پروژه و تحقیق رایگان - 148

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

نکاتی در مورد پرورش خلاقیت و ایده پردازی

بازديد: 163

نکاتی در مورد پرورش خلاقیت و ایده پردازی

همه کودکان در اطلاع از اینکه دنیا چگونه کار می‌کند خلاق هستند. اما در این میان به نظر می‌رسد بعضی از بچه‌ها از دیگران خلاق ترند. بعضی از بچه‌ها خلاقیت را در زمینه‌های خاصی به نمایش می‌گذارند. معمولا گفته می‌شود که این بچه‌ها در زمینه‌هایی به شدت خلاق هستند.پرکینز به شش ویژگی خاص در اشخاص به شدت خلاق اشاره کرده است. با توجه به نظریه پرکینز کودکان خلاق مترصد زیبایی هستند. کودکان خلاق می‌توانند به راحتی مسایل را شناسایی کنند. آن‌ها مسایل را با انعطاف پذیری از میان برمی دارند.
 
اندیشمندان خلاق، عینی هستند. آن‌ها نه تنها کارشان را تحلیل می‌کنند، بلکه به انتقاد دیگران توجه دارند. کودک خلاق تن به قبول ریسک می‌دهد؛ از انگیزه فراوان برخوردارست و برای ارضاء نیازهای شخصی میل به خلاقیت دارد.اغلب اوقات اگر کمی وقت و حوصله کنیم متوجه وجود خلاقیت در بچه‌ها می‌شویم. بهترین زمان برای اطلاع از خلاقیت کودکان، تماشای آنها به هنگامبازی است. کودک را در حالی که آزادانه و فارغ البال با مواد و اسباب بازی‌هایش سرگرم بازی است تماشا کنید. کودکان خلاق اغلب برای هر یک از وسایل بازی خود موارد استفاده متفاوتی پیدا می‌کنند و قبل از اینکه از وسیله ای به سراغ وسیله دیگر بروند از آن به انواع مختلف استفاده می‌نمایند. کودک خلاق اغلب از منابع خود به انواع و اشکال مختلف و گاه حیرت انگیز استفاده می‌کند. ممکن است یک جعبه خالی برای کودک خلاق ارزشی به مراتب بیش از بهترین و پیچیده‌ترین اسباب بازی‌ها داشته باشد.

 بزرگترها می‌توانند از کودک سوال کنند و بعد به دقت و با حوصله به جواب‌هایش گوش بدهند. کودکان خلاق اغلب با آب و تاب حرف می‌زنند. ذکر جزییات یک ماجرا و به تفضیل سخن گفتن می‌تواند نشانه قدرت خیال و تصور زیاد باشد.بزرگ‌ترها باید به این مهم توجه داشته باشند که کودکان خلاق ممکن است رفتارهایی را به نمایش بگذارند که گاه چالش برانگیز هستند.
 
- دقت و توجه شدید در گوش دادن،مشاهده کردن،یا انجام دادن کاری: نشنیدم مرا برای خوردن شام صدا بزنید.
 
- شور و نشاط و مشغولیت‌های شدید جسمانی: دارم فکر می‌کنم نمی‌توانم قرار بگیرم.
 
- استفاده از قیاس در صحبت: احساس می‌کنم یک پیله هستم که می‌خواهم به یک پروانه تبدیل شوم.
 
- عادت به وارسی منابع مختل: مامان! من هم کتاب خواندم،هم تلویزیون تماشاکردم و هم از معلم سوال کردم اما هنوز نمی‌دانم خدا کجا زندگی می کند.
 
- نگاه کردن با دقت به اشیاء: اما این هزار پا که فقط نود و نه پا دارد.
 
- اشتیاق صحبت کردن درباره کشفیات با دیگران: می‌دانی چه شد،حدس بزن .....
 
- ادامه انجام برنامه بعد از تمام شدن وقت: مامان،حتی زنگ تفریح هم نقاشی کردم تا کارم تمام شود.
 
- پی بردن به روابط در چیزهایی که به ظاهر با هم بی ارتباط‌اند: می‌دانی چیه،کلاه جدیدت شکل یک پروانه است.
 
- فکرکردن به چیزی که مثلا در یک برنامه تلویزیونی نشان داده‌اند: می‌دانید فردا می‌خواهم در باغچه دنبال طلا بگردم.
 
- کنجکاوی زیاد برای سر درآوردن از امور: خواستم بدانم که حیاط از بالای پشت بام چگونه دیده می‌شود.
 
- استفاده از اکتشاف یا یک تجربه: فکر کردم اگر آرد و آب را با هم ترکیب کنیم نان ساخته می‌شود،اما دیدم که یک تکه خمیر سفید شد.
 
- بروز هیجان در صدا در اثر یک اکتشاف: با آب و آرد خمیر درست می‌کنند.
 
- عادت به سوال و آزمودن نتایج: می تونم با آب و صابون حباب درست کنم؟
 
- صداقت و میل شدید به اطلاع یافتن از امور: مامان امیدوارم از این حرف ناراحت نشوید، اما فکر می‌کنم عمو نوروز وجود خارجی ندارد.
 
- عمل مستقل: درباره مسابقات اتوموبیل رانی کتاب جالبی پیدا نکردم،خودم در این باره یک انشا ء می‌نویسم.
 
- جسارت در گفتار: به نظر من بچه‌ها باید حق رای داشته باشند.
 
- دقت نظر: تا کارم را تمام نکنم نمی‌توانم با شما بازی کنم.
 
- استفاده از نظریات و اشیاء برای دستیابی به یک هدف: قصد دارم با این نخ و این مداد یک دایره بکشم.
 
- طرح سوال: وقتی برف آب می‌شود رنگ سفید برف کجا می‌رود.
 
- میل به اطلاع یابی و کشف احتمالات: فکر می‌کنم این لنگه کفش پاره به درد گلدان شدن می‌خورد.
 
- یادگیری به ابتکار خود: دیروز به کتابخانه مدرسه رفتم و به همه کتاب‌هایی که درباره دایناسورها نوشته شده بود نگاه کردم.
 
- طرح سوالات عجیب: راستی اگر حیوانات آدم می‌شدند و آدم‌ها حیوان، چه اتفاقی می‌افتاد؟
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 8:53 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تاثير قصه بر نوزاد و كودك

بازديد: 153

تاثير قصه بر نوزاد و كودك

متخصصان روان شناسی، قصه گفتن را برای تكامل مغز نوزادان و كودكان لازم می دانند. یا قصه گویی علاوه بر شناساندن صدای والدین، صحبت كردن برای كودك راحت می شود و كلمات را صحیح و كامل ادا می كند .

بیشتر والدین بر این باورند كه نوزاد هیچ چیز را متوجه نمی شود و لازم نیست با او حرف بزنند، این در حالی است كه مغز نوزاد آماده پذیرش و یادگیری است و دوست دارد صدای والدین خود را بشنود و با محیط آشنا شود.والدین حتما باید نام اشیا، غذا، اسباب بازی و یا هر چیز دیگری را كه به نوزاد می دهند برای او بگویند و زمانی كه كودك سعی می كند به هر لفظی كلمه را ادا كند صحبت كردن او را قطع نكند و اجازه دهند هر طوری كه راحت است آن را تلفظ كند.نوزادان به صدای افراد مونث بهترین پاسخ را می دهند، مطالعات نشان داده شده است كه صحبت با زبان كودك، باعث تاخیر در زبان كودك نمی شود. والدین باید سعی كنند در صحبت با كودك تركیبی از لغات بزرگسالان را با صدای بچه گانه مورد استفاده قرار دهند.

داستان و قصه نقش بسیار مهمی در تكوین شخصیت كودك دارد. از طریق قصه ها و داستان های خوب كودك به بسیاری از ارزش های اخلاقی پی می برد. پایداری، شجاعت، نوع دوستی، امیدواری، آزادگی، جوانمردی، طرفداری از حق و حقیقت و استقامت در مقابل زور و ستم ارزش هایی هستند كه هسته مركزی بسیاری از قصه ها و داستان ها را تشكیل می دهند پرورش حس زیباشناسی در كودك متوجه ساختن كودك به دنیایی كه اطرافش را فرا گرفته، پرورش عادات مفید در كودك، تشویق حس استقلال طلبی و خلاقیت كودك هدف های اصلی طرح قصه های خوب برای كودكان است.كودكان علاقمند به دیدن عكسها با رنگهای شاد و پیچیده می باشند بنابراین باید برای آنها كتابهای داستانی تهیه شود كه رنگی با تصاویر بزرگ باشد. این عمل باعث افزایش آشنایی و عكس العمل كودك می شود.

حس شنوایی كودك نسبت به تكلم او حساس تر است، كودك دوست دارد صداهای مختلف را بشنود و در مقابل آنها بسته به علاقه عكس العمل نشان می دهد یه طوری كه آنها را تقلید می كند و منتظر تشویق والدین می ماند.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 8:53 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

جشنواره خوارزمی در آیینه زمان

بازديد: 207

جشنواره خوارزمی در آیینه زمان

یادبودهای جشنواره خوارزمی

پیشینه جشنواره :  
پیشینه جشنواره بین المللی خوارزمی به سال 1365 برمی‌گردد، هنگامی كه تعدادی از مدیران و كارشناسان سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران  طرح اولیه ایجاد تشكل و ساختاری برای اهدای جایزه سالانه به مخترعان، مبتكران و محققان برجسته كشور را با هدف تشویق و حمایت مادی و معنوی  از آنان ، در جلسات خود مورد بحث و گفتگو قرار دادند و پس از  بررسی و مطالعه جوانب،  اجرای  اولین دوره آن را در سال 1366 آغاز نمودند.

دوره اول 
در مرداد ماه آن سال رئیس وقت سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران دكتر سید احمد معتمدی مسئولیت برنامه‌ریزی ، سازماندهی و برگزاری مسابقه‌ای با عنوان " مسابقه برجستگان علم و صنعت " را به تعدادی از اعضای هیئت علمی و كارشناسان سازمان واگذار نمودند. با بررسیها و مشورتهای كمیته فكری و اجرایی برگزاری  واژه برگزیدگان جایگزین برجستگان شد و بدین ترتیب نخستین مسابقه "برگزیدگان علم و صنعت در ایران " با نام جایزه خوارزمی در 24 دی ماه  1366 در سالن اجتماعات ابن سینای دانشگاه تهران در حضور وزیر فرهنگ و آموزش عالی و رئیس سازمان برگزار گردید و  از میان 135 طرح،  35 برگزیده با كسب رتبه اول تا سوم در رده تحقیقات، ابتكار و اختراع در چندین رشته مختلف علمی معرفی شدند  كه مدتی بعد در دفتر ریاست جمهوری مورد تفقد رئیس جمهور وقت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  قرار گرفته و لوح تقدیر خود را از ایشان دریافت نمودند

روند تحولات در دوره های مختلف :   
این مسابقه كه دیگر هم عنوان جشنواره را داشت هم به نام یكی از درخشانترین چهره‌های علمی دنیای اسلام و ایران كه معرف جهانیان است مزین شده بود، در اعتبار و اهداف و ماموریت برای شناسایی نخبگان در رده‌ای ارزشگذاری و برنامه ریزی شد كه هر ساله در روزهای دهه فجر مصادف با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حضور رئیس جمهور،  وزیر فرهنگ و آموزش عالی و دیگر  مقامات ارشد اجرایی و علمی كشور برگزار گردد و چنین شد كه دومین دوره آن در نوزدهم بهمن سال 1367 در هتل استقلال تهران برای معرفی و قدردانی از 10 طرح تحقیقاتی ، 8 طرح ابتكاری و 4 مخترع  در حضور رئیس جمهور وقت برگزار شد.

سومین جشنواره خوارزمی با ویژگی پذیرش طرحهای علوم پزشكی و علوم پایه (كاربردی و نظری ) علاوه بر طرحهای فنی مهندسی و تشكیل دبیرخانه جشنواره به عنوان تشكلی كه امور اجرایی پذیرش و ثبت و ضبط پرونده‌ها و هماهنگی گروههای تخصصی ارزیابی و برنامه ریز ی هیات داوران و برگزاری مراسم را ساماندهی كند ، در نوزدهم بهمن سال 1368 با قدردانی از 3 مخترع ، 12 طرح تحقیقاتی  و 11 مبتكر برگزار گردید و برای اولین بار طرحهای دانش آموزی دبیرستانی نیز در این جشنواره شركت داده شد كه به سه طرح برگزیده جوایزی اهدا شد. همچنین از طرف سازمان جهانی مالكیت فكری (WIPO) مدال طلا و لوح یادبود در این دوره به نفر اول اختراع اعطاء شد تا سرآغازی باشد برای شروع تعاملات بین المللی و توسعه گستره فعالیتهای دبیرخانه جشنواره خوارزمی كه هنوز عنوان بین‌المللی را به خود نگرفته بود.

چهارمین دوره جشنواره خوارزمی با رقابت 242 طرح علمی ثبت نام شده برای ارزیابی ، به معرفی  23 پژوهش ، اختراع و ابتكار انجامید و 3 طرح دانش آموزی نیز از میان 41 طرح رسیده به دبیرخانه به عنوان برگزیده معرفی گردید. در طی این دوره‌ها و برگزاری پی در پی جشنواره در هر سال به تدریج فرآیندها و آیین نامه‌های اجرایی و چگونگی گردش امور در دبیرخانه ، تقسیم وظایف و مسئولیت كارشناسی پژوهشكده‌ها و گروههای تخصصی و هیات داوری نیز كاملتر و دقیقتر می‌‌شد.

پنجمین جشنواره خوارزمی برای اولین بار به صورت منطقه‌ای و با شركت كشورهای پاكستان ، تركیه ، افغانستان ، آذربایجان، تاجیكستان، لبنان، سوریه، عراق و كشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار گردید و به دو طرح برگزیده خارجی و نوزده طرح داخلی جوایز ارزنده‌ای تعلق گرفت. در خصوص طرحهای دانش‌آموزی نیز نخست هیئت‌های كارشناسی تشكیل و مقرر گردید از هر استان حداكثر 3 طرح به معاونت فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش معرفی شود و از آنجا طرحها به دبیرخانه جشنواره ارسال گرددكه نهایتا از میان 35 طرح واصل شده سه طرح برگزیده و طراحان آن مورد تشویق و قدردانی قرار گرفتند. 

ورود تحقیقات علوم انسانی به این رقابت و معرفی برگزیده در این حوزه ، از دیگر ویژگیهای این دوره از جشنواره خوارزمی بوده است. در ضمن از این دوره، علاوه بر كارشناسان كمیته های تخصصی مستقر در سازمان  از نظرات متخصصین،  اساتید و صاحب‌نظران دیگر مراكز تحقیقاتی برای داوری طرحها استفاده شد مانند  وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی برای طرحهای علوم پزشكی ، بخش علوم پایه از فرهنگستان علوم و همكاری مركز تحقیقات ساختمان وزارت مسكن در ارتباط با طرحهای  رسیده به كمیته عمران.

ششمین دوره جشنواره مصادف با چهاردهمین بهار استقلال با حضور 224 طرح از داخل و 30 طرح از ده كشور دیگر برگزار و به هیجده طرح داخلی و سه طرح برگزیده خارجی، جوایز و لوح تقدیر رئیس جمهور ایران اهدا شد. در این زمان جشنواره خوارزمی علاوه بر رقابت علمی _ صنعتی ، به  آئینه تمام نمای فعالیتها و دستاوردهای هر ساله پژوهشگران ، نوآوران و صنعتگران كشور تبدیل شده بود و به عنوان شاخصی برای برآورد تلاش و بازده فعالیت ، سنجش اولویتهای تحقیقاتی سازمانها و دانشگاهها و گرایشهای تكنیكی مراكز آموزشی تحقیقاتی در آن زمان می‌توان از آن استفاده كرد.

در سال 1372 هفتمین دوره جشنواره با رقابت 222 طرح داخلی و 49 طرح از كشورهای منطقه ، آفریقا و آسیا  شكل گرفت و برای اولین بار بخش دانش‌آموزی به صورت دو مرحله‌ای و با همكاری وزارت آموزش و پرورش برگزار شد و طی آن تعدادی از طرحهای دانش‌آموزان استانهای كشور در 9 بهمن مورد تقدیر وزیران آموزش و پرورش و علوم و آموزش عالی قرار گرفتند و تعدادی از آنها جهت راهیابی به جشنواره معرفی و پس از داوری 3 برگزیده جهت دریافت لوح تقدیر از رئیس جمهور انتخاب شدند و این اولین جوانه برآمده از جشنواره خوارزمی بود كه در دوره سیزدهم به نهال جشنواره جوان خوارزمی تبدیل شد همانگونه كه در سالهای بعد جشنواره رازی برای تحقیقات علوم پزشكی و جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی نیز از آن به ثمر نشست.

تحول دیگری كه در دوره هفتم شكل گرفت تفكیك طرحهای تحقیقاتی به دو بخش كاربردی و بنیادی و تعیین شاخصهایی برای ارزیابی طرحها در این زمینه ها بود به عبارتی طرحهای تحقیقاتی با  توجه به  این شاخص در مقایسه با یكدیگر ارزیابی می‌شدند. هشت كمیته‌ تخصصی در این دوره از جشنواره عبارت بودند از مكانیك،  صنایع شیمیایی، الكترونیك و كامپیوتر ، عمران ، كشاورزی، علوم پایه ، علوم پزشكی و علوم انسانی.

هیات داوران نیز متشكل از 17 نفر از مسئولین كمیته های تخصصی ، اعضا هیئت علمی دانشگاهها و افراد زبده و كارشناس بودند كه در در مرحله اول طرح را در بین طرحهای مشابه هم رشته ، امتیاز دهی می‌كردند و در مرحله دوم  طرحهای رشته‌های مختلف با هم مقایسه شده  و چنانچه حد نصاب لازم را كسب می‌نمودند به عنوان برگزیده معرفی می‌شدند.

اولین خبرنامه جشنواره نیز در این دوره طراحی و تدوین شد كه حاوی مطالبی با عنوان نگاهی به جشنواره های پیشین ، مصاحبه با دبیر جشنواره دكتر كامران دانشجو، فهرست برگزیدگان شش دوره قبل به تفكیك نام محقق و مبتكر، عنوان طرح و رتبه كسب شده ، شرحی از روند اجرایی جشنواره ، گزارش اجمالی از بخش دانش‌آموزی جشنواره و گفتگو با یكی از طراحان برگزیده و مسئول كمیته تخصصی صنایع شیمیایی و فهرست طرحهای برگزیده دوره هفتم به همراه عكس و خلاصه طرح است و این خود آغازی بود بر چاپ بولتن یا خبرنامه‌های رنگی و كامل جشنواره بین المللی خوارزمی در دوره های  بعد،  كه  همه ساله در روز برگزاری جشنواره یك نسخه از آن در اختیار برگزیدگان و حاضرین در مراسم قرار می‌گیرد و آمار و اطلاعات تحلیلی و عكس و مشخصات طراح برگزیده و خلاصه طرحهای همان دوره در آن ثبت است.

برای آگاهی از تعداد و اطلاعات طرحهای برگزیده در هر دوره ، همه اطلاعات مندرج در 19 جلد خبرنامه منتشر شده جشنواره بین‌المللی خوارزمی در این بیست و پنج سال،  به صورت مختصر در بخش انتهایی این ویژه نامه آورده شده است.

در دوره‌های بعدی به دلیل استقبال از جشنواره و افزایش تعداد طرحهای شركت كننده در این رقابت و همچنین تخصصی‌تر  شدن طرحها به تدریج تعداد كمیته‌های تخصصی بیشتر شد و رشته‌هایی چون بیو تكنولوژی ، مهندسی پزشكی و متالورژی نیز در این فهرست جای گرفتند.
 
 در اردیبهشت ماه همین سال اولین جشنواره، فرهنگی ، تحقیقاتی دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور، به نام جشنواره تحقیقاتـی علوم پزشكــی رازی در دانشگاه تهران برگزار شد و با الگویی كه از جشنواره بین المللی خوارزمی وجود داشت اهداف خود را در حوزه تخصصی علوم پزشكی پی گرفت. در نتیجه طرحهای پذیرش شده در این موضوع در جشنواره بین المللی خوارزمی كاهش یافت و بیشتر به سوی رشته مهندسی پزشكی گرایش پیدا كرد.   

دوره دهم جشنواره خوارزمی با 29 طرح برگزیده داخلی به انضمام یك طرح ویژه و 3 طرح از علوم حوزوی و 7 طرح دانش‌آموزی ، چهل مبتكر ، نوآور و پژوهشگر برجسته را به جامعه علمی كشور معرفی نمود. در ادامه پایه ریزی سال گذشته برای بین المللی كردن بخش دانش‌آموزی تعداد 46 طرح از 5 كشور دریافت شد كه سه طرح با انتخاب ستاد جشنواره در آموزش و پرورش به هیات داوران جشنواره خوارزمی راه یافت و یك طرح به عنوان برگزیده معرفی شد. این دوره به لحاظ تعداد سازمانهای و نهادهای داخلی و بین‌ا‌لمللی حمایت كننده جشنواره بین‌المللی خوارزمی و تعیین جوایزی از طرف آنان برای برگزیدگان قابل توجه است از این گروه برخی حامیان داخلی چون سازمان برنامه و بودجه ، ذوب آهن اصفهان ، دانشگاه صنعتی امیر كبیر، شركت آبسال ، وزارت صنایع ، وزارت امور خارجه را می توان نام برد و  برخی سازمانهای بین‌المللی چون WIPO, APCTT, UNESCO, TWAS و IFIA كه جوایزی چون مدال ، گواهینامه ، وجه نقد وكاپ به برخی برگزیدگان كه طرحهایشان با شاخصهای آن سازمانها هماهنگی داشت اهدا نمودند.

طبق گزارشهای موجود، در دهه اول جشنواره، طرحهای ارائه شده در رشته‌های فنی و مهندسی به ویژه برق و كامپیوتر ، مكانیك ، صنایع شیمیایی و مهندسی مواد از كمیت و كیفیت بیشتر و بالاتری برخوردار بوده و بیشتر برگزیدگان از این گروهها می‌باشند.
 
دوره یازدهم با رشدی حدود 60 درصد در پذیرش طرحهای داخلی به خوبی نشانگر یك دهه فعالیت موثر و تثبیت شده سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران در برگزاری این مسابقه علمی و افزایش اعتبار و جایگاه این جایزه نزد پژوهشگران و نوآوران كشور است. در این دوره علاوه بر فعالیتهای علمی و اجرایی دبیرخانه و كمیته های تخصصی طبق روال سالهای قبل، به دلیل استقبال موسسات ، دانشگاهها و سازمانهای تحقیقاتی وابسته به نیروهای مسلح و صنایع دفاعی برای شركت در جشنواره بین‌المللی خوارزمی و با توجه به شرایط خاص این نوع تحقیقات كه اغلب طرحهایی بزرگ و چند رشته‌ای بوده و از نظر نشر اطلاعات و چگونگی بازدید از طرحها در محل و عنوان مجریان و همكاران می‌تواند دارای طبقه بندیهای حفاظتی امنیتی مخصوص ‌باشند ، كمیته تخصصی دیگری به نام كمیته تخصصی دفاعی ایجاد شد كه  بررسی و ارزیابی طرحهای دفاعی را با عنوان طرحهای ویژه بر عهده گرفت. این طرحها پس از بررسی و تعیین شاخصهای مربوطه در كمیته،  به عنوان طرح منتخب به هیات داوران ارجاع می‌شوند تا داوری نهایی در قیاس با دیگر طرحها و تعیین رتبه در خصوص آنها انجام شود.

در این دوره كمیته سازمان كنفرانس اسلامی در همكاریهای  علمی و فناوری (COMSTECH) و كمیته علوم و تكنولوژی برای توسعه پایدار در كشورهای جنوب  (COMSETS)   نیز به جمع حامیان جشنواره بین المللی خوارزمی پیوستند.

از دیگر ویژگیهای دوره یازدهم دعوت از پژوهشگران ایرانی خارج از كشور است. از آنجایی كه تعداد كثیری از ایرانیان در خارج از كشور به فعالیتهای تحقیقاتی مشغول بوده و بسیاری از آنها به موفقیتهای چشمگیری هم نائل آمده‌اند به منظور ایجاد ارتباط بهتر آنان با محققین داخلی و فرصت آشنایی  بیشتر آنان با جامعه علمی كشور  این بخش به فعالیتهای جشنواره بین المللی خوارزمی افزوده شد. كه در همین سال از میان 14 طرح واصل شده به دبیرخانه جشنواره  2 طرح به عنوان برگزیده انتخاب و معرفی شد.

در بخش دانش آموزی نیز جشنواره خوارزمی با پذیرش 1862 طرح ، شاهد یك رشد 110 درصدی در این زمینه بود.
 
دوره دوازدهم اولین گام برای تفكیك بخش جوان از جشنواره بین المللی برداشته شد بدین ترتیب كه طرحهای دانشجویی مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری از جمع طرحهای ثبت نام شده كنار گذاشته شد تا علاوه بر تمدید فرصت پذیرش طرحهای دانشجویی و پایان نامه ها تا خرداد سال 1378،  ارزیابی آنها به همراه طرحهای دانش‌آموزی سال تحصیلی 78-77 در بخش جداگانه ای به نام جوان انجام گردد و برگزیدگان طی مراسم مستقلی  مورد تقدیر قرار گیرند. تعداد طرحهای دانش آموزی در این دوره به 2963 رسید كه  رقم رشد این بخش از جشنواره را با ده سال فعالیت به 200 درصد رساند و این علامتی بود برای زایشی نو و ضرورت جداسازی جشنواره جوان خوارزمی از جشنواره بین‌المللی. 
 
 سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی خوارزمی در بهمن ماه سال 1378 با معرفی 33 طرح داخلی ، 8 طرح خارجی و 2 طرح از ایرانیان خارج از كشور برگزار گردید. آغاز استفاده از شبكه اینترنت و پست الكترونیكی در دبیرخانه جشنواره برای معرفی جشنواره و دریافت طرحها و مستندات یكی از ویژگیهای این دوره بود.

 اولین جشنواره جوان خوارزمی نیز در همین سال با همكاری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و  وزارت آموزش و پرورش به سامان رسید كه  از سال 1379 برگزاری آن به معاونت پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری واگذار شد و جوانه دوره  هفتم خود درختی پربار و سایه گستر شد. تا سال 1383 پنج دوره دیگر از جشنواره جوان به مسئولیت مركز تحقیقات سیاست علمی كشور برگزار شد و از سال 1384 مجددا برگزاری جشنواره جوان خوارزمی به دبیرخانه جشنواره در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی بازگشت و از دوره هفتم تا كنون كه سیزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی به طور مستقل برگزار شده و به حیات پربركت خود ادامه داده ،  جمع كثیری از جوانان دانش پژوه و نوآور و مبتكر را به جامعه علمی كشور معرفی نموده است.  در دوره‌های چهاردهم تا بیست و یكم  علاوه بر روند روبه رشد تعداد طرحهای پذیرش شده، افزایش حجم كارهای دبیرخانه، افزایش سطح جوایز نقدی و تعداد حامیان داخلی و خارجی جشنواره  چند تحول دیگر نیز در روند اجرایی آن به وجود آمد. در دوره پانزدهم با تاكیدی كه بر طرحهای مهندسی معكوس و ارزش آنها در برنامه های كوتاه مدت توسعه وجود داشت در رده بندی طرحها بخش تحقیقات توسعه‌ای افزوده شد و از این دوره طرحهای تحقیقاتی  در سه رده پژوهشهای بنیادی ، پژوهشهای كاربردی و پژوهشهای توسعه‌ای ارزیابی شدند.
 
در دوره شانزدهم گروه هنر نیز به مجموعه كمیته های تخصصی افزوده شد و طرحهایی در این زمینه پذیرش شد. در دوره هفدهم خبرنامه جشنواره كه اولین نوع آن در دوره هفتم بسیار ساده و ابتدایی مانند یك نشریه داخل سازمانی چاپ شد و به تدریج رنگی ، در قطع بزرگ و با اطلاعات كاملتری به چاپ می‌رسید به صورت دو زبانه (فارسی و انگلیسی ) با اطلاعات كاملی از عنوان طرح،  نام محقق ، نام سازمان ، همكاران ،  موسسه های همكار و چكیده طرح به همراه عكس محقق و محصول طرح به چاپ رسید در همین دوره اولین فرم تندیس جشنواره خوارزمی طراحی و ساخته شد. در دوره نوزدهم گروه تخصصی هوا فضا نیز تشكیل شد و به این ترتیب 13 گروه تخصصی برق و كامپیوتر ، مكانیك ، علوم انسانی ، كشاورزی ، علوم پزشكی ، علوم پایه ، صنایع شیمیایی ، عمران ، متالورژی و مواد ، بیوتكنولوژی، صنایع ، هنر و هوا فضا مرحله اول ارزیابی طرحهای پذیرش شده در دبیرخانه را انجام می‌دادند.
 
در همین دوره رده بندی جدید نوع و ماهیت طرحهای پژوهش در 5 گروه تعریف شد كه تا كنون نیز باقی است و آن عبارت است از :
پژوهشهای بنیادی ، پژوهشهای كاربردی ،  پژوهشهای توسعه‌ای ، اختراع ، ابتكار.

 
دوره 22 تا 25  
در دوره بیست و دوم جشنواره با توجه به اینكه نخستین جشنواره فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی در بهمن ماه 1386 توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار گردید و برگزاری سالانه آن برای شناسایی و معرفی برگزیدگان،  در حوزه نظری و کاربردی علوم انسانی برنامه ریزی و هدف گذاری شد،  پذیرش طرحهای علوم انسانی در جشنواره بین المللی خوارزمی متوقف گردید و این سومین ثمر از عمر بیست ساله جشنواره خوارزمی بود. در ضمن به همین دلیل نمودار تعداد طرحهای پذیرفته شده در این سال كاهش تا 854 طرح را نشان می‌دهد كه در واقع ناشی از حذف فعالیت گروه تخصصی علوم انسانی جشنواره است. از همین دوره طرح مكانیزه كردن سیستمهای ثبت نام و ارزیابی و داوری طرحها آغاز شد و نرم افزار متناسب با نیازهای دبیرخانه جشنواره برای نظارت و پیگیری جریان امور از ثبت نام تا ارجاع به گروهها ، مراحل ارزیابی ، نظرات كارشناسان و مدیران گروههای تخصصی ، نتایج بازدیدها ،  امتیازات داده شده به هر طرح و نتیجه نهایی در ارجاع آن به هیات داوران طراحی و پیاده سازی شد. البته پیش از این نیز سیستمهایی برای آمار گیری و ثبت و ضبط اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گرفت كه به تدریج تكمیل شد و هنوز هم اصلاح و بازنگری و به روز رسانی این سیستمها ادامه دارد و استفاده از قابلیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تسریع و تسهیل امور اجرایی بخش مهمی از فعالیتهای دبیرخانه را به خود اختصاص می دهد. ولی ثبت نام الكترونیكی در جشنواره بین المللی خوارزمی رسما از دوره 23 آغاز گردید .
 
در دوره بیست و چهارم استفاده از داوران بین المللی در ارزیابی طرحها در دستور كار دبیرخانه قرار گرفت و فرآیند جشنواره خوارزمی به عنوان نهاد علمی جهان اسلام كلید خورد. البته این موضوع در دوره شانزدهم و برخی دوره های بعد از آن مورد استفاده قرار گرفته بود ولی با ایجاد سیستم مكانیزه و ارسال و دریافت الكترونیكی و امكان دسترسی داور به پرونده طرح و ضمائم آن و اعلام نظر از طریق سیستم مكانیزه  این قابلیت به دیگر ارزشمندیهای جشنواره بین‌المللی خوارزمی افزوده شد.

بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی خوارزمی هم زمان با بزرگداشت سی‌ و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با مجموع 1357 طرح پذیرش شده و 30 طرح برگزیده در سالن همایش صدا و سیما برگزار گردید جشنواره‌ای كه با ربع قرن تداوم توانست جایگاه خود را در بین دانش‌پژوهان، فناوران و صاحب نظران عرصه علم و صنعت به عنوان معتبرترین رویداد علمی و فناوری كشور تثبیت نماید و از حمایت بسیاری از نهادها و مراكز علمی جهان برخوردار گردد.
 
نشانی: تهران - بزرگراه آزادگان (مسير جنوب)، بعد از پل فتح ، احمد آباد مستوفی، بعد از ميدان پارسا، انتهای خيابان انقلاب، خيابان احسانيراد
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتي ايران – دبيرخانه جشنواره خوارزمی
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 8:52 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تعاریف و مفاهیم: توپولوژی

بازديد: 55

تعاریف و مفاهیم: توپولوژی

توپولوژی یکی از زمینه‌های مهم ریاضیات است که از پیشرفت مفاهیمی از هندسی و نظریه مجموعه‌ها مانند فضا، بعد، اشکال، تبدیلات و... بوجود آمده‌ است. از جنبه تاریخی توپولوژی در سال ۱۸۴۷ از سوی لیستنگ، یکی از شاگردان گاوس، معرفی شد. نام دیگری که در آغاز بسط توپولوژی به این موضوع اطلاق می‌شد، آنالیز موقعیت (Analysis Situs) بود.

توپولوژی دارای زیرشاخه‌های زیادی است. بنیادی‌ترین و قدیمی‌ترین زیرشاخه، توپولوژی نقطه-مجموعه‌ است که بنیادهای توپولوژی بر آن بنا شده‌ است و به مطالعه در زمینه‌های فشردگی، پیوستگی و هم‌بندی می‌پردازد. توپولوژی جبری نیز یکی دیگر از زیرشاخه‌های توپولوژی است که سعی در محاسبه درجه هم‌بندی دارد. همچنین زیرشاخه‌هایی مانند توپولوژی هندسی، توپولوژی گراف و توپولوژی ابعاد پایین نیز وجود دارند.

توپولوژی مطالعه ریاضیاتی روی خصوصیاتی است که در طی تغییر شکلها، ضربه خوردن‌ها و کشیده شدن اشیاء، به طور ثابت حفظ می‌شوند (البته عمل پاره کردن مجاز نمی‌باشد). یک دایره به لحاظ توپولوژیکی هم‌ارز با یک بیضی می‌باشد که می‌تواند در داخل آن با کشیده شدن تغییر شکل یابد و یک کره با یک سطح بیضی‌وار هم‌ارز است (یعنی یک منحنی بسته تک بعدی و بدون هیچ محل تقاطع که می‌تواند در فضای دو بعدی جای گیرد)، مجموعه تمام وضعیتهای ممکن برای عقربه‌های ساعت‌شمار و دقیقه‌شمار با هم، به لحاظ توپولوژیکی با چنبره هم‌ارز است (یعنی یک سطح دوبعدی که می‌تواند در داخل فضای سه بعدی جای گیرد) و مجموعه تمام وضعیت‌های ممکن برای عقربه‌های ساعت‌شمار، دقیقه‌شمار و ثانیه‌شمار با هم، به لحاظ توپولوژی با یک شیء سه بعدی هم‌ارز می‌باشد.

توپولوژی با منحنی‌ها، سطوح و سایر اشیاء در صفحه و فضای سه بعدی مطرح گردید. یکی از ایده‌های اصلی در توپولوژی این است که اشیاء فضایی مثل دایره‌ها و کره‌ها در نوع خود می‌توانند به عنوان اشیاء محسوب شوند و علم اشیاء ارتباطی با چگونگی نمایش یافتن یا جای گرفتن آنها در فضا ندارد.

توپولوژی با مطالعه مواردی چون اشیاء فضایی از قبیل منحنی‌ها، سطوح، فضایی که ما آن را جهان می‌نامیم، پیوستار فضا زمان با نسبیت عمومی، فراکتال‌ها، گره‌ها، چند شکلی‌ها (اشیایی هستند که برخی خصوصیات فضایی اصلی آن‌ها مشابه با جهان ما می‌باشد)، فضاهای مرحله‌ای که در فیزیک با آن‌ها مواجه می‌شویم (مثل فضای وضعیت‌های قرار گرفتن عقربه‌ها در ساعت)، گروه‌های متقارن همچون مجموعه شیوه‌های چرخاندن یک رأس و غیره در ارتباط است.

توپولوژی برای جدا سازی اتصال ذاتی اشیاء و در عین حال کنار گذاشتن ساختار جزء به جزء آنها قابل استفاده می‌باشد. اشیاء توپولوژیکی اغلب به صورت رسمی به عنوان فضاهای توپولوژیکی تعریف می‌شوند. اگر دو شیء دارای خصوصیات توپولوژیکی مشابه باشند، گفته می‌شود که آن‌ها هم ریخت هستند. البته اگر دقیق تر بگوییم، خصوصیاتی که با کشیدن یا کج کردن یک شیء تخریب نمی‌شوند، در واقع خصوصیاتی هستند که به واسطه همسانگری حفظ می‌شوند نه به واسطهٔ هم ریختی؛ همسانگری با کج کردن اشیاء دیگر در ارتباط است در حالیکه همریختی، خصیصه ذاتی است.

حدود سال ۱۹۰۰، پوانکاره معیاری از توپولوژی را تحت عنوان هوموتوپی (Homotopy) طراحی کرد. به طور خاص دو شیء ریاضیاتی زمانی هوموتوپیک خوانده می‌شوند که یکی از آنها بتواند به طور پیوسته به شکلی مشابه شکل دیگری تغییر یابد.

توپولوژِی با مطالعاتی که در زمینه پرسش‌هایی که در هندسه مطرح بود، آغاز شد. مسئله ۷ پل کانیگزبرگ اویلر جز اولین نتایج توپولوژیک بود. نمونه رابطه توپولوژیکی، فرمول اویلر است در مورد چندوجهی‌ها که تعداد رئوس (v) منهای تعداد خطوط یا لبه‌ها (e) باضافه تعداد سطوح (f) همیشه برابر است با ۲ است.(v - e + f =۲)

فرمول اویلر در سال ۱۷۵۲ منتشر شد ولی ۶۳ سال بعد در سال ۱۸۱۳ ریاضیدان سویسی بنام لیولیر اثبات کرد که فرمول اویلر برای چندوجهی‌های سوراخدار صحیح نیست و فرمول کامل چنین است: v – e + f = ۲g، که g تعداد سوراخ‌ها است.

۵۲ سال بعد از لیولیر، در سال ۱۸۶۵، موبیوس نوار خود را معرفی کرد که فقط یک رویه دارد و از نواری بدست می‌آید که قبل از چسباندن دو سرش به یکدیگر، یک سر را ۱۸۰درجه بچرخانیم و بعد بچسبانیم. ۱۷ سال بعد در سال ۱۸۸۲ ریاضیدان آلمانی فلیکس کلاین بطری معروف به «بطری کلاین» را معرفی کرد که درون و برون آن از هم متمایز نیستند و بعبارتی دیگر حجم آن صفر است. توپولوژی مدرن وابسته به ایدهٔ تئوری مجموعه‌های کانتر می‌باشد که در اواخر قرن ۱۹ مطرح شد.

مجموعه X به همراه گردایه T از زیرمجموعه‌های X را یک فضای توپولوژیکی گویند هر گاه: مجموعه‌های تهی و X، عضو T باشند. اجتماع هر گردایه از مجموعه‌های عضو T در T قرار دارد. اشتراک هر دو مجموعه عضو T در T قرار دارد. مجموعه T را یک توپولوژی روی X می‌گوییم. همچنین اعضای T مجموعه‌های باز در X و متتم آنها مجموعه‌های بسته در X هستند. اعضای X را نقاط می‌نامیم. برای یک مجموعه مانند X توپولوژیهای متعددی می‌توان تعریف کرد (حداقل دو توپولوژی گسسته و ناگسسته را می‌توانیم روی X تعریف کنیم). حال فرض کنید T۱ و T۲ دو توپولوژی روی X هستند. اگر هر عضو T۱، عضوی از T۲ نیز باشد آنگاه می‌گوییم T۲ ظریفتر از T۱ است. در این صورت اثباتی که برای وجود یک مجموعه باز معین ارائه می‌دهیم در مورد توپولوژی ظریفتر هم برقرار است.
 
توابع پیوسته: فرض می‌کنیم (X,T) و (Y,U) دو فضای توپولوژیک دلخواه باشند: تابع در نقطه x واقع در X را پیوسته گوییم، هرگاه به ازای هر مجموعه باز شامل f(x) مانند BY، مجموعه بازی مانند BX شامل x وجود داشته باشد به طوری که f[BX] زیر مجموعه BY باشد. مثال: R یک فضای توپولوژیکی است و مجموعه‌های باز در آن بازه‌های باز هستند. به طور کلی فضای اقلیدسی Rn یک فضای توپولوژیکی است و مجموعه‌های باز در آن گوی‌های باز هستند.
 
چند قضیه توپولوژی: هر بازه بسته با طول متناهی در Rn فشرده‌است. و معکوس تصویر پیوسته یک فضای فشرده، فشرده‌است.
 
قضیه تیخونوف: حاصلضرب فضاهای فشرده، یک فضای فشرده‌است. زیر مجموعه فشرده یک فضای هاسدورف، بسته‌است. هر فضای متری هاسدورف است. به همین ترتیب می‌گوییم تابع در مجموعهٔ A واقع در X پیوسته‌است رد صورتی که در تمام نقاط A پیوسته باشد.
 
قضیه: تابع در X پیوسته‌است اگر و تنها اگر به ازای هر زیر مجموعه باز در Y مانند BY، مجموعه‌یf[BY] − ۱ زیر مجموعه باز X باشد. به طور خلاصه: فرض کنید X و Y دو فضای توپولوژیکی هستند. یک تابع بین X و Y را پیوسته می‌گوییم اگر تصویر معکوس هر مجموعه باز در X یک مجموعه باز در Y باشد. در واقع نشان می‌دهیم که هیچ شکستگی یا انفصال در تابع وجود ندارد.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 8:51 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

نقش مجله های ریاضی در آموزش ریاضی

بازديد: 205

نقش مجله های ریاضی در آموزش ریاضی

کتاب تنها ابزار آموزشی به حساب نمی آید و معلم تنها متولی آموزش محسوب نمی شود. مجله های آموزشی، چه آنها که ویژه دانش آموزان و چه آنها که خاص معلمان منتشر می شوند، به عنوان یک ابزار آموزشی قدرتمند مطرح اند. در کشور ما مانند سایر کشورها مجلات متعددی چاپ می شود که برخی آز آنها به طور مستقیم به ریاضی و آموزش آن و برخی به صورت جنبی به آن می پردازند.
 
تاریخچه مجلات ریاضی
۱) بنا به گفته پژوهشگر تاریخ ریاضیات، پرویز شهریاری، مجله ای با نام «حل المسائل ریاضی» قدیمی ترین نشریه ریاضی ایران است که شامل حل مسائل شاخه های مختلفه ریاضی بوده و با رهنمودهای «ناصر هورفر» انتشار می یافت. جلد اول این مجله در ۱۵ دی ماه ۱۳۰۶ شمسی، در مطبعه نهضت شرق تهران به چاپ رسیده و در اول و پانزدهم هر ماه منتشر می شد.
 
در ضمن، در این مجله بعضی از مسائل امتحانات نهایی ایران، اروپا و روسیه چاپ می شد. این مجله به قطع بزرگ و به خط نستعلیق و به خامه زرین خط (خط مرحوم استاد حسین زرین خط، عضو پیشین انجمن خوشنویسان) است. در این مجله با اسامی افراد معروفی نظیر، تقی هورفر، محمدعلی مجتهدی، غلامحسین مصاحب، محمود مهران و محسن هشترودی روبه رو می شویم.
 
۲) دومین نشریه، مجله ریاضیات «عالی و مقدماتی» بود که جلد اول آن در سال ۱۳۰۹ در تهران به چاپ رسید. دکتر مصاحب مدیر مسوول و موسس آن بود. مجله در اول و پانزدهم هر ماه با چاپ در مطبعه علمی منتشر می شد و وجه اشتراکش سالیانه از ۲۵ تا ۴۰ قران (برای محصلان ۱۰ قران) بود.
 
۳) نشریه سوم، «گاهنامه» بود که زیر نظر آقای «هورفر» نوشته می شد و نخستین شماره آن در سال ۱۳۱۰ چاپ شد. گاهنامه یعنی سالنامه و تقویم، اگر چه گاهنامه، نشریه ریاضی نبوده ولی بخشی از آن به معرفی ریاضیدانان ایرانی اختصاص داشت. در پایان گاهنامه، برخی از رساله های ریاضی ترجمه می شد و برخی از سندهای علمی مربوط به دانشمندان ایرانی درج می گردید.
 
یکی از این سندها مربوط به ابوسهل بیژن بن رستم کوهی، اهل طبرستان که در سده چهارم قرن می زیسته و با همکاری مستقیم ابوالوفای بوزجانی به رصد و تنظیم جدول های اخترشناسی مشغول بوده است. این دانشمند ایرانی ابزاری برای رصد خورشید ساخت که بسیار دقیق بود و دوبار به فاصله هر سه ماه، توسط دانشمندان مورد آزمایش قرار گرفت، ترجمه دومین تاییدنامه این ابزار به زبان فارسی، در پشت جلد برهان شماره۱۲ (دبیرستان) آمده است. در ضمن، گاهنامه ظاهرا فقط سه سال منتشر شده است.
 
۴) چهارمین نشریه، «سخن ادبی» با همکاری پرویز شهریاری به طبع می رسید و بارها بحث هایی درباره آموزش ریاضی در آن آمده است.
 
۵) پنجمین نشریه، «سخن علمی» به سردبیری پرویز شهریاری بود که نخستین شماره آن در سال ۱۳۴۲ در تهران به چاپ رسید. مطالب و مقالات این مجله به طور کلی پیرامون علم و مباحث مرتبط با آن بود. ولی چون سردبیر این مجله «شهریاری» بود، مطالبی درباره ریاضی و آموزش ریاضی در آن نوشته می شد.
 
۶) ششمین نشریه، «مجله یکان» بود که در بهمن ماه ۱۳۴۲ پا به عرصه مطبوعات ایران گذاشت. عنوان کامل مجله «یکان مجله ریاضیات» بود و عبدالحسین مصحفی صاحب امتیاز، مدیر و سردبیر مجله بودند. بهای هر شماره ۲۰ ریال بود و هر ماه یک بار منتشر می شد.
 
در این مجله با اسامی افراد معروفی نظیر دکتر محسن هشترودی، احمد بیرشک، حسین آزرم، غلامرضا مسجدی، پرویز شهریاری و محمد حسن رزاقی رو به رو می شویم. در شماره ۷ این مجله، مصاحبه ای با دکتر محسن هشترودی انجام گرفته است که متن کامل این مصاحبه را در برهان ۱۳، استاد یاسی پور در مقاله «تاریخچه مجلات ریاضی در ایران» آورده است. در ضمن آخرین شماره این مجله (۱۱۸) در سال ۱۳۵۶ به چاپ رسید.
 
۷) هفتمین نشریه، «مجله آشتی با ریاضیات» در بهار سال ۱۳۵۶ به سردبیری آقای شهریاری توسط دانشگاه آزاد آن روز پا به عرصه مطبوعات ایران گذاشت. دو رکن اساسی این مجله، پرداختن به تاریخ ریاضیات و کاربرد ریاضیات است. این مجله در شماره ۲۰ تعطیل شد.
 
۸) هشتمین نشریه، «مجله آشنایی با ریاضیات» در سال ۱۳۶۴ و به دنبال آشتی با ریاضیات پا به عرصه مطبوعات گذاشت و تقریبا ۸۰ شماره از این دو مجله منتشر شد. این مجله تا سال ۱۳۷۲ چاپ می شد.
 
۹) نهمین نشریه، «مجله رشد آموزش ریاضی» است که نخستین شماره آن در سال ۱۳۶۳ چاپ شد. این مجله فصلنامه است و بیشتر مخاطبان آن دانشجویان تربیت معلم و معلم های ریاضی هستند.
 
۱۰) دهمین نشریه، «جنگ ریاضی» است که تاکنون ۱۰ شماره از آن به سردبیری آقای بهزاد منوچهریان به چاپ رسیده است.
 
۱۱) یازدهمین نشریه، «مجله ریاضی برهان» است که در سال ۱۳۷۰ به سردبیری امیری کار خود را آغاز کرد و بیشتری مخاطبان این مجله دانش آموزان دوره متوسطه و پیش دانشگاهی و معلم های ریاضی است. در کنار این مجله، در سال ۱۳۷۰، مجله ریاضی برهان راهنمایی، ابتدا به سردبیری حمیدرضا امیری و سپس به سردبیری خسرو داوودی به طبع رسید. این دو مجله توسط انتشارات مدرسه، وابسته به آموزش و پرورش منتشر می شد، اما اکنون دفتر انتشارات کمک آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی عهده دار نشر آن است.
 
از نشریه های دیگر ریاضی می توان «نشریه ریاضی» «بولتن ها و خبرنامه های انجمن ریاضی ایران»، مجله گنجینه (انتشارات فاطمی) و «نشریه ها و مجله های ریاضی مرکز تحقیقات معلمان» از جمله تام( انجمن ریاضی معلمان کردستان)، فرنود( انجمن ریاضی معلمان اصفهان)، فرزان( انجمن ریاضی معلمان چهارمحال و بختیاری) و اتحاد( اتحادیه معلمان ریاضی کشور) را نام برد.
 
کارکردهای آموزشی مجله های ریاضی
از ویژگی های آموزش از طریق مجله های آموزشی ریاضی، در دسترس بودن و فاصله کوتاه زمانی در چاپ آنهاست. بنابراین همواره با سرعت می توان تازه ترین روش های آموزشی و مطالب ریاضی را به مخاطبان منتقل کرد و نیز می توان مخاطبان را در جریان آخرین دستاوردها، کنفرانس ها و رویدادهای مهم ریاضی قرار داد.
 
در حال حاضر، معمولا تیراژ کتاب های ریاضی ۵ تا ۱۰ هزار نسخه است. در صورتی که مجله های ریاضی تیراژ بالاتری دارند و در نتیجه طیف وسیع تری از مخاطبان را پوشش می دهند. علاوه بر آن، اگر مسائل مربوط به هنر گرافیک در مجله ها رعایت شود، با بهره جستن از این هنر می توان تنوعی جذاب ایجاد کرد و مطالب ریاضی را از یکنواختی و خشکی کتاب های ریاضی نجات داد. در نتیجه، انگیزه و علاقه برای مطالعه ریاضی فزونی خواهد یافت.
 
خواننده مجله با پرداخت مبلغی که معمولا مقدار آن از قیمت یک کتاب ـ حتی با همان قطع و تعداد صفحات مجله ـ کمتر است (به دلیل تیراژ بالای مجله) می توانند از چندین مقاله در زمینه های مختلف و مسائل سرگرم کننده و متنوع برخوردار باشند. از ویژگی های دیگر مجله های ریاضی، تشویق خوانندگان و به کار گرفتن استعدادهاست. گردانندگان مجله می توانند حتی با ذکر یک اسم، چاپ یک مسئله یا چاپ یک مقاله، محرک مفیدی برای معلمان و حتی دانش آموزان باشند. این امر بارها تجربه شده و در نامه هایی که به دفتر مجله ارسال می شود، اینگونه مطالب بسیار به چشم می خورد.
 
گاهی اوقات کتاب های درسی به دلیل محدودیت تعداد صفحات مطالب را به شکل خیلی فشرده عنوان می کنند و در نتیجه کمبودهایی در کتاب های درسی به چشم می خورد که مجله های ریاضی با چاپ مقالاتی مستقل یا دنباله دار، می توانند آنها را پوشش دهند. بعضی از کاربردهای ریاضی مرتبط با رئوس مطالب درسی، باید در مجله مطرح گردد تا دانش آموز هم مفاهیم درس را عمیق تر درک کند و هم بداند که ریاضی به چه دردی می خورد.
 
مجله های ریاضی می توانند شامل تاریخ و فلسفه ریاضی و سرگرمی های ریاضی باشد، تا خلاءهای موجود در کتاب های درسی را از این طریق جبران کند. کار دیگر مجله، آشنایی مخاطبان علاقه مند با نظریه ها و شاخه های جدید ریاضی و آخرین دستاوردهای جهانی است.
 
تعداد شیوه های آموزشی خوب، به تعداد معلمان کارآزموده است و هر کس می تواند شیوه های آموزشی موفق خود را در اختیار دیگران قرار دهد، برای این منظور، از معلمان موفق می خواهیم که یک موضوع درسی را در نظر بگیرند و عملکرد خود را سر کلاس با توضیحات، مثال ها، تکالیف و... گزارش کنند.
 
این کار در مجله برای معلم می تواند انتقال یک تجربه باشد، بنابراین معلمان ریاضی به ویژه معلمان جوان می توانند با مطالعه این تجربه ها، روش آموزشی دیگری را پیدا کنند (غیر از روش خودشان ولی سازگار با آن ) و آن را در کلاس خود به کار گیرند. همچنین از طریق مصاحبه با پیشکسوتان آموزش ریاضی کشور، می توان تجربه های مفید آموزشی را انتقال داد.
 
بیشتر مجله های ریاضی مشکلات درسی دانش آموزان را مطرح می کنند و کمتر التفاتی به معلمان دارند. یکی از هدف های آموزشی ریاضی به طور قطع آموزش معلمان است، بنابراین اگر قسمتی از مجله را به معلمان اختصاص دهیم و برای آنان بنویسیم، در نتیجه از این طریق به طور غیر مستقیم، دانش آموزان را هم آموزش داده ایم. آگاه کردن مخاطبان از فهرست موضوعی آخرین کنفرانس ها و رویدادهای ریاضی در داخل و خارج از کشور.
 
ویژگی مقالات مجله آموزش ریاضی
اصولا ارتباط آموزشی بین یک مجله آموزش ریاضی با مخاطبان خود یک ارتباط غیرکلامی و اصطلاحا «مقاله ای» است و این یکی از حساس ترین جوانب کار است. زیرا مقالات باید به گونه ای باشند که مخاطب بدون واسطه بتواند به اهداف آموزشی مقاله برسد و حداکثر استفاده را ببرد. مقاله ها باید به گونه ای باشند که ارتباط بین یک مقاله آموزشی و مخاطب آن، ارتباطی مانند معلم و شاگرد در سر کلاس باشد.
 
البته، معلم هنگام تدریس در کلاس مثال هایی ارائه می کند که آوردن آنها روی کاغذ کار مشکلی است. همچنین ممکن است با رفتارش، نوع حرف زدنش و مثال هایی که مطرح می کند، باعث جذب دانش آموزان شود، اما در یک مقاله، دانش آموز حروف و اعداد را می بیند.
 
بنابراین، مقالات باید با زبانی گویا، مطالب را به مخاطب عرضه کنند و ابهامی نداشته باشند یا اگر در یک مقطع، مبهم باشند، در مقطعی دیگر به گونه ای که نوعی آموزش در آن نهفته باشد، جواب گوی آن ابهام باشند. به عنوان مثال اگر در مقاله ای عنوان کردیم که «اگر تابعی مانند f دارای نقطه ماکزیمم نسبی باشد، آنگاه در آن نقطه مشتق تابع برابر صفر است ولی عکس آن برقرار نیست (ایجاد ابهام)»، باید در قسمت دیگر مقاله این ابهام رفع شود و به مقاله های بعدی ارجاع داده نشود و با یک مثال نقض به صورت زیر نشان می دهیم که عکس حکم بالا برقرار نیست: در تابع ۳ f(۰)=۰، f/ (x)=x اما در نقطه ۰= f تابع ماکزیمم ندارد. اینکه آیا مجله های ریاضی تا چه حد رسالت خود، یعنی نقش معلم گونه خود را توانسته اند ایفا کنند، سوالی است که مخاطبان مجله بهتر و دقیق تر می توانند به آن پاسخ بدهند و در واقع بهترین الگوها و خط مشی ها از همین بازخوردها به دست می آیند و همواره مجله های ریاضی و دست اندرکاران آنها را مجاب می کند که در معرض نظرخواهی و ارزشیابی قرار بگیرند.
 
به اعتقاد ما یکی از عوامل موثر در پیشرفت و پیشبرد اهداف آموزشی، رقابت سالم و سازنده است و این امر در مورد مجله های ریاضی و چاپ مقالات از طرف مولفان و مترجمان نیز صادق است. پس اگر تعداد مجله های ریاضی در مقاطع مختلف بیشتر باشد، این رقابت بیشتر خواهد شد و بی تردید کیفیت کار بالا خواهد رفت.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 8:42 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1554

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس