سایت علمی و پژوهشی آسمان - 187

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

اقدام پژوهی کاهش نارساخوانی دانش اموز پایه دوم با روش مداخله ی شناختی رفتاری

بازديد: 77

چکیده اقدام پژوهی:

عنوان پژوهش: چگونه توانستم با روش مداخله ی شناختی - رفتاری موجب کاهش نارساخوانی دانش آموزانم در پایه دوم شوم؟

رده موضوعی: روان شناسی

دوره تحصیلی: ابتدایی

محل پژوهش: مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری توانا

 

هدف پژوهش :

1- افزایش حافظه فعال در دانش آموزان نارساخوان پایه دوم، که به مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری مراجعه کرده اند.

۲- با نشان دادن توانایی ها و شایستگی های دانش آموزانم موجبات ایجاد تغییر در قضاوت کلی و ارزش گذاری در مورد خویشتن را در آنها به وجود آورم.

٣- با استفاده از روش مداخله ی شناختی - رفتاری دانش آموزان با کارکردهای شناختی بد خویش آشنا شده و در صدد یافتن راهکارهایی برای حل مشکل خود خواهند آمد.

پرسش پژوهش:

1- آیا مداخله ی شناختی - رفتاری برا دراک شایستگی دانش آموزان نارساخوان مؤثر است؟

۲- آیا مداخله ی شناختی - رفتاری بر حافظه ی فعال دانش آموزان نارساخوان مؤثر است؟

توصیف وضعیت موجود:

دانش آموزانی که به این مرکز ارجاع داده می شوند، از طریق معلمان کلاس خود مورد شناسایی اولیه قرار می گیرند. سپس به همراه والدینشان با در دست داشتن کپی شناسنامه سلامت، کپی شناسنامه و معرفی نامه از مدیر مدرسه به مرکز توانا مراجعه می کنند. در مدت ۱۱ سال سابقه ی آموزشی ام در مرکز توانا هر ساله نزدیک به ۲۶ دانش آموز در پایه های مختلف از اول تا ششم را مورد ارزیابی قرار داده و در صورت پذیرش در آزمون ورودی ( آزمون هوشی وکسلر) مورد بازآموزی قرار می دهم. هر دانش آموز پس از ارزیابی اولیه مورد بررسی های تکمیلی با آزمونهای معلم ساخته ای همچون روان خوانی و درک متن، دیکته، ریاضی و در صورت لزوم آزمونهای تکمیلی همچون آزمون خواندن و نارساخوانی نما قرار خواهد گرفت. در این سال ها حتی زمان هایی که والدین یا معلمان مدارس دانش آموزان را با مشکل دیکته یا ریاضی به نزد من می فرستادند، یکی از اولین آزمونهای معلم ساخته ای که از آنها به عمل می آوردم آزمون روان خوانی و درک متن بود، چرا که شناخت واژه ها و بازشناسی واژه ها از اجزا بسیار مهم خواندن است و وجود مشکل در مراحل شناخت و بازشناسی برای بسیاری از بچه ها، ناتوانی خواندن را ایجاد می کند. این دانش آموزان به علت مشکلی که در خواندن دارند نمی توانند کتاب های درس علوم، ریاضی و امثال آن را بخوانند و بنابراین در آن درس ها نیز با مشکلاتی روبرو می شوند. در سال تحصیلی جاری همانند سال های قبل تعداد زیادی از دانش آموزان با خانواده هایشان به نزدم آمدند که تعداد آنها تا تاریخ 30/7/94

به ۲۰ نفر می رسید. از میان این تعداد پس از مصاحبه با مادرانشان و پر کردن پرسشنامه ی جمعیت شناختی، متوجه شدم که به نظر ۸ نفر از والدین مشکل فرزندشان فقط در درس دیکته است و در درس فارسی در حد خوب هستند، به نظر۵ نفر از والدین، فرزندانشان در درس فارسی در حد متوسط و در املا ضعیف هستند همچنین ۷ نفر از والدین اظهار داشتند که فرزندشان در کلیه دروس ضعف دارند. سپس به اجرای آزمون هوشی وکسلر پرداختم که از این تعداد ۱۴ نفر از دانش آموزان دختر و پسر نمره ی قبولی جهت اقدامات بعدی را کسب کردند.

گردآوری اطلاعات:

برای دست یافتن به اطلاعات مورد نیاز از روش های (مشاهده، مصاحبه، پرسش نامه، آزمون و اسناد و مدارک) استفاده نمودم.

تجزیه و تحلیل داده ها:

به منظور فهم جامع و روشن از معانی و مفاهیم گردآوری شده و طبقه بندی منطقی و عقلانی از واقعیت ها و بلاخره دستیابی به یک طرح موقت و حل مسأله ی ایجاد شده بر آن شدم تا از الگوی نمودار مفهومی و نمودار تجزیه و تحلیل مسائل استفاده نمایم.

راه های موقتی جدید و اجرای آنها:

-         آموزش جهت ها به کودک

-         کامل کردن کلمات ناقص

-         گوش دادن به اصوات داخل حیاط

-         روابط شخصی بین آموزگار و دانش آموز در حد مطلوب و حسنه باشد.

-         انتخاب متن های آسانتر جهت خواندن دانش آموز.

-         افزایش گنجینه لغات و استفاده از کلمات هم خانواده

-         استفاده از راهبردها و برنامه های درمانی به شیوه ی مداخله ی شناختی - رفتاری

پس از جمع آوری اطلاعات لازم با در نظر گرفتن عوامل مؤثر در بروز مشکل و راه کارهای پیشنهادی شروع به نوشتن برنامه ی درمانی به شیوه ی مداخله ی شناختی - رفتاری برای ۱۳ جلسه ی یک ساعته نمودم.

جلسه اول: ارائه مقدمه ای در مورد مشکل و تأثیر عوامل شناختی رفتاری به زبان ساده بیان اهداف توسط بیان مدل دایره ABC آموزش افکار، احساسات و کاری که انجام می دهد (تشریح مدل جادویی) - آموزش فعالیت های انجام دادن دستورات، پیگیری از دستورات، آموزش و نشان دادن باورهای اساسی (شیوه ای که در مورد خود فکر می کند). بیان خلاصه ای از جلسه توسط کودک و درمانگر، ارائه بازخورد توسط کودک.

جلسه دوم: مرور تکالیف جلسه ی قبل. آموزش و نشان دادن چگونه احساس می کند(افکار خودکار احساسات مثبت یا منفی ایجاد می کند). کامل کردن تصاویر و نیز بریدن و چسباندن تصاویر با انجام این تمرین هماهنگی چشم و دست کودک تقویت می شود، یادگیری حروف و نشانه ها و سپس نوشتن آنها نیازمند تقویت هماهنگی چشم و دست است.

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

همچنین می توانید از لینک های زیر اقدام پژوهی های آماده و کامل سایت را ببینید و دریافت نمائید :

روی لیست هر پست که خواستید در زیر کلیک کنید یا می توانید در همین صفحه همه موضوعات را مشاهده نمایید :

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 06 فروردین 1399 ساعت: 20:08 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,
نظرات(0)

طرح درس ملی فارسی دوم ابتدایی درس مسجد محله ما

بازديد: 3263
طرح درس ملی فارسی دوم ابتدایی درس مسجد محله ما

معرفی طرح درس :

1975 - طرح درس ملی فارسی دوم ابتدایی درس مسجد محله ما

 

 نام کتاب درسی: فارسی    مقطع تحصیلی:دوم  ابتدایی  موضوع درس: مسجد محله ما

اهداف :

 

1 - آشنایی با مسجد به عنوان نماد مسائل دینی

2 - آشنایی با فعالیت های مسجد

3 - تقویت روحیه ی مشارکت و هم دلی اجتماعی

4 - آشنایی با برخی نکات زبانی مثل واژه سازی با پیشوند و نشانه ی « و » با چند صدای مختلف

- آشنایی با فعالیت های مسجد

2- تقویت روحیه مشارکت و همدلی اجتماعی

3- آشنایی با برخی نکات زبانی مثل واژ ه سازی با پیشوند « با » و نشانه « و » با چند صدای مختلف

4- تقویت توانایی انجام فعالی تهای پیوسته با مهارت های زبانی و ادبی درس

1 - آشنایی با فعالیت های مسجد

2- فعالیت و مشارکت در کارهای مسجد برای رضای خدا

3-  آشنایی با برخی نکات زبانی مثل واژ ه سازی با پیشوند « با » و نشانه « و » با چند صدای مختلف

4- تقویت توانایی انجام فعالیتهای پیوسته با مهارت های زبانی و ادبی درس

۵ تقویت روحیه مشارکت و همدلی اجتماعی

 

-   فایل بصورت ورد و قابل ویرایش -  تعداد صفحات : نه صفحه - قیمت : فقط  سه هزار تومان  :

  برای اطمینان شما عزیزان:

  فایل پی دی اف کامل این طرح درس فقط برای مشاهده در زیر آمده است . ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد و قابل ویرایش و بدون آرم این طرح درس به قیمت   سه هزار تومان از لینک خرید دریافت نمائید .ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید :


http://up.asemankafinet.ir/up/asemankafinet/Pictures/DOKMEMO.jpg

 

در صورت رضایت فایل ورد و قابل ویرایش این طرح درس را از لینک خرید زیر و با قیمت سه هزار تومان دریافت نمائید :

 

راهنمای خرید :   برای خرید آنلاین و دریافت بلافاصله فایل ورد ابتدا بر روی لینک خرید زیر کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید و دانلود سایت علمی و پژوهشی آسمان شوید . لینک خرید :

 

http://up.asemankafinet.ir/view/1543587/submit.gif

 

 

 

توجه :

همچنین می توانید سایر طرح درس های روزانه و سالانه همه کتاب های پایه دوم ابتدایی را از لینک های زیر ببینید :

بر روی هر کدام که خواستید کلیک کنید :

 

 

طرح درس های علوم دوم ابتدایی :

2074 - طرح درس روزانه علوم دوم ابتدایی درس زنگ علوم (درس اول )

318 - طرح درس هوای سالم، آب سالم علوم دوم ابتدایی( درس دوم )

321 - طرح درس شماره دو هوای سالم، آب سالم علوم دوم ابتدایی (درس دوم نمونه دوم )

319 - طرح درس آب رودخانه علوم دوم ابتدایی  (درس دوم )

320- طرح درس زندگی ما و گردش زمین 1 علوم دوم ابتدایی (درس سوم )

459 - طرح درس جانداران در شب و روز کارهای متفاوتی انجام می دهند علوم دوم ابتدایی

323- طرح درس شماره دو درباره زندگی ما و گردش زمین یک علوم دوم ابتدایی (درس سوم نمونه دوم )

322- طرح درس گرمی محل های سایه و آفتابی باهم تفاوت دارد علوم دوم ابتدایی (درس سوم )

324- طرح درس زندگی ما و گردش زمین 2 علوم دوم ابتدایی (درس چهارم )

325 - طراحی آموزشی درسی بر اساس برنامه درسی ملی عبوم دوم ابتدایی زمین فصلهای مختلفی دارد (درس چهارم )

326- طرح درس باد های شدید را طوفان می گویند علوم دوم ابتدایی (درس چهارم )

327- طرح درس پیام رمز را پیدا کن 1علوم دوم ابتدایی (درس پنجم )

328- طرح درس پیام رمز را پیدا کن(2) علوم دوم ابتدایی (درس ششم )

329- طرح درس اگر تمام شود علوم دوم ابتدایی (درس هفتم )

330- طرح درس ساخت ماشین بادی علوم دوم ابتدایی (درس هفتم )

2075 - طرح درس روزانه علوم دوم ابتدایی درس بسازیم و لذت ببریم(درس هشتم)

2076 - طرح درس روزانه علوم دوم ابتدایی درس سرگذشت دانه(درس نهم )

331- طرح درس قلمه زدن علوم دوم ابتدایی( درس نهم )

332- طرح درس درون آشیانه ها علوم دوم ابتدایی (درس دهم )

280 - طرح درس درون آشیانه ها علوم دوم ابتدایی (درس دهم نمونه دوم )

333- طرح درس من رشد می کنم علوم دوم ابتدایی (درس یازدهم )

334- طرح درس برای جشن آماده می شویم علوم دوم ابتدایی (درس دوازدهم )

335- طرح درس بعد از جشن علوم دوم ابتدایی (درس سیزدهم )

274 - طرح درس بعد از جشن علوم دوم ابتدایی (درس سیزدهم نمونه دوم )

336- طرح درس از گذشته تا آینده نان علوم دوم ابتدایی (درس چهاردهم )

27 - طرح درس روزانه علوم دوم ابتدایی درس جرم

639 - طرح درس روزانه علوم دوم ابتدایی درس کرم ابریشم

355 - طرح درس سالانه کتاب علوم دوم ابتدایی

طرح درس ملی علوم دوم ابتدایی :

2042 - طرح درس ملی علوم دوم ابتدایی درس هوای سالم ، آب سالم

2043 - طرح درس ملی علوم دوم ابتدایی درس آب رودخانه

2044 - طرح درس ملی علوم دوم ابتدایی درس گردش زمین

2045 - طرح درس ملی علوم دوم ابتدایی درس گرمی محل های سایه و آفتابی باهم تفاوت دارد

2046 - طرح درس ملی علوم دوم ابتدایی درس پیام رمز را پیدا کن

طرح درس های ریاضی دوم ابتدایی :

449 - طرح درس عدد و رقم (عدد و شمارش ) ریاضی دوم ابتدایی صفحه 1 تا 4 

456 - طرح درس عدد و رقم  دسته های ده تایی ریاضی دوم ابتدایی صفحه 5 تا 6

457 - طرح درس عدد و رقم ریاضی دوم ابتدایی صفحه 7 تا9

1332 - طرح درس روزانه ریاضی دوم دبستان درس مقایسه اعداد

1323 - طرح درس روزانه ریاضی دوم ابتدایی درس جمع و تفریق

452 - طرح درس شمارش چند تا چند تا ریاضی دوم ابتدایی

1328 - طرح درس روزانه ریاضی دوم دبستان درس آمادگی برای جمع و تفریق

448 - طرح درس جمع و تفریق اعداد دو رقمی ریاضی دوم ابتدایی

444 - طرح درس جمع و تفریق دو عدد دو رقمی ریاضی دوم ابتدایی صفحه 19 و 20

443 - طرح درس جمع و تفریق دو عدد دو رقمی ریاضی دوم ابتدایی صفحه 21 و 22

450 - طرح درس جمع و تفریق اعداد دو رقمی ریاضی دوم ابتدایی صفحه 28 و29

568 - طرح درس ریاضی دوم ابتدایی درس جمع دو عدد دو رقمی

1322 - طرح درس روزانه ریاضی دوم ابتدایی درس جمع و تفریق ده تایی

294 - طرح درس اشکال هندسی ریاضی دوم ابتدایی

451 - طرح درس یاد آوری اشکال هندسی ریاضی دوم ابتدایی

1321 - طرح درس روزانه ریاضی دوم ابتدایی درس شمارش چند تا چندتا

1320 - طرح درس روزانه ریاضی دوم ابتدایی درس 2 تایی و یکی

1324 - طرح درس روزانه ریاضی دوم ابتدایی درس روابط بین شکل ها

453 - طرح درس یاد آوری اشکال هندسی ریاضی دوم ابتدایی صفحه 39 و40

154- طرح درس ریاضی دوم ابتدایی درس تقارن

1325 - طرح درس روزانه ریاضی دوم دبستان درس تقارن

1326 - طرح درس روزانه ریاضی دوم دبستان درس معرفی عدد های سه رقمی

1327 - طرح درس روزانه ریاضی دوم دبستان درس عددهای سه رقمی تقریبی

455 - طرح درس اندازه گیری طول ریاضی دوم ابتدایی

1329 - طرح درس روزانه ریاضی دوم دبستان درس اندازه گیری دقیق

1330 - طرح درس روزانه ریاضی دوم دبستان درس واحد سانتی متر

1331 - طرح درس روزانه ریاضی دوم دبستان درس واحد میلی متر

447 - طرح درس جمع و تفریق عددهای سه رقمی ریاضی دوم ابتدایی فصل 6

460 - طرح درس مقایسه ی اعداد سه رقمی ریاضی دوم ابتدایی صفحه 92 و 93 و 94

458 - طرح درس آموزش جمع در جدول ارزش مکانی ریاضی دوم ابتدایی صفحه 100 تا102

445 - طرح درس تفریق در جدول ارزش مکانی ریاضی دوم ابتدایی

446 - طرح درس احتمال و کسر ریاضی دوم ابتدایی

1333 - طرح درس روزانه ریاضی دوم دبستان درس قسمتی از یک واحد

1334 - طرح درس روزانه ریاضی دوم دبستان درس کسر

1340 - طرح درس روزانه ریاضی دوم دبستان درس نمایش کسر ها

549 - طراحی آموزشی ریاضی دوم ابتدایی درس آمار و نمودار

1335 - طرح درس روزانه ریاضی دوم دبستان درس سرشماری

1336 - طرح درس روزانه ریاضی دوم دبستان درس نمودار ستونی

1337 - طرح درس روزانه ریاضی دوم دبستان درس نمودار تصویری

353 - طرح درس سالانه ریاضی پایه دوم ابتدایی

طرح درس های فارسی دوم ابتدایی :

642 - طرح درس روزانه فارسی دوم ابتدایی درس ستایش

643- طرح درس روزانه فارسی دوم ابتدایی درس کتابخانه ی کلاس ما  (درس اول )

644- طرح درس روزانه فارسی دوم ابتدایی درس مسجد محله ما (درس دوم )

1975 - طرح درس ملی فارسی دوم ابتدایی درس مسجد محله ما (نمونه دوم بصورت ملی )

572 - طرح درس فارسی بخوانیم دوم ابتدایی درس خرس کوچولو (درس سوم )

645- طرح درس روزانه فارسی دوم ابتدایی درس خرس کوچولو(درس سوم نمونه دوم )

646- طرح درس روزانه فارسی دوم ابتدایی درس مدرسه خرگوش ها (درس چهارم )

371 - طرح درس فارسی دوم ابتدایی درس چوپان درستکار (درس پنجم )

648- طرح درس روزانه فارسی دوم ابتدایی درس کوشا و نوشا (درس ششم )

649- طرح درس روزانه فارسی دوم ابتدایی درس دوستان ما (درس هفتم )

358 - طرح درس فارسی دوم ابتدایی درس از همه مهربان تر (درس هشتم )

650- طرح درس روزانه کتاب فارسی دوم ابتدایی درس از همه مهربان تر (درس هشتم نمونه دوم )

651- طرح درس روزانه کتاب فارسی دوم ابتدایی درس زیارت (درس نهم )

367 - طرح درس فارسی دوم ابتدایی درس هنرمند(درس دهم )

652- طرح درس روزانه کتاب فارسی دوم ابتدایی درس هنرمند (درس دهم نمونه دوم )

647- طرح درس روزانه فارسی دوم ابتدایی درس چوپان درستکار (درس دهم نمونه دوم )

653- طرح درس روزانه کتاب فارسی دوم ابتدایی درس فردوسی (درس دوازدهم )

654- طرح درس روزانه کتاب فارسی دوم ابتدایی درس ایران زیبا (درس سیزدهم )

579 - الگوی برتر تدریس فارسی دوم ابتدایی درس ایران زیبا (درس سیزدهم نمونه دوم )

159 - طرح درس پرچم فارسی دوم ابتدایی (درس چهاردهم )

655- طرح درس روزانه کتاب فارسی دوم ابتدایی درس پرچم (درس چهاردهم نمونه دوم )

656- طرح درس روزانه کتاب فارسی دوم ابتدایی درس نوروز (درس پانزدهم )

657- طرح درس روزانه کتاب فارسی دوم ابتدایی درس پرواز قطره (درس شانزدهم )

2077 - طرح درس ملی فارسی دوم ابتدایی درس مثل دانشمندان(درس هفدهم)

585 - طرح درس بخوانيم بنويسيم دوم ابتدایی درس خدای مهربان

1339 - طرح درس سالانه فارسی پایه دوم ابتدایی

طرح درس های هدیه آسمانی دوم ابتدایی :

1193 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس هدیه های خدا (درس اول )

202 - طرح درس پرندگان چه می گویند هدیه های آسمانی دوم ابتدایی ( درس دوم )

286 - طرح درس پرندگان چه می گویند ؟ کتاب هدیه های آسمانی دوم ابتدایی(درس دوم نمونه دوم)

1194 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس خاطره ماه (درس سوم )

1195 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس مهربان تر از مادر(درس چهارم )

161 - طرح درس وضو میگیرم هدیه های آسمانی دوم ابتدایی (درس پنجم )

1197 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس پیامبران خدا (درس ششم )

1198 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس مهمان کوچک (درس هفتم )

1199 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس جشن میلاد (درس هشتم )

246 - طرح درس اهل بیت پیامبر هدیه های آسمانی دوم ابتدایی (درس نهم )

1200 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس خانواده مهربان(درس دهم )

1201 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس نماز بخوانیم(درس یازدهم )

1196 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس پدر مهربان (درس دوازدهم )

1202 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس بهترین دوست(درس سیزدهم)

1203 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس دعای باران(درس چهاردهم )

1204 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس بچه ها سلام(درس پانزدهم)

1205 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس طبیعت زیبا(درس شانزدهم)

1206 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس وقت نماز(درس هفدهم)

766 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس راز خوشبختی(درس هجدهم)

1126 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس جشن بزرگ(درس نوزدهم)

1207 - طرح درس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی درس در کنار سفره(درس بیستم)

181 - طرح درس سفره عمو عباس هدیه های آسمانی دوم ابتدایی

369 - طرح درس سالانه هدیه های آسمانی دوم ابتدایی

طرح درس های قرآن دوم ابتدایی :

1214 - طرح درس روزانه قرآن دوم ابتدایی درس الف کوچک ، سکون (درس اول )

1215 - طرح درس روزانه قرآن دوم ابتدایی درس تشدید ، اتصالات(درس دوم)

1216 - طرح درس روزانه قرآن دوم ابتدایی درس سوره حمد(درس سوم )

1217 - طرح درس روزانه قرآن دوم ابتدایی درس سوره ناس (درس چهارم )

1218 - طرح درس روزانه قرآن دوم ابتدایی درس سوره فلق(درس پنجم)

1219 - طرح درس روزانه قرآن دوم ابتدایی درس سوره توحید(درس ششم)

1220 - طرح درس روزانه قرآن دوم ابتدایی درس سوره نصر(درس هفتم)

1028 - طرح درس روزانه قرآن دوم ابتدایی درس همزه

1032 - طرح درس روزانه قرآن دوم ابتدایی درس سوره کوثر(درس هشتم )

1031 - طرح درس روزانه قرآن دوم ابتدایی درس آموزش سوره سوره عصر(درس نهم)

1221 - طرح درس روزانه قرآن دوم ابتدایی درس سوره فیل و سوره ماعون(درس دهم)

1222 - طرح درس روزانه قرآن دوم ابتدایی درس سوره کافرون(درس یازدهم)
1029 - طرح درس روزانه قرآن دوم ابتدایی درس سوره انشراح(درس دوازدهم)

1223 - طرح درس روزانه قرآن دوم ابتدایی درس سوره تین(درس سیزدهم)

1030 - طرح درس روزانه قرآن دوم ابتدایی درس آموزش سوره قدر(درس چهاردهم)

182 - طرح درس بخورید و بیاشامید قرآن دوم ابتدایی

1338 - طرح درس سالانه قرآن پایه دوم ابتدایی

 طرح درس های سالانه دوم ابتدایی :

247 - طرح درس سالانه هنر دوم ابتدایی

353 - طرح درس سالانه ریاضی پایه دوم ابتدایی

355 - طرح درس سالانه کتاب علوم دوم ابتدایی

369 - طرح درس سالانه هدیه های آسمانی دوم ابتدایی

1338 - طرح درس سالانه قرآن پایه دوم ابتدایی

1339 - طرح درس سالانه فارسی پایه دوم ابتدایی

طرح درس تربیت بدنی دوم ابتدایی :

248 - طرح درس تربیت بدنی دوم ابتدایی درس مهارت پرتاب کردن

558- طرح درس تربیت بدنی دوم ابتدایی مهارت دویدن و چابکی

 

توجه :

همچنین لیست بروز شده طرح درس های پایه دوم ابتدایی را از صفحه زیر ببینید ( بر روی لینک زیر کلیک کنید ) :

لیست طرح درس های پایه دوم ابتدایی

 

همچنین لیست بیش از 2500  طرح درس از همه پایه ها را از صقحه زیر ببینید و به همکاران اطلاع دهید. ( بر روی لینک زیر کلیک کنید ) :

 

لیست کلیه طرح درس ها

 

 

توجه :

همچنین شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 

 
 
 
 
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 06 فروردین 1399 ساعت: 18:35 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

روش تدریس نگاره۳ فارسی اول دبستان یک دو سه راه مدرسه

بازديد: 305
روش تدریس نگاره۳ فارسی اول دبستان یک دو سه راه مدرسه

 فیلم آموزشی را از لینک زیر ببنید :

لینک فیلم آموزشی

روش تدریس نگاره۳ فارسی اول دبستان:یک دو سه راه مدرسه

درنگاره ۱ به خونه ازاده رفتیم درنگاره ۲ ازاده اماده بود بره مدرسه

تو این نگاره آزاده تو راه مدرسه است

بچه‌ها  این تصویر کجاست?

خانم تصویر خیابان

خانم آزاده با پدرش داره می‌ره مدرسه

حالا ما میتونیم بچه ها را با کوچه خیابان محله چراغ‌راهنما آشنا می‌کنیم و باید از خط‌کشی‌ها رد بشن

خانم ما مسجد می‌بینیم? گلم مسجد صدای اولش چیه ? خانم  م

یه کلمه بگو که صدای م داشته باشه   ماهی

عزیزم مسجد کجاست ?مسجد جایی که نماز می‌خوانیم  خانم من امسال تابستون مسجد کلاس گذاشتن من رفتم

خانم وقتی میریم مسجد باید وضو بگیریم باید پاکیزه تمیز بریم

خانم وقتی از خیابان رد بشیم اول به سمت چپ راست نگاه کنیم

وقتی چراغ‌قرمز شد نباید رد بشیم

دیگه چی می‌بیند خانم من مجسمه می‌بینیم که مادری بچه‌اش گرفته خانم من آب می‌بینم  صدای اول آب چیه?آ

صدای آخرش چیه ?آب

خانم یه ماشین قرمز می‌بینم جعبه داره

خانم من بچه هارو می‌بینم که با سرویس دارن میرن مدرسه

کدام‌یک از شما با سرویس می‌آیید؟

خانم من چون خونه مون دور با سرویس میام خانم ما وقتی با سرویس میایم دستامون یا سرمون بیرون پنجره نمی‌کنیم آفرین دختر گلم

خانم ما با آقای راننده حرف نمی‌زنیم که حواسمون پرت بشه آفرین

خانم یه زنی از بازار اومده تو سبدش سبزی خریده خانم چادرپوشیده

خانم دوتا پسر روبرو روزنامه‌فروشی هستن با انگشتاتون نشون بدید چند تا پسر هستن(بازی با انگشتان)

خانم مدرسه آزاده پرچم داره ؟اگر گفتی چه رنگی هست ؟

سبز سفید قرمز

صدای آخر سبز چیه ? ز یه کلمه بگو که صدای آخرش ز باشه  میز باریکلا

خانم یه موتوری داره رد میشه . خانم کلاه گذاشته که وقتی افتاد چیزی نشه

اگر تدریس الگو دادید بچه‌ها میگن خانم الگو دیدیم بالای روزنامه‌فروشی یکی زرد یکی صورتیخانم یکی دیگه زرد قرمز هم می‌بینم

خانم چون صبح خیابان شلوغ  و ماشین موتور هست باید مواظب باشیم

خانم چند تا مرد ایستادن تا ماشین بیاد سوار شون

خانم اسم مدرسه آزاده چیه? دبستان ایران

حالا بچه‌ها اسم مدرسه شما چیه?

خانم من درخت سبز می‌بینم

خانم پلیس هم هست. پلیس هست راهنمایی می کنه که ماشینا رد بشن اگر گم شدیم یا آدرسی می خوایم ازش بپرسیم

خانم روزنامه‌فروش چیه ?کسی که روزنامه می فروشه

بچه‌ها رنگ مدرسه چه رنگیه? خانم صورتی

خانم من الگو دیدم یکی سفید یکی طوسی

بچه‌ها بیاید یه باری من اسم آزاده میگم ببیند چند بار دست می‌زنم ?چند بار دست زدم ? خانم ۳بار

حالا آب  چند بار زدم خانم ۱بار

حالا این بازی رو اول با اسم همه بچه‌ها انجام میدیم وقتی راه افتادن بعد با کلمات کتاب

بچه‌ها من سؤال می‌پرسم شما جواب بدید

آب  صدای اولش چیه آ صدای آخرش چیه ب

آزاده صدای اولش آ صدای اخرش  ه برای تلفظ ه خیلی بکشید  ه ه ه

مسجد اول بخش کنید خانم دو بخش  حالا صدای آخرش چیه  د  یه کلمه بگید که د داشته باشه  داس دامن

مدرسه صدای اولش م صدای آخرش ه بکشید ه ه ه

حالا گروه اول این تصویر چیه  آب بخش کنید

گروه دوم آزاده بخش کنید

گروه سوم مسجد  بخش کنید

گروه چهارم مدرسه بخش کنید

گروه اول کدوم تصاویر صدای اولش مثل هم هست

گروه سوم چهارم کدوم تصاویر صدای اولشون م دارن

حالا کتاباتون باز کنید انگشتا زیر تصویر تصویرها رو بخونید

نگاره3فارسی اول ابتدایی تصویر بزرگ

گروه ۱ بگه اینجا کجاست

گروه ۲ چند تا ماشین می‌بیند و چه رنگای و کجاست

گروه ۳ چند تا درخت می بینید و زنگ مدرسه چه رنگیه

گروه ۴ آزاده با چه کسی به مدرسه می‌رود و اسم مدرسه چیست

تو این جلسه میتونید وقتی بخش کردن انجام دادید بگید بخش اول مسجد چیه؟

من چند بار دست زدم ؟

خانم دو بار ؟حالا گوش بدید اولین دستی که زدم چی شینیدید مس

بعد از تدریس نگاره ساعت بعد بنویسیم بازکنیم قبلش بچه‌ها بیاریم پای تخته تا تمرین کنن

یه خط هم تو دفترشون بنویسیم وقتی تو دفتر هم نوشتن بعد تو کتاب بنویسن

از بچه‌ها بپرسیم که تو خیابان چی می‌بیند موتور ماشین مدرسه مسجد  با توجه به هدف نگاره جواب بچه‌ها رو بپذیرم

حتی اگر کلمه باشیم باید بچه‌ها رو دررسیدن به هدف برسونیم

بچه‌ها کار آقا پلیس چیه ؟خانم  ماشینارو راهنمایی می کنه آدم بدها رو  می‌گیرد خانم اگر گم شدیم میریم پیشش

پلیس صدای اولش چیه پ داره حالا تو کلمه بگو خانم پاییز

بچه‌ها ماشین سبز کجاست خانم پیش مدرسه است

ماشینی که کارتون توشه چه رنگی و کجاست

چرا ماشین قرمزه ایستاده؟

بچه‌ها یه سؤال وقتی از خونه اومدید  تو راه چی دیدید

خانم من سوپرمارکت دیدم

خانممن خیلی ماشین دیدم خانم من خونه دیم پارک هم دیدم

تصویر بعدی چی می‌بینید خانم نانوایی که مادر آزاده اومده نان بخره خوب

بچه‌ها نان ازچه درست میشه خانم از آرد نمک آب

حالا آرد ازچی تهیه میشه خانم  نمیدونیم بچه‌ها از گندم

چند نفر سر نانوایی هستن با انگشتاتون نشون بدهید

بچه‌ها حالا ببینید تو این تصویر چی می‌بیند خانم من امین دیدم که اومد مغازه شکر بخر خانم داره برنج می خره خانم داره نخود می خره

تصویر بعدی چی می‌بینید خانم ایستگاه که منتظرن سوار بشن برن سر کار خیلی از بچه‌ها با خونواده شون سوارشدن اسمشون میدونن

گوش کن بگو نگاره۳فارسی اول دبستان

دانش‌آموز باید با دقت گوش بده در خیابان چی می‌بینی باید بتواند هر چیزی رو که دیده بگوید

مأمور راهنمایی چه میکنه چون تو تدریس تا حدی که پاسخ دادیم و دانش‌آموز باید دقت کرده باشد تا بتواند جواب پاسخ‌ها را بدهد

در پایان شما باید سؤالاتی را بپرسید که مفاهیم بالا حاصل شود

۱ – آزاده از کدام قسمت خیابان عبور می‌کند؟

از محل عبور عابر پیاده عبور می‌کند .

از محل خط‌کشی شده عبور می‌کند .

از جلوی ماشین‌هایی که ایستاده‌اند.

۲ – چرا باید از محل خط‌کشی عبور کرد؟

چون پلیس‌ها اینجا را برای عبور پیاده‌ها خط‌کشی کردن .

برای این‌که تصادف نکنیم .

زیرا راننده‌ها پشت محل خط‌کشی شده می‌ایستند .

۳ – به چه جایی بازار می‌گویند؟

جایی که مغازه دارد.

مکانی که عده‌ای اجناس خود را برای فروش به آنجا می‌آورند .

جایی که ما وسایل خوراکی , لوازم‌خانگی , پوشاکی و… را ازآنجا تهیه می‌کنیم .

سؤال از شما پاسخ از کودک ( البته برخی پاسخ‌ها حتماً باید یاری شما باشد .

حالا نظر کودک دلبندتان را به تصاویر زیر نگاره‌ها جلب کنید .

نگاره3فارسی اول دبستان تصویرک هانگاره۳فارسی اول دبستان تصویرک ها

ابتدا تصویر خوانی کند .

آب – آزاده – مسجد – مدرسه

بازهم تکرار می‌کنم . تأکید ما بر تصویر است نه شکل کلمه .

فرزند شما اتوماتیک وار شکل کلی کلمه در ذهنش باقی می‌ماند و ما هم , همین را می‌خواهیم .

اکنون آنچه در بالا آوردیم مجدداً بیان می‌کنیم .

از نگاره سوم به بعد واژه‌های ارائه‌شده در پایین تصویر نگاره دوبه‌دو با یکدیگر هم آغاز یا هم پایان هستند.و کودکان شما موظف هستند صوت‌های اول یا پایان کلمه‌ها را تشخیص دهند و یاد بگیرند و همچنین نمونه‌هایی راهم مثال بزنند.

برای مثال با نشان دادن تصاویر پایین نگاره‌ها از کودک خواسته می‌شود که بگوید ،اول کدام‌یک از دو تصویر شبیه هم است؟

یا اول این دو تصویر چه صدایی را می‌شنوی؟

کودک پاسخ می‌دهد : اول « آب » و« آزاده » مثل هم است چون اول هردوی آن‌ها صدای « آ » می‌شنوم.

برای درک عمیق‌تر از کودک خواسته می‌شود که نمونه‌هایی دیگر را مثال بزند یا به‌عنوان تکلیف تصاویری نشان دهد که اول آن‌ها « آ » باشد مثل :

( آتش ، آهو ، آدم …..)

نیزمی گویید یک کلمه را بخش کند

مسجد : ( مَسـ) + ( جِد)   ۲ بخش

بخش اول ( مَس )

بخش دوم ( جِد )

شعر نگاره ۳ فارسی اول دبستان:چراغ‌راهنما

دویدم و دویدم

سر چهارراه رسیدم

سه تا چراغ رو دیدم

یکی از چشماش سبز بود

یکی از چشماش زرد بود

یکی از چشماش سرخ بود

از قرمزش ترسیدم

از ترس ب خود لرزیدم

زردش ک شد نمایان

رفتم لب خیابان

چراغ سبز دیدم از خوشحالی خندیدم

آی خنده خنده خنده

فریاد نزن راننده

آی خنده خنده خنده

هی بوق نزن راننده

شعر نگاره ی سه

یک دو سه     زنگ مدرسه

چه رنگارنگه    راه مدرسه

وقتی اومدی    سمت خیابون

خوب نگاه بکن     خط رو پیدا کن

از روی خطها   آروم گذر کن

باید بدانی   کوچک دانا

در هر خیابان    ماشین زیاده

آزاده آنجاست     پای پیاده

دست چپش را    به باباش داده

امروز آزاده     خیلی دل شاده

سمت مدرسه     کودک زیاده

آنجا آن بالا   مسجدی زیباست

مسجدی زیبا      خانه‌ی خداست

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 05 فروردین 1399 ساعت: 21:49 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

روش تدریس نگاره۲ فارسی اول دبستان بچه ها آماده

بازديد: 67
روش تدریس نگاره۲ فارسی اول دبستان بچه ها آماده

روش تدریس نگاره۲ فارسی اول دبستان بچه ها آماده

اهداف درس نگاره۲ فارسی اول دبستان:👇👇👇👇👇

۱٫رعایت بهداشت فردی و استفاده کردن از وسایل شخصی

۲٫علاقه‌مند کردن فراگیران برای انجام دادن وظایف خود

۳٫نظم و ترتیب در انجام دادن کارهای روزمره

۴٫توانایی تلفظ کلمات کلیدی

۵٫توانایی نوشتن از راست به چپ.

روش تدریس نگاره۲ فارسی اول دبستان:بچه ها آماده

پس از ورود به کلاس و حضوروغیاب و ایجاد فضای نشاط‌ انگیز در کلاس مانند سلام کردن با شعر و…طبق روال درس قبلی …از بچه‌ها می‌خواهم که کتاب فارسی را باز کنند.

از طریق همیاری و شرکت در کار گروهی  هر یک در مورد آنچه در تصویر مشاهده می‌کنند در گروه گفتگو و تبادل‌نظر کنند..سپس با یادآوری اینکه

می‌خواهم یک نفر در هرگروه به نمایندگی از کل گروه به بیان نتیجه گفتگوها و برداشت گروه از تصویر بپردازد… ✅

به‌عبارت‌دیگر نماینده گروه با الهام از تفکرات خود و هم‌گروهی‌هایش  هر چه را که در تصاویر دیده‌اند را بیان می‌کند….

باید توجه کرد. معلم باید با در نظر داشتن اهداف کلی درس دانش آموزان را هدایت کند و چنانچه کودکی در بیان منظم و مجسم هر آنچه دیده با مشکل مواجه شد…

اشکالات لفظی آنان را برطرف کند…  و به سمت جمله‌سازی  و  تقویت کلام شفاهی سوق دهد ✅✅✅✅

نگاره2فارسی اول تصویر بزرگنگاره۲فارسی اول تصویر بزرگ

به‌عنوان‌مثال  دانش‌آموز می‌خواهد این جمله را بگوید….  امین کنار مادر ایستاده است.

و به این شکل بیان می‌کند👈 امین کنار مامانش هست.

در اینجا آموزگار ضمن اینکه دانش‌آموز را تشویق می‌کند باید سریع جمله را اصلاح‌کرده و در قالب جمله‌بندی صحیح بیان کند👈👈

امین کنار مادر ایستاده است…. ✅ و تکرار کند و از بچه‌ها بخواهد با او تکرار کنند.

سپس  برای متوجه ساختن دانش آموزان به اهمیت بهداشت فردی توجه انحا را با طرح سوا لاتی درباره‌ی وضعیت ظاهری و نظم و ترتیب و پوشش اعضای خانواده جلب می‌کنم

بچه‌های عزیزم صبح شده و مادر. بابا.امین .و آزاده از خواب بیدار شدند

به لباس آزاده نگاه کنید چقدر پاکیزه و مرتب است..

موهای پدر شانه شده و مرتب است

…لباس امین چقدر تمیز است جوراب مادر و بابا و  خیلی تمیز هستند چون جوراب‌هایشان را هر شب قبل از خواب می‌شویند.

آزاده هم ب مادرش گفته که مادر جان من خودم هر شب قبل از اینکه بخوابم جوراب‌های خودم را می‌شویم. 😍👏👏👏

شما فکر می‌کنید آزاده قبل از خواب دیگر چه‌کارهایی را انجام داده 🙄🙄

پاسخ دانش آموزان را  به سمت اهدافی که در نظر داشتیم هدایت می‌کنیم ..

شستن جوراب. زدن مسواک.. خواندن دعا…. و.

سپس با طرح سؤالی اهمیت خوابیدن به‌موقع و رعایت کردن نظم و ترتیب در کارا را بیان می‌کنم….

راستی ساعت چند؟ساعت کجاست آهان او بالا 👆…..بالای تلویزیون👆👆)))توجه به مفاهیم مکان)))))

چه رنگ قشنگی دارِه.  …چه رنگیِ بچه‌ها سبز آفرین))))عه لباس مادر هم سبزه😄✅✅✅✅  گل گلدونم سبزه 🍃🍃

موکت…. کتاب قرآن….و……. 👉توجه به رنگ‌ها و تکرار آموختن اسامی رنگ‌ها

😁😁👏👏👏👏

خب الآن صبح زود هست .. بابا سرکار می‌رود…  🚶🚶

…..آزاده همراه بابا به مدرسه می‌رود🚶🚶🚶🚶 👉

مهارت جمله سازی

پس چرا امین بیدار شده😂😂😂😂

دانش آموزان پاسخ داده و من هدایت می‌کنم به سمت.. ۱ خوابیدن به‌موقع…. ۲….زمان بیدار شدن از خواب….. مرتب کردن رختخواب…. و..

پسرهای قشنگم توی گروه فکر کنید با دوستانتان و کارهایی را که پس از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهید برای دوستانتان بگویید😊😊😊

آزاده و امین بچه‌های پاکیزه‌ای هستند 👶👧

وقتی از خواب بیدار می‌شویم به مادر و بابا چی می گیم ☺️🙏

اجازه صبح بخیر میگیم🙏😂

اجازه دست و صورتمونو می‌شوریم مثل امین و آزاده😍

هدایت معلم 👈 آزاده صبح‌ها صورت خود را می‌شوید.

خب دیگه چه‌کارهایی می‌کنیم 🤔🤔🤔

اجازه……ورزش🙊😅

اجازه…..مسواک😁😁 می‌زنم

در همه مواردی که بچه‌ها بیان می‌کنند باید جواب‌ها را از حالت کلمه کلمه و ناقص بودن به سمت جمله‌سازی و رفع  نواقص سوق دهیم…

خببببب بچه‌ها  فکر می‌کنید توی کیف آزاده چه چیزهایی هست😝😅😅

با پرسیدن این سؤال و سؤالات مشابه  بچه‌ها را بانام و اسامی وسایل موردنیاز جهت رفتن به مدرسه آشنا می‌کنیم✅

بعد با طرح سؤالی از این قبیل که……… بچه‌ها فکر می‌کنید توی کیف آزاده خوراکی هم هست؟

راستی آزاده صبحانه خورده است یا نه 🤔

امین چطور😘😄👈👈👈👈👈👶

اهمیت صبحانه خوردن را یادآوری کنید….

در تمام مراحل کار ما پرسیدن سؤال‌های هدف‌دار و هدایت کردن پاسخ‌های ناقص به سمت کسب مهارت‌های رفتاری و آموزشی این دروس می‌باشد…

نام غذاهای مفیدی که برای صبحانه استفاده می‌کنیم…🧀🍝🍮

پوشش مخصوص هر فصل……👢👞👡👕

آشنا کردن بچه‌ها با تلویزیون…. ساعت…. ⏱

استفاده کردن از وسایل شخصی….. 📕💼☕️

آموختن صفت‌ها و قیدهای مکانی…

👈این…آن..اینجا… آنجا و…

پهلوی… پشت….کنار….عقب جلو… دور نزدیک… روبه‌رو…

مادر رو به روی بابا ایستاده است….. امین کنار مادر ایستاده است…..

تلویزیون بالای ضبط‌صوت است… و…..

و موارد بسیار دیگر ازجمله مشاهده و وجود رعایت نظم و ترتیب  در قفسه‌ی کتاب‌ها و رنگ‌های کتاب‌ها…

اشاره به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و مطالعه 👈 امین کتاب داستان را دوست دارد….

و در آخر امین و مادر با آزاده و بابا خداحافظی می‌کنند…. 👈 اشاره به رعایت کردن ادب و احترام  گذاشتن اعضای خانواده به یکدیگر جهت کسب مهارت ارتباط با اعضا ء خانواده و آداب معاشرت

بعدازاین به کارت واژه‌ها خواهیم رسید….  تصاویر کوچکی در ارتباط با تصویر اصلی همراه با واژه‌ی مرتبط…

تصویرک نگاره2فارسی اول دبستانتصویرک نگاره۲فارسی اول دبستان

هدف اصلی این قسمت همان‌طور که درس نگاره ۱ بیان گردید…مطابقت واژه با تصویر به‌طور غیرمستقیم است… و هم‌چنین تقویت بیان شفاهی و تصویری

هم‌زمان با خواندن نام هر تصویر فراگیران باید روی تصویر موردنظر انگشت بگذارند و هم‌زمان با ما و کلاس جمع خوانی و تکرار کنند و خط ببرند….

از این درس به بعد کلمات هم آغاز هم پایان را خواهیم آموخت …

کلماتی مثل کتاب…. کفش…کیف… که صدای اول آن‌ها حرف…. ک…. می‌باشد را هم آغاز می‌نامیم…

کلمات را روی تابلو یا کارت‌هایی نوشته و با تلفظ مخصوص خود به‌نحوی‌که دانش آموزان متوجه حروف  مشابه ابتدای کلمات شود بیان می‌کنیم… و نشان می‌دهیم و با مثال‌های گوناگون به دانش آموزان تفهیم می‌کنیم.. ✅✅✅✅

توجه داشته باشید همواره آموختن صدای پایانی کلمات برای بچه‌ها آسان‌تر از صداهای اول می‌باشد… پس باید برای آموختن این کلمات به نحوه‌ی تلفظ توجه ویژه‌ای داشته باشیم ..

ببین و بگو نگاره۲ فارسی اول دبستان:بچه ها آماده

در صفحه بعد 👈👈👈👈ببین…   و بگووو

نگاره2فارسی اول دبستان: ببین و بگو

در این صفحه چند تصویر دیده می‌شود….

این تصاویر هدف‌دار هستند یعنی هدف کتاب از آوردن آن‌ها کشف و توجه فراگیران به ارتباط بین تصاویر است به‌این‌ترتیب👇👇👇

ارتباط دست و صابون…. مسواک و دندان‌ها…… شانه و موها. بهتر است ابتدا به‌صورت گروهی و سپس فردی به کشف ارتباط تصاویر بپردازند و آن‌ها را بیان کنند…

معلم ضمن هدایت کردن به رفع اشکالات جمله‌بندی و لفظی دانش آموزان می‌پردازد..

برحسب نیاز می‌توان تصاویر مرتبط بیشتری با خود به کلاس آورد✅✅✅

گوش کن و بگو نگاره۲ فارسی اول دبستان:بچه ها آماده

زیر همین صفحه…… گوش کن و بگو….

نگاره2فارسی اول دبستان:گوش کن و بگو

معلم اینجا نقش یک پرسشگر دارد… و می‌تواند سؤالات متعددی از دانش آموزان داشته باشد… به‌عنوان‌مثال 👇👇👇👇

جوراب امین چه رنگی است ؟

چه چیزهایی در تصویر به رنگ آبی است…

مادر کجا ایستاده است؟

امین چه چیزی در دست دارد؟؟؟

فکر می‌کنید روی تابلو نزدیک درب چه چیزی نوشته‌شده است

اهمیت شروع کارها بانام و یاد خدای مهربان  را یادآوری می‌کنیم

توجه داشته باشید هدف از این قسمت از کتاب۱٫ تمرکز حواس..

۲٫کسب مهارت تصویر خوانی…

۳٫جمله‌سازی

۴٫تقویت بیان شفاهی و حافظه می‌باشد

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 05 فروردین 1399 ساعت: 20:26 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

روش تدریس نگاره۱ فارسی اول دبستان :به خانه ی ما خوش آمدی

بازديد: 1877
روش تدریس نگاره۱ فارسی اول دبستان :به خانه ی ما خوش آمدی

روش تدریس نگاره۱ فارسی اول دبستان :به خانه ی ما خوش آمدی

اهداف درس نگاره۱ فاسی اول دبستان :

نگاره۱ فارسی اول دبستان:

۱-آشنایی با نهاد خانواده و اعضا و وظایف هرکدام از آن‌ها
۲-احترام گذاشتن به اعضای خانواده
۳ـ آشنایی با ابزارها وسایل زندگی
۴توانایی تلفظ کلمات کلیدی…. بابا..مادر…آزاده و امین…
۵-توانایی رسم خط عمودی از بالا به پایین
۶-آشنایی با نحوه نوشتن…. نشستن….و قلم‌به‌دست گرفتن…..

 تدریس نگاره۱ فارسی اول دبستان

بعد از حضوروغیاب و سلام و احوال‌پرسی و ایجاد فضای شادی‌بخش در کلاس و خطاب کردن دانش‌آموزان با صفات و کلمات زیبا به سراغ درس می‌روم.

از همان ابتدا سعی می‌کنم بچه‌ها را گروه‌بندی کنم و اهمیت کارگروهی را به بچه‌ها متذکر شوم…
سعی می‌کنم هر گروه حداکثر ۳ نفر باشند…

گروه‌بندی را بر اساس رنگ‌ها  یا اشکال هندسی یا گل‌ها یا پرندگان یا میوه‌ها یا……می‌توانیم انجام دهیم

در مرحله بعد از بچه‌ها می خویم برای اینکه با دوستانشان آشنا بشوند خودشان رو به هم‌گروهی‌ها معرفی کند

و بگویند چند تا خواهر و برادر دارند و اسم مامان، بابا و خواهر برادرشان چیست…

و اینکه علاوه بر بابا مامان خواهر و برادر با چه کسان دیگری که احتمالاً مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها هستند زندگی کی کنند…….

 

ایجاد انگیزه

برای ایجاد انگیزه بهتر به بچه‌ها می‌گویم  مداد رنگی و دفتر نقاشی رو از کیفشان بیرون بیاورند و یک نقاشی با موضوع خانواده‌ی خودشان بکشند

بعد از تمام شدن نقاشی بهترین نقاشی از بین گروه و سپس از بین نقاشی‌های کلاس انتخاب می‌شود

برای تشویق به آن‌ها ستاره می دم و روی گل‌ها می‌چسبانم

بعد می‌گویم بچه‌ها هم به نقاشی نگاه کنید.. بعد سؤالاتی می‌پرسم

….توی این خانه چه کسانی زندگی می‌کنند….

چه وسایلی توی این خانه هست؟

پاسخ دانش‌آموزان رو می‌شنویم.. و دانش‌آموز با شنیدن پاسخ‌ها یاد می‌گیرند که چه وسایلی در منزل هست و در چه جاهایی.
امین چه‌کاری انجام می‌دهد؟

فکر می‌کنید هرکدام از امین ، آزاده در منزل چه‌کارهایی می‌توانند انجام بدهند؟

کمک به پدر و مادر با توضیحات و جزئیات…… و سؤال از بچه‌ها در همین مورد…..

تعداد افراد این خانواده چند نفر هستند؟

خانواده شما چطور؟

چند تا خیار توی ظرف است ؟چند تا سیب؟

بشقاب‌ها کجای میز هستند؟

دکمه‌های تلویزیون چه رنگی هستند ؟ ساعت در کجای دیوار نصب‌شده؟

جایگاه کتاب قرآن و مقدس بودنش موردتوجه قرار می‌گیرد

توجه به پنجره که پشت سر مادر است و چیزهایی که در آن مشاهده می‌شود مثل

خانه،همسایه‌ها… درخت‌ها… و اینکه این تصویر شب را به ما نشان می‌دهد چون چراغ‌های خانه‌ها روشن‌شده است ……و…..

از دانش‌آموز می‌خواهیم  کتاب فارسی را باز کنند  و به تصویر بزرگ نگاه کنند…

درباره آنچه می‌بینند در گروه گفتگو کنند..
این تصویر چه جایی رو نشان می‌دهد؟
چه کسانی رو توی تصویر می‌بینید.
هر کدویم از اعضا مشغول چه‌کاری هستند؟
چه چیزهایی به رنگ سبز یا… هستند
فکر می‌کنید این تصویر چه موقع از شبانه‌روز است؟ شب است یا روز؟ چرا
سپس به مرحله بعد که همان کارت واژه‌ها هستند می‌رسیم :

در این قسمت تصویر با واژه  و بیان شفاهی تطبیق پیدا می‌کند.

در این قسمت تصاویری از
بابا…مادر….آزاده  ..و امین… آمده است…

اگر همکاران ضرورت دانستند می‌توان تصاویر دیگری نیز برای بهبود یادگیری و تفهیم بهتر نگاره با خود به کلاس بیاورند…

نکته👌

توجه داشته باشیم که حتماً تصاویر را از….. راست به چپ👈
به دانش‌آموزان نشان دهیم….

درواقع ما با این کار برای اولین بار به جهت  حرکت. دست.  برای  نوشتن و خواندن از راست به چپ اشاره و تأکید کرده‌ایم

کارت واژه. تا  را یکی‌یکی از راست به چپ می‌خوانیم 👈

از فراگیران می‌خواهیم  در جمع خوانی شرکت داشته باشند و نام هر تصویر را که خوانده می‌شود

با ما تکرار کرده و  انگشتشان را روی تصویر موردنظر قرار بدهند…. به‌اصطلاح خط ببرند…   در این جریان حرکت دست‌ها با چشم‌ها هماهنگ می‌شود…

مرحله بعد بچه‌ها باید تصویر خوانی کنند…..

دانش‌آموزان در گروه‌های خود به تصویر خوانی می‌پردازند….

توضیح می‌دهند در این توضیحات امکان دارد فراگیر از کلمات مشابه استفاده کند که معلمباید با هوشیاری تصحیح و به سمت کلمه کلیدی هدایت کند…

مثال: بجای کلمه‌ی بابا از کلمه پدر و یا بجای مادر از مامان استفاده کند..

در آخر هم می‌توانیم برای پوشه کار تکلیفی به دانش‌آموزان بدهیم که

شامل مجموعه وسایلی باشد که دانش‌آموز باید  تصاویری را که نشان‌دهنده وسایل منزل است رنگ‌آمیزی کنند.

 ببین و بگو نگاره۱ فارسی اول دبستان :

تصاویر را از راست به چپ به دانش‌آموز  ارائه می‌کنیم..
فراگیران در گروه‌ها گفتگو و تفکر می‌کنند ..

و معلم سؤال می‌کند. ….

حتماً پاسخ‌های دانش‌آموزان را به‌صورت جمله و کامل بیان می‌کنیم

تصویر اول… اهمیت بازی کردن…

تصویر دوم…. اهمیت نقش مادر در زندگی…

تصویر سوم اهمیت پدر و مسئولیت پدر برای تأمین آسایش خانواده

تصویر چهارم اهمیت سوادآموزی  را به دانش‌آموزان با مثال‌ها و سؤالات یادآوری می‌کنیم…….

 

گوش کن و بگو نگاره۱ فارسی اول دبستان:

معلم سؤال می‌کند و دانش‌آموزان به شکل انفرادی جواب می‌دهند.

هدف اصلی در این قسمت تمرکز حواس….. جمله‌سازی… تقویت بیان شفاهی و حافظه است
در مرحله بعد کتاب کار باز می‌شود……

و ما حرکت دست را روی تابلو نشان می‌دهیم.. و از  برخی دانش‌آموزان می‌خواهیم روی تابلو مانند ما بنویسند ..

سپس دانش‌آموز به کتاب مراجعه می‌کند و نوشتن را طی سه مرحله انجام می‌دهد….
نوشتاری نگاره1 اول ابتدایی

۱-کامل کردن…توجه دانش‌آموز را به نقطه‌چین‌ها جلب می‌کنیم  و آن‌ها را به کامل کردن با دقت و روی نقطه‌چین‌ها تشویق می‌کنیم…

۲-بعد از آن‌ها می‌خواهیم که تصاویر کامل شده را بارنگ‌های زیبا و متنوع با دقت و باسلیقه رنگ‌آمیزی کنند…..

۳-بنویس. :……توجه کنید حرکت دست  نو آموزان از راست به چپ باشد←←←

و با توجه به حرکت فلش باشد….  یعنی از بالا به پایین به سمت خط زمینه امتداد  و با رسیدن  به خط زمینه نوشتن خاتمه یابد ↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

باید توجه داشته باشیم که هیچ‌وقت از خط فاصله استفاده نکنیم و فاصله‌ها را با چشم تعیین کنیم…..

باید  به نحوه نشستن نو آموزان توجه کنیم .. و آن‌ها را بنا بر معیارهای اندازه قد و یا سلامتی اندام‌های حسی مانند شنوایی و بینایی سازمان‌دهی کنیم…. تا از افت آن‌ها در اثر عدم توجه به این معیارها جلوگیری کنیم ✅✅✅✅

نحوه صحیح گرفتن مداد را آموزش دهیم و در صورت لزوم عملاً آن را روی انگشتان نو آموزان نشان دهیم…

اگر نوآموزی در شناخت جهت‌ها مشکل دارد در کتاب و دفتر به اولیا متذکر شویم و شیوه درست نوشتن را آموزش دهیم

مثال: ولی محترم به جهت حرکت انگشتان دست فرزندتان هنگام نوشتن توجه کنید که حتماً به سمت فلش بنویسد..

 

شعری برای نگاره۱ فارسی اول دبستان

آی بچه‌ها آی بچه‌ها!                        خوش‌آمدید خانه‌ی ما

اگر که خوب گوش بکنید                    یاد می‌گیرید خیلی چیزها

این خانه را که می‌بینید                        یک در دارد و پنجره

از هرجایی که فکر کنید                         خانه ما قشنگ تره

راستی یادم رفته بگم                          که اسم من آزاده است

خدای مهربون به من                           مادر خوبی داده است

مثل  تمام  شماها                               من هم‌کلاس اولم

درس‌ها را خوب یاد میگیرم                   فکر نکنید که تنبلم

شکر خدا باید بگم                                 بابای من مهربونه

وقتی می آید ازسر کار                         خنده‌رو لب‌ها مهمونه

تصویر را خوب نگاه کن                        حالا بگو دوست عزیز

پنجره کو؟ پرده کجاست؟                   فرش و گل و کتاب تمیز

اعضای خانه هرکدام                       دارند یه کاری می‌کنند

مادر و بابا و امین                                بگو چه‌کاری می‌کنند؟

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 05 فروردین 1399 ساعت: 20:18 منتشر شده است
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 3063

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس