سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
وقتی نام رشته ساخت وتولید را می شنوید می توانید به ساخت هر چیزی که ساختنی است وتولید آنچه امکان تولیدش وجود دارد فکر کنید اما در صنعت و تولیدات صنعتی ساخت وتولید به معنای تبدیل مواد خام که در کشور عزیزما به وفور یافت می شود به محصولاتقابل استفاده است . طبیعی است که مواد خام برای تبدیل شدن به محصولات راهیطولانی را باید سپری کنند ، برش کاری ، شکل دادن ، مونتاژ کاری و پرداخت کاری مراحلاصلی شکل گیری یک محصول هستندهمین مراحل نیز به ماشین ها و نرم افزارهایپیشرفته نیاز دارند تا بتوانند به قطعات صنعتی تبدیل شوند . آنچه در مراحلاولیه تحصیل و قدم های نخست این رشته مهم فرا میگیرید محاسبات فنی ، رسم فنی ،طراحی قطعات مختلف صنعتی ، آزمایشگاه اندازه گیری دقیق ، جوشکاری و ریخته گری قطعاتصنعتی و ساخت قطعات بو سیله ماشین های تراش ، فرز و صفحه تراش می باشد.
درس ها ی رشته :
سالدوم
رديف
نام درس
نظري
عملي
1
آمادگی دفاعی
2
0
2
ادبیات فارسی (2)
2
0
3
تراشکاری (1)
1
2
4
تربیت بدنی (2)
0
1
5
تعلمیات دینی و قرآن (2)
2
0
6
تکنولوژی و کارگاه جوشکاری
1
1
7
جغرافیای عمومی و استان
3
0
8
رسم فنی عمومی
1
1
9
ریاضی (2)
4
0
10
زبان خارجه (2)
2
0
11
زبان فارسی (2)
2
0
12
شناخت و خواص مواد
2
0
13
عربی ( 1/2 )
1
0
14
فیزیک (2)
2
0
15
محاسبات فنی (1)
2
0
16
کارگاه مکانیک عمومی
1
1
سالسوم
رديف
نام درس
نظري
عملي
1
اجزاء ماشین
2
0
2
اندازه گیری دقیق و آزمایشگاه
1
1
3
تاریخ معاصر ایران
2
0
4
تراشکاری (2)
1
2
5
تربیت بدنی (3)
0
1
6
تعلیمات دینی و قرآن (3)
3
0
7
تکنولوژی و کاربرد برق در ماشینابزار
1
1
8
تکنولوژی و کارگاه ریخته گری
1
1
9
رسم فنی تخصصی
1
1
10
ریاضی (3)
1
1
11
عربی (2/2)
1
0
12
مبانی و کارکرد رایانه
1
1
13
محاسبات فنی (2)
2
0
14
کارآموزی
0
2
15
کارگاه ساخت و تولید
1
2
صنعت و بازار کار :
زمینه شغلی رشته مذکور عبارت است از : سرپرستی آزمایشگاه اندازه گیری دقیق کارگاه های تراشکاری کارگاه های فرزکاری کارگاه های ابزارتیزکنی کارگاه های چرخ دنده تراشی با ماشین مخصوص سرپرستی کارگاه هایتراشکاری ، فرزکاری ، برش کاری و ...... اپراتوری ماشین های اتوماتیک ، فرمتراشی و سری تراشی کارگاه های سنگ زنی و پرداخت سطوح تخت گرد
هوافضا را می توان تجلیگاه آخرین پیشرفتهای علوم و فنون دانست. اصطلاح هوافضاخود بیان کننده زمینه کاری این رشته است به عبارت دیگر هوافضا علم بررسی حرکت اجسامدر جو و خارج از جو است. زمینه پیدایش علم هوافضا با آرزوی پرواز بشر از گذشتههای دور آغاز شده است. یک مهندس هوافضا به تنهائی قادر نخواهد بود که یک محصولهوافضائی مانند هواپیما را به صورت کامل و با تمام جزئیات طراحی کند. یک مهندسهوافضا، محاسبات لازم را انجام داده و در هر مرحله به منظور تأمین اهداف مورد نظر،نیازها و موارد گوناگون را به طور دقیق بیان می کند سپس به منظور تأمین این نیازهاو سفارش سایر رشته های و زمینه های علمی و فنی وارد عرصه می شوند. به دلیل ارتباطتنگاتنگ رشته مهندسی هوافضا با امور نظامی، بخش قابل توجهی از صنعت هوافضا در دستبخش نظامی است. صنعت هوافضا را می توان در زمره صنایعی در کشور دانست که کارعلمی و تحقیقاتی در آنها نسبت به سایر صنایع موجود در کشور به صورت قابل قبولیانجام شده و بین صنعت و دانشگاه نیز ارتباط به نسبت مناسبی برقرار است. دروسمکانیک، ریاضی، فیزیک از جایگاه ویژه ای برخوردارند. عامل دیگر موفقیت، تسلط برکامپیوتر و نرم افزارهای مرتبط با رشته هوافضاست.
يك مهندس هوا فضا به تنهائي قادر نخواهد بود كه يك محصول هوا فضائي مانند هواپيمابصورت كامل و با تمام جرئيات طراحي كند و آن را بسازد. به علت پيشرفته بودن فن آورياين محصولات، همكاري شاخههاي متعددي از علوم و فنون مهندسي در طراحي و ساخت آنهااجتناب ناپذير است و هوا فضا از بهترين دستاوردهاي صنايع متعدد براي پيشبرد اهدافخود استفاده ميكند. يكمهندس هوا فضا، محاسبات و طراحيهاي لازم را انجام داده، در هر مرحله به منظور تاميناهداف مورد نظر، نيازها و موارد گوناگون را بطور دقيق بيان ميكند. سپس به منظورتامين نيازها و سفارشها، ساير رشتهها و زمينههاي علمي و فني وارد عرصه ميشوند.
هدف از اين رشته تربيت نيروهاي متخصصي است كه بتوانند در پروژههاي مختلف عمراني در زمينههاي ساختماني ، راهسازي ، پلسازي ، سازهها و بناهاي آبي، جمعآوري و دفع فاضلاب و ... مسووليت طرح ، محاسبه و اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گيرند.
«مهندسي عمران از جمله رشتههايي است كه بيانگر كاربرد علم در ايجاد سازندگي و عمران كشور است. يعني هرچيزي كه به آبادي يك كشور باز ميگردد، مانند سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دكلهاي مخابرات، ساختمانهاي مقاوم در مقابل زلزله، سيل و آتش و نيروگاههاي برق و مصالح سبك، ارزان و با كيفيت مناسب براي ساخت و ساز، در حيطه كار مهندس عمران قرار ميگيرد.»
«مهندسي عمران طيف بسيار وسيعي از كارها را در بر ميگيرد. يعني اگر بخواهيم ساختمان، پل، برج، تونل، راه، سيلو و يا شبكههاي فاضلاب بسازيم در آغاز به يك مهندس كارآمد عمران نياز داريم تا علاوه بر رعايت جنبههاي فني و اجرايي، اقتصادي نيز عمل كند. چون اقتصادي بودن يك اصل در مهندسي عمران است.»
1- محاسبه ، ساخت و اجرا و تا حدودي طراحي ساختمانهاي مختلف مسكوني، اداري و صنعتي اعم از آجري، بتني و فولادي، نظير ساختمانهاي مسكوني ويلايي، چندطبقه، آپارتمانها و برجهاي بلند و همچنين كارهاي ساختماني ادارهها، مدرسهها، بيمارستانها ، كارخانهها و مراكز صنعتي، ساختمانها و مراكز ورزشي ، تالارهاي اجتماعات و ... .
2- طراحي ، محاسبه و اجراي راهها و جادههاي مختلف ارتباطي داخل و خارج شهرها و روستاها اعم از : راههاي شوسه ، راههاي آسفالته ، بزرگراهها و نيز راهآهن (شامل مسيريابي ، پياده كردن مسير ، زيرسازي و روسازي)
3- ساخت و اجرا و در مواردي طراحي و محاسبه انواع پلهاي بتني و فلزي با دهانهها و ابعاد و شكلهاي متفاوت نظير: پلهاي داخل شهري و روگذرها، پلهاي خارج شهري و جادهها.
4- اجراي سدهاي مختلف خاكي و بتني و نيز بندهاي انحرافي و ساير تاسيسات وابسته نظير تونل يا كانال انحراف آب رودخانه (جهت اجراي عمليات كارگاهي در ضمن ساخت سد)، تاسيسات آبگيري از سد و كنترل ارتفاع آب در پشت سد و ...
5- اجراي كارهاي مربوط به ساماندهي رودخانهها.
6- طراحي ، محاسبه و ساخت خطوط انتقال آب اعم از انواع كانالهاي تحت فشار و يا كانالهاي با سطح آزاد آب كه به منظور انتقال آب از سدها و درياچهها و ... براي مصارف كشاورزي، شرب و صنعتي به منطقههاي مورد نياز و نيز جهت انتقال آب از تصفيهخانههاي آب به مخازن آب و از آنجا به مناطق مصرف، ساخته ميشوند.
7- ساخت تصفيهخانههاي آب و فاضلاب شامل: ساختمانها و تاسيسات مربوط، محوطهسازي و ... .
8- طراحي ، محاسبه و ساخت شبكههاي آبرساني به منطقههاي شهري و روستايي جهت تامين آب شرب مورد نياز افراد و تاسيسات مربوط نظير: مخازن آب، لولهكشي ، انشعابات، و ... .
9- طراحي ، محاسبه و ساخت شبكههاي جمعآوري و دفع آبهاي سطحي ناشي از نزولات جوي در خيابانها و ساير منطقههاي شهرها و شهركها و همچنين شبكههاي جمعآوري و دفع فاضلابهاي خانگي و صنعتي و انتقال آنها به خارج از شهر و تصفيهخانهها.
10- انجام بسياري از كارهاي نقشهبرداري كه براي كارهاي ساختماني مختلف نظير: راهسازي، سدسازي، و ... مورد نياز است؛ و همچنين تا حدودي كارهاي نقشهكشي طراحي و معماري.
گرايشهاي مقطع ليسانس:
«اين رشته در سطح كارشناسي داراي سه گرايش عمران – عمران ، عمران – نقشهبرداري و عمران – آب است.
گرايش عمران – عمران به محاسبه و طراحي سازههاي متفاوت ، تحتنيروهاي مختلف مانند باد، زلزله، سيل، آتش و وزن خود ساختمان يا سازه ميپردازد.»
«دانشجوي مهندسي عمران – عمران مسائل مربوط به سازه، خاك و پي، راه و ترابري و هيدروليك را مطالعه ميكند. يعني از يك سو به طراحي و نحوه ساخت اسكلت ساختمانها و ساير بناهاي فني مثل پل، فرودگاه و تونل پرداخته و از سوي ديگر به مطالعه رفتار زمين بناهاي فني ميپردازد تا بر اساس نوع خاك زمين مورد نظر، شكل و شالوده سازهاي را كه قرار است ساخته شود، طراحي كند.»
« هنگامي كه مكان ساخت يك سازه تعيين ميشود، اولين كار نقشهبرداري است تا پستي بلنديها و نقشه مربوط به آن منطقه مشخص شده و بر اساس آن ، مكان خاكبرداري ، ميزان خاكبرداري و نحوه خاكبرداري تعيين گردد و نهايت سطح مناسب براي پيسازي سازه مورد نظر آماده شود.»
«چون نقشهبرداري بيشتر براي سازههاي بزرگ خارج از شهر مثل سيلوها، پلها، تونلها و سدها كاربرد دارد، كارهاي ميداني و صحرايي اين رشته بسيار زياد است و بخش نقشهبرداري زيرزميني آن نيز كار نسبتا خشني ميباشد.»
« آب داراي مسائل مختلفي از جمله مسائل فيزيكي، شيميايي و آبياري كشاورزي است كه هيچيك از اينها در مهندسي عمران- آب مطرح نميشود. بلكه مسائل مربوط به پيشبيني ميزان سيلابها و روانآبهايي كه در رودخانهها جريان دارد، نحوه جمعآوري و نگهداري آب در مخازن پشت سدها و نحوه توزيع آن در كانالهاي آبياري و بالاخره ساخت كانالهاي آبياري، به مهندسي آب باز ميگردد.»
آينده شغلي ، بازاركار، درآمد:
مراكز مختلفي به صورت مستقيم و غيرمستقيم در فعاليتهاي عمراني نقش دارند كه هر يك به تناسب نوع فعاليت خود، اقدام به جذب فارغالتحصيلان اين رشته ميكنند.
وزارتخانههاي مسكن و شهرسازي، راه و ترابري، جهاد سازندگي و نيرو به صورت گستردهتر و ساير وزارتخانهها، ادارهها ، سازمانها ، مراكز دولتي و خصوصي نظير : وزارتخانههاي آموزش و پرورش ، كشاورزي ، فرهنگ و آموزش عالي، بانكها و ... به صورت مستقيم براي كارهاي عمراني خود مثل طرح و محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا، نياز به استخدام مهندسان عمران دارند. علاوه بر آن ، شركتهاي مختلف مهندسان مشاور كه در كشور به صورت گسترده وظيفه طراحي ، محاسبه و نظارت بر اجراي پروژههاي ساختماني را بر عهده دارند؛ همچنين شركتهاي ساختماني و راهسازي دولتي و خصوصي كه در اجراي اين طرحها فعاليت دارند، تعداد كثيري از فارغالتحصيلان رشته عمران را استخدام ميكنند.
«اصولا مهندس عمران شانس كاري زيادي دارد چون در طراحي و ساخت بسياري از كارهاي عمراني مانند راهها ، پلها ، سدها ، سازههاي دريايي براي سكوهاي نفتي، آشيانههاي هواپيما و خانههاي مسكوني مقاوم در مقابل زلزله، مهندسين عمران حضوري فعال دارند. متخصصاني كه يا در دفترهاي مشاوره به طراحي پروژههاي فوق ميپردازند و يا مجري كارهاي عمراني مذكور بوده و به كيفيت اجراي آنها نظارت دارند.»
«البته بايد توجه داشت كه هر دانشجوي مهندسي عمران نميتواند فرصتهاي شغلي خوبي داشته باشد. بلكه بايد در دوران تحصيل به دنبال پژوهش ، تحقيق و يادگرفتن باشد نه اين كه تنها واحدهاي دانشگاهي را پاس كند و يا حتي به فكر يك معدل خوب دانشگاهي باشد. چون شركتهاي عمراني خصوصي و دولتي به دنبال يك نيروي كارآمد هستند نه يك شاگر اول دانشگاه »
تواناييهاي مورد نياز و قابل توصيه :
يك مهندس عمران بايد بسيار اجتماعي و داراي توان ايجاد ارتباط با جمله سايرين باشد چون رشته مهندسي عمران يك رشته گروهي است. يعني متخصص عمران در محيط كار خود با اقشار مختلف جامعه از جامعه كارگران، تكنسينها و مهندسان رشتههاي ديگر سروكار دارد و بايد با همه اين افراد ارتباط خوبي برقرار كند تا بتواند شاهد پيشرفت و موفقيت كارش باشد.
با توجه به كميت و كيفيت درسهايي كه در اين رشته ارايه ميگردد، داوطلب بايد از توان و دانش برتر در زمينههاي رياضي و فيزيك برخوردار باشد. همچنين توان جسمي ، قدرت تجزيه و تحليل ، قدرت تجسم و دقت كافي در بسياري از مسايل را داشته باشد.
«رشته مهندسي عمران داراي دو بعد اجرايي و نظري و آزمايشگاهي است. در اين ميان عدهاي از مهندسين جذب كارهاي اجرايي ميشوند كه در اين صورت بايد آمادگي كار در كارگاههاي داخل و خارج شهر را داشته باشند يعني براي برنامهريزي و سروكار داشتن با اقشار مختلف مردم آماده باشند و عدهاي نيز جذب بعد نظري و آزمايشگاهي مهندسي ميشوند كه اين عده نيز بايد آمادگي كارهاي محاسباتي ، دفتري و آزمايشگاهي را داشته باشند. كارهايي كه به رياضيات قوي و صبر و حوصله بسيار نياز دارد.»
شايان ذكر است كه بسياري از كارها و طرحهاي عمراني در خارج از محيطهاي شهري بوده و فعاليت نسبتا زيادي را ميطلبد لذا داوطلب اين رشته بايد علاقمند به كارهاي عمراني بوده و توانايي كار در محيطهاي پرجمعيت را داشته باشد.
وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر:
رشته مهندسي عمران در ايران تا مقطع دكتري تدريس ميشود و لذا راه براي ادامه تحصيلات باز است.
فارغالتحصيل مقطع كارشناسي ميتواند در مقطع كارشناسي ارشد در گرايشهاي مختلف : سازه، سازههاي هيدروليكي، مهندسي زلزله، راه و ترابري، مكانيك خاك و پي، مهندسي آب ، سازههاي دريايي، مهندسي مديريت ساخت، مهندسي برنامهريزي حمل و نقل، مهندسي نقشهبرداري فتوگرافي و مهندسي محيط زيست به تحصيل ادامه دهد.
تعداد و عناوين واحدهاي اصلي و اختصاصي :
بر اساس مصوبههاي شوراي عالي برنامهريزي، دانشجو بايد در دوره كارشناسي عمران 140 واحد درسي را بگذراند كه 20 واحد آن درسهاي عمومي، 25 واحد درسهاي پايه، 80 واحد درسهاي اصلي و تخصصي الزامي و 15 واحد درسهاي اختياري است.
وضعيت نياز كشور به اين رشته در حال حاضر :
وقتي كسي صحبت از سازندگي ميكند اولين چيزي كه به ذهن هر كس ميرسد پل، سد، كارخانه و كارگاه است كه ساخت بناي همه اينها بر عهده مهندسين عمران است و به همين دليل فرصتهاي شغلي اين رشته در همه جاي دنيا بسيار زياد استدر همه كشور ما نيز كه فعاليتهاي عمراني 30 تا 40 درصد كل بودجه كشور را به خود اختصاص ميدهد
، بازار كار يك مهندس عمران از مهندسين رشتههاي ديگر بيشتر است. بويژه اين كه كشور ما بعد از انقلاب در زمينه مهندسي عمران رشد زيادي داشته است.»
با توجه به روند رو به رشد ساخت و ساز بناهاي شهري در ايران و احتياج به مسكن و ساختمان به نظر ميرسد بازار كار اين رشته همچنان پويا و پرتحرك باشد.
پيشبيني وضعيت آينده رشته در ايران :
«چندسال پيش كه براي مترو كارشناسان ژاپني آمده بودند، يكي از آنها گفته بود تهران ده بزرگي است چرا كه خيلي از سيستمهاي شهري را ندارد. اين نشان ميدهد كه براي پيشرفت و توسعه، ما به كارهاي زيربنايي مثل راه، مترو و تاسيسات شهري بسيار نيازمنديم. براي مثال امكان ندارد كه كشوري پيشرفت كند اما سيستم ترابري و حمل و نقل آن به طور كامل درست نشده باشد؛ كاري كه بخش اصلي آن بر عهده مهندسين عمران است.».
نكات تكميلي :
مهندسي عمران – نقشهبرداري
طرح و اجراي برنامههاي عمران و مطالعات مربوط به زمين مستلزم وجود اطلاع دقيق مهندسي (مسطحاتي، ارتفاعي، چگونگي) به هنگام به صورت نقشههاي گوناگون (ترسيمي ، رقمي، تصويري) از منطقه مورد نظر است. مجموعه نقشهبرداري پاسخگوي اين نيازها به گونهاي هماهنگ با ديگر رشتههاي عمران است و هدفش تربيت افرادي است كه آگاهي علمي كافي و مهارت فني لازم را در زمينه نقشهبرداري داشته باشند. داوطلبان ورود به اين رشته بايد در رياضيات (هندسه، مثلثات) و فيزيك دوره دبيرستان قوي بوده علاقهمندي و آمادگي جسمي (براي كارهاي صحرايي و ...) لازم را دارا باشند. بعضي دروس تخصصي اين رشته عبارتند از : راه سازي ، تئوري خطاها، جغرافياي ايران ، نقشهبرداري، ژئودزي (جهت تعيين شكل زمين) فتوگرامتري زميني و هوايي (عكسهاي هوايي) كارتوگرافي، هيدروگرافي (نقشهبرداري از بستر دريا) ، پروژه و كارآموزي از جمله دروس اين دوره است. بعضي تواناييهاي فارغالتصيلان اين رشته عبارتند از:
مديريت گروههاي اجرايي در عمليات نقشهبرداري ، طرح و برنامههاي سيستم نقشه، محاسبات و برنامهريزي در زمينههاي مختلف فني نقشهبرداري، تدريس و آموزش در دوره كارداني (پس از طي دوره مربوط به تعليم و تربيت).
امكان ادامه تحصيل در اين رشته تا حد كارشناسي ارشد در داخل و در سطوح بالاتر در خارج از كشور موجود است. سازمان نقشهبرداري وزارت برنامه و بودجه ، وزارت راه و ترابري ، وزارت نفت ، سازمان آب ، سازمان بنادر و كشتيراني، اداره جغرافيايي ارتش و سپاه و بخش خصوصي و ... از جمله محلهاي جذب فارغالتحصيلان اين رشته است.
نظر دانشجويان: اين رشته از لحاظ آموزشي با نارساييهايي نظير كمبود استاد و لوازم كار مواجه است. زيربناي كليه كارهاي عمراني نقشه برداري است و با توجه به لزوم انجام دادن كارهاي عمراني، فارغالتحصيلان آن سريعا جذب بازار كار ميشوند.
. داوطلبان بايد به سختي كار در بيابان و كوهستان و شرايط سخت نقشهبرداري توجه داشته باشند.
مهندسي عمران – عمران
اين رشته قبلا به مهندسي راه و ساختمان موسوم بوده و به منظور تربيت مهندسان طراح ، محاسبه و اجراي پروژههاي ساختماني، صنعتي ، راهسازي و تاسيسات آبي و نظارت بر حسن اجراي طرحهاي عمراني در زمينههاي فوق و همچنين همكاري با مهندسان مشاور يا محاسبه در زمينههاي ياد شده ، به وجود آمده است. قسمت عمده دروس اين رشته را مجموعه متنوعي از دروس نظري و پروژههاي طراحي تشكيل ميدهد و كنار آنها تعدادي دروس آزمايشگاهي و كارگاهي و نيز دو دوره كارآموزي در طي دو تابستان پيشبيني شده است. با توجه به سياستهاي عمراني و سرمايهگذاريهاي دولت براي ايجاد ساختمانها، راهها، پلها، سدها، نيروگاههاي هستهاي و حرارتي ، رفع نيازهاي عمراني در زمينه مسكن و تاسيسات آبي جهت تامين آب آشاميدني شهرها و روستاها همچنين بازسازي مناطق جنگزده اهميت اين رشته مشخص ميشود. فارغالتحصيلان اين رشته ميتوانند در وزارتخانهها (نظير وزارتخانههاي راه و ترابري مسكن و شهرسازي و نيرو) و شركتهاي دولتي و شركتهاي خصوصي و مهندسان مشاور به كارهاي طراحي ، محاسبه و اجرا بپردازند. در شرايط حاضر فارغالتحصيلان اين رشته ميتوانند در دورههاي مختلف كارشناسي ارشد سازه (آناليز و طرح سازهها) ، خاك و پي (مطالعه مسائل مربوط به رفتار خاكها و محاسبات پيها) ، راه و ترابري (طرح راهها و شبكه ترابري) ، سازههاي آبي (طراحي سازههاي هيدروليكي و مسائل آبي ديگر در ارتباط با سدها) در داخل كشور ادامه تحصيل دهند.
امكان ادامه تحصيل در دوره دكتري فقط در خارج از كشور وجود دارد. دارا بودن دانش قوي رياضي و فيزيك و توانايي جسماني از ضروريات اين رشته است. حدود 10 درصد از دروس اين دوره عملي است و از دروس تخصصي آن ميتوان طراحي سازههاي فولاد و بتن ، پيسازي، مكانيك خاك، مكانيك سيالات، هيدروليك و تحليل سازهها را نام برد.
مهندسي عمران – آب
اين دوره به منظور تربيت متخصصاني تدوين شده است كه بتوانند در زمينههاي شناخت منابع آب و كنترل و بهسازي كيفيت منابع آب اطلاعات لازم را به دست آورند تا بتوانند در مراحل مختلف طراحي ، نظارت و مديريت پروژههاي آب كار كنند. با توجه به اينكه توسعه كشور در زمينههاي كشاورزي، صنعتي ، عمران و ... بستگي به ميزان آب قابل استفاده دارد ميتوان صنعت آب را در ايران در زمره صنايع مادر به حساب آورد. داوطلبان ورود به اين دوره بايد در دروس رياضي، فيزيك و شيمي دبيرستان قوي بوده، علاقهمندي و استعداد لازم (خصوصا در زمينه طراحي ) را داشته باشند. دروس اين دوره به صورت عمومي، پايه ، اصلي ، تخصصي، انتخابي و كارآموزي (كارآموزي صحرايي پروژه تخصصي و كارآموزي تخصصي) است. بعضي دروس اصلي و تخصصي اين رشته عبارتند از : مكانيك خاك ، هواشناسي ، هيدروليك ، آبهاي زيرزميني ، سدهاي كوتاه ، پيسازي و ...
فارغالتحصيلان اين دوره تواناييهاي لازم را در زمينههاي مربوط به كارشناسي مطالعه منابع آب ، تاسيسات آبي و سازههاي هيدروليكي، كارشناسي آب و فاضلاب و نظارت بر حسن اجراي طرحهاي آبي را خواهند داشت. امكان ادامه تحصيل در اين رشته تا حد كارشناسي ارشد در داخل و تا سطوح بالاتر در خارج از كشور وجود دارد. سازمان آب،
وزارت جهاد كشاورزي ، وزارت نيرو و بخش خصوصي و ... از جمله مراكز جذب فارغالتحصيلان اين دوره است.
نظر دانشجويان : يكي از امتيازات اين گرايش آن است كه علاوه بر محاسبات سازهاي، وارد محاسبات هيدرولوژي و هيدروليك نيز شده و بر وسعت كار ميافزايد.
گرچه تعريف هاي عجيب و غريبي از ارتباطات شنيده ايم اما مطلب غيرقابل درکي براي شمادانش آموزان که مي خواهيد اين رشته را انتخاب کنيد نمي باشد. جوامع انساني آنقدروسعت پيدا نموده که زمان حاضر را عصر ارتباطات ناميده اند. با گذشت زمان وسايلارتباطي و اطلاع رساني گسترش و پيچيدگي بيشتري يافتند و امروزه راديو، تلويزيون،مطبوعات و اينترنت و بسياري ديگر از مظاهر علم و فناوري در خدمت اطلاع رساني وارتباط بين انسان ها هستند.
موضوع رشته علوم ارتباطات اجتماعي، بررسي ابعاد مختلف ارتباطات جوامع و همچنينمطالعه و تحقيق در زمينه ارتباطات و انتقال اطلاعات و تلاش در جهت بهبود سيستم هايارتباطي و اطلاعاتي موجود مي باشد. مقطع کارشناسی اين رشته در 4 سال تدريس ميشود و این رشته تا مقطع دکتري دائر است و دو گرايش روزنامه نگاري و روابط عموميتنها گرايش هاي اين رشته هستند.
ضريب دروس رياضي در اين رشته 4 و بقيه دروس 1 مي باشد. علاقه به مسائل خبري و داشتنروحيه خوب اجتماعي و داشتن صبر و حوصله از عوامل موفقيت در اين رشته مي باشد.
سطوح رشته :
رديف
نام دانشگاه
کارداني
کارشناسي
ارشد
دکترا
1
آزاد- تهران
2
آزاد- میبد
3
آزاد-اراک
4
آزاد-جهرم
5
تبریز
6
تهران
7
علامه طباطبائی
درسهای رشته :
رديف
نام درس
1
آمار در علوم اجتماعي
2
آمار مقدماتي
3
ارتباط با مطبوعات
4
ارتباطات انساني
5
ارتباطات بين المللي
6
ارتباطات تصويري
7
ارتباطات در جهان سوم
8
ارتباطات سياسي
9
ارتباطات شفاهي
10
اصول روابط عمومي
11
اصول روزنامه نگاري
12
اصول سازمان و مديريت
13
اصول علم اقتصاد
14
اصول علم سياست
15
افکار عمومي و وسايل ارتباط جمعي
16
اقناع و تبليغ
17
انديشه هاي سياسي در قرن بيستم
18
تاريخ روزنامه نگاري
19
تجزيه و تحليل برنامه هاي راديو وتلويزيون
20
تکنولوژِي چاپ و نشر
21
تکنيک هاي روابط عمومي
22
حقوق ارتباط اجتماعي
23
حقوق اساسي
24
روابط عمومي عملي 1
25
روابط عمومي عملي 2
26
روان شناسي اجتماعي
27
روزنامه نگاري عملي 1
28
روزنامه نگاري عملي 2
29
روش هاي تحقيق نظري و عملي در علوماجتماعي
30
روش هاي تحليل و بررسي پيام هاي ارتباطي
31
زبان تخصصي 1 و 2
32
سمينار مسائل سياسي و استراتژي معاصر
33
شيوه هاي نگارش فارسي در مطبوعات
34
فتوژورناليسم
35
گرافيک و صفحه آرايي در مطبوعات
36
مباني ارتباطات جمعي
37
مباني تاريخ اجتماعي ايران
38
مباني جامعه شناسي
39
مباني جمعيت شناسي
40
مباني روان شناسي
41
مباني فلسفه
42
مديريت و روابط عمومي
43
نظريه هاي ارتباط اجتماعي
44
نظريه هاي جامعه شناسي
45
نقد و تفسير و مقاله در مطبوعات
46
ويراستاري و مديريت اخبار
47
کليات حقوق
بازار کار
اين رشته توانايي جذب متخصصان علوم ارتباطات اجتماعي را در خبرگزاري ها، مطبوعات،راديو، تلويزيون و فعاليت وابسته هاي مطبوعاتي در خارج از کشور و همچنين کار دردفاتر روابط عمومي و ارتباطات سازماني را دارد.
این رشته از معدود رشته هایی است که هنر جویان و حتی دانشجویانآن بخاطر نگاه نادرست مردم به فارغ التحصیلان آن گله مند هستند انها می گویند مردمفکر می کنند که در انتهای این رشته هنر جو به یک چوب بر یا نجار ساده تبدیل می شودگرچه خود نجاری شغلی است که ظرافت ها و دقت های خاص خود را دارد ولی آنچه اغلب مردمبه آن اشاره می کنند کوبیدن میخ در چوب یا اره کردن قطعه ای ازچوباست .اما مطمئن باشید که این فقط یک فکرسطحی و خام است . به گواه تاریخ و آثارباستانی به جا مانده از زمان های قدیم درایران و تمام نقاط جهان چوب ماده ای با دوام و با قابلیت های بسیار است بطوری کهبصورت مستقیم یا غیر مستقیم قریب به 5000نوع محصول متنوع از چوب و دیگر مشتقات آنبدست می آید . آنچه می تواند بازار کار این رشته را برای هنر جو پایدار بداردخلاقیت،نوآوری است ، گر چه بخشی از نیازجامعه به مصنوعات چوبی برای همیشه باقی خواهد ماند . هنر جویان این رشته در طیدوران تحیصل با محاسبات فنی ،رسم فنی، تکنولوژی مواد ، تکنولوژی سازههای چوبی ،خواص فیزیکی (مکانیکی چوب )خشک کردن و نگهداری چوب ، طراحی مبلمان ،کابینت ، روکش نمودن انواع سازه های چوبی آشنا می شوند .
زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از : کابینت سازی چوبی سرپرستی کارگاه سازه های چوبی نقشه کشیو طراحی سازه های چوبی راهاندازی و کار با ماشین آلات صنایع چوبی قالب ساز چوبی ، معرق کار ، منب کار ومشبک کار کارگاه ساخت انواع مبلمان ، تختخواب ، کمد ، فایل و ... ارزیابچوب – کنترل کیفیت محصولات چوبی در خطوط تولید روکش نمودن انواع ورقه های چوبیو پرس کردن تخته های سه لایی کارگاه ساخت انواع میز تحریر ، صندلی ، نیمکت ،دربهای چوبی و ....
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه 09159886819 در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن انشا در مورد 22 بهمن