تحقیق دانشجویی - 326

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق درباره زندگينامه بابا طاهر عریان

بازديد: 419

تحقیق درباره زندگينامه بابا طاهر عریان

بابا طاهر عريان همداني يكي از شاعران اواسط قرن 5 هجري قمري است كه ولادت او اواخر قرن 4 مي باشد. درباره زندگاني اين شاعر عارف اطلاعات دقيقي در دست نيست. تنها روايتها و داستانهايي از مقام علمي و عرفاني اين شاعر وجود دارد و گفته اند كه به اين دليل به او عريان مي گفتند چون از علايق دنيا دست كشيده بود و گفته شده كه او معاصر با پادشاهي طغرل بيك سلجوقي بوده و اين پادشاه ملاقاتهايي با بابا طاهر داشته است.

 

 با دقت كردن در رباعيات او مي توان به برخي از احوال او پي برد. به عنوان مثال او در اين رباعي فرموده است: "نصيحت بشنو از پور فريدون كه شعله از تنور سرد نايو"، متوجه مي شويم كه نام پدر او فريدون بوده است و همچنين گفته شده كه بابا طاهر فرزندي به نام فريدون داشته كه در زمان حيات او فوت شده كه در سوگواري او گفته: "فريدون عزيزم رفته از دست /  بوره كز نو فريدوني بسازيم" كه معناي آن اين است كه فريدون عزيزم از دست رفته و از خدا فرزندي ديگر بطلبيم و نكته ديگر از زندگاني بابا طاهر اين است كه او روزها را بيشتر در كوه و بيابان مي گذرانده و شبها را به عبادت و رياضت مشغول بوده است و در مورد سال وفات اين شاعر عارف نظريه هاي مختلفي بيان شده و به طور يقين نمي توان سال وفات او را مشخص كرد.

 

مقبره بابا طاهر در شهر همدان قرار دارد و نزديك بقعه امامزاده حارث بن علي واقع است. اينك چند مورد از روايتها و داستانهايي كه در مورد بابا طاهر عريان بيان شده است ذكر مي كنيم.

 

حكايت اول: گويند شاه سلجوقي (طغرل بيك) در دوران سفر و فتوحاتش به شهر همدان مي رسد و به خدمت بابا طاهر، از او پند و اندرزي خواست. بابا طاهر به او گفت من با تو آن را مي گويم كه خداي متعال در قرآن فرمود: "انّ اللهَ يَأمُرُكُم بِالعَدلِ وَ الاِحسانِ" با بندگان خدا عدل و احسان كن و سپس بابا طاهر لوله ابريقي را كه با آن وضو مي گرفت شكست و به جاي انگشتر در انگشت طغرل كرد و گفت برو به ياري خدا پيروز خواهي شد و گويند تا زماني كه آن انگشتر در دست او بود پيوسته در جنگها فاتح و پيروز بود چون آن شكست، او هم در جنگها شكست خورد.

 

حكايت دوم: گويند طاهر در آغاز جواني روزي با شوق و علاقه بسيار به مدرسه اي وارد شد و تصميم به فراگيري علم و دانش گرفت اما هنگامي كه سخنان علمي طلاب را با شوق فراوان مي شنيد مطالب آنها را نمي فهميد لذا به يكي از طلاب گفت شما چه مي كنيد كه به اين علوم آگاه مي شويد آن شخص به شوخي به او گفت: بسيار رنج و زحمت مي كشيم، در اين حوض يخ را شكسته و در سرماي شب غسل كرده و چهل بار سر را در آب فرو مي بريم چون بيرون مي آييم اسرار اين علوم بر ما معلوم و فراگيري آن بر ما آسان مي شود. بابا طاهر ساده دل با عشق و شوق به معرفت الهي اين سخنان به شوخي را حقيقت دانست و چون شب شد در هنگام خواب طلاب به مدرسه آمد و يخ حوض را شكست و در آب غسل كرد و چهل بار سر را در آب فرو برد و چون از اين كار فارق شد شعله اي از آسمان فرود آمد و به قلب او وارد شد و پنهان گرديد و توانست در راه عرفان و شناخت به مقام بالايي رسيد.

 

حكايت سوم: درويشي قصد ديدار بابا طاهر كرد و براي ديدن او به كوه همدان شتافت، مسافتي را پيمود تا به خدمت طاهر رسيد. ديد همه اطراف طاهر را برف گرفته و ليكن اطراف او تا حدي بر اثر حرارت بدن طاهر برفها آب شده و زمين خشك است چون نزديك ظهر شد درويش گرسنه بود و با خود فكر كرد كه امروز گرسنه خواهم ماند زيرا نزد طاهر هيچ غذايي نيست. طاهر از فكر او آگاه شد و گفت اي درويش اكنون وقت ظهر است نماز را به جا آوريم و در فكر شكم مباش كه روزي را خدا مي رساند چون از خواندن نماز فارق شدند درويش ديد به دعاي بابا طاهر جوي آبي پديد آمد و سفره اي كنار آن جوي پهن شد و غذاهاي گوناگون و معطر در آن سفره چيده شد. طاهر گفت: درويش بسم الله. هم اينكه درويش دست به غذا برد غذا از نظرش پنهان شد او فكر كرد كه طاهر سحر مي كند. ولي طاهر از فكر او آگاه شد و به او گفت:نه درويش سحر نيست تو بدون نام مولي دست به غذا بردي بسم الله بگو. چون درويش بسم الله گفت غذا ظاهر شد و درويش و طاهر از آن غذا ميل نمودند.

 

 

 

ويژگي سخن  

اشعاري كه از بابا طاهر باقي است رباعياتي است كه به لهجه لري سروده شده است. با خواندن اين اشعار متوجه مي شويم كه او با سخن بسيار روان و ساده و بي پيرايه خود نيكو كاري، خير خواهي و احسان و ترك ظلم و ستم به خلق را به خوبي بيان كرده، او عشق و ايمان و دلباختگي خود به مذهب شيعه و توسل به ائمه اطهار و تضرع به درگاه خدا را چنان با جاذبه بيان مي كند كه خواننده از خواندن رباعيات خسته نمي شود و ناله جانسوز طاهر يكي از انوار عشق الهي است كه در كلمه به كلمه اشعار او اين انوار را مي بينيم و سوزش و آتش آن را حس مي كنيم.

 

 

معرفي آثار

از بابا طاهر مجموعه اي از سخنان او به زبان عربي باقي مانده است كه در آن عقايد عرفاني را در علم و معرفت و عبادت بيان كرده است و همچنين مجموعه اي كه شامل سروده هاي او به زبان لري است از او به يادگار مانده است.

 

 

 

 

 

 

گزيده اي از اشعار

غزل

كه صد دفتر ز كونين از برستم

كه آذر در ته خاكسترستم

جفاي دوست را خواهان نزستم

كه اين نه آسمانها مجمرستم

به چهره خوشتر از نيلوفرستم

به داغ دل چو سوزان اخگرستم

نه بهر دوستان سيم و زرستم

ولي بي دوست، خونين ساغرستم

كه مرغ خوگر باغ و برستم

دلي لبريز خون اندر برستم

دلا در عشق تو صد دفترستم

منم آن بلبل گل ناشكفته

دلم سوجه ز غصه ور بريجه

مو آن عودم ميان آتشستان

شد از نيل غم و ماتم دلم خون

درين آلاله در كويش چو گلخن

نه زورستم كه با دشمن ستيزم

ز دوران گر چه پر بي جام عيشم

چرم دايم در اين مرز و در اين كشت

منم طاهر كه از عشق نكويان

 

 

 

 

قصيده

به تن عود و به سينه مجمرستم

به هفتاد و دو ملت كافرستم

همي مشتاق بار ديگرستم

وز ايشان در رگ جان نشترستم

كه حسرت سايه و محنت برستم

يكي بي سايه نخل بي برستم

به پيكر هر سر مو خنجرستم

اگر خرسند گردم كافرستم

فروزنده تر روشن ترستم

كه دوزخ جز وي از خاكسترستم

پريشان مرغ بي بال و پر ستم

چو طفل بي پدر بي مادرستم

در ين عالم ز هركس كمترستم

كه از سوز جگر خنياگرستم

همه خار و خسك در بسترستم

چو مؤمن در ميان كافرستم

به گرمي چون فروزان اخگرستم

و يا پژمان گل نيلوفرستم

به شهر دل يكي صورت پرستم

به خوبي آفتاب خاورستم

كه مو تا جان ندادم وا نرستم

ازين رو نام بابا طاهرستم

بتا تاز ار چون تو دلبرستم

اگر جز مهر تو اندر دلم بي

اگر روزي دو صد بارت بوينم

فراق لاله رويان سوته ديلم

منم آن شاخ بر نخل محبت

نه كار آخرت كردم نه دنيا

نه خور نه خواب ديرم بي تو گويي

جدا از تو به حور و خلد و طوبي

چو شمعم گر سر اندازند صد بار

مرا از آتش دوزخ چه غم بي

سمندر وش ميان آتش هجر

درين ديرم چنان مظلوم و مغموم

نمي گيرد كسم هرگز به چيزي

به يك ناله بسوجم هر دو عالم

به بالينم همه الماس سوده

مثال كافرم در مؤمنستان

همه سوجم همه سوجم همه سوج

رخ تو آفتاب و مو چو حربا

به ملك عشق روح بي نشانم

رخش تا كرده در دل جلوه از مهر

بميرا دل كه آسايش بيابي

من از روز ازل طاهر بزادم

 

 

 

دو بيتي

 

 

اگر يار مرا ديدي به خلوت                                      بگو اي بي وفا اي بي مروت

گريبانم ز دستت چاك چاكو                                       نخواهم دوخت تا روز قيامت

***

فلك نه همسري دارد نه هم كف                          به خون ريزي دلش اصلاً نگفت اف

هميشه شيوه كارش همينه                                              چراغ دود مانيرا كند پف

***

فلك! در قصد آزارم چرايي                                        گلم گر نيستي خارم چرايي

تو كه باري ز دوشم برنداري                                       ميان بار، سر بارم چرايي

***

ز دل نقش جمالت در نشي يار                                خيال خط و خالت در نشي يار

مژه سازم به دور ديده پر چين                                         كه تاونيم در نشي يار

***

اگر زرين كلاهي عاقبت هيچ                                    اگر خود پادشاهي عاقبت هيچ

اگر ملك سليمانت ببخشند                                     در آخر خاك راهي عاقبت هيچ

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 26 اسفند 1393 ساعت: 15:17 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

تحقیق درباره رشته علوم سیاسی1

بازديد: 221

 

تحقیق درباره رشته علوم سیاسی1

 

1-    تعريف و توصيف رشته؟

2-    اهميت و ضروريت؟

3-    تحصيلات لازم: (درسها مقاطع بالاتر)

4-    خصوصيات جسمانی و توانائيهای لازم برای اشتغال

5-    توانمنديهای ذهنی لازم (هوش و استعداد)

6-     خصوصيات شخصي لازم برای موفقيت

7-    وسايل و ابزار لازم برای اشتغال

8-    سرمايه مالی مورد نياز

9-    شرايط فيزيکی لازم برای محيط کار

10- اتحاديه انجمن و تشکيلات حرفه ای

11-آينده رشته تحصيلی در دهه های آينده

12-مراحل و جريان يک روز عادی برای فرد شاغل

13-توصيه ها و پيشنهادات لازم برای دستيابی به اشتغال

14-محل ها و منابع کسب اطلاع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-رشته و توصيف رشته:

رشته علوم سياسی يکی از زير مجموعه های علوم انسانی مي باشد که دانشجويان اين رشته پس از فراغت از تحصيل در ارگان های دولتی نظير وزارت امور خارجه, وزارت کشور و نيروهای نظامی بکارگيري مي شوند رشته علوم سياسي رشته ای است که رابطه ای بين علو و سياست را مورد بررسی قرار مي دهدو و اينکه يک شخص که در رشته علوم سياسي مشغول به کار مي شود بايد مسائل سياسي روز و روابط بین دولتها آشنايي داشته باشد تا بتواند بصورت کارشناسی نقد و بررسی کند.

 

2-اهميت و ضروريت:

اين رشته در ميان رشته های ديگر از اهميت و ارزش والايي در جامعه برخوار است. چراکه افرادی که در اين رشته ادامه تحصيل و نيز فراغت از تحصيل می شوند بايد با علاقمندی خاص نسبت به اين رشته داشته باشند. اين رشته يکی از رشته هايي است که بر خلاف رشته های ديگر حد و مرزي ندارد و مربوط به کل جوامع انسانی و مطالعه آن جوامع مي پردازد اين رشته بيشتر نگاهش بسوی حکومت و دولت برمي گردد از قبيل نحوه اداری سياسي جامعه و ايجاد ارتباط محترمانه با کشورهای دنيا در عرصه روابط بين الملل می باشد. آشنايي به زبان های خارجی منجمله زبان انگليسي و نيز اطلاعات مفيد در زمينه تاريخ و جغرافيا از عوامل موفقيت در اين رشته است.

 

3-تحصيلات لازم : (درسها مقاطع بالاتر)

دانش آموزان دوره ی پيش دانشگاهی در سه شاخه ی نظری(تجربی, انسانی, رياضي) مي توانند بعد از قبولی در کنکور اين رشته را انتخاب کرده و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ادامه تحصيل دهند. دروسی که در اين رشته بايد گذرانده شود عبارتند از اقتصاد بين الملل, اصول روابط بين الملل, سازمان های بين الملل, جامعه شناسي سياسي, حقوق بين الملل خصوصي, روش تحقيق در علوم سياسي, زبان خارجه و...

4-خصوصيات جسمانی و توانائيهای لازم برای اشتغال:

اين رشته با توجه به اينکه بايد شخص از استعداد و بلوغ فکری و جسمی و نيز مطالعه زيادی برخوردار باشد نياز به سلامت جسمی و روحی دارد به علاوه اينکه افرادی که هوش و استعداد بالايي دارند ولی از لحاظ جسمی ناتوان هستند نيز مي توانند اين رشته را انتخاب کرده و در اين رشته ادامه ادامه دهند و سپس مشغول به کار شوند .

5-توانمنديهای ذهنی لازم (هوش و استعداد)

اين رشته با توجه به اينکه شخص بايد با مطالعه مسائل روز در زمينه سياسی داشته باشد تا بتواند نظرات کارشناسانه ای در خصوص روابط بين کشور در بين کشورهای مختلف ارائه دهد بايد از هوش و استعداد خارق العاده ای برخوردار بوده تا بتواند در پيشبرد اهداف جامعه تکليف وظيفه کند.

6-خصوصيات شخصی لازم برای موفقيت:

خصوصياتی که فرد علاقمند در اين رشته بايد داشته باشد عبارتند از:1. علاقمندی خود شخص به اين رشته  2. استعداد و بلوغ فکری که بتواند ببيند, مطالعه کند تا بتواند تجزيه و تحليل کارشناسانه ای ارائه دهد.  3.شخصی که اين رشته را انتخاب کرده بايد به تاريخچه کشور ونيز کشورهای ديگر آشنايي داشته تا بتواند در روابط ديپلماتيک بين کشورها اظهار نظر کند.  4.اين رشته با توجه به اينکه به مطالعه بين روابط ملت ها و دولت ها مي پردازد بايد با فرهنگ ها, آداب و رسوم, روابط سياسی, اجتماعی و فرهنگی آن کشورها و نيز شيوه حکومت داری, آشنايي داشته باشد.

7-وسايل و ابزار لازم برای اشتغال:

وسايل و ابزاری که در اين رشته مورد نياز است کتاب ها و روزنامه هايط که در خصوص سياست خارجی و داخلی مي باشد و نيز اطلس هايي که در خصوص کل کشور ها تهيه شده است و سيستمی که (کامپيوتر) بتوان از طريق آن با اينترنت در ارتباط بود مورد نياز است.

استفاده از تجربيات اشخاصی که در اين رشته تدريس و يا فعاليت می کنند هم مورد نياز است.

8-سرمايه مالی مورد نياز:

اين رشته با توجه به اينکه يکی از رشته هايي است که بازار کارآن ارگانهای  دولتی است و بايد در دانشکده های بورسيه وابسته به وزارت امور خارجه و وزارت کشور ادامه تحصيل داد نيازی به سرمايه شخصي نيست و دانشگاهها موظفند به دانشجويانی که در اين رشته مشغول به تحصيل مي باشند سرمايه گذاری کرده تا دانشجويان بتوانند در اين رشته ادامه تحصيل داده و جذب در وزارت خانه ها مذکور شوند البته دانشگاههای غير دولتی مانند پيام نور- آزاد غيرانتفاعي شبانه برای اين رشته دانشکده هايي پيش بيني کرده اند که شخص با هزينه شخصی خود به اين دانشگاهها وارد شده و سپس بعد از فراغت ار تحصيل اگر خواهان جذب در ارگانهای دولتی نظير وزارت خانه ها سفارت خانه ها می باشد دانشجو پس از طی مراحل نظير مصاحبه و تحقيقات و غيره در اين سازمان مشغول به کار مي شود.

9-شرايط فيزيکی لازم برای محيط کار:

شرايط فيزيکي که برای اين رشته در محيط کار لازم است عبارتند از: 1.دارای کتابخانه غنی از کتاب در مورد ديگر کشورها اطلس نقشه و... بوده تا شخص هر زمان کتابی در مورد يک کشور خواست بتواند راحت پيدا کند.

 2.و نيز مکانی که بتواند شخص مطالعه, بررسی و کارشناسي در مورد اخبار داشته باشد.

3.دارای سالن کنفرانس

4.سالن مطالعه که بتوان مطالعه کرد.

10-اتحاديه انجمن و تشکيلات حرفه ای:

اين رشته زيرنظر وزارت خانه های وابسته به امور خارجه و وزارت کشور بوده که بصورت ديپلمات و يا سفير ايران در ديگر کشور مشغول بکار مي باشند و بصورت مستقيم با وزارت خارجه ايران در ارتباط مي باشد و روابط بين آن کشور را مورد بررسی قرار داده و گزارش مي دهند.

11-آينده رشته تحصيلي در دهه های آينده:

اين رشته با توجه به اينکه به مطالعه بين کشورهای مختلف مي پردازد و روابط متقابل بين آنها را مورد بررسی و مطالعه قرار مي دهد آينده بسيار خوبي خواهد داشت چرا که در آينده ای نزديک روابط بين کشورها در زمينه مسايل فرهنگی سياسي اقتصادی و نظامی بيشتر خواهد شد و تنها رشته ای که به اين مسائل مي تواند بپردازد رشته علوم سياسي و روابط بين الملل مي باشد.

12-مراحل و جريان يک روز عادی برای فرد شاغل:

يک فرد شاغل در رشته علوم سياسی بايد به مطالعه روزنامه های داخلی و خارجی پرداخته و اخبار مربوط به مسائل سياسی را مورد بررسی قرار دهد و از طريق سفارتخانه هايي که در ديگر کشورهاست مسائل مربوط به آن کشور را بصورت روز شمار مورد بررسی قرار داده تا از طريق روابط ديپلماسی بتوانند مشکلاتی که با آن کشور وجود دارد را حل کنند.

13-توصيه ها و پيشنهادات لازم برای دستيابي به اشتغال:

دانشجوياني که در اين رشته ادامه تحصيل مي دهند بايد با علاقه اين رشته را انتخاب کنند. دوماً بايد مطالعات زيادی در زمينه های سياسي داشته باشند. اخبار و روزنامه ها را بصورت روزانه دنبال کنند تا بتوانند در زمينه های سياسي اظهار نظر کنند.

اين رشته با توجه به اينکه فقط در ارگانهای دولتی نظير وزارت خارجه, و وزارت کشور کارايي دارد لذا بايد شخص با استعداد و بلوغ فکری بالايي باشد و نيز با زبانهای خارجی من جمله زبان انگليسي آشنايي داشته باشد تا بتوانند در اين رشته موفق شوند.

14-محل ها و منابع کسب اطلاع:

اساتيد دانشگاه = مصاحبه با دکتر برزنونی- گلستاني خانم دکتر پيشگاهی فرد (وزارت امور خارجه)

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 26 اسفند 1393 ساعت: 15:16 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره رشته علوم سیاسی

بازديد: 413

تحقیق درباره رشته علوم سیاسی

 

1-تعریف و توصيف رشته:

رشته علوم سياسی يکی از زير مجموعه های علوم انسانی مي باشد که دانشجويان اين رشته پس از فراغت از تحصيل در ارگان های دولتی نظير وزارت امور خارجه, وزارت کشور و نيروهای نظامی بکارگيري مي شوند رشته علوم سياسي رشته ای است که رابطه ای بين علو و سياست را مورد بررسی قرار مي دهدو و اينکه يک شخص که در رشته علوم سياسي مشغول به کار مي شود بايد مسائل سياسي روز و روابط بین دولتها آشنايي داشته باشد تا بتواند بصورت کارشناسی نقد و بررسی کند.

2-اهميت و ضروريت:

اين رشته در ميان رشته های ديگر از اهميت و ارزش والايي در جامعه برخوار است. چراکه افرادی که در اين رشته ادامه تحصيل و نيز فراغت از تحصيل می شوند بايد با علاقمندی خاص نسبت به اين رشته داشته باشند. اين رشته يکی از رشته هايي است که بر خلاف رشته های ديگر حد و مرزي ندارد و مربوط به کل جوامع انسانی و مطالعه آن جوامع مي پردازد اين رشته بيشتر نگاهش بسوی حکومت و دولت برمي گردد از قبيل نحوه اداری سياسي جامعه و ايجاد ارتباط محترمانه با کشورهای دنيا در عرصه روابط بين الملل می باشد. آشنايي به زبان های خارجی منجمله زبان انگليسي و نيز اطلاعات مفيد در زمينه تاريخ و جغرافيا از عوامل موفقيت در اين رشته است.

3-تحصيلات لازم : (درسها مقاطع بالاتر)

دانش آموزان دوره ی پيش دانشگاهی در سه شاخه ی نظری(تجربی, انسانی, رياضي) مي توانند بعد از قبولی در کنکور اين رشته را انتخاب کرده و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ادامه تحصيل دهند. دروسی که در اين رشته بايد گذرانده شود عبارتند از اقتصاد بين الملل, اصول روابط بين الملل, سازمان های بين الملل, جامعه شناسي سياسي, حقوق بين الملل خصوصي, روش تحقيق در علوم سياسي, زبان خارجه و...

4-خصوصيات جسمانی و توانائيهای لازم برای اشتغال:

اين رشته با توجه به اينکه بايد شخص از استعداد و بلوغ فکری و جسمی و نيز مطالعه زيادی برخوردار باشد نياز به سلامت جسمی و روحی دارد به علاوه اينکه افرادی که هوش و استعداد بالايي دارند ولی از لحاظ جسمی ناتوان هستند نيز مي توانند اين رشته را انتخاب کرده و در اين رشته ادامه ادامه دهند و سپس مشغول به کار شوند .

5-توانمنديهای ذهنی لازم (هوش و استعداد)

اين رشته با توجه به اينکه شخص بايد با مطالعه مسائل روز در زمينه سياسی داشته باشد تا بتواند نظرات کارشناسانه ای در خصوص روابط بين کشور در بين کشورهای مختلف ارائه دهد بايد از هوش و استعداد خارق العاده ای برخوردار بوده تا بتواند در پيشبرد اهداف جامعه تکليف وظيفه کند.

6-خصوصيات شخصی لازم برای موفقيت:

خصوصياتی که فرد علاقمند در اين رشته بايد داشته باشد عبارتند از:1. علاقمندی خود شخص به اين رشته  2. استعداد و بلوغ فکری که بتواند ببيند, مطالعه کند تا بتواند تجزيه و تحليل کارشناسانه ای ارائه دهد.  3.شخصی که اين رشته را انتخاب کرده بايد به تاريخچه کشور ونيز کشورهای ديگر آشنايي داشته تا بتواند در روابط ديپلماتيک بين کشورها اظهار نظر کند.  4.اين رشته با توجه به اينکه به مطالعه بين روابط ملت ها و دولت ها مي پردازد بايد با فرهنگ ها, آداب و رسوم, روابط سياسی, اجتماعی و فرهنگی آن کشورها و نيز شيوه حکومت داری, آشنايي داشته باشد.

7-وسايل و ابزار لازم برای اشتغال:

وسايل و ابزاری که در اين رشته مورد نياز است کتاب ها و روزنامه هايط که در خصوص سياست خارجی و داخلی مي باشد و نيز اطلس هايي که در خصوص کل کشور ها تهيه شده است و سيستمی که (کامپيوتر) بتوان از طريق آن با اينترنت در ارتباط بود مورد نياز است.

استفاده از تجربيات اشخاصی که در اين رشته تدريس و يا فعاليت می کنند هم مورد نياز است.

8-سرمايه مالی مورد نياز:

اين رشته با توجه به اينکه يکی از رشته هايي است که بازار کارآن ارگانهای  دولتی است و بايد در دانشکده های بورسيه وابسته به وزارت امور خارجه و وزارت کشور ادامه تحصيل داد نيازی به سرمايه شخصي نيست و دانشگاهها موظفند به دانشجويانی که در اين رشته مشغول به تحصيل مي باشند سرمايه گذاری کرده تا دانشجويان بتوانند در اين رشته ادامه تحصيل داده و جذب در وزارت خانه ها مذکور شوند البته دانشگاههای غير دولتی مانند پيام نور- آزاد غيرانتفاعي شبانه برای اين رشته دانشکده هايي پيش بيني کرده اند که شخص با هزينه شخصی خود به اين دانشگاهها وارد شده و سپس بعد از فراغت ار تحصيل اگر خواهان جذب در ارگانهای دولتی نظير وزارت خانه ها سفارت خانه ها می باشد دانشجو پس از طی مراحل نظير مصاحبه و تحقيقات و غيره در اين سازمان مشغول به کار مي شود.

9-شرايط فيزيکی لازم برای محيط کار:

شرايط فيزيکي که برای اين رشته در محيط کار لازم است عبارتند از: 1.دارای کتابخانه غنی از کتاب در مورد ديگر کشورها اطلس نقشه و... بوده تا شخص هر زمان کتابی در مورد يک کشور خواست بتواند راحت پيدا کند.

 2.و نيز مکانی که بتواند شخص مطالعه, بررسی و کارشناسي در مورد اخبار داشته باشد.

3.دارای سالن کنفرانس

4.سالن مطالعه که بتوان مطالعه کرد.

10-اتحاديه انجمن و تشکيلات حرفه ای:

اين رشته زيرنظر وزارت خانه های وابسته به امور خارجه و وزارت کشور بوده که بصورت ديپلمات و يا سفير ايران در ديگر کشور مشغول بکار مي باشند و بصورت مستقيم با وزارت خارجه ايران در ارتباط مي باشد و روابط بين آن کشور را مورد بررسی قرار داده و گزارش مي دهند.

11-آينده رشته تحصيلي در دهه های آينده:

اين رشته با توجه به اينکه به مطالعه بين کشورهای مختلف مي پردازد و روابط متقابل بين آنها را مورد بررسی و مطالعه قرار مي دهد آينده بسيار خوبي خواهد داشت چرا که در آينده ای نزديک روابط بين کشورها در زمينه مسايل فرهنگی سياسي اقتصادی و نظامی بيشتر خواهد شد و تنها رشته ای که به اين مسائل مي تواند بپردازد رشته علوم سياسي و روابط بين الملل مي باشد.


12-مراحل و جريان يک روز عادی برای فرد شاغل:

يک فرد شاغل در رشته علوم سياسی بايد به مطالعه روزنامه های داخلی و خارجی پرداخته و اخبار مربوط به مسائل سياسی را مورد بررسی قرار دهد و از طريق سفارتخانه هايي که در ديگر کشورهاست مسائل مربوط به آن کشور را بصورت روز شمار مورد بررسی قرار داده تا از طريق روابط ديپلماسی بتوانند مشکلاتی که با آن کشور وجود دارد را حل کنند.

13-توصيه ها و پيشنهادات لازم برای دستيابي به اشتغال:

دانشجوياني که در اين رشته ادامه تحصيل مي دهند بايد با علاقه اين رشته را انتخاب کنند. دوماً بايد مطالعات زيادی در زمينه های سياسي داشته باشند. اخبار و روزنامه ها را بصورت روزانه دنبال کنند تا بتوانند در زمينه های سياسي اظهار نظر کنند.

اين رشته با توجه به اينکه فقط در ارگانهای دولتی نظير وزارت خارجه, و وزارت کشور کارايي دارد لذا بايد شخص با استعداد و بلوغ فکری بالايي باشد و نيز با زبانهای خارجی من جمله زبان انگليسي آشنايي داشته باشد تا بتوانند در اين رشته موفق شوند.

14-محل ها و منابع کسب اطلاع:

اساتيد دانشگاه = مصاحبه با دکتر برزنونی- گلستاني خانم دکتر پيشگاهی فرد (وزارت امور خارجه)

 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 26 اسفند 1393 ساعت: 15:15 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(2)

تحقیق درباره اقبال لاهوری

بازديد: 487

تحقیق درباره اقبال لاهوری

مقدمه :

از سال 369 هجري قمري ( 986 ميلادي ) يعني از زمان ورود ناصرالدين به هند تا سال 1275 هجري قمري ( 1857 ميلادي ) يعني انقراض سلطنت خاندان مغول كبير    سلسله بابري هند از اعقاب اميرتيمور گوركان زبان فارسي ، زبان رسمي و درباري و ديواني ، و زبان شعر و ادب مردم هند ، جزء افتخارات خاندانهاي بزرگ و خواص مردم بود و هنوز هم در هند وپاكستان خاندانهاي اصيل مسلمان بدانستن زبان فارسي ، افتخار مي نمايند .

 دردوران پادشاهي گوركانيان كه از سال 932 تا 1275 هجري قمري يعني  سيصد و چهل و سه سال طول كشيد ، دربار دهلي يكي از  مراكز فرهنگ و علوم و تمدن ايراني بود و ا عتبار  و شكوه زيادي داشت تا جايي كه دربار صفويه را در اصفهان تحت الشعاع قرار داده بود و اغلب شعراي فارسي زبان از ايران به هند رفته و پادشاهان اين خاندان را مدح گفته و صله مي  گرفتند .

زبان فارسي  تا نيمه قرن نوزدهم زبان رسمي بود . خط فارسي نستعليق نيز دراغلب زبانهاي هندي مورداستفاده  قرار گرفت و بعدها خط رسمي زبان اردو شد . ولي  زبانهاي سندي و پنجابي و بنگالي به خط نسخ درآمدند  .

در لشكر كشيهاي سلطان محمود غزنوي  به  هند، جمعي از شاعران و علماي ايراني به هند رفت و هند را به ايرانيان شناساندند. پس از سلطان محمود نيز با اعقاب  او ، شاعراني مانند ابوالفرج روني و هجويري و ممسعود  سعد سلمان به هند رفته و درلاهور اقامت گزيدندو درعهد  ملوك غوري و پادشاهان شرقي  ، شعرا ونويسندگان ديگري مانند عبدالملك جرياني و محمود عوفي و امير خسرو دهلوي و آذري اسفرايني موجب  رواج زبان فا رسي درهند شدند .

شعراي ديگر مشهور فارسي زبان عهد  گوركانيان و بعد از آنان درهند عبارتند از :

ظهيرالدين بابر و اسماعيل عادلشاه دكني متخلص به وفايي و غزالي مشهدي  و عرفي شيرازي و نظيري نيشابوري و طالب آملي و كليم كاشاني و قدسي و غني كشميري  و صائب تبريزي .

اين شاعران علاوه بر آنكه درهند از احترام خاصي برخوردار بودند  و سبب شهرت ممدوحين خويش مي شدند ، زبان فارسي را بعنوان زبان  ادب و كمال و نشانه فضل و هنر ، در سراسر منطقه رواج دادند تا جائي كه در شعر فارسي سبكي هم بنام سبك هندي بوجود آمد . از جمله شهرهاي بزرگ هند شهرلاهور بود كه پايگاه عمده اي براي نشو و نماي  زبان  فارسي و سرزمين مناسبي جهت شاعران و فضلاي ايراني  شده بود .

قدمت نام و آبادي لاهور تا حدود دو قرن قبل از ميلاد مسيح مي رسد، ولي مقارن ظهور اسلام و در دوران تاخت  و تاز مهلب بن ابي صفره  و محمد بن قاسم ثقفي و تا فتح اين شهر  بدست سلطان محمود  غزنوي درسال  405 هجري ، اين شهر اهميت زيادي نداشت و از توابع ملتان محسوب  مي شد و ملتان خود جزو استان پنجاب بود ، ولي بعدها به واسطه آمد و شد شعرا و فضلاي ايرا ني ، شهر لاهور اهميت فراواني يافت تا جائي كه زبان فارسي و تمدن ايراني از آنجا به دهلي و ساير بلادهند و آسياي جنوب خاوري راه يافت .

همانطور كه قبلامتذكر شديم در شهر لاهور با وجود نفوذ زبان انگليسي هنوز زبان فارسي حرمت خود را از دست نداده و در بين خواص و خاندانهاي بزرگ رواج  كامل دارد ، بنابر اين بايد گفت يكي از دلائلي كه علامه اقبال لاهوري را به سرودن شعر فارسي ترغيب كرده آن است كه زبان فارسي ميراث خانودگيش بوده و اقبال توانسته بوداين زبان را هم مانند زبان اردوفرا گيرد .

 

خاندان اقبال

نياكان اقبال از بزرگان و پانديت هاي عالي مقام كشمير بودند  كه در عهد سلطنت شاه زين العابدين بدين اسلام مشرف شدند و بنام خاندان « سپرو»  يعني ملا و درس خوانده معروف گشتند .

از اجداد اقبال  نخستين كسي كه بدين اسلام گرويد  « لولي حاجي » نام داشت كه در روستاي « چگو » از دهستان « ادون » دربخش « پهلگام » متولد شد .

اقبال حدود يك صدو ده سال در شهر سيالكوت  از بلاد پنجاب چشم به جهان گشود و مقدر بود يك چنين طفلي ، از چنان خانداني ، مردم هند ، بخصوص مسلمانان را  از خواب غفلت بيدار كند و آنان را بسر غزّت و شرف و سعادت رهنمون باشد .

مادراقبال نيز زني پرهيزكارو از خانداني شريف ومسلمان بود و « امام بي بي »  نام داشت . اين بانوي ارجمند به قرائت قرآن مجيد سعي و اهتمام بسيار مينمود و پيداست تربيت  اين پدر و مادر تا چه حد در پرورش شخصيت و افكار فرزندشان ،  علامه ي اقبال تاثير داشته است .

 

تحصيلات اقبال

همان طور كه متذكر شديم اقبال  در دامان پدر و مادري متقي و پرهيزگار و اهل علم و ادب و عرفان و روحانيت پرورش يافت . او كوچكترين فرزند خانواده اش بود .

پدر اقبال « شيخ نور محمد » او را براي آموختن قرآن و خواندن ونوشتن به مكتبي در مسجد حسام الدين سيالكوت فرستاد و سپس او را به مدرسه « اسكاچ ميشن سيالكوت  » گذاشت .

اقبال پس از گرفتن گواهي نامه از اين مدرسه وارد كالج شد و در آن دانشكده علاوه بر علوم متداول ، زبان فارسي و عربي را  در محضر مولانا سيد مير حسن شمس العلماء فرا گرفت و در سال 1897 درسن بيست و چهار سالگي ديپلم ليسانس خود را از آن كالج دريافت داشت .

افكار بلند و ترقي خواهانه اقبال ،او را بر آن داشت تا دنبال كار پدر نرود و گوئي از همان اول ميدانست كه رسالتي  براي جامعه مسلمانان هند دارد و بايد اين وديعه  را به سر منزل مقصود  برساند ، بنابر اين محيط كوچك سيالكوت را براي پرورش  افكار خود مناسب نديد و به شهر لاهور آمد كه دانشگاه پنجاب  در آنجا بود و استادان اروپائي  و هندي در آن دانشكده مشغول تدريس  و پژوهش انواع علوم بودند .

اقبال در همان سال دردانشكده دولتي لاهور ثبت نام كرد و بنا به تشويق  استادش « سرتامس آرنولد » رشته فلسفه را برگزيد و دوره فوق ليسانس خود را در رشته فلسفه با رتبه اول حائز گرديد و موفق به اخذ مدال شد .

اقبال در تاريخ دوم سپتامبر 1950 از  لاهور وارد دهلي و از آنجا به بمبئي   و سپس به لندن عزيمت نمود  و دردانشگاه كمبريج در رشته فلسفه ثبت نام نمود و در آنجا با دكتر « مارك تيگرت » از استادن بنام فلسفه و پيرو مكتب « هگل » آشنائي پيدا كرد و از محضر او استفاده ها بود . همچنين با « ادوارد براون » و دكتر « نيكلسن »  نيز آشنا و در  صحبت اين دانشمندان به بسياري  از رموز زبان و ادب فارسي و تصوف اسلامي دست يافت و در همين  دوره بود كه طبع بارور او به سرودن شعر فارسي تمايل پيدا كرد .

سرانجام اقبال درجه ليسانس خود را از دانشگاه كمبريج دريافت داشت و در حاليكه  مشغول تحصيل فلسفه بود در دانشكده حقوق « لينكولن ان » نيز ثبت نام كرد وسپس در سال 1907 براي تكميل مطالعات فلسفي  خويش عازم هايدلبرگ آلمان شد و در همانجا بود كه با دختر جوان هندي آشنائي و دوستي پيدا كرد واگر چه اين  آشنائي بازدواج نيانجاميد ولي اين دوستي بي آلايش تا آخر عمر اقبال دوام يافت .

اقبال در همين سالها رساله « سير حكمت درايران » را نوشت و بخاطر آن درجه  دكتراي حقوق از دانشگاه مونيخ را اخذ كرد .

چاپ اين رساله ، اقبال را در اكثر محافل علمي و ادبي و سياسي اروپا بنام فيلسوفي از مشرق زمين مشهور ساخت و از در اكثر محافل علمي براي سخنراني دعوت بعمل آمد و چاپ  اين سخنرانيها در اكثر مطبوعات انگلستان نيز موجب شهرت بيشتر وي گشت .

اقبال همه راه و روش ها و منزلهاي فلسفي و روحي عصر خويش  را با بينش و جهت يابي ايمان و عرفان اسلامي خويش پيمود ، و ره آورد سفرها و مطالعات خود را در مغرب زمين  ، يك جا به هموطنانش عرضه كرد .

 

نقش اقبال در شناخت اسلام به مسلمانان هند

اقبال درانگلستان با انجمن « اتحاد اسلام » كه جمعيتي مركب از هنديهاي مسلمان و انگليسي هاي علاقمند و بعضي افراد ديگر بود آشنا شد .

افراد اين جمعيت ، خواهان اتحاد تمام كشورهاي اسلامي و در حقيقت دنباله رو افكار سيد  جمال الدين اسد آبادي بودند . اصولا انديشه اتحاد اسلام درسالهاي آخر قرن نوزدهم پيدا شده و شكوفا گشته بود و در همان زمان ، جهان اسلام را به شور و ولوله انداخته ، جوانان پرشور هند مخصوصا شهر لاهورا را نيز وسوسه مي كرد .

اقبال چنان شيفته اين افكار شده بود كه تقريبا وطن پرستي را نيز يكي از دسائس استعمارگران مي دانست و عقيده داشت ، يكي از عوامل انحطاط امت محمديه همين نظريه ي مليت ( ناسيوناليسم ) مي باشد كه از فكر و سياست غربي به وجود آمده و موجب تفرقه ي مسلمانان جهان شده است . بنابر اين مسلمانان را از اين افكار بر حذر مي داشت و به كساني كه وطن محدود خاكي را در برابر وطن « ايدئولوژيك » قرار داده بودند با شهامت و صراحت ، لزوم تشكيل يك حكومت جهاني اسلامي را بر اساس تعاليم قرآن مجيد و سنت محمدي نويد ميداد و پيشنهاد مي كرد . 

اقبال به خوبي دريافته بود كه اصلاح فردي ، و خود را از جامعه مستثني و بر كنار داشتن  يك فكر ارتجاعي است و هر فرد بايد خود را متعلق به جامعه اي بداند كه در آن زندگي مي كند و عقيده داشت ملت و امت ازافراد متشكل مي گردد و به همين منظور برايروشن شدن روابط فرد و ملت دو كتاب بزرگ خود به نام هاي : « اسرارخودي » و

« رموز بيخودي » را به شعر فارسي سرود  .

اين دو كتاب انسان را متكي بخود و اعتماد به نفس را در او بيدار مي كند .

اقبال مي گفت من از تاريخ اسلام يك درس آموخته ام و آن اين است كه : در لحظات حساس و بحراني تاريخ كه مسلمين پشت سر گذاشته اند ، دين اسلام بوده كه آنها را نجات داده است نه اين كه مسلمين اسلام را نجات داده باشند .

 

اقبال پس از اتمام تحصيلات :

اقبال در سال 1287  هجري شمسي عضو كانون وكلاي دادگستري لاهور شد و تا آخر عمر به شغل وكالت دعاوي مشغول گرديد . در سال 1290 به سمت استاد فلسفه در دانشكده دولتي لاهور برگزيده شد ولي چند سالي بيشتر آن را ادامه نداد . در سال 1309 هجري شمسي در اجلاس حزب « مسلم ليك » كه امثال محمد علي جناح عضو آن بودند در الله آباد ، رياست كنفرانس را بر عهده داشت و در همانجا بود كه طرح تشكيل دولت پاكستان را مطرح نمود و سپس در سال 1310 براي دفاع از حقوق مسلمانان به لندن رفت  و در كنفرانس ميز گرد آنجا شركت كرد .

سال 1312 در ايتاليا با موسوليني ملاقات نمود و او را مجذوب كتاب « اسرار خودي » خويش ساخت ، و بعد به اسپانيا رفته و مسجد آنجا را زيارت نموده و نماز خواند و بر غريبي چنان مسجدي  هزاران افسوس خورد و بعد به دعوت محمد ظاهر شاه پادشاه افغانستان به كابل و غزنين سفر كرد و در سال 1315 تا 1316 طي نامه هايي به محمد علي جناح نظريه استقلال مسلمانان را درايالات شمال غربي هند تشريح نمود .

دراين زمان اقبال تقريبا رسالت خود را براي مردم كشورش انجام داده بود و كم كم عليل و رنجور شده و از درد كليه رنج مي برد. او مرگ را با آغوش باز استقبال مي كرد و گويند اندكي قبل از مرگ اين شعر خود را تكرار مي نمود :

سرود رفته باز آيد كه نايد                    نسيمي از حجاز آيد كه نايد

سرآمد روزگار اين فقيري                    دگر داناي  راز آيد كه نايد

سرانجام اقبال در اول ارديبهشت سال 1317 هجري شمسي مطابق با بيست و يكم آوريل 1938 ميلادي در سن شصت و يك سالگي  بدرود حيات گفت و جنازه اش را با شكوه بسيار در جنب مسجد پادشاهي لاهور به خاك سپردند و بنائي بسيار زيبا از مرمر سرخ  بر آرامگاهش بنياد كردند و سنگي از مرمر افغانستان كه محمد ظاهر شاه ، پادشاه افغانستان هديه كرده بود بر روي تربتش نصب نمودند و اين اشعار را بر طاق آرامگاه ابديش نقش نمودند :

دم مرا نفس باد فرودين كردند                        گياه راز سرشكم چوياسمين كردند

نمود لاله صحرانشين زخوبانم                        چنانكه باده لعلي به ساتكين كردند

بلند بال چنانم كه بر سپهربرين                       هزار بار مرا نوريان كمين كردند

فروغ آدم خاكي زتازه كاري هاست                 مه و ستاره كنند آنچه پيش از اين كردند 

چراغ خويش برافروختم كه دست كليم    در اين زمانه نهان زير آستين كردند 

در آبه مسجد و ياري زخسروان مطلب   كه روز فقر نياكان ما چنين كردند

محمد علي جناح قائد اعظم پاكستان پس از مرگ اقبال گفته بود : « براي من او يك دوست ، متفكر و راهنما بود . در زماني كه حزب « مسلم ليك » وضع نامساعدي داشت ، از پشتكار نشان داد و مانند يك صخره محكم پا برجا ماند و هرگز متزلزل نشد و بايد گفت استقلال مسلمانان هند از فكر و آرزوي هميشگي او بود . »

 

مكتب اقبال

اقبال علت عقب افتادگي مسلمانان را نشناختن حقايق دين اسلام مي دانست و به همين سبب مي  كوشيد اين دين شريف را به مسلمانان جهان بشناساند و جامعه اسلامي را به وحدت و يگانگي و خود شناسي دعوت كند ، و خوب درك كرده بود كه استعمارگران ، مسلمانان را غرب زده كرده اند ، به همين دليل تا آنجا كه توانست درنوشته ها و اشعار و سخنرانيها و مسافرتهايش ، حقيقت اسلام را بي پرده و بدون ترس بيان كرد و در اين راه از هيچ مانعي حتي تعصبات خشك مذهبي كه آنروزها گريبانگير مسلمانان شده بود نمي هراسيد .

 درست است كه اقبال علم و دانش را در مغرب اكتساب نموده بود ولي قلباً هميشه شرقي بود و بردة جهان مغرب نشد . علم و دانش جديد را كه سرچشمه اش در مغرب بود به مشرق آورده و به راه و روش مشرق و مطابق سنن و آداب مشرقيان بكاربرد و عقيده داشت « تمدن و فرهنگ غرب با شمشير خودش كشته  خواهد  شد .»

اقبال بخوبي دريافته بود ، جوانان ملت مسلمان كه علوم جديد اروپائي را تحصيل نموده اند ، دين را منافعي علوم طبيعي پنداشته از آن كناره مي  گيرند . به همين جهت لازم دانست براي آگاهي و اصلاح اين جوانان ماده پرست و نيم تحصيل كرده ، و باطل نمودن غرب زدگي ايشان ، قيام نمايد و ترياقي براي اين سهم مهلك بسازد . بهمين جهت افكار آزاديخواهانه و مترقي خويش را طي اشعار و رسالات و سخنرانيهايش بمردم شناساند و در اين راه از هيچ كوششي فروگذارنكرد .

اقبال براي بيان افكار و انديشه هاي بلند و تابناك خويش ، زبان  فارسي را كه صدها سال زبان بين المللي در هند بود انتخاب كرد و با اين كه بايران نيامده بود مهمترين اشعار فلسفي و عرفاني و مسلكي خويش را به شعر فارسي سرود و از اين راه نيز  بين دو ملت مسلمان هند و ايران ، وحدت و رابطه سياسي و فرهنگي ايجاد نمود.

علاقه اقبال نسبت به ايران قابل توصيف نيست . او درباره آينده ايران بسيار خوش بين و اميدوار بود و پيش بيني مي كرد ، روزي ملت ايران از خواب غفلت بيدار  خواهند شد و مردي در اين كشور ظهور مي كند كه زنجيرهاي استعمار را از دست و پاي ملت ستمديده ايران باز خواهد كرد :

مي رسد مردي كه زنجير غلامان بشكند                    ديده ام از روزن ديوار زندان شما

اقبال درشعر فارسي سبك  جديدي به وجود آورد كه بايد آن را « مكتب اقبال » ناميد و يكي از نوادرشعرائي است كه افكار و معتقدات مسلكي و ديني خويش را به شعر بازگو كرده است و از اين جمله شاعران  بسيار معدودند و بايد سرآمد آنان را حكيم ناصر خسرو علوي دانست .

اقبال در  عرفان و تصوف ، خود را ميريد و شاگرد  مولانا جلال الدين محمد مولوي مي دانست و در اغلب اشعار و مثنويهاي عرفاني خويش ، از مراد خود الهام و بهره گرفته است :

پيرو رومي  خاك را اكسير كرد            از غبار جلوه ها تعمير كرد

در سرودن غزل نيز پيرو سبك حافظ بود ، هر چند كه افكار حافظ را نمي پسنديد  . همچنين كتاب گلشن راز جديد خود را به سبك گلشن راز شيخ محمود شبستري به نظم كشيده و مثل همان كتاب  طرح سوال كرده و با آنها پاسخ داده است . در اشعار دو بيتي خويش از بابا طاهر همداني  پيروي كرده است .

í             í               í

اشعار فارسي اقبال چندين بار در لاهور و  اغلب زير نظر خود اقبال و نيز يكي دوبار درتهران به چاپ رسيده است ، ولي آن طور كه بايد و شايد مردم ايران ، اقبال را نمي شناسند . بنابر اين براي شناسائي بيشتر اقبال به ايرانيان بار ديگر  اشعار فارسي او را به ترتيبي خاص ( قسمت غزليات تهجي در اول كتاب قرار داده شده ) با شرح احاديث و آيات قرآني و معاني لغات و اصطلاحات عرفاني و مقايسه اشعار او را با ديگر شعراي زبان فارسي در پاورقي صفحات ، به چاپ         رسانده ايم .

 

آثار  اقبال

آثار  اقبال به سه زبان فارسي ، اردو و انگليسي است . كتابهاي فارسي او كه همه به شعر   مي باشد عبارتند از :

اسرار و رموز شامل دو كتاب : « اسرار خودي » و « رموز بيخودي » كه پايه و اساس مكتب اقبال است .

گلشن راز جديد كه مانند گلشن راز شيخ  محمود شبستري سوالاتي طرح گرديده و با آنها جواب داده شده و با كتاب بندگي  نامه به نام زبور عجم مي باشد .

پيام مشرق بانضمام افكار و مي باقي و نقش فرنگ كه در جواب ديوان غربي گوته ،  شاعر و متفكر آلماني سروده شده است .

جاويدنامه و خطاب به جاويد كه آن را با كمدي الهي ( ويرژيل ) دانته مقايسه   كرده اند .

پس چه بايد كرد اي اقوام شرق كه راهنمائي است براي مردم مشرق زمين خاصه ملت مسلمان . ( صفحه 453 ) .

مثنوي مسافر كه يادگار سفر علامه اقبال به افغانستان است .

و بالاخره ارمغان حجار كه آخرين كتاب فارسي اقبال و شامل نظريات سياسي و اجتماعي و ديني او است و يك ربع آن به زبان اردو مي باشد .

ارمغان حجاز به شوق و آرزوي زيارت مكه و مدينه و به سبك دو بيتي هاي باباطاهر سروده شده است .

 

 

 

 

 

 

 

آثار غير فارسي اقبال عبارتند از :

يك قسمت از ارمغان حجاز كه به زبان اردو و شعر مي باشد و قسمت زيباي آن « مجلس شواي ابليس » است كه اقبال در آن سياست امروز جهان را بباد انتقاد گرفته است .

بانگ درا بزبان اردو و شامل اشعاري است كه اقبال قبل از سفر فرنگ و درزمان اقامتش در آنجا و پس از مراجعتش به پنجاب سروده و چند بيتي هم اشعار فارسي دارد .

بال جبريل كه با بزبان اردو و شعر است و تك بيني هاي فارسي  هم دارد .

ضرب كليم ، شعر و بزبان اردو كه شامل عقايد و نظريات و مشرب روحاني و عقايد ديني  و تربيتي اقبال مي باشد و در آن به دين بهائي حمله شده است .

اقبال در اين كتاب پيرامون صفات « مهدي برحق » و راهنمائي هاي او اشاراتي دارد.

از آثار اقبال به نثر در زبان اردو ، رسالة « علم اقتصاد » است . اين رساله نخستين كتاب معتبر اقتصادي اسلامي است . همچنين كتاب « تاريخ هند » كه براي دانشجويان دبيرستاني تأليف شده و جزء كتابهاي درسي پنجاب بوده است .

اقبال رساله معروف « سير حكمت درايران »  را كه به عنوان رساله دكتراي خود به دانشگاه مونيخ تسليم نمود به زبان انگليسي نوشت . اين رساله در سال 1908 در لندن منتشر شد و آقاي مير حسن الدين آن را به زبان اردو بنام « فلسفة عجم » ترجمه كرد و همسر اين مرد فاضل آنرا به فرانسه برگرداند . قسمتي از  اين كتاب نيز توسط آقاي آرين پور به نام سير فلسفه در ايران به فارسي ترجمه شده است .

ديگر از آثار اقبال كتاب هاي : « احياي  افكار دين در اسلام » و رسالة « خلافت اسلامي » و « نگاهي به جامعة اسلامي » مي باشد كه همه به زبان انگليسي است .

                  

 

     

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 26 اسفند 1393 ساعت: 15:15 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

ساخت تولید :

بازديد: 107

ساخت  تولید :

مقدمه :

وقتی نام رشته ساخت وتولید را می شنوید می توانید به ساخت هر چیزی که ساختنی است وتولید آنچه امکان تولیدش وجود دارد فکر کنید اما در صنعت و تولیدات صنعتی ساخت وتولید به معنای تبدیل مواد خام که در کشور عزیزما به وفور یافت می شود به محصولاتقابل استفاده است .
طبیعی است که مواد خام برای تبدیل شدن به محصولات راهیطولانی را باید سپری کنند ، برش کاری ، شکل دادن ، مونتاژ کاری و پرداخت کاری مراحلاصلی شکل گیری یک محصول هستندهمین مراحل نیز به ماشین ها و نرم افزارهایپیشرفته نیاز دارند تا بتوانند به قطعات صنعتی تبدیل شوند .
آنچه در مراحلاولیه تحصیل و قدم های نخست این رشته مهم فرا میگیرید محاسبات فنی ، رسم فنی ،طراحی قطعات مختلف صنعتی ، آزمایشگاه اندازه گیری دقیق ، جوشکاری و ریخته گری قطعاتصنعتی و ساخت قطعات بو سیله ماشین های تراش ، فرز و صفحه تراش می باشد.

درس ها ی رشته :

سالدوم

رديف

نام درس

نظري

عملي

1

آمادگی دفاعی

2

0

2

ادبیات فارسی (2)

2

0

3

تراشکاری (1)

1

2

4

تربیت بدنی (2)

0

1

5

تعلمیات دینی و قرآن (2)

2

0

6

تکنولوژی و کارگاه جوشکاری

1

1

7

جغرافیای عمومی و استان

3

0

8

رسم فنی عمومی

1

1

9

ریاضی (2)

4

0

10

زبان خارجه (2)

2

0

11

زبان فارسی (2)

2

0

12

شناخت و خواص مواد

2

0

13

عربی ( 1/2 )

1

0

14

فیزیک (2)

2

0

15

محاسبات فنی (1)

2

0

16

کارگاه مکانیک عمومی

1

1

 

 

 

سالسوم

رديف

نام درس

نظري

عملي

1

اجزاء ماشین

2

0

2

اندازه گیری دقیق و آزمایشگاه

1

1

3

تاریخ معاصر ایران

2

0

4

تراشکاری (2)

1

2

5

تربیت بدنی (3)

0

1

6

تعلیمات دینی و قرآن (3)

3

0

7

تکنولوژی و کاربرد برق در ماشینابزار

1

1

8

تکنولوژی و کارگاه ریخته گری

1

1

9

رسم فنی تخصصی

1

1

10

ریاضی (3)

1

1

11

عربی (2/2)

1

0

12

مبانی و کارکرد رایانه

1

1

13

محاسبات فنی (2)

2

0

14

کارآموزی

0

2

15

کارگاه ساخت و تولید

1

2

 

 

صنعت و بازار کار :‌

 

زمینه شغلی رشته مذکور عبارت است از :
سرپرستی آزمایشگاه اندازه گیری دقیق
کارگاه های تراشکاری
کارگاه های فرزکاری
کارگاه های ابزارتیزکنی
کارگاه های چرخ دنده تراشی با ماشین مخصوص
سرپرستی کارگاه هایتراشکاری ، فرزکاری ، برش کاری و ......
اپراتوری ماشین های اتوماتیک ، فرمتراشی و سری تراشی
کارگاه های سنگ زنی و پرداخت سطوح تخت گرد

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 26 اسفند 1393 ساعت: 15:13 منتشر شده است
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 792

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس