تحقیق رایگان دبیران و معلمان - 117

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

علل ضعف انشاء نویسی در مدارس

بازديد: 235

علل ضعف انشاء نویسعلل ضعف انشاء نویسی در مدارسی در مدارس

عللعلل ضعلعلل ضعف انشاء نویسی در مدارسل ضعف انشاء نویسی در مدارسعف انشاء نویسی در مدارس ضعف انشاء نویسی در مدارس

انشاء فرزند اندیشه است، فعالیت ذهنی بسیار پیچیده ای است که به مراتب از خواندن دشوارتر است. نوشتن در گرو خلاقیت ذهنی و مستلزم تخیل و تفکر و رشد و فهم آدمی است.

به گزارش وبلاگ گروهی از دانشجویان تربیت معلم شهید پاکنژاد یزد، درس انشاء یکی از مواد مرتبط با ذهنیت وخلاقیت ذهنی، تصویرسازی و صحنه آفرینی است. اهمیت آن در برنامه های درسی دوره های مختلف به قدری است که می توان آن را زمینه ساز یادگیری خلاق عادت به تفکر، تأمل و تدبر دانست. به ویژه آن که بیشتر

پژوهش ها ارتباط میان درس انشاء و عادت مطالعه را مورد تأیید قرار داده اند.پایه و اساس هر نوشته ای حروف و جملاتی است که در مدارس آموزش داده می شود. درس انشاء یکی از مفیدترین ابزارهای آموزش نوشتن است.

انشاء از نظر کاربردی در زندگی دانش آموزان نقش بسزایی دارد، زیرا بخش بزرگی از ارتباطات در محیط مدرسه و خارج از آن از طریق نوشتن فراهم می شود.دانش آموزان به وسیله انشاء می توانند با ترکیب کردن آموخته های خود اثری نو به وجود آورند و از آن لذت ببرند. ساعات انشاء باید برای معلمان و دانش آموزان خوشایند و دلپذیر باشد.

انشاء می تواند به دانش آموزان نیروی ابتکار و ابداع بدهد. پس به وسیله انشاء دانش آموزان می توانند از استعدادهای نهفته خویش اطلاع حاصل کنند و بتوانند استعدادهای بالقوه خویش را شکوفا کنند.

وقتی به نوشته های دانش آموزان توجه می کنیم معلوم می شود که آنان در نوشتن مشکل دارند و نمی توانند مکنونات قلبی خویش را آن طور که باید با قلم وصف کنند

. در سایر دروس که وابسته به انشاء و هنر نویسندگی دانش آموزان است، شاید علل ضعف بر اثر مشکلات درس انشاء باشد و اگر از خود دانش آموزان علت پرسیده شود، چنین اظهارمی دارند که بحثها و فرمول هایی که در کلاس توسط معلم ارایه می شود را متوجه نمی شویم. وجود چنین مشکلی دلالت بر مشکل اصلی و ضعف اساسی در ماده درسی انشاءاست.

چرا انشاء در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است؟ چرا عادت به مطالعه از سوی والدین و معلمان در میان کودکان و نوجوانان برانگیخته نمی شود؟ آیا موانع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سد راه این مسأله است؟ یا عادت ها و قراردادهای نادرست نظام آموزشی در بها ندادن به این مفهوم موجب بروز چنین پدیده ای شده است.

کمتر کودک یا نوجوانی می توان یافت که خود انگیزه و توانایی نوشتن داشته باشد، در این صورت یا وجود چنین ماده ای در برنامه های تحصیلی زیادی است یا جذابیت خلاقی که باید زمینه ساز درسی باشد، نادیده انگاشته می شود. چرا هنوز تعداد زیادی از دانش آموزان حتی در دوره های تحصیلی بالاتر به احتمال زیاد در جمله نویسی ناتوان هستند؟ از همه مهمتر این که به چه علت در نظام آموزش متوسطه درسی مستقل به نام انشاء گنجانده نشده است؟

آیا صرفاً اختصاص دادن چهار یا پنج نمره از درس زبان فارسی (آیین نگارش) آن هم در حد بسیار ساده جبران این همه کمبود را می کرد؟با اینکه در تمامی مواد درسی و دوره های تحصیلی درس انشا کاربرد دارد، اما متأسفانه چندان جایگاهی برای خود پیدا نکرده است، و تنها در درس آیین نگارش یا دستور زبان فارسی حدود پنج نمره و آن هم با عنوان نگارش در نظر گرفته شده است و می توان گفت که در این مورد نیز بیشتر دبیران مدارس سلیقه ای عمل می کنند. دانش آموزان حتی از نوشتن یک نامه معمولی یا در تنظیم یک تقاضا عاجز هستند، این امر نشانگر ضعف در انشاء یا آشنایی با دستور زبان فارسی است.درک نکردن معنی و مفهوم لغات، ضعف پایه تحصیلی دانش آموز، مطالعه نکردن کتاب های غیردرسی، کم توجهی مسئولان، نبود کتاب درسی ویژه انشا و در بعضی از مدارس و مناطق کمبود کتاب های غیردرسی و بالابودن قیمت آن و ناتوانی عده ای از دانش آموزان در خرید کتاب از عــمده مـشکـلات درس انشاء و علل ضعف دانش آموزان در این درس است.حتی راهنمایان تعلیماتی و مسئولان آموزشی در بازدیدهای خود از آموزشگاه ها کـمتر بـه درس انشا توجه کرده اند.

انواع انشاء

انشا را از نظر طرح موضوعات مختلف به چهار نوع تقسیم کرده اند انشاء وصفی ، انشاء نقلی ، انشاء تحقیقی ، نامه نگاری.

۱-انشاء وصفی : وصفی از کلمه وصف است ، یعنی تعریف کردن کسی یا چیزی یا صحنه ای است که شخص درباره چیزهایی که مشاهده می کند و در محیط خود می بیند قلم فرسایی کرده و آنها را چنانکه هست توصیف کند در این نوع انشا لازم است که نویسنده تمام خصوصیات آنچه را که دیده یا می بیند با دقت در نظر بگیردتا به خوبی از عهده وصف آن برآید مانند یک نفر نقاش که کیفیت و چگونگی اشیاء را نقش می کند، شخص نویسنده آن ها را مجسم می سازد .

تمام اشیایی که در محیط خود می بینیم ممکن است موضوع انشا وصفی قرار گیرد مانند : تخته سیاه ، میز ، صندلی ، اتاق ، مدرسه ، خانه ، مناظر طبیعی مانند : بهار ، پاییز ، جنگل ، دریا ، صحرا ، طلوع ، و غروب آفتاب ،خورشید و ماه هم چنین وصف دوستی که با او مصاحبت و مجالست داریم و غیره . در این نوع انشاء ابتدا از کلیات یعنی قسمت های مهم شروع کرده و به جزئیات ختم می دهیم مثل یک نفر نقاش که ابتدا حد و محیط و کادر کار خود را ترسیم پس از آن به جزئیات می پردازد.

۲-انشاء نقلی : نقلی ازکلمه‌ نقل است، و نقل یعنی بیان کردن سخن یا قول کسی برای دیگران ، یاشرح‌وحکایت نمودن‌کلیه‌یا خلاصه‌ای از‌تاریخچه ‌زندگی‌وسرگذشت کسی.

پس موضوعی که به نقل و بیان سرگذشت کسی یا زندگی نامه برخی از اشخاص مربوط است ، آن را موضوع نقلی می گویند . مثل این موضوع : «خلاصه ی زندگی حضرت امام حسین ( ع ) را بنویسید » یا : «امیر کبیرکه بود و چه خدماتی به کشور ایران نمود ؟ »

در این قبیل انشاء ها باید قبلاً برای خواندن کتاب های مناسب و دست یافتن به منابع و مآخذ، آگاهی هایی به دست آوریم و سپس به نوشتن انشا بپردازیم.

۳-انشاء تحقیقی : اگر بخواهیم درباره ی حقایق و واقعیات‌برخی از مسایل زندگی از قبیل : مسائل شخصی ، اجتماعی ، علمی ، ادبی ، فرهنگی ، سیاسی ، مذهبی ، اقتصادی ، صنعتی و کشاورزی و…تحقیق نماییم و نتیجه تحقیقات و بررسی های خود را به وسیله نوشتن به دیگران گزارش دهیم، این نوشته را انشای تحقیقی می نامند. مثال این موضوع «در مکتب های سیاسی جهان تحقیق کنید و بنویسید که کدامیک از این مکتب ها می تواند متضمن سعادت جوامع انسانی باشد » یا مثل این موضوع «با توجه به وضع اقتصادی و امکانات صنعتی و کشاورزی کشورمان ایران ، تحقیق کنید که آیا صنعت برای کشورمان بیشتر ضروری است یا کشاورزی یا هر دو ؟»

۴-نامه نگاری : نامه نگاری یا مکاتبه نیز مانند انشا نویسی ، با اهمیت ترین و ضروری ترین هنری است که باید آن را یاد گرفت و با فراگیری این هنر ارزنده ، بر ارزش های انسانی و اجتماعی خود افزود . موضوع نامه نگاری نوعی از انشا است که انسان مقاصد خود را به اشخاص یا به هیات ها می نویسد . نامه نگاری را به دو قسمت متمایز تقسیم کرده اند:

۱-نامه های خصوصی که به دوستان و آشنایان و افراد خانواده و بزرگتران و غیر اینان نوشته می شود.

۲-نامه هایی که به هیات ها یا ادارات ، بنگاه ها ، شرکت ها و وزارتخانه ها نوشته می شود.

دلایل ضعف انشاء

- اختصاص دادن ساعت درس انشاء به سایر دروس در بعضی از مدارس در ضعف انشای دانش آموزان تاثیر دارد.

- نبودن ملاک استاندارد برای تصحیح و نمره گذاری انشاء در ضعف انشاءنویسی دانش آموزان مؤثر است.

- ضعف روخوانی فارسی در مشکل انشاءنویسی تأثیر دارد.

- نشناختن حروف توسط بعضی از دانش آموزان در ضعف انشاء تأثیر گذاشته و موجب می شود دانش آموزان از همان ابتدا نتوانند در این درس پیشرفت کنند.

- ضعف دانش آموزان در درس جمله نویسی پایه دوم، در ضعف انشا نویسی‌پایه ها ی بعدی تأثیر بسزایی دارد.

- کم سوادی و بی سوادی برخی از والدین

- نهادینه نشدن فرهنگ مطالعه کتاب های غیر درسی

- تکلم معلمان مناطق دوزبانه به زبان محلی و بومی

- تکراری بودن موضوعات

- فقدان معیار مناسب ارزشیابی

- عدم فعالیت و برنامه ریزی معلمان در کلاس

- مناسب نبودن موضوعات با خصوصیات رشدی و ذهنی فراگیران

- اطلاع نداشتن فراگیران از روش های انشاء نویسی.

مشکلات نوشتن انشاء در دوره ابتدایی

- نداشتن مطلب

- توسعه نیافتن کتابخانه دبستان و کلاس

- شرکت ندادن بچه‌ها در مجالس عمومی،سخنرانی، گردش ها و بازدیدهای علمی سطح آگاهی آنها را کاهش می‌دهد .

- فراهم نکردن زمینه‌های مساعد و واقعی برای اجبار به نوشتن مانند شرکت در تهیه روزنامه‌دیواری،نوشتن نامه و دادن پیام کتبی به خانواده

- کمبود گنجینه لغات کودکان

- نیاموختن کلمات هم خانواده،متشابه و متضاد و افزایش لغات دانش آموزان

- فقدان آشنایی به سبک و الگوی خاص که بهترین نمونه‌ همان متون کتاب های فارسی است.

- عدم تطابق موضوع انشاء با سن و فهم و علاقه کودکان

- نبود توانایی در ترکیب کلمات و بیان احساس فکر

- عدم آشنایی دانش‌آموز با چگونگی شروع انشاء

پیشنهادات

۱-داستان نویسی با کلمات مرتبط

۲-ادامه دادن متن بصورت داستانی

۳-نوشتن داستان برای یک تصویر

۴-جایگزینی کلمه به جای کلمات یک متن و بازنویسی متن مورد نظر

۵-تاکید بر افزایش مطالعه کتب غیر درسی مفید

۶-آشنایی فراگیران با کتب غیر درسی و انواع سبک ادبی

۷-آموزش نامه نگاری به فراگیران

۸-آموزش انواع مکالمات شفاهی به فراگیران

۹-تعریف معیارهای مناسب برای ارزشیابی.

۱۰-نوشتن داستان نقاشی خود توسط فراگیران.

۱۱-نوشتن یک متن ساده نمایشنامه توسط فراگیران و اجرای آن در زنگ هنر.

۱۲-ساعات درس انشا در برنامه هفتگی مدارس افزایش یابد.

۱۳-دبیران ادبیات برای شرکت در دوره های کارآموزی و تقویت بنیه علمی در زمینه نگارش و دستور زبان فارس تشویق شوند.

۱۴-تشویق بیشتر و دادن اختیار به مدیران و دبیران تا در صورت احساس ضعف درس انشا کلاس تقویتی تشکیل بدهند.

۱۵-برگزاری مسابقات نوشتاری در مدارس و تشویق دانش آموزان برای شرکت در این مسابقات.

۱۶-نوشتن انشا در کلاس صورت حتی اگر ۳ الی ۴ سطر هم باشد.

۱۷-بعد از نوشتن انشا ، یکی یکی از دانش آموزان بخواهیم تا انشای خود را بخوانند.

۱۸- چون پرورش تخیل در کودکان خیلی قوی است و به داستان های خیالی و فضایی علاقه فراوان دارند بنابراین سعی شود موضوعات انشا به صورت داستانی انتخاب شود.

۱۹- برای دانش آموزان قصه ای بخوانیم بعد از آنها بخواهیم خود را به جای یکی از شخصیت های قصه قرار دهند و برای ما قصه شنیده را خلاصه نویسی نمایند.

۲۰-تمامی موضوعات فصل ها را می توانیم در قالب داستان و به زبان بسیار ساده و کودکانه شروع و ادامه دهیم.

نتیجه گیری

نکته مهمی که معلمان در زنگ انشا باید مدنظر قرار بدهند ، نوشتن انشاء در کلاس و در حضور معلم است نه در منزل . اگر این روند در مدارس پیگیری شود ، دانش آموزان در پایه های بالاتر نوشته های قوی خواهند داشت و این قدرت نوشتاری باعث پیشرفت تحصیلی نیز خواهد شد.شیوه داستان نویسی و داستان گویی می تواند از بهترین روش های آموزش انشاء در دوره ابتدایی باشد .

در صورتی که روش داستان نویسی توام با علاقه و دقت دانش آموزان شود ، مناسب ترین شیوه نگارش انشا بوده و قوه تخیل و گنجینه لغات آنها را بالا برده و در جهت پیشرفت تحصیلی نیز در بلند مدت موثر خواهد افتاد.

منابع

حسینی نژاد ، سیدحسین ، انشا ، دیدگاه ها و روشها ، انتشارات لوح زرین ، چاپ چهارم ۱۳۸۲

حاجی آقالو ، عباس ، مزاحم ها و مراحم  های درس انشا ، انتشارات لوح زرین ، ۱۳۸۰

روش تدریس فارسی دوره ابتدایی , ویژه دانشجویان مراکز تربیت معلم ، ۱۳۸۵

مجله رشد آموزش ابتدایی ، ماه های دی و بهمن ۱۳۸۲

سخنان ارائه شده از استاد دانشگاه و تجربیات خودم در کلاس درس

 

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 

 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 10 اردیبهشت 1394 ساعت: 22:01 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

مقاله درباره چگونگی تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به این امر

بازديد: 389
بررسی حل مسأله نماز جماعت و چگونگی تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به این امر  
 

 


مقدمه

پروردگار متعال، خالق آدمی است او با تمام صفات و ویژگی های انسان و نیز سیر تكامل و رشد او بی‌كم و كاست آشناست.

به همین جهت بهترین و كامل‌ترین برنامه تربیتی را نیز از طریق پیامبران شایسته خود برای انسان فرستاده و در اختیارش قرار داده است.

تعلیم و تربیت مهمترین  و والاترین  وظیفه بزرگترین  معلمان  بشریت ، پیامبران  بزرگ خدا و امامان  راهنما (ع) است.

آنان كه برای راهنمایی آدمی مبعوث شده اند سرچشمه‌های سعادت و نیك بختی را به روی او گشوده اند. پیش از آن راه بنمایانند همراهان خود را به خوبی شناخته و از راز و رمزهای وجود آنها و پیچیدگی های درونی و بیرونیشان آگاه گردیده اند.
در تعلیم و تربیت برای معلمان و مربیان و اولیاء نیز آشنایی با ویژگی های مخاطبان بیش از هر چیز دیگری مهم و حیاتی است.

كسانی كه قرار است تحت یك برنامه منظم و دقیق آموزشی و تربیتی، دانش، نگرش، توانایی بیشتر، بهتر و جدی تر كسب كنند.
كار زمانی حساس‌تر و دقیق‌تر می شود كه مخاطبان، كودكانی باشند كه هر نقش كوچكی تا ابد بر صفحه جان و اندیشه شان باقی خواهد ماند.

این چنین است امام متقین، امیرالمؤمنین(ع) تعلیم و تربیت فرزند خویش را با تعلیم كتاب خدا و تأویل و درك فهم آن آموزش شریعت مقدس و حرام و حلال خدا آغاز و بر آن پافشاری می‌كند.
یكی از مسائل مهم در تربیتی دینی كودكان و نوجوانان این است كه به موازات آموزش تعالیم دینی و پرورش فكری و اعتقادی آنها، لازم است عواطف دینی نیز در آنها رشد و گسترش یابد.
در دوره كودكی و نیمه نخست دوره نوجوانی اهمیت این امر بیشتر است.

شركت در مراسم مذهبی از قبیل نماز جماعت، نماز جمعه، مراسم اعیاد مذهبی، مراسم سوگواری در ماه محرم، مراسم شب های قدر، جلسات دینی و ... در پرورش عواطف دینی كودكان و نوجوانان بسیار موثر است.

حضور در این قبیل برنامه ها پیوند قلبی آنها را با دین و معنویات افزایش می دهد و زمینه را برای شكوفایی ایمان فراهم می سازد.

این پیوند قلبی با دین سرمایه ای گرانبها برای این دوره و دوره های بعدی است. 
در این جا باید به نقش منحصر به فرد نماز اشاره كنیم، نماز ارتباط قلبی انسان با یاد خداست و نقشی بسیار سازنده در تربیت روحی و اخلاقی انسان دارد. كسانی كه با نماز آشنا هستند به پایگاه روحی و معنوی با ارزشی دسترسی دارند.

نوجوانان به این پناه معنوی بیشتر نیازمندند.

نوجوانانی كه اهل نماز هستند در صورتی كه لغزش هایی داشته باشند با اتكاء به این ارتباط پیوسته و منظم، راحت تر می توانند از لغزش های خود برگردند و خود را پا سازند، از این رو نباید از نقش اساسی نماز در تربیت كودكان و نوجوانان غفلت كرد.


توضیح وضعیت آموزش

در كنار دامنه‌های كوه مدرسه راهنمایی دخترانه ای وجود داشت كه این مدرسه بصورت شبانه روزی اداره می شد، یعنی در روستاهایی كه مدارس راهنمایی وجود نداشت.

دانش آموزان برای ادامه تحصیل به این گونه مدارس راه می یافتند.

امكانات این مدرسه تا حدودی كامل بود ولی امكانات خوابگاهی چندان مورد رضایت نبود.

 بطوری كه از سالن خوابگاه هم بعنوان سالن نمازخانه و هم به عنوان سالن غذاخوری و در بعضی از سالها كه تعداد جمعیت خوابگاهها زیاد بود به عنوان سالن خواب نیز استفاده می شد.

مدیر و معلمان این مدرسه هم اكثرا غیر بومی بودند.

بیان مسئله

در چنین وضعیت آموزشی، پس از زنگ پایانی كلاس دانش آموزان غیر خوابگاهی به منزل خود می رفتند و دانش آموزان خوابگاهی در مدرسه می ماندند تا در برنامه های دینی نماز شركت كنند و پس از صرف ناهار دوباره در سر كلاس حضور داشته باشند.
پس از نواخته شدن زنگ نماز و پخش اذان از طریق رادیو دانش آموزان موظف بودند كه وضو بگیرند تا در مراسم نماز شركت جویند.
آن روز هم صدای اذان در فضای مدرسه طنین انداز شده بود.

زنگ نماز زده شده بود.

عده‌ای از دانش آموزان در زمین والیبال مشغول بازی بودند و از بازی كردن دست بردار نبودند، عده ای دیگر هم به بهانه های مختلف محل نماز را ترك می كردند.
معاون مدرسه به حیاط آمد و دانش آموزان را به زور روانه نماز كرد.

همین زور و اجبار هر روزه سبب شده بود كه روز به روز از تعداد نمازگزاران كمتر شود، بطوری كه پس از گذشت یكماه از سال تحصیلی تنها حدود 10 نفر در محل نماز حاضر می‌شدند.
مدیریت مدرسه روز به روز غم و غصه اش در رابطه با مسئله نماز مدرسه بیشتر می شد، زیرا می‌دید كه در آغاز مدرسه سالن نمازخانه از جمعیت موج می‌زد، ولی حالا 10 نفر بیشتر در نماز شركت نمی كنند.
برای بررسی و حل این مسئله جلسه مشورتی تشكیل داده و با مشورت كلیه همكاران علل اساسی آن مورد بررسی قرار گرفت.

مسأله مورد بررسی در آن جلسه عبارت بود از «دلایل عدم شركت دانش آموزان در نماز جماعت مدرسه».

 

شناسایی علت

با نظر و مشورت كلیه همكاران به شناسایی علت پرداخته و دلایل زیر را در رابطه با علل آن مشخص نمود.


1- نداشتن امكانات نمازخانه ای


2- احساس رنج و ناراحتی هنگام نواخته شدن زنگ نماز. چرا كه ناخودآگاه برای بازی دانش آموزان محدودیت بوجود آورده بود.


3- عدم الگو و مدل مناسب كه دانش آموزان در برخورد با آن الگوها و مدل ها از آنها اقتباس نمایند، « بخصوص مدل و الگو در زمینه كمالات روحی و اخلاقی ».


4- متوسل شدن به زور و اجبار و تهدید و ارعاب.


5- نداشتن انگیزه برای انجام كارها بخصوص در وظایف دینی.


6- مسئولیت نداشتن دانش آموزان در برگزاری نماز جماعت.


7- فقدان استمرار و برنامه ریزی دراز مدت در باب نماز.


8- شیوه های نامناسب دعوت به نماز.


9- نداشتن احساس خوشایند در اوقات نماز.


10- نارسایی مكان برپایی نماز كه عبارتند از: كمبود سرویسهای بهداشتی، كثیف بودن محل نماز، تنگ بودن محل نماز، بوی تعفن جورابها، و پارگی جورابها و بیرون زدن انگشتان پا، طولانی بودن برنامه نماز، فقدان امكانات وضو گرفتن.

راهكارهای پیشنهادی برای تغییر

پس از یافتن علل فوق راههای پیشنهادی زیر داده شد.


1- اولین گام را فرآیند دینی دانش آموزان محبت و خوش افتخاری با آنها و ایجاد نشاط در آنها دانسته و یادآور شده كه روابط آموزش، مذهبی می بایست بر اساس انس و الفت و دوستی و محبت صورت گیرد.
چرا كه محبت به دانش آموزان و خوش افتخاری با آنها توسط الگوهای بزرگسال مؤثرترین و پایدارترین روش در ارضای نیاز فطری می باشد. و به فرمودهٔ رسول خداوند (ص) از نظر خداوند مسرور ساختن دل مؤمنان و ایجاد نشاط در كودكان و نوجوانان و خوش افتخاری با آنها از بهترین عمل هاست.


2- پرورش انگیزه بخصوص انگیزهٔ درونی در دانش آموزان به جای تهدید و ارعاب و نمره انضباط كم كردنها، تا خود دانش آموزان با میل و رغبت به انجام وظایف دینی خود اقدام كنند.
انگیزه حالات و شرایط درونی است كه رفتار شخص را تحریك می كند و در جهت معینی سوق می دهد.

آنچه می تواند كودك را به طرف رشد و كمال سوق دهد انگیزه هایی است كه از درون او را به سمت اهداف هدایت می كند، انگیزه ها نیروی حركت به طرف اعداف تربیتی را تأمین  می كند، از این رو این انگیزه ها باید شناخته شود.

برای هر رفتاری كه از انسان سر می زند،  می توان انگیزه و یا انگیزه هایی را جهت جست و جو كرد و هر قدر انگیزه‌ها قوی باشد، رفتارهای فرد با شدت و جدیت بیشتری به انجام می رسد.

راههای بوجود آوردن انگیزه در دانش آموزان:

1- واداشتن دانش اموزان به فعالیتهای مختلف و به صورت جذاب و جالب.


2- باید تلاش نمود تا در دانش آموزان احساس نیاز بوجود آید.


3- در شرایط مقتضی باید از تشویق های كلاسی استفاده كرد.


4- استفاده از كلماتی چون خوب، مرحبا، آفرین و عالی پس از عملكرد درست دانش آموز از تدابیر مؤثر در ایجاد انگیزه است.


5- مشخص نمودن نحوهٔ انجام كار برای دانش آموز.

6- تبادل نظر با دانش آموزان دربارهٔ مشكلات و شركت دادن آنها در طرح نقشه های كار و فعالیت.


7- اجتناب از مقایسه اجتماعی دانش آموزان.


8- قدردانی از كار و فعالیت دانش آموزان كه او را به انجام كوشش و دلبستگی بیشتری وادار خواهد كرد.


9- گوشزد نمودن موفقیت های دانش آموزان در زمان حاضر و همچنین فراهم كردن زمینه لازم برای عمل موفقیت آمیز دانش آموزان انگیزه های او را تقویت می كند.


10- بوجود آوردن انگیزش از راه سر مشق گیری چه معلمان و چه دانش آموزان نمونه چرا كه از طریق همانند سازی به فعالیت علاقمند می شوند.


11- داشتن برنامه ریزی جهت انجام فعالیتها برای زندگی روزمره خود.


12- اجتناب از اجبار در فعالیتها كه از تضعیف انگیزه ها جلوگیری می كند.


13- واگذاری مسئولیت برگزاری نماز جماعت، انتخاب پیشنماز، مذاكره احكام و اخلاق به خود دانش آموزان تا در در پرتو این مسئولیت سپردنها و شخصیت دادن ها با عشق و علاقه به اداره نماز بپردازند.


14- توجه به توانمندیهای دانش آموزان در اقامه نماز.


15- برنامه ریزی كامل و لازم برای دانش آموزان و مشخص نمودن ساعات استراحت و بازی و مطالعه و...


16- گفتگوی مدیر مدرسه با اداره آموزش و پرورش و كمك از اهالی روستا جهت احداث سالن نمازخانه.


17- قرار دادن كمالات روحی و اخلاقی زیبای خود در معرض دید دانش آموزان همانطور كه امام جعفر صادق (ع) می فرماید:
« كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِأَعْمَالِكُم‏»  : « بكوشید برای آشنایی و خو گرفتن مردم با خوبی ها و زیباییها، و اعمال زیبای خود را به آنان ارائه دهید.»
چرا كه دانش آموزان با مشاهده این كمالات موجود در معلّمان و سایرین خود نسبت به آنان متمایل شده و تلاش خواهد كرد كه رفتارهای اخلاقی دینی را اقتباس نماید.


18- پرهیز از هر نوع زور و اجبار درباره دانش آموزان، چرا كه این خلق و خوی هر انسانی است كه در برابر زور و تحمیل بمقاومت برخاسته و ایستادگی كند، به طوری كه خداوند هم اكراه و زور را در دین نفی كرده است آنجا كه می فرمایند: « لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی‏»


19- تعظیم و تكریم نماز توسط الگوهای رفتاری : وقتی دانش آموزان می بینند كه معلمان به صورت انفرادی نماز می خوانند، احساس تضاد و تحمیل نموده و از رفتن به نماز خودداری می كنند. انسان پیش از آمكه از كلام دیگران تأثیر بگیرد از عمل انان اثر می پذیرد.


20- ایجاد نشاط و احساس خوشایند و دوست داشتنی در دانش آموزان نسبت به ارزشها و رفتارهای مذهبی.


21- توأم نمودن نماز با تجارب متنوع و خوشایند برای دانش آموزان.


22- افزایش تجارب موفقیت آمیز دانش آموزان در خواندن نماز.


یافته های پژوهش در عمل


جهت به اجرا درآوردن راههای پیشنهادی مذكور به شرح زیر عمل كردیم :


1- استفاده از جملات زیبا و متناسب و نصب آن در محل نماز توسط دانش آموزان.


2- اقامه نماز با حضور معلمان مدیر و معاون مدرسه در محل نماز و حیاط مدرسه و جاهای مختلف دیگر.


3- دعوت نمودن از دانش آموزان مدارس مختلف به همراه معلمان آنها برای اقامه نماز و صرف ناهار.


4- دعوت نمودن از ادارات مختلف جهت شركت در نماز جماعت.


5- نقل یا نمایش قصه ها، خاطره های زیبا در ارتباط با اهمیت و عظمت نماز توسط معلمان و دانش آموزان.


6- بردن دانش آموزان به مجالس مذهبی گوناگون، دعا، سخنرانیها و ...


7-  اجرای برنامه های متنوع و پر نشاط توسط دانش آموزان در محل نماز در مراسم های مختلف به طوری كه تصاویر خوشایند و زیبا از محل نماز در ذهن و خاطر دانش آموزان بر جای گذارد.


8- تشویق و ترغیب دانش آموزان به پاكیزگی و آراستگی خود به هنگام نماز.


9- انتخاب دانش آموزانی كه از نظر درسی و اخلاقی برجسته و نمونه بودند به عنوان پیشنماز برای بیان كردن احكام.


10- استقبال از نمازگزاران با عطر گلاب توسط مدیر و معلمان و دانش آموزان به طوری كه این بوی خوش عطر و گلاب در دانش آموزان مؤثر افتاد و احساس خوشایندی در آنان بوجود آورد.


11- تشویق و ترغیب دانش آموزان به طریق مختلف و اهداء جوایزی چون قرآن، مفاتیح، جوراب، مهر و جانماز و چادر نماز.


12- دعوت نمودن از امام جماعت روستا برای اقامه نماز
.


13- بیان نمودن قصه ها و داستانهای قرآنی زیبا و جذاب كه باعث جذب دانش آموزان شد.


14- درست نمودن كارتهای امتیازی و اهداء به دانش آموزان در صورتی كه همكاری و یا طرح و ابتكاری داشتند تا پس از جمع نمودن امتیازهای لازم به جایزه های مورد نظر برسند.


15- همهٔ دانش آموزان را در ادارهٔ نماز سهیم نموده و به آنها مسئولیت داده و برنامه داوطلب برگزاری نماز جماعت را به شرح زیر در محل نماز نصب نموده.
       
میزان سودمندی و نتایج حاصل از انتخاب راه حل

روزهای بعد وقتی زنگ پایانی مدرسه نواخته شد دیگر از داد و بیداد و جنجال خبری نبود.

با بلند شدن صدای اذان بدون اینكه بهانه ای باشد خود دانش آموزان وضو گرفته و با عشق و علاقه به سمت محل نماز حركت می كردند و فضای محل نماز را بوی خوش عطر و گلاب پر كرده بود.

چرا كه كسی به دانش آموزان نمی گفت كه به نماز بروید.

به علاوه همه دانش آموزان در اداره نمازخانه سهیم بودن و شركت می‌كردند.

از همه اینها گذشته خود بچه ها یكی از شاگردان برجسته از نظر اخلاقی را انتخاب نموده و او را به عنوان پیشنماز قرار داده بودند.

 بچه ها بزبان حال می خواستند بگویند همانطور كه پیامبر از میان مردم و از خود مردم بر انگیخته شد باید پیشنماز مدرسه هم از میان خود شاگردان انتخاب كرد.

نكتهٔ دیگر اینكه مدیر مدرسه بهمراه معلمان و معاون در موقع نماز در صفوف دانش آموزان شركت می كردند و با این كار عملا دانش آموزان را به نماز علاقمند می كردند.
در پایان به فرمودهٔ حضرت علی‌(ع) صفحه دل نوجوانان همچون زمین مستعدی است كه هیچ گیاه در آن نروییده و آماده هر نوع بذر افشانی است. و باید بدانیم كه اسلام هم به انسان ها تحمیل نشده بلكه پس از عرضه شدن جذابیت و حلاوت آن انسانها را وادار به گرایش كرده است.

پس به جای توسل و زور و ارعاب و تهدید باید در عمق جان انسانها انگیزه بوجود آورد تا خود حلاوت آن را احساس نموده و با عشق و علاقه به انجام فعالیتهای دینی خود بپردازند.

پیشنهادهایی برای همكاران

راههای ترغیب دانش آموزان به اقامهٔ نماز
1- تكریم و شخصیت دادن به دانش آموزان نوجوان
2- استقبال از نوجوانان و دانش آموزان
3- اصل مجاورت
4- تشویق و ترغیب
5- مسئولیت و تقسیم كار
6- اصول اعتقادی
7- تكریم و بزرگداشت نماز
8- از تحمیل و زور خودداری كنیم.
9- تخلق به اخلاق و اصول انسانی
10- تغییر در سازمان مساجد و نمازخانه ها
پروردگارا ! به ما لیاقت اقامه، تعظیم و تكریم و تبلیغ شایسته « نماز» را عنایت فرما.


منابع

1- اصول تربیت، دكتر علی اصغر احمدی، تهران سازمان انجمن اولیاء و مربیان
2- خانواده و فرزندان در دوره راهنمایی تحصیلی، تألیف استادان طرح جامع آموزشی خانواده
3- مسائل جوانان و نوجوانان، دكتر محمد خدایاری فرد، گروه تحقیقات و تألیفات اداره چاپ و توزیع
4- خانواده و نماز، به قبم جمعی از نویسندگان، مدیریت آموزش تحقیقات و تألیفات
5- نماز در سیمای خانواده، ویراستار دكتر محمدرضا سنگری
6- روشهای پرورش احساس مذهبی نماز در كودكان و نوجوان ، دكتر افروز

 

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 

 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 10 اردیبهشت 1394 ساعت: 21:56 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,
نظرات(0)

تحقیق درباره مگس

بازديد: 393

مقدمه
مگسها جزء حشرات به شمار می‌آیند و به زیر رده بال‌داران یا حشرات تعلق دارند و حشرات بال‌دار دارای زایده‌هایی به نام دنباله‌های شکمی و زواید تناسلی هستند مگسها به راسته دو بالان تعلق دارند. دو بالان جانورانی هستند که تعداد رگبالها کم است و بالهای پسین تبدیل به دو اندام کوتاه متورم شده است که هالتر نامیده می‌شود بخشهای مختلف بدن مشخص است و شکم دارای ۴ تا ۹ بند است و دگردیسی آنها کامل بوده و لاروهای آنها بدون پا هستند و ضمایم دهانی سوراخ کننده و مکنده دارند. این راسته شامل زیر راسته‌های متعدد است که انواع مگسها را شامل می‌شود.

زیر راسته راست درزان
کوتاه شاخان
شاخکها کوتاه و اغلب سه بندی است.

* خرمگس: تند پروازند و چشمهای جانبی و برگ و نواری دارند. خرطومی برجسته دارند، مگسهای نر گیاهان را می‌مکند ولی ماده‌ها از خون جانوران تغذیه می‌کنند.

* دزد مگسان: حشراتی قوی و بدنی خاردار دارند در اطراف دهان یک ریش مویی وجود دارد حشرات دیگر را در حال پرواز شکار می‌کنند.

* زنبور مگسان: دارای موهای پرپشت و متراکم شبیه زنبورها هستند پاها و خرطوم بلندی دارند.

زیر راسته پیچیده درزان

* بی‌شیار مگسان: حشرات فاقد شیار پیشانی در اطراف قاعده شاخکها هستند.

* شهد مگسان: رنگ این حشرات روشن است و فاقد موهای زبرند. از زنبورها یا زنبوران عسل تقلید می‌کنند. لاروهای آنها از شته‌ها تغذیه می‌کنند.

شیار دار مگسان
این حشرات دارای حلقه‌ای در اطراف قاعده شاخکهای خود می‌باشند.

* برمگسان: مگسهایی کوچکند و نوک شکم آنها باریک است. روی بالهای آنها لکه‌های تیره عرضی وجود دارند. لاروهای آنها گیاهخوارند و یا داخل میوه زندگی می‌کنند.

* سرکه مگسان: چشمهای این جانوران معمولا قرمز است. از میوه‌های گندیده تغذیه می‌کنند.

* ریشه مگسان: لاروهای آنها روی ریشه یا مواد فاسد شده زندگی می‌کنند بعضی گوشتخوارند.

* سرامگسان: مگسهایی با اندازه‌های کوچکند لاروها روی مواد آلی در حال تجزیه رشد می‌کنند. بالغها روی پستانداران اهلی و وحشی و حتی انسان و حشرات کامل که در بعضی انواع دارای قطعات دهان نیش زننده هستند. از خون انسان و سایر موجودات خونگرم تغذیه می‌کنند. مگس خانگی دارای ضمایم دهانی اسفنجی است و می‌تواند غذاهای انسانی را آلوده کند.

* گوشت مگسان: لاروها از حیوانات مرده ، مدفوع ، فضولات و غیره تغذیه می‌کنند یا روی بدن حشرات دیگرند.

* تیز مگسان: این حشرات تخمها یا لاروهای خود را روی حشرات دیگر می‌گذارند.

* اسب مگسان: بالغها بزرگ و به شکل زنبورند و در روی بدن آنها کرک وجود دارد چشمهای مرکب در حیوان نر و ماده از هم مجزا است پرواز سریع دارند و طول عمر در حیوان بالغ کوتاه است.

شفیره زایان
قطعات شکم نامشخص است پاهای آنها پنجه‌دار است تخمگذار هستند و در هر مرتبه یک لارو تولید می‌کنند.

* سگ مگسان: بدنی مسطح و پهن شبیه شپش دارند بالدار یا بدون بالند شکم آنها حجیم است این مگسها روی پستانداران مخصوصا روی بدن خفاشها زندگی می‌کنند. انگلهای خارجی می‌باشند و از خون میزبان تغذیه می‌کنند.

* نحل مگسان: حشراتی ریزند یا فاقد بالند و یا بالهای کوتاهی دارند عموما انگلند و روی زنبورها مخصوصا زنبوران عسل انگل می‌شوند. برولاسکا فاقد بالند و روی ملکه و حیوان نر زنبوران عسل زندگی می‌کنند.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 21 فروردین 1394 ساعت: 19:29 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

راهکارهایی برای تدریس و یادگیری بیشتر

بازديد: 181

راهکارهایی برای تدریس و یادگیری بیشتر

با توجه به اين موقعيت هاي متفاوت با مشكلاتي كه معلم ها روبه رو هستند بايستي برنامه آموزشي طرح ريزي كنند كه به همه يا بيشتراين نيازها توجه داشته باشند.

در اينجا پيشنهاداتي وجود دارد كه بكارگيري آنها باعث مي شود كه بچه ها به انجام فعاليت هاي كلاس درس مشتاق تر شوندو زمان بيشتري را صرف انجام كارهاي مدرسه نمايند. اطلاعات درسي بايد در ارتباط با زندگي دانش آموزان باشد و توجه كنيد روش هاي يادگيري بتواند در موقعيت هاي واقعي زندگي هم بكار برده نشود (Lumsden 1994. skinner & Belmant) فعاليت هاي داخل مدرسه بايد علاوه برداخل مدرسه درخارج ازمدرسه هم براي دانش آموزان مفيد و مهم باشد . وقتي كه دانش آموزان آگاهي و پيش زمينه اي در مورد فعاليت ها داشته باشند به انجام آنها مشتاق تر مي شوندو همچنين وقتي كه بين آنچه ياد مي گيرند و جهاني كه در آن زندگي مي كنند ارتباطي بيابند باز هم اشتياق آنها زيادتر مي شود. همچنين لازم است كه دانش آموزان احساس كنند كه فعاليت ها و وظايف مدرسه مهم و ارزشمند است و مناسب و شايسته تلاش آنها مي باشد. (انجمن هاي مطالعاتي سياسي 1995). اجازه دهيد كه دانش آموزان بر فرآيند يادگيري و برنامه هاي مربوط به آن كمي كنترل داشته باشند (Brooks etal 1998) اين مي تواند به هر روشي انجام شود مثلاً در بين تكاليف و وظايف متفاوت مدرسه، خودشان كار مورد علاقه شان را انتخاب كنند، نظارت بزرگان بر انجام كارهاي گروهي آنها به حداقل برسد تا دانش آموزان خودشان بكارها نظارت و كنترل داشته باشند و پيشرفت خود را ارزيابي كنند (Anderman & Midyley 1998, Der 1997) (انجمن هاي مطالعاتي سياسي 1995).

Anderman و Midyley ذكر كرده اند كه اين به اين معني نيست كه معلمان نبايد بركلاس درس كنترل داشته باشند.

جو مدرسه آنقدر پيشرفته باشد كه معلمان تفاوتهاي فردي را تشخيص دهند و دانش آموزان را به ابعاد خلاقيت تشويق كنند و هم معلمان و هم دانش آموزان احساس استقلال كنند. مخصوصاً اين مهم است كه محيط مدرسه به دانش آموزان و معلمان اجازه دهد كه بر آموزش و يادگيري كمي كنترل داشته باشند. (Mccombos, Whisler 1997).

از تلاش معلمان تشكر و حمايت شود تا انگيزه دانش آموزان افزايش يابد، دانش آموزان را تشويق كنيد كه به يادگيري توجه كنند و جزء اهداف اصلي آنها باشد و نتايج و كارها بر اساس آموزش باشد (Mccombos, Whisler 1997: Renchler 1992). به علاوه مديران نيازهاي آموزشي فردي معلمان را تشخيص دهند و حامي برنامه آموزشي و تحقيقاتي آنها باشند. (Mccombos, Whisler 1997).

ايجاد كنيد وشركت كنيد درفعاليت هاي پيشرفته حرفه اي كه درارتباط با انگيزه كاربردمؤثر تكاليف خانه واشتياق دانش آموزان باشد(Renchler 1992).

سر انجام : معلمان شيوه هايي را بكار ببرند كه والدين هم در آنها شركت كنند، در مورد انگيزه با والدين بحث و گفتگو كنند، والدين را راهنمايي كنند كه چه طور انگيزه آموختن را در بچه ها بكار برند(Renchler 1992).

ايجاد انگيزه دانش آموزان تا به انجام فعاليت هاي كلاس درس مشغول و مشتاق شوند.

اين طور به نظر مي رسد كه علاقه زياد دانش آموزان به يك كار يا وظيفه باعث مي شود كه تا اتمام كار در آن غرق شده و آن را رها نكنند. حتي براي  با انگيزه ترين دانش آموزان هم فعاليت هايي نياز است كه باعث ايجاد علاقه در آنها شده و يك آگاهي اوليه براي آنها باشد تا فعالانه مشغول آن كارها شوند. اما چه چيزي باعث جذاب تر شدن يك كار مي شود؟ چه چيزي باعث مي شود كه دانش آموزان به يك پروژه علاقه مندتر و مشتاق تر از پروژه ديگر شوند؟ معلمان چه طور مي خواهند فعاليت هايي را طراحي كنند كه در همان زماني كه آنها را مجذوب خود مي كند آنها را در فرآيند يادگيري بيشتر درگير كند؟

اين تحقيق اين طور مي گويد كه معلم هايي كه فعاليت هاي كلاس را بر اساس نيازهاي عقلاني و روحي و رواني دانش آموزان طرح ريزي مي كنند در افزايش اشتياق دانش آموزان به انجام فعاليت ها موفق تر هستند.

(strong et Al 1995, Ames 1992, Anderman & Midg ley 1998).

معمولاً دانش آموزان نياز به فعاليت هايي دارند كه باعث شكوفايي استعدادها و پيشرفت صلاحيت ها و توانايي آنها شود و به آنها اجازه دهد كه ارتباطاتشان با ديگران افزايش يابد. فعاليت هايي كه باعث شود آنها مستقلانه بتوانند تصميم بگيرند و فرصت هايي را براي بيان خود و اصليت خود (نيروي ابتكار) براي آنها فراهم آورد.

(strong et Al 1995و Anderman & Midg ley 1998).

تلاش هم قابل قبول است. پس در نتيجه جايزه بي معني و بي اهميت مي شود. (Brooks et Al 1998 ) اين اطمينان را حاصل كنيد كه انتظارات شما در كلاس درس براي انجام كارها و رفتارها واضح و ثابت است. (mer & Belmont 1991) نمونه هايي از كارهاي سطح پايين، متوسط و سطح بالا را به دانش آموزان معرفي كنيد تا به آنها ثابت كند كه ملاك ها و معيارها براي وظيفه شخصي شان را بفهمند و سپس فرصتي ايجاد كنند تا در مورد چگونگي ارزيابي هركاري با آنها بحث و گفتگو كنند(Lmen et al 1994).

دانش آموزان، مخصوصاً دانش آموزان دبستاني نياز دارند كه احساس كنند معلمانشان هم در زندگي آنها شركت دارند يا به زندگي آنها از شادي ها و خوشي ها صحبت كنند .(Skinner & Belmont 1991) .

به سؤالات دانش آموزان بطورمثبت پاسخ دهد كه براي كاري كه به خوبي انجام داده اند آنها را با گفتن سخنان خوب تشويق وتمجيد كنيد. برقراري ارتباط خوب وشايسته با دانش آموزان مخصوصاٌ دانش آموزاني كه شكست ها وكمبودها ممكن است آنها را تهديد كند يا با بزرگان خود ارتباط مثبت متقابلي ندارد ، يك عامل مهم تأثيرگذاربراشتياق دانش آموزان است كه باعث مي شود بچه ها با مدرسه ارتباط برقراركنند .( Combos &Pope 1994  )

كارها را به يك سري ازكارهاي كوچكتر تقسيم بندي كنيد. انجام اين كارازاينكه دانش آموزدركارها وپروژه هاي طولاني غرق شده ازانجام آنها مأيوس نشوند جلوگيري مي كند.

مهارت هاي يادگيري رابراي دانش آموزان زياد كنيد .( Anderman & Midgley 1998 ) وقتي يك دانش آموزوظيفه خود را انجام مي دهد اما به ملاكهاي مورد انتظارنمي رسد به اوفرصت بيشتري بدهيد تا آن را مجدداٌ انجام دهد واورا راهنمايي كنيد تا نتايج بهتري بدست آورد . وقتي امكان دارد كاردانش آموزرا بعد از اتمام آن ارزيابي كنيد ومطمئن شويد كه اصطلاحات اودرباره آن مفيد وسودمند است. دانش آموزان را براساس كاري كه انجام داده اندبسنجيد وبا ديگردانش آموزان درمدرسه وسطوح بخشي مقايسه نكنيد .            (  Anderman & Midgey 1998; Dev 1997;Lumsden 1994 )

 

 

دركارهايي كه براي اصلاح ودوباره بازسازي مسائل مدرسه داريد افزايش انگيزه دانش آموزان را دراولويت قراردهيد .(Renchlen 1992; SKinnen & Belmont;1991  ). درمدرسه فرهنگي ايجاد كنيد كه براهميت دستاوردهاي آموزگاران تأكيد داشته باشند.

نشانه هايي ازيك مدرسه كامل را طرح ريزي كنيد كه به دانش آموزان نشان دهد كه يادگيري ارزشمند است و اينكه معلمان براي موفقيت دانش آموزان منصوب شده اند. به آنها ابلاغ كنيد و اين الگو را براي آنها ايجاد كنيد كه آموختن هميشه و در همه جا با ارزش است . (Renchlen 1992, Mccombos, Whisler 1997) احتمالاٌ اين دانش آموزان اصرار به انجام كارهايي معين دارند، مفهومات و اصطلاحات طولاني تر را حفظ مي كنند و خود را كمتر نيازمند دوره هاي جبراني و مرور درس ها مي دانند . (Der 1997 ). دانش آموزان داراي انگيزه دروني هميشه در حال يادگيري هستند حتي مدتها بعد از مدرسه رسمي كه محرك هاي بيروني مانند نمره وجود ندارد اين دانش آموزان سعي مي كنند چيزهاي جديدي ياد بگيرند (Kohn 1993). در اينجا بايد اشاره كنيم كه هدف بعضي محققان توضيح انگيزه دانش آموزان به عنوان انگيزه دروني و بيروني مي باشد. Strenberg, Lubart (همانطور كه در مورد      Any silverوRobin son  ذكر شد) براي فعال اين طور گفته اند كه اين تقسيم بندي ساده انعكاس دهنده بسياري از عوامل نتيجه مرتبط به يكديگر است كه انگيزه دانش آموزان براي موفقيت در مدرسه تأثير گذار مي باشند. آنها خاطرنشان كرده اند كه موفق ترين افراد هم داراي انگيزه دروني و هم داراي انگيزه بيروني هستند يا اينكه هم عوامل خارجي و هم عوامل داخلي با هم ايجاد انگيزه درآنها مي شود و پيشنهاد مي كنند كه معلم ها براي ايجاد اشتياق دربچه هاي مدرسه از هر دو نوع انگيزه استفاده كنند.

روش هايي براي افزايش انگيزه:

تحقيقات زيادي نشان داده شده است كه تمرينات و فعاليت هاي مدرسه بر انگيزه دانش آموزان تأثيرگذار است (Lumsden 1994 ) يا با اين وجود  SKinnen & Belmont 1991  گفته اند كه اين تأثير ممكن است كه هميشه زياد نباشد. معلمان تمايل دارند تا انگيزه اوليه و اصلي  بچه ها را زياد كنند. اين شيوه در مورد دانش آموزان خوب است كه با انگيزه قوي براي يادگيري وارد مدرسه مي شوند و نتيجه انگيزه آنها قوي تر و بيشتر خواهد شد. با اين وجود در مورد دانش آموزاني كه در هنگام ورود به مدرسه انگيزه كمتري دارند تمرينات خاص كلاس درس ممكن است منجر به كاهش بيشتر انگيزه آنها شود. براي اطمينان از اينكه، اين تلاش ها  استعداد دانش آموزان را افزايش خواهد داد لازم نيست كه اين كارها فقط مخصوص دانش آموزاني باشد كه انگيزه كمتري بلكه همه دانش آموزان در همه مدارس از اشتياق و انگيزه بالا براي موفقيت سود خواهند برد. (Lumsden 1994و Anderman  & Midgley ) . در زير پشنهاداتي براي معلمان و مربيان آورده شده است. راهنمايي براي افزايش انگيزه دانش آموزان براي يادگيري دركلاس درس:

به بچه ها جايزه دهيد اما نه خيلي زياد. اگر قرار است از محرك هاي بيروني استفاده شود وقتي موثر تر واقع مي شوند كه دقيقاً در ارتباط با كاري باشد كه انجام گرفته است. همچنين جايزه وقتي بايد داده شود كه دانش آموزان استحقاق و شايستگي را داشته باشند.  

انگيزه دروني: مي توانيم بگوييم كه يك دانش آموز داراي انگيزه دروني است وقتي كه او باطناً يا در درون خود اشتياق و انگيزه اي براي يادگيري دارد. دانش آموزاني كه داراي انگيزه دروني هستند يا به طور دروني برانگيخته مي شوند خيلي فعالانه با كنجكاوي، علاقه و لذت چيزي را ياد           مي گيرند با اين آموختن به خاطر اهداف شخصي و عقلاني شان مي باشد. بر طبق گفتهDer 1997  دانش آموزاني كه داراي انگيزه دروني است نياز به هيچ نوع جايزه يا محركي براي شروع يا كامل كردن كار خود ندارد. اين دانش آموز به احتمال زياد وظيفه انتخاب شده را انجام مي دهد و ويژگي مبارزه جويانه اين فعاليت او را هيجان زده مي كند. (P.13) در حالي كه به نظر مي رسد هيچ نوع از انگيزه ها برتر يا ترجيح پذير نيستند. دلايل جالب توجهي وجود دارد كه نشان مي دهد دانش آموزاني كه داراي انگيزه دروني بيشتري هستند پيشرفت بهتري مي كنند. (Lumsden 1994Brooks etal, 1998). در حقيقت تعدادي از تحقيقات نشان مي دهد كه استفاده از محرك هاي (برانگيزانندگان) بيروني براي مشتاق كردن دانش آموزان به يادگيري  مي توانند هم نتايج ضعيف تري به همراه داشته باشند و هم تأثير منفي بر انگيزه دانش آموزان داشته باشد. ( der1997, Lumsden 1994 ).

دانش آموزاني كه تنها انگيزه آنها براي انجام يك كار اين است كه از نتايج بعدي آن جلوگيري كند يا يك نمره معين بدست آورند بيشتر از مينيمم تلاش لازم را براي رسيدن به هدفشان را انجام مي دهند و وقتي دانش آموزان به جاي تكيه بر مهارت هاي خود، خودشان را با ديگر همكلاسي هايشان مقايسه مي كنند به سادگي نا اميد مي شوند و انگيزه دروني آنها براي يادگيري ممكن است واقعاً كاهش يابد. Brooks etal 1998 اضهار كرده است كه در حالي كه جوايزي كه به دانش آموز داده مي شود سودمند مي باشد اما اين جوايز علاقه به آن كار را كم مي كنند و در نتيجه احتمال اينكه آن كار در آينده ادامه يابد كاهش مي يابد. (P.26)

از طرف ديگر دانش آموزاني كه داراي انگيزه دروني هستند در تعدادي از كارها از بقيه بيشتر پيش مي افتند. به طور متوسط دانش آموزان داراي انگيزه دروني در مقايسه با دانش آموزاني كه انگيزه خارجي و بيروني دارند رتبه هايي و درجات بالاتر و نمره هاي بهتري را در امتحان به دست         مي آورند. (SKinnen & Belmont 1991  Der,1997, ) . آنها شخصاٌ و اصطلاحاً راباشرايط مدرسه بهتر سازگار مي كنند. (SKinnen & Belmont 1991  )، استراتژي هايي را بكار مي برند كه نياز به تلاش بيشتري داشته اند و آنها را قادر سازد تا اطلاعات را بطور عميق تري پردازش كنند. (Lumsden 1994, P.2) ، به احتمال زياد در مورد توانايي براي يادگيري مطالب جديد به خود اطمينان زيادي دارند. (مطمئن هستند). (Der, 1997). دانش آموزان داراي انگيزه دروني درجمع آوري اطلاعات در تصميم گيري ها استراتژي هاي منطقي تر را بكار مي برند. (Lumsden 1994, P.2) اين دانش آموزان بكارهايي مي پردازند كه سخت تر است و با آن بيشتر در گير مي باشند در حالي كه دانش آموزان با انگيزه بيروني به سمت كارهايي  مي روند كه از درجه سختي كمتري برخوردار هستند (Lumsden 1994).

 

 

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 

 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 28 اسفند 1393 ساعت: 15:29 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ساختار آموزشي

بازديد: 151

ساختار آموزشي

مهد كودكها سبك سنتي از آموزش پيش دبستاني براي كودكان 3 تا 6 سال در اطريشمي‌باشند. با اين وجود، اين مهد كودكها شكلي جدا از نظام آموزشي نمي باشند. مهدكودك‌ها اختياري مي باشند و كودكان در وهلة اول با والدينشان حضور مي يابند. درسالهاي 92/ 1991، 6/85 در صد كل كودكان در اطريش از سن 5 تا 6 سالگي در مهد كودكهاحضور يافتند (در سال‌هاي 61/1960 اين رقم تنها معادل 5/23 در صد بود)، اختلافاتمنطقه اي چشمگير در ميزان ايجاد مهد كودك وجود دارند. هر كسي كه تمايل و درخواستايجاد مهد كودك مي نمايد مجبور به رعايت تعدادي از شروطي است مبني بر اينكه قيمومتمهد كودك آموزشي رعايت گردد. مهد كودك هاي دولتي ( توسط دولت، ايالتها يا شهرداريهاتأسيس يافته اند ) و مهد كودك هاي خصوصي وجود دارند. بعضي از مهد كودك هاي خصوصيتوسط مربيان و والدين بعنوان گروه هاي مستقل اداره و كنترل مي شوند. اكثر مهدكودكها توسط شهرداريها ( تقريباً 75 درصد) تأسيس يافته‌اند. هزينه هاي اجرائي وكارمندان عموماً توسط بخش اداره كنندگان تأمين و تقبل مي گردد. سهمي كه توسطايالتها جهت هزينة استقرار و عملكرد يك مهد كودك پرداخت مي شود بطور چشمگيري متغيرمي باشد ؛ اين امر بويژه در مهد كودك هاي خصوصي صدق مي نمايد.

 

 

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 

 
 
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 28 اسفند 1393 ساعت: 15:23 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 127

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس