دانش آموزی - 260

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

حضرت معصومه(س) دختر باب‌الحوائج، خواهر معین الضعفا، عمه باب‌المراد

بازديد: 168

حضرت معصومه(س) دختر باب‌الحوائج، خواهر معین الضعفا، عمه باب‌المراد

بنا بر نقل متعارف، حضرت فاطمه کبری ملقب به معصومه(س)، در اول ماه ذی‌القعده الحرام در سال ۱۷۳ هجری قمری چشم به جهان گشود و عالم دنیایی را منور به نور وجود مطهره‌اش فرمود.

پدر بزرگوارش حضرت موسی‌بن جعفر (ع) و مادر گرامی آن مخدره حضرت نجمه خاتون(س) است.

مشهور است که حضرت نجمه خاتون فقط دو فرزند داشت که اولی وجود نازنین حضرت امام رضا(ع) و دومی حضرت فاطمه معصومه(س) است.

برخلاف رسوم جاهلیت که به جهت تربیت غلط و مسموم خلفای غاصب اموی و عباسی در تفکرات مردم آن روزگار هنوز هم داشتن دختر امری ناپسند بود، حضرت موسی بن جعفر(ع) و نجمه خاتون(س) از این که خداوند به آنها دختری عنایت فرموده، بسیار خوشحال و شادمان شدند.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: دختران گل‌های خوشبو هستند که روزی آنان با خدای سبحان است.

در اهمیت و جایگاه دختران همین بس که پیامبر(ص) فرمود: وقتی هدیه‌ای برای اهل خانه گرفتید، اولین هدیه را به دختر خود تعارف نمایید که هر کس دختری را خوشحال کند، نزد خداوند مانند کسی است که دربندی را آزاد کرده باشد. باز هم پیامبر اکرم(ص) فرمود: هر کس ۲ خواهر و یا ۲ دختر داشته باشد و آنها را شاد نماید، در بهشت کنار من خواهد بود. و همچنین آن حضرت(ص) فرمودند: هر کس دختری دارد و به بهترین وجه او را تربیت کند و دخترش را از نعمت‌های خدایی محروم نسازد، با این عمل، آتش جهنم به او آسیبی نمی‌رساند و هر کس دختری دارد و به او آزاری نمی‌رساند و پسرش را بر او مقدم نمی‌دارد، بهشت بر او واجب می‌گردد. آری با ولادت دختری دیگر برای آل‌الله، کوثری دیگر جلوه‌گر شد و این کوثر، فاطمه کبری، حضرت معصومه(س) نام و لقب گرفت.

بنابر آنچه برخی مورخین فرموده‌اند، به علت دشمنی بنی‌عباس با بنی‌هاشم و ترس از نقل فضایل اهل‌البیت، تاریخ متقنی از زمان دقیق ولادت و شهادت حضرت معصومه(س) در تاریخ مدون نیست. در مرتبه علم دانش آن مخدره نیز همین بس که ابن العرندس نقل می‌کند: جمعی از شیعیان امام کاظم‌(ع) برای دریافت پاسخ سؤالاتشان به مدینه آمدند، ولی امام در سفر بودند، آنها پرسش‌های خود را مکتوب کرده و به بیت امام کاظم‌(ع) سپردند، حضرت معصومه‌(س) که در آن زمان در سنین خردسالی بودند، پاسخ تمام آن سؤالات را نوشتند و به آنها بازگرداند، آنان با کمال تعجب پاسخ سؤالات خود را دریافت کردند و در سفر بعد متن سؤال و پاسخ را به محضر امام کاظم‌(ع) ارائه داشتند، حضرت ضمن تأیید پاسخ‌ها سه مرتبه فرمودند: فداها ابوها «پدرش فدایش شود»! شأنیت والای آن مخدره را در ثواب زیارتش می‌توان شناخت. علامه مجلسی در بحارالانوار نقل می‌کند که امام رضا‌(ع) فرمودند: هر کس خواهرم معصومه را در قم زیارت کند، برای او بهشت است.

امام صادق‌(ع) فرمودند: فرزندی از فرزندان من در قم حرم می‌گیرد که در نزد خداوند چنان منزلتی دارد که به شفاعت او تمام شیعیان به بهشت می‌روند و نامش فاطمه است و هر کس او را زیارت کند، مستحق بهشت می‌گردد.

از سال ولادت حضرت معصومه‌(س) تا لحظه شهادت پدر بزرگوارش امام موسی بن جعفر‌(ع)؛ از آنجا که مرتباً امام کاظم یا در سفر (تبعید) یا در زندان بنی‌عباس بودند، حضرت معصومه‌(س) بیشتر با برادر خود امام رضا‌(ع) مأنوس بودند و تلخی دوری از پدر را با توشه‌گیری از دریای بیکرانه وجود نازنین برادری به نام امام رضا‌(ع) سپری می‌کردند.

هارون‌الرشید ملعون؛ ستم بر فرزندان موسی بن جعفر‌(ع) را تا آن حد رسانده بود که آنها را طی بخشنامه‌ای رسمی مورد تحریم‌های مختلف قرار داده بود و هرگونه معامله با آنها را جرم قلمداد کرده و کسانی که با فرزندان موسی بن جعفر‌(ع) ازدواج کنند را به عنوان مجرم به حبس می‌کشید ولیکن با همه این تهدیدات به جهت جلالت مقام حضرت معصومه‌(س) هر روز آن مخدره خواستگاران فراوانی داشت که با دهن‌کجی به بخشنامه هارون‌الرشید، به التماس به در خانه امام کاظم‌(ع) می‌آمدند تا از حضرت معصومه‌(س) خواستگاری کنند! اما حضرت معصومه‌(س) می‌فرمود به دستور پدرم اختیار تمام بنی‌هاشم با برادرم امام رضا‌(ع) است و امام رضا‌(ع)، آن‌گاه که مطلب را به حضرت معصومه‌(س) طرح می‌فرمود: آن مخدره می‌فرمود: دختری که پدرش زندانی است، دلی برای شاد کردن شوهر ندارد و لذا... و به این ترتیب ۲ معنا را تعلیم می‌فرمود: اول این‌که زن باید تابع شوهر باشد و آنگاه که حزنی دارد، نباید حقوق شوهر را ضایع کند و از این جهت که دل آن مخدره محزون و نگران پدر بود؛ می‌دید اگر شوهر نماید، ممکن است حقوق شوهر ضایع گردد، لذا تا آزادی پدر این معنا را به تأخیر می‌انداخت. آری در حق شوهر همین بس که پیامبر(ص) فرمود: پست‌ترین مردان امت من پدرانی هستند که در خانه بنشینند و دختران آنان از شوهرانشان غیبت کنند و آنها بشنوند و دختر را در غیاب شوهر تأیید کنند!

دوم این‌که با این عمل بر ضد هارون‌الرشید خلیفه غاصب و ستمگر وقت قیام می‌کرد. زیرا هر روز آن مخدره خواستگاران متعدد داشت و همگی می‌دانستند جواب منفی حضرت به جهت ستمی است که هارون‌الرشید به پدرش روا داشته بدین روی به طور غیرمستقیم قبایل مختلف از ستم هارون‌الرشید ملعون مطلع و از او بیشتر متنفر می‌شدند و به حقانیت و مظلومیت امام کاظم(ع) آگاهی می‌یافتند. و بعد از شهادت پدر هم آن مخدره خود را عزادار مظلومیت پدر معرفی کرد و با این عمل پرچم ظلم‌ستیزی را برافراشت و نام و آوازه حضرت معصومه(س) و وفاداری او به مقام پدر که هفتمین امام شیعیان است در سراسر جهان خاصه در میان شیعیان پیچید. شاید یکی از علت‌هایی که حکومت تصمیم به مسموم نمودن آن مخدره نمود همین شهرت و محبوبیت باشد!

 

البته اسلام همان طور که دعوت اکید بر ازدواج دارد و اعلام می‌کند از خوشبختی‌های خانواده‌ها این است که دختران آنان زود به خانه شوهر روند و زیاد در خانه پدران و مادران خود نمانند؛ ولی مسئله شأن خواستگار و درستی ازدواج را هم مورد سفارش قرار می‌دهد تا دختران و اولیای آنان بدانند به هر خواستگاری نباید پاسخ مثبت داد بلکه باید تمام جوانب، خاصه آتیه و آینده را لحاظ کرد آنگاه به چنین کاری اقدام نمود و حضرت معصومه(س) این مهم را هم به دختران آموزش می‌دهد.انتخاب شوهری مناسب برای دختر که ازدواج اولش باید با مشورت پدر تحقق یابد از حقوق دختران است؛ زیرا پدر از ماهیت مردان مطلع است و دختران به لحاظ جنسیت خود، از ماهیت مردان خبر ندارند و با روح لطیف خود ممکن است در انتخاب گرفتار احساس شوند و بعد به مشکل برسند لذا حضرت معصومه(س) برای این‌که موضوع احساسی نشود آن را به برادرش ارائه می‌دهد آنگاه که امضای تأیید می‌گیرد چنین اقدام می‌کند.بالاخره در سال ۲۰۰ مأمون امام رضا(ع) را به خراسان دعوت کرد و پس از استقرار آن حضرت در خراسان، امام رضا(ع) نامه‌ای پنهانی برای حضرت معصومه(س) نوشت و از آن مخدره دعوت کرد تا به خراسان بیاید و این از وابستگی و علاقه شدید این خواهر و برادر خبر می‌دهد!حضرت معصومه(س) به همراه چند تن از برادران و محارم خود برای سفر به خراسان حرکت کردند و آن مخدره با همراه بردن برادران و محارم خود، یاد دادند اگرچه تنها سفر کردن مکروه است اما برای دختران این معنا شدیدتر است و لذا لازم است در هر سفری محارم دختر همراه او باشند.در طول مسیر حضرت به ساوه رسیدند در این جا بود که مأموران مأمون عباسی خلیفه ظالم و منافق وقت؛ با چهره راهزنان به کاروان حضرت حمله‌ور شدند و برخی از برادران و همراهان را به شهادت رساندند و توسط زنی حضرت معصومه(س) را مسموم کردند و در این وقت بود که حضرت از شیعیان ساوه و اندک همراهان خود خواست تا آن مخدره را به قم برسانند!

در روز ۲۳ ربیع‌الاول سال ۲۰۱ کاروان غم‌دیده آن حضرت وارد قم شد و گروهی از مردم قم و در رأس آنها خاندان سعد اشعری و موسی بن خزرج به استقبال حضرت معصومه(س) آمدند و حضرت در محلی که اکنون به مدرسه ستیه واقع در میدان میر مشهور است شرف نزول فرمودند و به عبادت پرداختند تا این‌که بالاخره پس از ۱۷ روز زهر اثر کرد و آن مخدره در سن ۲۸ سالگی در روز دهم ربیع‌الثانی به شهادت رسیدند.

شأنیت و منزلت حضرت معصومه (س) را در محورهای ذیل می‌توان خلاصه کرد:

۱) پاکدامنی و عصمت: این‌که امام رضا (ع) ایشان را معصومه لقب داده خبر از عصمت و طهارت و پاکدامنی ایشان می‌دهد.

۲) دانش و علم: بسیاری از بزرگان حدیث، از ایشان احادیث متعددی را درباره مباحث مختلف از قبیل اصالت اصل امامت، معراج، مسائل شرعی و ... نقل کرده‌اند و در سطور گذشته پاسخ مکتوب آن حضرت به پرسش‌های شیعیان امام کاظم (ع) نقل شد.

برای نمونه به دو روایت ذیل اشاره می‌کنیم:

شمس‌الدین محمد بن محمد جزری شافعی (امام حافظ) از محمد بن بکر بن احمد قصری از فاطمه دختر امام رضا و ایشان از دختران موسی بن جعفر و آنان از حضرت معصومه (س) حدیث ذیل را نقل نموده‌اند که ایشان فرمودند: فاطمه دختر امام صادق(ع)، از فاطمه دختر امام باقر (ع) از فاطمه دختر امام حسین(ع) و ایشان از حضرت فاطمه (س) نقل فرموده که پیامبر (ص) در روز غدیر فرمود: من کنت مولاه فعلی مولاه.

و باز بزرگان حدیث از لسان حضرت معصومه (س) نقل می‌کنند که آن حضرت با چند واسطه از لسان طیب حضرت زینب (س) فرمودند که حضرت زهرا (س) فرموده است پدرم پیامبر اکرم (ص) فرمودند: من مات علی حب آل محمد مات شهیدا.

۳) دارای مقام شفاعت: همانطور که گذشت امامان معصوم مانند امام صادق(ع) و امام رضا(ع) و امام جواد(ع)، آن حضرت را دارای مقام ویژه شفاعت معرفی فرمودند. مرحوم میرزای قمی فرمودند به دستور امام صادق (ع) می‌توان شفاعت همه جهانیان را از حضرت معصومه (س) درخواست نمود.

۴) اصل و اساس برکت و کرامت: اگرچه آن حضرت فقط هفده روز در قم ماند اما همین ۱۷ روز بستر ایجاد حوزه علمیه‌ای شد که به سبب آن و شاگردانی که در آن تربیت می‌شوند اصل اسلام اصیل که همانا اصالت انسانیت است از تحریف مصون ماند و به واقع سال‌هاست که بقای اصالت اسلام مرهون تلاش با برکت حضرت معصومه (س) است کما این‌که بنای کاخ اسلام هم مدیون ایثار و نثار جده بزرگوارش حضرت خدیجه (س) می‌باشد. این روز بر همه شیعیانش خاصه تمامی دخترانی که آن مخدره را الگوی حیات خود قرار داده‌اند مبارک باد!!

صل‌الله علیک یا فاطمه بنت موسی بن جعفر و حجته و امینه

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:24 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

آشنائي با پايگاه اطلاعاتي جنگل داري CABI و نقش آن در تحقيقات كشاورزي

بازديد: 98

آشنائي با پايگاه اطلاعاتي جنگل داري CABI و نقش آن در تحقيقات كشاورزي

Publishing CABI يكي از بزرگ ترين ناشران پايگاه هاي اطلاعاتي كتاب شناختي، كتاب، ديسك فشرده و منابع اينترنتي در ارتباط با علوم زيستي كاربردي مي باشد. به طوركلي خدمات و توليدات CABI موضوعاتي نظير علوم دامي، حشره شناسي، علوم گياهي، علوم زيست محيطي، بهداشت انساني، انگل شناسي، حمايت از محصولات زراعي، اقتصاد و توسعه روستائي و حتي توريسم را پوشش مي دهد. اما عمده محصول CABI پايگاه كتاب شناختي است كه بيش از 90 سال تحقيقات انجام گرفته در زمينه علوم كاربردي را دربر مي گيرد. درحال حاضر، مجموع ركوردهاي پايگاه اطلاعاتي چكيده هاي CABI به بيش از 4 ميليون ركورد رسيده است و تمامي آنها نمايه شده اند، اين اطلاعات برگرفته از 9000 مجله در 140 كشور و 2500 كتاب، مقاله و كنفرانس مي باشد.

CABI در زمينه جنگل و جنگل داري نيز پايگاه هاي ارزشمندي تهيه كرده است. براي اشتراك و يا خريد پايگاه ها مي توان به سايت CABI مراجعه نمود.

در اين بخش 5 پايگاه علوم جنگل داري و حوزه هاي مرتبط معرفي مي شوند:

 

Forestry Abstract( 1

Forestry Abstracts يك پايگاه چكيده مقالات قابل جستجو از تحقيقات بين المللي منتشره مي باشد كه آخرين و جديدترين اطلاعات دررابطه با جنگل داري و درختان جنگلي و به طوركلي مديريت جنگل، بيولوژي و آموزش جنگل را دربر مي گيرد. علاوه برآن منبع اطلاعاتي مناسبي دررابطه با پرورش و كشت جنگل، اقتصاد، توليدات محصولات غيرچوبي جنگل، آناتومي و فيزيولوژي درختان، خاك، آب و هوا، اصلاح نژاد درختان، آفات جنگل، حفاظت از درختان جنگلي مي باشد. اطلاعات اين پايگاه هرهفته روزآمد مي شود و هرسال بيش از 14هزار ركورد به اطلاعات آن افزوده مي شود. اين پايگاه از سال 1990 تهيه شده است و بيش از 100 هزار خلاصه تحقيقاتي درزمينه جنگل داري را پوشش مي دهد.

چكيده مقالات جنگل داري، اطلاعاتي بسيار روزآمد و جديد دررابطه با جنبه هاي مختلفي از جنگل داري ارائه مي دهد كه به شرح زير مي باشند:

•پرورش جنگل

•سياست و مديريت جنگل

•اقتصاد جنگل

•بيولوژي درخت

•ژنتيك و اصلاح نژاد

•خاك و آب و هوا

•اكولوژي جنگل

•آتش

•بهداشت جنگل

•حيات وحش

•درخت كاري

2) Agroforestry Abstracts

Agroforestry Abstracts يك پايگاه چكيده مقالات قابل جستجو از تحقيقات بين المللي منتشره دررابطه با جنگل زراعي مي باشد كه مجموعه اي از درختان و بوته هائي كه براي جنگل زراعي مناسب هستند را معرفي مي كند.

اخبار و اطلاعاتي كه دررابطه با جنگل زراعي در مجلات و بولتن ها و كنفرانس ها و كتاب ها منتشر مي شود به طور هفتگي به ا ين بخش افزوده مي شود.

چكيده جنگل زراعي، امكان دسترسي به دامنه بسيار زيادي از اطلاعات دررابطه با Agroforestry را فراهم مي سازد كه به شرح زير مي باشد:

•سيستم هاي جنگل زراعي و استفاده از انواع زمين ها

•درختان و بوته هاي مورد استفاده در جنگل زراعي

•كاشت محصولات زراعي و باغباني علمي

•حيوانات و Agroforsetry

•محصولات و توليدات جنگل زراعي

•جنبه هاي خدماتي و محيطي

•جنبه هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي و اكولوژي انسان

•روش هاي توسعه و تحقيق (تحقيق و توسعه، روش شناسي و تكنيك ها، آموزش و اطلاعات)

 

3( Forest Products Abstracts

Forest Products Abstracts پايگاه قابل جستجوي چكيده هاي محصولات جنگل مي باشد. اين پايگاه جديدترين اطلاعات دررابطه با توليدات جنگل در زمان درو، مانند آناتومي چوب و همچنين تجارت بين المللي الوار و توليدات غيرچوبي جنگل را پوشش مي دهد.

اين پايگاه از چكيده هاي CABI استخراج شده است و مطالبي پيرامون خواص چوب، آسيب هاي چوب و حمايت از چوب، توليدات چوبي، ساخت لوله هاي چوبي و استفاده هاي داروئي از عصاره چوب را ارائه مي دهد.

اطلاعات اين بخش هرهفته روزآمد مي شود و خلاصه مقالات مجلات، بولتن ها، كنفرانس ها و كتاب ها دررابطه با علم چوب به زبان هاي انگليسي و غيرانگليسي به آن افزوده مي شود.

اين پايگاه از سال 1990 تهيه شده است و بيش از 25هزار خلاصه تحقيقاتي در زمينه علوم چوب را پوشش مي دهد. هرسال بيش از 31500 ركورد به آن افزوده مي شود.

Forestry Pro . Abs . امكان دسترسي به اطلاعات مفيدي دررابطه با جنگل را فراهم مي سازد كه به شرح زير مي باشد:

•صنعت و تجارت توليدات جنگلي

•ريخت شناسي چوب، شيمي چوب و خواص چوب

•استخراج الوار، تبديل و اندازه گيري

•كاربرد چوب

•لوله و كاغذ و كاربرد شيميائي چوب

•محصولات غيرچوبي جنگل و گياهان داروئي

•انرژي و سوخت

4) Forest Science Database

پايگاه اطلاعاتي علوم جنگل داري، پايگاه اطلاعاتي كتاب شناسي چوب و جنگل زراعي مي باشد و بيش از 000/675 چكيده و استناد را دربر مي گيرد و هرسال 20 ميليون ركورد به آن اضافه مي شود. اين پايگاه اطلاعاتي تحقيقات بيش از 60 سال مربوط به 75 كشور را پوشش مي دهد و منبع بسيار مناسبي براي جنگل داران، دانشمندان، مشاوران محيط زيست، سياست گذاران رشته جنگل و تمامي فعاليت هائي است كه در زمينه صنعت چوب، الوار، جنگل، جنگل داري و جنگل زراعي انجام مي گيرد.

دسترسي به اين پايگاه ازطريق اينترنت، در بخش انتشارات CAB1 امكان پذير مي باشد.

با واردشدن به CAB1 مي توان اطلاعات مربوط به سال هاي 1973 تاكنون را جستجو كرد و ازطريق آرشيو آن مي توان به اطلاعات سال هاي 1939 الي 1973 دسترسي يافت.

پايگاه اطلاعاتي جنگل داري موضوعاتي نظير اقتصاد جنگل، بيولوژي جنگل، مديريت جنگل، استفاده اراضي، بازاريابي، كشت و پرورش جنگل، جنگل داري اقليمي، تجارت تخته و الوار، جنگل داري شهري، توليدات چوب و خواص چوب را دربر مي گيرد.

 

5) Forestry Compendium

يكي از محصولات قابل توجه Forestry Compendium, CAB1 است كه يك ابزار چندرسانه اي به منظور معرفي و آموزش شناسائي گونه هاي خاص درختان مي باشد.

اطلاعات اين محصول توسط هزاران نفر از متخصصان سراسر دنيا تهيه و تائيد شده است و ازطريق آن مي توان به اطلاعات بيش از 22هزار گونه جنگلي سراسر جهان دسترسي پيدا كرد. علاوه برآن گونه هاي مناطق گرمسير و نيمه گرمسير را نيز دربر مي گيرد و به عنوان يك منبع مرجع مهم درزمينه سيستم هاي جنگل هاي طبيعي و كاشت و پرورش درختان جنگلي كاربرد دارد. معرفي آفات درختان جنگلي بخش ديگري از اين محصول را تشكيل مي دهد. با استفاده از امكان جستجو كه براي كاربران فراهم شده است مي توان به اطلاعات گونه گياهي موردنظر و آفت آن دسترسي پيدا كرد. به طوركلي بيش از 500/5 تصوير از درختان و آفات آنها در اين بخش وجود دارد. يكي از بخش هاي قابل توجه، Species Selection است كه با استفاده از نرم افزار پيشرفته اي، امكان تجزيه و تحليل منطقه اي و آماري و اقتصادي را ميسر مي سازد. بدين صورت كه در اين بخش مي توان گونه هائي را كه به منظور خاص موردتوجه هستند و يا به منطقه اي خاص تعلق دارند را شناسائي كرد، اين نرم افزار با استفاده از عواملي نظير ميزان درجه حرارت، بارش، خاك، نوع كاربري زمين، پرورش و احداث جنگل، كاربردهاي چوبي و غيرچوبي گياه، درختان موردنظر را شناسائي كند.

بخشي از اين ابزار، به راهنماي مراكز تهيه كننده بذر درختان جهان اختصاص دارد.

 

 

 

             http://www.agrisis.org

 

           http://www.irandeserts.com

 

               http://fa.wikipedia.org

 

              منابع

 

کتاب چوبشناسی اثر دکتر حجازی

 

کتاب مکانیک چوب اثر دکتر قنبر ابراهیمی

 

http://daneshnameh.roshd.ir

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:23 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره اسید و باز

بازديد: 2705

تحقیق درباره اسید و باز

کلمه «اسید» (به انگلیسی:acid) از واژه لاتین acidus به معنای «ترش مزه» آمده‌است. تعاریف گوناگونی برای اسید و باز وجود دارد، از جمله تعاریف آرنیوس، لوری-برونستد و لوییس.

 

تعریف قدیمی

اسیدها موادی ترش مزه اند خاصیت خورندگی دارند شناساگرها را تغییر رنگ می‌دهند و بازها را خنثی می‌کنند.بازها موادی با مزهٔ گس-تلخ اند حالتی لزج دارند شناساگرها را تغییر رنگ می‌دهند و اسیدها را خنثی می‌کنند.

لی بیگ: اسیدها موادی اند که در ساختار خود هیدروژن یا هیدروژن هایی دارند که در واکنش با فلزها توسط یون های فلز جایگزین می‌شوند.

آرنیوس: اسیدها موادی هستند که ضمن حل شدن در آب یون +Hآزاد می‌کنند. بازها موادی هستند که ضمن حل شدن در آب یون -OH آزاد می‌کنند.این تعریف فقط به موادی محدود می‌شود که در آب قابل حل باشند. حدود سال ۱۸۰۰، شیمی دانان فرانسوی از جمله آنتوان لاووازیه، تصور می‌کرد که تمام اسیدها دارای اکسیژن هستند. شیمی دانان انگلیسی از جمله سر همفری دیوی، معتقد بود که تمام اسیدها دارای هیدروژن هستند. شیمی دان سوئدی، سوانت آرنیوس، از این عقیده برای گسترش تعریف اسید استفاده نمود.

لوری-برونستد: اسید گونه‌ای است که در واکنش شیمیایی پروتون (یون+H)می دهد و باز گونه‌ای است که در واکنش شیمیایی پروتون (یون+H)می پذیرد. لوری و برونستد این تعریف را بیان کردند، که از آن بر خلاف تعریف آرنیوس می‌توان در محیط غیر آبی هم استفاده کرد.

لوییس: اسیدها موادی هستند که در واکنش های شیمیایی پیوند داتیو می پذیرند. بازها موادی هستند که در واکنش های شیمیایی پیوند داتیو می‌دهند.تعریف لوییس را با نظریه اوربیتال مولکولی هم می‌توان بیان کرد. به طور کلی، اسید می‌تواند یک جفت الکترون از بالاترین اوربیتال خالی در پایین اوربیتال خالی خود دریافت کند. این نظر را گیلبرت ن. لوییس مطرح کرد. با وجود این که این تعریف گسترده ترین تعریف است، تعریف لوری-برونستد کاربرد بیشتری دارد. با استفاده از این تعریف می‌توان میزان قدرت یک اسید را هم مشخص نمود. از این مفهوم در شیمی آلی هم استفاده می‌شود (مثلاً در کربوکسیلیک اسید).

 

نام گذاری

اسیدها بر اساس آنیون هایشان نام گذاری می‌شوند. پسوند یونی را حذف و با پسوندی جدید جایگزین می‌کنیم (گاهی اوقات پیشوند)، طبق جدول زیر. برای مثال، HCl دارای آنیون کلرید است، پس پسوند -ید نام را به صورت هیدروکلریک اسید درمی آورد.

 

خواص شیمیایی

در آب بین اسید (HA) و آب تعادل زیر برقرار می‌شود که آب به عنوان یک باز رفتار می‌کند:

قلیایی

محیطی که در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد، pH آن بیشتر از ۷ ‌باشد محیط قلیایی یا بازی نامیده می‌شود.قلیا عبارت است از ترکیبهای فلزهای قلیایی یا قلیایی خاکی که دارای گروه OH- هستند و محلول آنها می‌تواند چربی ها را در خود حل کند.

حالت

باز ها عموماً تلخ مزه هستند و حالت چرب مانند دارند و در واکنش خواهان گرفتن الکترون هستند باز ها با اسید واکنش نشان داده و تولید آب و نمک می‌کنند.

 

خصوصیات مشترک مواد قلیایی

تمام مواد قلیایی در برخورد با اسیدها از خود واکنش نشان می‌دهند؛همه آنها وقتی در آب حل می‌شوند به شکل یون هیدروکسید در می‌آیند.

 

چند ماده قلیای معروف

مایع سفید کننده

خون

آب دهان

صابون

آب دریا

آمونیاک

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:22 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

رسالت قرآن در معرفت

بازديد: 95

رسالت قرآن در معرفت

قرآن كه خود، علم ممثَّل است، بيش از هر چيز جوامع بشري را به دانش فرا مي‌خواند چون با سرمايه‌ي بينش علمي، فروغ هدايت آن روشن‌تر مي‌شود، زيرا گر چه رهنمود قرآن در بشارت دادن و بيم‌دادن عالم است... «لِيَكُونَ لِلعالَمينَ نَذيراً»[1]، ليكن سودمندان از آن، كساني‌اند كه از زبانه دوزخ هراسناك‌اند: «انّما اَنتَ مُنذرٌ مَن يخْشاها»[2] و هراسناكان از شعله جهنم، زياد نيستند و مهم‌ترين آنان عارفان به خداي سبحان و عالمان به احكام و حكم اويند: «اِنَّما يَخْشَي الله مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ»[3] و در پرتو خدا باوري و خدا پروائي، شايسته‌ي هم‌نشيني فرشته‌ها شده و در صحنه‌ي برجسته‌ترين معارف الهي يعني توحيد به شهادت نشسته و اداي شهادت آنان مسموع گوش دل صاحبدلان شده، و مُهر تأييد و امضاء خداي واحد را به همراه خود دارد: «شَهِدَ الله اَنَّهُ لا اِلهَ اِلّا هُوَ وَ المَلائِكهُ وَ اُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسطِ لا اِلهَ اِلّا هُوَ الله العَزيزُ الحَكيمُ»[4].

رسالت قرآن در دعوت به معرفت، شامل همه اركان آنست؛ يعني هم مبدء را كه خداي سبحان و نام‌هاي نيكو او ومظاهر گوناگون آنهاست به عنوان مبدء شناسي عنوان مي‌كند و هم معاد را كه همان مبدء‌است با نام‌هاي نيكو ديگر ارائه مي‌دهد و هم رابط بين آغاز و انجام را كه مظاهر نام‌هاي نيكو ديگر خداي سبحان‌اند هدايت مي‌كند، ضمنا جهان‌شناسي و انسان‌شناسي را كه هر كدام بنوبه‌ي خود مظهر نامي از نامهاي مبارك الهي‌اند تعليم مي‌نمايد، و نحوه پيدايش و پرورش بسياري از موجود‌هاي روح‌دار يا بدون روح را به منظور تشريح آيات آفاقي وانفسي گزارش مي‌دهد.

در تحليل مسائل شناخت‌شناسي، گذشته از آنكه مباحث را به صورت اشكال منطقي دقيق طرح مي‌كند و شرائط منطق صوري را رعايت مي‌كند به قسمت مهم منطق كه صاحب‌نظران روش شناسي آن را جزء فريضه‌ي مباحث منطق مي‌شمارند و بخش‌هاي ديگر را جزء نافله‌ي مسائل منطق محسوب مي‌دارند كاملا عنايت مي‌نمايد و از اين رهگذر نه تنها حِسْبان و زَعْم و پندار واهي را كافي نمي‌داند بلكه گمان را كه بسياري از دانشمندان به آن مبتلا هستند ناقص مي‌شمارد، و مظنّه را در تحقيق مسائل جهان‌بيني سودمند نمي‌داند، و آيات فراواني در اين زمينه نازل شده است كه ظنّ را چون خَرْص و تخمين دانسته و پيروي از آنها را ضلالت مي‌داند و گمان‌ پرستي را همراه با هواپرستي محكوم مي‌شمارد، آيات ذيل نمونه‌اي از ذمّ ظّن و سلب حجّيت آن در مسائل اعتقادي و نفي اعتماد بر آن در مباحث جهان‌بيني است: «اِنْ يتَّبِعُونَ اِلّا الظّنَّ وَ اِنْ هُمْ اِلّا يَخْرِصُونَ»[5] «وَ ما يَتَّبِعُ اَكثَرُهُمْ اِلّا ظَنّا اِنَّ الظَّنَّ لا يُغْني مِنَ الحَقّ شَيئاً»[6] «اِنْ يِتَّبِعُونَ اِلّا الظّنّ و ما تهوي الاَنْفَسَ»[7].

چون از صورتهاي فاقد شرائط انتاج هرگز قطع حاصل نمي‌شود و از مادّه‌هاي ظنّي هرگز تعيين پديد نمي‌آيد هدايت قرآن كريم و رسالت آن در تبيين معرفت شناسي اينست كه اساس را بر صورتهاي واجد شرائط نتيجه گرفتن قطعي و مادّه‌هاي صالح جهت افاده، يقين قرار مي‌دهد و بهره‌مندان از خود را متّقياني مي‌داند كه بر محور حسّ نگشته و در ديوارهاي تنگ طبيعت محبوس نشدند و به ماوراء آن كه قلمرو غيب و عقل است ايمان دارند: «يُؤمِنُونَ بِالغَيْبِ»[8]، و درباره‌ي قيامت به گمان اكتفاء نكرده بلكه به مرز يقين رسيده‌اند، «و بِالآخرَهَ هُمْ يوُقِنُونَ»[9] اينان در پرتو معرفت شناسي بين گمان نزديك به علم كه نفوذ شبهه در آن بعيد است نه محال، و بين يقين كه رخنه ترديد در آن مستحيل است نه بعيد، فرق گذاشته‌اند وهرگز گمان‌هاي پراكنده را يقين نمي‌پندارند و بعيد را ممتنع نمي‌شمارند.

قرآن كريم همانطوري كه فكر ناب را زمينه‌ي حصول يقين صاحب‌نظران مي‌داند، ذكر خالص و شكر بي‌شائبه را وسيله حصول يقين صاحبان بصيرت مي‌شمارد، زيرا بعد از جريان حضرت خليل ـ عليه السّلام ـ كه نمونه‌ي كامل صاحبان بصيرت است و اينكه آن حضرت شاهد ملكوت آسمانها و زمين بوده و از بين رهگذر به مقام يقين شهودي و قطع با بصيرت رسيده است: «وَ كَذلِكَ نُري اِبراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمواتِ وَ الاَرضِ وَ ليَكُونَ مِنَ المُوقنين»[10] همه‌ي صاحب نظران را به نگاه در ملكوت آسمانها فرا مي‌خواند تا از اين سكوي پرش به مقام يقين مفهومي و قطع‌ نظري برسند، گر چه رسيدن به مقام قطع با بصيرت به نوبه‌ي خود ممكن خواهد بود: «اَوَ لَمْ يَنظُروُا في ملَكوتِ السََّمواتِ وَ الاَرضِ»[11].

و نيز همه‌ي سالكان كوي حق را به ذكر و پرستش خالص دعوت مي‌نمايد تا از راه ذكر و شكر چون طريق فكر و شعور به مقام والاي يقين برسند: «وَ اعبُدْ رَبَّكَ حتّي يَأتِيكَ اليَقينَ»[12].

و به صاحبان علم اليقين كه از رهگذر كوي فكر و شعور يا سحر خيزي ذكر و شكر به مقام يقين رسيده‌اند اعلام مي‌دارد كه هنوز در بين راه‌اند و مقصد‌هاي والا همچنان به انتظار آنها است كه از علم اليقين به عين اليقين بار يابند. از علم به عين آمد و از گوش به آغوش: «كَلّا لَو تَعلمُونَ عِلمَ اليَقينِ لَتَروُنَّ الجَحيمَ ثُمَّ لَتَروُنّها عَيْنَ اليَقينِ.»[13].

يقين عامل مؤثّر است تا عبد صالح سالك از مقام محبّ بودن به درجه‌ي بالاي محبوب حق شدن نائل آيد، كه نه تنها لذّت محبت را مي‌چشد، بلكه از ناحيه‌ي محبوب شدن مي‌بالد و فخر مي‌كند، و اگر تاكنون از لذت مناجات با حق بهره‌مند بود اكنون از شوق مناجات خداي سبحان با وي غرق نشاط مي‌شود: «قُل اِن كُنْتُمْ تُحِبُّونَ الله فَاتَّبِعُوني بُحْبِبْكُمُ الله»[14] ـ «ما بَرحَ لِلّه عزّت آلائه في البرهة بعد البرهة و في ازمان الفترات عبادٌ ناجاهم في فكرهم و كلّمهم في ذات عقولهم»[15]...

اينان هر لحظه با عبادت بهره‌ي تازه‌ي از يقين مي‌برند و با يقين برتر عبادت بهتر انجام مي‌دهند چنانكه صاحب‌نظران با فكر بهره‌ي جديدي از يقين نظري مي‌برند و با آن يقين كليد حلّ دشواري‌هاي نظري را بدست مي‌آورند.

و چون نظام آفرينش بر اساس علت و معلول است و همه‌ي سلسله علّت‌ها را خداي سبحان كه مسبب همه اسباب است اداره مي‌نمايند و آنها فقط مجاري فيض‌اند، درخواست هرگونه فيضي با حفظ مبادي و مجاري آن خواهد بود، و هرگز توسّل‌ها مخالف حكمت حق نبوده و آن را تغيير نمي‌دهند، بلكه هماهنگ با آن اثر مي‌كنند: يا مَن لا تُغَيَّرُ حِكمَته الوسائلُ[16]، و از آنجهت كه علم گاهي از فكر و دانش و زماني از ذكر و نيايش حاصل مي‌شود تقاضاي افزايش آن همراه با درخواست توفيق فكر و حدس و سعادت عبادت و پرستش خواهد بود، بنابراين معناي «ربِّ زِدْني عِلماً» همراه با تقاضاي توفيق كوشش و تفكر عقلي يا كشش و تهجد قلبي مي‌باشد كه جمع هر دو، نه تنها ممكن، بلكه مطلوب خواهد بود.

و از آنجهت كه بناي اين مقالت بر اختصار است و از طرفي برخي از مباحث عبادي در اين فصل آمده است لذا فصل مستقلي براي تبيين رسالت قرآن در عبادت منعقد نخواهد شد، همانطوري كه براي رسالت قرآن در تربيت منعقد نشد

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:21 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

از سلاحهاي شيميايي چه ميدانيد

بازديد: 147

از سلاحهاي شيميايي چه ميدانيد؟

از اين سلاحها براي کشتن افراد و وارد کردن صدمات بسيار جدي و يا ايجاد انواع معلوليت ها در مردم استفاده مي شود. اين سلاحها بر اساس اثرات مختلفي که بر بدن افراد مي گذارد ، به 3دسته تقسيم بندي مي شوند. دسته اول سلاحهاي هستند که روي سيستم عصبي بدن تاثير مي گذارند. در اين دسته GA ، GB ، GD ، GF و VX (متيل فسفوبوتيوئيک اسيد , گاز سارين ) قرار دارند. دسته دوم ، اثرات خود را روي پوست به جا مي گذارند و شامل HD(گازخردل گوگرد) ، HN (خردل نيتروژن)، L و CX هستند. دسته سوم نيز باعث اختلال سيستم تنفسي بدن مي شوند. در اين گروه گازهاي بي رنگ CG و DP ، کلرين (Cl) و فسفوکلرين (Ps) وجود دارند. از سلاحهاي شيميايي که روي اعصاب اثر مي گذارند، قبل و در طول جنگ دوم جهاني استفاده هاي بي شماري شده است.

دسته ي اول: اين مواد از نظر شيميايي وابسته به حشره کش هاي آلي فسفره هستند. اين دسته از سلاحهاي شيميايي مانع از عمل آنزيم استيل کولين استر از مي شوند. وقتي مواد شيميايي اين دسته وارد بدن شوند، غلظت استيل کولين را در بدن به بيش از حد لازم مي رسانند. ريه ها و چشمها بسرعت اين مواد را جذب کرده در کمتر از يک دقيقه بر سيستم عصبي بدن تاثيرات قابل توجهي مي گذارند. علايم آن به صورت آبريزش بيني ، ترشح زياد بزاق ، تنگي قفسه سينه ، کوتاهي تنفس ، تنگي مردمک چشم ، انقباض عضلاني و يا حالت تهوع و انقباض شکم ظهور مي کند.

دسته دوم سلاحهاي شيميايي که بر روي پوست تاول و سوختگي ايجاد مي کنند ، ماندگاري فراواني در محيط دارند. اين مواد روي چشمها ، پوشش مخاطي ، ريه ها ، پوست و اجزاي خون اثر گذاشته و اگر از طريق تنفس وارد ريه ها شوند ، بر شدت تنفس اثرات منفي مي گذارند و اگر توسط غذا بلعيده شوند ، سبب اسهال و استفراغ مي شوند. خردل ها که جزو اين دسته هستند به خاطر خواص فيزيکي خود مقاومت و ماندگاري بسيار زيادي در سرما و دماهاي معتدل دارند.اگر دو دقيقه از تماس يک قطره خردل با پوست بگذرد، صدمات جبران ناپذيري به اين عضو وارد مي شود.CX نيز که جزو اين گروه است ، پودري کريستالي شکل است که در دماهاي 39 تا 40 درجه سانتي گراد ذوب شده و در دماي 129 درجه سانتي گراد به جوش مي آيد. اين ماده را با افزودن موادي خاص در دماي اتاق به حالت مايع درمي آورند. CX داراي بوي بسيار نامطبوعي است.

در غلظتهاي کم آن سوزش شديد چشم بروز مي کند، اما در غلظتهاي بالا به پوست حمله کرده و چند ميلي گرم آن سبب دردهاي زياد و سوزشهاي فراوان شده و زخمهاي بدي بر جاي مي گذارد. براي پيشگيري از اثر اين مواد سربازان بايد به لباسها و ماسکهاي حفاظتي مجهز باشند. دسته سوم از سلاحهاي شيميايي آنهايي هستند که بر دستگاه تنفسي اثر مي گذارند. اين مواد بشدت به بافت ريه آسيب مي رسانند. فسفوژن که خطرناک ترين عضو اين گروه است ، براي اولين بار در سال 1915 استفاده شد. اين ماده گازي بي رنگ است که در دماي 2/8 درجه سانتي گراد به جوش مي آيد، بنابراين بسيار فرار و ناماندگار است ، ولي چون غلظت بخار آن 4/3 برابر هوا است ، به مدت طولاني در گودال ها و ديگر مناطق پست زمين باقي خواهد ماند. غلظت زياد آن پس از چند ساعت سبب مرگ مي شود، اما در غلظتهاي کم سبب سرفه ، اختناق ، احساس تنگي قفسه سينه ، حالت تهوع و سردرد و غيره مي شود. (انواع اول و سوم اين سلاح يعني گازهاي سارين و خردل همان هايي هستند که حکومت عراق در جريان جنگ تحميلي از آنها در برابر رزمندگان ما و حتي مناطق کردنشين خود استفاده کرد.)

در اين ميان ، محققان طرفدار صلح نيز بيکار ننشسته اند و همواره براي يافتن راه حل مبارزه با اين سلاحها، مطالعه و تحقيق مي کنند. مثلا آنها فهميده اند اگر موشها مقدار کمي از آنزيمي با نام NTE داشته باشند، نسبت به فسفرهاي آلي حساسترند. اين موشها کم تحرک تر هستند و شانس مردنشان نسبت به جانوراني که مقدار اين آنزيم در بدنشان در حد طبيعي است ، 2برابر بيشتر است ، پس وجود اين آنزيم در بدن موشها از اثر فسفرهاي آلي جلوگيري مي کند.

به همين ترتيب ، انسانها نيز ژن اين آنزيم را دارند ، پس مي توان اميدوار بود که از داورهايي که سطح NTE را افزايش بدهند، براي مبارزه با اين مواد شيميايي استفاده کرد، البته اين داروها را بايد پيش از حمله گازهاي شيميايي به کار برد. به عبارت ديگر، ?هيچ درماني براي ضايعات مواد شيميايي وجود ندارد، مگر پيشگيري از تماس انسان ها با اين مواد.? اما بايد پرسيد آينده اين سلاحها چيست و ماهيت سلاحهاي جديد چه خواهد بود؟ آيا ممکن است آينده اي رويايي در پيش رو داشته باشيم که در آن کاربرد هرگونه سلاح شيميايي از نظر وجدان تمامي افراد کاري غيرقانوني باشد؟ آيا ممکن است آيندگان روزهاي سياه گذشته را به دست فراموشي بسپارند؟

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:20 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 824

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس