سایت علمی و پژوهشی آسمان - 211

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

اقدام پژوهی راهکارهای سوق دادن دانش­ آموزان از محفوظات به فعالیت­های عملی در درس آمادگی دفاعی

بازديد: 31
اقدام پژوهی راهکارهای سوق دادن دانش­ آموزان از محفوظات به فعالیت­های عملی در درس آمادگی دفاعی

راهکارهای سوق دادن دانش­آموزان از محفوظات به فعالیت­های عملی در درس آمادگی دفاعی از طریق برنامه­های مکمل و فوق برنامه

بیان مسأله:

این اقدام پژوهی آمده است تا عدد 33/8 درصدی دانش­آموزان علاقمند به درس آمادگی دفاعی و عدد 5/12 درصدی علاقه­مند به انجام برنامه­های مکمل و فوق برنامه را در وضع موجود به عدد 5/37 درصد یعنی 9 نفر علاقه­مند به درس آمادگی دفاعی و عدد 83/45 درصد یعنی 11 نفر علاقه­مند به اجرای فعالیت­های مکمل و فوق برنامه (وضع مطلوب) سوق دهد.

همچنین این اقدام پژوهی به دنبال آن است که ذهنیت دانش­آموزان، خانواده­ها و حتی معلمان را نسبت به حفظ طوطی­وار مطالب کتاب، تغییر داده و در جهت تشویق آنان به امر فعالیت­های عملی ارتقاء دهد.

ارائه اطلاعات (شواهد 1):

با استفاده از روش­های زیر اطلاعات لازم جمع­آوری گردید:

مصاحبه­های فردی با دانش­آموزان بی­انگیزه؛ 2- مصاحبه و پرسش از دانش­آموزان دیگر در مورد علاقه­ی آنان در کلاس­های دیگر؛ 3- مصاحبه با دبیران و مدیر و معاونین و مشاور آموزشگاه؛ 4- نظر سنجی کتبی از دانش آموزان در مورد علت بی­رغبتی موجود؛ 5- مشاهده­ی جوّ مدرسه و کلاس؛ 6- بازدید از کلاس­ها و مدارس دیگر؛ 7-تغییر کلی مدیریت این کلاس با کلاس­های دیگر

راه­حل­های پیشنهادی:

1) معارفه ـ چیدن کلاس به صورت گرد؛ 2) معرفی کتاب و کتاب­خوانی؛ 3) فعالیت در گروه­های کوچک و بزرگ؛ 4) بازدید علمی؛ 5) مهارت­های زندگی؛ 6) دعوت از میهمان؛ 7) ایفای نقش؛ 8) بردن بچّه­ها به محیطی غیر از کلاس؛ 9) ساختن وسایل آموزشی مانند پوستر، لوحه آموزشی و کاریکاتور؛ 10) نوشتن مقاله در راستای موضوعات درخواستی؛ 11) خواندن شعر؛ 12) گذاشتن سی­دی­های آموزشی؛ 13) مطالعه­ی آزاد و انفرادی؛ 14) طراحی سؤالات امتحانی توسط خود دانش­آموزان.

اجرای راه­حل­ها:

1) کلاس به صورت همیاری اداره شد. 2) نظر به اهمیت کتاب و کتاب­خوانی، هر جلسه، چند جلد به کلاس برده می­شد. 3) انتخاب نام گروه و اعضای آن بر عهده­ی خود دانش آموزان گذاشته شد. 4) با پیگیری و موافقت مدیریت محترم آموزشگاه و هماهنگی با مدیریت مرکز آتش­نشانی، دانش آموزان جهت آموزش و اطفای حریق و آشنایی با مراکز آتش نشانی، طرز کار ماشین آتش­نشانی به «ایستگاه آتش­نشانی شماره 6» برده شدند. 5) مهارت­هایی هم چون خودآگاهی، همدلی، تفکر خلاق و ... در کلاس کار شد. 6) در بحث «ش.م.ر» و عوامل شیمیایی، از دانش­آموزان جهت ایفای نقش عامل اعصاب، خون، تاول­زا، خفه­کننده، تهوع­آور، اشک­آور استفاده شد. 7) جهت ایجاد تنوع در کلاس و همچنین آموزش نظام جمع، جهت­یابی در روز و شب به حیاط آموزشگاه و در صورت مشکل جوّی، صوتی و... به نمازخانه برده شدند. 8) دانش­آموزان در ابتدا مقاومت نشان داده و بعد از دیدن فعالیت­های دیگر بچه­ها، تسلیم شده و حتّی کارهای بهتر از دوستانشان را ارائه دادند.

ارائه اطلاعات (شواهد 2):

1) دانش‌آموزان نسبت به مطالعه‌ی منابع مختلف بعد از بردن کتب مختلفی مذهبی، علمی علاقه‌مند شدند. 2) در مسابقات مدرسه شرکت فعال داشته و حائز امتیاز و رتبه می‌شدند. 3) از حالت کسلی و تنبلی بیرون آمده و دائماً در صدد شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه بودند. 4) پیش‌نهادهای جالبی را در خصوص داشتن کلاس شاد و خلاق و نوجو ارائه می‌دادند. 5) بازگو کردن لحظات شاد و ناراحت‌کننده‌ی زندگی در کلاس و گوش دادن معلم و دوستانشان (تخلیه‌ی روانی). 6) ارائه‌ی گزارش و تحقیقات جالب و پرمحتوا در زمینه‌های مختلف. 7) ساختن وسایل آموزشی مختلف با کمترین امکانات و بیشترین بازدهی و کیفیت.

 

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

همچنین می توانید از لینک های زیر اقدام پژوهی های آماده و کامل سایت را ببینید و دریافت نمائید :

روی لیست هر پست که خواستید در زیر کلیک کنید یا می توانید در همین صفحه همه موضوعات را مشاهده نمایید :

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 23 اسفند 1398 ساعت: 15:55 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

اقدام پژوهی چگونه توانستم نگرش دانش آموزانم را نسبت به فرهنگ بيگانه و پديده مدگرايي تغيير دهم؟

بازديد: 77
اقدام پژوهی  چگونه توانستم  نگرش دانش آموزانم را نسبت به فرهنگ بيگانه و پديده  مدگرايي  تغيير دهم؟

   چگونه توانستم  نگرش دانش آموزانم را نسبت به فرهنگ بيگانه و پديده «مدگرايي« تغيير دهم؟

 

 بيان مسأله:

پژوهش مورد نظر در پايه ي سوم تجربي روي 40 نفر از دانش آموزان دبيرستان دخترانه ريحانه النبي، ناحيه ي يك آموزش و پرورش قم انجام گرفته است. دانش آموزان معمولا داراي والديني تحصيل كرده و از نظر اقتصادي كمتر دچار مشكل هستند. اغلب اوليا به مسائل درسي فرزندشان بسيار حساسند و براي پيگيري و رفع ضعف درسي آنان زياد به مدرسه مراجعه مي كنند، در همين مراجعات گاهي شاهد ظاهر نامناسب برخي از مادران بودم كه البته نمود اين مدگرايي در ظاهر و رفتار برخي دانش آموزان نيز مشهود بود. از اين رو بر آن شدم تا با  شناخت «مد» و «مدپرستي» و «جستجوي آن دسته از عوامل اجتماعي كه در گرايش جوانان به مد و زمينه هاي ايجاد تهاجم فرهنگي تأثيردارد» قدمي هرچند كوتاه درجهت تغييرنگرش دانش آموزانم ايجاد كنم.

ارائه اطلاعات( شواهد يك):

به مد راه رفتن پديده اي است كه در جامعه ي ما وجود دارد و همه يا بيشتر نوجوانان و جوانان  علاقه دارند مطابق مد راه بروند و يا حداقل از قافله مد عقب نمانند و بتوانند به روز باشند براي مثال وقتي وارد كلاس مي شدم تعدادي از دانش آموزان با موهاي ژل زده و گاهي آرايش خفيف در صورت در مقابلم مي نشستند و در هنگام تدريس مدام خود را در آينه برانداز مي كردند.در خارج از مدرسه نيز همين دانش آموزان را با پوشش نامناسب ( ديده شدن مو- آرايش صورت- پوشش جلف- ژل زدن موها همراه با مدل هاي مغاير شئونات دانش آموزي- گاهي شلوار تنگ و كوتاه و بدون جوراب- كفش قرمز) و در نهايت با چادرهاي ملي تنگ و باريك يا چادر هاي بدن نما بسيار مشاهده مي كردم.

راه حل هاي پيشنهادي:

تأليف كتاب هاي مفيد و مورد احتياج جوانان با نظر به مسائل روز و سبك نوين , مي تواند مفيد و سازنده باشد, همان گونه كه مرحوم شهيد مطهري در جبهه فرهنگي براي دفاع از فرهنگ اصيل اسلامي بـه چـنـين كاري دست زدند .  دومـيـن راه مـقابله با تهاجم فرهنگي , نظارت عمومي است ,كه دين آن را امر به معروف و نهي از مـنـكـر نـاميده است. تشكيل جلسات مذهب در مساجد, پايگاه هاي مقاومت و تكايا و آشنا كردن جوانان با قرآن , معارف اسـلامـي , تـاريـخ انـبـيا و امامان مي تواند عامل مهمي در مقابل با تـهـاجـم فـرهنگي به حساب آيد. از ديـگـر راه هـاي مـقابله با تهاجم فرهنگي استفاده از هنر مخصوصا فيلم و تئاتر است . از آن جا كه نماز نقش بسيار مهمي در دوري انسان از فساد و تباهي دارد, مي تواند يكي از راه هاي مـقـابـله با تهاجم فرهنگي به حساب آيد .

اجراي راه حل ها:

ارائه ديدگاهي مثبت از حجاب متاثر از نظرات مراجع تقليد ، خاصه حضرت امام(ره) و شهيد  والا مقام آيت الله مطهري اين فعاليت در قالب مسابقات كتابخواني ، مطالعه و تحقيق با عنوان پوشش برتر ارائه گرديد تا تواند آگاهي و دانسته هاي دانش آموزان را تحت تاثير قرار داده و ارتقا  دهد . درجلسات پرسش و پاسخ كه در مدارس برگزار مي گرديد ، فلسفه حجاب ، دلايل مد گرائي و چگونگي ايجاد مد ، اهميت مد ، فلسفه پوشش وچگونگي پوشش توضيح داده مي شد و شبهات دانش آموزان مورد توجه و اصلاح قرار مي گرفت و به سئوالات آنان در محيطي عاطفي و صميمي پاسخ داده مي شد . در جلسات آموزشي و توجيهي مديران و مربيان پرورشي به توجه در ارائه الگو ها، نحوة برخورد و تبيين مسائل بدون هر گونه برخورد منفي و زننده تذكر داده مي شد و از آنان بعنوان ياوران اين طرح درخواست ساعدت ميگرديد.در برخوردهاي فردي نيز ، صاحبان پوشش نامناسب در محيطي امن و صميمي به چرائي رفتار و تاثيرات نامناسب پوشش ناقص خود ، واقف مي شدند و براي گسترش اين فرهنگ به مدد ما مي آمدند . البته اين تذكرات و توجيهات با برنامه ريزي قبلي و پس از ايجاد صميميت و تعاملات عاطفي صورت مي گرفت.

ارائه اطلاعات( شواهد دو):

توجه و دقت دانش آموزان به درس در كلاس بيشتر شده و با علاقه ي بيشتري به مطالعه دروس مي پردازند و سطح نمرات آنها افزايش يافته بود. باشنيدن صداي زنگ نماز اكثر دانش آموزان  به نمازخانه مي رفتند و حتي گاهي براي انجام اين فريضه اشتياق زيادي نشان مي دادند و قبل از زنگ نماز براي مقدمات اين فريضه اجازه مي خواستند. در اواخر ساعت حضور در مدرسه تعداد دانش آموزاني كه به تغيير در ظاهر خود فكر مي كردند كمتر شده بود و بيشتر از هد بند هاي ساده اي كه از طرف مدرسه به عنوان هديه دريافت كرده بودند، استفاده مي كردند. در خارج از مدرسه نيز رعايت شئونات و  اخلاقيات اسلامي بين دانش آموزان بيشتر به نظر مي رسيد و رفتارهاي جلف كمتر ديده مي شد.

 

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

همچنین می توانید از لینک های زیر اقدام پژوهی های آماده و کامل سایت را ببینید و دریافت نمائید :

روی لیست هر پست که خواستید در زیر کلیک کنید یا می توانید در همین صفحه همه موضوعات را مشاهده نمایید :

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 23 اسفند 1398 ساعت: 15:51 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

اقدام پژوهی چگونه می توانیم سرپرستان آموزشی مدارس استثنایی را با شرح وظایف شان بیش تر آشنا کنیم

بازديد: 121
اقدام پژوهی   چگونه می توانیم سرپرستان آموزشی مدارس استثنایی را با شرح وظایف شان بیش تر آشنا کنیم

  چگونه می توانیم سرپرستان آموزشی مدارس استثنایی را با شرح وظایف شان بیش تر آشنا کنیم

 ·    

 بیان مسئله :

 

مدیریت آموزش و پرورش استثنایی از سال 1381 پس از تصویب طرح تجمیع به سازمان آموزش و پرورش استان پیوسته و هم اکنون یکی از مدیریت های تحت پوشش این سازما ن است از جمله پست های آموزشگاه های استثنایی که ارتباط نزدیکی با واحد آموزش مدیریت استثنایی دارد پست سرپرست آموزشی مدارس است که طبق چارت مدارس استثنایی به ازای هر 5 کلاس دایر در آموزشگاه استثنایی یک نیرو به عنوان سرپرست آموزشی وظیفه حمایت علمی و عاطفی از معلمان و کمک به رشد حرفه ای ایشان را بر عهده دارد اما متاسفانه به علل مختلفی که به برخی از آنها اشاره شد در حال حاضر ناظران تعلیماتی  در مدارس جدی گرفته نمی شوند  و این امر مشکلاتی را در راستای ایفای وظایف ایجاد می نماید.

شواهد :

در پی بازدید هایی به عمل آمده و همچنین گزارشات ارسال شده از مدارس ما را به این نتیجه رساند که در حال حاضر نقش سرپرستان آموزشی در مدارس کمرنگ شده و لازم است این افراد به وظیفه اصلی خود برگردند از سوی دیگر  حق هر فرد شاغل در آموزش و پرورش اعم از آموزگار و سایر کارکنان است كه از علوم مربوط به حیطه کاری خود مطلع باشند تا بتوانند يافته هاي علمي را در زمينه شغلي خود به خوبي به كار برند . اما همانطور که اشاره شد بحث نظارت و راهنمایی در ایران متاسفانه هنوز به صورت جدی مد نظر قرار نگرفته و شیوه های نوین این علم هنوز به بطن مدارس ما راه نیافته اند  و یافتن این کاستی ها ما را بر آن داشت که در ابتدا سرپرستان را با وظایف خود آشنا کنیم تا ایشان به تدریج بتوانند اعتماد معلمان را جلب نمایند.

راه حل ها  :

پس از طرح به  این نتیجه رسیدیم  که  یکی از مهمترین دلایل ایجاد مسائل ذکر شده , عدم آگاهی معلمان و سرپرستان از وظایف نظارت و راهنمایی تعلیماتی در مدارس می باشد بنابراین در گام اول بهتر  است سطح آگاهی سرپرستان را در زمینه شغلی خود بهبود دهیم  و  بهترین گزینه را برگزاري دوره آموزشي ضمن خدمت براي سرپرستان و مديران آموزشگاه ها يافتيم كه متاسفانه به علت كمبود شديد بودجه جهت برگزاري دوره يا كارگاه آموزشي و عدم وجود كد تعريف شده در سيستم دوره هاي ضمن خدمت اين امر محقق نشد .بنابراين  ترغیب  ایشان به مطالعه  در زمینه شغلي را به عنوان راهكاري اجرايي تر یافتیم .

اجرای راه حل :

پس از مطالعه کتب موجود در این زمینه اقدام به طراحی مسابقه ای علمی  از کتاب نظارت و راهنمایی تعلیماتی دکتر نیکنامی و تهیه جوایز برای  برگزیدگان نمودیم .  پس از صدور بخشنامه ای مبنی بر برگزاری آزمون , تهیه کتب و اهداء آن به کتابخانه آموزشگاه  و اعلام تاریخ برگزاری آزمون تعداد 20 سوال تستی تهیه و در روز اعلام شده امتحان به عمل آمد و علاوه بر صدور گواهی حضور جهت کسب امتیاز در فرم ارزشیابی به نفرات برتر جوایزی از طرف مدیریت اهداگردید .

ارائه اطلاعات (شواهد 2)

پس از انجام آزمون مربوط پرسشنامه ای بین سرپرستان آموزشی  و مدیران مدارس توزیع و از ایشان نظر سنجی شد که آیا مطالعه کتاب مذکور  توانسته است نظرات و دیدگاه های ایشان تغییری ایجاد کند؟ که نتیجه بررسی ها نشان می دهد این آزمون برای شروع موثر بوده است اما هنوز سرپرستان آموزشی به عنوان کسانی که وظیفه ای بسیار عظیم را در آموزشگاه ها به عهده دارند باید تحت آموزش  مهارت هایی بسیار زیاد در زمینه روابط انسانی , برنامه ریزی درسی و روشها و فنون تدریس قرار گیرند .

 

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

همچنین می توانید از لینک های زیر اقدام پژوهی های آماده و کامل سایت را ببینید و دریافت نمائید :

روی لیست هر پست که خواستید در زیر کلیک کنید یا می توانید در همین صفحه همه موضوعات را مشاهده نمایید :

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 23 اسفند 1398 ساعت: 15:49 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

اقدام پژوهی دبیر ادبیات چگونه توانستم در کلاس ادبیات روخوانی شعر دانش آموزان را تقویت کنم؟

بازديد: 197
 اقدام پژوهی دبیر ادبیات چگونه توانستم در کلاس ادبیات روخوانی شعر دانش آموزان را تقویت کنم؟

چگونه توانستم در کلاس ادبیات روخوانی شعر دانش آموزان را تقویت کنم؟

بیان مسأله:

همیشه در کلاس درس ادبیات و ضمن تدریس می دیدم تعریفی که دانش آموزان از درس نظم و تمام توقعی که از دبیران ادبیات خود در این باره دارند، آن است که معنی ادبیات را دبیر، کلمه به کلمه برای آنها بخواند و آن را به صورت املای تقریری بنویسند. در طول کلاس اگر از آنها می خواستم از روی شعر بخوانند استقبالی نمی شد و همان اندک استقبال نیز دلچسب نبود، زیرا آنها اشعار را غلط می خواندند و احساس شاعرانه نیز در آن دیده نمی شد. با توجه به اهمیت شعر و درک معنی و مفهوم آن و رابطه تنگاتنگ درست خواندن با درست فهمیدن، همیشه این مشکل عمده در کلاس درس ادبیات مرا آزار می داد که:«چگونه می توانم در کلاس درس ادبیات، روخوانی شعر دانش آموزان را تقویت کنم؟»

ارائه اطلاعات:

اطلاعات را در دو محور می توان ارائه داد: 1- نظر دانش آموزان 2- نظر دیگر همکاران.دانش آموزان معتقد بودند که: 1- شعر خوانی خسته کننده است. 2- با فاصله افتادن بین زمان تدریس و خواندن در منزل، دچار مشکل می شوند در حالیکه شاید همان جلسه مشکل کمتری داشته باشند. 3- کتابها شلوغ و مملو از معانی نوشته شده است و توجه آنها بیشتر به معنی کردن ابیات است. 4- کلاس خسته کننده است و تنوع ندارد. همکاران نیز معتقد بودند: 1- دانش آموزان علاقه ای به خواندن شعر ندارند و درس نثر داوطلب بیشتری دارد. 2- کلاس شلوغ است و فرصت نمی شود که همه در خواندن شعر شرکت کنند. 3- بیشتر وقت کلاس صرف معنی ابیات می شود و000.

راه حل های پیشنهادی:

معلمان ابتدا خودشان با صدای بلند و حسی شاعرانه چند بار از روی شعر بخوانند.استفاده از وسایل کمک آموزشی در کلاس برای ایجاد تنوع مثلاً نوارهایی که شاعران معروف از روی اشعار خوانده اند یا 000.توجیه دانش آموزان در راستای اینکه تمام وقت خود را صرف نوشتن معنی ابیات نکنند زیرا خواندن نیز مهم است و رابطه ای تنگاتنگ با درک معنی دارد.

گوشزد به آنها که معنی شعر، مطلق آنچه دبیر می فهمد نیست و آنها نیز به راحتی        می توانند هر آنچه را از شعر فهمیدند بیان کنند و نیازی به نوشتن نیست.توجه به تکیه ها، درنگ ها، اعراب ها و000 هنگام خواندن اشعار.دخیل کردن دانش آموزان در خواندن شعر و معنی کردن آن.خودداری از خواندن شعر به صورت بیت بیت، بلکه دانش آموزان باید اشعار را هم در محور افقی و هم در محور عمودی همخواني و معنی کنند.

اجرای راه حل ها:

به نظر من، بهترین فرصت برای اعمال راه حلها، از همان جلسه اول مهرماه بود، زیرا     می بایست از همان ابتدای شروع کلاس خط مشی خود را در مورد زنگ ادبیات و لزوم یادگیری و درست خواندن نظم و نثر به خصوص نظم که محور کار من بود برای بچه ها بیان نمایم. لذا در اولین جلسه آنها را توجیه نمودم و بیان کردم که درک معنی از شعر، امری سلیقه ای است و با توجه به سلایق مختلف و احساسات متفاوت می توان معانی مختلفی را از شعر فهمید و آنچه که به ذهن دبیری می رسد معنی مطلق یک شعر نمی تواند باشد لذا آنها را از نوشتن معانی در حین تدریس برحذر داشتم. در طول تدریس از خود آنها کمک می گرفتم و از آنها می خواستم که ابیات را با صدای بلند و حسی شاعرانه بخوانند و معنی کنند و اگر معانی پیشنهادی آنها درست بود تشویقشان می کردم. این امر باعث ایجاد رغبت بیشتر در بین آنها و تقویت حس اعتماد به نفس در آنها می شد و بیشتر در امر معانی ابیات و خواندن آن شرکت می کردند. کم کم حس کردم    دانش آموزان گرایش کمتری به نوشتن ابیات دارند و بیشتر در امر خواندن شعر شرکت دارند و کلاس درس ادبیات دیگر خشک و بی روح نبود و بعد از آن بچه ها حتی دروس نثر را هم بهتر گوش می دادند و می خواندند.

ارائه اطلاعات شواهد (2):

بعد از بررسی مشکلات موجود در این راستا، راه حلهای جدیدی به ذهنم رسید. مشکلات: 1- کم آمدن وقت کلاس. 2- تداخل نظرات دانش آموزان هنگا معنی ابیات و ایجاد سرو صدا در کلاس. 3- ادامه دادن (برخی از دانش آموزان)به نوشتن معانی ابیات به طور پنهانی. 4- مشکل در امر معانی ابیات در محور عمودی و000. راه حل: 1- بیشترین تأکیدم را بر روخوانی و بلند خواندن اشعار، هنگام پرسش درس قرار دادم.2- به کار بردن ترفندهای مختلف برای جلوگیری از کم آمدن وقت مثلاً دعوت از دانش آموزان برای خواندن شعر به صورت دسته جمعی.3- دعوت از دانش آموزانی که هنوز معنی ابیات را می نوشتند به اینکه خودشان اشعار را برایمان معنی کنند.4- اعلام نظر نهایی توسط معلم، هنگامی که تداخل نظرات پیش می آمد و کلاس رو به شلوغی می رفت.

 

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

همچنین می توانید از لینک های زیر اقدام پژوهی های آماده و کامل سایت را ببینید و دریافت نمائید :

روی لیست هر پست که خواستید در زیر کلیک کنید یا می توانید در همین صفحه همه موضوعات را مشاهده نمایید :

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 23 اسفند 1398 ساعت: 15:46 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزان سال دوم دبيرستان را به درس تاريخ و ادبيات علاقه مند كنم

بازديد: 81
اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزان سال دوم دبيرستان را به درس تاريخ و ادبيات علاقه مند كنم

چگونه توانستم دانش آموزان سال دوم دبيرستان را به درس تاريخ و ادبيات علاقه مند كنم .

 

بيان مسئله:

تاريخ ادبيات ايران و جهان 1 شامل 26 درس است كه در دو قسمت تاريخ ادبيات ايرا ن 18 درس و تاريخ ادبيات جهان در 8 درس تدوين شده است .

در تدريس تاريخ ادبيات با توجه به سنگيني و حجم زياد مطالب، و كمبود زمان ، وجود فضاي تاريخي نامأنوس در پاره اي موارد و اسامي زياد كتب و نويسندگان مخصوصا در قسمت تاريخ ادبيات جهان مشكلات زيادي براي دبير و دانش آموز به وجود مي آيد .

در سال تحصيل 88-87  تدريس تاريخ ادبيات ايران و جهان 1 سال دوم دبيرستان به اين جانب محول شد با گذشت چند هفته از سال تحصيلي متوجه بروز مشكلاتي در كلاس شدم . كه نشان دهنده عدم علاقه دانش آموزان به درس تاريخ ادبيات بود . لذا اين سوال برايم مطرح شد كه چگونه مي توانم دانش آموزان را به درس تاريخ ادبيات علاقه مند كنم .

ارائه اطلاعات شواهد 1

موارد زير بيانگر عدم علاقه دانش آموزان به درس تاريخ ادبيات بود .

-عدم توجه دانش آموزان به درس و پرداختن به كارهاي ديگر

2-خشك و بي روح بودن و يكنواختي كلاس

3-اظهار خستگي و كسالت دانش آموزان در كلاس

4-پايين بودن سطح نمرات دانش اموزان و عدم رضايت از نتايج آزمونها.

راه حل هاي پيشنهادي

پس از مطالعه و تحقيق و مشورت با  ساير همكاران پي بردم براي ايجاد انگيزه و علاقه در دانش آموزان نسبت به درس تاريخ ادبيات مي توان از روش هاي متنوعي استفاده كرد . نظير

1- استفاده از روش هاي متنوع تدريس . نظير الگوي مشاركتي (كارآيي اعضاي تيم)

2- استفاده از رسانه ها و وسايل كمك آموزشي

3- استفاده از خاصيت برانگيختگي مطالب و جذاب كردن مطالب

4- انجام فعاليتهاي مكمل و جنبي خارج از كلاس . تحقيق – خلاصه نويسي- تهيه فلش كارت – روزنامه ديواري و غيره

5- ايجاد رقابت سالم و تشويق دانش آموزان

اجراي راه حل ها

باتوجه به اين كه بعضي از عوامل ايجاد عدم علاقه در دانش آموزان نظير محتواي كتاب ، برنامه درسي ( كمبود وقت 2 ساعت در هفته) قابل تغيير نبودند به گونه اي عمل مي كردم كه تأثير اين عوامل كمتر شده و بيشترين نتيجه نصيب دانش آموزان شود .

لذا در قدم اول تصميم گرفتم در تدريس از روش هايي استفاده كنم كه دانش آموزان درآن بيشترين فعاليت را داشته باشند به همين جهت از روش كارآيي اعضاي تيم استفاده كردم چون در اين روش دانش آموزان فعال هستند و چون به صورت گروهي كار مي كنند كلاس از يكنواختي خارج ميشود همچنين براي گسترش دامنه‌ي يادگيري به خارج از كلاس از دانش آموزان خواستم مطالب درسي را دسته بندي كنند و به صورت فلش كارت در آورند و دانش آموزان ضعيف تر نيز درسهاي بلند را خلاصه كنند . در ضمن در جريان تدريس داستانها و مطالب جذابي را از زندگي شاعران و نويسندگان بيان مي كردم و كتب و آثار آنهارا به كلاس مي بردم و در اختيار دانش آموزان قرار مي دادم تا از نزديك با آن آشنا شوند .

ارائه اطلاعات (شواهد 2)

استفاده از شيوه هاي فوق باعث شد دانش آموزان كم كم به اين درس علاقه مند شوند كه نمود آن به صورت موارد زير به چشم مي خورد .

-شركت فعال دانش آموزان در فعاليت كلاسي و خارج از كلاس

-افزايش شور و نشاط دانش آموزان در كلاس و در جريان تدريس

-افزايش تعداد داوطلبان براي پاسخ گويي به درس

-بالا رفتن ميانگين نمرات دانش آموزان و قبولي 100% آنها در امتحانات پاياني نوبت دوم .

 

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

همچنین می توانید از لینک های زیر اقدام پژوهی های آماده و کامل سایت را ببینید و دریافت نمائید :

روی لیست هر پست که خواستید در زیر کلیک کنید یا می توانید در همین صفحه همه موضوعات را مشاهده نمایید :

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 23 اسفند 1398 ساعت: 15:43 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 3063

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس