سایت علمی و پژوهشی آسمان - مطالب ارسال شده توسط reyhaneh

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

به مناسبت روز بین المللی خلاقیت

بازديد: 105

به مناسبت روز بین المللی خلاقیت

روز بین المللی خلاقیت را جشن بگیریم
۱۵ سپتامبر روز بین المللی "نقطه" است، روز جهانی جشن گرفتن خلاقیت، جسارت و همکاری. این روز از ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۹ هنگامی که یک آموزگار  داستان "نقطه" اثر کلاسیک پیتر اچ رینولدز را به دانش آموزانش معرفی کرد، آغاز شد. نقطه داستان آموزگاری است که به دانش آموزش کمک می کند تا شجاعت این را پیدا کند که "فقط یک خط یا علامت بکشد". در روز بین المللی نقطه این پیام  داستان گسترش پیدا می کند و الهام بخش افراد بیشتری می شود. داستانی که بر روی یک کاغذ آغاز شد اکنون به مردم سراسر دنیا و در هر سنی کمک می کند تا قدرت و پتانسیل خلاقیت را دوباره کشف کنند.
 
افرادی که مایل به برگزاری روز بین المللی نقطه هستند می توانند در سایت www.thedotclub.org نام نویسی کنند و با افراد دیگری که همانند آن ها این روز را جشن می گیرند در ارتباط باشند و یکدیگر را در تجربه هایشان سهیم کنند. در این سایت یک دستنامه به زبان انگلیسی ایده هایی را برای برگزاری این روز در دسترس افرادی که مایلند این روز را جشن بگیرند قرار می دهد. تاکنون بیش از ۱ میلیون نفر از ۷۳ کشور جهان برای برگزاری این روز نام نویسی کرده اند. امسال به مناسبت این روز بسته ی ویژه ای شامل نسخه ای از داستان نقطه با جلد سخت، یک دفترچه جلد سخت و شش عدد مداد آبرنگی منتشر خواهد شد.
 
 رینولدز همیشه در پاسخ به کودکانی که از او درباره کتاب مورد علاقه اش می پرسند، از کتاب چارلی و کارخانه شکلات سازی رولد دال به عنوان دومین کتاب محبوب خود نام می برد. او سپس یک دفترچه سفید و نانوشته را از کیفش بیرون می کشد و رو به کودکان می گوید: "این محبوبترین کتاب من است. " او می گوید: کمی طول می کشد تا کودکان منظور من را درک کنند. سپس من به ان ها می گویم این دفترچه می تواند جایی برای هنرنمایی و داستان سرایی شما باشد. این می تواند هر چیزی باشد که شما دوست دارید. زندگی شما یک کتاب نانوشته است و شما می توانید یا خودتان داستان خود را بنویسید یا دیگری این کار را خواهد کرد."
 
همان طور که پیتر رینولدز می گوید داستان "نقطه" استعاره ای از آغاز است، شروع به نوشتن یک کتاب، شروع یک شغل تازه، آغاز یک رابطه جدید. از دیدگاه او نقطه به معنای هر گونه ای ماجراجویی جدید است. امسال ۱۵ سپتامبر در موزه اریک کارل برنامه ای با حضور پیتر رینولدز نیز برگزار خواهد شد. در این برنامه پویانمایی که از این داستان ساخته شده است به نمایش در خواهد آمد.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:41 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

کودکان و نقش مطالعه در آینده آنها

بازديد: 137

کودکان و نقش مطالعه در آینده آنها

"بر اساس ماده ۱۷ کنوانسیون سازمان ملل در زمینه حقوق کودک، از چاپ و انتشار کتاب کودک باید حمایت شود. از آنجایی که این قرارداد سندی بین المللی است، تمامی اعضای سازمان ملل ملزم به رعایت آن هستند."


بررسی های دانشمندان حاکی از آن است که کودکانی که اهل مطالعه هستند در آینده در دانشگاه، کار و اجتماع موفق تر هستند. بر اساس مطالعات صورت گرفته از سوی محققان دانشگاه ایالتی نیویورک کسانی که در دوران کودکی بیشتر مطالعه می کنند در زندگی آینده خود بسیار موفق تر هستند.البته این محققان می گویند: مشکل این جاست که کودکان را نمی توان به مطالعه کردن واداشت و تا خود آنها به این کار علاقه پیدا نکنند، هیچ اجباری در این زمینه موفقیت آمیز نیست.

راهکارهای زیر برای تسهیل مطالعه کودکان پیشنهاد می شود:

▪ کارشناسان دمای ۲۰ درجه را مناسب ترین دما برای مطالعه کودکتان می دانند.

▪ هنگام مطالعه لباس راحت به کودکان خود بپوشانید. لباسی که نه زیادی زبر باشد و نه زیادی نرم، نه بسیار گشاد و نه بسیار تنگ.

▪ بهترین حالت برای مطالعه کودکتان، حالت نشسته است، بعد از آن حالت ایستاده و بدترین حالت، حالت خوابیده یا درازکش است. مطالعه در حالت هایی نظیر درازکش روی شکم، به پشت خوابیدن، در حال راه رفتن، تکیه زدن به دیوار و امثال این ها را به هیچ وجه توصیه نمی کنیم، زیرا کودکتان در چنین موقعیت هایی به سختی می تواند تمرکز حواس خود را حفظ کند.

▪ هنگام مطالعه باید قوس طبیعی ستون فقرات کودکتان حفظ شود. مطالعه در حالت خمیده به جلو، به ویژه برای یک مدت طولانی، با خطر ایجاد تغییر شکل در ستون فقرات و کمردرد همراه است.

▪ بهترین وضعیت پاها به هنگام مطالعه، وضعیتی است که فشار کمتری روی عضلات پا وارد شود. ترجیحاً از یک صندلی راحت به کودکتان اختصاص دهید که پاهایش روی آن راحت باشد و بتواند کمی هم به سمت جلو مایل شود. بهتر است در فواصل مطالعه از آنها بخواهید که به چشمانشان استراحت دهند و وضع نشستن شان را تغییر دهند تا خون در پاهایشان حرکت داشته باشد.

▪ یه خاطر داشته باشید که فرایند یادگیری یک فرایند شرطی است، هر کسی می تواند خودش را به محیط یا زمانی خاص عادت بدهد و به اصطلاح، خودش را شرطی کند. عادت های تمرکز هر شخص هم با اشخاص دیگر متفاوت است. فرزندتان را عادت دهید تمام آنچه را که برای مطالعه نیاز دارند، از ابتدا فراهم کنند و هر کار متفرقه ای را که دارند قبل از مطالعه انجام دهند.

▪ در جایی که کودکتان مطالعه می کند، حتماً باید هوا به خوبی جریان داشته باشد و تنفس در آن محیط، راحت صورت گیرد.

نور متوسط ، برای مطالعه مناسب تر است. نور اطراف و قسمت هایی که در زاویه ی دید چشم ها هستند باید یکنواخت باشد. هرگز از لامپ های مهتابی در اتاق مطالعه کودکتان استفاده نکنید زیرا اینگونه لامپ ها نوسان دارد و برای مطالعه مناسب نیست. بهترین فاصله ی کتاب تا چشم نیز حداقل ۳۰ سانتی متر است. استفاده همیشگی از چراغ مطالعه خوب نیست، زیرا نوری که فقط روی کتاب می افتد، باعث خستگی چشم کودک می شود.

▪ حواس پرتی کودک شما ممکن است ناشی از گرسنگی و تشنگی شدید، بی خوابی، خستگی یا علل درونی دیگر باشد. در چنین موقعیتی هرگز مطالعه نکنند. محرک های محیطی از قبیل صدای رادیو، تلویزیون، تلفن و... باعث حواس پرتی می شوند. آن ها را از موقعیت مطالعه ی آنها حذف کنید. ذهن کودک شما نمی تواند در یک لحظه بر دو موضوع تمرکز داشته باشد.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:41 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ریاضیات و فلسفه

بازديد: 129

ریاضیات و فلسفه

عقلی مذهبان از جمله دکارت اصول ریاضی را به عنوان اصولی بدیهی، متمایز و حقیقی می پنداشتند که همیشه بدون تغییر و ثابت هستند و لذا هیچ شک و شبهه ای در آنها راه ندارد و اصول آن همواره در تمام شرایط ثابت و یکسان هستند. اما تاریخ ریاضیات حاکی از آن است که در علوم ریاضی نیز پیشرفت ها و تحولاتی رخ داده و بعضی قضایا و براهینی که حقیقی تلقی می شد تغییر یافته و منسوخ شده است.
 
حتی امروزه ریاضی دانان در این باره که کدام یک از رشته های ریاضی و کدام قضایا واقعا یقینی است متفق القول نیستند. بی شک اختلاف عقیده در اینجا کمتر از سایر زمینه های تحقیق و پژوهش انسانی است و به همین دلیل ریاضیات همواره به عنوان نمونه ای برای یقین کاملی که فلاسفه عقلی مذهب در جستجوی آن بوده اند به کار رفته است.
 
یک پیشرفت مهم جدید اغلب صاحبنظران ریاضیات را برباره دعاوی عقلی مذهبان به شک انداخته است. در ابتدای قرن نوزدهم کشف شد که ممکن است نظام های گوناگون غیر اقلیدسی در هندسه به وجود آید که در آنها قضایای دیگری حقیقی باشد. اگر کسی به حای اصل موضوع هندسه اقلیدسی که بنابر آن از نقطه معلومی خارج از یک هط تنها یک خط به موازات آن می توان رسم کرد، اصل موضوع دیگری بگذارد با این بیان که از نقطه ای معین یا هیچ خطی نمی توان موازی با خط دیگر رسم کرد یا از آن نقطه بی نهایت خط می توان به موازات خط دیگر رسم کرد، در آن صورت نظام های کاملا منطقی دیگری در هندسه ساخته می شود.

اما این نظام های موسوم به هندسه نااقلیدسی مشتمل بر قضایای است که در هندسه اقلیدسی درست و حقیقی نیست. اگر کسی بپرسد کدام یک از این هندسه ها شامل حقایق عالم واقعی است؟ به نظر نیم رسد که جواب رضایت بخشی وجود داشته باشد. هر یک از این هندسه ها به اندازه دیگری منطقی است. اینکه دسته ای از قاضایا را مطلقا حقیقی بنامیم و دیگر قضایا را غیر حقیقی به نظر می رسد کاملا غیر موجه باشد. بدین گونه پیشرفت  و تو سعه نظام های نااقلیدسی هندسه این اعدا را که ریاضیات عبارت از سلسله واحدی از حقایق مطلقا یقینی درباره عالم واقعی است شدیدا مورد شک و تردید ساخته است.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:40 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

موبایل؛ اسباب بازی جدید بچه‌ها

بازديد: 207

موبایل؛ اسباب بازی جدید بچه‌ها

امروز بیشتر ما تلفن همراه را ابزاری ضروری در زندگی روزمره می‌دانیم و در کمتر شرایطی از آن شکایت می‌کنیم. این دستگاه کوچک باعث شده در هر زمان و مکانی در دسترس باشیم. استفاده از تلفن همراه هر روز بیش از پیش در جوامع رواج می‌یابد و امروزه بسیاری از افراد از این پدیده نوین ارتباطی به طور موثر استفاده می‌کنند و انواع گوشی‌های همراه با جدیدترین فناوری‌ها در بازار عرضه می‌شود. دنیای امروز عصر تلویزیون، ماهواره، کامپیوتر، اینترنت و تلفن همراه است. موارد فوق چنان با سرعت وارد زندگی بشر شده و راه نفوذ خود را ادامه می‌دهند که نمی‌توان از کنار آنها با بی تفاوتی گذشت؛ بلکه باید با آنها به روش صحیح برخورد نمود تا بیش‌ترین سود و استفاده حاصل آید.
 
 نکته قابل ذکر آن است که گرچه اثرات مثبت تکنولوژی در کیفیت زندگی ما قابل انکار نیست ولی در صورت عدم مدیریت صحیح نیز ممکن است اثرات مضر آن بر زندگی کودکان و نوجوانان ما غیرقابل جبران باشد. تلفن همراه امروز تبدیل به یک اسباب بازی جدید برای بچه‌ها شده که کارشناسان از آن به عنوان اسباب بازی خطرناک یاد می‌کنند.اکثر والدین به فرزندان خود می‌آموزند که با افراد غریبه صحبت نکنند، اگر در منزل تنها هستند در را به روی کسانی که نمی‌شناسند باز نکنند و اگر فرد ناشناسی تلفن زد به او اطلاعات ندهند. همچنین آن‌ها روی این موضوع کنترل و نظارت دارند که فرزندشان با چه کسی حرف می‌زند؟ با چه کسی دوست است؟ کجا می‌رود؟ چه کتاب و روزنامه ای می‌خواند؟ و... اما نمی‌دانند که همین نظارت، کنترل و راهنمایی را باید هنگام استفاده از تلفن همراه نیز اعمال کنند. بسیاری از والدین در مورد رایانه و بازی‌های رایانه ای فرزندشان نظارت دارند ولی نسبت به تلفن همراه بی تفاوت‌اند. با وجودی که این وسیله اگر تحت کنترل نباشد می‌تواند بسیار خطرناک تر از رایانه، اینترنت، تلویزیون و... باشد.
 
مضرات استفاده از تلفن همراه در بچه‌ها
آسیب جسمانی: امواج الکترومغناطیس این دستگاه برای کودکان کمتر از ۱۰ تا ۱۲ سال خطرناک است. هر چند که هنوز ارتباطی بین استفاده از این وسیله و ابتلابه سرطان ثابت نشده ولی تحقیقات بعضی از دانشمندان نشان داده که ارتباط احتمالی در مورد استفاده از تلفن همراه و ابتلابه برخی سرطان‌های مغز وجود دارد.
 
مشکلات خواب: کودکان و نوجوانانی که از این وسیله استفاده می‌کنند در بسیاری اوقات به علت دریافت پیامک در انتهای شب بدخواب می‌شوند. خیلی از اوقات برای پاسخ دادن به این پیامک‌ها لازم است که ذهن هوشیار شده که همین امر موجب اختلال خواب می‌شود. همین بدخوابی و بی خوابی در عملکرد روزانه آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.کاهش تمرکز و توجه و افت عملکرد تحصیلی: با توجه به اینکه بسیاری از دانش آموزانی که تلفن همراه دارند، آن را با خود به مدرسه نیز می‌برند و در سر کلاس درس غالباً در حال ارسال پیامک هستند از توجه به درس باز می‌مانند، نمرات درسی آن‌ها کاهش می‌یابد و دچار افت تحصیلی می‌شوند. همچنین این بچه‌ها به علت استفاده مکرر از دکمه‌های گوشی از درد مفاصل و انگشتان نیز شکایت دارند.
 
اضطراب و نگرانی: بسیاری از کودکان و نوجوانان همیشه نگران این موضوع هستند که مبادا والدینشان از اطلاعات گوشی آن‌ها باخبر شوند. همین نگرانی و دلهره باعث می‌شود تا در مورد پیامک‌ها به پدر و مادر دروغ بگویند.
 
اتلاف وقت زیاد: از آنجا که گوشی‌های تلفن همراه قابلیت دارا بودن بازی‌های مختلف را در خود دارد، کودک یا نوجوان مدت زمان زیادی را سرگرم بازی می‌شود و از دیگر کارهای ضروریش باز می‌ماند.
 
در ارتباط قرار گرفتن با اطلاعات نامتناسب با سن و روحیات بچه‌ها: در بسیاری از مواقع محتویات درون پیامک‌ها و بلوتوث ها مسائل و اطلاعات نامناسبی دارد که ذهن کودک و نوجوان را درگیر می‌کند، مشغله فکری برای او ایجاد می‌شود و به علاوه غالباً به خاطر ترس از اطلاع والدین دچار تشویق و نگرانی می‌شود.
 
کاهش خلاقیت: استفاده از تلفن همراه بر روی خلاقیت و شکوفایی ذهن و اندیشه آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.
 
عدم امکان کنترل مخاطبان: کنترل و نظارت بر افرادی که کودک و نوجوان با آن‌ها مراوده دارد امکان پذیر نیست.
 
 راهکارهای مناسب در جهت کنترل و نظارت صحیح
متاسفانه دانش ضعیف اغلب والدین نسبت به ظرفیت‌های فنی گوشی، قیمت پایین سیم کارت‌ها، وجود سیم کارت‌های اعتباری و... همه نکاتی هستند که می‌تواند بچه‌ها را به قربانیان تلفن همراه تبدیل کند. اولین و مهم‌ترین راهکار برای مصون ماندن کودکان و نوجوانان از آسیب‌های تلفن همراه این است که ازابتدا زیربار خرید این وسیله نروید. وعده خرید را به پایان دوره نوجوانی یعنی بعد از ۱۸ سالگی بدهید و از فرزندتان بخواهید تا وسیله دیگری را به جای آن ازشما بخواهد. گاه والدین بنا به دلایلی نظیر این که فرزندشان به کلاسهای مختلف می‌رود و نگران او می‌شوند تصمیم به خرید تلفن همراه می‌گیرند.
 
اگر به هر علت قصد چنین کاری دارید حتما توصیه‌های زیر را مدنظر داشته باشید:
۱-مدت زمان استفاده را محدود کنید و بر سر ساعاتی از روز که می‌تواند گوشی را در اختیار داشته باشد با فرزندتان قرارداد ببندید.
۲-از او بخواهید تا به هیچ عنوان تلفن را به مدرسه نبرد و در زمان انجام تکالیف نیز آن را خاموش کنید.
۳-به فرزند خود بیاموزید که هر پیامک یا موضوعی که در تلفن دارد حتما درست و واقعی نیست.
۴-نسبت به افرادی که با کودک یا نوجوان رابطه تلفنی دارد حتما کنترل و نظارت داشته باشید.
۵-سعی کنید با امکانات و اطلاعات گوشی آشنا شوید و دراین حوزه‌ها آموزش ببینید. دورماندن والدین از پیشرفت‌های جدید باعث ایجاد شکاف نسلی بین آنها با فرزندانشان می‌شود.
۶-از مطالب درون گوشی اطلاع داشته باشید. زمان‌هایی را برنامه ریزی کنید تا بتوانید در کنار فرزندتان از پیامک‌ها آگاهی یابید و نسبت به محتوای آنها به بحث و مذاکره بنشینید.
۷-بازی‌ها و سرگرمی‌هایی را با فرزندتان ترتیب دهید. داشتن فعالیت‌های مشترک این امکان را به والد می‌دهد که عملکردهای کودک و نوجوان را زیرنظر داشته باشد و فرصتی پیش می‌آید تا فرزند بسیاری از مطالب را به پدر یا مادر انتقال دهد. به علاوه می‌تواند نکاتی را به فرزند خود بیاموزد و از او اطلاعاتی یاد بگیرد.
۸-به فرزند خود بیاموزید که دریافت و ارسال پیامک یا بلوتوث درست مانند صحبت کردن با یک غریبه است و باید همان احتیاط‌هایی را که در این زمینه به کار می‌رود باز هم رعایت شود.
۹-به او بگویید که هیچ گاه نباید اطلاعات شخصی و خانوادگی را ازطریق پیامک به دیگران انتقال دهد.
۱۰-هرگز بدون اطلاع شما با کسی که از طریق پیامک آشنا شده ملاقات واقعی ترتیب ندهد.
۱۱-به بچه‌ها آموزش دهید که همان قوانینی که در ارتباطات واقعی رعایت می‌کنیم مانند فحش ندادن، استفاده نکردن از کلمات رکیک و طنزها و مطالب مبتذل و .... باید در مورد تلفن همراه نیز به کار گرفته شود.
۱۲-به او یادآوری کنید که ارتباط از طریق پیامک جای دوستی‌های واقعی بین افراد را نمی‌گیرد.
        
 سخن آخر اینکه...
 ثابت شده است که هرچه استفاده از این وسیله کمتر باشد، استرس و نگرانی فرد کمتر خواهدبود و بچه‌ها شرایط روانی بهتری خواهندداشت. کودکان و نوجوانانی که در طول روز ۳ تا ۴ بار از تلفن همراه استفاده می‌کنند نسبت به کسانی که ۱۵ تا ۲۰ بار آن را به کار می‌گیرند شرایط روحی روانی مطلوب تری دارند، شب‌ها بهتر می‌خوابند، نگرانی و استرس کمتری دارند، روند تحصیلی آن‌ها خوب است و افراد با نشاط و با روحیه بالاتری در جامعه هستند.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:39 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

هوش و استعداد

بازديد: 157

هوش و استعداد

افراد علاوه بر تفاوتهایی که از لحاظ استعدادهایشان با یکدیگر دارند، مثلا یکی در زمینه فنی و دیگری در امور هنری استعداد دارند، از لحاظ هوشی نیز متفاوت از هم هستند. به عبارتی افراد از لحاظ بهره هوشی در طیفی گسترده شده‌اند که از عقب ماندگی ذهنی شدید تا نبوغ و غیر هوشی را شامل می‌شود. اما اکثریت افراد در حدود متوسط قرار می‌گیرند.

کاربرد هوش و استعداد 
موفقیت افراد در تمامی فعالیتها و رفتارهای او تا درجاتی به میزان هوش و استعداد او بستگی دارد. هرچند برخی فعالیتها نیاز چندانی به سطح هوشی بالا و یا استعداد خاص در آن زمینه ندارند و همه افراد تا حدودی از عهده انجام آن فعالیتها برمی‌آیند، مثل امور روزمره و شخصی زندگی. اما برخی فعالیتها نیز وجود دارند که لازمه آنها و موفقیت در انجام آنها سطح معینی از هوش و استعداد فرد در آن زمینه است. به عنوان مثال در هنر موسیقی علاوه برداشتن سطح معینی از هوش ، داشتن استعداد از عوامل بسیار ضروریست. بنابراین کاربرد سطح هوشی و استعداد عمدتا در زمینه انتخاب مشاغل و رشته‌های تحصیلی مورد توجه است.

رابطه هوش و استعداد 
در گذشته از بهره هوشی برای تعیین اینکه یک فرد در یک زمینه خاص می‌تواند کارایی لازم را از خود نشان دهد یا نه استفاده می‌کردند. به عبارتی آزمونهای هوشی برای تعیین میزان استعداد فرد در آن زمینه بکار می رفت و اولین بار چنین روشی در جنگ جهانی اول و دوم برای گزینش افراد برای تخصصهای مختلف استفاده شد. در جنگ جهانی دوم فقط داوطلبانی را که نمره آنها در آزمون هوشی از حد خاصی بالاتر بود برای آموزش خلبانی انتخاب می‌کردند. در تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده بود برای حقوقدان شدن بهره هوشی 95 - 157 ، مهندس شدن 100 -151 ، مکانیک شدن 60 - 155 و ... تعیین شده بود.

امروزه علاوه بر تأکید اساسی که بر بهره هوشی در یادگیری مهارتها و حرفه‌ها می‌شود مسأله استعداد نیز در کنار آن اهمیت ویژه‌ای دارد و آزمونهای هوشی نمی‌توانند تعیین کننده صرف میزان موفقیت فرد در یک زمینه باشند. به عنوان مثال فردی که از لحاظ سطح هوشی در حد بالایی قرار دارد لزوما مهندس یا پزشک خوبی نخواهد شد. موفقیت آن وابسته به بهره هوشی او در کنار استعدادهایی که در آن زمینه دارد می‌باشد. افرادی با بهره هوشی یکسان ممکن است استعدادهای مختلفی در زمینه‌های مختلف از خود نشان دهند. فردی ممکن است در زمینه موسیقی مهارت و شایستگی نشان دهد، دیگری در مکانیک و دیگری در علوم پزشکی.

سنجش هوش و استعداد 
برای سنجش استعداد افراد در زمینه‌های گوناگون معمولا از آزمونهای ویژه سنجش استعداد استفاده می‌شود. برخی از این آزمونها کلی بوده و تواناییها و استعدادها فردی را به صورت کلی می‌سنجند. مثلا ابزارها و آزمایشاتی وجود دارد که توانایی فرد را در زمینه انجام فعالیتهای ظریف مورد سنجش قرار می‌دهند برخی از این افراد در این زمینه نمرات بالایی می‌گیرند که نشان دهنده استعداد آنها در کارهای ظریف مثل ساعت سازی ، طلاسازی و ... است. افرادی که در این زمینه نمره پایین می‌گیرند در یادگیری و انجام این فعالیتها دچار مشکل می‌شوند یا حداقل باید زمان بیشتری برای کسب مهارت در آنها صرف کنند.

برای سنجش هوش نیز از آزمونهای جداگانه‌ای استفاده می‌شود. یک آزمون استعداد بیانگر سطح هوشی فرد نخواهد بود و یک آزمون هوش میزان استعداد فرد را در یک زمینه بطور کلی مشخص نمی‌کنند. البته برخی از آزمونهای هوشی با تعیین هوش و عملی تا حدودی توانایی فرد را در زمینه‌های مختلف کلامی و عملی را برآورد کنند و به صورت یک راهنمایی کلی می‌توانند مفید باشند. به این ترتیب روشن می‌شود با توجه به مجزا بودن بحث هوش و استعداد آزمونهای جداگانه نیز برای برآورد دقیق ویژگیهای فرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نابغه‌های کودن 
در روانشناسی عقب ماندگی ذهنی با افرادی هر چند نادر مواجه می‌شویم که با وجود پایین بودن بهره هوشی حتی در سطحی که به عنوان یک عقب مانده ذهنی معرفی می‌شوند، استعدادهای فوق‌العاده‌ای از خود در یک زمینه خاص نشان می‌دهند. بطوری که استعداد آنها دائما چشمگیر و قابل توجه باشد. یکی از این نابغه‌های کودن با بهره هوشی مربوط به طبقه عقب ماندگی ذهنی متوسط قادر بود با یک قیچی و یک طلق اشکالی را با ظرافت و دقت تمام برش دهد. بدون اینکه از الگو یا مواد و ... استفاده می‌کند. این اشکال معمولا اشکال پیچیده مثل یک اسب در حال رسیدن ، یک گوزن با گردنی افراشته بر روی یک صخره و مواردی از این قبیل را شامل می‌شود که با تمام ظرافت هنری برش داده می‌شد.

توصیه‌هایی به والدین و مربیان در زمینه رابطه هوش و استعداد 
والدین باید توجه داشته باشند که لزوما داشتن بهره هوشی بالا به منزله دارا بودن استعداد در تمامی زمینه‌ها نیست. افرادی که بهره هوشی بالا دارند ممکن است در زمینه‌های مختلف استعدادهای مختلف داشته باشند. از اینرو بهره هوشی به تنهایی نمی‌تواند تعیین کننده رشته تحصیلی یا شغلی فرد در آینده باشد. بر این اساس والدینی که اصرار دارند فرزند باهوش آنها حتما در رشته‌های ریاضی فیزیک یا مهندسی تحصیل کند ممکن است با در نظر نگرفتن استعداد فرزند خود در زمینه هنر استعدادهای او را سرکوب سازند.

مربیان در مدارس بویژه در مدارس دوره متوسطه باید تمام تلاش خود را در جهت راهنمایی دانش آموزان برای کشف استعدادهای خود به عمل آورند، یکی از این روشها می‌تواند اجرای آزمونهای معتبر استعداد سنج باشد. / رشد
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:38 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 407

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس