دانش آموزی - 380

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق درباره درس انتگرال1

بازديد: 165

تحقیق درباره درس انتگرال1

 

1 مقدار انتگرال  با  به روش سيمپسون چقدر مي باشد؟

حل: داريم  لذا:

 

بنابراين گزينه 1 صحيح است.

 

2 تعداد مراحل لازم براي محاسبه انتگرال  با حداكثر خطاي  به روش سيمپسون كدام است؟

حل: داريم  لذا  كه در آن  زيرا  در نتيجه بايستي

و از آن  لذا گزينه 3 صحيح است .

3 جدول مقادير زير مفروض است:

4/0

3/0

2/0

1/0

0

x

482/1

344/1

22/1

105/1

1

f(x)

 

براي  است. در اين صورت كدام يك از عبارت زير در مورد انتگرال  صحيح است؟

                 

              

حل: چون كران f''(x) معلوم است و در فرمول خطاي روش ذوزنقه به اين كران نياز داريم لذا از روش ذوزنقه استفاده مي كنيم، با توجه به داده هاي جدول داريم

كه در آن  لذا  و از آن

 

4 با استفاده از روش ذوزنقه مقدار انتگرال  با چقدر باشد؟

حل: براي  داريم  لذا

 

كه در آن  بنابراين

لذا گزينة 1 صحيح است.

 

5 مقدار انتگرال  به روش ذوزنقه اي چقدر است؟

حل: داريم  لذا

كه در آن  بنابراين

لذا گزينة 3 صحيح است.

 

6 با استفاده از فرمول ذوزنقه مقدار تخميني خطا (R) براي محاسبه  در صورتي كه تعداد فواصل يكسان و مساوي 10 باشد برابر خواهد بود با:

حل: داريم  

كه در آن  لذا

همچين داريم:

و از آن  بنابراين

لذا گزينة 2 صحيح است.

 

7 تابع ديفرانسيلي  معادل كدام است؟

              

           

حل: اولاً  در ثاني با توجه به قضيه اساسي حساب ديفرانسيل و انتگرال داريم:

بنابراين گزينة 1 صحيح است.

 

8 انتگرال  مفروض است. با فرض و با استفاده از روش ذوزنقه مقادير  به ترتيب برابر  محاسبه گرديده است. در صورتي كه بخواهيد از روش رامبرگ استفاده نماييد مقدار  برابر است با:

حل: با توجه به مطالب نوشته شده در مورد انتگرال گيري به روش رامبرگ حل مي شود:

لذا گزينة 3 صحيح است.

 

9 خطاي انتگرال  با استفاده از روش Simpson معمولي چند درصد مي باشد؟

حل: با توجه به اينكه روش سمپسون براي چند جمله اي درجه دوم دقيق است لذا خطاي براي انتگرال بيان شده صفر است يعني گزينه 1 صحيح است.

 

10 اگر  آن گاه كداميك از نامعادلات زير دقيق تر است؟

حل: با توجه به اينكه  لذا  و از آن

و چون  لذا

با انتگرال گيري از طرفين تساوي فوق خواهيم داشت:

و يا

 

لذا گزينه 1 صحيح است. 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 21 اسفند 1393 ساعت: 16:31 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره سوالات تاریخ دوم راهنمایی

بازديد: 171

تحقیق درباره سوالات تاریخ دوم راهنمایی

 

نام:

نام خانوادگي:                                                

بسمه تعالي

تعداد سوال 16

سوالات امتحان پاياني سال دوم راهنمايي

تاريخ:

نام مدرسه:

 

 

مدت امتحان: 50 دقيقه

رديف

سوالات

بارم

1

گزينه صحيح را انتخاب كنيد.

1) به كداميك از افراد زير براي به شهادت رساندن امام حسين (ع) وعده حكومت ري داده شد.

الف: عبيدا... بن زياد                        ب: عمر سعد                          ج: حجاج                           د: حر

2) پايتخت حكومت طاهري كدام شهر بود.

الف: زرنگ                                 ب: بخارا                                  ج: نيشابور                           د: طبرستان

3) مجموعه قوانين ياسا متعلق به كيست.

الف: چنگيز                               ب: طغرل                                   ج: تيمور                             د: هلاكوخان

5/1

2

جاي خالي را با كلمات مناسب پر كنيد.

1) فرماندهان سپاه ساماني را                                      مي گفتند.

2) از جمله ديلميان كه به خدمات سامانيان درآمد                                       بود.

3) مشهورترين وزير دوره سلجوقي                                        است.

7) به كارمندان ديوان ها                                       گفته مي شد.

2

3

صحيح يا غلط بودن جملات زير را مشخص كنيد.

1) هارون الرشيد امام موسي كاظم (ع) را زنداني و به شهادت رساند.                    ص (     )                 غ (     ) 

2) مشهورترين فرمانرواي غزنوي يكي از ايلخانان مغول بود.                                 ص (     )                 غ (     )

3) خواجه رشيد الدين فضل ا... وزير غازان خان يكي از ايلخانان بود.                   ص (     )                 غ (     )

5/1

به سوالات زير پاسخ كامل دهيد.

4

امام علي (ع) هنگام پذيرش مقام خلافت چه مشكلاتي داشت؟ (دو مورد)

 

 

1

5

چرا امام حسن (ع) ناچار به صلح با معاويه شد.

 

 

1

6

دو مورد از علل سقوط بني اميه را بنويسيد.

 

 

1

7

دلايل ضعف عباسيان را بنويسيد. (3 مورد)

 

 

5/1

8

عياران چه كساني بودند؟

 

1

9

مشهورترين سران علويان را نام ببريد.

1

10

عضدالدوله براي عمران و آبادي كشور چه كرد؟  (2 مورد)

 

 

1

11

وظايف اتابك در دوره سلجوقيان چه بود؟

 

 

5/1

12

چرا دولت خوارزمشاهيان داراي بنيانهاي محكم و استوار نبود. (2 مورد)

 

 

5/1

13

شيوه حكومتي شاهرخ و تيمور چه تفاوتي داشت؟ چرا؟

 

 

2

14

چگونگي آغاز قيام سربداران را بيان كنيد.

 

 

 

15

عوامل اصلي پيشرفت هنر و معماري در ميان مسلمانان چه بود؟

 

1

16

سه شهر ايران كه پس از اسلام شهرت جهاني داشتند را نام ببريد.

5/1

           

 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 21 اسفند 1393 ساعت: 16:29 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره سوالات تاریخ اول راهنمایی

بازديد: 125

تحقیق درباره سوالات تاریخ اول راهنمایی

 

نام:

نام خانوادگي:                                                

بسمه تعالي

تعداد سوال 17

سوالات امتحان پاياني سال اول راهنمايي

تاريخ: 11/3/85

نام مدرسه:

درس تاريخ

مدت امتحان: 50 دقيقه

رديف

سوالات

بارم

1

پاسخ صحيح را با علامت (×) مشخص كنيد.

1 يكي از مهمترين اختراع انسانها در روزگاران قديم چه بود.

الف: تقويم                               ب: چرخ                             ج: خط                                    د: پول

2 كتيبه بيستون از كدام پادشاه بجاي مانده است.

الف: داريوش                           ب: حمورابي                       ج: كوروش                              د: ديااكو

3 كارمندان دولت ساساني كه كارهاي نگه داري حساب و نوشتن نامه را به عهده داشتند مي ناميدند.

الف: اشراف                            ب: جنگاوران                      ج: دبيران                                   د: موبدان

4 مشهورترين پادشاه ساساني چه نام داشت.

الف: اردوان                            ب: يزدگرد سوم                  ج: اسكندر                                 د: انوشيروان

2

2

جاي خالي را با كلمات مناسب پر كنيد.

1 كساني كه دربارة زندگي گذشته ي انسان مطالعه مي كنند را                                  مي گويند.

2 سرزمين هاي ميان دو رودخانه دجله و فرات                                  ناميده مي شوند.

3 شهرهاي مهم سلوكيان                                  و                                  بودند.

2

3

سوالات صحيح و غلط را مشخص كنيد.

1 كار اصلي كوچ نشينان دمداري بود.                           ص                        غ

2 پايتخت كشور آشور اور نام داشت.                           ص                        غ

3 كتاب معروف ماني ارژنگ نام داشت.                        ص                        غ

5/1

4

مراحل تكامل خط را نام ببريد.

 

5/1

5

چرا آريايي ها تصميم به مهاجرت گرفتند. (دو مورد)

 

1

6

دو دليل ضعيف شدن حكومت ماد كدامند؟

 

1

7

تصرف شمال خوزستان براي هخامنشيان چه نتيجه اي داشت؟

 

1

8

هر ساله مراسم جشن نوروز در كدام پايتخت هخامنشيان برگزار مي شد؟

راهي كه از اين شهر به شوش مربوط مي شد چه نام داشت؟

5/0

5/0

9

دو دليل اهميت محل زندگي قبيله ارشك را بنويسيد.

 

 

1

10

سه مجلس دوره اشكانيان را نام ببريد.

 

5/1

11

هدفهاي اردشير از ايجاد سپاه دائمي چه بود.

 

 

1

12

چرا مزدك طرفداران زيادي پيدا كرد؟

 

 

1

13

دو مورد اشتباهات خسرو پرويز را بنويسيد.

 

 

1

14

مهمترين دشمنان اسلام در زمان دعوت آشكار پيامبر چه كساني بودند؟

 

5/1

15

در پيمان صلح حدبيه مشركان چه تعهدي كردند؟

 

 

1

16

غزوه چيست؟

 

1

         

 

موفق باشيد.

 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 21 اسفند 1393 ساعت: 16:27 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره بابهاي ثلاثي مزيد

بازديد: 349

تحقیق درباره بابهاي ثلاثي مزيد

 

 

حروف فعل ثــلاث است يا رباعي                         ثلاثي هم مـزيد اســــت هـم مجرد

مجرد از سه حــرف گرديده حاصل                               مزيد دارد اضافه يـك، دو يا ســـه

ثلاثي مزيد هشـــــــت باب دارد                         سه باب از آن 1 حـرف زائد پذيرد

الف آن زائد است در باب افعـــال                         دو باب از آن بود تفعــيل و فِعـــال

دو حرف، زائد اگر باشد به هر فعل                                شود يك باب از آن، در گفته حاصل

إفْتَعَــــلَ  يَفْتــــَعِلْ  اِفْـــــتَعِلْ                        إنْفَـــعَلَ  يَنْفـــَعِلُ  اِنْفَـــــــعِلْ

كه باب افتعال است صــــرف اول                        و باب انفعـــــال است صرف ديگر

دو باب ديگري هم هست آن چيست                              يكي نامش تفعّــل، آن تفــــاعــُل

كنون صرفـــش به خاطر نيك بسپار                             مبـــــــــادا هم كني از آن تفاغل

تَفَعَّـــلَ  يَتَفَعّــــَلُ  تَفَعَّــــــــلْ                       تَفاعَــــلَ  يَتَفاعــــَلُ  تَفاعُــلْ

اگر دقت كني اي دخــــــــــتر ناز                             شود اين هر دو باب با «ت» آغاز

و عين مفتوح بود در فعل ماضــــي                              و با كسره است در امر و مضارع

ولي در اين دو باب عين فتحه است                               به ماضي و به امر و هم مضـارع

و باب آخـــــرين دارد سه زائـــد                               إسْـــتَفْعَلَ  يَســْتَفْعِلُ  إســْتَفْعِلْ

كه نامش بــــاب استفــعـــال باشد                             هر آنكس حفظ كند خوشحال باشد

 

 

 

دانش آموز: نصيري از دبيرستان افشار نژاد

با همكاري دبير مربوطه: خانم صحرائي

 

 

 

رسالة‏ٌ الي مولاي

«­­­بسم ربِّ العشق»

«السلام عليك يا بقية اللهِ في أرضِه، السلام عليك يا حجةَ اللهِ. السلام عليك حين تقومُ، السلام عليك حين تقعُد، السلام عليك حين تُصْبِحُ  و تُمسي».

السّلامُ عليكَ أيّها النورُ الخَفي، السلام عليكَ يا نورَ اللهِ الجَلّي اُفَتُّش عَنك يا مولايَ في حنايا نَضرةَ الحياةِ، بينَ العُشّاق، بينَ ابتهال المنتظرين في اليل الهالك و دعوع شوق اليك.

تدعوكَ يا سيدي! شفتاي الذّابلتان (الجافّتان) و نري عيناي ساكبتين و عبرتي المتكسّرة في صدري أقدِم!

فَقد تَعَطَّشَت الارضُ لِعَدلِكَ و تَحَدّقَتِ عيونُ المظلومين اليك وَ تَلهّثَتْ قلوبُ المحبّين لِوَصلكَ أنتَظِرُ يا مولاي قَدمَيك المباركتين الثابتين و هيبتُها التّي تجعلُ مِن الارضِ جنّة الخُلر، أرتَفَعَتْ أيادي المحرومينَ الي السّماءِ لِتَدعوكَ في جمعةٍ اُخري ليت اليومَ ذلك اليوم تَطلع ليأفَل انتظاري. ليتَ الطيورَ الجميلةَ توصِلنُي اليك و تُخَلّصُني مِن الهموم أن لامتناهية  أقدِم يا مولاي!

فقد انتشرَ الظُلم هنا و لايطلبُ بسوي عدلَ عليٍ (ع) و يقينَ محمدٍ (ص) و شهامةَ الحسنين (عليهما السلام) فالعالمُ يدعوكَ ايّها العدلُ وَ بانتظاركَ

لن تزل غربة دم الحسين تدعوك و قدومك قريبٌ قريبٌ فَقَلبي يُنَبِّأني و قلوبُ جميعِ الناسِ. يقيناً انّكَ تقدم، انّكَ تقدِم

 

 

نامه اي به مولايم

«به نام پروردگار عشق»

«سلام بر تو اي بقية الله! سلام بر تو اي حجت خدا! سلام بر تو آنگاه كه مي ايستي! سلام بر تو آنگاه كه مي نشيني! سلام بر تو آنگاه كه صبح و شام مي كني»

سلام اي نور پنهان! اي تجلي نور خدا!

در لابه لاي طراوت زندگي تو را مي جويم؛ ميان همه عشاق تو را ميان نجواي شبانه منتظرانت و اشكهاي نياز مي جستم. تو را مي خوانند لبهاي خشكيده ام، رطوبت چشمانم، بغض در گلو مانده ام. بيا كه زمين تشنه عدالت است و چشمان مظلومان به راهت دوخته شده، انتظار قدمهاي سبزت را مي كشم. قدمهاي پرشكوه و صلابتي كه زمين را بهشت مي كند.

باز هم جمعه اي ديگر، دستهاي محرومان و مظلومان رو به آسمان تو را مي خوانند.

كاش! امروز باشد آن روز موعود. كاش طلوع كني تا انتظارم به پايان رسد. كاش پرنده هاي زيبا مرا به تو مي رساندند و رهايم مي كردند از غمهاي بي نهايت زندگي.

بيا! اينجا را ظلم پوشانده. اينجا عدالت علي (ع) مي خواهد. يقين محمد (ص) و شهامت حسنين (ع) اينجا تو را مي طلبد «اي عدالت» هنوز غربت خون حسين (ع) تو را مي طلبد و آمدنت نزديك است دلم و دل همه مردم گواهي مي دهد.

مي دانم كه خواهي آمد، مي دانم كه خواهي آمد!

 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 21 اسفند 1393 ساعت: 16:25 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره آزمون های تشریحی

بازديد: 531

تحقیق درباره آزمون های تشریحی

 

آزمون های تشریحی آزمون هایی هستند که پرسش های آن به صورت پرسش های باز پاسخ یا تشریحی است . این گونه آزمون ها برای ارزشیابی برخی از انواع تغییرات رفتاری ارزش خاص دارند . آزمودنی در پاسخ دادن به سؤال ها تا حدی آزادی عمل دارد و شرایط مناسبی برای تشریح عقاید و جنبه ها مختلف فکری او فراهم می آید . این آزمون ها به آزمودنی فرصت می دهند تا اطلاعات را به خاطر بیاورد و به زبان خود و کلمات خود آنچه را که مایل باشد بیان نماید و افکار و عقاید خود را مرتب نماید . علاوه بر این به معلم فرصت میدهد تا آزمودنی را از نظر پیشرفت عقاید ، انشاء ، قدرت درک مطالب و طرز تفکر بررسی و ارزشیابی کند .

    در این گونه آزمون ها ، فقط سؤال در اختیار آزمودنی قرار می گیرد و او باید مطابق با نظر و سلیقه شخصی خود به آنها پاسخ دهد . این آزمون ها توانایی یاد آوری را می سنجد . امتیاز بزرگ آزمون های تشریحی این است که آنها برای اندازه گیری سطوح بالای طبقه بندی هدف های آموزشی یعنی کاربرد ، تحلیل ، ترکیب و ارزشیابی مورد استفاده قرار می گیرند . و پاسخ آن معمولا صولانی است و هدفهای خاصی را اندازه می گیرند . سؤال انشایی تنها موجب پاسخ های طولانی یا به اصطلاح کاغذ سیاه کن نمی شوند بلکه امکان اندازه گیری هدفهای آموزشی ،‌ عقاید و افکار آزمودنی را میسر می سازند . که با سایر انواع سؤالهای باز پاسخ قابل اندازه گیری نمی باشند . تهیه سؤالهای انشایی تقریبا آْسان است . همان طور که ذکر شد ،‌ دانش آموز در نوشتن آنها آزادی عمل دارد . از آنجا که دانش آموزان در پاسخگویی به سؤالهای انشایی آزادی عمل بیشتری دارند بنابراین معلم باید سؤالها را با دقت و با وضوح کامل طرح نماید . اگر سؤال انشایی به روشنی طرح نشود ، این خطر وجود خواهد داشت که از جانب دانش آموزان به شیوه ای مختلف و متفاوتی تفسیر شوند . اگر چنین مسأله ای به وجود آید دانستن اینکه سؤال واقعاً چه چیزی را اندازه می گیرد دشوار خواهد شد . با این حال ، نسبی و قراردادی بودن نمره گذاری سؤالات ، محدود بودن تعداد سؤالها ،‌زید بودن زمان لازم برای پاسخگویی و عینی نبودن نمره گذاری ، دخالت قضاوت شخصی مصحح در تصحیح و نمره گذاری سؤالات ، وقت گیر بودن تصحیح اوراق امتحانی و در نظر گرفتن نمونه کوچکی از مطالب تدریس شده و هدفهای آموزشی از معایب عمده آزمونهای تشریحی می باشد . پراکندگی نمرات در این آزمونها اطلاعات مشخصی درباره پایایی یا اعتبار یک آزمون القا نمی کند . استفاده از تعداد زیادی سؤال کوتاه پاسخ دو امتیاز دارد :‌ اولاً ، معلم می تواند محتوای آموزشی زیادی را مورد توجه قرار می دهد . ثانیاً : تصحیح اوراق آ سان می شود . هنگامی که تعداد سؤالها زیاد است ، باید دانش آموزان را از شیوه نمره گذاری پاسخ های آنها ( ضریب هر سؤال ) مطلع کرد و از آنها خواست به همه سؤالها پاسخ بدهند . با توجه به محدود بودن سؤالهای انشایی ، نقش عامل شانس و تصادف احتما لاً بسیار مهم خواهد بود و ممکن است نمره فرد اصولا معرف میزان واقعی دانش او نباشد همچنین بسیار دشوار خواهد بود که بتوان دقت نمره گذاری سؤالهای انشایی را بطور قابل ملاحظه ای افزایش داد  . شیوه ای که می تواند درجه اعتبار نمره گذاری آزمونهای انشایی را افزایش دهد این است که الگویی از پاسخ ها تهیه شود . این الگو باید بتواند تفاوت پاسخ صحیح از پاسخ غلط را بطور روشن نشان دهد . شیوه دیگر آن است که کل پاسخ آزمودنی به اجزای کوچک تقسیم شود و برای هر جزء‌ یک نمره جداگانه در نظر گرفته شود .

مدافعان این گونه آزمونها ادعا می کنند که تهیه آزمونهای تشریحی از تهیه آزمونهای عینی آسانتر است ، نسبت به آزمونهای عینی موقعیت های واقعی تری را به آزمون شوندگان عرضه می کنند و توانایی پاسخ دهی یا یاد آوری آزمودنیها را به سؤالها می سنجند نه توانایی انتخاب یا باز شناسی پاسخ ها را . همچنین این آزمونها به دانش آموز امکان حدس زدن نمی دهند و عمل وی نیز تنها تشخیص پاسخ درست نیست . این یک واقعیت است که پاسخ دادن به سؤالهای انشایی بیش از آنکه نیاز به تشخیص و بازشناسی داشته باشد مستلزم یاد آوری و بخاطر آ وردن مطالب است . اعتقاد بر این است که سؤالهای انشایی فرایند های روانی سطوح عالی تر را می سنجند و یاد گیرنده باید برای پاسخ دادن به آن حمایت و تسلط واقعی داشته باشد . با این حال ، مسأله عمده در آزمونهای تشریحی پر زحمت و ذهنی بودن ارزشیابی پاسخها است . هر معلمی که با مسأله تصحیح اوراق اینگونه آزمونها حتی برای یک بار سرو کار داشته باشد پر زحمت بودن آن را تأیید می کند .

آزمونهای تشریحی به دو دسته آزمون گسترده پاسخ و محدود پاسخ تقسیم می شوند . در آزمونهای تشریحی گسترده پاسخ ، آزمودنی تا حدود زیادی آزاد است تا هر طور که مایل باشد پاسخ خود را بپروراند و سازمان دهد و هیچ گونه محدودیتی بر ای آزمون شونده منظور نمی شود . بنابراین ،‌ آزادی عمل بسیار زیاد است . آزمونهای تشریحی گسترده پاسخ برای سنجش هدفهای آموزش سطح بالا مانند تحلیل ، ترکیب و ارزشیابی ( بالا ترین طبقات حیطه شناسی ) مناسب ترین آزمونها هستند .

در آزمونهای تشریحی محدود پاسخ ، آزمون شونده در دادن پاسخ به سؤالها آزادی کامل ندارند ، بلکه او ملزم است پاسخ خود را در چهار چوب شرایط خاص و مشخص محدود کند . این سؤالها آزمون شونده را محدود به پاسخ دادن به یک موضوع خاص می کنند . بنابراین ، سؤالهای آزمونهای محدود پاسخ برای اندازه گیری توانایی یادگیرندگان در سطوح پایین تر مانند فهمیدن ، کاربرد و تحلیل مناسب هستند اما برای سنجش توانایی ترکیب ( خلاقیت ) و ارزشیابی خیلی مناسب نیستند .

قواعد تهیه سؤالهای تشریحی

برای اینکه فراگیران اندیشه های خود را بطور منطقی ، منسجم و سازمان یافته بیان کنند و در این کار از خود خلاقیت نشان دهند ، باید قواعد زیر را رعایت کرد :

1-  در نوشتن سؤالها باید جدول مشخصات را به دقت رسم کنند و سؤالها بطور مستقیم به هدفهای آمو.زشی مربوط باشند .

2-  سؤالهای تشریحی را تنها به اندازه گیری هدفهایی محدود کنید که با سایر انواع آزمونها به خوبی قابل اندازه گیر ی نباشند . یعنی از سؤالهای تشریحی یرای اندازه گیری هدفهایی مانند دانش ، استفاده نکنید ، بلکه  پاسخ به این گونه سؤالها را برای اندازه گیر ی طبقات  سطح بالا مانند تحلیل ، ترکیب و ارزشیابی مورد استفاده قرار دهید .

3-  سؤالهای تشریحی را با کلمات روشن و واضح مانند « تعریف کنید » « خلاصه کنید » « حل کنید » « طبقه بندی کنید » بیان کنید و از کلی گویی و ابهام پرهیز نمایید .

4-  از کاربرد کلمات « چه کسی » « چه وقت » یا « کجا » پرهیز کنید و به جای آنها از کلمات « چرا » « چگونه » و « به چه دلیل » استفاده نمایید .

5-    حتی الا مکان از سؤالهای تازه و موقعیتهای جدید استفاده کنید .

6-    به آزمون شوندگان حق انتخاب چند سؤال را از میان تعدادی سؤال ندهید .

7-    برای پاسخ دادن به سؤالها ، زمان کافی در نظر بگیرید و زمان هر سؤال رانیز بطور جداگانه مشخص کنید .

8-  با نوشتن سؤالهایی که به جواب کوتاه نیاز دارند ، تعداد آنها را افزایش دهید و از مشکل ضعف نمونه گیری آزمون شوندگان برسانید .

9-  عواملی را که در ارزشیابی آزمونهای تشریحی دخالت خواهید داد از قبل تعیین کنید و آنها را به اطلاع آزمون شوندگان برسانید .

     10 -  سؤالهای مربوط به موضوعات و عقاید بحث انگیز باید طوری طرح شوند که از آزمون          شونده بخواهند تا شواهد لازم برای مستند کردن عقیده انتخابی رابیان کند ، نه این که از او             بخواهند صرفا عقاید شخصی خود را شرح دهد .    

11- سؤال باید به گونه ای نوشته شود که مستقیما به هدف مورد اندازه گیری مربوط شود .

12- سؤالها باید مطالب مهمی را مد نظر قرار دهند .

13- صورت سؤالهای انشایی باید بسیار واضح و مشخص باشد .

14   - سؤالهای مربوط به سنجش حیطه ارزشیابی باید با توجه به موفقیتهای جدید و بدیع نوشته شوند .

15   - برای هر سؤال و کل سؤالها باید زمان جدگانه ای در نظر گرفته شود .

قواعد تصحیح پاسخ سؤالهای تشریحی

یکی از دلایل عمده مخالفت برخی از صاحبنظران با کاربرد این آزمونها ناشی از بی ثباتی نمره گذاری این آزمونها است . از اینرو ، در آزمونهای تشریحی بخش اعظم اندازه گیری توانایی مورد نظر به شخصی که پاسخ های سؤال را می خواند و به آنها نمره می دهد  وابسته است . به همین منظور باید قواعد زیر در تصحیح این آزمونها  رعایت شوند :

1-  پاسخ های سؤالها را تنها بر اساس هدفی که در سؤال گنجانده شده است تصحیح کنید و از دخالت دادن نکات دستوری ، املایی و انشایی و یا خوش نویسی خود داری کنید .

2-  با نوشتن یک پاسخ نمونه یا الگو برای هر سؤال بعنوان کلید ، از دخالت عوامل نا مربوط جلوگیری کنید . این کلید در نمره گذاری کمک زیادی به مصحح می کند .

3-  پاسخ را سؤال به سؤال تصحیح کنید نه ورقه به ورقه .این روش امکان مقایسه پاسخ ها و کار نمره گذاری را تسهیل می نماید .

4-  هنگام تصحیح اوراق امتحانی از شناسایی نام آزمودنیها خودداری نمایید ، زیرا این امر باعث می شود نظر شخصی مصحح در آن دخالت نکند . برای این کار می توانید از رمزهای عددی استفاده نمایید یا سربرگ اوراق امتحانی را جدا کنید و آنها را شماره گذاری کنید .

5-  در صورت امکان از یکی دو نفر از همکارانتان بخواهید تا سؤالهایی را که شما تصحیح کرده اید مجدداً تصحیح کنند . در این صورت ، میانگین نمرات مصححان مختلف از نمرات هر یک از آنها دقیق تر خواهد بود .

6-    تمام پاسخ های آزمون شوندگان به یک سؤال در یک نشست و بدون وقفه زمانی تصحیح کنید .

7-    بر روی برگه های آزمون اشتباهات دانش آموزان را تصحیح کنید و اظهار نظرهای خود را بنویسید .

8-  از روش تحلیلی ( تقسیم بندی پاسخ هر سؤال به اجزاء کوچکتر و سپس تعیین ارزش و نمره هر جزء ) و روش کلی ( در این روش پاسخ به اجزاء تقسیم نمی شوند بلکه تنها به صورت یک کل در نظر گرفته می شود ) استفاده نمایید .

9-  فهرستی واضح و صریح از مفاهیم کلیدی و اطلاعاتی که باید در پاسخها باشد تهیه و نحوه تخصیص امتیازات را به آنها تعریف کنید .

10 - تعدادی نمونه اندک ( برای مثال پنج مورد یا بیشتر ) از پاسخها را بدون نمره دادن و برای بدست آوردن یک دید کلی از کیفیت پاسخهایی که انتظار می رود مطالعه کنید .

11 - پس از نمره گذاری هر سؤال ترتیب ورقه ها را به صورت تصادفی از نو تغییر دهید .

12 - اگر قرار است اوراق زیادی تصحیح شود ، بهتر است که حداقل زمانهای کوتاهی را گاه و بی گاه به فعالیت دیگری بپردازند تا اثر خستگی و یکنواختی کار کاهش یابد .

آزمونهای کوتاه پاسخ

این آزمونها حد واسط آزمونهای عینی و انشایی هستند که در  آن پاسخ دادن به سؤالات بسیار آسان است و از یک جمله تجاوز نمی کند . در سالهای اولیه دبستان برای اندازه گیری میزان یادگیری دانش آموز در زمینه واژگان و مفاهیم مورد استفاده قرار می گیرند و سؤالات مفیدی هستند . این گونه آزمونها برای اندازه گیری هدفهای شناختی سطوح پایین ، به ویژه دانش یا معلومات مفید هستند . سؤالهای این آزمونها عمدتاً با کلمات و اعدا سر و کار دارند . یکی از محاسن آزمونهای کوتاه پاسخ سهولت تهیه سؤالها و تصحیح پاسخ های آنها است . این آزمونها در مقایسه با آزمونهای عینی که به شکل صحیح غلط یا چند گزینه ای هستند مزایای دارند که به شرح زیر می باشد :

1-    اجرای آنها آسان است .

2-    احتمال تقلب را کاهش می دهند .

3-  نسبت به آزمونهای عینی چند گزینه ای ، صحیح غلط و جور کردنی اطلاعات تشخیصی بیشتری در اختیار معلمان قرار می دهند .

در نوشتن سؤالهای آزمونهای کوتاه پاسخ آنچه حائز اهمیت است وضوح و روشنی سؤال می باشد . سؤالها باید به گونه ای نوشته شوند که دقیقاً همان پاسخی را در ذهن آزمودنی تداعی کنند که مورد نیاز نویسنده سؤال می باشد . بنابراین ، سؤال به هیچ وجه نباید مبهم باشد . نوشتن آزمونهای کوتاه پاسخ بیشتر از نوشتن آزمونهای انشایی وقت می گیرد ، اما آزمونهای کوتاه پاسخ کار آمدتر از سؤالهای انشایی هستند . در سؤال کوتاه پاسخ دانش آموز برای نوشتن پاسخها وقت کمتری صرف می کند .

سؤالهای کوتاه پاسخ توانایی دانش آموز در یاد آوری وقایع را اندازه گیری می کنند . این گونه سؤالهای کوتاه  پاسخ ازآزمودنی می خواهند که پاسخ را به یاد آورد و آن را مجدداً بنویسید یا بگوید. در آزمون های کوتاه پاسخ از دانش آموز نمی خواهند که پاسخ را بازشناسی کند و آن را انتخاب نماید . مسأله ای که در مورد سؤالهای کوتاه پاسخ مطرح می شود دامنه تغییر پاسخ های دانش آموزان است . معمولاً این پاسخ ها کم و بیش با پاسخی که معلم انتظار دارد مترادف هستند . بنابراین ، معلم در مقابل این مشکل قرار میگیرد که کدامیک از آنها را قبول و کدامیک را مردود بشمارد . تصمیم گیری زمانی مشکل میشود که پاسخ به شیوه های مختلف و بر اساس تفسیر مختلف داده شود . اگر چه سؤال های کوتاه پاسخ هدفهای محدودی را اندازه می گیرند و تصحیح آنها نیز دشوار است ، اما معلم در استفاده ار آنها آزادی عمل دارد .از مزایای دیگر  آزمونهای کوتاه پاسخ این است که در آنها حدس کورکورانه که از معایب عمده آزمون ها ی عینی است وجود ندارد . به نظر می رسد که در آزمونهای کوتاه پاسخ هیچ گونه احتمال حدس زدن وجود ندارد .

این آزمونها قادر به اندازه گیری سطوح دانش و حدکثر فهم و درک و کاربرد هستند . همچنین استفاده زیاد از این گونه آزمون ها باعث تشویق یادگیرندگان به حفظ کردن اطلاعات جزئی و بی اهمیت خواهد شد . زیرا در این آزمون ها بیشتر این نوع اطلاعات سنجیده می شود . همچنین تصحیح و نمره گذاری پاسخ های این آزمون ها به دقت و سرعت آزمون ها ی عینی نمی باشد . و این امر ممکن است به عدم دقت در تصحیح اوراق امتحانی و کاهش میزان اعتبار و پایانی آزمون منجر شود . آزمون های کو.تاه پاسخ به شکل های متفاوتی نوشته میشوند . شکل پرسشی  دقیقاً همان طوری است که از نامش بر می آید . یعنی پرسشی که در یک سؤ ال گنجانده شده است .برای مثال ، فردی طی ماه گذشته 12000 کیلومتر رانندگی کرده است اگر او به طور متوسط هر ساعت 70 کیلومتر سرعت داشته است ، طی سه ماه گذشته چند ساعت رانندگی کرده است  ؟

جواب ....... ساعت .

نوع دیگر آزمون های کوتاه پاسخ شکل تداعی است . در این نوع آزمون هر سؤال بر پرسشی دلالت کرده و سؤال تداعی نوعی از سؤالات پرسشی است . در واقع مجموعه ای از لغات با عبارات داده می شود و از آزمودنی خواسته می شود آنها را تداعی نماید . برای مثال قبل از هر عبارت تو صیفی زیر نام شهری را در ایران که با آن عبارت تطبیق می کند بنویسید .

1-    ............بزرگترین شهر ایران است .

2-    ...........مرکز استان خراسان میباشد .

3-    ..........شهر صنعت محسوب میشود .

4-    ..........از شهر های مهم مذهبی ایران است .

و سرانجام ، نوع دیگر آزمونهای کوتا ه پاسخ شکل کامل کردنی است . این نوع سؤالات کمتر متداول است . در این نوع سؤالات معمولاً سؤال به شکل جمله ای با یک یا چند کلمه جا افتاده ارائه می شود و آزمودنی باید آنها را تکمیل نماید . برای مثال ، به سؤال های زیر توجه کنید .

1- سعدی یک ............. بود .

2- نظریه مولانا در زمینه ................... است .

3- ......... ریاضی دانی بود که در قرن ......... می زیست .

4- مؤسس مکتب اشراق در ایران ......................... است .

در ساخت سؤالات انشایی کوتاه پاسخ باید قواعدی رعایت شود تا اعتبار و پایایی آزمون افزایش یابد .

1-  سؤالات باید مطلب یا موضوعی مهم را اندازه گیری کنند . بنابراین باید از مطرح نمودن موضوعات بی اهمیت و جزئی اجتناب شود .

2-    صورت سؤال باید کاملاً واضح و روشن باشد و از کاربرد کلمات و عبارات مبهم و دو پهلو اجتناب گردد .

3-    در سؤالاتی که پاسخ عددی دارند ، باید واحد مقیاس و میزان دقت آن در محاسبات مورد توجه قرار گیرد .

4-    در هر سؤال باید تنها یک جا منظور گردد و از کاربرد موارد متعدد جا خالی در یک سؤال خودداری شود .

5-    جاهای خالی سؤالات حدالامکان باید در انتهای سؤالات باشد.

6-    باید از کاربرد اشارات دستوری با واژه هایی که به نوعی دال بر پاسخ باشند خودداری شود .

7-    سؤالات باید به گونه ای باشند که جملات کتاب عیناً در آنها نوشته نشده باشد .

 

 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 21 اسفند 1393 ساعت: 16:23 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 824

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس