , On a methodology for establishing the machine toolsystem requirements for high speed machining, High speed Machining, pp37-47published by SME
http://www.coromant.sandvik.com
http://www.mmsonline.com/articles/hsmgp
http://highspeedmachining.mae.ufl.edu/
http://manufacturingcenter.com
http://www.cncmagazine.com

 



 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 15 فروردین 1395 ساعت: 11:52 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 407

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس