سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
پاسخ فعالیت های درس هفتم دین و زندگی 1 دهم درس واقعه بزرگ
تدبر (صفحهٔ ۸۲ کتاب درسی)
در روز قیامت افراد بدکار با دیدن حقیقت آن جهان و عاقبت شوم خویش، شروع به سرزنش خود کرده و آرزو میکنند که ای کاش...
١- ای کاش برای این زندگیام چیزی از پیش فرستاده بودم. (فجر، ٢٤)
٢- ای کاش (به دنیا) بازگردانده میشدیم و آیات پروردگارمان را تکذیب نمیکردیم و از مؤمنان میبودیم. (انعام، ٢٧)
٣- ای کاش همراه و هم مسیر با پیامبر میشدیم. (فرقان، ٢٧)
٤- ای کاش فلان شخص را به عنوان دوست خود انتخاب نمیکردیم. او ما را از یاد خدا بازداشت. (فرقان ٢٨ و ٢٩)
با توجه به آیات بالا بگویید برای اینکه ما از حسرت خورندگان آن جهان نباشیم، بایستی در این دنیا چگونه زندگی کنیم؟
با اعتقاد به آیات خداوند و پیامبر، نسبت به دستورات آنها تلاش کنیم و با ایمان به خداوند و عمل صالح، آخرت خود را آباد کنیم و از کسانی که در مسیر پیامبر نیستند، دوری کنیم.
پاسخ فعالیت های درس ششم دین و زندگی 1 دهم درس منزلگاه بعد
فعالیت کلاسی (صفحهٔ ۷۱ کتاب درسی)
نمونههایی از اعمال را ذکر کنید که دارای آثار طولانی خوب یا بد هستند و بعد از مرگ انسان ادامه مییابند.
آثار خوب: هدیه کتاب آموزنده، وقف مسجد، وقف بیمارستان، وقف اماکن خیریه، انفاق، طلب مغفرت و ...
آثار بد: مُد یا مدلسازی غلط، تولید ونشر مطالب نامناسب و غیراخلاقی، ایجاد و یا تقویت آداب و رسوم غلط در امر ازدواج، ایجاد انحرافات فکری و اخلاقی در دیگران و ...
تدبر (صفحهٔ ۷۲ کتاب درسی)
با دقت در ترجمه آیات زیر بگویید هریک از آیات به کدام یک از ویژگیهای عالم برزخ اشاره دارند؟
١- فرشتگان به کسانی که روح آنان را دریافت میکنند درحالی که به خود ظلم کردهاند، میگویند: شما در [دنیا] چگونه بودید؟ گفتند: ما در سرزمین خود تحت فشار و مستضعف بودیم. فرشتگان گفتند: مگر زمین خدا وسیع نبود که مهاجرت کنید؟ (نساء، ٩٧)
شعور و آگاهی در عالم برزخ
٢- آنان که فرشتگان روحشان را میگیرند درحالی که پاک و پاکیزهاند، به آنها میگویند: «سلام بر شما، وارد بهشت شوید به خاطر اعمالی که انجام دادید.» (نحل، ٣٢)
1- منظور از کلمه «تَوَفّیٰ» در قرآن کریم، چیست و برای اشاره به کدام وجود انسان استفاده شده است؟
به معنی دریافت کامل روح است. مربوط به بُعد غیرمادی وجود انسان (روح) است ونشان دهنده این است که حقیقت وجود انسان، روح است که بعد از مرگ نیز همچنان به حیات خود ادامه میدهد و ازبین نمیرود.
2- دو مورد از ویژگیهای عالم برزخ را بیان کنید.
۱- پس از مرگ گرچه فعالیتهای بدنی لنسان متوقف میشود، اما فرشتگان حقیقت وجود انسان را که همان روح است، را توفی میکنند؛ یعنی آن را به طور تمام و کمال دریافت مینمایند.
۲- در عالم برزخ، انسان با فرشتگان گفت و گو میکند.
۳- ارتباط انسان در عالم برزخ با دنیا، پس از مرگ نیز همچنان برقرار است؛ بدین معنا که پرونده برخی اعمال انسان با مرگ بسته نمیشود و پیوسته بر آن افزوده میگردد.
پیشنهاد (صفحهٔ ۷۴ کتاب درسی)
در شهر شما انسانهای نیکوکاری بودهاند که آثار خیری از خود به یادگار گذاشتهاند که نتیجهٔ آنها همچنان در پروندهٔ اعمالشان ثبت میشود. دربارهٔ آنها تحقیق کنید و کارهای خیر آنها را گزارش نمایید.
1- پروفسور حسابی: تأسیس مرکز تحقیقات و پژوهشکده 2- آقای عبدالهی: نصب آبسردکن در مدرسه 3- آقای پورجوادی: ساخت و وقف بیمارستان، مدرسه و مسجد.
همچنین پاسخ سایر فعالیت های دروس دین و زندگی 1 را از لینک های زیر ببینید :
پاسخ فعالیت های درس پنجم دین و زندگی 1 دهم درس آیندۀ روشن
فعالیت کلاسی (صفحهٔ ۵۸ کتاب درسی)
برخی از افرادی که پایبندی چندانی به رعایت احکام دین ندارند، میگویند: «ما به وجود این مجازاتهایی که گفته میشود در قیامت و جهنم هست، اعتقادی نداریم» شما به این گونه افراد چه پاسخی میدهید؟
پیروی از یک قانون عقلی میگوید: «دفع خطر احتمالی لازم است». حتی اگر شخص دیوانه یا دروغگویی خبری به ما بدهد، مانند وجود سم در غذا، عقل حکم میکند که از آن غذا نخوریم. حال در مورد قیامت کسانی به ما خبر میدهند که عاقلترین و راستگوترین مردمان در طول تاریخ بودهاند و عقل حکم میکند برای جلو گیری از خسران در قیامت به گفتههای آنها عمل کنیم.
تدبر (صفحهٔ ۵۹ کتاب درسی)
خداوند در آیات سوم و چهارم سورهٔ قیامت، خطاب به کسانی که به انکار معاد میپردازند، میگوید: «نه تنها استخوانهای آنها را به حالت اول درمیآوریم، بلکه سرانگشتان آنها را نیز همان گونه که بوده، مجدداً خلق میکنیم». به نظر شما چرا خداوند در این آیات برای اثبات قدرت الهی به خلق سرانگشتان اشاره میکند؟
به خاطر اینکه اثر انگشت هرکس منحصر به فرد است و حتی برای دو قلوهای یکسان نیز متفاوت است و این موضوع اشاره به دقت بی اندازه خداوند در خلق مجدد مخلوقات دارد.
تدبر (صفحهٔ ۶۲ کتاب درسی)
با اندیشه در ترجمهٔ آیات زیر، برخی دیگر از دلایل انکار معاد را بیان کنید.
١- آنان (دوزخیان) پیش از این (در عالم دنیا) مست و مغرور نعمت بودند و بر گناهان بزرگ اصرار میکردند و میگفتند: «هنگامی که ما مردیم و استخوان شدیم، آیا برانگیخته خواهیم شد؟!» (واقعه، ٤٨ - ٤٥)
٢- وای در آن روز بر تکذیب کنندگان، همانها که روز جزا را انکار میکنند. تنها کسی آن را انکار میکند که متجاوز و گناهکار است. (مطفّفین، ١٢ - ١٠)
٣- (انسان شک در وجود معاد ندارد) بلکه [علت انکارش این است که] او میخواهد بدون ترس از دادگاه قیامت، در تمام عمر گناه کند. (قیامت، ٥)
آیات ۴۵ تا ۴۸، واقعه:
۱- آنان کسانی بودند که در دنیا به ناز و نعمت و عیش و نوش مشغول بودند. (خوشگذرانی)
۲- آنانی که به گناهان بزرگ اصرار و لجاجت داشتند. ( اصرار بر تخلف از فرامین الهی)
۳- آنان که پیامبران الهی و آیات خدا ر درباره قیامت مسخره میکردند. (شک در معاد برای خود و دیگران)
آیهٔ ۵، قیامت:
آنان میخواستند در طول عمر خویش به فسق و فجور پرداخته و عذاب روحی از گناه نداشته باشند. (میل به گناه داخلی)
آیات ۱۰ - ۱۲، مطفّفین:
۱- آنان که همیشه جز ظالمان و بدکاران نبودند.
۲- آنانی که خدا را افسانه و خیال و خرافات پنداشتند. (ستمگری و گناه کاری)
1- تعدادی از کارهای نیک و تعدادی از گناهان را که در این دنیا قابل پاداش و مجازات نباشند، ذکر کنید.
کارهای نیک: ساخت مدرسه و بیمارستان - نجات انسان - کمک به ایتام و مستمندادن - شهادت در راه خدا
گناهان: فرمان و اجرای قتل و عام - سرقت از بیت المال - خوردن مال حرام
2- دو نمونه از استدلالهایی که به بحث امکان معاد میپردازند، بیان کنید.
1- پیدایش انسانهای نخستین
۲- نمونههایی از زنده شدگان مردگان مانند داستان عزیر (ع)
۳- نظام مرگ و زندگی در طبیعت
٣- رابطه میان «آفرینش استعدادها و سرمایههای مختلف در وجود انسان» و «ضرورت وجود معاد» را توضیح دهید.
خداوند حکیم است و لازمهٔ حکمت خداوند این است که هیچ کاری از او بیهوده نباشد، پس وجود استعدادهای مختلف، هدف دارد. انسان به دلیلی گرایش به بقا و جاودانگی، همهٔ کارهای خود را بر این اساس انجام میدهد. انسان خواستار همهٔ کمالات و زیباییهاست. اگر معاد و جهان آخرت نباشد و قرار باشد انسان با مرگ، تبدیل به خاک شود و از بین برود، دیگر چه لزومی داشت که با این همه استعداد وارد این دنیا شود؛ انسان که از اول خاک بود. بنابراین وجود آفرینش انسان به دلیل حکمت الهی با همهٔ استعدادی که دارد، بیهوده نیست.
همچنین پاسخ سایر فعالیت های دروس دین و زندگی 1 را از لینک های زیر ببینید :
پاسخ فعالیت های درس چهارم دین و زندگی 1 دهم درس پنجرهای به روشنایی (فقط انسانی )
فعالیت کلاسی (صفحهٔ ۵۱ کتاب درسی)
1- آیا گروهی که راه بی توجهی و غفلت از مرگ را پیش میگیرند، شیوهٔ درستی را انتخاب کردهاند؟ چرا؟
خیر با برسی این سؤال آنان بیشتر متوجه میشوند که نباید از آنچه واقعی است و حتماً اتفاق خواهد افتاد، فرار کرد. زیرا فرار از آن معنا ندارد، فرار از مرگ، در اصل به سوی آن رفتن است. این غفلت و فراموشی آنها از مرگ، اصل مطلب که همان حقیقت مرگ است را تغییر نخواهد داد و در وقت مواجه با مرگ باعث میشود که زیان ببیند. آن هم یک زیان دایمی که قابل جبران نیست.
2- با دقت در جریانات و اتفاقات پیرامون خود، برخی از اعمال و رفتارهایی که ناشی از فراموشی و غفلت از آخرت است را بیان کنید.
1-توجّه به امور دنیوی مانند کسب ثروت، مقام و شهرت به هر وسیلهای که امکان داشته باشد. 2- توجّه به مشکلات و گرفتاریهای دنیوی که زود گذر هستند. 3- عدم آگاهی نسبت به هدف خلقت و توجّه به اهداف مادّی که باید در دنیا محقق شود.
1- چرا برخی از افراد با اینکه میگویند آخرت را قبول دارند، در زندگی خود به گونهای عمل میکنند که گویی آخرتی در پیش نیست؟
این قبول داشتن به ایمان و باور قلبی تبدیل نشده است، این افراد به دلیل فرو رفتن در هوسها، دنیا را معبود و هدف خود قرار میدهند و از یاد آخرت غافل میشوند و از این رو، زندگی و رفتار آنان به گونهای است که تفاوتی با منکران ندارند.
2- آیا توجه به آخرت، لزوماً بی توجهی به دنیا و عقب ماندگی را در پی دارد؟
خیر نه تنها سبب عقب ماندگی نیست بلکه موجب تصحیح زندگی ودر پیش گرفتن اخلاق الهی است. انسان از مادیات برای رسیدن به کمال استفاده میکند و خود را برای آخرت مهیا میسازد اما دل بستن به دنیا ارتباط معنوی با خدا را قطع میکند.
پیشنهاد (صفحهٔ ۵۲ کتاب درسی)
به آثار و زندگی یکی از شهدای دفاع مقدس و یا مدافعان حرم مراجعه کنید و ببینید که آنان دربارهٔ زندگی و مرگ چگونه میاندیشیدند. انگیزهٔ شهادت طلبی آنها چه بوده است؟
شهید سعید ناصری یکی از دانش آموزان شهید دفاع مقدس در یکی از از وصیت نامهٔ خود مینویسد: «هر کاری که میخواهید کنید، برای خداوند باشد، خالص برای خداوند؛ زیرا هر کاری که برای غیر از او باشد، نتیجهای نخواهد داشت و نتیجهٔ کارها را به او بسپاریم. ما مسئول انجام وظیفهایم. خداوند هرچه را صلاح بداند آن میشود، بنابراین وظیفهٔ ما در حال حاضر، دفاع از اسلام است. زنده ماندن یا شهادت ما، پیروزی یا شکست ما، همه یک معنا دارد؛ زیرا آن راخدا خواسته است و باید به آن راضی بود. مهم تلاش ما و خالص بودن عمل ما برای خداست».
همچنین پاسخ سایر فعالیت های دروس دین و زندگی 1 را از لینک های زیر ببینید :
پاسخ فعالیت های درس سوم دین و زندگی 1 دهم درس خود حقیقی
بررسی (صفحهٔ ۴۰ کتاب درسی)
چرا نمیتوان این خودِ ثابت را از ویژگیهای بُعد جسمانی دانست؟
چون حقیقت وجود ما یعنی «خود حقیقی ما» هیچ گاه به چیز دیگری تبدیل نمیشود و ما از ابتدای زندگی تا زمان مرگ همان خودمان هستیم. این عدم تغییر و ثبات نشان دهندهٔ آن است که این خود حقیقی از جنس ماده نیست.
ب) خواب و رؤیا: هرکدام از ما هنگام خواب، رؤیاهایی را مشاهده میکنیم. این رؤیاها انواع مختلفی دارند؛ برخی، از حوادث و اتفاقات روزانهٔ ما سرچشمه میگیرند. برخی کابوسند و صحنههایی آشفته و بی اساس دارند، و...
مکانی اما برخی از خوابها، خبر از حوادث گذشته یا رویدادهای آینده میدهند، یا نشان دهندهٔ هستند که هرگز در بیداری آنجا را ندیدهایم و بعدها که به آنجا میرویم، آنچه را در خواب دیده بودیم، در خارج مشاهده میکنیم. گاه این رؤیاها به گونه ای است که شخص کوچکترین سابقهٔ ذهنی دربارهٔ آنها ندارد، به طوری که بعد از بیدار شدن آن را باور نکرده و به خواب خود اعتنا نمی کند، اما بعد از گذشتِ مدت زمانی، همان رؤیا با تمام جزئیات به وقوع میپیوندد و شخص را به شگفتی وا میدارد.
انسان در این قبیل خوابها که به آن «رؤیای صادقه» میگویند، از ظرف زمان و مکان خود خارج میشود و به زمانی در گذشته یا در آینده میرود، درحالی که جسم او در رختخواب است و چشم و گوش او چیزی نمیبیند و نمیشنود. نمونههایی از رؤیاهای صادقه را قرآن کریم در ماجرای حضرت یوسف (ع) ذکر نموده است که خود دلیلی است بر اصالت رؤیاهای راستین از دیدگاه قرآن.
بررسی (صفحهٔ ۴۱ کتاب درسی)
چرا نمیتوانیم رؤیاهای صادقه را به بُعد مادی و جسمانی خود نسبت دهیم؟
مگر بُعد جسمانی ما چه ویژگیهایی دارد که نمیتواند منشأ این قبیل خوابها باشد؟
هر موجود جسمانی در زمان و مکان خاص قرار دارد نمیتواند همزمان در دو جا یا دو زمان مختلف حاضر باشد، امّا در رؤیاهای صادقانه میبینیم که یک شخص که مثلاً در زمان «الف» زندگی میکند در خواب به زمان «ب» رفته است و این عمل از عهدهٔ جسم ساخته نیست، پس مربوط به بعد روحی است.
نتیجه آن که ما غیر از بُعد جسمانی بُعد دیگری داریم که در فرهنگ دینی، از آن به «روح» تعبیر شده است. همینبُعد استکه به ما توانایی «انتخاب» و «تصمیم گیری» میدهد، به دنبال کمالات نامحدود است و توانایی درک واقعیات و تفکر و اندیشه به ما میبخشد. همین بُعد است که فضیلتها و رذیلتهای اخلاقی را کسب میکند و اگر به فضیلتها آراسته شد، مقرب درگاه خدا و مسجود فرشتگان میشود و اگر به رذیلتها تن داد، تا اعماق جهنم سقوط میکند.
1- منظور از خود حقیقی چیست؟ این خود چه ویژگی هایی دارد؟
خود حقیقی همان «روح الهی انسان» است، حقیقتی زنده و آگاه که پس از مرگ انسان به برزخ سپس به عالم آخرت منتقل میشود و پاسخگوی عملکرد انسان است که خود حقیقی همان حقیقت ثابت و پایداری است که در طول زندگی همراه ماست و باعث ثبات شخصیت و هویت شخصی میشود. این بعد به ما توانایی انتخاب و تصمیم گیری میدهد، به دنبال کمالات نامحدود است و تواتایی درک واقعیات و تفکر و اندیشه به ما میبخشد، همین بعد است که فضیلتها و رذیلتهای اخلاقی را کسب میکند و اگر به فضیلتها آراسته شد مقرب درگاه خدا ومسجود فرشتگان میشود و اگر به رذیلتها تن داد، تا اعماق جهم سقوط میکند.
2- خود حقیقی چگونه با موضوع قضاوت قاضی در دادگاه ارتباط پیدا میکند؟
اگر کسی را که بیست سال قبل، به جنایتی دست زده و اکنون دستگیر شده است، محاکمه و مجازات میکنیم بدان جهت است که وی را همان انسان بیست سال قبل میدانیم، گرچه سنی از آن گذشته و ظاهرشان تغییر کرده است.
پیشنهاد (صفحهٔ ۴۲ کتاب درسی)
بررسی کنید که چرا انسان با اینکه میداند روح منشأ کسب فضایل و خوبیهاست امّا بیشتر به جسم خود توجه میکند؟
غفلت از هدف خلقت و توجّه به امور دنیایی موجب شده است که انسان توجّه بیشتری به محسوسات کند و دوست دارد با کمترین تلاش نتیجهٔ عمل خود را زود ببیند؛ زیرا انسان بسیار عجول است و پرورش روح کاری است زمان بر و پرزحمت که برای این کار همت و تلاشبسیار لازم است و نتیجهٔ اصلی این زحمات را در قیامت مشاهده میکند.
همچنین پاسخ سایر فعالیت های دروس دین و زندگی 1 را از لینک های زیر ببینید :
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه 09159886819 در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن انشا در مورد 22 بهمن