سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
نظرات بسیاری در مورد اینکه نمایش خلاق چیست و چه باید باشد وجود دارد اما من فقط يك تعريف برای آن دارم. در اصل، نمایش خلاق فعالیتی نمایشی است که در آن تجربۀ شرکتکنندگان هدف اصلی بهشمار میرود.این موضوع متفاوت از کلاسهای تئاتر است که هدف غائی در آنها آمادگی برای اجراست. معمولا نمایش خلاق برای کودکان 4 تا 9 ساله در نظر گرفته میشود. سنينی كه، اگر هیچ فشاری برایاجرا وجود نداشته باشد شرکتکنندگان میتوانند از تجربۀ نمایشی بهرهمند شوند. نمایش خلاق شامل بازی نمایشی، اجرای داستان، سفرهای تخیلی، بازیهای تئاتر، موسيقی و رقص است. معیار در کلاس نمایش خلاق بروانمود كردن است و نه فقط بازی کودکان. از آنجا كه در نمایش خلاق تاكيد بر روند اجراست و نه حاصل كار، آموزگاران آزادند تا به هر میزان که لازم است به اين كار زمان اختصاص دهند. هنگامیکه دانشآموزی در کلاس نمایش خلاق، بهدلیل کمرویی یا ترس، ترجیح میدهد بهجای شرکت در نمایش، صرفاً بیننده باشد، آموزگار میتواند به او اجازۀ اين كار را بدهد.
در تابستان سالی که من در کلاس نمایش خلاق برای کودکان 4 و 5 ساله تدریس میکردم دختری به نام ملیسا تمایلی به شرکت در اجرای داستانها نداشت. در عوض، من و آموزگار همکارم به او اجازه دادیم به تماشای بچهها بنشيند. ملیسا همیشه به كارهای همکلاسیهایش علاقهمند بود و در فعالیتهای هنری و بازیهایی شرکت میكرد که احساس نكند در کانون توجه قرار گرفته است، زیرا با توجه به اينكه مليسا فرصت لازم را براي برطرف كردن مشكلاتش در اختيار داشت، متوجه شده بود كه در کلاس ایمن است. تا پایان آن تابستان ملیسا با خوشحالی به جمع گروه نمايش همكلاسيها پيوست. او حتی در روز مشارکت (Sharing day)كه پدرها و مادرها به تماشای نمايش کلاس آمده بودند نقش ملکۀ شرور را بازی کرد.
این آزادی عمل در شرايط متضاد اين وضعيت نیز کاربرد دارد.یعنی هنگامی که اعضای کلاس براي فعاليت نمايشی بسيار مشتاقند و در اين كار كاملاً تبحر يافتهاند، خود آموزگار میتواند به جمع بازيگران بپيوندد و به بچهها اجازه دهد تا بهجای اینکه به راهنمایی او گوش كنند، خودشان ابتكار عمل را بهدست گيرند. نمایش خلاق به کودکان کمک میکند كه چیزهایی دربارۀ احساسات، حل مشکلات، و ارتباط با دیگران بیاموزند. دانشآموزان طی تجربياتی كه از نمايش كسب میكنند، قدرت تخیل و اعتمادبهنفسشان را پرورش میدهند. يكی از نكات جالب در نمايش خلاق اين است كه هیچ پاسخی اشتباه نیست: در بازي حیوانات حرف میزنند، کودکان به فضا یا جنگل سفري میکنند، و آسمان سبز و علفها آبیاند.
بايد اين مطلب مهم را در نظر داشت كه جوامع پيشرفته بشري با عنايتبه توسعه آموزش و پرورش خود توانسته اند پله هاي ترقي و توسعه همه جانبه را بهپيمايند. در توسعه آموزش و پرورش ملاكها و فاكتورهاي متعددي نقش دارند. مهمترين آننظام ارزشيابي در آموزش مي باشد. آموزش را مي توان به عنوان فرايند كنش متقابل معلمو دانش آموز تعريف كرد كه به موجب آن تجارب مناسب يادگيري براي رسيدن دانش آموزانبه هدف هاي آموزش و پرورش فراهم مي شود. در آموزش و پرورش سنتي ارزشيلبي به عنوانآخرين حاقه هاي فرايند ياددهي ،يادگيري تلقي مي شود كه در پايان دوره آموزشي برايجدا كردن دانش آموزان با توانايي يادگيري متفاوت به كار مي رفت. امروزه ارزشيابيرا بخش جدايي ناپذير فرايند ياددهي ـ يادگيري مي داند كه همراه با آموزش ودرارتباط تنگاتنگ با آن، به گونه اي مستمر انجام مي گيرد و به جاي تاكيد بر طبقه بندي دانش آموزان و مقايسه آنان با يكديگر، هدايت يادگيري آنان را مركز توجه خودقرار مي دهد. به منظورنظام بخشي به فعاليت هاي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با توجه به رويكردها ونگرشهاي نوين درتعليم وتربيت. اصول زيرتحت عنوان (اصول حاكمبرارزشيابي پيشرفت تحصيلي ) تعيين شده است.
1-جدايي ناپذيري ارزشيابي ازفرايند ياددهي ـ يادگيري:
ارزشيابي دانش آموزان بايد به عنوان بخش جدايي ناپذ ير فرآيندياددهي ـ يادگيري ونه به عنوان نقطه پاياني آن تلقي شود .
2- استفاده ازنتايج ارزشيابي دربهبود فرآيند ياددهي ـ يادگيري واصلاح برنامهها وروشها.
هدف غايي ارزشيابي، اصلاح وبهبود فرآيند ياد دهي ـ يادگيري استونتايج ارزشيابي ها بايددراصلاح برنامه ها وروشها مورداستفاده قراگيرد.
3-هماهنگي ميان هدفها محتوا روشهاي ياددهي ـ يادگيري و فرآيندارزشيابي:
در ارزشيابي بايد تناسب و هماهنگي بين هدف ها، محتوا و روش هايياددهي ـ يادگيري مربوط به هردرس مورد توجه قرار گيرد.
4- توجه به آمادگـــي دانش آموزان:
در طراحي و اجراي انواع برنامه هاي ارزشيابي بايد به آمادگیهاي جسماني، عقلي، عاطفي و رواني دانش آموزان توجه شود .
5- تــــوجه به رشد همه جانبه دانش آموزان:
در ارزشيابي بايد به جنبه هاي مختلف رشد بدني، عقلي ،عاطفي،اجتماعي، اخلاقي و حركتي دانش آموزان توجه شود .
6- توجه همه جانبه به دانش ها، نگرش ها و مها رت ها:
در ارزشيابي، متناسب با محتواي آموزش و پرورش بايد به حيطه دانش ها،نگرش ها و مهارتهاي دانش آموزان توجه شود.
7-توجه به ارزشيابي دانش آموز از يادگيري هاي خودارزشيابي:
در ارزشيابي بايد شرايطي فراهم شود كه دانش آموز نيز بتواند ازيادگيريها و عملكرد هاي خود و ديگر دانش آموزان ارزشيابي كند .
8- ارزشيابي از فعاليتهاي گــــروهي:
در نظام ارزشيابي، علاوه بر ارزش يابي فردي، بايد از فعاليتهايگروهي نيز ارزشيابي به عمل آيد .
9-تــــوجه به فر آيندهاي فكري منتهي به توليد پاسخ:
در ارزشيابي بايد علاوه بر پاسخ نهايي، به فرآيندي كه منجر به توليدپاسخ شده است توجه كرد.
10- تاكيد بر نـــو آوري و خلاقيت:
در ارزشيابي بايد با تاكيد بر روش حل مساله، زمينه رشد وشكوفايي دانش آموزان را فراهم كرد.
11-تنوع روشها و ابزارهاي اندازه گيري و سنجش پيشرفت تحصيلي:
با توجه به اهداف، ماهيت و نوع موارد ارزشيابي، از انواعمختلف روشها و ابزارهاي ارزشيابي (مانند پرسش هاي شفاهي، آزمون هاي عملي ،انواعپرسش هاي عيني و انشايي، روشهاي مشاهده رفتار، پوشه هاي مجموعه كار، ارايه مقالاتو طرح ها، گزارش مربوط به فعاليت هاي تحقيقاتي، ارزشيابيعملكردي، ارزشيابي مستمر، انواع دست ساخته ها، روش خود سنجي و ...استفاده مي شود.
12-استفاده از انواع ارزشيابــــي:
در فر آيند ياددهي ـ يادگيري لازم است با توجه به هدف ها ،محتوا و روش هاي تدريس از انواع ارزشيابي ها ( از قبيل تشخيصي، تكويني، مجموعی،هنجار مرجع، هدف مرجع ، دروني، بيروني ، ملي و ...) استفاده شود.
13-استقلال مدرسه و معلم در فــــرآيند ارزشيابي:
در فرآيند ارزشيابي بايد استقلال مدرسه و معلم در چار چوبسياست هاي كلي آموزش و پرورش حفظ شود.
14-اصل رعايت قـــواعد اخلاقي و انساني در ارزشيابــــي:
به موجب اين اصل ، ارزشيابي بايد به گونه اي سازماندهي و اجراشود كه موجب خدشه دار شدن حقوق، تعاملات انساني، اعتماد به نفس و سلامت روانيدانش آموز يا معلم نگردد.
15- اصل تـــوجه به تفاوتهاي فـــردي:
در انجام ارزشيابي پيشرفت تحصيلي مي بايست به تفاوت هاي فرديدانش آموزان توجه شود.
16-ضــــرورت هماهنگي در تحقق اصــــول ارزشيابي:
در به كارگيري اصول فوق الذكر بايد ميان سازمانها، مراكز، ادارات، واحدها و ساير بخش هاي مسئول ارزشيابي در مورد روش ها، ابزارها، معيار هاو برنامه هاي اندازه گيري و سنجش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان، تعهد و هماهنگي كاملوجود داشته باشد.
تعـــريفارزشيابــــي:
ارزشيابي در آموزش و پرورش تعاريف متعددي دارد.
كــــرونباخ ( cronbach) :
ارزشيابي را جمعآوري و به كار گيري اطلاعات در جهت اتخاذ تصميم براييك برنامهآموزشي تعريف مي كند.
بي باي ( Beeby) :
ارزشيابي را فراگرد جمع آوري و تفسيرمنظم شواهدي كه در نهايت به قضاوت ارزشيابي نظر به اين كه به اقدام شخصي بيانجامد،مي داند. ابعاد اين تعريف:جمع آوري شواهد، تفسير، قضاوت وتصميم گيري است.
استـــافل بيـــم:
ارزشيابي رافرايند، تعيين كردن(Delineating)، به دست آوردن (Obtaining) و فراهم ساختن ( Providing) اطلاعات مفيدي براي قضاوت در تصميم گيريها تعريف كردند.
انـــواع ارزشيابــــي:
اسكريون ( scriven) ارزشيابيها رابر دو نوع ارزشيابي پاياني و تكويني تقسيم مي كند.
ارزشيابــــي پايانـــي( sammative Evaluation) :
ارزشيابي كه در مدارس متداول است و شاملارزشيابي آخر سال يا دوره دانش آموزان برنامه يا روند آموزشي است.مهمترين نقص ارزشيابي پاياني ماهيت مقطعي بودن آن است، لذاقادر نيست اصلاحات يا تغييرات ضروري را در طول سال يا برنامه در جهت بهبودي وبهسازي فعاليتها ايجاد کند.
ارزشيابــي تكـــويني يا مستمـــر ( Formative Evluation):
در اين ارزشيابي اطلاعات به طور مداوم جمع آوري و مورد استفاده قرارمي گيرد و نياز به بازخورد هاي فردي ـ محيطي دارد تا بتواند تصميم گيري هاي لازم رادر جهت افزايش اثر بخش برنامه ها يا فعاليتهاي آموزشي اتخاذ كند. اين نوع ارزشيابيبيشتر به فراهم آوردن اطلاعات براي بهبودي كار تاكيددارد. استافل بيم ( stuffle beam) ارزشيابي را در چهار نوع بيان مي كند :
۱- ارزشيابـــي زمينه( Context Evaluation)
هدف اين ارزشيابي فراهم ساختن يا ارائه يك منطق براي تعييناهداف است. براي رسيدن به آن محيط ـ شرايط واقعي و مشكلات موجود ـ بايستي بررسيشوند وتصميماتي مبتني بر اصلاح شرايط و مشكلات اتخاذ گردد تانيل به اهداف مورد نظر را ميسر سازد.
۲- ارزشيابـــي درونداد ( Input Evaluation) :
اين نوع ارزشيابي در ارتباط با چگونگي استفاده از منابع براي نيل به اهدافبرنامه است شامل ارزشيابي توانايي هاي سازمان ، استراتژي هايي در جهت نيل به اهدافبرنامه و طراحي يك استراتژي اجرايي – عملياتي گردد.
-۳ارزشيابي فــــر آيند ( Process Evaluation) :
به باز خورد هاي دوره اي خصوصا شناسايي نقص درونداد ها در حين اجرايبرنامه مربوطه است.
-۴ارزشيابي بــــرونداد( Product Evaluation) :
به سنجش نتايج مي پردازد كه نه تنها در آخر بلكه بر حسب ضرورت در فواصلبرنامه صورت مي گيرد.
يكي از تخصص هاي مورد نياز دست اندركاران تعليم و تربيت درسطوح مختلف سازماني و اجرايي بر خوردار بودن از دانش ، مهارت سنجش و ارزشيابيپيشرفت تحصيلي مي باشدكه فقدان آن در عرصه عمل و اجرا ناكار آمدي فر آيند ياددهيـيادگيري را به دنبال خواهد داشت. با وجود آگاهي از توانايي هاي علمي و تجربي دبيرانو معلمان گرامي و مديران آگاه و دلسوز واحد هاي آموزشي در حيطه ي سنجش و ارزشيابيپيشرفت تحصيلي، ليكن به دليل اهميت موضوع و نيز ظرافت ها و پيچيدگي هاي اين امراميد است با عنايت همكاران ارجمند در جهت تحقق اهداف آموزشي وتربيتي شاهد تعاملي پويا، مستمر و پايدار باشيم.
اصطلاحات و مفاهيـــم ارزشيابـــي و امتحانات
ارزشيابي تكوينــي و شيوه اجـــراي آن
تعــــريف اصطلاحات ومفاهيم ارزشيابي پيشرفت تحصيلي
ارزشيابـــي( Evaluation):
اصطلاح ارزشيابييا ارزيابي به طورساده به تعيين ارزش (Value) براي هرچيزيادآوري ارزشي ( Value judgement)كردن گفته مي شود .
ارزشيابي به يك فرآيند نظام داربراي جمع آوري، تحليل وتفسيرا طلاعات گفته ميشود به اين منظور كه تعيين مي شود آيا هدف هاي موردنظر تحقق يافته اند يادرحال تحققيافتن هستند وبه چه ميزاني.
ارزشيابي پيشرفت تحصيلي عبارت ازسنجش عملكرديادگيرندگان ومقايسه نتايج حاصل باهدفهاي آموزشي ازپيش تعيين شده به منظورتصميم گيري دراين باره كه آيا فعاليت هاي آموزشي معلم و كوششهاي يادگيري دانشآموزان يا دانشجويان به نتايج مطلوب انجاميده اند و به چهميزاني.
ارزشيابــــي آغازين( ( Preassessment:
نخستين ارزشيابي معلم كه پيش از فعاليت هاي آموزشي او به اجرا در مي آيدارزشيابي آغازين ناميده مي شود.
ارزشيابيتكـــويني يا مستمـــر( Formative evaluation):
آنچه عمدتا به منظور كمك به اصلاح موضوع مورد ارزشيابي يعني برنامهيا روش آموزشي، مورد استفاده قرارمي گيرد، ارزشيابي تكوينينام دارد.
ارزشيابـــي تشخيصــــي(Dignostic evaluation) :
نوعي از ارزشيابي تكويني است كه با هدف تشخيص مشكلاتيادگيري دانش آموزان در يك موضوع درسي به كار ميرود و معمولا در جريان آموزش انجاممي گيرد.از طريق ارزشيابي تشخيصي مي توان معاومات و مهارتهاي لازم دانش آموزان رابراي ورود به مطالب جديد تشخيص داد ونيز معياري است براي سنجش رفتار ورودي دانشآموزان كه به كمك آن مي توان نقطه شروع فعاليت هاي آموزشي را مشخص كرد.
ارزشيابي تـــراكمي يا پايانـــي( Summative evaluation) :
در ارزشيابي تراكمي تمام آموخته هاي دانش آموزان درطول يك دوره آموزشي تعيين مي شوند و هدف آن نمره دادن به دانش آموزان و قضاوتدرباره اثر بخشي كار معلم و برنامه درسي با يكديگر است. به وسيله اين ارزشيابي ميتوان ياد گيري هاي متراكم دانش آموزان را در طول يك دوره آموزشي اندازه گيري كرد وچون معمولا در پايان دوره آموزشي به عمل مي آيد به آن ارزشيابي پاياني نيز مي گويند.
اندازه گيــــري( Measurement ):
اندازه گيري فرآيندي كه تعيين مي كند يك شخص يا يك چيز چه مقدار از يك ويژگي برخوردار است.
آزمـــون( test ):
آزمون وسيله ياروشي نظام دار براي اندازه گيري نمونه اي از رفتاراست.
آزمـــودن ( testing ):
وقتي كه براياندازه گيري يكي از ويژگي هاي رواني يا تربيتي يك فرد يا گروهي از افراد از آزموناستفاده مي شود به اين عمل يا فعاليت آزمودن ميگويند.
سنجــــش (( Assessment:
سنجش به يكتحليل جامع و چند وجهي از عملكرد گفته مي شود.
پــــرسشنامه (( Questionnaire:
مجموعه اي سوال كه به روش علمي تهيه شده و ارزشياب يا پژوهشگر از طريق آن قادر به جمعآوري اطلاعات مورد نياز جهت انجام طرح خود مي باشد.
ســــوال عينــی (( Objective items:
به سوالاتي اطلاق مي شود كه مي تواند به طور عيني نمره گذاري شود. اين سوالچنان است كه افراد پاسخي را از ميان فهرستي از پاسخ ها انتخاب ميكنند.
نوعي سوال كه دانش آموز تقريباپاسخي طولاني را كه تا چند بند مي رسد نوشته وسازمان دهد.
ســـوال جور كـــردنی (( Matching item:
عبارت از سوالي كه شامل دو ستون سؤال وجواب است واز دانش آموز خواسته مي شود كهبين موارد دو ستون ارتباط را پيدا كند.
ســـوال چند گـــزينه اي (( Multiple choice item:
عبارت از شكلي از سوال است كه در آن آزمايش شونده پاسخ صحيح را ازيك فهرست كزينه هاي محتمل انتخاب مي كند .
ســـوال صحيــح.غلط ( ( True ـ False item:
عبارت از شكلي از سوال است كه در آن امتحان شونده بيان مي دارد كه آيا جمله ايكه در اختيارش قرار داده شده صحيح يا غلط است .
نمــــره گـــذاري تحليلي ( Analytic Scoring):
عبارت از نوعي نمره گذاري سوالات انشايي است كه در آن نكات خاصهر پاسخ صحيح شناسايي شده و به طور جداگانه نمره گذاري ميشود.
جــدول مشخصات (( Table of specifications:
عبارت از يك جدول دو بعدي است كه شامل محتوا و فرآيند شناختي مورداستفاده در طرح ريزي يك آزمون مي باشد .
امتحـــان (( Examination:
عبارتاست از تعدادي سوال كه به صورت گزينش تصادفي از جامعه اي از سوال ها تهيه مي شود ويا به عبارت ديگر عبارت از يك وسيله يا روشي كه در آن آزمودني ها با تعدادي سوالهاي همخوان و هماهنگ با يكديگر مواجه مي گردند، يا به انجام فعاليت هاي علمي وادارمي شوند، كه در آن نتيجه اين شرايط و در خاتمه موقعيت، مي توان تواناييهاي افرادشركت كننده در امتحان مقايسه كمي به دست آورد.
روايــــي( Validity):
روايي اصطلاحي است كه آزمون براي تحقق بخشيدن به آن درست شده استاشاره مي كند به سختي ديگر آزموني داراي روايي است كه براي اندازه گيري آنچهموردنظر است مناسب باشد.
پايانـــی (( Relidity:
پاياني يك وسيله اندازه گيري بهدقت آن اشاره مي كند .يكآزمون درصورتي داراي پاياني است كه اگردريك فاصله ي زماني كوتاه چندين باربه گروهواحدي ازافرادبدهيم نتايج حاصل نزديك به هم باشد.
تعاريف عملياتي واژه هاي ارزشيابي و امتحانات درقلمـــرو كاري اداره كل سنجشوارزشيابــيتحصيلــي:
ضوابط سنجش وارزشيابـــي پيشـــرفت تحصيلي:
مجموعه قوانين مدون وتصويب شدهتوسط شوراي عالي آموزش و پرورش مي باشد كه اهداف ارزشيابي و سنجش توان تحصيلي دانشآموزان براساس مقررات را دربر مي گيرد.
امتحــانات داخلـــي:
امتحاناتي است كه طبق برنامه معين وبا همكاري مشترك كاركنان آموزشي واداري واحد آموزشي زير نظر مدير انجام مي شود درامتحانات داخلي تهيه سؤالها وتصحيح اوراق امتحاني برعهده معلملن مربوط مي باشد.
امتحانات هماهنـــــگ:
عبارت از امتحاناتي است كه دربعضي درسها طبق برنامهمعين و سؤالهاي يكسان در سراسر كشور يا سراسراستان توسط اداره كل سنجش و ارزشيابیتحصيلي ويا سازمان آموزش و پرورش استان دفترمدارس خارج از كشور تهيه و درمحلواحدآموزشي زير نظر مدير انجام مي شود. در امتحانات هماهنگ تصحيح اوراق امتحاني برعهده معلمان مربوط مي باشد.
امتحانات نهايــــي:
امتحانات درسهايي از پايه سوم متوسطه است كه به صورتسراسري (كشوري) با برنامه همزمان و سؤالهاي يكسان توسط اداره كل سنجش ارزشيابيتحصيلي تهيه مي شود وزيرنظر سازمان آموزش وپرورش استان .دفتر مدارس خارج از كشور به وسيله عوامل اجرايي امتحانات (هيئات ممتحنه ) كهاز طرف ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق معين مي شود برگزار مي گردددرامتحانات نهايي برگزاري امتحان و تصحيح اوراق به صورت متمركز انجام ميشود.
تاييــديه تحصيلــــي:
به سنتي گفته مي شود كه مندرجات مدارك تحصيلي دورههاي مختلف در آن مورد تاييد قرار مي گيرد .
ارزش تحصيلــي:
به سندي اطلاق مي شود كه نشان دهنده ارزش مدرك تحصيليازنظر علمي و استخدامي با توجه به آراء صادره ازمراجع ذي صلاح قانوني باشد.
بانك ســـؤال:
بانك سؤال مجموعه نسبتا وسيعي از پرسشهاي آزمونهايپيشرفت تحصيلي است كه براساس محتوا وويژگيهاي رون سنجي مانند سطح دشواري و رو.ايملاكي در سؤال طبقه بندي و سازماندهي شده است.
تعـــريفارزشيابـــي تكـــويني يا مستمـــر:
آنچه عمدتا به منظور كمك بهاصلاح موضوع مورد ارزشيابي يعني برنامه يا روش آموزشي، مورد استفاده قرار مي گيرد، ارزشيابي تكويني نام دارد.
ارزشيابي تكويني يا مستمــر در آمـــوزش متوسطه:
درنظام آموزش و پرورش دوره متوسطه ارزشيابي تكويني براي اصلاح موضوع ارزشيابي و به منظور تقويتاعتماد به نفس تحكيم آموخته هاي دانش آموزان،آگاهي معلمان ازنقاط قوت وضعف درسيونحوه عملكرد دانش آموزان درفرايندياددهي. يادگيري و پرورش روحيه تحقيق، تفكر،تلاش، ابتكاروفعاليت هاي گروهي ـ تدارك بازخورد مناسب به صورت مستمرازنحوه مشاركتدانش آموزدرفعاليت هاي ياددهي. يادگيري واتخاذ روشهاي مناسب به منظوربهبود فرايندانجام شود.
اهـــداف ارزشيابـــي تكوينـــي يا مستمـــر:
* فراهمآوردن شواهد معتبري درمورد يادگيري درسي.
* تعييننقاط قوت و ضعف دانش آموزان درفرايند ياددهي و يادگيري.
* تقويتاعتماد به نفس در دانش آموزان.
* تثبيتاعتماد به نفس فراگيران وايجاد انگيزه براي يادگيري در آنان.
* مشخصكردن نتايج ودادن بازخورد تصحيح كننده به شاگردان.
* كمك بهشاگردان درپيگيري پيشرفت خود و توسعه مهارتهاي ارزيابي از خويشتن
* مطلع كردن دانش آموزان از سطح عملكرد مورد نياز.
* ايجاد انگيزه در فراگيران جهت تداوم يادگيري .
* نمايان ساختن توانايي هاي بالقوه ي فراگيران، كه اين خود موجب خودشناسيو تبين تصويري ذهني فراگير از خودش مي شود .
* ارزشيابي راه كم كاري و خطاي گذشته را بازكرده و مراحل جديدي را برايآغازگري مجدد فراهم مي سازد.( خود آغازگري(
* ارزشيابي به عنوان وسيله اي براي شناخت توانايي وزمينه هاي علمي فراگيرانو تصميم گيري براي انجام دادن فعاليت هاي بعدي آموزشي است.
* ارزشيابي به عنوان وسيله اي براي شناساندن هدف هاي آموزشيدر فرايند ياددهي ـيادگيري است.
* ارزشيابي به عنوان وسيله اي براي بهبود و اصلاح فعاليت هاي آموزشياست.
براي انجام ارزشيابي تكويني يا مستمرمي توان از شيوههاي اجرايي گوناگون در كلاس درس استفاده نمود. بدون شك اين شيوه ها از هد ف هايدوره تحصيلي، سطح سني دانش آموزان موضوع ومحتواي دروس، روشهاي تدريس معلم، تعداددانش آموزان كلاس و چندين عامل ديگر تا ثير مي پذيرد.با اين وصف استفا ده از شيوه هاي زيرپيشنهاد مي شود :
دادن كارهاي عملي به دانش آموزان پوشه كار يا مجموعه كارها ( Portfolio )
انجامآزمون كتبي چند گزينه اي
استفاده از سوالهاي شفاهي،تحليلي،تبييني
تهيه گزارش وخلاصه نويسي
برگزاري كنفرانس
مشاركت دانش آموزدر ارزشيابي از خوديا ديگران
انجام آزمون هاي كتبي تشريحي
شيـــوه هاي اجرايي ارزشيابي تكويني يا مستمـــر:
ثبت رويداد هاي مهم از عملكرد دانش آموزان در مجموعه اي به نام پورتفوليو:
اين مجموعه شامل يك ارائه بصري از موفقيت هاي شاگرد،توانايي ها،نقاط ضعف،قوتوپيشرفت او در خلال زمان است. در اين روش،دانش آموزبراي نشان دادن توانايي هاوپيشرفت كار خود، مثالهاونمونه هايي كه از جريان كار خود در طول سال،نوبت امتحانيياترم تحصيلي انجام داده با خود به كلاس مي آوردو براي ارزشيابي در اختيارمعلم قرارمي دهد.اين روش شامل آرشيوي از اسناد ومدارك مربوط به رشديادگيري در زمينه هاي استكه معرف پيشرفت واقعي او هستند.
استفا ده ازآزمـــونهاي پيشـــرفت تحصيلي :
ازنواع ازمونهاي عيني يا بستهپاسخ (چندگزينه اي ـ جوركردني ـ صحيح ـ غلط)و آزمونهاي كوته پاسخ به صورت كتبياستفاده مي شود.
استفاده ازپــرسش هاي شفاهي:
در اين روشمعلمان به تناسب محتواي درس و نحوه آموزش از دانش آموزان سؤالاتي را به صورت شفاهيمي پرسند اين روش بيشترين استفاده را دركلاسهاي آموزشي در نظام ما دارا مي باشد وبه خاطر سهولت در طرح ، اجرا و... معمولا از آن استفاده مي كنند.
استفاده از سؤالات تشريحي به صورت تحليلي ـ تبييني و خلا صه نويسي:
دراين روش يك يا چند سؤال تشريحي براي دانش آموزان مطرح مي شود واز او خواسته مي شودكه پاسخ سؤال را به صورت هاي توصيفي ـ تحليلي تبييني و خلا صه نويسي بنويسد.
انجام آزمــــايش:
انجام ازمايش به صورت فردي يا گروهي انجام مي شودانجام ازمايش مستلزم ايجاد فرضيه ـ طراحي ـ اجرا آزمايش و تهيه گزارش نتيجه آن است. استفاده از مهارت هاي تخمين زدن ـ اندازه گيري و به كارگيري حقايق و مفاهيم علمي و ... ازمواردي است كه در انجام آزمايش مي توانند به عنوان هدف مطرح شود. فراگيران بااستفاده از بعضي از وسايل ومواد، عملادر باره مفهومي خاص تجربه كسب ميكنند.
پروژه كوشش علمي يك دانش آموز رادر حيطه موردعلا قه خودش نشان مي دهد. پروژه به دانش آموز اين امكان را مي دهد كه آزمايش كندتصميم بگيرد فرضيه بسازد، ايده ها را بررسي و امتحان كند به دنبال راه حل هاييبگردد و مهمتر از همه درباره خود و دنياي اطراف خود مطالعه كند. پروژه گروهي مستلزمشركت گروه دربرنامه ريزي ـ تحقيق ـ بحث گروهي و ارائه محصول است.
اندازه گيـــري مبتني بر عملكــــرد:
دراين روش دانش آموز به انجامرفتار يا وظيفه خاص مي پردازد.اين كار بيشتر مستلزم انجام يك مهارت است. عملكرددانش آموز در فرايند كار سنجيده مي شود و مورد ارزشيابي قرار مي گيرد.
نمــــايش:
در بحث نمايش دانش آموزان مهارتهاي تازه ياد مي گيرنديا مهارتهايي كه اموزش داده شده اند را به نمايش مي گذارند و نمايش آنها موردارزيابي و سنجش قرار مي گيرد.براي اين منظور دانش آموزان كه از قبل خود را برايآماده كرده اند در جلو كلاس مي ايستند و خود را مورد خطاب قرار مي دهندو ايفاي نقشمي نمايند.
مشاهده و استفاده از آن در ارزشيابــــي:
متخصصين ۴ شيوه مشاهده را بهشرح زير ارائه نموده اند:
۱- مقيــــاسدرجه بندي:
نقاط روي مقياس توصيف مي شود. توصيف هاعبارتهايي هستند كه به صورت رفتاري نشان مي دهندكه دانش آموزمورد مشاهدهدر مراحلمختلف مقياس چگونه عمل مي كند.
۲-چك ليستها ( فهــــرستهاي بازبيني ):
به فهرستي از ملاك ها يا معيارهايمعيني گفته مي شود كه براي مقايسه كردن، مرتبكردن يا جمع آوري هر گونه اطلاعات براي مثال ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانشآموزان تهيه مي شود.
در اينفهرست با زدن علامت ((7)) در برابر هر يك از ملاك ها يا معيارهاي ياد شده دستيابييا عدم دستيابي به آنها آشكار مي شود. در فرم ها وبرگها،فهرستي ازرفتارهايي كهقراراست مورد ارزشيابي قرارگيرند تهيه مي شود. رفتارهامورد مشاهده قرار مي گيرد وارزشيابي آن به صورت كمي (نمره)يا توصيفي (خوب،متوسط و....)تعيين مي گردد .رفتار را مي توان عمل قابل مشاهده و اندازه گيري تعريف كرد كه ممكن است اينرفتار آشكار يا پنهان و غير قابل مشاهده باشد سيستم ارزشيابي فعلي بيشتر رفتارهايآشكار را اندازه گيري مي كنداما در سيستم هاي پيشرفته آموزشي رفتارهاي پنهان و غيرقابل مشاهده نيز مورد توجه قرار مي گيرند لذا توجه به هر دو بعد رفتار ضرورت يافتهاست.
۳- سوابق تــــــــراكمي:
در اين روش كه تمام پاسخ هاي فرد را در خلال مدتمعيني در بر مي گيرد،اطلاعات جمع آوري و در مورد پيشرفت تحصيلي دانش آموز در موضوعخاص اظهار نظر مي شود وميزان پيشرفت اوارزش گذاري مي گردد.
۴- يادداشت رويدادهاي مهــــم:
از اين رو ش معمولابراي اندازه گيري نتايجعاطفي و رواني- حركتي مي توان استفاده كرد. ولي ارزشيابي آموزشي شامل توصيف واقعياز رويدادهاو اتفاقات معني داري است كه معلم در نتيجه مشاهده از رفتار دانش آموزودرجريان آموزش،يادداشت مي كند.در ارزشيابي از طريق مشاهده مي توان مانند الگوي زيرعمل كرد .مشاهده رفتار فراگيران ثبت نتايج ارزشيابي در جدول مخصوص جمع بندي مشاهداتقضاوت و اعلام نظر نهايي.
اظهار نظر هاي كتبي و شفاهي معلمدرباره بهبود عملكرد دانش آموز وپرهيزازنمره:
اين روش شامل اظهار نظرهايي است كه به صورت توصيفي توسط معلم دربارهدانش اموز مي شود. اين اظهار نظرها مي تواند به صورت شفاهي به دانش آموز گفته شودويا به صورت كتبي ثبت و به اطلاع دانش آموز يا ولي وي برسد و يا در محلي نگهداريشود.
دادن كارهاي عملـــي به دا نش آموزان :( portfolio)
براساس دروس و محتواي ارائه شده و به منظور تثبيت يادگيري و شناساييو ارزشيابي ميزان يادگيري انجام كارهايي به دانش آموزان واگذار مي شود. با توجه بهسن دانش آموزان ـ موقعيت ـ شرايط ومحتواي دوره و پايه تحصيلي كارهاي عملي نيز متفاوتو گوناگون مي باشد. مواردي مانند تهيه نشريه ـ جمع آوري اطلاعات و تهيه گزارش ـ ساختابزار ـ مطالعه كتب ـ خلاصه نويسي ـ شركت در جلسات خاص ـ و ... را شامل ميشود.
مشـــاركت دادن دانش آموزان در ارزشيابي از خود يا ديگـــران:
در اين روش زمينه هايي فراهم مي گردد تا دانش آموز كار خود ياهمكلاسي هايش را مورد رزشيابي قرار دهد. نمونه ساده آن تعويض برگه هاي پاسخ دانشآموزان به يك سؤال يا سؤالات مي باشد كه تصحيح آن توسط دانش آموزان با راهنمايي كليمعلم صورت مي گيرد.
روش يادداشت روزانــــه:
در اين روش از دانش آموزان خواسته مي شود تا احساسات ـ تجارب يادگيريفعاليت هاي كلاسي و ... را به طور روزانه يادداشت كند و براي ارزيابي در اختيارمعلم قرار دهد يا از دانش آموز خواسته مي شود يادداشت هاي روزانه خود رادر كلاستوضيح دهد تبيين كند و به بحث بگذارد.
استفاده از آزمـــونهاي عملكــــردي مدا د ـ كاغذي:
دراين روش از دانش آموزان خواسته مي شود تا با استفاده ار دانش ومهارت خوددر موقعيتي شبيه سازي شده با استفاده ازمداد و كاغذ ميزان يادگيري وتوانايي خودرا به نمايش بگذارد. مانند ارائه طرح يك لباس ـ اين روش دردروس فني و حرفهاي بيشتر كاربرد دارد.
نمونه كـــــار:
در اين روش نمونه كارهايي از دانش آموز خواسته مي شود تا انجامدهد. البته اين عمل بايد در شرايط كنترل شده باشد مانند تايپ كردن يك متن يا تعميريك وسيله برقي استفاده ازروش نمونه كار در دروس فني و حرفه اي كاربرد بيشتريدارد.
نظام نمـــره دادن در ارزشيابي مستمــــر :
ارزشيابي ها بر اساس معيار و ملاك مقايسه شامل موارد زير است :
الف ) ارزشيابــــي معيارمدار:
ميزان پيشرفتدانش آموز با حدود انتظارات برنامه درسي و معلم مقايسه مي شود .
ب) ارزشيابي هنجارمــدار:
معيار آموزشي ،عملكرد دانش آموز در مقايسه با ساير دانش آموزان است.
ج) ارزشيابي دانش آموز مــــدار:
معلم بامقايسه وضعيت فعلي و قبلي دانش آموز به ارزشيابي او مي پردازد و معلم دانش آموز رابا خودش مقا يسه نموده و از تشويق كمك مي گيرد و اعتماد بنفس او را تقويت كرده كهباعث پرورش تفكر منطقي و خلاقانه دانش آموز مي شود . دانش آموزان در طي فعاليت هايآموزشي خود پي در پي مورد ارزشيابي قرار مي گيرند . فرايند ارزشيابي مستمر كه درقالب ارزشيابي هاي فعاليت مدار قرار مي گيرد جزئي از يك تدريس فعال تلقي مي شود.
تئاتر، اصالتاً نوعی هنر مبتنی بر همكاري جمعی است. نويسندگان، كارگردانان، هنرپيشگان، موسيقیدانها، طراحان، معماران و امثال آنها، همه با هم در خدمت خلق تئاترند. از آنجا كه مدارس و سازمانهاي هنري، پيوسته براي دستيابی به شيوههای آموزشی گوناگون تلاش میكنند و فعالانه كودكان را از طريق برنامههاي درسی، در فعاليتهاي نمايشی درگير میسازند، نمايش خلاق در كلاس درس میتواند همۀ اين شيوهها را بهشكلی طبيعی و مؤثر، با يكديگر تركيب كند. شاگردان بايد بتوانند در زمينۀ مهارتهاي تجسمی، خلاقيت، اجرا و نقد صحنههاي نمايشی، از پس وظايف گوناگون بربيايند و كارهای زيادي انجام دهند. در كتاب نمايشهاي خلاق: هنري براي كودكان، نوشتۀ جرالدين برين سيكسGeraldine Brain Siks) )، يكی از نخستين مجريان نمايش خلاق، چنين میخوانيم: " تجربههاي خلاق، مهيج، ضروری و نمايشی در خدمت يادگيري مستمر است."
هاوارد گاردنرHoward Gardner))، استاد علوم شناختی و تعليم و تربيت دانشكدۀ علوم تربيتی دانشگاه هاروارد، در تحقيق ارزشمند خود، به «هوشهای چندگانه» اشاره و آنها را بدين صورت فهرستبندي میكند: زبانی/كلامی، منطقی/رياضی، فضايی/بصري، موسيقايی/ريتميك، بدنی/حركتی، درونفردي، ميانفردي، (ناتوراليستی، اگزيستانسياليستی/معنوی). فعاليتها و كار صحنهاي نمايش خلاق مستلزم استفاده از زبان گفتار، بداههگويی، مهارتهاي تجسمی، تفكر هندسی، حفظ متون و توانايی همكاري با ديگران، ذوق موسيقايی و ريتم و شناخت بدن و توانايی استفاده از آن براي انتقال افكار و احساسات [به ديگران] است.
بنجمين بلوم(Benjamin Bloom)، روانشناس تربيتی و استاد دانشگاه شيكاگو و نويسندۀ همكار در كتاب ردهبندي اهداف آموزشی، بر تقويت توانايیهاي حل مسئله و مهارتهاي سطحِ بالاتر تكيه و آنها را به شرح زير فهرست میكند: آگاهی، درك، كاربرد، تحليل، تركيب و ارزيابی. نمايش خلاق، اينگونه مهارتها را تقويت میكند. دانشآموزان هنگام خلق صحنههاي مبتنی بر بداهه و شركت در آنها و اقتباس داستانهاي گوناگون برای اجراي نمايش، بايد شخصيتها را نامگذاري كنند، طرح نمايشنامه را تشخيص دهند، بداههسازي كنند .گفت و گوها و صحنههاي نمايش را مجدداً بيان و تنظيم كنند، صحنههاي خود و يكديگر را ارزيابی و نقد كنند .اجزا را كه كل كار را دربرمیگيرد تحليل كنند، دربارۀ صحنههاي خود مجدداً بينديشند، آنها را تمرين و با توجه به تغييرات و بازنويسیها، مجدداً اجرا كنند. بسياري از شيوههای آموزشی و مهارتهاي فكري سطح بالاتر را میتوان در درس نمايش خلاق بهكار گرفت ... كه اين بسيار مفرح است.
ارزشيابي عملكرد قويترين وسيله در دست سرپرستان است. براي بسياري از سرپرستان و كاركنان، صرفنظر از حوزه كار و فعاليت، زمان ارزشيابي مي تواند زمان سرخوردگي، ترس و فرصت از دست رفته باشد. اگر ارزشيابي عملكرد خوب تهيه و مديريت شود مي تواند كارمندان برتر را تقويت و كارمندان متوسط را به سطح بالاتري ارتقا دهد. علاوه بر اين، ارزشيــابـي هــاي قوي مي تواند موجب شود تا كاركنان ضعيف از عملكرد شغلي خود ديد واقع بينانه اي به دست آورند و از فرصتهاي اصلاح و بهبود عملكرد خود آگاهي يابند. براي يك سرپرست اثربخش نه فقط داشتن عناصر يك ارزشيابي خوب حائز اهميت است بلكه بايد بداند چگونه آنرا انجام دهد و از آن استفاده كند. سرپرستان سطح پايين براي اثربخش باقي ماندن بايد پيوسته مهارتهاي ارزشيابي خود را بهبود بخشند.
براي سرپرستاني كه عملكرد را ارزشيابي مي كنند هيچ چيز ياس آورتر از اين نيست كه احساس كنند به موضوعهاي مهمي توجه نداشته يااينكه از نظرشان پنهان مانده اند. هيچ چيز نمي تواند روحيه يك كارمند را سريع تر از اين احساس كه به كيفيت كارش توجه نشده، يا سرپرست علائق منطقي اورا ناديده گرفته است، بشكند. فراتر از همه، ارزشيابي عملكرد يك ارتباط دوجانبه است، اگر سرپرستان ده گام را در تهيه، انجام و پيگيري ارزشيابي رعايت كنند، ارتباط تقويت و موجب افزايش خشنودي، قدرت و اثر آن مي گردد.
۱- عملكـــرد كارمند را به طــــور منظم مستند سازيد:
مستندسازي مستمر عملكرد كارمند احتمالاً مشكل ترين ولي مطمئناً مهمترين گام در بهبود ارزشيابيهاي عملكرد است. اكثر سرپرستان مستندسازي عملكرد جاري را زمان گير و بيهوده مي دانند، اما نگهداري يك سابقه منظم از رويدادهاي مشاهده شده، جهت انجام يك ارزشيابي كامل، منصفانه و سودمند حائز اهميت است. نگهداري يك سابقه نامنظم آن هم در خصوص منفي ترين رويدادها يا عملكردهاي برجسته معمولاً كافي نيست. اين كار نه فقط موجب يك سابقه نامتعادل براي اكثر كاركنان مي گردد بلكه مي تواند پر از نكات ابهام انگيز باشد. نگهداري يك سابقه صحيح در مورد عملكرد زيردست يك عادت حرفه اي باارزش است ـ بخصوص در محيط كار امروزي كه براي هر كاري به قانون مراجعه مي شود. مديران به طور روزافــزون بــه خاطر ارزشيابي هاي كمتر مستند و ارزيابيهاي سطحي مورد ملامت قرار مي گيرند. فقط كاري را كه كارمند انجام مي دهد ثبت كنيد نه عقيده خود را در مورد آن. كارهاي كارمند بايد بيانگر واقعيت باشند شخص ثالثي كه سوابق نگهداري شده شما را مي خواند بايد به همان نتايجي برسد كه شما رسيده ايد.
۲- نظـــر كارمنــــد را جويا شويد:
قبل از انجام ارزشيابي از كارمند بخواهيد تا فهرستي از كارهايي را كه خود مهم مي داند براي دوره ارزيابي تهيه كند. سرپرستاني كه تعداد زيادي كارمند را ارزيابي كنند، اين كار سودمند است و مديران گروههاي كوچك نيز اطمينان حاصل خواهند كرد كه هيچ كــــار مهمي را ناديده نمي گيرند. اين فن به كاركنان اجازه مي دهد تا آنچــه را مهم مـي دانند ارائه دهند و موجب مي شود تا بر انجام خوب يا بد كارها در طول دوره ارزيابي تمركز كنند.سرپرستان بايد فهرست تهيه شده را در اكثر موارد به عنوان يك وسيله كنترل مورد استفاده قرار دهند و كليه كارهاي موردنظر كارمند را در نظر بگيرند. بحث مربوط به كارهاي لحاظ نشده در ارزشيابي بايد در مصاحبه همراه آن ملحوظ گردد.
۳- رفتارها را ارزيابـــي كنيد نه شخصيتهــــا را:
به خاطر داشته باشيد كه هنگام انجام ارزشيابي رفتارها را توضيح دهيد نه شخصيتها يا نگرشها را، واقعيتهاي رفتاري مشخص عيني را ذكر كنيد. از اظهارنظرهاي ذهني كه مبين ارزيابي شما از شخصيت كارمند است اجتناب كنيد. نوشتن اينكه كارمند تنبل و درونگر است و براي كامل كردن كارهاي خود پيوسته به راهنمايي احتياج دارد يك ارزيابي رفتاري نيست. در عوض، سرپرست مي تواند بنويسد كه كارمند به موقع كارهاي خــود را انجام نمي دهد، بدون دو يا سه يادداشت يادآوري، گزارش فعاليت خود را تكميل نمي كند و تا زمان بررسي كار او و تاييد صحت آن، كار را متوقف مي كند.
۴- ارزشيابــــــي را خوب بنويسيد:
مديران توانائيهاي نوشتاري متفاوتي دارند. برخي از آنها در نوشتن ارزشيابي ضعيف اند و به آن نيز اذعان دارند اما بعضـي ديگر ضعف خود را نمي پذيرند. من كاركنان متوسط و استثنايي را ديــده ام كه به دليل ضعف مديران در تهيه ارزشيابي، تنبيه شده اند. بسياري از كاركنان ضعيف به سادگي ارزشيابي خوبي گرفته اند و به دليل ضعف نوشتاري مديران از وضعيت خود نيز واقف نگرديده اند. سرپرستاني كه از مهارتهاي نوشتاري خود راضي نيستند يا با ارزشيابيهاي پر دردسر سروكار دارند، بايد از راهنمائيهاي ساير مديران استفاده كنند. پيش نويس ارزشيابي را تهيه كنيد و به ساير سرپرستان اجازه دهيد تا به طور دقيق آن را بررسي و اشكالات را مشخص كنند. سعي كنيد زبان دقيقي را به كار بريد و براي نوشتن صحيح ارزشيابي وقت بگذاريد. هنگامي كه نوشتن را تمام كرديد از خود بپرسيد »آيا ارزشيابي با همان كيفيتي كه مي تواند نوشته شود، تهيه شده است؟
۵- از اشتباهات معمـــول در ارزشيابـــــي اجتناب كنيد:
سرپرستان بايد از سه اشتباه كه موجب كاهش اثربخشي و قابليت اعتماد كمتر فرآيند ارزشيابي مي شوند اجتناب كنند. اثر هاله اي بيانگر وضعيتي است كه سرپرستان يك جنبه مثبت از عملكرد را به كليه جنبه هاي عملكرد كارمند تعميم مي دهند. مثلاً، سرپرست كيفيت كار كارمند را عالي ارزيابي مي كند و سپس به صورتي ناصحيح ساير جنبه ها را عالي ارزيابي مي كند در حالي كه فقط خوب يا متوسط هستند. عكس اين حالت زماني نيز اتفاق مي افتد كه سرپرستان يك جنبه از عملكرد را ضعيف ارزيابي مي كنند و سپس آن را به ساير جنبه ها تعميم مي دهند. اين نوع اشتباهات مي تواند به سرعت اثربخشي يك سيستم ارزشيابي را از بين برده و نهايتاً به روحيه كارمند صدمه بزند.
۶- چگونگـــــي ارائه ارزشيابــي مكتـــوب را بــــرنامه ريزي كنيد:
قبل از جلسه با كارمند به منظور بحث در مورد ارزشيابي، چنددقيقه اي را صرف مرور مدارك خود بكنيد. افكار خود را متمركز و تصميم بگيريد كه چگونه عمل كنيد. توجه كنيد كه چه جنبه هايي احتمالاً حساس خواهند بود. آيا مي توانيد ارزشيابي را با مثالهايي از عملكرد كارمند توجيه كنيد؟ آيا مدارك شما كامل اند؟ آيا موضوعهايي وجود دارند كه مي خواهيد از طرح آنها اجتناب كنيد؟ قضاوتهاي خود را براساس رفتارها گذاشته ايد يا شخصيتها؟ آيا ارزشيابي مثالهاي مشخصي را ذكر مي كند؟ آيا ارزشيابي نارسائيهايي را توضيح مي دهيد كه شما قبلاً در مورد آنها با كارمند مشورت نكرده ايد؟ اگر چنين است، اين موارد ارزش يادآوري دارند؟ صرف چنددقيقه براي برنــامه ريزي ارائه ارزشيابي مي تواند موجب جلوگيري از به زحمت افتادن سرپرستان و مانع جريحه دار شدن احساسات كاركنان گردد.
يك ارزشيابي كاملاً مستند و مكتوب در خصوص عملكرد، هنگام ارائه به كارمند نبايد موجب شگفت زدگي او شود. سرپرستان در طول دوره ارزيابي بايد در مورد هر نارسايي مربوط به عملكرد كه ذكر آن در ارزشيابي حائز اهميت است با كاركنان مشورت كنند. بهترين سرپرستان، زيردستان را از وضعيت خود و چگونگي انجام وظيفه آنها در طول دوره ارزيابي مطلع مي كنند. خاطرنشان ساختن ضعف يا نارسايي در زمان ارزشيابي موجب توسعه مهارت يا بهبود روحيه كاري كارمند نمي شود. قصــور در مورد بحث قراردادن جنبه هاي منفي عملكرد قبل از تهيه و ارائه ارزشيابي موجب عصبانيت و سرخوردگي كاركنان مي شود زيرا مديريت آن جنبه ها را قبلاً به بحث نگذاشته و به آنها فرصت بهبود و اصلاح نداده است.
۸- يك بــــرنامه عملياتـــــي تنظيم سازيد:
يك ارزيابي اثربخش بايد به اين سوال پاسخ دهد كه: »ما از وضعيتي كه داريم به كجا مي رويم؟« سرپرستان بايد ارزشيابي را براي تفهيم اثربخش جنبه هاي مهم شغل كه كارمند در دوره آتي پاسخگوي آنهاست و عملكرد كاري مورد انتظار، مورد استفاده قرار دهند. ارزشيابيهاي قوي يك نقشه راهنما براي بهبود عملكرد كاركنان ضعيف فراهم مي آورند. اين نقشه چگونگي بهبود عملكرد و ارزيابي آينده آنها را به وضوح توضيح مي دهد. هروقت كه امكان داشته باشد، سرپرستان بايد ارزشيابي را براي بالابردن سطح اهداف كاركنان داراي عملكرد عالي مورد استفاده قرار دهند. يعني اهداف جديدي را تعيين كنند كه آنها را به كار و چالشهاي بيشتر وادارند. بخش قابل توجهي از زمان هر جلسه ارزيابي بايد با تبيين انتظارات و توافق در مورد سطح عملكرد يا اهداف معقول و منطقي جديد، به آينده بپردازد نه گذشته.
۹- بعد از جلسه ارزيابـــي عملكــــرد خود را ارزيابــــي كنيد:
بعد از جلسه ارزيابي چنددقيقه در مورد عملكرد خود فكر كنيد. آيا خود را به اندازه كافي مهيا كرده بوديد؟ آيا شما يا كارمند شگفت زده نشديد؟ چگونه مي توانستيد بهتر عمل كنيد؟ آيا از جلسه ارزيابي احساس رضايت مي كنيد؟ آيــا كارمند راضي به نظر مي رسد؟ اگر جواب منفي است، چرا؟ آيا از اين جلسه ارزيابي درسي آموخته ايد؟ چگونه مي توانيد در آينده از آن استفاده كنيد؟ اگر ضرورت داشته باشد، از برگزاري جلسات ديگر هراس نداشته باشيد. به خاطر داشته باشيد كه شما روش ارزيابي براي دوره بعد را تعيين مي كنيد. صحيح عمل كردن بسيار حائز اهميت است.
۱۰- ارزشيابـــــي را پيگيـــــري كنيد:
توافقهاي حاصله در ضمن مصاحبه هاي ارزشيابي را پيگيري كنيد تا به كارمندان اطمينان دهيد كه به حمايتهاي توافق شده پشت گرم باشند و شما نيز تا جلب رضايت آنان به قول خود متعهد هستيد. پس از مصاحبه ارزشيابي، نشان دادن صلاحيت و حسن نيت توسط سرپرستان حائز اهميت است. بخصوص پس از پيشنهاد روشهاي آموزشي يا شيوه هاي ديگر براي كمك به كاركنان براي بهبود عملكردشان، حسن نيت بسيار مهم است. اگر سرپرستان پس از ارزشيابيهاي عملكرد به تعهدات خود عمل نكنند، مديريت به سرعت اعتبار خود را از دست مي دهد و روحيه كاري كارمند صدمه خواهد ديد.
علاوه براين، كاركنان را در قبال توافقهاي حاصله طي مصاحبه ارزشيابي مسئول بدانيد. بعد از مصاحبه ارزشيابي كه طي آن كمبودها را خاطرنشان مي گردد، پذيرش كار از يك كارمند ضعيف به روش گذشته، كل فرآيند ارزشيابي را تضعيف مي كند و اين مسئله به نفع كارمند نيست. نظرتان را به طور موكد به كاركنان ضعيف بگوييد و اطمينان حاصل كنيد كه انتظارات تغيير كرده اند. سرپرستان با نشان دادن تعهد نسبت به انتظاراتي كه در ضمن ارزيابي در مورد آنها مذاكره شده است، منافع زيادي كسب مي كنند.
ارزشيابي هاي عملكرد كه كامل و خوب تهيه شده اند، گذشته را به طور واقع بينانه بررسي، وضعيت حال را به نحوي صحيح تعريف و فرصتهــاي آينده را به صورتي روشن ترسيم مي كنند. يك وسيله مهم ارتباطي، تهيه ارزشيابي، محتواي ارزشيابـــــي و پيگيري سرپرست مي تواند موجب موفقيت يا شكست هريك از كاركنان گرديده و عملكرد گروه را شديداً تحت تاثير قرار دهد. سرپرستان با مقداري وقت اضافه، فكر و تلاش مي توانند اثربخشي ارزشيابي را براي سازمان و كاركنان افزايش دهند.
به گفته تمام فلاسفه، سخت ترین پرسشی که می توان مطرح کرد، این سوال است که: "فلسفه چیست؟" در حقیقت، هیچگاه نمی توان گفت فلسفه چیست؛ یعنی هیچ گاه نمی توان گفت: فلسفه این است و جز این نیست؛ زیرا فلسفه، آزاد ترین نوع فعالیت آدمی است و نمی توان آن را محدود به امری خاص کرد. عمر فلسفه به اندازه عمر انسان بر روی زمین است و در طول تاریخ تغییرات فراوانی کرده و هر زمان به گونه ای متفاوت با دیگر دوره ها بوده است. برای این مطلب کافی است به تعاریف مختلفی که از آن شده نگاهی بیندازید.
تعـــاریف مختلففلسفه
در طول تاریخ، فلاسفه و متفکران، تعاریف مختلفی از فلسفه ارائه کرده اند. برخی از این تعاریف عبارتند از:
ابن سینا:
فلسفه، آگاهی بر حقایق تمام اشیا است، به قدری که برای انسان ممکن است بر آن ها آگاهی یابد.
جرجانی:
فلسفه عبارت است از شبیه شدن به خدا به اندازه توان انسان و برای تحصیل سعادت ابدی.
ارسطو:
فلسفه، علم به موجودات است از آن جنبه که وجود دارند.
فیثاغورس:
فلسفه یعنی دوستداری دانایی. فلسفه، مرحله عالی موسیقی است.
افلاطون:
فلسفه، لذتی گرامی است.
خاستگاه فلسفه، حیرت در برابر جهان است.
فیلسوف به کسی اطلاق می شود که در پی شناسایی امور ازلی و حقایق اشیا و علم به علل و مبادی آنها است.
سیســــرون:
فلسفه عبارت است از علم پیدا کردن به شریف ترین امور و توانایی استفاده از آن به هر وسیله ای که ممکن شود. ای فلسفه! تو زندگانی ما را می گردانی؛ تو دوست فضیلت و دشمن رذیلت هستی؛ اگر تو نبودی، ما چه بودیم؟ و زنگی ما چگونه می گذشت؟
توماس هابز:
فلسفه، علم به روابط علی و معلولی میان اشیا است.
کــــریستین وولف:
فلسفه، علم بر موجودات ممکن است، یعنی بر هر چه ممکن است، بالفعل حالت تحقق پیدا کند.
فیشته:
فلسفه، علم علم یا علم معرفت است.
هگــل:
فلسفه، بحث در امر مطلق است.
اوبروگ:
فلسفه، علم به مبادی و اصول است.
هربارت:
فلسفه، تحلیل معانی عقلی است.
وونت:
کار اساسی فلسفه متحد ساختن تمام معرفت هایی است که از راه علوم مختلف بدست می آید، تا به این ترتیب مجموعه واحد و پیوسته ای ایجاد گردد.
پولسن:
فلسفه مجموعه معرفت هاست که انتظام علمی پیدا کرده اند.
ثـــورو:
برای فیلسوف شدن، داشتن افکار باریک و حتی تاسیس مکتب خاص، کافی نیست، تنها کافی است که حکمت را دوست داشته و بر طبق احکام آن زندگی ساده و شرافتمندانه و اطمینان بخش داشته باشیم.
کــــانت:
فلسفه، شناسایی عقلانیی است که از راه مفاهیم حاصل شده باشد.
واژه فلسفــــه
واژه فلسفه(philosophy) یا فیلوسوفیا که کلمه ای یونانی است، از دو بخش تشکیل شده است: فیلو به معنی دوستداری و سوفیا به معنی دانایی. اولین کسی که این کلمه را به کار برد، فیثاغورس بود. وقتی از او سئوال کردند که: آیا تو فرد دانایی هستی؟ جواب داد: نه، اما دوستدار دانایی(فیلوسوفر) هستم. بنابراین فلسفه از اولین روز پیدایش به معنی عشق ورزیدن به دانایی، تفکر و فرزانگی بوده است.
تعــــــریف فلسفه
فلسفه تفکر است. تفکر درباره کلی ترین و اساسی ترین موضوعاتی که در جهان و در زندگی با آنها روبه رو هستیم. فلسفه وقتی پدیدار می شود که سوالهایی بنیادین درباره خود و جهان می پرسیم. سوالاتی مانند:
زیبائی چیست؟
قبل از تولد کجا بوده ایم؟
حقیقت زمان چیست؟ آیا عالم هدفی دارد؟
اگر زندگی معنایی دارد، چگونه آن را بفهمیم؟ آیا ممکن است که چیزی باشد و علتی نداشته باشد؟
ما جهان را واقعیت می دانیم، اما واقعیت به چه معناست؟
سرنوشت انسان به دست خود اوست و یا از بیرون تعیین می شود؟
از کجا معلوم که همه درخواب نیستیم؟
خــدا چیست؟"
و دهها سئوال نظیـــــر این سئــــوالات.
چنانچه در این سئوالات می بینیم، پرسش ها و مسائل فلسفی از سنخ امور خاصی هستند و در هیچ علمی به این چنین موضوعات، پرداخته نمی شود. مثلا هیچ علمی نمی تواند به این سئوال که واقعیت یا حقیقت چیست؟ و یا این که عدالت چیست؟ پاسخ گوید. این امر به دلیل ویژگی خاص این مسائل است. یک ویژگی عمده موضوعات فلسفی، ابدی و همیشگی بودنشان است. همیشه وجود داشته و همیشه وجود خواهند داشت و در هر دوره ای، بر حسب شرایط آن عصر و پیشرفت علوم مختلف، پاسخ های جدیدی به این مسائل ارائه می گردد.
فلسفه مطالعه واقعیت است، اما نه آن جنبه ای از واقعیت که علوم گوناگون بدان پرداخته اند. به عنوان نمونه، علم فیزیک درباره اجسام مادی از آن جنبه که حرکت و سکون دارند و علم زیست شناسی درباره موجودات از آن حیث که حیات دارند، به پژوهش و بررسی می پردازد. ولی در فلسفه کلی ترین امری که بتوان با آن سر و کار داشت، یعنی وجود موضوع تفکر قرار می گیرد؛ به عبارت دیگر، در فلسفه، اصل وجود به طور مطلق و فارغ از هر گونه قید و شرطی مطرح می گردد. به همین دلیل ارسطو در تعریف فلسفه می گوید:" فلسفه علم به احوال موجودات است ، از آن حیث که وجود دارند."
یکی از معانی فلسفه، اطلاق آن به استعداد های عقلی و فکریی است که انسان را قادر می سازد تا اشیا، حوادث و امور مختلف را از دیدگاهی بالا و گسترده مورد مطالعه قرار دهد و به این ترتیب، حوادث روزگار را با اعتماد و اطمینان و آرامش بپذیرد. فلسفه در این معنا مترادف حکمت است. فلسفه در پی دستیابی به بنیادی ترین حقایق عالم است. چنانکه ابن سینا آن را اینگونه تعریف می کند: " فلسفه، آگاهی بر حقایق تمام اشیا است به قدری که برای انسان ممکن است. " فلسفه همواره از روزهای آغازین حیات خود، علمی مقدس و فرا بشری تلقی می شد و آن را علمی الهی می دانستند. این طرز نظر، حتی در میان فلاسفه مسیحی و اسلامی رواج داشت؛ چنانکه جرجانی می گوید:" فلسفه عبارت است از شبیه شدن به خدا به اندازه توان انسان و برای تحصیل سعادت ابدی. "
فلسفـــه در آغـــاز
همان طور که گفته شد، اساسا فلسفه از اولین روز پیدایش، به معنی عشق به دانایی و خرد و فرزانگی بوده و به علمی اطلاق می شد که در جستجوی دستیابی به حقایق جهان و عمل کردن به آنچه بهتر است،(یعنی زندگانی درست) بود. فلسفه در آغاز حیات خود شامل تمام علوم بود و این ویژگی را قرنها حفظ کرد؛ چنانکه یک فیلسوف را جامع همه دانشها می دانستند. اما به تدریج دانشها و علوم مختلف از آن جدا گشتند. در قدیم، این فلسفه که جامع تمام دانشها بود، بر دو قسم بود:
۱- فلسفه نظــــری:
به علم الهیات، ریاضیات و طیبعیات تقسیم می گشت که به ترتیب، علم اعلی، علم وسط و علم اسفل(پایین تر) نامیده می شد.
۲- فلسفه عملـــــی نیز از سه قسمت تشکیل می شد:
اخلاق: در رابطه با تدبیـــــر امور شخصی انسان بود.
تدبیر منـــزل: دومی در رابطه با تدبیر امور خانواده.
سیاست مدن (شهـــرها): در رابطه با تدبیر امور مملکت بود.
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه 09159886819 در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن انشا در مورد 22 بهمن