سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
بسیاری از مردم فکر میکنند در حال فکر کردن هستند در حالی که مشغول بازآرایی و تنظیم پیشداوریها و تعصباتشان هستند.
پذیرش آنچه اتفاق افتاده است، نخستین گام در غلبه بر پیامدهای هر بدشانسی است.
فلسفه، والاترین و بدیهیترین خواسته بشر است.
عقل سلیم و شوخطبعی، هر دو یک چیزند که با سرعتهای متفاوت حرکت میکنند. شوخطبعی، همان عقل سلیم با دور تند است!
هر کس باید برای تمرین، هر روز حداقل دو کاری که از آنها نفرت دارد را انجام دهد.
انگیزه نهانی تمام کارهایی که اغلب مردم میکنند این است که چگونه شادی به دست آورند، چگونه آن را نگه دارند و چگونه آن را بهبود بخشند.
هنر «عاقل بودن» عبارت است از هنر آگاهی از این که از چه چیزهایی چشمپوشی کنید.
تنها یک دلیل برای شکست انسان وجود دارد و آن کمبود ایمان فرد به خودِ واقعیاش است.
همه ما آمادگی داریم تا به دلایلی کارهای وحشیانه و غیرمتمدنانه انجام دهیم. فرق بین یک آدم خوب و یک آدم بد در انتخاب آن دلیل است.
عمیقترین اصل طبیعت انسان، اشتیاق و میل شدید او به قدردانی شدن است.
*****************************
* آلبرت بندورا (1925-)
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمینکننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست میشود.
مردم نه تنها با تعمق کردن، درک بهتری به دست میآورند بلکه میتوانند تفکر خود را نیز ارزیابی کرده و تغییر دهند.
آدم موثر و اثربخش کسی است که آیندهاش را میسازد نه این که آن را پیشبینی کند.
کسانی که به توانائیهای خود اعتقاد و اطمینان دارند به کارهای دشوار به صورت چالشهایی مینگرند که باید بر آنها پیروز شوند نه به صورت تهدیدهایی که باید از آنها اجتناب کند.
ما آدمها بیشتر روی نظریههای شکست سرمایهگذاری میکنیم تا نظریههای پیروزی.
*****************************
* کارل راجرز (1902-1987)
وقتی به دنیا نگاه میکنم، بدبینم ولی وقتی به مردم نگاه میکنم، خوشبینم.
تنها آدم فرهیخته کسی است که یادگرفته باشد چگونه یاد بگیرد و تغییر کند.
جوهر و ذات خلاقیت، تازگی و نوبودن آن است و در نتیجه، ما استانداردی برای قضاوت درباره آن نداریم.
تجربه برای من بالاترین اولویت را دارد. معیار صحّت و اعتبار هر چیز، تجربه خود من است. نظرات افراد دیگر، و حتی ایدههای خودم نیز به اندازه تجربیاتم اعتبار ندارند.
برای کسی که کاملاً در برابر تجربیات جدید راحت (باز) است و حالت تدافعی نمیگیرد، هر لحظه، میتواند سرشار از تازگی باشد.
در ابتدای کارم این سوال را از خود میپرسیدم که: «چگونه میتوانم این فرد را درمان کنم یا تغییر دهم؟» اکنون این سوال را بدین صورت تغییر دادهام که: «چگونه میتوانم رابطهای با این فرد برقرار کنم که او بتواند از این رابطه برای رشد شخصی خودش استفاده کند؟»
من رفته رفته به یک نتیجهگیری بدبینانه و منفی درباره «زندگی خوب» رسیدهام. به نظرم میآید که زندگی خوب یک شکل ثابت ندارد، بلکه یک فرایند است. یک جهت است نه یک مقصد.
*****************************
* زیگموند فروید (1856-1939)
سوالی که هرگز بدان پاسخ داده نشده است و خود من نیز علیرغم سی سال تحقیق و مطالعه برای آن پاسخی نیافتهام این است که «خواسته زنان چیست؟»
رابطه بین خود ( ego ) و نهاد ( id ) را میتوان با رابطه بین سوار و اسب مقایسه کرد. اسب، تامینکننده انرژی و سوار، هدفگذار و راهنماست.
خود ( ego )، ارباب خانه خودش نیست.
آدم اکراه دارد که بگوید نیت «شاد بودن انسان» در برنامه «خلقت» جایی نداشته است.
*****************************
* کرت لوین (1890-1947)
هیچ چیز عملیتر از یک نظریه خوب نیست.
اگر واقعاً میخواهید چیزی را درک کنید، سعی کنید آن را تغییر دهید.
تجربه به تنهایی تولید دانش نمیکند.
فعالیت اجتماعی نیز مثل فعالیت جسمی توسط درک و احساس، راهبری میشود.
یک آدم موفق معمولاً هدف بعدیش را خیلی بالاتر از آخرین دستاوردش قرار نمیدهد.
اضطراب واکنش طبیعی، عاطفی و فیزیولوژیکی نسبت به احساس تهدید شدن است. چگونگی حس آسیب پذیر بودن در موقعیت های مختلف، در افراد متفاوت است و از تجربیات گذشته فرد، باورها و نگرش های وی در خصوص این موقعیت ها تاثیر می پذیرد.
برخی از موقعیت ها که اغلب اضطراب را بوجود می آورند عبارتند از:
· ترک خانه و سازگاری با محیط دانشگاه
· تغییر مکان دادن به منطقه ای جدید یا ورود به یک شغل تازه
· داشتن عملکرد در موقعیتهای اجتماعی
· مقابله با کار یا امتحان
· مواجهه ارتباطی یا نداشتن ارتباط
· مهیا شدن برای ترک دانشگاه
· نگرانی درخصوص ورود به موقعیت های جدید
· رویارویی با افراد با نفوذ
· نگرانی درخصوص اینکه آیا شغل یا رشته مناسب را انتخاب کرده اید یا خیر
· وحشت از شرکت در امتحانات یا ارائه یک سخنرانی
· نگرانی درخصوص تایید و پذیرش ازسوی جامعه، نگرانی نسبت به شکست، انتقاد یا طرد شدن ازسوی دیگران
· نگرانی درخصوص سلامتی
اضطراب ممکن است از نگرانی و احساس ناآرامی خفیف تا وحشتزدگی و ترس شدید متغیر باشد. اگر اضطراب کوتاه مدت و درسطحی منطقی باشد نه تنها می تواند در ما انگیزه ایجاد کند، بلکه عملکردمان را نیز بهبود مي بخشید. اما اضطراب بسیار شدید و مزمن ممکن است تضعیف کننده باشد. اضطراب بطور کلی از سه عنصر؛
هیجانی، مانند: ترس و عصبی بودن
فیزیولوژیکی، مانند: تنفس تند، لرزش، خشک شدن دهان، افزایش ضربان قلب و تهوع
شناختی، مانند: افکار منفی یا ترس آور، از جمله، "شکست می خورم و کنترلي بر خود ندارم"، تشکیل شده است. این عناصر می توانند رفتار را تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال، ممکن است کارها را به تعویق بیندازیم؛ از قرار گرفتن در برابر موقعیت ها یا افراد اجتناب کنیم و خوابمان مختل شود.
چطور می توان به خود کمک کرد؟
بدانید که اضطراب در مجموع حالتی طبیعی است. همه افراد وقتی در شرایط استرس زا قرار می گیرند و احساس می کنند که در مقابل این شرایط آسیب پذیراند، مضطرب می شوند. بنابراین مضطرب بودن به این معني نیست که "ضعیف" یا "غیر عادی" هستید.
درحقیقت حد معینی از استرس می تواند مفید باشد. این اضطراب می تواند به ما انگیزه دهد تا بتوانيم به درجاتی بالاتر برسیم و با چالش هایی تازه روبرو گردیم. علاوه براین، اگر هرگز توان رويارويي با دشواري ها را نداشتيم، روند یادگیری و پیشرفت در زندگی متوقف می شد.
استرس بیش از حد می تواند زندگی طبیعی را بطورجدي مختل سازد، اما حالت های اضطرابی شدید محدودیت زمانی دارند و در دوره نسبتا کوتاهی به تدریج از میان خواهند رفت. شاید حتی وقتی اضطراب بسیار شدید است، هنوز هم بتوان بهتر از حد انتظار عمل كرد.
آنچه در ذیل می آید راهکارهایی است که می توانید برای مقابله با اضطراب از آنها بهره مند شوید:
1. شرایط استرس زا را در زندگی خود بازنگری كنید:
درباره تمام چیزهایی که ممکن است در شما استرس ایجاد کند، فکر کنید. در صورت امکان تلاش کنید تا راه حل هایی عملی برای کاستن ازاین منابع استرس زا بیابید. برخی از این راه حل ها عبارتند از:
· گفتن "نه" در مقابل کارهایی که دوست ندارید آنها را انجام دهید
· کنار گذاشتن کارها و مسئولیت های غیر ضروری و وقت گیر
· مقابله با مشکلات کاری از طریق گفتگو با مدیر، رییس و ...
· استفاده از طرح های عملی سازمان یافته و واقع بینانه برای انجام کارها
· درخواست برای دریافت اطلاعات و بازخوردهای مورد نیاز در صورت کارآمد بودن آنها
· بحث کردن درباره مشکلات ارتباطی
با خود مهربان باشید و به نیازهایتان پاسخ دهید. توانایی خود را برای مقابله با استرس افزایش دهید. با تغذیه مناسب، انجام مرتب تمرینات ورزشی و استراحت کافی، مراقب سلامت جسمی و روحی خود باشید. دریافت حمایت دیگران نیز در این مسیر بسیار مهم است؛ بنابراین وقت خود را با اعضای خانواده و دوستان دلسوز صرف کنید. انجام فعالیت های شادی آور، به تنهایی یا با دیگران، بسیار مهم است؛ پس به فعالیتهای سرگرم کننده خود ادامه دهید و بار دیگر توجه خود را بر آنچه زمانی به انجام آن علاقه مند بودید، متمرکز سازید.
اگر نسبت به منبع اضطراب خود اطمينان نداريد، با یک مشاور صحبت کنید، تا مفهوم اضطراب و راه های مقابله با آن را بیابید.
2- برای مقابله با افکار منفی رويكردي منطقي اتخاذ كنيد
وقتی افراد مضطرب اند، اغلب درباره موقعیت های ایجاد کننده اضطراب اغراق مي کنند و توانایی خود را برای رویارویی با آن موقعیت دستکم مي گیرند. وضعیت روحی و عاطفی، افکار را تحت تاثیر قرار می دهند، پس به هنگام احساس آرامش، بهتر می توان موقعیت نگران کننده را ارزیابی کرد.
سوال های زیر را از خود بپرسید تا با پاسخ دادن به آنها رویکردی منطقی برای بررسی شرایط استرس زا بیابید:
آیا درباره خود قضاوتی سختگیرانه دارید؟
· آیا توجه خود را بر شکست هایتان متمرکز و موفقیت هایتان را فراموش می کنید؟ آیا در گذشته توانسته اید از موقعیت های مشابه نجات پیدا کنید یا بر آنها فایق آیید؟ آیا تمام هستی و وجود خود را بر مبنای آن رویداد خاص یا بخش معینی از زندگی خود ارزیابی می کنید؟ آیا از خود انتظار دارید که فردی کامل باشید؟
آیا "فاجعه سازی" می کنید؟
آیا همه وقایع را تحت قانون همه یا هیچ می بینید و فرض را بر این می گذارید که موفق نشدن یک فاجعه قطعی است؟
آیا نسبت به آینده نگران ايد؟
· آیا فکر می کنید، از آنچه در آینده روی خواهد داد با خبريد؟
· چه دلیلی برای موجه بودن ترس های خود دارید؟
· آیا درباره جنبه های منفی کار اغراق می کنید و جنبه های مثبت آن را به حداقل می رسانید؟
· آیا نسبت به شرایطی که هنوز با آنها روبرو نشده اید یا چیزی که شاید هرگز روی ندهد، ترس دارید؟
آیا خود را با دیگران مقایسه می کنید؟
· آیا بدون اطلاع از احساس يا عملكرد ديگران، فکر می کنید همه جز شما عملکرد خوبی داشته اند؟
· آیا خود را به خاطر آنچه نمی توانید کنترل کنید یا مسئولیتی نسبت به آن ندارید، سرزنش می کنید.
آنچه در ذیل می آید دو نمونه از افکار غیر منطقی اند که می توان آنها را با افکار مثبت به چالش گرفت:
· تفکر غیر منطقی: "از خودم در مقابل افراد جدید یک احمق ساخته ام، آنها مرا دوست نخواهند داشت".
· تفکر منطقی: "بسیاری از مردم مثل من در این شرایط احساس اضطراب می کنند؛ همانطور که آنها در موقعیت های مشابه در گذشته به خوبی واکنش نشان داده اند، من هم می توانم در این موقعیت به خوبی عمل کنم.
· تفکر غیر منطقی: " در امتحان رد خواهم شد".
· تفکر منطقی: " بارها درسهایم را مرور کرده ام. پیش از این نیز در امتحان شرکت کرده ام".
3ـ ذهن خود را به چیزهای دیگر منحرف کنید
برخی افراد به این نتیجه رسیده اند که دور ساختن ذهن از افکار ترس آور در کاهش اضطراب موثراست. این کار را می توان با تکرار جملات آرامش بخش مانند " آرام و آسوده باش"." به زودی احساس بهتری خواهم داشت"، انجام عملیات ذهنی حساب یا تکرار حروف الفبا، انجام داد. همچنین می توانید با متمرکز ساختن توجه خود بر برخی محرك های بیرونی؛ مانند، تماشای تلویزیون و دیدن دقیق آنچه در اطرافتان می گذرد، ذهنتان را از افکار منفی دور سازید. با دور كردن ذهن از افكار منفي مي توانيد قدرت بروز آنها را كاهش دهيد.
4 ـ با موقعیت استرس زا روبرو شوید
رویارویی با موقعیت های اضطراب زا و امتناع نکردن از این موقعیت ها، در کاهش اضطراب بسیار موثر است. اگر خود را مجبور کنید که برای مدتی طولانی در آن موقعیت قرار بگیرد، با گذشت زمان از اضطراب کاسته شده و در نهایت، کاملا از میان خواهد رفت. فهرستی از شرایط استرس زا تهیه کنید. نخست خود را با موقعیتی که استرس کمتری ایجاد می کند، رویارو کنید و کاهش اضطراب را در این موقعیت تجربه نمائید، سپس به تدریج به سراغ شرایط و موقعیت های دیگر که ترس بیشتری در شما ایجاد می کنند، بروید.
5 ـ تن آرامی را بیاموزید
ترشح آدرنالین از سیستم عصبی به داخل خون و تاثیر آن بر اندام هایی مانند قلب، شکم و ماهیچه ها عامل بروز علائم جسمی استرس است. استفاده از ورزش های تنفسی و تمرینات تن آرامی می تواند به کنترل این علائم کمک کند. برای چند ثانیه بخش های مختلف بدنتان(بازوها، دست ها ، پاها و ...) را منقبض کنید، سپس آنها را رها سازید. با اين كار متوجه مي شويد که بدنتان در هنگام استراحت و آرامش چه حسی دارد. سعی کنید تنفسی آرام و مرتب داشته باشید، طوری که به نفس نفس زدن نیفتید، زیرا این حالت علائم جسمی اضطراب را تشديد مي كند.
وحشتزدگی ( حمله ترس)
وحشتزدگی نوعی اضطراب شدید است. در این حالت ممکن است فرد به شدت احساس ترس کند و با علائم فیزیکی جدی و افکاری افراطی در خصوص از دست دادن کنترل، دیوانه شدن، حمله قلبی و مرگ روبرو شود. وحشتزدگی خود می تواند ترس آور باشد و فرد حالتی بسیار ناخوشایند را تجربه کند. اين ترس خود، فرد را مستعد حملات وحشتزدگی مي نمايد. شاید وحشتزدگی بسیار نگران کننده باشد، اما چندان مضر نیست زیرا حقیقتا کسی به علت اين ترس و وحشت دچار حملات قلبی ، بیماریهای روانی یا مرگ نمی شود.
در صورت بروز وحشتزدگی ( حمله ترس) راهکارهای زیر را در پیش بگیرید
· به خود بادآوری کنبد که ابن وحشت پایان خواهد یافت.
· به خود يادآوري كنيد که حمله وحشت حقیقتا خطرناک نیست.
· موقعیت های مشابهی را که پیش از این با آنها روبرو شده اید به خود یادآوری کنید.
· شخصی مورد اعتماد را در ذهن خود مجسم کنید و تصور کنید که هم اکنون در کنار شماست و به شما دلگرمی می دهد.
· توجه خود را بر زمان حال و اشیا پیرامونتان متمرکز کنید.
· اگر مشغول انجام کاری هستید اندکی دست نگه دارید. با آرامش نفس بکشید. سپس آرام آرام به کار خود ادامه دهید.
· نفسی از ته دل بکشید. حرکتی کششی به عضلات خود بدهید. سپس بدن خود را رها کنید و در وضعیت تن آرامی قرار گیرید.
· اگر می توانید به انجام ورزش های ملایم مانند پیاده روی و قدم زدن روی آورید.
· و در نهایت اجازه ندهید این اضطراب بر شما مسلط شود.
چه وقت به کمک بیشتري نياز دارید؟
· اگر به رغم بکارگیری روش های ياد شده، هنوز اضطراب داريد
· اگر ترس تان پایدار و کنترل ناپذير است
· اگر اضطراب زندگی طبیعی شما را مختل کرده یا موجب شده است از انجام فعالیت های مهم امتناع کنید
حتما از مشاوران خود کمک بگیرید. اضطراب مزمن و شدید می تواند سلامت را تهدید کند.
اغلب مردم معناي واقعي کلمه ي "اعتماد به نفس"را به خوبي درک نمي کنند ... به همين دليل ان نوع از اعتماد به نفس وخود باوري را که مطلوب ومورد نظرشان است در زند گي تجربه نمي کنند چون فکر مي کنند اعتماد به نفس يعني اين که ايمان واعتماد به موفقيتها يي که در کارها به دست مي اورند. در صورتي که اعتماد به نفس واقعي وحقيقي ان است که قبل از اين که در کاري موفق شويم نوعي اعتماد به توانايي خود براي انجام ان کار داشته باشيم .اعتماد به نفس چيست ؟"عزت نفس" يک منبع انرژي است . يک چتر وسيعي است که" اعتماد به نفس " زير سايه ان است . اعتماد به نفس يعني ديدن خودبه عنوان فردي توانا با کفايت دوست داشتني ومنحصر به فرد . کفايت يعني توانايي که درحد کافي وتسلط بر امور باشد . منحصر به فرد يعني با توجه ودر نظر گرفتن تفاوتها ي فردي. به تعبير ديگر اعتماد به نفس يعني ان احساس و شناختي که از توانايي ها و محد وديت هاي بيروني ودروني خود داريد . بنا براين وقتي که اعتماد به نفس وخود باوري خود را بر اساس آن که و آن چه به راستي هستيد و نه بر اساس موفقيت ها و دست يا بي ها يا شکست ها وناکامي هاي خود بنا مي کنيد چيزي را در خود خلق مي نماييد که هيچ کس وهيچ چيز ياراي گرفتنش را از شما نخواهد داشت . حال با توجه به مفاهيم بالا مي توان گفت که اعتماد به نفس واقعي همواره در درون خود شما توليد مي شود نه از بيرون . اعتماد به نفس واقعي زاييده ي تعهد شما به خودتان است . اين تعهد که هر ان چه لازم باشد انجام خواهيد داد تا به خواسته ها ونيازهايتان برسيد . اعتماد به نفس باور شخصي شماست نسبت به روح خودتان به عنوان يک انسان . اعتمادبه نفس حقيقت اين نيست که نترسيم . بلکه ان است که بدانيد ومطمئن باشيد با اين که مي ترسيد اما بي گمان دست يه عمل خواهيد زد .
انواع اعتماد به نفس!!! * اعتماد به نفس رفتاري * اعتماد به نفس احساسي ، عاطفي * اعتماد به نفس روحي ومعنوي به منظوران که اقتدار شخصي لازم رابه دست آورده و رضايت و غنايي که استحقاقش راداريد تجربه کنيد ، به هر سه نوع اعتماد به نفس نياز داريد. - اعتماد به نفس رفتاري ، به معناي قابليت وتوانايي در عمل کردن وانجام دادن کارهاست . از کارهاي ساده گرفته تا کارهاي سخت همانند جامه عمل پوشاندن به روياهايتان . اين همان نوع از اعتماد به نفس است که مورد نظر اغلب ماست .-- اعتماد به نفس احساسي وعاطفي به معناي توانايي در تسلط وبه کنترل در آوردن دنياي احساس وعواطف شماست .اين که بدانيد چه احساساتي داريد ، معناي ان ها را بفهميد وبتوانيد انتخابهاي احساسي درست بکنيد وازخود در مقابل درد و رنج روحي ولطمه ها وصد مه هاي عاطفي محافظت کنيد وبدانيد چگونه روابطي صميمي ، سالم ومانگار خلق نماييد . -- سومين نوع از اعتماد به نفس که مهم ترين انها مي باشد ، اعتماد به نفس روحي ومعنوي است . اين نوع از اعتماد به نفس همانا اعتماد وايمان شما به جهان هستي وکل آفرينش وموجودات است . اين ايمان روحي که زندگي ، هدف ونهايتي مثبت را در پي خواهد داشت وشمابه خاطر هدفي اين جا هستيد وزندگي 70 - 80 - 90 ساله تان برروي اين کره خاکي هدف ومقصودي را دنبال مي کند . اعتماد به نفس آن است که باور داشته باشيد مي توانيد وتوانايي ان را داريد که تمام توانتان رابه کار بگيريد و شرايط واوضاع زندگي را آن گونه که مطلوب ودلخواه شماست تغيير دهيد چگونه اعتماد به نفس را در خود تقويت کنيم ؟ اصل اول - گذشته را بپذيريد وا ينده را دگرگون کنيد شما بايد بدانيد که گذشته را نمي توان تغييرداداما آينده هنوز آفريده نشده است . آينده چيزي نيست جز انديشه هاي شما وکوشش براي افريدن انها . منظور ما اين است که در بند گذ شته نباشيد نه اينکه از تجربيات ، خطاها وشکستهاي گذشته درس نگيريد .پس بايد عاقلانه به گذشته نگاه کرد و اند يشه و وقت خود را صرف چيزي کنيم که توان آفريدن ودگرگون ساختن آن را داريم . اصل دوم - درباره اهدافتان با خود گفتگو کنيد . اهداف را به صورت جملا تي مشخص در اوريد وبه خود بگوييد ان هم به صورت جملات مثبت . اهداف بايد واقعي ومعقول باشند نه بلند پروازانه که دسترسي به انها ممکن نباشد ونه پيش پا افتاده که ارزش کوشيدن را نداشته باشند . اهداف معقولي براي هرساعت ، روز ، هفته وماه وضع کنيد . موفقيت در اهداف کوتاه شما را براي دست يافتن به اهداف بلند مدت تشويق مي کند و انگيزه تلاش را در شما بيدار مي سازد . همواره اهداف را ياداور شويد تا بخشي از ضمير ناخوداگاه شما گردد.
اصل سوم - تصميم گرفتن را تمرين کنيد .
روانشناسان نشان داده اند که کودکاني که در سالهاي اوليه زندگي خود تشويق شده اند تا براي خود تصميم بگيرند از ديگر کودکاني که اين موقعييت را نداشته اند در اعتماد به نفس رتبه بالاتري کسب کرده اند .تمرين تصميم گيري به شما کمک مي کند تا نسبت به قدرت قضاوت خود اطمينان بيشتري به دست اوريد ودرنتيجه اعتماد به نفس کامل تري کسب نماييد . مهم تصميم گيري است . يادتان باشد که :
قضاوت درست نتيجه تجربه است وتجربه خود نتيجه چندين قضاوت نادرست .
بنابراين از هرفرصتي براي تصميم گيري استفاده کنيد واين نيرو را در خود پرورش دهيد .
تصميم گيري مستلزم خطر پذيري واحساس مسئوليت است اصل چهارم - نتايجي را که مي خواهيد مجسم کنيد . تصوير روشني را از آنچه مي خواهيد به دست اوريد ، داشته باشيد اين کار باعث مي شود تا انرژي خودرا بران هدف متمرکز کنيد . اين برخورد تصويري باهمه آرمان ها و اهداف براي شما مفيد است وياري تان مي دهد تا کم کم زمينه هاي -دست يابي به انها را فراهم سازيد .اگر مي خواهيد از شر خصلتي رها شويد خودر ا در حالتي تصور کنيد که از آن خصلت هيچ اثري در شما نيست . همين تصوير وتکرار آن و انجام دادن تمرينهاي اصلاحي به شما کمک مي کند تا از آن خصلت نا خوشايند رها شويد . اين کار خيال پردازي ، بي خاصيت نيست بلکه واقعيت روانشناختي پذيرفته شده اي است که به بسياري کسا ن ياري رسانده است . اصل پنجم - دربرخي زمينه ها متخصص شويد . آگاهي عمومي لازمه زندگي فردي واجتماعي است اما کافي نيست . براي پيشرفت در زندگي فردي وحرفه اي شما بايد در زمينه هايي متخصص ومنحصر به فرد باشيد . همين نکته که شما چيزي مي دانيد وديگران نمي دانند به شما اعتماد به نفس مي دهد . بايد اموزش مداوم را به عنوان يک اصل در زندگي خويش بپذيريد
چه ویژگیهایی دارد؟ آیا راه درمانی دارد؟ چگونه باید با این کودکان رفتار کرد؟ تمام اینها سوالاتی است که ما در این مصاحبه قصد داریم به آنها بپردازیم.دکتر پری گلابی روانشناس بالینی و کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی، نخستین مدیر اجرایی اولین مرکز اتیسم کشور است.
● اتیسم چیست؟ اتیسم اختلالی در مغز است که باعث میشود پردازش اطلاعات در مغز به خوبی انجام نشده و کودک در تعامل و ارتباط خود با دیگران دچار مشکل شود. ▪ لطفا کمی در مورد علائم آن توضیح دهید. ـ بهطور کلی اتیسم دارای سه گروه علامت است. مبتلایان به اتیسم در تعاملات خود دچار مشکل میشوند، در برقراری ارتباط کلامی خوب و مناسب با دیگران ناتوان هستند و رفتارهای کلیشهای در آنها دیده میشود. بچههای مبتلا به اتیسم برخلاف بچههای دیگر که در مرحله پیش زبانی چیزهای جالب را با انگشت اشاره خود نشان میدهند چنین کاری نمیکنند. این بچهها به جلب توجه دیگران اهمیتی نمیدهند. کودکان اتیسم رفتارها و روابط هیجانی بین افراد را به خوبی درک نمیکنند، بهطور مثال بیعلت میخندد و بدون اینکه با موضوع خندهداری روبهرو شده باشند هیجانزدگی خود را به شکل خاصی بروز میدهند و هنگام خوشحالی حرکتی شبیه بال زدن نشان میدهند، بالا و پایین میپرند و یا بر خود میلرزند. ▪ هنگام ناراحتی چه واکنشی نشان میدهند؟ ـ گریه میکنند و جیغ میکشند، البته موضوع ناراحتی آنها شاید برای ما قابل درک نباشد. این کودکان نسبت به هرچیزی که خلاف میلشان باشد واکنش شدیدی نشان میدهند و جیغ میکشند. در مورد ناتوانی این بچهها در برقراری ارتباط کلامی هم توضیح دهید. این بچهها اغلب حرف نمیزنند و هنگامی که صحبت میکنند، کلمات دیگران را طوطیوار تکرار میکنند. بچههای عادی از ۳ تا ۴ ماهگی شروع به صدا درآوردن و غان و غون میکنند و در حدود ۱۱ ماهگی کلمات را میفهمند و کم کم شروع به ادا کردن آنها میکنند، در حالی که این روند در این کودکان اتیسم بسیار به کندی اتفاق میافتد. برخی از این بچهها حتی تا سن ۷ تا ۸ سالگی و یا تا آخر عمر هم حرف نمیزنند. ▪ منظورتان از رفتارهای کلیشهای چه بود؟ ـ مثلا دستها را جلوی چشمهایشان تکان میدهند و به آن نگاه میکنند. انگشتانشان را در هم میپیچانند و یا به آن حالتهای خاصی میدهند و تا مدتی در آن وضعیت باقی میمانند. مدام از گوشهچشم نگاه میکنندو یا چشمشان را تنگ کرده و به نور خیره میشوند. بدن آدمها را بو میکنند، غذا را قبل از خوردن میبویند. دور خودشان میچرخند و به اشیا چرخان خیره میشوند و از این امر ذوق میکنند. اسباب بازیها را به صورت قطار دنبال هم میچینند و شیوه بازی کردن آنها با اسباب بازیهایشان مانند سایر بچهها نیست. دستهایشان را روی گوشهایشان میگذارند به گونهای که گاه مردم گمان میکنند، به خاطر شنیدن صدای خاصی این عمل را انجام میدهد، در حالیکه تجربه نشان میدهند این کار آنها در واقع نوعی واکنش در زمان هیجان است. دوست دارند اشیایی مانند تسبیح را جلوی چشمهایشان تکان دهند و یا شیئی را پرت کنند و سپس به قل خوردن آن نگاه میکنند. آنها معمولا خانه را به هم میریزند اما برخی از آنها هم برعکس وسواس عجیبی در نظم و ترتیب دارند. ▪ علائم اتیسم در چه سنی دیده میشود؟ ـ زیر ۳ سال. نخستین علائم آن را حتی از مدتها قبل یعنی زمانی که کودک نوزادی شیرخوار است هم میتوان تا حدودی مشاهده کرد چون این کودکان بر خلاف سایر بچهها هنگام شیر خوردن به چشمان و صورت مادرشان نگاه نمیکنند و به عبارتی تمایلی به برقراری تماس چشمی ندارند. با این حال چون نوزادان در ۴۵ روز اول بیشتر ساعات خود را خواب هستند، در صورت ابتلا به اتیسم مشهود نخواهد بود. ▪ آیا با روشهای تشخیصی مدرن میتوان از همان روزهای نخستین زندگی کودک این بیماری را تشخیص داد؟ ـ نه، اتیسم با سی تی اسکن،ام آر آی، نوار مغزی و غیره قابل تشخیص نیست و فقط با مشاهده و تشخیص بالینی میتوان به وجود آن پی برد. ▪ علت ابتلا به این بیماری چیست؟ ـ علت قطعی این بیماری هنوز مشخص نیست اما تحقیقات زیادی در مورد رابطه ژنها و تاثیر مواد سمی محیطی مانند فلزات سنگین( سرب، جیوه و...) روی آنها و ابتلا به اتیسم انجام شدهاست. بر اساس این تحقیقات میتوان گفت این مواد سمی تاثیر مخربی روی ژنها دارند و نمیتوانند پروتئینهای خاص مورد نیاز را تولید کرده و در نتیجه به مغز آسیب میرسد. حتی مواد نگهدارندهای که به مواد غذایی اضافه میشوند هم ممکن در این زمینه موثر باشند. ▪ پس راه پیشگیرانهای در این زمینه وجود ندارد؟ ـ بله، متاسفانه چون هنوز علت اصلی این بیماری مشخص نیست، راههای پیشگیری از آن را هم نمیدانیم. ▪ درمان چطور؟ ـ در سراسر دنیا هیچ درمان قطعی دارویی برای آن وجود ندارد و داروهای مورد استفاده هم فقط برای کاهش علائم اتیسم کاربرد دارند، نه درمان بیماری.
▪ پس باید چکار کرد، این بیماران چه سرنوشتی خواهند داشت؟ ـ زیاد هم نباید نا امید بود، امروزه روشی وجود دارد تحت عنوان روش ABA یا تحلیل رفتار کاربردی. این روش که از جمله علمیترین روشهای موجود در این زمینه است به صورت آهسته و گام به گام آموزشهایی به کودکان مبتلا به اتیسم ارائه میدهد. در این روش درمانگر هدف یا همان آموزش نهایی را به زیر مجوعههایی تقسیم میکنیم و بعد از آموزش کامل هر مرحله به سراغ آموزش بعدی میرویم تا در نهایت به آموزش نهایی برسیم. ▪ لطفا یک مثال بزنید. ـ مثلا وقتی میخواهیم شلوار پوشیدن را به یک کودک مبتلا به اتیسم آموزش بدهیم، در مرحله اول شلوار را تا بالای زانوی او بالا میکشیم و از او میخواهیم بقیه کار را خودش انجام دهد، وقتی در این کار موفق شد در مرحله بعد شلوار را تا زانو بالا میکشیم و از او میخواهیم خم شود و شلوار را بالا بکشد. همینطور مرحله به مرحله جلو میرویم. از او میخواهیم شلوار را از مچ پای خود بالا بکشد، شلوار را آماده میکنیم و به دست او میدهیم. تمام این مراحل به آرامی و با صبر و حوصله انجام میشود. ▪ برای این آموزشها به شرایط خاصی نیاز است؟ ـ بله، آموزش باید به صورت نفر به نفر(به ازای هر کودک یک مربی) انجام شود. ساعات کار و آموزش به این بچهها در طول روز براساس آنچه در آمریکا انجام میشود، ۳ ساعت است. آموزشها باید با برنامهریزی دقیق و مناسب انجام شود و در حدود دو تا سه سال به صورت انفرادی و بعد از آن گروهی باشد. والدین باید به شکل موثر با مربی همکاری داشته باشند و آموزشها را یاد بگیرند، البته آنها مجاز نیستند خودشان بهطور مستقیم به کودک آموزش دهند بلکه باید رفتارهای آموخته شده از سوی مربی را از آنها بخواهند. این بچه را باید حتیالامکان وارد گروه کودکان عادی کرد و حتی به مدارس عادی فرستاد. رفتارهای مناسب آنها را باید با تشویق در آنها تثبیت کرد، از جمله دادن خوراکی، نوازش، گفتن آفرین و.... ▪ آیا اتیسم یک بیماری شایع است؟ ـ متاسفانه تعداد اتیسم روز به روز در حال افزایش است. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی آمریکا در سال ۲۰۰۷ از هر یکصد تولد یک کودک مبتلا به اتیسم است. البته این آمار در کشور ما فرق میکند، سال گذشته سازمان کودکان استثنایی براساس میزان ثبت نام خود این آمار را یک در هزار اعلام کردهاست. ▪ اتیسم در بین دخترها شایعتر است یا پسرها؟ ـ نسبت اتیسم در پسرها ۳ تا ۴ برابر بیشتر از دخترهاست. ▪ ضریب هوشی این کودکان در چه حدی است؟ ـ ضریب هوشی آنها در حدود ۷۰ درصد است ولی مشخص نیست که آیا این کودکان از ابتدا دارای بهره هوشی کمی هستند و یا به دلیل بیتوجهی به محرکهای محیطی است. در واقع تستی برای اندازهگیری میزان هوش این کودکان وجود ندارد. ▪ گفته میشود گاهی در بین کودکان اتیسم استعدادهای خاصی وجود دارد، آیا این درست است؟ ـ بله، در برخی از این بچهها جزایر هوشی وجود دارد، مثلا بعضی از آنها در درک موسیقی خیلی قوی هستند و فقط با یکبار شنیدن یک موزیک میتوانند آن را بنوازند. عدهای در ریاضی توانایی بالایی دارند و مثلا میتوانند تمام اعداد یک کتابچه قطور تلفن را حفظ کنند. من بچهای را میشناسم که وقتی تاریخ تولدت را به او بگویی، روزش(چندشنبه) را به تو میگوید. جالب است بدانید، آقای بیل گیتس صاحب شرکت مایکروسافت هم اتیسم دارد. ▪ آیا این بچهها میتوانند جذب مدارس عادی شوند؟ ـ بله، بعد از کار با این بچهها آنها میتوانند به مدارس عادی و یا استثنایی وارد شده و یا جذب گروههای توانبخشی شوند. البته بهتر است حتیالامکان آنها را روانه مدارس عادی کرد تا در کنار بچههای عادی رشد کنند و از آنها یاد بگیرند. حتی بهتر است آنها را از کودکی مهد کودکهای عادی فرستاد. ▪ آیا مدارس در این زمینه همکاری لازم را دارند؟ ـ معمولا نه، اما بالاخره به هر دلیلی راضی میشوند و حضور این بچهها را میپذیرند. امیدوارم روزی مقاومت آموزش و پرورش برای این کودکان در کشورمان از بین برود. ▪ حضور و آموزشهای این بچهها در مدارس عادی مانند سایر بچهها خواهد بود؟ ـ برخی از کودکان نیاز به همراهی یک مربی در مدرسه دارند تا به کمک او مطالب آموزشی را بهتر درک کنند. در برخی از کشورها با حذف برخی از مواد درسی به این بچهها امکان میدهند تا با توجه به استعدادها و جزایر هوشی خود پیشرفت کنند. ▪ در چه دروسی توانایی دارند؟ ـ فیزیک، شیمی، کامپیوتر، موسیقی و نقاشی (نقاشیهای کاملا عینی با رعایت تمام جزییات دنیای واقعی). ما در بین این افراد فضانورد، طراح صنعتی و.... داریم. ▪ در پایان چه توصیهای به خانوادههای آنها دارید؟ ـ اتیسم درمان قطعی ندارد و مردم برای درمان به راههای غیر اصولی و بینتیجهای مانند انرژی درمانی، هومیوپاتی و... متوسل نشوند چون جز اتلاف وقت و هزینه فایدهای برای آنها ندارد.
یک علّت شناخته شده برای اسکیزوفرنی وجود ندارد. بسیاری از بیماریها، مثل بیماری قلبی، در نتیجه تداخل و ترکیبی از عوامل ژنتیکی، رفتاری و ... به وجود میآیند و شاید این امر در مورد اسکیزوفرنی نیز صادق باشد.
آیا اسکیزوفرنی ارثی است؟ از دیر باز، اسکیزوفرنی به عنوان یک بیماری خانوادگی شناخته شده است. کسانی که دارای وابسته نزدیکی هستند که اسکیزوفرنی دارد، بیشتر در معرض دچار شدن به این اختلال هستند تا کسانی که چنین وابستگانی ندارند. برای مثال، جفت دوقلوی فردی که اسکیزوفرنی دارد، 40 تا 50 درصد خطر ابتلاء به این بیماری دارد. این احتمال برای کودکی که والدینش اسکیزوفرنی دارند 10٪ است. به طور کلی، احتمال ابتلاء به اسکیزوفرنی در کلّ جمعیت در حدود یک درصد است. دانشمندان در حال مطالعه عوامل ژنتیکی در اسکیزوفرنی هستند. به نظر میرسد که احتمالاً چند ژن در ایجاد زمینه رشد این اختلال دخالت دارند. به علاوه، به نظر میرسد عواملی چون مشکلات پیش از زایمان نظیر عدم تغذیه مناسب جنین یا عفونت رحم، و بسیاری محرکهای تنشزای نامشخص دیگر در ایجاد اسکیزوفرنی نقش داشته باشند. با وجود این، هنوز مشخص نیست که چگونه این زمینههای ژنتیکی منتقل میشوند و هنوز به طور دقیق نمیتوان پیشبینی کرد که آیا یک فرد به این بیماری مبتلا میشود یا خیر. چند ناحیه از ژنوم انسان برای مشخص کردن ژنهایی که احتمال داده میشود در پیدایش اسکیزوفرنی دخالت داشته باشند، مورد بررسی قرار گرفتهاند. تا به امروز، بیشترین و قویترین احتمال به کروموزمهای 13 و 6 داده میشود امّا هنوز به اثبات نرسیده است. تعیین ژنهای مشخصی که در ایجاد اسکیزوفرنی دخالت دارند، سرنخهای مهمی را درباره این که چه اختلالاتی در مغز پیش میآید که به پیدایش این بیماری میانجامد، به دست خواهد داد و پژوهشگران را به تولید داروها و روشهای درمانی جدیدتر و بهتر رهنمون خواهد ساخت.
آیا اسکیزوفرنی با یک عیب و نقص شیمیایی در مغز ارتباط دارد؟ دانش اولیه درباره شیمی مغز و ارتباط آن با اسکیزوفرنی به سرعت در حال گسترش است. از دیرباز چنین تصور میشده است که انتقال دهندههای عصبی (موادی که ارتباط بین سلولهای عصبی را ممکن میسازند) در ایجاد اسکیزوفرنی دخالت دارند. به احتمال زیاد، هر چند هنوز به طور قطعی مشخص نشده است، اسکیزوفرنی با عدم تعادل در سیستمهای شیمیایی پیچیده و همپیوند (دارای ارتباط متقابل) مغز ارتباط دارد. پژوهشها در این زمینه ادامه دارد.
آیا اسکیزوفرنی به دلیل ناهنجاری فیزیکی در مغز به وجود میآید؟ پیشرفتهای عمدهای در فناوری تصویربرداری عصبی به عمل آمده که به دانشمندان اجازه میدهد تا به مطالعه ساختار و کارکرد مغز موجودات زنده بپردازند. مطالعات زیادی که بر روی افرادی که دارای اسکیزوفرنی هستند صورت گرفته، نشان دهنده ناهنجاریهایی در ساختار (برای مثال، بزرگشدگی بطن داخل مغز و اندازه کوچک برخی ناحیههای مغز) و کارکرد (برای مثال، کاهش درفعالیت سوخت و ساز در برخی ناحیههای مشخص) مغز بودهاند. باید تاکید کرد که این ناهنجاریها بسیار جزئی هستند و ویژگی همه کسانی که اسکیزوفرنی دارند نمیباشند و تنها در کسانی که این بیماری را دارند نیز رخ نمیدهند. مطالعات میکروسکوپی بافت مغز پس از مرگ نیز نشانگر تغییرات اندک در توزیع یا تعداد سلولهای مغزی در افرادی که اسکیزوفرنی داشتهاند بوده است. به نظر میرسد که بسیاری از (امّا احتمالاً نه همه) این تغییرات، پیش از بیمار شدن فرد وجود داشته است و اسکیزوفرنی شاید تا حدی، اختلال در رشد مغز باشد. زیست عصبشناسان دریافتهاند که اسکیزوفرنی احتمالاً نوعی اختلال رشد است که حاصل تشکیل پیوندهای نامناسب توسط نورونها در خلال رشد جنینی میباشد. این خطاها احتمالاً تا دوره بلوغ به صورت نهفته و غیرفعال باقی میمانند و در این دوره حساس که تغییرات در مغز به صورت طبیعی اتفاق میافتد باعث میشوند که تعامل بین نورونها از طریق پیوندها و اتصالات نادرست و معیوب صورت گیرد. پژوهشها بر روی تعیین عوامل جنینی که باعث چنین اختلالاتی میشود تمرکز دارد. در یک مطالعه دیگر، پژوهشگران با استفاده از روشهای تصویربرداری از مغز به شواهدی دست یافتهاند مبنی بر این که برخی تغییرات اولیه زیست شیمیایی پیش از بروز نشانگان بیماری وجود دارد و سرگرم آزمایش مدارهای عصبی که به احتمال زیاد در تولید این نشانگان دخالت دارند میباشند. در همین حال، دانشمندانی که در سطح مولکولی کار میکنند، در حال کشف علل ژنتیک ناهنجاریها در رشد مغز و در سیستمهای انتقال دهندههای عصبی که کارکرد مغز را تنظیم میکنند میباشند.
زندگی با اسکیزوفرنی: چالشها
اسکیزوفرنی یک بیماری مزمن است. عوارض اسکیزوفرنی بر بسیاری از افکار، احساسات و رفتارهای شما تأثیر میگذارد. شدّت این عوارض ممکن است نوسان داشته باشد و حتی شخصی که کاملاً بیمار است ممکن است حتی بدون دارودرمانی، گاهی احساس طبیعی بودن بکند و در ظاهر نیز عادی به نظر برسد. برطرف شدن نشانههای بیماری به معنی این نیست که خود بیماری هم برطرف شده است. داروهای تازه ضدروانپریشی، هم از شدّت عوارض و هم از شدّت فعال بودن آنها میکاهند. با وجود این، شما باید هم برای دوران کاهش علائم بیماری و هم دوران عود آنها برنامهریزی کنید. حتی در دوران کاهش علائم بیماری، نشانههای باقی مانده (نشانههایی که حتی در دوران بهبود نسبی هنوز وجود دارند) بر تمام جنبههای زندگی شما تاثیر میگذارند. بیماری شما احتمالاً به این معنی است که شما بیشتر از دیگران به پشتیبانی و حمایت نیاز خواهید داشت. شما باید به کمک پزشک، مددکار اجتماعی و دوستان و نزدیکان خود، نوع حمایت مورد نیازتان را مشخص کنید تا از آنها در زمان مناسب بهرهمند شوید. شما بر حسب شدّت بیماری ممکن است در انجام امور زیر با مشکل روبرو باشید:
• تمرکز و حفظ توجه
• به یاد آوردن قرار ملاقات یا صحبتهای قبلی
• داشتن انرژی و انگیزه برای فعالیتهای عادی
• احساس امیدواری یا خوشبینی برای اقدام به کارهای تازه
• درک و تفسیر دقیق حالتهای چهره و سرنخهای اجتماعی
• انجام مکالمه به شیوهای که دیگران انتظار دارند
• رفتاراجتماعی به شیوهای که دیگران انتظار دارند
• غلبه بر کمرویی اجتماعی و ترس از طرد شدن
نکتهای که بسیار اهمیت دارد این است که شما باید از پیش، و هنگامی که حس میکنید حالتان نسبتاً خوب است، برای زمانی که بیماری شما دوباره عود میکند. برنامهریزی کنید. اسکیزوفرنی، شناسایی و تشخیص نشانههای بیماری توسط خودتان را مشکل میسازد. بنابراین، شما باید به بازخوردهایی که از دیگران در مورد آغاز تغییر رفتارتان میگیرید، اعتماد کنید. شما میتوانید از افراد زیر بخواهید که مراقب تغییر رفتارتان باشند:
• کسانی که با شما زندگی میکنند
• پزشکان یا مددکاران اجتماعی که به طور مرتب آنها را میبینید
• کسانی که همکار یا همکلاسی شما هستند
• افراد خانواده
هنگامی که فرد مورد نظر را انتخاب کردید، شماره تلفن پزشک خود را به او بدهید و همچنین متقابلاً نام فرد یا افرادی که ممکن است درباره شما به پزشکتان تلفن کنند را در اختیار پزشک قرار دهید. پزشک و مددکار اجتماعی اطلاعات مربوط به شما را به هیچکس نخواهد داد امّا به حرفهای آنها درباره شما گوش خواهند کرد. به افرادی که برای مراقبت از خود انتخاب کردهاید بیاموزید که مواظب چه نوع تغییراتی در شما باشند. از آنجایی که شما، حتی هنگامی که حالتان نسبتاً خوب است، ممکن است در بعضی زمینهها مشکل داشته باشید آنها باید مراقب تغییرات در رفتار شما باشند. برای مثال، شما ممکن است حتی هنگامی که حالتان خوب است، همچنان صدایی را بشنوید امّا معمولاً میدانید که صداها واقعی نیستند. با وجود این از کمکرسان خود میخواهید که اگر متوجه شد که شما دارید به این صداها جواب میدهید و یا صداها شما را ناراحت میکنند به پزشکتان تلفن کند. تغییرات مهم شامل موارد زیر است:
• سختتر شدنِ برخاستن و بیرون آمدن از رختخواب در صبحها
• دیر به سر کار یا مدرسه رسیدن
• بیقراری یا مات و مبهوت به نظر رسیدن بیشتر از حد معمول
• ناراحتتر یا کم هیجانتر از حد معمول به نظر رسیدن
• تحریکپذیرتر یا نگرانتر از حد معمول به نظر رسیدن
• حافظه بدتر از حد معمول یا مشکل داشتن در فعالیتهای ذهنی مثل محاسبات
• نشان دادن واکنش بیشتر به توهّم
• صحبت کردن وسواسی درباره موضوعی که عجیب یا هذیانی به نظر میرسد
اگر به محض آن که این گونه تغییرات در رفتار شما پیش آمد به پزشک یا مددکار اجتماعی مراجعه کنید، تغییرات موقت در داروهای مصرفی میتواند از عود کامل بیماری جلوگیری کند. غالباً پس از رفع بحران، میزان مصرف داروی شما به همان میزان سابق برگردانده خواهد شد و یا آن که پزشک داروی دیگری را که برای شما مناسبتر باشد تجویز خواهد کرد.
روشهای درمانی برای اسکیزوفرنی
از آنجا که علل اسکیزوفرنی هنوز به طور دقیق شناخته نشده است، روشهای درمانی فعلی هم بر پایه تجربه و هم پژوهشهای بالینی میباشند. این رویکردها براساس قابلیتشان در کاهش عوارض اسکیزوفرنی و کاهش احتمال بازگشت (عود) عوارض انتخاب میشوند. برخی از داروهای موجود برای اسکیزوفرنی عبارتند از:
• کلرپرومازین (تورازین)
• کلوزاپین (کلوزاریل)
• هالوپریدول (ریسپردال)
• اولانزاپین (زیپرکسا)
• کوتیاپین (سروکل)
• آریپیپرازول (ابیلیفای)
داروهای ضدروانپریشی، نشانههای روانپریشی اسکیزوفرنی را کاهش میدهند و معمولاً باعث میشوند که بیمار با کارایی بیشتر و به نحو مناسبتری به فعالیت بپردازد. داروهای ضدروان پریشی در حال حاضر بهترین روش درمان برای اسکیزوفرنی هستند امّا آنها این بیماری را «درمان» نمیکنند و این اطمینان را به وجود نمیآورند که دیگر شرایط بیماری باز نگردد.اغلب کسانی که اسکیزوفرنی دارند، نشانههای قابل توجهی از بهبودی را پس از مصرف داروهای ضدروان پریشی نشان دادهاند. داروهای معروف به داروهای «غیرمتعارف» ضدروانپریشی از سال 1990 به بازار عرضه شدهاند.
عوارض جانبی اولیه مصرف داروهای ضدروان پریشی
• خواب آلودگی
• بیقراری
• گرفتگی عضله
• لرزش
• خشکی دهان
• تاری دید
اغلب این عوارض با کاهش میزان دارو قابل اصلاح و یا توسط داروهای دیگر قابل کنترل میباشند. بیماران مختلف، واکنشهای متفاوتی به درمان و اثرات جانبی داروهای مختلف ضدروانپریشی نشان میدهند.
اثرات بلند مدت مصرف داروهای ضدروان پریشی اثرات جانبی بلند مدّت داروهای ضدروانپریشی میتواند به شکل مشکلات نسبتاً جدّی خود را نشان دهد. حرکت پریشی دیررس (Tardive Dyskinesia(TD))، اختلالی است که مشخصهاش حرکتهای غیرارادی دهان، لبها، زبان و گاهی بالاتنه یا سایر بخشهای بدن مثل بازوها و پاها میباشد. این اختلال در 15 تا 20 درصد بیمارانی که داروهای ضدروانپریشی «متعارف» و قدیمیتر را برای چندین سال مصرف میکردند، دیده میشد. TD در بیمارانی که این گونه داروها را برای مدّت زمان کوتاهتری هم مصرف کرده باشند ممکن است بروز کند. در اغلب موارد، نشانگان و عوارض TD خفیف است و خود بیمار ممکن است از حرکتهای گفته شده ناآگاه باشد. داروهای «غیرمتعارف» که در سالهای اخیر تولید شدهاند همگی نسبت به داروهای سنتی ضدروانپریشی، خطر کمتری از نظر بروز TD دارند. البته این داروها نیز اثرات جانبی خاص خود، مانند اضافه وزن، را دارند. به علاوه، اگر میزان مصرف داروهای جدید زیاد باشد، ممکن است مشکلاتی چون کنارهگیری و انزوای اجتماعی و نشانگانی شبیه بیماری پارکینسون، به وجود آورد. با وجود این، داروهای جدید ضدروانپریشی، روش درمانی بسیار پیشرفتهتر و بهتری هستند و در حال حاضر، تحقیقات در مورد میزان مصرف بهینه آنها ادامه دارد.
توانبخشی برنامههای توان بخشی میتواند شامل مشاوره شغلی، آموزش حرفه، مهارتهای حل مساله و مدیریت مالی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و آموزش مهارتهای اجتماعی باشد. این رویکردها برای موفقیت روشهای درمانی اجتماع- محور برای اسکیزوفرنی اهمیت دارند زیرا مهارتهای لازم برای زندگی موثر و بارور در خارج از چتر حمایتی بیمارستان روانی را برای بیماران ناتوان فراهم میسازند.
رواندرمانی فردی روان درمانی فردی مستلزم صحبتهای مرتب و برنامهریزی شده بین بیمار و متخصص سلامت روان نظیر روانپزشک، روانشناس یا مددکار اجتماعی است. مطالعات اخیر نشان داده است که روان درمانی فردی و رویکردهای شناختی- رفتاری که به آموزش مهارتهای انطباقی و حل مساله میپردازد، برای بیماران اسکیزوفرنی میتواند موثر و مفید باشد. البته، روان درمانی نمیتواند جایگزین دارو درمانی گردد و غالباً هنگامی موثر است که ابتدا درمان دارویی باعث کاهش نشانگان روانپریشی بیمار شده باشد.
آموزش خانوادگی غالباً بیماران اسکیزوفرنی از بیمارستان مرخص شده و تحت مراقبت افراد خانواده قرار میگیرند. بنابراین، آموزش اعضای خانواده درباره کارهایی که میتوانند انجام دهند و نیز درک مشکلات و مسائل مرتبط با بیماری اسکیزوفرنی، بسیار اهمیت دارد.
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه 09159886819 در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن انشا در مورد 22 بهمن