پروژه و تحقیق رایگان - 133

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

مهارت های اجتماعی و دانش آموزان

بازديد: 159

مهارت های اجتماعی و دانش آموزان

آیا تاکنون آرزو کرده اید که کاش می توانستید از روزنه ای روی دیوار یا پنجره ی کلاس، رفتار فرزند خود را در مدرسه زیر نظر بگیرید؟ آیا فرزندتان رفتار اجتماعی مناسبی دارد؟ به طور مثال اگر از سوی همکلاسی هایش به بازی دعوت نشود یا در گروه رزرو قرار بگیرد. احساس ناراحتی خواهد کرد؟
 
دکتر" MARTIN SELIGMAN" رهنمودهای ارزشمندی را در باره ی مهارت های اجتماعی دانش آموزان ارائه کرده است. او معتقد است دانش آموزانی می توانند به راحتی دوست پیدا کرده و آن ها را حفظ کنند، که از مهارت های اجتماعی برخوردارند و ما می توانیم مهارت های لازم را به آن ها بیاموزیم.
 
تفکر سرد، تفکر گرم چیست؟
بچه هایی که از مهارت های اجتماعی کافی برخوردار نیستند، انگیزه ی دانش آموزان دیگر را به خوبی متوجه نمی شوند و به غلط برداشت می کنند، در نتیجه به سرعت و نسنجیده پاسخ می دهند.

دکتر " SELIGMAN" به این گونه پاسخ گویی «تفکر گرم» می گوید. یعنی به جای این که کودک تأمل کند، بدون فکر کردن و اندیشیدن، به سرعت تصمیم گیری می کند.
 
«تفکر سرد» بر عکس نوع اول، به معنای صبر کردن و آرام و کند کردن فرآیند فکر کردن و تصمیم گرفتن است. «تفکر سرد» را می توان به فرزندان آموخت. به مثال زیر توجه کنید:
«تو می خواهی آب بخوری، در صف می ایستی، در مقابل تو ۵ کودک دیگر ایستاده اند، صبر می کنی تا نوبت به آن ها برسد و هر کدام آب بخورند و بروند، ولی در انتهای صف، ۲ کودک به بازی مشغولند، پشت سر تو سعید ایستاده است. بچه هایی که بازی می کنند به سعید برخورد کرده، او هم با تو برخورد می کند و درست زمانی که نوبت آب خوردن تو رسیده، تو را هل می دهد و باعث می شود که صورت تو خیس شود...»

تو هیچ یک از ماجراهایی را که اتفاق افتاده نمی بینی و تنها سعید را می بینی که تو را هل داده و سبب شده تا صورتت خیس شود. در این شرایط، امکان بروز واکنش نامناسب وجود دارد. در حالی که می توانیم به کودک خود بیاموزیم که مانند یک کارآگاه از وضعیت موجود فهرستی تهیه کند و برای کنترل هر یک از شرایط، راه حلی ارائه دهد و طرز فکر خود را بیان نماید.
 
ما می توانیم به دانش آموزان خود بیاموزیم که نخستین قدم در حل مسئله، توقف کردن (STOP) و فکر کردن (THINK) است. سرعت داشتن در تصمیم گیری، بدون اندیشیدن، یا به صورت سطحی برآورد کردن شرایط ،واکنش های مناسبی را به دنبال نخواهد داشت.
 
جا به جا کردن «تفکر گرم» با «تفکر سرد»
اندیشه های گرم، اندیشه هایی هستند که با سرعت به مغز می رسند. دانش آموزانی که اندیشه های گرم از ذهنشان می گذرد معتقدند که در صورت بروز مشکل بین آن ها و دانش آموزان دیگر، همیشه فرد مقابل مقصر است و از روی عمد کاری را انجام داده است. این گونه اندیشیدن، کودک را وادار می کند تا بازخوردهای سریع و بی اختیار بروز دهد، پیش از آن که درباره ی اتفاقی که افتاده فکر کرده و آن را برای خود تحلیل کند.
 
اندیشه های سرد، اندیشه هایی هستند که ما را در جمع آوری همه ی اطلاعات پیرامونمان یاری می دهند و ما می توانیم با تحلیل اطلاعات خود، تشخیص دهیم که چه اتفاقی افتاده است. اندیشه های سرد، ما را آرام می کنند. در حالی که اندیشه ی گرم بر سرعت تصمیم گیری های ما می افزایند. معمولاً پاسخ هایی که از اندیشه های گرم ناشی شده اند وضعیت موجود را وخیم تر می کنند.
 
برای کسب مهارت در «اندیشیدن سرد» لازم است که فرق بین « تفکر گرم» و « تفکر سرد» را به کودک خود بیاموزیم. نمونه های زیر را برای کودک خود بخوانید و از او بپرسید کدام یک از پاسخ ها از « تفکر سرد» و کدام یکی از « تفکر گرم» ناشی شده اند؟
 
۱. سعید فوتبال بازی می کند. زنگ تفریح است و بچه های دیگر هم در حیاط مدرسه حاضرند. ناگهان ضربه محکمی به توپ می زند و توپ به صورت «تو» برخورد می کند.
 
تو می اندیشی:
الف) چی ؟ تصادفی بود؟ یا این که سعید می خواهد دعوا را شروع کند؟
ب) او از روی عمد این ضربه را به صورت من زد. من هم به شکلی دیگر و شدیدتر تلافی خواهم کرد؟
 
۲. مریم برای دوست خود ۳ بار پیغام تلفنی گذاشته است تا با او تماس بگیرد ولی او این کار را نمی کند.
 
مریم چه فکری می کند؟
الف) چرا به من تلفن نمی کند؟ آیا از دست من ناراحت است شاید فراموش کرده که به پیغام گیر گوش دهد؟ شاید مادرش به پیغام گیر تلفن گوش کرده و فراموش کرده که به او بگوید؟
ب) او حتماً منظوری از این کارش داشته، به صورتی رفتار می کند که گویی از تماس من بی خبر است.
 

۳. علی قصد دارد که دوستش را ساعت ۳:۳۰ در فروشگاه ببیند. او در فروشگاه حاضر می شود، ۳۰ دقیقه منتظر می شود ولی از دوستش خبری نیست.
 
او فکر می کند:
الف) عجب آدم بدقولی است. او که بهترین دوست من است حالا می خواهد مرا اذیت کند، من هم او را کنار می گذارم.
ب) چه اتفاقی افتاده؟ اگر او نمی خواست به فروشگاه بیاید پس چرا به من قول داد؟ ممکن است اتفاقی افتاده باشد یا حادثه ای پیش آمده است. بهتر است بار دیگر با او تماس بگیرم و بفهمم که چه شده است...
 
پس از این که کودک شما توانست فرق بین یک «فکر گرم» و یک «فکر سرد» را بشناسد، با او تمرین کنید تا بتواند پاسخ مناسبی در برخوردهای اجتماعی خود بروز دهد. برای کودک خود نمونه هایی از وقایعی که برای کودکی به سن او ممکن است اتفاق بیفتد تعریف کنید و از او بخواهید که یک «فکر گرم» و یک «فکر سرد» ارائه دهد. او را برای تصمیم گیری آرام و دور از پیش داوری های سریع، یاری کنید.
 
مثال ۱:
قرار است که دوستانت را در جایی ملاقات کنی و با هم به مدرسه بروید. تو در ساعت معین حاضر می شوی ولی هیچ یک از دوستانت در ساعت معین نمی آیند، ۵ دقیقه دیگر هم منتظر می شوی ولی از دوستانت خبری نیست.
 
تفکر گرم: آن ها مرا دست انداخته اند...
 
مثال ۲:
تو در صف یک فروشگاه ایستاده ای، فروشنده با مردی که پشت سر تو ایستاده صحبت می کند و جنس مورد نظرش را می آورد و تو هنوز منتظر ایستاده ای...
 
تفکر گرم: این مرد (فروشنده) بچه ها را دوست ندارد.
 
مثال ۳:
تو می خواهی فوتبال بازی کنی ولی روز اول که وارد تیم می شوی بچه ها شروع می کنند به خندیدن و شوخی کردن...
 
تفکر گرم: آن ها به من می خندند و می خواهند مرا مسخره کنند.
 
مثال ۴:
تو به خواهرات اجازه دادی که نوارت را به دوستش قرض بدهد ولی ساعت ۳ آن را به شما برگرداند. ساعت ۳:۱۵ است و تو می خواهی به منزل دوستت بروی و نوار را به او بدهی اما هنوز نه خواهرت آمده و نه به نوار دسترسی دارد...
 
تفکر گرم: خواهرم می خواهد مرا اذیت کند.
 
فراموش نکنید که هنگام پاسخگویی در هر یک از شرایط پیشنهادی، بهتر است خود کودک شما فکر کند و باز خوردهای احتمالی خود را شرح دهد. سپس می توانید به او کمک کنید که فکرهای بهتر و مناسب تری داشته باشد و آن ها را به ذهن خود بسپارد و در موقعیت های بعدی به کار برد.
 
نتیجه گیری:
برای این که کودک ما در اجتماع بتواند رفتار های مناسبی داشته باشد بهتر است به ۳ توصیه زیر برای تکمیل مطالب پیشین توجه نماییم:
 
مهارت های اجتماعی و دانش آموزان
به کودک خود شرح دهیم که پیش از تصمیم گیری و حل مسئله لازم است بدانیم که فرد مقابل ما به چه چیزی فکر می کرده و چرا چنان رفتاری را بروز داده است؟ آیا می توانیم بفهمیم که فرد مقابل ما چه احساسی داشته و چگونه فکر می کرده است؟ بله، نگاه کردن به چهره افراد بهترین راه شناختن وضعیت احساسی آن هاست. آیا عصبانی است، ترسیده، نگران است یا مخالفت می کند؟ هر یک از چهره ها دانستنی هایی درباره عملکرد و رفتار فرد به شما می دهند.
 
دیگر این که می توانیم از فرد مقابل خود سۆال کنیم. به طور مثال اگر دختر شما وارد کتابخانه شده و می بیند که دو نفر از دوستانش به او می خندند، ممکن است فکر کند به او می خندند و پاسخ هایی چون، ناراحت شدن، ترک کردن کتابخانه و ... کناره گیری از آن ها را نشان دهد، در حالی که اگر از آن ها بپرسند به چه چیزی می خندند؟ به طور حتم از پاسخ آن ها نادرست بودن فکر خود تعجب زده خواهد شد.
 
توصیه سوم اینست که خودمان را به جای فرد مقابل بگذاریم و حدس بزنیم که چگونه احساس می کند و چگونه عمل خواهد کرد. زمانی که کودک شما در باره مشکلی که با دوست یا همکلاسی خود دارد با شما صحبت می کند، از او بخواهید خود را به جای او بگذارد، سپس از او بپرسید چگونه حس می کند و می خواهد چگونه رفتاری داشته باشد؟
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 11:04 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

دانش آموزان بخوانند!!

بازديد: 151

دانش آموزان بخوانند!!

صبحانه فراموش نشود
کار اصلی یک دانش آموز همان طور که از اسمش پیداست یادگیری مطالب علمی جدید و درس خواندن است. خوردن یک صبحانه سالم و مقوی به شما کمک می کند که در طول روز پرانرژی تر بوده و تمرکز و قدرت ذهنی بیشتری داشته باشید. دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند زودتر خسته می شوند و تمرکز کمتری دارند.
 
بهتر است صبح کمی زودتر از خواب بیدار شوید تا وقت کافی برای صبحانه خوردن داشته باشید. توصیه می شود در وعده صبحانه از نان، پنیر، کره، مربا، عسل و یک لیوان شیر استفاده کنید. در ضمن اگر لقمه نان و پنیرتان را با چند برگ سبزی خوردن و یا چند برش خیار و گوجه و یا میوه هایی مانند انگور میل کنید خیلی بهتر است.
 
میان وعده های سالم بخورید
زنگ تفریح به صدا در می آید و وقت آن رسیده است که کمی استراحت کنید و خوراکی هایتان را با دوستانتان تقسیم کنید. بهتر است از میوه ها و انواع سبزی ها استفاده کنید. میوه هایی مانند سیب، پرتقال و یا سبزی هایی مانند هویج و خیار میان وعده های مناسبی هستند. خشکبار و مغزهایی مانند گردو، فندق، پسته و بادام و میوه های خشک مانند انجیر خشک و کشمش و برگه های هلو و زردآلو هم خوراکی های سالم و مفیدی برای زنگ تفریح هستند. بهتر است برای بهداشت بیشتر مواد غذایی را در کیسه کاغذی و یا ورقه های نازک آلومینیوم بگذارید.
 
سلامت کیف و کفش دانش آموزی
کوله پشتی بهترین نوع کیف برای دانش آموزان است چون وزن بار را به دو قسمت تقسیم می کند. کوله هایی که یک بند کمری دارند باز هم بهترند چون موجب می شوند به کمر شما فشار کمتری وارد شود. طرز استفاده از کوله پشتی هم خیلی مهم است. کوله پشتی را روی یک شانه نیندازید و از هر دو بند آن استفاده کنید. بندهای کوله را خیلی بلند نکنید. بندهای کوله هرچه کوتاه تر باشد فشار کمتری به کمر شما وارد می شود. کوله هایی با بند پهن مناسب ترند. اگر کیف شما کوله نیست آن را دست به دست کنید و همیشه کیفتان را روی یک دست و یا روی یک شانه حمل نکنید. سعی کنید کیف مدرسه را تا حد امکان سبک بچینید و لوازم و وسایل غیرضروری را با خودتان به مدرسه نبرید.
 
کفش راحت و مناسب موجب می شود دیرتر احساس خستگی کنید. اگر هر روز برای رفتن به مدرسه مسیری را پیاده روی می کنید بهتر در انتخاب کفش بیشتر دقت کنید. یک کفش مناسب باید سبک و راحت باشد. جنس رویه آن طوری باشد که پا امکان نفس کشیدن داشته باشد. کفش های چرمی و پارچه ای مناسب هستند. کفش باید حدود سه سانتی متر پاشنه داشته باشد. قابل شستشو و تمیز کردن باشد و قسمت بیرونی کفی صاف نباشد تا در روزهای برفی و بارانی لیز نخورید.
 
لوازم التحریر
دفترهای کم برگ و سبک تهیه کنید. دفترهای ۲۰۰ برگ و ۳۰۰ برگ موجب سنگین تر شدن کیف شما می شود. یک دفتر یادداشت تهیه کنید و برنامه های روزانه و هفتگی و تکالیفتان را در آن یادداشت کنید. مداد و خودکار برای شما مانند ابزار دستی است چون تقریبا هر روز چند ساعت از آنها استفاده می کنید. مداد و خودکارهایی انتخاب کنید که روان، نرم و راحت باشند و نیاز به فشار اضافه نداشته باشند و به انگشتان دست شما آسیب نرسانند. طراحی های متعددی برای این کار در نظر گرفته شده و نمونه آن مداد و خودکارهایی با سطح مقطع مثلثی است که فشار کمتری به دست وارد می کند.
 
بهداشت فردی دانش آموزان
- صابون خمیری یا کاغذی چند برگ دستمال کاغذی و لیوان آب شخصی همراه داشته باشید. هنگام عطسه کردن جلوی دهانتان را با دستمال بگیرید. پیش از خوردن غذا و پیش و پس از دستشویی رفتن دست هایتان را با آب گرم و صابون با دقت و حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشویید.
 
- به بهداشت دهان و دندان اهمیت دهید. هر شب پیش از خواب و صبح پس از خوردن صبحانه دندان هایتان را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
 
- وقتی به خانه می آیید اول دست هایتان را با آب و صابون بشویید سپس سر میز غذا بنشینید. دست ها از مهم ترین عوامل انتقال آلودگی به بدن ما هستند.
 
- اگر بیمار شدید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید و در صورت لزوم چند روز در خانه بمانید و استراحت کنید. اگر با داشتن بیماری به مدرسه بروید ممکن است بقیه همکلاسی ها و دوستان تان هم بیمار شوند. در چند روزی که در خانه استراحت می کنید با دوستانتان تماس بگیرید و در مورد درس ها و تکالیف جدید خبر بگیرید. تکالیفتان را انجام بدهید تا از درس عقب نمانید.
 
- برای ارتقای سلامت خود و دوستانتان در تمیز نگه د اشتن کلاس و محیط مدرسه کوشا باشید. هر وقت احساس کردید دیدتان ضعیف شده و خوب تخته را نمی بینید سریع به پدر و مادرتان اطلاع بدهید و برای تهیه عینک اقدام کنید. عینک تان را همیشه به ویژه در کلاس درس به چشم داشته باشید.
 
نظم و دانش آموز
یک ساعت زنگ دار داشته باشید و خودتان صبح از خواب بیدار شوید تا استقلال بیشتری داشته باشید و برای کارهایتان به دیگران وابسته نشوید. سعی کنید در انجام کارهایتان در خانه و مدرسه مشارکت داشته داشته باشید. بدن ما در هر شبانه روز به هشت ساعت خواب راحت و عمیق نیاز دارد. شب زودتر به رخت خواب بروید. تکالیفتان را انجام دهید تا با آرامش یک خواب راحت داشته باشید. صبح کمی زودتر بیدار شوید تا وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشید و راه خانه تا مدرسه را هم با عجله نروید.برای درس خواندن برنامه ریزی منظم داشته باشید تا در بعضی مواقع به خصوص زمان امتحان به شما فشار نیاید.
 
کارهای مهم روزاته تان را روی کاغذی بنویسید و در کنار میزتان و یا محلی که در معرض دید است، نصب کنید.استرس و اضطراب را از خودتان دور کنید. استرس بر یادگیری شما تاثیر منفی می گذارد. با معلم و پدر و مادر با معلم رابطه خوبی برقرار کنید. اگر مشکلی دارید با آنها مطرح کنید تا راهنمایی تان کنند. اجازه ندهید مشکلات ذهن شما را درگیر کنند و موجب ایجاد اضطراب و استرس شما شوند.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:59 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

دانشگاه در خدمت محیط‌ زیست

بازديد: 111

دانشگاه در خدمت محیط‌ زیست

در کشوری که فعالان نظام آموزش عالی آن به محیط زیست شهر احترام می گذارند و برای ارتقای شاخص های کیفی محیط زیست دانشگاه محل تحصیلشان تلاش می کنند، می توان امیدوار بود که این فرهنگ والا به سایر اقشار جامعه نیز انتقال داده شود، اما اگر این قشر فرهیخته جامعه حتی برای محیط زیست دانشگاهشان هم اهمیت قائل نباشند، دور از ذهن نیست که در فضای بیرون دانشگاه نیز احترام به محیط زیست، به عنوان موضوعی حیاتی قلمداد نشود. در واقع می توان گفت بین احترام به محیط زیست دانشگاه و احترام به محیط زیست شهر، رابطه ای مستقیم وجود دارد. دانشجو یا استاد دانشگاهی که برای حفظ و اعتلای محیط زیست فضای دانشگاه تلاش می کند، حکم سفیر فرهنگی برای محیط خارج از دانشگاه را به عهده دارد که می تواند بر شاخص های کیفی محیط زیست شهر تاثیر مثبت بگذارد.
 
تصور کنید در کشوری که دانشجو برای فضای سبز دانشگاه اهمیت قائل نیست، نمی توان توقع داشت وضع محیط زیست در این شهر بهتر از فضای دانشگاه باشد.به همین منظور، بیش از یک دهه است که کاربرد مفهومی نوین به نام «دانشگاه سبز» در محافل علمی و دانشگاهی جهان رونق پیدا کرده است و فعالان آکادمیک ـ بخصوص در کشورهای توسعه یافته ـ تلاش می کنند محیط دانشگاه را به محیطی دوستدار طبیعت نزدیک کنند و سایر دانشجویان را نیز به سمت و سوی حفاظت از طبیعت دانشگاه تشویق کنند.
 
فعالان دانشگاه سبز معتقدند دانشگاه سبز، شهری سبز و در نهایت جامعه ای سبز را به ارمغان می آورد، زیرا نهادینه شدن فرهنگی والا در جمع دانشگاهیان، دیر یا زود در جامعه هم رخنه پیدا می کند و اثر آن در جامعه هم نمایان خواهد شد. آنها بر این باورند که فضای دانشگاه می تواند به عنوان نمونه ای موفق و الگویی قابل توسعه برای فضاهای بیرون از دانشگاه شناخته شود و برای این کار به هماهنگی و همکاری بین همه ساکنان دانشگاه ها نیاز دارد.
 
فعالیت های سبز دانشگاهیان
دانشگاهیانی که برای تحقق دانشگاه سبز فعالیت می کنند، از راهکارهای مختلفی برای ارتقای محیط زیست فضای دانشگاه استفاده می کنند. استفاده از انرژی های پاک، یکی از عمده راه حل های آنان برای کاهش جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست دانشگاه است.
 
استفاده حداقلی از سوخت های فسیلی و یک بار مصرف و بهره گرفتن از انرژی های پاک مثل نور خورشید، می تواند محیط دانشگاه را به استانداردهای محیط زیست نزدیک تر کند؛ مثلا جالب است که در دانشگاه هاروارد آمریکا، از روغن های سوخته در سلف سرویس های دانشگاهی برای سوخت اتوبوس های دانشگاه استفاده می شود.
 
توسعه فضای سبز دانشگاه و کاشت درختان در محوطه مراکز آموزش عالی هم ازجمله برنامه های بلندمدتی است که در دانشگاه های حامی دانشگاه سبز انجام می شود. همچنین در حالی که انتشار گازهای گلخانه ای یکی از عوامل مهم آلودگی محیط زیست به حساب می آید، در دانشگاه سبز تلاش می شود انتشار گازهای گلخانه ای تولید شده در فضای دانشگاه به صفر برسد.
 
رها کردن زباله در فضای دانشگاه، سوزاندن سوخت های فسیلی و استفاده از خودرو در محیط دانشگاه ازجمله کارهایی است که می تواند انتشار گازهای گلخانه ای را افزایش دهد.
 
مرمت ساختمان های دانشگاه برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی هم تاثیر مستقیمی بر کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلودگی هوا دارد که در دانشگاه های سبز سعی می شود استانداردهای معماری برای جلوگیری از هرز رفتن انرژی در ساختمان های دانشگاه پیاده شود.
یکی دیگر از اقدام های فعالان دانشگاه سبز، تفکیک و بازیافت زباله ها از مبداست. هر روز میلیون ها دانشجو، میلیون ها تن زباله در محیط دانشگاه ها تولید می کنند و اگر همین زباله ها در فضای دانشگاه ها تفکیک و بازیافت شود، کمک شایانی به محیط زیست دانشگاه و استفاده حداکثری از منابع در دسترس خواهد بود.
 
جای خالی دانشگاه سبز در ایران
بسیاری از دانشگاه های کشور ـ بخصوص دانشگاه های دولتی در مراکز استان ها ـ از فضای فیزیکی مناسبی برای نهادینه کردن فرهنگ دانشگاه سبز برخوردار هستند، اما همچنان این مفهوم در دانشگاه های ایران، جا نیفتاده است و فعالیت های منظم و هدفداری نیز برای دستیابی به اهداف دانشگاه سبز در دانشگاه های ایران انجام نمی شود.
 
اگرچه برخی دانشگاه های کشور در سال های اخیر، فعالیت های موثری برای ارتقای شاخص های کیفی محیط زیست در دانشگاه ها انجام داده اند، اما هنوز هم بسیاری از فضاهای فیزیکی در دانشگاه های ایران بدون استفاده رها شده است و در حقیقت، حفظ و اعتلای محیط زیست دانشگاه ها، همچنان به عنوان دغدغه ای جدی برای اغلب دانشگاهیان مطرح نیست.
 
دانشگاه تبریز، یکی از دانشگاه های پیشرو در مسیر دانشگاه سبز است و می توان این دانشگاه را یکی از بهترین الگوهای دانشگاه سبز در بین مراکز آموزش عالی کشور به شمار آورد. محمد تقی علوی که حدود پنج سال ریاست این دانشگاه را به عهده داشته، درباره لزوم حرکت به سمت دانشگاه سبز، به «جام جم» می گوید: یکی از اولویت های اصلی دانشگاه های ایران، حرکت در مسیری است که فضای دانشگاه به عنوان محیطی آرامش بخش برای تحصیل و زندگی باشد.
 
علوی معتقد است که در کارهای علمی، استاد و دانشجو در دانشگاه به محیطی شاداب نیاز دارند، اما این ضرورت هنوز از سوی بسیاری از دانشگاهیان کشور دیده نشده است. با وجود این که دانشگاه های کشور در چند سال گذشته، همواره با مشکل کمبود بودجه روبه رو بوده است، اما علوی بر این باور است که کمبود بودجه نمی تواند دلیل موجهی برای نادیده گرفتن ارتقای شاخص های محیط زیست دانشگاه باشد و می توان با کمترین بودجه و با مدیریتی قوی، دانشگاه را به محیطی سرسبز و پرنشاط برای دانشگاهیان تبدیل کرد. مثال هایی که این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز به آن اشاره می کند نیز در جای خود بسیار تامل و قابل الگوبرداری است.
 
مثلا در دانشگاه تبریز مرسوم است هر استادی که کتابی منتشر می کند، چون برای چاپ آن کتاب درختانی قطع شده، بنابراین آن استاد موظف است در همان فضای دانشگاه یک درخت بکارد. فضای فیزیکی دانشگاه تبریز به عنوان مرکزی حامی دانشگاه سبز حدود 500 هکتار است که در آن، درختان به شکل سنتی احیا می شوند و باغ بزرگ موجود در این دانشگاه را نیز می توان محصول همکاری چند ساله دانشجویان و مدیران این دانشگاه به حساب آورد.
 
البته برخی دانشگاه های دیگر مثل دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه اصفهان نیز تلاش های زیادی کرده اند که اهداف دانشگاه سبز را در دانشگاه خود محقق کنند، اما هنوز اغلب دانشگاه های ایران با این واژه و مفاهیم آن بیگانه هستند. از سوی دیگر، افزایش تعداد دانشگاه های بسیار کوچک در سال های اخیر نیز باعث شده امکان تحقق کامل دانشگاه سبز در این فضاهای کوچک آپارتمانی وجود نداشته باشد.
 
شناسانده نشدن مفهوم دانشگاه سبز به جامعه دانشگاهی کشور و دراولویت نبودن فعالیت های زیست محیطی در محیط دانشگاه ها نیز از دیگر عواملی است که تحقق دانشگاه سبز در دانشگاه های ایران را با رکورد مواجه کرده است.
 
حمایت از کانون های دانشجویی حامی محیط زیست
یکی از عمده راه هایی که می توان به فرآیند دانشگاه سبز در مراکز آموزش عالی کمک کرد، تاسیس و حمایت از کانون های دانشجویی دوستدار محیط زیست است.
 
هم اکنون در اغلب دانشگاه های ایران، چنین کانون هایی وجود ندارد و در برخی دانشگاه هایی هم که وجود دارد، فعالیت جدی برای اعتلای محیط زیست فضای دانشگاهی انجام نمی شود. این کانون ها می توانند با آموزش سایر دانشجویان و جذب نیروهای مستعد، زمینه فراهم شدن دانشگاه سبز را در زمانی کوتاه تر میسر کنند. البته واضح است که آموزش و فرهنگسازی برای پاسداشت محیط زیست فضای دانشگاهی، بدون اختصاص اعتبار کافی به سرانجام نمی رسد و به همین منظور، حمایت مالی و معنوی مدیران دانشگاه ها از کانون های دانشجویی حامی محیط زیست دانشگاه ها، فرصتی را فراهم می کند که تحقق دانشگاه سبز در سراسر ایران به هدفی واقع بینانه و قابل باور تبدیل شود.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:58 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

فناوری های نوین، ضرورت آموزش است

بازديد: 93

فناوری های نوین، ضرورت آموزش است

پاییز در راه است و فقط یکی دو روز تا بازگشایی مدارس باقی مانده است. آغاز فصل پاییز و بویژه ماه مهر بیش از هر چیز خاطره روزهای اول مدرسه و بوی کلاس درس و مدرسه، کتاب و لوازم التحریر را در ذهن تداعی می کند.
 
    اگرچه هنوز هم کتاب، دفتر، مداد و خودکار از ضروری ترین لوازم مورد نیاز دانش آموزی به شمار می آید، اما مثل این که مدرسه ها و دانش آموزان و حتی معلمان و به طور کلی راه و رسم آموزش و آموختن نیز از پیامدهای زندگی دیجیتال در امان نمانده اند. دانش آموزان امروزی دغدغه های جدیدی دارند و نیازهایشان فقط به دفتر و مداد و مداد رنگی محدود نمی شود. آنها ترجیح می دهند به جای ابزارهای آموزشی قدیمی که برای همه دانش آموزان دیروز شناخته شده است از امکانات و فناوری های آموزشی جدیدی که صفت دیجیتال را به یدک می کشند، استفاده کنند.
 
در حقیقت این روزها استفاده از گوشی های هوشمند، لپ تاپ، تبلت های دانش آموزی و کتابخوان های دیجیتال در آموزش، جایگاهی درخور را به خود اختصاص داده و به همین دلیل در بسیاری کشورها، کلاس های درس با استفاده از ابزارهای نوین آموزشی برگزار می شود. بررسی های انجام شده نشان می دهد ابزارها و فناوری های دیجیتال در آموزش کودکان و نوجوانان جایگاه مهم و تاثیر گذاری دارد و بر این اساس پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور، سبک مطالعه و یادگیری دانش آموزان با تغییراتی اساسی مواجه شود. چه بخواهیم و چه نخواهیم در آینده ای نزدیک شاهد حضور ابزارهای آموزشی دیجیتال در مدارس خواهیم بود.نمونه ای از ابزارهای کمک آموزشی دیجیتال را که بتازگی به بازارعرضه شده است مورد بررسی قرار می دهیم تا با ویژگی ها و امکانات این ابزارها بیشتر آشنا شویم.
    
    قلم های مترجم
    دنیای امروز بسیار کوچک تر از دنیای 50 سال پیش است، چرا که حالابه دلیل همه گیر شدن پرواز با هواپیما یا استفاده از اینترنت بسیاری از افراد این امکان را دارند که به کشورهای مختلف در دنیا سفر کنند یا به شکل مجازی به سیاحت در آنجا یا رفاقت با دوستانی خارجی بپردازند. از این رو یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان پذیرفته شده بین المللی به یکی از ضرورت ها تبدیل شده است و حالااز ابزارهای مختلفی می توان به عنوان مترجم همراه استفاده کرد. اما این گجت که یک مترجم اختصاصی است به شما امکان می دهد از آن به عنوان یک ابزار کمک آموزشی استفاده کنید.
 
این قلم مترجم می تواند معنی واژه هایی را که شما در حال خواندن آن هستید و زیر آنها خط می کشید به زبان انگلیسی روی صفحه کتاب نمایش دهد. این گجت از دو قسمت تقسیم شده است. بخشی از آن روی مداد یا خودکارتان نصب می شود. بخش دیگر آن حافظه مترجم است که وظیفه تبادل اطلاعات با رایانه را به عهده دارد و از طریق پایانه USB به رایانه متصل می شود. به این ترتیب می توانید واژه های تخصصی یا حتی همه واژه های یک زبان را به حافظه این ابزارک مترجم اضافه کنید. استفاده از این ابزار به دانش آموزان کمک می کند بتوانند آموزش زبان انگلیسی را به روشی ساده تر تجربه کنند.
    
    مکان نماهایی برای لمس نکردن
    این روزها در بسیاری از ابزارهای دیجیتال از گوشی های هوشمند گرفته تا تبلت ها دیگر از کلیدهای فیزیکی نشانی پیدا نمی کنید و در حقیقت صفحات لمسی، جایگزین کلیدهای فیزیکی شده است. البته اگر با صفحات لمسی میانه خوبی دارید با مشکلی مواجه نخواهید شد. اما این موضوع برای دانش آموزان با محدودیت های بیشتری همراه است. استفاده از مکان نماها امکانی شناخته شده در دنیای دیجیتال است که بازگشت آنها می تواند این محدودیت ها را از میان بردارد. این گجت که در حقیقت یک مکان نمای بسیار بزرگ است، می تواند رابط بین دنیای فیزیکی و فضای مجازی در محیط رایانه باشد. این مکان نما شبیه قلمی است که می توانید از آن برای تسهیل کار با صفحات لمسی استفاده کنید. در واقع این قلم هنگام کار با صفحات لمسی نقش انگشت شما را ایفا می کند. به نظر می رسد ابعاد و اندازه بزرگ این مکان نماها، ویژگی منحصر به فرد آن برای دانش آموزانی است که می خواهند از صفحات لمسی استفاده کنند. این مکان نماها ویژگی مغناطیسی دارد و براحتی روی سطوح فلزی می چسبد. در حقیقت شاید این مکان نماها بتواند به نوعی جایگزین مداد یا خودکار باشد و حتی بتوانید از آن برای نت برداری روی تخته های دیجیتال کلاس های درس هم استفاده کنید.
    
    وقتی ربات، معلم می شود
    استفاده از ربات ها در آموزش مقوله جدیدی است که این روزها در مدارس ابتدایی کره جنوبی سر و صدای زیادی راه انداخته است. این دانش آموزان می توانند بنا به خواسته خودشان از حضور معلم های رباتیک در کلاس های آموزش زبان انگلیسی بهره مند شوند. این ربات های تخم مرغی شکل آموزش زبان انگلیسی در مدارس این کشور را با تغییرات جالب توجهی مواجه کرده است. البته این ربات ها فقط جنبه فیزیکی دارند و آموزش زبان از طریق بازپخش صدا و تصویر معلم های واقعی در کلاس درس ثبت می شود. به گفته مقامات آموزشی که حضور ربات های آموزگار در کلاس های درس را از نزدیک تجربه کرده اند، در این کلاس ها دانش آموزان خجالتی هنگام صحبت کردن با این ربات آرامش بیشتری دارند، بنابراین در مجموع روند آموزش از بازده بیشتری برخوردار است. البته معلم ها می توانند از راه دور دانش آموزان را ببینند و صدای آنها را بشنوند. این ربات ها می توانند برای دانش آموزان آواز بخوانند و در کتاب خواندن، آنها را همراهی کنند. البته وجود ربات ها به این معنی نیست که معلم ها برای همیشه بازنشسته می شوند، بلکه بیشتر نقش حمایتی و تکمیلی دارند.
    
    تبلتی برای دانش آموزان
    اگر از جمله پدر و مادرهایی هستید که از استفاده دائم بچه ها از لپ تاپ و تبلت شخصی خودتان به ستوه آمده اید، این گجت دانش آموزی چاره کار شماست. این ابزار دیجیتال که راندباکس نام دارد، هم می تواند وسیله ای برای سرگرمی باشد و هم کاربرد آموزشی داشته باشد. این وسیله ترکیبی از ابزارهای کاربردی مختلف از تلویزیون و دستگاه پخش دی وی دی تا دوربین دیجیتال، کنسول بازی، لپ تاپ و تبلت است که در ساختاری کودکانه کنار هم قرار گرفته است. به گفته طراحان، این وسیله کوچک و جمع و جور فراتر از یک تبلت دانش آموزی است و می تواند همه نیازهای دانش آموزان در محدوده سنی 5 تا 14 سال را پاسخگو باشد. برای استفاده از خدمات و امکاناتی که این ابزار جادویی در خود جای داده است، هم می توانید از صفحه کلید آن و هم از صفحه لمسی اش استفاده کنید، پس داشتن آن به معنی در اختیار داشتن امکاناتی متنوع است. استفاده از این امکانات نیز بسیار ساده است. در حقیقت این وسیله از نظر سخت افزاری و نرم افزاری به گونه ای طراحی شده که دانش آموزان می توانند براحتی و بدون نیاز کمک از دیگران از آن استفاده کنند.
    
    مطالعه در تاریکی شب
    خیلی از افراد عادت دارند شب ها بیدار بمانند و درس بخوانند تا صبح با آمادگی بیشتری در کلاس درس حاضر شوند. اما ممکن است این کار بویژه برای هم اتاقی های آن دسته از دانشجویانی که در خوابگاه های دانشجویی اقامت دارند، دردسرساز شود. این چراغ های مطالعه به شما امکان می دهد بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران شب بیدار بمانید و به درس خواندن ادامه دهید. این چراغ ها از نظر شکل ظاهری به شکل گیره هایی هستند که براحتی به پشت صفحه کاغذ، کتاب یا حتی کتابخوانی که از آن برای مطالعه کتاب ها یا جزوه های درسی استفاده می کنید، متصل شده و نور لازم برای تسهیل مطالعه شما را تامین می کند. طول عمر هر یک از لامپ های این گجت کاربردی حدود ده هزار ساعت است، بنابراین می توانید برای مدت زمان طولانی بدون نیاز به تعویض لامپ ها هنگام مطالعه از آن استفاده کنید. بعد از این مدت زمان هم می توانید لامپ ها را عوض کنید. به نظر می رسد این چراغ مطالعه که وسیله ای اختصاصی است بتواند امکاناتی را برای آنها که اهل کتاب و مطالعه هستند فراهم کند تا بتوانند از هر فرصتی در خلوت خودشان برای افزودن بر دانسته ها و معلوماتشان بهره گیرند.
    
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:57 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

کاربرد ریاضیات در دکوراسیون: تناسب در چیدمان منزل را یاد بگیرید

بازديد: 171

کاربرد ریاضیات در دکوراسیون: تناسب در چیدمان منزل را یاد بگیرید

برقراری تناسب در چیدمان منزل یا همان دکوراسیون، یکی از مهم‌ترین اصول خلق يك دکور زیبا و چشم نواز است. احتمالا شما هم دکورهایی را دیده اید که به‌رغم صرف هزینه گزافی که برای تهیه وسایل آنها شده است، اصلا زیبا به نظر نمی‌رسند و مجموعه‌ای نامتناسب از اشیای گران قیمت را تنها دور هم جمع کرده‌اند.

گذشته از اصولی که در رابطه با انتخاب درست رنگ، بافت، سبک دکور و اشیای متناسب با سبکی که بر می‌گزینید، ریاضیات و تناسب ریاضی نقش بسیار مهمی در چیدمان صحیح منزل شما ایفا می‌کند. یک چیدمان اصولی بر مبنای اصول ریاضی فرمول‌های ساده‌ای دارد که اگر آن را فرا بگیرید می‌توانید متناسب با فضایی که در اختیار دارید دکور زیبایی را خلق کنید و از اینکه منزل خود را به محیطی تبدیل کنید که در آن تنها اشیا بی‌هیچ تناسبی در کنار هم قرار گرفته‌اند، دوری کنید.

مهم‌ترین اصل ریاضی برای ایجاد تناسب در میان اشیا و فضا، اصل دوسوم است.
-- دو سوم یک کسر ساده اما پرکاربرد در دکوراسیون است که نه تنها برای مبلمان بلکه تقریبا برای تمام اشیایی که در دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند صدق می‌کند. علاوه بر دو سوم، کسر یک سوم هم جزو تناسب‌های پرکاربرد در چیدمان منزل است.

-- هنگام بررسی پرده‌ها، فاصله لبه‌های پنجره تا دیوار، باید یک‌ سوم پنجره باشد.

-- شومینه و پوشش آن باید یک‌سوم‌اندازه دیوار باشد. همین‌طور، آیینه یا وسایل تزیینی که بالای تختخواب یا مبل قرار دارند، باید در حدود دوسوم پهنای مبل یا تختخواب باشد. بیشتر مردم، کاناپه‌های بسیار بزرگ و قالیچه‌های بسیار کوچک برای منازل خود می‌خرند. در حالی كه مبلمان شما باید دوسوم فضای خانه را اشغال کرده و یک سوم را برای رفت و آمد خالی بگذارد.

-- رعایت فاصله مناسب از پایه مبل تا فرش هم یکی دیگر از اصولی است که باید در انتخاب فرش به آن دقت داشته باشید. معمولا بین پایه مبل و طول و عرض بیرونی فرش، به طور متوسط 30 سانتی متر فاصله باید وجود داشته باشد.

کاربرد قطر برای تعیین‌ اندازه عامل نور
علاوه بر این، به دست آوردن قطر فضا برای تعیین تناسب‌اندازه منبع نور که می‌تواند لوستر، چلچراغ یا هر منبع دیگری باشد، در این زمینه بسیار کاربردی است.

همه ما فکر می‌کنیم هر چقدر لوستر یا منابع روشنایی بزرگ‌تر و باشکوه‌تر باشد دکور ما زیباتر و اشرافی‌تر می‌شود این در حالی است که عدم رعایت تناسب در این مورد هم یکی از عواملی است که اصولی بودن و در نهایت زیبایی دکور شما را به هم می‌زند.

برای این کار کافی است، قطر اتاق را با دو برابر کردن عرض آن به دست آورید.‌ اندازه قطر اتاق در واحد متر هر چقدر باشد، چلچراغ یا لوستر باید همان قطر را در واحد سانتی‌متر داشته باشد.

کاربردهای دیگر قانون دو سوم
علاوه بر آنچه گفته شد، شما می‌توانید از قانون دوسوم برای گل‌‌آرایی نیز استفاده کنید.‌ اندازه گلدان باید یک سوم ارتفاع فضای در دسترس باشد. با رعایت این قانون خواهید دید که دیگر انتخاب‌های شما برای گلدان و یا هر عامل تزیینی دیگر کاملا درست و به‌جا خواهد بود.

این قانون در زمان چسباندن کاغذ دیواری هم می‌تواند بسیار راهگشا باشد. به این ترتیب، هنگامی که قصد چسباندن حاشیه‌های کاغذ دیواری را دارید، ارتفاع دیوارها را ‌اندازه گرفته و تقسیم بر سه کنید. حاشیه را در فاصله یک‌سوم از بالا یا دو سوم از پایین نصب کنید.

فواید دیگر تناسب در دکوراسیون
رعایت تناسب در دکوراسیون در نهایت برای زیبایی بیشتر است. اما گذشته از این، می‌توان با یادگیری اصول تناسب در چیدمان منزل، به اهداف دیگری هم دست پیدا کرد.

اولین هدفی که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد، کنترل وسایل اضافه در نتیجه تناسب بندی در فضای منزل است. وقتی تناسب‌ها حساب شده و سنجیده باشد، وسایل اضافه‌ای که همیشه فکر می‌کردیم در خانه برایشان جای خالی داریم، یا از محیط حذف می‌شوند و یا به انباری یا نقاطی که در معرض دید نیستند مانند کمد‌ها منتقل می‌شوند. پس از این حذف و انتقال است که تازه متوجه می‌شوید چقدر فضای زندگیتان بهتر و بازتر شده است.

پوشاندن نواقص، یکی دیگر از فواید رعایت تناسب در دکوراسیون است. به عنوان مثال با استفاده از پرده‌های بلند و آویختن آنها از سقف، ارتفاع را بلندتر نشان دهید و با خطای دید، نقص پنجره‌های کوچک، اتاق کوچک یا سقف کوتاه را بپوشانید.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که در مورد‌اندازه‌‌ها همیشه از بزرگ‌ترین وسایل مثلا بزرگ‌ترین مبل شروع کنید سپس وسایل متناسب با آن را بچینید. ممکن است یک میز یا یک آباژور هم مناسب باشند ولی زمانی که کنار یک تخت یا مبل قرار می‌گیرند، بسیار بزرگ‌تر یا کوچک‌تر به نظر برسند. به این ترتیب، می‌بینید که تنها نباید وسایل را به صورت تکی در نظر گرفت؛ بلکه دکوراسیون مجموعه‌ای از چیدمان اصولی وسایلی است که باید به صورت هماهنگ در کنار هم قرار بگیرد.
 
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:56 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1554

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس