تحقیق و پروژه رایگان - 570

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

اهمیت برنامه ریزی تحصیلی

بازديد: 162

اهمیت برنامه ریزی تحصیلی

امور درسی یکی از مهمترین فعالیتهاست که اهمیت زیادی در سایر جنبه‌های زندگی دارد. بر این اساس انجام این فعالیت مهم به نحو احسن بطوری که نتایج خوب و عالی در بر داشته باشد اهمیت زیادی پیدا می‌کند. هیچ کاری بدون برنامه ریزی فعالیتی کامل نخواهد بود. بویژه مسائل درسی و تحصیلی بیشتری دارند، مدت زمان در آنها مهم است و ... .

فواید برنامه ریزی تحصیلی

به روشن شدن اهداف کمک می‌کند.

زمانی که فرد اقدام به تهیه یک برنامه تحصیلی برای خود می‌کند توجه بیشتری به اهداف برنامه مبذول می‌دارد. و این کمک می‌کند تا شناخت بیشتری از اهداف پیدا کند و آنها را دسته بندی می‌کند. اهداف طولانی مدت و کوتاه مدت را تشخیص دهد و هیچیک را فدای دیگری نکند.

از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند.

همچون سایر امور زندگی مسائل تحصیلی نیز از لحاظ تنظیم وقت و زمان دارای اهمیت هستند. برنامه ریزی به فرد کمک خواهد کرد، استفاده مفیدتری از مدت زمانی اختیار بکند و از اتلاف وقت خود جلوگیری نماید. مسأله وقت در برخی موارد تحصیلی همچون نزدیکی امتحانات و در حین برنامه ریزی برای کنکور اهمیت شایان توجهی دارد. از دست دادن وقت برابر خواهد بود با از دست دادن بسیاری از موفقیتها در آینده.

از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

استفاده از یک برنامه ریزی استاندارد و با اصول صحیح علمی به فرد کمک خواهد کرد انرژی و توان ذهنی خود را بیهوده به هدر ندهد. در این نوع برنامه ریزیهای استاندارد عمدتا روشهای مفیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد که موجب خواهد شد، فرد بیشترین استفاده را از توان ذهنی خود بکند و از اتلاف آن جلوگیری کند. به یک مثال توجه کنید، در برنامه ریزی تحصیلی بر مبنای یافته‌های روانشناسی اصل در نظر گرفته می‌شود، با این محتوا که بعد از مدتی (حدود 45 دقیقه) بعد از شروع مطالعه و یادگیری منحنی یادگیری بسیار پائین می‌آید، بطوری که فرد یادگیری خوبی بعد از این زمان نخواهد داشت، مگر اینکه یک استراحت کوتاهی داشته باشد. با در نظر گرفتن اصولی از این قبیل ، فرد برنامه ریزی تحصیلی خود را طوری انجام می‌دهد تا هر 45 دقیقه یکبار استراحت کوتاهی داشته باشد تا دوباره با تجدید قوای ذهنی شروع به یادگیری نماید.

اصول صحیح برنامه ریزی تحصیلی

اهداف خود را روشن کنید.

برای برنامه ریزی در کلیه امور باید اهداف دقیق و روشنی داشته باشید. این مسأله در برنامه ریزی تحصیلی حائز اهمیت فراوانتری است. برای خود روشن کنید اهداف بلند مدت شما کدامها هستند، اهداف کوتاه مدت کدامها هستند: مثلا:

هدف بلند مدت: قبولی در کنکور تجربی دانشگاه سراسری امسال

هدف کوتاه مدت: مطالعه فلان دروس در این ماه یا در این هفته

اهداف خود را زمان بندی کنید.

زمان دقیقی برای هر یک از اهداف کوتاه مدت تعیین کنید. مثلا تعیین کنید که مطالعه چه دروسی را در چه مدت زمانی به اتمام خواهید بود.

مطالعه دروس را به صورت موازی انجام دهید.

برخی افراد از شیوه مطالعه تک درسی استفاده می‌کنند. مثلا یک هفته برای یک درس. این شیوه موجب خستگی ذهنی و کاهش بازده یادگیری در آنها می‌شود. توصیه می‌گردد به جای روش تک درسی از شیوه موازی استفاده کنند. به این ترتیب که دو یا سه درس را برای مدت زمان معین انتخاب کنند و مطالعه کنند. به این ترتیب خواهند توانست از خستگی ذهنی جلوگیری کنند. هر چقدر تنوع در زمان بندی مطالعه این دروس بیشتر باشد به همان اندازه از خستگی ذهنی بیشتر جلوگیری خواهد شد. به برنامه‌های زیر با تنوعهای متفاوت توجه کنید.

مطالعه درس فیزیک ، شیمی ، ادبیات در یک هفته شامل 2 روز اول فیزیک ، 2 روز دوم شیمی ، 2 روز سوم ادبیات ، مطالعه درس فیزیک ، شیمی ، ادبیات در یک هفته شامل صبح ، فیزیک - ظهر ، شیمی - عصر ، ادبیات توجه کنید که برنامه ریزی دوم از لحاظ تنوع مناسبتر است، چون در یک روز 3 درس مورد مطالعه قرار می‌گیرد، در حالیکه در روش اول هر 2 روز یک درس و این احتمال بیشتری دارد که موجب خستگی ذهنی شود.

تناسب میان دروس را رعایت کنید.

در برنامه ریزی برای مطالعه دروس خود تناسب ، مسأله مهمی است. به عبارتی تنوع در انتخاب دروس نیز مهم است، انتخاب درسهای فیزیک ، شیمی ، ریاضی در یک مدت زمان مشترک کارآیی خوبی نخواهد داشت. شیوه مطالعه این دروس به یکدیگر نزدیک است و خستگی بیشتری به همراه خواهد داشت. همه آنها با انواع فرمولها سر و کار دارند و این تداخل مطالب را پیش خواهد آورد. بنابراین بهتر است از چنین ترکیبی استفاده کنید: شیمی ، ادبیات ، فیزیک ، یا اگر از شیوه دروسی استفاده می‌کنید که بهتر نیز هست شیمی و ادبیات - فیزیک و بینش - ریاضی و زیست شناسی.

استراحت را در برنامه ریزی خود فراموش نکنید.

در مطالعه تمام وقت خود مثلا زمانیکه برای کنکور یا برای امتحانات برنامه ریزی می‌کنید علاوه بر استراحتی که هر 45 دقیقه یکبار و به مدت یک ربع برای خود در نظر می‌گیرند، هر چند ساعت یکبار مدت زمان طولانیتری برای استراحت مثلا نیم ساعت تا 45 دقیقه در نظر بگیرید و استراحت طولانیتری برای پایان هر مقطع زمانی (مثلا یک هفته ، یک ماه) و شروع مقطع در نظر داشته باشید.

به عنوان مثال دانش آموزی که برای یک هفته خود مطالعه درس شیمی و ادبیات را انتخاب کرده است، بطوری که هر روز صبح شیمی و هر بعد از ظهر به مطالعه ادبیات می‌پردازد. در فاصله هر 45 دقیقه مطالعه ، یک ربع استراحت می‌کند و هر 3 چهل و پنج دقیقه یک استراحت 45 دقیقه‌ای برای خود دارد. در پایان هفته که بعد از ظهر جمعه را در نظر گرفته است بطور کامل به استراحت می پردازد تا هفته بعد را برای مطالعه فیزیک و زیست شناسی در نظر گرفته است با انرژی بیشتری شروع کند.

برنامه ریزی برای طول سال تحصیلی

برنامه ریزی برای طول سال تحصیلی اندک تفاوتهایی با سایر برنامه ریزیهای تحصیلی مثلا آمادگی برای کنکور دارد. به این صورت که اهداف شما با اهداف مدرسه در هم می‌آمیزد و شما برای برنامه ریزی درسی خود تا حدی از برنامه ریزی مدرسه تبعیت می‌کنید. با اینحال شما در کنار اهداف برنامه ریزی شده مدارس که برای شما تعیین می‌کند در چه روزی به مطالعه کدام دروس بپردازید، اهداف خود را در راستای همان دروس تنظیم کنید و سایر اصول برنامه ریزی را نیز رعایت کنید.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 03 دی 1394 ساعت: 17:53 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

معرفی رشته علوم تربیتی(مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی

بازديد: 223

معرفی رشته علوم تربیتی(مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی)

رشته علوم تربیتی شامل چهار گرایش : تکنولوژی آموزشی _ مدیریت و برنامه ریزی آموزشی _ آموزش و پرورش کودکان استثنایی _ آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی است شامل یکسری دروس مشترک است که میتوان به برخی از آنها اشاره داشت:  تاریخ آ.پ در اسلام و ایران_ فلسفه آ.پ _ اصول و مبانی آ.پ_ آ.پ تطبیقی _ آ.پ سه مقطع _ روشها و فنون تدریس _ روانشناسی عمومی _ روانشناسی تربیتی _ رشد کودکی و نوجوانی _ جامعه شناسی عمومی _ جامعه شناسی آ.پ _ اقتصاد آ.پ _ مقدمات مدیریت آموزشی _ مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی _ آ.پ کودکان استثنایی _ مقدمات مشاوره و راهنمایی _ سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی _ روش تحقیق در علوم تربیتی _ آشنایی با کتابخانه _ مقدمات تکنولوژی آموزشی _ روشهای آماری در علوم تربیتی.

گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی= یک رشته میان رشته ایست که تلفیقی از رشته های روانشناسی، جامعه شناسی، فلسفه، مدیریت، آمار، زبان، و مشاوره است .

هدف از این رشته = فراهم کردن فرصت های یادگیری و یاددهی هرچه بیشتر برای گروه های واجب التعلیم و علاقه مند به یادگیری و همچنین تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز جامعه است . در کل این رشته ؛ مدیریت بر فعالیت های یاددهی و یادگیری به منظور ایجاد تغیرات مطلوب در رفتار یادگیرنده و ارزیابی میزان تحقق این تغیرات است. در حال حاضر فارغ التحصیلان این رشته در درجه اول جذب آ.پ می شوند و تعدادی هم در سازمان های دولتی مدیریت و برنامه ریزی _ برنامه و بودجه فعالیت می کنند .

دروس تخصصی این رشته = 1_ اصول مدیت آموزشی . 2 _ روانشناسی اجتماعی . 3 _ سازمان و قوانین . 4 _ اصول برنامه ریزی آموزسی . 5 _ مبانی امور مالی بودجه . 6 _ اصول برنامه ریزی درسی . 7 _ کاربرد مقدمات کامپیوتر در مدیریت آموزشی . 8 _ اصول حسابداری . 9 _ روابط انسانی _ 10 _ نظارت و راهنمایی تعلیماتی . 11 _ راهنمایی تحصیلی و شغلی . 12 _ مسائل نوجوانان و جوانان . 13 _ آموزش بزرگسالان . 14 _ آموزش ضمن خدمت . 15 _ مدیریت اسلامی . 16 _ پروژه( سمینار) . 17 _ کارعملی مدیریت در سازمان . 18 _ کارعملی مدیریت در آموزشگاه . 19 _ متون زبان خارجه در برنامه ریزی . 20 _ متون زبان خارجه در مدیریت آموزشی .

 

طول دوره تحصیل

طول دوره کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی 5 سال (حداقل 4 و تا 6 ) و نظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی است کلیه دروس درس 8 ترم برنامه ریزی شده است و طول هر ترم 17 هفته معادل نیسمال تحصیلی است زمان تدریس هر واحد درسی از نوع نظری 17 ساعت و هر واحد عملی 24 ساعت و هر واحد کارورزی 51 ساعت است.

تعداد واحدها

تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی 135 واحد است این دروس از لحاظ محتوی به دروس عمومی، دروس اختصاصی دروس اصلی و دروس اختیاری تقسیم میشوند.
1-دروس عمومی۲۴ واحد

 
2-دروس اصلی:دروس پایه علوم تربیتی ۶۰ واحد

 3-دروس تخصصی ۴۵ واحد


4-دروس اختیاری ١٠ واحد

 5-دروس پیش۸ واحد


جمع۱۴۷ واحد

در سطح کارشناسی ارشد

رشتهٔ علوم تربیتی در دورهٔ کارشنسی در ایران۳ گروه آزمونی و مجموعاً ۱۵ گرایش تحصیلی دارد که عبارتند از:

  • گروه‌ علوم‌ تربیتی‌ 1 شامل رشته‌های:

1. برنامه‌ریزی‌ آموزشی‌ 2. برنامه‌ریزی درسی 3. تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش (تعلیم‌ و تربیت اسلامی) 4. آموزش بزرگسالان 5. تحقیقات آموزشی 6. تکنولوژی آموزشی‌ 7. مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی

  • گروه علوم‌ تربیتی 2 شامل رشته‌های:

1. روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی 2. روانشناسی تربیتی 3. مشاوره و راهنمایی 4. مشاوره (مدرسه‌ای, شغلی, خانواده‌ای)

  • گروه علوم تربیتی 3 شامل رشته‌های:

1. آموزش و پرورش تطبیقی 2. آموزش و پرورش پیش دبستانی 3. آموزش و پرورش دبستانی

بازار کار

وزارتهای آموزش وپرورش و علوم وتحقیقات وفن آوری و مراکزی مانند فرهنگسراها، سازمان بهزیستی، سازمان زندانها، کانونهای اصلاح و تربیت، مراکز مشاوره خصوصی، محل کار دانش‌آموختگان رشته علوم تربیتی می‌تواند باشد.

نقش و توانایی یا کارایی

فارغ التحصیلان رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی با توجه به اهداف ایجاد این رشته باید دارای شناخت و مهارتهای زیر باشند:
-آشنایی با مدیریت اسلامی در رابطه با مدیریت بطور" اعم " و با مدیریت آموزشی بطور" اخص"
-آشنایی با تئوریهای مختلف مدیریت آموزشی
-آشنایی با اهداف کلی آموزش و پرورش در ارتباط با مدیریت بطور" اعم" و با مدیریت آموزشی بطور" اخص"
- آشنایی باروشهای اجرائی آموزش و پرورش در رابطه با نحوه آموزشی سازماندهی ادارات تشکیلات و تامین بودجه
-آشنایی با برنامه ریزی درسی آموزشی
-دارا بودن قدرت تشخیص در برابر مسائل و مشکلات مختلف آموزشی
-دارا بودن قدرت ارتباط (مدیریت با مدرسان و مربیان)،مدیر با دانش آموزان و اولیاء دانش آموزان مدیر یا کادر اداری)

ضرورت و توانایی

توجه مختصر نیازهای مملکتی در زمینه کمبود مدیران و برنامه ریزان آموزشی متعهد و مسلمان در مقاطع مختلف تحصیلی در وزارت آموزش و پرورش ضرورت و اهمیت این رشته تحصیلی را روشن می نماید.
با توجه به کمبود مدیران آموزشی متخصص در سطوح مختلف آموزش و پرورش ضرورت تربیت اینگونه افراد مسجل می باشند.
مدیران آموزشی باشد از ویژگیهای مختلف از جمله نحوه برنامه ریزی، روابط انسانی، اصول مدیریت آموزشی و... برخوردار باشد تا بتواند در رابطه با مسائل و مشکلات آموزشی قدرت تشخیص مسائل و تصمیم گیری در مورد رفع آنها را داشته باشد

ن

  RSS 


 
 
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 03 دی 1394 ساعت: 17:51 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

نگاهي به نقش والدين در موفقيت‌هاي تحصيلي و رفتاري فرزندان

بازديد: 133

به نام خدا 

  ما هنر زیستن را در مدرسه یاد خواهیم گرفت . فرصتی برای تجربه کردن فراهم می آوریم تا نوگلان باغ زندگی رسم باغبانی را بیاموزند تا جهان را پر از گل کرده و تبدیل به گلستانی کنیم .  تا از یاوران صاحب زمان منجی عالم باشیم . 

نگاهي به نقش والدين در موفقيت‌هاي تحصيلي و رفتاري فرزندان

 نقش و جايگاه مدرسه به‌عنوان مهمترين شاخص جهت آموزش و پرورش و موفقيت دانش‌آموزان انكار ناپذير و حياتي است. اما نمي‌توان جايگاه والدين و ضرورت مشاركت آنها در آموزش و پرورش و موفقيت كودكان را نيز ناديده گرفت؛ نقشي حياتي و تأثير‌گذار كه بي‌شك بدون مشاركت والدين بخشي از اهداف آموزشي و پرورشي ناكام مانده و كودكان نيمي از آموزش‌هاي لازم را دريافت نمي‌كنند.پژوهشگران دپارتمان آموزش و علوم تربيتي دانشگاه ميشيگان و دپارتمان آموزش و علوم تربيتي دانشگاه جان‌هاپكينز، مواردي را به عنوان نكات كليدي براي برقراري ارتباط بيشتر و بهتر والدين و اولياي مدرسه و والدين و كودكان ارائه كرده‌اند كه با آنها آشنا مي‌شويم.

پژوهش‌ها نشان مي‌دهد دانش‌آموزان 70درصد از زمان مفيد خود را خارج از منزل و عمدتاً در مدرسه و يا در مراكز آموزشي- تفريحي مي‌گذرانند كه اين رقم خود به تنهايي گوياي اهميت برنامه‌ريزي درست براي آموزش و پرورش دانش‌آموزان است.

يكي از نكاتي كه بسياري از پژوهشگران علوم تربيتي بر آن اتّفاق نظر دارند، آموزش بر مبناي برنامه‌ريزي صحيح و از سنّ پايين است. از طرفي بخش عمده‌اي از آموزش نيز در منزل به اجرا در مي‌آيد؛ به عبارتي والدين خواسته يا ناخواسته تكميل كننده و يا مختل كننده آموزش‌هاي ارائه شده در مدرسه هستند، بنابراين والدين نيز به همان اندازه و يا شايد در مواردي بيشتر از اولياء مدرسه در آموزش و پرورش فرزندان دخيل هستند و اين يكي از دلايل و لزوم تسلّط والدين بر مسائل درسي و لزوم ارتباط مستمر آنها با مدرسه فرزندشان است.

                        حضور والدين

قريب به اتفاق پژوهشگران بر اين باورند كه والدين نقش مهمي در روند فراگيري و آموزش و پرورش دانش‌آموزان داشته و ارتباط آنها با اولياء مدرسه يكي از واجبات امر آموزش است، بنابراين معتقدند كه:

-1  عدم حضور والدين و ارتباط مستمر آنها با اولياء مدرسه يكي از بزرگترين معضلات آموزشي و موثر‌ترين عامل جهت ايجاد اختلال در روند آموزش است.

2 - پژوهش‌ها نشان مي‌دهد ارتباط مستمر اولياء دانش‌آموزان با اولياء مدرسه اثرات مثبتي به اين شرح به‌‌دنبال دارد:

الف/ افزايش موفقيّت تحصيلي دانش آموزان با كسب نمرات بالا، موفقيت در آزمون‌هاي مختلف به ويژه آزمون‌هاي سنجش هوش و استعداد تحصيلي و در نهايت رشد و بالندگي شخصيّتي دانش‌آموز.

ب/ علاقه به درس و مدرسه و توجّه دقيق به مسائل آموزشي- تربيتي از سوي دانش‌آموز.

ج/ افزايش چشمگير انگيزه دانش‌آموز براي فراگيري مباحث درسي و به‌دنبال آن كاهش خطر ترك تحصيل دانش آموز.

د /كاهش چشمگير امكان روي آوردن دانش‌آموز به مواد مخدر، سيگار، قرص‌هاي روان گردان و ... در سن بلوغ و پس از آن.

ه/ تعادل رفتار  و جلوگيري از بروز رفتارهاي نابهنجار به ويژه بيش فعّالي در فرزندان

 -3 تحصيلات بالاي والدين موفقيت دانش آموزرا تادو برابر افزايش مي‌دهد: كه اگر تحصيلات بالاي والدين با ارتقاء سطح اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي همراه شود (كه معمولاً نيز اين طور هست) احتمال موفقيت او راتاده برابرافزايش مي‌يابد.

 -4 به هر ميزان والدين روي مسئله آموزش و پرورش فرزندشان حساسيّت بيشتري داشته باشند-حساسيّت به جا و منطقي- به همان ميزان فرزند موفّق‌تري خواهند داشت.

 -5 ارتباط والدين با اولياء مدرسه بايد ارتباط مستمر و دوستانه باشد. اين ارتباط بايد در همه سطوح شامل تصميم‌گيري در مسائل آموزشي- پرورشي، مشاركت‌هاي اقتصادي، فرهنگي و... جلوه‌گر شود. به عبارتي ارتباط اولياء با مدرسه بايد در حدي باشد كه دانش آموز واقعاً مدرسه را خانه دوم خود دانسته و در مدرسه احساس اطمينان و آرامش كند.

 -6 توقع و انتظار والدين بايد به‌طور صحيح، كامل و واضح با فرزنددر ميان گذاشته شود تا او بر همان اساس، حركت كند.

- 7  والدين دانش آموزان موفق همواره برنامه‌ريزي دقيقي دارند، برنامه‌اي كه روي اجراي آن نيز تأكيد دارند. اما والدين دانش آموزان ناموفق يا برنامه‌ريزي صحيحي ندارند و يا اين كه اصراري بر اجراي برنامه‌ها نداشته و خود نيز دچار سهل‌انگاري هستند. بنابراين براي موفقيّت تحصيلي دانش‌آموزان بايد اوّلاًبا برنامه‌ريزي صحيح، هدف‌ها را مشخص كرد و ثانياً روي اجراي دقيق و كامل برنامه‌ها تاكيد كرد

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 03 دی 1394 ساعت: 17:46 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

نیاز سنجی آموزشی چیست ؟

بازديد: 262

نیاز سنجی آموزشی چیست ؟

نیازسنجی آموزشی، فعالیتی حیاتی و مهم برای آموزش و بهسازی عملكرد مدیران و كاركنان است. آیا شما یك متخصص منابع انسانی هستید یا خیر؟ بسیار مهم است كه شما در اجرای نیازسنجی آموزشی تبحر داشته باشید. این مقاله با دیدگاهی كلی به بررسی آموزش و بهسازی عملكرد مدیران و كاركنان می پردازد و اینكه چگونه نیازسنجی در این فرایند به خوبی تناسب پیدا می كند. در ادامه نیز با دیدی عمیق، به مفاهیم اصلی و گامهایی كه درگیر با انجام نیاز سنجی آموزشی است، می پردازد. پیشینه طراحی یك برنامه برای آموزش و بهسازی عملكرد مدیران و كاركنان، شامل سلسله گامهایی است كه می توان آنها را در پنج مرحله دسته بندی كرد:

نیاز سنجی، هدف های آموزشی، طراحی، اجرا، ارزشیابی.

به منظور كارایی و اثربخشی، همه برنامه های آموزشی باید با نیازسنجی آموزشی آغاز شوند. قبل از این كه آموزش واقعی اتفاق بیفتد، مدیر آموزشی باید این موضوع را مشخص كند كه چه كسی، چه چیزی، چه وقتی، چه جایی، چرا و چگونه آموزش دهد. به منظور انجام این امر مدیر آموزشی باید در حد توانش اطلاعات را تجزیه و تحلیل كند.

سنجش همراه با «نیاز» است كه آن را می توان از طرق مختلفی شناسایی كرد، اما به طور كلی نیاز به عنوان شكاف بین آنچه كه در حال حاضر وجود دارد و آنچه كه در آینده مورد نیاز است، توصیف می شود. این شكافها می تواند شامل تفاوتهایی بین، آنچه كه سازمان انتظار دارداتفاق بیفتد و آنچه كه اتفاق می افتد،عملكرد شغلی فعلی و مطلوب، شایستگی ها و مهارتهای موجود و مطلوب باشد.

نیازسنجی همچنین می تواند برای كمك به،بهبود شایستگی ها و عملكرد گروههای شغلی،موضوعات بهره وری و حل مسأله، نیاز به آمادگی و پاسخگویی به تغییرات آینده در سازمان یا وظایف شغلی به کار برده شود.

نتایج نیازسنجی به مدیر آموزشی اجازه می دهد تا اهداف آموزشی را از طریق پاسخگویی به دو سؤال خیلی اساسی شناسایی كند: چه كسی به آموزش نیاز دارد؟ چه آموزشی مورد نیاز است؟

گاهی اوقات آموزش راه حل نیست، بعضی ازشكافهای عملكردی، می تواند از طریق سایر راه حلهای مدیریتی كاهش داده شود یا حذف شود. از قبیل: انتظارات ارتباطی، فراهم كردن محیط كاری حمایتی، دسته بندی و مرتب كردن نتایج، برداشتن موانع،چك كردن تناسب شغلی.

بعضی مواقع نیاز سنجی انجام شده و اهداف آموزشی به طور واضح بیان شده اند، در این صورت مرحله طراحی برنامه آموزشی با توجه به گامهای زیر شروع می شود: انتخاب شخص درون یا برون سازمانی برای طراحی و توسعه آموزش، انتخاب و طراحی محتوای برنامه، انتخاب تكنیكهایی كه برای سهولت یادگیری استفاده می شود (سخنرانی، ایفای نقش، شبیه سازی و غیره...)، انتخاب موضوعاتی كه برای اجرای آموزش به كار می رود (كتاب، ویدئو و غیره)، شناسایی و آموزش مربیان (درصورتی كه درون سازمانی باشند).

بعداز پایان مرحله طراحی، آموزش آماده اجراست: برنامه ریزی كلاسها، تسهیلات و افراد شركت كننده، برنامه زمان بندی شده مربیان برای تدریس، آماده سازی مواد آموزشی و ارائه آنها در موقعیتهای زمان بندی شده، هدایت برنامه آموزشی.

آخرین مرحله برنامه آموزش و بهسازی عملكرد مدیران و كاركنان، ارزشیابی از برنامه آموزشی به منظور تعیین اینكه آیا به اهداف آموزشی رسیده ایم یا نه می باشد. فرآیند ارزشیابی شامل تعیین عكس العمل شركت كنندگان در برنامه آموزشی و اینكه تا چه حدی شركت كنندگان مطالب آموزشی را فرا گرفته اند و آیا مطالب یاد گرفته شده را به محیط واقعی كار انتقال می دهند، را شامل می شود. اطلاعات جمع آوری شده از ارزشیابی برنامه های آموزشی در مراحل بعدی نیازسنجی آموزشی قابل استفاده است. نیازسنجی آموزشی، تعیین اهداف آموزشی، طراحی،اجرا و ارزشیابی، فرآیندهای مستمر و بسیار مهم برای سازمان به شمار می روند.

نیازسنجی در سه سطح انجام می گیرد:تجزیه و تحلیل سازمان، تجزیه و تحلیل وظیفه، تجزیه و تحلیل فرد.

تجزیه و تحلیل سازمان اثربخشی سازمان را تجزیه و تحلیل می كند و همچنین تعیین می كند كه در كجا به آموزش نیاز است و این آموزش تحت چه شرایطی باید اجرا شود.تجزیه و تحلیل سازمانی باید موارد زیر را شناسایی نماید: تأثیرات محیطی، شرایط اقتصادی و تأثیر آن بر هزینه های عملیاتی، تغییر جغرافیایی نیروی كارو نیاز به شناخت موانع فرهنگی و زبانی، تغییر فناوری و اتوماسیون ،افزایش مكانی در بازار جهانی، روندهای سیاسی، ازقبیل آزار و اذیت جنسی و تشدید ها و تهییج های مكان كاری، اهداف سازمانی (تا چه اندازه سازمان در رسیدن به اهدافش اثربخش است)، منابع در دسترس (پول، امكانات، مواد در دسترس و همچنین متخصصانی كه در سازمان هستند)، جو سازمانی و حمایتی كه از برنامه های آموزشی می شود حمایت مدیریت سطح بالا، علاقه مندی به همكاری در كاركنان، مسئولیت در قبال نتایج.

اطلاعات مورد نیاز برای هدایت و اجرای یك تجزیه و تحلیل سازمانی می تواند از منابع مختلفی به دست آید كه این منابع شامل: اهداف و مأموریتهای سازمان، فلسفه وجودی و برنامه ریزی استراتژیك، جایگزینی كارمندان، برنامه ریزی های موفقیت آمیز، برنامه های كوتاه مدت و بلند مدت برای نیازمندیهای پرسنلی، جایگزینی مهارتها: هم نیازهای فعلی و هم نیازهای كوتاه مدت و بلند مدت، شاخصهای وضعیت سازمانی، رابطه مدیر، كارگر، نارضایتی ها، نرخ جایگزینی كاركنان، غیبت از كار، پیشنهادات، بهره وری، حوادث در كار، بیماریهای كوتاه مدت، مشاهده رفتار كاركنان، بررسی نگرشها، شكایات مشتریان؛ * تحلیل شاخص های كارایی: هزینه كارگر، هزینه مواد، كیفیت محصولات، بهینه سازی تجهیزات، نرخ تولید، هزینه های توزیع، اتلاف، وقت كشی، تأخیر در تحویل و تعمیرات، تغییرات در ابزار، تكنولوژی و اتوماسیون، گزارش سالانه، برنامه هایی برای سازماندهی مجدد یا تجدید ساختار شغل، استثنائات مالی، سیستم های پاداش، سیستمهای برنامه ریزی، سیستمهای كنترل و تفویض اختیار، نگرشهای كاركنان و رضایت آنها. تجزیه و تحلیل وظیفه، اطلاعاتی را در ارتباط با یك شغل یا گروهی از مشاغل و دانش، مهارتها، نگرشها و توانایی های مورد نیاز برای دستیابی به عملكرد بهینه را ایجاب می كند.

منابع زیادی برای جمع آوری اطلاعات به منظور تجزیه و تحلیل وظیفه وجود دارد: شرح شغل، فعالیتهایی كه انجام یك شغل و شرایطی كه این فعالیتها تحت آن انجام می شود را دربرمی گیرد. اگر شرح شغل جدیدی وجود ندارد یا شرح شغل قدیمی می باشد بایستی فردی آماده شود تا تكنیكهای تجزیه و تحلیل شغل را به كار ببرد. تجزیه و تحلیل شغل شامل دانش، مهارتها، نگرشها و توانایی های مورد نیاز خود می باشد. استانداردهای عملكرد و استانداردهایی كه به وسیله آن قضاوت می شود. این استانداردها به منظور شناسایی تفاوتهای عملكردی مورد نیاز است. مشاهده شغل، نمونه كار، انجام شغل، پرسشنامه مربوط به شغل اهمیت زمانی كه برای انجام شغل سپری می شود، بازنگری پیشینه درباره شغل از طریق شركتهای دیگر یا بازنگری ژورنال های تخصصی، پرسیدن سؤالاتی در ارتباط با شغل از سرپرستان، از مدیران سطح عالی، تجزیه و تحلیل مسایل عملیاتی، تأخیر در تحویل، كنترل كیفیت. تجزیه و تحلیل فردی، تحلیل می كند كه یك كارمند یا كارگر خاص چگونه كارش را انجام می دهد و تعیین می كند كدام كارمند یا كارگر خاص به آموزش نیاز دارد و چه نوع آموزشی؟ منابع اطلاعاتی موجود برای تجزیه و تحلیل فردی شامل: ارزشیابی بهبود عملكرد، مشكلات عملكردی تأخیر، تصادفات، اتلاف، كنترل كیفیت، وقت كشی، تعمیر و استفاده بهینه از ابزار آلات، شكایت مشتریان، مشاهده رفتار، نمونه های كاری، مصاحبه از كارمندان در مورد آنچه اعتقاد دارند و آنچه كه نیاز دارند یاد بگیرند، پرسشنامه ها اندازه گیری شغل در ارتباط با كیفیت دانش ها و مهارتها، بررسی نگرشها، رضایت، چك لیستها یا نمودارهای پیشرفت آموزشی مربوط به مهارتهای فعلی.

نتایج نیازسنجی: فرض كنید كه نیازسنجی بیش از یك نیاز آموزشی را شناسایی می كند، آموزش مدیر، كار با مدیریت، اولویت بندی آموزشها بر مبنای ضرورت نیاز، درجه نیاز (چه تعداد از كاركنان نیاز به آموزش نیاز دارند) و منابع موجود. بر مبنای این اطلاعات مدیر آموزش می تواند اهداف آموزشی سازنده ای را به منظور توسعه برنامه های بهبود و بهسازی عملكرد كاركنان و مدیران ایجاد كند.

هر سه سطح نیازهای تحلیل شده ارتباطات درونی داشته و اطلاعات جمع آوری شده از هر سطح در اثربخشی نیاز سنجی مهم و قابل تأمل است. خلاصه هدف از نیازسنجی آموزشی شناسایی ملزومات عملكرد یا نیازهای یك سازمان به منظور كمك به جهت دهی منابع در بخشهایی كه نیاز بیشتری وجوددارد می باشد، یعنی نیازهایی مد نظر هستند كه ارتباط نزدیكی با رضایت بخشی اهداف و فعالیتهای سازمانی دارند و باعث بهبود بهره وری و تولید كالاها و خدمات با كیفیت می شوند. نیازسنجی اولین گام در اجرای برنامه های آموزشی بهبود و بهسازی عملكرد مدیران و كاركنان می باشد و از یافته های آن برای تعیین اهداف آموزشی، انتخاب و طراحی برنامه های آموزشی، اجرای برنامه ها و ارزشیابی از آنچه كه آموزش به وجود آورده است استفاده می شود. این فرآیندها یك سیكل پیوسته ای را به وجود می آورند كه همواره با نیازسنجی آموزشی آغاز می شود.

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 03 دی 1394 ساعت: 17:44 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

اخلاق اسلامی مدیریت

بازديد: 126

 

 

 

اخلاق مدیریت اسلامی

مدیریت چیست: علمی است که انسان را به انجام کارها از طریق دیگران هدایت مکند.      
مدیریت وسازمان:
مدیریت وسازمان لازم وملزوم یکدیگرند وارتباط آنها نا گسستنی است.
سازمان چیست؟
عبارت است از گروهی که برای وصول به هدفی مشترک با یکدیگرهمکاری میکنند.قدرت و توانایی هر سازمان رابطه مستقیم با قوت مدیریت آن سازمان دارد.                        
شیوه های مدیریت:
به تعداد مکاتب وسازمانها و احزاب و حتی افرادی که در سمت مدیریتقرار میگیرند شیوه های مدیریت متغیر و متفاوت است وبرای شناخت شیوه های مدیریت   شناخت ایدئولوژی سازمان و عقاید و خصلتها و انگیزه های مدیر ضرورت دارد.                                   
مدیریت اسلامی:
شیوه خاصی از رهبری است مبتنی بر مبانی فکری و عقیدتی اسلام و برای آشنا شدن با این سبک از مدیریت شناخت مبانی اسلام درباره رهبری ضروری است.دراین شیوه از مدیریت انگیزه های فردی و گروهی جهت دهنده نیست جهت دهنده  ارزشهای انسانی است.             
اصول مدیریت اسلامی:
اصول مدیریت به شیوه اسلامی در آیات 25 تا 34 سوره مبارکه طه آمده است.هنگامی که حضرت موسی ماموریت یافت پیام الهی را به فرعون ابلاغ کند ازخداوند چهار درخواست داشت:                                                                                   
1-شرح صدر.
2-آسان شدن کار.
3-رسایی سخن.
4-معاون شایسته.                                            
تفسیرشرح صدر:
کلمه "شرح" در لغت به معنای بسط و گسترش و باز کردن است.
اما کلمه "صدر".صدر دو معنا دارد:یکی حقیقی و دیگری مجازی.معنای حقیقی صدر قفسه سینه و معنای مجازی آن عبارت است ازجایگاه ادراکات و شناختهای انسان یا محلی که مرکز ادراکات عقلی و قلبی انسان در آنجا قرار دارد.و تفسیر شرح صدر در یک جمله عبارت است از ظرفیت فکری و روحی وبه عبارت دیگر  گنجایش انسان برای ادراکات و احساساتی که بر او وارد میگردد.                      
شرح صدر در قرآن:
در قرآن کریم شرح صدر در پنج مورد مطرح شده است: دو بار به صورت مطلق و دو بار مقید به اسلام و یک بار مقید به کفر.بنابراین در قرآن کریم سه نوع شرح صدر مطرح شده است:
1- شرح صدر مطلق.
2- شرح صدر اسلامی.
3- شرح صدر کفری.                   
شرح صدر مطلق:
یعنی ظرفیت فکری و روحی و آمادگی قلب برای پذیرش علم قدرت خوشی و همه ادراکات و احساساتی که بر آن وارد میگردد.                                                   
شرح صدر اسلامی:
مقصود از شرح صدراسلامی یا شرح صدر برای اسلام یکی از ابعاد شرح صدر مطلق یعنی آمادگی قلب برای پذیرش حق است.                                               
شرح صدرکفری:
شرح صدر کفری یا شرح صدر برای کفرنقطه مقابل شرح صدر اسلامی و به معنای آمادگی قلب برای نپذیرفتن حق است. قرآن کریم از آمادگی قلب برای نپذیرفتن حق سه تعبیر دقیق و جالب دارد:                                                                                                 
الف: ضیق صدر.
ب: قساوت قلب.
ج: شرح صدر به کفر.                                                    
شرح صدر و مدیریت:
مهمترین صفاتی که مدیر باید واجد آن باشد:    
1- بصیرت.2- بینش سیاسی.3- حسن خلق.4- رفق و مدارا.5- قاطعیت.6- انتقاد پذیری.7- تغافل.      
8- نقش آفرینیهای امید.9- صبر و استقامت.                                                                     
1-بصیرت:
درانواع مدیریتها به ویژه در مدیریت جامعه مدیرعلاوه بر دانش مدیریت نیازمندبه روشن بینی و بصیرت و بینشی است تا او را قادر سازد در هر موقعیت نقش مقتضی را ایفا نماید.      
بینش مدیریت چیست؟
بینش مدیریت احساس ویژه ای است که شکوفایی آن انسان را به انجام کار از طریق دیگران قادر میسازد واو را دارای هنر مدیریت مینماید.                                
2- بینش سیاسی:
شرح صدر انسان را سیاستمدار میکند. چیزی که هست شرح صدر اسلامی به انسان بینش سیاسی اسلامی میدهد وشرح صدر کفری انسان را سیاستمداربه معنای متداول و رسمی  
آن میکند
.الف:معنای سیاست و سیاستمداری.
ب:رابطه سیاست و مدیریت.
ج:رابطه سیاست و شرح صدر.
سیاست و سیاستمداری:
سیاست در لغت به معنای تدبیر و مصلحت و دوراندیشی است.  
سیاست و مدیریت:
سیاست از لوازم اجتناب ناپذیر مدیریت است و تنهاکسی میتواند از عهده اداره گروه سازمان و حکومت برآید که بینش سیاسی داشته باشد و هر چه تشکیلات اداری گسترده تر و مشکلات آن بیشتر باشد نیاز آن به تدبیر و سیاست و مدیر سیاستمدار افزون تر است.                      
سیاست و شرح صدر:
اگر معنای شرح صدر و مفهوم سیاست را کنارهم بگذاریم رابطه این دوو نقش شرح صدر در تقویت بینش سیاسی نیازی به توضیح ندارد.                                    
3- حسن خلق:
حسن خلق نیز یکی از آثار شرح صدر است وتنها افراد با ظرفیت می توانند خوش اخلاق باشد.                                                                                                 
الف:تفسیر حسن خلق 1:زیبایی جان 2:خوش برخورد کردن انسان.                                        
ب:نقش حسن خلق در مدیریت:مدیر برای اینکه بتواند دیگران را خوب بکار بگیرد باید برای  افراد   
تحت مدیریت خود جاذبه داشته باشد وجاذبه داشتن فرع حسن خلق به معنای دوم-یعنی خوش برخورد بودن است.                                                                                                          
ج:زیانهای سوء خلق در مدیریت:کج خلقی جاذبه را از مدیر سلب میکند و او را در نظر افراد تحت    
مسئولیت خود فاقد ارزش و اعتبار میسازد و مدیریت تحمیلی طبیعی است که تداوم نداشته باشد.اگر انسان بخواهد برای همکاران و همراهان و نزدیکان خود جاذبه داشته باشد باید از این صفات اجتناب کند.این صفات عبارتند از:اضطراب و بی قراری- کم صبری و بی حوصلگی وکسالت- خودبینی-بدگمانی و تجسس و تفحص در عیوب دیگران.                                                                 
4- رفق و مدارا:
یکی از خصوصیات اخلاقی ضروری و اجتناب ناپذیر برای مدیریت ویژگی رفق و مدارا است.این خصوصیت مدیر را قادر میسازد که در شرایط مختلف انعطاف پذیری لازم را داشته باشد و افرادی را که سلیقه های گوناگون و افکار و احساسات متضاد دارند در جهتی که خود میخواهد هدایت کند و به کار گیرد.برخی تصور میکنند که رفق و مدارا به معنای بوقلمون صفتی و سازشکاری با خوب و بد است و آن را با چند چهره بودن و نفاق یکی میگیرند.                            
5- قاطعیت:
مدیر شایسته کسی است که در اداره سازمان و افراد تحت مدیریت خود کمتر دچار حیرت و تردید و ضعف در تصمیمگیری میشود بلکه با قاطعیت تمام موانع پیشرفت کار را از سر راه بر میدارد و گره های کور را میگشاید.                                                                          
6- انتقاد پذیری:
یکی دیگر از آثار شرح صدر در رابطه با مدیریت انتقاد پذیری است.از نظراسلام مدیر باید به همکاران و افراد تحت مدیریت خود اجازه انتقاد بدهد.                                    
7- تغافل:
یکی دیگر از خصلتهای لازم و ضروری برای مدیر خصلت تغافل است.تغافل به معنای خود را ناآگاه نشان دادن و تظاهر به غفلت و ناآگاهی است.                                                   
تغافل از نظر اخلاقی:از دیدگاه امام علی (ع) تغافل یکی از شریفترین مکارم اخلاقی و یکی از خصوصیات مردم کریم و نشانه بزرگواری است.                                                     
نقش تغافل در مدیریت:میتواند دو نقش اساسی در مدیریت ایفا نماید:                       
1-جرات برخورد با مشکلات.2- سالم سازی فضای برخوردها.                                              
8- نقش آفرینیهای امید:
یکی دیگر از خصلتهایی که مدیر را در مدیریت توانمند میکند امید است:امیدوار بودن خود و امیدوار ساختن دیگران به تحقق هدف.                                       
نقش امید در مدیریت:تنها کسی که قادر به ایفای نقش مدیر است که هم خود به تحقق هدف امیدوار باشد و هم بتواند افراد تحت مدیریت خود را در نیل به مقصود امیدوار سازد.               
عنصر امید در مدیریت رهبران الهی:رهبران الهی در استفاده از عنصر امید برای هر چه بهتر ساختن فرد و جامعه روش مدیریت خداوند متعال را تعقیب میکنند.برجسته ترین و دقیق ترین نکته در تعلیمات مدیریتی رهبران الهی در رابطه با استفاده از عنصر امید را در سه جمله میتوان خلاصه کرد:کار نشد ندارد. در نهایت سختی نباید مایوس بود و بالاتر اینکه در ناامیدیها باید امیدوارتر بود.                                                                                                      
کار نشد ندارد:در تعلیمات رهبران الهی کار نشد ندارد یعنی انسان قادر است هر کار ممکنی
را انجام دهد البته اگر همه توان خود را برای تحقق آن به کار گیرد.                                         
امید در ناامیدی:هنگامی که انسان با همه توان کار را آغاز کرد و با تلاش تمام به تعقیب هدف پرداخت به طور طبیعی با مشکلات برخورد میکند.هر چه هدف بزرگتر باشد مشکلات آن بیشتر است.                                                                                                                 
در ناامیدی امیدوارتر:شاید مهمترین نکته در باب امید و بزرگترین درس در جهان بینی الهی در این باب این است که انبیای الهی میخواهند انسان را طوری تربیت کنند که در ناامیدیها امیدوارتر باشند.                                                                                                    
شرح صدر و امید:اشخاص کم ظرفیت توان لازم را برای برخورد با مشکلات ندارند و در نتیجه خیلی زود می برند و کابوس یاس آنها را فرا میگیرد.                                                   
9- صبر و استقامت:
یکی دیگر از صفاتی که مدیر شایسته باید واجد آن باشد صبر و استقامت است.اصولا سایر صفاتی که برای مدیر و مدیریت ضروری است در تحقق نیاز به صبر و مقاومت دارند و از این دید میتوان گفت که صفت صبراساس و زیر بنای سایر صفات است.ارتباط شرح صدر و صبرهم ارتباطی بسیار نزدیک و قوی است.                                                          
عوامل شرح صدر:1- معرفت حقیقی.2- قرآن.3- ذکر.4- دعا.                               
2-قرآن:قرائت قرآن اگر توام با تدبرو تفقه باشد زنگارهای آینه دل را پاک میکند و زمینه را برای به کار بستن قوانین الهی فراهم میآورد و عمل به قرآن تقوا می آفریند و در سایه تقوا انسان به نور علم میرسد و در پرتو این نور و معرفت حقیقی شرح صدر اسلامی برای انسان حاصل میشود.     
3- ذکر:بنا بر روایتی از امام علی (ع):یاد خدا به انسان شرح صدر میدهد.                          
4-دعا:دعا و نیایش و از خدا خواستن در کنار قرائت قرآن و عمل به آن و تداوم یاد خدا نقش موثر
و تعیین کننده ای در پیدایش شرح صدربرای انسان دارد.                                                      
علائم شرح صدر اسلامی:1- دل کندن از دنیا و دل بستن به آخرت.2- تسلیم بودن در برابر حق.3- آرامش دل.                                                                                          
2- تسلیم بودن در برابر حق:دومین علامت شرح صدر اسلامی تسلیم بودن در برابرحق است.هر قدر که انسان در برابر حق خاضع باشد به همان میزان دارای شرح صدر است.            
3- آرامش دل:سومین علامت شرح صدر آرامش و اطمینان قلب و روح است. کسی که به     شرح صدر برسد به نفس مطمئنه رسیده است و همان طور که در وصیتنامه سیاسی – الهی رهبر کبیر انقلاب اسلامی آمده"با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا"به دیدارحق و لقاءالله میرود.                                                                                               
آسان شدن مدیریت:1-ضرورت آسانی.2- نسبیت آسانی و سختی.3- مطلوبیت آسانی در   اسلام.4- آسان شدن امور به دست خدا است.                                                                    
1-ضرورت آسانی:نخستین نکته ای که از دومین درخواست موسی (ع) از خداوند استفاده میشود این است که آسانی امر مدیریت برای مدیر یک ضرورت است.هر چه ضمینه و ابزار کار برای مدیر آماده تر و مدیریت آسان تر باشد او با تمرکز فکرو قدرت روحی و دقت بیشتری قادر به انجام وظیفه است و هر چه انجام اموری که به او واگذار شده دشوارتر باشد مدیر با تمرکز و قدرت و دقت کمتری میتواند مدیریت کند.                                                                                       
2- نسبیت آسانی و سختی:دومین نکته درسخن موسی (ع)این است که آسانی و سختی نسبی است. به عبارت ساده یک کار مشخص ممکن است برای فردی سهل و آسان و عینا همان کار برای فرد دیگری سخت و دشوار باشد.                                                                          
3- مطلوبیت آسانی در اسلام:به سخنی دقیق تر آیا اسلام تکامل انسان را در سایه سختیها و مشکلات میبیند یا در نتیجه خوشیها و راحتیها میداند؟ برای پاسخ به این پرسش وقتی به قرآن و احادیث اسلامی مراجعه کنیم در نگاه سطحی تناقض میبینیم زیرا از یک سو اسلام خود را دین اسلامی معرفی میکند و از سوی دیگر تکامل انسان را معلول سختیها و مشکلات میداند.                           
4- آسان شدن امور به دست خدا است:اسان شدن کارهای سخت برای انسان به دست خدا است. اوست که با نازل ساختن آرامش به جان آدمی او را به گونه ای میسازد که از امواج
مشکلات احساس اضطراب و سختی نمیکند و آنچه برای دیگران سخت و ناگوار مینماید برای او آسان وگوارا است.                                                                                                         
زمینه های آسان شدن مشکلات:
الف:بکارگیری همه توان.
ب:نقش تقوا درآسان   
کردن مشکلات مربوط به مدیریت.
ج:توکل و نقش آن در مدیریت.                                           
توکل چیست؟
توکل عبارت است از باور کردن این معنا که مخلوق (به طور مستقل )نه میتواند زیان آور باشد و نه سود آور نه میتواند چیزی بدهد و نه میتواند چیزی را منع کند.                        
د:تکلیف الهی و امدادهای غیبی.                                                                                  
رسایی سخن:حضرت موسی (ع) علاوه بر شرح صدر و آسانی نسبی امر رسالت و امامت    
برای اینکه بتواند به خوبی عهده دار مدیریت قوم خود شود تقاضای دیگری از خداوند متعال داشت و آن
اینکه سخنش رسا و برای عموم مردم قابل فهم باشد.                                                           
فصاحت و مدیریت:سخن وسیله ای است که مدیر را با افراد تحت مدیریت مرتبط میسازد 
اهداف مدیریت را منتقل و راه رسیدن به آن را مشخص میکند و دیگران را به تلاش برای تحقق اهداف 
مدیریت وا می دارد.بنابراین هر قدر مدیر بتواند از این وسیله بهتر استفاده کند در اعمال مدیریت        
موفق تر است.امام علی (ع) میفرمایند:هیچ چیز به اندازه زبان دل انسان را به دنبال خود نمی کشد.     
اعجاز سخن:رسایی سخن و نفوذ کلام یکی از مهمترین علل موفقیت پیامبر اسلام (ص) بود.   
اصولا بزرگترین معجزه خاتم الانبیاء سخن است.                                                              
فصاحت فطری است یا اکتسابی؟تردیدی نیست که فصاحت گوینده فطری است.  
زیبا ترین سخن و تواناترین سخنور:1- روان بودن کلمات.2- رعایت حسن    
ترتیب در جمله بندی.3- قابل فهم بودن برای عموم مردم.4- رعایت اندازه لازم.5- جامع بودن سخن.   
6- روان شناسی مخاطب.                                                                                         
6- روان شناسی مخاطب:الف:فهم مخاطب. ب:ظرفیت مخاطب.ج:نیاز مخاطب.       
معاون شایسته:یکی از رازهای موفقیت مدیر داشتن معاون و همکاران و یاران توانا و شایسته است.مدیرهر چه توانمند و با تدبیرباشد اگر همکاران شایسته ای نداشته باشد کارایی چندانی ندارد و     
نمیتواند به اهداف خود برسد.آخرین تقاضای حضرت موسی (ع)از خداوند متعال جهت تصدی مدیریت و
رهبری قوم خود قرار دادن یارو همکار شایسته است.                                                         
جمله پایانی:به امید آنکه مدیران جامعه اسلامی ما از راهنماییهای قرآن و رهنمودهای رهبران  
الهی بهره گیرند و جهت تحقق بخشیدن عینی یاد خدا و اسلام ناب در جمهوری اسلامی برای تحصیل   
صفاتی که مدیر شایسته نیازمند به آن است تلاش کنند.

   

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 03 دی 1394 ساعت: 17:39 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1652

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس