پروژه و تحقیق رایگان - 119

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق در مورد آلودگی محیط زیست و عوامل آن

بازديد: 307

 

به نام خدا

موضوع : آلودگی محیط زیست

تهیه و تنظیم :

 

دبیر گرامی :

آلودگی محیط زیست

مسأله آلودگی یکی از مهمترین و حادترین مسائل ناشی از تمدن انسانی در جهان امروز به شمار می رود چرا که از اعماق چند هزار متری زمین گرفته تا معادن ، آبهای تحت الارضی، بیوسفر، تروپوسفر و حتی در داخل هواپیماهای بلند پرواز و جو خارجی زمین، چرخه و سیستم حیات را مورد تهدیدقرارداده است .مولکول آلاینده ای که امروز از کارخانه یا منبع آلوده کننده دیگری مثلاَ در اروپا، وارد محیط می شود اگر تجزیه نشود یا تغییر شکل ندهد احتمالاَ بعد از چندی می تواند در ریه انسانهایی که در قلب جنگلهای آفریقا یا دشتهای وسیع آسیا زندگی می کنند وارد شود .

تعریف آلودگی محیط زیست :

آلودگی برای افراد مختلف مفهوم و معنی متفاوتی دارد . مردم معمولی ممکن است تحریک چشم ناشی از یک گاز یا آب آلوده را آلودگی به حساب آورند . برای کشاورزی که یک عامل به گیاهان یا حیواناتش آسیب می رساند آلودگی محسوب می شود اما هر گاه بخواهیم تعریف جامع و کلی برای آلودگی محیط زیست در نظر بگیریم چنین می توان گفت که آلودگی محیط عبارت است از «وجود یک یا چند ماده آلوده کنند در محیط زیست به مقدار و مدتی که کیفیت یا چرخه طبیعی را بطوری که مضر به حال انسان یا حیوان، گیاه و یا اثار و ابنیه باشد تغییر دهد . به بیان ساده تر هر گاه ماده یا موادی بیگانه با غلظتی خاص وارد عناصر محیطی شوند و تعادل طبیعی آنها را بر هم بزنند صحبت از آلودگی می شود.

سه عامل مهم در طبیعت وجود دارد که می تواند آثارمخربی روی محیط زیست ایجاد کند :

آلودگی هوا

آلودگی آب

آلودگی خاک

منابع آلودگی هوا

بطور کلی منابع الوده کننده هوا عبارتند از منابع طبیعی و منابع غیرطبیعی یا مصنوعی با توجه به تأثیرات مثبت فعل و انفعالات عناصر طبیعی در دراز مدت مانند طوفانها گرد و غبار صحراها دود و خاکسترهای آتش سوزی های جنگلی ، املاح موجود در جو، فعالیتهای آشتفشانی ، شهاب های آسمانی و منابع گیاهی و حیوانی ، بعضی عقیده دارند که در کوتاه مدت ، اینگونه منابع در اثر بر هم زدن تعادل ظاهری در محیط زیست ، موجب آلودگی می شوند . بدان جهت اینگونه فعل و انفعالات طبیعی را در گروه آلاینده های طبیعی قرار می دهند .منابع غیرطبیعی یا مصنوعی ، بر عکس به دست انسان بوجود آمده و آلودگیهای ناشی از آن حاصل فعالیتهای آدمی است . از جمله وسایل نقلیه صنایع منابع تجاری و خانگی و

مطالعات و اندازه گیریهای انجام یافته بر روی غلظت آلاینده ها در نقاط مختلف شهرهای پرترافیک نشان داده است که در خیلی از موارد هوایی که تنفس می کنیم از نقطه نظر مونواکسید کربن و هیدروکربوهای نسوخته به مراتب از حد مجاز آلوده تر است . اگرچه صنعت و تکنولوژی ، عامل رشد اقتصادی کشورها هستند ولی آلودگی هوا نیز ره آورد آنهاست. یعنی اگر توجه نکنیم به همان اندازه که پیشرفت و تولید خوش ایند به نظر میاید تبعات منفی هم دارد واز اثر تولید بی رویه »واد آلوده کننده ذیل بوجود میاید. که عبارتند از مونواکسید کربن اکسیدهای گوگرد اکسیدهای ازت اکسید کننده های فتوشیمیایی هیدروکربورها ذرات معلق در هوا و مواد رادیو اکتیو .

مونوکسیدکربن

گازی است بی رنگ، بی بو و بی مزه که قسمت اعظم آن از احتراق ناقص مواد کربن دار ایجاد می شود . منبع اصلی تولید مونواکسید در شهرها، وسایط نقلیه موتوری است . البته فعالیتهای صنعتی و احتراق ناقص سوخت در تأسیسات تجاری و دستگاههای حرارتی و سوختن زباله نیز در تولید این گاز سهیم هستند ولی میزان تولید این گاز از طریق این منابع در درجات بعدی اهمیت قرار دارد .شاید در شهر ما مسائل چون تولید کم باشد واما نسبت خالی بودن دشت ها از ساحه سبز تولید کمی این مواد برای تخریب محیط زیست کافیست.

هیدروکربورها

تولید ذخیره و پخش مواد نفتی سوزاندن ضایعات و زغال چوب و همچنین تبخیر و احتراق ناقص سوختها در موتور وسایط نقلیه همگی از عوامل موثر پخش هیدروکربورها در هوا می باشند معادن زغال سنگ ، گاز طبیعی و نواحی نفت خیز نیز مقادیری از این گاز را در هوا پخش می کنند وما در اینده شاهد کشف معادن در محیط وسر زمین خود هستیم وباید از همین حال متوجه عواقب آن نیز باشیم که منافع وضرر را طور درست محاسبه وترازوئی کنیم.

ذرات معلق درهوا

ذرات از منابع مختلف وارد هوا می شوند که احتراق مواد سوختی، ذوب فلزات ، کارخانجات مواد کیمیائی ، عملیات خرد کردن و ساییدن و کارخانجات تولید مصالح ساختمانی از آنجمله اند .

تأثیرات: مطالعات زیست محیطی نشان داده اند که ذرات معلق هوا در انتقال و ورود بسیاری از گازهای آلوده کننده به قسمتهای مختلف دستگاه تنفس نقش عمده ای دارند زیرا نفوذ آنها در مجاری تنفسی به تنهایی و بدون کمک ذرات امکان پذیر نیست . ضمناَ از اثرات نامطلوب ذرات و گرد و غبار در هوا، کاهش میدان دید قابل بررسی است که بروز مشکلاتی در حمل و نقل زمینی از آنجمله اند .

موادرادیواکتیو

بعد از جنگ جهانی دوم، استخراج کانه های مواد رادیو اکتیو طبیعی ، انفجارهای اتمی ، راکتورهای جدید و صنعت انرژی اتمی ، مصرف مواد رادیو اکتبو در کشاورزی. صنعت ، طب و سایر امور سبب آلودگی هوا با مواد رادیو اکتیو گردیده است . استرنسیوم ، سزیوم ، ید ، اورانیوم، کربن ، پلوتونیوم ، فسفر ، سدیم و کلسیم نمونه هایی از این مواد رادیواکتبواند . سالانه مقداری رادیواکتیو نیز بطور طبیعی در اثر تشعشعات کیهانی، رادون و تورون موجود در هوا و غیره بوجود می آیند که میزان و اثرات آنها در مقایسه با مواد رادیواکتیو ناشی از فعالیتهای انسانی بسیار ناچیز است .

آلودگی آب

از نظر مقدار و حجم، 2/97 درصد از آبهای موجود در سیاره زمین در اقیانوسها و دریاها انباشته شده اند . حجم آبهای شیرین در جهان بسیار کم و فقط 8/2 درصد آبها است از این میزان نیز، مقدار زیادی به شکل یخ در یخچالهای قطبی و کوهستانی (15/2 درصد ) و ابهای زیرزمینی (62/0 درصد) قرار دارد و تنها 0001/درصد از کل حجم آبهای جهان در دسترس انسان است . این میزان نیز با توجه به عوامل زیر در معرض آلودگی قرار دارند .

ضایعات تقاضا کننده اکسیژن :

این ضایعات مواد آلی هستند که بوسیله باکتریها اکسیده شده و مبدل به دی اکسید کربن و اب گردیده اند منابع تولید کننده این ضایعات مصارف محلی، صنعتی و کشاورزی می باشند که موجبات کمبود اکسیژن در آب را فراهم می کنند این خصیصه به بی . اُ . دی (B.O.D) معروف است . افزایش بی . اُ . دی نشانگر کاهش میزان اکسیژن در آب و در نتیجه تهدید حیات آبی و اختلال در فتوسنتز در آب است اصولاَ می بایست در نظر داشت که در یک جامعه زنده ، تعدادی از موجبات زنده می میرند و جسدشان به آب وارد گردیده و با خود عوامل چرک زا را نیز به آن وارد می کنند . بعلاوه بیمارستان ها نیز مقدار زیادی ضایعات تولیدی را به راه های ابی و سیستم های آب زیرزمینی وارد می سازند این مواد اکثراَ توسط باکتری ها تجزیه گردیده و به نیترات ها فسفات ها و دی اکسید کربن تبدیل می شوند و بدین طریق حیات آبی را مورد تهدید قرار می دهند .

مواد غذایی گیاهی :

فسفر و ازت و سایر عناصر تشکیل دهنده مواد غذایی گیاهان بتدریج با وارد شدن به سیستم آبهای شیرین، اوتروفیکشین موجود را تسریع می کنند . اینگونه مواد معمولاَ در آبهای زیر زمینی جمع میگردند ضمن اینکه آبهای زیر زمینی را نیز که به آبهای سطحی می پیوندند تحت تأثیر قرار می دهند، مواد ذخیره شده نیز به سطح آمده و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند . وفور مواد غذایی در آبهای سطحی توازن فسفر و ازت را بهم زده و بر مقدار رشد گیاهی نیز تأثیر می گذارد . وقتی که گیاهان می میرند بقایای آن ها در ته جریانات آب قرار گرفته و شروع به تجزیه می کنند به اینوسیله بی . اُ. دی محیط آبی بالا می رود .

مواد شیمیایی آلی :

موادی هستند که در ساختمان شیمیایی آنان، یک یا دو اتم کربن وجود دارد . مواد آلی که به آبها وارد می شوند از نوع سمهای گیاهی ، پاک کننده ها و هیدروکربن ها هستند . سمهای گیاهی ، دسته ای از مواد معدنی هستند که کشنده آفتهای گیاهی ، جلبکی و جوندگان می باشند\

 

مواد رادیواکتیو :

همچنانکه در قبل اشاره گردید مواد رادیواکتیو در غلظتهای بسیار کم هم کشنده بوده و در کمترین زمان بالاترین مقدار آلودگی را ایجاد می کنند بالاترین موارد آلودگی مواد رادیو اکتیو از جانب آزمایشات اتمی ، کارخانجات تولید برق هسته ای ، کارخانجات تهیه مواد اولیه اتمی ، آزمایشگاههای تحقیقات اتمی و بیمارستانهایی که از مواد رادیو اکتیو بهره گیری می نمایند متوجه محیط زیست است . امروزه، توجه بشر در این مورد برر روی ید رادیو اکتیو و استرانسیوم رادیو اکتیو که در انتهای زنجیره غذایی جمع می گردد تمرکز یافته است .

حرارت :

مهمترین عامل ایجاد آلودگی حرارتی آبها، کارخانه های تولید کننده انرژی الکتریکی بصورت حرارتی هستند که از آب بعنوان سرد کننده بمقدار بسیار زیاد استفاده می کنند . اب گرم شده به سیستمهای آبی وارد و باعث گرم شدن آبهای مسیرش می شود . زمانی این نوع آلودگی اثرات سوء را نشان می دهد که اب گرم شده به ابهائی که مورد تصفیه دقیق قرار نگرفته اند وارد شود . پس از مدتی درجه حرارت اب مورد بحث افزایش یافته و در نتیجه قابلیت حل اکسیژن کاهش می یابد . در دریاچه ها ، اشکالات از این هم فراتر رفته و باعث بوجود آمدن دوران قطحی مواد غذایی و توزیع دوباره مواد غذایی می شود

یکی از آثار و نتایج آلودگی هوا باران اسیدی است دردودهه اخیردربرخی ازنواحی صنعتی و بر اثر فعالیت‌های کارخانه‌ها میزان دی‌اکسید گوگرد و دی‌اکسید ازت در هوا افزایش یافته است بخار آب بااکسیژن این دوماده در اتمسفرو به صورت اسید نیتریک و اسید سولفوریک در می‌آید. این ذرات اسیدی مسافت‌های طولانی را بوسیله باد طی می‌کنند و به صورت باران اسیدی بر سطح زمین فرو می‌ریزند. چنین بارش‌هایی ممکن است به صورت برف یا باران یا مه نیز در بیاید.

پیامدهای باران اسیدی باران اسیدی باعث از بین رفتن بناها و آثار تاریخی بخصوص در ساختمان‌هایی که از سنگ مرمر یا آهک ساخته شده باشند، می‌شود باران اسیدی میزان حاصلخیزی خاک را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است موادسمی را وارد خاک‌ها کند .باران اسیدی موجب نابودی درختان و کاهش مقاومت آنها بخصوص در برابر سرما می‌شود .

آلودگی خاک

آلودگی خاک حاصل تجمع سالانه میلیونها زباله ، قوطی های کنسرو ، آهن اسقاطی ، کاغذ ، شیشه ، پلاستیک و .. در محیط زیست است. چون اغلب این مواد توسط باکتریها تجزیه ناپذیرند یاسرعت تجزیه ی آنها بسیار کم است ، آثار آنها همچنان در خاک باقی می ماند و آلودگی خاک را سبب می شود . در حال حاضر ، روشهایی برای تهییه بیوگاز (گازی است که براثر انجام فرآیند های زیست شیمیایی باکتریها بر روی زباله ها بوجود می آید و درصد زیادی آن را گاز متان تشکیل می دهد.)از زباله ، بازیافت آهن از آهن اسقاطی ، بازیافت کاغذ از زباله های کاغذی و .در حال تحقیق و اجراست که تاحدی از شدت این الودگی می کاهد.عامل مهم دیگر در آلودگی خاک ، اضافی کودهای شیمیایی ، مواد حشره کش ، قارچ کش و علف کش است که برروی گیاهان یا زمین می پاشند. اغلب، اغلب این مواد ترکیب های سمی و کلر دارند که خود به خود تجزیه نمی شوند. .

اشخاص بزرگ و با همت به کوه مانند، هر چه به ایشان نزدیک شوی عظمت و ابهت آنان بر تو معلوم شود و مردم پست و دون همانند سراب مانند که چون کمی به آنان نزدیک شوی به زودی پستی و ناچیزی خود را بر تو آشکار سازند.

تأثیر لایه ازنها بر محیط زیست.

لایه ازن پدیده مفیدی است که زمین را در برابراشعه های مضر خورشید بخصوص اشعه ماوراء بنفش(UV)ساطع شده ازخورشید محافظت می کند.

طبق تحقیقات انجام شده پس از سال1970لایه ازن شروع به نازک شدن کرده است . بطوری که درسال1985سوراخ ایجاد شده درلایه ازن قابل مشاهده یودیکی از مهمترین عوامل تخریب لایه ازن استفا ده از گاز کلروفلوئور کربن(CFC)است . از عوامل دیگر میتوان به نقش گازهای گلخانه ای . بخارآب . لکه های خورشیدو پرواز هوا پیماهای بلند پرواز اشاره کرد با تخریب تدریجی لایه ازن کره زمین در معرض دریافت اشعه ما وراءبنفش خواهد بود.که در نتیجه آن ســـرطان پوست، بیماریهای چشمی وآب مروارید وتضعیف سیستم ایمنی بدن برروی انسانها، تاثیر بر اکو سیستم آبی وکاهش تعداد ماهیها، تاثیر بر روی حلقه زنجـــیره غذایی تاثیر بر اکوسیستم خشکی وکاهش بازده وکیفیت محصولات کشاورزی از جمله غلات می باشد. اگر تخریب لایه ازن ادامه یابد سلامتی تمام موجودات زنده به خطر می افتد. دراین مقاله عوامل تخریب لایه ازن وخسارات ناشی از تخریب لایه به طور مختصر بیان شده است. ودر انتها پیشنهاداتی برای جلوگیری ازتخریب لایه ازن ارایه شده است.

منبع :

www.asemankafinet.ir

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 13 خرداد 1395 ساعت: 9:21 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

دو داستان در باره حجاب

بازديد: 1171

 

داستان شماره یک در باره حجاب

بانوی باحجابی داشت در یکی از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای در فرانسه خرید می‌کرد؛ خریدش که تمام شد برای پرداخت رفت پشت صندوق.

صندق‌دار زنی بی‌حجاب و اصالتاً عرب بود.

صندوق‌دار نگاهی از روی تمسخر به او انداخت و همینطور که داشت بارکد اجناس را می‌گرفت اجناس او را با حالتی متکبرانه به گوشه میز می‌انداخت.

اما خواهر باحجاب ما که روبنده بر چهره داشت خونسرد بود و چیزی نمی‌گفت و این باعث می‌شد صندوقدار بیشتر عصبانی شود!

بالاخره صندوق‌دار طاقت نیاورد و گفت: «ما اینجا توی فرانسه خودمون هزار تا مشکل و بحران داریم و این نقابی که تو روی صورتت داری یکی از همین مشکلاته که عاملش تو و امثال تو هستید! ما اینجا اومدیم برای زندگی و کار نه برای به نمایش گذاشتن دین و تاریخ! اگه می‌خوای دینت رو نمایش بدی یا روبنده به صورت بزنی برو به کشور خودت و هر جور می‌خوای زندگی کن

خانم محجبه اجناسی رو که خریده بود توی نایلون گذاشت، نگاهی به صندق‌دار کرد روبنده را از چهره برداشت و در پاسخ خانم صندوق‌دار که از دیدن چهرهٔ اروپایی و چشمان رنگین او جا خورده بود گفت:

«من جد اندر جد فرانسوی هستم این دین من است و اینجا وطنم شما دینتان را فروختید و ما خریدیم!»

 

 

 

داستان شماره 2 :

روزي مرد نابينايي با كسب اجازه به محضر حضرت زهرا(علیها السّلام) آمد. حضرت از او فاصله گرفت و خود را پوشانيد، پيامبر اكرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) كه در آن جا حضور داشت از حضرت زهرا(علیها السّلام) پرسيد: «با اين كه اين مرد نابيناست و تو را نمي‏بيند، چرا خود را پوشاندي»؟ حضرت زهرا(علیها السّلام) در پاسخ فرمود: «اگر او مرا نمي‏بيند، من كه او را مي‏بينم، وانگهي او بو را استشمام مي‏كند». حضرت زهرا(علیها السّلام) فرموده اند: برترين كار براي زنان اين است كه آنها مردان نامحرم را نبينند، و مردان نامحرم آنها را نبينند.

نيز روايت شده: روزي جابر بن عبدالله انصاري همراه رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به سوي خانه فاطمه(علیها السّلام) رهسپار شدند. وقتي كه به در خانه رسيدند، پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) اجازه ورود طلبيد. فاطمه(علیها السّلام) اجازه داد، پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: شخصي همراه من است، آيا اجازه هست با او وارد خانه شويم؟ فاطمه(علیها السّلام) عرض كرد: «اي رسول خدا «قِناع» (يعني مقنعه و روسري) ندارم.» پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: اي فاطمه! زيادي لباس بلند روپوش خود را بگير و سرت را با آن بپوشان».

حضرت زهرا(علیها السّلام) در عين آن كه حجاب كامل را رعايت مي‏كرد، حجاب را پرده‏نشيني و انزواي زنان نمي‏دانست، بلكه شواهد بسياري وجود دارد كه آن حضرت حجاب را هرگز دست و پاگير و مانع تلاش‏هاي اجتماعي و سياسي نمي‏دانست. از اين رو، در عرصه‏هاي مختلف اجتماعي و سياسي شركت فعّال داشت، به عنوان نمونه:

چگونگي خطبه خواندن حضرت زهرا(علیها السّلام) در مسجدالنّبي

يكي از امور مهمّي كه در زندگي حضرت زهرا(علیها السّلام) همواره مي‏درخشد، خطبه غرّاي او در مسجدالنّبي پس از رحلت پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در ازدحام مردم است، كه او با اين خطبه غاصبان و خطاكاران را به محاكمه كشيد و آنان را قاطعانه محكوم كرد، و از حريم ولايت و رهبري اميرمؤمنان علي(ع) به دفاع برخاست.

چگونگي حركت حضرت زهرا(علیها السّلام) از خانه‏اش (كه مجاور مسجد بود) به مسجد، در رابطه با مراعات حفظ حريم حجاب به قدري دقيق و ظريف است، كه جدّا سزاوار است همگان در اين مورد با نظر دقيق بنگرند، و نكته‏ها را دريابند، و سپس خطبه غرّاي او را در آن اجتماع و جوّ حاكم مورد بررسي قرار دهند.

به راستي كه منظره خطبه خواندن حضرت زهرا(علیها السّلام) تابلو گويا و بسيار روشن درباره حفظ حريم حجاب، و در عين حال شركت كامل در صحنه براي سخنراني و دفاع از حريم حق است و اين همان راه اعتدال است كه اسلام در همه جا به آن سفارش نموده است.

ما در اين جا چگونگي حركت آن حضرت براي القاي خطبه را شرح مي‏دهيم، تا مسأله مهم حجاب را از مكتب زهراي اطهر(علیها السّلام) بياموزيم، و هم باور كنيم كه زن مي‏تواند در عين حفظ حريم حجاب، از پرده‏نشيني خارج گردد، و به عنوان نيمي از جامعه انساني، رسالت خود را به انجام رساند.

شرح اين چگونگي، نيز مي‏تواند جواب دندان‏شكني به آن افرادي باشد كه حجاب اسلامي را كمرنگ گرفته، و خطبه خواندن حضرت زهرا(علیها السّلام) در مسجد را به عنوان شاهد عقيده ناصحيح خود مي‏آورند، غافل از آن كه شش دليل و شاهد محكم در مقدّمه خطبه وجود دارد، كه هر كدام نشان دهنده اهميّت حجاب از نظر حضرت زهرا(علیها السّلام) است. اينك شرح مطلب:

عبدالله بن حسن (نوه امام حسن مجتبي عليه السلام) از پدران خود نقل مي‏كند، هنگامي كه مسأله غصب فدك رخ داد، و اين خبر به حضرت زهرا(علیها السّلام) رسيد، در اين هنگام حضرت زهرا(علیها السّلام) تصميم گرفت به مسجد برود و در آن جا به عنوان حمايت از حق، سخنراني كند، چگونگي حركت حضرت زهرا(علیها السّلام) در متن عبارت چنين آمده:

حضرت زهرا(علیها السّلام) روسري خود را بر سرش پيچيد و عباي خود را (كه روپوشي وسيع بود) به سر نمود، و ميان گروهي از ياران و زنان خويشاوندش (به سوي مسجد) حركت كرد، آن حضرت هنگام راه رفتن (بر اثر شتاب يا بلندي لباس) به قسمت پايين لباسش پا مي‏گذاشت (در نهايت پوشيدگي راه مي‏رفت) شيوه راه رفتن او (در متانت و وقار) هم چون شيوه راه رفتن رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) بود،

تا اين كه بر ابوبكر وارد شد، ابوبكر در ميان ازدحام مسلمانان قرار گرفته بود، در اين هنگام ميان آن حضرت و مردم، پرده‏اي نصب شد، حضرت زهرا(علیها السّلام) نشست، سپس ناله جانسوزي نمود كه بر اثر آن، صداي همه حاضران به گريه بلند شد، به گونه‏اي كه گويي از صداي گريه، مسجد به لرزه درآمد، سپس حضرت زهرا(علیها السّلام) اندكي سكوت كرد، تا مردم آرام شدند، و جوش و خروششان بر اثر گريه، فرونشست، آن گاه خطبه را شروع كرد». (احتجاج طبرسي)

 

تجزيه و تحليل عبارت فوق

در اين عبارت، در رابطه با حفظ حريم حجاب و عفاف در عين شركت در يك صحنه پرشور سياسي و اجتماعي، شش نكته است كه هر كدام از جهتي بيانگر اهميّت و عظمت مقام حجاب در سيره حضرت زهرا(علیها السّلام) است، كه به اختصار بدان اشاره مي‏شود:

1ـ آن حضرت روسري خود را كه به طور كامل سر و گردن و سينه‏اش را مي‏پوشانيد، بر سر گرفت، تعبير واژه (پيچيد) حاكي است كه روسري به طور كامل و چسبان به سر و گردن گرفته شده بود، نه به طور سبك و وارفته كه با اندكي تكان دادن از سر رد شود و موي سر آشكار گردد؛

2ـ حضرت زهرا (علیها السّلام) علاوه بر آن روسري، لباس روي لباس‏هايش مانند عبا را بر سر و تن خود پوشانده بود

3ـ لباسي كه بر تنش بود به قدري بلند بود كه در راه رفتن، گاهي قسمت پايين لباس زير پاي حضرت زهرا(علیها السّلام) قرار مي‏گرفت.

4ـ آن حضرت همانند رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) با متانت و وقار حركت مي‏كرد، يعني هيچ گونه حركات نامناسب و دور از نزاكت در حركت او ديده نمي‏شد؛

5ـ علاوه بر اين ها در مسجد پرده‏اي به احترام او نصب كردند، و آن حضرت در پشت آن پرده خطبه خواند.

6ـ دوستان و زنان خويشانش، اطرافش را گرفته بودند.

به اين ترتيب نتيجه مي‏گيريم، حضرت زهرا (علیها السّلام) در عين آن كه در همايش پرشكوه و پرجنجال شركت نمود، همه نمادهاي حريم حجاب و عفاف را رعايت نموده است.

 

[zarinpalpaiddownloads id="4"] 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 18:35 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ضرورت تلاش برای ترویج مفهوم «عدالت آموزشی»

بازديد: 187


ضرورت تلاش برای ترویج مفهوم «عدالت آموزشی»

 

مطالبی که بیان خواهم کرد، نه‌فقط از دریچه دید یک فعال حوزه کودک است که داوطلبانه و با علاقه‌مندی به سرگذشت فرد فردِ کودکان می‏نگرد، بلکه از منظر یک روان‌شناس مطرح می‌شود که به نحوه بزرگ‌شدن کودکان و چگونه‌شدن آنها نگریسته‏ است. از سوی دیگر باز هم به دلیل همین ترکیب روان‌شناسی و قبول مسئولیت اجتماعی، می‏افزایم که با خشنودی شاهد بوده‏ام که چگونه بارورشدن ذهنیت‏ها برای هرگونه تصمیم‏سازی و تصمیم‏گیری در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی تعیین‌کننده هستند. مثالی ازاین‌دست، تجربه‏ای است که در انجمن حمایت از حقوق کودکان اتفاق افتاد.


حدود ٢٠ سال پیش، زمانی‌که مشاهدات، ما را به سوی توجه به کودکان کار هدایت کرد و تلاش‌هایی را برای طرح این معضل در جامعه و دفاع از حقوق آنان آغاز کردیم، اصطلاح «کودکان کار» به نوعی مهجور بود، کسی آن را جدی نمی‏گرفت و صحبت یا اقدام جدی در این راستا انجام نمی‏شد؛ اما به‌تدریج این رویکردِ انکار تغییر کرد و مسئولیت‏هایی پذیرفته شد. این نمونه نشان می‌دهد هر موضوعی که به آن پرداخته، تعریف و جامعه هدف مشخصی از آن ارائه شود، دیده می‌شود. پس از آن نیز تجربه اقداماتی بود که در قالب یک سازمان مردم‌نهاد در حوزه کودک‏‏آزاری رخ داد و اگرچه متأسفانه آمار و واقعیت وجودی این معضل کم نشده؛ اما این جسارت ایجاد شده است که درباره این معضل بحث و راهکارهای مقابله با آن بررسی شود.


همایشی که با عنوان «توسعه و عدالت آموزشی» برگزار می‌شود، در بطن خود به طرح و تبیین مسئله رفع نابرابری می‏پردازد که محور تعیین‌کننده توسعه است. امید است با ادامه این اقدام، بحث عدالت آموزشی کودکان به دغدغه‌ای برای همه ما و به ویژه افراد تأثیرگذار جامعه بدل شود؛ البته نباید سهم خود را در تغییر شرایط موجود ناچیز شماریم، حداقل این است که اگر هریک از ما گامی کوچک در راستای بهبود وضعیت آموزشی کودکان برداریم یا حتی فقط به این موضوع به‌عنوان یک معضل اجتماعی بنگریم، تجمیع آنها باعث ایجاد افکار عمومی در این حوزه می‌شود و مسلما در بلندمدت برای سیاست‏گذاران و دولتمردان به اولویت تبدیل می‌شود و بر آینده فرزندان‏مان تأثیر می‌گذارد.

 

نابرابری آموزشی فقط ناشی از فقر اقتصادی نیست
زمانی‌که از عدالت آموزشی صحبت می‌شود، به این معنی است که جای خالی عدالت حس شده ‏است. به یاد دارم در یک همایش بین‏المللی، یک پژوهشگر اهل اسکاندیناوی می‏گفت، در آن کشور بسیار مرفه از نظر او، در مدرسه گروهی از کودکان دچار فقر هستند، زمانی‌که از او در مورد مفهوم فقر پرسیده شد، پاسخ داد کودکانی که در کلاس درس خود کامپیوتر به‏روز و مدرن ندارند، دچار فقر آموزشی هستند. از سوی دیگر در نگاهی جهانی می‌دانیم کودکانی هستند که حتی به آب آشامیدنی سالم دستری ندارند، بنابراین مفهوم فقر در جای خود مفهومی نسبی و منطقه‏ای است.


در کشور ما نیز مسئله نابرابری اَشکال متفاوتی دارد. بخشی مربوط به فقر اقتصادی است مانند فقری که در شرایط حاشیه‏نشینی، دوردست‌بودن روستاها و صعب‌العبوربودن آنها وجود دارد و به‏صورت آشکار معضل فقر و نابرابری برای دسترسی به شرایط آموزشی مناسب را ایجاد می‌کند و بخش دیگر مربوط به وجود آسیب‌های اجتماعی است که باعث این نابرابری آموزشی می‌شوند؛ مانند پیامدهای اعتیاد و طلاق والدین بر کودکان آنها که اگرچه این کودکان می‌توانند در مدرسه حضور یابند؛ اما نمی‌توانند از امکانات موجود آموزشی به‌خوبی بهره‌مند شوند.


بنابراین اگرچه فقر مادی آشکار است؛ اما فقرهای عاطفی و فرهنگی آن‌قدر آشکار نیست و برای رفع آنها اقدامات کمتری نیز صورت می‌گیرد. بسیاری از کودکان هستند که نیازمند حمایت‏های ویژه‏اند‏ تا از ورطه آثار سوء مشکلات خانوادگی رها شوند و اینجاست که نگاه به عدالت آموزشی از منظری کلان‏تر، قدری پیچیده‌تر می‌شود.

 

تأثیر فقر بر  روان انسان‌ها
با بهره‏گیری از روان‌شناسی می‌توان به این مهم پرداخت که فقر و به‌ویژه فقر اقتصادی، چه تأثیری بر روان انسان دارد. در روان‌شناسی برای شناخت بهتر انسان‌ها، ویژگی‌هایی که شخصیت فرد را تشکیل می‌دهند به ابعاد جسمانی، هیجانی- عاطفی، شناختی و رفتاری- اجتماعی تفکیک و به این می‏پردازند که هریک از این ابعاد، در یک انسانِ درحال‌رشد در چه بسترهای مناسب یا نامناسبی فرصت رشد و تحول می‏یابد و حضور انسان در عرصه زیستن با چه ویژگی‌های جسمانی و در چگونه تعاملات اجتماعی شکل می‏گیرد. در ادامه، نگاهی به این چهار بُعد می‏اندازیم، برای اینکه بتوانیم با دنیایی که کودکان در شرایط نامساعد در آن رشد می‌کنند، همراه شویم و رسیدن به این نتیجه که نمی‌توان در آینده از آنها انتظار معجزه و تاب‏آوری‌هایی را داشت که بتوانند این کاستی‏ها را بدون حمایت و خود‏به‏خود جبران کنند.

 

 تحول بُعد جسمانی کودک
 اگرچه خوشبختانه مسئله زایمان و دسترسی به امکانات پزشکی در کشور ما ارتقا یافته است؛ اما اگر مادری خود فقیر باشد و تغذیه مناسب نداشته باشد، مسلما سلامت جسمانی فرزندش نیز در خطر است. تغذیه در کودکانی که در خانواده‌های فقیر رشد می‌کنند، در ادامه راه رشد و تکامل جسمانی آنها نامساعد است. تغذیه نامناسب در این خانواده‌ها یا ناشی از ناآگاهی است یا اگر درباره نوع مناسب تغذیه نیز اطلاعات کافی داشته باشند، به دلیل فقر مالی نمی‌توانند به منابع مناسب تغذیه دست یابند. بدیهی است در خانواده‌های پرجمعیت، درآمد ناکافی و فقر فرهنگی مسئله تغذیه کودک و اینکه چگونه باید از جسم او مراقبت کرد، مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. مثال ساده این است که صبحانه کافی و کامل، میزان بهره‏مندی کودک از آموزش‏های مدرسه‏ را افزایش می‌دهد که به‏خصوص در مناطق حاشیه ‏نشین به آن توجه نمی‌شود.

 

تحول عواطف و هیجانات کودک
اگر در خانواده‌ای مادر مضطرب باشد، مسلما فرزندانی مضطرب تربیت می‌کند، زیرا در ارتباطات میان افراد استرس‏ها به گونه‏ای مرموز منتقل می‌شوند. پس می‌توان انتظار داشت که اضطراب‏های ناشی از فقر به فرزندان خانواده منتقل شوند. این وضعیت باعث می‌شود که کودک با اعتمادبه‌نفس ناکافی رشد کرده و در ارتباطات آینده خود تحت تأثیر این مسئله قرار گیرد. پس توانمندی‏های عاطفی و هیجانی در بستر خانواده‏ای پی‏ریزی می‌شود که حداقل تعادل و اطمینان را درون خود ندارد. وقتی کودکی با این ویژگی‌های نامناسب به مدرسه می‌رود، با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. این کودکان اعتمادبه‌نفسی پایین‏تر از دیگران دارند و از دانش‌آموزان دیگر دوری می‌کنند یا رفتار خشونت‌آمیزی با آنها دارند و با شخصیت متزلزلی که دارند، نمی‌توانند با معلمان و مدیر، ارتباط مناسبی برقرار کنند. در بسیاری کشورها برای کودکانی که قبل از ورود به مدرسه با چنین محرومیت‌هایی مواجه هستند، برنامه‌های جبرانی تدارک دیده می‌شود؛ ازجمله سیستم پیش‌دبستانی ساختار‏یافته و اجباری که به جبران بخشی از محرومیت‌های این کودکان می‌پردازد تا با آمادگی بیشتری وارد مدرسه شوند.

 

 تحول بُعد شناختی کودک
برای اهمیت این بُعد، فقط به یک مثال بسنده می‌کنم. پژوهشی بسیار مغتنم از سوی وزارت آموزش‌و‏پرورش کشورمان در سراسر ایران انجام گرفته است که نشان می‌دهد تعداد واژگان آغازین در دسترس کودکان برای ورود به مدرسه از ٢٠٠ واژه در مناطق محروم تا ٧٠٠ واژه در مناطق متوسط‌نشین شهر تهران متغیر است. دامنه این تفاوت، شگفت‏انگیز و تکان‌دهنده است. در بسیاری پژوهش‌ها، رابطه میان دسترسی به گنجینه واژگان با نحوه اندیشیدن اثبات شده است، ما با واژگان‏مان فکر می‌کنیم، رشد می‌کنیم و زمانی‌که تعداد آنها کم باشد، در چرخه محدودتری می‏اندیشیم. پس باید کودکان محروم از این گنجینه را به موقع دریابیم.

 

 تحول مهارت‌های رفتاری- اجتماعی کودک
کودکانی که وضعیت جسمانی نامساعد و دلبستگی‌های ناایمن و رفتارهای اجتنابی بیشتری نسبت به جامعه داشته‏اند، وقتی به مدرسه‏ وارد می‌شوند در آنجا نیز به دلیل مغایربودن برخی رفتارهای‌شان با آنچه به‌عنوان هنجار در مدارس جریان دارد، به حاشیه رانده می‌شوند. این جذب‌نشدن چه از طرف سایر دانش‏آموزان و چه از طرف معلمان، موجب ایجاد احساس طردشدگی و ناکامی بیشتر می‌شود و در نتیجه، کودک محروم در مقایسه با دانش‌آموزان با پیشینه متعادل‏تر، با سدی در برابر برقراری روابط سازنده اجتماعی و کسب مهارت‌های اجتماعی مواجه می‌شوند و در این چرخه، واکنش‌هایی که دریافت می‌کنند نیز برای رشد اجتماعی آنها مناسب نیست. نتیجه حاصل از معادلات بالا نمی‌تواند انسان‌هایی متعادل، مسئول و سعادتمند باشد. کودکان محرومِ امروز، گوشه‏گیران منفعل یا بزهکاران فردا خواهند بود.

 

 بنابراین مسئله عدالت آموزشی بسیار فراتر از ساخت یک مدرسه مجهز با نیمکت، تخته و ساختمان باکیفیت است که البته در جای خود حق همه کودکان است، بلکه در مدرسه باید ساختاری طراحی شود که به ترمیم روان آسیب‏دیده کودکان محروم نیز پرداخته شود، ضروری است که برای آنها کار مشاوره و مددکاری انجام گیرد تا استعدادهای سرکوب‌شده و ناشناخته آنها شناسایی شود. مدرسه باید زخم‌های این کودکان را التیام بخشد، ‏کودکان را به مسیری عادی برای شکل‏گیری احساس عزت نفس، اعتمادبه‏نفس و ابراز وجود هدایت کند و حس شایستگی را که به گفته اریکسون باید در مدرسه شکل گیرد، برایشان به ارمغان آورد.به‌دیگرسخن، مدرسه باید بتواند شرایطی را ایجاد کند که کودکان بتوانند موانع تحمیل‌شده بر روان و شخصیت‏شان را کنار زده و در جریان عادی زندگی قرار گیرند. وقتی از عدالت آموزشی واقعی سخن گفته می‌شود، به‌نظر می‏آید باید خانه را کوبید و از نو ساخت تا انسانی تازه در ساختار دیگری از مدرسه شکل گیرد؛ ساختاری فراتر از سوادآموزی و صرفا خواندن دروسی مانند ریاضی و علوم و ...، بلکه ساختاری که جبران‏کننده کاستی‏ها باشد.


مدرسه باید مکانی باشد تا انسان‌ها را شبیه یکدیگر و برای ورود به جامعه‏‏ای همخوان، هم‏سو و هماهنگ هدایت کند، اما باید دید آرمان‌های مدرسه ما چیست، آیا رعایت حقوق کودک که شامل حقوقی مانند حق اظهارنظر، حق داشتن تفکر انتقادی، حق بازی، حق تجربه خوبی‏های زندگی و حق مشارکت است در آرمان‌های مدرسه ما جایی دارد؟ همه اینها را می‌توان به آسانی در مدارس آموزش داد. با به‌وجودآوردن ساختارهای مناسب حتی می‌توان در مدرسه به آسانی کودکان را در برابر اعتیاد و رفتارهای پرخطر واکسینه کرد. درنتیجه، عدالت آموزشی، عدالتی صرفا ساختمانی و سخت‏افزاری نیست؛ بلکه عدالتی محتوایی است که در آن، برای ساختن نسل‏هایی باکیفیت تلاش و برنامه ‏ریزی می‌شود.

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:07 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

فکر مثبت همیشه هم خوب نیست!

بازديد: 145

فکر مثبت همیشه هم خوب نیست!

بسیاری از افراد تصور می کنند کلید موفقیت داشتن یک چشم انداز مثبت است که باید سرسختانه به آن چسبید. اعتقاد به تفکر مثبت و قدرت آن در شکل های مختلف بین افراد کاربرد دارد. برای مثال تفکر مثبت از تکرار کلمات تاکیدی مثبت گرفته تا از بین بردن صداهای منفی ذهن برای به دست آوردن سلامت افراد را شامل می شود اما حقیقت اینجاست که تفکر مثبت گاهی اوقات ما را به عقب می راند و همانند یک مانع در مقابل مان جلوه می کند.


این موضوع را با ذکر یک مثال مستند برای تان نشان خواهیم داد. ۲ گروه از زنان برای کاهش وزن خود در یک مطالعه تحقیقاتی شرکت کردند. از گروه اول خواسته شد در مورد نتیجه رژیم غذایی خود به تصویرسازی مثبت بپردازند؛ اینکه نتیجه بسیار رضایتبخش بوده و آنها به وزن ایده آل خود رسیده اند اما از گروه دوم خواسته شد در تصویرسازی ذهنی خود را در حالت تقلب و زیر پا گذاشتن رژیم مشاهده کنند. بعد از یک سال نتایج بسیار جالب بود. برخلاف آنچه که در مورد تاثیر تصویرسازی و تفکر مثبت گفته می شود، گروه اول نسبت به گروه دوم وزن کمتری از دست داده بودند.


تصویرسازی مثبت می تواند تنبل تان کند

تصویرسازی در مورد آینده آن هم به صورت کاملا مثبت باعث آرامش شما می شود و فشار خون را پایین می آورد اما با توجه به تمام این نتایج خوب، تصویرسازی ممکن است باعث شود انرژی کمتری روی اهداف تان بگذارید.


در واقع رویابافی و افکار مثبت انرژی مورد نیاز را برای به اجرا در آوردن قصد و نیت تان تخلیه می کند. گاهی تفکر مثبت مغزتان را فریب می دهد که به هدف تان دست پیدا کرده اید و در نتیجه نسبت به پیگیری آن شل و بی انگیزه خواهید بود.


رویکرد تقابل ذهنی

منتقدان تفکر مثبت به افراد توصیه می کنند از گفتگوهای مثبت ذهنی و کلامی دست بردارند و در مقابل به صورت واقعی با چالش ها و موانع زندگی شان روبرو شوند اما داشتن این طرز تفکر هم کمی زیاده روی است چون نمی تواند نسبت به داشتن تفکر مثبت بهتر باشد.


اما استفاده از یک رویکرد ترکیبی بهترین حالت ممکن است که به آن «تقابل ذهنی» می گوییم؛ یعنی رسیدن به اهداف با ترکیب تفکر مثبت و واقع گرایی. برای مثال یک آرزو کنید، سپس تصور کنید به آن خواسته دست پیدا کرده اید و غرق این حس خوب شوید. بعد از آن توقف کنید و به تصویرسازی موانع احتمالی بپردازید که بر سر راه تان به وجود خواهد آمد. استفاده از این تکنیک در نمونه مطالعات تحقیقی روی افراد نیز نتایج جالبی را نشان داد.


وقتی از افراد خواسته شد موانع موجود در راه رسیدن به آرزوی شان را تصویرسازی کنند، با این روش بسیاری از آرزوها که دور از واقعیت بود حذف شد و افراد دست از آرزو کردن یک خواسته غیرمنطقی و غیرعقلانی کشیدند.


در یک آزمایش دیگر از گروهی از ورزشکاران خواسته شد برای رسیدن به فرم ایده آل به «تقابل ذهنی» بپردازند. نتیجه نشان داد این گروه نسبت به گروهی که تنها به تصویرسازی مثبت پرداخته بودند سبزیجات بیشتری مصرف کنند و روی تمرینات خود نیز بیشتر متمرکز شده بودند.


مثبت فکر کردن خوشایند است اما به آن معنا نیست که برای ما خوب است. برای رسیدن به هدف باید متعادل رفتار کرد. اینکه تنها به جنبه های منفی یک موضوع فکر کرد یا تنها به تصورات مثبت آن، به هیچ وجه نتیجه خوبی ندارد.

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:06 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

بزرگان درباره هوش مصنوعی چه دیدگاهی دارند؟

بازديد: 109

بزرگان درباره هوش مصنوعی چه دیدگاهی دارند؟

 

حمیدرضا تائبی/ ماهنامه شبکه - شماره 173

نگرانی از هوش‌ مصنوعی موضوعی نیست که توسط یک فرد یا یک سازمان یا جریان خاصی به وجود آمده باشد. دانشمندان و بزرگان فناوری هر یک در مقاطع زمانی مختلف نگرانی خود را از بابت آن اعلام کرده‌اند. نکته جالبی در صحبت‌های این افراد وجود دارد، هر یک از آن‌ها از دریچه دید خود به آن نگاه کرده‌اند، اما همگی متفق‌القول هستند که هوشمندی بیش از اندازه هوش‌ مصنوعی دردسرهای جدی را به همراه خواهد داشت. در ادامه، نگاهی به دیدگاه‌های این افراد خواهیم داشت.


تاریخ: پانزدهم ژوئن 2014 

صاحب نظر: استفان هاوکینگ 
دیدگاه: هوش مصنوعی  یک خطر واقعی است. 

فیزیک‌دان معروف در پانزدهم ژوئن سال گذشته میلادی در برنامه تلویزیونی شبکه HBO به‌نام Last Week Tonight شرکت کرد و دیدگاه‌های خود را درباره هوش‌ مصنوعی به سمع و نظر مخاطبان این برنامه رساند. او در این برنامه تلویزیونی گفت‌و‌گوی عمیقی را با جان اولیور انجام داد. مهم‌ترین محور این گفت‌وگو در ارتباط با هوش‌ مصنوعی بود. جان اولیور از هاوکینگ سؤال کرد: «همانند بسیاری از مصنوعات هوشمند، آیا هوش‌ مصنوعی برای ما مضر یا اصلاً کشنده است؟» هاوکینگ در پاسخ به او گفت: «هوش‌ مصنوعی در آینده‌ای نه چندان دور به یک خطر واقعی تبدیل می‌شود.» اولیور در ادامه از هاوکینگ سؤال کرد: «چرا من نباید از مبارزه با یک روبات هیجان‌زده شوم؟» هاوکینگ یک پاسخ علمی به او داد: «شما در این مبارزه بازنده خواهید بود.» اولیور در ادامه به هاوکینگ گفت اگر این ابرکامپیوتر قدرتمند وجود نداشت، شما نمی‌توانستید با من به گفت‌وگو بپردازید. هاوکینگ (یا به عبارت دقیق‌تر روبات هاوکینگ‌نما) به او جواب داد: «تو یک احمق هستی.» هاوکینگ در پایان صحبت‌های خود هشدار داد، این احتمال وجود دارد که روبات‌ها راهی برای ارتقا و پیش‌رفت خود پیدا کنند، پیش‌رفتی که دقیقاً به نفع انسان‌ها نباشد. 

 

تاریخ: دوم مه 2014 
صاحب نظر: 
استیو وزنیاک
دیدگاه: ما بیش از اندازه ماشین‌ها را بزرگ کرده‌ایم.

«هر کاری که انجام می‌دهید باید حداقل کمی تفریح در آن وجود داشته باشد، اما هر ایده‌ای که می‌تواند جهان ما را تغییر ‌دهد، لزوماً با اهمیت نیست. من عاشق فناوری هستم و خود شخصاً آن ‌را مورد آزمایش قرار می‌دهم. من حداقل پنج آی‌فون و چند تا گوشی آندروییدی دارم. من آینده‌ای را تصور می‌کنم که ماشین‌ها بتوانند به فرزندان ما آموزش دهند، اما بیش از اندازه هوش‌ مصنوعی را هوشمند کرده‌ایم و این اتفاق از مدت‌ها قبل آغاز شده است. ماشین‌ها دویست سال پیش برنده شده‌اند. ما آن‌ها را بیش از اندازه مهم کرده‌ایم و همین موضوع باعث می‌شود تا هوش‌ مصنوعی تهدیدی جدی برای بقای ما باشد. در حال حاضر، خلاقیت مهم‌ترین ابزاری است که انسان‌ها در اختیار دارند. شبیه به افرادی همچون هاوکینگ و ماسک، من هم بر این باور هستم که آینده ترسناک و بسیار بسیار بدی در انتظار بشریت قرار دارد. اگر دستگاه‌هایی طراحی کنیم که مراقب تمام حالات ما باشد، سرانجام آن‌ها می‌توانند سریع‌تر از انسان‌ها فکر کنند و به‌راحتی از دست انسان‌ها خلاص شوند.» او در ادامه صحبت‌های خود افزود: «از این موضوع نگران هستم که روزگاری ما به حیوانات خانگی ماشین‌ها تبدیل شویم.»

 

تاریخ: هجدهم ژوئن 2014 
صاحب نظر: 
ایلان ماسک
دیدگاه: من نگران یک (نابودگر)  ترمیناتور هستم.

در مصاحبه‌ای که ایلان ماسک هجدهم ژوئن سال گذشته میلادی با CNBC داشت، اعلام کرد بیش از اندازه نگران هوش‌ مصنوعی است و این احتمال وجود دارد که هوش مصنوعی به چشم شیطان تبدیل شود. ماسک در ادامه صحبت‌های خود افزود: «فیلم‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد، «ترمیناتور» یکی از آن‌ها است. نتایجی که در این فیلم‌ها نشان داده می‌شود، بسیار ترسناک است. ما باید اطمینان حاصل کنیم هوش‌ مصنوعی پیامدهای خوبی برای ما همراه دارد. اما این دیدگاه خوب یک عیب بزرگ نیز دارد. شما نمی‌توانید اطمینان حاصل کنید همه چیز خوب پیش می‌رود. در حال حاضر، تقلید از مغز انسان یک سرگرمی محسوب می‌شود، اما در آینده اوضاع رنگ دیگری به خود خواهد گرفت.» او در ادامه صحبت‌های خود افزود: «بهترین روش برای پیش‌گیری از چنین پیامدی پیاده‌سازی مکانیسم کنترل انسانی است.»

 

تاریخ: اول مه 2014
صاحب نظر: 
استفان هاوکینگ
دیدگاه: به ‌نظر می‌رسد برتری از آن هوش مصنوعی است. آیا ما هوش مصنوعی را آن ‌گونه که باید جدی گرفته‌ایم؟

استفان هاوکینگ، مدیر تحقیقات ریاضیات کاربردی و فیزیک‌دان کمبریج و برنده جایزه فیزیک بنیادی در زمینه گرانش کوانتومی در سال 2012؛ استوارت راسل، پروفسور علوم کامپیوتر در دانشگاه برکلی کالیفرنیا و یکی از نویسندگان کتاب «نگرش مدرن به هوش مصنوعی»؛ مکس تگ مارک، پروفسور فیزیک در مؤسسه تحقیقاتی MIT و نویسنده ریاضیات جهان ما؛ فرانک ولیچک، پروفسور فیزیک در MIT و برنده جایزه نوبل 2004 به خاطر کار روی نیروی هسته قوی، در نامه‌ای که سال 2014 منتشر کردند، نوشتند: «طراحی موفقیت‌آمیز هوش مصنوعی بزرگ‌ترین رخداد تاریخ بشریت است. اما متأسفانه این اختراع می‌تواند پایان راه بشریت باشد، مگر آن‌که یاد بگیریم چگونه از به وجود آمدن خطر پیشگیری‌ کنیم.» 

 

تاریخ: دوم دسامبر 2014 
صاحب نظر: 
استفان هاوکینگ
دیدگاه: هوش مصنوعی می‌تواند بدترین کابوس انسان‌ها باشد.

پروفسور استفان هاوکینگ، دانشمند برجسته انگلیسی، می‌گوید: «تلاش برای ساخت ماشین‌هایی که توانایی فکر کردن دارند، تهدیدی جدی برای موجودیت انسان‌ها به شمار می‌رود. تلاش برای طراحی هوش‌ مصنوعی کامل (هوشمندی کامل اکنون در اختیار انسان‌ها قرار دارد) به معنای تلاش برای پایان دادن به بشریت است.» پروفسور هاوکینگ بر این باور است که شکل فعلی و ابتدایی هوش مصنوعی که ما این روزها از آن استفاده می‌کنیم، برای ما کارآمد و قابل قبول است. اما نگرانی او از بابت ساخت ماشین‌هایی است که جلوتر از انسان‌ها باشند. هاوکینگ در بخشی از صحبت‌های خود می‌گوید: «هوش‌ مصنوعی این توانایی را دارد که خود را خاموش و اقدام به بازطراحی قدرتمندتری از خود کند. اما در نقطه مقابل تکامل بیولوژیکی انسان‌ها قرار دارد که با سرعت کمی همراه است و نمی‌تواند با هوش‌ مصنوعی به رقابت بپردازد. اما مردم از این موضوع اطلاع ندارند. در حالی‌ که در کوتاه‌مدت تأثیر هوش‌ مصنوعی به کنترلی بستگی دارد که روی آن اعمال می‌شود. در درازمدت تأثیر آن به این موضوع بستگی دارد که آیا اصلاً قابل کنترل خواهد بود یا نه؟»

 

تاریخ: سوم اوت 2014 
صاحب نظر: 
ایلان ماسک
دیدگاه: خطر هوش‌ مصنوعی از سلاح‌های هسته‌ای بیش‌تر است.

کارآفرین بزرگی که به شکل‌های مختلف فناوری را در بخش‌هایی همچون ماشین‌های برقی مورد استفاده قرار داده است، نگرانی عمیقی نسبت به هوشمندی فوق‌العاده فناوری دارد. ایلان ماسک میلیاردر و مخترع بزرگی که معتقد است، در آینده انرژی خورشیدی و ماشین‌های برقی انسان‌ها را به خانه دوم آن‌ها مریخ می‌برد، می‌گوید آینده خطرناکی را مشاهده می‌کند که پر از ماشین‌های فوق‌العاده هوشمند است. او در توییتی که در سوم اوت سال گذشته میلادی منتشر کرد، اعلام کرد: «ما باید بیش از اندازه مراقب هوش‌ مصنوعی باشیم. هوش‌ مصنوعی این ظرفیت را دارد که خطرناک‌تر از سلاح‌های هسته‌ای باشد.» 

 

تاریخ: هفتم ژوییه 2015
صاحب نظر: 
لینوس توروالدز 
دیدگاه: خوش‌بین؛ هوش مصنوعی موضوع نگران‌کننده‌ای نیست.

تاکنون نظرات کارشناسانی را خواندیم که همگی از بابت قدرت مهارنشدنی هوش‌ مصنوعی ابزار نگرانی کرده‌اند. اما بد نیست بدانید، لینوس توروالدز که به خاطر طراحی هسته لینوکس معروف شده است، نظر دیگری در این زمینه دارد. او می‌گوید افرادی که از هوش‌ مصنوعی هراس دارند، انسان‌های ساده‌لوحی هستند. او در صحبت‌های خود به نقاط قوت هوش‌ مصنوعی اشاره می‌کند و می‌گوید ما هیچ‌گاه شاهد ظهور هوش مخربی همچون اسکای‌نت (در فیلم «ترمیناتور») نخواهیم بود. او معتقد است، کارشناسان این توانایی را دارند تا از هوش‌ مصنوعی در زمینه برنامه‌ریزی یا ترجمه زبان‌ها به یکدیگر استفاده کنند. او بر این باور است که برنامه‌هایی شبیه Google Now یا سیری چیزی بیش از یک خیال‌بافی نیستند و این برنامه‌ها ظرفیت آن ‌را ندارند تا در مقام هوش انسانی به فعالیت‌های خود بپردازند. 

 

تاریخ: بیست و هشتم ژانویه 2015 
صاحب نظر: 
بیل گیتس
دیدگاه: نگران قدرت مهارنشدنی هوش‌ مصنوعی هستم.

نزدیک به هشت ماه پیش جلسه پرسش و پاسخی با حضور بیل گیتس در Reddit انجام شد. بیل گیتس جدا از آن‌که بنیان‌گذار مایکروسافت بوده و انسان هوشمند عصر ما نام گرفته است، زمانی ‌که صحبت از نجات دنیا می‌شود، حاضر است پول خود را صرف این ‌کار کند. زمانی ‌که صحبت از هوش‌ مصنوعی به میان می‌آید، بیل‌ گیتس همچون استفان هاوکینگ و ایلان ماسک، مرد آهنین تسلا موتورز، نگران است که هوش‌ مصنوعی به تهدیدی برای بشریت تبدیل شود. در جلسه پرسش و پاسخی که چهارشنبه بیست و هشتم ژوئن سال جاری میلادی توسط Reddit برگزار شد، بیل ‌گیتس گفت: «می‌ترسم هوش‌ مصنوعی به چنان ظرفیت و پتانسلی دست یابد که داستان‌های فیلم‌های «ترمیناتور» و سه‌گانه «ماتریکس» به واقعیت تبدیل شود.» او صحبت‌‌های خود را این ‌گونه ادامه داد: «من در همان کمپینی هستم که نگران هوش‌ مصنوعی است. ماشین‌ها کارهای عادی زیادی برای ما انجام می‌دهند، در نتیجه نمی‌توانند زیاد باهوش باشند. کنترل کردن آن‌ها ایده خوبی است. اما بعد از گذشت چند دهه، هوش‌ مصنوعی به‌قدری قدرتمند خواهد شد که باید درباره آن نگران باشیم. من با ایلان ماسک و دیگران در این مورد موافق هستم، اما متوجه نمی‌شوم چرا دیگران از این بابت نگران نیستند.»

 

تاریخ: بیست و هشتم ژوییه 2015
صاحب نظر: 
استوارت راسل
دیدگاه: از بابت مسابقه تسلیحاتی ساخت سلاح‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نگران است.

سایت NPR مصاحبه‌ای را با استوارت راسل، پژوهش‌گر هوش‌ مصنوعی، در بیست و هشتم ژوییه ترتیب داد. در این مصاحبه، راسل از بابت ساخت سلاح‌های هوشمندی هشدار داد که مستقل از انسان‌ها کار می‌کنند. راسل صحبت‌های خود را این ‌گونه آغاز کرد یک هواپیمای بدون سرنشین وسیله خودرانی است که از راه دور کنترل می‌شود. در این‌جا یک انسان این هواپیما را کنترل می‌کند و با استفاده از دوربین نصب شده روی هواپیما به مشاهده مناظر می‌پردازد. انسان تصمیم ‌می‌گیرد هدف چیست و آیا باید به هدف شناسایی شده موشکی شلیک شود یا خیر. اما برای یک سلاح هوشمند اوضاع به ‌گونه دیگری رقم می‌خورد، به‌ طوری که سلاح خود تصمیم می‌گیرد اکنون باید چه کاری انجام دهد. سلاح هوشمند خود تصمیم می‌گیرد به کجا برود. یک سلاح هوشمند خود تصمیم می‌گیرد هدفش را انتخاب کند و در نهایت خود تصمیم می‌گیرد چه کسی را باید به قتل برساند. در حال حاضر، در کشور کره جنوبی روبات‌هایی در بخش‌های غیر نظامی مستقر شده‌اند که می‌توانند در فاصله دو مایلی یک انسان را دنبال و با دقت بسیار بالایی به آن شلیک کنند. این ماشین در دو وضعیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالت نخست، برای کشتن یک انسان نیازمند یک مجوز انسانی است. اما اگر از این حالت تغییر وضعیت دهد، ماشین در وضعیت خودکار قرار می‌گیرد و خود اقدام به کشتن یک انسان می‌کند. 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:06 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1554

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس