پروژه و تحقیق رایگان - 184

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

طرح درس ریاضی سوم-مفهوم کسر

بازديد: 625

نام درس : ریاضیات                        پایه ی : سوم                        تعداد فراگیران :

موضوع درس : مفهوم کسر            روش تدریس : مکاشفه ای

 هدف کلّی : آشنایی فراگیران با کسر و مفهوم آن

 هدف جزیی :

ـ آشنایی با تقسیمات متساوی و نامتساوی

ـ آشنایی  با کسر به صورت تصاویر و اشکال

ـ آشنایی با کاربرد کسرها در زندگی روزمرّه

اهداف غیر رفتاری :

انتظار می رود که در پایان درس فراگیرندگان به موفّقیّت های زیر نایل آیند :

1 ـ مفهوم کسر را بدانند. (دانشی)

2 ـ توانایی به دست آوردن کسرها را از روی شکل داشته باشند. (مهارتی)

3 ـ کاربرد کسرها را در زندگی خود بدانند. (نگرشی ـ مهارتی)

4 ـ نسبت به شناخت و یادگیری کسرها و اشکال آن علاقه نشان دهد. (نگرشی)

5 ـ صورت و مخرج و خطّ کسر را بدانند. (دانشی)
 
اهداف رفتاری:

فراگیران در پایان درس می توانند:

1 ـ تقسیمات متساوی و نامتساوی اشکال را بیان می کند و رسم می کند. (برقراری رابطه) (مهارتی، کار مشترک حواس مغز و ماهیچه)

2 ـ مفهوم کسر را بیان می کنند. (شناختی)

3 ـ کاربرد کسرها را در زندگی بیان می کند. (نگرشی، عمل آزادانه ی فرد)

4 ـ نماد و نام های کسرها را می نویسند و بیان می کنند. (  خطّ کسر) (مهارتی شناختی، یادگیری کلاس)

5 ـ قوانین و قواعد کسرها را بیان می کنند (که در کسرها کلّ شکل در پایین و قسمت رنگی در صورت خطّ کسر قرار می گیرند). (مهارتی ذهنی، نمادها)

مفهـوم کسر در پایه ی سوّم به صـورت مـرحلـه ی مجسّـم (1) و نیمه مجسّم (2) تـدریس می شود، از جز به کلّ (3). روش تدریس  پرسش و پاسخ ـ گروهی

 

به طور کلّ روش مکاشفه ای

 

فضای کلاس: به صورت معمولی در هر نیمکت 2 یا 3 دانش آموز به صورت گروهی.

 

وسایل مورد نیاز: نوار کاغذ ی ـ کتاب درسی ـ گچ ـ تخته سیاه ـ بیسکویت و ...

 

راهبرد ایجاد انگیزه: (دانستن ـ شناختی) یادگیری معنی دار

با بیان داستانی در فراگیران ایجاد انگیزه می نماید:

مادر زهرا مشغول پختن نان بود که زهرا به همراه دوستانش که فاطمه، مریم و لاله بود به سراغ مادرش رفت و با دیدن نان تازه و بوی نان، آن ها را به وجد آورد و از مادر خواست که به آن ها نان بدهد و مادر هم یک نان داغ و خوش طعم را به او داد و گفت برو و بین دوستانت تقسیم کن و با هم بخورید. زهرا آمد و گفت چگونه این نان را به صورت مساوی بین خودمان تقسیم کنیم؟ بچّه های خوبم شما می توانید به زهرا کمک کنید و معلّم به جواب بچّه ها گوش می دهد تا به هدف برسد.

 
ارزشیابی ورودی

1 ـ تقسیم کلوچه بین فراگیران و تقسیم آن به قسمت های مساوی توسّط بچّه ها.

2 ـ تصاویر روی تابلو را به قسمت های تقسیم شده ی کسر مربوط به هر کدام را بنویسید.

3 ـ (مهارت ذهنی، توانستن) (مفاهیم محسوس، دسته بندی مفاهیم تعریف شده ی کسر)

 مرحله ی اوّل:                          

بیان موضوع: در این مرحله معلّم توضیحاتی در ارتباط با کسر و تقسیمات متساوی و نامتساوی ارائه می دهد.

مرحله ی دوّم: (تعامل بین معلّم، دانش آموز و موضوع):

مرحله ی مجسّم:

معلّم: چیـزهایی از قبیل نوار کاغذی، بیسکویت و مواد خوراکی دیگری که بتوان آن را به قسمت های متساوی تقسیم نمود با خود به کلاس ببریم.

معلّم: یک بیسکویت را از وسط نصف می کند و به دانش آموزان نشان می دهد و می پرسد آیا این بیسکویت به قسمت های مساوی تقسیم شده است؟ (مهارت های ذهنی، مفاهیم محسوس «شناسایی کردن»).

دانش آموزان: بله.

بعد از درک قسمت های مساوی (ادامه ی کار)

معلّم: با مثال دیگر نوار کاغذی مستطیل شکل را به سه قسمت تقسیم کرده و سوال را ادامه داده که آیا این نوار کاغذی به قسمت های مساوی تقسیم شده است؟

دانش آموزان: بله.

معلّم: با نوار کاغذی مستطیل شکل دیگری را به چهار قسمت تقسیم می کند و از فراگیران می پرسد که آیا این نوار کاغذی هم به قسمت های مساوی تقسیم شده است یا نه؟

دانش آموزان: بله.  (مهارت های ذهنی، مفاهیم محسوس «قابل لمس»، شناسایی کردن)

معلّم بعد از اطمینان از یادگیری و درک تقسیم های متساوی کار را ادامه دهد.

معلّم: دانش آموزان خوبم، حالا شما هم با نوار کاغذی که به همراه دارید به قسمت های مساوی (در گروه) تقسیم کنید. (مهارت های حرکتی، کار مشترک حواس، مغز و ماهیچه).

فراگیران شروع به کار:

کنترل و راهنمایی معلّم و اطمینان از یادگیری کلّ فراگیران.

معلّم پس از پایان آموزش مجسّم ادامه ی کار (به صورت نیمه مجسّم).

معلّم: شکل های زیر را روی تابلو رسم می کند. (شناختی «اطلاعات کلامی»، یادگیری غیر کلمات حقایق بیان کنند).

و از فراگیران این سوال پرسیده می شود که کدام یک از شکل ها به قسمت های متساوی تقسیم شده است؟

فراگیران: مربع ـ مستطیل.

معلّم: بسیار عالی، آفرین بچّه های خوبم. (شناختی «مهارت ذهنی» ـ روابط بین مفاهیم ـ نشان دادن ـ گزارش دادن)

معلّم: برای اطمینان بیش تر از فراگیران می پرسد که مثلاً شکل وسط به چند قسمت مساوی تقسیم شده است؟ (اگر یادگیری قبلی صورت گرفته باشد).

فراگیران: هیچ یک به قسمت های مساوی تقسیم نشده است.

معلّم: آفرین، ادامه ی سوال با شکل های بعدی شکل سمت چپ به چند قسمت تقسیم شده؟

فراگیران: به چهار قسمت مساوی تقسیم شده است.

معلّم: آفرین، حالا بگویید شکل سمت راست به چند قسمت تقسیم شده؟ (1 ـ شناختی ـ  مهارت ذهنی ـ تمایز)

فراگیران: دو قسمت مساوی.

در این مرحله معلّم از فراگیران می خواهد که صفحه ی 180 کتاب درسی را به صورت انفرادی پاسخ دهند (قواعد سطح پایین ـ  زنجیر مفاهیم ـ مهارت های حرکتی «دقّـت صحّت» ـ تشخیص دهد ـ نشان دهد) و خود نیز نظارت و کنترل می نماید.

معلّم پس از اطمینان یادگیری فراگیران ادامه ی درس را در مرحله ی بعد شروع می کند. (شناختی «مهارت ذهنی» مفاهیم محسوس  «شناسایی  کند»)

معلّم با رسم شکل، روی تابلو از فراگیران می پرسد.

معلّم: شکل رو به رو به چند قسمت مساوی تقسیم شده؟

فراگیر: چهار قسمت مساوی.

معلّم: آفرین، و بعد یک قسمت را رنگ می کند و از فراگیران می پرسد حالا بگویید چند قسمت رنگ شده؟

فراگیران: یک قسمت.

معلّم: آفرین، و می پرسد یک قسمت از چند قسمت؟

فراگیران: یک قسمت از چهار قسمت.

معلّم: آفرین، پس یک چهارم شکل رنگی است. (نوشتن این مطلب روی تابلو) شناختی  اطلاعات کلامی  یادگیری کلامی  نام ها و نمادها (نام ببرید).

معلّم: بچّه های خوبم، ما در ریاضی یک چهارم را به این صورت می نویسیم.  که به آن کسر می گویند. (معرّفی خطّ کسر صورت و مخرج کسر) که کلّ شکل را در پایین کسر یعنی مخرج می نویسیم و تعداد رنگ شده را در صورت کسر که بالای خطّ کسر می باشد می نویسیم.

معلّم: تکـرار، اشـکال (شنـاختـی ـ اطلاعات کلامی ـ یادگیری معنی دار ـ سازمان دادن به داده ها) مختلف به همین نحوه و حلّ تمرین های صفحه 181 کتاب درسی.

ارزشیابی پایانی: (شناختی ـ اطلاعات عمومی ـ یادگیری معنی دار  انجام یک آزمایش)

1 ـ یک نوار کاغذی را به عرض یک سانتی متر و طول 4 سانتی ببُرّید و یک چهارم آن را رنگ کنید.

2 ـ کسر مربوط به قسمت رنگی هر شکل را بنویسید. (شناختی ـ راهبرد شناختی ـ رهبری ـ یادگیری).

تکلیف تمرینی: (شناختی ـ راهبرد شناختی «رهبری» ـ یادگیری)

1 ـ  چند ضلعی رو به رو سبز است؟

چه کسری از آن نارنجی است؟

چه کسری از آن قرمز است؟

تکلیف بسطی و خلاقیّتی و کاردستی (شناختی ـ یادگیری معنادار ـ انجام یک آزمایش)

1 ـ یک شکل به دلخواه نقاشی یا (نقاشی های مهارت های حرکتی ـ کار مشترک حواس مغز و ماهیچه) درست کنید و آن را به صورت کسر درآورید.

2 ـ در خانه چه چیزهایی دارید که شما را به یاد کسر می اندازد؟ بنویسید.

(شناختی ـ مهارت ذهنی ـ مفاهیم محسوس «شناسایی کند»)

(مهارت حرکتی ـ کار مشترک حواس مغز و ماهیچه ـ هدف دار ـ نقاشی کردن یا نوشتن کسر) .

 

 

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:26 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

طرح درس ریاضی دوم-واحد طول

بازديد: 183

بسمه تعالی

سناریوی آموزشی با رویکرد یاددهی یادگیری

کتاب : ریاضی                          مقطع : ابتدایی                 کلاس : دوم           
  عنوان :درک مفهوم واحد طول

روش تدریس : دست یابی به مفهوم   زمان تدریس : 5 2 دقیقه    
تاریخ :              آموزشگاه :

 

هدفها :

 

هدف کلی :

 

آشنایی با واحد اندازه گیری طول

اهداف  جزئی :

 

1)    آشنایی با لزوم اندازه گیری ( دانش )

 

2)    آشنایی با محیط اطراف خود  ( شناخت)

 

3)    آموزش مهارت خط راست کشیدن ( مهارت )

 

4)    آموزش مهارت اندازه گیری ( مهارت )

 

5)    آموزش مها رت ساختن نوار مدرج ( کار با قیچی ، ومقوا )  ( مهارت )

 

6)    آشنایی با مفهوم سانتی متر ( دانش )

 

اهداف رفتاری :

 

1)    دانش آموز بتواند در کلاس درس ودر حضور معلم چند خط راست بکشد .

 

2)    دانش آموز بتواند در کلاس با یک نوار مدرج خود ساخته یک خط را اندازه بگیرد .

 

3)    دانش آموز بتواند با خط کش در حضور دیگران خط راستی را اندازه گیری  کند .

 

4)    دانش آموز بتواند برای حل مشگل   زهره  در داستان صفحه 6 8 راه کار ارائه دهد.

 

5)    دانش آموز بتواند اندازه های متفاوت یک خط راست با دو نوار مدرج متفاوت را مقایسه کند تا به

 

اهمیت یک نوار مدرج استاندارد پی ببرد .

 

حیطه های گانیه :

 

 

اطلاعات کلامی :

 

دانش آموز واحد اندازه گیری طول را بگوید ، وسیله های اندازه گیری طول را نام ببرد و اندازه های یک

 

خط کش را بشمارد .

 

مهارت دریافت ذهنی :

 

 علت دو عدد متفاوت برای یک خط که با دو نوار مدرج متفاوت اندازه گرفته شده است را بیابد .

 

راهبرد شناختی :

 

لزوم واحد استاندارد در ادازه گیری طول را کشف کند .

 

مهارت های بدنی حرکتی :

 

طول کلاس را با قدم ، طول آستین لباسش را با وجب اندازه بگیرد .

 

خط کش را به درستی دست بگیرد تا طول یک خط را اندازه بگیرد .

 

نگرش :

 

برای اندازه گیری طول اشیا ء اطراف ( میز ، کتاب ، مداد ، پایه های نیمکت و...... ) علاقمند باشد .

 

به کلاس درس و یادگیری درس و گوش دادن به داستان علاقمند باشد .

 

ابزار ووسایل :

 

لباسی بلند برای یکی از دانش آموزان ، متر ، خط کش ، نوار های مدرج متفاوت خود ساخته دانش آموزان ،

 

چند خط راست و شکسته در برگه های چاپ شده به سانتی متر ، قیچی ، مقوا های رنگی ؛ انواع متر و

 

خط کش ، عروسک  ،‌مداد  و مداد تراش

 

ورود به کلاس :   (  زمان 1 دقیقه )

 

نقل داستان صفحه 6 8 و 7 8 جهت ایجاد انگیزه .

 

***********************ارائه ی درس *********************

 

گام اول : عرضه مطالب و شناسایی مفهوم ( زمان  6 دقیقه )

 

ابتدا کلمه های زیر را در تابلو می نویسیم

 

          وجب                              قدم                                   سنگ                          مداد

          هست                                    هست                                        نیست                                نیست

 

  سانتی متر                            متر                                   چوب                            درخت

     هست                                     هست                                           نیست                                نیست

 

سپس به دانش آموزان می گوییم هدف  ما ا ز  نوشتن  این  کلمات  مفهوم خاصی است که شما باید آن مفهوم را

 

حدس بزنید  برای راهنمایی ،شما یکی یکی این  کلمه ها  را می گویید و من زیرش می نویسم که خصو صیات

 

آن  مفهوم را دارد یا ندارد . شما  برای  رسیدن به مفهوم باید روی کلمه هایی  که هست نوشته ام تمرکز کنید .

 

گام دوم : آموزش دست یابی به مفهوم ( زمان   5دقیقه )

 

از دانش آموزان می خواهیم هست را در یک دسته ونیست ها رادر دسته دیگر طبقه بندی نماین تا راحت تر به

 

مفهوم برسند .

 

از  دانش  آموزان  می خواهیم  که  انفرادی  فکر  کرده  و بگویند  کلمه هایی   که هست دارند چه خصوصیات

 

مشترکی  دارند . اگر  به  صورت  فردی  به مفهوم اندازه گیری طول نرسیدند از آنها می خواهیم که در گروه

 

 مشورت  کنند   راهنمایی می کنیم  تا به مفهوم طول برسند وقتی هم مفهومی نزدیک به اندازه گیری طول مثل

 

 (‌ اندازه گیر نده ،‌وسایل اندازه گیری ، حساب کننده طول ، حساب کننده درازا و.....) را گفتند دراین مر حله

 

قبول می کنیم. برای اینکه این اسامی وعبارت نتیجه خلاقیت دانش آموز را می رساند

 

گام سوم : تحلیل راهبردهای تفکر ( زمان   6  دقیقه )

 

اسم های منتخب شده  را  در کلاس عنوان کرده  و با مشورت کل کلاس مفهوم واحد اندازه گیری طول را اگر

 

داشتیم  و اگر  نداشتیم  مفهومی  نزدیک  تر به  آن  را  انتخاب نموده سپس با راهنمایی، بهترین مفهوم که همان

 

سانتی  متر  است  را  برمی  گزینیم  برمی گردیم به ابتدای ایجاد انگیزه وسوالاتی از  علت بلند بودن  روپوش

 

زهره و متفاوت بودن اندازه عرض خیابان با اندازه گیری دو دانش آموز را مورد سوال قرار می دهیم .

 

سپس ازدانش آموزان می خواهیم  یک نوار مدرج درست کنند و خط های 5 سانتی متری را اندازه بگیرند و

 

بعد اندازه ها را  در تابلو کلاس می نویسیم و بعد از آنها می خواهیم یکی یکی طول کلاس را با قدم هایشان

 

اندازه بگیرند و دو باره اندازه ها را در یابلو کلاس می نویسیم و توجه آنها را به متفاوت بودن اندازه ها جلب

 

 می کنیم . در سر فرصت سانتی متر را برای واحد اندازه گیری معرفی می کنیم گروهی که فعال بودند را

 

مورد تشویق قرار داده و خط کش را معرفی می کنیم .

 

*********************************************************************

ارزشیابی مستمر :

 

مهارت اندازه گیری طول  خط  های راست و خط های شکسته و مهارت کار با قیچی و بریدن نوار کاغذی

 

منظم ، حل تمرینات صفحه 89

 

رفع نقص :

 

شاید دانش آموزان ابتدایی نتوانند به تنهایی مفهوم مورد نظر را حدس بزنند ولی با مشورت در گروه و با

 

راهنمایی های  معلم بی گمان می توانند  پی به مفهوم ببرند .

 

ارزشیابی پایانی :  ( زمان 7 دقیقه )

 

حل پرسش های پایان کتاب درسی و پاسخ به پرسش های معلم :

 

1)    با چه وسیله ای یک خط را اندازه می گیرید ؟

 

2)    اندازه گیری خود را چگونه اعلام می کنید ؟

3)    طول کتاب ریاضی خود را با خط کش اندازه بگیرید و بگوئید .

 

     4) طول مداد خود ، لبه های میز را انازه بگیرید و اعلام کنید .

 

ارائه تکلیف خلاقانه :

 

گروه 1) انواع خط کش ها را پیدا نمائید و با خود بیاورید .

 

گروه 2 ) 5 تا خط راست و 5 تا خط شکسته کمتر از 7 سانتی متر بکشید و اندازه ها را روی آن بنویسید .

 

گروه 3 ) طول  7 تا از اشیا ی داخل منزل خود را اندازه بگیرید و با خود بیاورید .

 

چک لیست رفتاری این درس

 

 

 
   

نام دانش آموز
   

نام دانش آموز
   

 

رفتار مورد سنجش
   

عالی

 

 2
   

متوسط 1
   

ضعیف

 

0
   

عالی

 

 2
   

متوسط

 

1
   

ضعیف

 

0
   

 

1)آیا می تواند یک نوار مدرج درست کند ؟

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

2)آیا می تواند با خط کش  سه خط راست رسم کند ؟

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

3)ایا می تواند خط های راست را با خط کش اندازه بگیرد ؟
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

4)آیا می تواند برای مشگل زهره راه کار ارائه دهد ؟

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

5)آیا اهمیّت واحد اندازه گیری استاندارد را می داند ؟

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

6)آیا طول کلاس را با قدم خود به درستی اندازه

 می گیرد ؟
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

7)  آیا می تواند اندازه های یک خط کش را بشمارد ؟

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

8) آیا به اندازه گیری طول وسایل محیط پیرامون خود علاقمند است ؟

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

9)آیا می تواند طول دو خط را با هم مقایسه کند ؟

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

10)ایا به یادگیری در س علاقمند است ؟

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

جمع امتیاز

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 
   

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                             امضاء معلم مربوطه

 

 

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:23 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

طرح درس علوم اول آهنربا

بازديد: 97

طرح درس روزانه

نام درس : علوم           پایه ی : اول ابتدایی                تعداد فراگیران : ....

موضوع درس : آهن ربا

 

 معرفی :

 

طرح درس روزانه  علوم اول ابتدایی درس آهنربا  - بصورت ورد -  تعداد صفحات : 7- قیمت : فقط هزار هزار تومان  - فهرست مطالب :

 

فهرست مطالب

روش تدریس : حل مساله با استراتژی جروج پولیا

هدف کلی : آشنایی با آهن ربا

اهداف جزئی :

اهداف رفتاری :

ارزشیابی ورودی :

وسایل مورد نیاز :

مدل کلاس :

ایجاد انگیزه :

ارائه ی درس :

گام اول : درک و فهم مساله :

گام دوم : تهیه طرح یا نقشه برای حل مساله

گام سوم : اجرای طرح یا نقشه

گام چهارم : بازنگری و کنترل

ارزش یابی پایانی :

تکلیف تمرینی :

تکلیف خلاقیتی :



برای اطمینان شما عزیزان:

  فایل پی دی اف کامل این طرح درس فقط برای مشاهده در زیر آمده است . ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد و قایل ویرایش و بدون آرم این طرح درس به قیمت  هزار تومان از لینک خرید دریافت نمائید .ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید :


http://up.asemankafinet.ir/up/asemankafinet/Pictures/DOKMEMO.jpg

 

در صورت رضایت فایل ورد و قابل ویرایش این طرح درس را از لینک خرید زیر و با قیمت هزار تومان دریافت نمائید :

 

راهنمای خرید :   برای خرید آنلاین و دریافت بلافاصله فایل ورد ابتدا بر روی لینک خرید زیر کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید و دانلود سایت علمی و پژوهشی آسمان شوید . لینک خرید :

 

http://up.asemankafinet.ir/view/1543587/submit.gif

 

 

 

 

 

 

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:22 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

طرح درس ریاضی دوم- اشکال هندسی

بازديد: 261

بسمه تعالی

عنوان : اشکال هندسی                                                                         مدرس : آقا/خانم ...........................

درس : ریاضی                                                                                                     زمان : 25 دقیقه

پایه : دوم                                                                                                           تعداد فراگیر : 20 نفر

روش تدریس : دریافت مفهوم

 

هدف و حیطه ها :

هدف کلی : آموزش اشکال هندسی 

هدف جزئی :

1-    آشنایی با نام اشکال هندسی 

2-    آشنایی با ویژگی های هندسی هر شکل و برشمردن آنها

3-    آشنایی با روش مقایسه کردن اشکال هندسی 

هدف رفتاری :

1.      اشکال هندسی را به نام بیان کنند . (کلامی)

2.      اشکال هندسی را به تنهایی رسم کنند . (مهارتی)

3.      مفهوم ضلع و قطر را بیان کنند . (کلامی)

4.      روحیه پرسش گری و همکاری در کار گروهی را تقویت می کنند . (نگرشی)

5.      توانایی ساخت اشکال را مثلا با خمیر بازی کسب کنند . (مهارتی)

وسایل مورد نیاز : تخته سیاه – خمیر بازی – جدول تهیه شده و مدل کلاس به شکل U و تشکیل گروه های 4 نفری – دفترچه ثبت فعالیت های گروهی – کارت امتیاز

ارزشیابی ورودی :

 معلم به گروه ها خمیر بازی می دهد و از آنها می خواهد که هر شکل هندسی را که یاد گرفته اند درست کنند و چون از قبل 4 شکل مربع ، مستطیل ، مثلث و دایره را یاد گرفته اند گروه ها را هدایت می کنیم تا هر 4 شکل را تهیه کنند که هم ارزشیابی شوند و همچنین با این راهبرد توجه آنها را برای آشنایی بیشتر با ویژگی های این اشکال فراهم می کند و در نهایت گروه های موفق (یاس ، رز ، ارکیده) کارت امتیاز می گیرند و سرگروه های آنها این امتیازات را در دفترچه گروهی ثبت می کنند .

ارائه درس :

در این مرحله معلم بیشتر جنبه نظارتی و رهبری دارد و بیشتر گروه های کلاس فعالیت دارند .

 

گام اول : در ابتدا معلم جدولی را که شامل ویژگی های هر شکل هندسی می باشد را در اختیار دانش آموزان قرار داده و از آنها می خواهد تا جدول را بادقت مطالعه کنند  .

شکل
   

دارای 4 ضلع
   

قطر دارد
   

ضلع ها برابر
   

قطر ها برابر
   

ضلع ک. از قطر

مربع
   

بلی
   

بلی
   

بلی
   

بلی
   

بلی

دایره
   

خیر
   

بلی
   

خیر
   

بلی
   

خیر

مثلث متساوی الساقین
   

خیر
   

خیر
   

خیر
   

خیر
   

خیر

مستطیل
   

بلی
   

بلی
   

خیر
   

بلی
   

بلی

 

 

پس از مطالع جدول توسط دانش آموزان معلم به هر گروه جدولی مطابق جدول زیر می دهد و از گروه ها می خواهد با مشورت بین اعضا پس به عنوان مطرح شده ببرند و به نتیجه برسند که عنوان مطرح شده و خواسته شده مربوط به چه مطلبی از ویژگی  اشکال داده شده می باشد .

شکل
   

...............
   

...............
   

.................

مربع
   

بلی
   

بلی
   

بلی

دایره
   

خیر
   

خیر
   

بلی

مثلث متساوی الساقین
   

خیر
   

خیر
   

خیر

مستطیل
   

خیر
   

بلی
   

بلی

 

 

 

 

 

 

 

 

پس از مشخص شدن عنوان ها تنیجه مربوط به هر ستون در قالب جمله ای بیان می گردد و برای تفهیم بهتر روی مقایی نوشته و در کلاس نصب می کنیم .

عنوان 1 : اضلاع برابر                          عنوان 2 : دارای 4 ضلع                            عنوان 3 : قطر ها برابر ، قطر دارد .

گام دوم : در این مرحله جدولی همانند جدول زیر در اختیار گروه ها قرار داده می شود تا هر گروه در مقابل شکل ها با توجه به عنوان مشخص شده بلی یا خیر نوشته و در اختیار سایر گروه ها قرار داده می شود تا گروه ها شکل مربوطه را با توجه به عنوان و موارد با توجه به عنوان مشخص شده بلی یا خیر مشخص کنند و هر گروه کار خود را ارائه می دهند و نتایج به دست آمده به مقوا منتقل می شود تا در مقابل دید فراگیران قرار داشته و موجب تفهیم بهتر مطالب شود .

گام سوم : در پایان هر گروه ویژگی های یکی از اشکال را انتخاب کرده و به کلاس گزارش می دهد .

ارزشیابی تکوینی :

در این مرحله سرگروه های کلاس با کمک و نظارت معلم با پرسیدن سوالاتی از اعضای گروه خود مطالب را جمع بندی نموده و در صورت نیاز مطالبی را برای تکمیل اطلاعات ارائه می دهند .

ارزشیابی پایانی :

سرگروه ارکیده در قالب بازی زیر از اطلاعات گروه ها ارزشیابی می کند :

1.      سرگروه ارکیده : دو نمونه از ویژگی های یک شغل را بیان می کند و بقیه گروه ها بعد از مشورت کردن شغل مورد نظر را حدس زده و گروه های فعال و تلاشگر مورد تشویق قرار گرفته و به آنها کارت امتیاز داده می شود و در دفترچه گروه ها توسط سرگروه ها این امتیاز ها ثبت می گردد .

2.      کدام شکل دارای 4 ضلع مساوی است ؟

ارائه تکالیف :

در این مرحله از درس با توجه به رعایت اصول تعیین تکلیف در حد توان گروه ها به آنها تکالیف ارائه می شود .

الف ) تکلیف تمرینی :

تمرین صفحه 125 کتاب ریاضی دوم را نوشته و حل کنند .

ب ) تکالیف خلاقانه :

1.      گروه رز :

    گزارشی از اشکال هندسی (مربع و مستطیل) با مشخصات کامل نوشته و به کلاس ارائه نمایند .

2.      گروه یاس :

یک شغل هندسی را انتخاب و ویژگی آن را روی مقوا با سلیقه خود تهیه و به کلاس بیاورند .

 

 

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:21 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

طرح درس علوم سوم مهره داران

بازديد: 1559

طرح درس روزانه شماره 2

نام درس : علوم تجربی            پایه ی : سوم ابتدایی              تعداد فراگیران ....

روش تدریس : دستیابی مفهوم             موضوع درس : مهره داران

هدف کلی : آشنایی دانش آموزان با جانوران مهره دار.

اهداف جزئی :

1-    آشنایی دانش آموزان با نوع پوشش جانوران مهره دار.

2-    آشنایی دانش آموزان با طریقه ی تنفس جانوران مهره دار.

3-    آشنایی دانش آموزان با طریقه ی تولید مثل جانوران مهره دار.

4-    آشنایی دانش آموزان با محل زندگی جانوران مهره دار.

5-    آشنایی دانش آموزان با تفاوت ها و شباهت های جانوران مهره دار.

6-     .....

اهداف رفتاری :

1-    جانوران مهره دار را طبقه بندی کنند و نام ببرند. (شناختی)

2-    ویژگی های هر طبقه از جانوران مهره دار را بیان کنند. (شناختی)

3-    بتوانند با دیدن جانوران مهره دار در محل زندگی خود یا باغ وحش طبقات آنها را مشخص کنند. (مهارتی)

4-    دانش آموزان نسبت به شناخت جانوران مهره دار از خود کنجکاوی نشان دهند. (نگرشی)

5-    دانش آموزان نسبت به شناخت جانوران مهره دار از خود علاقه نشان دهند . (نگرشی)

6-     .....

مدل کلاس : مدل U شکل

وسایل مورد نیاز :

کتاب درسی، کتاب راهنمای معلم، فیلم، تصاویر حیوانات مهره دار، پازل، تخته سیاه، گچ و ...

آزمون ورودی :

از فراگیران خواسته می شود :

1-    چند جانور مهره دار نام ببرند ؟

2-    جانوران مهره دار به چه نوع جانورانی می گویند؟

3-    تفاوتها و شباهت های ظاهری جانوران را بیان کنید؟

4-    .....

ایجاد انگیزه :

پخش فیلم در مورد حیوانات مهره دار و ارائه چند سوال در مورد فیلم مانند :

تولید مثل حیوانات چگونه است؟

حیوانات خون گرم یا خون سرد هستند؟

حیوانات چگونه تنفس می کنند؟

چیوانات در کجا زندگی می کنند؟

ارائه درس :

گام اول : به هر تیم از دانش آموزان پازل یکی از طبقات جانوران مهره دار را داده، از آن ها می خواهیم که پازل تیم خود را مرتب کنند. پس از آن که دانش آموزان پازل ها را تکمیل کردند جدولی را که شامل طبقات جانوران مهره دار و ویژگی های آن هاست را به هر یک از دانش آموزان داده و از آن ها می خواهیم به دقت مطالب جدول را مطالعه کنند.

سپس آموزگار از یکی از دانش آموزان می خواهد که نام حیوانات را روی تخته سیاه لیست نماید . آموزگار در مقابل هر یک از حیوانات گزینه ی بله یا خیر را می نویسد، آن گاه از دانش آموزان می خواهد به جدول خود با دقت نگاه کرده و با تیم خود مشورت کرده و دلیل عنوان انتخاب شده (بلی یا خیر) در مقابل هر کدام از حیوانات را پیدا کنند. (وجه مشترک را) سپس دانش آموزان به تدوین و آزمون فرضیه ها می پردازند و به نتیجه می رسند که چه مطلبی مورد نظر بوده است و آموزگار نتیجه ی به دست آمده توسط دانش آموزان را روی مقوای بزرگی که در کنار تخته سیاه نصب شده است می نویسد و برای یادگیری بهتر این مقوا را برای دو هفته در کلاس نگه می دارد.

 
   

نوع پوشش
   

محل زندگی
   

طریقه تنفس
   

خونگرم یا خون سرد بودن
   

تولید مثل

پستانداران
   

پشم و مو
   

خشکی
   

شش
   

خون گرم
   

بچه زا

پرندگان
   

پر
   

خشکی
   

شش
   

خون گرم
   

تخم گذار

خزندگان
   

پولک
   

خشکی و آب
   

شش
   

خون سرد
   

تخم گذار

ماهی ها
   

پولک
   

آب
   

آب شش
   

خون سرد
   

تخم گذار

دوزیستان
   

پوست
   

خشکی و آب
   

شش . آب شش
   

خون سرد
   

تخم گذار

 

جدول مربوط به گام اول فعالیت

فراگیری پس از مطالعه ی جدول اولیه باید پی به عناوین نوشته شده در جدول زیر ببرد .

حیوانات
   

عنوان 1 ..................................
   

عنوان 2 ........................................

پستانداران
   

خیر
   

بلی

پرندگان
   

خیر
   

بلی

خزندگان
   

بلی
   

بلی

ماهی ها
   

بلی
   

خیر

دوزیستان
   

خیر
   

خیر - بلی

                                 

فراگیری با مطالعه ی موارد بلی و خیر در مورد حیوانات و با مطابقت دادن با جدول اولیه ای که در اختیار آنان قرار گرفته است پی به عنوان شماره ی (1) می برند که تولید مثل مد نظر بوده است و عنوان تولید مثل را در زیر عنوان (1) می نویسند. و نتیجه می گیرند که تمامی حیوانات تخم گذار هستند به غیر از پستان داران که بچه زا هستند. (البته حالت های خاصی نیز وجود دارد مد نظر نمی باشد)

عنوان (2) مربوط خون گرم یا خون سرد بودن حیوانات است که در زیر عنوان (2) خون گرم یا خون سرد بودن را می نویسد و نتیجه می گیرند که پستان داران و پرندگان خون گرم هستند و خزندگان ، ماهی ها ، دو زیستان خون سرد می باشند.

گام دوم : در این مرحله فراگیران در مقابل تعدادی از نام حیوانات بلی یا خیر نوشته و تعدادی را نمی نویسد و هر تیم با بحث تبادل نظری که انجام می دهند جداولی مانند نمونه ذیل ساخته و به تابلو نصب کرده و معلم از دانش آموزان می خواهد با هم مشورت کرده و فرضیه سازی نموده و مفهوم سایر تیم ها را پیدا نموده و نامگذاری نمایند و نتیجه ی خود را بیان نمایند و آموزگار فرضیه ی آنان را تایید یا رد می کند و در صورت درست بودن فرضیه نتیجه ی بدست آمده را در لیست نتایج یادداشت می نماید.

نام حیوان
   

شغل
   

صادرات

.....................................
   

بلی +
   

بلی +

.....................................
   

بلی +
   

خیر-

.....................................
   

بلی +
   

خیر-

.....................................
   

بلی +
   

بلی +

.....................................
   

بلی +
   

خیر+

 

گام سوم : در پایان آموزگار از تلاش دانش آموزان تشکر کرده و می خواهد از هر تیم یک نفر نماینده انتخاب شده و در مورد یکی از حیوانات اطلاعاتی را که با توجه به تولید مثل، خونگرم یا خونسرد بودن، نوع پوشش ، محل زندگی، طریقه تنفس و ... به دست آورده اند را بیان کنند.

جمع بندی و نتیجه گیری :

معلم : بچه ها امروز با چه مطلبی آشنا شدیم ؟

دانش آموزان : با ویژگی های مهره داران

معلم : آیا می توانید ویژگی های پستان داران را نام ببرید؟

 

دانش آموزان :

1- خون گرم هستند 2- بدنشان از مو و پشم پوشیده شده است . 3- بچه زا هستند و ...

معلم : ویژگی های پرندگان را نام ببرید ؟

دانش آموزان :

1- خون گرم هستند 2- تخم گذار هستند 3- بدنشان از پر پوشیده شده است. 4- پرواز می کنند و ....

ارزشیابی پایانی :

به هر تیم از دانش آموزان عکس یکی از طبقات جانوران مهره دار را داده از آن ها می خواهیم ویژگی های هر طبقه را با همکاری اعضا بنویسند و به کلاس ارائه دهند.

تکلیف تمرینی :

از دانش آموزان می خواهیم که به صورت گروهی طبقات جانوران مهره دار را روی مقوا نوشته و عکس های مربوط به هر طبقه را در کنار آن چسبانده و به صورت روزنامه دیواری برای جلسه بعد به کلاس ارایه دهند.

تکلیف خلاقیتی :

1-    از فراگیران می خواهیم برای جلسه ی آینده اطلاعاتی به غیر از اطلاعات داده شده در کلاس در مورد حیوانات جمع آوری کرده و به کلاس ارایه دهند.

2-    از فراگیران می خواهیم یک داستان خیالی در مورد یکی از حیواناتی که در اطراف آن ها زندگی می کند بنویسد و به کلاس ارائه دهد؟

 

 

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:19 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1554

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس