سایت علمی و پژوهشی آسمان - مطالب ارسال شده توسط reyhaneh

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

مواد آزمون ورود به حرفه‌ مهندسان (پایه سه) خرداد ماه 1393- رشته عمران (نظارت)

بازديد: 95

مواد آزمون ورود به حرفه‌ مهندسان (پایه سه) خرداد ماه 1393- رشته عمران (نظارت)

• قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان و آئین نامه اجرائی آن (1390) 
• مبحث اول ( تعاریف)(1392) 
• مبحث دوم ( نظامات اداري)(1384) 
• مبحث پنجم (مصالح و فرآورده‌هاي ساختماني) (1392) 
• مبحث ششم (بارهاي وارد بر ساختمان)( 1392) 
• مبحث هفتم (پي و پي‌سازي) (1392) 
• مبحث هشتم (طرح و اجراي ساختمانهاي با مصالح بنايي) 
• مبحث نهم (طرح و اجراي ساختمانهاي بتن آرمه) (1392) 
• مبحث دهم (طرح و اجراي ساختمانهاي فولادي) (1392) 
• مبحث يازدهم (طرح و اجراي صنعتي ساختمانها) ( 1392) 
• مبحث دوازدهم (ايمني و حفاظت كار در حين اجرا) (1392) 
• مبحث بیست و یکم (پدافند غیرعامل) (1391) 
• مبحث بیست و دوم(مراقبت و نگهداری از ساختمانها) (1392( 
• راهنماي جوش و اتصالات جوشي در ساختمانهاي فولادي (بخش‌هاي نظارت و اجرا) (1390) 
• راهنماي قالب‌بندي ساختمانهاي بتن‌آرمه (1382) 
• * تحليل سازه‌ها و طراحي سازه‌هاي فولادي و بتني (در حد اطلاعات دانشگاهي و كلي)
• * روشها و جزئيات اجرايي ساختمان 

* * براي موارد ذكر شده منابع معتبر مورد نظر بوده و منبع خاصي معرفي نمي‌گردد. 
• تذكر1: منظور از مباحث، مباحث مقررات ملّي ساختمان ميباشد. 
• تذكر2: در صورت تناقض بين مباحث مقررات ملّي ساختمان و ساير مدارك فني، مباحث مقررات ملّي ساختمان ملاك عمل خواهد بود. 
• تذكر3: آخرين نسخه معتبر مدارك و منابع فني و مباحث مقررات ملّی ساختمان اعلام شده ملاك عمل خواهد بود.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت: 18:06 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

مواد آزمون ورود به حرفه‌ مهندسان (پایه سه) خرداد ماه 1393- رشته عمران (محاسبات)

بازديد: 79

مواد آزمون ورود به حرفه‌ مهندسان (پایه سه) خرداد ماه 1393- رشته عمران (محاسبات)

• مبحث ششم ( بارهاي وارد بر ساختمان )- 1392 
• مبحث هفتم ( پي و پي‌سازي )- 1392 
• مبحث هشتم ( طرح و اجراي ساختمانهاي با مصالح بنایی ) 
• مبحث نهم ( طرح و اجراي ساختمانهاي بتن آرمه )- 1392 
• مبحث دهم ( طرح و اجراي ساختمانهاي فولادي )- 1392 
• مبحث یازدهم( طرح و اجرای صنعتی ساختمانها )- 1392 
• آئین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله(استاندارد84-2800) ويرايش سوم 
* اصول و مباني تحليل سازه‌ها ( در حد اطلاعات عمومي و دانشگاهي) 

* براي موارد ذكر شده منابع معتبر مورد نظر بوده و منبع خاصي معرفي نمي‌گردد. 
• تذكر1: منظور از مباحث، مباحث مقررات ملّي ساختمان ميباشد. 
• تذكر2: در صورت تناقض بين مباحث مقررات ملّي ساختمان و ساير مدارك فني، مباحث مقررات ملّي ساختمان ملاك عمل خواهد بود. 
• تذكر3: آخرين نسخه معتبر مدارك و منابع فني و مباحث مقررات ملّی ساختمان اعلام شده ملاك عمل خواهد بود.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت: 18:05 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

آشنایی با کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

بازديد: 89

آشنایی با کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

از جمله رشته‌های مهندسی پرطرفدار مهندسی مکانیک می‌باشد. این رشته را در واقع می‌توان رشته‌ای مبتنی بر علم فیزیک و ریاضی دانست و اکثر افراد مهندسی مکانیک را جامع‌ترین رشته مهندسی می‌دانند (کما اینکه در سالیان دور رشته‌هایی مانند مهندسی برق، مهندسی مواد، مهندسی شیمی و هوافضا زیر مجموعه این رشته بودند) 

رشته مهندسی مکانیک دربرگیرنده تمامی علوم و فنونی است که با تولید, تبدیل و استفاده از انرژی, ایجاد و تبدیل حرکت و انجام کار، تولید و ساخت قطعات و ماشین آلات و به کارگیری مواد مختلف در ساخت آنها و همچنین طراحی و کنترل سیستمهای مکانیکی، حرارتی، سیالاتی مرتبط می باشد. 

از منظری دیگر رشته مکانیک، پیاده کننده علم فیزیک است. به عنوان مثال علم فیزیک حرکت خودرو و عوامل موثر بر روی آن را بررسی می کند اما چگونگی حرکت خودرو توسط مهندسی مکانیک تنظیم می گردد. 

منبع: وب سایت مدرسان شریف

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت: 18:04 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

معرفی رشته مهندسی مکانیک - تبدیل انرژی - مقطع کارشناسی ارشد

بازديد: 99

معرفی رشته مهندسی مکانیک - تبدیل انرژی - مقطع کارشناسی ارشد

از آنجائیکه در برنامه کارشناس مهندسی مکانیک در حرارت و سیالات، طراحی کلیه موارد و تحقیق در رشته تولید و تبدیل انرژی که به مهندسی مکانیک مربوط می شود در نظر گرفته نشده است و نیاز جامعه ایجاب میکند تا در زمینه های موتور احتراق داخلی، نیروگاهها، تاسیسات حرارتی و ایجاد درجه حرارتهای خیلی پایین (کرابجنک) و همچنین حرکت سیال و انتقال حرارت و جرم و تاسیسات آبی و سایر زمینه های حرارت و سیالات با بکارگیری علوم و فنون پیشرفته به خودکفائی صنعتی در این زمینه های برسیم. لذا برنامه کارشناسی ارشد تبدیل انرژی تدوین گردیده است . دانشجویان این دوره با گذراندن برنامه های پیوست، بر طبق مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی به دریافت درجه کارشناسی ارشد آموزشی یا پژوهشی نائل خواهند شد. 
دراینجا یاد آور میشود که در درس پیشنهادی و محتوای انها و همچنین زمینه های تحقیقاتی جهت اجرای رساله و پروژه به نظرات دانشگاهها و صاحبنظران توجه گردیده و با پیشنهادات اصلاحی از طرف دانشگاهها و صاحبنظران، برنامه همواره پویائی خود را حفظ خواهند کرد. 
بدیهی است که در بازنگری مداوم اصلاحات لازم مطابق با نیاز صنعت کشور انجام خواهد پذیرفت. 



طول دوره تحصیل 

حداقل و حداکثر زمان تحصیل را ائین نامه های مصوب شورایعالی برنامه ریزی تعیین نموده اند. 


تعداد واحدها 

تعداد واحدهای دوره کارشناسی ارشد شامل 28 واحد نظری، آزمایشگاهی،عملی، وپایان بشرح زیر است: 
آموزشی: 
دروس اصلی 15 واحد 
تخصصی 15-13 واحد 
سمینار2 واحد 
پایان نامه 6-8 واحد 
پژوهشی 
دروس اصلی 
دروس اصلی 12 واحد 
تخصصی 12-5 واحد 
سمینار 2 واحد 
پایان نامه 12-19 



نقش و توانایی یا کارایی 

هدف از آموزش این برنامه تربیت نیروی متخصص، طراح، محقق و با مدرس در زمینه های تولید و تبدیل انرژی، انتقال حرارت و سیالات مورد نیاز صنایع، مراکز تحقیقاتی و موسسات آموزشی میباشد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند قسمتی از نیاز جامعه را در ارتباط با تولید و تبدیل انرژی در سطح طراحی و تحقیقات بر طرف نمایند. 
این صنایع شامل نیروگاهها، مراکز قدرت کارنجات، پالایشگاهها، صنایع اتومبیل سازی و موتورهای احتراق داخلی، صنایع هوائی و دریایی،وسائل حمل ونقل تاسیسات حرارتی و برودتی، ایجاد درجه حرارتهای خیلی پایین (کرابجنیک) تاسیسات ابی و سایر صنایع مربوطه میباشد. 



ضرورت و توانایی 

با توجه به مشاغلی که در صنایع مندرج در بند 4 گفته شد این برنامه کارشناسی ارشد طراحی کاربردی در مهندسی مکانیک برنامه ریزی شده است. فارغ التحصیلان این تخصصها هر کدام بتنهائی میتوانند حدود 30% ازخدمات مهندسی مکانیک را در سطح کارشناسی ارشد برآورده نمایند. حدود 40%باقیمانده مربوط به تخصصهائی است که متعاقباً برنامه ریزی خواهد شد. 


چارت درسی زیر صرفا جنبه پیشنهادی دارد. انتخاب واحد باید با نظر و تائید استاد راهنما صورت گیرد. در غیر این صورت هیچ مسوولیتی متوجه مسوولیت سایت دانشگاه نخواهد بود 


برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک - تبدیل انرژی 



خير 

کد درس 

نام درس 

(اختياري) 

نوع 




ترم 1 

1 33131021 ریاضیات پیشرفته -1 خير اصلي 
2 33131032 مکانیک محیط پیوسته خير اصلي 
3 33131043 متد محاسبات عددی خير اصلي 
4 33132013 هیدرو آئرودینامیک خير اصلي 
5 33132035 مباحث برگزیده در انرژی خير اصلي 
6 33132091 ترمودینامیک آماری خير اصلي 
7 33133016 مکانیک سیالات و انتقال حرارت عددی خير اصلي 
8 33133027 جریان دو فاز خير اصلي 
9 33133094 موتور های احتراق داخلی -3 خير اصلي 
10 33133107 سوخت و احتراق -2 خير اصلي 
11 33133118 ترمودینامیک عالی خير اصلي 
12 33133129 انتقال حرارت - هدایت خير اصلي 
13 33133130 انتقال حرارت - جابجائی خير اصلي 
14 33133141 لایه های مرزی خير اصلي 
15 33133152 تـوربـولانس خير اصلي 
16 33133163 دینامیک گازها خير اصلي 
17 33133174 مکانیک سیالات -3 خير اصلي 
18 33133185 انرژی خير اصلي 
19 33133481 تئوری لایه های مرزی خير اصلي 
20 33133505 سوخت واحتراق پیشرفته خير اصلي 
21 33133516 محاسبات عددی پیشرفته خير اصلي 
22 33133549 آئرودینامیک مافوق صوت خير اصلي 
23 33133572 مباحث منتخب در انرژی خير اصلي 
24 33133583 مکانیک سیالات عددی 1 خير اصلي 

منبع: وب سایت دانشگاه فردوسي مشهد 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت: 18:03 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

وضعیت ادامه تحصیل در رشته های علوم اجتماعی و سیاسی در آلمان

بازديد: 95

وضعیت ادامه تحصیل در رشته های علوم اجتماعی و سیاسی در آلمان

تحصیل در دانشگاه های خارجی، یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان ایرانی بوده و کمتر دانشجویی می توان سراغ گرفت که مایل نباشد یکی از دوره های تحصیلی خود را در یکی از دانشگاه های خارجی بگذراند تا هم از این طریق به کسب تجربه پرداخته 

در آمد 
تحصیل در دانشگاه های خارجی، یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان ایرانی بوده و کمتر دانشجویی می توان سراغ گرفت که مایل نباشد یکی از دوره های تحصیلی خود را در یکی از دانشگاه های خارجی بگذراند تا هم از این طریق به کسب تجربه پرداختهو هم (مخصوصا در رشته علوم اجتماعی) بصورت مستقیم با اندیشه های بنیانگذاران و نظریه پردازان این حوزه آشنا شود. در این گفتار به طور مختصربه تمامی موارد مربوط به ادامه تحصیل در رشته های مربوط به علوم اجتماعی،علوم سیاسی و انسان شناسی در کشور آلمان می پردازیم.

مزیت تحصیل در دانشگاه های آلمان 
کشور آلمان به سبب قوی بودن سیستماتیک سنت دولت رفاه، هنوز بسیاری از خدمات اجتماعی در آن بصورت رایگان و با هزینه های بسیار کم ارائه می شود و ادامه تحصیل در دانشگاه هم یکی ازاین خدمات است . 
تا قبل از سال 2007 هیچ شهریه ای از دانشجویان دانشگاه ها دریافت نمی شد . این تصمیم در بین سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ میلادی در ایالت‌های مختلف آلمان به رای گذاشته شد و بسیاری از نمایندگان به آن رای مثبت دادند. پس از این تصمیم‌گیری، در ایالت‌هایی که پرداخت شهریه تصویب شده است، دانشجویان از ترم تابستانی سال ۲۰۰۷ میلادی، ملزم به پرداخت شهریه شدند. 
یکی از دلایل محبوبیت دانشگاه‌های آلمان در بین متقاضیان خارجی در گذشته و حال، عدم پرداخت شهریه بوده است. دانشجویان تا پیش از این، تنها موظف بودند هزینه خدمات دانشجویی را پرداخت کنند. هزینه خدمات دانشجویی‌ مواردی همچون بلیط تردد با وسائل نقلیه عمومی در شهر محل تحصیل و در مواردی در شهرهای مجاور و همچنین استفاده از سایر خدمات عمومی در دانشگاه را شامل می‌شود. 
البته الزام پرداخت شهریه در دانشگاه‌های آلمان، بر تعداد متقاضیان خارجی تحصیل در این کشور تاثیر چندانی نداشته است. زیرا که در مقایسه با سایر دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی و حتی در مواردی دانشگاه آزاد در ایران، هزینه تحصیل در آلمان کماکان بیشترمقرون به صرفه است. 
میزان دریافت شهریه به تناسب نوع ایالت متفاوت است. شهریه در دانشگاه‌هایی که در ایالت‌های برلین، براندن بورگ، هسن، مکلن بورگ فورپومرن و ایالت شلسویگ هولشتاین واقع شده‌اند، تا کنون تصویب نشده است. در ایالت‌های نام برده، بحث و تبادل‌نظربر سر الزامی کردن شهریه کماکان ادامه دارد، این تصمیم اما بستگی به رای نمایندگان در مجلس ایالت‌ها دارد. 
بطورکلی، میزان شهریه در دانشگاه هایی که شهریه دریافت می کنند، بین 300 تا 500 یورو در ترم می باشد. 

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی 

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی در آلمان، به تناسب مقطع متفاوت می باشد . برای اقدام به پذیرش و تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، مراحل مختلفی را باید طی کرد. ارزشیابی علمی مدارک تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان، یکی از این مراحل است. به طور مثال، شرایط در مورد افرادی که در ایران تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رسانده‌اند یا تنها در آزمون سراسری پذیرفته شده‌اند، متفاوت است. 

مقطع کارشناسی وکارشناسی ارشد 

متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان که در آزمون سراسری دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شده‌اند، بدون آنکه در ایران در دانشگاه تحصیل کرده باشند‌، می‌توانند اقدام به دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان کنند. این افراد اما تحصیل خود را نه از دانشگاه‌، بلکه با دوره‌ای یک ساله در کالج شروع خواهند کرد و با توجه به نمراتی که در پایان این دوره کسب می‌کنند، می‌توانند در رشته و دانشگاه مورد علاقه‌شان تحصیل کنند. 
برای آن دسته از افرادی که تنها با پذیرش در کنکور سراسری ایران، قصد تحصیل در آلمان را دارند حدنصاب قبولی در مقطع کارشناسی آزمون سراسری ، ضروری است. بنابراین قبولی در آزمون سراسری در مقطع کاردانی برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های آلمان کافی نیست. 
منظور از قبولی در آزمون سراسری، تنها آزمون دانشگاه‌های سراسری در نوبت‌های روزانه و شبانه است. با این حساب، قبولی تنها در آزمون سراسری دانشگاه‌های غیرانتفاعی، پیام نور و جامع علمی کاربردی و دانشگاه آزاد مورد تایید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در آلمان نیست. البته این شرایط تنها در صورتی است که این افراد علاقه‌مند باشند، بدون تحصیل در دانشگاه‌های ایران و تنها با قبولی در آزمون سراسری اقدام به پذیرش کنند. در غیر این صورت، با دارا بودن مدرک کارشناسی از دانشگاه آزاد یا دانشگاه‌های غیرانتفاعی، پیام نور و جامع علمی کاربردی می توان با طی کردن یکسال کالج زبان و دریافت مدرک زبان مربوطه، تحصیل را از ابتدای مقطع کارشناسی آغاز نمود. 

مقطع دکترا 

تفاوت عمده در دوره‌ی دکترا میان دانشگاه‌های آلمان و ایران، در آزمون ورودی است. برخلاف دوره‌ی دکترا در ایران، معدل و موافقت استاد راهنما با طرح رساله‌ی دکترا، دو عامل اصلی برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان به شمار می‌رود. 
در دوره‌های دکترا در دانشگاه‌های آلمان، همانند دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ‌ارشد‌، آزمون ورودی به معنای کنکور سراسری وجود ندارد. در اکثر موارد اما، معدل کل تاثیر مستقیمی در پذیرش خواهد داشت و متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا باید حداقل نمره‌ی کل بین ۱۶ تا ۱۷ در مقطع کارشناسی ارشد را احراز کرده باشند. 

اولین قدم پس از کسب شرایط علمی لازم، برقراری ارتباط با استاد راهنما است. موافقت با موضوع و پذیرش طرح دکترا ( Proposal یا Expose) از سوی استاد راهنما، شرایط را برای حضور در مقطع دکترا هموار خواهد کرد. دوره ی دکترا در دانشگاه‌های آلمان در فرم کلاسیک یا سنتی، بدون کلاس‌های درس برگزار می‌شود و دانشجو در این مقطع، در زمینه‌ی تحقیقاتی خود، با مشاوره با استاد راهنما به پژوهش و در کنار آن نوشتن رساله‌ی دکترا مشغول می‌شود اما در سیستم جدید، دانشجو ملزم به طی کردن سمینارهایی در رشته خود است. 
شرایط پذیرش در مقطع دکترا از سوی هر دانشکده تعیین می‌شود و به تایید دانشگاه می‌رسد، از همین رو احتمال وجود تفاوت‌هایی در روند پذیرش وجود دارد. بر خلاف دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آلمان، تصمیم برای موافقت با پذیرش داوطلبان در دوره‌ی دکترا، تنها بر عهده‌ی کمیسیون مربوطه در هر دانشکده است . بنابراین اولین اقدام پس از احراز شرایط علمی، نوشتن طرح رساله و اقدام برای برقراری ارتباط با استاد راهنما است. 

سطح معلومات زبان 

افرادی که مایل به گذراندن دوره‌ی دکترا به زبان آلمانی هستند، باید حداقل در یکی از آزمون‌های (DSH) یا (TestDaF) پذیرفته شده باشند. امکان گذراندن دوره دکترا به زبان انگلیسی نیز در دانشگاه‌های آلمان وجود دارد. این امر مستلزم موافقت استاد راهنما است و داشتن استاندارد آزمون های بین المللی زبان انگلیسی ( IELTS یا TOEFL ) ضروری است .در این صورت دانشجویان می‌توانند رساله‌ی دکترا را به زبان انگلیسی بنویسند و در امتحان شفاهی (دفاعیه) نیز به زبان انگلیسی شرکت کنند 

سال تحصیلی 
یک سال تحصیلی در مراکز آموزش عالی به دو نیم‌سال تحصیلی تقسیم می‌گردد: نیم‌سال تحصیلی تابستانی و نیمسال تحصیلی زمستانی. نیمسال تابستانی معمولاً از ابتدای آوریل آغاز شده و تا سی‌ام ماه سپتامبر به طول می‌انجامد و نیمسال زمستانی از ابتدای ماه اُکتبر تا پایان ماه مارس. در برخی از مراکز آموزش عالی حرفه‌ای " فاخ هُخ شوله" (Fachhochschule)، نیمسال تحصیلی یک‌ماه زودتر آغاز و یک‌ماه زودتر هم به پایان می‌رسد. 
معمولاً بیش از یک ‌سوّم از یک سال تحصیلی، از تعطیلات بین دو نیمسال تحصیلی تشکیل شده‌است. این تعطیلات به معنی تعطیلات کلاس‌های دانشگاهی است و دانشجویان مشغول گذراندن امتحان‌های خود و یا به پایان رساندن پروژه‌های دانشگاهی هستند که تا زمان مشخصّی می‌بایست تحویل داده‌شوند. به این پروژه‌های دانشگاهی به اصطلاح "هائوس آربایت" (Hausarbeit) گفته می‌شود که به معنی "تکلیف خانگی" است. "هائوس‌آربایت" کاری کتبی است که توسّط دانشجو در موضوعی که از سوی استاد تعیین‌شده، نوشته می‌شود. از سوی دیگر در بسیاری از رشته‌ها، دانشجویان می‌بایست در تعطیلات خود در دوره‌های آموزشی شرکت کنند که بدون گذراندن آن‌ها به دانشجو مدرک فارغ‌التّحصیلی داده نمی‌شود. به‌این ترتیب تعطیلات میان‌ترم نه به معنای فراغت از تحصیل بلکه به‌معنای تعطیل بودن کلاس‌های درسی است. 

ساختار دروس دانشگاهی و شیوه های تدریس 

مطالب درسی در مراکز آموزش عالی به شکل‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. به دو نوع عمده‌ی آنها در زیر اشاره می‌کنیم: 

بَرخوانش (Vorlesung) 
دراین شیوه‌ استاد به عنوان تنها سخنگو به تدریس موادّ درسی می‌پردازد. در این گونه از کلاس‌ها معمولاً جریان یک‌سویه‌ای حاکم است. دانشجویان در هنگام تدریس یادداشت برمی‌دارند و سپس خود در خانه به یادگیری موضوعات تدریس‌شده می‌پردازند. 

سمینار (Seminar) 
در سمینارها دانشجو نقش فعّال‌تری دارد. در این‌جا استاد بیشتر طرّاح موضوع‌های درسی و راهنمای دانشجو برای دست‌یابی به منابع مورد نیاز است و دانشجویان را در مسیر انتخابی کمک و راهنمایی می‌کند. نحوه‌ی همکاری دانشجو در یک سمینار معمولاً به این‌گونه است که هر دانشجو از موضوع‌های پیشنهادی استاد یکی را انتخاب کرده و تا تاریخ مشخّصی فرصت دارد که درمورد موضوع انتخابی به تحقیق بپردازد. در تاریخ تعیین شده، دانشجو می‌بایست این موضوع را در زمانی محدود، با آغاز و پایانی مشخّص در جلو کلاس ارائه دهد. دانشجو در حقیقت در جریان عرضه‌ی مطلب نقش استاد را بازی می‌کند و باید به قدری به موضوع انتخابی مسلّط باشد که بتواند جوابگوی پرسش‌های احتمالی همکلاسی‌های خود یا استاد باشد. در صورتی که دانشجو پاسخی برای پرسش همکلاسی خود نیابد، استاد به او دراین زمینه کمک می‌کند. به این فرم از برگزاری کلاس در دانشگاه سمینار گفته می‌شود و به ارائه‌ی مطلب در جلو کلاس توسّط دانشجو، "رِفِرات"(Referat) می‌گویند. 
در پایان سمینار، درس‌های نظری و کلاس‌های تمرین، به دانشجو برگه‌ای داده‌می‌شود که نشان می‌دهد دانشجو این درس را با موفّقیّت به پایان رسانده یا در کلاس شرکت کرده است. این مدرک "شاین" (Schein) نامیده می‌شود. برای دریافت شاین برای برخی درس‌ها فقط شرکت در کلاس کفایت می‌کند. در حالی که برای دریافت شاین در برخی درس‌ها دانشجو می‌بایست یک رِفِرات اجرا کند ویا در پایان کلاس در امتحان شرکت کند یا روی یک موضوع به تنهایی کار کرده و نتیجه‌ی کار خود را به صورت گزارش کاری کتبی به استاد ارائه دهد (Hausarbeit). 
جمع‌آوری "شاین" ها مهمترین مسئله در طول تحصیل است. زیرا دانشجو در پایان تحصیل می‌باید شاین‌های خود را ارائه دهد. زمانی که تعداد این شاین‌ها در دروس تعیین‌شده به حدّ مشخَصی رسید، دانشجو می‌تواند در آزمون‌های میان‌دوره‌ای (Zwischenprüfung) یا آزمون‌های نهایی (Examen) شرکت کند. 
تعداد شاین‌های مورد نیاز برای شرکت در این آزمون‌ها را آیین‌نامه‌ی امتحانات (Prüfungsordnung) هر رشته تعیین می‌کند. 

سرآمد 

نکات مذکور در مورد ادامه تحصیل در دانشگاه های آلمان، با تاکید بر رشته های علوم اجتماعی است و در رشته های فنی و مهندسی و علوم طبیعی ممکن است کمی ساختار متفاوت باشد . ساختار آموزشی در سیستم جدید آلمان نیز قدری متفاوت با ساختار قدیم است. در ساختار قدیم، دو دوره کلی در آموزش وجود داشت: دوره دیپلم ( Diplom ) و دوره دکتری ( Promotion ) . یعنی با ورود به دانشگاه، دانشجو در پایان می توانست مدرک کارشناسی ارشد پیوسته دریافت کند. شاید نمونه نغز آن در ایران را بتوان دانشگاه امام صادق دانست که ساختار آن با این الگو طراحی شده است. سیستم جدید دانشگاهی آلمان که مشهور به سیستم آمریکایی است، همان سیستم مشهور کارشناسی( Bachelor ) ، کارشناسی ارشد( Master ) و دکترا ( PHD ) است که سه مرحله را از یکدیگر تفکیک نموده است. 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت: 18:02 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 407

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس