سایت علمی و پژوهشی آسمان - مطالب ارسال شده توسط asemankafinet2

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

روش بهتر توليد برق از منابع گرمايي

بازديد: 111

روش بهتر توليد برق از منابع گرمايي

 

معمولاً 70 درصد از انرژي موتور خودروها، از طريق گرمايي كه توليد مي‌كنند، به هدر مي‌رود. دانشمندان استراليايي و اورگان1، راهكار مؤثري يافته‌اند كه نه تنها موجب بازيابي اين انرژي از دست رفته مي‌شود بلكه در درازمدت، توانايي و قابليت توليد برق از گرماي درون زمين را ايجاد مي‌كند. براي اين كار، از نانوسيم‌هاي بسيار نازك داراي پتانسيلي با بازده بيش از دو برابر مواد ترموالكتريك، استفاده مي‌شود. به گفته «هينرلينك» استاديار فيزيك دانشگاه اورگان كه با مؤسسه ميكروتكنولوژي و نانوعلم اورگان (ONAMI) همكاري دارد: اگر همه چيز به خوبي پيش رود، مي‌توان بزودي كاربرد چنين دستگاه‌هاي ترموالكتريك نانوساختاري موتور را مشابه چرخه بازيافت گرماي توليد شده در موتور خودروهاي خنك‌سازي ريزپردازنده كامپيوترها و يخچال‌هاي فشرده‌تر و كم سر و صداتر خانگي، شاهد بود.

لينك و همكارش «تامي هامفري» عضو شوراي تحقيقات استراليا، نتايج يافته‌هاي خود را در كنفرانس ابزارهاي نانومقياس تجميع سيستم‌ها2 كه در هوستون برگزار شد، ارائه كردند. بخش مرور مقالات موجود Nature Materialsكه به صورت آن‌لاين قابل دسترسي است، ضمن شگفت‌انگيز خواندن كار اين دو محقق، آن را پيشرفتي قابل توجه در مقايسه با ترموالكتريك‌هاي توده‌اي كنوني دانسته است.

مسئله جالب توجه اين است كه دانشمندان ياد شده، دريافته‌اند كه دو ماده در عين دارا بودن دمايي متفاوت، مي‌توانند در مقياس نانو از يكديگر، در حال تعادل گرمايي باشند و اين واقعيتي است كه با قوانين كنوني فيزيك سازگاري ندارد، اما براي عملكرد خاص مورد نظر دانشمندان كه كاربرد گسترده فناوري ترموالكتريك در توليد قدرت سرماسازي را موجب مي‌شود، بسيار ضروري و حياتي است.

اگر يك فنجان داغ را روي نيمكتي قرار دهيد، پس از مدتي گرماي خود را از دست داده و سرد مي‌شود تا با نيمكتي كه روي آن قرار دارد، به تعادل گرمايي برسد. به بياني ديگر، اين يك اصل مسلم ترموديناميكي است كه هميشه گرما از محيط گرم به سرد جريان مي‌يابد و البته در اين بين، مقداري انرژي نيز تلف مي‌شود.

دانشمندان در پي آن هستند تا با استفاده از مواد ترموالكتريكي، اين انرژي تلف شده را بازيابي كرده و به الكتريسيته تبديل كنند. اين كار تنها در صورتي موفقيت‌آميز است كه بتوان جريان گرما را تحت كنترل در آورد و اين همان كاري است كه هامفري و لينك، موفق به انجام آن شده‌اند. به گفته لينك، ايده اصلي در اين روش، استفاده از دو حالت غيرتعادلي- با اختلاف دما- است. لينك و هامفري نشان داده‌اند كه با اعمال ولتاژ بر يك سيستم الكتريكي و وجود اختلاف دماي آن، مي‌توان الكترون‌هاي با انرژي مشخص مورد نظر را در آن سيستم به كار گرفت. بنابراين، اگر يك ماده نانوساختاري طراحي شده باشد كه تنها به الكترون‌هاي با انرژي خاص مورد نظر، اجازه عبور دهد، به نوع جديدي از تعادل دست يافته‌ايم كه در آن برخلاف تعادل‌هاي ترموديناميكي معمول، الكترون‌ها به خودي خود نمي‌توانند از محيط گرم به سرد جريان يابند.

هامفري توضيح مي‌دهد كه: اين توازن ظريف مي‌تواند كاربردهاي عملي بسيار زيادي داشته باشد زيرا با محقق شدن چنين تعادل جديدي، ابزار ترموالكتريكي كه براي تبديل گرماي انرژي الكتريكي مفيد، از روش اتصال الكتريكي نواحي سرد و گرم در يك نيمه رسانا استفاده مي‌كنند، مي‌توانند حتي در نزديكي نقطه تعادل نيز كار كنند. اين نيازي كليدي براي افزايش بازده ابزار و رسيدن به حد كارنو است كه حداكثر بازده ممكن براي ماشين گرمايي تلقي مي‌شود. زيرا سيستم در حال تعادل جريان الكترون‌ها، برگشت‌پذير بوده و با توجه به اين برگشت‌پذيري، دستگاه مي‌تواند به حداكثر بازده ممكن برسد.

تاكنون، اين نوع دستگاه‌ها كه بخش متحركي نداشته‌اند و آن‌قدر كوچك بوده‌اند كه بتوان آنها را روي يك ريز تراشه جاي داد، بازدهي بسيار پايين (كمتر از 15 درصد حد كارنو براي توليد برق) داشته‌اند و به همين علت، جز در مواردي خاص و محدود، كاربردي نداشتند.

اساس طرح لينك و هامفري، يافتن ساختار باندي الكترونيك مناسب در مواد ظريف ترموالكتريكي است كه از تعداد بسيار زياد نانوسيم تشكيل شده‌اند. با انجام اين طرح، دستگاه‌هاي ترموالكتريك نانوساختاري ايجاد شده به اين روش، بازدهي نزديك به 50 درصد در حد كارنو، خواهند داشت.

با كمك چنين موادي است كه توليد الكتريسيته از گرماي درون زمين و يا گرماي خروجي موتور خودروهاي تركيبي، امكان‌پذير مي‌شود. گفتني است كه اين تحقيق، موفق به دريافت جايزه بنياد ملي علوم امريكا شده است.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:18 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره اختلالات یادگیری

بازديد: 357

تحقیق درباره اختلالات یادگیری

 

مقدمه

بسیارند کودکانی که ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است. هوششان کمابیش عادی است، به خوبی صحبت می‌کنند، مانند سایر کودکان بازی می‌کنند و مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار می‌کنند، در خانه نیز خود یاریهای لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنان واگذار می‌کنند به خوبی انجام می‌دهند و از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند. لیکن وقتی به مدرسه می‌روند و می‌خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار مشکلات جدی می‌شوند. بیش از یک قرن است که متخصان علوم تربیتی و روانشناسی و گفتار درمانی در پی تشخیص و درمان مشکلات این قبیل کودکان بوده‌اند.

بیش از شصت تعریف برای اختلالات یادگیری وجود دارد که معروفترین آنها عبارتست از:

اختلال در یک یا چند فرآیند روانی پایه به درک یا استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می‌شود و می‌تواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن ، فکر کردن ، صحبت کردن ، خواندن ، نوشتن ، حجمی کردن یا انجام محاسبه‌های ریاضی ظاهر شود. این اصطلاح شرایطی چون معلولیتهای ادراکی ، آسیب دیدگیهای مغزی ، نقص جزئی در کار مغز ، ریس ‌لکسی یا نارسا خوانی و آفازیای رشدی را در بر می‌گیرد. از سوی دیگر ، اصطلاح یاد شده آن عده را که اصولا بواسطه معلولیتهای دیداری ، شنیداری یا حرکتی همچنین عقب ماندگی ذهنی یا محرومیتهای محیطی ، فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شده‌اند را شامل نمی‌شود.

 

علل بروز اختلالات یادگیری

ثابت شده است که علل بروز اختلالت یادگیری نسبتا مهم است. با این حال در پژوهشهای مختلف تاثیر عوامل زیر در بروز این اختلالات مورد تائید بوده‌اند. هر چند همواره تاثیر متقابل عوامل مورد نظر بوده است.

 

عوامل فیزیولوژیک موثر در بروز اختلالات یادگیری

بسیاری از متخصصان بر این باورند که علل اساسی و عمده اختلالات یادگیری آسیب دیدگی مغزی شدید یا جزئی و صدمه وارده به دستگاه عصبی مرکزی است.

 

عوامل موثر در بروز اختلالات یادگیری

شواهدی در دست است که نشان می‌دهد اختلالات یادگیری احتمالا در برخی خانواده‌ها بیش از دیگران دیده می‌شود. مطالعات انجام شده بر روی دوقلوها به گونه‌ای حاکی از نشانه‌های عمل ژنتیکی است. واکر ، "کول" و "ولف" به الگوهای خانوادگی پی برده‌اند که با اختلالات یادگیری پیوند دارند.

 

عوامل بیوشیمیایی موثر در بروز اختلالات یادگیری

گفته شده است که اختلالات گوناگون متابولیکی در حکم عواملی هستند که موجب اختلالت یادگیری می‌شوند. برخی از عوامل بیوشیمیایی که در ارتباط با اختلالات یادگیری از آنها نام برده شده است عبارتند از: هایپوگلیسمی ، عدم توازن استیل کولی نستروز و کم کاری تروئید.

 

عوامل پیش هنگام و قبل از تولد در بروز اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیری برخی کودکان می‌تواند بواسطه مشکلاتی باشد که پیش از تولد ، هنگام تولد و بلافاصله بعد از تولد وجود داشته است.

 

از جمله عوامل پیش از تولد عبارتند از:

عدم تناسب نوع خون مادر با جنین

اختلالات در ترشحات داخلی مادر

قرار گرفتن در برابر اشعه

استفاده از دارو

 

از عوامل هنگام تولد می‌تواند به مواردی چون:

کم وزنی هنگام تولد

آسیب وارده بر سر

آمدن جفت پیش از نوزاد

تولد با پا ، اشاره کرد.

 

از عوامل بعد از تولد عبارتند از:

مسمومیت سرب

نارساییهای تغذیه‌ای

محرومیتهای محیطی و ...

 

عوامل آموزشی موثر در بروز اختلالات یادگیری

به عقیده برخی متخصصان تدریس ناکافی و ناصحیح می‌تواند در بسیاری از اختلالات یادگیری عامل به حساب بیاید. به نظر می‌رسد که شماری از کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری مرکز تحت آموزش کافی و مناسب قرار نگرفته‌اند.

 

انواع اختلالات یادگیری

کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ممکن است در یکی یا چند مورد از زمینه‌های زیر دچار مشکل باشند: اختلال در زبان گفتاری ، اختلال در زبان نوشتاری ، اختلال خواندن و اختلال در حساب. به عبارتی ممکن است کودکی در همه زمینه‌های فوق به جز یک زمینه عملکرد خوب و مناسبی داشته باشد، ولی در یک زمینه دچار مشکل شود و به این ترتیب همپوشیهای مختلفی در زمینه‌های یاد شده ممکن است اتفاق بیافتد.

 

درمان اختلالات یادگیری

هر چند اختلالات یادگیری اصولا مساله‌ای آموزشی است، اما از چندین جنبه مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. بسیاری تلاشها در این زمینه آشکار از فرضیه نقص جزئی در مغز سود می‌جویند و بدین ترتیب می‌کوشند تا با ارزیابی مسائل فرض شده مربوط به این نقص زیستی مشکل را برطرف کنند. از جمله شیوه‌های درمانی رایج بر این اساس می‌توان به درمان رایج بر نگرشهای "ادراکی" - "حرکتی" اشاره کرد.

در این شیوه تلاش می‌شود تا موقعیتهایی برای کودک فراهم شود تا بتواند اطلاعاتی را از محیط دریافت دارد، به یکدیگر ارتباط دهد و آنها را دریابد. استفاده از روروک ، بازیهایی برای آموزش حرکت ، تمرینات روی تخته سیاه برای رشد هماهنگی حرکت و ادراک دیداری ، حل معما در این شیوه کاربرد دارد.

از روشهای درمانی دیگر می‌توان به روش "دیداری" - "حرکتی فراستیگ" و شیوه‌های رفتاری اشاره کرد. برخی از متخصصان حرفه پزشکی نیز معتقدند باید به این دسته کودکان دست کم به طور آزمایشی دارو تجویز کرد. با این حال درباره تاثیرات دارو درمانی روی دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری مطالعات انجام شده بسیار اندک است. "مگا ویتامین درمانی" اولین بار توسط کوت برای درمان این اختلالات پیشنهاد شد که به استفاده از ویتامینها تا حداکثر یک هزار برابر میزان مورد نیاز بدن گفته می‌شود.

از سوی دیگر در نظر گرفتن امکانات آموزشی ویژه برای کودکان مورد توجه قرار گفته است مثلا استفاده از اتاق مرجع یا کلاسهای ویژه. با این حال مساله جای دهی مبتلایان به اختلالات یادگیری در کلاسهای مختلف هنوز مورد بحث بسیاری از متخصصان آموزش و پرورش است.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:18 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره علامه مجلسی

بازديد: 317

تحقیق درباره علامه مجلسی

علامه محمدباقر مجلسی، فرزند ملا محمدتقی مجلسی فرزند مقصود علی مجلسی، معروف به علامه مجلسی و مجلسی ثانی، از بزرگ‌ترین و معروفترین علمای تشیع عهد صفویه بود.

 

زندگی

در سال ۱۰۳۷ هجری قمری، که این سال برابر است با عدد ابجدی جمله «جامع کتاب بحارالانوار»، در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. پدرش مولا محمد تقی مجلسی از شاگردان شیخ بهایی بود و در علوم اسلامی از بزرگان روزگار خود به شمار می‌رفت. مادرش دختر صدرالدین محمد عاشوری بود.

هنوز به سن ۴ سالگی نرسیده بود که نزد پدرش به تحصیل پرداخت و در مساجد برای نماز حاضر می‌شد. چنانچه خود می‌گوید: «الحمدلله رب العالمین که بنده در سن ۴ سالگی همه اینها را می‌دانستم؛ یعنی خدا و نماز و بهشت و دوزخ. و نماز شب می‌کردم در مسجد صفا، و نماز صبح را به جماعت می‌کردم و اطفال را نصیحت می‌کردم به آیت و حدیث، به تعلیم پدرم رحمةالله علیه». او در زمان کوتاهی تمام علوم رسمی زمان خود را فرا گرفت.

با وجود اینکه پدرش در علوم نقلی تبحر داشت، ولی بر اثر تغییر جهتی که در پدرش حاصل شده بود و بیشتر متمایل به علوم نقلی و بخصوص شرح و تفسیر احادیث گردیده بود، تنها علوم نقلی را از پدرش فرا گرفت و علوم عقلی را نزد آقا حسین خوانساری استفاده کرد.

در ۱۴ سالگی از ملاصدرا، اجازه روایت گرفت. و سپس در حضور استادانی چون علامه حسن علی شوشتری، امیرمحمد مومن استرآبادی، میرزای جزایری، شیخ حرعاملی، ملا محسن استرآبادی، ملا محسن فیض کاشانی، ملا صالح مازندرانی، تحصیل کرد. وی در اندک زمانی بر دانش‌های صرف و نحو، معانی و بیان، لغت و ریاضی، تاریخ و فلسفه، حدیث و رجال، درایه و اصول و فقه و کلام احاطه کامل پیدا کرد.

لازم به ذکر است وی در زمان خود با توجه به نزدیکی به دربار شاه سلطان حسین، بر ضد آشنایی با دانشهای مبتنی بر خرد و استدلال برخواست و حتی نوشت که نباید پیرامون علم و صفات خداوند و شبهه‌های مربوط به قضا و قدر اندیشید. در همین دوران است که ملا صدرا تکفیر می‌شود و مجلسی ملا صادق اردستانی را از اصفهان بیرون می‌کند.

 

وفات

وی در ۲۷ رمضان سال ۱۱۱۰ یا ۱۱۱۱ وفات یافت و در جامع عتیق اصفهان مدفون شد.

 

منتقدین

علی شریعتی را از مخالفین بزرگ محمدباقر مجلسی دانسته‌اند.

 

تالیفات

دستخط علامه مجلسی، مربوط به قرن ۱۱ هجری قمری در کتاب تهذیب احکام

او در عمر ۷۳ ساله خویش بیش از یکصد کتاب به زبان فارسی و عربی نوشت که تنها یک عنوان آن بحار الأنوار است با ۱۱۰ جلد و عنوان دیگر مرآة العقول با ۲۶ جلد. حدود ۴۰ کتاب نیز به او نسبت داده شده‌است. اولین تألیف علامه را کتاب الأوزان و المقادیر یا میزان المقادیر دانسته‏اند که در سال ۱۰۶۳ تألیف شده. آخرین تألیف او هم کتاب حق الیقین است مربوط به سال ۱۱۰۹ هجری، یعنی یک سال قبل از وفاتش.

برخی کتب علامه عبارت‌اند از:

بحار الأنوار، که یک مجموعه بزرگ روایی و تاریخی است و در ضمن آن تفسیر بسیاری از آیات قرآن کریم هم آمده‌است.

مرآة العقول، شرح کافی ثقة الاسلام کلینی است در ۲۶ جلد.

ملاذ الأخیار، شرح تهذیب شیخ طوسی است در ۱۶ جلد.

الفرائد الطریفة، شرح صحیفه سجادیه علیه‏السلام است.

شرح أربعین حدیث، که از بهترین کتب در این موضوع می‏باشد.

حق الیقین، در اعتقادات است و به زبان فارسی نوشته شده.

علامه چندین کتاب کلامی دیگر نیز دارد.

زاد المعاد، در اعمال و ادعیه ماهها (فارسی)

تحفة الزائر، در زیارات (فارسی)

عین الحیاة، شامل مواعظ و حکم برگرفته از آیات و روایات معصومین علیهم‏السلام (فارسی)

صراط النجاة

حلیة المتقین، در آداب و مستحبات روزانه و در طول زندگی (فارسی)

حیاة القلوب در تاریخ پیامبران و ائمه علیهم‏السلام در سه جلد (فارسی)

مشکاة الأنوار، که مختصر حیات القلوب است (فارسی)

جلاء العیون در تاریخ و مصائب اهل بیت علیهم‏السلام (فارسی)

توقیعات امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف همراه با ترجمه آنها.

کتب فراوانی به‌عنوان ترجمه احادیث خاص مانند ترجمه توحید مفضل و...

کتبی در موضوع ترجمه ادعیه و زیارات همچون زیارت جامعه کبیره و دعای سمات و...

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:16 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

آيا مي دانيد كه

بازديد: 107

آيا مي دانيد كه:

 

رسول خدا صلی الله علیه واله فرمودند: همانا حلقه در بهشت از یاقوت قرمز است و زیر آن صفحه های نقره می باشد. زمانی که حلقه در بر صفحه نقره کوبیده شود صدای یــا عـلــی طنین انداز می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

آیا می دانید درختی به نام محبوبه در بهشت است؟

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

در بهشت درختی به نام محبوبه میباشد که میوه آن درخت از انار کوچک تر، از سیب بزرگ تر، سفید تر از شیر، شیرین تر از عسل و نرم تر از مِسک است، و از آن میوه نمی خورد مگر کسی که هر روز به گفتن « اللهم صل علی محمد و آل محمد » مداومت نماید.

کتاب آثار برکات صلوات

آیا می دانید که آب کدام رودخانه بسیار پر برکت است؟

امام سجاد علیه السلام فرمودند:

در هر شب فرشته ای از آسمان فرود می آید و با خود سه مثقال مُشک از بهشت می آورد و آن را در رودخانه فرات می ریزد و رودخانه ای در شرق و غرب عالم نیست که از این رودخانه بیشتر برکت داشته باشد.

عجائب الملکوت

آیا می دانید اولین کسی که تغنّی کرد که بود؟

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اول کسی که تغنّی(ترانه خوانی) کرد شــیطان بود. هنگامی که حضرت آدم علیه السلام از شجره منهیّه (درختی که خدا آدم را از او نهی کرده بود) خورد. شیطان (ازخوشحالی) تغنّی کرد.

وقتی شیطان از بهشت رانده شد، گفت: خدایا! چون مرا راندی اینک برای من منزلی مقررفرما، خطاب رسید بازارها منزل توست.گفت: طعام من چیست؟ فرمود: هر چیزی که اسم من برآن آورده نشود. گفت: شرابی می خواهم، فرمود: هرمست کننده ای... گفت: موذن من چیست؟ فرمود: صداهای ساز و کرنا... گفت: صیدی برایم قراربده، فرمود: زنان صید توهستند.

لئالی الاخبار صفحه 502

آیا می دانید صدقه هم سخن میگوید؟

حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده است.

صدقه زمانی که از دست صاحبش بیرون رود پیش از این که در دست سائل وارد شود، پنچ کلمه سخن می گوید.

اوّل- آن که من اندک بودم تو مرا بسیار زیاد کردی.

دوّم- آن که من صغیر بودم تو مرا بزرگ کردی.

سوّم- آن که من دشمن بودم تو مرا دوست نمودی.

چهارم- آن که من فانی بودم تو مرا باقی و جاوید کردی.

پنجم- آن که تو مرانگهدار و حافظ بودی، و الان من حافظ و نگهدار تو هستم.

تاریخ نگارستان جلد2 صفحه 142

آیا می دانید اولین کسی که با امام زمان بیعت میکند کیست ؟

امام صادق علیه السلام فرمودند: اولین بیعت کننده با حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف حضرت جبرئیل علیه السلام است که به شکل پرنده ای سفید به زمین فرود می آید، با امام زمان بیعت میکند و سپس با صدای بلند ندا می کند تا تمام خلائق بشنوند "أتی امرالله فلاتستعجلوه" سوره نحل آیه 1

کتاب عجائب الملکوت صفحه 353

آیا می دانید که از حلقه درب بهشت چه صدایی طنین انداز است؟

رسول خدا صلی الله علیه واله فرمودند: همانا حلقه در بهشت از یاقوت قرمز است و زیر آن صفحه های نقره می باشد. زمانی که حلقه در بر صفحه نقره کوبیده شود صدای یــا عـلــی طنین انداز می شود.

امالی شیخ صدوق صفحه 280

آیا می دانید که جغد خرابه نشین نبود؟

مرحوم علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در بحار الأنوار آورده است: روزی حضرت رضا علیه السلام به یکی از اصحاب فرمودند: در زمان جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله حالت جغد چنین بود که به منازل و خانه ها و قصر ها رفت و آمد داشت، و هنگامی که اهل منزل مشغول صرف غذا می شدند به نزدیک آن ها می رفت تا به او آب و غذایی بدهند و با آنان هم غذا می شد، سپس به جایگاه خود - روی دیوار منازل وشاخه درختان - بازمی گشت. اما هنگامی که حسین بن علی را شهید نمودند از آبادی خارج شد و به خرابه ها و کوه ها و صحرا ها پناه برد و چنین گفت: بد امتی هستید شما که فرزند پیامبر خود را کشتید – وقتی با فرزند پیامبر چنین کنید – هرگز بر جانم در میان شما ایمن نیستم!!!

درحدیث دیگری حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: جغد تمام روزرا روزه دارومحزون می گذراند وهنگامی که عالم را شب فرا می گیرد تا به صبح برای حسین صلوات الله علیه ناله می کند!!!

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:15 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره شیشه

بازديد: 213

تحقیق درباره شیشه

شیشه ماده‌ای است که به خاطر آرایش ملکولی خاص خود حالت جامد دارد ولی بر خلاف دیگر جامدها کریستالیزه (متبلور) نیست. این حالت در برخی مواد وقتی رخ می‌دهد که ماده مذاب قبل از رسیدن به «نقطه انتقال به شیشه» به سرعت سرد می‌شود. رایج‌ترین نوع شیشه نوع سیلیسی آن است که در وسائل خانگی و ساختمان بکار می‌رود.

 

تعریف ها

تعاریف مختلفی برای شیشه وجود دارد که هنوز توافق کلی بر روی آنها حاصل نشده است:

تعریف انجمن آزمون مواد امریکا: شیشه ماده‌ای غیرآلی است که از حالت مذاب طوری سرد شده است که بدون تبلور به حالت صلب درآمده است.

تعریف کلی: شیشه یک جامد آمورف است.

تعریف آکادمی ملی علوم امریکا: شیشه ماده‌ای است که در پراش اشعه ایکس آمورف بوده و و از خود رفتار انتقال به حالت شیشه نشان بدهد.

 

تاریخچه

شیشه در ایران

قدیمى‌ترین شیشه در ایران متعلق به هزاره دوم پیش از میلاد است. نمونه‌هایى از هزاره دوم تا مقارن میلاد مسیح شامل عطردان‌ها، النگوها، تندیس‌ها و کاسه‌ها و تنگ‌هاى متعدد به‌دست آمده است. در حفارى‌هاى چغازنبیل مربوط به دوره پیش از تاریخ، بطرى‌هایى شیشه‌اى یافت شده است، که نشان از وفور شیشه در ایلام کهن دارد.

از تمدن مارلیک مهره‌هاى شیشه‌اى که عمر آنها به ۳۴۰۰ سال پیش مى‌رسد، پیدا شده است. همچنین ظروف شیشه‌اى مایل به شیرى در کاوش‌هاى لرستان به‌دست آمده است. از زمان هخامنشیان آثار شیشه‌اى چندانى در دست نیست. در آن دوره مهره‌هاى شیشه‌اى ایران در سراسر جهان قدیم معروف بوده که ظاهراً به رنگ سیاه و سفید بوده است.

هنرمندان ساسانى در تراش دادن شیشه مهارت مخصوصى داشته‌اند. شیشهٔ ساسانى در چین ارج بسیار داشته و به‌ویژه شیشه لاجوردى را گرانبها مى‌شمردند. جام‌هاى پایه‌دار با نقش حلقه‌هاى برجسته از دوره اشکانیان و ساسانیان به‌جاى مانده است.

ظروف شیشه‌اى دورهٔ اسلامى تحت تأثیر طرح‌هاى قبل از اسلام است. در دورهٔ سلجوقى و تا زمان هجوم مغول، افزارها و ظروف‌هاى بسیار زیباى شیشه‌اى از کوره‌هاى شیشه‌گرى گرگان بیرون مى‌آمد که به نازکى کاغذ و گاه مینایى و گاه تراشیده و کنده‌کارى شده است. روزگار سلجوقى اوج صنعت شیشه‌گرى در ایران محسوب مى‌شود. فرآورده‌هاى شیشه‌اى این دوران بیشتر شامل ظروف کوچک و بزرگ، عطردان‌هاى بسیار ظریف، جام‌ها و گلدان‌هایى با فرم‌ها و اندازه‌هاى متنوع و اشیاء تزئینى کوچک به‌شکل حیوانات و ... است. در دورهٔ مغول رونق شیشه‌سازى از میان رفت و در عوض در این عهد سفالگرى و کاشى‌کارى رونق یافت.

در دورهٔ تیمور رواج شیشه‌گرى قابل توجه است. شیشه‌گرانی از مصر و سوریه به ایران آمدند و مشابه شیشه‌هاى ایرانى به مصر و سوریه رفت. در این دوره دو شهر سمرقند و شیراز از مراکز عمده شیشه‌سازى در ایران بودند. از این زمان به بعد این هنر روى به انحطاط نهاد تا زمان شاه‌عباس که با ساختن چراغ‌هاى مساجد و بطرى‌ها این هنر دوباره زنده شد. شاه‌عباس شیشه‌گران ونیزى را براى احیاى این صنعت به ایران آورد. در نتیجه شیشه‌گرى در دوره صفوى رونق دوباره یافت. گاه شیشه‌ را با دمیدن به درون قالب مى‌ساختند و گاه شیشه را مى‌تراشیدند تا به‌شکل جواهر در آید و یا نقوشى روى آن مى‌کندند. و گاهى نیز شیشه را با نقوش درخشان، مینایى و طلایى مى‌کردند. در این دوره کارگاه‌هاى شیشه‌سازى در شهرهاى مختلف ایران از جمله اصفهان، شیراز و کاشان دایر شد.

در فاصلهٔ بین سلطنت سلسله صفویه و قاجاریه هنر و صنعت شیشه‌گرى در ایران از لحاظ سیر تکاملى پیشرفتى نداشته است و تا اواخر سلسله قاجاریه و بعد از آن به‌تدریج ضعیف‌تر شده است. با ورود شیشه به قیمت ارزان‌تر و مرغوب‌تر به بازار ایران، کم‌کم این صنعت رو به انحطاط نهاد.

 

روش های تولید شیشه

سرد کردن از حالت بخار (PVD)

رسوب شیمیایی فاز بخار (CVD)

هیدرولیز شعله‌ای

سل-ژل

تئوری های شیشه سازی

تئوری‌های ساختاری شیشه‌سازی

تئوری گلداسمیت

تئوری شبکه نامنظم

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:13 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 185

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس