سایت علمی و پژوهشی آسمان - مطالب ارسال شده توسط lotfi

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

سم كنسرو فاسد

بازديد: 133

کنسرو تن ماهیسم كنسرو فاسد، خیلی کشنده است

 

فقط یك گرم سم موجود در مواد غذایی كنسرو شده، برای كشتن 10 میلیون نفر كافی است.

دكتر بهرام حاجی كریم، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی زنجان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد:

چنانچه طی مراحل آماده سازی کنسروها در صنایع غذایی، نكات بهداشتی ضروری رعایت نشود و باكتری "كلستردیوم بوتولینوم" به داخل مواد غذایی راه یابد، در شرایط مستعد دمایی و بی هوازی، شروع به تولید سم "بوتولیسم" می‌كند.

از این سم قوی كه یك گرم از آن به شكل كریستال، قادر به آلوده كردن و كشتن 10 میلیون نفر می باشد، به عنوان یك سلاح بیولوژیك در جنگ‌ها بهره گرفته می شود.

به محض ورود سم این باكتری به داخل بدن، این سم جذب و وارد جریان خون می شود و باعث فلج می‌شود.

این حالت از اعصاب ناحیه سر و صورت تدریجا و به صورت حاد شروع شده و با سیری نزولی، اندام های تحتانی را نیز درگیر می كند.

دكتر حاجی كریم، خطرناك ترین حالت ممكن را درگیری عضلات تنفسی عنوان كرد و یادآور شد: در این حالت، فرد باید تحت تنفس مصنوعی قرار گیرد.

در مواردی ممكن است برای دستیابی به تنفس طبیعی به مدت دو تا سه ماه، فرد بیمار در ICU بماند.

از آنجایی كه این سم قابلیت نفوذ به داخل نسج مغز را ندارد، فرد در هوشیاری كامل می باشد.

دكتر حاجی كریم در خصوص مراحل درمان بیمارانی كه از طریق تغذیه با سم بوتولیسم آلوده شده‌اند، ابراز كرد: به محض ظهور علائم، پزشك اقدام به بستری بیمار و شست‌وشوی محتویات معده وی می‌كند.

بخشی از سم، ممكن است جذب و وارد جریان خون شود، در این صورت با تزریق آنتی توكسین (پادزهر سم بوتولیسم) كه می تواند حاوی پنج نوع متفاوت از پادزهر این سم باشد، از پیشرفت بیماری جلوگیری می شود.

ضمن اقداماتی كه به محض تشخیص مسمومیت، به فرد مبتلا ارائه می شود، سم مذكور از محتویات معده، سرم خون و یا مدفوع بیمار جهت دستیابی به تشخیص دقیق استخراج می‌شود.

در این حین، پیگیری های لازم جهت شناسایی منبع غذایی حاوی سم انجام می شود و در صورت وجود، افرادی كه از این ماده غذایی استفاده كرده‌اند، شناسایی می شوند.

خشكی دهان ، اختلال در تكلم و بلع و تاری دید را از جمله علائم هشدار دهنده آلودگی به سم بوتولیسم هستند.

در صورت عدم انتقال فرد مسموم به بیمارستان، سم روی گیرنده‌های عصبی متصل می‌شود و سیستم عصبی را مختل می‌كند و در بدترین حالت، عضلات تنفسی را درگیر كرده و با جلوگیری از تنفس فرد، منجر به مرگ وی خواهد شد.

 

 

 

چه باید کرد؟

- سم این میکروب با جوشاندن کنسرو به مدت 15 تا 20 دقیقه از بین می‌رود. قوطی کنسرو را در ظرف محتوی آب قرار دهید، طوری که آب کاملا قوطی را احاطه کند. باید توجه داشت که زمان 20 دقیقه از شروع جوشیدن آب محاسبه می‌شود.

- هرگز قوطی را مستقیم روی شعله اجاق گاز قرار ندهید؛ زیرا میکروب به طور کامل از بین نمی‌رود و حرارت مستقیم منجر به ترکیدن قوطی کنسرو و پاشیدن محتویات داخل آن به اطراف می‌شود.

- قبل از جوشاندن قوطی کنسرو، در آن نباید متورم باشد. تورم نشان‌دهنده وجود میکروب است. (البته قوطی بعد از جوشاندن متورم می‌شود.

- قوطی کنسرو باید کاملا سالم و فاقد هرگونه نشتی باشد. از مصرف کنسروهایی که لعاب داخلی قوطی آن خورده شده، خودداری کنید.

- از نگهداری قوطی کنسرو در یخچال‌ و محیط‌های مشابه اجتناب کنید، زیرا رطوبت موجود در یخچال می‌تواند منجر به زنگ‌زدگی و ایجاد آلودگی میکروبی و فساد باکتریایی در کنسرو گردد. همچنین باقیمانده محتوی کنسرو را در ظروف شیشه‌ای و در یخچال نگهداری کنید.

 

 

 

 

* نکته:

برخی افراد به تصور اینکه سم بوتولینوم تنها در کنسرو ماهی وجود دارد، از جوشاندن کنسروهای دیگر خودداری می‌کنند. قابل ذکر است این سم در تمامی کنسرو سبزیجات، گوشت، خاویار، غذاهای مختلف دریایی و ... وجود دارد. تنها میوه‌ ها که به صورت شربت کنسرو می‌شوند، جزو این دسته نیستند.

ناگفته نماند این سم بسیار خطرناک است و بسیاری از افراد در نتیجه مزه کردن غذاهای آلوده و فاسد، جان خود را از دست داده اند.  

آلودگی زخم‌ها به باكتری كلستردیوم بوتولینوم، راه دیگری برای ابتلا به بوتولیسم است، ولی شایع ترین راه انتقال این سم، قوطی‌های كنسرو مواد غذایی است كه مدت‌ها دربسته مانده اند.

باكتری كلستردیوم بوتولیسم در برابر حرارت مقاومت چندانی ندارد و باید قوطی‌های كنسرو قبل از مصرف، 20 دقیقه جوشانده شوند تا در صورت داشتن سم، سم آنها به صورت غیر فعال درآید.

در انتها توصیه می کنم ضمن انتخاب مواد غذایی استاندارد و توجه به تاریخ انقضای آنها، از خرید قوطی‌های كنسرو باد كرده خودداری نمایید.

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 18 اسفند 1393 ساعت: 11:17 منتشر شده است
نظرات(0)

زنان با رفتار مردانه

بازديد: 175

زنان با رفتار مردانه

 

اگر فمينيسم و يا همان مردانگاري زن، تنها مدتى است بر عرصه ادبيات كشور ما سايه افكنده، اما رگه  هاى اين پديده نوظهور داراى قدمت نسبتاً طولانى در تاريخِ تفكر جوامع غربى است. اين نوشته در پى تبيين گذراي زمينه  هاى پيدايش و نيز گرايش  ها و شاخه  هاى موجود اين جنبش اجتماعي غرب و نيز تأثيرات مثبت و منفى آن در عرصه  هاى اجتماعى است.

 

تعريف و ماهيت فمينيسم

فمينيسم به آن چه در قرن نوزدهم در آمريكا، به عنوان «جنبش زنان» معروف بود، اطلاق مى  شود. اين اصطلاح، كه بى كم و كاست وارد ساير فرهنگ  ها شده، همه اقداماتى را در بر مى  گيرد كه در همه زمينه  ها، با هدف پايان دادن به وابستگى زنان و رهايى آنان از بند اسارت و احياى حقوق آن  ها انجام مي شود.(1) گفته اند: «فمينيست» كسى است كه معتقد باشد زنان به دليل جنسيت خود، دچار تبعيض شده  اند و خواست  ها و نيازهاى معينى دارند كه ناديده گرفته شده، يا ارضا نشده است. اگر اين نيازها ارضا شود، تغييرات بنيادين در نظام سياسى ـ اجتماعى و اقتصادى رخ مى  دهد.(2) فمينيسم هم چنين به «آيينى كه طرفدار گسترش حقوق و نقش زن در جامعه است و او را هم چون مرد، در همه حقوق سياسي، اجتماعي، فرهنگي و... مي انگارد» اطلاق مي شود.(3(

هدف مبارزه جنبش  هاى فمينيستى، افزون بر احياى حقوق از دست  رفته زنان، كه ناشى از تبعيض جنسى و بى  عدالتى در جوامع غربى است، بر اين پايه استوار است كه گروهى از فمينيست  هاى افراطى، مردان را دشمنِ سازش  ناپذير زنان قلمداد مى  كنند و با احياى جنبش  هاى فمينيستى، خواهان استقلال و در نهايت، خودمختارى كامل زنان هستند. در مقابل، فمينيست  هاى معتدل معتقدند كه مردان، متحدان بالقوه  اى در مبارزه براى دست  يابى به برابرى دو جنس مذكر و مؤنث به شمار مى  آيند. اينان بر خلاف گروه اول، به مردان نيز اجازه مى  دهند كه مدعى داشتن هويت فمينيستى در مبارزه براى احياى حقوق زنان باشند.(4(

 

تاريخچه تكوين و مرورى بر جنبش  هاى فمينيستى

تفكرات نوين پس از قرون وسطي، جهان را به دو نوع تعقلى و غيرتعقلى تقسيم کرد: دنياى تعقلى و عينى دنيايى است كه مبناى عمل انسانى بوده و قابل فهم و محصول دنياى تعقلى اوست، اما دنياى غيرتعقلى شامل مجموعه دنياى ذهنى، ارزش  ها و اخلاقيات و به طور كلى، عواطف و احساسات افراد است. همين مبناى تقسيم  بندى جهان، زمينه پيدايش تفكرات فمينيستى را فراهم آورد، مردان به جهان تعقلى اولى و زنان به دنياى غيرتعقلى و ثانوى تعلق يافتند.

در سال 1793، زنان پس از شركت فعالانه در جنگ 1792 اين سه سؤال را به نمايندگان مجلس فرانسه فرستادند:

الف) آيا گردهمايى زنان در پاريس مجاز است؟

ب) آيا زنان مى  توانند از حقوق سياسى برخوردار بوده و نقشى فعال در امور دولتى داشته باشند؟

ج) آيا زنان مى  توانند در انجمن  هاى سياسى و يا انجمن  هاى مردمى گرد هم آيند و مشاوره كنند؟

اعضاى مجلس با اعلام رأى منفى به اين سه سؤال، موجبات «مرگ سياسى» زنان را فراهم آوردند.(5)

شايد بتوان اولين جنبش را حركت  هاى ضدبرده  دارى در آمريكا و نيز بهبود وضع كارگران در آمريكاى شمالى به سال 1830 دانست. اين نوع حركت  ها ارتباط نزديكى با نهضت  هاى زنان در آمريكا داشت. در اولين گردهمايى جهانى، كه براى دفاع از حقوق زنان به سال 1848 در راستاى جنبش  هاى ضدبرده  دارى در لندن تشكيل شد، به زنان حق شركت در تالاري که مردان حضور داشتند، داده نشد.(6)

فمينيسم به عنوان يك جنبش سياسى به سال 1848 با نام «نهضت سيكافالز» در آمريكا مطرح شد. در همين سال بود كه اولين منشور دفاع از حقوق زنان در كشور آمريكا اعلام شد. سپس، برخي دانشمندان، نظريه برابرى زن و مرد را در چارچوب حقوق فردى و اومانيستى مطرح كردند.(7)

نهضت فمينيسم در جوامع غربى تا اواخر قرن نوزدهم توفيق چندانى نداشت، اما در اوايل قرن بيستم، اولين بار نهضت طرف  دارى از حقوق زنان در انگليس آغاز شد. شعار اين جنبش «رسيدن زنان به حق رأى، كار و آموزش» بود؛ در سال 1918 براى اولين بار زنان انگليسى به حق رأى دست يافتند. دسترسى به آموزش در تمامى سطوح براى فمينيست  هاى قرن 19 پيروزى بزرگى به شمار مى  رفت.(8)

اولين موفقيت نهضت فمينيستى پس از جنگ جهانى دوم، تصريح به برابرى حقوق زن و مرد در اعلاميه حقوق بشر بود كه از سوى سازمان ملل در سال 1945 منتشر شد. از اين پس، به ويژه پس از دهه 60، جنبش  هاى فمينيستى به يك نهضت جديد فكرى تبديل شدند كه كاملاً با نهضت اوليه فمينيستى تفاوت ماهوى داشت. فمينيست  هاى جديد، خواهان برابرى كامل زن و مرد در تمامى عرصه ها بودند و شعارشان «زنان بدون مردان و با رفتارهاى مردانه» شد.

علت اصلى ظهور جنبش فمينيستى در جوامع غربى، در واقع ظلم و ستم  هايى است كه در اين جوامع نسبت به زنان شده است. فمينيست ها ريشه استبداد حاكم بر زنان را در وابستگى اقتصادى آنان به مردان و نيز وجود نظام خانواده مردسالار مى  دانند.

از ديگر عوامل شكل  گيرى نهضت فمينيستى در جوامع غربى، وجود خشونت خانگى شديد است. خانه غالباً به عنوان پناهگاه امنيت تصور مى  شود، اما در اين جوامع، به جايگاهى خشن تبديل گشته است. آزار و تجاوز جنسى نيز از عوامل زمينه  ساز شكل  گيرى نهضت فمينيستى در جوامع غربى است.

 

گرايش ها و نحله هاى فمينيستى

عمده  ترين مكاتب گرايش  هاى فمينيستى(9) عبارتند از: جنبش  هاى ليبرال، راديكال، سوسيال و ماركسيست. هرچند همه آن ها معتقدند زنان موجوداتى فرودست و شهروند درجه دوم هستند و بايد براى رهايى آنان و احقاق حقوقشان مبارزه كرد، اما در كيفيت مبارزه و چگونگى كسب آزادى آن  ها توافق چندانى ندارند.

 

1. فمينيسم ليبرال

فمينيست  هاى ليبرال به بحث حقوق برابر براى زنان و برخوردارى آنان از همه حقوق شهروندى هم چون مردان مى  پردازند و ريشه ظلم و ستم بر زنان را فقدان حقوق مدنى و فرصت  هاى كافى و برابرى آموزشى در جوامع مدنى غربى مى  دانند و مدعى  اند جنسيت، هرگز تعيين  كننده حقوق افراد نيست.

 

2. فمينيسم راديكال(انقلابى(

گرايش راديكال فمينيسم، بر احساسات و روابط شخصى تكيه مى  کند و نابرابرى  هاي جنسى را حاصل نظام خانواده مردسالار مى  انگارد و معتقد است كه وضعيت نابرابر اجتماعى بايد از اساس متحول شود. برخي از آنان معتقدند: زنان به دليل تفاوت  هاى تناسلى، از لحاظ جسمى ضعيف  تر از مردان  اند و همين موضوع سبب شده است كه زنان براى تأمين امنيت جسمانى خود به وابستگى به مردان تن   دهند.(10) برخى ديگر از فمينيست  هاى افراطى، اين مقولات را مفاهيمى اجتماعى مى  دانند كه در خدمت منافع گروه حاكم اجتماع است و معتقدند آنچه ضرورى مى  نمايد، از بين بردن اصل تمايز جنسى است.(11(

 

3. فمينيسم ماركسيستى

اين گرايش، برگرفته از انديشه هاى ماركس و انگلس درباره زن است. اين نظريات براى رفع استثمار و احياى حقوق برتر زنان در جوامع سرمايه  دارى پديد آمده است كه زنان به عنوان نيروهايى مولد در حوزه خانواده، روابط توليدى را بازآفرينى مى  كنند و نقش به سزايى در مراقبت از نيروى كار و پرورش نسل كارگر برعهده دارند. آنان معتقدند تا زمانى كه نظم، مالكيت و خانواده سرمايه  دارى وجود دارد، اسارت زنان تداوم خواهد داشت. از اين رو، نظريه حذف خانواده (كوچك  ترين واحد اقتصادى جامعه) را مطرح كرده  اند.

 

4. سوسيال فمينيسم

اين جريان فكرى در ادامه اصلاح اشتباهات فمينيسم راديكال پديد آمد و معجونى از گرايش ماركسيستى و راديكالى است. آنان معتقدند كه جنس، طبقه، نژاد، سن و مليت، همگى اسارت و ستم ديدگى زنان را موجب مى  شود و فقدان آزادى زنان، حاصل شرايطى است كه زنان در آن حوزه  هاى عمومى زير سلطه در مى  آيند و رهايى آنان تنها زمانى امكان  پذير است كه تقسيم جنسى كار در همه حوزه  ها از ميان برود.

از نظر ليبراليسم، سلطه مذكر از تعصب غيرمنطقى ريشه گرفته است و بايد از طريق بحث و گفت وگوهاى منطقى حل شود، اما سوسيال فمينيست  ها، سلطه مرد را بخشى از پايه و بنيان اقتصادى جامعه مى  دانند. بنابراين، محو سلطه مردان را مستلزم تغيير شكل در اساس اقتصاد جامعه مى  دانند.(13)

ارزيابى نهضت فمينيسم

ظهور پديده فمينيسم در جوامع غربى، نشانه ضعف فرهنگ و تمدن غربى و بيانگر اوج نارسايى فرهنگ و تمدن دست  ساز بشرى است. پيش  فرض و اصل مشترك همه گرايش  ها و نحله  هاى فمينيسم، وجود بى  عدالتى جنسى در نظام  هاى خانوادگى غربي است. اين موضوع تأكيدى مجدد بر نياز فطرى بشر به قوانين الهى و در نهايت، بيانگر بن بست نظام خانواده در فرهنگ و تمدن مدنى غرب است.

بزرگ  ترين دستاورد اين نهضت، اشاعه آن به جوامع غيرغربي و شكل  گيرى فرهنگ جهانى غربى بوده است. تأثيرپذيرى زنان در جوامع جهان سوم از فرهنگ و تمدن غرب، به تدريج، جاى خود را به الگوگيرى و تقليد كوركورانه از آن ها داده است.

فرايند تأثيرپذيرى جامعه ايران از فرهنگ غربى و تأكيد بر شعارهاى فمينيستى از اهداف بلند استعمار بود، كه با وقوع انقلاب اسلامى كاملاً متوقف شد، اما گاهي برخي، شعارهاى فمينيست  هاى افراطى را با آب و تاب تكرار كرده و تبعيض  هاى رواداشته نسبت به زنان را مانع تحقق جامعه مدنى مى  پندارند.(14)

فارغ از تأثيرات منفى كه جنبش فمينيستى در جوامع شرقى و اسلامى از خود برجاى گذاشته، فمينيسم، على  رغم همه كاستى  هايش، موفقيت  هايى را نيز براى زنان جوامع غربى ـ كه از حداقل حقوق اجتماعي و سياسي برخوردار نبودند ـ در پى داشته كه از آن جمله، مى  توان به اين موارد  اشاره کرد:

زنان جوامع غربى كه از ابتدايى  ترين حقوق شهروندى هم چون حق مالكيت و ارث محروم بودند، جايگاه نسبى خود را بازيافتند و امروزه دست كم به آنان هم چون انسان نگريسته مى  شود.

كسب استقلال نسبى اقتصادى زنان و حضور آنان در عرصه فعاليت  هاى اجتماعى، ايجاد حس اعتماد نسبت به زنان به عنوان يك قدرت اقتصادى و سياسى و حضور در عرصه  هاى علمى و فرهنگ و نيز مشاركت سياسى آنان در كسب حق رأى ازجمله پيامدهاى مثبت جنبش  هاى فمينيستى در جوامع غربى است.

برخي از پيامدهاى منفى جنبش فمينيستى نيز عبارتند:

1. هيچ وفاق مشتركى در خصوص انديشه فمينيسم وجود ندارد و نظريات در اين زمينه، طيف وسيعى دارد.

2.زنان عصر پسانوگرايى (پُست  مدرنيسم)، به گونه  اى ديگر، عصر برده  بردارى نوين را سپرى مى  كنند و وضعيت آنان بسيار رقت  بار است. آنان به عنوان كالاى جنسى در تبليغات به شمار مى  آيند و از آن  ها چونان ابزارى براى فروش كالاها بهره مى  جويند؛ البته فمينيست  ها، اين امر را به عنوان پيروزى بزرگ مبارزات خود قلمداد مى  كنند(!)

3.در پرتو مردانگاري زنان، بنيان خانواده فروريخته و ازدواج  هاى غيررسمى و طلاق  هاى فراوان، اساس فرهنگ و تمدن غربى را متزلزل ساخته است. اين امر، امروز يکي از بزرگ  ترين دغدغه هاي فكرى انديشمندان غربى است.

4. اين نهضت به تحقير زن مى  پردازد. شوهردارى، مادرى، فرزندزايى و شيردهى، كه از كمالات و افتخارات زنان محسوب مى  شد، از سوى فمنيست  ها به شدت مورد حمله قرار مى  گيرد.

5. گسترش فمينيسم در عرصه رسانه  هاى جمعى موجب شده كه روابط درونى خانواده  ها به اشاعه فرهنگ بى  بندوبارى كشيده شود، فحشا و فساد اجتماعى را پديد آورد و موجب اشاعه سكسيسم گردد.

6.برخلاف شعار فمينيسم، زنان فقير در جوامع غربى حجم بالايى از جمعيت را تشكيل مى  دهند.

7. توجه نكردن به فلسفه آفرينش زنان و تفاوت  هاى زيستى آنان، موجب شده فمينيست  ها تصويرى خشن، سلطه  گر و خشونت طلب از مرد ارايه دهند و درصدد مبارزه با آن برآيند و زمينه ساز بروز ناهنجارى و نزاع  هاى خانوادگى و نيز تزلزل بنيان خانواده و وقوع طلاق  هاى فراوان شوند. امروز آمار زنان و مردان مجرد و گريزان از ازدواج نگران کننده است.

8. بنيان خانواده متزلزل شده و فرزندان پرخاشگر و بى  عاطفه شده اند. زنان جاي مردان را گرفته و وارد بازار كار شدند و وظايف مربوط به خانه و فرزندان را رها نمودند.

9.زنان متحمل آسيب  هاى جبران  ناپذيرى شده  اند. افزون بر كاهش متوسط عمر آن  ها، به دليل تحميل هزينه  هاى جانبى بر آن  ها هم چون خروج زنان از منزل و نياز به استخدام ديگران در نگهداري فرزندان خردسال و انجام كارهاى مربوط به خانه، مشكلات اقتصاديشان دوچندان شده است.

10.  به طور معمول زنان شاغل در بازار بين چهل تا پنجاه درصد كه در شهر زندگى مى  كردند، مجرد بودند و بسيارى هم به علت نداشتن كار، به فحشا پناه برده بودند. پس مزد كم، بيكارى، دشوارى  هاى كار و فحشا، سرنوشت محتوم زنان در جوامع مدنى غربى شد كه نتيجه تحقق شعارهاي فمينيستي بود.

 

11. اكنون تبعيض جنسى و شعار «دفاع از حقوق زنان» به حربه  اى سياسى تبديل شده و كشورهاى استعمارگر به بهانه هاي واهي، آن  ها را به ناديده گرفتن حقوق زنان و نقص دموكراسى متهم مى  كنند.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 18 اسفند 1393 ساعت: 11:16 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

حواس پنج گانه

بازديد: 1165

حواس پنج گانه

یک مسیر معنوی تنها محدود به چند بحث خاص نیست ، بلکه دیدن ، درک کردن ، حس کردن  ، عبادت کردن و بطور خلاصه زندگی کردن با اون در تمام لحظات کنونی ایست .  تمام این اوامر مقدس محسوب میشن زمانی که ، در راه رسیدن به هدف شناخت خود و خداوند بهشون توجه بشه . میدونیم که مسیر ما یک مسیر بی پایانه و چنین مسیری ، در یک یا چند مبحث خلاصه نمیشه .

پست انتخابی امروز  در مورد ادراک حسی بدن و پی بردن به عمق معانی اون هاست ، با ما در ادامه مطلب همراه باشید .

زندگی ما در زمین خاکی چیزی جز درک احساس ها نیست ، هر لحظه از زندگی ما همراه با دهها ادراک از حسهامون در حال سپری شدنه ، پس چون این ادراک همیشه با ما همراه هستند ، ما به شناختشون نیازمندیم ، این حسها همون حواس پنج گانه ماست :

ح بینایی ، حس چشایی ، حس شنوایی ، حس لامسه و حس بویایی .

حواس پنج گانه ، مسئول ارتباط با محیط طبیعی هستند . هر یک از این حواس در محدوده خاصی قدرت عمل دارند و در طیف بالاتر یا پایین تر از این محدوده ی مشخص قادر به فعالیت نمی باشند. که در ادامه به اون ها میپردازیم . اینکه بخوایم برای حس هامون اولویت بندی کنیم شاید کاری عبث و بیهوده باشه ، چون تمامی این ادراکات لازم و ضروری هستند ، پس بدون توجه به تقدم یا تاخر به معرفی اون ها می پردازیم .

حس بینایی : بینایی انسان به واسطه نور امکان پذیر میشه ، نور با برخورد به اجسام و بازتابش به چشم ما تصاویری رو میسازه که برای ما قابل رویت و قابل تشخیص میشن .

فقط انواری برای چشم انسان قابل رؤیت هستند  که در محدوده طیف مرئی رنگها (قرمز تا بنفش) باشند ، یعنی امواج مادون قرمز و فرابنفش برای انسان قابل رؤیت نیست . در واقع چشم فقط نوری را می بیند که طول موج و فرکانس آن با قدرت گیرنده های چشم تطابق داشته باشد.  در شکل زیر نگاهی به قسمت های مختلف چشم خودمان می اندازیم ، تا شاهد اجزا اون باشیم .

 اما عمق معانی:  ما به لطف این بینایی میتونیم همه چیز رو مشاهده کنیم ، و شما هم اکنون به لطف این بینایی در حال خواندن این مطلب هستید ، حال برای چند ثانیه چشم های خودتون رو ببندین ، بعد چشم ها رو باز کنین ، این بینایی چقدر ارزش داره ؟ تصاویری که در بالا دیدید اجزایی متشکل  از گوشت و چربی ها و موی رگ ها بودند ، چطور این چند جزء باعث بینایی ما میشوند ؟ به واقع تا به حال به قدرت بینایی خودمون و اعجاز اون فکر کردیم ؟ قدرت بینایی ما مدیون نور الهی ایست ، نوری که از آسمان ها بر زمین تابیده میشه و انعکاس اون نور در چشمان ما محیط رو برای ما نمایان میکنه . حال شاید بتونیم به معنی این آیه پی ببریم : و خداوند نور آسمان ها و زمین است ...

حس چشایی :

 برآمدگی‌های سطح زبان زائده‌های قارچی شکل بسیار ریزی هستند که هر یک از آنها ، ۵۰تا ۱۰۰گیرنده را در خود جای داده‌اند . محققان بر این باورند که انواع گیرنده‌هایی که طعم‌های شیرینی ، شوری ،‌ ترشی را جذب می‌کنند ، محدود هستند . این در حالی است که گیرنده‌های تلخی بسیار زیادتر بوده و حداقل ۲۵درصد از سطح زبان را به خود اختصاص داده‌اند. حساسیت بالای زبان به طعم تلخی از این رو است که بتواند در صورت مواجهه با انواع سموم و زهرها سریعاً واکنش نشان داده و سلامت‌ فرد را تضمین نماید . عکس هایی از حس چشایی رو در زیر خواهیم دید .

عمق معانی : همیشه بر این نکته تاکید شده که ابتدا ببینید و بعد بچشید ، به عنوان مثال زمانی که میخواهید یک میوه رو نوش جان کنید ، ابتدا نظاره گر اون باشید ، ببینید و درک کنید این میوه چه خاصیت هایی برای بدن شما داره ، سپس به این فکر کنید که این میوه چطور از یک تنه ی درخت ، به این زیبایی و ظرافت ساخته شده و یا به این فکر کنید که اون تنه ی درخت از چه چیز روییده شده : به طور حتم به این جواب خواهیم رسید : از خاک ، خاکی که شاید در ظاهر هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشه ، اما در باطن مقدس ترین چیزه .

پس شاید هم اکنون به معنی این جمله پی ببریم : که تمام زمین ها مقدس هستند ، اما این تنها به درک تو از محیط پیرامونت بر میگردد.

از این پس زمانی که یک میوه رو میل میکنید ، یا غذایی رو با یک ماهی  در سر سفره هاتون تدارک دیدید ، به این فکر کنید ، که این ماهی مدت ها در دریا زندگی کرده و به خاطر اینکه امروز روزی من باشه پرورش یافته ، و من با خوردن این ماهی میتونم 10 ساعت دیگه بر روی این زمین خاکی زندگی کنم . خداوند رو در همون لحظه و در عمق دل شاکر باشید و سپس ماهی رو نوش جان کنید . این زبان شماست که  به خواست پروردگار و از روی آگاهی وظیفه ی خودش رو به درستی انجام میده و شما رو از لذت خوردن این نعمت بهره مند میکنه ...

حس شنوایی :

این حس به ما این قدرت رو میده که صدا ها رو دریافت کنیم ، و این دریافت صدا ها به زندگی ما یک حال و هوای دیگه ای داده . به وسیله ی گوش ما می تونیم با صداهای متفاوت لحظات خودمون رو خاطره انگیز کنیم و با شنیئن حرفهای دیگران با اونها ارتباط برقرار کنیم .

محیط پیرامون ما متشکل از مولکول های هواست ، صدا ها از ارتعاش ما بین مولکول های هوا ایجاد میشند ، حال برای امتحان دستان خودتون رو به آرامی به هم مالش بدین ، به ظاهر هیچ صدایی شنیده نمیشه ، اما اگر دستانتون رو محکمتر به هم بزنید (دست زدن) صدایی رو خواهید شنید ، و این همون ارتعاش مولکول های هواست که توسط گوش شما دریافت و ترجمه میشه ، و زمانی که هیچ مولکولی در فضا نباشه ما در خلاء خواهیم بود  و  هیچ گونه صدایی شنیده نخواهد شد ...

حال عمق معانی : همون طور که در بالا خوندیم ، محیط پیرامون ما متشکل از مولکول ها هستند ، و هر کلام ما یک ارتعاش و امواج خاصی رو در فضا انتقال میده ، شاید به همین خاطر هست که میگن ارتعاش معنوی بعضی از کلمات از بعضی دیگر متفاوته . و به همین علت هست که طبق تحقیقات انجام شده بر مولکول های آب ، متوجه شدن که نام های مثبت باعث تغییرات شگرف و مثبت بر مولکول های آب میشه و کلمات و موسیقی های خشن باعث تغییرات منفی در مولکول های آب میشن ، و این موضوع در رابطه مستقیم با حس شنوایی شماست . کلماتی مانند نام های خداوند میتونه تمام مولکول های بدن شما رو دگرگون کنه ، چون بیشتر مواد متشکله ی بدن شما از همون آبه که تشکیل شده و در خون شما در جریان هست ادامه حیات میده .

کلامی که از دل و زبان دمیده میشه و دوباره از گوش ها شنیده میشه ، گفتار نیک شما ، ذکر های شما در هنگام عبادت  هم باعث شعف شما و هم شعف محیط خواهد شد . و این یعنی القای عشق پروردگار به تمام وجود . حال با دیدن اشکال زیر به قدرت کلام هامون پی میبریم ، و  بهتر درک میکنیم که چرا همیشه از ما خواسته شده از الفاظ نیک و پسندیده استفاده کنیم و در عبادت هامون ذکر و شکر گذاری رو  اضافه کنیم . به اشکال زیر دقت کنید تا این گفته برای شما ثابت بشه .

حس لامسه :

 در تمام نقاط بدن ما حس گر هایی وجود دارند ، این حس گرها در بعضی نقاط بیشتر و در بعضی نقاط کمتر هستند و تمامی حس گر ها به وسیله ی موی رگ های عصبی به مغز ما متصل هستند  و وظیفشون هم که مشخصه ، اینکه ما بتونیم نسبت به محیط اطراف خودمون حس لمس رو داشته باشیم ، به نوعی میشه گفت هر چیز رو از نزدیک لمس و درک کنیم .

عمق معانی : اگر این حس لامسه نبود ، ایا زندگی ما دچار اختلال نمیشد ؟ بی معنی نمیشد ؟ اون وقت دیگه نرم و سخت ، لطیف و زبر و گرم و سرد .... و چیز هایی از این دست بی معنی میشد ، حال که این حس لامسه همراه ما هست ، باید از اون بهترین لذت رو ببریم ، دست نوازش پدر و مادر ، نوازش یک حیوان ، حس گرما و سرما ، همه و همه برای خودشون ، ادراکاتی ناب رو به همراه دارند ، از اینکه شب های سرد در دور آتش بشینیم و از گرمای آتش لذت ببریم ، از اینکه در تابستان گرم با یک نوشیدنی خنک جان بگیریم ، همه ی این ها نعمتیهایی از جانب خداوند برای ماست تا روی زمین یکنواختی رو تجربه نکنیم ، به واقع باید تمام این ادراک ها رو بشناسیم و بهشون توجه کنیم و از اینکه اون ها رو داریم باید خداوند رو شکر گذار باشیم ...

حس بویایی :

  حس بویایی ما در تعامل با حس چشایی ماست ، زمانی که بینی خودتون رو بگیرین و یک غذایی رو میل کنید باعث میشه نتونین به خوبی مزه اون غذا رو بچشید ،و چه زیباست اینکه هر غذایی یک طعم و یک بوی متفاوت داره  ...

اما عمق معانی : از این پس به طعم ها و بوها دقت کنید ، میشه از کنار یک گل رد شد و هیچ چیز رو حس نکرد ، و میشه یک گل رو در دست گرفت و با عطر حاصل از اون گل سر مست شد ...

حتی میشه با اون گل هم کلام شد و صحبت هاش رو شنید ... این امر زمانی میسر میشه که ناظری بی نظر باشید و خودتون رو تنها یک مجرا برای ارسال و دریافت بدونید ... این تنها یک مثال بود ، با هر بویی هر حسی میشه عشق رو تجربه کرد و به وجود خود زندگی پر مفهومی بخشید .

جمع بندی :حواس پنج گانه ما  معجزه محسوب میشن ، و  نکته ای که باید بهش توجه داشته باشید اینه که هیچ یک از این حس ها به اختیار ما کار خودشون رو انجام نمیدن ، بلکه تمام این حواس طبق نظم و آگاهی یی که از قبل توسط خداوند براشون تعریف شده ، دارن به انجام وظایفشون  میپردازند ، و بر طبق همون آگاهی که در سیستم بدنی ماست این کار در حال انجام شدنه ، زمانی که ذره ذره این دنیا داره با آگاهی کامل و خواست خداوند به مسیر خودش ادامه میده ، حیفه که انسان حتی ندونه حواس پنج گانش چی هستند و چه قابلیت هایی دارند ... شناخت و درک حواس پنج گانه و پی بردن به عمق معانی که این ادراک میتونن به ما اهدا کنن ، به واقع میتونه حال و هوای دیگری به زندگی ما بده ، لحظه لحظه زندگی ما به واسطه همین حواس پنج گانه پیش میرن ، هر مزه ای ، هر بویی ، هر صوتی و هر چیزی که توسط دستانتون لمس میشه و هر چیزی رو که مشاهده میکنید ، همه و همه دارای یک دنیا معنی هستند ، یک انسان میتونه با خوردن یک سیب به لذتی برسه که یک فرد دیگر با خوردن هزاران میوه هم نمیتونه اون تجربه رو داشته باشه و این به درک ما از حواس پنج گانه و معانی حاصل از اون بر میگرده .

 

امید وارم که این پست تونسته باشه ذره ای به خرد شما اضافه کرده باشه  ... نظرات شما  تکمیل کننده این پست خواهند بود .

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 18 اسفند 1393 ساعت: 11:15 منتشر شده است
نظرات(0)

الگوی خوب

بازديد: 237

الگوی خوب

هیچ‌کدام از ما انسان‌های معمولی،  کامل نیستیم. هر یک از ما ممکن است در یک یا چند زمینه خاص، برتری‌هایی بر دیگران داشته باشیم اما در زمینه‌های دیگر ممکن است از دیگران عقب‌تر باشیم. برای خیلی‌ از ما حداقل در دوره‌ای از زندگی، این سوال و دغدغه پیش آمده که آیا کسی یا کسانی هستند که با نگاه کردن به آنها و اقتباس از تفکر و رفتارشان بتوانیم مسیر زندگی و پیشرفت‌مان را مشخص‌تر کنیم و با خیال راحت‌تر و بهتر آن را بپیماییم؟ «الگو» به فردی گفته می‌شود که به دلیل برتری ویژه‌اش در برخی خصوصیات و توانمندی‌ها، در جایگاهی بالاتر از عموم جامعه قرار می‌گیرد و موفقیتی که او در تقویت این توانمندی‌ها کسب کرده به عنوان هدفی برای سایر افراد جامعه قرار می گیرد تا در راه رسیدن به آن تلاش نمایند. هیچ لزومی ندارد دنبال افرادی باشیم که همه صفات مثبت را داشته باشند . برای الگوگیری باید ابعادی از زندگی را که برایمان مهم است، مشخص کنیم و بین یک تا 10 به خودمان در این ابعاد امتیاز بدهیم. اگر وضع‌مان در آن زمینه خوب بود، امتیاز بالاتر (نزدیک به 10) و اگر بد بود، امتیاز پایین‌تر (نزدیک‌تر به 1) بدهیم. در هر بعدی که امتیازمان کم بود، حتما باید به دنبال الگو باشیم. این ابعاد می‌تواند شامل موارد زیر باشد: بعد علمی، بعد اعتقادی، بعد اجتماعی و روابط خانوادگی، بعد شغلی و رضایت از کار، بعد اقتصادی و رفاه در زندگی، بعد سلامت جسم، روان و روح.

الگوی خوب یعنی که؟

آنچه یک الگو را تبدیل به یک الگوی مناسب و مفید می‌سازد شامل این موارد است:

فرد «الگو» معمولا خودش یک عضو از جامعه خودمان است. (البته این قضیه، قانون متقن نیست.)

فرد «الگو» از مسیرهای رایج و مرسوم توانسته است موفقیت خود را کسب کند، نه از روش‌های نامتعارف و غیرعادی.

یک فرد الگو، در زوایای مثبت زندگی‌ توانسته است به موفقیت دست یابد. مهم آن است که الگوهایی که از آنها یاد می‌کنیم، دارای صفات مثبت در موفقیت‌های زندگی باشند.

یک فرد الگو، فردی است که در رفتار و گفتار روزمره‌اش به راحتی می‌توان زوایای امید را مشاهده کرد؛ حتی اگر در شرایطی آنها را ببینیم که در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات روزمره هستند.

این گونه افراد، معمولا با کمک و همراهی دیگران و با حضور مثبت در کارهای گروهی و پرورش توانایی‌های خود در زمینه کار تیمی و فعالیت کردن با دیگران، توانسته‌اند گام‌های مثبت بردارند.

یک فرد الگو، ابایی ندارد که موفقیت‌های خود را در اختیار دیگران بگذارد و راه رسیدن به آن را به دیگران بیاموزد.

چگونه یک الگوی مناسب انتخاب کنیم؟

چند نکته مهم و کاربردی در انتخاب الگو نهفته است که خصوصا برای الگوپذیری کودکان و نوجوانان ارزش زیادی پیدا می‌کند:

الگوها باید افرادی از بطن جامعه و ترجیحا نزدیک به فرهنگ، آداب و عوامل اجتماعی خودمان باشند تا ارزش الگوپذیری از او پر رنگ تر‌شود.

باید به خودمان و دیگران بیاموزیم که اگر فردی را در یک زمینه به عنوان الگو انتخاب کردیم و آن وقت دیدیم که در زمینه‌های دیگر دچار نقص و ناتوانی است، این دلیل بر کم‌ارزش بودن جنبه‌های مثبت مورد نظرمان نیست.

الگوی انتخاب‌شده باید تا حد امکان در دسترس باشد تا بتوان هر از چند گاهی چهره او را (ترجیحا به صورت حضوری) دید و یا با او به صحبت نشست و یا درباره او صحبت کرد و یا مطلبی راجع به او مطالعه کرد.

تا حد امکان باید به صورت شفاف مشخص کرد که الگویی که برای خود انتخاب کرده‌ایم، چه هدف‌هایی را برای خود مشخص کرده، چگونه این اهداف را به واقعیت تبدیل کرده، چگونه تلاش کرده و چه‌طور مشکلات را شناسایی کرده، چه نقاط ضعفی را در خود برطرف کرده، از چه کسانی و چه چیزهایی کمک گرفته است.

در مرحله بعدی باید به صورت دقیق و شفاف مشخص کرد که در این زمینه‌هایی که اطلاعاتش را از فرد به دست آوردیم، خودمان چه تفاوتی با او داریم. آن وقت هدف‌گذاری باید با توجه به قابلیت‌ها، امکانات و شرایط خودمان انجام شود.

بهتر است آنچه را که از الگویمان می‌آموزیم، یادداشت کنیم. نوشتن این موارد، هم کمکی است به شفاف‌تر شدن موضوع برای خودمان، هم برایمان مشخص می‌کند که کجا را درست رفته‌ایم و کجا را اشتباه و ضمنا ذخیره‌ای می‌شود.

 

سعي كنيد در زندگي هميشه از نظر مادي به پايينِ دست خود نگاه كنيد. رقابت را در جهت مال دنيا و مال دوستي كنار بگذاريد. اما از لحاظ علم و تقوا هميشه به بالاتر از خود نگاه كنيد ، ببينيد نسبت به آنها كه علم و تقوا دارند چه چيز كم داريد ، در صدد بر آييد خود را به آنها  برسانيد.

شهيد ابوالقاسم نادري

اخلاص در روایات

1 . همه چیز برای خدا: علی علیه السلام فرمودند: «طوبی لمن اخلص لله عمله وعلمه وحبه وبغضه واخذه وترکه وکلامه وصمته; (9) خوشا به حال کسی که عمل و علم و دوستی و دشمنی و گرفتن و ترک کردن و سخن گفتن و سکوتش رابرای خداوند خالص کرده است

از رجب علی خیاط نقل شده است که: «در تشییع جنازه آیة الله بروجردی رحمه الله جمعیت بسیاری آمدند و تشییع باشکوهی شد، در عالم معنا از ایشان پرسیدم که چطور شد از شما این اندازه تجلیل کردند؟ فرمود: تمام طلبه ها را برای خدا درس می دادم .» (10)

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به اباذر فرمود: «یا اباذر لیکن لک فی کل شی ء نیة صالحة حتی فی النوم والاکل; (11) ای ابوذر! باید در هر کاری نیتی پاک داشته باشی، حتی در خوردن و خوابیدن » .

2 . فقط اعمال خالص: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «اذا عملت عملا فاعمل لله خالصا لانه لا یقبل من عباده الاعمال الا ما کان خالصا; (12) هرگاه عملی انجام دادی، پس برای خدا خالصانه انجام بده; زیرا خداوند فقط اعمالی را از بندگان می پذیرد که خالصانه انجام شده باشد

3 . راس طاعت: امام صادق علیه السلام فرمودند: «راس طاعة الله الرضا بما صنع الله فیما احب العبد وفیما کره (13) ; سر [و اساس بندگی خداوند، راضی بودن به آن چیزی است که خداوند پیش می آورد; در آنچه بنده دوست دارد و یا ناخوشایند اوست

4 . رضایت خدا یا مردم؟: امام حسین علیه السلام فرمود: «من طلب رضا الله بسخط الناس کفاه الله امور الناس ومن طلب رضا الناس بسخط الله وکله الله الی الناس; (14) هرکس رضایت خدا را بخواهد هر چند با خشم مردم همراه شود; خداوند او را از امور مردم کفایت می کند، و هر کس که دنبال رضایت مردم باشد با به خشم آوردن خداوند، خداوند او را به مردم وامی گذارد .»

 

در زندگی دنبال کسانی حرکت کنید که

هر چه به جنبه های خصوصی تر زندگی ایشان نزدیک شوید تجلی ایمان را بیشتر می بینید.

 

شهید بهشتی

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 18 اسفند 1393 ساعت: 11:14 منتشر شده است
نظرات(0)

چرخه زندگی کرم ابریشم

بازديد: 1483

چرخه زندگی کرم ابریشم

   کرم های ابریشم در طول زندگی خود، ۴مرحله از تکامل را طی می کنند که در بیشتر حشرات قابل مشاهده است

 چرخه زندگی کرم ابریشم

حالت بالغ این حشره، پروانه است. در حالی که لارو آن، کرم ابریشم بوده و شفیره آن، در داخل پیله ای که می تند قرار می گیرد تا در نهایت به صورت پروانه از پیله خارج شود. به تدریج با رشد کرم، ۴بار پوست اندازی توسط این حیوان انجام می شود.

از دلایل اصلی منقرض شدن این حیوانات در طبیعت این است که آنها فقط توانایی خوردن برگ درخت توت سفید را دارند.

 

کرم ابریشم

این کرم ها توسط دانشمندان برای بررسی فرومون ها مورد استفاده قرار گرفته اند. حشرات ماده از خود فرومون ترشح کرده و حشرات نر، به وسیله آنتن های روی سر خود، این فرومون ها را دریافت می کنند. این پروسه به پروانه نر اجازه می دهد که بتواند حشره ماده ای را برای جفتگیری پیدا کند. آنتن روی سر پروانه (بید) ماده از تعداد بسیار زیادی از موهای ریز تشکیل شده که احتمال دریافت فرومون های بسیار ناچیز را نیز برای این حیوان حتی در فواصل زیاد، افزایش می دهد.

مراحل پرورش کرم ابریشم

تفریخ

خروج کرم ازتخم را تفریخ گویند که در شرایط مساعد سیزده روز طول می کشد پس ازاینکه اولین آثار تفریخ مشاهده شد لازم است جهت تفریخ یکنواخت به مدت چهل وهشت ساعت دراتاقی کاملا تاریک که دارای دمای ۲۵درجه سانتیگراد و هشتاد درصد رطوبت داشته باشد قرار گیرد.

رنگ تخم ها در ابتدا آبی روشن است که درست قبل از خارج شدن کرم ها ازتخم تیره رنگ می شوند.

کرم جوان

کرم ابریشم معمولا دارای پنج مرحله تغذیه و چهارمرحله پوست اندازی است که به هر مرحله از تغذیه (سن) و به هر مرحله از پوست اندازی (خواب ) گفته می شود . می توان گفت که کرم ابریشم دارای ۵سن و ۴خواب است سنین ۱و۲و۳را( کرم جوان) گویند.سنین کرم جوان حدود یازده روزطول می کشد.

 

 

 

 

کرم بالغ

سنین ۴و۵به نام کرم ابریشم بالغ نامیده می شود که ۱۵-۱۶روز به طول می انجامد در پایان سن پنجم کرمها از اشتها افتاده واز تغذیه باز می مانند جثه آنها کوچک شده و به رنگ زرد و شفاف درمی آیند که دراین زمان با گذاشتن وسایل پیله تنی بر روی کرمها موجبات تنیدن پیله فراهم می آید.

عادت غذایی کرم ابریشم

کرم ابریشم از برگ درخت توت برای تغذیه استفاده می کند و هیچ غذای دیگری را نخواهد خورد .برگها باید عاری از مواد آفت کش باشند.

بعد از جمع آوری مقدار زیادی از شاخه های درخت توت با برگ های تازه به عنوان ذخیره غذایی باید آنها را به مدت سه دقیقه در محلول گند زدا قرار داد.

سپس برگها باید در زیر شیر آب خوب شسته شود تا تمام برگها خوب پاک و شسته شود زیرا می تواند باعث کشته شدن کرم های ابریشم شودبعد با تکان دادن آب اضافی برگها گرفته شده و در کیسه های پلاستیکی و جای خنک نگه داری شود.

 

 

 

 

 تشکیل پیله

ابتدای هرتابستان پروانه کرم ابریشم ازپیله خارج می شود پروانه ماده پس ازجفت گیری ۴۰۰تخم کوچک می گذارد که طی تقریبا دوهفته یک کرم ابریشم ۳میلی متری ازتخم خارج می شود به آنها برگ درخت توت سفید داده می شودکه حریصانه آنها را می بلعند سپس طی چهار مرحله پوست اندازی می کنندتا کاملا بالغ شوند .بعد ازحدود یک ماه هرکرم ابریشم شروع به ریسیدن پیله اطراف خودش می کند این کار به وسیله غده ترشح کننده کرم ابریشم انجام می شود.

کرم ابریشم یک تارابریشمی نازک ترشح می کند و بعد با چسبی که تهیه می کندپیله را به صورت سطح صافی به هم می چسباند این کار سه روز و سه شب طول می کشد که بسته به خصوصیات نوع وروش پرورش کرم ابریشم ،یک پیله می تواند وزنی در حدود ۵/۱تا ۵/۲گرم داشته باشد.

اگر چه پیله به عنوان محصول اصلی استفاده نمی شود در عوض برای تهیه ابریشم خام به کار می رود .

دو تا سه روز بعد از تشکیل پیله کرم درون آن به شفیره تبدیل می شودو تقریبا بعد از دو هفته به صورت پروانه از پیله خارج می شود .

 

 

 

 

نتیجه گیری:

زیبایی خلقت را کسی جز خدای بزرگ و یگانه طراحی نکرده است و قادر هم نیستند که طراحی کنند. خدایی که کرم را به پیله و پیله را به پروانه ای زیبا تبدبل می کند.

کرم ابریشم همان پروانه زیبایی است که در طبعت گردش می کند و زیبایی خلقت را به نمایش می گذارد.

اما این پروانه زیبا ابتدا باید اسارت در پیله ای تنگ را تحمل نماید  . این پیله تنگ و تاریک را خودش تشکیل می دهد و در آن صبر می کند تا به پروانه تبدبل شود.

اما این کرم علاوه بر این که به زیبایی خلقت اشاره دارد به صنعت هم کمک بسیاری می کند. چرا که آن پیله منبع ابریشم است. از آن برای تهیه لباس و نخ های متنوع استفاده می شود.

 

 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 18 اسفند 1393 ساعت: 11:12 منتشر شده است
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 11

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس