معرفی رشته راهنمایی و مشاوره و موقعیت شغلی آن در ایران
یک زندگی آرام، شیرین و بدون تنشهای عصبی بزرگترین آرزوی هر فردی است. آرزویی که دستیابی به آن بسیار دشوار است. چرا که امروزه افزایش مشکلات و پیچیدگی و آمیختگی آنها با یکدیگر، انسانها را بیش از زمانهای گذشته در برابر شرایط دشوار، نامساعد و پرفشار قرار میدهد تا جایی که انواع فشارهای روانی جزء لاینفک زندگی روزمره بسیاری از ما شده است. و این به معنای آن است که ایجاد روابط سالم و صمیمانه با همنوعان، داشتن زندگی پرثمر و تحقق نیروهای بالقوهای که در وجود تک تک انسانها به ودیعه گذاشته شده است، به سختی امکانپذیر میباشد.حال چه باید کرد؟ آیا میتوان منتظر ماند تا تمامی مشکلات حل گردد و سپس در مسیر زندگی گام برداشت؟ یا باید از دشواریها و مشکلات زندگی نهراسید و حتی از شکست پلی برای پیروزی ساخت؟بدون شک تمام افراد باید راه دوم را انتخاب کنند و برای پیشگیری از فشارهای روانی از راهنمایی کارشناسان مشاوره و راهنمایی بهره ببرند. چرا که این افراد میتوانند مردم را برای رسیدن به یک بهداشت همگانی در مقابل بیماریهای روحی و روانی واکسینه کنند.رشته راهنمایی و مشاوره یکی از رشتههای گروه علوم انسانی است که جنبه کاربردی دارد و دروس آن بیشتر در زمینه رشد، ابعاد مختلف شخصیت آدمی و پیشگیـری از مشکلات و اختلالات بخصـوص مشکلات دانشآموزان و نوجوانان است. مشاور به افراد آموزش میدهد که چه کنند تا دچار بحرانهای روحی نگردند و راه پیشرفت و تکامل را راحتتر و سریعتر طی نمایند. بخش دیگری از فعالیت مشاوره نیز شامل حال افرادی میشود که دچار بحران شدهاند و اکنون نمیدانند که چگونه باید از بحران مورد نظر عبور کرده یا با آن کنار بیایند در اینجا مشاور به فرد مراجعه کننده کمک میکند تا بتواند بر بحران موجود غلبه کند. مشاوره بیشتر جنبه کاربردی دارد و از تحقیقات و دادههای روانشناسی برای حل مشکلات مردم یاری میگیرد؛ مردم عادی که با بحرانهای روحی روبرو هستند.
تواناییهای لازم :
خوب گوش دادن و خوب سخن گفتن دو ویژگی مهم و ضروری برای دانشجوی رشته مشاوره است. یک مشاور باید بتواند با صبر و بردباری و آرامش درونی خود، فضای مناسبی برای مراجعه کننده ایجاد کند و به او اجازه دهد که خود را تخلیه کرده و دغدغههای ذهنی خویش را بیان کند. یک مشاور خوب باید از مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی جامعه نیز اطلاع داشته باشد.
موقعیت شغلی در ایران :
مشاوره دارای ابعاد مختلفی است و میتوان برای انتخاب رشته تحصیلی، ازدواج، شغلیابی، نحوه ارتباط در یک محیط صنعتی، نحوه ارتباط اعضای خانواده یا نحوه روبرو شدن با بحرانهای دوران نوجوانی و جوانی از مشاور استفاده کرد. امروزه شغل مشاوره یکی از شغلهای تعریف شده در آموزش و پرورش است. و هر مدرسه در مقطع متوسطه یا پیشدانشگاهی حداقل نیاز به یک مشاور دارد. به همین دلیل با کمبود کارشناس در رشته مشاوره روبرو هستیم. در ضمن یک مشاور میتواند به غیر از آموزش و پرورش در بهزیستی، کمیته امداد، فرهنگسراها، مراکز بازپروری و زندانها به کار مشاوره بپردازد.
درسهای این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه و اصلی :
ریاضیات پایه، مبانی جامعهشناسی، انسان از دیدگاه اسلام، روانشناسی عمومی، اصول فلسفه آموزش و پرورش، آمار توصیفی، آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، جامعهشناسی آموزش و پرورش، روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی، مبانی راهنمایی و مشاوره، فیزیولوژی انسان (اعصاب و غدد)، آمار استنباطی، روشها و فنون راهنمایی و مشاوره، سنجش و اندازهگیری در علوم تربیتی ، روشها و فنون تدریس، نماد خانواده در اسلام و ایران، روانشناسی رشد، روش تحقیق در علوم تربیتی و مشاوره، مقدمات مدیریت آموزشی، روانشناسی یادگیری، تولید و کاربرد مواد آموزشی، مبانی کامپیوتر، روانشناسی شخصیت، روانشناسی تربیتی، آسیبشناسی روانی، مسائل جوانان و نوجوانان، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی و آموزش افراد استثنایی، بازی درمانی، اختلالات یادگیری، آسیبشناسی اجتماعی ، بهداشت روانی.
دروس تخصصی :
راهنمایی و مشاوره تحصیلی، راهنمایی و مشاوره شغلی، کاربرد آزمونهای روانی (هوش، استعداد، رغبت)، کاربرد آزمونهای تشخیصی و شخصیت در مشاوره، نظریه مشاوره و رواندرمانی، راهنمایی و مشاوره گروهی، مشاوره خانواده، مددکاری اجتماعی در مشاوره، روشهای تغییر و اصلاح رفتار، متون تخصصی زبان، پروژه تحقیقاتی، تمرین عملی مشاوره (فعالیتهای راهنمایی)، تمرین عملی مشاوره (فعالیتهای مشاورهای).
منبع : پارسی داک
-------------------------------------------------
معرفی رشته دانشگاهی راهنمایی و مشاوره
قبل ارائه توضیحات درباره این رشته اول به تعریف دو واژه " راهنمایی " و " مشاوره " می پردازیم سپس به ارائه اطلاعات لازم جهت آشنایی کامل با این رشته اقدام می کنیم .
راهنمایی Guidance
راهنمایی از لحاظ لغوی به معنی هدایت. ارشاد و اداره کردن است . مفهوم گسترده ای از پند و اندرز. مطالعه کتاب و گوش دادن به یک سخنرانی و ... را شامل می شود که سبب افزایش بصیرت فرد می گردد و او را در نیل به درجات بالاتری از کمال و معرفت یاری می کند . به سخنی دیگر راهنمایی جریان یاری دهنده ای است که فرد را در شناخت خود و محیط پیرامون یاری می کند و وی را قادر می سازد تا توانایی ها. رغبت ها. و محدودیت هایش را بشناسد و از طریق گسترش امکانات با توجه به اهدافش زندگی سالم و سازنده ای را سپری کند . این جریان یاری دهنده. فرد را با استفاده از ابزار و فنون گوناگون بررسی می کند و فعالیتی است جمعی که یاری معلم. والدین. مددکر اجتماعی. پزشک . روانپزشک و سایرین را می طلبد و در نهایت فرد به کمال خودش یعنی " خود-رهبری " می رسد . راهنمایی به صورت فردی و گروهی اجرا می شود .
راهنمایی شامل راهنمایی تحصیلی. راهنمایی شغلی. راهنمایی خانوادگی و بهداشتی میباشد و در اصل مشاوره یکی از فنون اجرایی راهنمایی می باشد و قلب راهنمایی محسوب می شود و مشاوره جنبه درمانی دارد ولی راهنمایی جنبه پیشگیری .
مشاوره Counseling
مشاوره تعاملی است بین مراجع و مشاور که از این طریق به مراجع کمک می شود تا پس از شناخت خویش تصمیمات معقولی اتخاذ کند . مشاوره در معنای لغوی به معنی همکاری کردن و رای دیگری را در انجام کاری خواستن است . به طور کل مشاوره جریان بحث و بررسی مشکلات و مسائلی است که مراجع با آنها مواجه است و علاقمند به طرح آنها می باشد . مراجع از طریق بحث و گفتگو درباره مشکلش با مشاور. در یک جریان رابطه مشاوره ای توام با درک و تفاهم به خودشناسی و کشف راه حل موفق می گردد و سرانجام تصمیمی معقول و مناسب اتخاذ می شود . مشاوره نیز همچون راهنمایی می تواند به صورت فردی و گروهی اجرا شود .
هدف از ایجاد این رشته تربیت متخصصان و کارشناسانی است مومن. متعهد به اسلام و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه که بتوانند تصدی امر مشاوره یا فعالیت های پرورشی را در هسته های مشاوره مراکز تربیت معلم و غیره عهده دار شوند .
فارغ التحصیلان این رشته قادر خواهند بود از طریق شناخت مراجعان که اغلب کودکان و نوجوانان می باشند و با اتخاذ تدابیر لازم و تحقیق و پژوهش درباره علل دشواریهای روانی. اخلاقی. خانوادگی. ناسازگاری ها. لغزش ها. انحرافات اجتماعی و ... برای جلوگیری از این پیشامدها چاره اندیشی کرده و راه حلهای لازم را ارائه دهند و تدابیر ضروری را اتخاذ و پیشنهاد کنند . با توجه به مشکلات متنوع افراد ( به ویژه کودکان. نوجوانان و جوانان به علت تجربه کم ) در جریان زندگی و بحران های خاص این دورانها و لزوم برطرف ساختن مشکلات و مسائل شخصی و اجتماعی وجود مشاوران در مورد امور تربیتی ضروری به نظر می رسد .
فارغ التحصیلان این رشته می توانند در تمام رشته های کارشناسی ارشد ناپیوسته گروه علوم انسانی شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن بعضی واحدهای پیش نیاز را بگذرانند ولی در صورت ادامه همین رشته می توانند در رشته مشاوره و در گرایشهای :
1) مشاوره خانواده
2) مشاوره شغلی
3) مشاوره مدرسه ای
شرکت کند.
تواناییهای لازم :خوب گوش دادن و خوب سخن گفتن دو ویژگی مهم و ضروری برای دانشجوی رشته مشاوره است. یک مشاور باید بتواند با صبر و بردباری و آرامش درونی خود، فضای مناسبی برای مراجعه کننده ایجاد کند و به او اجازه دهد که خود را تخلیه کرده و دغدغههای ذهنی خویش را بیان کند. یک مشاور خوب باید از مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی جامعه نیز اطلاع داشته باشد.
موقعیت شغلی در ایران :
مشاوره دارای ابعاد مختلفی است و میتوان برای انتخاب رشته تحصیلی، ازدواج، شغلیابی، نحوه ارتباط در یک محیط صنعتی، نحوه ارتباط اعضای خانواده یا نحوه روبرو شدن با بحرانهای دوران نوجوانی و جوانی از مشاور استفاده کرد. امروزه شغل مشاوره یکی از شغلهای تعریف شده در آموزش و پرورش است. و هر مدرسه در مقطع متوسطه یا پیشدانشگاهی حداقل نیاز به یک مشاور دارد. به همین دلیل با کمبود کارشناس در رشته مشاوره روبرو هستیم. در ضمن یک مشاور میتواند به غیر از آموزش و پرورش در بهزیستی، کمیته امداد، فرهنگسراها، مراکز بازپروری و زندانها به کار مشاوره بپردازد.
درسهای این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه و اصلی :
ریاضیات پایه، مبانی جامعهشناسی، انسان از دیدگاه اسلام، روانشناسی عمومی، اصول فلسفه آموزش و پرورش، آمار توصیفی، آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، جامعهشناسی آموزش و پرورش، روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی، مبانی راهنمایی و مشاوره، فیزیولوژی انسان (اعصاب و غدد)، آمار استنباطی، روشها و فنون راهنمایی و مشاوره، سنجش و اندازهگیری در علوم تربیتی ، روشها و فنون تدریس، نماد خانواده در اسلام و ایران، روانشناسی رشد، روش تحقیق در علوم تربیتی و مشاوره، مقدمات مدیریت آموزشی، روانشناسی یادگیری، تولید و کاربرد مواد آموزشی، مبانی کامپیوتر، روانشناسی شخصیت، روانشناسی تربیتی، آسیبشناسی روانی، مسائل جوانان و نوجوانان، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی و آموزش افراد استثنایی، بازی درمانی، اختلالات یادگیری، آسیبشناسی اجتماعی ، بهداشت روانی.
دروس تخصصی :
راهنمایی و مشاوره تحصیلی، راهنمایی و مشاوره شغلی، کاربرد آزمونهای روانی (هوش، استعداد، رغبت)، کاربرد آزمونهای تشخیصی و شخصیت در مشاوره، نظریه مشاوره و رواندرمانی، راهنمایی و مشاوره گروهی، مشاوره خانواده، مددکاری اجتماعی در مشاوره، روشهای تغییر و اصلاح رفتار، متون تخصصی زبان، پروژه تحقیقاتی، تمرین عملی مشاوره (فعالیتهای راهنمایی)، تمرین عملی مشاوره (فعالیتهای مشاورهای).
منبع: http://counselling86.blogfa.com
----------------------------------------------------
لیست دروس رشته راهنمایی و مشاوره
کارشناسی مشاوره وراهنمایی ترم اول
كدر درس نام درس نظري عملي پيش نياز
555007 روانشناسي پيش دانشگاهي 2 ___ ___
555001 رياضي پيش دانشگاهي 2 ___ ___
555002 زبان پيش دانشگاهي 2 ___ ___
555003 فارسي پيش دانشگاهي 2 ___ ___
263003 اصول و فلسفه آموزش و پرورش 3 ___ ___
263010 مباني جامعه شناسي 3 ___ ___
263015 روانشناسي عمومي 3 ___ ___
400001 انديشه اسلامي 1 2 ___ ___
___ ___
ترم دوم
كدر درس نام درس نظري عملي پيش نياز
263000 رياضيات پايه 2 ___ رياضي پيش دانشگاهي
263017 روانشناسي رشد(1) (كودكي و نوجواني) 2 ___ روانشناسي عمومي
263030 مباني راهنمايي و مشاوره 3 ___ روانشناسي عمومي
888001 فارسي عمومي 3 ___ فارسي پيش
263008 مقدمات مديريت آموزشی 2 ___ ___
263011 جامعه شناسي آموزش و پرورش 2 ___ مباني جامعه شناسي
263007 روشها و فنون تدريس 3 ___ اصول و فلسفه آموزش و پرورش
400007 آئين زندگي 2 ___ ___
888003 تربيت بدني (1) 1 ___ ___
666002 روخواني قرآن 1 ___ ___
ترم سوم
كدر درس نام درس نظري عملي پيش نياز
263001 آمار توصيفي 2 ___ رياضيات پايه
263009 توليد و كاربرد مواد آموزشي 2 ___ ___
263012 انسان از ديدگاه اسلام 2 ___ ___
263013 فيزيولوژي انسان(اعصاب و غدد) 2 ___ روانشناسي عمومي
263016 روانشناسي ازديدگاه دانشمندان اسلامي 2 ___ روانشناسي عمومي
263018 روانشناسي رشد(2) (جواني و بزرگسالي و پيري) 2 ___ روانشناسي رشد(1) (كودكي و نوجواني)
263031 روشها و فنون راهنمايي و مشاوره 2 1 مباني راهنمايي و مشاوره
263019 روانشناسي اجتماعي 2 ___ روانشناسي عمومي-مباني جامعه شناسي
888002 زبان عمومي 3 ___ زبان پيش
666001 وصاياي امام 1 ___ ___
ترم چهارم
كدر درس نام درس نظري عملي پيش نياز
263002 آمار استنباطي 2 ___ آمار توصيفي
263014 خانواده در اسلام و ايران 3 ___ جامعه شناسي آموزش و پرورش
263021 روانشناسي يادگيري 2 ___ روانشناسي رشد(2)
(جواني-بزرگسالي- پيري)
263022 روانشناسي شخصيت 3 ___ روانشناسي رشد(2)
(جواني-بزرگسالي-پيري)
263004 آموزش و پرورش ابتدائي-راهنمايي-متوسطه 3 ___ اصول فلسفه آموزش و پرورش
263032 راهنمايي و مشاوره تحصيلي 1 1 روشها و فنون و راهنمايي و مشاوره
263036 نظريه هاي مشاوره و روان درماني 3 ___ روشها و فنون راهنمايي و مشاوره
400002 انديشه اسلامي (2) 2 ___ انديشه اسلامي (1)
ترم ششم
كدر درس نام درس نظري عملي پيش نياز
263006 روش تحقيق در علوم تربيتي و روانشناسي 2 1 آمار استنباطي
263043 تمرين عملي راهنمايي و مشاوره 1
(فعاليتهاي راهنمايي ) ___ 2 راهنمايي مشاوره تحصيلي- راهنمايي و مشاوره شغلي –
نظريه مشاوره و روان درماني
263025 آسيب شناسي رواني (2) 2 ___ آسيب شناسي رواني (1)
263020 روانشناسي تربيتي 3 ___ روانشناسي رشد(2)
(جواني-بزرگسالي- پيري)
263034 كاربرد آزمونهای هوش و استعداد و رغبت در مشاوره 1 1 سنجش و اندازهگيري در
علوم تربيتي
263037 راهنمايي و مشاوره گروهي 2 1 روشها وفنون راهنمايي و مشاوره
400013 تاريخ تحليل صدر اسلام 2 ___ ___
263038 مشاوره خانواده 2 1 ___
ترم پنجم
كدر درس نام درس نظري عملي پيش نياز
400015 تفسير موضوعي قرآن 2 ___ ____
263005 سنجش و اندازه گيري در علوم تربيتي 2 1 آمار توصيفي
263033 راهنمايي و مشاوره شغلي 2 1 راهنمايي و مشاوره تحصيلي
263024 آسيب شناسي رواني (1) 2 ___ روانشناسي شخصيت
263026 اختلالات يادگيري 2 ___ روانشناسي يادگيري
263052 جامعه شناسي ارتباطات 2 ___ روانشناسي اجتماعي
263027 بهداشت رواني 2 ___ روانشناسي شخصيت
263039 مددكاري اجتماعي 2 1 مباني جامعه شناسي- روانشناسي عمومي- نظريه هاي مشاوره و روان درماني
888004 تربيت بدني (2) ___ 1 ___
ترم هفتم
كدر درس نام درس نظري عملي پيش نياز
263029 آسيب شناسي اجتماعي 2 ____ آسيب شناسي رواني(2)
263028 مسائل نوجوانان و جوانان 2 ____ روانشناسي رشد (2)
263044 تمرين عملي راهنمايي و مشاوره (2)
(فعاليتهاي مشاوره اي) ____ 2 نظريه هاي مشاوره و روان درماني- راهنمايي و مشاوره گروهي-مشاوره خانواده
263023 روانشناسي آموزش و پرورش افراد استثنائي 2 ____ روانشناسي يادگيري
263035 كاربرد آزمون هاي تشخيص در مشاوره 1 1 آسيب شناسي رواني(2)
263040 روش هاي تغيير و اصلاح رفتار 1 1 روانشناسي يادگيري
263047 خانواده نابسامان و عوامل آن 2 ____ بهداشت رواني
263053 آشنايي با مباني دفاع مقدس 2 ____ ____
263054 آشنايي با كامپيوتر 2 ____ ____
400009 انقلاب اسلامي و ريشه هاي آن 2 ____ ____
ترم هشتم
كدر درس نام درس نظري عملي پيش نياز
263041 متون زبان تخصصي 3 ____ زبان عمومي- مباني راهنمايي و مشاوره
263042 پروژه تحقيقاتي 1 2 روش تحقيق در علوم تربيتي و روانشناسي – نظريههاي مشاوره و روان درماني
888006 تنظیم خانواده 2
نكات:
1- دانشجوياني كه معدل ترم آنان كمتر از 12 باشد مشروط باشند در نيمسال بعدي حق انتخاب بيش از 14 واحد را ندارند.
2- رعايت پيش نياز به عهده دانشجو ميباشد و در صورت عدم رعايت آن درس حذف ميگردد.
منبع: دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان
--------------------------------------------------------
رشته راهنمایی و مشاوره آنچه به اینجا پیوند دارد... رشته های دانشگاهی علوم انسانی
جامعه و علوم اجتماعی > روان شناسی
(cached)
--------------------------------------------------------------------------------
شرط اساسی زندگی توام با آسایش، نشاط، پیشرفت و موفقیت و رشد و کمال برخورداری از سلامت، بهداشت، و امنیت جسمانی و روانی و اجتماعی است. لیکن تغییر و تحولات سریع علمی و تکنولوژی، تغییر و تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پیش آمدهای غیر منتظره از قبیل جنگ، زلزله، بیماری و تصادف، پیچیدگی ارتباطات اجتماعی و تهاجم فرهنگی در عصر کنونی مشکلات گوناگونی در زمینههای معیشتی، تحصیلی، شغلی، خانوادگی، تصمیمگیری، ارتباطی، عاطفی، روانی رفتاری و اخلاقی برای بسیاری از افراد در همه جوامع از جمله مردم کشور ما به وجد آورده است و سلامت بهداشت و امنیت جسمانی روانی و اجتمعای آنان را دچار آسیب کرده است. برای جلوگیری و حل و رفع این مشکلات و سازگاری و برخورد موثر و منطقی با موقعیتهای گوناگون زندگی و تامین بهداشت و سلامتی جسمانی، روانی و اجتماعی افراد جامعه متخصصین حرفههای یاورانه به ویژه متخصصان راهنمایی و مشاوره میتوانند کمکهای شایان توجهی ارائه کنند.
بنابراین در برنامههای توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی هر کشور باید به فراهم ساختن شرایط وسایل و امکانات مربوط به ارائه خدمات متخصصین حرفههای یاورانه از جمله راهنمایی و مشاوره توجه کافی مبذول گردد. از آنجاییکه موفقیت و کارآیی موسسات و مراکز ارائه کننده خدمات یاورانه به مراجعان درگرو داشتن متخصصین لایق و کارآمد در حرفههای یاورانه است، تربیت نیروی انسانی واجد شرایط و کارآمد در این حرفهها و از جمله راهنمایی و مشاوره از اهمیت فراوانی برخوردار است. برنامه دوره کارشناسی راهنمایی و مشاوره به همین دلیل و برای تربیت و تامین نیروی انسانی لایق و کارآمد برای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در مراکز و موقعیتهای گوناگون با استفاده از همکاریهای صاحبنظران با تجربه به این رشته در کشور تهیه و تدوین شده است. رشته راهنمایی و مشاوره یکی از دورههای کارشناسی در نظام آموزش عالی است و هدف از تاسیس آن تربیت متخصصان و کارشناسانی است مومن، معتقد به اسلام و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، که بتوانند تصدی امر راهنمایی و مشاوره یا فعالیتهای پرورشی را در هستههای مشاوره، مدارس، مراکز تربیت معلم دانشسراها و سایر موسسات اموزشی و تربیتی، بنیادها بر عهده بگیرند. همه افراد در جریان زندگی خودشان با مسائل و مشکلات متنوعی روبرو میشوند، کودکان نوجوانان و جوانان که این دوره از زندگی آنان با دوران تحصیل در مدارس ابتدایی، راهمایی و متوسطه و دانشگاه مصادف است به علت تجارب کمتر و بحرانهای خاص این دورهها در جریان برخورد و برطرف ساختن مشکلات و مسائل شخصی و اجتماعی با دشواریهای بیشتری روبرو میشوند و این امر علاوه بر تاثیر گذاردن بر جریان زندگی عادی و معمولی آنان برجریان تحصیلی آنان نیز اثر می گذارد و چنانچه خدمات راهنمایی و مشاوره در دسترس آنها باشد با استفاده از این خدمات طرز حل و رفع و بطرف کردن بسیاری از مسائل و مشکلات و موانع را یادگرفته و از زندگی احساس رضایت و خرسندی نموده و سازش بهتر و بیشتری با خود و زندگی خواهند داشت و در نتیجه رشد شخصیتی سالم برای آنان تسهیل خواهد شد و سلامت شخصیت آنان کمتر در معرض ناهنجاری و بیماری قرار خواهد گرفت.
علاوه بر این نوجوانان و جوانان در این دوره از زندگی با انتخاب رشته تحصیلی و شغل که از مهمترین انتخابهای سرنوشت ساز و تعیین کننده در زندگی فردی و اجتماعی فرد هستندمواجهند و در دنیای کنونی به علت تعدد و تنوع رشتههای تحصیلی و کثرت و تعدد مشاغل و تخصصی بودن آنها این انتخابها برای همه افراد به ویژه نوجوانان و جوانان آسان نمیباشد. و چنانچه خدمات مشاورهای و پرورشی در دسترس افراد خصوصاً نوجوانان و جوانان قرار داشته باشد به وسیله راهنمایان و مشاوران آموزش دیده و مجرب قادر خواهند بود با شناخت خودشان و پی بردن به استعدادها، علایق، هدفها نیازهایشان و همچنین شناخت رشتههای تحصیلی و مشاغل مختلف و نیازهای جامعه در انتخاب رشته تحصیلی و شغل مناسب یاری شوند که در نتیجه از بسیاری از ضایعات که ناشی از انتخاب نادرست رشته تحصیلی و یا شغل میباشد و سازمانها دولتی یا خصوصی عهدهدار شوند.
متوسط طول دوره کارشناسی راهنمایی و مشاوره 4 سال و حداکثر آن 6 سال خواهد بود و دانشجویان در طی آن آموزشهای نظری و عملی لازم برای کسب تواناییهای ضروری در انجام وظائف راهنمایی و مشاوره یا فعالیتهای پرورشی را بر اساس آییننامههای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی برنامهریزی فراخواهند گرفت.
سطوح رشته
ردیف نام دانشگاه کاردانی کارشناسی ارشد دکترا
1 آزاد- اسلامشهر *
2 آزاد- بهبها ن *
3 آزاد- تهران *
4 آزاد- خمینی شهر *
5 آزاد- رودهن *
6 آزاد- زرند *
7 آزاد- شبستر *
8 آزاد- شهرکرد *
9 آزاد- قوچان *
10 آزاد- مرودشت *
11 آزاد- مهاباد *
12 آزاد-ابهر *
13 آزاد-بوشهر *
14 الزهرا تهران *
15 بندرعباس *
16 تهران *
17 خوارزمی *
18 رازی کرمانشاه *
19 شهیدچمران اهواز *
20 صنعتی اصفهان *
21 علامه طباطبائی *
درسهای رشته
ردیف نام درس ردیف نام درس
1 فارسی 2 آسیب شناسی اجتماعی
3 آسیب شناسی روانی 1 4 آسیب شناسی روانی 2
5 آسیبشناسی اجتماعی 6 آسیبشناسی روانی 1
7 آسیبشناسی روانی 2 8 آشنایی با قرآن 1
9 آشنایی با قرآن 2 10 آشنایی با کامپیوتر
11 آشنایی با کتاب و کتابخانه 12 آمار استنباطی
13 آمار توصیفی 14 آموزش ابتدایی راهنمایی متوسطه
15 آموزش و پرورش ابتدائی، راهنمایی و متوسطه 16 آیین نگارش و فن سخنوری
17 اختلالات یادگیری 18 ادبیات کودکان و نوجوانان
19 اصول و فلسفه آموزش و پرورش 20 اصول و فلسفه تعلیم و تربیت
21 انسان از دیدگاه اسلام 22 انقلاب اسلامی و ریشههای آن
23 بازی و حرکت درمانی 24 بهداشت روانی
25 بهداشت و کمکهای اولیه 26 پروژه تحقیقاتی
27 تاریخ اسلام 28 تربیت بدنی 2
29 تمرین عملی راهنمائی مشاوره 2 (فعالیت مشاوره ) 30 تمرین عملی راهنمایی و مشاوره 1 (فعالیت راهنمای
31 تولید و کاربرد مواد آموزشی 32 جامعه شناسی آموزش و پرورش
33 جامعه شناسی عمومی 34 جمعیت و تنظیم خانواده
35 خانواده در اسلام و ایران 36 راهنمایی و مشاوره تحصیلی
37 راهنمایی و مشاوره شغلی و نظریه 38 راهنمایی و مشاوره گروهی
39 روابط انسانی در مدرسه 40 روان شناسی اجتماعی
41 روان شناسی اجتماعی 42 روان شناسی و آموزش و پرورش افراد استثنائی
43 روان شناسی یادگیری 44 روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی
45 روانشناسی تربیتی 46 روانشناسی رشد 1 (کودکی و نوجوانی)
47 روانشناسی رشد 2 (جوانی، بزرگسالی و پیری) 48 روانشناسی شخصیت
49 روانشناسی عمومی 50 روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت
51 روانشناسی از دیدگاه اسلام 52 روانشناسی تربیتی
53 روانشناسی رشد نوجوانی 2 54 روانشناسی رشد کودکی 1
55 روانشناسی عمومی 56 روانشناسی و آموزش افراد استثنایی
57 روش تحقیق در علوم تربیتی و روان شناسی 58 روشها و فنون تدریس
59 روشها و فنون راهنمایی و مشاوره 60 روشهای آماری
61 روشهای آماری در علوم تربیتی 62 روشهای اصلاح رفتار
63 روشهای تغییر و اصلاح رفتار 64 ریاضیات پایه
65 ریاضیات پایه و مقدمات آمار 66 ریاضیات پیش دانشگاهی
67 زبان پیش دانشگاهی 1 68 زبان پیش دانشگاهی 2
69 زبان خارجی عمومی 70 زبان فارسی
71 زیست شناسی عمومی 72 سازمان و قوانین آموزش پرورش
73 سرودها و آهنگهای انقلابی 74 سنجش و اندازهگیری در علوم تربیتی
75 سنجش و اندازهگیری در علوم تربیتی و روانشناسی 76 سیره تربیتی پیغمبر و ائمه علیهالسلام
77 شخصیت نظریهها و مفاهیم 78 فعالیت های گروهی
79 فیزیولوژی اعصاب 80 فیزیولوژی انسان (اعصاب و غدد)
81 مبانی تحلیل سیاسی 82 مبانی جامعه شناسی
83 مبانی راهنمایی و مشاوره 84 مبانی کامپیوتر
85 متون اسلامی (آیات و احادیث) 86 متون زبان تخصصی
87 متون عربی 88 مددکاری اجتماعی
89 مسائل نوجوانان و جوانان 90 مشاوره خانواده
91 مشاوره و راهنمایی تحصیلی 92 معارف اسلامی 2
93 مقدمات تحقیق در علوم تربیتی 94 مقدمات مدیریت آموزش و پرورش
95 مقدمات مدیریت آموزشی 96 مقدمات کامپیوتر
97 نظریههای مشاوره و روان درمانی 98 هنرهای نمایشی
99 ورزش و بازیهای تربیتی 100 کاربرد آزمونهای تشخیص و شخصیت
101 کاربرد آزمونهای تشخیصی و شخصیت در مشاوره 102 کاربرد آزمونهای هوش استعداد
103 کاربرد آزمونهای هوش، استعداد و رغبت در مشاوره 104 کارورزی 1
105 کارورزی 2 106 کارورزی در مشاوره 1
107 کارورزی در مشاوره 2
صنعت و بازارکار
فارغ التحصیلان این رشته مهم که حتماً باید با علاقه و داشتن ذوق درونی خود نسبت به اصلاح و راهنمائی مردم این رشته را انتخاب کرده باشند اولین جائی که می توانند نقش مفیدی ایفا کنند خانواده خودشان است و برای امرار معاش می توان به اشتغال در مراکز مشاوره خصوصی و دولتی- مدارس- ادارات و وزارتخانه ها- مراکز فرهنگی- شهرداری- بعضی از بیمارستان ها و درمانگاه ها اشاره کرد.
منبع: دانشنامه رشد
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت: 17:43 منتشر شده است
برچسب ها : معرفی رشته راهنمایی و مشاوره و موقعیت شغلی آن در ایران,