دانش آموزی - 263

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق درباره بلور و نمو بلورها

بازديد: 285

تحقیق درباره بلور و نمو بلورها

برای اینکه یک بلور بتواند تشکیل گردد، باید در وحله اول نطفه آن بسته شود، پس از تشکیل ، نطفه شروع به نمو می‌کند تا بالاخره بلوری که بوسیله سطوح احاطه شده است، بوجود آید. نطفه‌های بلور عبارتند از بلورهای ریزی با قطر تقریبی ۴٠ تا ١٨٠ آنگستروم که بطور ناگهانی در بخارات و مایعات اشباع شده و یا مواد مذاب سرد شده تشکیل می‌شوند. در اجسام جامد تشکیل بلور ، نقش مهمی را بازی می‌کند، مثلا تشکیل بلور که در اثر فعل و انفعالات شیمیایی یا نارسائی‌های حرارتی در شیشه ایجاد می‌گردد، باعث از بین رفتن شفافیت شیشه خواهد شد.

تبلور معمولا در موقع تبدیل یک حالت فیزیکی به حالت فیزیکی دیگر صورت می‌گیرد. این تبدیل به سه صورت زیر انجام می‌شود:

تبلور در هنگام تبدیل حالت مایع به جامد

این نوع تبلور به دو صورت انجماد مواد مذاب و تبلور مواد محلول انجام می‌گیرد:

 

انجماد مواد مذاب :

اگر ماده مذاب به سرعت سرد شود، اتمها یا مولکولها با هر موقعیتی که دارند، متراکم و بی‌حرکت می‌شوند و ماده منجمد می‌گردد. در این صورت جسمی جامد و ایزوتوپ بدون داشتن نظم ذره‌ای تشکیل می‌شود. اگر سرد شدن با آرامی و کند انجام شود، اتمها و مولکولها با توجه به نیروی جاذبه خود و اطاعت از شبکه تبلور کنار هم چیده شده و نطفه بلور را تشکیل می‌دهند. سپس در نتیجه اتصال سایر مولکولهای منزوی و معلق در ماده مذاب به نطفه بلور ، حجم آن افزایش می‌یابد تا اینکه به بلوری درشت تبدیل می‌گردد.

 

تبلور مواد محلول :

در این نوع تبلور باید محلول به حال فوق اشباع باشد. در چنین محلولهایی بلورها تشکیل و ته‌نشین می‌شوند. این بلورها ابتدا به صورت نطفه‌های متحرک می‌باشند، علت تحرک آنها حرکات قبلی یونها و مولکولهای سازنده آنها است. در محلولها نیز مانند انجماد مواد مذاب ، رشد بلورها از طریق اتصال منظم یونها ، اتمها و مولکولهای معلق در محلول به نطفه‌های بلور صورت می‌گیرد.

 

تبلور در هنگام تبدیل حالت بخار به جامد سوبلیماسیون

در این حالت تبلور ، بلورها مستقیما از تبدیل بخار به جامد حاصل می‌شوند. این بلورها معمولا کوچک و دارای طرح اولیه می‌باشند که اصطلاحا اسکلت بلور گفته می‌شود. در طبیعت ، سوبلیماسیون در گازهای خشک آتشفشانی دیده می‌شود. در این حالت مواد گازی آتشفشانی در شکافهای توده آذرین مستقیما به بلور تبدیل می‌گردند. مثال بسیار روشن برای پدیده سوبلیمانسیون ، تشکیل قشرهای بلور یخ ناشی از انجماد مستقیم بخار آب اطاقها بر روی شیشه پنجره‌ها در سرمای زمستان می‌باشد.

 

تبلور مواد جامد

حالت سوم تبلور که خوب شناخته نشده و در طبیعت فراوان دیده می‌شود، تبلور در محیط جامد است. در این حالت رشد بلورها بخرج بلورهای کوچکتر و تحت تاثیر فشار و حرارت و در مدت زمان طولانی صورت می‌گیرد. برای مثال امروزه سنگهای شیشه‌ای آتشفشانی خیلی قدیمی را متبلور می‌بینیم. بنابراین معلوم می‌شود که این گونه سنگها به تدریج در طول زمان متبلور شده‌اند. سنگهای آهکی دانه ریز که از بلورهای ریز کربنات کلسیم تشکیل شده‌اند، تحت تاثیر عوامل دگرگونی (فشار و حرارت) به مرمر که دارای بلورهای دانه درشت کلسیت است، تبدیل می‌گردد.

 

برخی از کاربردهای بلورها

بلورهای و نظایر آنها در ساختن وسایل نوری بکار می‌روند.

بلورهائی با خاصیت پیروالکتریسته مثل در صنعت الکترونیک کاربرد دارند.

بلورهای SiC در تهیه ترانزیستور و روبین یا یاقوت در تهیه اشعه لیزر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بلورها برحسب نوع ذرات تشکیل دهنده و نیروهای نگه دارنده این ذرات به چهار نوع بلورهای یونی ، مولکولی ، کووالانسی (مشبک) ، فلزی گروه بندی می‌شوند

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:09 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

معرفت و ایمان به شأن و مقام قرآن

بازديد: 159

معرفت و ایمان به شأن و مقام قرآن

ـ ضرورت شناخت شأن و مقام قرآن:

جهل به موقعيت قرآن موجب ميشود كه نتوانيم ارتباط صحيحي با قرآن برقرار سازيم و با‌ آن مأنوس شويم از اين رو ادامة ارتباط غلط، زدِگي و تنفّر را در پي خواهد داشت.

رسيدن انسان به بن بست شناخت خود و مرتبة خود و مقصد و غايتِ خويش و درك عدم گره گشايي غريزه، عقل، قلب و تجربه و علوم بشري از معضلات اساسي انسان، آدمي را با تواضع و فروتني و دردمندي به سوي وحي الهي ميكشاند:

«وَ يَرَى الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ هُوَ الْحَقَّ وَ يَهْدِي إِلى صِراطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ».[1]

(آنان كه علم و آگاهي به آنها داده شده است ميبينند كه حقيقتاً آنچه بسويت از جانب پروردگارت فرو فرستاده شده است، همان حق (مقصود) ميباشد و بسوي شاهراه پر جاذبة خداي شكست ناپذير بسيار ستوده رهنمايي ميكند).

تعبير «عزيز و حميد» اشاره به ذلت و پستياي دارد كه به سبب دور شدن از فرهنگِ وحي، بشريت را فراگرفته است.

ـ عواقب انكار شأن قرآن:

انكار شأن قرآن هلاكتي توأم با خفت و خواري و رسوايي را باعث ميشود:

«أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ؟!

فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا؟ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُرَدُّونَ إِلى أَشَدِّ الْعَذابِ...».[2]

(پس آيا به بعضي از كتاب خدا ايمان ميآوريد و به بعضي ديگر كفر ميورزيد؟ پس چيست مجازات كسي از شما كه چنين عمل ميكند جز رسوايي بزرگ در زندگي پَست دنيا در حالي كه در روز قيامت بسوي سختترين شكنجه بازگردانده خواهند شد).

اين شدت عمل و خشونت مجازات از آنجاست كه في الواقع، چنين افرادي دين را سپر بلا و پلي براي رسيدن به اميال پست حيوانيشان قرار داده و آيات خداوند را به بازي گرفتهاند كه هر چند وقت يكبار، حكمي از احكام خدا را مردود اعلام كرده، دورهاش را گذشته تلقّي نموده، خلق عظيمي را به گمراهي ميكشانند.

ـ شيوة يهود و منافقين در انكار شأن قرآن:

روش يهود همواره چنين بود كه در برخورد با احكام خدا تا آنجايي زير بار احكام خدا ميرفتند كه با اهداف دنياشان مطابقت كند در اين مسير تا بدانجا پيش رفتند كه هر پيامبري برخلاف دلخواهشان سخن ميگفت تكذيبش ميكردند و يا اينكه به شهادت ميرساندند:

«أَ فَكُلَّما جاءَكُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقاً كَذَّبْتُمْ وَ فَرِيقاً تَقْتُلُونَ».[3]

تاريخ يهود مملوّ است از اين جنايتها و كشتارهاي بيرحمانه؛ هر كه به اين وضع اعتراض ميكرد بيدرنگ بيرحمانه اعدام ميشد:

«إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ».[4]

توجه به عملكرد سران نفاق و سرنوشت شومشان همچون قوم يهود،‌از آيات بزرگ خداوندي در اين باره ميباشد كه به چه رسوايي و ذلّتي هولناك دچار گشتهاند كه براي كسب عزّت چاپلوسي جنايتكاراني چون صدام را بايد مرتكب شوند تا صباحي چند به زندگيِ نكبت بار خود ادامه دهند:

«بَشِّرِ الْمُنافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذاباً أَلِيماً الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً».[5]

(به منافقين مژده بده كه نصيبشان شكنجهاي است دردناك، آنان كه كفّار را با كمال ميل، در برابر مؤمنين، دوست و سرپرست گرفتهاند، آيا اينان نزد كفار عزت و سربلندي را ميجويند؟!

پس ـ بدانيد ـ عزت و سربلندي به تمامي از آنِ خداست).

همة آنان كه عبادات قرآن را ميپذيرند، لكن، روانشناسي يا جامعه شناسي، ‌اقتصاد و يا مديريت اسلام را زير سؤال برده، به غرب روي ميآورند و يا اينكه ديد اسلام نسبت به زن و حجاب و مسائل ديگر را رد ميكنند،

همة اينها در مسيرِ اين راهِ شوم و ذلت بار حركت ميكنند.

ـ افراط علم زدهها در شأن قرآن:

در مقابل اين عدّه، كساني ديگر به افراط دچار گشته مدعي شدهاند كه هر چه در علوم تجربي مطرح است قرآن آن را بيان كرده است و دليلشان آيه «تبياناً لكل شيء» ميباشد.

اينان نيز از صراط مستقيم به انحراف گراييده و اهداف قرآن را گم كردهاند.

اهداف قرآن: هدايت بسوي رشد،[6] شكوفاندن بذر ايمان، تقوي و احسان و غيره،[7] حركت در شاهراه عبوديت الهي[8] و رسيدن به قلّة معرفت و بندگي او ميباشد، قلّهاي كه جلوهگاه علم بيكران و قدرتِ عظيم الهي است؛[9] اين اهداف بطور مستقيم به قوانين تجربي نيازي نداشته بدون آن ميتواند بخوبي حاصل شود.

بنابراين اگر در مواردي، قرآن به حقيقتي علمي ـ تجربي اشاره دارد از اين روست كه با يك حقيقت هدايتي و ارشادي پيوند نزديكي داشته، با آن گره خورده است، مانند پيش گويي نهايت عالم هستي (انهدام و فروريختن كلّ نظام هستي) كه با امر قيامت و سرنوشت بشر مرتبط ميباشد؛ در غير اين موارد قرآن كريم متعرض قوانين تجربي نشده به راهِ خود ادامه ميدهد.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:08 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره طلا یا زَر

بازديد: 231

تحقیق درباره طلا یا زَر

طلا یا زَر (نشانه اختصاری:Au) نام یک عنصر است. از فلزات گرانبها با رنگ زرد و جلای فلزی می‌باشد.

طلا به طور طبیعی میل ترکیبی بسیار پایینی با کلیه عناصر نشان می‌دهد و به همین دلیل عمدتاً در طبیعت به صورت فلز خالص یافت می‌شود.

 

شکل‌شناسی

طلا شکل کریستالی خاصی ندارد (اصطلاحاً آمورف یا بی شکل). در طبیعت معمولاً در میان سنگهای آتشفشانی و گاهی در میان رسوبات رودخانه‌ای و دریاچه‌ای یافت می‌شود. در سنگهای آتشفشانی به شکل دندریتی دیده می‌شود و در رسوبات به صورت دانه‌های ریز و درشت. اولین و بارزترین مشخصهٔ طلا، رنگ زرد و برق فلزی آن است. اما در موارد بسیار زیادی ممکن است با طلای ابلهان یا پیریت اشتباه گرفته شود. مهم‌ترین تفاوت در زمان این تشخیص، خاصیت چکش خواری طلا است. در حالی که پیریت با ضربهٔ چکش، خرد می‌شود، طلا در مقابل ضربه تنها کمی تغییر شکل می‌دهد. لازم به ذکر است طلا از نظر کریستالوگرافی در رده FCC قرار دارد.

 

خواص شیمیایی

طلا دارای میل ترکیبی بسیار پایینی است. به همین سبب اکسید نشده، زنگ نمی‌زند و در مقابل اکثر اسیدها و بازها به سادگی مقاومت می‌کند. گفته می‌شود تنها حلالی که طلا را در خود حل می‌کند، جوهر سلطان (ترکیبی از اسید سولفوریک، اسید نیتریک و اسید فلوئوریدریک) است.

خواص فیزیکی طلا

طلا دارای مقاومت الکتریکی بسیار پایینی بوده و سومین جایگاه را در زمینه رسانایی الکتریکی در اختیار دارد.جرم حجمی طلا ۱۹٫۸ گرم بر سانتیمتر مکعب است.

 

چگونگی تمیز کردن طلا

الف: مقداری مایع ظرفشویی در آب بریزید و روی اجاق گرم کنید و وسایل طلایی را درون آب قرار دهید و با مسواک برس بزنید و سپس با آب داغ بشویید و خشک کنید و با جیر جلا دهید.

ب: پودر صابون را درون آب داغ بریزید و چند قطره آمونیاک به آن اضافه کنید و برس نرم لطیفی به آن بزنید و آن را با آب نیم گرم خوب بشویید و خشک کنید و سپس در الکل فرو برید و بشویید تا هیچ چروکی باقی نماند.

ج: مقداری خمیر دندان را به همراه یک مسواک روی جواهرات مالش دهید و سپس طلاها را کاملا شسته و خشک کنید. د: با مقداری آبلیمو و کمی مایع ظرفشویی طلاهای خود را جلا دهید.

ه: راه آخر این است که طلاها را در الکل ۹۰ درجه بخیسانید و مدت دو تا سه ساعت رها کنید با پارچه پشمی آن را خشک و براق کنید.

 

برق طلا

گروه چشم‌انداز اقتصادی (The Economic Outlook Group) لندن ، طی گزارشی به پیش‌بینی بهای طلا در سال آینده پرداخته‌است. در ابتدای پیش‌بینی این گروه، این پرسش مطرح شده‌است که اگر نرخ تورم تا این حد تحت کنترل است، چرا بهای هر اونس طلا به بالاترین سطح خود در ۲۴ سال گذشته یعنی سقف ۵۰۰ دلار افزایش پیدا کرده است؟

به اعتقاد گروه چشم‌انداز اقتصادی، هم‌اکنون سرمایه‌گذاران بین‌المللی با رویکردهای متفاوتی به این فلز گرانبها و ارزشمند نگاه می‌کنند. در واقع، آنچه که تقاضا برای خرید طلا را افزایش داده‌است، به نگرانی‌های تورمی مربوط نمی‌شود، بلکه یک سری تحولات دیگر است که به این افزایش تقاضا دامن می‌زند. اولین عامل، به دیدگاه خارجیان به ویژه تولیدکنندگان نفت اُپک مربوط می‌شود که نمی‌دانند با دلارهای هنگفتی که از بابت افزایش کسری حساب جاری آمریکا نصیب آنها شده، چه کار کنند. البته آنها ساده‌ترین راه را در تبدیل دلارهای خود به یک پشتوانه مالی مستحکم و با ارزش افزوده مانند طلا یافته‌اند، زیرا طلا نسبت به سایر دارایی‌های موجود نظیر سهام، اوراق قرضه و سایر ابزارهای مالی از ریسک بسیار پایینی برخوردار است.

دلیل دوم، افزایش محبوبیت طلا در جهان به واسطه ورود میلیون‌ها شهروند هندی و چینی به جرگه طبقه متوسط و پولدار جامعه‌است که به دلیل درآمد بیشتر، مایل به تبدیل مازاد درآمد خود به فلزات گرانبها مانند طلا هستند. در همین راستا، تقاضا برای مصرف طلا در کشور هند در نیمه اول سال ۲۰۰۵ بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته‌است.

سومین دلیل افزایش تقاضا برای خرید و نگهداری طلا، این است که در حال حاضر بیشتر مردم جهان تمایلی به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک را ندارند، چرا که این روزها جهان آنقدر ناامن شده که هر لحظه احتمال وقوع یک بحران وخیم که ارزش دارایی‌ها را به شدت دچار نوسان می‌کند، وجود دارد. به همین دلیل، بیشتر سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را در یک دارایی ارزشمند و درعین حال، مصون از خطر کاهش ارزش مانند طلا سرمایه‌گذاری کنند.

با توجه به موارد یادشده، گروه چشم‌انداز اقتصادی پیش‌بینی کرده‌است که بهای هر اونس طلا در سال ۲۰۰۶ از مرز ۶۵۰ دلار فراتر خواهد رفت.

هجوم برای طلا

نزدیک به نیمی از طلای دنیا نزد دولتها بصورت شمش (قطعه‌های طلا) نگه داری می‌شود.طلا همیشه ارزش خود را حفظ کرده است.از سال 1840 تا 1900 میلادی،هزاران نفر طی جریانی که به هجوم برای طلا یا تب طلا معروف شد،در کالیفرنیا،کلرادو،یوکون در کاناد،آفریقای جنوبی و استرالیا بخت خویش را برای دستیابی به طلا آزمودند.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:07 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره عنتره بن شداد

بازديد: 407

تحقیق درباره عنتره بن شداد

عَنتَرة بن شَدّاد فرزند شداد (در حدود ... - ۲۲ ق. هـ = ... - ۶۰۱ م). نام کامل وی: ( عنترة بن شداد بن عمرو بن معاوية بن مخزوم بن ربيعة بن عمرو بن شداد بن قراد العبسی ).

یکی از بزرگترین شاعران عرب در عصر جاهلی، وی یکی از مشهورترین پهلوانان عرب است، معلقهٔ وی در وصف دلیری، شجاعت و عشق دختر عمویش عَبلَةَ (دختر مالک) سخن می‌گوی

 

نام عنتره

اشتقاق نام عنتره در نزد عرب بادیه نشینان چند کاربرد دارد:

عنتره: زدن وپراندن مگس. همچنین اگر (ن) در آن اضافه باشد، گفته می‌شود «العنتر».

العَتْر و العَتْرٌ: زبح نمودن.

العنترة: شایستگی، لیاقت، شجاعت ودلیری در جنگ.

گویند نام «عنترة» لقب وی بوده، وچنانکه عنترة بن شداد دلیری، شجاعت، شایستگی در جنگهای متعدد عرب ومخصوصاً در جنگ داحس والغبراء از خود نشان داده بود وی را «عنترة» لقب داده بودند. همچنین در بعضی روایات آمده‌است که «عنترة» نام وی بوده‌است. چنانکه معلوم است در جنگ داحس والغبراء «عنترة» شایستگی، پهلوانی وشجاعت شایانی از خود نشان داده‌است، گویند عنترة با ۳۰ نفر حریف بوده‌است. و جنگ «داحس والغبراء» بین «قبیلهٔ عبس» و قلبیلهٔ «ذبیان» اتفاق افتاده‌است و چهل سال ادامه داشته‌است، وهمچنین جنگی که به حنگ بسوس (حرب البسوس) مشهور است، این دو جنگ مشهور دوران عرب جاهلیت است. در این ابیات «عنترة» در وصف شمشیر و گرز چنین می‌سراید:

 

وَلَقَد ذَکَرتُک وَالرماحُ نوهل مِنی             وبیض الهند تَقطُرُ مِن دَمی

فـَوَدُدت تقبیل السُیوُف لَانَها لمعت            کبارق ثغرک المتبسم

 

لقب عنتره: «الفلحاء»، و کنیتش: «أبی المعایش»، و «أبی أوفی»، «أبی المغلس»، بسبب جرأت زیاد وی در نبرد بادشمن، همچنین گفتند بسبب سیاهی رنگ چهرهٔ وی این لقب گرفته بوده‌است. مادرش کنیز حبشی بود، وعنتره این سیاهی رنگ از مادرش گرفته بود، نام مادرش زبیبة وبردهٔ شداد پدر عنتره بود.

این چند بیت از مطلعهٔ معلقهٔ مشهور «عنترة بن شداد العبسی» که به معلقهٔ (یَا دَارَ عَبلَةَ) معروف است:

 

مطلع معلقه

هَل غَادَرَ الشُّعَرَاءُ مُتَرَ َّمِ              أَم هَل عَرَفتَ الدَّارَ بعدَ تَوَهُّمِ؟

یَا دَارَ عَبلَةَ بالجِوءِ تَکَلَّمی            وَعِمی صَبَاحاً دَارَ عَبلَةَ وَاسلَمی

فَوَقَفْتُ فیها نَاقَتی وَکَأنَّهَا              فَدَنّ، لأَِقضِیَ حاجَةَ المُتَلوَّمِ

وتَحُلُّ عَبلَةُ بالجِواءِ وأَهْلُنَا             بالحَزنِ فَالصّمّان فَالمُتَثَلّمِ

حُیِّیتَ مِن طَلَلٍ تَقادَمَ عَهْدُه            أقْویوَأقْفَرَ بَعدَ أُمَّ اَلهَیْثَمِ

حَلَّتْ بِأَرضِ الزّائِرینَ فَأَصْبَحَت              عَسِراً عَلَیَّ طِلابُکِ ابنَةَ مَخْرَمِ

عَلّقْتُها عَرَضاً وَأَقتُلُ قَومَها           زَعماً لَعَمرُ أَبیکَ لَیسَ بِمَزْعمِ

وَلَقَد نَزَلْتِ فَلا تَظُنِّی غَیرَهُ            مِنّی بِمَنْزِلَةِ المُحِبِّ المُکْرَمِ

کَیفَ المَزارُ وَقَد تَربَّع أَهْلُهَا           بعُنَیْزَتَیْن وَأَهْلُنَا بالغَیْلَم ِ

إِنْ کُنْتِ أزمَعتِ الفِراقَ فَإِنَّمَا          زَمَّت رکابُکُمْ بِلَیْلٍ مُظْلِمِ

ما رَاعَنی إِلاَّ حَمولَةُ أَهْلِهَا             وَسْطَ الدِّیَارِ تَسَفٌّ حَبَّ الخِمْخِمِ

فِیهَا اثْنَتانِ وَأَرْبعونَ حَلوبَةً            سوداً کَخافِیَةِ الغُرَابِ اَلأسْحَمِ

إِذ تَستَبیکَ بِذِی غُروبٍ وَاضِحٍ               عَذْبٍ مُقَبّلُهُ لَذیذِ المَطْعَمِ

وَکَأَنَّ فَارَةَ تَاجِرٍ بقَسیمَةٍ               سَبَقَتْ عَوارضَها إلیکَ مِنَ الفَمِ

أَوْ رَوْضَةً أنُفاً تَضَمَّنَ نَبْتَهَا           غَیْثٌ قَلیلُ الدّمن لَیسَ بِمَعْلَمِ

 

زندگی

عنتره در ربع اول قرن ششم میلادی در بادیهٔ نجد از کنیزی حبشی بنام «زبیبه» زاده شد. این کنیز از برده‌های یکی از بزرگان قبیلهٔ بنی عبس بنام «شداد بن عمرو العبسی» بود.

عنتره عاشق دختر عمویش «عَبلَةَ» یکی از زیباترین دختران قبیلهٔ بنی عبس بود، اما مشکل عنتره سیاهی رنگ چهرهٔ وی بود که از مادر حبشی خود گرفته بود. در ابتدا پدرش وی را به فرزندی قبول نکرد به دلیل اینکه از کنیز حبشی زاده بود، همین امر موجب تحقیر وی در قبیله شده بود. همچنین عمویش «مالک» نیز راضی نبود دختر خود را به عبدی حبشی بدهد. اما بعد از اینکه شجاعت و دلیری و بردباری در جنگ‌های گوناگون و مخصوصاً جنگ داحس والغبراء از خود نشان داد، و حامی قبیلهٔ بنی عبس شد به ناچار پدرش به وی اعتراف نمود و به‌فرزندی قبول کرد.

تاریخ نویسان گفته‌اند عنتره هنگام دفاع از قبیلهٔ بنی عبس در برابر دشمنان، کشته شده‌است. در جنگی که بین دو قبیلهٔ «عبس» و «طی» رخ داده بود، هنگام نبرد تیری زهرآلود به وی اصابت کرد و مسموم‌اش کرد. گویند فردی بنام «اللیث الرهیص» که از قبیلهٔ طی بود وی را مورد اصابت تیر زهرا آلود قرار داده‌است. او هنگام مرگ ۹۰ ساله بود و نام اسب وی «الأبجر» بود. چنانکه مورخ آلمانی «فیلیپ» در کتاب خود با نام «تاریخ العرب» و «حرب البسوس» به آن اشاره نموده‌است، که از قدیمی‌ترین و مشهورترین جنگ‌های عرب عصر جاهلیت است.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:06 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره نزار قبانی

بازديد: 343

تحقیق درباره نزار قبانی

آ                 يا شك داري

هل عندك شك

هل عـنـدك شـك أنـك أهم وأغـلى امرأة في الـدنيا

آيا به حرفم شک مي کني وقتي مي گويم که تو مهمترین و باارزش ترين زن دنيا هستي

هل عندك شك

آيا به اين شک داري

هل عندك شـك أن دخـولـك في قـلـبي

آيا به اين شک داري که ورود تو به قلب من

هو أعظم يوم بالتاريخ وأجمل خبر في الدنيا

باشکوه ترين روز و بهترين خبر در تاريخ تمام جهان بود

هل عـنـدك شـك أنـك عمـري وحيـاتي

آيا به اين شک داري که تو وجود وتمام زندگي من هستي

وبأني من عـيـنـيك سرقت النار

و من از چشمان تو آتش عشق را دزديدم

وقـمت بأخـطـر ثـوراتي

و حاضر شدم که براي به دست آوردنت خطرناک ترين کارها را انجام بدهم

أيـتها الـوردة والـريحانة والياقـوتة والسلطانة والشعبية والشرعـية بين جميع الملكات

اي گل وبوي خوش و ياقوت و ملکه و قانون زندگي و خوبي در بين تمام ملکه هاي جهان

يا قمرًَا يطلع كل مساءٍ من نافـذة الكلــمات

اي ماه من که هر غروب از لابه لاي کلمه هايم متولد مي شوي

يا آخر وطن أولـد فيه وأدفـن فيه وأنـشر فيه كـتاباتي

تو آخرين سرزميني هستي که من قبرم را در آنجا بنا خواهم کرد و در آنجا مدفون خواهم شد و تمام کتاب هاي عشقم را در آنجا منتشر خواهم کرد

غالـيـتي أنتي غالـيـتي

تو تنها خواستني من هستي

لا أدري كيف رماني الـموج على قدمـيـكِ

نمي دانم که چگونه توسط امواج دريا بر روي قدمهاي تو افتادم

لا أدري كـيف مشـيـتي إلي

نمي دانم چگونه به سمت من آمدي

وكـيف مشـيـت إلـيـك

و چگونه به تو نزديک شدم

دافـئـة أنتي كـَ ـلـيـلة حب

تو همچون شبهاي عاشقانه گرم و پر حرارت هستي

من يوم طرقت الباب علي ابتـدأ العمر

از روزيکه بر در خانه ام کوبيدي من دوباره متولد شدم

كم صار رقـيـقًا قلبـي حين تعلم بين يديك

هنگاميکه در بين دستان تو بودم قلبم پراحساس ترين کلمه ها را آموخت

كم كان كبـيرًا حظي حين عـثرت يا عمري عليك

چه قدر من خوشبخت بودم که توانستم تو را به دست بياورم

يا نارًا تحـتاج كــياني

تو آتش عشقي هستي که وجود من به آن احتياج دارم

يا فـرحًا يطرد أحزاني

توشادي من هستي که باعث فراموشي تمامي غم ها مي گردد

يا جسد يقطع مثل الســيف ويضرب مثل البركان

تو آن وجودي هستي که من را همچون شمشير قطعه قطعه مي کند و همچون آتشـفشان باعث شعله ورشدن احساساتم مي گردد

يا وجـهًا يعـبق مثل حقـول الورد

صورت تو همچون گلزاري من را از بوي خوش گلها سرمست مي کند

ويركض نحـوی كحصان

وهمچون اسب سفيد بالداري به طرف من مي آيد

قـــــــولی قـــــولي لي

بـــگو به من بــــــگو

كيف سأنـقــذ نفـسي من أشـواقي وأحزاني

چگونه مي توانم خود را ازاشتياق و عذاب اين عشق نجات بدهم

قولي لي ماذا أفعــل فيكي أنا في حالة إدمان

به من بگو چه کاري مي توانم براي دور شدن از تو انجام بدهم در حاليکه من به اين عشق اعتياد پيدا کردم

قولي لي ما الحــل

به من بگو چاره کارچيست

فأشـواقي وصلت لحـدود الهــذيان

اشتياق و هيجان من به اين عشق به مرز ديوانگي و هذيان رسيده است

قاتلتـي ترقـص حافــية القـدميـن بمدخل شـرياني

قاتل احساساتم پابرهنه در بين رگهايم به رقص در مي آيد

من أين أتـيـت وكيف أتـيـت و

تو ازکجا و چطور به سراغ من آمدي

كـيف عصـفـت بوجداني

و چگونه هستي من را نابود کردي

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:05 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 824

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس