پروژه و تحقیق رایگان - 127

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

مغز چگونه آگاهی را به وجود می‌آورد؟

بازديد: 129

مغز چگونه آگاهی را به وجود می‌آورد؟

مسئله آگاهی از دیرباز تاکنون، مهم‌ترین و پرمناقشه‌ترین بحث‌ها را میان متفکران برانگیخته است. امروزه که علم جنبه شگفت‌آور و رازگونه پدیده‌های طبیعی، ازجمله بدن انسان را از آنها زدوده و همه آنها را به سازوکارهایی فروکاسته، که با مفاهیم روشن علمی و محاسبات ریاضی قابل‌توضیح‌اند؛ مسئله آگاهی احتمالا از معدود مسائلی است که آن را نمی‌توان به‌راحتی به این‌گونه شرح‌ها فروکاست. فرایندهای عصب‌شناختی و زیست‌شناختی که می‌توان آنها را با مشاهدات تجربی و نظریه‌های علمی توصیف کرد، چگونه موجب شکل‌گیری پدیده‌های آگاهانه می‌شوند؟ از منظر علمی، وقتی محرک‌های بیرونی بر حواس ما اثر می‌کنند، زنجیره‌ای از فرایندها در سلول‌های عصبی ما (نورون‌ها) به کار می‌افتند. حال مسئله این است که «در فاصله یورش محرک‌ها به گیرنده‌های ما و تجربه آگاهی، دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟ فرایندهای میانی به چه شیوه‌ای موجب وضعیت‌های آگاهانه می‌شوند؟» یافتن راه‌حل این مسئله، پروژه اصلی جان سرل، متفکر آمریکایی، در کتاب «راز آگاهی» است که در سال ۱۹۹۰ منتشر شد. سرل در این کتاب، نخست چند مورد از مهم‌ترین نظریه‌های علمی در جهان آنگلوساکسون را معرفی و نقد می‌کند؛ سپس موضع خود را شرح می‌دهد. فرانسیس کریک، جرالد ادلمن، راجر پنروز، دانیل دنت، دیوید چالمرز و ایزرائل روزنفیلد متفکرانی‌اند که سرل در این کتاب به نظریه‌های آنها می‌پردازد.

پرداختن به مسئله آگاهی به شیوه علمی، در آغاز کار ما را با مشکلاتی جدی مواجه می‌کند. علوم با تعریف چند کمیت می‌کوشند فرایندهای فیزیکی را به شکل واضحی تشریح کنند. هرچقدر هم که محاسبات مبتنی‌بر این کمیت‌ها پیچیده باشند، می‌توان آنها را با الگویی روشن توصیف کرد. مثلا از دیدگاه عصب‌شناختی، فرایندهای مرتبط با ادراک در سطوح خُرد نورون‌ها و سیناپس‌ها اتفاق می‌افتند. مغز انسان ساختار پیچیده‌ای است متشکل از صدها‌میلیارد نورون که از طریق سیناپس‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کنند. «تمامی زندگی آگاهانه ما معلول این فرایندهای سطح پایین است». اگرچه محاسبه فرایندهای پرشماری که در این سطوح جریان دارد به علت کوچکی و آسیب‌پذیری آنها بسیار دشوار است، مشکلات مهم‌تری در حوزه نظری و فلسفی وجود دارد. پدیده‌های آگاهی «درونی، اول‌شخص و کیفی»اند. اگر بپذیریم این پدیده‌ها رابطه مستقیمی با فرایندهای مغزی دارند، باید بتوانیم این ارتباط را مشخص کنیم. باید به‌شکل روشنی شرح دهیم که «آتش‌زدن الکتروشیمیایی نورونی در سیناپس‌ها، چگونه موجب پدیده‌های خصوصی، ذهنی و کیفی می‌شوند». دیدن یک درخت، گوش‌دادن به موسیقی و احساس نگرانی‌داشتن یا ترسیدن، همگی تجربه‌های کیفی‌اند. این تجربه‌ها که وضعیت‌های آگاهانه ایجاد می‌کنند، «کوالیا» نام دارند. مسئله اصلی این است: کوالیا چگونه با فعالیت نورون‌ها مرتبط می‌شود؟

به پرسش ارتباط ذهن و مغز در طول تاریخ تفکر پاسخ‌های گوناگونی داده شده است. برخی به نظریه دوگانه‌انگاری روی آوردند. این نظریه نخستین‌بار توسط دکارت و گالیله مطرح شد و امروزه نیز کسانی مانند پنروز به‌نوعی طرفدار آنند. از نظر آنها، دو جهان متمایز وجود دارد: واقعیات فیزیکی که موضوع بررسی علم‌اند و واقعیت‌های روانی که از حیطه پژوهش علمی خارج است. آگاهی به جهان دوم تعلق دارد؛ بنابراین نمی‌توان آن را به‌ شیوه علمی مطالعه کرد. سرل که به‌دنبال توضیحی علمی برای تجربه‌های آگاهانه است، این دیدگاه را به‌وضوح رد می‌کند. در جناح دیگر، گروهی از دانشمندان معتقدند برای گریز از دوگانه‌انگاری، باید آگاهی را به چیزی دیگر فروکاست. برخی همچون دنت آن را به‌کلی کنار می‌گذارند و منکر واقعیت‌داشتنش می‌شوند. سرل این دیدگاه را نیز نمی‌پذیرد، زیرا از نظر او، نظریه دنت نمی‌تواند مسئله کوالیا را حل کند.

طرفداران نظریه فروکاست آگاهی، برای توضیح فعالیت‌های ذهنی به استعاره کامپیوتر متوسل می‌شوند. از نظر آنان، ذهن صرفا یک برنامه کامپیوتری است. ذهن برای مغز همچون نرم‌افزار برای سخت‌افزار است. سرل این نظریه را «هوش مصنوعی قوی» می‌نامد تا آن را از نظریه «هوش مصنوعی ضعیف» که خود به آن معتقد است متمایز کند؛ یعنی نظریه‌ای که مطابق آن کامپیوتر وسیله‌ای سودمند برای شبیه‌سازی ذهن است. او برای رد نظریه «هوش مصنوعی قوی» چنین استدلال می‌کند:
۱- کامپیوترها صرفا نمادهای صوری را دست‌کاری می‌کنند و برنامه‌های آنها نحوی‌اند
۲- ذهن حاوی درون‌مایه‌های معناشناختی است
 ۳- نحو با معناشناسی فرق دارد. به عبارت دیگر، نمی‌توان معنا را صرفا از فرایندهای نحوی بیرون کشید. ذهن صرفا نمادهای صوری را دست‌کاری نمی‌کند، بلکه معنای آنها را نیز درک می‌کند. مثلا وقتی به زبان انگلیسی می‌اندیشیم، واژه‌هایی که به آنها فکر می‌کنیم «صرفا نمادهای صوری تفسیرنشده نیستند»، بلکه معنای آنها را نیز می‌فهمیم.

مغز یک ماشین است. اما ماشینی فراتر از یک کامپیوتر؛ مغز ماشینی بیولوژیکی است. این موضوع چندان غریب به نظر نمی‌رسد، زیرا ما با ماشین‌های بیولوژیکی دیگری نیز آشناییم؛ ماشین‌هایی مانند قلب و کلیه، که کارکردشان را به‌خوبی می‌دانیم. اما آنچه مورد مغز را متمایز می‌کند، وضعیت ویژه آن، یعنی هوشمند‌بودنش است. نظریه‌ای که می‌کوشد راه‌حلی برای مسئله آگاهی بیابد، باید توضیح دهد که چرا فرایندهای مغزی‌اند که موجب آگاهی می‌شوند؛ چرا ماشین‌های دیگر را آگاه نمی‌دانیم. ازاین‌رو، این نظریه باید به مسئله کوالیا پاسخ گوید. سرل مدعی نیست که در کتاب «راز آگاهی» به این نظریه دست یافته و مسئله آگاهی را حل کرده است. او حتی ویژگی‌های این نظریه را هم شرح نمی‌دهد. از نظر او، ما هنوز نمی‌دانیم که این نظریه به چه شکل است. به‌زعم سرل، فراهم‌آوردن چنین نظریه‌ای کار «عصب-زیست‌شناسی» است.
 
در حوزه فلسفه، ما باید مسائلی را طرح کنیم که این پژوهش با آنها روبه‌رو است و نیز با ملاحظات روش‌شناختی برای پرداختن به این مسائل، بکوشیم موانع سد راه آن را برداریم. سرل معتقد است وضعیت‌های آگاهانه وجود دارند و فرایندهای مغزی موجب آنها می‌شوند: «حال چون می‌دانیم که درواقع، این وضعیت‌های آگاهانه اتفاق می‌افتند، باید فرض کنیم که حداقل اینکه چگونه اتفاق می‌افتند اساسا قابل‌فهم است». پروژه اصلی شرح رابطه علّی آنهاست. اینکه آیا عملا شرح این رابطه ممکن است را نمی‌دانیم. اما برای پیشبرد پژوهش «کماکان باید فرض کنیم که آگاهی نه‌تنها کشف‌شدنی، بلکه به‌لحاظ نظری نیز فهمیدنی است». همچنین باید مسیرهای نزدیک‌شدن به مسئله را برای پژوهش تعیین کنیم. آنچه آگاهی را رازآمیز می‌کند ندانستن نحوه کارکرد مغز نیست، بلکه این موضوع است که «حتی تصور روشنی نداریم که مغز چگونه می‌تواند آگاهی را به وجود آورد». ولی وقتی «این مسئله زیست‌شناختی» را فهمیدیم، راز آگاهی نیز فاش می‌شود.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 8:44 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ریاضیات از دریچه دوربین

بازديد: 103

ریاضیات از دریچه دوربین

اکران یک فیلم تازه با موضوع ریاضیات و نوابغ علم ریاضی بار دیگر این موضوع را در میان سینمادوستان مطرح کرده که چرا تعداد فیلم‌های مهم درباره ریاضیات در بهترین حالت از عدد انگشتان ۲ دست فراتر نمی‌رود و هالیوود به‌ندرت سراغ این موضوع مهم می‌رود.
 
به گزارش همشهری، «مردی كه بی‌نهایت را شناخت» به كارگردانی متیو براون داستان زندگی واقعی ریاضیدانی به نام سرینیواسا رامانوجان است كه از زندگی فقیرانه در مدرس هند تا پذیرفته‌شدن در دانشگاه كمبریج راهی سخت را پشت سر گذاشت و در نهایت تحت هدایت و حمایت پروفسور جی. اچ. هاردی به یكی از برترین نظریه‌پردازان علم ریاضی تبدیل شد. نقش اصلی فیلم را دیو پاتل بازی می‌كند كه بیش از همه با نقش جمال مالك در «میلیونر زاغه‌نشین» شناخته می‌شود.
 
شاید قدیمی‌ترین صحنه مربوط به ریاضی در تاریخ هالیوود به 1941 و كمدی «در نیروی دریایی» با بازی بود ابوت و لو كاستلو باشد. در سال‌های اخیر توجه فیلمسازان و تهیه‌كنندگان به جذابیت‌های علم ریاضی بیشتر در قالب فیلم روایت شد و البته «راشمور» وس اندرسن(1998) از نمونه‌های نه‌چندان جذاب آن است؛ جایی كه معلم روی تخته سخت‌ترین معادله هندسه دنیا را نوشته و قهرمان داستان مشغول خواندن روزنامه است!
 
اگر از این نمونه بامزه بگذریم، قطعا باید از «ویل هانتینگ خوب» گاس ون‌سنت یاد كنیم كه علاوه بر موفقیت خیره‌كننده هنری و تجاری، 2 اسكار بهترین بازیگر مرد مكمل را برای رابین ویلیامز فقید و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را برای زوج مت دیمن و بن افلك به ارمغان آورد. فیلم داستان كارگری به نام ویل هانتینگ است كه خیلی زود نبوغ خود را در ریاضیات كشف می‌كند و صحنه‌های حل مسائل سخت ریاضی در آن نقشی كلیدی در پیشبرد داستان دارد.
 
«یك ذهن زیبا» به كارگردانی ران هوارد و بازی راسل كرو در نقش جان فوربس نش جونیر ریاضیدان نامدار مبتلا به اسكیزوفرنی، «شبكه اجتماعی» دیوید فینچر با موضوع داستان زندگی خالقان فیس‌بوك و «بی‌اهمیتی» نیكولاس روگ با حضور آلبرت اینشتین در میان شخصیت‌های اصلی از دیگر تلاش‌های هالیوود برای ورود به دنیای جذاب ریاضیات از دریچه دوربین بوده است.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 8:44 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

جست‌وجوی ریشه منطق فازی در باورهای فرهنگی ایران باستان

بازديد: 47

جست‌وجوی ریشه منطق فازی در باورهای فرهنگی ایران باستان

انوشیروان انصاری. عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله
سال ١٩٦٥، سال تولد چارچوبی جدید در ریاضی است، با معرفی تئوری مجموعه‌های فازی توسط پروفسور «لطفعلی عسگرزاده»، دانش‌آموخته سال‌های نخستین دانشکده فنی دانشگاه تهران. هیچ‌کس گمان نمی‌برد که این تئوری جدید بتواند برای خود جایگاهی مطمئن در برابر تئوری‌های ریشه‌دار احتمالات و منطق ارسطویی باز کند. اما تاریخ به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد. اما منطق فازی چیست؟ و از چه جایگاه علمی‌ای برخوردار است؟

برای این منظور، كنكاشی تدقیقی در موضوعات علم منطق می‌‌کنیم. در منطق ارسطویی فرض بر این است كه تصوراتی منطقی، تصوراتی كاملا روشن، واضح و مشخص و با حدود معین هستند مانند تصور «میز، درخت، صندلی، مثلث و...». به‌همین‌ترتیب، تصدیقات مبتنی‌بر این تصورات نیز تصدیقاتی قطعی هستند. به عبارت دیگر، قضایای منطقی یا درست هستند یا نادرست و مرز درستی و نادرستی نیز به‌خوبی مشخص است. اما با كمی دقت در تصورات ذهنی خود، این نكته استنباط می‌شود كه بسیاری از مفاهیم حد و مرز مشخصی در تصورات ما ندارند. شاید بتوان تمامی وجدانیات را در زمره این مسائل قرار داد. تصور ما از «غم، شادی، خوبی، بدی، درستی، نادرستی و...» از این قبیل است. خصوصیت مشترك تمام این مفاهیم آن است كه نمی‌توان تعریف دقیق با حد و مرزهای مشخصی در مورد آنها ارائه داد. نحوه برخورد منطق ارسطویی با این‌گونه مفاهیم تنها یك برخورد سلبی- ایجابی است، یعنی تنها كاری كه منطق ارسطویی می‌تواند در برابر این‌گونه مفاهیم انجام دهد، خبر از وجود یا عدم وجود آنهاست. به عبارت دیگر تنها می‌توان گفت كه «غم وجود دارد»، اما منطق ارسطویی در مورد كیفیت و میزان آن، لب به سكوت می‌بندد. ملحوظ‌کردن این عدم قطعیت و نامشخصی در محدوده تصدیقات و قضایا نیز باعث می‌شود قضایا پوستین قدیمی و سنتی خود را پاره كرده و از قالب‌های معمول عدول كنند. این سخن به آن معنا نیست كه این نامشخصی باعث خلل در منطقی‌بودن این قضایا می‌شود، بلكه این سخن به آن معناست كه قالب‌های نخستین قضایای منطقی شكسته شده و وسعت می‌یابند. نمونه‌هایی از چنین تصدیقاتی را هرروز در امور مختلف و در تصمیم‌سازی‌های خود می‌توانیم پی‌جویی كنیم، به‌گونه‌ای که اگر بگوییم اكثر قریب به اتفاق تصمیمات روزانه ما در قالب قضایای فازی است، سخن به گزاف نگفته‌ایم. تصمیمات هر روزه شامل انتخاب پوشش، انتخاب مسیر حرکت، پارک‌کردن خودرو، خرید منزل، همه‌وهمه تصمیماتی فازی هستند.
 
ذكر یك نكته در این مقام خالی از لطف نیست و آن اینكه، منطق فازی شاخه‌ای از شاخه‌های منطق و در برابر منطق ارسطویی نیست، بلكه منطق ارسطویی حالت خاصی از منطق فازی است و رابطه مابین منطق ارسطویی و منطق فازی، عموم و خصوص كلی است، بنابراین تضاد و تقابلی میان منطق فازی و منطق ارسطویی موجود نیست بلكه یكی حالت عمومی دیگری است. با این بیان مشخص می‌شود كه منطق فازی جز ارائه‌كننده قالبی برای تفكر صحیح و مطابق با طبیعت غیرمشخص و مبهم واقعیات خارجی، چیز دیگری نیست و اگر هدف علم منطق را جلوگیری از خطای ذهن بدانیم، منطق فازی نیز كاملا همین هدف و غایت را دنبال می‌كند.
 
متأسفانه ذهنیت بسیاری از محققان و صاحب‌نظران این است كه منطق فازی به دلیل اینکه طبیعت غیرمشخص و مبهم مسائل را مورد كنكاش و بررسی قرار می‌دهد، علمی غیرمنطقی! یا كمتر منطقی است. به عنوان نمونه از چنین تعبیری، نظر پروفسور «ویلیام كاهان» از دانشگاه بركلی كالیفرنیا در اینجا نقل می‌شود: «نظریه فازی اشتباه است. اشتباه و مخرب. آنچه به آن نیاز داریم تفكری منطقی‌تر است نه تفكری كمتر منطقی. خطر منطق فازی این است كه مشوق همان تفكر بی‌ارزشی است كه تابه‌حال این اندازه مشكل‌آفرین بوده است. منطق فازی كوكائین علم است». در پاسخ این اشكال باید گفت كه اگر معیار منطقی‌بودن را میزان تطابق با واقعیت و عینیت خارجی بدانیم، منطق فازی نه‌تنها در مقایسه با منطق كلاسیك، كمتر منطقی نیست، بلكه انعكاس شفاف از واقعیت غیرمشخص و مبهم خارجی است و بنابراین انطباق بالایی با آن دارد. شاید درک منطق فازی برای ذهن‌های شرقی، کاری آسان‌تر باشد. در منطق شرقی، خوبی و بدی، اموری درهم‌آمیخته با یکدیگرند. شاید بهترین محل در ظهور و بروز این درهم‌آمیختگی را بتوان در شعر فارسی مشاهده کرد؛ آنجا که عالی‌ترین مفاهیم عرفانی و عشق به معبود با نازل‌ترین مفاهیم عشق زمینی توصیف می‌‌شوند و این موضوع همواره چالشی برای محققان و متفکران غربی بوده، که چگونه می‌توان این هر دو را در یک قالب توصیف کرد. جای دیگر از محل‌های ظهور این درهم‌آمیختگی‌بودن و نبودن را می‌توان در تعریف حکمای ایران قدیم از وجود پی‌جویی کرد؛ آنجا که حکیم سبزواری در تعریف وجود از زبان ایرانیان باستان می‌نویسد:

الفهلویون الوجود عندهم  حقیقه ذات تشکک تعم
مراتبا غنی و فقرا تختلف  کالنور حیثما تقوی و ضعف

ایرانیان باستان، وجود را یک حقیقت دارای مراتب می‌دانستند، همانند نور که قوی و ضعیف است. در اتاقی که روشن است، اگر چراغی دیگر روشن شود فضای اتاق روشن‌تر خواهد شد. روشنایی مفهومی فازی است که درجه و مقدار دارد. اتاق در هر لحظه هم روشن است و هم تاریک و این تاریکی و روشنی با هم درهم آمیخته شده‌اند. ازاین‌رو اگر ادعا کنیم که پایه‌های نظریه منطق فازی در نظریات حکمای ایران باستان تشکیل شده، حرفی به گزاف نگفته‌ایم. اما آنچه کار دکتر «زاده» را به یک کار بی‌بدیل تبدیل کرد، معرفی ساختاری ریاضی برای مفاهیم و تفکرات عمیق و قدیمی بوده است. ورود یک نظریه به عمل، نیازمند ساختاری ریاضی است تا بتوان از آن استفاده کرد. بسیاری از ساختارها و چارچوب‌های این نظریه جدید در قالب مقاله‌ای در سال ١٩٧٣ توسط دکتر «زاده» پیشنهاد شد. اما در عرصه کاربرد، این ژاپنی‌ها بودند که گوی پیشتازی را ربودند و شاید بتوان از اولین کاربردهای جدی نظریه منطق فازی در کنترل قطارهای سریع‌السیر سندای ژاپن نام برد؛ جایی که استفاده از این منطق باعث اقتصادی‌ترشدن، راحتی بیشتر و حرکت روان‌تر قطار شد. امروزه تئوری منطق فازی کاربردهای بسیاری پیدا کرده است؛ در تشخیص دستخط افراد، ناوبری هواپیماها، سامانه‌های کنترل صنعتی در نیروگاه‌ها، کاهش مصرف سوخت اتومبیل‌ها، افزایش کارایی لوازم خانگی مانند ماشین‌های رختشویی و جاروبرقی، سامانه فوکوس اتوماتیک دوربین‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری و هزاران کاربرد دیگر. شاید علت بالندگی منطق فازی و موفقیت آن را بتوان در درهم‌آمیختگی مؤثر و مثبت گذشته و حال جست‌وجو کرد. آنچه می‌دانیم گنجینه بزرگی است، اما شاید «لطفی‌زاده»‌های دیگر باید باشند تا برای دانسته‌های گذشته لباسی نو و کارا طرح کنند.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 8:43 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

سخت‌افزار اوپن‌سورس هوش مصنوعی فیس‌بوک

بازديد: 111

سخت‌افزار اوپن‌سورس هوش مصنوعی فیس‌بوک

ماهنامه شبکه - شماره 177
 
فیس‌بوک می‌خواهد موفقیت‌هایش را در ساخت سرورهای اوپن‌سورس سفارشی برای سخت‌افزارهای هوش مصنوعی نیز تکرار کند. این شرکت برنامه‌ای را اعلام کرده است تا طبق آن بتواند آخرین نسل فوق پیشرفته سرورهای اوپن‌سورس با کارایی بالا را برای شبکه‌های عصبی پروژه Open Compute Project بسازد.

سخت‌افزار جدید هوش مصنوعی فیس‌بوک مجهز به پردازنده‌های گرافیکی قدرتمندی است که می‌توانند پردازش‌های گرافیکی را با کارایی بالایی انجام دهند. در جدیدترین سرور هوش مصنوعی فیس‌بوک بانام Big Sur قرار است از هشت پردازنده گرافیکی تسلای انویدیا استفاده شود که هریک مصرف انرژی بالغ‌بر 300 وات دارند. چون این سرورها باید در شبکه‌های عصبی استفاده شوند، باید توانایی پردازش‌های گرافیکی بسیار بالایی داشته باشند. در شبکه‌های عصبی فیس‌بوک دائماً تصاویر پردازش‌شده و با هزاران تصویر دیگر مقایسه می‌شوند.
 
مثلاً ممکن است چندین هزار تصویر برای یافتن یک سوژه پردازش شوند. قرار است سرورهای هوش مصنوعی Big Sur با رک‌های اوپن‌سورس Open Rack سازگار و هماهنگ باشند. هردوی این محصولات بخشی از پروژه بزرگ فیس‌بوک در Open Compute Project هستند. آن‌طور که در وبلاگ مدیران فیس‌بوک آمده است سرورهای جدید فعلاً اوپن‌سورس نخواهند شد بلکه در پروژه OCP ثبت می‌شوند تا در آینده در اختیار شرکا و همکاران فیس‌بوک در این پروژه قرار گیرند. فیس‌بوک در پروژه OCP به دنبال ساختن سرورها و سخت‌افزارهای مرکز داده‌ای است که کاملاً با نیازهای این شبکه اجتماعی سازگار باشند و از سوی دیگر به هیچ برند یا محصول خاص خارجی در بازار وابسته نباشند. ممکن است در OCP از پردازنده‌های اینتل استفاده شود؛ ولی ابداً انحصارگرایی و وابستگی صرف به این پردازنده‌ها به وجود نخواهد آمد و از سوی دیگر برای افزایش یا کاهش سخت‌افزارهای موردنیاز بسیار انعطاف‌پذیر است.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 8:43 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

مفاهیم انسانی در ریاضی درباره منطق فازی

بازديد: 159

مفاهیم انسانی در ریاضی درباره منطق فازی

مصطفی علامه‌زاده. عضو هیأت ‌علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله

در سال ١٩٦٥ پروفسور «لطفعلی عسگرزاده» استاد دانشگاه برکلی کالیفرنیا، برای اولین‌بار مجموعه‌های فازی را تعریف کرد. از آن زمان تاکنون نظریه فازی، چارچوب فکری و علمی جدیدی را در محافل آکادمیک و مهندسی معرفی کرد و دیدگاه دانشمندان را نسبت به کم‌وکیف دنیای اطراف ما تغییر داده است. او مفاهیم و اصطلاحاتی همچون مجموعه‌های فازی، رویدادهای فازی، اعداد فازی و فازی‌سازی را وارد علوم ریاضیات و مهندسی کرد. او منطق انسانی را وارد ریاضی کرد. اگر در ریاضی، دو رنگ سفید و سیاه را صفر و یک تصور کنیم، منطق ریاضی، طیفی به‌جز این دو رنگ سیاه و سفید نمی‌بیند و نمی‌شناسد. ولی در مجموعه‌های طبیعی نامعین فازی لاجیک، بین سیاه و سفید، مجموعه‌ای از طیف‌های خاکستری را هم ملحوظ می‌کند و به این طریق فصل مشترک ساده‌ای بین انسان و کامپیوتر به وجود آورد. این منطق حدود ٥٠ سال پیش در آمریکا توسط پروفسور «زاده»، پایه‌ریزی شد و برای اولین‌بار در سال ١٩٧٤ در اروپا برای تنظیم دستگاه تولید بخار، در یک نیروگاه کاربرد علمی پیدا کرد و متعاقب آن، کاربردهای عملی دیگری نیز در عرصه اتوماتیزه‌کردن، در صنایع اروپا و مناطق نظامی آمریکا پیدا شدند. تحول واقعی در کاربرد منطق فازی در سال ١٩٨٠ در ژاپن اتفاق افتاد و از آن زمان، ژاپن در بازار فازی نقش پیشرو دارد. در سال ١٩٨٧ بود که مترو «سندای» ژاپن با سیستم فازی هدایت شد و به‌ویژه در عرصه وسایل الکترونیکی و دستگاه‌های خانگی در سال ١٩٩٠، «فازی» در ژاپن به‌عنوان کلمه سال انتخاب شد و این‌گونه است که کشور سازنده ربات‌ها و هوش مصنوعی، این منطق را با سرعتی روزافزون، کامل می‌کند. از دهه ٦٠ میلادی تاکنون در حوزه زلزله‌شناسی، در محدوده وسیعی از جمله طبقه‌بندی زلزله‌ها از رویدادهای مصنوعی، دسته‌بندی الگو در پیش‌یابی پس‌لرزه‌ها پس از وقوع زلزله‌های بزرگ و در بحث آشکارسازی سیگنال‌های با بزرگای کم که در فاصله دور رخ داده‌اند، به کار رفته است.

هم‌اکنون تلاش‌های زیادی برای بهبود عملکرد الگوریتم خوشه‌بندی زمین‌لرزه‌ها برای پیش‌بینی زلزله‌های بزرگ در جریان است. یکی از روش‌های مؤثر در طبقه‌بندی آن، استفاده از الگوریتم‌های فازی است. در مقایسه با دیگر روش‌ها در بهینه‌سازی شکل خوشه‌ها و تعداد خوشه‌های آشکارشده و پارامترهای فازی‌سازی است، به‌طوری‌که سرعت همگرایی اجرا بسیار سریع‌تر از روش‌های سنتی معمولی است. پیشرفت تکنولوژی نرم‌افزارهای فازی و هوش مصنوعی ما را به دقت و سرعت بالاتر با صرف هزینه کمتر هدایت کرده است. امروزه در مراکز ثبت جهانی سیگنال‌های زلزله، استفاده از تئوری فازی و عصبی برای تشخیص مکان زمین‌لرزه‌ها که به صورت اتوماتیک انجام می‌شود، بخش بزرگی از کارهای حجیم پردازش‌های معمول در زلزله‌شناسی را برعهده گرفته است. کاربرد دیگر، در احتمال وقوع رویداد زلزله است که با بهره‌گیری از محاسبات درخت خطا، احتمال وقوع زلزله و تشخیص هر رویداد اصلی با دقت بیشتری نسبت به روش‌های معمول تعیین می‌شود. استفاده از تئوری فازی در ارزیابی ریسک به دلیل وجود عدم قطعیت در مفهوم مدیریت ریسک به طور گسترده در زمینه تحقیقاتی مدیریت ساخت‌وساز نیز به کار رفته است.
 
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 8:42 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1554

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس