پروژه و تحقیق رایگان - 189

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

سوال و جواب-در مورد مقیاس هوشی وکسلر 4 تکمیلی

بازديد: 33

سوال و جواب-در مورد مقیاس هوشی وکسلر 4 تکمیلی

جهت استفاده همکاران گرامی مراکز اختلالات یادگیری

 

 

 



      جهت تعیین هوشبهر دقیقتر از آزمون بینه استفاده می کنیم


در اینجا برخی از سوالات همکاران عزیز مراکز LDدر خصوص نحوه اجرای آزمونها ذکر شده است .که ممکن است سوال شما نیز باشد.لذا به ترتیب اجرای آزمونها به آنها پاسخ داده می شود.


سین: در قانون بازگشت، اگر آزمودنی به چند سوال مربوط به سطح سنی و نقطه شروع مربوط به خودش پاسخ ندهد و یا پاسخ اشتباه بدهد به نقطه قبل بر می گردیم؟

جیم: با توجه به سن دانش آموز، نقطه شروع را مشخص نموده و دو سوال مربوط به سن خودش را می پرسیم و یا اجرا می کنیم و اگر آزمودنی حتی به یک سوال مربوط به سن خودش پاسخ نداد و یا پاسخ اشتباه داد به نقطه شروع قبل بر می گردیم.

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 ساعت: 17:20 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تفسیر خرده آزمونهای مقیاس هوشی وکسلر4

بازديد: 351

 

تفسیر خرده آزمونهای مقیاس هوشی  وکسلر4


LDجهت استفاده همکاران عزیز مراکز

 

 

 

                                          

 

 

 

 

 

 

جهت تعیین هوشبهر دقیقتر از آزمون بینه استفاده می کنیم

1-طراحی با مکعبها:سه نقطه شروع داریم( 6-7 ساله- 12-8 ساله-13 ساله به بالا).کودکان اوتیسم امتیاز بالا می گیرند.این خرده آزمون هماهنگی حسی-حرکتی،هوش سیال،ادراک دیداری و سازماندهی دیداری،پردازش همزمان،تجسم فضایی،تفکیک زمینه از متن،و جهت یابی،تحلیل و ترکیب محرک دیداری را می سنجد.در نمرات تراز کودکانLD-ADHD و اختلال حرکتی نمره پایین می گیرند.کودکان LDکم کم گرم می شوند و هرچه مکعبها سخت تر می شوندنیاز به زمان کمتری دارند.

چهار خطای مکعبها:

الف)از 45 درجه چرخش به بالا نمره ای تعلق نمی گیرد.

ب)کم و زیاد کردن قطعه که نشانه آسیب مغزی است.نمره نمی گیرد

ج) جابجایی رنگها(نشانگر کور رنگی و مشکل بینایی است)-نمره نمی گیرد

د)فاصله ها(نشانگر مشکل در دو نیمکره و داشتن زمینه برای اختلالات حرکتی است).نمره نمی گیرد

2-شباهتها:3 نقطه شروع داریم( 6-7 ساله-12-8 ساله-13 ساله به بالا).سوال نمونه برای 16-6 ساله اجرا می شود.نمره پایین در شباهتها: 1-به خرده فرهنگ مربوط است 2-در بیان کلامی مشکل دارد 3-نمی تواند مفهوم سازی کلامی کند

اگر آزمودنی سوال اول و دوم را  اشتباه پاسخ داد یا اصلا پاسخ نداد پاسخ را می گوییم و او را راهنمایی می کنیم تا بتواند سوالهای بعدی  را پاسخ دهد.پاسخها باید ثبت شوند.این خرده آزمون،مفهوم سازی کلامی،استدلال کلامی،طبقه بندی،تفکر منطقی ،فهم شنیداری،حافظه و استدلال تمثیل را می سنجد

3-ظرفیت عدد:ظرفیت عدد مستقیم و معکوس را داریم.برای همه بچه ها از 16-6 ساله اجرا می کنیم.بین کوشش اول و دوم کمی مکث می کنیم.این خرده آزمون ،توالی سازی،حافظه کوتاه مدت،انتقال اطلاعات،فرایند شنیداری،توجه و تمرکز،ردّ عصبی،ثبت اطلاعات،پردازش همزمان،و عملیات و دستکاری  ذهنی ،تصویر سازی دیداری-فضایی را می سنجد.اعداد  مستقیم  ثبت اطلاعات و ردّ عصبی را می سنجد

اگر نمره معکوس بالاتر از مستقیم شد نشانگر نقص در ظرفیت و ردّ عصبی است.

اگر نمره معکوس کمتر از مستقیم شد نشانه نقص در پردازش همزمان است(در فرایندهای ذهنی نقص دارد).

اگر نمره مستقیم پایین آمد در توجه استمرار نقص دارد.(پردازش همزمان ندارد).اگر در هر دو مورد نمره پایین گرفت نشانه ضعف حافظه است.

کودکان تیزهوش در نمره های معکوس عملکرد بهتری دارند.

کودکی که حوصله اش زود سر می رود  و یا تغذیه اش مناسب نیست نمره مستقیم او پایین است.

کودکی که نقص در ظرفیت عدد دارد نمره معکوس بالا و نمره مستقیم پایین می گیرد.

انواع ظرفیت حافظه: شامل: عددی-فضایی-حرف-تصویر است.

4-مفاهیم تصویر:اگر نمونه ها را جواب نداد آنقدر برایش توضیح می دهیم تا متوجه شود.اگر نام بعضی از تصاویر را پرسید به او می گوییم.این خرده آزمون ،دقت و توجه،توانایی طبقه بندی،درک روابط،استدلال سیال،بستری برای مفهوم سازی را می سنجد و به فهم خواندن مربوط است.(انواع خواندن: روخوانی-فصیح خوانی-فهم خواندن-خواندن نقادانه).این آزمون کشف تفاوتها و تشابهات و رابطه ها را می سنجد.

5-رمز گذاری:در برگه پاسخنامه میزان رمز گذاری را هر 30 ثانیه یک بار یادداشت می کنیم.و علامت ضربدر می زنیم.7  نمونه دارد که  2 تای آنها را آزمونگر و 5 تای دیگر را آزمودنی پر می کند.این خرده آزمون  دقت و توجه،تمرکز،استمرار توجه،حافظه کوتاه مدت،هماهنگی چشم و دست،توالی دیداری، توانایی یادگیری ،توانایی اسکن کردن دیداری،پردازش دیداری، انگیزش و ردّ عصبی را می سنجد و با مجری مرکزی مربوط است.

6-واژگان:در ابتدا می گوییم کمی بیشتر توضیح بدهد ولی دیگر تکرار نمی کنیم.این خرده آزمون بیان کلامی و رشد زبان،تفکر انتزاعی،حافظه بلندمدت،مفهوم سازی کلامی،تواناییهای زبانی، ادراک شنیداری،دانش معنا شناختی کلمات،و هوش متبلور را می سنجد.

7-توالی عدد-حرف:این خرده آزمون برای تشخیصLDخیلی مهم است.زیرا اگر نتواند  توالی را بگوید نشانگر LD بودن اوست.اطلاعات بالینی را هم ثبت می کنیم(مثل تیک، بی دقتی،نا آرامی و..).این خرده آزمون ، توجه،توالی سازی،ثبت اطلاعات،پردازش همزمان و آگاهی واج شناختی،حافظه کوتاه مدت،تصویرسازی دیداری-فضایی را می سنجد.هم ظرفیت را می سنجد و هم حافظه فعال  کوتاه مدت را.

8-استدلال ماتریس(ماتریکس):این خرده آزمون رابطه ها ی منطقی  را کشف می کند.استدلال سیال را می سنجد.یکپارچه سازی دیداری،تفکیک زمینه از متن،توانایی سری کردن،توالی و پردازشهای همزمان ،درک تفاوت و تشابه،ادراک دیداری فضایی ،پردازش اطلاعات دیداری را می سنجد.

9-فهمیدن:این خرده آزمون قضاوت اجتماعی،استانداردهای رفتار در محیط های اجتماعی،سازگاری اجتماعی و رَسِش ،استدلال کلامی،دانش استانداردهای قرار دادی رفتار، فهمیدن موقعیت اجتماعی،فهم کلامی،توانایی ارزیابی و استفاده از تجربیات قبلی را می سنجد.

10-نماد یابی : 120  ثانیه زمان دارد.ادراک دیداری توام با توجه و تمرکز،سازماندهی ادراکی،توانایی برنامه ریزی،توانایی یادگیری ،تغییر منبع توجه،توجه مستمر و اختلالات توجه ،توانایی برنامه ریزی،هماهنگی چشم و دست،انعطاف پذیری شناختی، تمییز تفاوتها و تشابهات را می سنجد.نمونه الف و ب توضیح داده می شوند.نمونه ها را خودش انجام دهد.زمان بسیار مهم است.کودک تیز هوش ممکن است در کمتر از 120 ثانیه آن را انجام دهد ولی امتیاز اضافی نمی گیرد.

11-تکمیل تصویر:جانشین است.هر مورد 20 ثانیه زمان دارد.اگر با انگشت اشاره کرد از او توضیح می خواهیم و نمره می دهیم.کودکان ADHD نمی توانند آن را بخوبی انجام دهند.این خرده آزمون تمرکز،ادراک دیداری،سازماندهی دیداری، توجه به جزییات را می سنجد و برای تفکیک زمینه از متن مناسب است.

12-حذف کردن:جانشین است.کلید دارد و روی فرم گذاشته می شود تا تصاویر حیوانات مشخص شود.64 تصویر  حیوان دارد.ابتدا تصادفی ها را اجرا می کند و سپس منظم را.که هر کدام 45 ثانیه زمان دارند.در رمز گذاری میله های بینایی سنجیده می شود.ولی در حذف کردن مخروط های بینایی را می سنجیم.فرایندی حسی-حرکتی است.کودکان LD  , ADHD در این آزمون مشکل دارند.کودکان ADHDدر بخش تصادفی نمرات بهتری می گیرند و کودکان LD در بخش منظم عملکرد بهتری دارند.امتیاز اضافی دارد.این آزمون ادراک،تقارن نیمکره ای، هماهنگی چشم و دست،راست دستی و چپ دستی،میله ها و مخروط های بینایی،پیگردی دیداری،توجه  انتخابی و تمرکز،دقت،شناسایی نقطه کور،مشکلات مرتبط با تثبیت چشمها،را می سنجد

13- اطلاعات:جانشین است.این آزمون یادگیریهای آموزشگاهی،دانستنیها و هوش متبلور ،حافظه بلند مدت،و بازیابی اطلاعات عمومی ،ادراک  شنیداری،را می سنجد.کودکانی که فقر فرهنگی دارند نمره کمتری می گیرند.

14-محاسبات:جانشین است.دو نوع نمره گذاری دارد(با امتیاز زمانی و بدون امتیاز زمانی).هر مورد ، زمان دارد.بعد از اجرای آزمون امتیاز ها را محاسبه می کنیم..این آزمون،دانش ریاضی،ادراک شنیداری،حافظه فعال،توجه و تمرکز،استدلال عددی و منطقی،مدیریت زمان،حافظه کوتاه مدت و بلند مدت را می سنجد.

15-استدلال کلمه:جانشین است.خلاقیت،مشکلات زبانی،مفهوم سازی،استدلال کلامی،بازیابی اطلاعات(حافظه بلندمدت)،و تجسم کلامی،توانایی ترکیب کردن کلمات و یکپارچه سازی را می سنجد.بین دو سر نخ 3 ثانیه مکث می کنیم.راهنمایی نمی کنیم.کودکان LD در این آزمون مشکل دارند.در خواندن هم مشکل دارند زیرا نمی توانند سر نخ ها را به هم ربط دهند.کودکانی که در این خرده آزمون نمره پایین می گیرند اغلب اختلال خواندن دارند.


 قابل توجه همکاران گرامی مراکز LD


 چنانچه نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با تفسیر  خرده آزمونهای وکسلر 4 دارید لطفا آدرس ایمیل خود را بصورت

 پیام خصوصی ارسال نمایید

*************

تهیه و تنظیم: مرضیه لک(مدرس دوره)

 

با تشکر از استاد کامبیز کامکاری

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 ساعت: 17:19 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

مراحل کلی اجرای آزمون وکسلر 4 تکمیلی(integrate)

بازديد: 992

مراحل کلی اجرای آزمون وکسلر 4 تکمیلی(integrate)

جهت استفاده همکاران گرامی مراکز LD

 

 


جهت تعیین هوشبهر دقیقتر از آزمون بینه استفاده می کنیم

 

بنابر درخواستهای مکرر همکاران عزیز در مراکز  LD (که این دوره را نگذرانده اند و با سوالاتی مواجه هستند)در خصوص آشنایی با نحوه اجرای آزمون وکسلر 4 تکمیلی، مراحل کلی اجرای این آزمون بشرح زیرارائه می گردد. امیدوارم مورد استفاده همکاران گرامی قرار گیرد.

نقطه برش: هوشبهر 80 و بالاتر (حتی اگر یکی از هوشبهرهای هفتگانه این آزمون  80 و بالاتر باشد ،دانش آموز LD است)


پس از فراهم نمودن شرایط اجرای آزمون از قبیل اتاق تست،آماده نمودن جعبه تست ،انجام مصاحبات و پر کردن پرسشنامه های مربوطه و...، به اجرای آزمون می پردازیم:

1-نام آزمودنی و نام آزمونگر در صفحه اول(بالای فرم ثبت و در سمت راست) ثبت می شود

2-محاسبه سن آزمودنی انجام می شود و سن دقیق او بدست می آید

3-طبق دفترچه سوالات وبا توجه به سن دانش آموز، نقطه شروع مربوط به هر دانش آموزرا در هر آزمون مشخص نموده و  به اجرای آزمونها می پردازیم و نمرات خام رادر پایین هر آزمون  ثبت می کنیم(چنانچه دانش آموزحتی  به یکی از  دو سوال اول سطح سنی خود پاسخ نداد و یا پاسخ اشتباه داد به نقطه شروع قبل بر می گردیم)

4-نمرات خام را درجدول صفحه اول فرم ثبت می نویسیم

5-با توجه به سن دانش آموز به جداول آخر کتاب وکسلر مراجعه نموده و نمرات خام را به نمرات تراز تبدیل نموده و در مقابل نمرات خام در جدول مربوطه (روی فرم ثبت  صفحه اول)می نویسیم

6- آزمونهای جانشین را نیز اجرا نموده و نمرات خام آنها را طبق دستورالعمل فوق بدست می آوریم  و تراز می کنیم.

7- نمرات تراز آزمونهای اصلی و جانشین  را در مستطیل های خالی مقابل آنها وارد می کنیم

8-فقط نمرات تراز آزمونهای اصلی(مستطیل های بیرون جدول) را از بالا به پایین جمع می زنیم و در 4 مستطیل خالی پایین فرم ثبت (در صفحه اول) و در قسمتمجموع نمرات تراز 10 آزمون اصلی می نویسیم بدین صورت:

(نمرات تراز فهم کلامی در آزمونهای اصلی 3 مورد است:شباهتها+واژگان +فهمیدن)

-نمرات تراز استدلال ادراکی در آزمونهای اصلی  عبارتند از: طراحی با مکعبها با امتیاز زمانی+مفاهیم تصویر+استدلال ماتریس)

-نمرات تراز حافظه فعال در آزمونهای اصلی:ظرفیت عدد کل+توالی عدد-حرف

نمرات تراز سرعت پردازش در آزمونهای اصلی:رمز گذاری+ نماد یابی

نمرات تراز آزمونهای جانشین را با نمرات آزمونهای اصلی جمع نمی کنیم ( بجز مواقعی که ناچار هستیم بجای آزمون اصلی از آزمون جانشین استفاده کنیم که در آن صورت نمره تراز آزمون جانشین را با آزمونهای اصلی جمع می کنیم).این نمرات ترازجانشین  جهت رسم نیمرخ و تفسیر بالینی مورد نیاز هستند

9-جمع نمرات تراز هر مقیاس را (که در 4 مستطیل پایین صفحه  اول نوشته شده )در جدول بالای سمت چپ (تبدیل نمرات تراز به هوشبهر)می نویسیم

10-با توجه به جداول آخر کتاب،نمرات تراز هر 4مقیاس (فهم کلامی-استدلال ادراکی-حافظه فعال-سرعت پردازش)را به هوشبهر تبدیل نموده و نیز رتبه درصدی و فاصله اطمینان آنها را ثبت می کنیم

11-مجموع نمرات تراز فهم کلامی و استدلال ادراکی را در مقابل توانایی عمومینوشته و با توجه به جداول آخر کتاب ،هوشبهر و رتبه درصدی و فاصله اطمینان آن را ثبت می کنیم

12-مجموع نمرات تراز حافظه فعال و سرعت پردازش را در مقابل چیرگی شناختی نوشته و با توجه به جداول آخر کتاب، هوشبهر ،رتبه درصدی و فاصله اطمینان آن را ثبت می کنیم

13-مجموع نمرات تراز توانایی عمومی و چیرگی شناختی را در مقابل مقیاس کل نوشته و با مراجعه به آخر کتاب وکسلر ،هوشبهر و رتبه درصدی و فاصله اطمینان آن را می نویسیم

14-در صفحه2 (بالای صفحه)، هوشبهرها را در مستطیل های زیر هر هوشبهر وارد نموده و نقاط مربوطه را به هم وصل می کنیم

15-در پایین صفحه دوم،( یعنی در قسمت نیمرخ نمرات تراز آزمونها)، تمامی نمرات تراز آزمونهای اصلی و جانشین را وارد نموده و با وصل نقطه ها،نیمرخ آن را رسم می کنیم

16-در این نیمرخ شماره 10 میانگین است

17- در همین وبلاگ برخی از  علائم شناسایی دانش آموزان LDو ADHD از طریق وکسلر 4 نوشته شده است که در تفسیر نمرات به شما کمک می کند

18-با توجه به مشکل دانش آموز و ضعف او در آزمونهای مختلف، به درمان وی می پردازیم

                              

    تهیه و تنظیم:مرضیه لک(مدرس دوره)

با تشکر از استاد کامبیز کامکاری


منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 ساعت: 17:18 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

سوال و جواب-در مورد مقیاس هوشی وکسلر 4 تکمیلی

بازديد: 221

سوال و جواب-در مورد مقیاس هوشی وکسلر 4 تکمیلی

جهت استفاده همکاران گرامی مراکز اختلالات یادگیری

 

 

 



      جهت تعیین هوشبهر دقیقتر از آزمون بینه استفاده می کنیم


در اینجا برخی از سوالات همکاران عزیز مراکز LDدر خصوص نحوه اجرای آزمونها ذکر شده است .که ممکن است سوال شما نیز باشد.لذا به ترتیب اجرای آزمونها به آنها پاسخ داده می شود.


سین: در قانون بازگشت، اگر آزمودنی به چند سوال مربوط به سطح سنی و نقطه شروع مربوط به خودش پاسخ ندهد و یا پاسخ اشتباه بدهد به نقطه قبل بر می گردیم؟

جیم: با توجه به سن دانش آموز، نقطه شروع را مشخص نموده و دو سوال مربوط به سن خودش را می پرسیم و یا اجرا می کنیم و اگر آزمودنی حتی به یک سوال مربوط به سن خودش پاسخ نداد و یا پاسخ اشتباه داد به نقطه شروع قبل بر می گردیم.

 

سین: در طراحی با مکعبها، سوال 3 در فرم ثبت ، که مدل و تصویر است.باید چکار کنیم؟

جیم: مسلم است!باید  دفترچه را در مقابل دانش آموز قرار داده و مدل را هم   طبق دستورالعمل دفترچه برایش ،می سازیم !

سین:علامتهای دایره ای در کنا ر برخی از سوالات  نشانه چیست؟

جیم: هر آزمونی که این علامتها را داشته باشد یعنی این سوالات بازخورد اصلاحی دارند و چنانچه دانش آموز به این قبیل سوالات(که علامت دایره دارند) پاسخ نداد و یا پاسخ اشتباه داد ، نمره صفر را برایش منظور می کنیم ولی پاسخ را برایش توضیح می دهیم(این علامتها به نوعی  برای راهنمایی کردن هستند)

سین: در ظرفیت عدد مستقیم و معکوس اعداد را چگونه بخوانیم؟

جیم: بین خواندن اعداد هر کوشش یک ثانیه فاصله بگذاریم.یعنی اعداد را شمر ده بخوانیم

سین:در مفاهیم تصویر، ارقام نوشته شده در مقابل هر سوال نشانه چیست؟

جیم: نشانگر شماره پاسخ آزمودنی به آن سوال است.و میبایستی دور آنها (دو یا سه عددی که می گوید)خط کشید و یا روی آنها علامت زد

سین:جدول رمز گذاری در پاسخنامه(فرم ثبت) برای چیست؟

جیم: جهت اطلاع آزمونگر از سرعت عمل آزمودنی است که در مدت  120 ثانیه زمان تعیین شده  و در هر 30 ثانیه یکبار بر روی آن درفرم خودمان(یعنی در همین فرم رمز گذاری موجود در فرم ثبت)علامت میزنیم. یعنی دانش آموز را زیر نظر می گیریم تا ببینیم مثلا در 30 ثانیه اول یا دوم یا سوم و چهارم تا کجا در فرم خودش رمزگذاری را علامت زده است ،ما هم تا همانجا در فرم رمزگذاری مقابل خودمان علامت می زنیم.

با توجه به اینکه دانش آموزان ldدر ابتدا کند و سپس سریع عمل می کنند این موضوع به ما نشان می دهد که آیا دانش آموز ldهست یا خیر(کودکان ADHDدر ابتدا تند و سپس کند عمل می کنند(

سین:آیا در آزمون واژگان می توانیم کلمات را برای دانش آموز معنی کنیم؟

جیم:خیر.زیرا در اینجا  این دانش آموز است که  می بایستی معنی کلمات را برای ما بگوید و یا در باره آنها توضیح دهد

سین:در توالی عدد-حرف چگونه عمل کنیم؟

جیم: از دانش آموزان پایه های دوم و بالاتر که اعداد و الفبا را می شناسند میخواهیم که از الف تا د برای ما بخوانند.ونیز اعداد را  بشمارند

ولی از کودکان پایه اول که با الفبا آشنایی زیادی ندارند میخواهیم که از 10-1 بشمارند و اگر بلد نبودند بعد از ما  اعداد و این حروف را تکرار کنند.:الف-ب-پ-ت-د (زیرا این حروف در این آزمون مورد استفاده قرار می گیرند). و پس از آن آزمون را اجرا می کنیم.البته در اینجا قصد آموزش الفبا را نداریم زیرا صدای پ در اواخر کتاب فارسی اول آمده است و دانش آموزان  پایه اول  هنوز با آن آشنایی ندارند

این کار صرفا جهت آشنایی آزمودنی با نحوه تلفظ  و تشخیص این صداهاست

سین:چرا خیلی از بچه ها در این آزمون مشکل دارند؟

جیم:بله همینطور است.به همین دلیل نمره بسیارپایین در این آزمون نشانگر ldبودن کودک است

سین: آیا اعداد و الفبا را هم باید به ترتیب بگویند؟

جیم:بله.هم اعداد و هم حروف و صداها را باید به ترتیب بگویند(یعنی به ترتیب حروف الفبا ونیز به ترتیب اعداد )مثلا پ را قبل از ب نگویند و یا 3 را قبل از 2 نگویند

سین:قانون توقف در توالی عدد-حرف چگونه است؟

جیم: در بالای فرم قید شده است.یعنی کسب نمره صفر در هر 3 کوشش از یک سوال.اگر در یک سوال به 2 کوشش پاسخ درست داد و یکی را اشتباه گفت به آزمون ادامه می دهیم تا جایی که در هر 3 کوشش هر یک از سوالات صفر بگیرد

سین: در توالی عدد-حرف، آیا آزمودنی حتما باید درهر سوال  به هر دو مورد  پاسخ بدهد؟

جیم: بله.زیرا در هر سوال ،از آزمودنی خواسته ایم که در ابتدا اعداد و سپس حروف را بگوید و پس از آن حروف و اعداد را بیان کند.

سین:آیا ثبت اطلاعات بالینی در آزمون توالی عدد-حرف لازم است؟

جیم:بله. حتما می بایستی مشاهدات بالینی خود را ثبت کنید

سین:شماره های قید شده5 -1  بین  سوالها و نمرات ،در  استدلال ماتریس به چه معناست؟

جیم:نشانگر شماره تصاویری است که آزمودنی پاسخ می دهد که میبایستی دور شماره هایی که آزمودنی می گوید دایره بکشید

سین:در حذف کردن، چگونه تصاویر را بشماریم؟ کمی سخت بنظر می رسد مخصوصا در بخش تصادفی!

جیم: برگه تصاویر را تا بزنید (هم در تصاویر ساختاری و هم در بخش تصادفی)بطوریکه به چهار قسمت تقسیم شود(فقط برگه را تا بزنید و نه اینکه کاغذ را پاره کنید!! ).سپس تصاویر مورد نظر را بشمارید

 

 

پ

 

         الف

 

ت

 

ب

 

سین:در ابتدا کدام بخش حذف کردن را باید به آزمودنی بدهیم؟

جیم: ابتدا بخش تصادفی و سپس بخش ساختاری را به آزمودنی می دهیم.

نکته: کودکان LD در بخش ساختاری نمره بهتری می گیرند و کودکان ADHDدر بخش تصادفی بهتر عمل می کنند

سین:در آزمون محاسبات، آیا زمان مهم است؟

جیم:بله.از سوال 5 به بعد زمان دارد که می بایستی رعایت شود

سین:در استدلال کلمه چگونه نمره بدهیم؟

جیم: در سوالاتی که چند پاسخ درست دارند و در دفترچه نیز قید شده است،اگر آزمودنی به یکی از پاسخها هم اشاره کند از او می پذیریم و نمره می دهیم

     

                                ............................


 

نکات مهم:

 

-شرایط اجرای تست را فراهم نموده و استاندارها را رعایت کنیم:نور،سکوت،دما،تهویه،صندلی آزمونگر و آزمودنی،میز مناسب،چیدمان میز،روایی فیزیولوژیکی(آزمودنی گرسنه و تشنه و خسته نباشد)

 

           - نقطه شروع را مد نظر قرار دهیم

 

-به قانون بازگشت عمل کنیم 

 

 زمان های تعیین شده برای هر سوال در هر آزمون را رعایت کنیم

 

          -قاعده توقف را رعایت کنیم

 

- به آزمودنی نگوییم که برای هر سوال چقدر زمان دارد.زیرا در او ایجاد استرس می نماید

 

          -جهت تعیین هوشبهر دقیق تر از آزمون بینه استفاده کنیم

                                  ..................................

                                  مرضیه لک:مدرس دوره

 

                      با تشکر از استاد کامبیز کامکاری

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 ساعت: 17:15 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

اختلالات یادگیری (ادراک بینایی)

بازديد: 163

   اختلالات یادگیری (ادراک بینایی)

 

 

 


ادراك دیداری :بینایی عبارت است از توانایی دیدن . بینایی پاسخ چشم ها به نوری است كه به درون آن ها تابیده می شود وبنابراین فرایندی فیزیوژیك است . در حالی كه دید در نتیجه توانایی كودك در تفسیر و فهم و معنی بخشیدن اطلاعاتی است كه از طریق چشم ها دریافت می كند . تعداد زیادی از كودكان در حالی كه از بینایی خوبی برخوردار ند دارای مشكلاتی در دید هستند كه بر توانایی خواندن و دیگر جنبه های تحصیلی آنان تاثیر باز دارنده می گذارد .
ما در اختلالات یادگیری با كودكانی سروكار داریم كه اندام چشمی آن هاسالم است ولی یاد نگرفته اند كه چگونه از بینایی خود به طور مؤثر استفاده كنند . مربیان معمولا با مفاهیمی مانند : ردیابی دیداری ، تعقیب چشمی ، حركات چشمی ، همگرایی ، واگرایی ، ادراك تصویر و زمینه و حافظه توالی دیداری و هماهنگی هردو روبرو هستند.ادراك دیداری نقش مهمی در یادگیری های تحصیلی بویژه خواندن بازی می كند . تعداد ی از كودكان در تكالیفی كه مستلزم كاربرد بینایی در تمییز اشكال و طرح های هندسی است با اشكال مواجه هستند.    


در قلمرو وسیع ادراك دیداری خرده مهارتهای متعددی را میتوان تشخیص داد:                                                      

الف ) روابط فضایی – مكانی : این خرده مهارت به ادراك وضع اشیاء در فضا و مكان مربوط می شود . این بعد از كار كرد بینایی متضمن ادراك جابجایی یك جسم یا سمبل( تصاویر، حروف ، اعداد ) و رابطه آن با اشیاء دور و اطراف است . 
ب) تمیز بینایی : به توانایی تشخیص تفاوت یك شیء از شی ء دیگر مربوط می شود . مهارت در جور كردن تصاویر معین ، طرح ها ، اشكال ، حروف و كلمات نمونه دیگری از فعالیتهای تمیز بینایی است .توانایی در تمیز حروف و كلمات برای یادگیری خواندن ضروری است .                                                 

ج ) نقش از زمینه : این خرده مهارت نیز به تشخیص تصویریك شی ء از زمینه محیطی آن مربوط می شود .كودك معلول در این مورد نمی تواند توجه خود را به محدوده مورد سؤال ( نقش ) جدا از زمینه بصری متمركزكند و در نتیجه در امر تشخیص بواسطه تحریكات نامربوط دچار آشفتگی می شود .                                               

د) اكمال دیداری :فعالیتی است كه طی آن از فرد مورد آزمایش خواسته می شود كه كل محرك ارائه نگردد . 

ه) بازشناسی شیء :به توانایی بازشناسی ماهیت اشیاء به هنگام مشاهده آن ها مربوط می شود .توانایی كودكان كودكستانی در بازشناسی اشكال هندسی ، حروف و اعداد خود پیش درآمدی خوبی برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی بعدی آنها در خواندن است

تمرینات مربوط به ادراك بینایی  


1- طرح تخته های سوراخ دار: طرح هایی با قطعات رنگی بر روی تخته سوراخ دار بسازید و از كودك بخواهید مشابه آن طرح را درست كند.             

2- تخته های پاركت: طرح هایی را با استفاده از تخته پاركت یا سرامیك و مانند آن درست كنید و از كودك بخواهید مشابه آنها را درست كند.                                                        
3- طرح مكعب ها: مكعب هایی از جنس چوب یا پلاستیك كه یك رنگ یا چند رنگ باشند تهیه كنید و با آنها طرح هایی بسازید كه كودك از روی آنها مشابه سازی كند.
                                        
4- پیدا كردن شكل در تصویر: از كودك بخواهید در یك تصویر مثلاً تمام چیزهای گرد، یا مربع و مانند آن را پیدا كند و آنها را رنگ بزند.
                                                                 
5-پازل : جورچین های آماده و یا دست ساز تهیه كنید و از كودك بخواهید آنها را جور كند. تصاویری از اشخاص، حیوانات، حروف، اعداد، اشكال هندسی و مانند آن را به قطعات كوچكتر تقسیم كند و از كودك بخواهید آنها را كنار هم بگذارد. داشتن الگوی مشابه یا كشیدن طرح خطوط در صفحه زیر قطعاتی كه باید با هم جور شوند یا قطعاتی كه بخشی از آن در حاشیه صفحه باقی مانده است و مانند آن برای راهنمایی كودك در اوایل تمرینها مورد استفاده قرار می گیرد.
                                             
6- دسته بندی: از كودك بخواهید شكل های هندسی با اندازه و رنگ های متفاوت را كه از تخته یا مقوا بریده شده یا بر روی كارتهایی رسم شده است با هم جور كند.
                                          
7- جور كردن: شكل های هندسی با تعداد زیاد را بر روی كارتهایی رسم كنید و از كودك بخواهید با پیداكردن مشابه هر كدام آنها را با هم جور كند.
                                                 
8- دومینه: كارت هایی از مقوا به صورت دومینه با نقطه هایی به صورت رنگی و از جنس آهن ربایی، كاغذ چسبی، یا كاغذ سمباده ای بسازید و از كودك بخواهید آنها را بر روی تخته با هم جور كند.
9- كارت بازی: مجموعه ای از كارت های بازی كه در آن تصاویر، اعداد، مجموعه ها و مانند آن به كار رفته است به كودك بدهید و بخواهید كه آنها را با همدیگر جور كند.              
                                        
10- اعداد و حروف: بازیهایی به شكل نام بردن، جور كردن، جدا كردن و مانند آن را برای كودك در زمینه اعداد و حروف ترتیب دهید تا درك و تمیز او رشد یابد.
                                                              
11- كارت حروف: حروفی را بر روی كارت بنویسید و از كودك بخواهید هركدام را كه می خوانید مشخص كند و روی آن را بپوشاند.
                                                                           
12- ادراك دیداری كلمات: كلمات و حروف معینی را روی كارت بنویسید و از كودك بخواهید آن ها را دسته بندی كند، جور كند، جدا كند و یا با انگشت ردیابی كند.
                                              
13- مجموعه ای از ابزار: مجموعه ای از ابزار را به كودك نشان دهید. آنگاه روی آن ها را بپوشانید یكی از وسایل را بردارید. از نو مجموعه را نشان دهید. از كودك بخواهید وسیله گمشده را پیدا كند.
14- تعدادی طرح هندسی یا حروف و اعداد را به كودك نشان دهید. از كودك بخواهید پس از توضیح شما قطعه موردنظر را از بین قطعات مختلف پیدا كند. در مورد دیگر پس از ارائه طرح های هندسی و حروف و اعداد می توانید روی آنها را بپوشانید و از كودك بخواهید كه آنها را روی كاغذ بیاورد.
15- مجموعه محدودی از اشكال- طرح ها یا اشیاء را به كودك نشان دهید. به كودك بگویید كه مشابه همان قطعات را از بین وسایل پیدا كرده و با همان نظم بچیند. ورق های بازی- قطعات رنگی- قطعات منقوش یا انواع كاشی و سرامیك برای این چنین تمریناتی می تواند مفید باشد.
                                           
16- ارائه تحریكات بینایی به وسیله تاچیستوسكوپ یا كارت های آموزشی می تواند برای یادآوری طرح ها- اعداد- حروف یا كلماتی كه دیده می شوند مورد استفاده قرار گیرند.
                               

 تمرینات مربوط به حافظه بینایی                  
1- پیدا كردن چیزی كه كم است: مجموعه ای از اشیاء را به كودك نشان دهید. سپس یكی از آنها را بردارید. دوباره مجموعه را به او نشان دهید و بپرسید كدام یكی كم شده است.
                                                                       
2- پیدا كردن شكل صحیح: یك شكل هندسی یا حرف یا عدد را به كودك نشان دهید و بخواهید طرح مشابه صحیح آن را از بین چند گزینه انتخاب نماید یا بر روی كاغذ رسم كند.
                                                            
3- ترتیب حفظی: تعدادی از اشكال، طرح ها و یا چیزهایی همچون كارت بازی رنگی، مكعبهای رنگی، مكعب های شكل دار، طرح ها و یا چیزهایی همچون كارت بازی رنگی، مكعب های رنگی، مكعب های شكل دار، سرامیك، دومینه و مانند آن بسازید و از كودك بخواهید مشابه آنها را از روی این طرح بازسازی كند.
4- به یادآوردن آنچه كه دیده شده است: یك اسباب بازی، كلمه، حرف، عدد و مانند آن را به كودك نشان دهید و سپس از او بخواهید آنچه را كه دیده است به یاد بیاورد.
                                                
5- داستان از روی تصویر: بر روی تخته ماهوتی فعالیت هایی را كه بیان كننده یك داستان كلی است نصب كنید. سپس از كودك بخواهید داستانی را كه تصاویر بیان كننده آن است بگوید.
                                                               
6- به یاد آوردن چیز كم شده: تعدادی طرح، حرف یا عدد به مدت چند ثانیه به كودك نشان دهید. سپس با مقوا روی یكی از آنها را بپوشانید و از كودك بخواهید آن را معین كند.   

7- تكرار طرح ها: طرح معینی را با مهره چوبی، دانه تسبیح، دكمه و مانند آن بسازید. به مدت چند ثانیه آن را به كودك نشان دهید و سپس از او بخواهید آن را بازسازی كند. همچنین می توانید این كار را به صورت دوبعدی بر روی كاغذ بسازید و از او بخواهید آن طرح را مثلاً با مكعب هایی كه در اختیارش می گذارید بسازد.

منبع:

-جزوات سازمان استثنایی

-تجربیات شخصی


برچسب ها: ادراک بینایی، 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 ساعت: 17:17 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1554

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس