تحقیق دانشجویی - 241

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق درباره طلا یا زَر

بازديد: 231

تحقیق درباره طلا یا زَر

طلا یا زَر (نشانه اختصاری:Au) نام یک عنصر است. از فلزات گرانبها با رنگ زرد و جلای فلزی می‌باشد.

طلا به طور طبیعی میل ترکیبی بسیار پایینی با کلیه عناصر نشان می‌دهد و به همین دلیل عمدتاً در طبیعت به صورت فلز خالص یافت می‌شود.

 

شکل‌شناسی

طلا شکل کریستالی خاصی ندارد (اصطلاحاً آمورف یا بی شکل). در طبیعت معمولاً در میان سنگهای آتشفشانی و گاهی در میان رسوبات رودخانه‌ای و دریاچه‌ای یافت می‌شود. در سنگهای آتشفشانی به شکل دندریتی دیده می‌شود و در رسوبات به صورت دانه‌های ریز و درشت. اولین و بارزترین مشخصهٔ طلا، رنگ زرد و برق فلزی آن است. اما در موارد بسیار زیادی ممکن است با طلای ابلهان یا پیریت اشتباه گرفته شود. مهم‌ترین تفاوت در زمان این تشخیص، خاصیت چکش خواری طلا است. در حالی که پیریت با ضربهٔ چکش، خرد می‌شود، طلا در مقابل ضربه تنها کمی تغییر شکل می‌دهد. لازم به ذکر است طلا از نظر کریستالوگرافی در رده FCC قرار دارد.

 

خواص شیمیایی

طلا دارای میل ترکیبی بسیار پایینی است. به همین سبب اکسید نشده، زنگ نمی‌زند و در مقابل اکثر اسیدها و بازها به سادگی مقاومت می‌کند. گفته می‌شود تنها حلالی که طلا را در خود حل می‌کند، جوهر سلطان (ترکیبی از اسید سولفوریک، اسید نیتریک و اسید فلوئوریدریک) است.

خواص فیزیکی طلا

طلا دارای مقاومت الکتریکی بسیار پایینی بوده و سومین جایگاه را در زمینه رسانایی الکتریکی در اختیار دارد.جرم حجمی طلا ۱۹٫۸ گرم بر سانتیمتر مکعب است.

 

چگونگی تمیز کردن طلا

الف: مقداری مایع ظرفشویی در آب بریزید و روی اجاق گرم کنید و وسایل طلایی را درون آب قرار دهید و با مسواک برس بزنید و سپس با آب داغ بشویید و خشک کنید و با جیر جلا دهید.

ب: پودر صابون را درون آب داغ بریزید و چند قطره آمونیاک به آن اضافه کنید و برس نرم لطیفی به آن بزنید و آن را با آب نیم گرم خوب بشویید و خشک کنید و سپس در الکل فرو برید و بشویید تا هیچ چروکی باقی نماند.

ج: مقداری خمیر دندان را به همراه یک مسواک روی جواهرات مالش دهید و سپس طلاها را کاملا شسته و خشک کنید. د: با مقداری آبلیمو و کمی مایع ظرفشویی طلاهای خود را جلا دهید.

ه: راه آخر این است که طلاها را در الکل ۹۰ درجه بخیسانید و مدت دو تا سه ساعت رها کنید با پارچه پشمی آن را خشک و براق کنید.

 

برق طلا

گروه چشم‌انداز اقتصادی (The Economic Outlook Group) لندن ، طی گزارشی به پیش‌بینی بهای طلا در سال آینده پرداخته‌است. در ابتدای پیش‌بینی این گروه، این پرسش مطرح شده‌است که اگر نرخ تورم تا این حد تحت کنترل است، چرا بهای هر اونس طلا به بالاترین سطح خود در ۲۴ سال گذشته یعنی سقف ۵۰۰ دلار افزایش پیدا کرده است؟

به اعتقاد گروه چشم‌انداز اقتصادی، هم‌اکنون سرمایه‌گذاران بین‌المللی با رویکردهای متفاوتی به این فلز گرانبها و ارزشمند نگاه می‌کنند. در واقع، آنچه که تقاضا برای خرید طلا را افزایش داده‌است، به نگرانی‌های تورمی مربوط نمی‌شود، بلکه یک سری تحولات دیگر است که به این افزایش تقاضا دامن می‌زند. اولین عامل، به دیدگاه خارجیان به ویژه تولیدکنندگان نفت اُپک مربوط می‌شود که نمی‌دانند با دلارهای هنگفتی که از بابت افزایش کسری حساب جاری آمریکا نصیب آنها شده، چه کار کنند. البته آنها ساده‌ترین راه را در تبدیل دلارهای خود به یک پشتوانه مالی مستحکم و با ارزش افزوده مانند طلا یافته‌اند، زیرا طلا نسبت به سایر دارایی‌های موجود نظیر سهام، اوراق قرضه و سایر ابزارهای مالی از ریسک بسیار پایینی برخوردار است.

دلیل دوم، افزایش محبوبیت طلا در جهان به واسطه ورود میلیون‌ها شهروند هندی و چینی به جرگه طبقه متوسط و پولدار جامعه‌است که به دلیل درآمد بیشتر، مایل به تبدیل مازاد درآمد خود به فلزات گرانبها مانند طلا هستند. در همین راستا، تقاضا برای مصرف طلا در کشور هند در نیمه اول سال ۲۰۰۵ بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته‌است.

سومین دلیل افزایش تقاضا برای خرید و نگهداری طلا، این است که در حال حاضر بیشتر مردم جهان تمایلی به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک را ندارند، چرا که این روزها جهان آنقدر ناامن شده که هر لحظه احتمال وقوع یک بحران وخیم که ارزش دارایی‌ها را به شدت دچار نوسان می‌کند، وجود دارد. به همین دلیل، بیشتر سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را در یک دارایی ارزشمند و درعین حال، مصون از خطر کاهش ارزش مانند طلا سرمایه‌گذاری کنند.

با توجه به موارد یادشده، گروه چشم‌انداز اقتصادی پیش‌بینی کرده‌است که بهای هر اونس طلا در سال ۲۰۰۶ از مرز ۶۵۰ دلار فراتر خواهد رفت.

هجوم برای طلا

نزدیک به نیمی از طلای دنیا نزد دولتها بصورت شمش (قطعه‌های طلا) نگه داری می‌شود.طلا همیشه ارزش خود را حفظ کرده است.از سال 1840 تا 1900 میلادی،هزاران نفر طی جریانی که به هجوم برای طلا یا تب طلا معروف شد،در کالیفرنیا،کلرادو،یوکون در کاناد،آفریقای جنوبی و استرالیا بخت خویش را برای دستیابی به طلا آزمودند.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:07 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره عنتره بن شداد

بازديد: 407

تحقیق درباره عنتره بن شداد

عَنتَرة بن شَدّاد فرزند شداد (در حدود ... - ۲۲ ق. هـ = ... - ۶۰۱ م). نام کامل وی: ( عنترة بن شداد بن عمرو بن معاوية بن مخزوم بن ربيعة بن عمرو بن شداد بن قراد العبسی ).

یکی از بزرگترین شاعران عرب در عصر جاهلی، وی یکی از مشهورترین پهلوانان عرب است، معلقهٔ وی در وصف دلیری، شجاعت و عشق دختر عمویش عَبلَةَ (دختر مالک) سخن می‌گوی

 

نام عنتره

اشتقاق نام عنتره در نزد عرب بادیه نشینان چند کاربرد دارد:

عنتره: زدن وپراندن مگس. همچنین اگر (ن) در آن اضافه باشد، گفته می‌شود «العنتر».

العَتْر و العَتْرٌ: زبح نمودن.

العنترة: شایستگی، لیاقت، شجاعت ودلیری در جنگ.

گویند نام «عنترة» لقب وی بوده، وچنانکه عنترة بن شداد دلیری، شجاعت، شایستگی در جنگهای متعدد عرب ومخصوصاً در جنگ داحس والغبراء از خود نشان داده بود وی را «عنترة» لقب داده بودند. همچنین در بعضی روایات آمده‌است که «عنترة» نام وی بوده‌است. چنانکه معلوم است در جنگ داحس والغبراء «عنترة» شایستگی، پهلوانی وشجاعت شایانی از خود نشان داده‌است، گویند عنترة با ۳۰ نفر حریف بوده‌است. و جنگ «داحس والغبراء» بین «قبیلهٔ عبس» و قلبیلهٔ «ذبیان» اتفاق افتاده‌است و چهل سال ادامه داشته‌است، وهمچنین جنگی که به حنگ بسوس (حرب البسوس) مشهور است، این دو جنگ مشهور دوران عرب جاهلیت است. در این ابیات «عنترة» در وصف شمشیر و گرز چنین می‌سراید:

 

وَلَقَد ذَکَرتُک وَالرماحُ نوهل مِنی             وبیض الهند تَقطُرُ مِن دَمی

فـَوَدُدت تقبیل السُیوُف لَانَها لمعت            کبارق ثغرک المتبسم

 

لقب عنتره: «الفلحاء»، و کنیتش: «أبی المعایش»، و «أبی أوفی»، «أبی المغلس»، بسبب جرأت زیاد وی در نبرد بادشمن، همچنین گفتند بسبب سیاهی رنگ چهرهٔ وی این لقب گرفته بوده‌است. مادرش کنیز حبشی بود، وعنتره این سیاهی رنگ از مادرش گرفته بود، نام مادرش زبیبة وبردهٔ شداد پدر عنتره بود.

این چند بیت از مطلعهٔ معلقهٔ مشهور «عنترة بن شداد العبسی» که به معلقهٔ (یَا دَارَ عَبلَةَ) معروف است:

 

مطلع معلقه

هَل غَادَرَ الشُّعَرَاءُ مُتَرَ َّمِ              أَم هَل عَرَفتَ الدَّارَ بعدَ تَوَهُّمِ؟

یَا دَارَ عَبلَةَ بالجِوءِ تَکَلَّمی            وَعِمی صَبَاحاً دَارَ عَبلَةَ وَاسلَمی

فَوَقَفْتُ فیها نَاقَتی وَکَأنَّهَا              فَدَنّ، لأَِقضِیَ حاجَةَ المُتَلوَّمِ

وتَحُلُّ عَبلَةُ بالجِواءِ وأَهْلُنَا             بالحَزنِ فَالصّمّان فَالمُتَثَلّمِ

حُیِّیتَ مِن طَلَلٍ تَقادَمَ عَهْدُه            أقْویوَأقْفَرَ بَعدَ أُمَّ اَلهَیْثَمِ

حَلَّتْ بِأَرضِ الزّائِرینَ فَأَصْبَحَت              عَسِراً عَلَیَّ طِلابُکِ ابنَةَ مَخْرَمِ

عَلّقْتُها عَرَضاً وَأَقتُلُ قَومَها           زَعماً لَعَمرُ أَبیکَ لَیسَ بِمَزْعمِ

وَلَقَد نَزَلْتِ فَلا تَظُنِّی غَیرَهُ            مِنّی بِمَنْزِلَةِ المُحِبِّ المُکْرَمِ

کَیفَ المَزارُ وَقَد تَربَّع أَهْلُهَا           بعُنَیْزَتَیْن وَأَهْلُنَا بالغَیْلَم ِ

إِنْ کُنْتِ أزمَعتِ الفِراقَ فَإِنَّمَا          زَمَّت رکابُکُمْ بِلَیْلٍ مُظْلِمِ

ما رَاعَنی إِلاَّ حَمولَةُ أَهْلِهَا             وَسْطَ الدِّیَارِ تَسَفٌّ حَبَّ الخِمْخِمِ

فِیهَا اثْنَتانِ وَأَرْبعونَ حَلوبَةً            سوداً کَخافِیَةِ الغُرَابِ اَلأسْحَمِ

إِذ تَستَبیکَ بِذِی غُروبٍ وَاضِحٍ               عَذْبٍ مُقَبّلُهُ لَذیذِ المَطْعَمِ

وَکَأَنَّ فَارَةَ تَاجِرٍ بقَسیمَةٍ               سَبَقَتْ عَوارضَها إلیکَ مِنَ الفَمِ

أَوْ رَوْضَةً أنُفاً تَضَمَّنَ نَبْتَهَا           غَیْثٌ قَلیلُ الدّمن لَیسَ بِمَعْلَمِ

 

زندگی

عنتره در ربع اول قرن ششم میلادی در بادیهٔ نجد از کنیزی حبشی بنام «زبیبه» زاده شد. این کنیز از برده‌های یکی از بزرگان قبیلهٔ بنی عبس بنام «شداد بن عمرو العبسی» بود.

عنتره عاشق دختر عمویش «عَبلَةَ» یکی از زیباترین دختران قبیلهٔ بنی عبس بود، اما مشکل عنتره سیاهی رنگ چهرهٔ وی بود که از مادر حبشی خود گرفته بود. در ابتدا پدرش وی را به فرزندی قبول نکرد به دلیل اینکه از کنیز حبشی زاده بود، همین امر موجب تحقیر وی در قبیله شده بود. همچنین عمویش «مالک» نیز راضی نبود دختر خود را به عبدی حبشی بدهد. اما بعد از اینکه شجاعت و دلیری و بردباری در جنگ‌های گوناگون و مخصوصاً جنگ داحس والغبراء از خود نشان داد، و حامی قبیلهٔ بنی عبس شد به ناچار پدرش به وی اعتراف نمود و به‌فرزندی قبول کرد.

تاریخ نویسان گفته‌اند عنتره هنگام دفاع از قبیلهٔ بنی عبس در برابر دشمنان، کشته شده‌است. در جنگی که بین دو قبیلهٔ «عبس» و «طی» رخ داده بود، هنگام نبرد تیری زهرآلود به وی اصابت کرد و مسموم‌اش کرد. گویند فردی بنام «اللیث الرهیص» که از قبیلهٔ طی بود وی را مورد اصابت تیر زهرا آلود قرار داده‌است. او هنگام مرگ ۹۰ ساله بود و نام اسب وی «الأبجر» بود. چنانکه مورخ آلمانی «فیلیپ» در کتاب خود با نام «تاریخ العرب» و «حرب البسوس» به آن اشاره نموده‌است، که از قدیمی‌ترین و مشهورترین جنگ‌های عرب عصر جاهلیت است.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:06 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره نزار قبانی

بازديد: 343

تحقیق درباره نزار قبانی

آ                 يا شك داري

هل عندك شك

هل عـنـدك شـك أنـك أهم وأغـلى امرأة في الـدنيا

آيا به حرفم شک مي کني وقتي مي گويم که تو مهمترین و باارزش ترين زن دنيا هستي

هل عندك شك

آيا به اين شک داري

هل عندك شـك أن دخـولـك في قـلـبي

آيا به اين شک داري که ورود تو به قلب من

هو أعظم يوم بالتاريخ وأجمل خبر في الدنيا

باشکوه ترين روز و بهترين خبر در تاريخ تمام جهان بود

هل عـنـدك شـك أنـك عمـري وحيـاتي

آيا به اين شک داري که تو وجود وتمام زندگي من هستي

وبأني من عـيـنـيك سرقت النار

و من از چشمان تو آتش عشق را دزديدم

وقـمت بأخـطـر ثـوراتي

و حاضر شدم که براي به دست آوردنت خطرناک ترين کارها را انجام بدهم

أيـتها الـوردة والـريحانة والياقـوتة والسلطانة والشعبية والشرعـية بين جميع الملكات

اي گل وبوي خوش و ياقوت و ملکه و قانون زندگي و خوبي در بين تمام ملکه هاي جهان

يا قمرًَا يطلع كل مساءٍ من نافـذة الكلــمات

اي ماه من که هر غروب از لابه لاي کلمه هايم متولد مي شوي

يا آخر وطن أولـد فيه وأدفـن فيه وأنـشر فيه كـتاباتي

تو آخرين سرزميني هستي که من قبرم را در آنجا بنا خواهم کرد و در آنجا مدفون خواهم شد و تمام کتاب هاي عشقم را در آنجا منتشر خواهم کرد

غالـيـتي أنتي غالـيـتي

تو تنها خواستني من هستي

لا أدري كيف رماني الـموج على قدمـيـكِ

نمي دانم که چگونه توسط امواج دريا بر روي قدمهاي تو افتادم

لا أدري كـيف مشـيـتي إلي

نمي دانم چگونه به سمت من آمدي

وكـيف مشـيـت إلـيـك

و چگونه به تو نزديک شدم

دافـئـة أنتي كـَ ـلـيـلة حب

تو همچون شبهاي عاشقانه گرم و پر حرارت هستي

من يوم طرقت الباب علي ابتـدأ العمر

از روزيکه بر در خانه ام کوبيدي من دوباره متولد شدم

كم صار رقـيـقًا قلبـي حين تعلم بين يديك

هنگاميکه در بين دستان تو بودم قلبم پراحساس ترين کلمه ها را آموخت

كم كان كبـيرًا حظي حين عـثرت يا عمري عليك

چه قدر من خوشبخت بودم که توانستم تو را به دست بياورم

يا نارًا تحـتاج كــياني

تو آتش عشقي هستي که وجود من به آن احتياج دارم

يا فـرحًا يطرد أحزاني

توشادي من هستي که باعث فراموشي تمامي غم ها مي گردد

يا جسد يقطع مثل الســيف ويضرب مثل البركان

تو آن وجودي هستي که من را همچون شمشير قطعه قطعه مي کند و همچون آتشـفشان باعث شعله ورشدن احساساتم مي گردد

يا وجـهًا يعـبق مثل حقـول الورد

صورت تو همچون گلزاري من را از بوي خوش گلها سرمست مي کند

ويركض نحـوی كحصان

وهمچون اسب سفيد بالداري به طرف من مي آيد

قـــــــولی قـــــولي لي

بـــگو به من بــــــگو

كيف سأنـقــذ نفـسي من أشـواقي وأحزاني

چگونه مي توانم خود را ازاشتياق و عذاب اين عشق نجات بدهم

قولي لي ماذا أفعــل فيكي أنا في حالة إدمان

به من بگو چه کاري مي توانم براي دور شدن از تو انجام بدهم در حاليکه من به اين عشق اعتياد پيدا کردم

قولي لي ما الحــل

به من بگو چاره کارچيست

فأشـواقي وصلت لحـدود الهــذيان

اشتياق و هيجان من به اين عشق به مرز ديوانگي و هذيان رسيده است

قاتلتـي ترقـص حافــية القـدميـن بمدخل شـرياني

قاتل احساساتم پابرهنه در بين رگهايم به رقص در مي آيد

من أين أتـيـت وكيف أتـيـت و

تو ازکجا و چطور به سراغ من آمدي

كـيف عصـفـت بوجداني

و چگونه هستي من را نابود کردي

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:05 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

روانشناسی مرضی کودک

بازديد: 285

روانشناسی مرضی کودک

مقدمه

مهمترین موضوع که روان شناسی مرضی با آن مواجهه است تعریف و تبین مفاهیم بهنجار و ناهنجار (Abnomal) است و روان شناسی مرضی کودک نیز با همین هدف ولی برای تبین این مفاهیم در سطح کودکی و نوجوانی بوجود آمده است. روان شناسی مرضی برای تبیین مفاهیم بهنجاری نابهنجاری از دیدگاههای "آماری ، اجتماعی ، سازگاری و..." استفاده می‌کند. این دیدگاهها در سطح مرضی کودک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی روان شناسی مرضی کودک به لحاظ تفاوت اختلال‌های روانی کودک و نوجوان با بزرگسالان و همچنین به لحاظ پیچیدگی و دشواری‌های تشخیصی اختلال‌های روانی از تحول بهنجار اصولی را نیز در نظر می‌گیرد. این اصول در برگیرند «تناسب سنی و پیش بینی آینده» است.

 

دشواری‌های تشخیص بهنجار در کودک

تشخیص بهنجاری از نابهنجاری در کودک پیچیده‌تر و دشوارتر از بزرگسالان است. این دشواری به علت آن است که کودک موجودی در حال تحول است؛ به عبارت دیگر کودک در مرحله رشد قرار دارد و با همین دلیل رفتار ، خلق و هیجان‌های کودک روز به روز ، هفته به هفته و سال به سال در حال تغییر است. این تغییرات سریع تحولی باعث این پرسش می‌شود که آیا رفتار و حالات مشاهده شد در کودک نتیجه فرآیند تحول است یا به علت اختلال خاصی است. جواب دادن یا این سوال مستلزم شناخت دوران کودکی از طریق روانشناسی رشد (Developmental Psychology) و تطبیق ویژگی‌های این دوران با ویژگی‌ها و علائم اختلال‌ها برای تمایز بین رفتار بهنجار و نابهنجار می‌باشد.

اصل شایستگی سنی

اصل شایستگی بر این نکته تاکید دارد که برای تشخیص رفتارهای نابهنجار در فرآیند تحول (رشد) باید انتظارات سنی را در نظر گرفت. به عبارت دیگر این اصل در برخورد با رفتارهای ظاهرا نابهنجار این سوالات را مطرح می‌کند که "کودک چند ساله است؟ و آیا رفتار مورد نظر شایسته این سن خاص است یا خیر؟"

اصل شایستگی سنی در تشخیص بهنجاری و نابهنجاری در کودک فواید مهمی دارد. چون از یک طرف بسیاری از رفتارهای نابهنجار را می‌توان بطور کم و بیش در کودکان عادی و بهنجار که از خودشان نا آرامی و پریشانی نشان نمی‌دهند؛ مشاهده کرد. در حالی که این رفتارها با معنی نابهنجاری کودک تلقی نمی‌شوند. از طرف دیگر هر رفتار نابهنجاری در کودک الزاما به معنی اختلال در کودک نیست؛ چون با سن کودک مطابقت دارد. برای مثال رفتارهایی از قبیل مشکلات دفع و خیس کردن لباس و در سن خاصی ظاهر شوند اختلال تلقی نمی‌شود و به اصطلاح "ویژه سن" هستند؛ در حالیکه اگر پس از سن خاص تداوم پیدا کنند به معنی اختلال و نابهنجاری تلقی می‌شوند.

 

اصل پیش بینی آینده

اصل پیش بینی آینده بر این نکته تاکید دارد که چه رفتارهایی نابهنجاری در مراحل بعدی زندگی به آسیب بیشتر منجر خواهد و چه رفتارهای نابهنجاری خود به خود در جریان تحول از بین خواهند رفت؟ این پیش بینی درباره اثرات احتمالی یک رفتار در آینده مستلزم در نظر گرفتن "فراوانی ، شدت و تداوم" یک رفتار نابهنجار است.

 

 

 

فراوانی یک رفتار

فراوانی به تعداد و میزان انجام یک رفتار مربوط می‌شود به عنوان مثال کودکان ممکن است در سنین مختلف چند بار لباس خود را خیش کنند (اصل شایستگی سنی) اما کودکانی که دچار اختلال بر اختیاری ادرار هستند به تعداد بیشتری این مشکل را نشان می‌دهند

 

شدت یک رفتار

شدت به نیرومندی یک رفتار مربوط می‌شود که از درجه شدت پایین (عدم تداخل در فعالیت فردی و اجتماعی) شروع و تا شدت بالا (تداخل در فعالیت‌های فردی و اجتماعی) ادامه می‌یابد. برای مثال کودکان و نوجوانان ممکن است گاهی اوقات رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه از خود نشان دهند ولی شدت این رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک به حدی بالا است که تخریب قابل ملاحظه‌ای در عملکرد اجتماعی ، تحصیلی و یا شغلی را سبب می‌شود.

 

تداوم یک رفتار

تداوم نشان دهنده ثبات و پایانی علائم مشکل رفتاری در طول زمان است. تداوم یک علامت بالینی را می‌توان به سه درجه اتفاقی ، "گذرا و پایدار" تقسیم بندی کرد که در این بین رفتارهای اتفاقی و گذرا را نمی‌توان جز اختلال و نابهنجاری تشخیص داد و در حالیکه پایداری یک رفتار قابلیت نابهنجاری را بالا می‌برد. برای مثال کودکان 3 ماهه تا یک ساله معمولا غذای خود را بالای می‌آورند و آن را دوباره می‌بلعند ولی زمانی که این رفتار به مدت زمان بیشتری تداوم پیدا کند می‌توان آن را اختلال نشخوار (Rumination Disorder) تلقی کرد.

ارتباط با سایر مباحث

روان شناسی مرضی کودک با توجه به عنوانش با دو شاخه دیگر روانشناسی یعنی روانشناسی مرضی و روان شناسی کودک و به طبیعت از آن با روان شناسی رشد ارتباط مستقیمی دارد. روانشناسی کودک به متخصص و روان شناسی کودک کمک می‌کند تا انواع رفتارهای هر سن را بشناسد (اصل شایستگی سنی) و متناسب با آن به تمایز بین رفتار بهنجار و نابهنجار اقدام کند و روان شناسی مرضی این کمک را دارد که شناخت انواع اختلال‌های دوران کودکی را امکان پذیر می‌سازد.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:04 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تأثیر قرآن بر جسم انسان

بازديد: 89

تأثیر قرآن بر جسم انسان

درباره تأثير سوره‌ها و آيات قرآن، بر جسم و جان انسان و ديگر موجودات در دو عنوان مطرح مي‌شود.

عنوان اوّل دربارة تأثير قرآن در جسم انسان، شفا بودن آن، شفا يافتن قلب از صفات پست، شفا پيدا كردن جسم از امراض گوناگون و صعب العلاج، كساني كه از قرآن و سوره‌ها و آياتش شفاي دردهاي خود را گرفته‌اند، توسل به قرآن، شهادت و شفاعت آن و بي‌نيازي مردم به واسطة آن بحث شده است.

عنوان دوّم درباره تأثير قرآن، بر قلب و جان انسان‌هاي مؤمن و كافر، انسان‌هاي ظالم و ستمگر، انسان‌هاي عياش و هرزه، حاكمان و سلاطين و مردان و زنان بحث شده است.

قرآن شفا است

خداوند مي‌فرمايد: قرآن شفاي هر دردي است. شفاي ظاهر و باطن، شفاي جسم و روح، شفاي برون و درون.

ابتدا آياتي كه شفا بودن قرآن را با صراحت بيان مي‌دارند در اينجا ذكر مي‌كنيم و بعد از رواياتي را كه از معصومين‌ ـ عليهم السّلام ـ در اين زمينه نقل شده است.

كلمة شفا در قرآن، سه بار بيان شده است كه عبارت از:

«وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ»؛ ما قرآن را نازل كرديم در حالي كه آن، شفا و رحمت است از براي مؤمنين.

و مي‌فرمايد:

«قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدىً وَ شِفاءٌ»؛ اي پيامبر! به مردم بگو، اين قرآني كه در ميان شماست، از براي آن كساني كه ايمان آورده‌اند هدايت و شفاي درد آن‌هاست.

و در آيه ديگر مي‌فرمايد:

«يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لِلْمُؤْمِنِينَ»؛ اي مردم دنيا! حقيقتاً از جانب خداوند براي شما موعظه‌اي آمد (قرآن) و آن شفاي دردهايي است كه در سينه‌هاست، و همان هدايت و رحمت است از براي مؤمنين.

اين سه آيه دربارة تمام قرآن است. و امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ در چند جاي نهج البلاغه مي‌فرمايد: قرآن شفا است. از جمله فرموده است:

از اين كتاب، براي بيماري‌هاي خود شفا بخواهيد، در مشكلات، از آن ياري طلبيد، چرا كه در اين كتاب، درمان بزرگترين دردهاست. (درد جسم و جان، درد كفر و نفاق، درد گمراهي و ضلالت).

در جاي ديگر فرموده: بر شما باد به كتاب خدا (قرآن)، به درستي كه آن ريسمان محكم الهي و نوري روشن و شفايي، سودمند است.

(ريسماني كه چنگ زنندگان به آن، از بدبختي و آتش جهنم نجات پيدا مي‌كنند، نور روشن عقلي كه به وسيلة آن، احوال مبدأ و معاد كشف مي‌شود و از تاريكي‌هاي جهالت و كفر بيرون مي‌آيد، شفاي سودمندي است كه به واسطه آن امراض باطنيه و نفسانيه معالجه مي‌شوند).

و در جاي ديگر فرمودند: آگاه باشيد! به درستي كه در قرآن است، علم آن چه خواهد آمد (از قبيل موت، برزخ، بعث و نشور، قيامت، بهشت و جهنّم، درجات بهشت و دركات جهنّم و غيره) و در آن است، خبر از گذشته (از قبيل پيدايش آسمان و زمين. درخت و گياه و سنگ، انسان و حيوان، داستان‌هاي پيامبران گذشته و امّت‌هايشان، پادشاهان وگردنكشان وغيره). و اين قرآن، دواي درد شما است؛ (زيرا به وسيلة آن، دردهاي جسماني و روحاني شما شفا پيدا مي‌كند).

و حضرت رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: بر شما باد به قرآن و تلاوت آن؛ زيرا قرآن شفا دهنده نافع و دواي مباركي است.

در روايات معصومين ـ عليهم السّلام ـ روايات بسياري در ارتباط با فضايل سوره‌هاي مختلف قرآن و تأثيرات آن در جسم و روح و روان انسان، وارد شده است كه در كتب معتبر بدان اشاره شده و آثار فراوان آنها در مسائل مختلف به تجربه رسيده است.

اللّهم نوّر قلوبنا بنور القرآن و اشف صدورنا بالقرآن

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:02 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 792

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس