سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
شرط گامگذاشتن در ساحت سیاست، گذر از امر تئوریک و محقق کردن ایدهها در مقام عمل است. سیاستِ بدونِ عمل، چیزی نیست بهجز خیالبافی و محصور بودن در توهمات «درون». اما همینجا باید تأکید کرد که بدون تفکر، عملی از سَرِ معرفت حاصل نمیشود. نگاه «درون» به «بیرون» در ساحت سیاست، چیزی است که فلسفة سیاسی در پی دستیابی به آن است. بنابراین نگاه معرفتشناختی به ساحت سیاست با روح پراتیک آن در تضاد قرار ندارد مگر اینکه ماهیت عملِ سیاسی را درک نکنیم.
ماهیت هر عملِ سیاسی چیزی نیست به جز «تغییر»؛ آن هم به تعبیر لئو اشتراوس تغییر در جهت بهبود وضعیت موجود. اما هر سعی و مساعی که در راستای حفظ وضعیت موجود باشد با تغییر نسبتی برقرار نمیکند و نیز اگر نگاهش معطوف به گذشته، بدون درک وضعیت امروز، باشد با «ارتجاع» برابری میکند. امری که در کتاب «شهریار» به وضوح نشان داده میشود.
نیکولو ماکیاولی (1469-1527) فرزند یک وکیل دعاوی بود و در حد فاصل سالهای 1498 تا 1512 با سمت دبیر دوم شورای صلح به سراسر کشور ایتالیا و نیز دو کشور فرانسه و آلمان مسافرت کرد. کتاب «شهریار» در کنار کتاب «گفتارها» مهمترین آثار او هستند؛ که از بخت خوش ما هر دو کتاب با ترجمههای خوب در دسترساند.
«شهریار» در 1513 به منظور راهنمای حکمرانی در ایتالیا منتشر میشود. تمام مباحث مطروحه در این کتاب برگرفته از مشاهدات ماکیاول از شیوههای کشورداری حاکم وقت ایتالیا چزاره بورجا است. ماکیاول به پشتوانة تجربة خودش در امر سیاست، در «شهریار» نشان میدهد که محدودة سیاست با فضیلتهای اخلاقی غرابتی ندارد و، سیاستمداران با استفادة از حربة فریب و ستمگری و دستکاری فکریِ تودهها بر آنها حکومت میکنند. چنین اندیشة عریان و تلخی که او از جهان سیاست نشان داده است، در «گفتارها» تا حدودی تعدل شده و، بر عناصر «جمهوریخواهی» و «آزادیخواهی» تأکید میشود.
ماکیاول در کتاب «شهریار» در صدد است تا ماهیت پراتیک سیاست را نشان دهد. بیشتر فلاسفه تا قبل از ماکیاول در پی آن بودند تا از سیاست امر اخلاقی یا اتوپیایی ساخته و آن را از همین منظر تعبیر و تفسیر کنند؛ امری که در کتاب «شهریار» کاملاً ویران میشود.
اما «سیاست در مقام عمل» در نزد ماکیاول چه تعبیری دارد؟ ماکیاول در کتاب «شهریار» نگاهش معطوف به حفظ وضعیت موجود است. پس سیاست عملیِ ماکیاول به حاکم یا شهریار میخواهد بگوید که اگر خواهان ثبات حکومت خود هستی چه کاری انجام بده و از انجام چه کاری احتراز کن. از اینروست که ماکیاول چنین حُکمی را صادر میکند: «حاکم باید به زیرکی روباه و به خشونت شیر باشد.» بسیاری از فلاسفة اخلاق چنین گزارهای را خلاف خیر همگانی میدانند، اما ماکیاول بر این باورست که ماهیت پراتیک سیاست، فضایی برای جولان احساسات و عواطف باقی نمیگذارد. به همین جهت است که این شیوة حکومت کردن در سیاست را «ماکیاولیسم» نام گذاشتهاند. پس حاکمی که در چارچوب سیاست «ماکیاولیسم» هویت خود را نشان میدهد، در پی «جاه» و «مکنت» و تثبیت موقعیت خود است.
اگر در دولتهای دموکراتیک و لیبرال درک جامعهشناختی از ماهیت جامعه و نیازهای انسان به وضع قوانینی منجر شد که در جهت سیانت از آزادی و خوشبختی و رفاه همگانی بود و، لذت از زندگی را سرلوحة قانونگذاری خود قرار داد، در چارچوب جامعهای که حاکمش، «شهریارِ» توصیفیِ ماکیاول است، قوانین صرفاً ابزاری برای حفظ وضع موجود است. چنین حاکمی برای دستیابی به اهداف خود باید از دو عامل قدرت شهریاری یعنی «ثروت» و «نیروی نظامی» برخوردار باشد. «آیا شهریار را چنان قدرتی هست که در روز نیاز بر خود تکیه تواند کرد یا آنکه همواره در پناه دیگران میباید بود. برای آنکه این نکته نیک روشن شود، میگویم، به گمان من، آنانی به خود تکیه توانند کرد که چندان که باید مرد جنگی در سپاه یا زر در خزانه داشته باشند» (ص 107).
از آنجایی که در چنین دستگاه حکومتی، «هدف» وسیله را توجیه میکند، لازم است که شهریار گاهی نیز عهدشکن باشد. «همه میدانند که چه نیکوست شهریار را که درست پیمان باشد و در زندگی راستروش و بینیرنگ. با این همه، آزمونهای دوران زندگانی ما را چنین آموخته است که شهریارانی که کارهای گران از دستشان برآمده است آنانی بودهاند که راست را به چیزی نشمرده اند و با نیرنگ آدمیان را به بازی گرفته اند و، سرانجام، بر آنانی که راستی پیشه کرده اند، چیره گشته اند» (ص 147). البته این عهدشکنی نه عریان، بلکه باید پوشیده باشد. بنابراین یکی دیگر از کلیدیترین صفات شهریاری که ماکیاول آن را برمیشمارد «ریا» و «تلبس» است، تا در پس آن بتوان حاکمیت را استوار داشت. «فرمانروای زیرک پایبند پیمان خویش نتواند بود و نمیباید بود آنگاه که به زیان اوست و دیگر دلیلی برای پایبندی به آن در میان نیست. اگر مردمان همگی نیک میبودند، این حکمی شایسته نمیبود. اما از آنجا که بدخیم اند و پیمان خویش را با تو نگاه نمیدارند، تو نیز ناگزیر از پایبندی به پیمانخود با ایشان نیستی. و کدام شهریار است که عذری پسندیده برای پیمانشکنی خویش در آستین نداشته باشد؟ از همین روزگار نمونههای بیشمار میتوان آورد و نشان داد که چه بسیار پیمانها و عهدها که از بدعهدی شهریاران شکسته و بیپایه گشته است. و آنان که روباهی پیشه کرده اند از همه کامیابتر برآمده اند. اما میباید دانست که چه گونه ظاهرآرایی میباید کرد و با زیرکی دست به کار نیرنگ و ریا شد. و مردم چنان سادهدل اند و بندهی دم که هر فریفتاری همواره کسانی را تواند یافت که آمادهی فریب خوردن اند» (ص 148).
در خاتمه می توان گفت که کتاب «شهریار» به سیاست از منظر مصلحتها و چه باشدها و چه نباشدها نگاه میکند. ماکیاول، همانگونه که اشتراوس اشاره کرده است، به عنوان نخستین فیلسوف سیاسی که چنین تفکری را مکتوب کرد، سند آن را به نام خود زد. به همین دلیل است که شنیدن نام او، همواره مدافعان و مخالفان زیادی را در تقابل با هم قرار میدهد.
هگل در قرن نوزدهم
ميلادي، تئوري توسعه تاريخي خود را ارائه کرد و مارکس و داروين نيز در تحقيقات خود
بر اين نظريه ها تاکيد کردند و يا تحت تاثير آن قرار گرفتند.
انديشه شبکه هاي
اجتماعي همانطور که مي دانيم، انديشه جديدي نيست. در واقع از اواخر دهه 1950 ميلادي
با نظريه گشتالت آغاز شده است که کلي به هم پيوسته و جدايي ناپذير است. در اين کل صفاتي
است که در هيچ يک از اعضاي تشکيل دهنده نيست. به عبارت ديگر گشتالت کليت يک ارگانيسم
را بيان مي کند که حاصل جمع رفتارها است.
بدين ترتيب زماني
که يک پيام ارتباطي وارد محيطي مي شود، در يک فضاي کلي قرار مي گيرد و عناصر در آن
فضاست که مفهوم خود را مي يابند. حال اگر پيامي در محيطي خاص مورد توجه مخاطبان واقع
نشود، پس بايد به کليه عناصر تشکيل دهنده آن مجموعه و کليه عناصر موجود در شبکه هاي
اجتماعي آن توجه شود و دلايل بي توجهي به پيام جست وجو شود. بدين ترتيب است که بخش
توجه به سيستم ها و تئوري هاي سيستمي اهميت مي يابد. تئوري سيستمي ابتدا توسط آقاي
لودويک ون برتلانفي که يک زيست شناس بود، مطرح شد.
وي مي گويد: سيستم
مجموعه يي است از عناصر به هم پيوسته که در جهت هدف معيني حرکت مي کنند. يعني متولد
مي شوند، رشد مي کنند، به بلوغ مي رسند و به تدريج رو به زوال مي گذارند و نهايتاً
به نيستي مي رسند.
نظريه سيستمي يک
رشته مطالعات علمي است که در آن ساختار پديده ها، وابستگي اجزا، روش ها، معيارهاي دائمي
و موقتي، رابطه هاي دروني و بيروني، تاثير هاي احتمالي و... مورد بررسي قرار مي گيرند
تا بتوانند اصول حاکم بر اجزا را بسنجند.
از ديدگاه برتلانفي
سيستم ها داراي چهار ويژگي هستند:
1- اجزاي يک سيستم
در يک کنش متقابل يا در تعامل با يکديگر قرار دارند.
2- سيستم ها با
محيط پيراموني خود رابطه داده و ستانده دارند. يعني از محيط تاثير مي پذيرند و بر محيط
تاثير مي گذارند.
3- سيستم ها گرايش
به نظم دارند يعني وجود هر نوع بي نظمي در سيستم، موجب از بين رفتن آن مي شود. در واقع
نظم در يک سيستم چسبندگي يا پيوند بين عناصر سيستم را نشان مي دهد. هر قدر اين نظم
محسوس باشد، آنتروپي در سيستم منفي است.
4- سيستم گرايش
به تعادل پويا دارد. يعني نظم سيستم در يک قلمرو تعادلي است که مي تواند شکل گيرد.
اين تعادل مي تواند تصاعدي يا تنازلي باشد.
خرده سیستم ها
سيستم در درون خود
خرده سيستم ها را نيز داراست که ممکن است ترکيب اين خرده سيستم ها، سيستم هاي کلاني
را تشکيل دهد. به هرحال رابطه هاي دروني اعضا، رابطه هاي محيطي، خرده سيستم ها، شبکه
ها، درون دادها و برون دادها، موجب حرکت به سوي تکامل سيستم مي شود و در اين مسير همسويي،
همراهي، همفکري، همکاري و... راه هاي رسيدن به هدف را تسهيل مي کند.
ارتباطات در چنين
فضايي مي تواند رشد يابد و به تکامل برسد. شرايطي که در سيستم هاي بسته، هرگز محقق
نمي شود.
از اين نوع سيستم
ها در تحليل شبکه ها: تحليل اکو )EpisodicCommunication
Channels in Organization( : تحليل روش هاي اجرايي و تحليل نقشه هاي ارتباطي
در شبکه ها و تنظيم جريان اطلاعات استفاده مي شود.
همچنين ممکن است
از سوپر سيستم ها در کنترل، تحريف و حتي حذف برخي از پيام ها نيز استفاده شود.
در واقع از روش
تحليل اکو، امکان مونيتورينگ مسير پيام هاي خاص در يک سازمان نيز ميسر مي شود. از تئوري
هاي نزديک به نظريه سيستمي مي توان به نظريه اطلاعات و نيز نظريه سايبرنتيک اشاره کرد.
اين دسته از نظريه
ها ما را در راه شناخت و درک وسيع و متنوع ارتباطات در فرآيند هاي فيزيکي، بيولوژيکي،
اجتماعي و رفتاري کمک مي کنند.
نیکولاس لومان
(Niklas Luhmann) در 8 دسامبر 1927 در لونبرگ آلمان متولد شد.
او از سال 1946 تا 1949 در دانشگاه فرایبورگ و در رشته حقوق تحصیل کرد. در سال
1961 به هارواردرفت تا جامعه شناسی تالکوت
پارسونز (Talcott Parsons) متنفذترین جامعه
شناس آن دوره را فراگیرد. در سالهای بعد، لومان با توسعه رهیافت خود، تئوری سیستمهای
پارسونز را رد کرد. او انتقادات جدی بر پیچیدگی تحلیلی رهیافت کارکردگرایانه پارسونز
وارد كرده است.
بین سالهای
1964 تا 1997 لومان بیش از 50 کتاب و 300 مقاله را منتشر کرده است. نوشته های او دامنه
وسیعی از موضوعات را پوشش می دهد، مثل مسائل اکولوژیکی، قدرت، هنر، زمان، رسانه های
جمعی، دولت رفاه، ساختارمندی افراطی و غیره. اما مهمترین وجه نظری لومان همان رهیافت
سیستمهای عمومی اوست که در دهه های اخیر مورد توجه جامعه شناسان قرار گرفته است. در
این مقاله کوشش می شود تئوری سیستمهای لومان به صورت تحلیلی مورد ارزیابی واقع شود.
لومان در 6 نوامبر
1998، در سن 71 سالگی بر اثر بیماری مهلك سرطان درگذشت.
سیستم چیست
سیستم عبارت است
از تفاوت بین محیط و سیستم (Luhmann, 2000).
به عبارت دیگر، سیستم با توجه به تفاوت آن با محیط تعریف می شود. این برداشت از سیستم
شباهت زیادی به مفهوم پردازی تئوری سیبرنتیک درباره اصطلاح سیستم دارد. در این برداشت،
رابطه میان سیستم و محیط آن برحسب تفاوت در میزان پیچیدگی ادراک می شود. پیچیدگی محیط
همواره بیشتر از پیچیدگی سیستمی است که در درون آن قرار دارد. سیستم می باید پیچیدگی
خود را با پیچیدگی محیط، هماهنگ و متوازن سازد تا بتواند به انواع گوناگون داده های
وارده از محیط واکنش نشان دهد؛ این کار از طریق گزینش انجام می شود. بنابراین میزان
پیچیدگی از سیستم به محیط افزایش می یابد و همین خود شاخص مرزهای فاصل میان آن دو است.
کلی ترین نظر لومان این است که "سیستمها از طریق تثبیت تفاوت میان پیچیدگی درونی
و بیرونی، پیچیدگی را کاهش می دهند". بنابراین کارکرد سیستمها در همه موارد کاستن
پیچیدگی است.
تئوری سیستمهای
اجتماعی چیست
تئوری سیستمها
[مفاد خود را] از الگوى زیست شناسانهاى اخذ مىكند كه بر بقاى موجود ارگانیک و تكامل
انواع استوار است. سیستم اجتماعى شبیه به سیستم زیستى تصور مىشود، چرا كه هر دو مرزهایى
را حفظ مىكنند و در ارتباطى متقابل با عالم خارج، خواهان ابقاى خود هستند. از سوى
دیگر، تئوری سیستمها همچنین از علم سیبرنتیك و منطق دو ارزشى (Binary)
كه با فنآورى اطلاعاتى نوین همبستگى دارد، بهرهمند است. این تئوری با تعداد مشخصى
از مفاهیم و شماى مفهومى كاملا بسط یافتهاى، كه در مورد تمامى پدیدههاى اجتماعى صادقاند،
عمل مىكند (هولاب، 1379، 130).
تئوری سیستمهاى
لومان در شكل فعلىاش حاصل سى سال تحول نظرى است. این تئوری به منزله نوعى تئوری ساختارى
مبتنى بر كاركرد در پاسخ به تئوری كاركردى مبتنى بر ساختار تالكوت پارسونز تدوین گشت
(مولر، 1379، 1). برداشت لومان از تئوری سیستمها از حیث انسجام درونی و اهمیت کاربردی،
پیشرفتی نسبت به تئوری پارسونز به شمار می آید. تفاوت میان دو برداشت را می توان در
پنج حوزه مشخص کرد:
1. پارسونز با تکیه
بر ماکس وبر معنا را ویژگی و خاصیت کنش تلقی می کند لیکن آنرا به عنوان معیار تشخیص
سیستمهای اجتماعی به طور کلی در نظر نمی گیرد.
2. گرچه پارسونز
در آثار اخیر خود دیگر نظم را به مفهوم استیلا و سلطه ربط نمی دهد، اما عقیده او مبنی
بر اینکه نظم محصول ساختارهای هنجاری است، برای تبیین جوامع پیچیده بیش از حد کلی و
ساده نگرانه است. لومان استدلال می کند که چنین برداشتی "متضمن مبالغه قابل ملاحظه
ای هم درباره اجماعی است که امروزه از لحاظ ساختاری ضروری است و هم در خصوص اجماعی
است که در عمل وجود دارد".
3. پارسونز کارکرد
عناصر درونی یک ساختار را مورد بررسی قرار می دهد اما لومان مدعی است که وی از درک
کارکرد سیستمها و ساختارها به طور کلی عاجز است. می توان نظریه پارسونز را اصالت کارکرد
ساختاری تلقی کرد در حالی که نظریه لومان اصالت ساختار کارکردی است، به این معنی که
مفهوم ساختارها و رابطه آن با محیط خود و موضوع تحلیل کارکردی هستند.
4. بنا به ادعای
لومان، پارسونز کارکرد نظریه علمی، به ویژه نظریه خودش را به عنوان یک سیستم یا جزئی
از یک سیستم نادیده می گیرد. لومان با تأکید بر انعطاف پذیری همه ساختارها فعالیت
[فکری] خودش را در درون الگوی اصالت کارکردی خود جای می دهد و بدین سان وحدتی میان
تئوری و عمل برقرار می سازد.
5. لومان خواستار
آن است که کل مفاهیم در درون چارچوبی اصالت کارکردی نگریسته شوند. حتی مفاهیم حقیقت
و ارزش، نه به عنوان پیش فرضهای اولیه، بلکه به لحاظ کارکردی که ایفا می کنند مورد
تحلیل قرار می گیرند. به نظر لومان چنین نارساییهایی موجب گردیده که پارسونز نتواند
برداشت رسایی از جامعه به عنوان گسترده ترین سیستمی که از درون آن کل فراگرد تفکیک
کارکردها ریشه می گیرد، عرضه بدارد. تنها کاربرد روشن و منضبط و خودآگاهانه مفهوم کارکرد
می تواند نظریه سیستمها را به تئوری قابل قبولی در باب جامعه تبدیل کند (هولاب،
1375، 4-153).
این تئوری در ابتدا
كارش را با تئوری عمومى سیستمها و مفهوم اساسى آن یعنى تفاوت میان سیستم و محیط آغاز
كرد (مولر، 1379، 1). لومان جامعه را به مثابه یک سیستم اجتماعی فرض می کند، که به
وسیله کاربرد ارتباط اجتماعی معنی دار از محیط خود مجزا می گردد (Rempel,
1996, 59).
او بین سیستمهای
اجتماعی و مادی تفاوت قائل می شود اما این بدان معنا نیست که هیچ پیوندی بین آنها وجود
ندارد. هر یک از این دو نوع سیستم بدون دیگری نمی تواند رشد یابد؛ اما لومان معتقد
است که آنها ذاتاً متفاوت هستند (Arnoldi, 2001, 6).
سیستمهای اجتماعی
به موجب رابطه ای که با مقوله معنا دارند، تعریف می شوند. استدلال لومان این است که
سیستمهای اجتماعی، پیچیدگی پیرامون خود را از طریق توسل به مقوله معنا کاهش می دهند.
بنابراین حدود یک سیستم اجتماعی به صورت جسمانی و مادی معین نمی شود بلکه مرز میان
حوزه معنا و حوزه بی معنایی مشخص کننده آن حدود است. این برداشت از مقوله معنا دارای
دو پیامد نسبتاً غیرمتعارف است:
1. به طور مرسوم
و سنتی معنا از طریق ادراک فاعل شناسایی تعیین می شود که به واسطه اعمال ارادی و عمدی
و یا به واسطه سخنان خود معنایی افاده می کند. لومان این رابطه را واژگون می سازد،
به این معنی که به نظر او "معنا" خود هویت بخش و سازنده ذهن شناساگر است
نه برعکس. بنابراین فاعل شناسایی صرفاً سیستمی تلقی می شود که معانی آن را به کار می
گیرد، نه آنکه خود سرچشمه و مآخذ معانی باشد.
2. معمولاً معنا
خصلتی عینی و اثباتی دارد به این معنی که چیزی به خودی خود معنایی ندارد و این معنا
مستقل از معانی دیگر است. اما لومان معنا را به شیوه ای کاملاً نسبی یا رابطه ای درمی
یابد. به همان شیوه که وی رابطه وابستگی متقابلی میان سیستم و محیط ترسیم می کند، در
این مورد نیز بر آن است که معنا تنها از طریق حذف امکانات و احتمالات دیگر تولید می
شود. معنا همچنین پیچیدگی را در خود نگه می دارد، زیرا آن احتمالات دیگر را از بین
نمی برد بلکه تنها آن را کنار می زند و یا آنها را از کانون توجه به دور می دارد.
3. شاید اشکال اصلی
تئوری لومان که خودش نیز از آن آگاه است این باشد که تأکید بر معنا حدود و مرزها را
حل نمی کند. برخلاف مرزهای عینی و جسمانی یک سیستم زیستی که هم از حیث مادی و هم از
حیث زمانی مشخص اند، حدود معنا یعنی تفکیک آنچه بامعناست از آنچه بی معناست، به عنوان
مرز سیستمهای اجتماعی، قابل تعیین و تشخیص نیست (هولاب، 1375، 3-152)
یك سیستم اجتماعی
برای زنده ماندن در یك محیط پیچیده، باید مكانیسمهایی را جهت كاهش پیچیدگی به وجود
آورد، تا سیستم به راحتی با محیط خود ادغام شود. این مكانیسمها شامل گزینش روشها و
ابزارهایی برای كاهش پیچیدگی است. چنین گزینشی مرزی را بین یك سیستم و محیط آن به وجود
میآورد، كه به سیستم اجازه میدهد الگوهای كنشهای مرتبط با همدیگر را تداوم بخشد
(Turner, 1998, 61).
به طور کلی، می
توان پیشرفت تئوری سیستمها را به سه مرحله تقسیم کرد: (1) تئوری سیستمهای بسته؛
(2) تئوری سیستمهای باز؛ و (3) تئوری سیستمهای هوشمند یا خودارجاع (self-referential).
مباحث لومان از سومین و آخرین مرحله پیشرفت تئوری سیستم مشتق می شود.
انتقال از تئوری
سیستمهای بسته به تئوری سیستمهای باز باعث توجه فزاینده به محیط گردید. این تغییر،
شامل آگاهی از محیط و نیز این مطلب است که سیستمها بر پایه روابط بین سیستم و محیط
برقرار شده اند و این روابط ایستا نیستند بلکه پویا هستند (Luhmann,
2000, 38).
ابعاد محیط سیستمهای
اجتماعی چگونه است
لومان معتقد است
که محیط سیستمهای اجتماعی دارای سه بعد اساسی است:
(1) بعد زمانی:
لومان بیش از اكثر تئوریپردازان اجتماعی، با زمان (time)
به عنوان یك بعد جهان اجتماعی در ارتباط است. او بر این باور است که زمان همیشه سیستم
را پیچیده میسازد؛ زیرا امتداد زمان به گذشته میرسد، و پیكره پیچیده اعمال را در
حال حاضر پیچیده تر میسازد، و شامل افقهای وسیعی در آینده است. پس یك نظام اجتماعی
باید مكانیسمهایی را برای كاهش پیچیدگی زمان ایجاد نماید. سیستم باید با ایجاد رویههایی
برای انطباق كنشها با گذشته، حال، و آینده روشی را برای نظم بخشی به این بعد پیدا كند.
(2) بعد مادی: بعد
مادی محیط عبارت است از تمام روابط ممكن بین كنشها در فضای فیزیكی بالقوه بیحد و مرز.
(3) بعد نمادین:
این بعد شامل مكانیسمهایی است که از بین تمام نمادهای پیچیده و تركیبهایی كه انسانها
میتوانند به صورت احتمالی از آنها درست كنند، بعضی نمادها را انتخاب میكنند و آنها
را به گونهای سازماندهی میكنند كه مخالف تعداد زیادی از جایگزینهای بالقوه است.
واسطههای نمادینی که انتخاب شده و برای سازماندهی به كنشهای اجتماعی به كار گرفته
میشوند. (Turner, 1998, 61).
انواع سیستمهای
اجتماعی
كنشهای افراد در
یك سیستم اجتماعی كه در هر زمانی یافت میشوند بهصورت معنیدار به هم مرتبط و درهمتنیده
هستند بنابراین آنها را به وسیله گزینش مكانیسمهای كاركردی از محیط زمانی، مادی و
نمادین جدا میسازند. از چنین فرآیندی سه نوع اساسی سیستمهای اجتماعی حاصل میشود:
(1) سیستمهای تعامل (interaction systems)، (2) سیستمهای سازمان (organization systems)،
و (3) سیستمهای جامعوی (societal systems).
سیستمهای تعامل:
یك سیستم تعامل زمانی بهوجود میآید كه افراد در یك زمان حضور داشته و متوجه حضور
همدیگر باشند. چنین سیستمهایی به وسیله كاربرد زبان در روابط چهره به چهره گسترش
مییابد، بنابراین پیچیدگی در ابعاد زمانی، مادی، و نمادین به صورت بیشتری كاهش مییابد.
سیستمهای تعامل،
محدودیتها و ضعفهای ذاتی مشخصی نیز از خود بروز میدهند. برای مثال، در یك زمان تنها
یك موضوع میتواند مورد بحث واقع شود، كه اگر اینگونه نباشد هر كسی تلاش خواهد كرد
كه بیدرنگ صحبت كند، و در اینصورت سیستم متلاشی میگردد (و مطمئناً اغلب چنین اتفاقی
میافتد). یا اینکه، منابع متغیر مربوط به مكالمه طرفینِ گفتگو اغلب منجر به رقابت
بر سرِ این میشود كه چه كسی صحبت كند، كه خود باعث ایجاد نابرابری و تنش میگردد و
این میتواند بهصورت بالقوه منجر به تضاد و فروپاشی سیستم گردد. همچنین، صحبت و محاوره
زمانبر است زیرا بهطور متوالی اتفاق میافتد. در نتیجه، یك سیستم تعامل هرگز نمیتواند
بسیار پیچیده گردد.
پس سیستمهای تعامل
ساده هستند چرا که آنها فقط شامل كسانی میشوند كه حضور دارند، درك میكنند، و صحبت
مینمایند؛ آنها در برابر تضاد و تنش آسیبپذیر بوده؛ و به مقدار زیادی زمانبر هستند.
برای اینكه یك سیستم اجتماعی بزرگتر و پیچیدهتر گردد، اصول سازمانیافته بیشتری كه
فراتر از ادراك حضور هم و صحبت متوالی باشد لازم است.
سیستمهای سازمان:
این سیستمها كنشهای افراد را با توجه به شرایط خاص هماهنگ میسازند، مثل كار که وظیفه
خاصی است در ازای مقدار مشخصی پول. سیستمهای سازمانی معمولاً مقررات ورود و خروج دارند
(برای مثال، ورود به محل كار در دوره زمانی مشخص و خروج از آنجا با مقدار پول معین)
و كاركرد مهم آنها تثبیت شدید روشهای مصنوعی رفتار در دوره زمانی طولانی است. این نوع
سیستمها مسئله اساسی انطباق انگیزهها و امیال افراد و نیاز به انجام وظایف معین را
حل میكنند.
یك سازمان به تعهد
اخلاقی افراد وابسته نیست؛ و نیز به وفاق هنجاری (normative
consensus) نیازی ندارد. در عوض، مقررات ورود و خروج، وظایف را به گونهای مشخص
میسازند كه به افراد اجازه میدهد تا آنچه را كه لازم است انجام دهند بدون اینكه كاملاً
به وسیله سازمان تعیین گردند.
بنابراین، سیستمهای
سازمانی برای نظم اجتماعی پیچیده لازم هستند. آنها پیچیدگی محیطی را با سازماندهی افراد
در (1) زمان: با ایجاد مقررات ورود و خروج، و با نظمبخشی به فعالیتها در زمان حال
و آینده؛ (2) فضا: با ایجاد تقسیم كار، و تعیین اینكه كدام اقتدار هماهنگ بنماید؛ و
(3) اصطلاحات نمادین: با بیان اینكه چه چیزی مناسب است، چه قواعدی باید بهكار برده
شوند، و چه واسطهای، مثل پول یا دستمزد، قرار است كنش را هدایت نماید؛ كاهش.
سیستمهای جامعوی:
این سیستمها حد واسط بین سیستمهای تعامل و سازمان هستند. یك سیستم جامعوی سیستم جامع
همه كنشهای ارتباطی است كه به طور متقابل قابل دسترس است. به لحاظ تاریخی، نظامهای
جامعوی به وسیله شرایط ژئوپلتیكی محدود شدهاند، اما لومان امروزه روندی را به سوی
یك جامعه جهانی مشاهده میكند. بحث لومان درباره سیستم جامعوی تا اندازهای طولانی
است، اما این ایده کلی میتواند از تحلیل موضوعات بسیار خاص توسط او استنباط گردد:
سیستمهای جامعوی از كدهای ارتباطی شدیداً تعمیمیافته، مثل پول و قدرت، استفاده میكنند،
تا پیچیدگی محیط را كاهش دهند. در همین راستا، آنها محدودیتهای وسیعی درباره اینكه
كنشها چگونه و كجا قرار است به نظامهای تعامل و سازمان مربوط گردد قائل میشوند. این
سیستمها همچنین زمان ادراك و نوع كنشهایی را كه به گذشته، حال، و آینده تمایل دارند،
سازماندهی میكند (Turner, 1998, 62-3).
سیستمها مىتوانند
خردهسیستمهایى (subsystems) را شكل بخشند
كه قادرند با استقلال فزاینده یا وابستگى فزاینده پیچیدگى محیطى را تقلیل دهند (مولر،
1379، 5). البته باید به این نکته توجه داشت که تحلیل تفکیک جامعه به خرده سیستمهای
گوناگون توسط لومان، ملهم از کارهای پارسونز می باشد (Arnoldi,
2001, 6). لومان معتقد
است که جامعه دارای شش خرده سیستم اجتماعی است: اقتصاد، سیاست، قانون، علم، دین و آموزش
و پرورش (Rempel, 1996, ).
ویژگیهای سیستمهای
اجتماعی چیست
خودترمیم (autopoiesis):
وجه مشخصه سیستمهاى خودترمیم آن است كه این سیستمها خود عناصر تشكیلدهنده خود را
تولید و بازتولید مىكنند (مولر، 1379، 5). این اصطلاح برای اولین بار توسط دو زیست
شناس به نامهای هومبرتو ماتورانا (Humberto Maturana)
و منوئلا وارلا (Manuela Varela) در تلاش برای
تعریف تفاوت بین موجودات زنده و موجودات دیگر که ممکن است پیچیدگی صور سازمانی شان
برابر باشد بکار گرفته شد. از نظر این زیست شناسان، ویژگی متفاوت موجودات زنده (آنها
عمدتاً بر تک سلولیها تأکید داشتند) آن است که آنها خودترمیم هستند، یعنی آنها خودشان
را تولید و بازتولید می کنند (Arnoldi, 2001, 4).
این مفهوم با مفهوم
دیگری در تئوری لومان در رابطه است: خودارجاع.
خودارجاع (self-refernce):
لومان معتقد است که سیستمهای اجتماعی خودارجاع هستند. خودارجاع بدان معناست که سیستمهای
کارکردی مستقل هستند. اما این استقلال به معنای آن نیست که آنها از لحاظ اجتماعی بسته
هستند. یکی از پیامدهای مهم خودارجاعی معنا (meaning)
آن است که هر سیستم اجتماعی فقط با توجه به کد مربوط به خودش می تواند مورد مشاهده
واقع شود(Arnoldi, 2001, 7) .
ارتباط (communication) چیست
لومان که در دانشگاه
هاروارد و با راهنمایی پارسونز تحصیل کرده بود، تحت تأثیر کارهای پارسونز بود. این
امر در وهله اول در تأثیر سیبرنتیک بر کار لومان مشخص است که سیستم اجتماعی را به مثابه
سیستم "ارگانیک" در نظر می گیرد که قادر به خودتنظیمی (self-regulation)
است. با این همه، از بسیاری جهات، لومان از کارکردگرایی ساختاری پارسونز فاصله گرفته
است. یکی از این دوری گزیدنهای لومان عبارت است از دوری او از کنش (action)
به سوی ارتباط (communication). سیستمهای اجتماعی
از نظر لومان، سیستمهای کنش نیست بلکه عبارت است از سیستمهای ارتباط (Arnoldi,
2001, 2).
تئوری سیستمهاى
لومان یک تئوری بدون هستهای است كه بر پایه تكثر مراكز و در نتیجه تكثر زمینهها
طراحى شده است. هیچ مفهوم بنیادین یا حتى مجموعهاى از مفاهیم اساسى در تئوری سیستمها
به چشم نمىخورد. در عوض، تلاشى در كار است تا مفاهیم در رابطه با یكدیگر تعریف شوند.
در فرآیند تعریف مفاهیم در ارتباط با هم، این مفاهیم یكدیگر را روشن و محدود مىكنند
(مولر، 1379، 2).
از دید تئوری سیستمها،
كل فراگیر، جامعه یا نظام اجتماعى است كه تعریف آن چنین است: جمع كل ارتباط درونى بامعنا.
جامعه از ارتباط تشكیل شده است زیرا كه ارتباطات عناصر بنیادى آن هستند و ارتباط برقرار
كردن عمل اساسى آن است. نظام اجتماعى فقط از طریق ارتباطات بیشتر مىتواند خود را مشاهده
كند و نظم بخشد: جامعه به عنوان "نظام مشاهدهگر" از طریق مشاهداتى كه درباره
مشاهدات انجام مىدهد خود را مشاهده مىكند (هریسون، 1379، 6-20).
ارتباط واحد اولیه
تاسیس و تشكیل، و كنش واحد اولیه مشاهده و توصیف سیستمهاى اجتماعى توسط خود آنهاست.
اعمال به اشخاص نسبت داده مىشود (مولر، 1379، 3).
ارتباط از طریق
نمادها برقرار می شود و این نمادها نشان دهنده خط مشی های رفتاری کنشگران هستند و چنین
نمادهایی ویژگیهای مختلف را دارا هستند:
نخست، سازماندهی
نمادها در یک کد به انتخاب جایگزینهایی که پیچیدگی محیط را کاهش می دهند کمک می کند.
برای مثال، وقتی فردی در یک سیستم تعامل می خواهد درباره موضوع خاصی صحبت کند، اعضای
آن سیستم درباره این موضوع بحث می کنند و نه جایگزینهای بالقوه.
دوم، کدها به صورت
دو ارزشی و دیالکتیکی هستند، به صورتی که نمادهای آنها بر متضاد آنها دلالت دارد؛ برای
مثال، کدِ زبانی "پسر خوبی باش" به صورت تلویحی دلالت بر متضاد آن جمله دارد-
یعنی چه چیزی خوب نیست و چه کسی مرد نیست.
سوم، کدها، با دلالت
بر متضاد خود، پتانسیلی را برای کنش متضاد ایجاد می کنند (Turner,
1998, 65).
لومان معتقد است
که کدهای ارتباطی، در عین حال که بر پاسخهای جایگزین دلالت دارند، باعث تثبیت پاسخهای
سیستم به محیط می شوند. همانگونه که یک جامعه به حوزه های کارکردی تفکیک می شود، واسطه
های متمایز نیز برای سازماندهی منابع سیستمها در هر حوزه به کار برده می شوند. برای
مثال، اقتصاد از پول به مثابه واسطه ارتباطی استفاده می کند، قدرت واسطه ارتباطی متمایز
حوزه سیاست؛ عشق واسطه خانواده؛ صداقت واسطه علم؛ و موارد دیگر واسطه مربوط به حوزه
های کارکردی دیگر است.
قضایای عام مهمی
در تحلیل لومان از واسطه ارتباطی به گونه ای تلویحی موجود است:
نخست، تفکیک سیستمهای
اجتماعی به حو زه های کارکردی بدون ایجاد واسطه ارتباطی متمایز برای آن حوزه امکان
پذیر نیست.
دوم، واسطه ها باعث
کاهش پیچیدگی می شوند زیرا دامنه کنش را در یک سیستم محدود می سازند (برای مثال، عشق
به مثابه یک واسطه انواع روابط ممکن در یک سیستم خانواده را کاهش می دهد).
سوم، حتی با وجود
کاهش پیچیدگی، واسطه ها بر متضاد آنها دلالت دارند و بنابراین گزینه های بالقوه را
توسعه داده، و به سیستمها انعطاف پذیری می دهند (برای مثال، پول در ازای کار دلالت
بر متضاد آن، کار بدون دستمزد، دارد؛ کاربرد قدرت دلالت بر متضاد آن، عدم اطاعت از
تصمیمات سیاسی دارد) (Turner, 1998, 65-6).
تفکیک و تکامل
لومان از روش تجزیه
و تحلیل فرآیند تفکیک اجتماعی به وسیله تئوری سنتی، به شدت انتقاد می کند: از نظر لومان،
تئوری های سنتی- از مارکس و دورکیم تا پارسونز- نکته پایانی را بر فرآیند تفكیك متصور
هستند، که این امر از دید لومان کمی بیش از یک اتوپیای تکاملی است. همچنین، تئوری های
سنتی بر اهمیت وفاق ارزشی به مثابه یک مکانیسم انسجام بخش در سیستمهای تفکیک شده به
شدت تأکید می کنند، که لومان آن را مردود می شمارد. این تئوری ها بسیاری از فرآیندها،
مثل جرم، تضاد، اختلاف ارزشی، و فقدان شخصیت را به گونه ای انحرافی و آسیب شناختی ملاحظه
می کنند، در حالیکه لومان وجود آنها را در سیستمهای تفکیکی اجتناب ناپذیر می داند.
تئوری های قبلی در برخورد با دوام قشربندی اجتماعی نیز مشکل بزرگی داشتند، و آنرا منبع
شرارت و یا مکانیسم تولید تضاد دائمی تصور می کردند ولی لومان چنین نظری ندارد.
جایگزین لومان برای
این مدلهای تکاملی، کاربرد تئوری سیستم برای تغییر مسیر تحلیل تفکیک اجتماعی است. او
نیز همانند بیشتر کارکردگرایان از قیاس زیست شناسی استفاده کرده است. او بر فرآیندهایی
تأکید می کند که (1) تغییر، (2) انتخاب، و (3) تثبیت ویژگیها در سیستم جامعوی را تولید
می کنند. استدلال لومان این است که سیستمهای اجتماعی مکانیسمهایی دارند که از لحاظ
کارکردی معادل مکانیسمهای تکامل زیست شناختی است. این مکانیسمها در ساختار سیستمهای
اجتماعی تغییر ایجاد می کنند، و تغییراتی را انتخاب می کنند که سازگاری یک سیستم را
آسانتر می نماید، و این امر ساختارهای سازگار را تثبیت می نماید (Turner,
1998, 67).
لومان معتقد است
که تکامل اجتماعی فرهنگی شامل تفکیک در هفت معنا است:
1. تکامل، تفکیک
فزاینده سیستمهای تعامل، سازمانی و جامعوی از یکدیگر است.
2. تکامل شامل تفکیک
درونی این سه نوع سیستم است.
3. تکامل شامل تفکیک
فزاینده سیستمهای جامعوی به حوزه های کارکردی، هم چون اقتصاد، سیاست، قانون، مذهب،
خانواده، علم و آموزش و پرورش است.
4. تفکیک کارکردی
با (و در نتیجه) استفاده فزاینده از واسطه های ارتباطی متمایز همراه است.
5. در طول تکامل،
تفکیک آشکاری بین اشخاص، نقشها، برنامه ها، و ارزشها وجود دارد.
6. تکامل شامل گذار
از سه نوع متمایز تفکیک شده می باشد: (1) جدایی گزینی، (2) قشربندی، و (3) تفکیک کارکردی.
7. تفکیک تکاملی
باعث افزایش پیچیدگی یک سیستم و رابطه آن با محیط می شود (Turner,
1998, 68-9)
نقد و نتیجه گیری
تئوری سیستمهای
لومان از همان ابتدا با انتقادات جدی مواجه شده است. اغلب این انتقادات حالت روشی
(methodological) و یا ایدئولوژیک دارند.
مهمترین منتقد لومان
در دوره خودش هابرماس بود. در دهه 60 سمینار مشترک هابرماس و لومان در دانشگاه فرانکفورت
برگزار گردید و در این سمینار هر یک از این دو اندیشمند، نظرات خود را در حوزه تئوری
اجتماعی ارائه کردند. کلی ترین ایراد هابرماس بر تئوری سیستمها از لحاظ روش شناسی
این است که مادام که تئوری سیستمها مقید به روشهای تجربی- تحلیلی باقی بماند، به عنوان
برنامه پژوهش، ناقص و نارسا خواهد بود. زیربنای اصالت کارکرد می باید هم شامل بعد تاریخی-
تأویلی باشد که معطوف به هنجارهای اجتماعی و معناست و هم بعدی نقادانه داشته باشد که
خدشه ها و ناراستیهای ایدئولوژیک حال حاضر و توقعات اتوپیایی آینده را در نظر بگیرد.
به نظر هابرماس، بدون این دو بعد، تئوری سیستمها در خدمت توجیه سرکوبگرانه و بیدادگرانه
وضع موجود قرار می گیرد (هولاب، 1375، 151).
اتهامى كه مكرراً
علیه تئوری سیستمها طرح مىشود آن است كه این تئوری محافظهكار یا تأییدكننده و غیرانتقادى
است، و تئوریپردازان سیستمها در اغلب موارد به تأیید دوباره وضع موجود پرداختهاند
(هولاب، 1379، 133؛ و مولر، 1379، 14). هولاب معتقد است که این تئوری به عنوان نظر
و روشی توجیه گر و مدافع وضع موجود در علوم اجتماعی، در پی عرضه توجیهاتی برای ضعف
و زوال دموکراسی در جوامع جدید و حذف آخرین پایگاه های دموکراسی از طریق تشدید عقلانیت
بوده است (1375، 160). او متذکر می شود که این تئوری تاكنون در حد یك گفتار كاملا آكادمیك
باقى مانده است كه حتى در حیطه آن نظام اجتماعى كه ادعاى تحلیلاش را دارد، هیچ ربط
و بستى با جامعه پیدا نمىكند (1379، 141).
اما باید اذعان
کرد که این تئوری مدعى ارائه توصیف صحیح از جهان یا جامعه موجود نیست؛ و در عین حال
ادعا نمىكند كه مىتواند تمامى واقعیت موضوع خویش را بازتاب دهد، و همه صور ممكن شناخت
آن را تحقق بخشد. اما تئوری سیستمها به واقع مدعى درك كلى و عام موضوع خویش است، بدین
مفهوم كه در مقام یك تئوری اجتماعى، به همه مسایل اجتماعى مىپردازد، و نه فقط به بخشها
یا قطعاتى محدود. (مولر، 1379، 3)
لومان خود را بیشتر
تئوری پرداز سیستم می داند تا کارکردگرا، و به نظر می رسد جنبه های سیستمی طرح او در
پایان عمرش بیشتر شده باشد. اما با این وجود لومان باز هم یک کارکردگراست زیرا او فرآیندهای
سیستم را با توجه به این نکته تحلیل مینماید که آنها چگونه یک ضرورت کارکردی بزرگ
(کاهش پیچیدگی محیطی) را برآورده می سازند (Turner,
1998, 60). آثار لومان
نیز بیشتر به مكتب كاركردگراى جامعهشناسى تعلق دارد، هرچند با رویكرد سیستمى- نظرى
خود این مكتب را دگرگون ساخته و رادیكال كرده است. آنچه لومان در پى آن است، نوعى تئوری
كلان تاریخى و علّى در مورد تغییر از جوامع ماقبل مدرن به مدرن نیست، بلكه تئوریاى
است كه از زبان تغییر و گزینش و ثبات استفاده مىكند تا شرحى در باره قابلیت جوامع
مدرن براى اعمال كنترل بیشتر ارائه دهد (هریسون، 1379، 30-27).
در پایان لازم به
ذکر است که این تئوری با وجود انتقاداتی که بر آن وارد شده است، چشم انداز مناسبی را
برای شناخت جهان اجتماعی، ابعاد آن و نوع روابط بین بخشهای مختلف درون جامعه و نیز
رابطه اجتماع با محیط خود، در اختیار یک جامعه شناس قرار می دهد.
منابع:
- مولر، هارولر
(1379) تئوری سیستمهاى لومان به مثابه تئوریاى در باب مدرنیته، ارغنون، شماره
17.
به تمامی بیمارانی که به بخش MRIوارد میشوند، قبل ز انجام MRIتوصیه اکید میشود که از به همراه داشتن وسایل فلزی مانند ساعت و ... خودداری
کنند و این سوالی برای تمامی این بیماران میباشد که چرا این همه توصیه. ممکن است با
به همراه داشتن این وسایل چه اتفاقی برای آنها بیافتد؟ یا چه اثری ممکن است بر روی
نتیجه تصویر برداری از آنها داشته باشد؟
ریشه لغوی ام ار ای
MRIمخفف کلمات Magnetic
Resonance Imagingبه معنی تصویر برداری تشدید مغناطیسی میباشد. به این
روش NMRنیز اطلاق میشود که مخفف کلمات Nuclear
magnetic Resonanceبه معنی تشدید هستهای مغناطیسی نیز میگویند، که در
کتابها و کاربردهای پزشکی واژه MRIکاربرد بیشتری دارد.
تاریخچه پیدایش ام ار ای
در سال 1937 میلادی اولین آزمایش در رابطه با MRIانجام شد. شخصی به نام رابی حدود 7 سال بعد از آن گزارش کاری در مورد MRIارایه کرد و برنده جایزه نوبل شد. در سال 1946 فرد دیگری به نام پلاک آزمایشی
را در مورد اجسام حجیم انجام داد و در سال 1952 جایزه نوبل را گرفت. در سال 1971 جینریک
تصویر دو بعدی از MRIگرفت، و در سال 1973 هم تصویری
از دو ماده غیر همجنس گرفت، و اولین تصویر از حیوانات زنده در سال 1974 گرفته شد و
بالاخره MRIتجارتی در دهه 1980 پایهریزی شد.
اساس تصویر برداری
همانگونه که کره زمین دارای دو نوع حرکت وضعی (حرکت به
دور خود) و حرکت انتقالی (حرکت به دور خورشید) و نیز دو قطب مغناطیسی شمال و جنوب میباشد.
هسته هر اتم نیز دارای حرکت وضعی (چرخش به دور خود) و نیز دو قطب میباشد. هسته حاوی
پروتون (بار مثبت) میباشد و بنابراین هسته به عنوان یک ذره مثبت در حال چرخش میباشد.
از آنجایی که ذرات باردار متحرک در اطراف خود میدان مغناطیسی تولید میکنند. از این
خاصیت هسته اتمهای بدن برای تصویر سازی به شیوه MRIاستفاده میشود. از آنجا که 70 درصد وزن بدن انسان را آب تشکیل میدهد و آب
نیز از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن تشکیل شده ، بنابراین هسته اتم هیدروژن برای
تصویر سازی مناسب میباشد. زیرا بطور طبیعی و به مقدار زیاد در بافتهای بدن وجود دارد.
حال چنانچه این اتمهای هیدروژن در یک میدان مغناطیسی
خارجی بسیار قوی قرار داده شوند، تعدادی از این هستهها با نظمی خاص در محور مغناطیسی
جدید قرار گرفته و از حالت تصادفی اولیه خود خارج میشوند. در همان جهت به چرخش خود
ادامه خواهند داد. حال اگر یک سیمپیچ القائی بدور این اتمهای هیدروژن چرخان قرار دهیم
و در همین حال یک موج رادیویی با طول موج معین به اتمهای مذکور طوری برخورد کند که
موجب انحراف محور اتمهای هیدروژن به میزان 90 درجه گردد. در این صورت پروتونها یک نیروی
الکترو موتوری کوچک را تولید کند که بوسیله سیمپیچ القائی قابل اندازهگیری میباشد.
پس از تقویت این جریان ضعیف میتوان آن را بوسیله اسیلوسکوپ نمایان کرد که این جریان
به صورت نزولی کم میشود تا صفر شود و مدت زمانی که طول میکشد تا این جریان به صفر
برسد را زمان T2 یا زمان استراحت عرضی مینامند.
حالا اگر ما یک موج رادیویی با طول موجی دوبرابر طول
موج اولی به پروتونهایی که در همان جهت مغناطیسی میچرخند وارد کنیم، محور مغناطیسی
آنها این بار 180 درجه تغییر جهت خواهد داد که دوباره مدت زمانی طول میکشد تا پروتونها
به حالت اولیه بازگردند. این زمان نسبت به حالت قبلی افزایش مییابد و زمان استراحت
شبکه چرخشی یا T1 نامیده میشود. زمانهای T1
و T2 برای بافتهای مختلف بدن ، متفاوت میباشد. لذا این زمانها پس از ورود
به کامپیوتر مورد سنجش قرار گرفته و نوع بافت و عضو مربوط در کامپیوتر مشخص میشود.
این اطلاعات به نقاط سیاه و سفید یا رنگی تبدیل و بر روی صفحه تلویزیون نشان داده میشود
که در واقع تصویر یک مقطع از عضو مورد نظر میباشد. هر چه تعداد اتمهای هیدروژن در
یک عضو بیشتر باشد، زمانهای T1 و T2
بیشتر و جزئیات یک تصویر مشهود تر میباشد. در MRIاز سه جهت ساژیتال ، کورونال و ابلیک (مایل) میتوان از یک عضو تصویر سازی
کرد.
کاربرد
این شیوه تصویربرداری برای بررسی بیماریهای کبدی ، کلیوی
، ریوی ، نارساییهای قلبی ، بررسی جریان خون ، بیماری وبا و کمخونی راسی شکل بسیار
مؤثر میباشد. همچنین برای بررسی ماهیچه ، عروق ، تاندون و رباطها کاربرد دارد. اگر
چه MRIنمیتواند استخوان را به تصویر بکشد، ولی با استفاده
از آن میتوان مغز استخوان و ساختمانهای خیلی ریز را نمایان ساخت.
مزایا
1. فقدان اشعه یونیزان یا هرگونه خطر بیولوژیک دیگر.
2. به کمک این سیستم علاوه بر آناتومی عضو مورد نظر ،
بیوشیمی و فیزیولوژی آن را نیز میتوان مورد بررسی قرار داد.
3. علاوه بر ایجاد تصویر اگزیال از این مزیت برخوردار
است که میتوان براحتی در هر قطع مثل ساژیتال و کورونال نیز تصویر تهیه کرد.
4. عدم نیاز به آمادگی قبلی برای گرفتن تصویر مانند خوردن
روغن کرچک و غیره.
5. عاری بودن تصاویر MRIاز هرگونه آرتی فکت (هرگونه تصویر مزاحمی غیر از تصویر اصلی).
6. تفاوت بین ساختمانهای عروقی و غیر عروقی بدون نیاز
به مواد کنتراست زا و بر عکس سی تی اسکن .
معایب
1. به علت استفاده از میدان مغناطیسی قوی نمیتوان آن
را در مورد تمام بیماران اجرا کرد. از جمله این بیماران افراد دارای باطرهای قلبی ،
پارگی در عروق مغزی یا اشیا و پیوندهای فلزی در چشم. زیرا این میدان قوی مغناطیسی میتواند
باعث گرم شدن ، کشیدن یا جابجایی اجزای فلزی شود یا منجر به آسیبهای بافتی ، یا بد
عمل کردن آنها و حتی مرگ شود.
2. عدم توانایی در تصویربر داری از استخوان.
3. وجود هر گونه وسایل فلزی در اتاق محل آزمایش که میدان
مغناطیسی سبب کشیده شدن آن وسایل به طرف دستگاه شده و ممکن است خطرات جانبی برای بیمار
بوجود آید.
4. وزن بسیار زیاد ، مغناطیس درون دستگاه (در حدود 4
تن) و قیمت بالای آن.
5. زمان طولانی مورد نیاز جهت تصویر برداری (بطور معمول
45 دقیقه یا یک ساعت).
تحولات
1. از آنجایی که به کمک MRIموفق به اندازه گیری فسفر بدن نیز گشتهاند، تحقیقات برای اندازه گیری دیگر
عناصر بدن در حال انجام است.
2. تصویربرداری MRIمیتواند سرطانهای علاجپذیر را که در بعضی موارد توسط ماموگرافی یا معاینه
یافت نشدهاند، نمایان سازد. بنابراین MRIمیتواند به عنوان مکمل ماموگرافی در افرادی که احتمال ابتلا به سرطان پستان
در آنها زیاد است، مورد استفاده قرار بگیرد.
3. انجام MRIبرای بیماران دارای باطریهای قلبی (Pacemaker)
در آینده نزدیک ، بیمارانی که دارای اینگونه جراحیها میباشند از تصویربرداری MRIبدون ایجاد هیچگونه مشکلی میتوانند استفاده کنند. بر اساس گزارش محققان ،
آزمایشهای انجام شده بر روی حیوانات و در شرایط آزمایشگاهی نشان داده که میتوان با
تحقیقات بیشتر و پیشرفت ساخت تجهیزات پزشکی در آینده نزدیک ، شاهد ساخت باطریهایی از
جنس تیتانیوم باشند که میدان مغناطیسی بر آنها بیتآثیر میباشد و در طول MRIاز حرکات احتمالی آنها جلوگیری میشود.
در سوم جولای سال
1977 حادثه ای روی داد که به طور کل دنیای پزشکی نوین را دگرگون ساخت و در خارج دنیای
پزشکی نیز عکس العمل هایی را به دنبال داشت .این آزمایش بزرگ اولین آزمایش MRI
(ام.ار.آی.) بود که بر روی انسان انجام می شد و بیش از 5 ساعت به طول انجامید تا یک
تصویر از بافت فرد مورد آزمایش ایجاد کند، تصویری که با تصاویر ام.ار.آی. امروزی
اصلا قابل مقایسه نبود! دکتر ریموند دمادیان1 پزشک و محقق به همراه همکارانش دکتر لری
مینکف2 و دکتر مایکل گلداسمیت3 هفت سال بی وقفه برای رسیدن به این هدف تلاش کردند.
آنها این دستگاه جدید را تسخیرناپذیر4 نامیدند. این دستگاه در حال حاضر در انستیتو
اسمیتسونین5 نگهداری می شود .تا سال 1982 تعداد دستگاه های ام.ار.آی. در آمریکا
انگشت شمار بود اما امروزه بعد از گذشت تقریبا 25 سال هزاران دستگاه ام.ار.آی. با
توانایی خارق العاده گرفتن تصاویر با وضوح بی نظیر به صورت دو بعدی و سه بعدی در اکثر
بیمارستان های جهان پراکنده شده است.
ام.ار.آی. تکنولوژی
بسیار پیچیده ای است که بسیاری با نحوه ی دقیق عملکرد آن آشنا نیستند .در این مقاله
که توسط عده از دانشجویان مهندسی پزشکی و اعضای انجمن بیوالکتریک ایران گردآوری شده
است شما را با نحوه ی دقیق عملکرد و استفاده از این دستگاه غول پیکر و پر سر و صدا
آشنا خواهیم کرد.
ایده اصلی ساخت ام ار ای :
ام.ار.آی. (تصویر
برداری تشدید مغناطیسی) روش تولید تصاویر با جزییات کامل از بافت ها و ارگان های بدن
بدون استفاده از پرتوهای ایکس و پرتوهای یونیزه شده میباشد که همین مزیت است که سبب
شده آن را از عکس برداری به کمک اشعه ایکس متمایز سازد.در زمان گذشته این گونه تصویر
برداری از بافت را NMRI (تصویر برداری
تشدید مغناطیسی هسته ای) مینامیدند چراکه در اوایل از پرتوهای یونیزه شده هسته ای جهت
عکس برداری استفاده میشد اما بعد از گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی این پرتوهای یونیزه
شده حذف شده و دستگاه به ام.ار.آی. تغییر نام داد.دستگاه ام.ار.آی. معمولا در
غالب یک مکعب غول پیکر در ابعاد 3*2*2 (طول * عرض * ارتفاع) طراحی میشود هر چند با
پیشرفت تکنولوژی مدل هایی روانه بازار شده اند که دارای ابعاد کوچکتری هستند.در داخل
این دستگاه یک لوله ی افقی وجود دارد که از جلو به عقب درون یک مغناطیس حرکت میکند
و به منفذ یا کالیبر مغناطیس موسوم است بیمار در حالی که به پشت بر روی یک میز مخصوص
دراز کشیده وارد کالیبر شده و بسته به نوع اسکنی که قرار است بر روی وی انجام شود وی
را تا حد مورد نیاز از سمت سر و یا پا وارد کالیبر می کنند تا زمانی که بافت هدف کاملا
در مرکز میدان مغناطیسی قرار بگیرد. به کمک امواج رادیویی که در ادامه توضیح داده خواهد
شد دستگاه ام.ار.آی. میتواند یک نقطه کوچک به کوچکی یک مکعب به ضلع 0.5 میلیمتر
را جهت اسکن انتخاب کند.سیگنال های فرستاده شده از طرف این نقطه کوچک به مرکز پردازش
دستگاه موجب تولید تصاویر دو و یا سه بعدی از بافت هدف میشود .با تغییر پارامترهای
آزمایش ام.ار.آی. می توان تصاویر با ظواهر و کارایی های متنوع تولید کرد که اصلا
قابل قیاس با تصویر تولید شده توسط دیگر اسکنرها از قبیل سی تی اسکن نیست. یکی دیگر
از کاربرد های ام.ار.آی. ایجاد تصاویر با جزییات بسیار زیاد از عروق خونی بدون استفاده
از مواد حاجب (کانتراست زا) می باشد. هر چند که استفاده از ماده حاجب وضوح تصاویر را
بسیار بالا می برد اما تزریق آن بدون درد نیست و نیز ممکن است بدن بیمار به آن واکنش
دهد. استفاده از ام.ار.آی. در این زمینه به خصوص جهت تشخیص بیماری های آئورت ، عروق
خونی ، کلیه ها و ریه ها را در اصطلاح MRAمی گویند . معمولا پزشک معالج برای بیمارانی که دارای پیشینه آنوریسم شریانی
هستند تصویربرداری MRAتجویز می کند.
مواد حاجب (کانتراست
زا) چیست :
ماده حاجب که گاهی
اوقات به ماده رنگی نیز مشهور است ماده ای است که جهت افزایش وضوح تصویر در اسکن آن
را به ورید شخص بیمار تزریق می کنند. این امر سبب می گردد که ارگانها و نمای عروق روشن
تر شود و در نتیجه پزشک راحت تر بتواند آنها را مشاهده نماید . این ماده بعد از انجام
تست با نوشیدن مایعات فراوان از بدن شخص بیمار دفع خواهد شد .
ساختمان اسکنر
ام.ار.آی. :
سیستم های اصلی
مورد استفاده در دستگاه ام.ار.آی. عبارتند از:
1- میدان مغناطیسی
استاتیک6
2- گرادیان و فرستنده
RF
3-گرادیان مغناطیسی
قائم قابل کنترل
مگنت ها بزرگترین
و گرانبهاترین قسمت اسکنر ام.ار.آی. هستند و باقی قسمت ها در اطراف این مگنت ها
ساخته می شوند . دقت و قدرت این آهنربا به شدت برای تولید تصویر مهم است به طوری که
در منفذ ام.ار.آی. باید خطوط میدان یکنواخت برقرار باشد. به طور کلی انواع مغناطیس
های مورد استفاده در ام.ار.آی. جهت ایجاد میدان یکنواخت در منفذ دستگاه به سه دسته
تقسیم می شوند :
مغناطیس های دایمی
یا آهنرباهای ثابت7 : این مغناطیس ها از مواد فرومغناطیس تشکیل شده اند و می توانند
برای ایجاد میدان مغناطیسی استاتیک استفاده شوند : آنها بسیار حجیم هستند به طوری که
وزن آنها می تواند حتی به 100 تن نیز برسد. مزیت آهنرباهای ثابت هزینه نگهداری کمتر
آنهاست اما پایداری مغناطیسی کم و عدم امکان تعویض آنها در صورت بروز مشکل از معایب
آنها به شمار می رود. این آهنرباها دارای شدت میدانی در حدود 0.5 تا 5 تسلا می باشند.
مغناطیس های مقاومتی8
: این مغناطیس ها بر اساس "خاصیت القای مغناطیسی در اثر عبور یک جریان الکتریکی
از سیم پیچ" ساخته می شوند که توانایی تشکیل میدانی به شدت 5 تسلا را دارا میباشند.
در واقع این نوع مغناطیس سیم پیچی از جنس مس است که تشکیل یک آهنربای متناوب را می
دهد. از مزایای آن میتوان به قیمت ارزان آن اشاره کرد ولی پایداری کم و توانایی تولید
میدان محدود و همچنین مصرف انرژی الکتریکی نسبتا زیاد ، استفاده از این مگنت را پر
هزینه کرده است.
مغناطیس های ابررسانا9
: زمانی که آلیاژ نیوبیوم10– تیتانیم توسط هلیم
مایع در دمای 4 کلوین سرد می شود ابر رسانا تشکیل شده به طوری که تمام مقاومت خود را
در برابر عبور جریان الکتریکی از دست می دهد. با ساختن سیم پیچ های الکترومگنت از سیم
های ابر رسانا می توان میدان هایی با قدرت و پایداری خیلی زیاد ایجاد کرد. معمولا میدان
های مغناطیسی تولیدی توسط این آهنرباها دارای شدتی بیش از 2 تسلا می باشد از این رو
سبب شده که اکثر اسکنر های امروزی از چنین ساختاری در ساختمان اسکنر خود استفاده کنند
.
از آنجا که بر اثر
افزایش دما خاصیت ابر رسانایی سیم پیچ ها به شدت کاهش می یابد از این رو سیم های ابر
رسانا معمولا در داخل محفظه ای به نام کریوستات11 در هلیوم مایع فرو برده می شود. مشکلی
که در اینجا وجود دارد این است که با وجود عایق بندی اطراف ظرف ، حرکت برونی هلیوم
و همچنین دمای بالای محیط اطراف موجب می شود هلیوم موجود تبخیر شود. اما برای رفع این
مشکل نیز چاره جویی هایی انجام شده که به قرار زیر می باشند:
روش معمول تر این
است که به کمک کرایوکولر12 مقداری از هلیوم تبخیر شده را به ظرف بازگردانیم .
روش دوم این است
که به جای استفاده از کریوستات مستقیما سیم ها را سرد کنیم و مانع از افزایش دما شویم.
در هر حال از هر
یک از مگنت های فوق که استفاده کنیم باید دارای این سه ویژگی مهم باشد :
تولید میدان یکنواخت
در منفذ دستگاه
شدت میدان ثابت
نسبت نویز به سیگنال
کم
به طور کلی این
سه ویژگی موجب تولید تصاویر با رزولوشن مناسب و افزایش سرعت اسکن می شود .
گرادیان ها در ام ار ای چیست :
علاوه بر میدان
های مغناطیسی یکنواخت در ام.ار.آی. میدان های متغیر دیگری به نام گرادیان نیز وجود
دارند. گرادیان های مغناطیسی توسط سه سیم پیچ قائم در جهات x, y,
zاسکنر ایجاد شده اند .این سیم پیچ ها معمولا الکترومگنت های مقاومتی
هستند که توسط تقویت کننده هایی با قابلیت تنظیم دقیق و سریع جهت و اندازه میدان ،
تغذیه می شوند. این گرادیان ها دارای قدرتی در حدود 20 تا 100 میلی تسلا بر متر هستند
. در حقیقت این گرادیان است که صفحه تصویر برداری را تعیین میکنند زیرا گرادیان های
قایم به راحتی بر روی هر صفحه ای ایجاد می شوند. سرعت اسکن به عملکرد سیستم گرادیان
وابسته است به طوری که گرادیان های قوی تر دارای سرعت تصویر برداری بیشتری هستند .
سیستم فرستنده امواج
رادیویی14 :
سیستم فرستنده امواج
رادیویی که می تواند امواجی را به صورت پالس ارسال کند از یک ترکیب کننده، یک تقویت
کننده و یک فرستنده تشکیل شده است که معمولا در بدنه ی اسکنر ها جاسازی می شوند. توان
فرستنده متغیر است به طوری که بیشینه توان آن در حدود 35 کیلووات است . گیرنده این
امواج معمولا از یک سیم پیچ ، تقویت کننده و پردازنده سیگنال تشکیل شده است . در اسکنرها
می توان از سیم پیچهای مجتمع13 به عنوان فرستنده و گیرنده استفاده نمود اما زمانی که
بخواهیم از ناحیه کوچکی اسکن بگیریم بهتر است از سیم پیچ های کوچکی که بر روی عضو هدف
متمرکز می شوند استفاده کرد تا تصویری با کیفیت وجزئیات بیشتر به دست آید .
از جدیدترین تکنولوژی
های مورد استفاده در سیستم ام.ار.آی. استفاده از آرایه فازی چند عنصره است که توانایی
ایجاد چندین کانال داده به صورت موازی را دارا میباشد . با استفاده از این تکنولوژی
سرعت تصویر برداری افزایش یافته ولی ممکن است در بازسازی تصاویر ایجاد آرتیفکت کند.
به طور خلاصه تصویر
برداری به روش ام.ار.آی. طی مراحل زیر انجام می گیرند:
قسمت مورد نظر ازبدن
بیمار در یک میدان مغناطیسی ثابت و قوی قرار می گیرد.
یک سری میدانهای
مغناطیسی متغیر15 با شدت کم به بیمار اعمال می شود.
در همان حال یکدسته
امواج رادیویی با طول موج معین، به صورت پالس تابیده می شود.
پس از هر پالس امواج
رادیویی، از بدن بیمار سیگنالهای الکتریکی دریافت می گردد.
این علایم توسط
کامپیوتر پردازش شده و به صورت تصویر در روی صفحه نمایشگر ظاهر می شود .
در ادامه، روند
مراحل فوق به طور کامل شرح داده می شود.
فیزیک اسپین ها چیست:
بدن انسان از میلیاردها
اتم تشکیل شده که این اتم ها اجزاء اصلی و تشکیل دهنده هر ماده در طبیعت است اتمها
از قسمت های اساسی به نام هسته تشکیل شده اند همچنین دارای ذراتی هستند که از نظر الکتریکی
دارای بار هستند و توانایی تشکیل میدان های الکتریکی خیلی کوچکی را دارند. الکترون
ذره ای است با بار الکتریکی منفی که همواره در حال چرخش به دور محور فرضی خود است این
نوع چرخش را اسپین می گویند . اسپین مانند بارالکتریکی یکی از مشخصات طبیعی و ضروری
هر ذره است. جالب است بدانید که پروتون ها نیز دارای اسپین هستند و در جای نسبتا ثابت
خود در هسته اتم، دارای چرخشی شبیه به آنچه در حرکت وضعی زمین مشاهده می کنیم هستند.
هر الکترون و یا پروتون موجود در یک اتم دارای اسپینی برابر با 1/2 یا 1/2-
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه 09159886819 در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن انشا در مورد 22 بهمن