تحقیق دانشجویی - 384

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

رشته عمران

بازديد: 205

هدف :

هدف از اين رشته تربيت نيروهاي متخصصي است كه بتوانند در پروژه‌هاي مختلف عمراني در زمينه‌هاي ساختماني ، راه‌سازي ، پل‌سازي ، سازه‌ها و بناهاي آبي، جمع‌آوري و دفع فاضلاب و ... مسووليت طرح ، محاسبه و اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گيرند.

«مهندسي عمران از جمله رشته‌هايي است كه بيانگر كاربرد علم در ايجاد سازندگي و عمران كشور است. يعني هرچيزي كه به آبادي يك كشور باز مي‌گردد، مانند سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دكل‌هاي مخابرات، ساختمان‌هاي مقاوم در مقابل زلزله، سيل و آتش و نيروگاههاي برق و مصالح سبك، ارزان و با كيفيت مناسب براي ساخت و ساز، در حيطه كار مهندس عمران قرار مي‌گيرد.»

«مهندسي عمران طيف بسيار وسيعي از كارها را در بر مي‌گيرد. يعني اگر بخواهيم ساختمان، پل، برج، تونل، راه، سيلو و يا شبكه‌هاي فاضلاب بسازيم در آغاز به يك مهندس كارآمد عمران نياز داريم تا علاوه بر رعايت جنبه‌هاي فني و اجرايي، اقتصادي نيز عمل كند. چون اقتصادي بودن يك اصل در مهندسي عمران است.»

1- محاسبه ، ساخت و اجرا و تا حدودي طراحي ساختمانهاي مختلف مسكوني، اداري و صنعتي اعم از آجري، بتني و فولادي، نظير ساختمانهاي مسكوني ويلايي، چندطبقه، آپارتمانها و برجهاي بلند و همچنين كارهاي ساختماني اداره‌ها، مدرسه‌ها، بيمارستانها ، كارخانه‌ها و مراكز صنعتي، ساختمانها و مراكز ورزشي ، تالارهاي اجتماعات و ... .

2- طراحي ، محاسبه و اجراي راهها و جاده‌هاي مختلف ارتباطي داخل و خارج شهرها و روستاها اعم از : راههاي شوسه ، راههاي آسفالته ، بزرگ‌راهها و نيز راه‌آهن (شامل مسيريابي ، پياده كردن مسير ، زيرسازي و روسازي)

3- ساخت و اجرا و در مواردي طراحي و محاسبه انواع پلهاي بتني و فلزي با دهانه‌ها و ابعاد و شكلهاي متفاوت نظير: پلهاي داخل شهري و روگذرها، پلهاي خارج شهري و جاده‌ها.

4- اجراي سدهاي مختلف خاكي و بتني و نيز بندهاي انحرافي و ساير تاسيسات وابسته نظير تونل يا كانال انحراف آب رودخانه (جهت اجراي عمليات كارگاهي در ضمن ساخت سد)، تاسيسات آبگيري از سد و كنترل ارتفاع آب در پشت سد و ...

5-  اجراي كارهاي مربوط به ساماندهي رودخانه‌ها.

6- طراحي ، محاسبه و ساخت خطوط انتقال آب اعم از انواع كانالهاي تحت فشار و يا كانالهاي با سطح آزاد آب كه به منظور انتقال آب از سدها و درياچه‌ها و ... براي مصارف كشاورزي، شرب و صنعتي به منطقه‌هاي مورد نياز و نيز جهت انتقال آب از تصفيه‌خانه‌هاي آب به مخازن آب و از آن‌جا به مناطق مصرف، ساخته مي‌شوند.

7- ساخت تصفيه‌خانه‌هاي آب و فاضلاب شامل: ساختمانها و تاسيسات مربوط، محوطه‌سازي و ... .

8- طراحي ، محاسبه و ساخت شبكه‌هاي آب‌رساني به منطقه‌هاي شهري و روستايي جهت تامين آب شرب مورد نياز افراد و تاسيسات مربوط نظير: مخازن آب، لوله‌كشي ، انشعابات، و ... .

9- طراحي ، محاسبه و ساخت شبكه‌هاي جمع‌آوري و دفع آبهاي سطحي ناشي از نزولات جوي در خيابانها و ساير منطقه‌هاي شهرها و شهركها و همچنين شبكه‌هاي جمع‌آوري و دفع فاضلابهاي خانگي و صنعتي و انتقال آنها به خارج از شهر و تصفيه‌خانه‌ها.

10-     انجام بسياري از كارهاي نقشه‌برداري كه براي كارهاي ساختماني مختلف نظير: راه‌سازي، سدسازي، و ... مورد نياز است؛ و همچنين تا حدودي كارهاي نقشه‌كشي طراحي و معماري.

گرايش‌هاي مقطع ليسانس:

«اين رشته در سطح كارشناسي داراي سه گرايش عمران عمران ، عمران نقشه‌برداري و عمران آب است.

گرايش عمران عمران به محاسبه و طراحي سازه‌هاي متفاوت ، تحت‌نيروهاي مختلف مانند باد، زلزله، سيل، آتش‌ و وزن خود ساختمان يا سازه مي‌پردازد.»

«دانشجوي مهندسي عمران عمران مسائل مربوط به سازه، خاك و پي، راه و ترابري و هيدروليك را مطالعه مي‌كند. يعني از يك سو به طراحي و نحوه ساخت اسكلت ساختمان‌ها و ساير بناهاي فني مثل پل، فرودگاه و تونل پرداخته و از سوي ديگر به مطالعه رفتار زمين بناهاي فني مي‌پردازد تا بر اساس نوع خاك زمين مورد نظر، شكل و شالوده سازه‌اي را كه قرار است ساخته شود، طراحي كند.»

« هنگامي كه مكان ساخت يك سازه تعيين مي‌شود، اولين كار نقشه‌برداري است تا پستي بلندي‌ها و نقشه مربوط به آن منطقه مشخص شده و بر اساس آن ، مكان خاك‌برداري ، ميزان خاك‌برداري و نحوه خاك‌برداري تعيين گردد و نهايت سطح مناسب براي پي‌سازي سازه مورد نظر آماده شود.»

«چون نقشه‌برداري بيشتر براي سازه‌هاي بزرگ خارج از شهر مثل سيلوها، پل‌ها، تونل‌ها و سدها كاربرد دارد، كارهاي ميداني و صحرايي اين رشته بسيار زياد است و بخش نقشه‌برداري زيرزميني آن نيز كار نسبتا خشني مي‌باشد.»

« آب داراي مسائل مختلفي از جمله مسائل فيزيكي، شيميايي و آبياري كشاورزي است كه هيچ‌يك از اينها در مهندسي عمران- آب مطرح نمي‌شود. بلكه مسائل مربوط به پيش‌بيني ميزان سيلاب‌ها و روان‌آبهايي كه در رودخانه‌ها جريان دارد، نحوه جمع‌آوري و نگهداري آب در مخازن پشت سدها و نحوه توزيع آن در كانالهاي آبياري و بالاخره ساخت كانالهاي آبياري، به مهندسي آب باز مي‌گردد.»

آينده شغلي ، بازاركار، درآمد:

مراكز مختلفي به صورت مستقيم و غيرمستقيم در فعاليتهاي عمراني نقش دارند كه هر يك به تناسب نوع فعاليت خود، اقدام به جذب فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌كنند.

وزارت‌خانه‌هاي مسكن و شهرسازي، راه و ترابري، جهاد سازندگي و نيرو به صورت گسترده‌تر و ساير وزارت‌خانه‌ها، اداره‌ها ، سازمانها ، مراكز دولتي و خصوصي نظير : وزارت‌خانه‌هاي آموزش و پرورش ، كشاورزي ، فرهنگ و آموزش عالي، بانكها و ... به صورت مستقيم براي كارهاي عمراني خود مثل طرح و محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا، نياز به استخدام مهندسان عمران دارند. علاوه بر آن ، شركتهاي مختلف مهندسان مشاور كه در كشور به صورت گسترده وظيفه طراحي ، محاسبه و نظارت بر اجراي پروژه‌هاي ساختماني را بر عهده دارند؛ همچنين شركتهاي ساختماني و راه‌سازي دولتي و خصوصي كه در اجراي اين طرحها فعاليت دارند، تعداد كثيري از فارغ‌التحصيلان رشته عمران را استخدام مي‌كنند.

«اصولا مهندس عمران شانس كاري زيادي دارد چون در طراحي و ساخت بسياري از كارهاي عمراني مانند راهها ، پل‌ها ، سدها ، سازه‌هاي دريايي براي سكوهاي نفتي، آشيانه‌هاي هواپيما و خانه‌هاي مسكوني مقاوم در مقابل زلزله‌، مهندسين عمران حضوري فعال دارند. متخصصاني كه يا در دفترهاي مشاوره به طراحي پروژه‌هاي فوق مي‌پردازند و يا مجري كارهاي عمراني مذكور بوده و به كيفيت اجراي آنها نظارت دارند.»

«البته بايد توجه داشت كه هر دانشجوي مهندسي عمران نمي‌تواند فرصت‌هاي شغلي خوبي داشته باشد. بلكه بايد در دوران تحصيل به دنبال پژوهش ، تحقيق و يادگرفتن باشد نه اين كه تنها واحدهاي دانشگاهي را پاس كند و يا حتي به فكر يك معدل خوب دانشگاهي باشد. چون شركتهاي عمراني خصوصي و دولتي به دنبال يك نيروي كارآمد هستند نه يك شاگر اول دانشگاه »

توانايي‌هاي مورد نياز و قابل توصيه :

يك مهندس عمران بايد بسيار اجتماعي و داراي توان ايجاد ارتباط با جمله سايرين باشد چون رشته مهندسي عمران يك رشته گروهي است. يعني متخصص عمران در محيط كار خود با اقشار مختلف جامعه از جامعه كارگران، تكنسين‌ها و مهندسان رشته‌هاي ديگر سروكار دارد و بايد با همه اين افراد ارتباط خوبي برقرار كند تا بتواند شاهد پيشرفت و موفقيت كارش باشد.

با توجه به كميت و كيفيت درسهايي كه در اين رشته ارايه مي‌گردد، داوطلب بايد از توان و دانش برتر در زمينه‌هاي رياضي و فيزيك برخوردار باشد. همچنين توان جسمي ، قدرت تجزيه و تحليل ، قدرت تجسم و دقت كافي در بسياري از مسايل را داشته باشد.

«رشته مهندسي عمران داراي دو بعد اجرايي و نظري و آزمايشگاهي است. در اين ميان عده‌اي از مهندسين جذب كارهاي اجرايي مي‌شوند كه در اين صورت بايد آمادگي كار در كارگاههاي داخل و خارج شهر را داشته باشند يعني براي برنامه‌ريزي و سروكار داشتن با اقشار مختلف مردم آماده باشند و عده‌اي نيز جذب بعد نظري و آزمايشگاهي مهندسي مي‌شوند كه اين عده نيز بايد آمادگي كارهاي محاسباتي ، دفتري و آزمايشگاهي را داشته باشند. كارهايي كه به رياضيات قوي و صبر و حوصله بسيار نياز دارد.»

شايان ذكر است كه بسياري از كارها و طرحهاي عمراني در خارج از محيطهاي شهري بوده و فعاليت نسبتا زيادي را مي‌طلبد لذا داوطلب اين رشته بايد علاقمند به كارهاي عمراني بوده و توانايي كار در محيطهاي پرجمعيت را داشته باشد.

وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر:

رشته مهندسي عمران در ايران تا مقطع دكتري تدريس مي‌شود و لذا راه براي ادامه تحصيلات باز است.

فارغ‌التحصيل مقطع كارشناسي مي‌تواند در مقطع كارشناسي ارشد در گرايشهاي مختلف : سازه، سازه‌هاي هيدروليكي، مهندسي زلزله، راه و ترابري، مكانيك خاك و پي، مهندسي آب ، سازه‌هاي دريايي، مهندسي مديريت ساخت، مهندسي برنامه‌ريزي حمل و نقل، مهندسي نقشه‌برداري فتوگرافي و مهندسي محيط زيست به تحصيل ادامه دهد.

تعداد و عناوين واحدهاي اصلي و اختصاصي :

بر اساس مصوبه‌هاي شوراي عالي برنامه‌ريزي، دانشجو بايد در دوره كارشناسي عمران 140 واحد درسي را بگذراند كه 20 واحد آن درسهاي عمومي، 25 واحد درسهاي پايه، 80 واحد درسهاي اصلي و تخصصي الزامي و 15 واحد درسهاي اختياري است.

وضعيت نياز كشور به اين رشته در حال حاضر :

وقتي كسي صحبت از سازندگي مي‌كند اولين چيزي كه به ذهن هر كس مي‌رسد پل، سد، كارخانه و كارگاه است كه ساخت بناي همه اينها بر عهده مهندسين عمران است و به همين دليل فرصت‌هاي شغلي اين رشته در همه جاي دنيا بسيار زياد استدر همه كشور ما نيز كه فعاليت‌هاي عمراني 30 تا 40 درصد كل بودجه كشور را به خود اختصاص مي‌دهد

، بازار كار يك مهندس عمران از مهندسين رشته‌هاي ديگر بيشتر است. بويژه اين كه كشور ما بعد از انقلاب در زمينه مهندسي عمران رشد زيادي داشته است.»

با توجه به روند رو به رشد ساخت و ساز بناهاي شهري در ايران و احتياج به مسكن و ساختمان به نظر مي‌رسد بازار كار اين رشته همچنان پويا و پرتحرك باشد.

پيش‌بيني وضعيت آينده رشته در ايران :

«چندسال پيش كه براي مترو كارشناسان ژاپني آمده بودند، يكي از آنها گفته بود تهران ده بزرگي است چرا كه خيلي از سيستم‌هاي شهري را ندارد. اين نشان مي‌دهد كه براي پيشرفت و توسعه، ما به كارهاي زيربنايي مثل راه، مترو و تاسيسات شهري بسيار نيازمنديم. براي مثال امكان ندارد كه كشوري پيشرفت كند اما سيستم ترابري و حمل و نقل آن به طور كامل درست نشده باشد؛ كاري كه بخش اصلي آن بر عهده مهندسين عمران است.».

نكات تكميلي :

مهندسي عمران نقشه‌برداري

طرح و اجراي برنامه‌هاي عمران و مطالعات مربوط به زمين مستلزم وجود اطلاع دقيق مهندسي (مسطحاتي، ارتفاعي، چگونگي) به هنگام به صورت نقشه‌هاي گوناگون (ترسيمي ، رقمي، تصويري) از منطقه مورد نظر است. مجموعه نقشه‌برداري پاسخگوي اين نيازها به گونه‌اي هماهنگ با ديگر رشته‌هاي عمران است و هدفش تربيت افرادي است كه آگاهي علمي كافي و مهارت فني لازم را در زمينه نقشه‌برداري داشته باشند. داوطلبان ورود به اين رشته بايد در رياضيات (هندسه، مثلثات) و فيزيك دوره دبيرستان قوي بوده علاقه‌مندي و آمادگي جسمي (براي كارهاي صحرايي و ...) لازم را دارا باشند. بعضي دروس تخصصي اين رشته عبارتند از : راه سازي ، تئوري خطاها، جغرافياي ايران ، نقشه‌برداري، ژئودزي (جهت تعيين شكل زمين) فتوگرامتري زميني و هوايي (عكسهاي هوايي) كارتوگرافي، هيدروگرافي (نقشه‌برداري از بستر دريا) ، پروژه و كارآموزي از جمله دروس اين دوره است. بعضي تواناييهاي فارغ‌التصيلان اين رشته عبارتند از:

مديريت گروههاي اجرايي در عمليات نقشه‌برداري ، طرح و برنامه‌هاي سيستم نقشه، محاسبات و برنامه‌ريزي در زمينه‌هاي مختلف فني نقشه‌برداري، تدريس و آموزش در دوره كارداني (پس از طي دوره مربوط به تعليم و تربيت).

امكان ادامه تحصيل در اين رشته تا حد كارشناسي ارشد در داخل و در سطوح بالاتر در خارج از كشور موجود است. سازمان نقشه‌برداري وزارت برنامه و بودجه ، وزارت راه و ترابري ،‌ وزارت نفت ، سازمان آب ، سازمان بنادر و كشتيراني،‌ اداره جغرافيايي ارتش و سپاه و بخش خصوصي و ... از جمله محلهاي جذب فارغ‌التحصيلان اين رشته است.

نظر دانشجويان: اين رشته از لحاظ آموزشي با نارسايي‌هايي نظير كمبود استاد و لوازم كار مواجه است. زيربناي كليه كارهاي عمراني نقشه برداري است و با توجه به لزوم انجام دادن كارهاي عمراني، فارغ‌التحصيلان آن سريعا جذب بازار كار مي‌شوند.

. داوطلبان بايد به سختي كار در بيابان و كوهستان و شرايط سخت نقشه‌برداري توجه داشته باشند.

مهندسي عمران عمران

اين رشته قبلا به مهندسي راه و ساختمان موسوم بوده و به منظور تربيت مهندسان طراح ، محاسبه و اجراي پروژه‌هاي ساختماني، صنعتي ، راه‌سازي و تاسيسات آبي و نظارت بر حسن اجراي طرحهاي عمراني در زمينه‌هاي فوق و همچنين همكاري با مهندسان مشاور يا محاسبه در زمينه‌هاي ياد شده ، به وجود آمده است. قسمت عمده دروس اين رشته را مجموعه متنوعي از دروس نظري و پروژه‌هاي طراحي تشكيل مي‌دهد و كنار آنها تعدادي دروس آزمايشگاهي و كارگاهي و نيز دو دوره كارآموزي در طي دو تابستان پيش‌بيني شده است. با توجه به سياستهاي عمراني و سرمايه‌گذاريهاي دولت براي ايجاد ساختمانها، راهها، پلها، سدها، نيروگاههاي هسته‌اي و حرارتي ، رفع نيازهاي عمراني در زمينه مسكن و تاسيسات آبي جهت تامين آب آشاميدني شهرها و روستاها همچنين بازسازي مناطق جنگ‌زده اهميت اين رشته مشخص مي‌شود. فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند در وزارتخانه‌ها (نظير وزارتخانه‌هاي راه‌ و ترابري مسكن و شهرسازي و نيرو) و شركتهاي دولتي و شركتهاي خصوصي و مهندسان مشاور به كارهاي طراحي ، محاسبه و اجرا بپردازند. در شرايط حاضر فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند در دوره‌هاي مختلف كارشناسي ارشد سازه (آناليز و طرح سازه‌ها) ، خاك و پي (مطالعه مسائل مربوط به رفتار خاكها و محاسبات پي‌ها) ، راه و ترابري (طرح راهها و شبكه ترابري) ، سازه‌هاي آبي (طراحي سازه‌هاي هيدروليكي و مسائل آبي ديگر در ارتباط با سدها) در داخل كشور ادامه تحصيل دهند.

امكان ادامه تحصيل در دوره دكتري فقط در خارج از كشور وجود دارد. دارا بودن دانش قوي رياضي و فيزيك و توانايي جسماني از ضروريات اين رشته است. حدود 10 درصد از دروس اين دوره عملي است و از دروس تخصصي آن مي‌توان طراحي سازه‌هاي فولاد و بتن ، پي‌سازي، مكانيك خاك، مكانيك سيالات، هيدروليك و تحليل سازه‌ها را نام برد.

مهندسي عمران آب

اين دوره به منظور تربيت متخصصاني تدوين شده است كه بتوانند در زمينه‌هاي شناخت منابع آب و كنترل و بهسازي كيفيت منابع آب اطلاعات لازم را به دست آورند تا بتوانند در مراحل مختلف طراحي ، نظارت و مديريت پروژه‌هاي آب كار كنند. با توجه به اينكه توسعه كشور در زمينه‌هاي كشاورزي، صنعتي ، عمران و ... بستگي به ميزان آب قابل استفاده دارد مي‌توان صنعت آب را در ايران در زمره صنايع مادر به حساب آورد. داوطلبان ورود به اين دوره بايد در دروس رياضي، فيزيك و شيمي دبيرستان قوي بوده، علاقه‌مندي و استعداد لازم (خصوصا در زمينه طراحي ) را داشته باشند. دروس اين دوره به صورت عمومي، پايه ، اصلي ، تخصصي، انتخابي و كارآموزي (كارآموزي صحرايي پروژه تخصصي و كارآموزي تخصصي) است. بعضي دروس اصلي و تخصصي اين رشته عبارتند از : مكانيك خاك ، هواشناسي ، هيدروليك ، آبهاي زيرزميني ، سدهاي كوتاه ، پي‌سازي و ...

فارغ‌التحصيلان اين دوره تواناييهاي لازم را در زمينه‌هاي مربوط به كارشناسي مطالعه منابع آب ، تاسيسات آبي و سازه‌هاي هيدروليكي، كارشناسي آب و فاضلاب و نظارت بر حسن اجراي طرحهاي آبي را خواهند داشت. امكان ادامه تحصيل در اين رشته تا حد كارشناسي ارشد در داخل و تا سطوح بالاتر در خارج از كشور وجود دارد. سازمان آب،

وزارت جهاد كشاورزي ،‌ وزارت نيرو و بخش خصوصي و ... از جمله مراكز جذب فارغ‌التحصيلان اين دوره است.

نظر دانشجويان : يكي از امتيازات اين گرايش آن است كه علاوه بر محاسبات سازه‌اي، وارد محاسبات هيدرولوژي و هيدروليك نيز شده و بر وسعت كار مي‌افزايد.

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 19 اسفند 1393 ساعت: 12:31 منتشر شده است
برچسب ها : ,,
نظرات(0)

سطوح و درس های رشته علوم ارتباط اجتماعی

بازديد: 119

مقدمه :‌

گرچه تعريف هاي عجيب و غريبي از ارتباطات شنيده ايم اما مطلب غيرقابل درکي براي شمادانش آموزان که مي خواهيد اين رشته را انتخاب کنيد نمي باشد. جوامع انساني آنقدروسعت پيدا نموده که زمان حاضر را عصر ارتباطات ناميده اند. با گذشت زمان وسايلارتباطي و اطلاع رساني گسترش و پيچيدگي بيشتري يافتند و امروزه راديو، تلويزيون،مطبوعات و اينترنت و بسياري ديگر از مظاهر علم و فناوري در خدمت اطلاع رساني وارتباط بين انسان ها هستند.

موضوع رشته علوم ارتباطات اجتماعي، بررسي ابعاد مختلف ارتباطات جوامع و همچنينمطالعه و تحقيق در زمينه ارتباطات و انتقال اطلاعات و تلاش در جهت بهبود سيستم هايارتباطي و اطلاعاتي موجود مي باشد.
مقطع کارشناسی اين رشته در 4 سال تدريس ميشود و این رشته تا مقطع دکتري دائر است و دو گرايش روزنامه نگاري و روابط عموميتنها گرايش هاي اين رشته هستند.

ضريب دروس رياضي در اين رشته 4 و بقيه دروس 1 مي باشد. علاقه به مسائل خبري و داشتنروحيه خوب اجتماعي و داشتن صبر و حوصله از عوامل موفقيت در اين رشته مي باشد.

 


سطوح رشته :

 

رديف

نام دانشگاه

کارداني

کارشناسي

ارشد

دکترا

1

آزاد- تهران

 


 

 

2

آزاد- میبد

 


 

 

3

آزاد-اراک

 


 

 

4

آزاد-جهرم

 


 

 

5

تبریز

 


 

 

6

تهران

 


 

 

7

علامه طباطبائی

 


     

     

     

    درسهای رشته :

    رديف

    نام درس

    1

    آمار در علوم اجتماعي

    2

    آمار مقدماتي

    3

    ارتباط با مطبوعات

    4

    ارتباطات انساني

    5

    ارتباطات بين المللي

    6

    ارتباطات تصويري

    7

    ارتباطات در جهان سوم

    8

    ارتباطات سياسي

    9

    ارتباطات شفاهي

    10

    اصول روابط عمومي

    11

    اصول روزنامه نگاري

    12

    اصول سازمان و مديريت

    13

    اصول علم اقتصاد

    14

    اصول علم سياست

    15

    افکار عمومي و وسايل ارتباط جمعي

    16

    اقناع و تبليغ

    17

    انديشه هاي سياسي در قرن بيستم

    18

    تاريخ روزنامه نگاري

    19

    تجزيه و تحليل برنامه هاي راديو وتلويزيون

    20

    تکنولوژِي چاپ و نشر

    21

    تکنيک هاي روابط عمومي

    22

    حقوق ارتباط اجتماعي

    23

    حقوق اساسي

    24

    روابط عمومي عملي 1

    25

    روابط عمومي عملي 2

    26

    روان شناسي اجتماعي

    27

    روزنامه نگاري عملي 1

    28

    روزنامه نگاري عملي 2

    29

    روش هاي تحقيق نظري و عملي در علوماجتماعي

    30

    روش هاي تحليل و بررسي پيام هاي ارتباطي

    31

    زبان تخصصي 1 و 2

    32

    سمينار مسائل سياسي و استراتژي معاصر

    33

    شيوه هاي نگارش فارسي در مطبوعات

    34

    فتوژورناليسم

    35

    گرافيک و صفحه آرايي در مطبوعات

    36

    مباني ارتباطات جمعي

    37

    مباني تاريخ اجتماعي ايران

    38

    مباني جامعه شناسي

    39

    مباني جمعيت شناسي

    40

    مباني روان شناسي

    41

    مباني فلسفه

    42

    مديريت و روابط عمومي

    43

    نظريه هاي ارتباط اجتماعي

    44

    نظريه هاي جامعه شناسي

    45

    نقد و تفسير و مقاله در مطبوعات

    46

    ويراستاري و مديريت اخبار

    47

    کليات حقوق

     

     

    بازار کار

    اين رشته توانايي جذب متخصصان علوم ارتباطات اجتماعي را در خبرگزاري ها، مطبوعات،راديو، تلويزيون و فعاليت وابسته هاي مطبوعاتي در خارج از کشور و همچنين کار دردفاتر روابط عمومي و ارتباطات سازماني را دارد.

    منبع:‌

     

    www.roshd.ir

    منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
    اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 19 اسفند 1393 ساعت: 12:29 منتشر شده است
    برچسب ها : ,
    نظرات(0)

    رشته صنایع چوب شاخه فنی و حرفه ای

    بازديد: 2363

    رشته صنایع چوب شاخه فنی و حرفه ای

    مقدمه

    درسهای رشته

    صنعت و بازار



    img/daneshnameh_up/c/c7/sana.jpg

    مقدمه

    این رشته از معدود رشته هایی است که هنر جویان و حتی دانشجویانآن بخاطر نگاه نادرست مردم به فارغ التحصیلان آن گله مند هستند انها می گویند مردمفکر می کنند که در انتهای این رشته هنر جو به یک چوب بر یا نجار ساده تبدیل می شودگرچه خود نجاری شغلی است که ظرافت ها و دقت های خاص خود را دارد ولی آنچه اغلب مردمبه آن اشاره می کنند کوبیدن میخ در چوب یا اره کردن قطعه ای ازچوباست .اما مطمئن باشید که این فقط یک فکرسطحی و خام است . به گواه تاریخ و آثارباستانی به جا مانده از زمان های قدیم درایران و تمام نقاط جهان چوب ماده ای با دوام و با قابلیت های بسیار است بطوری کهبصورت مستقیم یا غیر مستقیم قریب به 5000نوع محصول متنوع از چوب و دیگر مشتقات آنبدست می آید .
    آنچه می تواند بازار کار این رشته را برای هنر جو پایدار بداردخلاقیت،نوآوری است ، گر چه بخشی از نیازجامعه به مصنوعات چوبی برای همیشه باقی خواهد ماند .
    هنر جویان این رشته در طیدوران تحیصل با محاسبات فنی ،رسم فنی، تکنولوژی مواد ، تکنولوژی سازههای چوبی ،خواص فیزیکی (مکانیکی چوب )خشک کردن و نگهداری چوب ، طراحی مبلمان ،کابینت ، روکش نمودن انواع سازه های چوبی آشنا می شوند .

    درسهای رشته

     

    سال دوم

    ردیف

    نام

    درس نظری

    عملی

    1

    آمادگی دفاعی

    2

    0

    2

    ادبیات فارسی (2)

    2

    0

    3

    تاریخ معاصر ایران

    2

    0

    4

    تربیت بدنی (2)

    0

    1

    5

    تعلیمات دینی و قرآن (2)

    3

    0

    6

    تکنولوژی مواد

    2

    0

    7

    تکنولوژی کارگاه صنایع چوب

    2

    0

    8

    رسم فنی عمومی

    1

    1

    9

    ریاضی (2)

    4

    0

    10

    زبان خارجه (2)

    2

    0

    11

    زبان فارسی (2)

    2

    0

    12

    عربی (1/2)

    1

    0

    13

    فیزیک (2)

    2

    0

    14

    محاسبات فنی (1)

    2

    0

    15

    کارگاه مقدماتی چوب

    0

    4

     

     

    سال سوم

    ردیف

    نام

    درس نظری

    عملی

    1

    تربیت بدنی (3)

    0

    1

    2

    تعلیمات دینی و قرآن (3)

    3

    0

    3

    تکنولوژی سازه های چوبی

    2

    0

    4

    جغرافیای عمومی و استان

    3

    0

    5

    خشک کردن و نگهداری چوب

    2

    0

    6

    خواص فیزیکی و مکانیکی چوب

    2

    0

    7

    رسم فنی صنایع چوب

    1

    1

    8

    ساخت پروژه

    0

    2

    9

    عربی (2/2)

    1

    0

    10

    مبانی و تکنولوژی برق صنعتی

    1

    1

    11

    مبانی و کاربرد رایانه

    1

    1

    12

    مبانی و کاربرد رایانه

    1

    1

    13

    محاسبات فنی (2) صنایع چوب

    2

    0

    14

    محاسبات فنی (3) صنایع چوب

    2

    0

    15

    کارآموزی

    0

    2

    16

    کارگاه تولید صنایع چوب

    0

    3

     

    صنعت و بازار

     

    زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از :
    کابینت سازی چوبی
    سرپرستی کارگاه سازه های چوبی
    نقشه کشیو طراحی سازه های چوبی
    راهاندازی و کار با ماشین آلات صنایع چوبی
    قالب ساز چوبی ، معرق کار ، منب کار ومشبک کار
    کارگاه ساخت انواع مبلمان ، تختخواب ، کمد ، فایل و ...
    ارزیابچوب – کنترل کیفیت محصولات چوبی در خطوط تولید
    روکش نمودن انواع ورقه های چوبیو پرس کردن تخته های سه لایی
    کارگاه ساخت انواع میز تحریر ، صندلی ، نیمکت ،دربهای چوبی و ....

    منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
    اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 19 اسفند 1393 ساعت: 12:26 منتشر شده است
    برچسب ها : ,
    نظرات(0)

    رشته سینما

    بازديد: 123

    رشته سینما :

    مقدمه :

     

     

     

     

     

    رشته‌اي با جاذبه‌هاي بسيار و پيشرفت‌هاي شگفت‌انگيز.
    ديگر نگاه به سينما متوقفبه يك نور، صدا، حركت نيست، كات زدن و سكانس بندي فيلم‌ها گرچه عبارت‌هاي ساده وماندگار سينما است، اما اين رشته علمي علوم بسياري را ، كه برخي از آن علوم آنقدروارد حوزه‌هاي تخصصي مي‌شوند كه در نگاه اول ارتباطشان با سينما دور از ذهنمي‌نمايد، در بر مي گيرد.
    سينما صنعتي پولساز و صاحب نام شده. مجموعه 4 گرايش كارگرداني- فيلمنامه‌نويسي- تدوين و فيلمبرداري اركان اصلي آن هستند.
    دارا بودن شمّ هنري،استعداد و علاقه همچنين تجربيات هنري ، علاقه و استعداد ذاتي به تئاتر جزء عواملتعيين كننده و بي بديل اين رشته هستند.
    بيشتر مايليم كه به معرفي افراديبپردازيم كه مي‌خواهند اين رشته را انتخاب نمايند تا خود رشته. ولي به هرحالاطلاعات عمومي هنر، آشنائي با عكاسي، داشتن قدرت بيان خوب، روحيه اجتماعي قوي،خلاقيب ذهني بالا همچنين تسلط بر زبان و ادبيات فارسي بخصوص در گرايشفيلم‌نامه‌نويسي از عوامل مهم در انتخاب اين رشته است.
    ضريب دروس خلاقيت نمايش 4و خلاقيت تصويري و تجسمي 2 است.

    سطوح رشته :

     

    رديف

    نام دانشگاه

    کارداني

    کارشناسي

    ارشد

    دکترا

    1

    هنر تهران

     

     

     

    درس های رشته :

    رديف

    نام درس

    1

    آشنايي با ادبيات معاصر ايران و جهان 1 و 2

    2

    آشنايي با ادبيات کهن ايران و جهان

    3

    آشنايي با ادبيات کودکان

    4

    آشنايي با سبکهاي سينمايي

    5

    آشنايي با شعر در ايران و جهان

    6

    آشنايي با متون نمايشي (فارسي) 1، 2

    7

    آشنايي با متون نمايشي 1، 2

    8

    آشنايي با هنر در تاريخ 1، 2

    9

    آشنايي با هنرهاي تجسمي

    10

    اصول بازيگري

    11

    اصول فليمبرداري

    12

    اصول فيلمنامه نويسي

    13

    اصول و مباني ارتباطات

    14

    اصول کارگرداني

    15

    انقلاب اسلامي و ريشه‌هاي آن از قرنسيزدهم

    16

    پرسپکتيو رنگ و نور

    17

    پروژه نهايي

    18

    تئوريهاي تدوين

    19

    تاريخ اجتماعي ايران

    20

    تاريخ اجتماعي جهان

    21

    تاريخ ادبيات نمايشي 1

    22

    تاريخ ادبيات نمايشي 2

    23

    تاريخ ادبيات نمايشي 3

    24

    تاريخ اسلام

    25

    تاريخ سينما 1، 2، 3

    26

    تاريخ فلسفه

    27

    تحليل فيلم 1، 2

    28

    تحليل فيلمنامه 1، 2

    29

    تدوين 1، 2، 3، 4 (2 + 2+ 3 + 3)

    30

    تربيت بدني 2

    31

    تربيت بدنی 1

    32

    ترکيب‌بندي تصوير

    33

    تصويربرداري

    34

    تصويرنامه نويسي

    35

    تمثيل‌شناسي

    36

    توليد برنامه‌هاي تلويزيوني 1، 2

    37

    جامعه شناسي

    38

    جلوه‌هاي خاص

    39

    داستان نويسي 1، 2

    40

    روانشناسي

    41

    ريتم در هنرها

    42

    زبان خارجي 1 (نظري و عملي)

    43

    زبان خارجي 2 (نظري و عملي)

    44

    زيست‌شناسي

    45

    سبکهاي ادبي جهان

    46

    شخصيت شناسي

    47

    شناخت ابزار فيلمبرداري

    48

    شناخت تحليلي تدوين

    49

    شناخت رنگ

    50

    شناخت مواد خام

    51

    شيوه‌هاي رهبري بازيگر

    52

    صدا، 1، 2

    53

    طراحي مقدماتي

    54

    عکاسي 1، 2، 3، 4، 5

    55

    فارسي 1

    56

    فارسي 2

    57

    فرهنگ عامه 1، 2

    58

    فيزک نور و عدسي

    59

    فيلم تاثر

    60

    فيلمبرداري 1، 2، 3، 4 (2 + 2 + 3 + 3)

    61

    فيلمبرداي در نقاشي متحرک

    62

    فيلمنامه نويسي 1، 2، 3، 4 (2 + 2 + 3 + 3)

    63

    قصه در اديان 1 و 2

    64

    گريم

    65

    گزارش نويسي

    66

    لابراتور فيلم 1، 2

    67

    مباني تدوين

    68

    مباني هنرهاي تجسمي

    69

    مباني هنرهاي نمايش 1، 2

    70

    متون اسلامي (آيات و احاديث)

    71

    مديريت توليد

    72

    مستند سازي 1، 2

    73

    معارف اسلامي 2

    74

    معماری

    75

    موسيقي 1 و 2

    76

    موسيقي فيلم 1

    77

    نمايشنامه نويسي

    78

    نورپردازي 1، 2

    79

    کارگرداني 1، 2، 3، 4 (2 + 2+ 3 + 3)

     

    صنعت و بازار کار :

     

     

     

     

     

    فارغ‌التحصيلان اين رشته به عنوان گروهي از هنرمندان جامعه در انتقالمفاهيم فرهنگي، هنري و اجتماعي نقش عمده‌اي دارند. اين فارغ‌التحصيلان توانائي عهدهدارشدن مسئوليتهاي موجود در هنر سينما اعم از كارگرداني، فيلم نامه نويسي،فيلمبرداري، تدوين را دارا بوده، مي‌توانند جذب مراكز هنري و آموزشي گردند.

    منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
    اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 19 اسفند 1393 ساعت: 12:23 منتشر شده است
    برچسب ها : ,,
    نظرات(0)

    رشته دانشگاهی مهندسی عمران

    بازديد: 183

    رشته دانشگاهی مهندسیعمران

    مهنسی عمران

    مقدمه

    مجموعه مهندسی عمران یا رشته عمران یکی از رشته های پر اهمیت و جذاب در مجموعهرشته های آزمون سراسری است که داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی می تواند آنرا انتخاب کند. پیشرفت سریع جوامع ونیازهای روز افزون آنها به انجام طرحهای مختلفعمرانی از یک طرف و رشد و توسعه علوم مختلف از طرف دیگر، ایجاب می نماید تا با یکبرنامه ریزی صحیح و همه جانبه و پرورش استعدادهای جوان و نیز استفاده بهینه ازابزار و امکانات موجود در جامعه ، گامی بلند  در جهت ترقی و تعالی جامعه برداشتهشود. بدین منظور در آزمون سراسری، مجموعه این رشته در مقاطع کارشناسی وکاردانی،ارایه می گردد. در این قسمت به معرفی گرایشهای مختلف این رشته می پردازیم :
    کارشناسی

    مهندسی عمران عمران ، مهندسی عمران نقشه برداری، مهندسی عمران آب ، مهندسیبهره برداری راه آهن ،مهندسی خط و ابنیه راه آهن، مهندسی جریه راه آهن ، مهندسیعلمی کاربردی عمران تاسیسات آبی ، دبیرفنی عمران، تربیت دبیر فنی عمران، دبیر فنیعمران ساختمان .


    کاردانی

    کاردانی فنی عمران روسازی راه، کاردانی فنی عمران زیر سازی راه، کاردانیراهداری، کاردانی ماشین آلات، کاردانی حمل و نقل ، کاردانی فنی عمران پل سازی وابنیه فنی ، کاردان فنی عمران نقشه برداری ، کاردانی فنی عمران ساختمانهای بتنی، کاردانی فنی عمران عمران روستایی، کاردان فنی عمران کارهای عمومی ساختمان،کاردانی فنی عمران آب، کاردانی علمی کاربردی عمران ساختمانهای آبی ، کاردانیعلمی کاربردی عمران آب و فاضلاب، کاردانی فنی عمران بهره برداری از منابع آب،کاردانی فنی عمران آب شناسی ، کاردانی فنی عمران را ه سازی، کاردانی فنی عمرانتاسیسات حرارت نیروگاه، معلم فنی عمران کارهای عمومی ساختمان .
    معرفیاختصاری گرایشهای مختلف مجموعه مهندسی عمران

    ۱- مهندسی عمران عمران
    ۱-۱( تعریف و هدف

    عمران یکی از گرایشهای مجموعه مهندسی عمران است که در مقطع کارشناسی در بسیاریاز دانشگاههای معتبر کشور ارایه می گردد.

    هدف از این رشته تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه های مختلف عمرانیدر زمینه های ساختمانی ، راه سازی،پل سازی، سازه ها و بناهای آبی ، جمع آوری  و دفعفاضلاب و مسوولیت طرح، محاسبه اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند.
    ۱-۲( اهمیت و جایگاه در جامعه

    کمتر جایی از یک جامعه و کمتر محلی  از یک منطقه است که فعالیتهای عمرانی بهعنوان اولین واساسی ترین نیازهای آن طرح نشود. حتی تمام فعالیتهای صنعتی، کشاورزی،و نیز به طور مستقیم و غیر مستقیم به این رشته و ابسته اند و از آن سود میبرند.

    علاوه بر رشد و توسعه جوامع، پیشرفت علم و فن آوری نیز ضرورت پرداختن و توجهدقیق و علمی به کارهای عمرانی و تغییر شیوه های گذشته را آشکار می سازد. فعالیتهایمختلف عمرانی در جهت ایجاد ساختمانها، راهها- پلها، سدها، شبکه های آب رسانی شهرهاو روستاها، ساختمانهای خاص نظیر نیرو گاههای هسته ای و حرارتی و .. بخش بزرگی ازمجموعه فعالیتهای اقتصادی و تولیدی کشور را به خود اختصاص می دهد به گونه ای که سهمعظیمی از سرمایه گذاری های ملی در طرحهای ساختمانی و صنایع وابسته به آن به کارگرفته می شود.

    مجموعه مطالب بیان شده و نیز جذب سریع فارغ التحصیلان این مجموعه در وزارت خانهها و نهادها  و سازمانهای دولتی و همچنین بخشهای خصوصی نظیر : شرکتهای مهندسانمشاور و شرکتهای ساختمانی و راه سازی و اهمیت قابل ملاحظه و نیاز خاص به متخصص دراین رشته را، حتی در مقایسه با سایر رشته های فنی و مهندسی ،به وضوح نشان می دهد .
    ۱-۳( تواناییهای لازم برای داوطلبان این رشته و ادامه تحصیل در آن

    برای ادامه تحصیل در این رشته با توجه به کمیت و کیفیت درسهایی که در این دورهتدریس می گردد داوطلب باید از توان و دانش برتر در زمینه های ریاضی . فیزیکبرخوردار باشد، همچنین توان جسمی، قدرت تجزیه و تحلیل، قدرت تجسم و دقت کافی درمسایل را داشته باشد. شایان ذکر است که بسیاری از کارها و طرحهای عمرانی در خارج ازمحیطهای شهری بوده و فعالیت نسبتا” زیادی را می طلبد.
    ۱-۴( تواناییهای فارغالتحصیلان

    همان گونه که اشاره شد، فارغ التحصیلان این رشته می توانند پس از پایان تحصیلات،مسوولیتهای متفاوتی نظیر طراحی، محاسبه ، اجرا و نظارت بر اجرای طرحهای مختلفعمرانی را به عهده گیرند. از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود :

    ۱-  محاسبه، ساخت و اجرا و تا حدودی طراحی ساختمانهای مختلفمسکونی ، اداری و صنعتی اعم از آجری، بتنی وفولادی، نظیر ساختمانهای مسکونی ویلایی، چند طبقه، آپارتمانها و برجهای بلند و همچنین کارهای ساختمانی اداره ها، مدرسهها، بیمارستانها، کارخانه ها و مراکز صنعتی، ساختمانها و مراکز ورزشی، تالارهایاجتماعات و

    ۲ - طراحی، محاسبه و اجرای راهها و جاده های مختلف ارتباطی داخل و خارج شهرها وو روستاها اعم از : راههای شوسه، راههای آسفالته، بزرگ راهها و نیز راه آهن ( شاملمسیریابی، پیاده کردن مسیر، زیر سازی و روسازی(.

    ۳  -  ساخت و اجرا و در مواردی طراحی و محاسبه انواع پلهای بتنی وفلزی و بادهانه ها و ابعاد و شکلهای متفاوت نظیر : پلهای داخل شهری و روگذرها، پلهای خارجشهری و جاده ها.

    ۴ -   اجرای سدهای مختلف خاکی و بتنی و نیز بندهای انحرافی و سایر تاسیساتوایسته نظیر تونل یا کانال انحراف آب رودخانه ( جهت اجرای عملیات کارگاهی در ضمنساخت سد) ، تاسیسات آبگیری از سد و کنترل ارتفاع آب در پشت سد و … (

    ۵ –    اجرای کارهای مربوط به ساماندهی رودخانه ها.

    ۶ -    طراحی، محاسبه و ساخت خطوط انتقال آب اعم از انواع کانالهای تحت فشار ویا کانالهای با سطح آزاد آب که به منظور انتقال آب از سدها و دریاچه ها و .. . برایمصارف کشاورزی، شرب و صنعتی به منطقه های مورد نیاز و نیز جهت انتقال آب از تصفیهخانه های آب به مخازن آب و از آن جا به مناطق مصرف، ساخته می شوند.

    ۷ -    ساخت تصفیه خانه های آب و فاضلاب شامل : ساختمانها تاسیسات مربوط ، محوطهسازی و

    ۸ -   طراحی، محاسبه وساخت شبکه های آب رسانی به منطقه های شهری و روستایی جهتتامین آب شرب مورد نیاز افراد و تاسیسات مربوط نظیر : مخازن آب،لوله کشی، انشعابات،و

    ۹ -   طراحی ، محاسبه ساخت شبکه های جمع آوریو دفع آبهای سطحی ناشی از نزولاتجوی در خیابانها وسایر منطقه های شهرها و شهر کها و همچنین شبکه های جمع آوری و دفعفاضلابهای خانگی و صنعتی و انتقال آنها به خارج از شهر و تصفیه خانه ها.

    ۱۰ –   انجام بسیار از کارهای نقشه برداری که برای کارهای ساختمانی مختلف نظیر : سراه سازی، سد سازی، و  کهبه خصوص برای پیاده نمودن و اجرای دقیق نقشه ها مورد نیازاست، و همچنین تا حدودی کارهای نقشه کشی طراحی و معماری .
    ۱-۵)موقعیتهای شغلی ومحلهای کار

    مراکز مختلفی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در فعالتیهای عمرانی نقش دارند که هریک به تناسب نوع فعالیت خود، اقدام به جذب فارغ التحصیلان این رشته می کنند.

    وزارت خانه های مسکن و شهر سازی، راه و ترابری ، جهاد سازندگی و نیرو بهصورتگسترده تر و سایر وزارت خانه ها ، اداره ها ، سازمانها، مراکز دولتی و خصوصی نظیر : وزارت خانه های آموزش وپرورش ، کشاورزی، فرهنگ و آموزش عالی،بانکها و به صورت غیرمستقیم برای کارهای عمرانی خود مثل طرح محاسبه ، اجرا و نظارت بر اجرا، نیاز بهاستخدام مهندسان عمران دارند. علاوه بر آن، شرکتهای مختلف مهندسان مشاور که در کشوربه صورت گسترده  وظیفه طراحی ، محاسبه و نظارت براجرای پروژه های ساختمانی رابرعهده دارند، همچنین شرکتهای ساختمانی و را ه سازی دولتی و خصوصی که در اجرای اینطرحها فعالیت دارند ،تعداد کثیری از فارغ التحصیلان رشته عمران را استخدام میکنند.
    ۱-۶)واحدهای درسی

    بر اساس مصوبه های شورای عالی برنامه ریزی، دانشجو باید در دوره کارشناسی عمران۱۴واحد درسی رابگذراند که ۲۰ واحد آن درسهای عمومی ، ۲۵ واحد درسهای پایه، ۸ واحددرسهای اصلی و تخصصی الزامی و ۱۵ واحد درسهای اختیاری است.

    ۱درسهای عمومی ،درسهایی است که در تمام رشته های تحصیلیدانشگاهی و در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته ب صورت مشترک ارایه میگردد و دانشجو موظف به گذراندن آنهاست، نظیر معارف اسلامی، فارسی و زبان خارجی .

    درسهای پایه به درسهای گفته می شود که در غالب رشته های هم گروه ( نظیر گروه فنیو مهندسی ) و بخصوص در گرایشهای مختلف یک رشته، بهصورت مشترک تدریس شده، اساس وپایه درسهای اصلی و تخصصی را تشکیل می دهد نظیر ریاضی عمومی ،معادلات دیفرانسیلوفیزیک .

    درسهای اصلی و تخصصی الزامی عبارت از درسهایی است که دانشجو را در زمینه تخصصیمربوط آموزش داده،او را برای انجام وظایف خاص در زمینه کارهای خویش در جامعه آمادهمی سازد ، نظیر ” رسم فنی و نقشه کشی ساختمان ” ، ” سازه های بتن آرامه ” و ” سازههای فولاد ” . گذراندن این درسهای تخصصی الزامی است.

    درسهای اختیاری ، عبارت است از : مجموعه درسهایی که اگر چه تخصصی است، امادانشجو می تواند با توجه به علاقه شخصی و برنامه ای که برای آینده خود دارد وهمچنین نظر استاد راهنما در گروه و با هماهنگی شورای آموزشی گروه، تعدادی از آنهارا انتخاب نماید : نظیر : ” ماشین الات ساختمان ” ، اصول مهندسی ترافیک ” و بناهایآبی ” .
    الف ) درسهای پایه

    ۱۳واحد از درسهای پایه در زمینه ریاضی است، شامل ” ریاضی عمومی ” ، ” معادلاتدیفرانسیل ” ، ” محاسبات عددی و آمار ” و ” احتمال مهندسی ” که پایه درسهای تخصصیدر مهندسی عمران را تشکیل می دهد ومکمل ریاضیاتی است که در دوران دبیرستان و دررشته ریاضی فیزیک خوانده می شود. برای موفقیت در این درسها، دانشجو باید تلاشهایفکری و علمی قابل ملاحظه ای انجام دهد.

    همچنین درسهای ” فیزیک در زمینه های حرارت ” ، ” مکانیک ” و الکتریسته ” ومغناطیس ” و یز درس ” برنامه نویسی رایانه” که در آن دانشجو با رایانه و زبانهایبرنامه نویسی رایانه آشنا می شود وبه برنامه نویسی به زبان فرترن تسلط پیدا می کنداز جمله درسهای پایه هستند.
    ب ) درسهای اصلی و تخصصی الزامی

    این درسها که بسیاری از آنها به یک دیگر وابسته اند و بعضی پیش نیاز درس دیگراست، دانشجو در طول نیم سالهای مختلف تحصیلی آنها را انتخاب ومی گذراند. دراین جاخلاصه ای از مطالب مطرح شده در بعضی از درسهای تخصصی الزامی را ارایه می کنیم .

    رسم فنی و نقشه کشی ساختمان : در درس ” رسم فنی و نقشه کشی ساختمان ” ، دانشجوبا اصول کلی رسم فنی و نمایش قطعه ها به صورت تصویری آشنا شده، پس  از شناخت علایمقرار دادی در نقشه های ساختمان و نقشه های تاسیسات برقی و مکانیکی، چگونگی رسم نقشههای مختلف و خواندن نقشه های ساختمانی  را فرامی گیرد.

    اصول مبانی معماری و شهر سازی :

    در این درس که پس از درس فنی و نقشه کشی گذراندنه می شود، دانشجویان با نظریههای معماری ونقش مهندسان معماری در جامعه آشنا شده، چگونگی ارتباط بین فضاهای مختلفدر انواع ساختمانها نظیر ساختمانهای مسکونی ، کودکستان، مدرسه ، کتابخانه ، بناهایصنعتی و درمانگاه وبیمارستان را فرا می گیرند.  همچنین مطالبیدر مورد مفاهیم اولیهشهر سازی و جوامع روستایی و شناخت طرحهای هادی و تفصیلی و منطقه ای در موردفعالیتهای عمرانی شهری، در این درس ارایه می گردد.

    استاتیک، مقاومت مصالح ،تحلیل سازه ها : در این درسها که به ترتیب در نیم سالهایمختلف ارایه می گردد، تعادل سازه های مختلف دراثر بارها ونیروهای وارده بر آنهامورد مطالعه قرار گرفته، چگونگی محاسبه سازه هایی همچون خرپاها بیان می شود. سپس بهبررسی نیروهای داخلی به وجود آمده دراثر بارهای خارجی وروشهای تعیین آنها درقسمتهای مختلف سازه پرداخته ، ضمن تعیین مشخصه های هندسی قطعه های مختلف، مقاومتآنها را در مقابل نیروهای محوری و برشی همچنین خمش و پیچش مورد بررسی و تجزیهوتحلیل قرار می دهد.

    همچنین در درس” تحلیل سازه ها ” ، روشهای محاسبه تغییر مکان سازه ها و تحلیلسازه های پیچیده تر نظیر : ” تیرهای سراسری ” ” قابهای” وساختمانهای بلند ( برج)،به دانشجو آموزش داده می شود.

    اصول مهندسی زلزله : شناخت علتهای وقوع زلزله ، چگونگی سنجش قدرت زلزله، چگونگیتخریب و راههای کاهش پیامدهای آن، و روشهای تحلیل سازه های مختلف در برابر زلزلهجهت مقاوم سازی آنها  به خصوص برای منطقه های زلزله خیز ایران از اهمیت  خاصیبرخوردار است کهدر درس ” اصول مهندسی زلزله ” مورد بحث قرار می گیرد.

    سازه های بتن آرمه و پروژه : بسیاری از ساختمانها وسازه ها نظیر ساختمانهای چندطبقه ،پلها و .. با بتن و بتن مسلح ساخته می شود و در موارد دیگر نیز حداقل برایساخت قسمتهایی از سازه نظیر پی و فوندانسیون ( شالوده ) و..  از بتن استفاده میگردد. در درس ” سازه های بتن آرامه ” با استفاده ازاصول فراگرفته شده در تحلیل سازهها، واکنش قطعات بتنی نظیر تیرها، ستونها، قابها، و صفحات ساخته شده از بتن مسلحتحت تاثیر انواع مختلف بارگذاری وترکیبات آنها مورد بررسی قرار گرفته ، با توجه بهخواص مکانیکی بتن و فولاد و آیین نامههای مختلف ،ابعاد قطعه ومیزان فولاد لازم درهر قسمت ، معین و طراحی می گردد.

    در نهایت ،دانشجو از طریق انجام طرح، کلیه مرحاه های بارگذاری، آنالیز، و طراحییک سازه بتنی را به پایان رسانیده، گزارش کاملی از طی مراحل و نحوه محاسبات ونتیجهآنها ارایه می کند.

    سازه های فولادی وپروژه : دراین درسها،دانشجو ضمن آشنا شدن با انواع فولادهایساختمانی ، واکنش و مقاومت آنها، به چگ.نگی عملکرد اعضای مختلف یک سازه فولادی تحتاثر بارهای مختلف تسلط یافته، نحوه محاسبه قطعه های مختلف نظیر تیرها، ستونها،قابها، بادبندها واتصالهای مختلف آنها را فرا می گیرد، همچنین برای طراحی و تعیینمشخصه ها و ابعاد این قطعه ها، حداقل با یک آیین نامه معتبر بین المللی و نیز باآیین نامه ساختمانهای فولادی ایران آشنایی کامل پیدا می کند.

    در پایان درس نظری ، دانشجو طرح کامل یک سازه فولادی را از ابتدا تا انتها بههمراه گزارش مبسوط آن به عنوان پروژه ارایه می کند.

    مکانیک خاک و پی سازی : بارهای وارد شده بر سازه ها از طریق پی یا فوندانسیون ( شالوده ) به خاک منتقل می شود. بدین جهت، شناخت چگونگی واکنش انواع خاکها و پی هااز ضروریات است. با این تعبیر ، هدف از این دو درس ، اشنایی دانشجو با مبانی ومفاهیم مقدماتی واکنش خاکها با تکیه بر خواص فیزیکی مکانیکی آنها و با توجه بهزمینه های کاربردی در مسایل مهندسی نظیر تنشها ومقاومت خاک و بررسی پایداری درخاکها و اصول و قانونهای حاکم بر آنها وهمچنین شناسایی انواع پی ها، ظرفیت باربری ومحاسبه آنهاست .

    مکانیک سیالات ، هیدرولیک و هیدرولوژی مهندسی : بررسی خواص فیزیکی سیالات و ازجمله آب، قانونهای حاکم بر آنها در حالت سکون و حرکت، نیروهای وارد ده بر اجسام وساختمانها تاسیسات مختلف ناشی از وجود سیال، تجزیه وتحلیل ومحاسبه جریان درمسیرهایتحت فشار و نیز بررسی حرکت وواکنش آب در شرایط و حالتهای مختلف در کانالهای با سطحآزاد و قانونهای هیدرولیکی حاکم بر آنها، از جمله هدفهای درسهای مکانیک سیالات وهیدرولیک است. همچنین در درس هیدرولوژی مهندسی، دانشجو با انواع بارندگیها، تبخیر وتعرق ، نفوذ آب در خاک، آبها سطحی ، آبهای زیر زمینی و روشهای تخمین و مطالعه آنهاآشنا می شود.

    مهندسی آب وفاضلاب و پروژه : برای تامین آب مورد نیاز جوامع روستایی ،شهریومراکز صنعتی لازم است تا با انواع و میزان مصرف آب،چگونگی تامین آب، خطوط انتقال ونحوه محاسبه آنها، تصفیه خانه ها، مخزنهای ذخیره، شبکه  توزیع آب و محدودیتهای فنیمربوط، آشنایی کامل وجود داشته باشد، همچنین چگونگی جمع آوری ، دفع و تصفیهفاضلابهای سطحی ، خانگی وصنعتی و آشنایی با مجموعه تاسیسات مرتبط از مسایلی است کهیک مهندس عمران باید با آنها آشنایی داشته باشد. این موارد از جمله هدفهای درسمهندسی آب و فاضلاب و پروژه ” است که در نهایت به انجام یک پروژه برای محاسبه وطراحی کامل شبکه توزیع آب، جمع آوری و دفع فاضلاب و آبهای سطحی یک شهر یا شهرک منجرمی شود.

    بناهای آبی : در این درس ، دانشجو با طراحی و محاسبه برخی از شیوه های انتقال  آب و سازه های آب نظیر : کانالهای خاکی  و پوشش دار، کانالهای تحت فشار ،ایستگاههای پمپاژ، آبشارها یا شیب شکنها، زیر گذرها، حوضچه های آرامش و چگونگیآبگیری از سدها، دریاچه ها، کانالها و رودخانه ها و تاسیسات مربوطه آشنا میشود.

    نقشه برداری و عملیات : کاردان با دوربینهای مختلف نقشه برداری از طریق اندازهگیری مستقیم و موقعیت نقاط زمینی شناخت انواع و استاندارد نقشه و کاربرد آنها درمهندسی عمران، روشهای اندازگیری طول، زاویه تعیین امتداد وترازیابی و از نیازهایضروری مهندسی عمران است که در درسهای یاد شده به عنوان یکی از درسهای جذاب بیان میگردد.

    راه سازی، روسازی راه و مهندسی ترابری : از جمله تخصصهای مهم یک مهندس عمران،شناخت طرح و محاسبه زیر سازی و روسازی راههاست. بدین منظور درسهای یاد شده جهتفراگیری مطلبی نظیر : طراحی و اجرای راها شامل : مسیریابی، عملیات خاکی، مشخصه ها وطرح هندسی راها در مسیرهای افقی و قایم، مشخصه های فنی انواع مصالح راه و لایه هایمختلف روسازی آن ، همچنین روشهای طرح و اجرای روسازیهای شنی و آسفالتی و نیز شبکههاب حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی و برنامه ریزیها و مدیریتهای حمل و نقل ارایهمی گردند.

    در درس پروژه راه سازی که پس از درسهای راه سازی و مهندسی ترابری ارایه می شود،کاربرد اصول را هسازی در طرح کامل یک راه، از ابتدا تا انتها به همراه رسم نقشه هاو محاسبه های مربوط مورد توجه قرار می گیرد.


    ج ) سایر درسها

    علاوه بر موارد یاد شده که اهم درسهای دانشگاهی در رشته مهندسی عمران عمران میباشد، درسهای دیگری نظیر : ” مصالح ساختمانی و آزمایشگاه ” ، ” تکنولوژی بتن وآزمایشگاه، آزمایشگاه مکانیک خاک ” ، ” آزمایشگاه هیدرولیک ” و ” آزمایشگاهمقاومت مصالح ” ارایه می گردد که در درسهای آزمایشگاهی، دانشجو بعضی مطالب خواندهشده در درسهای نظری را در عمل آزمایشگاهی آزمایش می کند.

    درسهای نظیر ” راه آهن ” ، و ” اصول مهندسی ترافیک ” هم که از جمله درسهای مهماین دوره هستند در بسیاری از دانشگاههای معتبر به عنوان درسهای اجباری تدریس میشوند.

    درسهای دیگری به عنوان درسهای اختیاری در دانشگاههای مختلف باعنوانهای متفاوتارایه می گردند. از جمله مهمترین آنها می توان به درسهای : ” بارگذاری ” ، ” اصولمهندسیسد” ، ” طراحی ومعماری ” و ” اصول مهندسی پل ” اشاره کرد.
    ۱-۷)ادامهتحصیلات

    ادامه تحصیلات در دوره بعد از کارشناسی را تحصیلات تکمیلی می نامند که شامل : کارشناسی ارشد ( فوق لیسانس یا دکترای حرفه ای ) و دکترای تخصصی است. در دورهکارشناسی ارشد ناپیوسته ، دانشجو حدود ۳۲ واحد آموزشی تخصصی را که به تناسب رشته ،تعدادی از واحدهای آن را پایان نامه ( یا رساله ) تشکیل می دهد، می گذراند ومعلومات خود را در یک زمینه خاص از رشته، گسترده تر از مقطع کارشناسی افزایش می دهد .

    در دوره کارشناس تخصصی که پس از پایان تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد شروع میشود، بسته به رشته تحصیلی ، حدود ۴۵ واحد درس اختصاصی ارایه می گردد که اغلب درحدود نصف این تعداد واحد به پایان نامه دکتری اختصاص می یابد. دانشجو با تدوین اینرساله ، کار تحقیقاتی نسبتا” گسترده ای را در یک زمینه تخصصی خاص به انجام می رساندو سعی می کند در گسترش مرزهای دانش سهیم باشد.
    ۱-۸)گرایشهای مختلف کارشناسیارشد و دکتری در رشته عمران

    فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی عمران- عمران، می تواند در مقطع کارشناسی ارشد درگرایشهای مختلف : سازه، سازه های هیدرولیکی ،مهندسی زلزله ، راه وترابری، مکانیکخاک وپی ، مهندسی آب، سازه های دریایی ،مهندسی مدیریت ساخت، مهندسی برنامه ریزی حملو نقل ،مهندسی نقشه برداری ( ژیودزی)، فتوگرامتری و مهندسی محیط زیست به تحصیلادامه دهد و  در هر یک از گرایشهای یاد شده زیر شاخ های تخصصی تری وجود دارد که درمقطع دکترای تخصصی و به خصوص در ضمن انجام رساله دکتری به آن پرداخته می شود.

    امکان ادامه تحصیل در تمام گرایشهای یاد شده درمقطع کارشناسی ارشد و در بعضی اززمینه های یاد شده در مقطع دکتری در داخل کشور وجود دارد، ولی ادامه تحصیل در پارهای از گرایشهای دیگر، در حال حاضر فقط در خارج از کشور میسر است.
    ۱-۹)تواناییهای فارغ التحصیلان مقطعهای کارشناسی ارشد و دکتری

    در دوره های تحصیلات تکمیلی ( کارشناسی ارشد و دکتری ) بیشتر به جنبه های نظری وپژوهشی پرداخته می شود. بدین جهت فارغ التحصیلان این دوره ها در هر یک از گرایشهاییاد شده، بیشتر تواناییهای علمی و محاسباتی و به طور کلی نظری خود را افزایش میدهد، اگر چه این افزایش توانایی ، در کارهای اجرایی علمی نیز از نظر صحت اجرا میتواند نقش مهمی داشته باشد.

    در مقطع دکتری دانشجو ضمن اففزایش مراتب علمی خود، در یک زمینه تخصصی تر ، قدرتو توان خود را برای انجام کارهای تحقیقاتی و توسعه مرزهای دانش و رفع معضلات علمی واجرایی از طریق پژوهش بالا برده، تحقیقاتی را در یک مورد خاص، انجام میدهد.
    ۱-۱۰)جذب فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی در محیطهای کار

    از آن جا که این فارغ التحصیلان علاوه بر تواناییهای یک کارشناس عمران، از نظرعلمی و نظری وپژوهشی در یک زمینه خاص، معلومات بیشتری دارند، بدین جهت کاراییبیشتری نیز دارند واز مطالب فراگرفته شده می توانند در زمینه های طراحی و محاسباتیدقیق و تخصصی تر و همچنین پژوهشی ، استفاده نمایند. این گونه فارغ التحصیلان ضمن آنکه می توانند در تمام محلیهای جذب فارغ التحصیلان کارشناسی مشغول به کار گردند،مسوولیتهای بالاتر و سنگین تر علمی،پژهشی و اجرایی را به عهده می گیرند. پس ازپپایان دوره دکترای تخصصی ، امکان همکاری در دانشگاهها و سایر مراکز علمی و پژوهشیبه عنوان عضو هیات علمی برایشان میسر می گردد.
    سایر گرایشهای مجموعه مهندسیعمران
    با توجه به جنبه های مشترک قابل ملاحظه بین گرایشهای مختلف عمران در هرمقطع ، و به منظور جلوگیری از تکرار مطالب، در این قسمت سعی می شود تا با بیاناختلافهای اساسی بین هر گرایش با گرایش عمران عمران، به توضیح و معرفی آنهاپرداخته شود. بنابر این تاکید می شود علاقه مندان وخوانندگان محترم ، نخست مطالبمربوط به مهندسی عمران عمران ، را به طور کامل مطالعه کنند.

     

     

    منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
    اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 19 اسفند 1393 ساعت: 12:20 منتشر شده است
    برچسب ها : ,,
    نظرات(0)

    ليست صفحات

    تعداد صفحات : 792

    شبکه اجتماعی ما

       
         

    موضوعات

    پيوندهاي روزانه

    تبلیغات در سایت

    پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

    فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

    با اطمینان خرید کنید

    پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

     سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

    درباره ما

    آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس