تحقیق و پروژه رایگان - 197

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

شخصیت شما چگونه است

بازديد: 121

 

 شخصیت شما چگونه است؟

تیپهای شخصیتی نُه گانه

مقدمه: تیپ های نُه گانه  شخصیتی(در شکل فعلی آن) در واقع ترکیبی از عرفان شرقی و روانشناسی مدرن است .هدف جورجیوف از تحقیق در این زمینه شناخت ابعاد شخصیت انسان و ارائه راهکار برای رشد و خود آگاهی بیشتر انسان بوده است .زیرا جورجیوف بر این باور بود که تا انسان خود را به درستی نشناسد، قادر به کمک به خود و نیز کمک به دیگران  نخواهد بود. او انسانها را به نه تیپ شخصیتی تقسیم می کند که هر تیپ دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود می باشد .  تا کنون تیپ شناسیهای زیادی در شخصیت ارائه شده است(میتوانید برای اطلاع  به کتاب روانشناسی شخصیت اینجانب مراجعه کنید ) ولی به نظر اینجانب هیچ کدام به اندازه انیاگرام کامل و جامع نبوده است . در اینجا این نه تیپ به صورت خیلی مختصر ارائه می شود:

 

۱-تیپ کمالگرا.این افراد به دنبال کامل بودن در همه چیز هستند و از ناکامل بودن خود سر خورده اند.ایده آلیست هستند و هر قدر هم پیشرفت کنند باز راضی نمیشوند و یک ندای درونی به آنهامیگوید که خوب کار نمی کنی . این افراد به احتمال خیلی زیاد، دارای والد یا والدین ایراد گیری بوده اند که به راحتی راضی نمی شدند.این اشخاص هم ،ایرادگیر و کنترل کننده و معمولادارای اضطراب هستند و زمینه شخصیت وسواسی در آنان زیاد است، زیرا این ویژگیها را  حد اقل از یکی از والدین یاد گرفتند......

۲-تیپ مهرطلب یا کمک کننده.این افراد دائم به فکر دیگرانند.خود را به آب و آتش می زنند تابه دیگران کمک کنند.به قول قدیمیها حسن هلاک هستند .نیاز به محبت و توجه دارند .قادر به "نه" گفتن، نیستند، چون از طرد شدن واهمه دارند.افرادی وابسته و متکی به دیگرانند.حرمت ذات پایینی دارند و همواره به دنبال تایید و تحسین دیگرانندو..

۳-تیپ پیشرفتگرا یا موفقیت جو.این افراد برای پیشرفت سخت کار میکنند و جویای نام و مقام هستند.افرادی پر کار و رقابت جو هستند و برای پیشرفت کردن دست به هر اقدامی که لازم باشد میزنند. در حالت افراطی به تیپ "آ" تبدیل میشوند و ورکالیست هستند و بیشترین لذت را در کار کردن میبرند .این خطر در آنها وجود دارد که توجه به  کار و موفقیت و رقابت با دیگران بیش از توجه به خود و خانواده اش اهمیت پیدا کند ..

۴-تیپ رمانتیک محزون یا  هنرمند.این افراد بسیار احساساتی و زود رنج هستند .خود را با احساسات دیگران درگیر می کنند و چون از تخیل بسیار نیرومندی برخوردارهستند خودشان هم دچار همان احساسات می شوند.افسردگی و نوسان خلق در این افراد زیاد مشاهده می شود.از کارهای یکنواخت خسته می شوند  و نیز اگر امکان آن باشد ولخرج هستند. در بین نه تیپ انیاگرام حساسترین تیپ شخصیتی، افراد تیپ چهار هستند و زندگی در کنار این افراد مثل راه رفتن روی یخ است ....تضادهای وجودی زیادی دارند و...(احتمال ابتلا به اعتیاد در این تیپ، به نسبت سایر تیپها ،بیشتر است)

 ۵-تیپ فکور. این افراد بسیار در خود فرو رفته یا درونگرا هستند (از بودن در جمع لذت نمی برند و اجتماع گریزند) .قادر به ابراز احساسات خود نیستند و معمولا تمایل کمی برای ازدواج دارند.در کلاس معمولا در ردیف آخر می نشینندتا همه را ببینند ولی دیگران او را نبینند.دوست دارند دیده نشوند و نامرئی باشند .همواره احساس را بعد از عقل تجربه میکنند.اهل کتاب خواندن و جمع آوری اطلاعات هستندو می خواهند از همه چیز سر در بیاورند ..

۶-تیپ وفاخو، وفاجو و شکاک.این افراد به همه چیز سوء ظن دارند . افرادی محتاط هستند . می خواهند بدانند که در ذهن دیگران راجع به آنها چه می گذرد.نگران خیانت و بی وفایی دیگرانند .معمولا اضطراب دارند و دوست دارند وظیفه آنها در جایی که هستند مشخص و تعریف شده باشد.و..

۷-تیپ خوش بین و خوش گذران. این افراد به دنبال لذت جویی بوده و برونگرا ترین تیپ در بین نه تیپ انیا گرام هستند.تابع فلسفه اپیکور هستند که زندگی یعنی لذت بردن و دوری از درد .افرادی اجتماعی و رفیق باز هستند. معمولا همه فن حریفند و در چند چیز تبحر دارند و بسیار خوش بینند. همواره به دیگران امید میدهند،نگران نباش همه چیز درست میشه. اهل بلوف زدن و خالی بندی و یا غلو کردن هم هستند و...( به خاطر لذت جوئی ، تنوع طلبی و هیجان خواهی بالا، احتمال گرایش به اعتیاد در این تیپ نسبتا زیاد است)..

۸-تیپ چالشگر یا قدرت طلب .این افراد به دنبال قدرت و تسلط بر دیگران هستند . دوست دارند مدیر و رهبر باشند و دستور بدهند. بسیار کنترل کننده هستند و آمرانه با دیگران رفتار میکنند.تمایل به دیکتاتور بودن دارند. اگر دیگران خصوصا  زیر دستان آنها ،از آنان اطاعت نکند، سخت بر آشفته و عصبی می شوند..در عین حال حمایت کننده هم هستند و از زیر دستان خود حمایت میکنند ولی به این شرط که آن افراد مطیع اوامر این عالی جنابان باشند ؟! .افرادی انتقام جو بوده  و ...

۹-تیپ صلح طلب و میانجی.این افراد دنبال آرامش و صلح و  آشتی با دیگرانند.همواره میخواهند بین دیگران میانجی شوند تا بین آنها آشتی بر قرار کنند.افرادی انطباق پذیر و تابع هستند.از درگیری و خشونت پرهیز می کنند و حتی شاید  از آن می ترسند.نسبتا تنبل هستند .در تصمیم گیریها مشکل دارند و آخرین تصمیم را درست نمی گیرند و..

این ویژگیها سرنخهای این تیپها بودند .و شرح تفصیلی آن زیاد است.فرض بر این است که هر فرد همانگونه که دارای یک گروه خونی است دارای یکی از این تیپهای شخصیت می باشد. در ضمن میزان سلامت شخصیت در هر تیپ از یک تا نه در نوسان است .افراد در هر تیپ می توانند از سلامت کامل تا عدم سلامت در نوسان باشند . نکته دیگر اینکه نه گروه شخصیتی به سه گروه یا مثلث تقسیم می شوند و در درون هر  مثلث ،هر  تیپ به ویژگیهای بعضی تیپها نیز گرایش دارد که اصطلاحا به آن بال یا وینگ می گویند .این مثلثها به شرح زیر است

۱-مثلث اراده که شامل تیپهای یک،هشت و نه است

۲-مثلث قلب یا احساسات که شامل تیپهای دو،سه و چهار می باشد.

۳-مثلث مغز یا تفکر که شامل تیپهای پنج،شش و هفت است.

برای شکل گیری هر تیپ علل خاصی پیش بینی شده است که بیشتر بر میگردد به تجربیات خاص دوران کودکی و نحوه ارتباط والدین باکودک .راه رشد و سلامت هم برای هر تیپ خاص همان تیپ است . برای شناخت تیپ شخصیتی خود باید با ابزار دقیق که همان تست شخصیت انیاگرام است ،مورد آزمون قرار گیرید و سپس راههای رشد و سلامت شخصیت خود رابا کمک روانشناس آشنا و مسلط به این تئوری، باز یابید.اینجانب(دکتر جعفر دارابی) برای اولین بار در ایران ، این تست را تدوین و استاندارد کردم و دارای ۷۵ گویه یا آیتم است و برای مشاوره و رواندرمانی بسیار کمک کننده بوده است.


منبع=کتاب روان شناسی شخصیت، تالیف آقای دکتر جعفر دارابی.نشر آییژ

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 ساعت: 17:23 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

شخصیت کودکان

بازديد: 98

شخصیت کودکان


هر پدر و مادری خواهان داشتن فرزندی بااستعدادهای درخشان ، مستقل و درعین حال انعطاف پذیر است و ازاینکه نحوة تربیت آنان نتواند درشکل دهی مؤثّر و مفید به شخصیّت این فرزندان اثرگذار باشد ، ابراز نگرانی می کند . برخی از روانپزشکان معتقدند که اگر چه ویژگیهای زیستی افراد نقش بسزایی درشکل دهی شخصیّت آنان ایفا می کند ، لیکن بسیاری از والدین قادرند با درک نوع شخصیّت آنان طبیعت انان را تربیت نمایند. لذا براین باورند که والدین قادرند ازهمان ابتدا نوع شخصیّت فرزندان خود را تشخیص دهند و ازاین شناخت بعنوان وسیله ای در راستای کمک به آنان استفاده نموده ، این کودکان را بعنوان افرادی خلّاق و یا بعبارتی به نمونه ای سالم در نوع شخصیّتی خود مبدّل سازند .

 

انـواع شخصیّت

1 ) حسّاس : این نوزادان ، کودکان ویا حتّی بزرگسالان بسیار حسّاسی هستند و فطرتا گرایش زیادی به ترسو یا مضطرب بودن دارند . این افراد مصداق کاملی ازانسانهای ترسو ، و خجالتی نیستند ،چرا که درخانه بر خلاف محیط های اجتماعی از رفتار خوبی برخوردارند . به بیانی دیگر ظرفیّت آنان محدود است. در نتیجه با این کودکان لازم است بگونه ای آرامش بخش رفتار کرده و برای آموزش رفتارهای مطلوب به آنها ، گام به گام پیش رفت . اگر ما به یک چنین کودکی ، ازطریق ایجاد محیط پرورشی صحیح و امن کمک کنیم ، پیشرفت زیادی نشان می دهد و اعتماد بنفس و شهامت لازم را کسب می نماید. ولی در مقابل اگر ما دربرابر آنان تسلیم شویم ، از آنها افرادی ترسو و مضطرب با گرایش زیاد به افسردگی ساخته ایم .

2 ) جسور و فعّال : این کودکان نسبت به کسب درون دادهای حسی تمایل و اشتیاق زیادی نشان می دهند و با گشتن درمحیط اطراف خود سعی در دستیابی به نکات جدید دارند . این افراد از نظر شخصیّتی می توانند دارای نگرشی منفی با روحیّه ای ضدّ اجتماعی باشند و یا درمقابل قادرند رشد و پیشرفت نموده به افرادی با روحیّة رهبری و کوشا در ایجاد شرایط جدید و یا سیاستمداری موفّق تبدیل گردند . آنان در برابر محرّکهای محیطی حسّاسیّت بسیار کمتری نشان می دهند امّا باید توجّه کرد که این امر بدلیل نیاز به دریافت مقادیر زیادی از محرّکات است نه بدلیل بی تفاوتی نسبت به تحقیر و یا داشتن روحی پست . بااین تفاسیر ممکن است کودکان مذکور به اشتباه پرخاشگر شناخته شوند و اگر به جای درمان فقط بر آرام نمودن او پافشاری گردد ، قطعا با گذر زمان به فردی پرخاشگر تبدیل خواهند شد . دربرخورد بااین گروه لازم است تعدادی دستور العمل را آماده نموده ، در اختیار او قراردهیم تا بداندانتظارات ما از او چیست و باید به این نکته توجّه شود که از تنبیه و کنار کشیدن او ازجمع خودداری نماییم ، ضروری است تا با ایجاد محیطی بالنده و مناسب به پرورش او بپردازیم .

3 ) در خود فرو رفته / کم واکنش : این کودکان توانایی بروز احساسات خود را ندارند و مایلند در خود فرورفته به رؤیاپردازی مشغول شوند. بعلاوه دربعضی از آنان هماهنگی کمی در اندامهای حرکتی دیده شده اصطلاحا به تنش عضلانی کم مبتلا هستند . برای جلب توجّه او لازم است با صدای کاملا بلند صحبت کرده و فعّالیّتها و حرکات بدنی زیادی ضمن صحبت با او از خود نشان داد . این گروه از کودکان در گوشه ای نشسته ، چنین وانمود می کنند که با خود مشغول بازی هستند و تمایل زیادی نسبت به تنها ماندن و بازی های انفرادی نشان می دهند. لذا چنانچه بتوانیم آنان را از عالم درونیشان بیرون بکشیم و در برخورد با دیگران فرصت فرار به آنها ندهیم ، قادر خواهیم بود افرادی بسیار خلّاق ، گرم ، دوست داشتنی و بعبارتی پرورش یافته به اجتماع تحویل دهیم .

4 ) لجوج و مخالف ( عناد ورز ) : فردی با چنین ویژگی ، نسبت به هر چیز دیدی مخالف و منفی داشته ، هر محرّکی که به گیرنده های حسی او مانند لامسه ، شنوایی و ... وارد می آید در ذهن او یک تصویر بزرگ و واضحی جهت بررسی وتحلیل بوجود می آورد ، او بعنوان یک تحلیلگر به بررسی هرچیز در پیرامون خود می پردازد و تلاش زیادی برای کنترل محیط اطراف نموده ، سعی می کند که خودش هیچگاه تحت کنترل دیگران قرار نگیرد. و اگر نتواند بر محیط پیرامون خود تسلّط لازم را پیدا کند احساس ترس و اضطراب بسیاری به او دست می دهد.برای ریشه یابی این ویژگی ، باید توجّه داشت که علّت اصلی این کوششها صرفا حفظ آرامش خود است و با درنظرگیری این نکته قادر خواهیم بود به او کمک کنیم تا انعطاف پذیرتر بوده با دیگران همکاری بیشتری نشان دهد و در این رابطه تنها نکتة کلیدی آن است که بهیچ وجه با او برخوردی تند وخصمانه نداشته باشیم . کودکان شخصّیتی خالص و یکدست نداشته بلکه دارای مخلوطی از انواع شخصیّتها هستند. امّا چنانچه بتوانیم این الگوها را درک کنیم ، قادر خواهیم بود تا برخی از راه حلها را با هم ترکیب و ملحق نماییم .

5 ) بی دقت : این کودکان بسیار حواسپرت هستند بطوری که حتّی در بعضی موارد راه همیشگی خود را هم گم می کنند، ازطرفی بسیاری از آنان بعنوان فردی با اختلال کمبود توجّه و تمرکز شناخته می شوند. این گروه از کودکان در تواناییهایی همچون طرح ریزی و انجام فعّالیّتهای متوالی مانند به خاطر آوردن محلّ قرار گرفتن اشیا مشکل دارند و درسنین بزرگسالی هم هیچگاه نمی توان روی آنها بعنوان یک دستیار یا همکار خوب و دقیق حساب کرد ، چرا که مسیرهای رسیدن به یک هدف را به خوبی دنبال نمی کنند. برای رفع مشکل این افراد ، برخی از متخصّصین امر توصیه می کنند که : «ما می توانیم با افزایش توانایی انجام فعّالیّتهای متوالی ازطریق اجرای یک سری تمرینهای ویژه و بدون مصرف دارو ، به آنها کمک کنیم و در نهایت چنانچه احساس نیاز همچنان وجود داشت می توان درکودکان بزرگتر ازدارو درمانی تحت نظارت متخصّص مربوطه ، استفاده نمود ». بیش از نیمی از والدین ، متخصّصین و مربّیان هنوز بر این باورند که کودکان باید تابع آنان باشند بعبارتی تمامی تلاشهایی را که در راستای تربیت آنها بکار می برند درجهت سازگار نمودن آنان با اصول اجتماع نیست ، بلکه کودکان را بنا برسلیقه و الگوهای شخصی خودشان پرورش داده ، برهمین اصل اجتماعی می نمایند . بهر ترتیب باید توجّه داشت که تربیت همة کودکان با یک شیوة مشابه امکان پذیر نخواهد بود و لازم است شیوة تربیتی متناسب با نوع شخصیّت هر کودک را اتّخاذ نماییم .

blogfa26.blogfa.com

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 ساعت: 17:23 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

عوامل موثر بر اُفت تحصیلی

بازديد: 206

عوامل موثر بر اُفت تحصیلی

تعلیم و تربیت با سرنوشت انسان پیوند خورده است . تعلیم و تربیت در بسیاری از کشورها یک سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شود.

 

لذا سرمایه ها و نیروهای به کار گرفته شده در آن رابه گونه ای برنامه ریزی و سازماندهی می کنند تا بتوانند به اهداف مورد نظر دست پیدا کنند .

تعریف افت تحصیلی

افت از نظر لغوی به معنی کمبود ، کمی ، کم و کاست و نقصان است . افت تحصیلی عبارت است از نزول از یک سطح بالاتر به سطح پایین تر در تحصیل و آموزش . افت تحصیلی، فاصله بین توان بالقوه و بالفعل دانش آموز و یا دانشجو را می گویند.

عوامل مؤثر بر افت تحصیلی

افت تحصیلی علل گوناگونی دارد. از عوامل بیرونی به تعدد زبان ، نابرابری ، امکانات آموزشی در شهر و روستا ، محرومیت برخی از گروهها مانند: مهاجرین ، دختران و محدودیتهای مالی کشورها ، عوامل شخصی مانند هوش و استعداد ، امور عاطفی و... اشاره نمود. و از عوامل درونی نظام آموزش و پرورش کیفیت تدریس معلمان، برنامه های آموزشی، تقویم و ساعت آموزشی و...را می توان نام برد .وجوددقت وتوجه و نیز علاقه دانش آموزان به درس و مدرسه ،ازعوامل مهم دیگر است.

لذا عوامل افت تحصیلی بدین قرار است:

۱- علل داخلی که متوجه نظام آموزشی و مدرسه می باشد .

علل آموزشی مد‌رسه: پس از خانواده،مدرسه به عنوان دومین کانون ، در رشد و تحول کودک سهم بسزایی دارد می تواند نقش سازنده و یا مخرب داشته باشد . مانند: شیوه تد‌ریس معلم، برنامه د‌رسی مد‌رسه، پیشد‌اوری معلم، شرایط فیزیکی کلاس، ارزیابی‌های ناد‌رست معلمان از عملکرد‌ د‌انش‌آموزان، کمبود‌ معلم مجرب، و علاقه‌مند‌ به تد‌ریس .

عوامل مربوط به مدرسه :

* گروه همسالان.

* رفتار نامناسب عوامل اجرایی مدرسه مثل مدیر و معاون ودبیر و...

* عدم تناسب هدفها و محتوای برنامه ها با نیازها ، استعداد و علاقه دانش آموزان.

* عدم تناسب روشها و امکانات آموزشی با محتوای برنامه ها.

* صلاحیتها و شایستگی ها و روش تدریس معلم.

* عدم تناسب مقررات و شرایط و فضای مدرسه و کلاس با نیازها و شرایط اجتماعی

* عدم تناسب روشهای ارزشیابی و سنجش یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و تأکید زیاد بر نمره و امتحانات

*مشکلات یادگیری(ضعف دقت-ضعف ادراک-ضعف حافظه)

۲ - علل خارجی: که خود به دو دسته تقسیم می شوند :علل خانوادگی و اجتماعی-علل فردی.

الف ) علل اجتماعی و خانوادگی :

 

الف-خانواده و نقش آن بر افت تحصیلی:


* اختلافات خانوادگی ، طلاق ، وجود نامادری یا ناپدری و...

* اختلاف فرزند با خانواده .

* وابسته کردن فرزندان به والدین جهت انجام تکالیف بخصوص در دوران ابتدایی

* تحقیر نمودن، سرزنش کردن و مقایسه نادرست فرزندان با همسالان موفق

* اعتیاد والدین،فقر اقتصادی و...

*محرومیت فرهنگی

* عوامل عاطفی و رفتاری خانواده

* فقدان والدین و یا دوری والدین از فرزندان.

* بی سوادی والدین

* تعداد اعضای خانواده

ب-عوامل مربوط به اجتماع

1- دوست ناباب

2- استفاده نادرست و بی رویه از کلوپ های ورزشی ، بدن سازی و ...

3- استفاده نادرست از کافی نت و گیم نت

4- گذراندن وقت زیاد در خیابان و خارج ازمدرسه

 

ب-علل فردی :

1-عوامل فیزیکی یا جسمی مانند بیماری ، ضعف شنوایی و بینایی

2- عوامل ذهنی و روانی ، میزان هوش

3- نداشتن هدف

4- نداشتن انگیزه

5- نداشتن اعتماد به نفس

6- ضعف اراده

7- نداشتن برنامه ریزی درست

8- نداشتن روش مطالعه مناسب

9- مهارت مطالعه نادرست

اثرات افت تحصیلی بر دانش آموز

پایان سال تحصیلی برای دانش آموزی که مردود شده است لحظه ای بحرانی است . وذهنیت دیگران رانسبت به او تغییر می دهد. این تغییرات در شخصیت دانش آموز آثار نامطلوب به جای می گذارد چه بسا دانش آموزان شکست خورده که از خانه می گریزند یا به مواد مخدر پناه می برند و بدلیل افسردگی، اقدام به خودکشی می کنند .

اثرات افت تحصیلی بر خانواده

برای خانواده ها نیز شکست فرزندان بسیاردردناک است و معمولاً یا مدرسه را مسئول می دانند یا فرزند خود را در هر حال این واقعه موجب برهم خوردن تعادل محیط خانوادگی می شود . نا امیدی بسیاری از خانواده های کم درآمد از ادامه تحصیل فرزند خود باعث می شود او را وادار به کار کنند .

هزینه های تحمیل شده

۱) هزینه‌های تحمیل‌شد‌ه به د‌ولت که شامل:

الف) اتلاف هزینه‌های جاری اد‌اره مؤسسات آموزشی توسط د‌ولت.

ب) اتلاف سرمایه‌گذاری‌های ثابت برای احد‌اث و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی.

۲) هزینه‌های تحمیل‌شد‌ه بر خانواد‌ه شامل:

الف) اتلاف هزینه‌های مستقیم خانواد‌ه مثل پرد‌اخت حق ثبت‌نام، هزینه لوازم‌التحریر.

ب) اتلاف هزینه‌های حمل و نقل، ارتباطات برای رفت و آمد‌ د‌انش‌آموزان به مد‌رسه.

۳) خسارت‌های وارد‌ه به د‌انش‌آموزان شکست خورد‌ه شامل:

الف) هزینه فرصت از د‌ست رفته بخاطرد‌یرتر راه یافتن به بازار کار.

ب) سرخورد‌گی، احساس حقارت و بی‌کفایتی و خود‌پند‌اری منفی. لذا بعد‌ روانی، اجتماعی خسارت‌هایی که به د‌انش‌آموز و خانواد‌ه او وارد‌ می‌شود‌، به‌مراتب بیشتر از ضررهای مادی است.

راه‌های کاهش افت‌ تحصیلی:


الف) برنامه‌های د‌رازمد‌ت : این برنامه‌ها تد‌ابیر زیربنایی است که یک سیاست کلی را د‌ر نظام آموزشی می‌طلبد‌. مانند:

۱) تجد‌ید‌نظر د‌ر نظام ارزشیابی.

۲) کاهش تعد‌اد‌ د‌انش‌آموزان هر کلاس.

۳) ارزیابی هوشی د‌انش‌آموزان قبل از د‌بستان.

۴) فراهم کرد‌ن امکانات آموزش و پرورش.

ب) برنامه‌های کوتاه مد‌ت: مانند:

۱) تهیه به موقع کتاب‌های د‌رسی و فراهم آورد‌ن وسایل کمک آموزشی.

۲) همکاری نزد‌یک اولیاء مد‌رسه و والد‌ین.

۳) ارزیابی عملکرد‌ معلمان و تشویق معلمان کارآمد‌.

۴) تقویت انگیزه‌های د‌رونی د‌انش‌آموزان.

5)همچنین تغییر د‌ر نگرش‌های آموزشی معلمان،

6 )تغییر د‌ر سبک‌های مد‌یریت مد‌ارس،

7 )نوآوری د‌ر روش‌های تد‌ریس، اصلاح فرآیند‌ یاد‌د‌هی- یاد‌گیری

8 )توجه به مشارکت مرد‌می‌ می‌تواند‌ د‌ر کاهش مسائل آموزش و پرورش به ویژه افت‌ تحصیلی مثمر ثمر باشد‌.

مهارت های صحیح مطالعه

مطالعه با فاصله: مطالعه بی وقفه و مستمر موجب خستگی و بیزاری از مطالعه می شود. به هر میزان که میزان مطالعه در یک روز افزایش می یابد خستگی زیاد شده و به دقایق استراحت زیادتری نیاز دارید و مدت زمان مطالعه مرحله بعدی باید کاهش یابد.

*عدم مطالعه در کنار وسایل صوتی و تصویری روشن .

*لب خوانی به جای بلند خوانی .

*مطالعه در حالت نشسته و آرامش به جای حالت حرکت و قدم زدن .

*مطالعه به موقع و بیدار نماندن در شب برای حضور مناسب در کلاس یا جلسه امتحان روز بعد

*مطالعه نکردن در موقع خستگی .

*عدم مطالعه طوطی وار .

*مطالعه نکردن با حالت افسردگی .

*شروع مطالعه از مطالب آسان به مشکل .

*مطالعه نکردن در حالت نگرانی و اضطراب.

*تقویت اعتماد به نفس دانش آموز .

چند توصیه

* معلمین گرامی به دانش آموزان خودنشان دهید که به آنها علاقه دارید و اسامی آنان رایادبگیرید.

* همکاری میان دانش آموزان رابااستفاده ازانواع شوراهای دانش آموزی تشویق کنید .

* درصورت لزوم درشیوه کاری خود تغییر ایجاد کنید و ساعات تدریس راطولانی نکنید.

* برای تشویق دانش آموزان،جلساتی برای درمیان گذاشتن مسائل تشکیل دهید.

* ارزش یادگیری رابه دانش آموزان گوشزد کنید ومحدودیت ها وزیانهای عدم یادگیری رایادآورشوید.

* از ارائه مطالب کسل کننده واستفاده ازروشهای یکنواخت تاحدامکان خودداری کرده وتنوع درشیوه تدریس رارعایت کنیدوازمتکلم وحده بودن پرهیزنمایید.

* میزان توجه ودقت شاگردان با معنی داربودن مطالب،تازگی،پیچیدگی وسادگی مطالب نسبت مستقیم دارد.

* استفاده از تشویق های کلامی مانند عالی،مرحبا،احسنت پس ازعملکرددرست شاگردان سبب افزایش و تقویت یادگیری می گردد.

* والدین ومعلمین ازنمرات دانش آموزان به عنوان وسیله ای برای دادن بازخورد و توجه هرچه بیشتر آنان به نقاط ضعف وقوت خود ومیزان یادگیری ایشان استفاده کنید،نه بعنوان وسیله ای برای تنبیه.

* مطالب آموزشی رابصورت متوالی ازساده به مشکل ارائه دهید .

* از ایجاد رقابت وهم چشمی دربین دانش آموزان، خودداری ورزید.

* معلمین با استفاده از مثالها واصطلاحات آشناوساده، زمینه افزایش سرعت یادگیری راایجادکنید.

* استفاده از بحث های گروهی،بازیهای آموزشی،ایفای نقش مراجعه به کتابخانه وجمع آوری اطلاعات و آگاهی ازمیزان پیشرفت خود سبب افزایش علاقه وتوجه دردانش آموزان می گردد.


برچسب ها: افت تحصیلی، 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 ساعت: 17:21 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

دانستنیهای مقیاس هوشی وکسلر4 تکمیلی integrate

بازديد: 164

 

دانستنیهای مقیاس هوشی وکسلر4 تکمیلی integrate

جهت استفاده کارشناسان،مدیران و مربیان مراکز اختلالات یادگیری


جهت تعیین هوشبهر دقیقتر از آزمون بینه استفاده می کنیم


مقیاس هوشی وکسلر4 : 15 خرده آزمون (10 آزمون اصلی ،5 آزمون جانشین  و 15 آزمون چندگزینه ای).و20 نمره تراز دارد.و گروه سنی 16-6 ساله را در بر می گیرد)
ویژگیهای  آزمون وکسلر4 تکمیلی:

-      سنجش شناختی فرایند- محور(جرئیات بیان می شوند)در اینجا بایدالگوهای نادرست پاسخدهی را در بیاوریم وبه فرایند برسیم.زمان واکنش و کیفیت دانش به پاسخهای درست را هم می بینیم.

-     تحلیل های روانسنجی گسترده

-     صحت داده های هنجاری : افراد عادی را شامل میشود که در سه ماه اخیر: (تست نشده باشند-دربیمارستان بستری نشده باشند-جابجایی منزل نداشته باشند-آسیب بینایی شنوایی-حسی و حرکتی-چند معلولیتی-مغزی- روانی-نداشته باشند)

-     ابزار جامع بالینی : فرایندهای روانشناختی یعنی همان توجه و تمرکز را می سنجد

-      روانشناسی عصب نگر تحولی شناختی

       -     سهولت استفاده کنندگان

علل اینکه آزمون وکسلر 2 ،هوشبهر را بیشتر از واقعی نشان می دهد:

1-عامل تبعیض(fireness) رعایت نشده است. یعنی نباید فرهنگ و مذهب و جنسیت و... در آن لحاظ شود.مثل سوال :پیامبر(ص) در چه سنی به پیامبری مبعوث شد؟

2-اثر فِلاین:فلاین می گوید:بدلیل بالا بودن فناوری،هر 3 سال یکبارنرمها باید بازنگری

شوند.این در حالی است که آزمون وکسلر 2 در ایران در سال (1974)1362 هنجاریابی شده است.

(فلاین، مسئول هوشبهر استراتژیک خاورمیانه است)

3-نوسان زیاد نرمها

4-کد اخلاقی در آن رعایت نشده است.(کد اخلاقی یعنی:هر کسی هر ابزاری را که بکار می برد باید بر ویژگیهای روانسنجی آن اشراف داشته باشد).

 

ادیت کاپلان  به­ عنوان جانشین دیوید وکسلر  توانست رویکرد معاصر سنجش روان­شناختی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.کاپلان می گوید:اجرا و نمره گذاری آزمونهای تکمیلی،اقدامی سهل و آسان است ولی تفسیر نمرات تراز،خردمندی بالینی میخواهد تا بتوانیم به اطلاعات بالینی در زمینه تشخیص،شناسایی و مداخلات آموزشی بپردازیم.

تیم تدوین گر

-اعضاء کمیسیون تخصصی تحلیلگر پژوهش

-مشاوران اندازه گیری بالینی

-متخصص روانشناسی عصب نگرسنجش شناختی فرایند- محور

   -متخصص روانسنجی

   -متخصص بالینی

-مشارکت به وسیله بازخورد، رهنمود و همکاری

صلاحیت حرفه ای آزمونگران

-       تجربه فراوان در زمینه آزمودن کودکان

-       تجربه حرفه ای و آموزشی-پرورشی

-        تجربه اجرا با شاخص های متنوع هوشی

-      کسب مدارک صلاحیت حرفه ای و پروانه اشتغال تخصصی

-        72 ساعت روشهای اجرا و نمره گذاری

-    8 ساعت خطاهای رایج اجرا و نمره گذاری

-        24 ساعت طرح تفسیری

-        امتحان دومرحله ای کارورزی

 

نیمرخ ها

ما در مرکز مشکلات یادگیری نیمرخ روانی نداریم.بلکه با نیمرخ هوشی سر و کار داریم.در این آزمون نمرات خام را به تراز تبدیل می کنیم.و نیمرخ نمرات تراز را ترسیم می کنیم.

تست:ابزاری است که دارای روایی و اعتبار مقبولی است.

آزمون یعنی:فرایند اجرای تست.

کسی که تست را اجرا می کند تستر است واگر با مصاحبه باشد ارزیابگر است. ارزیابگر از تستر بالاتر است.ما در مرکز مشکلات یادگیری ارزیابگر هستیم و نه تستر.

 

روایی تشخیصی با وکسلر4

1-     غربالگری اولیه:کار معلم و مربی و مدیر است.

2-     غربالگری ثانویه:کار مشاور مدرسه است

3-     تشخیص:کار مربیان مراکز ld است.که بگوییم آیا ldهست یا خیر؟

4-     شناسایی:اگر ldبود به شناسایی جزییات و سبب شناسی یک یا چند نقص فرایند روانی پایه می پردازیم

5-     نیاز سنجی(به چه چیزی و یا درمانی نیاز دارد)

6-     برنامه ریزی:فضا-زمان –مکان-اهداف آموزشی-محتوای آموزشی-مواد آموزشی-روش تدریس-روش ارزیابی را بررسی می کنیم

7-     مداخله(درمان):برنامه درمانی باید طبق نیاز سنجی ما برای دانش آموز باشد

8-     استفاده از طرحهای تک آزمودنی

9-     محاسبه اندازه اَثر(شدت اثر):شدت اثر باید بین 02% تا 04%(دو دهم تا چهار- دهم) باشد

 

مقایسه ترکیبی

1-شاخص توانایی عمومی:از مجموع نمرات تراز این دو مورد ، هوشبهرشاخص توانایی عمومی بدست می آید.الف) فهم کلامی          ب)استدلال ادراکی

2-شاخص چیرگی شناختی:از مجموع نمرات تراز  این دو هوشبهر، چیرگی شناختی بدست می آید.الف)حافظه فعال              ب)سرعت پردازش

3-مقیاس(هوشبهر) کل=از مجموع نمرات تراز توانایی عمومی + چیرگی شناختیبدست می آیدکه این نمرات تراز طبق جداول آخر کتاب ،به هوشبهر تبدیل می شوند

 

مقیاس کل:

اعداد قید شده زیردر آزمونهای اصلی و جانشین، نشانگر شماره ترتیب اجرای آزمونها طبق فرم وکسلر4 می باشد

1-فهم کلامی VCI

2-شباهتها(اصلی)شماره 2 یعنی دومین آزمون از وکسلر4 است

6-واژگان(اصلی)

9-فهمیدن(اصلی)

13-اطلاعات(جانشین)

15-استدلال کلمه(جانشین)

2-استدلال ادراکیPRI

1-طراحی با مکعبها(اصلی)

4-مفاهیم تصویر(اصلی)

8-استدلال ماتریس(اصلی)

11-تکمیل تصویر(جانشین)

3-حافظه فعالWMI

3-ظرفیت عدد(اصلی)

7-توالی عدد-حرف(اصلی)

14-محاسبات(جانشین)

4-سرعت پردازشPSI

5-رمزنویسی(اصلی)

10-نمادیابی(اصلی)

12-حذف کردن(جانشین)


تراز وکسلر


-محاسبات: با زمان و بی زمان اضافی

-طراحی با مکعبها: با زمان و بی زمان

-حذف کردن: کل-با ساختار-تصادفی

-ظرفیت عدد:کل-مستقیم-معکوس

-سایر آزمونها یک نمره تراز دارند.

آزمونهای 15-11 جانشین هستند

 

 

شرایط اختیاری یا جانشین شدن

1-وجود نقص و یا مشکل حسی-حرکتی.

2-اگر به اطلاعات بالینی بیشتری نیاز داشته باشیم(بدلیل نیاز بالینی).


فهرست وارسی برای روایی اکولوژی

1-نور

2-سکوت

3-دما

4-تهویه(اکسیژن برسد)

5-صندلی آزمونگربلندتر از صندلی آزمودنی باشد

6-میز زیبا و شیک و مرتب باشد

7-چیدمان میز(شلوغ نباشد)

8-روایی فیزیولوژیکی(آزمودنی گرسنه و تشنه و خسته و... نباشد)



چهار خطای مکعبها:

الف)از 45 درجه چرخش به بالا نمره ای تعلق نمی گیرد.

ب)کم و زیاد کردن قطعه که نشانه آسیب مغزی است.نمره نمی گیرد.

ج)جابجایی رنگها(نشانگر کور رنگی و مشکل بینایی است).نمره نمی گیرد

د)فاصله ها(نشانگر مشکل در دو نیمکره و داشتن زمینه برای اختلالات حرکتی است).نمره نمی گیرد

تاریخچه آزمونهای وکسلر:

-   آزمون وکسلر بزرگسالان (1945)-11 خرده آزمون داشت

          -    آزمون وکسلر کودکان یک (1949)12-خرده آزمون داشت

-   آزمون وکسلر کودکان دو(1974) 12 خرده آزمون داشت

-   آزمون وکسلر 3 (1991) 13 خرده آزمون داشت

-   آزمون وکسلر 4(2003)15 خرده آزمون داشت

-    آزمون وکسلر 4 تکمیلی(integrate) 15 خرده آزمون و 15 آزمون چند گزینه ای دارد(جمعا 30 خرده آزمون). {2012}


تهیه و تنظیم:مرضیه لک(مدرس دوره)

با تشکر از استاد کامبیز کامکاری

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 ساعت: 17:20 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(1)

سوال و جواب-در مورد مقیاس هوشی وکسلر 4 تکمیلی

بازديد: 33

سوال و جواب-در مورد مقیاس هوشی وکسلر 4 تکمیلی

جهت استفاده همکاران گرامی مراکز اختلالات یادگیری

 

 

 



      جهت تعیین هوشبهر دقیقتر از آزمون بینه استفاده می کنیم


در اینجا برخی از سوالات همکاران عزیز مراکز LDدر خصوص نحوه اجرای آزمونها ذکر شده است .که ممکن است سوال شما نیز باشد.لذا به ترتیب اجرای آزمونها به آنها پاسخ داده می شود.


سین: در قانون بازگشت، اگر آزمودنی به چند سوال مربوط به سطح سنی و نقطه شروع مربوط به خودش پاسخ ندهد و یا پاسخ اشتباه بدهد به نقطه قبل بر می گردیم؟

جیم: با توجه به سن دانش آموز، نقطه شروع را مشخص نموده و دو سوال مربوط به سن خودش را می پرسیم و یا اجرا می کنیم و اگر آزمودنی حتی به یک سوال مربوط به سن خودش پاسخ نداد و یا پاسخ اشتباه داد به نقطه شروع قبل بر می گردیم.

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 ساعت: 17:20 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1652

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس