پروژه و تحقیق رایگان - 32

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

روش تدریس نگاره۳ فارسی اول دبستان یک دو سه راه مدرسه

بازديد: 305
روش تدریس نگاره۳ فارسی اول دبستان یک دو سه راه مدرسه

 فیلم آموزشی را از لینک زیر ببنید :

لینک فیلم آموزشی

روش تدریس نگاره۳ فارسی اول دبستان:یک دو سه راه مدرسه

درنگاره ۱ به خونه ازاده رفتیم درنگاره ۲ ازاده اماده بود بره مدرسه

تو این نگاره آزاده تو راه مدرسه است

بچه‌ها  این تصویر کجاست?

خانم تصویر خیابان

خانم آزاده با پدرش داره می‌ره مدرسه

حالا ما میتونیم بچه ها را با کوچه خیابان محله چراغ‌راهنما آشنا می‌کنیم و باید از خط‌کشی‌ها رد بشن

خانم ما مسجد می‌بینیم? گلم مسجد صدای اولش چیه ? خانم  م

یه کلمه بگو که صدای م داشته باشه   ماهی

عزیزم مسجد کجاست ?مسجد جایی که نماز می‌خوانیم  خانم من امسال تابستون مسجد کلاس گذاشتن من رفتم

خانم وقتی میریم مسجد باید وضو بگیریم باید پاکیزه تمیز بریم

خانم وقتی از خیابان رد بشیم اول به سمت چپ راست نگاه کنیم

وقتی چراغ‌قرمز شد نباید رد بشیم

دیگه چی می‌بیند خانم من مجسمه می‌بینیم که مادری بچه‌اش گرفته خانم من آب می‌بینم  صدای اول آب چیه?آ

صدای آخرش چیه ?آب

خانم یه ماشین قرمز می‌بینم جعبه داره

خانم من بچه هارو می‌بینم که با سرویس دارن میرن مدرسه

کدام‌یک از شما با سرویس می‌آیید؟

خانم من چون خونه مون دور با سرویس میام خانم ما وقتی با سرویس میایم دستامون یا سرمون بیرون پنجره نمی‌کنیم آفرین دختر گلم

خانم ما با آقای راننده حرف نمی‌زنیم که حواسمون پرت بشه آفرین

خانم یه زنی از بازار اومده تو سبدش سبزی خریده خانم چادرپوشیده

خانم دوتا پسر روبرو روزنامه‌فروشی هستن با انگشتاتون نشون بدید چند تا پسر هستن(بازی با انگشتان)

خانم مدرسه آزاده پرچم داره ؟اگر گفتی چه رنگی هست ؟

سبز سفید قرمز

صدای آخر سبز چیه ? ز یه کلمه بگو که صدای آخرش ز باشه  میز باریکلا

خانم یه موتوری داره رد میشه . خانم کلاه گذاشته که وقتی افتاد چیزی نشه

اگر تدریس الگو دادید بچه‌ها میگن خانم الگو دیدیم بالای روزنامه‌فروشی یکی زرد یکی صورتیخانم یکی دیگه زرد قرمز هم می‌بینم

خانم چون صبح خیابان شلوغ  و ماشین موتور هست باید مواظب باشیم

خانم چند تا مرد ایستادن تا ماشین بیاد سوار شون

خانم اسم مدرسه آزاده چیه? دبستان ایران

حالا بچه‌ها اسم مدرسه شما چیه?

خانم من درخت سبز می‌بینم

خانم پلیس هم هست. پلیس هست راهنمایی می کنه که ماشینا رد بشن اگر گم شدیم یا آدرسی می خوایم ازش بپرسیم

خانم روزنامه‌فروش چیه ?کسی که روزنامه می فروشه

بچه‌ها رنگ مدرسه چه رنگیه? خانم صورتی

خانم من الگو دیدم یکی سفید یکی طوسی

بچه‌ها بیاید یه باری من اسم آزاده میگم ببیند چند بار دست می‌زنم ?چند بار دست زدم ? خانم ۳بار

حالا آب  چند بار زدم خانم ۱بار

حالا این بازی رو اول با اسم همه بچه‌ها انجام میدیم وقتی راه افتادن بعد با کلمات کتاب

بچه‌ها من سؤال می‌پرسم شما جواب بدید

آب  صدای اولش چیه آ صدای آخرش چیه ب

آزاده صدای اولش آ صدای اخرش  ه برای تلفظ ه خیلی بکشید  ه ه ه

مسجد اول بخش کنید خانم دو بخش  حالا صدای آخرش چیه  د  یه کلمه بگید که د داشته باشه  داس دامن

مدرسه صدای اولش م صدای آخرش ه بکشید ه ه ه

حالا گروه اول این تصویر چیه  آب بخش کنید

گروه دوم آزاده بخش کنید

گروه سوم مسجد  بخش کنید

گروه چهارم مدرسه بخش کنید

گروه اول کدوم تصاویر صدای اولش مثل هم هست

گروه سوم چهارم کدوم تصاویر صدای اولشون م دارن

حالا کتاباتون باز کنید انگشتا زیر تصویر تصویرها رو بخونید

نگاره3فارسی اول ابتدایی تصویر بزرگ

گروه ۱ بگه اینجا کجاست

گروه ۲ چند تا ماشین می‌بیند و چه رنگای و کجاست

گروه ۳ چند تا درخت می بینید و زنگ مدرسه چه رنگیه

گروه ۴ آزاده با چه کسی به مدرسه می‌رود و اسم مدرسه چیست

تو این جلسه میتونید وقتی بخش کردن انجام دادید بگید بخش اول مسجد چیه؟

من چند بار دست زدم ؟

خانم دو بار ؟حالا گوش بدید اولین دستی که زدم چی شینیدید مس

بعد از تدریس نگاره ساعت بعد بنویسیم بازکنیم قبلش بچه‌ها بیاریم پای تخته تا تمرین کنن

یه خط هم تو دفترشون بنویسیم وقتی تو دفتر هم نوشتن بعد تو کتاب بنویسن

از بچه‌ها بپرسیم که تو خیابان چی می‌بیند موتور ماشین مدرسه مسجد  با توجه به هدف نگاره جواب بچه‌ها رو بپذیرم

حتی اگر کلمه باشیم باید بچه‌ها رو دررسیدن به هدف برسونیم

بچه‌ها کار آقا پلیس چیه ؟خانم  ماشینارو راهنمایی می کنه آدم بدها رو  می‌گیرد خانم اگر گم شدیم میریم پیشش

پلیس صدای اولش چیه پ داره حالا تو کلمه بگو خانم پاییز

بچه‌ها ماشین سبز کجاست خانم پیش مدرسه است

ماشینی که کارتون توشه چه رنگی و کجاست

چرا ماشین قرمزه ایستاده؟

بچه‌ها یه سؤال وقتی از خونه اومدید  تو راه چی دیدید

خانم من سوپرمارکت دیدم

خانممن خیلی ماشین دیدم خانم من خونه دیم پارک هم دیدم

تصویر بعدی چی می‌بینید خانم نانوایی که مادر آزاده اومده نان بخره خوب

بچه‌ها نان ازچه درست میشه خانم از آرد نمک آب

حالا آرد ازچی تهیه میشه خانم  نمیدونیم بچه‌ها از گندم

چند نفر سر نانوایی هستن با انگشتاتون نشون بدهید

بچه‌ها حالا ببینید تو این تصویر چی می‌بیند خانم من امین دیدم که اومد مغازه شکر بخر خانم داره برنج می خره خانم داره نخود می خره

تصویر بعدی چی می‌بینید خانم ایستگاه که منتظرن سوار بشن برن سر کار خیلی از بچه‌ها با خونواده شون سوارشدن اسمشون میدونن

گوش کن بگو نگاره۳فارسی اول دبستان

دانش‌آموز باید با دقت گوش بده در خیابان چی می‌بینی باید بتواند هر چیزی رو که دیده بگوید

مأمور راهنمایی چه میکنه چون تو تدریس تا حدی که پاسخ دادیم و دانش‌آموز باید دقت کرده باشد تا بتواند جواب پاسخ‌ها را بدهد

در پایان شما باید سؤالاتی را بپرسید که مفاهیم بالا حاصل شود

۱ – آزاده از کدام قسمت خیابان عبور می‌کند؟

از محل عبور عابر پیاده عبور می‌کند .

از محل خط‌کشی شده عبور می‌کند .

از جلوی ماشین‌هایی که ایستاده‌اند.

۲ – چرا باید از محل خط‌کشی عبور کرد؟

چون پلیس‌ها اینجا را برای عبور پیاده‌ها خط‌کشی کردن .

برای این‌که تصادف نکنیم .

زیرا راننده‌ها پشت محل خط‌کشی شده می‌ایستند .

۳ – به چه جایی بازار می‌گویند؟

جایی که مغازه دارد.

مکانی که عده‌ای اجناس خود را برای فروش به آنجا می‌آورند .

جایی که ما وسایل خوراکی , لوازم‌خانگی , پوشاکی و… را ازآنجا تهیه می‌کنیم .

سؤال از شما پاسخ از کودک ( البته برخی پاسخ‌ها حتماً باید یاری شما باشد .

حالا نظر کودک دلبندتان را به تصاویر زیر نگاره‌ها جلب کنید .

نگاره3فارسی اول دبستان تصویرک هانگاره۳فارسی اول دبستان تصویرک ها

ابتدا تصویر خوانی کند .

آب – آزاده – مسجد – مدرسه

بازهم تکرار می‌کنم . تأکید ما بر تصویر است نه شکل کلمه .

فرزند شما اتوماتیک وار شکل کلی کلمه در ذهنش باقی می‌ماند و ما هم , همین را می‌خواهیم .

اکنون آنچه در بالا آوردیم مجدداً بیان می‌کنیم .

از نگاره سوم به بعد واژه‌های ارائه‌شده در پایین تصویر نگاره دوبه‌دو با یکدیگر هم آغاز یا هم پایان هستند.و کودکان شما موظف هستند صوت‌های اول یا پایان کلمه‌ها را تشخیص دهند و یاد بگیرند و همچنین نمونه‌هایی راهم مثال بزنند.

برای مثال با نشان دادن تصاویر پایین نگاره‌ها از کودک خواسته می‌شود که بگوید ،اول کدام‌یک از دو تصویر شبیه هم است؟

یا اول این دو تصویر چه صدایی را می‌شنوی؟

کودک پاسخ می‌دهد : اول « آب » و« آزاده » مثل هم است چون اول هردوی آن‌ها صدای « آ » می‌شنوم.

برای درک عمیق‌تر از کودک خواسته می‌شود که نمونه‌هایی دیگر را مثال بزند یا به‌عنوان تکلیف تصاویری نشان دهد که اول آن‌ها « آ » باشد مثل :

( آتش ، آهو ، آدم …..)

نیزمی گویید یک کلمه را بخش کند

مسجد : ( مَسـ) + ( جِد)   ۲ بخش

بخش اول ( مَس )

بخش دوم ( جِد )

شعر نگاره ۳ فارسی اول دبستان:چراغ‌راهنما

دویدم و دویدم

سر چهارراه رسیدم

سه تا چراغ رو دیدم

یکی از چشماش سبز بود

یکی از چشماش زرد بود

یکی از چشماش سرخ بود

از قرمزش ترسیدم

از ترس ب خود لرزیدم

زردش ک شد نمایان

رفتم لب خیابان

چراغ سبز دیدم از خوشحالی خندیدم

آی خنده خنده خنده

فریاد نزن راننده

آی خنده خنده خنده

هی بوق نزن راننده

شعر نگاره ی سه

یک دو سه     زنگ مدرسه

چه رنگارنگه    راه مدرسه

وقتی اومدی    سمت خیابون

خوب نگاه بکن     خط رو پیدا کن

از روی خطها   آروم گذر کن

باید بدانی   کوچک دانا

در هر خیابان    ماشین زیاده

آزاده آنجاست     پای پیاده

دست چپش را    به باباش داده

امروز آزاده     خیلی دل شاده

سمت مدرسه     کودک زیاده

آنجا آن بالا   مسجدی زیباست

مسجدی زیبا      خانه‌ی خداست

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 05 فروردین 1399 ساعت: 21:49 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

روش تدریس نگاره۲ فارسی اول دبستان بچه ها آماده

بازديد: 65
روش تدریس نگاره۲ فارسی اول دبستان بچه ها آماده

روش تدریس نگاره۲ فارسی اول دبستان بچه ها آماده

اهداف درس نگاره۲ فارسی اول دبستان:👇👇👇👇👇

۱٫رعایت بهداشت فردی و استفاده کردن از وسایل شخصی

۲٫علاقه‌مند کردن فراگیران برای انجام دادن وظایف خود

۳٫نظم و ترتیب در انجام دادن کارهای روزمره

۴٫توانایی تلفظ کلمات کلیدی

۵٫توانایی نوشتن از راست به چپ.

روش تدریس نگاره۲ فارسی اول دبستان:بچه ها آماده

پس از ورود به کلاس و حضوروغیاب و ایجاد فضای نشاط‌ انگیز در کلاس مانند سلام کردن با شعر و…طبق روال درس قبلی …از بچه‌ها می‌خواهم که کتاب فارسی را باز کنند.

از طریق همیاری و شرکت در کار گروهی  هر یک در مورد آنچه در تصویر مشاهده می‌کنند در گروه گفتگو و تبادل‌نظر کنند..سپس با یادآوری اینکه

می‌خواهم یک نفر در هرگروه به نمایندگی از کل گروه به بیان نتیجه گفتگوها و برداشت گروه از تصویر بپردازد… ✅

به‌عبارت‌دیگر نماینده گروه با الهام از تفکرات خود و هم‌گروهی‌هایش  هر چه را که در تصاویر دیده‌اند را بیان می‌کند….

باید توجه کرد. معلم باید با در نظر داشتن اهداف کلی درس دانش آموزان را هدایت کند و چنانچه کودکی در بیان منظم و مجسم هر آنچه دیده با مشکل مواجه شد…

اشکالات لفظی آنان را برطرف کند…  و به سمت جمله‌سازی  و  تقویت کلام شفاهی سوق دهد ✅✅✅✅

نگاره2فارسی اول تصویر بزرگنگاره۲فارسی اول تصویر بزرگ

به‌عنوان‌مثال  دانش‌آموز می‌خواهد این جمله را بگوید….  امین کنار مادر ایستاده است.

و به این شکل بیان می‌کند👈 امین کنار مامانش هست.

در اینجا آموزگار ضمن اینکه دانش‌آموز را تشویق می‌کند باید سریع جمله را اصلاح‌کرده و در قالب جمله‌بندی صحیح بیان کند👈👈

امین کنار مادر ایستاده است…. ✅ و تکرار کند و از بچه‌ها بخواهد با او تکرار کنند.

سپس  برای متوجه ساختن دانش آموزان به اهمیت بهداشت فردی توجه انحا را با طرح سوا لاتی درباره‌ی وضعیت ظاهری و نظم و ترتیب و پوشش اعضای خانواده جلب می‌کنم

بچه‌های عزیزم صبح شده و مادر. بابا.امین .و آزاده از خواب بیدار شدند

به لباس آزاده نگاه کنید چقدر پاکیزه و مرتب است..

موهای پدر شانه شده و مرتب است

…لباس امین چقدر تمیز است جوراب مادر و بابا و  خیلی تمیز هستند چون جوراب‌هایشان را هر شب قبل از خواب می‌شویند.

آزاده هم ب مادرش گفته که مادر جان من خودم هر شب قبل از اینکه بخوابم جوراب‌های خودم را می‌شویم. 😍👏👏👏

شما فکر می‌کنید آزاده قبل از خواب دیگر چه‌کارهایی را انجام داده 🙄🙄

پاسخ دانش آموزان را  به سمت اهدافی که در نظر داشتیم هدایت می‌کنیم ..

شستن جوراب. زدن مسواک.. خواندن دعا…. و.

سپس با طرح سؤالی اهمیت خوابیدن به‌موقع و رعایت کردن نظم و ترتیب در کارا را بیان می‌کنم….

راستی ساعت چند؟ساعت کجاست آهان او بالا 👆…..بالای تلویزیون👆👆)))توجه به مفاهیم مکان)))))

چه رنگ قشنگی دارِه.  …چه رنگیِ بچه‌ها سبز آفرین))))عه لباس مادر هم سبزه😄✅✅✅✅  گل گلدونم سبزه 🍃🍃

موکت…. کتاب قرآن….و……. 👉توجه به رنگ‌ها و تکرار آموختن اسامی رنگ‌ها

😁😁👏👏👏👏

خب الآن صبح زود هست .. بابا سرکار می‌رود…  🚶🚶

…..آزاده همراه بابا به مدرسه می‌رود🚶🚶🚶🚶 👉

مهارت جمله سازی

پس چرا امین بیدار شده😂😂😂😂

دانش آموزان پاسخ داده و من هدایت می‌کنم به سمت.. ۱ خوابیدن به‌موقع…. ۲….زمان بیدار شدن از خواب….. مرتب کردن رختخواب…. و..

پسرهای قشنگم توی گروه فکر کنید با دوستانتان و کارهایی را که پس از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهید برای دوستانتان بگویید😊😊😊

آزاده و امین بچه‌های پاکیزه‌ای هستند 👶👧

وقتی از خواب بیدار می‌شویم به مادر و بابا چی می گیم ☺️🙏

اجازه صبح بخیر میگیم🙏😂

اجازه دست و صورتمونو می‌شوریم مثل امین و آزاده😍

هدایت معلم 👈 آزاده صبح‌ها صورت خود را می‌شوید.

خب دیگه چه‌کارهایی می‌کنیم 🤔🤔🤔

اجازه……ورزش🙊😅

اجازه…..مسواک😁😁 می‌زنم

در همه مواردی که بچه‌ها بیان می‌کنند باید جواب‌ها را از حالت کلمه کلمه و ناقص بودن به سمت جمله‌سازی و رفع  نواقص سوق دهیم…

خببببب بچه‌ها  فکر می‌کنید توی کیف آزاده چه چیزهایی هست😝😅😅

با پرسیدن این سؤال و سؤالات مشابه  بچه‌ها را بانام و اسامی وسایل موردنیاز جهت رفتن به مدرسه آشنا می‌کنیم✅

بعد با طرح سؤالی از این قبیل که……… بچه‌ها فکر می‌کنید توی کیف آزاده خوراکی هم هست؟

راستی آزاده صبحانه خورده است یا نه 🤔

امین چطور😘😄👈👈👈👈👈👶

اهمیت صبحانه خوردن را یادآوری کنید….

در تمام مراحل کار ما پرسیدن سؤال‌های هدف‌دار و هدایت کردن پاسخ‌های ناقص به سمت کسب مهارت‌های رفتاری و آموزشی این دروس می‌باشد…

نام غذاهای مفیدی که برای صبحانه استفاده می‌کنیم…🧀🍝🍮

پوشش مخصوص هر فصل……👢👞👡👕

آشنا کردن بچه‌ها با تلویزیون…. ساعت…. ⏱

استفاده کردن از وسایل شخصی….. 📕💼☕️

آموختن صفت‌ها و قیدهای مکانی…

👈این…آن..اینجا… آنجا و…

پهلوی… پشت….کنار….عقب جلو… دور نزدیک… روبه‌رو…

مادر رو به روی بابا ایستاده است….. امین کنار مادر ایستاده است…..

تلویزیون بالای ضبط‌صوت است… و…..

و موارد بسیار دیگر ازجمله مشاهده و وجود رعایت نظم و ترتیب  در قفسه‌ی کتاب‌ها و رنگ‌های کتاب‌ها…

اشاره به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و مطالعه 👈 امین کتاب داستان را دوست دارد….

و در آخر امین و مادر با آزاده و بابا خداحافظی می‌کنند…. 👈 اشاره به رعایت کردن ادب و احترام  گذاشتن اعضای خانواده به یکدیگر جهت کسب مهارت ارتباط با اعضا ء خانواده و آداب معاشرت

بعدازاین به کارت واژه‌ها خواهیم رسید….  تصاویر کوچکی در ارتباط با تصویر اصلی همراه با واژه‌ی مرتبط…

تصویرک نگاره2فارسی اول دبستانتصویرک نگاره۲فارسی اول دبستان

هدف اصلی این قسمت همان‌طور که درس نگاره ۱ بیان گردید…مطابقت واژه با تصویر به‌طور غیرمستقیم است… و هم‌چنین تقویت بیان شفاهی و تصویری

هم‌زمان با خواندن نام هر تصویر فراگیران باید روی تصویر موردنظر انگشت بگذارند و هم‌زمان با ما و کلاس جمع خوانی و تکرار کنند و خط ببرند….

از این درس به بعد کلمات هم آغاز هم پایان را خواهیم آموخت …

کلماتی مثل کتاب…. کفش…کیف… که صدای اول آن‌ها حرف…. ک…. می‌باشد را هم آغاز می‌نامیم…

کلمات را روی تابلو یا کارت‌هایی نوشته و با تلفظ مخصوص خود به‌نحوی‌که دانش آموزان متوجه حروف  مشابه ابتدای کلمات شود بیان می‌کنیم… و نشان می‌دهیم و با مثال‌های گوناگون به دانش آموزان تفهیم می‌کنیم.. ✅✅✅✅

توجه داشته باشید همواره آموختن صدای پایانی کلمات برای بچه‌ها آسان‌تر از صداهای اول می‌باشد… پس باید برای آموختن این کلمات به نحوه‌ی تلفظ توجه ویژه‌ای داشته باشیم ..

ببین و بگو نگاره۲ فارسی اول دبستان:بچه ها آماده

در صفحه بعد 👈👈👈👈ببین…   و بگووو

نگاره2فارسی اول دبستان: ببین و بگو

در این صفحه چند تصویر دیده می‌شود….

این تصاویر هدف‌دار هستند یعنی هدف کتاب از آوردن آن‌ها کشف و توجه فراگیران به ارتباط بین تصاویر است به‌این‌ترتیب👇👇👇

ارتباط دست و صابون…. مسواک و دندان‌ها…… شانه و موها. بهتر است ابتدا به‌صورت گروهی و سپس فردی به کشف ارتباط تصاویر بپردازند و آن‌ها را بیان کنند…

معلم ضمن هدایت کردن به رفع اشکالات جمله‌بندی و لفظی دانش آموزان می‌پردازد..

برحسب نیاز می‌توان تصاویر مرتبط بیشتری با خود به کلاس آورد✅✅✅

گوش کن و بگو نگاره۲ فارسی اول دبستان:بچه ها آماده

زیر همین صفحه…… گوش کن و بگو….

نگاره2فارسی اول دبستان:گوش کن و بگو

معلم اینجا نقش یک پرسشگر دارد… و می‌تواند سؤالات متعددی از دانش آموزان داشته باشد… به‌عنوان‌مثال 👇👇👇👇

جوراب امین چه رنگی است ؟

چه چیزهایی در تصویر به رنگ آبی است…

مادر کجا ایستاده است؟

امین چه چیزی در دست دارد؟؟؟

فکر می‌کنید روی تابلو نزدیک درب چه چیزی نوشته‌شده است

اهمیت شروع کارها بانام و یاد خدای مهربان  را یادآوری می‌کنیم

توجه داشته باشید هدف از این قسمت از کتاب۱٫ تمرکز حواس..

۲٫کسب مهارت تصویر خوانی…

۳٫جمله‌سازی

۴٫تقویت بیان شفاهی و حافظه می‌باشد

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 05 فروردین 1399 ساعت: 20:26 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

روش تدریس نگاره۱ فارسی اول دبستان :به خانه ی ما خوش آمدی

بازديد: 1873
روش تدریس نگاره۱ فارسی اول دبستان :به خانه ی ما خوش آمدی

روش تدریس نگاره۱ فارسی اول دبستان :به خانه ی ما خوش آمدی

اهداف درس نگاره۱ فاسی اول دبستان :

نگاره۱ فارسی اول دبستان:

۱-آشنایی با نهاد خانواده و اعضا و وظایف هرکدام از آن‌ها
۲-احترام گذاشتن به اعضای خانواده
۳ـ آشنایی با ابزارها وسایل زندگی
۴توانایی تلفظ کلمات کلیدی…. بابا..مادر…آزاده و امین…
۵-توانایی رسم خط عمودی از بالا به پایین
۶-آشنایی با نحوه نوشتن…. نشستن….و قلم‌به‌دست گرفتن…..

 تدریس نگاره۱ فارسی اول دبستان

بعد از حضوروغیاب و سلام و احوال‌پرسی و ایجاد فضای شادی‌بخش در کلاس و خطاب کردن دانش‌آموزان با صفات و کلمات زیبا به سراغ درس می‌روم.

از همان ابتدا سعی می‌کنم بچه‌ها را گروه‌بندی کنم و اهمیت کارگروهی را به بچه‌ها متذکر شوم…
سعی می‌کنم هر گروه حداکثر ۳ نفر باشند…

گروه‌بندی را بر اساس رنگ‌ها  یا اشکال هندسی یا گل‌ها یا پرندگان یا میوه‌ها یا……می‌توانیم انجام دهیم

در مرحله بعد از بچه‌ها می خویم برای اینکه با دوستانشان آشنا بشوند خودشان رو به هم‌گروهی‌ها معرفی کند

و بگویند چند تا خواهر و برادر دارند و اسم مامان، بابا و خواهر برادرشان چیست…

و اینکه علاوه بر بابا مامان خواهر و برادر با چه کسان دیگری که احتمالاً مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها هستند زندگی کی کنند…….

 

ایجاد انگیزه

برای ایجاد انگیزه بهتر به بچه‌ها می‌گویم  مداد رنگی و دفتر نقاشی رو از کیفشان بیرون بیاورند و یک نقاشی با موضوع خانواده‌ی خودشان بکشند

بعد از تمام شدن نقاشی بهترین نقاشی از بین گروه و سپس از بین نقاشی‌های کلاس انتخاب می‌شود

برای تشویق به آن‌ها ستاره می دم و روی گل‌ها می‌چسبانم

بعد می‌گویم بچه‌ها هم به نقاشی نگاه کنید.. بعد سؤالاتی می‌پرسم

….توی این خانه چه کسانی زندگی می‌کنند….

چه وسایلی توی این خانه هست؟

پاسخ دانش‌آموزان رو می‌شنویم.. و دانش‌آموز با شنیدن پاسخ‌ها یاد می‌گیرند که چه وسایلی در منزل هست و در چه جاهایی.
امین چه‌کاری انجام می‌دهد؟

فکر می‌کنید هرکدام از امین ، آزاده در منزل چه‌کارهایی می‌توانند انجام بدهند؟

کمک به پدر و مادر با توضیحات و جزئیات…… و سؤال از بچه‌ها در همین مورد…..

تعداد افراد این خانواده چند نفر هستند؟

خانواده شما چطور؟

چند تا خیار توی ظرف است ؟چند تا سیب؟

بشقاب‌ها کجای میز هستند؟

دکمه‌های تلویزیون چه رنگی هستند ؟ ساعت در کجای دیوار نصب‌شده؟

جایگاه کتاب قرآن و مقدس بودنش موردتوجه قرار می‌گیرد

توجه به پنجره که پشت سر مادر است و چیزهایی که در آن مشاهده می‌شود مثل

خانه،همسایه‌ها… درخت‌ها… و اینکه این تصویر شب را به ما نشان می‌دهد چون چراغ‌های خانه‌ها روشن‌شده است ……و…..

از دانش‌آموز می‌خواهیم  کتاب فارسی را باز کنند  و به تصویر بزرگ نگاه کنند…

درباره آنچه می‌بینند در گروه گفتگو کنند..
این تصویر چه جایی رو نشان می‌دهد؟
چه کسانی رو توی تصویر می‌بینید.
هر کدویم از اعضا مشغول چه‌کاری هستند؟
چه چیزهایی به رنگ سبز یا… هستند
فکر می‌کنید این تصویر چه موقع از شبانه‌روز است؟ شب است یا روز؟ چرا
سپس به مرحله بعد که همان کارت واژه‌ها هستند می‌رسیم :

در این قسمت تصویر با واژه  و بیان شفاهی تطبیق پیدا می‌کند.

در این قسمت تصاویری از
بابا…مادر….آزاده  ..و امین… آمده است…

اگر همکاران ضرورت دانستند می‌توان تصاویر دیگری نیز برای بهبود یادگیری و تفهیم بهتر نگاره با خود به کلاس بیاورند…

نکته👌

توجه داشته باشیم که حتماً تصاویر را از….. راست به چپ👈
به دانش‌آموزان نشان دهیم….

درواقع ما با این کار برای اولین بار به جهت  حرکت. دست.  برای  نوشتن و خواندن از راست به چپ اشاره و تأکید کرده‌ایم

کارت واژه. تا  را یکی‌یکی از راست به چپ می‌خوانیم 👈

از فراگیران می‌خواهیم  در جمع خوانی شرکت داشته باشند و نام هر تصویر را که خوانده می‌شود

با ما تکرار کرده و  انگشتشان را روی تصویر موردنظر قرار بدهند…. به‌اصطلاح خط ببرند…   در این جریان حرکت دست‌ها با چشم‌ها هماهنگ می‌شود…

مرحله بعد بچه‌ها باید تصویر خوانی کنند…..

دانش‌آموزان در گروه‌های خود به تصویر خوانی می‌پردازند….

توضیح می‌دهند در این توضیحات امکان دارد فراگیر از کلمات مشابه استفاده کند که معلمباید با هوشیاری تصحیح و به سمت کلمه کلیدی هدایت کند…

مثال: بجای کلمه‌ی بابا از کلمه پدر و یا بجای مادر از مامان استفاده کند..

در آخر هم می‌توانیم برای پوشه کار تکلیفی به دانش‌آموزان بدهیم که

شامل مجموعه وسایلی باشد که دانش‌آموز باید  تصاویری را که نشان‌دهنده وسایل منزل است رنگ‌آمیزی کنند.

 ببین و بگو نگاره۱ فارسی اول دبستان :

تصاویر را از راست به چپ به دانش‌آموز  ارائه می‌کنیم..
فراگیران در گروه‌ها گفتگو و تفکر می‌کنند ..

و معلم سؤال می‌کند. ….

حتماً پاسخ‌های دانش‌آموزان را به‌صورت جمله و کامل بیان می‌کنیم

تصویر اول… اهمیت بازی کردن…

تصویر دوم…. اهمیت نقش مادر در زندگی…

تصویر سوم اهمیت پدر و مسئولیت پدر برای تأمین آسایش خانواده

تصویر چهارم اهمیت سوادآموزی  را به دانش‌آموزان با مثال‌ها و سؤالات یادآوری می‌کنیم…….

 

گوش کن و بگو نگاره۱ فارسی اول دبستان:

معلم سؤال می‌کند و دانش‌آموزان به شکل انفرادی جواب می‌دهند.

هدف اصلی در این قسمت تمرکز حواس….. جمله‌سازی… تقویت بیان شفاهی و حافظه است
در مرحله بعد کتاب کار باز می‌شود……

و ما حرکت دست را روی تابلو نشان می‌دهیم.. و از  برخی دانش‌آموزان می‌خواهیم روی تابلو مانند ما بنویسند ..

سپس دانش‌آموز به کتاب مراجعه می‌کند و نوشتن را طی سه مرحله انجام می‌دهد….
نوشتاری نگاره1 اول ابتدایی

۱-کامل کردن…توجه دانش‌آموز را به نقطه‌چین‌ها جلب می‌کنیم  و آن‌ها را به کامل کردن با دقت و روی نقطه‌چین‌ها تشویق می‌کنیم…

۲-بعد از آن‌ها می‌خواهیم که تصاویر کامل شده را بارنگ‌های زیبا و متنوع با دقت و باسلیقه رنگ‌آمیزی کنند…..

۳-بنویس. :……توجه کنید حرکت دست  نو آموزان از راست به چپ باشد←←←

و با توجه به حرکت فلش باشد….  یعنی از بالا به پایین به سمت خط زمینه امتداد  و با رسیدن  به خط زمینه نوشتن خاتمه یابد ↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

باید توجه داشته باشیم که هیچ‌وقت از خط فاصله استفاده نکنیم و فاصله‌ها را با چشم تعیین کنیم…..

باید  به نحوه نشستن نو آموزان توجه کنیم .. و آن‌ها را بنا بر معیارهای اندازه قد و یا سلامتی اندام‌های حسی مانند شنوایی و بینایی سازمان‌دهی کنیم…. تا از افت آن‌ها در اثر عدم توجه به این معیارها جلوگیری کنیم ✅✅✅✅

نحوه صحیح گرفتن مداد را آموزش دهیم و در صورت لزوم عملاً آن را روی انگشتان نو آموزان نشان دهیم…

اگر نوآموزی در شناخت جهت‌ها مشکل دارد در کتاب و دفتر به اولیا متذکر شویم و شیوه درست نوشتن را آموزش دهیم

مثال: ولی محترم به جهت حرکت انگشتان دست فرزندتان هنگام نوشتن توجه کنید که حتماً به سمت فلش بنویسد..

 

شعری برای نگاره۱ فارسی اول دبستان

آی بچه‌ها آی بچه‌ها!                        خوش‌آمدید خانه‌ی ما

اگر که خوب گوش بکنید                    یاد می‌گیرید خیلی چیزها

این خانه را که می‌بینید                        یک در دارد و پنجره

از هرجایی که فکر کنید                         خانه ما قشنگ تره

راستی یادم رفته بگم                          که اسم من آزاده است

خدای مهربون به من                           مادر خوبی داده است

مثل  تمام  شماها                               من هم‌کلاس اولم

درس‌ها را خوب یاد میگیرم                   فکر نکنید که تنبلم

شکر خدا باید بگم                                 بابای من مهربونه

وقتی می آید ازسر کار                         خنده‌رو لب‌ها مهمونه

تصویر را خوب نگاه کن                        حالا بگو دوست عزیز

پنجره کو؟ پرده کجاست؟                   فرش و گل و کتاب تمیز

اعضای خانه هرکدام                       دارند یه کاری می‌کنند

مادر و بابا و امین                                بگو چه‌کاری می‌کنند؟

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 05 فروردین 1399 ساعت: 20:18 منتشر شده است
نظرات(0)

متن تمرین دیکته و روان خوانی نشانه ی خوا

بازديد: 911
متن تمرین دیکته و روان خوانی نشانه ی خوا

متن تمرین دیکته و روان خوانی نشانه ی خوا 

متن تمرین دیکته و روان خوانی نشانه ی خوا 

خواهرم چند روز بیمار بود.
او نتوانست دو روز به مدرسه برود.
من از دوستش خواستم تا تکالیف اورا به من بگوید.
دوست خواهرم خیلی زرنگ و درس خوان هست.
خواهرم خواب بود که من از مدرسه امدم.
مادرم از من خواهش کرد تا به او کمک کنم که کارهایش را انجام بدهد.
مهتاب زیبا همه جا را روشن کرده بود. خواهرم بیدارشد, او بهتر بود و من توانستم به او کمک کنم تا کارهای مدرسه اش را انجام بدهد.
فردا میتواند دوباره به مدرسه برود.
من می خواهم همیشه کنار او باشم تااوهم مانند من به کلاس بالاتر برود

 

دیکته درس خوا   کلاس اول دبستان

خوا

خواهر ـ خواب ـ خواهش ـ خواندن ـ خواست ـ خوانا ـ خواربار ـ گوشت خوار ـ گیاه  خوار ـ اُستخوان ـ خواننده ـ خواهرم ـ خواهرت ـ خواهرش ـخواهرمان ـخواهرتان ـ خواهرشان ـ خوابیدم ـ خوابیدی ـ خوابید ـ خوابیدی ـ خوابیدید ـخوابیدند ـخواستم ـ خواستی ـ خواست ـ خواستیم ـ خواستید ـ خواستند ـ می خوانم ـ می خوانی ـ می خواند ـ می خوانیم ـ می خوانید ـ خواهش کردم ـ خواهش کردی  ـ خواهش کرد ـخواهش کردیم ـ خواهش کردید ـ خواهش کردند ـ بخوانم ـ بخوانی ـ بخواند ـ بخوانیم ـ بخوانید ـ بخوانند

به نام او که هر چه بخواهد همان است .

از خواهرم خواهش کردم برایم کتاب داستان بخواند .

من پیش از خواب  «شب به خیر »  می گویم .

سارا و اکرم با یکدیگر خواهر هستند .

آموزگار از او خواست از روی کتاب « بخوانیم »  بخواند .

من از پدر بزرگ خواهش کردم کنارم بخوابد .

مادرم کتاب خواندن را دوست دارد .

مریم تمیز و خوانا می نویسد .

اُستخوان پای برادرم شکست .

من شب ها زود می خوابم .

اگر خوب درس بخوانم قبول می شوم .

ژاله به خواهرش در درس هایش کمک می کند .

گرگ جانوری گوشت خوار است .

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 05 فروردین 1399 ساعت: 12:14 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

متن روان خوانی و تمرین دیکته درس تشدید

بازديد: 1373
متن روان خوانی و تمرین دیکته درس تشدید

متن روان خوانی و تمرین دیکته درس تشدید

فرزند دانایم ابتدا از روی متن زیر چندبار با دقت بخوان سپس نوشتن کلمات جدید را تمرین کن .

به نام  خداوندی که بچّه های با اَدب را دوست دارد

اِمروز  بچّه هایِ کلاسِ اوّل  درس  را خوب  یاد  گرفتند.

آن ها دانش آموزانِ مرتّبی هستند.

بچّه ها  از  آموزگارشان  تشکّر  کردند.

آن ها  زنگِ  هنر  یک  نقّاشیِ  زیبا  کشیدند.

کفّاش  برای ِما  کفش هایِ زیبایی  درست  می کند.

جانورانی مانندِ نهنگ و اَرّه ماهی در دریا زندگی می کنند.

قنّاد  شیرینی  و  کیک هایِ خوش مزه  می پزد.

مادرم  از  قنّادی  کیک ِتولّد  خرید.

بنّا  خانه یِ  زیبایی  برایِ  ما  ساخت.

نجّار  با  میخ  و تخته  میز  و  نیمکت  می سازد.

من  دوست  دارم  به  مکّه  بروم.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 05 فروردین 1399 ساعت: 12:12 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1554

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس