طرح اجرایی بازیافت زباله
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
طرح اجرایی بازیافت
تهیه و تنظیم :
مقدمه و پیشینه :
بازیافت
هیچ ماده ای در طبیعت بی فایده و دور ریختنی نیست .بازیافت به معنای استفاده دوباره از کالاهای دور ریختنی است . بسیاری از چیزهایی را که هرروز به اسم زباله دور می ریزیم دور ریختنی نیستند .این مواد کاملا" با ارزشند که از محیط اطرافمان بدست آمده اند و ...
هیچ ماده ای در طبیعت بی فایده و دور ریختنی نیست .
بازیافت به معنای استفاده دوباره از کالاهای دور ریختنی است . بسیاری از چیزهایی را که هرروز به اسم زباله دور می ریزیم دور ریختنی نیستند . این مواد کاملا" با ارزشند که از محیط اطرافمان بدست آمده اند و می توان دوباره از آن ها استفاده کرد . مثل کاغذ ، شیشه ، فلز و پلاستیک که دوباره بازیافت می شوند . اگر می خواهید بیشتر بدانید با ما همراه باشید .
کاغذ :
ساخت کاغذ از کاغذ کهنه ، می تواند بدون راحتی و بدون اینکه کیفیت خود را از دست بدهد جانشین کاغذ تازه ای که از درختان تهیه می شود گردد .متأسفانه در ایران فقط 10 درصد کاغذها بازیافت می شوند ، بنابراین قسمت زیادی از کاغذهای مصرفی ما با قطع درختان تأمین می شود و این را هم بدانیم که برای تهیه یک تن کاغذ 17 اصله درخت 50 ساله قطع می شود .
بیایید درختان را از مرگ نجات دهیم .
ــ برای خودمان یک برنامه شخصی بازیافت تهیه کنیم .
ــ تا جایی که ممکن است هر دو روی کاغذ را بنویسیم تا کاغذ سفید هدر نرود .
ــ مجلات ، روزنامه ها ، کارتن و مقواهایی که استفاده نمی شوند را روی هم بگذاریم و با طناب ببندیم .
روزنامه ها را به همراه زباله ها بیرون نریزیم .
توجه :
کاغذهای روغنی مثل کارت ویزیت ، جلد رنگی بعضی از مجلات و ... بازیافت نمی شود .
روش های دفع زباله:
1ــ دفن بهداشتی : در این روش ابتدا گودال هایی حفر می کنند ، سپس زباله ها را درون آن ریخته و روی آن را با خاک می پوشانند . این عمل هرروز انجام می گیرد . دفن بهداشتی باعث کاهش جمعیت مگس ها ، موش ها و دیگر حشرات موذی می شود.
2ــ سوزاندن زباله با دستگاههای زباله سوز : در این روش زباله ها را در دستگاههای زباله سوز می سوزانند و از گرمای بوجود آمده آب را بخار می کنند که از انرژی حاصل از بخار آب ، برق کارخانه ها بدست می آید.
3ــ تلنبار کردن یا انباشتن زباله ها روی هم : در این روش کاملا" قدیمی ، زباله ها را در زمین های خالی و یا مکان هایی که خالی از سکه است می ریزند که این کار باعث انتشار آلودگی ، تولید بوی بد ، جمع شدن حشراتی مثل سوسک ، موش و زشت شدن چهره آن محیط می شود.
زباله :
زباله به موادی گفته می شود که عمر مفید آن تمام شده مثل پلاستیک یا باقی مانده های مواد غذایی که امکان استفاده دوباره از آن وجود دارد.وجود رطوبت و گرما در زباله ها باعث جمع شدن موجوداتی مثل موش ، مگس و ... می شود که بیماری های مختلف را به انسان انتقال می دهند.
تقسیم بندی انواع زباله :
زباله ها به سه دسته ی خانگی ، صنعتی و بیمارستانی تقسیم می شوند.
الف ــ زباله خانگی که خود نیز به سه دسته تقسیم میشود :
ــ زباله تر : به پسماندهای مواد غذایی ، پوست انواع میوه و سبزیجات گفته می شود که می توان آنها را به کود تبدیل کرد.
ــ زباله خشک : مثل کاغذ ، شیشه ، فلز و پلاستیک که هر کدام از آنها پس از بازیافت به وسایل جدید تبدیل می شوند.
زباله های خطرناک : همان طور که از اسم این نوع زباله ها پیداست چنانچه در معرض گرما و حرارت قرار بگیرند باعث بروز خطرات فراوانیخواهند شد مثل انواع باتری ها ، حشره کش ها و خوشبو کننده ها و...
ب ــ زباله صنعتی : به پسمانده های باقی مانده از فعالیتهای صنعتی و کارگاهی گفته می شود که به سلامت و بهداشت انسان آسیب می رسانند . مثل مواد غذایی باقی مانده از کارخانه ها یا دیگر ضایعات صنعتی ناشی از کارگاهها .
ج ــ زباله بیمارستانی : این زباله ها کاملا" آلوده هستند و از مراکز بهداشتی درمانی ، بیمارستانها و خانه سالمندان جمع آوری می شوند که تماس با آنها عواقب خطرناک از جمله انتقال بیماری به دنبال خواهد داشت مثل سرنگ ، تیغ ، باند ، چسب زخم ، شیشه های دارو و ... .
تاریخچه بازیافت :
از سال ۱۲۹۰ خورشیدی این عمل به صورت ناقص در دهلی هند توسطه برخی از مردم انجام میشد. آنها با جمع آوری فضولات حیوانی در ظروف بستهای به مدت ۹ماه گاز جمع آوری شده در آن را میسوزاندند.
تاریخچه بازیافت در ایران :
حمام شیخ بهایی در ایران چهارصد سال پیش بر مبنای این عمل آب گرم به وجود میآورد. معروف است که آب آنجا توسط یک شمع گرم میمانده دلیل آن این بود در زیر مخزن آب آن کنار شمع فاضلاب انسانی عبور میکرده که با شعله ور شدن گازهای ناشی از آن فاضلاب آب آن حمام گرم میشدهاست.
ضرورت اجرای طرح بازیافت :
بعضی از این مواد می توانند بازیافت شوند. زباله هایی که قابل بازیافت نیستند در گودالهایی به نام محل دفن زباله مدفون می شوند. این زباله ها ابتدا تکه تکه و سپس له و خمیر مانند می شوند بنابراین با این کار زباله ها فضای کمتری را اشغال می کنند. اگر نتوانیم به روند بازیافت ادامه دهیم باید روز به روز بر تعداد این گودالها بیافزاییم.
ضرورت بازیافت زمانى بیشتر مشخص مى شود که بدانیم برای تولید یک تن کاغذ جدید، باید 15 درخت تنومند راقطع کنیم. اگر از کاغذ باطله دوباره کاغذ تهیه کنیم در مصرف آب 90 درصد و انرژی 50 درصد سود برده و در کنترل آلودگى هوا 75 درصد موثر بوده ایم
در ایران براى بازیافت کاغذ، اولین کارخانه در سال 1313 در کرج تاسیس شد .
ضرورت اجرای این طرح بازیافت در مدرسه :
هر روزه زباله های زیادی در مدرسه بر روی زمین و همچنین کلاس ها ریخته می شود . با مدیریت صحیح این زباله ها می تواند جمع آوری شده و به مراکز بازیافت تحویل داده شود .
اهداف طرح :
اهداف کمی :
1- تمیز شدن مدارس با کمک دانش آموزان
2- کمک به اقتصاد کشور
اهداف کیفی :
3- یادگرفتن دانش آموزان به اینکه زباله ها قبل از اینکه در ریخته شوند، تفکیک شوند .
4- نهادینه شدن فرهنگ انداختن زباله ها به محل های مخصوص آن در دانش آموزان
چگونگی اجرا :
هدف از این کار کمک به تمیز کردن مدرسه و همچنین جمع آوری زباله ها و تفکیک آنها توسط دانش آموزان و تحویل آنها به مراکز بازیافت زباله در شهرستان اسفراین می باشد . بدین منظور ابتدا تعدا 21عدد سطل زباله بزرگ تهیه شده و در جای جای مدرسه قرار می دهیم . در هر قسمت سه سطل زباله قرار می دهیم . روی هر سطل زباله روی برگه بزرگ نوشته می شود :
سطل شماره 1 : مخصوص زباله های کاغذ
سطل شماره 2 : مخصوص زباله های آهنی
سطل شماره 3 : مخصوص زباله های دیگر ( مواد خوراکی ، اشامیدنی ، پلاستیکی )
ü از دانش اموزان و همکاران محترم می خواهیم زباله های خود را در این سه سطل به تفکیک بریزند .
ü از دانش اموزان می خواهیم که زباله هایی که در حیات مدرسه ریخته شده اند را هرروز جمع آوری و در این سه سطل بریزند .
ü هر دو هفته یک بار پلاستیک داخل سطل زباله را برداشته و محکم بسته و آن را تحویل مراکز بازیافت به تفکیک هر بخش می دهیم .
زمانبندی اجرای طرح :
تاریخ |
کار |
توضیح |
ماه آذر |
نوشتن طرح و تصویب توسط مدیر |
|
ماه دی ماه |
فراهم آوردن وسایل لازم و اطلاع رسانی به دانش آموزان |
|
ماه بهمن |
اجرای طرح تا پایان سال تحصیلی 93-92 |
|
هزینه ها و نحوه تامین :
هزینه این طرح شامل خرید سطل زباله و پلاستیک بزرگ آن می باشد . که از سه محل تامین می شود .
1 – کمک های خود دانش آموزان
2- کمک های مدیریت مدرسه
3 – کمک های مراکز بازیافت
4-اداره محیط زیست
وظایف و ماموریت ها :
هیات امناء :
تامین مالی – دادن انگیزه برای اجرای ادامه دار طرح
مدیر :
تامین مالی – نظارت – دادان انگیزه برای ادامه طرح
اولیاء :
تشویق دانش آموزان و دادن انگیزه به آنها برای انجام کار
همکاران :
تشویق دانش آموزان و انجام دادن خود آنها به عنوان الگو و نظارت بر کارها
دانش آموزان :
همکاری در اجرای طرح در همه مراحل و نظارت کردن بر کار
نظارت و ارزیابی و بازخورد :
بنده به عنوان مجری طرح هر ماه به ارزیابی طرح و نحوه انجام طرح پرداخته و نقاط ضعف و قوت انجام کار را بررسی میکنم . نتایج ارزیابی را بر روی تخته بورد مدرسه برای آگاهی دادن به دانش آموزان می چسبانم .
توجه :
شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 25 دی 1393 ساعت: 10:31 منتشر شده است
برچسب ها : طرح اجرایی بازیافت زباله طرح اجرایی ویژه مدارس,طرح اجرایی آماده برای مدرسه,بازیافت زباله,