روشهاي فعال در آموزش جغرافيا
روشهاي فعال در آموزش جغرافيا
موضوع بحث در رابطه با روش كار گروهي در آموزش جغرافيا ميباشد كه ما در اين درس سعي ميكنيم در مورد مشخصات اين روش توضيحاتي را ارئه كنيم .
برخي اوقات دانش آموزان به صورتهاي تك نفره يا گروهي در فعاليتهاي آموزش جغرافيا شركت ميكنند كه هر كدام از آنها ويژگيهاي خاص خود را دارا ميباشد. نام شيوه تدريس Team Learning ميباشد كه شيوهاي فعال در آموزش جغرافيا بوده و شامل مراحل تدريس، آموزش و آموختن ميباشد.
در اين روش دانشآموزان توسط مدرس گروهبندي شده و تقسيم كار ميشود. نحوه گروه بندي به گونهاي بايد باشد كه دانشآموزان ضعيف و قوي در يك گروه قرار گيرند و دانشآموز ضعيف به واسطه آموختن از دانشآموزان سطح بالاتر،سطح علمي خود را بالا ميبرد و خود را هم سطح با ديگر دانشآموزان ميكند.
در ابتدا امر استاد، سرفصلي از كتاب را مد نظر قرارداده وآن را به يكي از گروهها ارجاع ميدهد. مفهوم اين امر اين است كه كدام گروه ميتواند مطالبي مربوط به كتاب درسي را به صورت پروژه يا تحقيق ارائه نمايد .
در اين مرحله مدرس با اضافه كردن عنصر رقابت، هيجان را در نزد دانشآموزان بالا برده و آنها را تشويق به تحرك بيشتر مينمايد.
بعد از تكميل پروژه، نتيجه حاصل توسط يكي از اعضاي گروه قرائت ميشود و نمرهاي به آن تعلق ميگيرد در گرفتن نمره استاد هماهنگي افراد گروه درباره دادهها، دستهبندي آنها، انطباق يافتهها با آنچه در كتاب وجود دارند، حذف اطلاعات مربوط نوشتن گزارش به وسيله همه افراد، و ... در كلاس اهميت دارد.
با توجه به سرفصلهاي كتاب، كار گروهي در كلاس يا خارج از آن انجام ميشود، ضمن اينكه ميتوان صفحات محدودي از كتاب را نيز به اين امر اختصاص داد.
زمان اختصاص يافته براي اين امر بستگي به تعداد صفحات سرفصل يا صفحات مورد تحقيق دارد.
دانش آموزان براي فراهم كردن مطالب ميتوانند از اطلاعات موجود در فضاي آموزشگاه كتابخانه يا مراكز اطلاعاتي بيرون از مؤسسه و ساير منابع اطلاعاتي استفاده نمايند.
مقررات اين روش تدريس سخت نيست و فقط لازم است مشاركت و تعادل در كار وجود داشته باشد و افرادي از كار كنار گذاشته نشوند. دانشآموزان بايد در جهت مشخص شده توسط مدرس حركت كنند و موضوعات نامرتبط را وارد كلاس ننمايند. دانشآموزان همچنين بايد علاوه به كمك به يكديگر با گروههاي ديگر تماس برقرار ننمايند و نيز در كار گروههاي ديگران مزاحمت ايجاد نكنند.
معلم براي انتخاب موضوعات بايد دقت نمايد كه موضوعي يكسان در اختيار گروهها قرارگيرد كه از نظر حجم مطلب بيشتر يا كمتر از گروههاي ديگر نباشد.
معرفي منابع براي مطالعه بيشتر، جمعآوري اسناد و مدارك براي غناي هرچه بيشتر مطالب كه به دانشآموز به عنوان وظيفه سپرده ميشود نيز در دستور كار آنها قرار دارد. براي اين هدف مدرس ميتواند منابعي مانند دائرةالمعارف، بريده جرايد، اخبار ، مجلات و ... را نام ببرد.
مدرس همچنين ميتواند اطلسها، نقشهها و كتابهايي در درس جغرافيا را در اختيار دانشآموز قراردهد.
مرحله بعد نظارت بر استمرار و پيشرفت كار در گروهها ميباشد، مدرس علاوه بر راهنماي گروهها ، در تدوين يافتهها نيز به دانش آموزان كمك ميكند.
چگونگي آرايش كلاس
اگر رقابت مطرح باشد آرايش كلاس كمي متفاوت است و اگر لازم باشد كه همه گروهها يك سرفصل درسي را پوشش دهند لازم به جداسازي گروهها نميباشد. معلم در وسط كلاس قرار دارد و روي ميز او كه در وسط كلاس قرار گرفته عكسها، مقالات ، اطلس و نقشههاي جغرافيايي و بريدههاي روزنامه ها قرارداده شده است و هر گروه بسته به نياز خود از اين منابع استفاده ميكنند.
آيا وضعيت و امكانات يك كلاس به اما اجازه ميدهد كه از روش تدريس گروهي استفاده كنيم ؟
بله ! با قرار دادن دو ميز در كنار هم فضاي مناسبي براي كار گروهي فراهم ميگردد و با دراختيار گذاشتن يك ميز اضافي در وسط كلاس تمام مواد لازم در دسترس تمام گروهها قرا ر ميگيرد.
به ميز وسط كلاس اشاره شد، حال سؤال اين است آيا براي روش تدريس گروهي امكانات و و سائل خاصي مورد نياز است؟
امكانات و وسائل بايد منطبق با وظايفي باشد كه از دانشآموز انتظار داريم و اين امكانات بايد برحسب نياز دانشآموزان در اختيار آنها قرار گيرد.
لازم به ذكر است كه روش كار گروهي، روش است كه معلم تصميم گيرنده اصلي ميباشد. حال سؤال اين است كه وظايف معلم در كلاس چه ميباشد؟
موضوع مورد تحقيق مشخص باشد.
وضعيت دانشآموزان در گروهها را مشخص كند.
افراد قوي و ضعيف را با هم در داخل گروهها قرار دهد.
روحيه و پتانسيل دانشآموزان را قبل از تفكيك گروهها مشخص نمايد.
معرفي منابع براي مطالعه بيشتر و يادداشت برداري براي همه گروهها .
نظارت بر پيشرفت كار توسط گروهها و جلوگيري از عقب ماندن يك گروه نسبت به گروه ديگر .
آمادهسازي كلاي براي ارائه نتايج كار .
تعيين يك منشي در صورتيكه لازم باشد كه يافتههاي گروهها در سر كلاس نوشته شود و جمعبندي گردد.
برگزاري جلساتي براي ارائه مطالب و نوبتبندي براي ارائه كردن مطالب توسط گروهها.
جمعبندي كار پس از پايان كار.
پرسش و پاسخ و ارائه كار توسط خود گروهها.
ارزشيابي از روش تدريس گروهي بصورت ارزشيابي از گروهها .
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:52 منتشر شده است
برچسب ها : روشهاي فعال در آموزش جغرافيا,