پروژه و تحقیق رایگان - 107

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

نقش بسیج در مقابله با تهاجم فرهنگی

بازديد: 315

 

نقش بسیج در مقابله با تهاجم فرهنگی

مقدمه

از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دنیای غرب از راهبردها، فنون و شگردهای متنوع و متعددی بهره جست تا هم از گسترش دامنه­ی نفوذ انقلاب در بین ملل دیگر جلوگیری کند، و هم زمینه را برای سلب هویت اسلامی و انقلابی قشرهای مختلف، به­ویژه قشر جوان، و مسخ باورها و ارزش­های بنیادی جامعه مهیا سازد. برای تحقق هدف اخیر، به ویژه در سال­های پس از پایان تهاجم نظامی عراق، با برخورداری از حمایت غرب، از روش پراثری به نام «تهاجم فرهنگی» سود جست.

غرب در تهاجم فرهنگی خود علیه ایران، تلاش کرد تا با اقدامات از پیش تعیین شده و منظم « نظام فرهنگی» برخاسته از انقلاب اسلامی را تضعیف، و به جای آن «نظام فرهنگی حاکم بر جهان غرب» را جایگزین نماید. و برای تحقق این هدف کلان، با بهره­گیری از روش­های متعدد آموزشی، تبلیغی، تهییجی و انتشاراتی، برای تضعیف ارزش­های دینی مردم ایران ( از طریق تضعیف روحانیت، با اشاعه فساد، ترویج ایدئولوژی­های غیر دینی)، تغییر نگرش جوانان نسبت به دنیای غرب و تحقیر فرهنگی (از طریق تحقیر مفاخر ملی، معرفی و ترویج الگوهای غربی، تحقیر توانمندی­های مردم ایران، ترویج از­خود­بیگانگی و ...) تلاش­ها و اقدامات گسترده­ای طراحی و اجرا کرد. آشکار است که غرب به دلیل بهره گیری از ابزارها و رسانه­های مختلف نظیر شبکه­های ماهواره­ای، فیلم­ها، تصاویر و محصولات صوتی مختلف ومغایر با فرهنگ اسلامی، خبرگزاری­های جهانی ( استکبار خبری) و رادیوها، و برنامه­ریزی حساب­شده برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، توانسته است حجم وسیعی از نوجوانان و جوانان کشورمان را مخاطب قرار دهد و برارزش­ها، هنجارها و نگرش­های آنان تاثیر گذارد.

اما در مقابل نیروی مقاومت بسیج نیز با فعالیت­ها و اقدامات فرهنگی و آموزشی خود به مقابله با تهاجم فرهنگی غرب پرداخته است. این نیرو، برای مقابله با تهاجم فرهنگی از راهبردها، فنون و روش­های مختلفی استفاده نموده است. از جمله راهبردها و فنون مورد استفاده بسیج می­توان به راهبردهای «ایمن سازی»، «مبارزه مستقیم فرهنگی» و «ترویج اندیشه­های نو»، و از میان فنون، به «تقویت بنیه فرهنگی»، «رعایت بهداشت فرهنگی»، «تقویت عزت نفس و خودباوری»، «غنی­ساختن اوقات فراغت»، و «ممانعت از ترویج ابزارهای ضد­فرهنگی» اشاره نمود. همچنین، نیروی مقاومت بسیج برای مقابله با تهاجم فرهنگی و افزایش طراز و غنای فرهنگی جوانان از روش­های مختلفی نظیر آموزش، اردو، تبلیغات و...استفاده نموده است.

با وجود این، میزان اثر بخشی اقدامات فرهنگی بسیج تاکنون به صورت دقیق و منظم مورد بررسی قرار نگرفته است. از همین روی، مسئولان فرهنگی بسیج برای بررسی میزان اثر بخشی اقدامات و فعالیت های خود شرایط را برای اجرای این پروژه مهیا ساختند. مطمئناً نتایج این تحقیق آنان را از میزان اثر بخشی اقدامات فرهنگی آگاه خواهد ساخت.

 پس از تشدید تهاجم فرهنگی غرب، مجلس شورای اسلامی در مهرماه سال 1370 با تصویب لایه ای بخشی از ماموریت « مبارزه و مقابله با تهاجم فرهنگی» را به نیروی مقاومت بسیج واگذار نمود. بسیج، نیز که در دوران تهاجم نظامی به شکلی اعجاز انگیز با عاملین استکبار جهانی به مبارزه و مقابله برخاسته بود، بلافاصله پس از تصویب مجلس در پی چاره برآمد، اما، این بار به خوبی می دانست که دشمن به شکلی فراگیرتر و عمیق تر، هرچند به صورت پنهان، ارزشهای فرهنگ و انقلاب او را مورد یورش قرار داده است. از همین روی، تلاشهای استکباری و فراگیر بیشتری فراسو نهاد.و برای مثال، از همان آغاز مبادرت به تشکیل کانونهای متعددی نمود و طرحهای فرهنگی و آموزشی مختلفی، از جمله طرح میثاق، را اجرا نمود.

بسیج با انجام اقدامات فرهنگی توانست سالیانه چند میلیون جوان را که بیش از همه آماج تهاجم فرهنگی اند، تحت پوشش قرار دهد. و هر یک را به فراخور استعدادها، نیازها، علائق و ... در یک یا چند مقوله فرهنگی، هنری، عقیدتی، سیاسی، علمی و ... تحت آموزش قرار دهد.

بسیج در تمام این فعالیتها در صدد آن بود تا ارزشهای دینی را در جوانان تقویت کند، هنجارهای مختلف را به آنان بیاموزد، اعتماد به نفس آنان را نیرومند سازد، پیوند آنان را با رهبری نیرومند سازد، و روحیه سلحشوری و مبارزه با استکبار را در آنان ایجاد کند.

اما، اگرچه چند سال از شروع ماموریت بسیج در مبارزه و مقابله با تهاجم فرهنگی غرب می گذرد، گستره اثر بخشی فعالیتهای فرهنگی بسیج در تقویت ارزشهای دینی، گسترش هنجارهای مذهبی و اخلاقی، جلوگیری از رسوخ هنجارها و ارزشهای غربی و ممانعت از تغییر نگرشهای نوجوانان و جوانان نسبت به فرهنگ اسلامی و ... همچنان ناشناخته مانده است.

پیشنهاد های پژوهشی

1- با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر روشن شد که  میزان فعالیت های بسیج در تغیر ارزشهای جوانان موثر نمی باشد حال پیشنهاد می‌شود با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی مختص جوانان آگاهی‌های مربوط به ارزشهای جوانان را بالا ببرند. همچنین خانواده به‌عنوان یکی از عوامل اصلی مؤثر در اجتماعی‌کردن فرزندان و رشد هویت دینی ایشان می‌تواند از دوران کودکی نقش مؤثری داشته باشد. در این زمینه نیاز هست ابتدا تحقیقاتی راجع به عملکرد خانواده‌ها در امر پرورش دینی فرزندانشان صورت گیرد، سپس متناسب با نتایج حاصله و نیاز جوانان، برنامه‌های آموزشی برای خانواده‌ها تدوین شود و از سوی ارگان‌های رسمی تبلیغ و اجرا گردد.

2- با توجه به این که دانشگاه اصلی ترین مکانی است که دانشجویان به ارزشهای فرهنگی آشنا می شوند در نتیجه به مسئولین و افراد مربوطه پیشنهاد می‌شود طی جلسات یا ابلاغاتی از اساتید دانشگاه درخواست شود قسمتی از زمان کلاس خود، هرچند کوتاه را به آموزش مسائل فرهنگی دانشجویان اختصاص دهند.

3- پیشنهاد می شود جهت افزایش جاذبه بسیج برای نسل جوان  اولا ، جوانان را از خودمان جدا نکنیم بلکه همه را جذب نماییم و بتوانیم آنها را در مسیر کمال تربیت نماییم زیرا اگر کسی را طرد کردیم یک دشمن به دشمنان خود اضافه نموده ایم در حالی که اگر همین فرد با برخورد مناسب جذب شود حتما رشد و کمال می یابد و هم برای سازمان بسیج می تواند موثر باشد. در ثانی تدوین برنامه منظم و منسجم بر اساس معیار های منطقی در جهت توسعه فرهنگ بسیجی از اولویت کاری کانون بیسج فرهنگیان باشد.

4- برای آشنایی نسل امروز با بسیج پیشنهاد می شود مسئولان اطلاع رسانی در مورد سابقه درخشان بسیج و بسیجیان در دوران انقلاب و خصوصا دفاع مقدس با استفاده از شیوه های مناسب هنری بدون تکیه بر یک جنبه خاص ،ساخت زندگی نامه و ثبت فعالیت الگو های عملی بسیج یعنی رزمندگان و شهدا به صورت فیلم ارائه نمایند.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 05 بهمن 1395 ساعت: 19:01 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره ویژگی های گلیم

بازديد: 131

 

گلیم

گلیم دست بافته ای ساده است از (تار پنبه یا پشم) و پود (بشم) که معمولا از پشم حیوانات اهلی بر دار افراشته بافته شده که هر منطقه طرح مختص به خود را داراست و عموما به عنوان فرش کاربرد داشته است. ممکن است بافت گلیم با تغییراتی کاربردهای دیگری غیر از فرش در بین عشایر داشته باشد: از جمله نمک دان ، جل اسب، نوار چادر.

ویژگی های فنی گلیم:

جنس الیاف: الیاف مورد استفاده در گلیم ها باید از پشم صد در صد خالص، نو ، شسته شده و یا پشم هایی كه به روش صحیح از پوست جدا شده اند باشند.

قطر الیاف: قطر الیاف باید از 20 تا 50 میكرون باشد.

در صد چربی: حداكثر چربی موجود در خامه ها ( بعد از كلاف شدن ) نباید از 5/1 در صد بیشتر باشد.

ضد بید: گلیم ها باید با مواد شیمیایی مخصوص ضد بید شوند و این عمل به وسیلة برچسب بر پشت گلیم ها ذكر شود.

ثبات رنگ در مقابل آب: گلیم های دست بافت هنگامی طبق این استاندارد پذیرفته خواهند شد كه ثبات رنگ آنها در برابر آب از ارقام زیر كمتر نباشد:

الف- درجة تغییر رنگ نمونة اصلی حداقل 4 باشد.

ب- درجه لكه گذاری روی پارچه پنبه ای وپشمی روی استاندارد باشد.

ثبات رنگ در مقابل شستشو یا صابون: گلیم های دست بافت هنگامی طبق این استاندارد پذیرفته خواهند شد كه ثبات رنگ آنها در مقابل شستشو با صابون از ارقام زیر كمتر نباشد:

الف- درجه لكه گذاری روی پارچه پشمی حداقل (4-3) باشد.

ب- درجه تغییر رنگ نمونه اصلی و درجه لكه گیری روی پارچه پشمی باید روی استاندارد باشد.

ثبات رنگ در مقابل نور: گلیم های دست بافت هنگامی طبق این استاندارد پذیرفته خواهند شد كه ثبات رنگ آنها در مقابل نور حداقل 4 باشد.

ثبات رنگ در مقابل مالش مرطوب و سایش خشك: گلیم های دست بافت هنگامی طبق این استاندارد پذیرفته خواهند شد كه ثبات رنگ آنها در مقابل مالش مرطوب و سایش خشك حداقل 4 باشد.

نمونه خامه گلیم: نمونة خامه گلیم های دست بافت بر مبنای یك لا در سیستم تكس باید از 200 تا 340 باشد كه سیستم متر یك برابر 3 تا 5 است در تار گلیم به منظور استحكام بیشتر باید از نخ دو لا استفاده شود.تاب خامه می تواند به شكل S یا Z باشد.

طول الیاف: طول متوسط الیاف نباید از 7 سانتی متر كمتر باشد.

تاب خامه: خامه باید در هر سانتی متر حداقل 20 تاب داشته باشد.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 05 بهمن 1395 ساعت: 18:56 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره ویژگی های گلیم

بازديد: 0

 

گلیم

گلیم دست بافته ای ساده است از (تار پنبه یا پشم) و پود (بشم) که معمولا از پشم حیوانات اهلی بر دار افراشته بافته شده که هر منطقه طرح مختص به خود را داراست و عموما به عنوان فرش کاربرد داشته است. ممکن است بافت گلیم با تغییراتی کاربردهای دیگری غیر از فرش در بین عشایر داشته باشد: از جمله نمک دان ، جل اسب، نوار چادر.

ویژگی های فنی گلیم:

جنس الیاف: الیاف مورد استفاده در گلیم ها باید از پشم صد در صد خالص، نو ، شسته شده و یا پشم هایی كه به روش صحیح از پوست جدا شده اند باشند.

قطر الیاف: قطر الیاف باید از 20 تا 50 میكرون باشد.

در صد چربی: حداكثر چربی موجود در خامه ها ( بعد از كلاف شدن ) نباید از 5/1 در صد بیشتر باشد.

ضد بید: گلیم ها باید با مواد شیمیایی مخصوص ضد بید شوند و این عمل به وسیلة برچسب بر پشت گلیم ها ذكر شود.

ثبات رنگ در مقابل آب: گلیم های دست بافت هنگامی طبق این استاندارد پذیرفته خواهند شد كه ثبات رنگ آنها در برابر آب از ارقام زیر كمتر نباشد:

الف- درجة تغییر رنگ نمونة اصلی حداقل 4 باشد.

ب- درجه لكه گذاری روی پارچه پنبه ای وپشمی روی استاندارد باشد.

ثبات رنگ در مقابل شستشو یا صابون: گلیم های دست بافت هنگامی طبق این استاندارد پذیرفته خواهند شد كه ثبات رنگ آنها در مقابل شستشو با صابون از ارقام زیر كمتر نباشد:

الف- درجه لكه گذاری روی پارچه پشمی حداقل (4-3) باشد.

ب- درجه تغییر رنگ نمونه اصلی و درجه لكه گیری روی پارچه پشمی باید روی استاندارد باشد.

ثبات رنگ در مقابل نور: گلیم های دست بافت هنگامی طبق این استاندارد پذیرفته خواهند شد كه ثبات رنگ آنها در مقابل نور حداقل 4 باشد.

ثبات رنگ در مقابل مالش مرطوب و سایش خشك: گلیم های دست بافت هنگامی طبق این استاندارد پذیرفته خواهند شد كه ثبات رنگ آنها در مقابل مالش مرطوب و سایش خشك حداقل 4 باشد.

نمونه خامه گلیم: نمونة خامه گلیم های دست بافت بر مبنای یك لا در سیستم تكس باید از 200 تا 340 باشد كه سیستم متر یك برابر 3 تا 5 است در تار گلیم به منظور استحكام بیشتر باید از نخ دو لا استفاده شود.تاب خامه می تواند به شكل S یا Z باشد.

طول الیاف: طول متوسط الیاف نباید از 7 سانتی متر كمتر باشد.

تاب خامه: خامه باید در هر سانتی متر حداقل 20 تاب داشته باشد.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 05 بهمن 1395 ساعت: 18:56 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره آلودگی آب های زیر زمینی

بازديد: 249

 

به نام خدا

موضوع : آلودگی آب های زیر زمینی    تهیه و تنظیم :

آلودگی آب های زیر زمینی

آلودگی آبهای زیرزمینی در اثر نفوذ آلودگی از سطح زمین و یا اطراف منبع آن صورت می‌گیرد و در این میان ، ریشه‌های درختان و یا گیاهانی که به منبع راه یافته‌اند نیز مورد توجه است.

موارد مورد توجه در یک منبع آب زیرزمینی

در یک منبع آب زیرزمینی ، عواملی چون عمق آب ، عمق ایستایی ، تغییراتی که ممکن است در اثر پمپاژ حاصل گردد، باید تعیین شود و تجزیه آب چاه و آبهای اطراف آن ، نشان خواهد داد که این منبع زیرزمینی از یک محل یا بیشتر تغذیه می‌شود.

علل آلودگی آبهای زیرزمینی

آلودگی آبهای زیرزمینی ممکن است از آبهایی که به آن وارد می‌شود و یا از منابع دور دست باشد و اگر این آلودگی از منابع دور دست وارد آب شود، تعیین محل آلوده کننده بسیار مشکل است. اگر بعد از پمپاژ ، آلودگی در آب مشاهده شود، باید مطالعه‌ای در منابع آلودگی اطراف چاه ، مثل چاههای توالت به عمل آید. عوامل موثر در ممانعت از آلودگی آبهای زیرزمینی به عمق چاه ، وضع طبیعی محلی که چاه در آن قرار دارد و جهت حرکت آبهای زیرزمینی مربوط است.

در هر صورت ، شعاعی که تحت اثر آن ممکن است آب زیرزمینی آلوده گردد، معمولا از حدود 20 برابر تغییرات سطح ایستابی دراثر پمپاژ چاه بیشتر نیست. و اگر زمین اطراف چاه از سنگهای شکسته باشد، این مهم کمی زیادتر است. به عنوان مثال اگر تغییرات ایستابی چاهی ، 0.5 متر باشد، شعاع آلودگی آن 10 متر خواهد بود.

منابع آلودگی در آبهای زیرزمینی:

الف- مسایلی که بر روی سطح زمین ایجاد می‌شوند:

۱-   نفوذ آب سطحی آلوده

۲-   دفع مواد جامد و مایع بر روی سطح زمین

۳-   دفع لجن مایع و جامد تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب

۴-   پخش نمک بر روی جاده‌ها در مناطق سردسیر و در فصول سرد سال

۵-   آلودگی توسط دامداری‌ها

۶-   کود‌ها وسموم شیمیایی مصرفی در کشاورزی

۷-   ریخته شدن مواد سمی وآلاینده بر اثر تصادفات جاده‌ای

ب- مسایلی که منشا ان‌ها در بالای سطح ایستابی است:

 ۱- تانک‌های سپتیک وچاه‌های توالت

 ۲- انبار کردن مواد زائد در بالای سطح ایستابی

 ۳- دفع فضولات در گودال‌ها

 ۴- نشت مواد از مخازن ذخیره زیرزمینی (نظیر پمپ بنزین‌ها)

 ۵- نشت از لوله‌های مواد آلاینده

 ۶- تغذیه مصنوعی سفره‌های زیرزمینی

 ۷- چاه‌ها وقناتهای متروکه خشک

 ۸- گورستان‌ها

ج- مسایلی که منشا آن‌ها در زیر سطح ایستابی است:

 ۱-دفع فضولات در گودالهای مرطوب

 ۲- زهکشی اراضی کشاورزی

 ۳- دفع فضولات در چاه‌های عمیق

 ۴- ذخایر آلاینده‌ها در زیر سطح ایستابی

 ۵- معادن

 ۶-چاههای متروکه، چاه‌های اکتشافی وچاه‌های آزمایشی

 ۷- هجوم آبهای شور دریا به طرف آبهای شیرین ساحلی در اثر پمپاژ

 ۸- عبور آب از گنبد‌های نمکی وهجوم آبهای شور مناطق کویری به طرف آبهای شیرین چاه‌ها دراثر ازدیاد برداشت از آبهای زیرزمینی شیرین.

 

سرعت واقعی جریان آب به چاه

سرعت واقعی  جریان آب از هر نقطه به چاه ، با فاصله آن از چاه تغییر می‌کند و این سرعت در هر نقطه برابر است با سرعت واقعی جریان آب در موقع ورود به چاه تقسیم بر مجذور فاصله. مثلا اگر سرعت حرکت آب در موقع ورود به چاه 50 میلیمتر بر ثانیه باشد، در فاصله 10 متری، 0.5 میلیمتر و در 5 متر، 2 میلیمتر در ثانیه خواهد بود.

باید توجه داشت که این رابطه ، یک رابطه تجربی تقریبی است، وگرنه برای محاسبه سرعت واقعی بطور دقیق ، به آزمایشات محاسبات بسیار طولانی و پیچیده‌ای نیاز است.

تاثیر عمق چاه در تصفیه آب

اقشار مختلف زمین ، خود عامل مهمی در تصفیه آبهای آلوده است، اگر عمق چاه 10 متر باشد، این ضخامت زمین نمی‌تواند چاه را از آلودگیهای موجود در سطح زمین مصون نگهدارد، ولی اگر این عمق به 20 تا 25 متر برسد، باید انتظار داشت که تصفیه طبیعی صورت بگیرد و آلودگیهای موجود در سطح زمین عملا قادر به نفوذ در آب چاه نشوند. در صورت تماس فاضلاب با آبهای زیرزمینی ، مقادیر اکثر آنیونها بویژه نیترات و کلرورها در آنها بالا خواهد رفت و این امر یکی از بهترین علائم هشدار دهنده است.

بدیهی است در صورت این آلودگی علاوه بر آنیونها و کاتیونها بعضی از انواع باکتریها و ویروسهای فاضلاب نیز می‌توانند وارد جریان آبهای زیرزمینی شوند. می‌توان انتظار داشت که در شرایط مطلوب ، زمین ، قادر به تصفیه طبیعی 99 درصد آلودگیها باشد. ولی برای اینکه زمین قادر به این تصفیه طبیعی باشد، باید نحوه و چگونگی دفع فاضلاب را با دقت تمام با احتساب جوانب امر صورت گیرد.

انواع آلوده کننده‌های آبهای زیرزمینی و نحوه از بین بردن آنها

متاسفانه ، ورود آلوده کننده‌های فاضلاب ، باعث فعالیتهای غیر هوازی خواهد شد، ولی اگر آلودگی در حین نفوذ رقیق شده باشد، مشکلات ناشی از آنها کمتر خواهد بود. تخلیه فاضلابهای صنعتی در زمین نیز با ورود فلزات سنگین که اغلب خاصیت سمی دارند، آلودگیهای شدید شیمیایی و احیانا" میکروبی در آبهای زیرزمینی تولید می‌نماید و چه‌بسا اتفاق می‌افتد که دیگر از این آبهای زیرزمینی نتوانیم در مصارف عمومی استفاده کنیم و باید برای مصرف مجدد ، متحمل هزینه‌های گزافی گردیم.

برای جلوگیری از فعالیت باکتریهای بی‌هوازی در تخلیه مواد جامد دفعی در گودال ، می‌توانیم از محلول 20 میلی‌گرم در لیتر ، کرومات و یا ترکیبات نیتراتی استفاده کنیم، البته مقدار معرف آنها با در نظر گرفتن جوانب امر باید تعیین شود. نفت یکی از آلوده کننده‌های آبهای زیرزمینی است.

این ماده ممکن است حتی آب زیرزمینی را برای همیشه غیر قابل استفاده نماید و در امر پمپاژ هم بعلت حل پوششهای قیری ، مشکلات جدی ایجاد می‌کند. آلوده کننده‌هایی که در ضمن فعالیتهای کشاورزی ممکن است وارد آبهای زیرزمینی گردند (نظیر حشره کشها) ، گاها فاجعه‌های بزرگی به بار می‌آورند. مثلا ممکن است ضمن کلرینه کردن آبهای زیرزمینی با ایجاد ترکیبات جدید کلردار مواد جدید که مسومیت آنها به مراتب از خود حشره کشها زیادتر است، ایجاد نمایند (نظیر کلرور فنیل).

جمع‌ بندی نکات مهم

باکتریها و ویروسها در حین نفوذ آب و یا حرکت آن ، به آبهای زیرزمینی می‌پیوندند، ولی این عوامل هیچگاه در خلاف جهت جریان آبها حرکت نخواهد نمود.

حرکت عوامل مندرج در فوق ، در حین پمپاژ آبهای زیرزمینی تشدید می‌شود.

وضع باکتریها و ویروسها بعد از پیوستن به آبهای زیرزمینی مشابه وضع آنها در آبهای سطحی است.

مقدار باکتریها و ویروسهایی که قبل از رسیدن به منابع آب زیرزمینی قابل حذف هستند، متناسب با عوامل مختلف از همه مهمتر فاصله آنها از منبع و قابلیت نفوذپذیری زمین است.

بهترین نوع زمین مواد برای حذف باکتریها ، زمین با دانه بندی یکنواخت از ماسه‌های ریز با درصدی رس می‌باشد.

حداکثر مسافتی که باکتریها و ویروسها در حالت عمودی می‌توانند حرکت نمایند تقریبا 10 فوت است.

غالب مواد شیمیایی نظیر نفت ، حشره کشها ، و دترجنتها می‌توانند همراه آب به زمین نفوذ و به آبهای زیرزمینی داخل گردند.

منابع  :

http://ghanat-shareza.persianblog.ir

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 05 بهمن 1395 ساعت: 16:30 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,
نظرات(0)

روش های نوین انواع املاء در مقطع ابتدایی

بازديد: 221

موضوع :

روش های نوین انواع املاء در مقطع ابتدایی

 

با توجه به اینکه املاءگویی به روش سنتی قدیمی که ساده و تا حدودی برای دانش آموزان تکراری و خسته کننده شده است روشهای نوین املاء نوشتن را در کلاس خودم اجرا نمودم که مورد استقبال اولیاء و دانش آموزانم قرار گرفت که تعدادی از این روش ها پی املاءگویی نوین به شرح ذیل می باشد :

1  . املای متنی یا (تقریری) : از روی متن درس به تدریج قرائت می کنم تا دانش آموزان در دفتر املاء بنویسند .

2  . املای گروهی : به سه روش املای گروهی را در کلاس اجرا می نمایم :

الف ) یک گروه سه نفره یک نفر املاء می گوید یک نفر می نویسد و نفر سوم نظارت می کند .

ب ) دانش آموزان را به گروه های سه یا چهار نفره تقسیم می نمایم و هر کدام یک خط املاء می نویسند .

ج ) املای گروه به گروه دیگر  هر گروه متنی را تهیه کرده برای گروه دیگر می خواند تا آن  گروه بنویسند .

3  . املای ذهنی : دانش آموزان متنی را می خوانند و در پایان املای آن را به تنهایی می نویسند با استفاده از قدرت حافظه خودش به خودش املاء می گوید.

4  . املای کامل کردنی : تعدادی لغات مثلاً 20 کلمه که دارای ارزش املایی هستند را انتخاب می کردم و سپس جای آنها را در متن آماده شده جهت تکثیر خالی می گذاشتم آنگاه متن کامل را خودم می خواندم و دانش آموزان جاهای خالی را با توجه به قرائت خودم پر می کنند می توان کلماتی را انتخاب کرد و حروفی را از کلمه جا انداخت که دانش آموزان کلمات را کامل کنند .

5 . املای کارتی : تعدادی کلمه روی کارت می نوشتم و جلو کلاس نصب می کردم و آنها را می خواندم و جمع می کردم و از دانش آموزان می خواستم که کلماتی را که به خاطر دارند بنویسند یا املاء بر روی چندین کارت می نوشتم و این کارتها را بین گروه ها تقسیم می کردم تا تمام گروه ها کارتها را ببینند و سپس کارتها را جمع می کردم و از روی آنها املاء می گفتم ، در این روش املاء دقت دانش آموزان سنجیده می شود .

6 . املای لمسی دانش آموز روی پشت دوست خود با انگشت کلمات را می نوشت و نفر جلویی از روش حرکت انگشتی کلمه را تشخیص می داد و روی کاغذ می نوشت که این یک نوع بازی و املاء است .

7 . املای ناقص : متن املاء را روی تابلو می نوشتم  بدون نقطه  بدون تشدید و یا به  صورت لغات ناقص از دانش آموزان می خواستم  تا آنان در جای مناسب نقطه بگذارند و یا تشدید قرار دهند و یا لغات ناقص را کامل کنند البته می توان به جای نوشتن متن املاء بر روی تابلو متن را تایپ کرد و در اختیار تک تک دانش آموزان قرار داد .

8 . املای حفظی کلمات مهم درس : همراه با معنی  دانش آموزان کلمات مهم درس را در ضمن تدریس درس توسط معلم در کتاب علامت می زدند و معنی آن کلمه را رویش می نوشتند و در زمان املاء کلمات مهم را که از قبل حفظ کرده بودند در برگه همراه با معنی می نوشتند و تعداد این کلمات حدود 20 تا 25 کلمه مهم درس که ارزش املایی دارد می باشد .

9 . املاء با ضبط صوت : ضبط متن املاء بر روی نوار و پخش آن در کلاس درس جهت نوشتن متن املاء که این روش املاء در منزل هم برای نوشتن املاء کاربرد دارد .

10 . املای سفره ای : دانش آموزان به صورت گروهی بر روی سفره های نایلونی با استفاده از ماژیک وایت بُرد با انگشت و گواش املاء می نویسند .

11 . املای مشارکتی (مشورتی) : در مواقعی که شاگردی ضعیف بود و در املاء پیشرفت چندانی نداشت دانش آموز ضعیف را در کنار دانش آموز قوی می نشاندم تا بعضی از لغات را که برایش مشکل است با مشورت بنویسند در نتیجه دانش آموز ضعیف هم آن لغت را به خوبی به ذهن می سپارد و هم با افت نمره به طور مکرر مواجه نمی شد البته این روش به طور تکراری و همیشگی نبود و پیشنهاد اینجانب در این مورد این قسمت که به جای این کار نوع اختلالی املاء دانش آموز را کشف کنیم و آن را رفع نمائیم تا دانش آموز در آینده متکی به دیگری نباشد  یک روش رفع اختلال املاء نوشتن املاء در هوا و توسط دانش آموز مشکل  دار و معلم هم در هوا املاء  را تصحیح کند نه با خودکار بر روی کاغذ.

12 . املاء دانش آموز ساخته : به بچه ها گفته می شد که روزنامه با خود به کلاس بیاورند و لغات را ببرند و از لغات بریده شده یک بند املاء برای املاء درست کنند و بر روی ورقه بچسبانند و این روش به صورت گروهی انجام می شد و یا دانش آموزان لغات مهم را با استفاده از ماژیک در روزنامه رنگ کنند و یک متن املاء تولید نمایند .

13 . املای صحیح  غلط : در این روش املاء را به صورت لغات صحیح و غلط در کنار هم  قرار می دادم تا بچه ها کلمه غلط را خط بزنند  .

14 . املای تقویت حافظه و تصحیح توسط خود دانش آموز : به این صورت که متنی را بر روی تخته می نوشتم و سپس متن را برای دانش آموزان می خواندم و بعد روی نوشته هایم بر روی تخته پرده می کشیدم و بچه ها باید هر آنچه را که از متن فهمیده اند بنویسند و سپس پرده را از تخته بر می داشتم و دانش آموزان متن خود را با متن تخته مقایسه می کنند و به خود امتیاز می دهند .

15 . املای آینه ای : کلمات را به عکس روی آینه می نوشتم و بچه ها با آینه درست آن را می نوشتند و یا صحیح آن را بخوانند .

16 . املای تلفیقی : دانش آموزان کلمات مهم یا مشکل درس را روی پارچه می نوشتند و سپس با خمیر یا نخ و سوزن کلمات را می ساختند و یا می دوختند که در این صورت هنر و بازی با هم توأم می شد .

17 . گفتن املاء با انواع لهجه ها و صداها : در این روش املاگویی برای اینکه دانش آموزان با انواع صداها و لهجه ها در هنگام املاء گفتن آشنا شوند و دانش آموزان تنها با صدا و لحن معلم خود نگیرند از اطرافیان خود می خواستم تا متن املاء را با لهجه و لحن مخصوص خود بر روی نوار بخوانند و صدای آنان ضبط می شد و سپس آن متن را به کلاس می آوردم و بچه ها از روی آن نوار املاء می نوشتند تا در هنگام ارزشیابی پایانی و یا هر زمان دیگر دچار مشکل نشوند .

18 . املای درگوشی : در این روش املاگویی دانش آموزان را به گروه های دونفره تقسیم می کردم و به صورت درگوشی از درس کلماتی را به هم می گفتند و هر کلمه ای را توسط گوش می شنید بر روی کاغذ می نوشت (نفر اول در گوش نفر دوم یا نفر دوم در گوش نفر اول) کلمه را می گوید.

19 . املای سئوال و جواب : از متن درسی که قرار بود از آن املاء به دانش آموزان بگویم تعدادی سئوال بر روی تابلو می نوشتم و دانش آموزان با توجه به آنچه که از درس فهمیدند باید به سئوالات جواب درست می دادند و هدف بالابرد تقویت حافظه دانش آموز بود .

20 . املای جملات در هم ریخته : متن املاء را به صورت جملات و کلمات در هم ریخته روی تابلو می نوشتم و از دانش آموزان می خواستم تا جملات را مرتب کنند و یک متن کامل و مرتب بر روی برگه خود بنویسند .

21 . املاء اسم فامیل : تعدادی از حروف الفبای فارسی را بر روی تابلو می نوشتم و از دانش آموزان می خواستم کلماتی را از متن درس بنویسند که اول آنها یکی از حروف نوشته شده بر روی تابلو باشد (هدف این املاء تقویت حافظه دانش آموزان است .)

روش پیشنهادی اینجانب برای رفع اشتباهاتی که دانش آموزان در املاء دارند یا روش تمرین دادن به دانش آموزی که در املاء کلماتی را اشتباه نوشته است .

1  دانش آموز با اشتباهات خود جمله بسازد و یا املاء به صورت جمله سازی از لغات مهم  درس باشد.

2  دانش آموز از اشتباهات خود در املاء کلمات هم خانواده ، متضاد و مترادف بنویسد.

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 29 دی 1395 ساعت: 23:16 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1554

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس