پروژه و تحقیق رایگان - 157

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحول یادگیری با چیدمان کلاس

بازديد: 201

تحول یادگیری با چیدمان کلاس

فصل تابستان و تعطیلی مدارس، بهترین فرصت برای مسئولان مدرسه است تا دستی به سر و روی کلاس ها بکشند ولی آیا بهترین نحوه چیدمان نیمکت ها و وسایل و بهترین راه برای تزئین و زیباتر کردن کلاس ها، همانی است که در سال های گذشته اجرا شده است. اگر بخواهیم جمله معروف «مدرسه خانه دوم ما» را از حد شعار خارج و آن را محقق کنیم، متوجه می شویم که نحوه آرایش و چیدمان کلاس های درس آنگونه نیست که حس صمیمیت و راحتی را به دانش آموزان القا کند.
 
ظاهر کلاس درس باید آن را برای دانش آموزان جذاب و کاربردی جلوه دهد. مسائلی مانند نحوه چیدن وسایل، کیفیت نورپردازی، شکل میزها و راحتی صندلی ها نیازمند توجه و دقت ویژه ای است و ظاهر هر کلاس برحسب پایه تحصیلی، نوع درس، نیازهای دانش آموزان و شیوه تدریس و اهداف آموزشی معلم باید متفاوت از یکدیگر باشند. در واقع کلاس درس همانند صحنه تئاتر است که برای نمایش دادن استعدادها و توانایی های دانش آموزان باید از طراحی صحنه قابل توجهی برخوردار باشد. زمانی که چشمان بچه ها هرازگاهی به جای تخته و معلم دور در و دیوار کلاس می چرخد، پوسترهای نصب شده، بوردها و تزئینات دیوارها اگر هماهنگ و متناسب با درس انتخاب شده باشند به جای آنکه حواس او را پرت کنند، به او انگیزه می دهند تا دوباره به معلم و درس ارائه شده توجه کند. به همین خاطر نحوه تزئین کلاس ادبیات فارسی باید با کلاس ریاضی متفاوت باشد.
 
بازتاب طراحی داخلی کلاس
طراحی داخلی کلاس ها فقط جنبه تزئینی ندارد، بلکه می توان بازتاب آن را در نحوه عملکرد دانش آموزان، افزایش سرعت یادگیری و اشتیاق به کلاس و درس مشاهده کرد. در چنین کلاس هایی دانش آموزان دیگر افرادی نیستند که از سر اجبار باید چند ساعتی را در مدرسه بگذرانند و فقط حرف های معلم و نوشته های کتاب را به خاطر بسپارند. آنها دانش آموزان فعال و علاقه مندی هستند که با مشارکت خود، درس را یاد می گیرند. 
اولین مؤلفه یک کلاس درس با محیط گرم و بهره وری بالا چیدمان مناسب است. نیمکت ها باید به گونه ای چیده شوند تا معلم بتواند با تمام دانش آموزان ارتباط چشمی برقرار کند و از طرف دیگر دانش آموزان هم به جای آنکه فقط به کار فردی محدود شوند بتوانند با بقیه همکلاسی ها به خوبی ارتباط برقرار کنند و نه فقط به کمک معلم، بلکه به کمک دوستان و البته مشارکت خود مطالب درسی را فرابگیرند. محیط کلاس می تواند خود به عنوان معلمی دیگر برای دانش آموزان باشد، زیرا می تواند به بچه ها انگیزه بدهد، یادگیری را افزایش و مشکلات رفتاری را کاهش دهد.
 
برای استفاده بهینه از محیط کلاس درس، معلمان باید تلاش کنند تا تحولی در شیوه های مرسوم گذشته ایجاد کنند. به عنوان مثال به جای آنکه فقط به نصب روزنامه دیواری اکتفا کنند، محیط کلاس را با پوسترهای گوناگون و بوردهای مختلف برای نصب کارهای دانش آموزان رنگارنگ، جذاب و کاربردی جلوه دهند.
 
صندلی راحتی به جای نیمکت چوبی
توجه مسئولین مدرسه به نکاتی ظریف درباره کلاس های درس و حذف کردن باورهای غلط در زمینه یادگیری می تواند کارایی دانش آموزان را به صورت قابل توجهی بالا ببرد. یکی از اشتباهات مرسوم که در بسیاری از کلاس های درس وجود دارد تعداد دانش آموز بیشتر از ظرفیت کلاس است. هر دانش آموز باید بتواند به راحتی روی نیمکت بنشیند و بدون آنکه بازوهایش مرتب به پهلوی بغل دستی اش بخورد یا مرتب مجبور باشد برای گرفتن جای بیشتر او را هل دهد، فعالیت های درسی اش را انجام دهد. تصور کنید مثلاً زمانی که در یک اتوبوس شلوغ یا قطار مترو به افراد دیگر چسبیده اید چه احساس ناخوشایندی دارید. زمانی که دانش آموز فضای کافی حتی برای کمی جابه جایی نداشته باشد، دچار اضطراب و بی قراری می شود و در نتیجه کارآیی اش پائین می آید.
 
یکی دیگر از باورهای غلط این است که تصور می شود دانش آموز خوب کسی است که در تمام مدت کلاس ساکت و بی حرکت بنشیند و به معلم و تخته چشم بدوزد. در حالی که بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند دانش آموزان برای یادگیری بهتر تا حدی احتیاج به حرکت و تغییر وضعیت دارند. به عنوان مثال معلمان می توانند بعد از مدتی درس دادن از دانش آموزان بخواهند بدون ایجاد سر و صدا به صورت گروهی بنشینند و به عنوان مثال تمرین ها را به کمک هم حل کنند.
 
یک باور اشتباه دیگر این است که تصور می شود نشستن روی نیمکت های سفت و سخت موجب می شود دانش آموزان بهتر درس را یاد بگیرند. در حالی که در این وضعیت حدود ۷۵ درصد وزن بدن توسط نشیمنگاه که مساحت کمی دارد تحمل می شود و این فشار زیاد روی استخوان ها و بافت ها احساس درد، خستگی شدید و ناراحتی را برای دانش آموز در پی دارد. بنابراین او مرتب مجبور است برای تعدیل این فشار روی نیمکت جابه جا شود. در حالی که اگر به جای نیمکت های سفت و چوبی یا آهنی، از صندلی های راحت تری استفاده شود، دانش آموزان می توانند راحت تر بنشینند، بهتر به معلم توجه کنند و در نتیجه یادگیری شان افزایش یابد.
 
هر کلاس یک درس
بهتر است به جای آنکه یک کلاس درس را به گروهی از دانش آموزان اختصاص دهند و تمام درس ها را در آن کلاس تدریس کنند، هر کلاس را به یک درس اختصاص دهند و دانش آموزان در زنگ های مختلف بین این کلاس ها در حرکت باشند. همان طور که گفتیم، کلاس ادبیات فارسی باید با کلاس ریاضی متفاوت باشد، چه از نوع تزئینات دیوارها و پوسترهای آموزشی چسبانده شده و چه از نوع چیدمان نیمکت ها. در هر کلاس فضای بسیار زیادی به نیمکت های دانش آموزان اختصاص دارد. اما نحوه چیدمان نیمکت ها می تواند فقط به صورت سنتی آن یعنی ردیفی نباشد. هر نوع چیدمان مزیت های خاص خود را دارد و برای درس خاصی مناسب است.
 
چیدن نیمکت ها به صورت ردیفی از ویژگی های اساسی یک کلاس معلم محور است. در این کلاس همه دانش آموزان رو به معلم نشسته اند و معلم می تواند بر همه بچه ها نظارت کرده و آنها را به خوبی کنترل کند. این نوع چیدمان برای درس هایی که معلم از تخته بسیار زیاد استفاده می کند مفید است. هرچند در این روش دانش آموزان چندان فعال نیستند و فقط معلم بشدت فعال و مشغول تفهیم مطالب درسی به دانش آموزان است. یکی دیگر از معایب این نوع چیدمان محدود کردن دانش آموزان به کار انفرادی است. در این نوع کلاس ها که «صحبت کردن با بغل دستی» به طور کل ممنوع است، معلم باید به تنهایی اشکالات درسی تمام دانش آموزان را برطرف کند و البته دانش آموزان زیادی بیشتر وقت خود را به «در انتظار کمک معلم بودن» هدر می دهند.
 
برای آنکه در کلاس هایی با این نوع چیدمان دانش آموزان فعال تر باشند معلم می تواند در زمان هایی خاص از بچه ها بخواهد که در گروه های دوتایی (با بغل دستی) یا چهارتایی (با بچه های میز جلو یا پشت) کار کنند. به عنوان مثال تمرین ها را حل کنند که در این صورت میزان اشتیاق و موفقیت دانش آموزان نیز بیشتر می شود.
 
چیدمان U شکل
برای درس هایی که پایه و اساس آنها بحث های کلاسی است، بهترین چیدمان به صورت U شکل است. در این حالت همه دانش آموزان مانند افرادی هستند که در روش چیدمان ردیفی در ردیف اول می نشستند. در این روش دانش آموزان با همدیگر و با معلم ارتباط چشمی دارند و همین مسئله موجب می شود تا بتوانند اطلاعات و ایده های خود را با سایرین به اشتراک بگذارند. اگر تعداد دانش آموزان زیاد باشد و چیدمان به شکل U شکل امکان پذیر نباشد می توان صندلی ها را به شکل چندین نیم دایره یا دایره چید، البته بهتر است در روزهای مختلف بچه ها در دایره های متفاوتی بنشینند تا فقط محدود به ارتباط با گروهی خاص نشوند.
 
در کلاس هایی که پایه و اساس آن کار در گروه های کوچک یا بزرگ است بهتر است به جای استفاده از نیمکت های مستطیل شکل از میزهای گرد استفاده شود و دور آن ها چهار یا پنج صندلی چید. در این روش که حس همکاری را در دانش آموزان تقویت می کند باید دانش آموزان با سطح توانایی متفاوت را در گروه ها قرار داد تا دانش آموزان قوی تر به ضعیف ترها کمک کنند تا آن ها هم درس را خوب یاد بگیرند. در این روش که از پتانسیل های دانش آموزان بیشترین استفاده را می توان کرد وظیفه «رفع اشکال» فقط به عهده معلم نیست. از طرف دیگر زمانی که دانش آموزان کارگروهی انجام می دهند شور و شوق آن ها به یادگیری بیشتر خواهد شد.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395 ساعت: 16:39 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

آموزش ابتدایی در شکل گیری مفاهیم ریاضی

بازديد: 71

آموزش ابتدایی در شکل گیری مفاهیم ریاضی

مقدمه:
از آن جا که پیشرفت روز افزون صنعت و تکنولوژی در جهان پهناور، رو به افزایش است نیاز و ضرورت و جایگاه ریاضیات ابتدایی بیشتر احساس می گردد. آموزش ابتدایی، در شکل گیری مفاهیم ریاضی نقشی اساسی دارد. کودکان لازم التعلیم با ورود به دوره ابتدایی با مفاهیم ریاضی آشنا می گردند. حال چگونه باید این مفاهیم در اذهان کودکان نهادینه شود. به شرایط موقعیت یاددهی، یادگیری بستگی دارد. کودکان در محیط کلاس می آموزند آنچه را در اختیار دارند. معلمان و دست اندرکاران نظام آموزشی باید مفاهیم ریاضی را ملکه ذهن کودکان سازند. 
برنامه ریزی، تغییر کتب ریاضی، تغییر روش ها و متد تدریس از مهم ترین ارکان تدریس و نهادینه ساختن، مفاهیم ریاضی در دوره ابتدایی هستند که در این مقاله به آن ها می پردازیم.
 
اهداف آموزش ریاضی در دوره ابتدایی
۱) ایجاد توانایی برای انجام محاسبات عددی در زندگی روزمره
۲) پرورش نظم فکری و درست اندیشیدن از طریق آموزش بکار بردن صحیح دانسته ها برای به دست آوردن نتیجه ها
۳) ایجاد توانایی در انجام دادن محاسبات ذهنی و حدس و تخمین زدن کمیت ها در حدود نیازهای زندگی روزمره
۴) آموزش ریاضیات مورد نیاز در رابطه با سایر دروس دوره ابتدایی
۵) ایجاد توانایی در برآورد راه حل مسائل و حدس جواب آن ها
۶) ایجاد توانایی درک محتوای ریاضی مسائل به قالب ریاضی در آوردن و حل آن ها
 
نقش آموزش ابتدایی در شکل گیری مفاهیم ریاضی
مفهوم آموزش ابتدایی
اولین دوره آموزش و تربیت برای هر انسانی به طور رسمی، آموزش ابتدایی است. بعد از آموزش هایی که فرد در محیط خانواده فرا می گیرد، آموزش های رسمی به عنوان آموزش دوره عمومی شروع می شود. کودکان از سن ۵ سالگی وارد عرصه تعلیم و تربیت رسمی می شوند و پس از طی ۶ سال آموزش و تربیت به دوره بعدی یعنی راهنمایی تحصیلی وارد می شوند. کودکان لازم التعلیم هر کشور با کشور دیگری در ورود به مدارس ابتدایی تفاوت دارند. کشورهایی که فقر فرهنگی دارند، معمولاً بسیاری از کودکان لازم التعلیم آن ها از تحصیل و آموزش محروم می شوند. دوره ابتدایی با توجه به حرکت جدیدی که در زمینه توسعه برنامه علوم ریاضی در قرن اخیر ایجاد شده است به آموزش ابتدایی اهمیت زیادی قائل شده اند. قدرت یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی بیش از میزانی است، که در برنامه های درسی استاندارد مدارس منظور شده است.
 
آموزش های دروس مختلف، در دوره ابتدایی کودکان را با جهان و پدیده های آن آشنا می سازند. آموزش ریاضی در دوره ابتدایی یکی از این دروس است. آموزش سنتی ریاضی ابتدایی جواب گوی نیازهای دانش آموزان امروز نخواهد بود. تغییر و دگرگونی در برنامه های دوره ابتدایی و کتب ریاضی و همچنین تغییر اساسی روش های تدریس در دوره ابتدایی نقش به سزایی در آموزش و فراگیری مفاهیم ریاضی دارد. هر چند برنامه ها و کتب درسی ریاضی در ابتدایی تغییر یافت ولی نتایج آموزش ها چندان مطلوب نشد. در طرح کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری ایران شیوه آموزش ریاضی به دو روش فعال و غیرفعال تدوین شده است که صفت فعال متوجه تلاش یاد گیرنده در یادگیری است.
 
نظر دانشمندان درباره آموزش ابتدایی(مبانی نظری)
پیاژه، شناخت شناس معروف سوئیسی، تئوری خاصی از فرآیند دانستن آدمی به دست داده است که با تئوری های دیگر گذشته در تعلیم و تربیت به صورت ریشه ای مغایرت دارد. به نظر پیاژه ما هرگز نمی توانیم واقعیت را آن طور که هست در ذهن خود تصویر کنیم یا واقعیت های خارج از عالم ذهن را به همان ترتیب که هست وارد ذهن کنیم بلکه واقعیت نوعی بازسازی شده از محیط هر شخص است و هرگز واقعیت های یاد گرفته شده عیناً نسخه برگردان آن ها در خارج از ذهن نیست. 
به نظر این دانشمند هر کودک در جریان رشد خود، واقعیت ها را برای خود، بازسازی می کند. و به تدریج نتیجه این بازسازی ها به واقعیت هایی که در ذهن بزرگسالان است نزدیک می شود. می توان گفت هر معلم باید محتوای مطالب آموزشی را با فعالیت های ذهنی کودک منطبق سازد و کودک در امر یادگیری به ویژه ریاضیات ابتدایی باید مستقیماً با موضوع یادگیری درگیر باشد. یعنی خود فعالیت داشته باشد به عبارت دیگر هرچه کودک در یادگیری مفاهیم ریاضی بتواند مشاهده و تجربه کند، مفاهیم ریاضی در ذهن او روشن تر و صریح تر بازسازی خواهد شد. از طرفی هر دانش آموز ضمن فعالیت های خود با سایر همکلاسی هایش در حال عمل و عکس العمل می باشد.
 
یادآور می شویم که پیاژه از نظر رشد برای تفکر کودک مراحلی را به تحقیق یافته است. معلم ریاضی ابتدایی، زمان مناسب را برای آموزش هر مطلب ریاضی در مدارس ابتدایی باید انتخاب کند. تدریس ریاضی با رشد عقلی یادگیرنده مناسبت پیدا می کند و در این صورت فشار غیر ضروری بر کودکی که هنوز آمادگی لازم برای آموختن مطلبی ندارد وارد نمی گردد و همچنین در آموزش مطالب ریاضی نیز تاخیر بی مورد مجاز شمرده نمی شود.»
 
چگونگی حل مسائل و درک مفاهیم ریاضی در دوره ابتدایی
از کلاس دوم ابتدایی که دانش آموزان با مساله روبه رو می شوند و شروع به حل مسائل ساده ای می نمایند، باید نکات مهمی را که برای حل مساله لازم است به آنان آموخت و مراقبت کرد که در حل مسائل این نکات را رعایت نمایند تا به تدریج ملکه ذهن آنان گردد.
این نکات عبارتند از:
قبل از شروع به حل مساله باید دانش آموز مشخص نماید که در مساله چه اطلاعاتی به او داده شده است و چه چیز از او خواسته اند. به عبارت دیگر باید تعیین نماید که داده های مساله چیست و از او چه جوابی خواسته اند؟ همکاران محترم می توانند به طریق مختلف دانش آموزان را به این کار عادت دهند.
 
دانش آموز باید قبل از حل مساله با هر عملیات ریاضی دیگر، جواب آن را تخمین بزند. این امر باعث می شود که اگر دانش آموزی در انجام عملیات خود اشتباه کرد، متوجه آن شود و اشتباه خود را برطرف نماید. مثلاً دانش آموز باید بتواند پیش بینی کند که حاصل جمع دو عدد ۲۷ و ۱۹ عددی است بزرگتر از ۴۰ و کوچکتر از ۵۰ بنابراین، اگر حاصل جمع را ۳۸ تا ۶۸ به دست آورد، می داند که اشتباه کرده است و یا حاصل ضرب دو عدد ۳۴*۵۷ از ۱۵۰۰ بزرگتر و از ۲۴۰۰ کوچکتر است و یا دقیق تر بگوییم، عددی است در حدود ۲۰۰۰ بنابراین اگر حاصلضرب را عدد ۲۹۳۸ تا ۱۱۳۸ به دست آورد، متوجه خواهد شد که اشتباه کرده است. به عنوان مثال می پردازیم به حل مساله شماره یک صفحه ۱۴ ریاضی چهارم دبستان صورت مساله از این قرار است آمار دانش آموزان یک دبستان در باختران که از نمایشگاهی که به مناسبت دهه فجر برپا شده بود بازدید کردند، چنین است، کلاس اول ۳۸ نفر، کلاس دوم ۳۷ نفر، کلاس سوم ۳۵ نفر. کلاس چهارم ۳۲ نفر، کلاس پنجم ۳۶ نفر تعداد دانش آموزان این دبستان که از نمایشگاه دیدن کرده اند چند نفر است؟ چون تعداد دانش آموزان هریک از پنج کلاس، از ۳۰ نفر بیشتر و از ۴۰ نفر کمتر است باید دانش آموز بتواند پیش بینی کند که مساله از ۱۵۰ نفر بیشتر و از ۲۰۰ نفر کمتر است.
 
منطقی بودن جواب مساله:
دانش آموز باید یاد بگیرد و دقت نماید که جوابی را که برای مساله به دست می آورد، منطقی و قابل قبول باشد و با آنچه در اطراف او وجود دارد، تطبیق کند. مثلاً تعداد درختان یک باغ، تعداد دانش آموزان یک مدرسه و تعداد خانه هایی که در یک محله ساخته شده اند. نظایر آن ها همیشه اعدادی صحیح است و جواب های کسری برای چنین مساله هایی غیرمنطقی است. همچنین بلندی قد یک انسان، وزنه ای که یک دانش آموز می تواند بلند کند، تعداد مسافرین یک اتوبوس مسافربری، تعداد دانش آموزان یک کلاس حدودی دارند که بیش از آن منطقی نیست. بنابراین، اگر دانش آموزی در حل مساله ای تعداد مسافرین یک اتوبوس معمولی را ۱۵۴ نفر یا وزنه ای که یک دانش آموز کلاس چهارم بلند می کند که این اعداد و ارقام غیرمنطقی است و مسلماً در حل مساله اشتباه کرده است.
 
یکی از استادان بسیار خوب دانشگاه تعریف می کرد که دانشجویی در یکی از رشته های علمی در حل مساله ای دمای سیمی را چند میلیون درجه سانتی گراد به دست آورده بود و هیچ دقت نکرده بود که در دمای بیش از پنج هزار درجه، تمام فلزات ذوب می شوند و دیگر سیمی وجود ندارد که دمای آن به ده هزار درجه برسد تا چه رسد به چند میلیون درجه.
 
حال برمی گردیم به حل مساله فوق الذکر:
یکی از مسائل خوبی که در کتاب های ریاضی ابتدایی آمده است همین مساله شماره ۷ صفحه ۷۳ ریاضی چهارم دبستان و مسائل نظیر آن است. صورت مساله چنین است «می خواهیم برای ۵۲ دانش آموز در اردوگاه چادر بزنیم حداقل چند چادرنشین شش نفره لازم است تا کسی بدون چادر نماند» این گونه مسائل هم جنبه کاربردی دارند و در زندگی روزانه زیاد اتفاق می افتند و هم دانش آموز یاد می گیرد که به مطالبی که در بالا تذکر داده شده توجه نماید برای حل این مساله می توان با مثال های محسوس مطلب را برای دانش آموزان روشن کرد. مثلاً می توان عملاً به دانش آموزان نشان داد که اگر در کلاس ۳۸ دانش آموز باشد و سه دانش آموز روی یک نیمکت بنشینند، حداقل چند نیمکت لازم است تا همه دانش آموزان محلی برای نشستن داشته باشند. در این مثال دانش آموزان متوجه می شوند که ۳۶ نفر روی ۱۲ نیمکت می نشینند و ۲ نفر دیگر نیمکت ندارند. بنابراین، باید برای آن دو نفر نیز یک نیمکت در نظر گرفت. پس جمعاً ۱۳= ۱+۱۲ نیمکت لازم است. به این ترتیب، دانش آموزان به مفهوم مساله پی خواهند برد و مساله مورد بحث نیز به همین ترتیب حل می شود.
 
برای ۴۸ نفر ۸ چادر لازم است و برای ۴ نفر دیگر که بدون چادر مانده اند باید یک چادر در نظر گرفت. چون فرض مساله این است که چادرها شش نفره است و کسی هم نباید بدون چادر بماند. بنابراین ۹= ۱+۸ چادر لازم است. به نظر می رسد اشکال از اینجا به وجود می آید که ما دانش آموزان را عادت داده ایم به اینکه هر عددی در حل مساله به کار می برند یا باید در صورت مساله آمده باشد و یا در ضمن عملیات به دست آید. در اینجا عدد یک که باید با عدد ۸ جمع شود، هیچ کدام از دو حالت فوق را ندارند و در موقع نوشتن حل مساله برای آن چه توضیحی باید داد. اگر توجه نماییم که یکی از هدف های اصلی تدریس ریاضی عادت دادن دانش آموزان به تفکر صحیح و منطقی است، این مشکل دیگر وجود نخواهد داشت. به این ترتیب، همان طور که تذکر داده شد دانش آموز پس از انجام عمل تقسیم توضیح می دهد که برای ۴۸ نفر ۸ چادر لازم است و برای ۴ نفر باقیمانده نیز یک چادر دیگر. و سپس می نویسد: ۹=۱+۸ حداقل ۹ چادر لازم است تا هیچ کس بدون چادر نماند.
 
در طول تاریخ آموزش و پرورش حل مساله یکی از هدف های مهم آموزشی معلمان به شمار می آمده از برکت پیشرفت های روانشناسی علمی معاصر بر اهمیت موضوع افزوده شده است. جان دیوئی، جروم برونر، ژان پیاژه، ولئو ویگوتسکی از جمله کسانی هستند که بر نقش فعالیت یادگیرنده در جریان حل مساله بر دانش اندوزی تأکید داشته اند بنا به گفته کیلپا تریک، یادگیری در آموزشگاه باید هدفمند باشد نه التزاعی و یادگیری هدفمند از راه وا داشتنی دانش آموزان که انجام پروژه های مورد علاقه و انتخاب خودشان بوده بهتر امکان پذیر است.
 
شکل گیری ریاضی با درگیر نمودن دانش آموز با مسأله: وقتی یادگیرنده با موقعیتی روبه رو می شود که نمی تواند با استفاده از اطلاعات و مهارت هایی که در آن لحظه در اختیار دارد به آن موقعیت سریعاً پاسخ درست بدهد یا وقتی که یادگیرنده هدفی دارد و هنوز راه رسیدن به آن را نیافته است، می گوییم با یک مساله رو به رو است. حل مسأله صرفاً دانستن اطلاعات، مفاهیم یا اصول و کنار هم قرار دادن آن ها نیست، بلکه یادگیرنده باید راه های تازه ترکیب دانش های قبلی به ویژه اعداد یا اصول قبلاً آموخته شده را که به حل مسائل منجر می شوند کشف کند. اگر چنین وضعیتی صورت گرفت مفاهیم در ذهن شکل می گیرد.
 
موارد زیر به درک مفاهیم ریاضی کمک می کند
- لازم است تست های استاندارد در زمینه های سنجش توانایی ذهنی کودکان تهیه شود و معلمان قبل از تدریس بتوانند توانایی هر دانش آموز را در یادگیری مطالب ریاضی مانند مجموعه ها، عددها، زمان، سرعت و... ارزیابی کرده و به دقت معین کنند.
 
- دروس ریاضی براساس توانایی های مختلف ذهن کودک که در مراحل رشد فکری او ظهور می کند و تقویت می گردد برنامه ریزی شوند.
 
- معلمان کلاس های مختلف مدارس ابتدایی با توجه به انتخاب روش های درسی طوری عمل کنند که روش انتخابی در تدریس با رشد فکری کودکان برابر تحقیقات پیاژه مناسبت داشته باشد. مثلاً در مدارس ابتدایی که اغلب کودکان در مرحله رشد تفکر عملی هستند باید دانش آموزان با راهنمایی معلمان خود از اشیا و وسایل عینی بیشتر استفاده کنند. روش فعال به صورت روش آموزش گروهی و همچنین روش آموزش انفرادی در کلاس درس ریاضی به کار برده می شود.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395 ساعت: 16:38 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

هوش های چندگانه: هوش حرکتی

بازديد: 228

هوش های چندگانه: هوش حرکتی

\"\"
هوش بدنی-حرکتی
حتما تا کنون با کسانی برخورد داشته اید که از پس هر کار فنی بر می آیند از باز و بسته کردن دستگاه ها و ماشین ها تا نجاری و بنایی و ورزش. شاید ندانید که این استعداد در کارهای فنی در واقع ناشی از جنبه ای از هوش به نام هوش بدنی است. هوش بدنی توانایی و آمادگی فرد در انجام کارهایی که مستلزم حرکت بدن، استفاده از عضلات و به خصوص کارهایی است که به مهارت دست نیاز دارد. افرادی که هوش بدنی بالایی دارند، عاشق کارهایی هستند که بدن و به خصوص دست آنها را درگیر می کند مثلا کارهای فنی و مکانیکی، صنایع دستی و هنرهای ظریف. در گذشته خانم ها اکثرا مشغول هنرهای ظریف مثل گلدوزی و بافتنی وحصیربافی بودند و چون این یک رسم معمول زنانه بود همه باید آن را یاد می گرفتند، امروزه که زنان به اموری غیر از کارهای سنتی پیشین وارد شده اند، گاهی مادربزرگ ها گله می کنند که چرا نوه های دخترشان دیگر به اموری مثل گلدوزی و خیاطی علاقمند نیستند و یا حتی دست و پا چلفتی هستند. اتفاقا یک دلیل این قضایا همین پرورش هوش بدنی است یعنی کسانی در کارهای فنی و صنایع دستی و هنرهای ظریف موفق می شوند که از هوش بدنی بالایی برخوردار باشند.
 
گذشته از این، هوش بدنی تنها شامل کارهای دستی نمی شود بلکه این افراد نسبت به توانایی های بدنی خود شناخت کاملی دارند انجام حرکات ورزشی، رقص و حتی بازیگری برایشان ساده تر از دیگران است. این افراد می توانند با بدنشان حرکات ظریف و هنری نشان دهند، قادرند حرکات دیگران را به خوبی تقلید کنند. در ورزش می درخشند و از کارهای فکری که مستلزم یک جا نشینی و سکون است بیزارند.
 
هوش بدنی و سبک یادگیری
ممکن است کسانی را دیده باشید که در سر کلاس یا موقوع یادگیری یک مطلب جدی، مدام به اصطلاح \"وول\" می خورند و نمی توانند ثابت و ساکن بنشینند و بر مطالب درسی متمرکز شوند. اتفاقا جالب است بدانید که این افراد از کسانی هستند که هوش بدنی بالایی دارند لذا برای یادگیری نیازمند حرکت ولو جزئی هستند. این افراد موقع مطالعه یا فکر کردن راه می روند، قدم می زنند، مسائل را گاهی روی رکاب زدن بر دوچرخه حل می کنند، کلاس درسی که آرام و ساکن باشد برای این افراد بازدهی یادگیری بالایی ندارد. بالعکس کلاس درسی که حرکت در آن آزاد باشد و دانش آموزان بتوانند آزادانه در کلاس حرکت کنند، اشیاء را جابه جا کنند یا حرکات بدنی حتی کوچکی مثل مرتب کردن کارت ها یا پر کردن جدول پای تخته را انجام دهند بار یادگیری را برای انسان هایی با هوش بدنی بالا افزایش می دهد.
 
راهکارهای آموزشی برای پرورش هوش بدنی
- از بچه ها نخواهید همگی آرام و بی حرکت و مجسمه وار به شما و تخته سیاه زل بزنند و به درس گوش کنند
- حرکت های متین و کنترل شده را در کلاس آزاد بگذارید ( مثلا اگر کسی می خواهد به طرف میز دوستش حرکت کند و سوالی از او بپرسد، باید اجازه اش را داشته باشد).
- فعالیت های  آموزشی پر جنب و جوش را برای شادی و نیز پرورش هوش بدنی بچه ها در برنامه کلاس بگنجانید
- جدولی یا نموداری پای تخته بکشید و از بچه های بخواهید پای تخته بیایند و جاهای خالی را پر کنند
- چند نمونه کارت یا شکل های رنگی بین بچه ها توزیع کنید که آنها را مرتب کنند
- کارهای گروهی را به کلاس اضافه کنید
- یک نمایشنامه کوچک یا نقش بازی کردن ساده را به برنامه کلاس خود بیفزائید
- از مدل ها و وسایل کمک آموزشی برای تدریس خود استفاده کنید و بگذارید بچه ها آنها را لمس و دستکاری کنند و تجربه به دست بیاورند
- آزمایش های ساده و مرتبط با موضوع درس را در برنامه درسی دانش آموزان بگنجانید
- ورزش و فعالیت های بدنی دانش آموزان را جدی بگیرید
 
شغل های مناسب افراد با هوش بدنی بالا
مکانیک
تعمیرکار
مهندس
بازیگر
رقصنده
ورزشکار
آرایشگر
هنرمند
صنعتگر
...
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395 ساعت: 16:38 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

هوش ها و آدم ها

بازديد: 152

هوش ها و آدم ها

چه کسانی با هوشند؟ آنها که در شغل شان موفق هستند؟ آنها که محقق و دانشمند و نابغه اند؟ نظریه های جدید روان شناسی می گوید همه اینها به علاوه خیلی های دیگر! آنها می گویند ورزشکارها، هنرمندها، تراشکارها و هر شغل دیگری که به ذهن تان می رسد آدم های باهوشی هستند.

آنها می گویند تست های سنتی روان شناسی که بهره هوشی (IQ) را می سنجند فقط توانایی های منطقی ـ ریاضی، زبان شناختی و تا حدی عملی ما را می سنجند. در صورتی که بسیاری از توانایی های دیگر در آدمیزاد وجود دارد که به معنای واقعی نشان دهنده هوش است. یعنی می توانند برای سازگار شدن با موقعیت های جدید به کار ما بیایند اما کاملا فراموش شده اند.

بر همین اساس نظریه پرداز جدیدی به نام گاردنر می گوید هوش های متنوع تری در آدمیزاد وجود دارد. او هفت نوع هوش در آدمیزاد شناسایی کرده است: زبان شناختی، تصویری، موسیقایی، بدنی، منطقی، میان فردی و درون فردی.

گاردنر می گوید اگر ما بتوانیم رشته تحصیلی و شغل مان را بر اساس نوع هوش مان انتخاب کنیم، رضایت بیشتری از زندگی مان خواهیم داشت. در این مطلب می خواهیم بگوییم که چطور می شود نوع هوش مان را تشخیص دهیم و بر اساس آن، چه رشته های تحصیلی و شغلی را انتخاب کنیم.

هوش زبان شناختی
هر نوع توانایی ذهنی که به کلمه ها ربط داشته باشد، نشان دهنده هوش زبان شناختی است. با این حساب کسانی که اطلاعات عمومی زیادی دارند، می توانند با کلمه ها بازی کنند، شعر می گویند و داستان می نویسند هوش زبان شناختی بالایی دارند.

نشانه ها:

۱ـ کتاب ها برایش خیلی مهم است.

۲ـ می توانند قبل از خواندن، صحبت کردن یا نوشتن، کلمات را در ذهن شان بشنوند.

۳ ـ کلمات را وقتی از رادیو می شنوند بیشتر درک می کنند تا وقتی که تلویزیون تماشا می کنند.

۴ـ از سرگرم کردن خود و دیگران با لغاتی که تلفظ سخت یا بی معنی دارند لذت می برند.

۵ـ موقع رانندگی بیشتر از توجه کردن به مناظر، خواندن نوشته های بیلبوردها برایشان جذاب است.

۶ ـ موقع حرف زدن بیشتر از چیزهایی که شنیده یا خوانده اند استفاده می کنند.

چه شغل هایی به دردشان می خورد؟ کتابدار، مسئول بایگانی، متصدی (موزه، کتابخانه، نمایشگاه و...)، ناشر، مترجم، نویسنده یا گوینده رادیو و تلویزیون، روزنامه نگار، وکیل، منشی و معلم زبان فارسی یا انگلیسی.

هوش منطقی ـ ریاضی
کسانی که توانایی انجام محاسبات ریاضی شان قوی است، استدلال های منطقی را خوب می فهمند و البته خوب هم استدلال می کنند، بهره بالایی از هوش منطقی ـ ریاضی دارند. معمولا در مدارس ما به این نوع هوش خیلی بها داده می شود.

نشانه ها:

۱ـ به راحتی می توانند حساب و کتاب هایشان را ذهنی انجام دهند.

۲ـ هنوز از بازی های علمی یا حل مسائل بغرنج فکری که احتیاج به تفکر منطقی دارند لذت می برند.
 
۳ـ الگوها، ترتیب یا تسلسل منطقی رویدادها را دنبال می کنند.

۴ـ معتقدند تقریبا هر مطلبی یک توضیح عقلانی دارد.

۵ـ دوست دارند نقص های روشنی را که در گفتار و رفتار مردم و محیط زندگی و محل کار آنها پیدا می شود، پیدا کنند.

چه شغل هایی به دردشان می خورد؟ حسابرس، حسابدار، مامور خرید، کارگزار بیمه، ریاضیدان، محقق، متخصص آمار، کارشناس سیستم های رایانه ای، کارشناس مالی، کارشناس فنی، دفتردار، معلم و استاد علوم پایه و تجربی.

هوش جسمی ـ حرکتی
ورزشکارها یک گروه بزرگ از هوشمندان بدنی حرکتی را تشکیل می دهند. البته غیر از این گروه کسان دیگری هم هستند که با مهارت های حرکتی شان می توانند پول در بیاورند.

نشانه ها:

۱ـ حداقل یک رشته ورزشی را به صورت حرفه ای پیگیری می کنند.

۲ـ برایشان مشکل است که یک مدت طولانی بدون تحرک بنشینند.

۳ـ بهترین ایده ها وقتی به ذهن شان می رسد که مدت طولانی قدم می زنند یا می دوند یا یک فعالیت جسمی دیگر انجام می دهند.

۴ـ دوست دارند اوقات فراغت شان را در طبیعت بگذرانند.

۵ـ هنگام صحبت کردن با دیگران خیلی زیاد از حرکات دست یا شکل های دیگر زبان بدن استفاده می کنند.

۶ـ برای این که بیشتر در مورد چیزی بدانند باید آن را لمس کنند.

۷ـ خودشان را آدم های منظم و آراسته ای می دانند. ۸ـ برای آموختن یک مهارت جدید به جای مطالعه کردن باید آن را عملی انجام دهند.

چه شغل هایی به دردشان می خورد؟ فیزیوتراپیست، فعال در صنعت توریسم، بازیگر، مانکن، کشاورز، مکانیک، نجار، صنعتگر، معلم تربیت بدنی، کارگر کارخانه، ورزشکار حرفه ای، محیط بان و جواهرساز.

هوش فضایی
هرچه کسانی که از نظر کلامی با هوش هستند در ذهن شان کلمه دارند، آدم های با هوش فضایی در ذهن شان تصویر دارند. آنها از هر چیزی می توانند یک تصویر در ذهن شان بسازند.

یعنی مثلا اگر شما بگویید عدالت در ذهن آنها ترازو می آید. البته این نصف ماجراست. آنها می توانند این تصویرها را خلق کنند. یعنی این که یک چیز ملموس به عنوان فرآورده هوش تصویری شان به شما
تحویل دهند.

نشانه ها:

۱ـ وقتی چشمان شان را می بندند تصاویر تجسمی روشنی را می بینند.

۲ـ نسبت به رنگ ها حساس هستند.

۳ـ گاهی با یک دوربین عکاسی یا فیلمبرداری آنچه را در اطراف می بینند، ضبط می کنند.

۴ـ از حل پازل ها، مازها و سایر معماهای بصری لذت می برند.

۵ـ خواب هایی که می بینند کاملا واضح است.

۶ـ معمولا می توانند در نواحی ناشناخته مسیر را درست پیدا کنند.

۷ـ به راحتی می توانند تصور کنند اگر یک شیء را از یک دورنمای مستقیم از بالا نگاه کنند آن را چگونه خواهند دید.

۸ ـ ترجیح می دهند نوشته هایی را بخوانند که تصویرهای زیادی دارند.

چه شغل هایی به دردشان می خورند؟ مهندس، معمار، نقشه کش شهری، گرافیست، دکوراتور داخلی، عکاس، معلم هنر، مخترع، خلبان، کارشناس آثار هنری و مجسمه ساز.

هوش موسیقایی
وقتی می گویید تقریبا هیچ تفاوتی بین ریتم، زیر و بم، تن صدا و نغمه ها درک نمی کنید مطمئن باشید هوش موسیقایی پایینی دارید، اما اگر می توانید صدای سنتور را از بین ملغمه ای از سازها تشخیص دهید و می فهمید یک نفر دارد فالش می خواند، احتمالا هوش موسیقایی بالایی دارید. توانایی های موسیقایی را اولین بار گاردنر به عنوان یک هوش مطرح کرد.

نشانه ها:

۱ـ صدای آوازشان دلنشین است.

۲ـ وقتی که یک نت موسیقی اشتباه نواخته می شود می توانند تشخیص دهند.

۳ـ یک ساز می نوازند.

۴ـ زندگی بدون موسیقی برایشان بی ارزش است.

۵ـ اگر یک آلبوم موسیقی را یک یا دو بار گوش کنند می توانند آن را درست بخوانند.

چه شغل هایی به دردشان می خورد؟ نوازنده، سازنده و فروشنده آلات موسیقی، آهنگساز، خواننده، معلم موسیقی و منتقد موسیقی.

هوش میان فردی
آدم هایی که می توانند خیلی خوب و زود با افراد دیگر رابطه برقرار کنند، بخوبی احساسات آنها را تشخیص دهند و درک کنند و البته خوب آنها را مدیریت و رهبری کنند از هوش میان فردی برخوردارند.
 
نشانه ها:

۱ـ از آن آدم هایی هستند که دیگران برای مشاوره یا توصیه گرفتن به آنها مراجعه می کنند.

۲ـ ورزش های گروهی را به ورزش های فردی ترجیح می دهند.

۳ـ وقتی با مشکلی مواجه می شوند به جای حل آن ترجیح می دهند از فرد دیگری کمک بگیرند.

۴ـ تلاش برای تعلیم دادن یک فرد یا گروه برایشان لذتبخش است و می دانند این کار را چطور باید انجام دهند.

۵ـ خودشان را یک مدیر خوب می دانند.

۶ ـ در میان جمع، احساس آرامش و آسودگی می کنند.

چه شغل هایی به دردشان می خورد؟ سرپرست، مدیر، کارمند اداری، داور، جامعه شناس، مردم شناس، مشاور، روان شناس، پرستار، مسئول روابط عمومی، فروشنده، مسئول آژانس مسافرتی و مدیر روابط عمومی.

هوش درون فردی
کسانی که خیلی خوب درون خودشان را می کاوند و از این درونکاوی برای هدف های زندگی شان استفاده می کنند، هوش درون فردی بالایی دارند.

این نوع آدم ها بسیار مستقل و فردیت یافته اند. آنها همه زوایای تاریک وخود، عیب ها و توانایی هایشان را می شناسند.

نشانه ها:

۱ـ همیشه اوقات تنهایی شان را به فکر کردن به مسائل مهم زندگی می گذرانند.

۲ـ عقایدی دارند که آنها را از جمع مجزا می کند.

۳ـ سرگرمی یا علاقه های ویژه ای دارند که برایشان اهمیت زیادی دارد.

۴ـ اهداف مهمی در زندگی دارند که همیشه به آنها فکر می کنند.

۵ـ دیدگاه واقع بینانه ای نسبت به نقاط ضعف و قوت خودشان دارند.

۶ـ خودشان را فردی با اراده یا از لحاظ فکری مستقل می دانند.

۷ ـ دفترچه خاطرات یا یادداشت روزانه شخصی دارند.

چه شغل هایی به دردشان می خورد؟ روان شناس، مشاور، عالم الهیات، برنامه ریز و کارآفرین.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395 ساعت: 16:36 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

گفتگو: مصاحبه با استاد محمد هاشم رستمی

بازديد: 291

گفتگو: مصاحبه با استاد محمد هاشم رستمی

محمد هاشم رستمی

مقدمه:
هنگامی که به پشت سر خود نظری می اندازیم و تاریخ پرفراز و نشیب ریاضیات را بررسی می کنیم، خود را در برابر اقیانوسی از دانش بشری می یابیم که گردآوری و تدوین عمده ترین دستاوردهای آن، برترین اراده ها را به مبارزه ای نابرابر فرا می خواند. اما محمدهاشم رستمی از دبیران با سابقه آموزش و پرورش این کار سترگ را به انجام رسانده است و طی بیش از چهل سال تحقیق دایره المعارف جامعی برای هندسه تهیه کرده است.
 
این دایره المعارف بالغ بر۲۰ جلد خواهد بود که تاکنون ۱5 جلد آن به چاپ رسیده است. وی در این کتاب عمده ترین و برجسته ترین مفاهیم، قضیه ها، مسئله ها و تعریف ها را همراه با گوشه هایی از تاریخ هندسه و سرگذشت مشاهیر این شاخه تدوین کرده است تا علاقه مندان به این شاخه از ریاضی با دسترسی به تمام مطالب مربوط به هر مبحث و حل و بررسی آنها به احاطه کامل بر آن مبحث دست یابند و احیاناً خود قضیه ها و مسئله ها را تعمیم دهندو قضیه جدیدی را کشف یا مساله نویی را حل کنند.
 
آقای رستمی، در ابتدا مختصری از خودتان بگویید.
در سال ۱۳۱۸ در طبس متولد شدم. دیپلم ریاضی را در سال ۱۳۳۸ از دبیرستان ابومسلم مشهد و لیسانس ریاضی را در سال ۱۳۴۱ از دانشسرای عالی تهران(دانشگاه تربیت معلم فعلی) دریافت کردم. از سال ۱۳۴۱ به تدریس ریاضیات در دبیرستان ها، دانشسرای مقدماتی، مراکز تربیت معلم و دانشگاه پرداختم. از سال ۱۳۵۰ عضو شورای برنامه ریزی و تألیف کتب درسی (شاخه نظری) وزارت آموزش و پرورش هستم و در برنامه ریزی و تألیف چند کتاب درسی ریاضی در مقطع های دبستان و دبیرستان مشارکت داشتم که این فعالیت تاکنون ادامه دارد.
 
چند سال عضو شورای ریاضی دفتر آموزش ضمن خدمت بوده ام که طرح آموزش مستمر دبیران ریاضی را با همکاری استادان دانشگاه و مراکز تربیت معلم و کارشناسان دفتر برنامه ریزی تهیه کردیم و در چهارمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران ارائه دادیم. عضو گروه ریاضی انتشارات مدرسه، عضو هیأت تحریریه مجله ریاضی برهان، عضو انجمن ریاضی و عضو شورای برنامه ریزی دفتر تألیف رشته های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش هستم.
 
تاکنون چند عنوان کتاب تألیف کردید؟
تاکنون 50 جلد کتاب تألیف کرده ام که 15 جلد آن با همکاری دیگر استادان ریاضی است. پنج جلد از این کتاب ها درسی است و حدود 35 جلد دیگر را به تنهایی تألیف کرده ام. 15 جلد از این کتاب به مجموعه دایره المعارف هندسه تعلق دارد که در صورت کامل شدن به بیست جلد می رسد. از این مجموعه 20 جلدی تاکنون 15 جلد چاپ شده است، ۳ جلد در دست چاپ و ۳ جلد دیگر در دست آماده سازی است. در شماره های مختلف مجله برهان مقالات متعددی برای  دانش آموزان و معلمان عرضه کرده ام.
 
ویژگی دایره المعارف هندسه شما چیست؟
دایره المعارف هندسه مجموعه کاملی از قضیه ها، مسئله ها و تاریخ هندسه است که برای تألیف آن از حدود چهل  و دو سال پیش به کار مشغول بودم. برای این کار به جمع آوری کتاب های هندسه موجود در ایران و سایر کشورها و زبان مختلف اقدام کردم. این دایره المعارف شامل مباحث و موضوعات زیر است:
-- ویژگی های توصیفی شکل های هندسی در هندسه مسطحه،
-- رابطه های متری در هندسه مسطحه،
-- تبدیل های هندسی،
-- مکان های هندسی،
-- ترسیم های هندسی،
-- هندسه فضایی،
-- هندسه تحلیلی،
-- مقطع های مخروطی (دایره، بیضی، هذولی و سهمی) و
-- هندسه های نااقلیدسی.
 
 هر یک از عنوان های یاد شده، با توجه به حجم مطالب، یک یا چند جلد از دایره المعارف را به خود اختصاص داده است. به عنوان مثال رابطه های متری در هندسه مسطحه شامل ۵ جلد و هندسه فضایی شامل ۴ جلد است. مطالب متنوعی در این مجموعه وجود دارد. از جمله تمام مسائل المپیادهای ریاضی کشورهای مختلف جهان به علاوه مسائل المپیادهای بین المللی ریاضی در این مجموعه وجود دارد. به عبارت دیگر این مجموعه دایره المعارف مساله های المپیادهای ریاضی جهان  نیز است. علاوه بر این عمده مسائل تاریخی هندسه در این مجموعه وجود دارد که هرکدام در مبحث مربوط به خود ذکر شده است که با تاریخچه آن مسئله یا آن مفهوم هندسی همراه است. برای مثال هنگامی که از قضیه تالس در جلد سوم این مجموعه نام بردیم، شرح حال تالس، فعالیت ها، دستاوردها و تألیفات وی را هم ذکر کردیم، مخصوصاً آن تألیفاتی که به دست ما رسیده است. در مورد سایر قضایا همانند قضیه فیثاغورس و قضیه ارشمیدس هم به این گونه عمل شد. یعنی تاریخ ریاضیات هم در این مجموعه مطرح شده است. این کار نیز به دو دلیل صورت گرفته است: اولاً باعث افزایش آگاهی خواننده در مورد تاریخ هندسه و ریاضیات می شود، دوماً سرچشمه این مسائل و قضایا برای خواننده روشن می شود. از دیگر ویژگی های این کتاب آن است که هر جلد مستقل از سایر جلدهای مجموعه است. یعنی وابسته به جلدهای قبل و بعد از خود نیست و بنابراین استفاده از آن برای خوانندگان آسان است.
 
مخاطب های این دایره المعارف چه کسانی هستند؟
چون این دایره المعارف شامل عمده مطالب هندسه موجود در کتاب های هندسه ایران و دیگر کشورهای جهان است، لذا مخاطب های این کتاب دانش آموزان، داوطلبان المپیادهای ریاضی، دانشجویان مراکز تربیت معلم، دانشجویان رشته ریاضی دانشگاه ها، دبیران ریاضی و هر فرد علاقه مند به هندسه است.
 
انگیزه شما از تألیف چنین مجموعه ای چه بود؟
با توجه به آن که بیش از چهل سال به شغل معلمی اشتغال داشتم، به کمبود کتاب های جامع و کاملی در زمینه هندسه آگاهی داشتم به همین دلیل تصمیم گرفتم که دایره المعارف نسبتاً جامع و کاملی تدوین کنم تا دسترسی به مطالب و مفاهیم هندسه برای دبیران و دانش آموزان آسان تر باشد.
 
روند تدوین این دایره المعارف به چه صورت بود؟
در شروع کار، کتاب های هندسه را که در ایران یا سایر کشورها چاپ و منتشر شده بود جمع آوری کردیم. همچنین مجله هایی را که در ارتباط با ریاضی و هندسه بودند گردآوری کردیم. سپس عنوان و موضوعاتی را که ذکر کردیم، از این کتاب ها و منابع استخراج و براساس موضوع تفکیک و دسته بندی شد. از منبع های متعدد غیرزبان فارسی (انگلیسی و فرانسه) هم استفاده کردیم. برای این کار ابتدا کتاب ها به زبان فارسی ترجمه شدند. در هر جلد هم مسئله های مربوط به آن موضوع مورد استفاده قرار می گرفت. اولین جلد این مجموعه در بهار 1374منتشر شد. به تدریج جلدهای بعدی هم آماده شد که تاکنون به 15 جلد رسیده است.
 
از چه تعداد عنوان کتاب به عنوان مرجع برای تدوین این دایره المعارف استفاده کردید؟
برای تدوین جلد اول از حدود 75 منبع مختلف استفاده کردم. ولی برای تألیف جلد  ‍‍15 (آخرین جلد چاپ شده) از حدود 125 کتاب استفاده کردم. حدود 105 عنوان کتاب فارسی( ترجمه و تالیف) و حدود  20 جلد لاتین است.
 
آیا مشابه این کتاب در سایر کشورها هم تدوین شده است؟
تا جایی که ما ( مولف و ناشر) اطلاع داریم، چنین کاری تاکنون انجام نشده است. با مراجعه به کتابخانه ها، انتشاراتی ها، دانشگاه های ایران و خارج از کشور و نمایشگاه های بین المللی ‍رس و  جو از استادان این رشته از جمله استاد پرویز شهریاری دریافتیم که تاکنون کار جامع و کاملی در این زمینه انجام نشده است. به همین دلیل این مجموعه، دایره المعارف منحصر به فردی است که مشابه و نظیری برای آن وجود ندارد.
 
در تدوین این دایره المعارف چند نفر همکاری کردند؟
معمولاً دایره المعارف ها به صورت گروهی تنظیم و تألیف می شود که در بسیاری موارد تعداد اعضای آن به ۴۰ یا ۵۰ نفر هم می رسد. اخیراً دایره المعارفی در زمینه ریاضیات در ژاپن چاپ شده است که حدود سیصد نفر در تنظیم آن مشارکت داشتند. ولی من برای تدوین این دایره المعارف تنها بودم.
 
این مجموعه تاکنون چه بازتاب هایی داشته است؟
این کتاب تاکنون دو جایزه را به خود اختصاص داده است. در  دومین جشنواره معلمان مؤلف که در اردیبهشت ۱۳۸۱ برگزار شد،  بین کتاب های علوم ‍ایه رتبه اول را کسب کرد و تندیس و تقدیرنامه جشنواره را به دست آورد. در سومین  جشنواره آموزشی رشد در آذر 1381 نیز که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود، بین کتاب های علوم پایه، رتبه اول را کسب کرد.
 
از دیگر کتاب های در دست تألیف خودتان صحبت کنید.
مجموعه  دیگری  در دست تهیه دارم به نام «مکان هندسی» . این کار اثر جدیدی است که شبیه دایره المعارف تنظیم شده است و مشابه آن در هیچ کتابخانه، دانشگاه یا کشوری وجود ندارد. این کتاب  حدود هفت یا هشت جلد تنظیم خواهد شد که ۲۲ موضوع مختلف را تحت پوشش قرار می دهد.  جلد اول این مجموعه در چهارمین جشنواره معلمان مولف بین کتاب های علوم ‍ایه رتبه اول را کسب کرد.
 
به نظر شما برای گسترش این گونه فعالیت ها و تدوین و تألیف مجموعه هایی مثل این دایره المعارف چه اقداماتی باید صورت گیرد؟
باید از افرادی که در این زمینه فعالیت کرده و به فرهنگ این کشور خدمت می کنند، به نحوی حمایت شود. حداقل آن که اطلاع رسانی صحیحی انجام شود تا مخاطبان دریابند که چنین کاری انجام شده است.
 
شما کتاب ریاضی پایه اول دبستان را هم تألیف کردید. ویژگی های این کتاب چیست؟
کتاب های قبلی، معمولاً کتاب های خشک و بی روحی بودند که در آنها معلم متکلم وحده بود و به همین دلیل ذوق و شوق دانش آموزان را بر نمی انگیختند. اساس کار ما در تألیف این کتاب بر روش های نوین آموزشی بود که طی آن برای ارائه هر مفهومی سه مرحله باید به اجرا درآید. مرحله مجسم، مرحله نیمه مجسم و مرحله مجرد. به عبارت دیگر برای ارائه هر مفهومی کار عملی نیز صورت می گیرد (مرحله مجسم). بعد معلم با استفاده از تصویرهایی که روی تخته رسم می کند به توسعه همان مفهوم می پردازد (مرحله نیمه مجسم) در مرحله پایانی یا مرحله مجرد کار روی کتاب است که به نوعی امتحان هم محسوب می شود. به عبارت دیگر هر صفحه کتاب یک برگه امتحان هم هست. بدین ترتیب با جذاب شدن کتاب ها، علاقه مندی دانش آموزان به درس ریاضی هم افزایش یافته است و دیگر دانش آموزان از درس ریاضی گریزان نیستند.
 
برای تغییر در شیوه های تألیف و تدوین کتاب های درسی چه اقداماتی انجام داده اید؟
سعی کردیم مطالب درسی را نو کرده و مطالب زائد را حذف کنیم و مطالب جدیدی را به جای آنها قرار دهیم. سعی می کنیم روش های جدید و آخرین تجربیات ریاضیدان ها در تألیف کتاب ها مورد توجه قرار گیرد. سعی می کنیم از بهترین استانداردهای آموزش ریاضی در کشورهای مختلف دنیا استفاده کنیم. به عنوان مثال از استانداردهای NCTM (انجمن ریاضیدانان آمریکا و کانادا) برای بهبود کیفیت آموزش ریاضی در ایران استفاده می کنیم. وظیفه این انجمن تدوین محتوای مطالب درسی ریاضی مدارس (از دبستان تا دبیرستان) است. اهدافی که در این انجمن تعریف می شود بسیار معتبر است و ما هم در برنامه ریزی درسی آنها را مدنظر قرار می دهیم. البته در فرآیند ارائه این اهداف سعی می کنیم  آن را با شرایط اجتماعی و فرهنگی کشورمان هماهنگ کنیم.
 
به عنوان یک مؤلف برتر، از مسئولان چه درخواست هایی دارید؟
برای معرفی بهتر این مجموعه از مسئولان می خواهم این مجموعه را به عنوان یک اثر ملی که فقط در ایران تألیف شده است و در دیگر کشورها مشابهی ندارد، به مجامع مختلف علمی و فرهنگی معرفی کنند و امکان شرکت آن را در نمایشگاه های جهانی کتاب فراهم سازند. از آنجایی که این کتاب در کشورهای مختلف جهان، همانند ایران در سطوح مختلف دارای مخاطب است، امکان ترجمه آن را به دیگر زبان ها فراهم آورند تا با عرضه در سایر کشورها، مخاطب های این مجموعه بتوانند با آن ارتباط برقرار کرده و دایره المعارف جایگاه واقعی خود را پیدا کند. هدف مؤلف و ناشر از تدوین چنین مجموعه ای این بود که دایره المعارف هندسه به روز و با آخرین تحولات مفاهیم هندسه و روش های آموزش هندسه در جهان هماهنگ باشد، بنابراین تقاضا داریم که کتاب ها و مقاله های جدیدی که در ارتباط با هر نوع هندسه در هرکشوری چاپ می شود، در اختیار مؤلف قرار گیرد تا در ویرایش های جدید دایره المعارف هندسه مورد استفاده قرار گیرد.
 
در پایان اگر صحبت نگفته ای دارید، بفرمایید.
.ناشر دایره المعارف هندسه، انتشارات مدرسه وابسته به وزارت آموزش و پرورش است که از همکاری و مساعدت صمیمانه مسئولان این انتشارات برای چاپ و نشر این مجموعه که یک کار بزرگ و پرهزینه فرهنگی است، سپاسگزاری می کنم. امیدوارم دایره المعارف هندسه بتواند جایگاه واقعی خود را در ایران و جهان کسب کند و دانش آموزان معلمان ریاضی ، دانشجویان رشته های ریاضی و دیگر مخاطبان این مجموعه بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند و از آن بهره مند شوند.
 
 برخود لازم می دانم از همسرم خانم سیمیندخت ترکپور و فرزندانم دکتر مهرداد رستمی، دکتر کتایون رستمی و دکتر آتوسا رستمی که طی چهل سال تألیف دایره المعارف هندسه هر یک به سهم خویش با صرف وقت و اندیشه در تألیف این مجموعه یاریم داده اند، سپاسگزاری کنم. در پایان از کلیه مخاطبین این مجموعه و صاحبنظران محترم تقاضا دارم نظرات و پیشنهادهای اصلاحی و ارشادی خود را برای تکمیل این مجموعه به نشانی ناشر ارسال فرمایند. پیشاپیش از همه آنان سپاسگزارم.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395 ساعت: 16:35 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1554

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس