سایت علمی و پژوهشی آسمان - 2857

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

اقدام پژوهی راهکارهای افزایش علاقه مندی دانش آموزان مقطع ابتدایی به درس ریاضی

بازديد: 6212
اقدام پژوهی راهکارهای افزایش علاقه مندی دانش آموزان مقطع ابتدایی به درس ریاضی

معرفی :

105 - اقدام پژوهی راهکارهای افزایش علاقه مندی دانش آموزان مقطع ابتدایی به درس ریاضی  ، مخصوص مقطع ابتدایی و راهنمایی.فایل بصورت ورد (word ) و قابل ویرایش - تعداد صفحات سی صفحه - قیمت ده هزار تومان

 

چکیده

      تحقیق حاضر مربوط به دانش آموزان  مدرسه ابتدایی ................  واقع در شهرستان......... و با جمعیت نمونه 26 نفر دانش­آموز انجام شده است. مسأله ی مورد نظر، بی­علاقه­گی، بی­توجهی و غیر­فعال بودن اغلب دانش­آموزان یادشده درانجام فعالیت­های درس ریاضی و رضایت بخش نبودن نتایج آزمون های عملکردی آنان بوده و هدف از انجام این تحقیق، افزایش میزان علاقه­مندی دانش­آموزان دبستان......... یاد شده به درس ریاضی و انجام فعالیت­های آن دردرس مورد نظر بوده است. بر این اساس، پژوهشگر با استفاده از روش­های علمی به منظور کسب داده­های لازم، از منابع گوناگون تحقیق مانند: همکاران و مدیر، سرگروه آموزشی درس ریاضی، دانش­آموزان و والدین آن­ها، کتاب­ها، مجلات، اینترنت،  بررسی کارنامه­ی تحصیلی و ارزیابی نتایج آزمون­های برگزار شده، به تجزیه و تحلیل آن­ها جهت شناسایی عوامل موثر در ایجاد مسأله و یافتن راه­حل­های پیشنهادی پرداخت. سپس به انتخاب چندین راهکار عملی از میان راه حل­های پیشنهادی مبادرت ورزید. آن گاه پس از اعتبار بخشی توسط گروه پژوهش، به اجرای راه­حل­های انتخابی اقدام نمود که عبارت بودند از: 1. تنظیم جدولی به منظور ارزش­یابی تشخیصی و تکوینی و تعیین روش تدریس2.  تشکیل انجمن کودکان ریاضی­دان 3. تنظیم فرم ارزش­یابی فعالیت­های عملکردی دانش­آموزان تنظیم شبکه­ی تلوزیونی ویژه­ی کودکان. لازم به ذکر است، پس از اجرای راه­حل­های فوق، پژوهشگر موفق گردید تا فراوانی دانش­آموزان علاقه­مند به یادگیری مفاهیم ریاضی را از 7 نفر در اوایل سال تحصیلی به ۱۴ نفر درپایان سال تحصیلی برساند.در پایان این نتیجه به دست آمد که، استفاده از روش­های متنوع تدریس، متناسب با هدف هر درس، ارائه فعالیت­های عملکردی به دانش­آموزان با توجه به تفاوت­های فردی، نیازها و علایق آنان و تشویق­های مناسب، تقویت حافظه دیداری و شنیداری، پرورش دقت و توجه فراگیران، در قالب بازی های هدفدار، در افزایش میزان علاقه­مندی آنان به درس ریاضی و انجام فعالیت­های عملکردی آن، بسیار مؤثر بوده است. 

 کلید واژه ها: درس ریاضی، فعالیت­های عملکردی، علاقه­مندی، ارزش­یابی، دانش­آموزان

فهرست مطالب

چکیده3

مقدمه. 4

بیان مسأله. 5

اهداف تحقیق.. 7

توصیف وضع موجود ( شواهد 1)8

الف. شاخص‌های کیفی وضع موجود. 8

ب. شاخص‌های کمّی وضع موجود. 9

گردآوری داده‌ها :12

تجزیهوتحلیلوتفسیر داده‌ها15

گرد آوری داده‌ها جهت ارائه راهحل‌ها16

الف. مصاحبه. 16

ب. مشاهده باز16

ج. پرسش نامه. 17

ادبیات موضوع. 17

الف: پیشینه نظری.. 18

پیشینه ی عملی:19

راه حل‌های پیشنهادی.. 21

انتخاب راه حل‌ها24

اجرای راه حلهای انتخابی (گردآوری شواهد 2)24

نتیجه گیری:26

پیشنهاد‌ها و راهکارها28

فهرست منابع و مآخذ

 

برای اطمینان شما عزیزان فایل پی دی اف این اقدام پژوهی بصورت ورد در زیر فقط برای مشاهده آمده است . ابتدا فایل پی دی اف و دارای آرم را مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد و قابل ویرایش در متن و بدون هیچ آرمی ، را از لینک خرید و به قیمت ده هزار تومان دریافت نمائید . ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید :


http://up.asemankafinet.ir/up/asemankafinet/Pictures/DOKMEMO.jpg

در صورت مشاهده و رضایت ، فایل ورد این اقدام پژوهی را با قیمت مناسب ده هزار تومان از دکمه پرداخت زیر دریافت نمائید.

راهنمای خرید :   برای خرید انلاین ابتدا بر روی لینک خرید زیر کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید و دانلود سایت علمی و پژوهشی اسمان شوید .و فایل را بصورت مستقیم خرید و دانلود نمائید. لینک خرید :

http://up.asemankafinet.ir/view/1543587/submit.gif

 

 

( توجه)

همچنین می توانید لیست کامل ودسته بندی شده بیش از430  اقدام پژوهی  دسته بندی شده برای  دبیران وآموزگاران ومدیران ومعاونان مدرسه وهنرآموزان را از لینک زیرمشاهده کنیدوبه سایرهمکاران اطلاع دهید-باتشکر:  (بر روی لینک زیر کلیک کنید )


http://up.asemankafinet.ir/up/asemankafinet/Pictures/Untitled-3.jpg

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 11 تیر 1393 ساعت: 7:41 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

اقدام پژوهی بررسی مشکلات رفتاری و اخلاقـــی دانش آموزان و راهکارهای برطـــرف نمودن آنها

بازديد: 8549
اقدام پژوهی بررسی مشکلات رفتاری و اخلاقـــی دانش آموزان و راهکارهای برطـــرف نمودن آنها

معرفی :

106 - اقدام پژوهی بررسی مشکلات رفتاری و اخلاقـــی دانش آموزان و راهکارهای برطـــرف نمودن آنها ، مخصوص تمام مقاطع و معاونت و مدیریت مدرسه.فایل بصورت ورد (word ) و قابل ویرایش - تعداد صفحات سی صفحه - قیمت ده  هزار تومان

 

چکیده اقدام پژوهی :

اینجانب ........ ، دارای مدرک ................... ، مدت .......... است که در خدمت آموزش و پرورش هستم . .

در سال ...... در سمت معاون دبستان ............ واقع در شهرستان ................ به اتمام رساندم.

 در دوران خدمتم با دانش آموزی مواجه شدم که دارای اختلالات رفتاری از قبیل  شلوغي غير نرمال ، مسخره كردن ديگران، اذيت دادن به ديگر دانش آموزان ،حسادت ، بي حوصلگي ، فحش دادن به ديگران ، لجبازي ، تنبلي ، سردرد مزمن بود.

براي گرد آوري اطلاعات روشهاي متعددي وجود دارد ؛ با توجه به موضوع پژوهش ، به نظر مي رسد كه ما مجبور باشيم از چند روش به صورت تركيبي براي جمع آوري اطلاعات استفاده نماييم . در اين پژوهش روشهاي مشاهده ، مشاهده مشاركتي و مصاحبه را انتجاب نموديم.

برای کاهش حسادت ، شرکت دادن فرد در گروه  و احساس مسئولیت فرد نسبت  به گروه ایجاد می گردد و از والدین فرد خواسته می شود که بین فرزندان تبعیض قائل نشوند و رفتارشان نسبت به فرد ملایم گردد.

برای کاهش پرخاشگری و لج بازی ؛ از والدین رزیتا خواسته می شود که بین فرزندان تبعیض نشود و با فرزندان خود با ملایمت ومهربانی رفتار کنند و ویژگی های مثبت فرزند خود را با تشویق تقویت نمایند. تا فرزند دچار کمبود محبت نگردد .  به نظر می رسد یکی از علتهای  اساسی پرخاشگری و لج بازی تبعیض و کمبود محبت است . و به فرزند خود بر چسب های مثبت بزنند  تا کودک باور کند که واقعاً دارای  ویژگی های مثبت است .

براي كاهش ضعف تحصيلي ، از بين بردن مشكلات عاطفي توسط والدين ومعلم مربوطه ، ايجاد انگيزه ، تقويت ويژگي هاي مثبت ، شكوفايي اعتمادبه نفس كودك ، توجه لازم به كودك ، تغيير نگرش كودك نسبت به خود از جمله عواملي هستندكه مي توانند ضعف تحصيلي دانش آموزرا كاهش دهند.

به نظر مي رسد سردرد رزیتا با رفع مشكلات عاطفي ودرسي كودك رفع خواهد شد.

موضوع مطالب

چکیده اقدام پژوهی :2

ارائه راهکارها3

3-  گرد آوري اطلاعات ( شواهد ا )6

4-  تجزيه و تحليل وتفسيرها:9

5-  انتخاب راه جدید به صورت موقّت.. 12

5-1-   آ موزش درمانی.. 12

5-2-  روشهاي درمان حسادت :13

5-3-   تکنیک هایی لازم برای کنترل پرخاشگری در محیط خانواده13

5-4-  درمان پرخاشگری:14

5-5- قوانين يادگيري:15

6-  اجرای طرح جدید و نظارت بر آن. 17

عوامل موثر بر پرخاشگری.. 18

انواع پرخاشگری.. 18

علل پرخاشگری.. 19

ارائه دلایل مشکل پرخاشگری:20

پرخاشگری و ورزش.. 23

7- گرد آوري اطلاعات(شواهد 2)24

9-  ارائه راهکارها28

۱۰-  منابع

 

برای اطمینان شما عزیزان فایل پی دی اف این اقدام پژوهی بصورت ورد در زیر فقط برای مشاهده آمده است . ابتدا فایل پی دی اف و دارای آرم را مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد و قابل ویرایش در متن و بدون هیچ آرمی ، را از لینک خرید و به قیمت ده هزار تومان دریافت نمائید . ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید :


http://up.asemankafinet.ir/up/asemankafinet/Pictures/DOKMEMO.jpg

در صورت مشاهده و رضایت ، فایل ورد این اقدام پژوهی را با قیمت مناسب ده هزار تومان از دکمه پرداخت زیر دریافت نمائید.

راهنمای خرید :   برای خرید انلاین ابتدا بر روی لینک خرید زیر کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید و دانلود سایت علمی و پژوهشی اسمان شوید .و فایل را بصورت مستقیم خرید و دانلود نمائید. لینک خرید :

http://up.asemankafinet.ir/view/1543587/submit.gif

 

 

( توجه)

همچنین می توانید لیست کامل ودسته بندی شده بیش از430  اقدام پژوهی  دسته بندی شده برای  دبیران وآموزگاران ومدیران ومعاونان مدرسه وهنرآموزان را از لینک زیرمشاهده کنیدوبه سایرهمکاران اطلاع دهید-باتشکر:  (بر روی لینک زیر کلیک کنید )


http://up.asemankafinet.ir/up/asemankafinet/Pictures/Untitled-3.jpg

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 10 تیر 1393 ساعت: 18:22 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

اقدام پژوهی چگونه اضطراب دانش آموزپایه سوم راهنمایی را در ساعت ریاضی کاهش دادم؟

بازديد: 2383
اقدام پژوهی چگونه اضطراب دانش آموزپایه سوم راهنمایی را در ساعت ریاضی کاهش دادم؟

معرفی :

107 - اقدام پژوهی چگونه اضطراب دانش آموزپایه سوم راهنمایی را در ساعت ریاضی کاهش دادم؟، مخصوص مقطع راهنمایی .فایل بصورت ورد (word ) و قابل ویرایش - تعداد صفحات بیست و سه صفحه - قیمت ده هزار تومان

 

چكيده:

     پژوهش نشان داده است كه عامل بسياري از موارد اضطراب در دانش آموزان در جو عمومي  مدرسه و كلاس درس است كه با اصلاح روش تدريس ، در ارزيابي و ارزشيابي قابل تضعيف مي باشد.

  و اما پژوهش حاضر در مورد فاطمه دانش آموز پايه سوم راهنمايي است كه دچار اضطراب در كلاس و به خصوص در درس رياضي است كه پس ازبرخورد با اين مسئله به جمع آوري اطلاعات از منابع گوناگون و استفاده از تجربيات افراد متخصص پرداخته و بعد آن ها را مورد تجزيه و تحليل قرار داده و سپس با ارائه راه حل هايي به بهبود و كاهش اضطراب او پرداختم.

 کلید واژه :

اضطراب نگرانی دانش آموز - پایه سوم راهنمایی

فهرست مطالب

چكيده:3

کلید واژه :3

مقدمه:4

توصیف وضیعت و بیان مساله:5

تعریف کلید واژه ها:6

اضطراب چیست؟6

نگرانی چیست؟6

جمع آوری اطلاعات شواهد 1 :7

مشاهده ی رفتار دانش آموز در کلاس درس:7

مصاحبه با دوستان:7

مصاحبه با دیگر معلمان فاطمه:8

مصاحبه با والدین فاطمه:8

مصاحبه با خود فاطمه:9

مطالعات تحقيقات گذشته :10

اضطراب رياضي چيست ؟10

چگونه اضطراب رياضي دانش آموزان افزايش مي يابد ؟11

تجزيه تحليل و تفسير داده ها :13

الف) عوامل محيطي.. 13

1- فشارهاي والدين :13

2- شيوه آموزش دبير :13

3- محتوي كتاب هاي رياضي :13

4- تجارب منفي :14

ب) شيوه هاي اشتباه آموزش رياضي.. 14

پ) عوامل فردي.. 14

انتخاب راه جديد موقتي :15

اجراي راه حل و نظارت بر آن :16

گردآوري اطلاعات ( شواهد2 )18

ارزشيابي تأثير اقدام جديد و تعيين اعتبار آن :19

پیشنهادات.. 19

منابع :

 

برای اطمینان شما عزیزان فایل پی دی اف این اقدام پژوهی بصورت ورد در زیر فقط برای مشاهده آمده است . ابتدا فایل پی دی اف و دارای آرم را مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد و قابل ویرایش در متن و بدون هیچ آرمی ، را از لینک خرید و به قیمت  ده هزار تومان دریافت نمائید . ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید :


http://up.asemankafinet.ir/up/asemankafinet/Pictures/DOKMEMO.jpg

در صورت مشاهده و رضایت ، فایل ورد این اقدام پژوهی را با قیمت مناسب ده هزار تومان از دکمه پرداخت زیر دریافت نمائید.

راهنمای خرید :   برای خرید انلاین ابتدا بر روی لینک خرید زیر کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید و دانلود سایت علمی و پژوهشی اسمان شوید .و فایل را بصورت مستقیم خرید و دانلود نمائید. لینک خرید :

http://up.asemankafinet.ir/view/1543587/submit.gif

 

 

( توجه)

همچنین می توانید لیست کامل ودسته بندی شده بیش از430  اقدام پژوهی  دسته بندی شده برای  دبیران وآموزگاران ومدیران ومعاونان مدرسه وهنرآموزان را از لینک زیرمشاهده کنیدوبه سایرهمکاران اطلاع دهید-باتشکر:  (بر روی لینک زیر کلیک کنید )


http://up.asemankafinet.ir/up/asemankafinet/Pictures/Untitled-3.jpg

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 10 تیر 1393 ساعت: 17:41 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

جریان های سطحی و عمقی آب های روی زمین

بازديد: 873

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع :

جریان های سطحی و عمقی آب های روی زمین

 

تهیه و تنظیم :

 

استاد گرامی : جناب اقای دکتر نجار زاده

خرداد 93

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

 

حركات سطحي آب هاي وسيع روي زمين.. 3

اقيانوس ها و بحيره ها:3

بحيره ها:3

جهيل ها (درياچه ها)4

Waves امواج:4

Tide مد و جزر:6

Ocean currents جريانات بحري:7

جریانهای بزرگ سطحی.. 7

اقیانوس اطلس... 7

اقیانوس آرام. 8

اقیانوس هند. 8

حوضه قطب شمال در اطراف خشکی قطب جنوب.. 8

جریان عمقی اقیانوسها9

گلف استریم. 9

عظمت گلف استريم. 9

قدرت عظیم این جریان. 10

علت وجود گلف استریم. 10

سایر جرایانهای معروف دریائی.. 11

جريان عمقي اقيانوسها12

مشهورترين جريان عمقي.. 12

منابع :12

 

حركات سطحي آب هاي وسيع روي زمين

درباره ي خشكه هاي زمين در مقاله هاي قبلي معلومات داده شد. در اين شماره مي خواهم درباره ي آب هاي روي زمين و حركاتي كه در سطح آن ها به وقوع مي پيوندند، معلومات مختصر ارايه نمايم

چنان كه مي دانيم مساحت كره ي زمين 510607000 كيلومترمربع مي باشد كه به صورت عموم 360607000 كيلومتر مربع آن را آب و در حدود 150 ميليون كيلومتر مربع ديگر آن را خشكه تشكيل مي دهد.

آب هاي روي زمين به صورت مايع، جامد و در فضا به صورت بخار وجود دارد. در بدو پيدايش زمين- موقعي كه بخارات آب به بارندگي مبدل گرديد- آب در دره ها جريان پيدا كرده، درياها و نهرها را به وجود آورد. بعداً اين آب ها به دليل سياليتي كه دارند، قسمت هاي فرورفته ي زمين را اشغال كرده، به تناسب وسعت كم و زياد خود، اقيانوس ها، بحرها يا بحيره ها، جهيل ها يا درياچه ها را پديد آوردند.

اقيانوس ها و بحيره ها:

چنان كه مي دانيم امروز در روي زمين پنج اقيانوس وجود دارد: اقيانوس آرام يا اقيانوس كبير، اقيانوس اطلس، اقيانوس هند، اقيانوس منجمد شمالي، اقيانوس منجمد جنوبي

بحيره ها:

بحيره ي كارابين، بحيره ي مديترانه، بحيره ي بيرنگ، بحيره ي اختك، بحيره ي جاپان، بحيره ي شرقي چين، بحيره ي رنديمان، بحيره ي سياه، بحيره ي سرخ، بحيره ي شمال، بحيره ي بالتيك، بحيره ي زرد.

جهيل ها (درياچه ها)

بزرگ ترين جهيل ها عبارتند از: جهيل كسپين، جهيل سوپريور، جهيل ويكتوريا، جهيل ارال، جهيل ميشگان، جهيل تانگانيكا، جهيل گرت بير، جهيل بايكال، جهيل گرت سليو (گرت سيليف)، جهيل چاد، جهيل ايرن، جهيل وينيپگ، جهيل نياسا، جهيل نادوگا، جهيل آنتريو، جهيل بلخاش، جهيل آنگا، جهيل اري، جهيل تي تي كاكا، جهيل نيكاراگو، جهيل اتابسكا، جهيل البرت، جهيل انيدير، جهيل توانس، جهيل ونون

گفتني است نصف كره ي جنوبي وسعت بيشتر (در حدود 81 فيصد) آب روي زمين را در خود جاي داده است.

به طور كل اوسط عمق اقيانوس ها 4000 متر و اوسط عمق بحيره ها 3800 متر سنجش شده است . اقيانوس ها، بحيره ها و جهيل ها از بدو پيدايش تا كنون به اشكال و وسعت هاي مختلف تغيير شكل داده اند؛ اما شكل كنوني آن ها تقريباً از اواخر عهد سوم معرفت الارضي به همين طرف مي باشد. بستر هر يك از آب ها داراي پستي ها و بلندي هاي متعدد و هم چنين سطوح هموار مي باشد.

سطح آب اقيانوس ها، بحيره ها، جهيل ها و آب هاي ايستاده و غير ساكن و آرام نبوده بلكه توسط امواج، مد و جزر و خاصتاً جريانات بحري در اقيانوس ها و بحيره ها در حركت مي آيند. اما بر عكس اعماق آن ها ساكن و آرام بوده به جز در حالت هاي استثنايي بعضي بر اثر بروز زلزله ها و آتشفشان ها و يا افتادن شهاب ثاقب و سايراشيا، به حركت مي آيند.

Waves امواج:

نوسان يا جنبش ذرات آب را موج مي نامند كه اين نوع جنبش و يا حركت در تمام آب ها از آب ايستاده گرفته تا آب هاي اقيانوس ها به مشاهده مي رسد. اين حركت يا جنبش بر اثر برخورد وزش باد در سطح آب پديد مي آيد و اندازه شدت آن به سرعت باد و برخورد با موانع بستگي دارد ارتفاع امواج معمولاً تا 15 متر مي رسد؛ اما مرتفع ترين امواجي كه تاكنون ثبت شده در سال 1966 در اقيانوس آرام به ارتفاع 21 متر مي باشد. ناگفته نبايد گذاشت كه امواج در اقيانوس ها، بحيره ها، جهيل ها و آب هاي ايستاده دايماً و به شكل متمادي به وجود مي آيد. (قسمت بالاي امواج را سريا كاكل و حفره ي بين دو موج را سنگاب و فاصله بين سنگاب و كاكل را ارتفاع موج ياد مي كنند.)

معمولاً سرعت امواج در آب اقيانوس ها 15 كيلومتر در ساعت بيشتر نمي باشد؛ اما سرعت امواجي كه دراثر زلزله و يا آتشفشان به وجود مي آيند تا بيش از 100 كيلومتر درساعت نيز مي رسد. فاصله ي امواج در وسط اقيانوس ها از صد ها متر زياد تر سنجش شده است؛ اما درساحل اين فاصله كم مي شود زيرا ميدان كمتر دارد. مثلاً بلندي امواج اگر در وسط اقيانوس ها اگر 5/4 متر باشد در ساحل اين بلندي به 5/1 متر مي رسد.

در وسط اقيانوس ها در مواقع طوفاني، تپه هاي آبي پديد مي آيد كه در چنين مواقع كشتي هاي كوچك تاب مقاومت نياورده، سرنگون مي گردند.

قدرت موج هايي كه به ساحل برخورد مي كنند خيلي زياد بوده مثلاً موجي كه 360 سانتي متر ارتفاع داشته باشد هر سي سانتر متر آن با قدرت بيش از صد تن به ساحل برخورد مي كند. علاوتاً يك نوع امواج ديگر توسط زلزله و يا آتشفشان به وجود مي آيد كه شدت آن مربوط به شدت زلزله ها و آتش فشان ها مي باشد. اگر زلزله اي قوي در نزديكي ساحل به وقوع پيوندد، امواجي بلند و خطرناك را به وجود مي آورد كه باعث تخريب و تباهي زياد مي گردد. مثلاً در سال 2005 ميلادي زمين لرزه ي قوي در اقيانوس هند رخ داد كه امواجي كه از آن پديد آمد به نام سونامي ياد گرديد. امواج سونامي تمام شهرهاي ساحلي اندونزيا تا هند و افريقا را از بين برده، باعث تلفات بيش از 200000 نفر گرديد.

ارتفاع امواج سونامي تا 30 متر و سرعت آن ها تا 100 كيلومتر درساعت ثبت شده است.

Tide مد و جزر:

بالا آمدن آب را مد و پايين آمدن آن را جزر مي نامند. مد و جزر در جريان شب و روز در آب هاي وسيع به چشم مي خورد و نظر به قوه ي جاذبه ي آفتاب و مهتاب اين عمل متناوباً در اقيانوس و ابحار زيادتر و در جهيل ها و آب هاي ايستاده بنابر وسعت آن ها، در جريان شب و روز به وقوع مي پيوندد. هرگاه آفتاب و مهتاب در يك سمت زمين قرار گيرند مد اعظمي و طرف مقابل آن جزر كامل و يا جزر اعظمي واقع مي گردد. هر گاه آفتاب در يك سمت زمين و مهتاب در سمت ديگر زمين واقع گردد، مد خفيف يا كوچك و آن هم به سمتي كه مهتاب قرار دارد، صورت مي گيرد.

طوري كه مي دانيم آفتاب به مراتب نسبت به مهتاب بزرگ تر بوده و قوه ي جاذبه ي آن نيز زيادتراست؛ اما چون مهتاب نسبت به آفتاب به زمين نزديك تر است بناءً قوه ي جاذبه مهتاب بالاي زمين بيشتر عمل مي كند. در اثر قوه ي جاذبه ي مهتاب در يك شبانه روز آب 6 ساعت به ارتفاع اعظمي خود و به طرف مقابل يا ساحل ديگر 6 ساعت به حد اصغري خود مي رسد، ارتفاع مد در نقاط مختلف، متفاوت مي باشد اما بزرگ ترين مد در خليج فوندي Foundry Bay واقع در كانادا به ملاحظه رسيده كه ارتفاع آن به 60/15 متر مي رسد در حالي كه ارتفاع مد در اوسط اقيانوس ها به 50 سانتي متر بالغ مي گردد.

ناگفته نبايد گذاشت كه ارتفاع مد در بحيره ي مديترانه به 88/1 متر و در بحيره ي مارمورا به 40 سانتي متر بالغ مي گردد.

از مد و جزر استفاده هاي اقتصادي صورت مي گيرد. انسان ها توانسته اند در نقاط مساعد بند ها اعمار كرده و از ذخيره ي آب بندها براي استحصال برق و نمك استفاده نمايند.

هم چنان كشتي هاي نسبتاً بزرگ از مد استفاده كرده در نقاط نزديك بندر، اموال محموله ي خويش را تخليه و بار ديگر بارگيري كرده و از اين ره گذر مفاد زياد به دست مي آورند.

Ocean currents جريانات بحري:

جريانات بحري عبارت از آب هايي اند كه در بين آب هاي اقيانوس ها به منزله ي درياهاي بزرگ جريان پيدا كرده، راه هاي دور و دراز را مي پيمايند؛ يا به عبارت ديگر جريانات بحري از حركت دايمي درياها در سطح آب است كه در بين آب هاي اقيانوس ها به جهت معين در جريان مي باشند.

دانشمندان علت اصلي توليد اين جريانات را وزش بادهاي اليزه و ضد اليزه و بادهاي غربي و مونسوني دانسته و هم چنان اختلاف درجه ي حرارت سطحي آب اقيانوس ها در نقاط مختلف و اختلاف مقدار املاح (نمك) در اقيانوس مي دانند. البته بادهاي اليزه و ضد اليزه بادهايي اند كه از نقاط فشار بلند نيمه استوايي به مناطق فشار پست استواي مي وزند.

جریانهای بزرگ سطحی

اقیانوس اطلس

در دو طرف منطقه آرام استوایی بادهای آلیزه آبهای سطحی اقیانوس را به سمت مغرب می‌راند، در نتیجه دو جریان در طرفین استوا ایجاد می‌شود. این دو به نام جریان استوایی شمالی و جریان استوایی جنوبی موسومند. بین این دو جریان ، جریان دیگری در جهت مخالف دیده می‌شود که آن را ضد جریان استوایی نامیده‌اند. توده عظیمی از‌‌ آب که بوسله جریانهای استوایی شمال و جنوب استوا به سواحل آمریکا حمل می‌شود، اختلاف سطح زیادی ایجاد می‌کند. بالا آمدن سطح دریا در خلیج مکزیکو از عوامل مهم در پیدایش سیستم جریان گلف استریم است.

اقیانوس آرام

در اقیانوس آرام جریان استوایی بین مدار 9 الی 25 درجه شمالی حرکت می‌کند. این جریان از جنوب مکزیک شروع شده به سمت غرب رفته‌رفته قویتر می‌شود. در مغرب اقیانوس آرام در اثر برخورد به جزایر فیلیپین به دو شاخه تقسیم می‌شود. شاخه شمالی به تبعیت از برآمدگی جزایر ریوکیوتا جنوب ژاپن پیش می‌رود و از آنجا به مشرق بر ‌می‌گردد. این شاخه که قویتر از شاخه جنوبی است، جریان کوروشیو (Kuroshio) نام دارد. در اقیانوس آرام جنوبی به علت وجود برجستگیها و جزایر بیشمار مسیر جریانهای اقیانوسی به اندازه سایر مناطق منظم نیست و اساسا کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است .

اقیانوس هند

در اقیانوس هند نقش باد در تشکیل جریانها به روشنی دیده می‌شود. در این اقیانوس جهت و سرعت جریانها به تبعیت از بادهای موسمی تغییر می‌کند. در زمستان نیمکره شمالی در شمال استوا جریانی به سوی غرب از جنوب خلیج بنگال و دریای عمان گذشته به سواحل سومالی می‌رسد. در جنوب از حدود خط استوا تا شش درجه عرض جنوبی ضد جریان استوایی از غرب به شرق حرکت می‌کند. این جریان از برگشت جریان قبلی تشکیل شده که در منطقه آرام استوایی جریان دارد.

حوضه قطب شمال در اطراف خشکی قطب جنوب

در حوضه قطب شمال حرکت آبها مدار بسته‌ای را تشکیل می‌دهد که یک جهت حرکت آن بر خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت است. از این جریان بزرگ سه جریان انحرافی به طرف جنوب منشعب می‌شود و یکی از طریق دریای برینگ به اقیانوس آرام و دو جریان به نامهای گرینلند شرقی و لابرادور به اقیانوس اطلس وارد می‌شود.

در اطراف خشکی قطب جنوب دو جریان گردابی در جهت عکس یکدیگر در حرکت است. جهت آنها با جهت بادهای غربی و بادهای شرقی مطابقت می‌کند. جریان غربی در مجاورت قاره و جریان شرقی در شمال آن است. حد فاصل بین این دو جریان منطقه واگرای قطب جنوب است که در آنجا آبهای اعماق به طرف بالا جریان دارد.

جریان عمقی اقیانوسها

جریانهای گرم سطحی هر مسیری داشته باشند، بالاخره آب خود را به نواحی قطبی می‌برند. این آب در نواحی قطبی سرد و سنگین شده پس از اینکه در اعماق فرورفت به طرف استوا جریان می‌یابند. کیفیت جریانهای عمقی بطور دقیق معلوم نشده است. به نظر می‌رسد که در اعماق زیاد ، جریانهایی با سرعت خیلی کم وجود داشته باشد، ولی در اعماق کم جریانهایی کشف نشده که دارای سرعت قابل توجهی است.

گلف استریم

گلف استریم ، رودخانه عظیم و مرموزی است که در اقبانوس نیلگون اطلس جاری است و یکی از عظیم ترین و نیرومند ترین جرانهای آب دنیا محسوب می شود . این جریان جالب در هرساعت  قریب یک صد میلیارد متر مکعب را با سرعتی بهت آور در میان تنگه های کرانه فلوریدا سرازیر

 می کند و رودخانه های عظیم آمازون و میسی سی پی در برابر عظمت این جریان آب گرم به منزله رودهای کوچکی هستند .

عظمت گلف استريم

 حرارت جریان آب گرم گلف استریم مساوی حرارتی است که از سوزاندن دو میلیون تن ذغال بدست می آید .

شدت و قدرت حرارت این جریان مرموز به حدی است که قادر است هوای تمام ممالک شمالی اروپا را گرم کند . اگر فرضاً مقدار 15 درجه از حرارت این رودخانه کاسته شود . احتمالا تمام ممالک شمالی اروپا مخصوصا انگلستان مسکن اسکیموها خواهد شد .

جريان آب گرم گلف استريم موجب مي شود آب هاي گرم استوايي به عرض هاي جغرافيايي بالاتر جابه جا شده و درنتيجه به عنوان مثال، هواي زمستاني در سواحل انگلستان گرم تر باشد.

قدرت عظیم این جریان

 در قرن 16 یکی از دریانوردان معروف جهان هنگام مسافرت به فلوریدا متوجه شد که کشتیش با اینکه در جهت باد موافق در حرکت است ، به عقب کشیده می شود و این موضوع برای این دریانورد بینهایت تعجب آور بود ، دریانوردان انگلیسی نیز که از کندی غیر قابل انتظار حرکت کشتی ها خود به ستوه آمده بودند از بنیامین فرانکلین چاره جوئی نمودند . و او پس از تبادل نظر با چند تن از دریا نوردان ماهر موفق به تنظیم نقشه جریان آب گلف استریم شد و از تنظیم نقشه گلف استریم چنین نتیجه گرفته شد که اگر کشتیها از روی این جریان گرم به سوی اروپا حرکت کنند دو هفته زودتر به مقصد خواهند رسید .

 علت وجود گلف استریم

بنیامین فرانکلین علت وجود گلف استریم را چنین استنباط نموده است : در اثر وزش باد ثابتی از آمریکا به سوی مغرب ، آبهای گرم خلیج مکزیک روی هم انباشته می شوند ، در نتیجه سطح آبهای گرم خلیج مکزیک نسبت به اقیانوس مجاور چند اینچ بلندتر می شود این آبها طبیعتاً مخرجی باید بیابند تا خود را از این تراکم خلاص کنند و ناچار از بین شکاف بین تنگه فلوریدا و کوبا که دارای 29 مایل عرض و 250 پا عمق می باشد . با سرعت عبور کرده و سپس مسافرت مرموز و بهت آور 5000 مایلی خود را به سمت کشورهای اسکاندیناوی شروع می نماید .

هنگامیکه جریان گلف استریم به اروپا می رسد ، به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود قسمت شمالی آن به اقیانوس هند شمالی ریخته و قسمت جنوبی آن مجدداً مسیر بهدهای گرم آمریکا را پیش گرفته و به طرف خلیج مکزیک رهسپار و مجدداً حرارت اولیه خود را به دست می آورد .بنا بر این گلف استریم را می تواند به یک رود عظیمی تشبیه نمود که طول آن 12000 مایل می باشد طبق عقیده دانشمندان سه سال وقت لازم است تا گلف استریم مسافرت دورانی خود را طی نماید . برای اثبات این موضوع دانشمندان مزبور هزار ها بطری محتوی نامه بزبانهای مختلف روی جریان گلف استریم انداخته اند تا توانسته اند طول و مسیر آنرا پیدا کنند .

جهان دانش هنوز از اطلاعیه که در باره جریان آب گرم گلف استریم به دست آمده است قانع نشده است و برای کشف علل آن ناگزیر است راه های طویلی را بپیماید .

 سایر جرایانهای معروف دریائی

1-      آب سرد لابرادور از شمال شرقی اقیانوس اطلس به طرف جنوب غربی ( سواحل آمریکا )

2-      جریان خلیج از جنوب غربی اقیانوس اطلس به طرف ساحل شرقی ( به سواحل اروپایی غربی )

3-      جریان فالکاند از مشرق اقیانوس اطلس به مغرب

4-      جریان بنگاله

5-      جریان دریفت

6-      جریان اپولینگ

7-      جریان کوروشیو

جريان عمقي اقيانوسها

جريانهاي گرم سطحي هر مسيري داشته باشند، بالاخره آب خود را به نواحي قطبي مي برند. اين آب در نواحي قطبي سرد و سنگين شده پس از اينکه در اعماق فرورفت به طرف استوا جريان مي يابند. کيفيت جريانهاي عمقي بطور دقيق معلوم نشده است. به نظر مي رسد که در اعماق زياد ، جريانهاي ي با سرعت خيلي کم وجود داشته باشد، ولي در اعماق کم جريانهاي ي کشف نشده که داراي سرعت قابل توجهي است.

مشهورترين جريان عمقي

در اکثر تنگه ها و گذرگاههايي که درياها را به اقيانوسها و يا به يکديگر وصل مي کند جريانهاي عمقي در جهت عکس جريانهاي سطحي وجود دارد. از همه مشهورتر جريان عمقي تنگه جبل الطارق است که در جريان جهاني جنگ دوم زير درياييهاي ايتاليا با خاموش کردن موتور خود بوسيله اين جريان بدون سر و صدا وارد اقيانوس اطلس مي شوند.

 

 

 

منابع :

----------------------

aftab.ir

 

شبکه رشد

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 10 تیر 1393 ساعت: 16:36 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

تحقیق درباره سنگ های دگرگونی

بازديد: 27601

توجه. برای حمایت از سایت ما و ایجاد انگیزه برای سایت ما برای گذاشتن بیشتر تحقیقات و جواب سوالات کتاب ها بصورت رایگان برای شما  ، بر روی لینک های زیر هر چند بار خواستید (بعد خواندن مطلب یا قبل از آن ) کلیک کنید :

لیست کلیه اقدام پژوهی ها

لیست کلیه تحقیقات و تجربیات ارتقای شغلی دبیران

لیست کلیه پایان نامه ها

لیست کلیه مقالات و تحقیقات

لیست کلیه پروژه های آماری

لیست کلیه پروژه ها کارآموزی و مالی

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع :

سنگ های دگرگونی

درس : ژئومورفولوژِ ساختمان
استاد گرامی :

تهیه و تنظیم :

 

خرداد 93

 

سنگ‌های دگرگونی

سنگ‌ها و کانی‌ها تحت شرایطی که در آن شکل ‌گرفته‌اند پایدار می مانند؛ اما با تغییر در شرایط، سنگ‌ها نیز تغییرمی‌کنند. سنگ‌های دگرگونی، سنگ‌هایی هستند که از تغییر شکل سنگ‌های قبلی به علت تغییر شرایط فیزیکی (فشار ـ دما) یا شیمیایی و در حالت جامد به‌وجود می‌آیند. پدیده دگرگونی به محو و ناپدید شدن یک یا مجموعه‌ایی از کانی‌های متبلور سنگ تعبیر می‌شود. این تغییرات ممکن است روی سنگ‌های رسوبی که در شرایط سطحی به وجود آمده‌اند یا در سنگ‌های آذرین که از ماگما متبلور گردیده و یا حتی در سنگ‌های دگرگونی به وجود آیند.

 این گروه از سنگ‌ها، سنگ‌های ثانویه هستند که از دگرگون شدن دیگر سنگ‌ها تشکیل می‌شوند. عامل دگرگونی می‌تواند فشار لایه‌های بالایی، گرما، اثر سیال‌ها و جانشینی باشد. به طور كلی می‌توان گفت كه اگر سنگ‌های آذرین ، رسوبی و یا حتی دگرگونی مدت زیادی در اعمــاق زمیــن بماننـد، بدون آنكه ذوب‌شده یا خـُــرد شـوند، در اثر فشار و گرمای زیادی كه بر آن‌ها وارد می‌شود، تغییر پیدا می‌کنند. این سنگ‌ها مانند آجر پخته ‌شده و شکل قبلی خود را از دست می‌دهند، به طوری كه دیگر شباهتی به سنگ‌های اولیه ندارند؛ سنگ‌هایی كه بدین گونه تشكیل می‌شوند، به سنگ دگرگونی یا دگرگون‌شده موسوم‌اند.

 از جمله سنگ‌های دگرگونی می‌توان ماربل، گنــایس، سنگ لوح، كوارتزیت و الماس را نام برد. از آنجایی كه این سنگ‌ها در زیرزمین و دور از چشم ما و در زمانی بسیار طولانی به وجود می‌آیند، مطالعه روی آن‌ها كمی دشوارتر از مطالعه سنگ‌های آذرین و رسوبی است. با این وجود، مطالعات بسیاری در مورد انواع سنگ‌های دگرگونی و نحوه تشكیل آن‌ها صورت گرفته است.

 

جورج بارو با بررسی زمین‌شناسی سنگ‌های دگرگونی در اسکاتلند، نشان داد که سنگ‌های دگرگونی این مناطق یک تغییر تدریجی در بافت و ترکیب کانی‌شناسی دارند و نتیجه این مطالعات باعث کشف زون دگرگونی تدریجی گردید. بررسی زون های مختلف کانی‌های دگرگونی در نواحی مختلف توسط تیلی (1925)، هارکز (1932) و بارس (1936) صورت گرفت ولی در هیچ‌کدام از این مطالعات مسئله پیوند بین فرایندهای زمین‌شناسی و فرایندهای دگرگونی تدریجی به دقت مورد نظر قرار نگرفت.

 انواع دگرگونی

دگرگونی دینامیکی یا دگرگونی کاتاکلاستیک:

دگرگونی کاتاکلاستیک مربوط به تغییر شکل مکانیکی است. مثلاً زمانی که دو بلوک سنگی در یک زون گسلی از کنار هم عبور می‌کنند، این نوع دگرگونی رخ می‌دهد. بر اثر لغزشی که در زون گسلی روی می‌دهد و بر اثر اصطکاک ایجادشده، گرما تولید می‌شود. سنگ‌ها در این قسمت خرد و ساییده می‌شوند. دگرگونی کاتاکلاستیک چندان معمول نیست و اغلب در زون های باریکی که در آن‌ها لغزش روی می‌دهد، اتفاق می‌افتد.

 دگرگونی مجاورتی یا دگرگونی حرارتی:

دگرگونی مجاورتی در نزدیکی توده‌های نفوذی رخ می‌دهد. دگرگونی مجاورتی با دمای بالا همراه است و این گرما از توده‌های نفوذی حاصل می‌شود. از آنجایی که محدوده کوچکی از اطراف توده نفوذی تحت تأثیر قرار می‌گیرد، دگرگونی مجاورتی محدود به یک زون کوچک است که به آن هاله دگرگونی گفته می‌شود. خارج از محدوده هاله دگرگونی، دگرگونی اتفاق نمی‌افتد.

 دگرگونی ناحیه‌ایی:

این نوع دگرگونی در محدوده وسیعی اتفاق می‌افتد و میزان تغییر شکل در آن بسیار است؛ بنابراین، دگرگونی ناحیه‌ایی سبب تشکیل شدن سنگ‌های دگرگونی با فولیاسیون بالا می‌شود. این سنگ‌ها شامل اسلیت ها، شیست ها و گنیس ها هستند. به عنوان مثال، زمانی که صفحه‌ی دو قاره با یکدیگر برخورد می‌کنند، فشاری بر سنگ‌ها وارد می‌شود. سنگ‌های دگرگونی ناحیه‌ایی در مرکز مناطق کوه زایی تشکیل می‌شوند. فشار باعث چین‌خوردگی شده و سبب افزایش ضخامت پوسته می‌گردد. چین‌خوردگی و ضخیم شدگی سنگ‌ها، آن‌ها را به سمت اعماق با فشار و دمای بالا سوق می‌دهد.

 دگرگونی انباشتی یا دگرگونی استاتیک:

زمانی که سنگ‌های رسوبی در اعماق چند صد متری دفن می‌شوند، دماهای بیشتر از 300 درجه سانتی‌گراد ایجادشده و کانی‌های جدید تشکیل می‌شوند؛ اما به نظر می‌‌رسد که سنگ‌ها دگرگون نمی‌شوند. عمده‌ترین کانی‌هایی که در دگرگونی دفنی تولید می‌شوند، زئولیت ها هستند. دگرگونی دفنی بسیار شبیه دیاژنز بوده و از لحاظ افزایش دما و فشار با درجات دگرگونی ناحیه‌ایی قابل مقایسه است.

 دگرگونی زیر کف اقیانوس‌ها دگرگونی هیدروترمال یا دگرسانی هیدروترمال:

این نوع دگرگونی نتیجه جریان سیال‌های داغ و فعال شیمیایی در داخل سنگ‌هاست و باعث دگرگونی درجه پایین و تشکیل شدن سرپانتین و اسکارن می‌شود.

 دگرگونی اصابتی یا دگرگونی ضربه‌ای:

این نوع دگرگونی زمانی اتفاق می‌افتد که شهاب‌سنگ‌ها با سرعت بالای خود به سنگ‌ها برخورد می‌کنند و باعث شوک حرارتی و فشاری شدید در سنگ می‌شوند.

 

 

 

 

 

اقسام فابریک‌های دگرگونی

* سنگهایی که فاقد جهت یافتگی برتر می‌باشند.

* سنگهایی که دارای جهت یافتگی برتر و شخصی هستند.

اقسام رخساره‌های دگرگونی

* رخساره‌های دگرگونی مجاورتی

* رخساره‌های دگرگونی بر اثر وزن یا رخساره‌های ترفینی

* رخساره‌های دگرگونی ناحیه‌ای

روش های شناسایی سنگهای دگرگونی

فرآیند دگرگونی دارای فاکتورهای فشار و حرارت هستند .

شاخص دگرگونی :

.1. شیستوزیته کانی های دارای خاصیت تورق یا سنگهای دارای خاصیت کلیواژ در جهت محور B در اثر دگرگونی حرارتی و دفنی تبدیل به شیست می شوند مانند میکا شیست . رس شیست . شیل سیلت شیست . کانی های رس نیز بعلت پولک پولک بودن در اثر حرارت ذوب شده وبه سنگ حالت درخشندگی می دهند .

.2. گنایس شدن کانی های تیره ، کانی های روشن را به صورت ابرو و چشم احاطه می کنند .

نکته مهم : در فرآیند دگرگونی به طور کلی کانی ها جهت دار می شوند .

 

 

تشخیص سنگهای دگرگونی :

کلریت شیست . میکا شیست ( کانی هایی که دارای خاصیت تورق هستند در اثر شیستوزیته مانند برگ های خشک پائیزی چسبیده بر صفحه کاغذ مشاهده می شوند = برگواره)

سیلت اُنیکس ( سنگ مادر کلسیت متبلور است که در اثر فشار زیاد و حرارت کم به اُنیکس تبدیل می شود یک پلیمرف کلسیتی)

مرمر ( کلسیت متبلور در اثر دگرگونی به مرمر تبدیل می شود)

مرمرنواری ( سنگ آهک متبلور در فرآیند دگرگونی مجاورتی (حرارتی) تبدیل به مرمر نواری می شود ، بطوری که کانی های تیره مانند یک نوار دور سنگ را فرا می گیرد .)

آراگونیت ( که برخی آن را جز سنگ دگرگونی قرار می دهند)

کوارتزیت ( یک سنگ مانند ماسه سنگ در اثر دگرگونی دفنی بسیار متراکم و سنگین می شود و تبدیل به کوارتزیت می شود)

سرپانتینیت (که در اثر هوازدگی شدید اولیوین به وجود می آید)

گرونا (که یک کانی دگرگونی قرمز رنگ و سطح بلور آن در سنگ مانند دانه انار است در اثر شیستوزیته به گِره در می آید و معمولاً همراه با شیست ها است . )

مرمریت (سنگ آهک متبلور دگرسان می شود به مرمر تبدیل می شود آنگاه در حوضه رسوبی قرار می گیرد و فرآیند دیاژنز در آن جاری می شود و تبدیل به مرمریت می شود .)

 نمونه‌ایی از سنگ‌های دگرگونی

سنگ ماربل:

سنگ ماربل بر اثر دگرگون شدن سنگ آهک یا دولومیت ایجاد می‌شود. ماربل اغلب دارای بلورهای درشت است که وجه تمایز آن با سنگ‌های کربناتی رسوبی می باشد. کانی اصلی تشکیل‌دهنده‌ی اغلب ماربل‌ها، کلسیت است؛ البته دارای کانی‌هایی مانند کوارتز، گرافیت، هماتیت، لیمونیت، پیریت و چند كانی دیگر نیز هستند. در ایران، در برابر کلمه ماربل به اشتباه از واژه مرمر استفاده می‌شود. در حقیقت ماربل یک سنگ دگرگونی است، اما سنگی که برای تجارت در ایران به عنوان مرمر شناخته می‌شود معادل واژه اونیکس ماربل بوده و عبارت است از یک سنگ لایه لایه نیمه شفاف و ریزبلور (متشكل از کلسیت)

 

سنگ لوح:

سنگ‌های دگرگونی

یک نوع سنگ از دگرگونی آرژیلیت، شیل و در موارد خاصی از سنگ‌های آذرین خیلی ریزبلور - نظیر توف‌ها - به وجود آمده است. ارزش اقتصادی این سنگ به طور اهم به وجود صفحات جدایش، که کلیواژ نامیده می‌شود، بستگی دارد. این خاصیت در سنگ‌های لوح متفاوت است. برخی از آن‌ها را می‌توان به سادگی به صفحات نازک تقسیم کرد و در برخی دیگر این کار، خیلی به دشواری صورت می‌گیرد. یخبندان اثر خیلی بدی روی قابلیت جدایش لایه‌ها دارد، لذا سنگ را باید در معدن تا تازه است استخراج کرد.

 

 

 

کوارتزیت:

کانی اصلی این سنگ را کوارتز تشکیل می‌دهد. گاهی اوقات به طور ناچیز میکا، فلدسپات، آپاتیت و گارنت نیز در آن دیده می‌شود. رنگ کوارتزیت معمولاً سفید و اگر ناخالصی داشته باشد، رگه‌هایی از خاکستری در آن دیده می‌شود، که معمولاً ناشی از دگرگون شدن ماسه‌سنگ‌های کوارتزیتی است. این سنگ از مقاومت نسبتاً خوبی برخوردار بوده و جهت استفاده برای کف و پله، به کار می‌آید.

کوارتزیت (به آلمانی[۱)Quarzit) نوعی سنگ دگرگون و بسیار سخت است. این سنگ از دگرگونی ماسه‌سنگ در اثر فشار و گرمای بسیار بالای لایه‌های زمین بوجود آمده‌است.کوارتزیت خالص معمولا به رنگ‌های سفید تا خاکستری است. در صورتی که در آن اکسیدهای آهن Fe۲O۳نیز وجود داشته باشد، به رنگ‌های صورتی تا قرمز دیده می‌شود. رنگ‌های دیگری از کوارتزیت مانند زرد و نارنجی نیز وجود دارد که به دلیل وجود دیگر ناخالصی‌ها است.

هنگامی که ماسه‌سنگ به کوارتزیت دگرگون می‌شود دانه‌های کوارتز که در آن وجود داشته به همراه مواد سیمانی که پیش از این در ماسه‌سنگ وجود داشت، دوباره بلوری می‌شود و بلورهای جدید کوارتز، تکه تکه به هم پیوند می‌خورند. بیشتر یا همهٔ بافت پیشین ماسه‌سنگ و ساختار رسوبی آن در اثر دگرگونی کاملا پاک می‌شود و ساختار جدید جایگزین آن می‌گردد. در طول فرایند دگرگونی و دوباره بلوری شدن تنها مقدار کمی از مواد سیمانی مانند اکسید آهن، کربنات و رس منتقل می‌شود و رگه‌هایی از آن‌ها بر روی کوارتزیت باقی می‌ماند.

اورتوکوارتز، یک ماسه‌سنگ کوارتزی بسیار خالص است که معمولا از دانه‌های گرد و خوب کوارتز تشکیل شده‌است. حدود ۹۹٪آن از سیلیس یا SiO۲و مقدار بسیار کمی از آن از اکسید آهن و برخی کانی‌های مقاوم مانند زیرکن، روتیل و مگنتیت تشکیل شده‌است. با وجود این نمونه‌هایی از کوارتزیت پیدا شده که بعد از دگرگونی همچنان ردّ پای فسیل‌ها و ساختار رسوبی در آن‌ها باقی مانده بود.

کوارتزیت در برابر هوازدگی شیمیایی بسیار مقاوم است، معمولا بالای تپه‌ها و پشته‌ها از این سنگ تشکیل شده‌است. بر روی سطحی که سیلیسیم خالص وجود دارد مقدار کمی خاک تشکیل می‌شود، در نتیجه بر روی بالای پشته‌ها معمولای خاک کمتری وجود دارد و پوشش گیاهی خیلی کم است یا اصلا وجود ندارد.

کاربرد کوارتزیت

به دلیل سختی زیاد و تیزگوشه بودن آن‌ها معمولا در پارسنگ کف راه‌های آهن کاربرد دارندهمچنین به عنوان سنگ نمای ساختمان‌ها و پوشش دیوارها، کف زمین، روی سطح راه پله و یا کاشی بام مورد استفاده قرار می‌گیرند. گاهی از کوارتزیت‌های شکسته در راه‌سازی نیز استفاده می‌شوداز کوارتزیت‌های خالص در تولید فروسیلیکن (آلیاژ سیلیسیم و آهن)، سیلیسیم صتعتی، سیلیس و کاربید سیلیسیم استفاده می‌شود.در طول دورهٔ سنگی از کوارتزیت به عنوان چخماق استفاده می‌شده‌است.

تشکیل کوارتزیت

در آمریکا، کوارتزیت در پنسیلوانیا، شرق داکوتای جنوبی، مرکز تگزاز،جنوب غرب مینه‌سوتا،تپه‌های بارابو، پارک ملی دریاچه ی دویل در ویسکانسین،در یوتا نزدیک شهر دریاچه شور (به انگلیسی: Salt Lake City)، در معدن مس مورنسی در آریزوناو ... یافت می‌شود. همچنین شهری در آمریکا به نام کوارتزسایت وجود دارد که نامش را از کوه‌های اطراف که معدن کوارتزیت است گرفته‌است.

همچنین در انگلستان، کانادا (در بریتیش کلمبیا) و در ایران در استان فارس معادن کوارتزیت یافت می‌شود.

 

 

منابع :

1-      کتاب ژئوموروفولوژی ساختمانی ، تالیف فرج الله محمودی ، انتشارات پیام نور

2-    http://fa.wikipedia.org/

3-    http://rezayatstone.com/

 

توجه. برای حمایت از سایت ما و ایجاد انگیزه برای سایت ما برای گذاشتن بیشتر تحقیقات و جواب سوالات کتاب ها بصورت رایگان برای شما  ، بر روی لینک های زیر هر چند بار خواستید (بعد خواندن مطلب یا قبل از آن ) کلیک کنید :

لیست کلیه اقدام پژوهی ها

لیست کلیه تحقیقات و تجربیات ارتقای شغلی دبیران

لیست کلیه پایان نامه ها

لیست کلیه مقالات و تحقیقات

لیست کلیه پروژه های آماری

لیست کلیه پروژه ها کارآموزی و مالی 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 10 تیر 1393 ساعت: 16:20 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(19)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 3063

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس