تحقیق دانشجویی - 56

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

کارآموزی واحد نیرو محرکه

بازديد: 253

 

واحـد نيـرو محـركه

مـوتـورسازي

 

 

 

 

عنوان پروژه

Power Test

 

Power Test

هدف از انجام اين تست‌ها و آزمايشات عبارت است از :

الف ) ايجاد يك استاندارد ارزش يابي (آديت) موتورها براي بررسي كيفي (ميزان توان- گشتاور مصرف ويژه سوخت و ساير پارامترهاي تعريف شده).

ب ) ايجاد روش مشخص براي شناسايي و كشف ايرادات موجود در موتورها (مخصوصاً ايرادات مهم) كلية موتورهاي توليدي و مورد استفاده سطح ايران خودرو را مي‌توان براي انجام اين تست مورد استفاده قرار داد.

قبل از انجام تست Performance بايد يك سري آزمايشات و تست  هاي ديگر بر روي موتور انجام شود.

اين مراحل به شكل زير است:

1) آديت موتورها : ارزش‌يابي و بازبيني دوره‌اي از موتورها، در حقيقت انتخاب از بين موتورهاي توليدي و تأئيد شده مي‌باشد. پس از آزمون عملكرد جهت شناسايي ميزان انطباق با تعاريف و مشخصات فني موتور و كشف معايب احتمالي آن از جمله معايب قطعه مونتاژ موتور تست نهايي و اشكالات اپراتور مي‌باشد.

2) HOT Test :

كنترل كلي موتورها البته در حالت روشن كه پس از مونتاژ موتور در انتهاي خط توليد صورت مي‌گيرد ( موتور بايد بدون بار باشد)

در اين تست ابتدا مدارهاي آب، سوخت ، برق وگازهاي خروجي از موتور را وصل مي‌كنيم.

پس سطح روغن تزريقي به موتور را چك مي‌كنيم وهواگيري از مدار آب را انجام مي‌دهيم و اتصالات سوخت رساني را براي جلوگيري از نشتي بنزين بررسي مي‌كنيم.

موتور را روشن كرده و به دور 1750 rpm مي رسانند. (فشار روغن موتور نبايد در اين حالت از 2.5 bar بيشتر شود) . براي مدتي كه موتور در دور 1750 rpm كار مي‌كند شرايطش پايدار مي گردد.

سپس دور موتور را به 2500 rpm مي‌رسانيم. در اين حالت ميزان فشار روغن و دماي روغن را بدست بياوريم. هم چنين از طريق كامپيوتر مي‌توانيم دماي آب ورودي به موتور و دماي آب خروجي از رادياتور را نيز اندازه بگيريم. در HOT Test علاوه بر اين موارد بايد صداي غيرعادي موتورها اعم از knock و ارتعاشات اضافي ونويزها و هم چنين حركت منظم موتور را مورد بررسي قرار مي‌دهيم. سپس اتصالات مربوط به سيستم روغن موتور اعم از اتصال لوله روغن بر روي بلوك سيلندر-اتصال لوله گيج اتصال فيلتر روغن اتصال پيچ تخليه روغن اتصال كاسه نمد ميل سوپاپ و اتصال كاسه نمد انتهاي ميل لنگ چك مي‌شود.

هيچ گونه روغني نبايد در منيفولد هوا و اگزوز مشخص شود. هر گونه نشتي احتمالي روغن را در چهار طرف موتور بررسي مي‌كنيم. حال نوبت به اتصالات مدار آب موتور است كه شامل بررسي لوله هاي آب اتصال لوله آب به بلوك سيلندر و سرسيلندر اتصال سه راهي آب اتصال لوله هواگيري آب اتصال مربوط به واحد ارسال كننده دماي آب و نسور دماي آب است و دسته آخر هم بايد اتصالات مربوط به سيستم سوخت رساني كه خيلي مهم است را چك كنيم.

مرحله بعدي

3) Running in

اين تست كه در حقيقت تست آبندي موتور است و قبل از تست Performance انجام مي‌شود. اين تست داراي مراحل زير است كه نشان داده شده است.

در ابتدا موتور در حالت بدون بار (يعني دريچه تراتل كاملاً بسته ) در دور 1000rpm به مدت 30 دقيقه كار مي‌كند .

بعد از اين مرحله بايد روغن موتور را به طور كامل عوض كنيم.

سپس طبق جدول زير ادامه مي‌دهيم.

tكل

t

Load

دور

45min

1h-15 min

1h-45 min

2h-15 min

2h-45 min

3h-15 min

3h-45 min

4h-15 min

4h-45 min

15

30

30

30

30

30

30

30

30

No load

15% Est

20%

25%

30%

50%

60%

75%

100%

1000

1500

1750

2000

2250

2500

2750

3000

3000

4) Performance:

تست عملكرد موتور است كه پس ازتست آب بندي جهت مشخص شدن مشخصه هاي اصلي موتور ( توان گشتاور مصرف ويژه سوخت) بر روي موتور انجام مي‌شود.

كه براي انجام اين تست از هر 2000-2500 موتور يكي را به طور اتفاقي انتخاب مي‌كند. اين موتورها همانطور كه گفته شد بايد از موتورهايي انتخاب شوند كه داراي تائيد واحد كنترل كيفيت باشند. در اين تست عملكرد موتور از لحاظ توان و گشتاور مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

موتور بر روي يك Stand فلزي قرار مي گيرد كه اين Stand براي پيكان و RD يكسان و براي موتورهاي پژو هم يكسان است.

موتور را دقيقاً در شرايط كاري موتور معمول نصب شده بر روي خودروها ، قرار مي‌دهند.

در ابتدا بايد تجهيزات موتور مثل فيلتر هوا، دينام و .. بر روي موتور نصب گردد و بوسيله موتور چرخانده شود.

روغن به اندازه كافي به موتور داده مي شود و با در نظر گرفتن كليه مسائل ايمني سوخت مورد نظر هم به خودرو تزريق مي شود و به طور كل پس از نصب بر روي Stand، براي پيكان و RD يكسان و براي موتورهاي پژوهم يكسان است.

موتور را دقيقاً در شرايط كاري موتور معمول نصب شده بر روي خودروها ، قرار مي دهند.

در ابتدا بايد تجهيزات موتور مثل فيلتر هوا، دينام و بر روي موتور نصب گردد و بوسيله موتور چرخانده شود.

روغن به اندازه كافي به موتور داده مي شود و با در نظر گرفتن كليه مسائل ايمني سوخت مورد نظر هم به خودرو تزريق مي شود و به طور كل پس از نصب بر روي Stand، تمام اتصالات آب و روغن و سوخت و برق آن بنابر تعريف بسته مي شود. آب به داخل سيستم خنك كاري شارژ مي گردد و پس عمليات هواگيري انجام مي شود اين مراحل ترتيب ويژه اي دارد كه در زير به آن اشاره شده است.

مراحل نصب موتور :

1)     پيچ هاي ديسك وصفحه را باز مي‌كنيم.

2)      شلنگ رادياتور و شلنگ ترموستات را باز مي كنيم تا اينكه شلنگ آب ورودي وخروجي دستگاه رابه آن ببنديم.

3)     موتور را با جرثقيل بلند مي كنيم و به آرامي از محل پايه دسته موتور روي Stand قرار مي دهيم.

4)  از پيچ هايي كه براي ديسك و صفحه بود و قبلاً در مرحله (1) باز كرده بوديم استفاده مي كنيم و شفت خروجي دينامومتر را با راهنماي پين هاي روي دنده فلايويل با استفاده از اين پيچ ها به فلايويل وصل مي كنيم.

5)      اگزوز را بوسيله يك واشر سه تا مهره مي بنديم. (آچار )

6)      سپس Start را وصل مي كنيم.

7)     دو تا پيچ  و دو تا واشر يكي پشت Start و يكي هم روي قسمت عقب سيلندر مي بنديم.

8)     سنسور دور موتور بوسيله پيچ بالاي استارت و پين گيربكس با يك پيچ  به سيلندر متصل مي كنيم.

9)  فشنگي روغن را باز مي كنيم و بعد واسط سنسور دماي روغن و فشار روغن را جاي آن با آچار فرانسه مي‌بنديم.

10)پيچ رگلاژ دينام را شل كرده و تسمه را بين پولي سر ميل لنگ و پولي سرواتر پمپ وپولي سردينام وصل مي كنيم. بعد بوسيله اهرم دينام را در محل نصب مناسب قرار مي دهيم و پيچ را سفت مي كنيم  

11)شلنگ آب ورودي را به واترپمپ وصل مي كنيم ( وصل بابست)

12) شلنگ آب خروجي را به ترموستات وصل مي كنيم ( وصل با بست)

13) Connector دينام را وصل مي كنيم براي RD و  براي پيكان سوكت دارد

14) هواكش را هم با بست مي بنديم

15)سنسور دماي روغن دماي آب ورودي و خروجي سنسور اگزوز دماي هواي ورودي سنسور فشار روغن همگي را در محل خود با آچار  مي بنديم.

همه سنسورها مثل هم هستند به جز سنسور دماي اگزوز. يعني همه سنسورهاي دمايي رنج دمايي  را دارند به جز اگزوز كه رنج دمايي  رادارد و مقاومتش به دليل دماي بالاي اگزوز بيشتر است.

16) لوله ورودي و خروجي بنزين را به صورت دستي مي بنديم.

17) در اين مرحله بايد سيم گاز را وصل كنيم.

18) فيش كويل دوبل و سنسور دماي آب و خود دسته سيم منيفولد به ECU را وصل مي كنيم ( به روش دستي)

مراحل روشن كردن موتور

1)‌ ابتدا بايد تابلوي بيرون سلول را روشن كنيم.

2) سپس تمام بست ‌ها و اتصالات را از نظر محكم بودن بررسي مي كنيم تا هيچ گونه نشتي وجود نداشته باشد.

3) سپس سيم + و پمپ بنزين (آبي رنگ) را به باتري وصل مي كنيم.

4) شير آب موتور را بايد وصل كنيم چون اگر بدون آب موتور را روشن كنيم در عرض 3 دقيقه موتور مي سوزد يعني تمام واشر سرسيلندر مي سوزد و موتورآب و روغن قاتي مي‌كند .

5) شير اصلي بنزين را وصل مي كنيم.

6) موتور را استارت مي زنيم.

7) بعداز اينكه موتور روشن شد در ابتدا فشار روغن را بررسي مي كنيم كه اين مقدار فشار روغن براي پيكان RD ، 4bar است اگر اين عدد نبود دو دليل وجود دارد يكي اينكه يك جاي موتور نشتي دارد و دومي اينكه oil pump درست كار نمي كند.

8) پس دوباره موتور را خاموش مي كنيم تا اينكه اگر احياناً در حين كار اتفاقي براي موتور افتاد مطمئن باشيم كه مي توانيم موتور را قطع كنيم.

9) بعد از اينكه موتور را دوباره روشن كرديم نشتي بنزين و روغن و آب را چك مي كنيم.

10 ) سپس صداي موتور را بررسي مي كنيم تا اينكه صداي غيرعادي و ناهنجار ندهد.

11) هر 5 دقيقه يكبار بايد دورتادور موتور را بررسي كنيم تا هيچ گونه نشتي نداشته باشد.

بعد از تست Running –in نوبت تست Performance مي شود. طبق جدول مربوطه از دور 1500rpm شروع مي كنيم و بايد در طي هر مرحله توان، گشتاور- فشار روغن (bar)- درجه حرارت هواي ورودي و درجه حرارت روغن ودرجه حرارت اگزوز مورد بررسي قرار گيرد.

اما از آنجائي كه شرايط تست اين آزمايشگاه مطابق شرايط استاندارد نمي‌باشد بايد از يك ضريب تصحيح استفاده كنيم. اين ضريب تصحيح داراي فرمول زير مي‌باشد.

 : فشار هواي خشك است ( در اين سلول مقدار ثابت 89.3Kpa در نظر گرفته شده است)

T: دماي هواي محيط سلول

P: قدرت اندازه گيي شده در طول تست

: توان تصحيح شده در شرايط استاندارد

شرايط استاندارد =

كه توان و گشتاور بدست آمده را در ضريب تصحيح ضرب كرده و توان و گشتاور واقعي موتور را بدست مي آوريم:

استاندارد پروسه =

استاندار كتاب هيوود=

بعد از محاسبه توان و گشتاور واقعي موتور بايد اين موضوع چك شود كه آيا اين اعداد رنج مشخص شده براي هر دور است يا نه اگر كه نبود بايد اين موضوع گزارش شود.

بعد از تست Performance، تست advance Running-in انجام مي شود.

اين تست معمولاً وقتي صورت مي گيرد كه بخواهند قطعه اي را روي موتور تست كنند. يعني موتور در اين تست تحت تنش قرار مي گيرد و عكس العمل آن بررسي مي شود اين تست طبق جدول زير انجام مي شود.

Total Time

Duration

Load

Engine RPM

8 hr

8h-3 min

8h-18 min

8h-21 min

8h-36 min

8h-39 min

8h-54 min

8h-47 min

9h-12 min

15 min

3 min

15 min

3 min

15 min

3 min

15 min

3 min

15 min

Full

None

Full

None

Full

None

Full

None

Full

3500

1000

4000

1000

4570

1000

4750

1000

5000

5 )‌Measurment of the oil Consumption

تست اندازه گيري روغن كه پس از تست عملكرد جهت مشخص كردن ميزان مصرف روغن بر روي موتور اجرا مي شود اين تست در حال حاضر در شركت IPCO انجام مي گيرد و به شرح زير است:

در ابتدا بايد تمامي نكات براي جلوگيري از كاهش روغن در طول انجام تست هاي مختلف انجام شود. هر گونه كاهش روغن در حين تست باعث قطع شدن عمليات تست مي گردد.

اين تست بايد بدون هيچ گونه وقفه اي صورت مي گيرد. اگر در حين انجام، تست به هر دليلي قطع شود كليه تست هاي انجام شده حذف و تمامي آنها مجدداً انجام مي شود. براي انجام اين تست به تجهيزات خاصي نياز داريم:

1)     وزنه هاي مورد نياز تا kg10 كاليبره شوند.

2)      ظرف براي ذخيره روغن با توجه به فضاي موجود.

3)      وزن روغن تزريق شده به موتورهاي XU بايد 3500 gr باشد.

اين روغن تزريقي پس از 15 ساعت تست بدون وزن كردن تخليه مي شود كه دماي موتور در اين حالت  و زمان تخليه هم 15 دقيقه است. حال بايد روغن جديد به موتور تزريق شود براي اين كار روغن  جديد تزريقي را به همراه ظرف آن وزن مي كنيم.

پس از تزريق روغن جديد ظرف روغن را وزن مي كنيم  در حين انجام تست دماي مورد نظر بايد براساس دماي باز شدن ترموستات باشد زمان تست 4 ساعت بدون توقف در دور 4500 rpm ودر 0.75 بار مي باشد . دماي روغن بين 95 تا 105 سانتي گراد است.

پس از 4 ساعت كاركرد، موتور در دور 1500 rpm بدون بار كار مي‌كند  تا دماي روغن از  به  برسد. پس از پايان تست تخليه روغن صورت مي گيرد.

دماي روغن  است. ظرف مخصوص تخليه روغن را تميز كرده و وزن آن را اندازه مي گيريم.  روغن را درون ظرف مخصوص تخليه مي ريزند ( مدت زمان تخليه 15 min مي باشد) وزن ظرف مخصوص بهمراه روغن تخليه شده اندازه گيري مي شود

مقدار روغن بدست آمده پس از انجام اين تست برابر است با  

در اين مرحله بايد ميزان مصرف روغن را اندازه گيري كرد. مقدار روغن تزريقي برابر است با . مقدار روغن تخليه شده پس از انجام اين تست برابر است با

كه با تفريق اين دو مقدار از يكديگر مي توان مصرف روغن را اندازه گرفت. از طرفي ميزان درصد مخلوط بنزين درون روغن بايد در آزمايشگاه مربوطه انجام شود. پس از پايان آزمون هاي ذكر شده دمريت استاتيكي موتور آزمايش شده به روش زير صورت مي گيرد.

دمريت استاتيكي :

براي انجام دمريت استاتيكي بايد مراحل زير را طي كنيم:

1)     موتور بايد سرد باشد.

2)     بدون باز كردن قطعات و اتصالات داخلي موارد زير را بررسي مي كنيم.

-         وضعيت ظاهري موتور

-          ميزان خلاص سوپاپ دود هوا با استفاده از فيلر

-         كشش تسمه

-         گشتاور قطعات بستر شده غير از پيچ هاي سرسيلندر

پس از دريافت گزارش كامل آزمايشگاه موتور توسط مسئول واحد مجري ارزيابي (آدميت) نتايج آزمون مطابق با معيارهاي مندرج در فرم مقايسه و ارزيابي مي گردد.

سپس با توجه دمريت استاتيكي وباتوجه به گزارش كامل آزمون موتور (دريافتي ازآزمايشگاه تست موتور ار گزارش نهايي توسط مسئول واحد مجري ارزيابي (آديت) تهيه و به واحد هاي ذيربط ارسال مي گردد.

مراحل باز كردن موتور :

براي باز كردن يك موتور مراحل زير را بايد به ترتيب بيان شده طي كنيم:

1)     در مرحله اول هواكش ورودي را از موتور جدا مي كنيم.

2)      سپس سيم وصل شده به درام گاز (طلبك گاز) را از موتور جدا مي كنيم.

3)      سپس نوبت باز كردن سنسورهاست.

1)     سنسور دماي روغن  2) سنسور فشار روغن 3) سنسور آب ورودي و خروجي

4)     سنسور اگزوز

4) دو شلنگ ورود بنزين و خروج بنزين از ريل سوخت به باك را باز مي كنيم.

5)     بعد همه سنسورها را يكجا بوسيله چسب كاغذي كه دور همه شان مي پيچيم جمع مي كنيم.

البته همه سنسورها يك لاستيك كوچك رويشان است كه براي آب بندي قرار گرفته اند كه بر روي همه سنسورها اين جنس لاستيكي است اما براي سنسور اگزوز چون دماي بالاتري دارد اين قطعه فلزي است. يكي ديگر از مزاياي جمع كردن اين است كه اگر اين سنسورها عمودي قرار گيرند و به طور آويزان، ممكن است واشرها گم شوند.

6)      در مرحله بعد شنلگ هاي آب خروجي و ورودي را از آن جدا مي كنيم.

7)     دسته سيمي كه به Ecu وصل مي شود را باز مي كنيم.

8)     واسطه سنسور فشار و دماي روغن را كه به موتور وصل بود توسط آچار فرانسه جدا مي كنيم.

9)      با  بكس پيچ هاي دينام را باز مي كنيم.

10) فيش هاي + و دينام را جدا مي كنيم.

11) حالا نوبت باز كردن پيچ هاي استارت است.

12)سپس تسمه را از موتور جدا مي كنيم (روي پولي واتر پمپ)

13)فيش مربوط به كويل دوبل و سنسورهاي دماي آب را باز مي كنيم.

14)سنسور دور موتور كه بالاي فلايويل وصل بود را باز مي كنيم.

15) پيچ هاي اگزوز را باز مي كنيم  آن را از موتور جدا مي كنيم.

16)واشر اگزوز را جدا مي كنيم.

17)سپس اتصال فلايويل (ديسك و صفحه) را با دينامومتر قطع مي كنيم.

18)جرثقيل را براي حمل موتور به سمت جلو حركت مي دهيم.

19)موتور را توسط قلاب هايش به جرثقيل وصل مي كنيم و آن را از روي Stand بر روي پالت مخصوص حمل قرار مي دهيم.

تاسيسات

1)     فن روي ميز: اين فن بر روي ميز قرار گرفته است. در كل از اين فن به عنوان كمك خنك كن استفاده مي كنند.

2)  فن اگزوز : با استفاده از اين فن دورهاي آلاينده با خروجي از اگزوز را مي توانيم به خارج از محيط منتقل كنيم. كه در بيرون اين راهگار دو تا بود يكي براي موتور پيكان و ديگري براي موتور پژو. كه دود به طور طبيعي تا قبل ازمكنده اين لوله ها پيش مي رود و سپس با استفاده از يك مكنده اين دودها با قدرت زيادي خارج مي شوند.

3)     برج خنك كننده

4)      حوضچه 3000 lit

اين حوضچه براي خنك كاري موتور استفاده مي شود و داراي دو لوله ورودي آب خنك ( خروجي آب گرم ) موتور است.

يك لوله با طول بلندتر و ضخيم تر كه براي ورودي آب خنك به داخل موتور وديگري لوله كوتاه تر و نازك تر كه براي خروج آب گرم از موتور بود.

 

 
 

 

 

 

5)     دمنده هواي ورودي : اين دمنده هوا رابه داخل سلول هدايت مي كنند وباعث خنك كاري موتور مي شود.

6)      دو هواكش سقف

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 09 اسفند 1394 ساعت: 19:23 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

زندگینامه سید مرتضی علم الهدی (ره )

بازديد: 87

 

زندگینامه سید مرتضی علم الهدی )ره(

مجموعه: زندگینامه بزرگان دینی

 سید مرتضی علم الهدی (ره),زندگینامه سید مرتضی علم الهدی (ره

زندگینامه سید مرتضی علم الهدی (ره)

ابوالقاسم علی بن الحسین معروف به سید مرتضی و علم الهدی، در رجب سال 355 هجری قمری در شهر بغداد دیده به جهان گشود پدرش حسین موسوی بود که منصب رسیدگی به کار و زندگی سادات دودمان ابوطالب و مسؤولیت نظارت بر دیوان مظالم و سرپرستی زائران خانه خدا را که از منصب‌های مهم آن روز بود به عهده داشت. پدربزرگش نیز ابراهیم مجاب از نوادگان حضرت امام کاظم(علیه‌السلام) بود. برادر بزرگوارش نیز سید رضی(ره) می‏باشد.

مقام علمی:

جناب سید مرتضی علم الهدی (ره) به حق شاگرد اصلی شیخ مفید می‏باشد که بنا بر آنچه نقل شده، شیخ مفید بعد از خوابی که دید و دو فرزند حضرت فاطمه(علیهاالسلام) را به فرزندی قبول کرده بود، سیدمرتضی و سیدرضی را به شاگردی قبول کرد و تا آخر عمر به بارور کردن علم و عمل این دو برادر کوشید.

استادان دیگر این بزرگوار عبارتند از: ابومحمد هارون فرزند موسی تلعکبری،شیخ محمد صدوق، حسین بن علی بابویه برادر شیخ صدوق، احمد بن علی بن سعیدکوفی، ابوالحسن علی بن محمد کاتب و بسیاری علمای اعلام دیگر.

خداوند متعال به سید مرتضی استعدادی وافر داده بود و او نیز از این نعمت بزرگ الهی به خوبی بهره برداری کرد و در نتیجه تلاش و کوشش در مدتی نه چندان طولانی کتب زیادی تالیف کرد. مرحوم علامه امینی در الغدیر نام 86 اثر او را بیان کرده یکی از کتاب‌های وی دیوان معروف او با بیست هزار بیت است.مرحوم علامه امینی در الغدیر نام 86 اثر او را بیان کرده یکی از کتاب‌های وی دیوان معروف او با بیست هزار بیت است.

سید مرتضی علم الهدی (ره) علاوه بر مقام علمی و اجتهاد دارای ذوق شعر و ادب بود و در زمان ایشان، غیر از برادرش سید رضی شاعری همانندش نبود. کتاب دیگر او امالی است که در موضوع فقه و تفسیر و حدیث و شعر و فنون ادب است. کتاب دیگر ایشان شافی  است که هر چه علمای کنونی درباره امامت نوشتند، کمتر از آن است که در شافی سیدمرتضی تحقیق کرده است. دیگر کتاب‌های ایشان عبارتند از مسائل ناصریه، مسائل طرابلسیه، مسائل موصلیه.

در باب تدریس مرحوم سیدمرتضی باید گفت ایشان علوم زیادی را تدریس می‏کرد. یکی از ویژگی‏های درس او این بود که بزرگان بسیاری در آن شرکت می‌کردند، حتی گاهی استاد عالی قدرش شیخ مفید نیز در درس او حضور می‏یافت.

اما شاگردان حضرت استاد بسیارند از جمله:

شیخ طوسی، ابویعلی سلار دیلمی، ابوالصلاح حلبی، قاضی ابن براج طرابلسی، شریف ابویعلی محمد بن حسن بن حمزه جعفری، ابو الصمصام مروزی، سید نجیب الدین کراجکی، شیخ ابوالحسن سلیمان صهرشی، جعفر بن محمد دوریستی، ثابت بن عبدالله نباتی، شیخ احمد خزاعی، شیخ مفید ثانی، شیخ ابوالمعالی احمد بن قدامه، شیخ ابوعبدالله محمد فرزند علی صلواتی و ابوزید فرزند کیابکی حسینی و بسیاری از علمای دیگر.

سید مرتضی علم الهدی (ره)  در کلام دیگران:

علامه حلی این عالم گرانمایه درباره سیدمرتضی می‏گوید: "علم الهدی در علوم بسیاری یگانه بود‏. دانشمندان ما به وفور فضل و دانش او اتفاق نظر دارند‏. در دانش‏ هایی مانند علم کلام و فقه و ادب، از قبیل شعر و لغت و جز این‏ها بر همگان مقدم بود‏... شیعه از زمان وی تا عصر ما که در سال 693 قمری است، از کتاب‏های او استفاده کرده‏اند‏. او رکن طائفه شیعه و معلم آن‏هاست."

علامه بحرالعلوم نیز می‏فرماید: "علی بن حسین ابوالقاسم مرتضی علم الهدی، ذوالمجدین و صاحب الفخرین و الریاستین، مروج دین جدش، سرور ثقلین در قرن چهارم، به روش پیشوایان برگزیده، او سرور علمای اسلام و پس از ائمه اطهار از همه کس برتر است. او دانش‏هایی گرد آورد که نصیب هیچ کس نشد و از فضایلی برخوردار گردید که او را از همه کس ممتاز گردانید‏. دانشمندان مخالف و موافق درباره فزونی فضلش اتفاق نظر دارند و به تقدمش بر تمامی دانشمندان پیشین و پسین معترف می‏باشند‏."

ابو العلاء معری در ضمن شعر عربی، در پاسخ افرادی که از سید مرتضی پرسیدند، گفته است: "ای کسی که آمده‏ای تا درباره سید مرتضی از من بپرسی، بدان که او از هر نقص و عیبی پیراسته است. اگر او را ببینی، خواهی فهمید که وجود همه مردم در مردی جمع، و روزگار در یک ساعت متمرکز گشته و جهان در یک خانه قرار گرفته است."

او علاوه بر مقام علمی و اجتهاد دارای ذوق شعر و ادب بود و در زمان ایشان، غیر از برادرش سید رضی شاعری همانندش نبود.

فعالیت‌های اجتماعی:

بعد از سیدرضی برادر بزرگوارش امارت حج و نظارت بر دیوان مظالم به عهده سید مرتضی افتاد. از زمان خلفای بنی امیه تا زمان معتضد عباسی، فرزندان علی بن ابیطالب همیشه تحت تعقیب و مراقبت خلفا و ماموران بودند و معمولا در جنگ و گریزها به شهادت می‏رسیدند. هنگامی که حکومت و خلافت در سال 279 ق . به معتضد عباسی واگذار شد موضوع احترام به علویان و تعیین سرپرست مطرح شد و در هر شهری یکی از بزرگان سادات یا علمای علوی نقابت یعنی سرپرستی سادات آن شهر یا منطقه را به عهده گرفت.

سید مرتضی علاوه بر نظارت بر نسب و دفاع از حقوق و حفظ شرافت آنان موظف بود در میان آنان قضاوت کند، سرپرستی اموال و دارایی یتیمان را بر عهده گیرد، احکام الهی را در صورت ارتکاب گناه درباره آنان جاری کند، دختران و زنان بی سرپرست را شوهر دهد و از بی سرپرستان مراقبت کند.

امارت حج هم مسئولیت بزرگی بود که ریاست و رهبری زائران خانه خدا را به عهده داشت و معمولا شخص خلیفه آن را به عهده داشت . ولی گاهی خلیفه این مسئولیت بسیار مهم را به شخصی که شایستگی داشت واگذار می‌کرد.نظارت بر دیوان که در آن به اعمال ظالمانه حکام و امرا و رجال بزرگ دولت زیر نظر شخص خلیفه رسیدگی می‌شد، نیز یکی از مسئولیت‌های خطیر اجتماعی بود.

  سید مرتضی علم الهدی (ره),زندگینامه سید مرتضی علم الهدی (ره(

سید مرتضی عاشق نماز:

سید مرتضی در وصیت‏نامه زیبایی راجع به نمازش می‏گوید: "تمام نمازهای واجب مرا که در طول عمرم خوانده‏ ام به نیابت از من دوباره بخوانید." دوستانش پرسیدند چرا؟! شما که فردی وارسته بودید و اهمیت فوق‌العاده ‏ای به نماز می‌دادید، علاقه‏ مند و عاشق نماز بودید و همیشه قبل از فرارسیدن وقت نماز وضو گرفته‏، آماده می‏ شدید تا وقت نماز فرا رسد، حال چه شد که اینگونه وصیت می‌کنید؟!

وصیت می‌کنم که تمام نمازهای مرا دوباره بخوانید زیرا تصور من این است که شاید نمازهای من صد در صد خالص برای خدا انجام نگرفته باشد بلکه درصدی از آنها به خاطر لذت روحی و معنوی خودم به انجام رسیده باشد! پس همه را قضا کنید چون اگر یک درصد از نماز هم برای غیر خدا انجام گرفته باشد شایسته درگاه الهی نیست و می‌ترسم به همین سبب اعمال و راز و نیازهای من مورد پذیرش خدای منان قرار نگیرد!"

سید در پاسخ فرمود: "آری من علاقه‌مند به نماز بلکه عاشق نماز و راز و نیاز با خالق خود بودم و از راز و نیاز هم لذت فراوان می‏بردم، از این رو همیشه قبل از فرا رسیدن وقت نماز لحظه شماری می‏ کردم تا وقت نماز برسد و این تکلیف الهی را انجام دهم و به دلیل همین علاقه شدید و لذت از نماز، وصیت می‌کنم که تمام نمازهای مرا دوباره بخوانید زیرا تصور من این است که شاید نمازهای من صد در صد خالص برای خدا انجام نگرفته باشد بلکه درصدی از آنها به خاطر لذت روحی و معنوی خودم به انجام رسیده باشد! پس همه را قضا کنید چون اگر یک درصد از نماز هم برای غیر خدا انجام گرفته باشد شایسته درگاه الهی نیست و می‌ترسم به همین سبب اعمال و راز و نیازهای من مورد پذیرش خدای منان قرار نگیرد!"

وفات:

سید مرتضی سرانجام پس از عمری پربار و انجام کارهایی بزرگ و ارزنده در حدود هشتاد سالگی در 25 ربیع الاول 436 هجری قمری در شهر بغداد به جوار حق شتافت و به دست ابوالحسین نجاشی و دیگر شاگردانش ‍ غسل داده شد و سپس فرزندش سید محمد بر او نماز خواند و در خانه‏اش ‍ واقع در محله کرخ به خاک سپرده شد. پس از مدتی پیکر مطهر او به کربلا منتقل شد و در جوار جد بزرگوارش حضرت سید الشهدا در کنار قبر برادرش سید رضی در مقبره ابراهیم حجاب دفن گردید.

 --------------------

برگرفته از منابع

ریحانة الادب، محمد علی مدرس تبریزی، تهران، چاپخانه شفق

ترجمه روضات الجنات، محمد باقر ساعدی، تهران، کتاب‏فروشی اسلامیه

منبعtaamolnews.ir

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 08 اسفند 1394 ساعت: 18:20 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره راه های مراقبت از چشم

بازديد: 2829

 

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع

راه های مراقبت از چشم

 

روش های حفاظت از چشم را در ادامه ببینید.

همه ما با علم به اینکه بینایی چشم تا چه حد اهمیت دارد، به این مسأله بی توجهی می کنیم. حدود 25 میلیون نفر در سراسر جهان بینایی خود را از دست داده و حدود 80 میلیون نفر نیز دچار اختلال بینایی هستند. حال ببینیم چه راهکارهایی می تواند به شما در حفظ بینایی مطلوب کمک کند.

معاینه چشم ، معاینه چشم ، عینک آفتابی ، فشار و خستگی چشم

معاینه چشم ونقش آن در جلوگیری از بیماری چشم

معاینه منظم چشم

جدی ترین مشکلات بینایی، لکه های ناشی از افزایش سن، گلوکوم، رتینوپاتی دیابتی و آب مروارید است. این بیماری ها باید سریع تشخیص داده شود تا درمان شوند. به این منظور، معاینات دوره ای چشم، هر شش ماه یکبار ضروری است. چشم پزشک می تواند این قبیل مشکلات را حتی قبل از بروز علائم تشخیص دهد.

استفاده از عینک آفتابی

همانطور که بیرون از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کرده و پوست خود را از اشعه آفتاب محافظت می کنید، باید مراقب چشمان خود نیز باشید. چشم های ما بدون نگاه کردن مستقیم به خورشید نیز صدمه می بینند. اشعه UV خورشید می تواند با انعکاس بر روی سطح برف، شن و ماسه، آسفالت و آب به چشم آسیب بزند. این آسیب به مراتب بیشتر از لکه های وابسته به سن و حتی آب مروارید است. اشعه UV در شرایطی قادر است قرنیه را دچار آفتاب سوختگی موسوم به فوتوکرانتیس (Photokeratits) کند که منجر به کوری موقت می شود. پس لازم است استفاده از عینک آفتابی را جزء عادات روزمره خود قرار داده و هنگام خروج از منزل آن را به چشم بزنید و دقت داشته باشید که عینک آفتابی شما حتماً محافظت 100 درصد اشعه UV را داشته باشد.

اجتناب از فشار و خستگی چشم

تاثیرات کوتاه مدت خستگی چشم عبارتند از: درد، اشک ریزی، تاری یا دوبینی و سردرد، کار با رایانه برای ساعت های طولانی تأثیرات سویی بر بینایی دارد. اگر چه نسل جدید مانیتورهای ال سی دی این اثر مخرب را کاهش می دهد، اما رعایت نکات زیر در هنگام استفاده از رایانه ضروری است: 1- استفاده از فیلتر تابش در صورت لزوم 2- تغییر متناوب زاویه مانیتور و همینطور زاویه قرار گرفتن پشت مانیتور 3- رعایت فاصله مناسب با مانیتور 4- پیروی از قاعده 20/20/20 (هر 20 دقیقه حداقل 20 متر دورتر را به مدت 20 ثانیه نگاه کنید)

حفاظت از چشم

غیر از بیماری ها، آسیب های محیطی نیز می تواند روی چشم ها و بینایی اثر مخرب داشته باشد. در مشاغل خطرناک باید از عینک ایمنی استفاده کرد. غیر از آن، استفاده از عینک محافظ در موارد زیر نیز توصیه می گردد: 1- استفاده از ماشین چمن زنی و وسایلی که سنگریزه و گرد و غبار شدید به اطراف پرتاب می کنند. 2- کار بر روی خودرو و ماشین آلاتی که مواد اسیدی و از این قبیل دارند. 3- کار با مواد شیمیایی (به عنوان مثال کار روی پروژه های شیمی در دانشگاه). 4- کار با ماشین آلاتی که تراشه های فلز و چوب به اطراف پرتاب می کنند (مانند ماشین آلات نجاری و آهنگری)

ورزش و رژیم غذایی مفید

خوردن هویج اگر چه به سرعت و به طور معجزه آسا بر بهبود بینایی تأثیر ندارد، اما ویتامین ها و مواد معدنی ضروری آن مطمئناً برای چشم ها مفید است. توصیه ما برای شما داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم، سرشار از ویتامین های E,A و C، همچنین روی، مس، سلنیوم و آنتی اکسیدان ها است. تمرینات چشمی را با مشورت چشم پزشک خود آغاز کرده و هرگز بدون توصیه و مشورت با دکتر از لنزهای چشمی استفاده نکنید.مواظب چشم های خود باشید!

منبع :

www.sid.ir

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 21 دی 1394 ساعت: 10:19 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره نظریه تئوری سیستم ها

بازديد: 327

 

نظریه تئوری سیستم ها

واژه "System" در لغت به‌معنای دستگاه، سیستم، نظام، قاعده، دستگاه حکومت و ... می‌باشد.[1] سیستم مجموعه‌ای از اجزا و روابط میان ‌آن‌هاست که توسط ویژگی‌های معین، به هم وابسته یا مرتبط می‌شوند و این اجزا با محیط‌شان یک کل را تشکیل می‌دهند[2] مانند یک کارخانه یا بدن انسان. این اجزاء در راه تحقق یک هدف حرکت می‌کنند و یکدیگر را در جهت تحقق این هدف کامل می‌نمایند. البته در فارسی معمولا از واژه نظام به‌عنوان معادل سیستم استفاده می‌شود.[3]

نظریه سیستم‌ها به‌عنوان نوعی روش‌شناسی علمی و نگرش به جهان می‌باشد که بر پایه به‌کارگیری رویکرد سیستمی انجام می‌گیرد. لذا لازم است تا مراحل مختلف روش‌شناسی علمی که منجر به ظهور تفکر سیستمی شده مورد بررسی قرار گیرد تا به فهم دقیق‌تر نظریه سیستم‌ها نایل شد.

 

مفهوم نظریه عمومی سیستم‌ها

لودویک فون برتالنفی، زیست‌شناس و متفکر اتریشی، مفهوم نظریه عمومی سیستم‌ها را در طی سال‌های 1930 و 1940 مدون کرد. وی که ازدیدگاه ارگانیستی به موجودات زنده می‌نگریست به‌تدریج دریافت که این نظرگاه میدانی بس وسیع را دربر می‌گیرد و مفهوم ارگانیسم نیز خود مفهومی جهان‌شمول است. برتالنفی با تکیه بر آنکه ارگانیسم‌ها، سیستم‌های بازی[13] هستند، یعنی با محیط اطراف خود تبادل ماده‌ای دارند، خویشتن را از بستر علوم کلاسیک به مجراهای نوین فکری سوق داد. به این ترتیب نظریه سیستم‌های باز وی وسیله‌ای شد تا وی افکار خویش را اوج داده و محدوده آن را از زمینه علوم زیستی به شاخه‌های دیگر معرفت نیز گسترش دهد. ابداع نظریه عمومی سیستم‌ها از فراورده‌های گسترش چنین اندیشه‌ای بوده است. رویکرد سیستمی که مکتب ارگانیستی و کلی‌گرایی را شامل می‌شده، نگرشی جامع به موجودیت‌ها بوده و برعکس شیوه‌های فکری تجزیه‌گرایانه و اتمی جوینده حقیقت را از غرق شدن در بطن جنبه یا هسته‌ای خاص از موجودیت‌ها و پدیده‌ها به دور می‌داشته است.[14] بنابراین نگرش سیستمی می‌تواند در همه شاخه‌های علوم گسترش یابد.

هدف نظریه عمومی سیستم‌ها کشف قوانین و نظم ذاتی پدیده‌هاست، از این‌رو می‌توان ‌آن را سیال‌ترین نظریه سیستمی به‌شمار آورد، زیرا در چهارچوب نظری ‌آن هیچ نظریه قاطعی ارایه نشده است.[15] بنابراین اندیشمندان معمولا به‌جای تعریف مستقیم این نظریه، اصولی عمومی را که هر سیستم به‌عنوان پدیده مورد مطالعه نظریه سیستم‌ها دارد را ذکر کرده‌اند. اندیشمندان درباره اصول و ویژگی‌های کلی زیر در مورد سیستم‌ها اتفاق نظر دارند:

1- ارتباط و وابستگی متقابل؛ عناصر مستقل و غیرمرتبط هرگز نمی‌توانند یک سیستم را به‌وجود آورند.

2- کل‌گرایی؛ کلیت‌های نظام‌مند را نمی‌توان با تجزیه شناخت، بلکه ‌آن‌ها را به‌عنوان یک سیستم می‌توان شناخت.

3- هدفمندی؛ تعامل سیستمی باید نتیجتا به هدف یا اهدافی منتهی شود و نهایتا تعادل نوینی را به وجود آورد.

4- فرایند؛ همه سیستم‌ها برای تحقق اهدافشان درون‌دادهای خود را تحت یک فرایند مشخص و معین به برون‌داد مبدل می‌سازند.

5- درون‌داد و برون‌داد؛ همه سیستم‌ها دارای ورودی و خروجی‌اند. در سیستم‌های بسته مثلا یکبار ورودی برای همیشه وارد سیستم می‌شود ولی در سیستم‌های باز ورودی‌های اضافی به‌طور منظم از محیط دریافت می‌گردد.

6- فرسایش؛ در داخل همه سیستم‌ها مقداری بی نظمی و تصادف وجود دارد که سبب فرسایش درونی ‌آن‌ها می‌شود.

7- قانونمندی و نظم؛ عناصر تشکیل دهنده یک سیستم به‌گونه‌ای منظم و قانونمند با یکدیگر در ارتباطند که اهداف ‌آن‌ها قابل تشخیص و تمیز است.

8- سلسله‌مراتب؛ هر سیستم پیچیده از سیستم‌های ساده‌تر تشکیل شده و خود جزیی از یک سیستم پیچیده‌تر است (این سلسله‌مراتب از دوسوی تا بی‌نهایت ادامه می‌یابد).

9-تفکیک و تمایز؛ در سیستم‌های پیچیده واحدهای تخصصی برای نقش‌های ویژه وجود دارند و این ویژگی همه سیستم‌های پیچیده است.

10- هم‌پایانی و چندپایانی؛ سیستم‌های باز راه‌های متفاوت و جانشینی برای تحقق اهداف خود در فرایند تبدیل درون‌داد به برون‌داد، فراروی خود دارند تا به اهداف خود جامه عمل بپوشانند. با توجه به ویژگی‌های فوق می‌توان یک شرکت، بیمارستان یا یک دانشگاه را به‌عنوان سیستم در نظر گرفت و آن را از ابعاد متعدد بررسی کرد.[16]

 

 ورود اندیشه سیستمی به حوزه علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

در ابتدا نظریات کلاسیک در جامعه‌شناسی بر اندیشه‌های مکانیستی و قالب‌های فکری متداول در علوم فیزیک کلاسیک متکی بود، چنانکه مفاهیمی چون تعادل، توازن قوا، سکون اجتماعی و قانون سکون یا اینرسی که در علم فیزیک برای اجسام مادی وجود داشتند، در جامعه‌شناسی نیز راه یافته بودند. در نتیجه دانش اجتماعی کلاسیک، چهره فیزیکی به خود گرفته، در واقع نوعی جامعه‌شناسی فیزیکی و علم فیزیک اجتماع پدید آمده بود. با پیشرفت علومی چون زیست‌شناسی و تفکر اجتماعی، مسلم شد که پدیده‌های اجتماعی از قوانین فیزیک پیروی نکرده و سیستم‌های بسته‌ای نیستند. چنان‌که متفکران اولیه جامعه‌شناسی همچون اسپنسر جامعه را شبیه ارگانیسم زنده قلمداد کردند.‌[17] با نگرش به متون علمی دیده می‌شود که بعد از وایتهد و به پیروی از او جی فورستر (Jay Forrester) نیاز به کاربرد تفکر سیستمی را در جامعه و علوم اجتماعی مورد مطالعه قرار داد. وی بر این عقیده بود که نگرش سیستمی را می‌توان مثل علوم مهندسی در علوم اجتماعی نیز به‌کار برد. طیف گسترده نظریه‌های جامعه‌شناسی معاصر همراه با آشفتگی و تضادهای دامن‌گیرش انسان را به این نتیجه می‌رساند که پدیده‌های اجتماعی را به‌عنوان سیستم‌ها در نظر آورد. اگر علوم اجتماعی را شامل جامعه‌شناسی، اقتصاد، علم سیاست، روا‌ن‌شناسی اجتماعی، مردم‌شناسی فرهنگی، زبان‌شناسی و بخش بزرگی از تاریخ قلمداد کنیم و علم را کوششی مبتنی‌بر قانون تعریف کنیم (ترتیبی از واقعیت‌ها و تدوینی از تعمیم‌ها) پس با اطمینان می‌توانیم بگوییم که علوم اجتماعی، علم سیستم‌های اجتماعی است و بنابراین به یمن پیدایش وجوه مشترک بسیار از قبیل تجزیه‌گرایی، ذره‌گرایی و کل‌گرایی در علوم مختلف، اعم از فیزیک و زیست‌شناسی و روان‌شناسی و علوم اجتماعی، یک تفکر همه‌جانبه و سیستمی ضروری می‌نمود.[18]

جامعه‌شناسی با رشته‌های پیوسته‌اش اساسا مطالعه گروه‌ها یا سیستم‌های اجتماعی است. از گروه‌های کوچک مانند خانواده یا گروه کارکنان سازمان‌های رسمی و غیررسمی گرفته تا بزرگ‌ترین واحدهایی چون ملت‌ها، بلوک‌های قدرت و روابط بین‌المللی.[19] جامعه‌شناسی مبتنی‌بر نگرش سیستمی به کلیه عناصر و اجزاءجامعه (نظیر گروه‌ها، اقشار و طبقات اجتماعی، نهادها و سازمان‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی) به‌عنوان عناصر سیستم‌های باز اجتماعی که با محیط پیرامون خود در یک سلسله‌روابط متقابل‌اند، می‌نگرد و در نهایت در پی کشف قانونمندی حاکم بر ‌آن‌ها از طریق یک تحلیل جامع و کلی مجموعه عناصر یاد شده و تاثیرات متقابل آنان با بهره‌گیری از مجموع روش‌های تحقیق است.[20]

محققان در سده بیستم، اشکال مختلف نظریه سیستم‌ها را به‌کار بستند، و در این میان نظریه کارکردگرایی دیرپاترین و نیرومندترین ‌آن‌ها بود.[21] مهم‌ترین اندیشمندانی که در حوزه جامعه‌شناسی نگرش سیستمی را به خدمت گرفتند تالکوت پارسونز امریکایی و شاگرد آلمانی وی نیکلاس لومان بود.

 

تالکوت پارسونز؛ کارکردگرایی پارادایم مسلط جامعه‌شناسی در نیمه اول قرن بیستم بود. کارکردگرایی می‌کوشد تا هر نهاد مشخص اجتماعی و فرهنگی را در قالب پیامد‌هایی که برای جامعه به‌مثابه کل دارد، تبیین کند. پیچیده‌ترین تفسیری که از کارکردگرایی در دست است حاصل کار تالکوت پارسونز است. وی از رویکرد سیستمی سود جسته و جامعه را به‌عنوان یک سیستم در نظر می‌گرفت که دارای چهار پیش‌نیاز کارکردی است که برای بقاء به انجام ‌آن‌ها نیاز است. اول سازگاری با محیط بیرونی که وظیفه خرده‌سیستم اقتصاد است. دوم هدف‌جویی که به عهده خرده‌سیستم (نهاد) سیاسی است. سوم یکپارچگی که نظم درونی سیستم را حفظ می‌کند و به عهده قانون است. چهارمین نیاز حفظ الگو است که متضمن انگیزش اعضای سیستم برای انجام کارهایی است که از ‌آن‌ها خواسته می‌شود و به عهده خرده‌سیستم فرهنگی است.[22] انتقاد اصلی از کارکردگرایی، به‌ویژه در تفسیر پارسونز، این است که بر حفظ و وجود تعادل، همسازی، هم‌ایستایی، ساختارهای نهادی پویا و غیره بیش از حد تاکید می‌کند و نتیجه اینکه تاریخ، فرایند، تغییر اجتماعی، تکامل هدایت‌شده درونی و غیره دست‌کم گرفته می‌شوند و دست‌بالا به عنوان (مفاهیم) انحرافی با ارزش منفی ضمنی ظاهر می‌گردند. بنابراین به نظر می‌رسد که این نظریه (کارکردگرایی) از نوع نظریه‌های محافظه‌کارانه و همنواگرانه‌ای باشد که از سیستم (مثلا جامعه) به‌گونه‌ای که هست دفاع می‌کند و به‌طور مفهومی تغییر اجتماعی را نادیده انگاشته و مانع ‌آن می‌شوند. در حالی‌که نظریه عمومی سیستم‌ها، حفظ و وجود تغییر، نگهداری از سیستم و کشمکش درونی را به یکسان در هم می‌آمیزد و بنابراین می‌توان ‌آن را به‌‌عنوان چارچوب منطقی مناسب در نظریه پیشرفته جامعه‌شناسی به‌کار برد.‌[23]

 

نیکلاس لومان (1988-1927)؛ انتقاد اصلی برتالنفی بر نظریه پارسونز، وجود درجه‌های متفاوت یکپارچگی بود (نه یکپارچگی دایمی بلکه یکپارچگی ضعیف یا قوی) که هسته اصلی تفکر نوکارگردگرایانی چون نیکلاس لومان شد. لومان یکپارچگی را فرایندی با ثبات دایمی نمی‌دانست تفاوت‌های فردی منبعی دایمی برای ایجاد بی‌نظمی در سیستم می‌باشد. یکپارچگی از طریق تعیین و بستن مرز بین سیستم و محیط آشفته‌ای که سیستم در ‌آن قرار دارد به‌دست می‌آید. لومان تعداد خرده‌سیستم‌ها را بسیار بیشتر از چهار خرده‌سیستم پارسونزی می‌دانست. به‌ نظر وی جامعه از تعداد بی‌شماری خرده‌سیستم‌های کوچک‌تر مانند گروه، قشر و طبقه تشکیل شده است. لومان با ارایه مفهوم خودمرجعی معتقد است که سیستم‌ها برای انجام وظایف و کارکرد‌هایشان نیازی به مرجع و ابزاری بیرون از خود ندارند. هر سیستمی در درون خودش و بر اساس منطق درونی ارتباطی‌اش بی‌نیاز به دیگر سیستم‌ها قادر به ادامه حیات است و این مساله باعث تفکیک سیستم‌ها از یکدیگر می‌شود. پیوند میان خرده‌سیستم‌ها به‌وسیله رسانه‌های نمادین حفظ می‌شود که در کل، انسجام سیستم را تامین می‌کنند، مثلا رسانه نمادین مالیات رابطه خرده‌سیستم‌های اقتصاد و سیاست را برقرار می‌کند.[24]

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 17 دی 1394 ساعت: 9:22 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره مدیریت اقتضایی

بازديد: 407

 

مدیریت اقتضایی

این نظریه توسط اقای استونر در 1995 مطرح شد . این نظریه بیان می دارد که درمدیریت چیزی بنام بهترین شیوه وجود ندارد هیچ برنامه،ساختار سازمانی،رهبری، شیوه کنترول و غیره ... که متناسب با همه ی موقعیت های مختلف باشد را جستجو و پیداکرد

این نظریه نیز همانند سایر نظریه های مدیریت بر مبنای کاربرد مفاهیم و اصول مکتبها و نظریه های ما قبل خود پدید امده است.این نظریه ی بر این اندیشه است که چونموقعیت ها مختلف است نتایج نیز مختلف است از این رو تأکید این نظریه بر تناسب بینشیوه انجام کارهای سازمانی و ویژگی موقعیت هاست .

مدیرت اقتضایی مستلزم توانایی مدیر در تشخیص موقعیت هاو شرایط سازگار کردنرفتارها و اقدامات با نیازهای آن است در اینجا این سوال مطرح میشود که وظیفه یک مدیر کار آمد درسیستم مدیریت اقتضاییچیست؟ در جواب به این سوال باید گفت وظیفه مدیر در سیستم مدیریت اقتضایی عبارتاست از : تشخیص اینکه چه نوع تصمیم ویا اقدامی درموقعیت خاص و درشرایط خاصو در زمان خاص جهت تحقق اهداف مدیریتی را اجرا نماید .

برای اطلاع بیشتر در مورد مدیرت اقتضایی لازم است تا اطلاعاتی هرچند مختصر درمورد تاریخچه مدیرت و در پی ان نظریه ی اقتضایی داشت چرا که بدون این اطلاعاتنمیتوانیم به اهمیت این نظریه پی ببریم.

از بنیان گذاران مکتب مدیریت اقتضایی می توان به نظریه پردازانی همچون فیدلرگالبرایت،خانم ودوارد،پرو و پارسونز که در سالهای 1960،1970به این مهم میپرداختند اشاره نمود نظریه های مختلفی در مدیریت بیان شده از جمله این نظریه هانظریه کلاسیک،نئوکلاسیک و سیستمی می باشد. در این مقاله سر بر ان است در موردنظریه ی جدید و کاملی به نام نظریه ی اقتضایی بحث و گفتگو شود .

در اینجا تفاوت های عمده نظریه های قبلی را با نظریه ی اقتضایی مورد بحث وبررسی قرار می دهیم.دیدگاه های کلاسیک و نئوکلاسیک مدیریت، اصول و فنونمدیریتی خودشان را جهان شمول می دانستند درحالی که هر عقل سلیم و منطقی بر اینباور است که هیچ قانون یا متن جهان شمولی که بتوان آن را در تمام شرایط مکانی ومواضع زمانی به کار برد وجود ندارد از طرف دیگر به لحاظ کلی بودن و جامع بودننظریه ی سیستمی صرفا اتکاء مطلق به آن مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد ، زیرا کار برد نظریه سیستمی مستلزم اگاهی از تمام ابعاد سیستمی است که امری غیرممکن است. بدین ترتیب نارسایی ها و یک سونگری مکاتب کلاسک و نئو کلاسیک وپیچیدگی های مربوط به کاربرد نظریه ی سیستمی در عمل توجه متفکران و نظریهپردازان مدیرت را به سوی نظریه ی واقع بینانه تر با عنوان مدیریت اقتضایی کهمیتوان آن را به نوعی از پدیده های نو در مسیر مدیریت و پیشرفت دانست جلب کرد.

ناگفته نماند نظریه ی مدیریت اقتضایی خود حاصل تکامل نظریه ی سیستمی میباشد ودرواقع پلی است بینن شکاف موجود میان نظریه ی و عمل .

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 17 دی 1394 ساعت: 9:22 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 792

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس