سایت علمی و پژوهشی آسمان - مطالب ارسال شده توسط reyhaneh

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

جشنواره خوارزمی چیست؟

بازديد: 381

جشنواره خوارزمی چیست؟

مقدمه:
یكی از اهداف مهم و مورد توجه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تقویت روح بررسی، تتبع و ابتكار در تمام زمینه‌های علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تاسیس مراكز تحقیقاتی و تشویق محققان و پژوهشگران است. از سوی دیگر از جمله رسالتهای مهم در اساسنامه سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران كشف و پرورش استعدادها در زمینه‌های علمی و صنعتی، حمایت و پشتیبانی از مخترعان، مبتكران و محققان داخلی، استفاده از استعدادهای بالقوه كشور و انتقال تجربه‌های علمی و فنی سایر كشورها به داخل كشور می‌باشد. یكی از راههای تحقق اهداف فوق برگزاری جشنواره‌های علمی و از آن جمله جشنواره بین المللی خوارزمی است، جشنواره بین‌المللی خوارزمی بستری است كه ضمن تكریم مقام والای اندیشمندان و نخبگان عرصه علم و فناوری، زمینه‌های تعامل و همكاری علمی بین دانشمندان داخل و خارج را نیز فراهم می‌سازد. جشنواره بین‌المللی خوارزمی گفتمانی است علمی، در راستای استراتژی گفتگوی تمدنها منبعث از روح همزیستی مسالمت آمیز ایرانی و فرهنگ اسلام با جوامع بین‌الملل.
 
تاریخچه جشنواره:
ـ اولین دوره جشنواره سال 1366 با شركت طرح‌های داخلی،
ـ سومین دوره جشنواره سال 1368 با شركت طرح‌های داخلی و دانش‌آموزی،
ـ پنجمین دوره جشنواره سال 1370 با شركت طرح‌های داخلی، دانش‌آموزی و خارجی،
ـ یازدهمین دوره جشنواره سال 1376 با شركت طرح‌های داخلی، دانش‌آموزی، خارجی و ایرانیان مقیم خارج،
ـ و از سیزدهمین دوره جشنواره سال 1378 تاكنون با شركت طرح‌های داخلی، خارجی و ایرانیان مقیم خارج..
 
هدف جشنواره:
- ارج نهادن به تلاشهای پژوهشگران، مخترعان و مبتكران و ایجاد بستر مناسب برای همكاریهای علمی و تعامل و گفتگو میان اندیشمندان داخلی و خارجی.
 
سیاستها:
ـ شناسایی، جذب و پرورش استعدادها در زمینه‌های علمی و صنعتی.
ـ حمایت‌های مادی و معنوی از برگزیدگان جشنواره.
 
اركان جشنواره:
اركان تصمیم‌گیری و اجرایی:
ـ رئیس سازمان
ـ هیات رئیسه
ـ دبیر جشنواره
ـ مدیر امور محققان و نوآوران
ـ كمیته اجرایی
 
كمیته اجرایی:به منظور هماهنگی و حسن اجرای امور جشنواره كمیته ای متشكل از واحدهای مختلف سازمان به شرح زیر تشكیل می‌شود.
ـ دبیر جشنواره
ـ مدیر امور محققان و نو آوران
ـ واحد  اداری و مالی
ـ واحد روابط بین الملل
ـ واحد روابط عمومی
ـ واحد حراست
 
اركان علمی:
ـ گروه‌های تخصصی
ـ هیات داوران
 
گروه‌های تخصصی:
گروه‌های تخصصی به تعداد زمینه‌های تخصصی شركت كننده در جشنواره تشكیل می‌شوند و وظیفه بررسی و ارزشیابی طرحهای تخصصی را بر عهده دارند. اعضای هر یك ازگروه‌های تخصصی 8 الی 14 نفر از اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاهها، مراكز تحقیقاتی و یا متخصصان صاحب نظر می‌باشند كه به پیشنهاد رئیس گروه تخصصی و با حكم دبیر جشنواره منصوب می‌شوند. حداقل 50 درصد از اعضای گروه‌های تخصصی از اساتید و دانشمندان مراكز علمی، پژوهشی و صنعتی خارج از سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران می‌باشند. جلسات گروه با حضور اکثریت اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات با نصف بعلاوه یك كل اعضا معتبر می‌باشد.
 
هیات داوران:
هیات داوران بالاترین نهاد علمی و تخصصی جشنواره است و وظیفه آن بررسی علمی، فنی و رتبه‌بندی طرح‌ها می‌باشد. اعضای هیات داوران با حكم وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری برای هر دوره منصوب می‌شوند.
این اعضا عبارتند از:
ـ رئیس سازمان      رئیس جلسه
ـ دبیر جشنواره       نایب رئیس
ـ افراد متخصص و صاحب نظر در رشته‌های مختلف علمی با پیشنهاد رئیس سازمان و حكم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری.
جلسات هیات داوران با حضوراکثریت اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات با رای نصف بعلاوه یك حاضرین مصوب می‌شود.
تبصره: روسای گروه‌های تخصصی در زمان بررسی طرحهای مربوط با حق رای حضور خواهند داشت.
 
فرآیند عملیات اجرایی:
دبیرخانه جشنواره بین‌المللی خوارزمی اوایل هر سال از طریق رسانه‌های گروهی و وسایل ارتباط جمعی، فراخوان دریافت طرحهای داخلی و خارجی را اعلام می‌نماید. همچنین پوستر و پرسشنامه شركت در جشنواره برای دانشگاهها، مراكز تحقیقاتی و صنعتی خصوصی و دولتی، ارگانها، نهادها و ... ارسال می‌شود. بدنبال این فراخوان عمومی كلیه مخترعان، پژوهشگران و نوآوران می‌توانند با تكمیل پرسشنامه به‌طور مستقل در جشنواره شركت نموده و یا با معرفی توسط نهادهای علمی، دانشگاه‌ها و شخصیت‌های برجسته علمی داخل و خارج از كشور طرح خود را به‌همراه ضمائم تا پایان مهلت اعلام شده به دبیرخانه جشنواره ارسال دارند. متقاضیان می‌توانند جهت دریافت پرسشنامه از طریق وب گاه جشنواره به نشانی: khwarizmi.irost.ir و E-mail: khwarizmi_intl@irost.org نیز تماس برقرار نمایند.
 
زمینه‌های تخصصی:
متالورژی و مواد، مکانیک، برق و کامپیوتر، صنایع شیمیایی، صنایع، عمران، هوا فضا، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم پایه، كشاورزی و منابع طبیعی، بیوتكنولوژی و علوم پایه پزشکی، معماری و هنر، فناوری اطلاعات و طرحهای ویژه.
 
طبقه‌بندی طرحها براساس:
1ـ پژوهش‌های بنیادی (Basic Research): عبارت است از پژوهش طراحی شده برای ایجاد درك نوینی از اصول و فرایندهای اساسی و اصلی.
پژوهش‌ بنیادی كه دارای مقالات چاپ شده در نشریات معتبر علمی داخلی و خارجی باشد از امتیاز برخوردار خواهد بود
2ـ پژوهش‌های كاربردی (Applied Research): عبارت است از پژوهشی كه طراحی می‌شود برای ایجاد (خلق) فناوری جدید.
پژوهش كاربردی باید دارای سفارش بوده و نتایج آن قابل اجرا باشد، همچنین از مراجع صلاحیت‌دار نیز دارای تاییدیه باشد.
3ـ پژوهش‌های توسعه‌ای (R&D):پژوهش‌هایی که منجر به تکمیل یا گسترش فرایند یا محصول صنعتی شده و یا به تولید انبوه رسیده باشد. در این پژوهش‌ها، فعالیت‌ها و تحقیقات قبلی با افزایش کارایی یا فرایند تولید بهینه ارتقا داده می‌شود.
4ـ ابتكار(Innovation): عبارت است از بهره‌برداری موفقیت‌آمیز از ایده‌های نو.
 
فرآیند بررسی طرح‌ها:
1- كلیــه طرح‌ها، پس از تعیین زمینه، كد گذاری و ثبت در رایانه بــه همراه فرم‌های مربوط بـرای رؤسای گروههای تخصصی ارسال می‌شوند.
2- طـرح‌ها پس از بـــازبینی اولیــه توسط رئیس گروه تخصصی، براساس گرایش و زمینه‌‌های تخصصی هــر گــروه، در اختیــار اعضای گروه تخصصی قــرار می‌گیرند.
3- نتــــایج بررسی هر طرح در فرم‌های ارزیابی منعكس شده و امتیاز نهایی به تایید نصف بعلاوه یك اعضای گروه تخصصی می‌رسد.
4- حداكثر تا پایان مهلت مقرر شده، رؤسای گروههای تخصصی می‌بایست نتایج بررسی‌های بعمل آمده را به همراه كلیه ضمائم و مدارك پس از تكمیل فرم‌های مربوط به دبیرخانه جشنواره عودت دهند.
5- گـروههای تخصصی می‌بایست طرح‌های منتخب را به ترتیب امتیازات كسب شده به دبیرخانه جشنــــواره معرفی نمایند.
6- ضروری است در پرونده هر طرح اظهارنظر كتبی دو كارشناس موجود باشد.
تبصره- در صورت بروز اختلاف در ارائه امتیازات، از كارشناس صاحب‌نظر مدعو استفاده می‌شود.
7- به منظور ارزیابی بهتر و دقیق‌تر، عندالزوم توسط اعضای گروه تخصصی از طرح‌ها بازدید بعمل خواهد آمد.
8- نتایـــج بررسی و بازدید اعضای گروه تخصصی برای هر طرح در فرم مربوط منعكس و پس از امضا به همراه سایر ضمائم و مستندات به دبیرخانه ارائه خواهد شد.
9- رؤســــای گروه‌های تخصصی می‌بایست خلاصة طرح‌های منتخب را بر اساس فرم مربوط تهیه و همراه سایر مدارك و مستندات به دبیرخانه جشنواره ارائه نمایند.
10- ریـاست گروهها پس از تشخیص طرحهای بین رشتـــه‌ای می‌بایست آنها را به گروههای تخصصی ذیربط ارجاع داده و نظرات كارشناسی گروه را اخذ نمایند.
11- در صورتیكه مســتندات و اطلاعـــات طـــرحها جهت بررسی و كارشنـاسی ناقـص باشــد گروههــای تخصصی موظف هستند برای رفع نواقص و كسب اطلاعات بیشتر مستقیما" با طراح مكاتبه نمایند.
12- تـاكیـد می‌گردد رؤسای گروه‌های تخصصی در جلسات جمع بندی نهایـی كـه در آن طــرحهای منتخـب مشخص می‌شوند از اعضای هیات داوران ذیربط نیز دعوت بعمل آورند.
13- بـرنامه زمانبندی برگزاری جلسات هیات داوران پس از برگزاری اولین جلسه هیات داوران و تایید اعضـا به آنان ابلاغ می‌گردد.
14- حضور اعضای هیات داوران در جلسات مطابق برنامه زمانبندی می‌باشد.
 
معیارهای ارزشیابی طرح ها:
معیارهای ارزیابی پژوهش‌های بنیادی:
1ـ نوآوری در پژوهش از نظر موضوع، روش و یا هر دو در ایران و جهان،
2ـ اعتبار نشریاتی كه نتایج پژوهش در آن به چاپ رسیده است،
3ـ تعداد استنادها به طرح و دیگر طرح‌های ارایه شده توسط طراح،
4ـ ارزش پژوهش ارایه شده از نظر ارتقای علمی و آموزشی.
 
معیارهای ارزیابی پژوهش‌های كاربردی:
1ـ كاربرد نتایج پژوهش در ارتقای فنّاوری از نظر خوداتكایی كشور در ابعاد صنعتی، پزشكی، كشاورزی، دفاعی، فرهنگی و اجتماعی،
2ـ ارزش اقتصادی و اجتماعی حاصل از اجرای طرح (ایجاد اشتغال، صرفه‌جویی ارزی، افزایش تولید و بهره وری، استفاده از منابع داخلی، صادرات و ....)،
3ـ ارزش فعالیت های انجام شده در طرح از نظر ارتقای علمی، آموزشی و تربیت نیروی انسانی متخصص،
4ـ میزان دقت عمل در ارایه گزارش و كامل بودن مدارك و مستندات علمی و فنی،
5ـ ارزش علمی پژوهش از نظر ارایه در مجامع و نشریات معتبر علمی،
6ـ تناسب بودجه و زمان با نتایج حاصل از اجرای طرح.
 
معیارهای ارزیابی طرح‌های ابتكار و اختراع:
1ـ میزان نوآوری طرح در ایران و جهان،
2ـ ارزش طرح از نظر علمی و فنی،
3ـ میزان ابتكار در روش ساخت،
4ـ میزان استفاده از نتایج طرح در ارتقای فناوری از نظر خوداتكایی كشور در ابعاد صنعتی، پزشكی، كشاورزی، فرهنگی و اجتماعی،
5ـ ارائه گزارش و كامل بودن مدارك و مستندات علمی و فنی، نقشه ها و روش ساخت.
 
حمایت‌های مادی و معنوی:
1 ـ اهدای جوایز نقدی (ارزی ـ ریالی) به پژوهشگران، مبتكران و مخترعان برگزیده،
2ـ اهدای تقدیرنامه و جوایز توسط ریاست محترم جمهوری،
3ـ‌ استفاده از آئین نامه نحوه پذیرش برگزیدگان جشنواره‌ها و مسابقات علمی در دوره‌های آموزش عالی،
4ـ فراهم نمودن تسهیلات، امكانات و معرفی جهت دریافت وام به صندوقها،
5 ـ ارائه تسهیلات به برگزیدگان به منظور شركت در نمایشگاههای داخل و خارج از كشور،
6 ـ‌ فراهم آوردن عضویت آنان در مراكز رشد.
 
نهاد‌های بین المللی حمایت كننده از جشنواره:
1) United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO)
2) World Intellectual Propetry Organization (WIPO)
3) United Nation Development Programme (UNDP)
4) Organization of Islamic Conference Standing Committee on Scientific & Technological Cooperation (COMSTECH)
5) Commission on Science and Technology for Sustainable Development in the South (COMSATS)
6) Third World Academy For Science (TWAS)
7) Islamic Educational, Scientific and Cultural Organization (ISESCO)
Cool International Federation of Inventors Associations (IFIA)
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:28 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

نقش «عامل زبان» در آموزش زبان

بازديد: 83

نقش «عامل زبان» در آموزش زبان

زبان آموزی در دوران کودکی نتیجه طبیعی تماس با زبان است؛ به طوری که کودکان بدون در نظر گرفتن سطح هوش و دریافت هیچ گونه آموزشی، زبان یا به بیان دقیق تر صورت شفاهی زبان را می آموزند. افزون بر این اگر کودکی به طور طبیعی در تماس با دو یا چند زبان قرار بگیرد، می تواند این زبان ها را مانند گویشوران بومی بیاموزد و روان و سلیس صحبت کند. اما در اکثریت قریب به اتفاق بزرگسالان، این توانایی با افزایش سن شدیدا کاهش می یابد.
 
به بیان دیگر زبان آموزشی در بزرگسالان نتیجه طبیعی تماس با زبان نیست بلکه امری است اکتسابی که نقش عوامل غیرزبانی همچون حافظه و رشد شناختی در آن بسیار بیشتر از کودکان است. آنچه در کودکی به صورت طبیعی و بدون دردسر آموخته می شود، در بزرگسالی تنها به کمک انگیزه قوی و تلاش آگاهانه میسر خواهد بود.
 
یکی از علاقه مندان به مسئله آموزش زبان، اریک لینبرگ آمریکایی، متخصص روان شناسی زبان بود که به بررسی مطالعات زیست شناختی در رابطه با رفتار مخصوص گونه ها پرداخت. در این مطالعات تصریح شده بود که برای رشد طبیعی نوزاد حیوانات، حضور محرکی در زمان های به خصوصی از زندگی نوزادها ضروری است. لینبرگ از این مطالعات به این نتیجه رسید که برای زبان آموزی نیز دوره به خصوصی در زندگی ا فراد وجود دارد و به این ترتیب فرضیه دوره بحرانی را مطرح ساخت. براساس این فرضیه سرعت و سهولت فراگیری زبان در کودکی بسیار بیشتر از بزرگسالی است و با رسیدن به دوره بلوغ فراگیری زبان بسیار مشکل تر خواهد شد. با توجه به این فرضیه می توان سازوکار افت فراگیری زبان در افراد بالغ را توضیح داد. فرضیه لینبرگ بر این پایه استوار بود که تغییراتی که در توانایی زبان آموزی افراد دیده می شود با مراحل رشد مغز در ارتباط است.
 
مطالعات نشان داده اند که در حدود ۲ سالگی، مهارت های زبانی که در نیم کره چپ مغز و در ۲ منطقه بروکا یا مرکز تولید زبان و ورئیکه یا مرکز درک زبان جای داشته اند، در صورت تماس با زبان به خصوصی، در جهت آن زبان تثبیت می شوند. به این فرایند یکسوشدگی مغز می گویند که در نتیجه آن تمام فعالیت های قشر مخ بین ۲ نیم کره چپ و راست تقسیم می شوند. به نظر می رسد که فرایند یکسوشدگی در سن بلوغ (۱۲ تا ۱۴سالگی) به پایان می رسد و فراگیری کامل زبان از آن پس به امری تقریبا غیرممکن تبدیل می شود.
 
لینبرگ فرضیه خود را براساس مطالعه بیمارانی که بر اثر ضایعه مغزی به زبان پریشی مبتلا شده بودند، بنا نهاده بود. وی متوجه شد که بزرگسالانی که دچار زبان پریشی خفیف هستند، ممکن است بهبود کامل پیدا کنند اما اگر ضایعه مغزی شدید باشد، بخشی از توانایی زبانی فرد یا تمام آن از بین می رود.
 
این در حالی است که در کودکان حتی اگر تمام نیم کره چپ، که مراکز زبان در آن واقع اند برداشته شود، مراکز زبانی به نیم کره راست مغز منتقل می شوند. با گذشت زمان و پیشرفت علم، ایرادات زیادی به فرضیه دوره بحرانی وارد شد اما با وجود همه ایرادات، کسی تاکنون نتوانسته این فرضیه را به طور قطع رد کند یا کنار بگذارد. متخصصان آموزش زبان همچنان معتقدند که عامل سن یکی از عوامل موثر در فراگیری زبان محسوب می شود.
 
امروز بیشتر از دوره حساس زبان آموزی (و نه دوره بحرانی) نام برده می شود. این دوره به زمانی اطلاق می شود که کودک می تواند به آسانی، با سرعت و به طور کامل و حتی بدون آموزش زبان بیاموزد. به نظر می رسد که برای آموزش مهارت های مختلف زبانی دوره های حساس متفاوتی وجود دارد.
 
مثلا دوره حساس آموزش آواهای زبان در حدود ۵ تا ۶ سالگی است ولی برای یادگیری دستور یا واژگان این سن بالاتر می رود. از دیگر دلایلی که برای آموزش آواها در سنین پایین تر می تواند ذکر کرد، آمادگی و انعطاف اندام های گفتار در تولید آواهای گوناگون در کودکی است اما در دوران بلوغ اندام های گفتار دیگر کاملا شکل گرفته اند و تولید آواهایی که تا پیش از آن زمان شنیده نشده اند، اگر نگوییم غیرممکن، دست کم بسیار مشکل خواهد بود.
 
در حقیقت در دوره نوجوانی دوران رشد فراگیری زبان دیگر سپری شده است. زبان آموزی که پس از بلوغ به آموختن زبان دوم روی می آورد، همواره با تداخل زبانی یا آمیختن ۲ زبان با همدیگر مواجه خواهد بود چرا که۲ زبان در شرایط نابرابر یادگیری قرار می گیرند. این تداخل زبانی بیشتر اوقات از جهت زبان اول به سمت زبان دوم خواهد بود و مشکلات زبان آموز ابتدا درتوانایی های روساختی یعنی آوایی، واژگانی، دستوری،سبکی و در موقعیت های پیشرفته تر در زمینه توانایی های ژرف ساختی یعنی شم زبانی و اندیشیدن زبانی در زبان دوم متجلی خواهد شد.
 
حال اگر تنها از منظر این فرضیه به وضعیت آموزش زبان خارجی در نظام رسمی آموزش وپرورش کشور نظر کنیم، متوجه می شویم که عامل سن در آموزش زبان در ایران نادیده گرفته شده است. درس زبان خارجی در دوره راهنمایی یعنی در آستانه بلوغ به برنامه درسی دانش آموزان معرفی می شود که با توجه به مطالب گفته شده، سنی بالاست به طوری که توانایی های فراگیری زبان در این زمان رو به کاهش می رود.
اگر بپذیریم که زبان انگلیسی دیگر زبان خارجی نیست بلکه زبان میانجی یا زبان مشترک تمام جهانیان است، باید حق آموزش درست را هم برای تمام کودکان ایرانی قائل شویم.
 
سال هاست که در کشور انواع مدارس خصوصی، ملی، غیرانتفاعی و اخیرا غیردولتی آموزش زبان انگلیسی را از دوره ابتدایی در برنامه درسی خود قرار داده اند. بدون در نظر گرفتن کیفیت آموزش زبان در این مدارس، که خود موضوع بحث جداگانه ای است، آیا وقت آن نرسیده است که تمام کودکان ایرانی در شهرها و روستاها از آموزش برابر درس زبان انگلیسی در دوره ابتدایی برخودار شوند؟
 
با در نظر داشتن تمام مشکلات و موانع اجرایی که این کار خواهد داشت، متولیان آموزش وپرورش کشور با گنجاندن درس انگلیسی در برنامه رسمی دوره ابتدایی ثابت می کنند که هیچ کودکی ایرانی باهوش تر یا لایق تر یا برتر در فراگیری زبان نیست. دانستن درست و کامل زبان انگلیسی نیرومندترین ابزاری است که می توان به یاری آن به گنجینه ارزشمند علم و ادب و هنر جهانی دست یافت. در را به روی کودکان ایرانی نبندیم.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:26 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

کمک به کودک خود در آموختن ریاضیات

بازديد: 95

کمک به کودک خود در آموختن ریاضیات

بسیاری از اولیا برای کمک به کودک خود در آموختن ریاضیات ، سعی میکنند به روشهای گوناگون متوصل شوند تا مفاهیم پیچیده ی ریاضی را به او بیاموزند . برای اینکه کودک بهترین کمک را دریافت کند ، باید هدف را ایجاد اشتیاق هرچه بیشتر در نظر گرفت و سعی کرد تا آنجا که ممکن است فشار را کاهش داد . انگیزه ی یادگیری را با نشان دادن کاربرد گسترده ریاضی در زندگی روزمره و اینکه خود اولیا احساس منفی خود را از ریاضی به کودک القا نکنند ، می توان قوی تر ساخت .
 
سعی کنید احساس شخصی شما نسبت به ریاضی ، شناخت کودک را از دنیای اعداد و محاسبات تحت تاثیر قرار ندهد. زمان روش های آزار دهنده ای برای آموزش مفاهیم ریاضی سپری شده و نگاه جدید سعی در هر چه بیشتر کاربردی تر ساختن این آموزش دارد تا آموخته های کودکان با جهان واقعیت سازگارتر باشد .
 
- با کاربرد روزمره ریاضی در زندگی ، کودک به اهمیت این مهارت پی خواهد برد. مثلا به هنگام پرداخت صورت حساب خرید یا اندازه گیری متراژ منزل یا محاسبه وزن مواد غذایی در آشپزی ، می توان کودک را به کمک طلبید .
 
- با توضیح شغل های مختلف مثل مهندسان ، دارو سازان و ستاره شناسان ، دید گاه او به کاربرد ریاضی گسترده تر خواهد شد .
 
- با صدای بلند حساب کردن در منزل یا فروشگاه ، که روند محاسبه را به کودک نشان می دهد نیز روش موثری است . مثلا ، وقتی کودک از شما تقاضای شیرینی می کند با گفتن اینکه " خوب ، اگر از این پنج شیرینی یکی را تو بخوری و یکی هم خواهرت بخورد برای من و پدرت چند تا باقی می ماند؟ " از او بخواهید که او هم با صدای بلند حسابش را به شما بگوید . مهمتر از جواب درست یا نادرست او ، روالی است که او برای رسیدن به جواب استفاده می کند .
 
- بسته به علاقه کودک و البته نظر معلم او ، گاهی و نه همیشه ، ماشین حساب و نرم افزار های رایانه ای برای ایجاد هیجان نسبت به مفاهیم ریاضی و محاسبات مفید خواهد بود .
 
- یک ساعت عقربه ای برای کودک تهیه کنید . گاهی از او سئوالاتی در مورد زمان بپرسید . مثلا : " اگر برادرت ساعت ۴ بیاید ، چند دقیقه ی دیگر باید منتظر باشیم ؟"
 
- از کودک بخواهید وزن اشیا ، لوازم منزل ، کتاب و ... را حدس بزند . خود شما هم حدس بزنید و بعد با ترازو تعیین کنید که کدام یک نزدیکتر حدس زده است . یک روش دیگر جمع زدن اندازه ی قد یا وزن اعضای خانواده است تا معلوم شود در مجموع قد یا وزن خانواده شما چقدر است  این روش برای تمرین جمع اعداد سه یا دو رقمی مناسب است .
 
- بازی های خرید و فروش با مقدار های مختلف پول کودک را با مفهو م پول و محاسبه آن آشنا می کند . بازی هایی مثل مونو پولی ،هنوز برای بسیاری از اولیا و کودکان جالب است . یک بازی دیگر هم پیشنهاد می شود: با کمک یک تاس اعداد ، اعضای خانواده عددی را بین یک وشش بدست می آورند و برابر آن سکه معینی مثلا یک تومانی دریافت می کنند ، وقتی مجموع سکه ها به رقمی قابل تعویض رسید ، آنرا با اسکناس یا سکه ی پر ارزش تر ، معاوضه می کنند . وقتی بودجه فرضی تمام شد ، کسی که بیشترین میزان پول را بدست آورده است ، برنده می شود. در مثالی دیگر، می توان کودک را با بودجه ای معین برای خرید لوازم یک وعده غذا به حساب دعوت کرد و دید که چطور بودجه بندی را می آموزد و آیا حدس های او قابل انجام است؟ و اگر چنین بود بر همان اساس خرید انجام بشود .
 
- یک روش برای آشنایی وی با مفهوم حجم ، وزن و نسبت این است که با کمک ظروف اندازه گیری از او بخواهید مقادیر برنج ، حبوبات یا مایعات را برای تهیه ی غذا پیمانه کند .
 
گاهی اولیا نگران توان یادگیری فرزندشان هستند . در این شرایط ، معلمان بهترین داوری را عرضه می کنند زیرا امکان مقایسه کودک را در کنار همکلاسان دیگر و شرایط مختلف مدرسه دارند . علائمی مانند مشکل در یاد آوری ارقام ، اشتباه نوشتن اعداد مثلا ۷ با ۸ یا ۳ با ۲ ، کلافه شدن و بیقراری هنگام کار با ارقام ، ناتوانی در دنبال کردن دستور العمل های ساده ریاضی ، ناتوانی در درک مفاهیم ذهنی مثل بزرگتر و کوچکتر یا قبل و بعد یا کم سن تر و مسن تر و اضطراب بالا در مورد تکالیف ریاضی که اگر همه یا اغلب شان در یک کودک دیده شود باید با معلم کودک صحبت نمود . چون قبل از آنکه تشخیص اختلال یادگیری مطرح شود باید این احتمال که شاید کودک تحت فشار زیاد تر از حد توان است یا نیازمند تمرین هایی مانند آنچه در بالا ذکر شد است ، رد شود . سرانجام ممکن است اولیا و معلم ، به این نتیجه برسند که کمک روانپزشکی برای کودک لازم است .
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:25 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

کلاس های زبان تابستانی

بازديد: 213

کلاس های زبان تابستانی

یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در تمام کشورهای غیرانگلیسی زبان و به خصوص ایران همیشه مورد توجه بوده است. در خیابان های تهران و دیگر شهرهای کشور قدم بزنید، حتما انبوه تبلیغات کلاس های آموزش زبان را خواهید دید.تعدد کلاس های آموزش زبان انگلیسی نشان دهنده آن است که مردم برای یادگیری آن اشتیاق نشان می دهند. به خصوص آنکه فرزندی هم داشته باشند؛ در ایران امروز هم که والدین می خواهند فرزندشان از همه لحاظ کامل باشد.
 
با شروع فصل تابستان و تعطیلات مثل سال های قبل تلاش خانواده ها برای پیدا کردن کلاس های زبان مناسب بیشتر می شود. خانواده ها بچه ها را با این تصور در کلاس های انگلیسی ثبت نام می کنند که می خواهند اوقات فراغت فرزندشان پربار باشد و او چیزی بیاموزد. حال آنکه با توجه به گفته متخصصان شرکت کردن در کلاس های زبان به صورت مقطعی نتیجه مشخصی در پی نخواهد داشت. از دیگر سو، آیا تمامی این کلاس های زبان از استانداردهای لازم برای آموزش برخوردار هستند؟ آیا ازدیاد تعداد آموزشگاه ها کیفیت آموزش زبان خارجی را قربانی نکرده است؟ ما در این گزارش در پی پاسخ به این پرسش ها هستیم.
 
تب یادگیری زبان انگلیسی در فصل تابستان
زبان انگلیسی زبان اول دنیا است، زبانی بین المللی است، زبان علم روز دنیاست. اینها جمله هایی هستند که خیلی ها برای یادگیری این زبان چه برای خودشان و چه برای فرزندانشان به زبان می آورند. با زبان آموزان در موسسات که صحبت می کردیم می گفتند که دوست دارند انگلیسی را یاد بگیرند، فیلم های سینمایی و سریال ها و کارتون ها و کتاب ها را به زبان اصلی ببینند و بخوانند و بفهمند. در سال های گذشته نه چندان دور کلاس های زبان و موسسات آموزشی تا این اندازه زیاد نبودند تا پدران و مادران این نسل بتوانند در انواع این کلاس ها شرکت کنند، اما امروزه با توجه به پیشرفته شدن جامعه و این آرزوی دیرین پدرها و مادرها، آنها دوست دارند تا آن را برای فرزندانشان محقق سازند. حالا هم که فصل تابستان و تعطیلات تابستان آغاز شده و تب ثبت نام این کلاس های زبان دوباره مثل هر سال بالا گرفته است. از عواملی که باعث می شود خانواده ها در تمام اقشار جامعه به این فکر بیفتند که فرزندشان را برای شرکت در کلاس های زبان تابستانی ثبت نام کنند تبلیغات بی حد و اندازه این کلاس ها است. در اینترنت، در پیاده روهای شهری و از طریق شنیدن از آشنایان دور و نزدیک. مادر و پدر فرزندشان را در کلاس زبان ثبت نام می کنند با انتظاری که او بتواند در پایان آن ترم خیلی خوب صحبت کند و بنویسد، اما آیا واقعا شرکت کردن در کلاس های زبان به صورت تک فصلی آن هم فقط فصل تابستان تاثیری بر یادگیری زبان انگلیسی می گذارد؟
 
مهناز کیائی یکی از مدرسان آموزش زبان که حوزه تخصصی اش آموزش زبان انگلیسی به کودکان و بزرگسالان است، در گفت وگو با هفته نامه «دنیای اقتصاد» تاکید می کند: «رفتن به کلاس زبان به صورت یک ترم آن هم در فصل تابستان به هیچ وجه موثر نیست و هیچ گونه نتیجه ای در یادگیری زبان توسط کودک یا نوجوان نمی گذارد.» در واقع این مساله نباید به گونه ای باشد که مادر و پدر بخواهند آموزش زبان کودک را از سر باز کنند و فقط برای سرگرم کردن، او را برای شرکت در این کلاس ها ثبت نام کنند. آن هم اگر موسسه ای که وی را به آن می فرستند از استاندارد لازم و امکانات آموزشی مناسب مانند لابراتوار برای آموزش زبان به کودک و نوجوان برخوردار نباشند که در این صورت این نگرانی وجود دارد که او از کلاس زبان زده شود و در تابستان سال بعد یا در ترم دیگر از رفتن سر باز زند. پس بهتر است خانواده ها این موضوع را مد نظر داشته باشند که عجولانه اقدام به ثبت نام فرزندشان در هر موسسه آموزش زبانی نکنند با این تفکر که او تابستان را در خانه نماند و مشغول باشد، چرا که این روزها در هر خیابان و کوچه ای یک ساختمان قدیمی تبدیل به یک موسسه آموزشی زبان شده است.
 
سن مناسب برای یادگیری زبان
تبلیغات زیادی توسط برخی موسسات برای آموزش زبان به کودکان زیر ۷ سال صورت می گیرد.کودکان زیر ۷ سال قدرت خواندن و نوشتن زبان فارسی را ندارند، ولی آیا شرکت کردن آنها در این گونه کلاس ها می تواند معجزه کند و یادگیری زبان انگلیسی را که برای ما به عنوان زبان خارجی محسوب می شود و نه زبان دوم آسان تر کند. از مهناز کیائی این موضوع را جویا شدیم، وی در پاسخ گفت: «این موضوع درست است. ذهن کودکان همانند یک بوم نقاشی سفید است که روی آن هیچ چیزی کشیده نشده است. آنها ذهن مستعدی دارند، اما مساله ای که در اینجا وجود دارد این است که در صورتی این آموزش های زیر ۷ سال بر روی بچه ها تاثیرگذار خواهد بود که آنها از ۵ یا ۶ سالگی چندین سال به صورت پیاپی و بدون وقفه به زبان آموزی بپردازند؛ تنها و فقط در این صورت خواهد بود که موفق به یادگیری موثر زبان انگلیسی می شوند. موردهایی داشتیم که از ۵ یا ۶ سالگی به طور مداوم تا ۱۲ سالگی در کلاس ها شرکت کردند و در ۱۲ سالگی از تسلط خیلی خوبی بر مفاهیم زبان برخوردار بودند.»
 
لازم به ذکر است که تعداد زیادی از آموزشگاه های زبان از کودکان زیر ۷ سال ثبت نام به عمل نمی آورند. از مسئول ثبت نام یکی از این موسسات علت را جویا شدم؛ وی گفت: «چون آنها هنوز سواد خواندن و نوشتن زبان فارسی را ندارند.» اما با توجه به گفته های مهناز کیائی اگر این آموزش ها اصولی و پیاپی صورت گیرد، خیلی هم دور از ذهن نخواهد بود که کودکان پس از چند سال از تسلط خوبی در زبان انگلیسی برخوردار شوند.
 
انگیزه برای کودکان
اینکه کودکی برای رفتن به کلاس زبان انگیزه داشته باشد مساله ای بی معنی است، زیرا انگیزه زمانی معنا دارد که هدفی در کار باشد. اینها را مهناز کیائی می گوید و اشاره می کند که مسئله انگیزه برای بزرگسالان با کودکان متفاوت است.کودک در یادگیری زبان انگلیسی تنها چیزی که نشان می دهد اشتیاق برای رفتن به سر کلاس است. پس در واقع در مرحله اول این پدر و مادر هستند که باید شرایط را برای او مهیا سازند که لازمه اش ثبت نام در کلاس است. بعد از آن والدین از روی رفتار فرزندشان به هنگام آماده کردن تکالیف می توانند متوجه باشند که او رفتن به کلاس را دوست دارد یا نه. کودک ممکن است پس از دو جلسه شرکت در کلاس از آن خوشش نیاید، معلمش را دوست نداشته باشد یا برای انجام تکالیف تحت فشار باشد، در این صورت است که او اشتیاقش را برای رفتن به کلاس زبان انگلیسی از دست می دهد. به طور قطع کلاس های زبان نباید به گونه ای باشند که جوی همانند جو حاکم بر فضاهای کلاس درس مدرسه را بر کودکان تحمیل کنند.
 
این مدرس زبان انگلیسی می گوید: «در حال حاضر متدهای کانسپچوال یا مفهومی و ویژوال یا سمعی و بصری همگام با متدهای روز دنیا وجود دارند که در آموزش زبان انگلیسی به کودکان باید از آنها بهره گرفت تا کودکان برای یاد گرفتن این زبان رغبت نشان دهند. در این متدها با بهره گیری از شعر و آواز و موسیقی و بازی با اشیا، تدریس زبان انجام می گیرد. بدین ترتیب شوق و اشتیاق برای بچه ها ایجاد می شود. اگر تدریس ها تئوری گونه باشد، کودکان از کلاس زبان زده خواهند شد.»
 
معلم های آموزش ندیده
وقتی خانواده ای فرزندشان را با انگیزه یادگیری زبان بین المللی در کلاسی ثبت نام می کنند، توقع دارند معلمی که به فرزندشان تدریس می کند از همه لحاظ آموزش دیده باشد. اینکه بتواند با بچه ها ارتباط خوبی برقرار کند، خلاقیت داشته باشد، از متدهای روز دنیا آگاه باشد و در کل شوق کودکان را برای آمدن و ادامه دادن کلاس زبان از بین نبرد.
 
مسئله ای که در اینجا مطرح است این است که آمار رسمی و حتی غیررسمی از این موضوع نداریم که چه تعداد از معلم هایی که در آموزشگاه ها برای تدریس به کودکان استخدام می شوند تحصیلات آکادمیک در این زمینه دارند، اما آنچه از پرس و جو از برخی آموزشگاه های زبان سطح شهر به دست آوردیم این بود که این روزها خیلی ها به تدریس زبان انگلیسی مشغول هستند حتی آنهایی که هیچ آموزشی در زمینه تدریس به کودکان ندیده اند. و این موضوع به گفته مهناز کیائی باعث می شود که خشت اول کار، کج بنا نهاده شود. این گفته کاملا ملموس است و با افراد مختلف؛ کوچک و بزرگ که صحبت می کنیم این موضوع را تایید می کنند که ما از کودکی در زمینه زبان انگلیسی درست آموزش ندیده ایم. همه ما از زمان کودکی در کلاس های زبان مختلفی ثبت نام کرده و شرکت کرده ایم، اما هیچ گاه به صورت مسلط نمی توانیم صحبت کنیم یا فیلم ها را به زبان انگلیسی ببینیم و متوجه شویم. حتی ما در مدرسه زبان انگلیسی را می خوانیم اما هیچ وقت این آموزش ها نتیجه مناسبی نداشته است.
 
بچه ها خیلی با این مساله برخورد داشته اند که معلم جدیدی می آید و آموزش های معلم قبلی را رد می کند. این موضوع مخصوصا در مساله گرامر زبان ملموس است و به این صورت می شود که بچه ها گیج می شوند.
 
یکی از مسائلی که استخدام مدرسان با تجربه و آموزش دیده را تحت الشعاع قرار می دهد مساله سود مالی آموزشگاه ها است. متاسفانه در حال حاضر با توجه به رشد قارچ گونه موسسات آموزش زبان انگلیسی و نه زبان های خارجی دیگر، این مساله کمتر مورد توجه قرار می گیرد و اغلب کیفیت قربانی سود می شود. طبیعتا دستمزد دریافتی مدرسان مجرب و آموزش دیده بالاتر از کسانی است که تنها با پایان رساندن دوره های آموزش زبان به تدریس زبان مشغول می شوند.
 
البته ناگفته نماند که معدود موسساتی هم وجود دارند که پس از جذب مدرس آنها را ملزم به شرکت کردن در دوره ها و کارگاه های ویژه تدریس به کودکان و نوجوانان می کنند یا در پی استخدام معلم های با تحصیلات آکادمیک و با تجربه و آموزش دیده برمی آیند.
 
چرا فقط زبان انگلیسی؟
در موسسات آموزش زبان با والدین که صحبت می کردیم همه با هدفی مشترک فرزندانشان را برای شرکت کردن در کلاس های زبان انگلیسی ثبت نام کرده اند و آن هم این موضوع بود که می خواهند فرزندشان زبان انگلیسی را که زبان بین المللی است بیاموزد و برای آینده اش مفید باشد، در اینترنت بتوانند مقالات علمی را بخواند، برای سفر به خارج از کشور دچار مشکل نشود. به نظر می رسد والدین باید به این موضوع هم توجه کنند که این همه صرف وقت و هزینه به صورت مقطعی هیچ تاثیر خاصی بر یادگیری زبان فرزندانشان نخواهد گذاشت و انتظار آنها را برآورده نخواهد کرد.
 
با بچه هایی که در آموزشگاه ها بودند، صحبت می کردیم آنها هم همین ها را می گفتند که می خواهیم زبان بین المللی را یاد بگیریم. خانم جوانی در آنجا می گفت: «خواهرزاده من به دیدن کارتون ها به زبان اصلی علاقه نشان می دهد و به همین خاطر ما او را ثبت نام کردیم. پس از شرکت در کلاس ها وقتی کلمه ای می شنود و می فهمد خیلی ذوق می کند و خوشحال می شود.»
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:24 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

«هوش بهر» یا «هوش هیجانی» کدامیک عامل موفقیت هستند؟

بازديد: 83

«هوش بهر» یا «هوش هیجانی» کدامیک عامل موفقیت هستند؟

با توجه به پیشرفت روزافزون دانش و فناوری و اهمیت فراوان یادگیری و توانایی حل مسایل و مشکلات پیچیده عصر فناوری، شناخت همه جانبه توانمندی‌های روان‌شناختی، اهمیتی ویژه یافته است.  در این میان عواملی که در موفقیت فردی در ابعاد تحصیلی، شغلی، زناشویی و ... دخیل هستند بیش از پیش مورد توجه و مطالعه قرار گرفته‌اند. نکته شایان ذکر این است که بر خلاف باور قدیمی و رایج بین عموم مردم، هوش‌بهر یا IQ به تنهایی در موفقیت افراد در ابعاد ذکر شده نقش چندانی ایفا نمی‌کند. مشاهدات و مطالعات حاکی از ان است که بسیاری از افراد که دارای IQ یا هوش‌بهر بالاتر از متوسط هستند در عمل توفیق چندانی در تحصیل و اشتغال ... ندارند. این موضوع منجر به مطرح شدن این پرسش شده که چه عوامل موثر دیگری در کنار هوش‌بهر تعیین کننده هستند؟
 
هوش هیجانی یا (EQ)
هوش هیجانی (EQ) به عنوان یکی از عوامل بسیار موثر در موفقیت فردی شناخته شده است. هوش هیجانی یعنی توانایی مهار تمایلات عاطفی و هیجانی خود، درک خصوصی‌ترین احساسات دیگران، رفتار آرام و سنجیده در روابط انسانی و خلاصه همانطور که ارسطو گفته است: «مهارت نادر به حق عصبانی شدن در حد و اندازه معقول، در زمان مناسب، با دلیل موجه و به شیوه شایسته» به عبارت دیگر فردی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار است، به خوبی می‌تواند احساسات خود را مهار کند و آنها را به شکل مناسب بیان کند. چنین فردی به دلیل داشتن حس همدلی بالا و کنترل مناسب بر هیجانات خود در روابط بین فردی موفق‌تر است و در نتیجه از امکانات و موقعیت‌های بهتری در زندگی برخوردار می‌گردد. 

مفهوم هوش هیجانی توسط گلمن در سال 1995 رواج یافت. محقق دیگری به نام بار. آن در سال 1997 پرسشنامه‌ای را برای سنجش هوش هیجانی (EQ) تهیه کرد. این پرسشنامه شامل 133 مورد و از نوع پرسشنامه خودسنجی بود. در مجموع مورد‌های مطرح شده در پرسشنامه (EQ) پنج بعد اصلی را اندازه می‌گیرند که عبارتند از: 
هوش درون فردی، هوش بین فردی، قابلیت انطباق، کنترل استرس و خلق عمومی. 

هوش درون فردی به توانایی تشخیص و درک احساسات شخصی، بیان احساسات، عقاید و افکار و دفاع از حقوق فردی به شیوه‌ای غیرمخرب و رها بودن از وابستگی هیجانی اطلاق می‌شود. هوش بین فردی به معنی توانایی همدلی یعنی آگاهی، درک و ارزیابی احساسات دیگران و همچنین ارتباط بین فردی به معنی ایجاد و حفظ روابط رضایت‌بخش دوطرفه (که شامل ابراز و دریافت محبت هستند) می‌باشد. همچنین هوش بین فردی بالا به معنای مسئولیت‌پذیری اجتماعی بالا می‌باشد. سازگاری شامل توانمندی‌های حل مساله، ارزیابی واقعیت و انعطاف‌پذیری است. کنترل استرس توان تحمل وقایع ناخوشایند و شرایط استرس‌زا و همچنین مقاومت یا به تاخیر انداختن یک تکانه، سائق یا وسوسه برای عمل کردن می‌باشد. خلق عمومی به معنای احساس رضایت از زندگی شخصی، لذت بردن از خود و دیگران و نگاه کردن به نیمه پرلیوان و همچنین حفظ نگرش مثبت در مقابله با دشواری‌های زندگی می‌باشد. 

به طور کلی افرادی که EQ یا هوش هیجانی بالایی دارند، سطح بالایی از عاطفه مثبت و سطح پایینی از عاطفه منفی نشان می‌دهند. این افراد با وجدان و پذیرنده هستند، مشکلات احساسی کمتری دارند و در روابط بین فردی عملکرد بهتری دارند.
 
وراثت یا محیط کدامیک موثرند؟ 
بر خلاف IQ یا هوش‌بهر که بیشتر تحت تاثیر عوامل وراثتی است و در طول زندگی فرد ثابت می‌ماند، هوش هیجانی احتمالاً بیشتر تحت تاثیر شرایط محیطی است. دانیال گلمن می‌گوید: قابلیت‌های تشکیل دهنده هوش هیجانی در مجموع توانایی‌های اکتسابی هستند اما از طرفی سنجش هوش هیجانی عملاً برخی از جنبه‌های شخصیت را مانند خوش‌بینی و استقامت در بر می‌گیرد، با توجه به اینکه در شکل‌گیری شخصیت هر دو عامل وراثت و محیط نقش دارند نمی‌توان نظر گلمن را درباره اکتسابی بودن هوش هیجانی تائید کرد. به طور کلی در حال حاضر در مورد اینکه هوش هیجانی یک استعداد ارثی است و یا مجموعه‌ای از توانایی‌ها، قابلیت‌ها و مهارت‌های اکتسابی اتفاق نظر وجود ندارد.

به نظر می‌رسد این امکان وجود دارد که شخص با هوش هیجانی زیاد متولد شود اما در آغاز کودکی این توانمندی به گونه‌ای آسیب ببیند و منجر به کاهش هوش هیجانی شود. همچنین ممکن است کودکی با هوش هیجانی کم متولد شود اما با الگوی پرورش صحیح هوش هیجانی وی افزایش یابد. آسیب‌پذیری هوش هیجانی بالا، بسیار بیشتر از امکان پرورش و رشد هوش هیجانی کم است، به عبارتی دیگر هوش هیجانی تابع این اصل کلی است که نابود کردن همیشه آسان‌تر از پرورش دادن است.
 
تقسیم‌بندی افراد بر اساس IQ و EQ 
جک بلوک روان‌شناس دانشگاه کالیفرنیا افراد را بر حسب جنسیت، IQ و EQ به چهار دسته تقسیم می‌کند: 
مردانی با IQ بالا: این مردان از روی توانایی‌های گسترده عقلانی‌شان مورد شناسایی قرار می‌گیرند چنین افرادی جاه‌طلب، منتقد، لجوج و دارای توانایی بالا در حل مسائل عقلانی می‌باشند. اما به دلیل هوش هیجانی پایین کمرو، فروتن و نازک نارنجی‌اند از روابط جنسی خود رضایت ندارند و از نظر احساسی سرد و بی‌عاطفه‌اند. 

مردانی با EQ (هوش هیجانی) بالا: چنین مردانی در روابط اجتماعی، متعادل، شاد و سرزنده‌اند. ظرفیت بالایی برای تعهد و سرسپردگی برای مردم یا اهداف خود دارند، مسئولیت‌پذیر، دلسوز و با ملاحظه‌اند. چنین افرادی با خود، دیگران و اجتماع احساس راحتی می‌کنند. 

زنانی با IQ بالا: از اعتماد به نفس خوبی برخوردارند و در بیان موضوعات عقلانی و اندیشه‌های خود فصاحت کافی دارند و دارای علایق روشنفکرانه زیادی هستند. آنها درون‌گرا، مستعدنگرانی، فکر و خیال و احساس گناه هستند، در ابراز خشم خود تامل می‌کنند و معمولاً آن را غیرمستقیم ابراز می‌کنند. 

زنانی با EQ بالا: این زنان دوست دارند احساساتشان را مستقیماً بیان کنند، راجع به خود مثبت فکر می‌کنند و مانند مردان هم گروه خود اجتماعی و گروه‌گرا هستند، شاد و آسوده خیال‌اند و به ندرت احساس نگرانی و گناه می‌کنند. 

شکی نیست که برخورداری از هوش‌بهر بالا به تنهایی برای حل مسائل پیچیده زندگی اجتماعی کافی نیست. به عقیده جک بلوک فردی که از نظر هوش‌بهر بالا است اما فاقد هوش هیجانی کافی است، تقریباً کاریکاتوری از یک آدم خردمند است، او در قلمرو ذهن چیره دست بوده، اما در دنیای شخصی خویش ناتوان است. نکته قابل ذکر آن است که IQ و EQ را نمی‌توان به عنوان دو عامل ضدیکدیگر در نظر گرفت بلکه این دو عامل صرفاً با هم متفاوتند، اگر چه بسیاری ازما نیز هوش هیجانی را با تیزهوشی علمی اشتباه می‌گیریم، علی رغم عقیده رایج، افرادی که دارای هوش‌بهر بالا و هوش هیجانی بسیار ضعیف و یا برعکس باشند نادرند یعنی بسیاری از افراد از IQ و EQ بالا تواماً برخوردارند.
 
ریشه‌های همدلی 
همدلی به معنای توانایی شناختن احساسات دیگران است که یکی از ارکان اصلی هوش هیجانی است. همدلی در عرصه‌های مختلف زندگی از خرید و فروش و مدیریت گرفته تا دل باختن و پدر و مادر بودن، دلسوزی برای دیگران و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نقش عمده‌ای ایفا می‌کند. همدلی بر پایه خودآگاهی بنا می‌شود. هر قدر نسبت به احساسات خودمان گشاده‌تر باشیم، در دریافت احساسات دیگران ماهرتر خواهیم بود. توانایی دریافت پیام‌های غیرکلامی کلید درک احساسات دیگران است. در این میان لحن و کلام، حالت‌های بدنی و حالت‌های چهره از اهمیت زیادی برخوردارند.
 
در آزمایش‌هایی که بر روی بیش از هفت هزار نفر در آمریکا و هجده کشور دیگر به عمل آمد روشن شد افرادی که در دریافت احساسات دیگران براساس نشانه‌های غیرکلامی توانا بودند، انطباق عاطفی بهتری داشتند، محبوب‌تر و معاشرتی‌تر بودند. همچنین مشاهده شد که زنان در ابراز این نوع همدلی بهتر از مردان هستند و افرادی که استعدادتوسعه مهارت‌های مربوط به درک عاطفی را دارند از ارتباط بهتری با جنس مخالف بر خوردارند. واضح است که همدلی در ارتباط زناشویی نقش مهمی دارد. در آزمونی که بر روی هزار و یازده کودک به عمل آمد مشاهده گردید کودکانی که در زمینه یافتن احساسات غیرکلامی دیگران استعداد داشتند، جزء محبوب‌ترین شاگردان در مدرسه بودند و از نظر ثبات عاطفی از بقیه شاگردان با ثبات‌تر بودند و کارکرد آنان در مدرسه بهتر از دیگران بود. با وجود آن که متوسط هوش‌بهر آنان با کودکانی که از نظر دریافتن پیام‌های غیرکلامی مهارت کمتری داشتند، تفاوت چندانی نداشت.
 
نحوه تجلی همدلی 
تحقیقات نشان می‌دهد که همدلی از دوران نوزادی آغاز می‌شود. در واقع نوزادان از روز تولد از شنیدن صدای گریه کودک دیگر، ناراحت می‌شوند، پاسخی که به عقیده عده‌ای اولین نشانه همدلی است.  در حدود 5/2 سالگی کودکان در می‌‌‌یابند که درد دیگری با درد خود آنها متفاوت است. در این مقطع از رشد، کودکان به دو دسته متمایز حساس به ناراحتی دیگران و غیرحساس به ناراحتی دیگران تقسیم می‌شوند. تحقیقات انجام شده در موسسه ملی سلامت روان نشان می‌دهد که تفاوت موجود در میل به همدلی در افراد مختلف به نحوه تربیت کودکان از جانب والدین بستگی دارد. اگر شیوه تربیتی به گونه‌ای باشد که توجه کودک را به سوی مشکلی که در اثر سوء رفتار او برای کودک دیگری پیش آمده جلب کند، کودک همدلی بیشتری پیدا خواهد کرد. 

در شکل‌گیری رفتارهای حاکی از همدلی تقلید از بزرگسالان نقش عمده‌ای دارد. در کودکان یک ساله در واکنش به ناراحتی کودکان دیگر، نوعی تقلید حرکتی مشاهده می‌شود. به عبارت دیگر تجلی همدردی در این کودکان به وسیله تقلید حرکات کودک ناراحت صورت می‌گیرد. برای مثال وقتی انگشتان کودک دیگری درد می‌گیرد ممکن است کودک یکساله انگشتان خودش را به دندان بگیرد تا ببیند آنها هم درد می‌گیرند یا نه. در سن 5/2 سالگی کودک به جای تقلید حرکتی از رفتار کودک ناراحت تلاش می‌کند او را از طریق نوازش و یا دادن اسباب‌بازی، شیرینی و غیره آرام کند، یعنی در این سن تجلی همدلی نه از راه تقلید حرکتی، بلکه از راه یک اقدام تسلی‌بخش صورت می‌گیرد.
 
الگوی رفتاری والدین و رشد هوش هیجانی 
نحوه رفتار والدین با فرزندان خود پیامدهای عمیق و دراز مدتی بر زندگی عاطفی و هیجانی آنها می‌گذارد. رفتار مستقیم آنان با کودک و همچنین شیوه برخورد والدین با یکدیگر درس‌های نیرومندی به فرزندان می‌آموزد. سه نمونه از رایج‌ترین الگوهای رفتاری نامناسب عبارتند از:
نادیده گرفتن هرگونه احساس کودک. این گونه والدین با آشفتگی هیجانی کودک به عنوان دردسر و یا مساله‌ای بی‌اهمیت برخورد می‌کنند.
بی‌قیدی بیش از حد. این گونه والدین حتی اگر پاسخ عاطفی کودک آشکارا نادرست باشد هیچ گونه تلاشی برای جایگزینی آن به وسیله یک پاسخ عاطفی مناسب نمی‌کنند. والدین بی‌قید برای کاستن از اندوه یا خشم کودک، به او رشوه می‌دهند. 
تحقیر احساسات کودک. این گونه والدین هم در انتقاد کردن و هم در تنبیه کردن سختگیرند، مثلاً ممکن است هرگونه تظاهری از خشم را در کودک به طور کلی نهی کنند و آن را به وسیله تنبیه سرکوب نمایند.
 
شکل‌گیری اجزای هوش هیجانی در سال‌های اولیه زندگی کودک انجام می‌گیرد و در خلال سال‌های مدرسه نیز ادامه می‌یابد. تقریباً تمام دانش‌آموزانی که در مدرسه عملکرد ضعیفی دارند، فاقد یک یا چند مورد از عوامل هوش هیجانی هستند، اگر چه ممکن است مشکلات شناختی و اختلال یادگیری هم داشته باشند. آمادگی کودک برای تحصیل به هفت توانایی اساسی بستگی دارد که همگی به گونه‌ای به هوش هیجانی مربوط هستند.
 
- اطمینان. داشتن احساس کنترل و تسلط بربدن، این احساس که در اموری که به او محول می‌شود موفق خواهد شد.
- کنجکاوی. احساس لذت از کشف قوانین حاکم بر امور.
- هدفمندی. تمایل و قابلیت اثرگذاری و احساس توانایی و عملکرد توام با پشتکار.
- خویشتنداری. توانایی تعدیل و کنترل اعمال خود به گونه‌ای متناسب با سن و موقعیت.
- مرتبط بودن. توانایی آمیزش با دیگران بر اساس این حس که شخص وضعیت دیگران را درک می‌کند و دیگران نیز او را درک می‌کنند.
- توانایی برقراری ارتباط. میل و توانایی تبادل افکار، احساسات و مفاهیم که با احساس لذت از آمیزش با دیگران و به ویژه بزرگسالان همراه است.
- تشریک مساعی. ایجاد تعادل بین نیازهای خود و دیگران.

 
نقش هوش هیجانی در ارتباط زناشویی 
خطوط فکری و حالات هیجان‌های نادرستی که می‌تواند به روابط زناشویی لطمه بزند در سال‌های اخیر به دقت مورد بررسی قرار گرفته‌اند. با استفاده از مقیاس‌های فیزیولوژیک پیچیده می‌توان لحظه به لحظه نوسانات عاطفی یک زوج را در برخوردهای میان آنها بررسی کرد. این مقیاس‌های فیزیولوژیک جنبه‌های زیستی و پنهان مشکلات زوجین راآشکار می‌کند. 

گاتمن طی دو دهه گذشته بیش از دویست زوج را با استفاده از بررسی تغییرات فیزیولوژیک به هنگام صحبت مورد مطالعه قرار داده است. او دریافت که انتقاد شدید می‌تواند ارتباط زوجین را دچار مخاطره کند. زوجین در جریان عصبانیت، انتقادات خود را در قالبی مخرب عنوان می‌کنند و به جای انتقاد از اعمال یکدیگر، شخصیت یکدیگر را به زیر سوال می‌برند. این نوع انتقاد، در شخص مقابل احساس شرم‌ساری، مورد علاقه نبودن و عدم شایستگی می‌کند که به نوبه خود باعث می‌شوند که فرد پاسخی دفاعی بدهد. 

تحقیر طرف مقابل باعث می‌شود که ضربان قلب مخاطب 2 یا 3 ضربه در دقیقه افزایش پیدا کند و مردی که به طور مرتب از تحقیر استفاده می‌کند احتمال اینکه همسرش به بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا، التهاب مثانه و عفونت قارچی و عوارض معدی، روده‌ای مبتلا شود بیشتر است. به اعتقاد هایم گینوت بهترین شیوه برای ابراز شکایت استفاده از فرمول x-y-z است. x معرف عمل انجام شده است، y احساس ناشی از عمل است و z عملی است که ترجیح می‌دهیم به جای عمل قبلی انجام شود. به عنوان مثال در نظر بگیرید که شوهری به همسر خود اطلاع نداده که دیروقت به خانه می‌آید. به جای گفتن این که «تو آدم بی‌فکر و خودخواهی هستی» که نوعی حمله به شخصیت طرف مقابل است، می‌تواند بگوید وقتی به من اطلاع ندادی که دیر می‌آیی (x)، احساس عصبانیت کردم (y)، ای کاش به من زنگ می‌زدی تا بدانم که دیر می‌آیی (z). همانگونه که گفته شد بین شیوه انتقاد کردن و احتمال بیماری ارتباط وجود دارد، همچنین شیوه ارتباط زوجین بر شاخص‌های فیزیولوژیک هر یک از آنها تاثیر می‌گذارد. گاتمن توانست با بررسی دقیق تغییرات فیزیولوژیک بدن و روابط عاطفی (شامل لحن بیان، استفاده از کلمات محبت‌آمیز یا خشن، شیوه انتقاد نامناسب و ...) با دقت بالا، دوام ازدواج رادر نمونه‌های مورد مشاهده پیش‌بینی کند.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:22 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 407

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس