پروژه و تحقیق رایگان - 134

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تعاریف و مفاهیم: قانون اعداد بزرگ

بازديد: 313

تعاریف و مفاهیم: قانون اعداد بزرگ

قانون اعداد بزرگ احتمالاً معروفترین نتیجه در نظریهٔ احتمالات است که برای توصیف نتیجهٔ تکرار یک آزمایش به دفعات زیاد به کار می‌رود. بر طبق این قانون هر قدر تعداد دفعات تکرار آزمایش بیشتر شود، میانگین نتایج به امید ریاضی آن نزدیک‌تر می‌شود.
 
به عنوان یک مثال، وقتی یک تاس شش‌وجهی را یک بار بریزیم، یکی از عددهای ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ یا ۶ به دست خواهد آمد. اگر این آزمایش را تکرار کنیم، هر دفعه یکی از این اعداد به دست می‌آیند و اگر تاس نااریب باشد، احتمال دیده شدن این اعداد با هم برابر است. در نتیجه امید ریاضی عددی که با ریختن هر بار تاس به دست می‌آید طبق این فرمول:

برابر با ۳٫۵ است. طبق قانون اعداد بزرگ، هرگاه آزمایش ریختن تاس را به دفعات زیاد تکرار کنیم، میانگین اعدادی که به دست می‌آید تدریجأ به ۳٫۵ نزدیک خواهد شد. به طور مثال می‌توان به آزمایش پرتاب سکه اشاره کرد.همانطور که میدانیم نتیجه این آزمایش توزیع برنولی دارد .اگر فقط یک بار آزمایش را انجام دهیم احتمال رو آمدن سکه برابر ۱/۲ است، طبق قانون اعداد بزرگ اگر تعداد پرتاب ها زیاد باشد نسبت تعداد رو آمدن ها به تعداد کل پرتاب ها به ۱/۲ میل میکند.
 
مشخص است که اختلاف تعداد رو ها و پشت ها با زیاد شدن تعداد آزمایش ها افزایش پیدا میکند .پس احتمال کوچک بودن اختلاف روها و پشت ها به سمت عدد صفر میل میکند.هم چنین می‌توان نتیجه گرفت که نسبت اختلاف رو ها و پشت ها به تعداد کل پرتاب ها نیز به سمت صفر میروند .از این حقیقت در میابیم که با وجود رشد اختلاف بین تعداد رو ها و پشت ها در انجام این آزمایش به دفعات زیاد، سرعت این رشد از سرعت افزایش تعداد کل پرتاب ها کم تر است .

میتوان قانون اعداد بزرگ را به صورت خلاصه شده به شکل زیر نوشت:
 
که در آن  {x_1} , {x_2} , ...  دنباله ای از متغیرهای تصادفی مستقل با توزیع یکسان و میانگین  u  هستند.

(Gerolamo Cardano (۱۵۰۱-۱۵۷۶ جیرولامو کاردانو ریاضی دان ایتالیایی بدون اثبات ریاضی بر این باور بود که دقت نتایج تجربی در امار با افزایش تعداد دفعات آزمایش بیشتر میشود. این فرضیه بعد ها تحت عنوان قانون اعدد بزرگ اثبات شد و مورد توجه قرار گرفت .حالت خاصی از این قانون برای متغیرهای برنولی برای نخستین بر توسط Jacob Bernoulli ژاکوب برنولی اثبات شد . او این قانون را قضیه طلایی نامید، ولی بعد ها با نامقانون اعداد بزرگ مشهور شد
 
در سال ۱۸۳۵ سیمون دنیز پواسون Siméon Denis Poisson این قانون را با نام قانون اعداد بزرگ توضیح داد.هم اکنون این قضیه با هر دو نام ذکر شده شناخته میشود . بعد از برنولی و پواسون ریاضیدانان دیگری مانند مارکف، چبیشف، بورل و کولموگرف برای بهبود این تعریف و اثبات آن تلاش کردند و در نهایت الکساندر کینچین برای هر متغیر تصادفی دلخواه آن را اثبات کرد.این تلاشها منجر به پیدایش دو حالت مختلف از این قانون شد . این دو قسمت عبارت است از قانون ضعیف و قوی. قانون ضعیف و قوی اعداد بزرگ دو قانون متفاوت نیستند .در بلکه این دو قانون از دو دیدگاه متفاوت موضوع همگرایی احتمال وقتی تعداد دفعات آزمایش زیاد است به مقدار میانگین را توضیح میدهند .همچنین میتوان قانون ضعیف را از قانون قوی نتیجه گرفت.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:55 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

زندگینامه بزرگان آموزش: جان دیویی

بازديد: 181

زندگینامه بزرگان آموزش: جان دیویی

جان دیویی (زاده ۲۰ اکتبر ۱۸۵۹ -در گذشت ۱ ژوئن ۱۹۵۲) یکی از معروفترین فیلسوفان امریکایی قرن بیستم و از پیشتازان عمل گرایی (پراگماتیسم) است که آرای انقلابی‌اش در باب سرشت فلسفه، آموزش، جامعه و سیاست بحث‌های فراوانی را به وجود آورد.
 
زندگی‌نامه
جان دیویی در روز بیستم اکتبر سال ۱۸۵۹ میلادی در شهر برلینگتون در ورمونت آمریکا به دنیا آمد. او بیست سال ابتدایی زندگی‌اش را در روستا گذراند و تحصیلات مقدماتی خود را در همان‌جا به پایان برد. او پس آن وارد دانشگاه جان هاپگینز شد و در کنار تحصیل در رشته فلسفه به شغل آموزگاری در مدرسه نیز مشغول بود.
 
دانشگاه جان هاپکینز تا زمان فارغ التحصیلی او تحت سرپرستی جرج اس موریس بود که گرایش‌های آرمانگرایی داشت و توانسته بود ذهن دیویی را با اندوخته‌های خود در این خصوص مشغول کند. دیویی جان هاپکینز را به قصد تصاحب یک منصب پیشنهادی به سوی دانشگاه میشیگان ترک گفت.
 
اولین فعالیت جدی دیویی در فلسفه تلاشی بود که در خصوص ترکیب شیوه در حال پیدایش روانشناسی تجربی با پایه‌های اصلی آرمانگرایی موریس صورت داد.
دیویی طی دهه ۱۸۹۰ به‌ویژه بعد از حضورش در دانشگاه تازه تاسیس شیکاگو در سال ۱۸۹۴، در آغار راهی قرار گرفت که شروعش منجر به فاصله گرفتن او از مابعدالطبیعه آرمانگرایی شد؛ روندی که دیویی در زندگینامه خود با نام «استبدادگرایی تا تجربه گرایی به آن اشاره داشته‌است. دیویی با تاثیر بسیار از "اصول روانشناسی" ویلیام جمیز، به رد ادعای آرمانگرایان پرداخت که در آن با مطالعه پدیده‌های تجربی، دنیا را ذهن انسان می‌دانستند.
 
مشاجره با رئیس دانشگاه شیکاگو، دیویی را در سال ۱۹۰۴ مجبور به ترک این دانشگاه کرد و پس از آن به تدریس در دانشگاه کلمبیا پرداخت و تا زمان بازنشستگی در این دانشگاه باقی‌ماند. دیویی در طی این سال‌ها بسیاری از آثار ارزشمند خود را به رشته تالیف درآورد.
 
درباره آموزش
تئوری‌های آموزشی دیویی در کتابهای «عقاید آموزشی من» (۱۸۹۷)، «مدرسه و جامعه» (۱۹۰۰)، «کودک و برنامه آموزشی» (۱۹۰۲)، «دموکراسی و آموزش» (۱۹۱۶) و «تجربه و آموزش» (۱۹۳۸) معرفی شده. دیویی پیوسته نشان می‌دهد که آموزش و یادگیری فرایندهای اجتماعی هستند و در نتیجه مدرسه خود یک موسسه اجتماعی است که در آن اصلاح اجتماعی می‌تواند و باید شکل بگیرد. به علاوه، او باور داشت که دانش آموزان در یک محیط آموزشی که به آنها اجازه تجربه و رابطه متقابل با برنامه درسی را می‌دهد می‌بالند و همه دانش آموزان باید امکان دخالت و همکاری در یادگیری خود را داشته باشند.
 
ایده‌های دموکراسی و اصلاح اجتماعی پیوسته در نوشته‌های دیویی پیرامون آموزش مطرح می‌شوند. او استدلال قوی برای اهمیت آموزش نه فقط به عنوان فضایی برای کسب دانش موضوعی، بلکه به عنوان فضایی برای یادگیری زندگی ارائه می‌کند. از این دیدگاه، هدف آموزش نباید صرفاً کسب یک سری مهارت‌های از پیش تعیین شده، که باید تحقق کامل قابلیت‌های فرد و کسب توانایی برای استفاده از آن مهارت‌ها برای منفعت جمعی باشد. او می‌گوید:«آماده کردن کودک برای زندگی آینده یعنی او را مسئول خود کردن و طوری تعلیمش دادن که بتواند آماده استفاده کامل از تمام قابلیت‌هایش باشد.» (۱۸۹۷و ص.۶) علاوه بر کمک به دانش آموزان برای تحقق کامل قابلیت هایشان، دیویی اذعان می‌کند که مدارس و آموزش در ایجاد اصلاح و تغییر اجتماعی موثرند. او می‌گوید: آموزش یک روش قانونمند کردن فرایند شریک شدن در آگاهی اجتماعی است و تطبیق فعالیت‌های فردی بر مبنای این آگاهی اجتماعی تنها راه بازسازی اجتماعی است (۱۸۹۷و ص.۱۶) .
 
علاوه بر ایده‌هایش در مورد اینکه آموزش چیست و چه تاثیراتی باید بر جامعه داشته باشد، دیوی عقاید دقیقی هم در مورد نحوه پیاده سازی آموزش در کلاس درس داشت. در کتاب کودک و برنامه درسی (۱۹۰۲)، دیویی دو طریقه فکری اصلی و متعارض در مورد آموزش را به بحث می‌گذارد. طریقه اول بر مبنای برنامه درسی است و تمرکزش تقریباً به طور کامل روی موضوع درسی است که قرار است آموزش داده شود. دیویی معتقد است که ایراد اساسی این روش عدم فعالیت دانش آموزان است. در این چهارچوب بخصوص، «کودک صرفاً یک موجود ناپخته‌است که باید پخته شود، او یک موجود سطحی است که باید عمق پیدا کند» (۱۹۰۲، ص.۱۳). او معتقد است که برای موثر ترین آموزش، مطالب باید طوری ارائه شوند که دانش آموزان بتوانند بین اطلاعات و تجربه‌های قبلی خودشان ارتباط برقرار کنند و در نتیجه ارتباطشان با دانش جدید عمیق شود.
 
همزمان دیویی نسبت به زیاده‌روی‌های آموزش گران معتقد به کودک محوری که ادعا می‌کردند دنبال کنندگان راه او هستند بدبین بود و معتقد بود که اتکا زیاد روی کودک می‌تواند همانقدر برای فرایند یادگیری مضر باشد. به نظر او ایراد بالقوه این روش فکری این بود که اهمیت مطالب درسی و همچنین معلم را نادیده می‌گرفت.
 
برای حل این معضل، دیویی از ساختار آموزشی دفاع می‌کرد که تعادلی میان ارائه دانش و علاقه‌مندی‌ها و تجربیات کودک برقرار کند. او معتقد بود «کودک و برنامه درسی دو حدی هستند که یه فرایند واحد را تعریف می‌کنند. همانطور که دو نقطه یک خط راست را. در نتیجه موقعیت کنونی کودک و حقایق و واقعیت‌های علمی تدریس را تعریف می‌کنند.»(۱۹۰۲، ص. ۱۶) بر اساس این استدلال دیویی یکی از معروف ترین طرفداران یادگیری در عمل یا آموزش تجربی، که مرتبط با و نه هم معنی یادگیری تجربی است، شد. او ادعا می‌کرد که «دانش از تاثیراتی که اجسام طبیعی روی ما می‌گذارند به دست می‌آید، در نتیجه دستیابی به دانش بدون استفاده از این اجسام تاثیر گذار غیر ممکن است»(۱۹۱۶/۲۰۰۹، ص ۲۱۷-۲۱۸). نظریات دیویی خیلی از الگوهای تجربی تاثیر گذار و طرفداران آنها را تحت تاثیر قرار داد. خیلی از محققین حتی اعتبار یادگیری پروژه محور را که دانش آموز را در نقش یک محقق فعال قرار می‌دهد به او می‌دهند.
 
دیویی تصویری جدید نه فقط از آنچه در فرایند یادگیری باید اتفاق بیفتد که از نقشی که معلم در این فرایند باید به عهده بگیرد ارائه کرد. به نظر او، معلم نباید کسی باشد که در جلوی کلاس می‌ایستد وتکه‌های اطلاعات را پخش می‌کند که دانش آموزان منفعل آنها را جذب کنند. بلکه معلم بایدنقش راهنما و پیش برنده را به عهده بگیرد. آنطور که دیویی (۱۸۹۷) توضیح می‌دهد:
 
حضور معلم در مدرسه برای تحمیل کردن ایده‌های مشخص و یا ایجاد عادت‌های بخصوص درکودک نیست بلکه برای این است که به عنوان یک عضو اجتماع تاثیراتی را که کودک تجربه می‌کند انتخاب می‌کند و به او کمک می‌کند که به نحو مناسب به آنها پاسخ دهد(ص.۹)
 
در نتیجه معلم تبدیل به همراهی در فرایند یادگیری می‌شود که دانش آموزان را راهنمایی می‌کند تا بتوانند مستقلاً مفاهیم هر مبحث را کشف کنند. این فلسفه تبدیل به ایده‌ای بسیار محبوب و پر طرفدار در برنامه‌های تربیت معلم امروزی شده. « ژان دیوئی » یکی از نظر پردازان در زمینه تعلیم و تربیت است، با اتکا به فلسفه عمل گرایی، مدارس مترقی آینده را واجد ویژگی‌های خاص و متفاوت با مدارس زمانی خود می‌داند در نظر وی مدارس فردا محیط‌هایی فعال هستند که در آن هر روز شاگردان با تعدادی معلمان در فعالیت‌های گوناگون شرکت دارند، فعا لیت‌هایی که الزاماً آکادمیک نخواهند بود و به دین ترتیب « زندگی غیر رسمی و سودمند» جایگزین «آموزش و پرورش متحجر و انعطاف ناپذیر سنتی می‌شود»
 
آثار
 طرح یک نظریه انتقادی در اخلاق (۱۸۸۱).
 عقاید آموزشی من (۱۸۹۷).
 مدرسه و جامعه (۱۹۰۰).
 کودک و برنامه آموزشی (۱۹۰۲).
 مطالعاتی در نظریه منطقی (۱۹۰۳). در این کتاب دیویی به دین خود نسبت به ویلیام جیمز اعتراف کرده‌است.
 رغبت و کوشش در تعلیم و تربیت (۱۹۱۳)
 فلسفه و سیاست آلمان (۱۹۱۵)
 دموکراسی و تعلیم و تربیت (۱۹۱۶)
 بازسازی در فلسفه (۱۹۲۰)
 تجربه و طبیعت (۱۹۲۵)
 اجتماع و مشکلات آن (۱۹۲۷)
 در جستجوی یقین (۱۹۲۹)
 فلسفه اصالت فرد، قدیم و جدید (۱۹۳۰)
 هنر به منزله ی تجربه (۱۹۳۱)
 تجربه و آموزش (۱۹۳۸).
 منطق: نظریه تحقیق (۱۹۳۸). این آخرین کتاب را جان دیویی در ۷۹ سالگی نوشت. عده‌ای این کتاب را بزرگترین اثر او می‌دانند.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:54 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ترس های نوجوانی

بازديد: 237

ترس های نوجوانی

نوجوانی، یک دوره رشدی است که با تغییرات جسمانی، شناختی، اجتماعی و هیجانی همراه است و این تغییرات در صورت هدایت نادرست باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای نوجوان و خانواده وی می شود.
 
یکی از مشکلات و اختلالات این سن ترس اجتماعی در نوجوانان است که سبب بروز دشواری هایی در کار تربیت و هدایت آنان می شود. این اختلال بویژه در آغاز بلوغ در برخی نوجوانان به چشم می خورد و باعث پیچیدگی در روابط آنان می شود. در واقع ترس اجتماعی در نوجوان تا حدودی کاملا طبیعی است، اما زمانی به صورت معضل در می آید که در روابط نوجوان اختلال ایجاد کند و نوجوان از ارتباط با دوستان، همکلاسی ها و دیگر افراد پرهیز کند. ترس از صحبت کردن، داشتن هیجان و کمرویی در حضور افراد غریبه از علائم ظاهری رایج این نوع ترس است که در نهایت باعث دوری گزینی و محدود شدن زندگی اجتماعی و حتی به وجود آمدن مشکلاتی برای آینده وی خواهد شد.

ترس اجتماعی معمولا شامل ترس شدید از زیر نگاه دیگران بودن، ترس از مورد انتقاد قرارگرفتن یا ترس از رفتاری که موجب تحقیر و شرمندگی می شود، است. نوجوان مبتلا به ترس اجتماعی یا از موقعیت ها و فعالیت های اجتماعی به کلی دوری می کند یا با تحمل ترس، آن موقعیت ها را پشت سر می گذارد. آنها با آن که می دانند عکس العمل های افراطی و غیرمعقولی دارند، نمی توانند رفتارشان را تغییر دهند. این ترس معمولا با علائم جسمانی بخصوصی مانند لرزش دست ها، گرفتگی عضلات، سرخ شدن چهره، افزایش ضربان قلب، سردرد، حالت تهوع و لکنت زبان بروز می کند و این ترس معمولا زمانی رخ می دهد که نوجوان:

ـ در میان جمع ظاهر شود.

ـ با جنس مخالف صحبت کند.

ـ هنگام مشاهده دیگران صحبت کند یا کاری انجام دهد.

ـ با افراد صاحب قدرت مواجه شود.

ـ بخواهد حرف بجا و بحقی را بیان کند.

ـ میزهای وسط رستوران را برای نشستن انتخاب کند.

ـ هنگام انجام کاری زیر نظر کسی باشد.

ـ در گروه هایی مانند گروه دوستان، اردوهای مدرسه یا گروه های بازی شرکت کند.

ترس اجتماعی تا حدی طبیعی و موجه است، اما زمانی که نوجوان آنقدر به واسطه ترس از دیگران دوری کند که تقریبا تنها شود، مشکل ایجاد می شود؛ چرا که شخص روابط دلخواه ندارد و همین باعث محدود شدن فرد می شود. نوجوان کم کم از سوی دیگران طرد می شود و همین پذیرش نشدن از طرف دیگران باعث می شود فرد نتواند به حد کفایت نیازها و خواسته های بحق و بجای خود را به دیگران بقبولاند و از حقوق خود دفاع کند. ترس های اجتماعی دوران نوجوانی بیشتر از این ناشی می شود که نوجوان از انتقاد درباره جنبه های شخصیتی خویش هراس دارد. همان جنبه هایی که خود نیز آنها را می داند و دوری گزینی اجتماعی (اجتماع گریزی) نوجوان هم بیانگرتلاش نوجوان برای فرار از انتقاد اطرافیان است. از طرفی آنان برای «نه گفتن» به دیگران و تعیین حد و مرز برای درخواست های اطرافیان دچار مشکل می شوند، چون از این می ترسند که دیگران او را دوست نداشته باشند. تمام این مسائل باعث بروز افسردگی در نوجوان می شود که بیشتر هم به دلیل نارضایتی نوجوان از شرایط زندگی اش است.

آنان بیش از حد حساس و زودرنج هستند و از کوچک ترین حرفی آزرده خاطر می شوند. این دسته از نوجوانان اعتماد به نفس پایینی دارند و از منتقدان سر سخت خود به شمار می روند. مدام از این وحشت دارند که دیگران ضعف های واقعی یا خیالی آنان را شناسایی کنند از این رو همیشه سعی دارند با زبردستی و مهارت از این مساله جلوگیری کنند. نوجوان مبتلا به ترس اجتماعی این تصور را دارد که حواس دیگران متوجه نقص های اوست به همین دلیل برای ترس از زیر نظر بودن سرعت بیان و عمل خود را از دست می دهند و به این ترتیب افرادی خشک و سرد به حساب می آیند.

ترس های اجتماعی مربوط به ظاهر هم تقریبا از ترس های اجتماعی شایع در نوجوانان محسوب می شود. بیشتر دختران و پسران نوجوان در این دوره نگران ظاهر خود هستند. برخی با وجود تعویض دائم لباس، مدل موی جدید و آرایش زیاد همچنان این نگرانی را دارند که به اندازه کافی مورد پسند قرار نگرفته اند. همه این ترس ها در دوران نوجوانی طبیعی است تنها در مواردی غیر طبیعی است که این حالت به یک ترس بیمار گونه برای زشتی ظاهری تبدیل شود که معمولا در این حالت بیشتر نوجوانان از اشکالات و نقص های چهره مانند جوش های پوستی، ورم و پر مویی صورت، شکل بینی، شکل ابروها و فرم فک و دست و پاها شکایت دارند. ترس از زشتی ظاهری که بیشتر در سنین نوجوانی ایجاد می شود دقیقا با ترس اجتماعی فرد و احساس ناامنی در او مرتبط است. به همین دلیل برای والدین و معلمان ضروری است بدانند نوجوان با وجود ترس، آرزوی برقراری ارتباط و پذیرش از سوی دیگران را دارد و بسیاری از آنان در جستجو برای یافتن دوست و هم صحبت، همواره امیدوارند که دوست و هم صحبتی صمیمی و خودمانی پیدا کنند. این دسته از نوجوانان فقط برای آن که بتوانند با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنند به جسارت بیشتر نیاز ندارند، بلکه ابتدا باید این نگرش را داشته باشند که دوستان و اطرافیانشان آن گونه که تصور می کنند نسبت به آنان قضاوت و ارزیابی منفی ندارند.

معمولا نداشتن مهارت های اجتماعی در نوجوانان باعث بروز ترس های اجتماعی در آنان می شود. برخی شرایط خاص زندگی از ایجاد و رشد مهارت های اجتماعی نوجوان جلوگیری می کنند و در نتیجه فرد را به سمت یک ترس اجتماعی سوق می دهند، برای مثال نقل مکان های مکرر والدین که به دلایل شغلی صورت می گیرد باعث تخریب و از هم پاشیدن روابط اجتماعی نوجوان می شود یا تعویض مدرسه که خود عاملی برای کم شدن اعتماد به نفس نوجوان شده و توانایی تحصیلی اش را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری های سخت یا بستری شدن طولانی مدت نوجوان در بیمارستان که باعث گوشه گیری اجتماعی وی می شود یا والدینی که توانایی برقرار کردن ارتباط با دیگران را ندارند یا در این مورد بسیار محدود عمل کرده و ارتباط شان با دیگران ضعیف است، به طور طبیعی اجازه ایجاد ارتباط اجتماعی مناسب و درست را به نوجوان خود نخواهند داد، بعلاوه این دسته از والدین به قدر کافی به مشکلات خفیف جسمی یا روحی نوجوانشان که می تواند در برقراری ارتباط با دیگران مانند سد عمل کنند، توجهی نمی کنند. همه این عوامل همراه نداشتن مهارت های لازمی که نوجوان به آنها در روابط بین فردی نیاز دارد، باعث ایجاد ترس اجتماعی و بیشتر شدن این ترس ها می شود.

بایدها و نبایدهای افراطی را حذف کنید
معمولا عوامل مضطرب کننده که شامل بسیاری از باید ها و نبایدهاست، نوجوان را از پای درمی آورد. شما به عنوان یک نوجوان به همه کارهایی که باید انجام شود، فکر می کنید. سپس زمانی که درباره کارهایتان شک می کنید یا در مورد انجام آنها تردید دارید که آیا از پس آن بر می آیید یا نه، اضطراب شما زیاد می شود، حتی اگر آن کارها آسان باشد یا قبلا هم آن را انجام داده باشید. مثلا وقتی مدام این فکر را در سر داشته باشید که «من همیشه باید نمره خوب بگیرم» یا «همه باید مرا دوست داشته باشند. »، در این صورت شما برای برآورده کردن این انتظارات تحت فشار قرار می گیرید و زندگی تان ناخوشایند می شود.

باید ها و نبایدها در زندگی هر فردی اجتناب ناپذیر است، ولی زمانی که بیش از اندازه بر آنها تاکید شود باعث فشار، استرس و حتی ترس می شود. بهتر این است که این باید ها و نباید ها را در ذهن تان به صورتی تغییر دهید که شدنی تر، مستدل تر و منطقی تر شود مثلا «خوشحال می شدم اگر می توانستم...» یا «دوست داشتم می توانستم...». با این خودگویی ها ترس و اضطراب بی موردتان را کمتر می کنید. ممتاز بودن را و نه کامل بودن را به عنوان هدف قرار دهید. این حالت یعنی تلاش برای ممتاز بودن باعث پیشرفت شما خواهد شد و این پیشرفت ،ترس و اضطراب شما را کم خواهد کرد و راحت تر عمل می کنید.

تصورات غلط نسبت به دارودرمانی
در شرایطی که نوجوان با ترس شدید با تجویز پزشک نیاز به درمان دارویی دارد گاه به دلیل تصورات نادرستی که درباره دارو وجود دارد، دارو درمانی انجام نمی شود و درمان به عقب می افتد. معمولا این باورها و تصورات غلط شامل موارد زیر است:

ـ استفاده از دارو به این معناست که من شکست خورده ام.

ـ استفاده از دارو یعنی این که من نقص روانی دارم.

ـ استفاده از دارو یعنی من فرد ضعیفی هستم.

ـ استفاده از دارو یعنی من غیر قابل کنترل هستم.

ـ خوردن دارو به من کمکی نخواهد کرد.

این تصورات، غلط هستند. به عنوان نوجوان به این فکر کنید که آیا اگر دوست شما هم دارو مصرف می کرد، یک فرد شکست خورده و بازنده محسوب می شود و آیا مصرف دارو نقص فرد به شمار می آید.

اگر پزشک متخصص بر این عقیده است که اضطراب با مصرف دارو بهتر می شود، چرا مقاومت می کنید. بیشتر اوقات اضطراب باعث می شود ما احساس کنیم جسم مان خارج از کنترل است.

اگر مطابق با تجویز پزشک دارو باعث کم شدن اضطراب شما می شود و احساس می کنید کنترل بیشتری بر خود دارید، تصورات غلط را کنار بگذارید و دارو درمانی را شروع کنید.

چند توصیه:
* به نوجوان یادآوری کنید ترس و اضطراب یک پدیده طبیعی، ضروری و بی خطر است و بخشی از تجربه هر انسانی است. به او کمک کنید تا ترس ها و اضطراب هایش را بشناسد.

* با احساسات بدنی که نوجوان هنگام اضطراب دارد، همدلی کنید؛ ولی تا اندازه ای که او فکر نکند واقعا بیمار است، مثلا اگر احساس آشوب در معده اش دارد به او یاد آوری کنید به دلیل اضطرابش است و بزودی برطرف می شود.

* به او یاد بدهید خواسته هایش را به طور مستقیم بیان کند حتی زمانی که می داند دیگران ممکن است به خواسته او اهمیتی نداده و آن را برآورده نسازند.

* از نوجوان توقع کامل بودن و کارایی بی عیب و نقص نداشته باشید، چرا که این کار فقط فشار روانی او را زیاد می کند.

* والدین و مربیان کارآمد می توانند به نوجوان کمک کنند الگوهای فکری منفی ایجادکننده و تشدید کننده ترس را تجزیه و تحلیل کند و تغییر دهد.

* تمرین اعتماد به نفس به ایجاد مهارت های اجتماعی منجر شده و با افزایش یادگیری مهارت های اجتماعی، ترس اجتماعی نوجوان نیز کم می شود.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:51 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

چگونه به کلاس اولی‌ها کمک کنیم؟

بازديد: 123

چگونه به کلاس اولی‌ها کمک کنیم؟

مقدمه:
پدر و مادر نخستین آموزگاران کودک خودند و حتی تا سال‌های اولیه‌ی آموزش رسمی مدرسه نیز ، شاید مهم‌ترین معلمان فرزندانشان باشند. آن‌ها می‌توانند دانش پایه و مهارت‌های لازم برای تجربه کردن و اندیشیدن را به کودک بیاموزند . کودک خواندن و نوشتن را از طریق دیدن، گوش دادن ، گفتن و عمل کردن یاد می‌گیرد . این مهارت‌ها ابزارهای اصلی دریافت و درک ایده‌ها ، نگرش‌ها ، افکار و مبانی تعلیم و تربیت‌اند.

پایه و اساس همه‌ی یادگیری‌ها زبان و کسب مهارت‌های کلامی است . به کارگیری یک زبان و تسلط در آن ، چه از راه گفتن و شنیدن و چه از راه خواندن و نوشتن ، چیزی جز به کاربردن و کشف رمز‌ها و نشانه‌های زبان نیست . در حقیقت ، کاربردن و کشف رمزها و نشانه‌های زبان نیست . در حقیقت ، کودک با تمرین و پرورش این مهارت‌ها ، چه در خانه و چه در مدرسه ، سعی می‌کند نیازهای خود را متناسب با اهداف و مقاصد آینده‌ی زندگی خویش برآورده کند .

در زبان سمعی (یعنی ، گفتن و شنیدن) ، کودک این نشانه‌ها را به صورت صداها و آواهای گوناگون به کار می‌برد که اگر آن‌ها را بارها نشنود و تکرار نکند ، یادگیری حروف برایش دشوار خواهد بود . در زبان بصری (یعنی خواندن و برایش دشوار خواهد بود . بارها کلمات و واژگان گوناگون را از طریق گوش دادن ، شنیده است. به عبارت دیگر ، کودک تا کلمات را نشنود و به معنی و مفهوم آن‌ها پی‌نبرد. هرگز نمی‌تواند آن‌ها را برای بیان مقصود و خواست‌های خود در جملاتش به کاربرد . از طرف دیگر ، او باید زبان سمعی را خوب آموخته باشد تا بتواند بعدها رمزها و نشانه‌های بصری را به آسانی شناسایی کند.

در موارد بسیاری مشاهده می‌شود کودکانی که در محیط خانه و خانواده هنوز موفق نشده‌اند زبان سمعی را خوب یاد بگیرند، زمانی هم که وارد مدرسه می‌شوند ، با مشکلات زیادی در زمینه‌ی یادگیری زبان بصری روبه‌رو می‌شوند . در حقیقت ، چنین دانش‌آموزانی نه صحبت‌های آموزگارانشان را می‌توانند بفهمند و نه آمادگی آموختن خواندن و نوشتن را مدرسه می‌شود . در حالی که اگر به نقش آموزش‌های والدین و آموزگارانی دوران ابتدایی در امر یادگیری این مهارت‌ها توجه و دقت کافی شود ، کودکان قادر خواهند بود نخستین مراحل زبان‌آموزی را که پایه‌ای نخستین مراحل زبان‌آموزی را که پایه‌ای برای مطالعات سال‌های متوسطه و پیشرفته خواهد بود ، با موفقیت بیاموزد . در این مقاله سعی شده است راهکارهای ملی و ساده‌ای برای پرورش و ارتقای مهارت‌های گوش دادن ، صحبت کردن ، خواندن و نوشتن در کودکان به ویژه نوآموزان کلاس اول ، معرفی گردد.

پرورش مهارت گوش دادن
1- اغلب کودکان نوآموز اطلاعات و دانسته‌های خود را از طریق گوش دادن به سخنان و گفته‌های آموزگارانشان یا بلندخوانی کتاب برای آن‌ها به دست می‌آورند و هر چند کلاس اولی‌ها تازه خواندن را شروع کرده‌اند ، اما شنودگان فعال و دقیقی‌اند .(زمانی که دانش‌آموز گوش به کتابی علمی ، تاریخی ، داستانی و ... می‌سپارد ، به خوبی مطالب و موضوعات آن را در خاطرش نگه می‌دارد و چنان چه بعدها آن کتاب را دوباره برایش بخوانند ، پیش‌تر مطلب را به یاد می‌آورد. این امر بدان دلیل است که کودک در ابتدا توجه خاصی به نحوه‌ب نگارش واژگان ندارد و فقط موضوع را دنبال می‌کند.

2- بسیاری از کلاس‌ اولی‌ها از شنیدن داستان‌ها و ماجراهای طولانی لذت می‌برند. از این رو می‌توانید علاوه بر کتاب‌های مصور داستانی، قصه‌ها و داستان‌هایی برای آنان بخوانید که شامل چند فصل باشد ، تا او بتواند ماجرایی نسبتا طولانی را دنبال کند . 

3- کلاس اولی‌ها بیشتر معانی لغات را از طریق شنیدن داستان‌ها یا توضیاتی که والدین و مربیانشان هنگام خواندن کتاب به آن‌ها می‌دهند، یاد می‌گیرند . بچه‌‌های بزرگ‌تر یا بزرگسالان ، لغات تازه را از طریق خواندن کتاب‌های جدید می‌آموزند ، اما کلاس اولی‌ها هنوز مهارت خواندن را یاد نگرفته‌اند و این موضوع در مورد آنان صدق نمی‌کند . نوآموز کلاس اول تنه می‌تواند کتاب‌های آسانی را که لغات ساده و کمی دارند و در عین حال بیش‌تر آن‌ها را نیز می‌داند ، بخواند . این کودکان به کتاب‌هایی احتیاج دارند که گنجینه‌ی لغات آن‌ها را گسترش دهد و این موضوع از طریق بلندخوانی کتاب برای آن‌ها (گوش دادن) و گفت‌وگو‌های روزانه‌ای که با والدین ، معلمان و نزدیکان خود دارند ، مسیر می‌شود .

4- کلاس‌ اولی‌ها ضمن گوش دادن به داستان‌ها یاد می‌گیرند که شنونده‌های خوبی در سر کلاس باشند . دانستن قوانین مربوط به مکالمات مثل: رعایت نوبت ، جمله‌سازی ، بیان صحیح ساختار عبارت و ... از مهارت‌هایی است که از طریق خواندن به دست می‌آید . کودکانی که این نکات را حین صحبت کردن رعایت می‌کنند ، بهتر می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و مقصودشان را در قالب کلمات بیان نمایند .
 
به آن‌چه می‌خوانند خوب گوش کنید
1- کودکان را تشویق کنید تا اشتباهاتی را که ضمن خواندن مطلبی مرتکب می‌شوند ، تصحیح کنند . وقتی کودک کلمه‌ای را اشتباه تلفظ کند ، می‌توان از او پرسید :" آیا صدای حروف را درست خواندی؟" و سپس او را راهنمتیی کرد تا کلمه یا جمله‌ی فوق را دوباره بخواند. البته ارگ کودک نتوانست شکل درست کلمه یا جمله را بگوید ، یا با آن کلمه آشنا نبود ، یا فراموش کرده بود ، خودتان شکل صحیح و معنی کلمه(جمله) را بگویید . اگر کودک معنی عبارت یا کلمه را به بیان دیگری برایتان تعریف کرد ، نشان می‌دهد که او مفهوم موضوع را درک کرده است و نیازی به موشکافی بیش‌تر نیست .

2- دوباره خوانی کتاب‌ها ، موجب تقویت مهارت خواندن در کودکان می‌شود .کلاس‌ اولی‌ها از این که یک کتاب را چندین بار بخوانند ، خیلی لذت می‌برند . اگر روزی فرزندتان کتابی را برای شما بخواند و شما از نحوه‌ی خوندن او تعریف کنید ، مطمئن باشید که مشتاقانه آن کتاب را برای تمام اعضای خانواده خواهد خواند . هر چند که خواندن کتاب‌های جدید برای گسترش گنجینه‌ی لغات کودک مفیدند ، اما آن‌چه دوباره خوانی کتاب‌ها به او می‌دهد ، روان خوانی ، بیان با احساس جملات و توجه به شیوه‌ی نگارش و کلمات متن است.

3- دقت کنید که کودکان کتاب‌های مناسب سطح سواد خود را انتخاب کنند . گاهی خواندن کتاب‌های دشوار و سخت برای کودکان ، خستگی ، ناکامی و بی‌انگیزگی به دنبال دارد . کتاب‌های متناسب با سطح سواد کودک ، کتاب‌هایی‌اند که کودک بتواند آن‌ها را با کم‌ترین کمک بزرگسال (والدین ، مربیان و اطرافیان) بخواند . بعضی از این کتاب‌ها توسط ناشرین مخصوص کودکان (انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، انتشارات مدرسه ، انتشارات سروش و ...) چاپ شده‌اند و در کتاب‌خانه‌های مدارس قابل دسترسی‌اند . 

4- کتاب‌های مورد علاقه‌ی کودک را (داستانی ، تخیلی ، افسانه‌ای و ...) در اختیارش قرار دهید . با معرفی انواع کتاب‌های مخصوص کودکان در زمینه‌های گوناگون ، امکان گزینش نوع کتاب را برای فرزندتان فراهم کنید .

5- کودک را تشویق کنید که هر روز کتابی را با صدای بلند برای شما بخواند . نوآموزان کلاس اول نیاز به تمرین و زیاد خواندن برای بهتر خواندن دارند . سعی کنید هر روز زمنی را به خواندن برای کودک و گوش دادن به کتاب‌خوانی او اختصاص دهید . بسیاری از نوآموزان از این که بتوانند برای خواهر ، برادر یا دوستانشان کتاب بخوانند ، خیلی لذت می‌برند . گروه دیگر شاید از ضبط کردن صدایشان بر روی نوار و شنیدن مجدد آن لذت ببرند ، در هر صورت خواندن با صدای بلند ، انگیزه‌ای برای خواندن بیش‌تر آن‌ها می‌شود .
 
پرورش مهارت صحبت‌کردن
1- بچه‌های 8-7 ساله دوست دارند آن چه را در طول روز دیده و شنیده‌اند ، برای دیگران تعریف کنند. آن‌ها ضمن صحبت کردن باید نکات بسیاری را رعایت کنند . گفت‌وگوهای کلاس اولی‌ها درباره‌ی موقعیت‌های گوناگون روزانه ، افرادی که با آن‌ها در تماس‌اند و آن‌چه فکر و تصور می‌کنند و ... می‌باشد . آن‌ها تمایل دارند داستان‌هایشان را با تمام جزئیات شرح دهند و این امر در حالی است که هنوز قادر نیستند مطالب خود را خلاصه کنند .

2- کلاس اولی‌ها معنای بیش از هزاران واژه را می‌دانند ، با واژه‌های تازه‌تر هن از راه‌های دیگری ، از جمله صحبت کردن با اطرفیان ، گوش دادن به کتا‌ب‌هایی که برایشان بلند خوانده می‌شود و صحبت‌هایی که در خانه و مدرسه می‌شوند ، یاد می‌گیرند.

3- کلاس اولی‌ها شیفته‌ی تعریف کردن موضوعات کتاب‌هایی‌اند که خودشان خوانده‌اند یا شنیده‌اند ، صحبت کردن صحیح با کودکان کلاس اول به آن‌ها کمک می‌کند تا تلفظ درست ، معانی و مفاهیمی را که خودشان می‌خوانند یا برایشان خوانده می‌‌شود ، بهتر بفهمند . آن‌ها می‌توانند درباره‌ی موضوعات مختلف ، ماجراهای داستان‌ها یا برداشت‌های خودشان از وقایع گوناگون صحبت کنند . آن‌ها به راحتی می‌توانند موضوع داستان را به زندگی‌شان ارتباط و تعمیم دهند و نیز دیدی انتقادی به آن‌چه می‌شنوند ، داشته باشند .

4- گفت‌وگوهای بچه‌های کلاس اولی‌ بسیار غنی‌تر و پیچیده‌تر از نوشته‌هایشان است . آن‌ها در نوشته‌های خود تنها از کلمات ساده ، روان و محدودی که می‌توانند بنویسند ، استفاده می‌کنند . در حالی که آن‌چه تعریف می‌کنند ، از کلمات و عبارات بیش‌تر و مشکل‌تری تشکیل شده است . این ویژگی در تمامی نوآموزان کلاس اول عمومیت دارد و برای مثال ، وقتی از آن‌ها می‌خواهید درباره‌ی حیوانی مثل سگ صحبت کنند ، شاید بتوانند ده‌ها جمله درباره‌ی سگ بگویند . ولی وقتی می‌خواهند همان موضوع را بنویسند ، نوشته‌شان به چند جمله‌ی کوتاه و ساده منحصر می‌شود .
 
به صحبت‌های بچه‌ها خوب گوش کنید
1- به منظور تقویت مهارت‌های کلامی کودکان (مثل ، افزایش گنجینه‌ی لغات ، جمله‌بندی صحیح ، تمرین صدا آموزی) بازی‌هایی با کودک انجام دهید که از زبان و فکر آن‌ها استفاده کند . یکی از بازی‌هایی که کودکان ار انجام آن لذت می‌برند ، "اسم بازی" است . در این بازی نفر اول ، اسمی را می‌گوید و نفر بعد باید با حرف پایانی آن ، اسم دیگری بگوید و همین‌طور ادامه می‌دهند . "اسم بازی" می‌تواند از اسم افراد ، حیوانات ، اشیا ، شهرها ، خوراکی‌ها و ... باشد . 
جدول حل کردن ، مرتب کردن حروف کلمات به هم ریخته ، تکیمل جملات ناقص ، شعرخوانی و ... همگی از جمله‌بازی‌های دیگر کلامی‌اند.
 
2- کودک را تشویق کنید تا درباره‌ی معانی و نوع ترکیب کلمات گوناگون از شما پرس و جو کند . اغلب والدین و مربیان مرتبا در حال پاسخ‌گویی به سوالات بچه‌ها هستند. حال اگر آن‌ها را تشویق کنیم تا این عادت پسندیده‌ی خود را با کلمات ، عبارات و معانی آن‌ها نیز تعمیم دهند ، گام با ارزشی برای گسترش فهم ادبی کودک برداشته‌ایم. از آن‌ها بخواهید زمانی که کلمه یا عبارتی را می‌شنوند که معنی آن را نمی‌دانند ، آن را از شما بپرسند ، یا حتی خودتان اگر با لغتی ناآشنا روبرو می‌شوید ، آن را با صدای بلند تکرار کنید و با کمک کودک ، در صدد یافتن معنی آن در فرهنگ لغات برآیید. کنجکاوی شما درباره‌ی درک معانی لغات جدید ، انگیزه‌ی کودک را برای آشنا شدن با کلمات دیگر تقویت می‌کند .

3- همواره به دنبال یافتن ریشه و معنی کلمه‌های جدید باشید . این کار به کودک کمک می‌کند تا هنگم مطالعه‌ی متن‌های مختلف ، معانی لغت‌ها را بداند و در جملات و عباراتش بهتر از آن‌ها استفاده کند . گاهی بچه‌ها معنی لقب‌های گوناگونی را که به یکدیگر می‌دهند ، یاد می‌گیرند ، گاهی سوالاتی از شما می‌پرسند که پاسخ ساده‌ای دارد (مثل : وزغ نوعی قورباغه است) و گاهی هم با لغاتی آشنا می‌شوند که ایده‌های جدیدی در سر آن‌ها می‌پروراند . برای مثال ، وقتی آن‌ها کلمه‌ای مثل نیروی جاذبه‌ی زمین را می‌شنوند ، شما باید طی مثال‌های و تعریف‌های ساده‌ای که درباره‌ی آن بیان می‌کنید ، معنی جاذبه‌ی زمین را به زبان ساده برای آن‌ها شرح دهید و همین امر عاملی برای بسط اطلاعات آنان و ایجاد انگیزه‌ای برای کاوش و جست‌وجو درباره‌ی ویژگی‌های کره‌ی زمین می‌شود .

4- درباره‌ی شیوه‌های مختلف بیان جملات و عبارات گوناگون با کودک صحبت کنید تا مهارت "تفکر انتزاعی" او تقویت شود . ضمن حرف زدن با کودکان سعی کنید با استفاده از روش‌های مختلف بیانی ، مثل : ضرب‌المثل‌ها ، لفظ کلان‌ها ، شعر‌های کوتاه و ساده ، تمثیل‌ها ، معما‌ها و .... ، مفاهیم نهفته‌ی زبان و کلام را برای آن‌ها توضیح دهید تا بچه‌ها نیز بتوانند تفکر انتزاعی را در خود شکل و پرورش دهند . برای مثال ، شرح ضرب‌المثل :"جوجه را آخر پاییز می‌شمارند" ، هم برای کودکان لذت‌بخش است و هم با مفهوم انتزاعی این ضرب‌المثل آشنا می‌شوند و در صورت نیاز هم می‌توانند از آن جملات خودشان استفاده کنند .

5- شنیدن داستان‌های واقعی و داستان‌های خیالی موجب پرورش فکر و ذهن آن‌ها و درک بهتر مطلب می‌شود . یکی از بهترین شیوه‌هایی که موجب تصحیح جمله‌بندی کودکان می‌شود ، این است که از آن‌ها بخواهید ماجراهای روزانه‌شان را برایتان تعریف کنند ؛ آن‌چه برای آن‌ها اتفاق افتاده است ، آن‌چه موجب تعجب و حیرتاشان شده و آن‌چه مایه‌ی خنده و نشاطش شده است . هم چنین می‌توانید با هم داستانی بسازید و آن را بر روی کاغذ بیاورید . این کار را حتی می‌توانید در اتومبیل ، اتوبوس ، قبل از خواب و ... با هم انجام دهید . شخصیت‌های محبوب داستان‌ها را با کمک هم انتخاب کنید و بعد نوبت درباره‌ی ماجراهایی که ممکن است برای او رخ دهد ، صحبت کنید . ضمن داستان‌پردازی به نکاتی که می‌تواند ماجرای داستان را جالب‌تر و شنیدنی‌تر کند ، اشاره کنید .
 
پرورش مهارت خواندن
1- کلاس اولی‌ها به تدریج با سواد می‌شوند و یاد می‌گیرند که نوشته‌ها را "رمزگشایی" کنند. آن‌ها تازه با صدا و نشانه‌های آن‌ها (ارتباط بین شکل و صدای حروف) آشنا می‌شوند . مزیتی که خواندن حروف الفبا برای کودکاندارد ، آن است که توجهشان را به جزییات کلمات و صداها جلب می‌کند و از آن پس سعی می‌کنند گفته‌های خود را تصحیح کنند برای مثال ، کودکی که تا چند پیش به "آلبالو" ، "آب‌لالو" می‌گفت ، بعد از آن که نوشتن آن را یاد گرفت ، بیان خود را هم تصحیح خواهد کرد .

2- کلاس اولی‌ها قبل از آن که نوشتن بسیاری از کلمات را یاد بگیرند ، آن‌ها را از روی ظاهرشان می‌شناسند (مثل اسم خودشان ، بابا ، ماما و ...) . معمولا کلاس اولی‌ها در پایان سال اول تحصیل خود بالغ بر 150 لغت را به آسانی می‌شناسند و می‌خوانند . مشق‌های شبانه‌ی مدرسه و نوشتن مکرر کلمات ، موجب شناخت آن‌ها در جملات و عبارات مختلف می‌شود . در حقیقت ، هر چه آن‌ها را به کلماتی که از آن‌ها مشتق می‌شوند ، تعمیم دهند . برای مثال ، وقتی کلمه‌ی "سبز" را یاد می‌گیرند ، می‌توانند با استفاده از آن ، کلمه‌ی "سبزه" یا "سبزی" را شناسایی کنند.

3- کلاس اولی‌ها می‌توانند کتاب‌های ساده و آسان را به راحتی بخوانند ، اما خواندن آن‌ها معمولا کلمه به کلمه است. دانش‌آموزان کلاس اول در پایان سال تحصیلی می‌توانند کتاب‌های ساده از مجموعه کتاب‌های مخصوص گروه سنی الف و ب از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به راحتی بخوانند و کلمات آن‌ها را به راحتی بشناسند . اغلب این بچه‌ها ، هنوز متن داستان را نمی‌توانند جمله به جمله بخوانند و به همین دلیل خواندن آن‌ها برای بار اول خیلی آهسته خواهد بود . اما چنان‌چه از آنان بخواهید که همان کتاب را چند بار بخوانند ، مهارت خواندن آن‌ها بهتر می‌شود و می‌توانند سریع‌تر و بی‌غلط‌تر بخوانند . بعضی از کلاس اولی‌ها ترجیح می‌دهند که داستان را با صدای آهسته (به اصطلاح توی دلشان) بخوانند ، این کار برای آن‌ها آسان‌تر از بلند خوانی است . ولی توجه داشته باشید ، زمانی که آن‌ها سعی می‌کنند داستانی را با صدای بلند بخوانند ، صدای خودشان را می‌شنوند و می‌توانند اشتباهاتشان را اصلاح کنند .

4- کلاس اولی‌ها می‌توانند اشتباهات خواندن خود را پیدا کنند . نوآموزان ، کلاس اولی می‌فهمند که اگر اشتباهی در خواندن داشته باشند ، معنی داستان و ماجرا تغییر می‌کند . هنگامی که کودک کلاس اول بتواند اشتباه خود را اصلاح کند ، آن را بهتر یاد می‌گیرد . در چنین حالتی خوب است کودک سعی کند جملات کتاب را دوباره خوانی کند و از طریق شناسایی کلمات آشنا ، معانی آن‌هایی را که نمی‌داند ، بیابد ؛ در غیر این صورت از پدر ، مادر یا معلم خود می‌پرسد .
 
تاثیر بلندخوانی در بهتر خواندن
1- قبل از خواندن ، حین خواندن و بعد از خواندن کتاب ، درباره‌ی موضوع آن توضیحاتی به کودک بدهید ؛ زیرا تذکر این نکات موجب درک بهتر مطلب خواهد شد. قبل از شروع مطالعه ، درباره‌ی عنوان کتاب برای کودک صحبت کنید . از او بپرسید :"آیا حدس می‌زنی موضوع کتاب درباره‌ی چیست؟ " ضمن خواندن کتاب ، از کودک بپرسید : "آیا می‌توانی پیش‌بینی کنی که بعد چه می‌شود؟" او را تشویق کنید تا درباره‌ی آن‌چه از کلمات ، متن و موضوع داستان می‌فهمد ، بپرسد . گاهی می‌توانید با "بلند فکر کردن" خود به کودک جهت دهید. برای مثال ، در حالی که فکر می‌کنید ، با صدای بلند از خودتان بپرسید: "نمی‌دانم چه بلایی سر شاهزادع‌ی داستان خواهد آمد؟" وقتی افکار خود را به زبان می‌آورید ، در حقیقت به کودک کمک کرده‌اید تا درباره‌ی موضوعات مختلف ماجرا فکر کند . از او بپرسید : "از کدام قسمت داستان بیش‌تر خوشت آمده است؟ چه احساسی درباره‌ی آن داستان داری؟ و ..." هدف از این کار آن است که کودک را به صحبت کردن تشویق کنید. 

2- کتاب‌هایی را که خواندن آن برای کودک دشوار است ، خودتان بخوانید. یک نوآموز ، تنها می‌تواند کتاب‌های ساده و آسان را بخواند ، در حالی که وقتی شما کتابی را چند بار با صدای بلند برای او می‌خوانید ، در حقیقت به او یاد می‌دهید که به لغات ، عبارات و ایده‌ها خوب فکر کند .

3- سعی کنید کتاب‌های متنوع برای کودک بخوانید . خواندن کتاب‌های گوناگون با صدای بلند به کودک کمک می‌کند تا با طیف وسی و متنوعی از واژگان و حروف آشنا شود . علاوه بر آن با روش‌های مختلف نگارش و دانسته‌های بسیاری که می‌تواند از طریق خواندن و مطالعه کسب کند ، آشنا می‌شود . هم‌چنان که کودک مهارت‌های نوشتن را می‌آموزد ، این کار به او کمک می‌کند تا در نوشتن خود نیز از سبک‌های گوناگون استفاده کند .

4- خواندن چند کتاب از یک نویسنده این امکان را به کودک می‌دهد تا بتواند موضوعات و نوشته‌های او را با هم مقایسه کند . بعد از آن که چند کتاب از یک نویسنده برای کودک خواندید ، با او درباره‌ی شباهت‌ها ، تفاوت‌ها و وویژگی‌های مختلف نوشته‌های نویسنده صحبت کنید . از او بپرسید : "کدام کتاب نویسنده را بیش‌تر دوست‌داری؟" خواندن مجموعه داستان‌هایی که درباره‌ی یک شخصیت داستانی نوشته می‌شوند ، می‌تواند نگرش و برداشت جدیدی از زندگی در ذهن کودک ایجاد کند ، مثل : ماجراهای کلیه و دمنه ، داستان‌های پی‌پی جوراب بلند ، افسانه‌های قدیمی ، داستان‌های وروجک و نجار و ... 

مهارت نوشتن
1- کودک کلاس اولی می‌تواند نوشته‌های خود را تصحیح کند . او می‌تواند با کار کردن مستمر بر روی نوشته‌های خود با اصلاح و تجدید نظر ، آن‌ها را دوباره‌نویسی کند . کودک از طریق مشاهده‌ی دقیق نوشته‌های خود می‌تواند اشتباهات آن را اصلاح کند و آن را مجددا بنویسد .

2- کلاس اولی‌ها می‌توانند با چسباندن لغات به یکدیگر کلمات تازه‌ای بسازند و هجی آن‌خا را تصحیح کنند .کلمات ساخته‌ی بچه‌ها یا نوشتن کلمات از طریق شنیدن آن‌ها راهی برای شناخت حروف و تشخیص صدای آن‌هاست . برای مثال : کلمه‌ی "صندلی" را با صدای "سندلی" شبیه سازی می‌کند و سپس درست‌نویسی آن را یاد می‌گیرد .

3- کلاس اولی‌ها در طول روز بارها به دلایل گوناگون می‌نویسد . آن‌ها خاطره نویسی می‌کنند ، احساسات خود را می‌نویسند ، فهرستی از برنامه‌های خود تهیه می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین برای یادگیری ریاضی از کلمات یا اشکالی که فهم عدد را برایشان آسان می‌کند ، استفاده می‌کنند و یکی دیگر از علایق کلاس اولی‌ها به کار بردن هنر نوشتن در بازی‌هایشان است. برای مثال ، پیغام‌های درون بازی را یادداشت می‌کنند ، کارت درست می‌کنند یا حتی داستان‌های کوتاهی از خودشان می‌نویسند .

4- کلاس اولی‌ها از علایم نقطه‌گذاری محدودی استفاده می‌کنند. هر چند آن‌ها لایم نقطه‌گذاری در متن را می‌شناسند، اما معمولا خودشان در نوشته‌هایشان کم‌تر از آن استفاده می‌کنند . آن‌ها شاید سعی کنند از علایمی مثل نقطه ، ویرگول و علامت سوال استفاده کنند ، اما اغلب آن‌ها را در جاهای اشتباه جمله قرار می‌دهند . علاوه بر آن ، گروهی از آنان هنوز به درستی نمی‌دانند که جملاتشان کجا تمام یا شروع می‌شود .

5- کلاس اولی‌ها معمولا داستان را با زبان خودشان می‌نویسند . آن‌ها شاید از عباراتی مثل "یکی بود ، یکی نبود" یا "در گذشته‌های دور" استفاده کنند ، اما متن داستان/ هایشان را آن‌طور که تعریف می‌کنند ، می‌نویسند . آن‌ها اغلب از شخصیت‌های محبوب داستان‌هایی که خوانده‌اند ، برای داستان‌هایشان استفاده می‌کنند و درباره‌ی آن قصه‌ای می‌سازند.
 
تشویق به نوشتن
1- سعی کنید رویه و شیوه‌ای برای نگارش روزانه‌ی کودک ابداع کنید . برای مثال ، از کودک بخواهید درباره‌ی ماجراهای گوناگون تعطیلات ، روز تولد ، مسافرت‌های کوتاه ، گردش‌های هفتگی خود و ... بنویسد. داستان‌های او می‌تواند برگرفته از ماجراهای واقعی یا ذهنی (خیالی) وی باشد . فعالیت دیگری که کودکان نوآموز می‌توانند انجام دهند، نوشتن کارت‌های تبریک عید ، تولد ، تشکر و ... است . زمانی که بچه‌ها نوشتن را به صورت عادتی روزانه در می‌آورند ، شما نیز به آن‌ها کمک کنید تا اشتباهاتشان را تصحیح کنند و بهتر بنویسند .

2- کودکان را تشویق کنید تا داستان بنویسند و تمرکزتان بیش‌تر بر نوشتن مطلب باشد تا دیکته‌ی صحیح کلمات ، نقطه‌گذاری و پرداختن به جزییات . تاکید والدین و آموزگاران بیش‌تر باید بر این موضوع باشد که کودکان چگونه می‌توانند بر روس کاغذ بیاورند . همواره به آن‌ها تاکید کنید که حتی اگر دیکته‌ی درست واژه‌ای را نمی‌دانند ، آن را در نوشته‌شان به کار برند . منظور آن است که به دلیل نداستن دیکته‌ی لغت ، افکار خود را محدود به واژگانی که بلدند ، نکنند ، بلکه اجازه دهند فکرشان بسط و گسترش پیدا کند . زیرا به تدریج که آن‌ها به نوشتن عاد کنند ، می‌توان با تهیه‌ی فرهنگ لغت ویژه‌ی کودکان معانی و نگارش درست کلمات را نیز به آن‌ها آموخت

3- به کودکان کمک کنید تا به‌طور روزانه افکار و احساسات خود را یادداشت کنند . اغلب کلاس اولی‌ها از این که دفتر خاطرات یا یادداشتی برای خودشان داشته باشند ، احساس غرور و بزرگی می‌کنند . از آن‌جا که کودکان نوآموز هنوز درشت می‌نویسند ، شما می‌توانید به راحتی با تهیه‌ی کاغذهای نسبتا بزرگ دفترچه‌ای زیبا برای آن‌ها درست کنید تا بتوانند موضوعاتشات را راحت در آن‌‌ها جا دهند. دفترچه می‌تواند حاوی تجارب ، خاطرات ، رویدادها و ماجراهای جالب کودک باشد .

4- زمانی که کودک در حال نوشتن درباره‌ی موضوع بخصوصی است، حواس او را با ایده‌ها و نظرهای خود پرت نکنید. گاهی کودکان مرتب درباره‌ی یک شخصیت می‌نویسند ، این کار موجب تمرکز بیش‌تر آن‌ها بر ماجراهای شخصیت داستانشان می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند تا روند ماجرایی را در ذهن خود دنبال کنند.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:51 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

کودکان نوپا در حال کشف جهان

بازديد: 205

کودکان نوپا در حال کشف جهان

فرزند نوپای شما احتمالا از صبح تا شب در حال چرخیدن در جاهایی است که شما اصلا انتظار آن را ندارید . او از صندلی‌های آشپزخانه بالا می‌رود . چند بار می‌توانید جلوی او را بگیرید ؟ بعد به بازی کردن با ظرف‌های آشپزخانه می‌پردازد و وقتی که می‌خواهد در کارهای خانه به شما کمک کند ، آشغال‌ها را کف اتاق می‌ریزد . کنجکاوی یک کودک نوپا گاهی باعث درماندگی و عذاب والدین می‌گردد .
 
بچه‌ها به وسیله‌ی کاوش ، محیط اطرافشان را کشف می‌کنند . اما کاوش آن‌ها باید در جاهای امن صورت گیرد . هم‌چنین روش‌هایی که آنان به کشف اطرافشان می‌پردازند باید بی‌خطر باشد .

وقتی که فرزند شما کاوش در جهان اطرافش را شروع کرد ، این موارد را به خاطر داشته باشید :
● کاوش کردن برای بچه‌ها امری عادی است و از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است .
● کاوش یکی از اولین مراحلی است که طی آن بچه‌ها به یادگیری درباره‌ی اشیای اطرافشان می‌پردازند و نیز می‌آموزند که چگونه مسایلشان را حل کنند .
● بچه‌ها دوست دارند بدانند که وسایل چگونه کار می‌کنند و چگونه ساخته شده‌اند. 
● مهارت‌هایی مثل : کشیدن ، ایستادن ، سینه‌خیز رفتن ، قدم زدن ، بالا رفتن و دویدن به بچه‌ها کمک می‌کند محیطشان را کشف کرده ، آن را بیازمایند .
 
آیا رفتار فرزند شما عادی است ؟
وقتی فرزند شما بین 1 تا 3 سال دارد ، احتمالا به هر چیزی و هر کسی علاقه نشان می‌دهد ، به‌ویژه اگر آن کس یا آن چیز ، جدید و متفاوت باشد . او هم می‌خواهد قسمتی از کاری را که شما انجام می‌دهید ، انجام دهد . دست به آزمایش محدودیت‌هایی خواهد زد که شما برایش وضع کرده‌اید . گاهی اوقات که شما می‌خواهید به او کمک کنید ، مخالفت کرده ، هم‌چنان بر آزمایش و انجام همه چیز توسط خودش پا‌ فشاری می‌کند .

در دنباله‌ی مطلب به چند روش ، که بچه‌های خردسال معمولا با استفاده از آن‌ها به کشف جهان اطرافشان می‌پردازند ، اشاره می‌کنیم :
● ازا ثاثیه‌ی خانه بالا می‌روند و به داخل مکان‌های کوچک می‌خزند .
● هر وقت آبی در داخل یک ظرف ، وان حمام ، تشت ، تنگ ماهی و گودال‌های آب پیدا کنند ، شروع به آب بازی می‌کنند .
● کابینت‌ها و کشوها را باز کرده ، هر چیزی را که داخل آن‌ها وجود داشته باشد ، بیرون می‌ریزند . 
● کیف‌های پول ، جعبه‌ها ، صندوقچه‌ها و سایر بسته‌ها را بر می‌دارند و باز می‌کنند .
● به داخل انباری می‌پرند و شروع به دستکاری وسایل داخل قفسه‌ها می‌کنند .
● به پرونده‌ها ، گربه‌ها و سایر چیزهایی که بچه‌ها با آن‌ها بازی می‌کنند ، بی‌پروا نزدیک می‌شوند .
 
اهمیت کاوش کردن
هر چند کاوش بچه‌ها مشکلاتی را برای والدین ایجاد می‌کند ، ولی همان‌طور که گفته شد ، این کار از اهمیت زیادی برخوردار است . کاوش کردن سبب رشد ابعاد وجودی مهم در کودکان می‌شود .اولین بعد ، رشد هوشی و عقلی بچه‌هاست . یک بچه‌ی نوپا به یادگیری درباره‌ی جهان علاقه‌ی زیادی دارد و به وسیله‌ی حواس خود ، یعنی دیدن ، شنیدن ، چشیدن ، بوییدن و لمس کردن به کشف جهان می‌پردازد . حواس پنجگانه‌ی او به وی کمک می‌کند که تفاوت چیزها را با هم درک کند و بفهمد که آن‌ها چگونه کار می‌کنند .  
با آزمایش روش‌های جدید برای دست کاری اشیا و با پرسیدن سوالات ، یک کودک نوپا شروع به یادگیری چگونگی حل مسایل می‌کند .
 
نتیجه‌ی دیگر کاوش ، رشد عاطفی و اجتماعی است . وقتی یک کودک نوپا به این نکته پی می‌برد که می‌تواند محیط اطرافش را کشف کند و هر وقت نیاز داشت دوباره به نزد والدینش برگردد ، نسبت به خود اطمینان پیدا کرده ، اعتماد به نفسش افزایش می‌یابد . کاوش ، هم‌چنین برای رشد جسمانی ضروری است . کودکان نوپا برای کشف اطراف خود نیاز به تحرک و فعالیت دارند . این حرکات در آنان باعث به‌وجود آمدن هماهنگی میان دست وچشم می گردد.آنان هم چنین، هماهنگی چشم و دست را با راه رفتن ، دویدن ، بالا رفتن و پریدن و به کار گیری ماهیچه‌های بزرگ به دست می‌آورند.
 
کمک به فرزندان برای کاوش بی‌خطر 
کودکان نوپا سعی می‌کنند هر چیزی را با دست لمس کنند . والدین این کودکان اغلب احساس خستگی می‌کنند . تنها تماشای یک کودک نوپا که مدام از این طرف به آن طرف می رود ، می تواند خسته کننده باشد . سالم وایمن نگه داشتن کودک نو پا احتیاج به توجه مداوم دارد وگاهی اوقات به نظر می رسد که والدین برای یک دقیقه هم نمی توانند راحت باشند.

در کنار خطرهایی که کنجکاوی و کاوش برای بچه‌های دارد ، همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد ، چون باعث یادگیری می شود ، ارزشمند است . گاهی اوقات شما ممکن است بخواهید نیاز فرزندتان به کشف و کاوش را متوقف سازید ، ولی به‌خاطر داشته باشید که کشف و کاوش برای رشد کودک ضروری است. پس به‌جای این کار توجه خود را بر فراهم کردن مکان‌هایی امن برای فرزندتان که در آن‌ها به یادگیری و کاوش سالم بپردازد ، متمرکز نمایید .

شما اگر بعضی از چیزهای خطرناک را از محیط خانه حذف کنید ، مجبور نخواهید بود همیشه به دنبال کودک نوپایتان بدوید . کودک شما خیلی فعال است و برای اندیشیدن در مورد امنیت ، خیلی کوچک . او چیزهایی را که در سر راهش قرار دارند نادیده می‌گیرد و پستی‌ها و بلندی‌ها او را متوقف نمی‌سازد . شما هرگز نمی‌توانید بچه‌ای در این سن را بدون نظارت رها کنید .

رعایت نکات زیر می‌تواند به شما در حفاظت از فرزندتان در برابر خطرها کمک کند :
● هر چیزی را که فرزندتان می‌تواند به آسانی خراب کند ، یا این‌که با آن چیز به خودش صدمه بزند ، از دسترس او دور کنید .
● برای پلکان‌ها و بالکن‌ها درهای امنیتی و حفاظ نصب کنید .
● راه‌های ورود به طرف پنجره‌های بدون حفاظ و باز را ببندید .
● پریزهای برق را بپوشانید .
● همه‌ی مواد دارویی و سمی (مثل مواد شوینده) را در یک قفسه‌ی کابیت قرار داده ، آن را قفل کنید .
● به فرزندانتان یاد بدهید که چگونه با امنیت از پلکان بالا و پایین برود .
● مکان‌هایی را که بچه‌ها در آن‌جا بازی می‌کنند از هر لحاظ ایمن ساخته ، اسباب‌بازی‌های بی‌خطر برایشان فراهم کنید .
● این‌ را بدانید که وقتی فرزندتان در حال انجام یک عمل خطرناک است ، حرف‌های شما همیشه او را متوقف نخواهد کرد . پس با سرعت و قاطعیت او را متوقف کنید ، سپس برایش توضیح دهید که چرا این کار را کردید .
● وقتی به مداخله‌ی فوری شما نیاز است ، در دسترس باشید . (برای مثال در کنار یک پلکان یا اتومبیلی که با سرعت حرکت می‌کند) .
 
بازی و یادگیری
کودک نوپای شما بین 1 تا 3 سالگی خیلی فعال و پر جنب و جوش است . او از مهارت‌های فیزیکی و کلامی جدید استفاده خواهد کرد تا هر چیزی را که در اطرافش قرار دارد را کشف کند . همان‌طور که کودک شما رشد می‌کند زمان کمتری را صرف کاوش خواهد کرد و بیش‌تر به بازی کردن خواهد پرداخت . هم‌چنان که او به تمرین مهارت‌های عقلانی ، جسمانی و اجتماعی می‌پردازد و در انجام آن‌ها ماهر می‌گردد ، بازی کردن شغل اصلی وی می‌شود .

● برای کمک به رشد فرزندانتان راه‌هایی را طراحی کنید که چیزهای جالب و جدیدی در خانه و دور و بر خود کشف کند .
● در مورد بازی‌های جدیدی فکر کنید که با اشکال ، رنگ‌ها ، اندازه‌ها و ترکیب‌ها سرو کار دارند .
● به مکان‌های جدید مثل فروشگاه‌ها ، پارک‌ها یا یک باغ‌وحش سر بزنید و در مورد چیزهایی در این مکان‌ها پیدا می‌کنید ، با فرزندانتان صحبت می‌کنید .
● به فرزندتان اجازه دهید که با شما ظرف‌های پلاستیکی را بشوید یا به او اسباب‌بازی‌هایی بدهید که با آن‌ها در وان حمام بازی کند .
● مکان‌های بی‌خطر تدارک ببینید تا به داخل آن‌ها بخزد ، در آن‌ها مخفی شود ، بالا برود و به کاوش بپردازد . (برای مثال شما می‌توانید با ملافه روی یک میز را بپوشانید و برایش یک غار فرضی بسازید.)
● در حالی که قدم می‌زنید ، سوار اتوبوس می‌شوید ، یا رانندگی می‌کنید ، در مورد چیزهایی که می‌بینید یا صداهایی که می‌شنوید صحبت کنید .
● به فرزندانتان اجازه دهید که در آماده کردن غذاهای ساده به شما کمک کند تا از این طریق همه‌ی بافت‌ها ، اشکال ، مزه‌ها و رنگ‌ها را کشف نماید . (باز هم برای زندگی آماده شود)
 
اکتشاف از طریق سوال کردن
کنجکاوی کودک نوپا هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد . حتی اگر بدن وی در آرامش باشد ، چشم‌ها و ذهنش‌ مشغول خواهد بود . به تماشای دیگران می‌پردازد و با سوال کردن در مورد هر چیزی که می‌بیند به اکتشاف می‌پردازد. اگر شما می‌شنوید که فرزندتان دایما «چرا؟ چرا؟ چرا؟» می‌کند ، به خاطر داشته باشید که او از همین طریق یاد می‌گیرد .

بچه‌ها از بزرگسالان سوالات زیادی می‌پرسند ، زیرا آن‌ها احتیاج به زمان دارند تا جواب‌هایی را که به‌دست آورده‌اند ، درک کنند . سعی کنید با دادن اطلاعات کافی و نه زاید ، تعادل را حفظ کنید . 
 
اکتشاف به وسیله‌ی کتاب‌ها
کتاب‌ها نیز می‌توانند به بچه‌ها کمک کنند که در مورد جهان‌شان چیزهایی را یاد بگیرند . کتابخانه ‌ها و کتاب‌ فروشی‌ها کتاب‌های زیادی دارند که می‌توانید آن‌ها را با فرزند نوپایتان بخوانید . کتاب‌ها بچه‌ها را تشویق می‌کنند که از طریق شخصیت‌های داستان‌ها چیزهایی را کشف کنند . کتاب‌ها می‌توانند برای بچه‌های نوپا بسیار لذت بخش باشند و علاقه به مطالعه را در دوره‌های بعدی زندگی در آن‌ها به‌وجود‌ آورند . 
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:50 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1554

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس